May the Force be with you
Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Het heeft met deze change te maken: https://www.reddit.com/r/...anges_to_default_element/KroontjesPen schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:19:
[...]
Hier helaas niet.
Alle (vastgemaakte)tabs nog op die bovenste regel.
Wel vergeten de oude versie te bewaren.
Zelf gebruik ik deze versie: https://github.com/Izheil...ks/Tabs/Tabs-below.as.css
Ik hoop niet dat deze situatie veel erger wordt dan dit.
Idempotent.
May the Force be with you
Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!
Als je bijv. op de standaard "strict" mode draait, werkt een site als Digid al niet, tenzij je een kleine aanpassing maakt.
Bij mensen die bijv. uBlock gebruiken, op strikte instellingen, werkt grofweg 80% van alle sites standaard al niet. Je moet dan zelf sleutelen om een site werkend te krijgen. Hetzelfde kan in een stuk mindere maten (bijv. 1% ipv 80%) gelden voor Firefox in strict mode.
Als je een hogere privacy en/of security niveau wilt, gaat dat meestal ten koste van gebruiksgemak. Dat geldt ook voor browsers.
En ik gebruik Linux, Debian met KDE. Windows heeft al sinds jaar en dag de gewoonte om spontaan een venster op een niet-bestaande monitor te plaatsen. Dat kan namelijk ook net zo goed met Verkenner gebeuren.
Enige wat je kan doen om 'm terug te krijgen, is met Windows toets + shift + pijltje links/rechts om het venster naar een andere monitor te schuiven. Moet je 'm wel actief hebben.
Commandline FTW | Tweakt met mate
Ik gebruik dat, best streng ingesteld allemaal, maar kom maar uitzonderlijk tegen dat een website niet werkt. Dan is het meestal uBlock dat iets tegenhoud en met een knopje zo te fixen.Cyb schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 10:19:
Bij mensen die bijv. uBlock gebruiken, op strikte instellingen, werkt grofweg 80% van alle sites standaard al niet. Je moet dan zelf sleutelen om een site werkend te krijgen. Hetzelfde kan in een stuk mindere maten (bijv. 1% ipv 80%) gelden voor Firefox in strict mode.
Ik kom gelukkig ook niet veel sites tegen die specifiek voor Firefox niet werken. Maar iets dat in een strak afgestelde Chrome wel werkt en standaard Firefox niet, geeft alleen maar aan dat men weer terug naar het IE tijdperk is. Ontwikkel maar voor 1 browser/engine en het werkt voor de meeste bezoekers. Blink is de nieuwe Trident.
Als je uBlock gebruikt, en je merkt dat het uitzonderlijk is dat een site niet werkt, dan heb je uBlock niet streng, maar juist mild ingesteldLocolau schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:57:
[...]
Ik gebruik dat, best streng ingesteld allemaal, maar kom maar uitzonderlijk tegen dat een website niet werkt. Dan is het meestal uBlock dat iets tegenhoud en met een knopje zo te fixen.
Bij uBlock zijn de aanbevolen instellingen (niet de standaard instellingen) om minimaal standaard 3rd party scripts te blokkeren, en onder "advanced user" te draaien. Als je dat doet, dan werken de meeste sites standaard al niet.
Enige jammere van uBlock is dat het een relatief binaire staat heeft: aan of uit. Ik heb niet zo snel kunnen vinden om een specifiek element of script toe te staan, behalve door weer aparte regels te gaan maken. Maar als je niet weet welk element het probleem geeft, kan je die ook niet uitzonderen.Cyb schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 16:08:
[...]
Als je uBlock gebruikt, en je merkt dat het uitzonderlijk is dat een site niet werkt, dan heb je uBlock niet streng, maar juist mild ingesteld
Bij uBlock zijn de aanbevolen instellingen (niet de standaard instellingen) om minimaal standaard 3rd party scripts te blokkeren, en onder "advanced user" te draaien. Als je dat doet, dan werken de meeste sites standaard al niet.
Meestal is het voldoende om te kijken naar 3rd party hostnames ipv specifieke scripts. Als een willekeurige site bijv. iets van Facebook wilt laden, dan wil je meestal alles van Facebook blokkeren/toestaan op basis van hostname ipv te kijken naar specifieke scripts. Om zo te werken, moet je werken onder "advanced user". Iets dat veel mensen niet doen of niet weten. uBlock is ook niet echt heel intuitive in gebruik, en "advanced user" aanzetten, maakt dat voor veel gebruikers nog erger. uBlock heeft er dan ook een waarschuwing in zitten:Hero of Time schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 18:17:
[...]
Enige jammere van uBlock is dat het een relatief binaire staat heeft: aan of uit. Ik heb niet zo snel kunnen vinden om een specifiek element of script toe te staan, behalve door weer aparte regels te gaan maken. Maar als je niet weet welk element het probleem geeft, kan je die ook niet uitzonderen.
https://github.com/gorhil...ki/Advanced-user-features
Hier een overzicht van de blocking modes van uBlock:Advanced users are expected to read the documentation. This is very important.
If you use advanced features without fully understanding them, uBO:... behave in ways unexpected to you, and most likely you will end up being LESS protected than you would otherwise be with just default settings.
- might
- probably will
DO NOT UNDERESTIMATE THIS WARNING.
https://github.com/gorhill/uBlock/wiki/Blocking-mode
De meeste mensen draaien in Easy mode (default), wegens gebrek aan kennis of uit gemak. Als je in Medium mode gaat draaien, zullen de meeste sites standaard al niet of slecht werken.
Verder is het trouwens ook goed om bewust te zijn dat het gebruik van filter lists, de aanvalsvector in je browser vergroot. In Medium mode kan je in principe ook zonder die lijsten.
Dat is dus in Easy mode. Beter is in Medium mode, en dan specifiek de cookie 3rd party toestaan, al dan niet tijdelijk.Hero of Time schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 18:24:
Jep, dat is dus een van de dingen die uBlock ook nog wel eens doet, de cookie banner verbergen. Leuk, maar dan scrollt de pagina niet meer totdat je die hebt weg geklikt. Hoe? Niet, want niet zichtbaar. Dus uBlock even uit, refresh, melding wegklikken en weer aan. Maar ondertussen heb je al wel extra meuk binnen die je niet wilt.
Doet mij een beetje denken aan extreem gesloten systemen, waar je een verborgen knopje moet gebruiken om iets meer acties te kunnen uitvoeren, maar wat het doet staat nergens beschreven. Zowel visueel als tekstueel.
Ik weiger om aan "Internet Explorer 6.0 v2" mee te werken dus ik heb die troep niet eens op mijn systemen geïnstalleerd staan!MainframeX schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:22:
Firefox is nog steeds mijn favoriete browser op Windows en Linux distro's voor zowel privé als werk. Ik begin echter wel steeds vaker op te merken dat met name webhops e.d. niet altijd goed werken en dat het soms noodzakelijk is om Edge op te starten. Ik vind dat wel een nare wending w.b.t. diversiteit in browserkeuze. Firefox voelde jarenlang niet als marginaal maar het lijkt ineens wel alsof het gros van de webontwikkeling alleen tegen Chome gebaseerde browsers getest wordt.
Ik hoop niet dat deze situatie veel erger wordt dan dit.
Wat trouwens een beetje ironisch is uitgepakt :
- Mozilla die altijd over een open web/internet blaat en zogenaamd daar voor vecht en zo...
- De Google Chrome/Microsoft Edge pandemie kickt in op een gegeven moment.
- Mozilla die zowat alle specifieke troep die voornamelijk Google in Chrome toepast gewoon accepteert en in hun browser propt!
- En nog steeds kom je websites tegen die maar half werken, want je gebruikt geen Google Chrome/Microsoft Edge of iets van een Chromium Engine powered browser ding...

Goed bezig!
Ik verlaat vaak gewoon de website, want niet mijn tijd waard...Hero of Time schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:24:
Same. En als het zonder uBlock ook nog stuk is, zie je in de dev tools bij Network niets wat er op zou kunnen duiden dat het niet werkt. Pas in de console zie je dan dat er een functie wordt aangeroepen dat op z'n bek gaat, als je geluk hebt.
Je moet eens zien hoe "webdevelopers" reageren als je ze daarop aanspreekt en geen echte webdevelopers noemt recht in hun gezicht!Ik kom gelukkig ook niet veel sites tegen die specifiek voor Firefox niet werken. Maar iets dat in een strak afgestelde Chrome wel werkt en standaard Firefox niet, geeft alleen maar aan dat men weer terug naar het IE tijdperk is. Ontwikkel maar voor 1 browser/engine en het werkt voor de meeste bezoekers. Blink is de nieuwe Trident.
Je kan die toch tijdelijk uitzettenSjah schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 18:21:
Wat ook zo een ass is als het om sites kapot maken gaat,>> de extensie i dont care about cookies.
Heb em uninstalld.
En een aparte Profile zonder Extensions en Add-ons die alle History wegpleurt als je Firefox afsluit is ook best handig!
Mijn ervaring is dat vaak een F5 meer dan genoeg is, maar er zijn ook websites die dus zelfs met mijn "Lege Profile" niet correct werken en dan ben ik er eigenlijk wel meteen klaar mee!Hero of Time schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 18:24:
Jep, dat is dus een van de dingen die uBlock ook nog wel eens doet, de cookie banner verbergen. Leuk, maar dan scrollt de pagina niet meer totdat je die hebt weg geklikt. Hoe? Niet, want niet zichtbaar. Dus uBlock even uit, refresh, melding wegklikken en weer aan. Maar ondertussen heb je al wel extra meuk binnen die je niet wilt.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
uBlock is inderdaad niet echt intuitief. Vooral niet onder advanced. Zonder de documentatie te lezen, is advanced ook onbruikbaar. Uiteindelijk staat wel ongeveer alles in de documentatie, maar ook daar is het niet altijd helder, ondanks dat er echt wel moeite voor is gedaan om het daarin uit te leggen. Maar als je uBlock goed wilt benutten, is het wel aan te raden om toch m.b.v. de documentatie (of andere bronnen) het te leren gebruiken onder medium mode, tenzij je van te voren weet dat je niet moeite wilt steken om bijna elke site te moeten repareren om het werkend te krijgen in medium mode. Vooral om een mobiele telefoon/tablet is medium mode erg storend.Hero of Time schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 20:34:
@Cyb, even gekeken, ze hebben blijkbaar heel erg bewust de interface zo minimaal mogelijk gemaakt en daar waar het juist wat zou toevoegen niks aan tooltips of andere uitleg gezet. Dus zelfs al heb je de documentatie eens gelezen, dan nog is de interface naar mijn mening zo gemaakt dat het onbruikbaar is.
Doet mij een beetje denken aan extreem gesloten systemen, waar je een verborgen knopje moet gebruiken om iets meer acties te kunnen uitvoeren, maar wat het doet staat nergens beschreven. Zowel visueel als tekstueel.
Ligt er bij mij aan waar ik de site voor nodig heb. In geval voor werk is het wat lastig. Daar heb ik op m'n laptop Falkon en anders op de servers wel ergens Chrome. Privé is het vaak geen vereiste en anders heb ik m'n telefoon nog die ik dan maar even gebruik.nero355 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 21:03:
[...]
Ik verlaat vaak gewoon de website, want niet mijn tijd waard...
Niet echt gezegd dat ze geen webdevelopers zijn, maar ik heb mensen wel aangesproken op het kortzichtige werk wat ze aan het testen waren. Dat waren namelijk m'n collega's.[...]
Je moet eens zien hoe "webdevelopers" reageren als je ze daarop aanspreekt en geen echte webdevelopers noemt recht in hun gezicht!![]()
Als de cookiemelding wordt verborgen, helpt het verversen van de pagina niet, want er is geen cookie met je voorkeur nog geplaatst, dus 'toont' de site de melding. Die verborgen wordt door uBlock.[...]
Mijn ervaring is dat vaak een F5 meer dan genoeg is, maar er zijn ook websites die dus zelfs met mijn "Lege Profile" niet correct werken en dan ben ik er eigenlijk wel meteen klaar mee!
@Cyb, dat is juist m'n punt. Al heb je juist wél de documentatie gelezen moet je die er als naslagwerk constant naast houden omdat de knoppen geen enkele hint hebben wat het nou doet. Ik heb Advanced mode eens aangezet en verwachte bij de regels waar '++' staat, ik dan zou zien wat er precies geblokkeerd wordt door erop te klikken, dat het openklapt of zo. Maar dat doet het niet. Je ziet dus niets wat het doet, welk element er geblokkeerd is en welk je dus moet whitelisten.
Een goed programma, ook add-ons, moeten met 1 blik direct duidelijk zijn wat het doet. Bij uBlock is dat met 10 keer kijken nog niet het geval. Qua interface faalt het gewoon keihard. Als je de staat van de interface zou nemen en toepast op iets wat een duur of belangrijk stuk software moet zijn wat relatief uniek is, zal dit nooit verkocht worden. Want stel je voor dat het een mail programma was en je moet een boek van 200 pagina's er bij hebben om te weten waar nou precies de knop staat voor 'antwoorden', 'nieuwe mail' en 'verwijderen' staat, want de interface bevat geen tekst, tooltip of icoontjes.
Blanco knoppen. Alsof je een toetsenbord zonder opdruk geeft aan iemand die niet blind kan typen.
Ik weet nog niet echt wat ik van Falkon moet vinden eerlijk gezegd :Hero of Time schreef op zondag 11 juni 2023 @ 00:36:
Daar heb ik op m'n laptop Falkon en anders op de servers wel ergens Chrome.
- Was een soort "Proof of concept" experiment als ik hun website mag geloven ?!
- Zit standaard AdBlock in, maar volgens mij was dat nou net de adblocker waar een keer een hoop om te doen was
- Lijkt ook niet meer echt onderhouden te worden ?
Of is dat ondertussen veranderd ?
Verder een keer geïnstalleerd op een Test PC of VM of zo enkele jaren geleden en had niet echt zoiets van "Yes! Dit is een leuke browser!"

Wat is jouw ervaring ermee ?
Gebruik je hem vaak genoeg om er iets zinnigs over te kunnen zeggen naar jouw mening ?
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
@nero355, Falkon is m'n fallback browser en gebruik ik zelden. Heb 't alleen op m'n werklaptop. Het werkt prima en gebruikt qtwebengine backend, effectief alsnog Blink. Er komen nog wel updates voor uit.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 15-06-2023 10:04 ]
Oscar Wilde
Weet ik, maar het kon zijn dat door naar de impact te kijken, je de betreffende tab kon identificeren. Anders is het de browser zelf en niet zozeer een pagina dat gek doet.Raven schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:55:
@Hero of Time Die geeft per tab aan wat de performance impact is (en daar zie ik niets opvallends), maar about:processes geeft juist het hoofdproces aan en niet een tab die voor de CPU load zorgt.
Afgaand op about about:processes is het geen tabblad, heb het hele lijstje nagelopen. Ik zie alleen (noemenswaardige) CPU-load bij het hoofdproces, daardoor denk ik dus dat het FF zelf is die dit doet alleen zie ik nergens een optie om erachter te komen welk deel van FF voor de load zorgt. Een addon lijkt het ook niet te zijn daar de load van extenties apart staat vermeld.Hero of Time schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 19:36:
[...]
Weet ik, maar het kon zijn dat door naar de impact te kijken, je de betreffende tab kon identificeren. Anders is het de browser zelf en niet zozeer een pagina dat gek doet.
Oscar Wilde
Nope, niks van dat al.Hero of Time schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 19:44:
Doe je iets met Tampermonkey of custom js of css voor de interface?
edit: @Hero of Time en weer CPU-load uit het niets, weer nadat FF een tijdje draait. Maar viel mij wel iets op: Vlak voordat de idle CPU-load van het hoofdproces ineens de hoogte ingaat, lijkt het venster heel kort (iets minder dan 1s) te blijven hangen en wordt tijdens dat hangen helemaal wit, meteen daarna de CPU-load.
[ Voor 44% gewijzigd door Raven op 23-06-2023 10:15 ]
Oscar Wilde
Ook niet met nightly.
Is er geen vlagje in about:config die ik kan omzetten zodat t wel werkt ?
Het schijnt 'web serial' te zijn wat roet in t eten gooit.
Linux.
Heb je daar al op gezocht? Want als ik dat doe, krijg ik al dit:Your browser does not support Web Serial.
Open this page in Google Chrome or
Microsoft Edge instead
https://developer.mozilla...API#browser_compatibility
Mozilla zelf zegt in hun documentatie al dat ze het niet ondersteunen. Dit ga je dus nooit aan de praat krijgen. Dit is niet een gevalletje van 'the circle goes into the square hole', het past gewoonweg niet.
Yep ... die heb ik gezien ....Hero of Time schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 15:20:
@Wolfram55, als ik naar de site ga, staat er duidelijk dit:
Ook dat ben ik tegen gekomen.[...]
Heb je daar al op gezocht? Want als ik dat doe, krijg ik al dit:
https://developer.mozilla...API#browser_compatibility
Mozilla zelf zegt in hun documentatie al dat ze het niet ondersteunen. Dit ga je dus nooit aan de praat krijgen. Dit is niet een gevalletje van 'the circle goes into the square hole', het past gewoonweg niet.
Was/is idd miss een beetje vragen naar de bekende weg maar wilde toch even het 'in de groep gooien' voor t geval ik iets over het hoofd had gezien.
thx iig
Blijkbaar gevalletje onveilig.
maar wel erg lastig.
telkens ff naar windows. En als t voor 1x is maakt t niet zovel uit maar als je aan t testen ben ....
Ik draai Fedora en wil niet google chrome installeren. Vandaar dat ik naar Windows even moet.
Heb Brave en Firefox (+ nightly) draaien.
Tis niet anders.
Was aardig geweest als t even met een about:config vlagje had gekund maar daar is men ook te 'bang' voor als ik het goed begrijp.
Safety first .... is niet slecht .....
Eigenlijk nooit stil gestaan bij de optie Edge ....
Dat werkt idd prima
Een Appimage zou ik dan wel weer prefereren boven een install.
en wat betreft .... "Of bent je er zoeen " ......
Ik ben een UX/Linux vriend zeg maar en het open source idee bevalt mij prima. Daarentegen staat het 'graaien' van data mij erg tegen.
Denk dat ik het zo vriendelijk genoeg verwoord heb.
Maar het wordt meer en meer een complexe materie waarbij principes bijna niet meer te behouden zijn ...
Deze reactie geeft mij toch wel een enormeWolfram55 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 12:28:
@Sjah
Eigenlijk nooit stil gestaan bij de optie Edge .....
Dat werkt idd prima![]()
Een Appimage zou ik dan wel weer prefereren boven een install.

Je hebt volkomen gelijk !Hero of Time schreef op zondag 9 juli 2023 @ 12:31:
[...]
Deze reactie geeft mij toch wel een enorme. Ik noem namelijk nog specifiek Chromium, wat dus géén meuk heeft van Google of Microsoft. En dan ga je een MS browser gebruiken die óók gewoon je data verzameld.
Ik ging er eigenlijk blind vanuit dat Chromium ook niet zou werken.
Dit omdat ik dacht dat ook die browser het niet zou ondersteunen. Iets in de trant .... als FF en Brave .... dan ook niet Chromium ....
Foute aanname ...
Thanks voor toch nog de reactie ....
Chromium is voor zover ik weet absoluut NIET vrij van Google troep net als bijvoorbeeld wanneer je Android als een AOSP Image gebruikt!Hero of Time schreef op zondag 9 juli 2023 @ 12:31:
Deze reactie geeft mij toch wel een enorme. Ik noem namelijk nog specifiek Chromium, wat dus géén meuk heeft van Google of Microsoft. En dan ga je een MS browser gebruiken die óók gewoon je data verzameld.

JA.Sjah schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 22:53:
Of bent je er zoeen die juist een grote hekel heeft aan Ms?
Thuis nog niet meegemaakt gelukkig, maar wel op 't werk.
Wat mij op valt is dat sites soms niet laden. Dan moet ik een keer refreshen en dan werkt het weer. Soms de tab sluiten en de site openen in een nieuwe tab. Heel vreemd.Hero of Time schreef op maandag 10 juli 2023 @ 20:12:
De afgelopen tijd heb ik iets te vaak dan gewend dat Firefox crasht om onverklaarbare reden. Gebeurt sinds 114 denk, nu met 115 ook nog steeds. Vandaag 2x gehad, zoek wat op, beweeg de muis over een resultaat en *poef* het crasht.
Thuis nog niet meegemaakt gelukkig, maar wel op 't werk.
Hier had uw reclame kunnen staan.
Dat ken ik alleen als een add-on wazig doet, je cache niet lekker meer is of iets anders geks met je instellingen aan de hand is.Eiríkr schreef op maandag 10 juli 2023 @ 20:59:
[...]
Wat mij op valt is dat sites soms niet laden. Dan moet ik een keer refreshen en dan werkt het weer. Soms de tab sluiten en de site openen in een nieuwe tab. Heel vreemd.
In mijn geval moet ik FF eens via de terminal openen, krijg ik de segfault daar te zien ipv hopen dat het ergens in een log te vinden is.
En je weet zeker dat het niet aan je netwerk of je ISP ligtEiríkr schreef op maandag 10 juli 2023 @ 20:59:
Wat mij op valt is dat sites soms niet laden.
Dan moet ik een keer refreshen en dan werkt het weer. Soms de tab sluiten en de site openen in een nieuwe tab.
Heel vreemd.
Ok, hef dit forum maar op, want zoals wel vaker maakt google vragen overbodig.... https://connect.mozilla.o...wing-in-firefox/m-p/10225

[ Voor 53% gewijzigd door Sjah op 11-07-2023 03:04 ]
Ben wel benieuwd of je weet te achterhalen waarom hij crashed want dat crashen zelf heb ik nog niet gezien.Hero of Time schreef op maandag 10 juli 2023 @ 21:37:
[...]
Dat ken ik alleen als een add-on wazig doet, je cache niet lekker meer is of iets anders geks met je instellingen aan de hand is.
In mijn geval moet ik FF eens via de terminal openen, krijg ik de segfault daar te zien ipv hopen dat het ergens in een log te vinden is.
Ik heb AdGuard DNS servers in mijn Firefox instellingen staan, dat zou de oorzaak kunnen zijn. Zal eens kijken of die toevallig iets blokkeren waardoor die sites initieel niet laden.nero355 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 22:57:
[...]
En je weet zeker dat het niet aan je netwerk of je ISP ligt
Dit is nou een typisch voorbeeld van waarom ik Firefox steeds minder leuk vind als "Main Browser" en liever zoveel mogelijk Pale Moon gebruik of misschien wel nog een andere browser in de toekomst!Sjah schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 01:22:
Iemand enig idee, waarom Fx pdf files in mijn linux distro (Ubuntu), savet in de downloads folder. Dit terwijl de actie voor pdf in Fx settings staat op always open, en dus niet saven..... Voor de goeie orde, hij opent wel degelijk de pfd files, dus dat is goed, maar ik wil niet dat die daarnaast savet.
Ok, hef dit forum maar op, want zoals wel vaker maakt google vragen overbodig.... https://connect.mozilla.o...wing-in-firefox/m-p/10225![]()
![]()
Waarom in Firefox en niet gewoon via de DHCP van je RouterEiríkr schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 06:13:
Ik heb AdGuard DNS servers in mijn Firefox instellingen staan, dat zou de oorzaak kunnen zijn. Zal eens kijken of die toevallig iets blokkeren waardoor die sites initieel niet laden.
Of host je het niet zelf lokaal op je netwerk ?!
Dat is namelijk iets wat ik sowieso zou doen om de betrouwbaarheid van je DNS te verhogen!
Het gaat hier om mijn werk laptop dus inderdaad niet zelf in beheer.nero355 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:23:
[...]
Dit is nou een typisch voorbeeld van waarom ik Firefox steeds minder leuk vind als "Main Browser" en liever zoveel mogelijk Pale Moon gebruik of misschien wel nog een andere browser in de toekomst!
[...]
Waarom in Firefox en niet gewoon via de DHCP van je Router
Of host je het niet zelf lokaal op je netwerk ?!
Dat is namelijk iets wat ik sowieso zou doen om de betrouwbaarheid van je DNS te verhogen!
Als in "De beheerders op mijn werk hebben die AdGuard instellingen erin gezet en daar mag ik niet aan komen."Eiríkr schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:26:
Het gaat hier om mijn werk laptop dus inderdaad niet zelf in beheer.
Dan zou ik die laptop niet eens privé gebruiken eerlijk gezegd!
Ik heb zelf de AdGuard DNS server in de instellingen gezet.nero355 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:28:
[...]
Als in "De beheerders op mijn werk hebben die AdGuard instellingen erin gezet en daar mag ik niet aan komen."
Dan zou ik die laptop niet eens privé gebruiken eerlijk gezegd!
Maar goed, AdGuard heeft nu storing. Ik ben er wel klaar mee.
Idem. En bedenk mij net dat ik m'n laptop in 'slaapstand' heb gezet, maar dat erg betwijfel omdat de ventilator vrolijk door bleef blazen en ik afgelopen vrijdag bij aankomst op kantoor werd begroet met een cold boot ipv verder waar ik was gebleven. Dus even checken wat m'n laptop heeft gedaan.Eiríkr schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 06:12:
[...]
Ben wel benieuwd of je weet te achterhalen waarom hij crashed want dat crashen zelf heb ik nog niet gezien.
Maar het is een Intel 13th gen i7 1365U. Terwijl m'n PC thuis een AMD is met AMD videokaart. Zelfde distro en alles, dus alleen de hardware is anders. Het is voor mij iets te toevallig dat het vanaf m'n nieuwe laptop gebeurt.
Morgen maar proberen te onthouden dat te doen.

Iemand enig idee waar dat door kan komen?
Ander voorbeeld: https://www.banquetrecords.com/ , exact zelfde verschil.
Oscar Wilde
Ik denk niet dat het aan het profiel ligt, heb naast de reguliere FF ook FF portable draaien (die achter VPN zit), die een eigen profiel heeft en waar ik Elektor en die andere site nog nooit in heb bezocht, die geeft exact hetzelfde probleem.Hero of Time schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 20:01:
@Raven, nergens last van bij mij met FF. Maar heb dit issue vaker gezien bij Windows gebruikers. Ergens een font naar de klote of vage instelling. Check dus eens met een tijdelijk profiel die je via about:profiles maakt en test.
Oscar Wilde
Daarom zei ik ook 'of instelling'. Na je test en dubbele controle is dus een font klaar de klote. Chrome heeft blijkbaar ingebouwde alternatieven ofzo.Raven schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:17:
[...]
Ik denk niet dat het aan het profiel ligt, heb naast de reguliere FF ook FF portable draaien (die achter VPN zit), die een eigen profiel heeft en waar ik Elektor en die andere site nog nooit in heb bezocht, die geeft exact hetzelfde probleem.
Het is hier op GoT iig vaker langs gekomen en online kan je ook het een en ander vinden. Geen idee wat de oplossing is.
Na die uitgezet te hebben worden beide normaal weergegeven.
Oscar Wilde
Gewoon even uitproberen onder een schoon nieuw profiel. Heb je dan nog steeds het probleem, dan ligt het misschien aan je Internet verbinding. Bijv. een oude dns entry, of je wordt gerouteerd naar een oude CDN, of je network is geblokkeerd voor een bepaalde third party resource van die site. Check eventueel de developer console om te zien of een resource niet geladen wordt.Raven schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:17:
[...]
Ik denk niet dat het aan het profiel ligt, heb naast de reguliere FF ook FF portable draaien (die achter VPN zit), die een eigen profiel heeft en waar ik Elektor en die andere site nog nooit in heb bezocht, die geeft exact hetzelfde probleem.
Nou, dat verklaart dan ook wel wat. Firefox zal dan een corrupte versie hebben of aangeboden krijgen. Chrome cachet zaken als een idioot en het is nog wel eens lastig om dat in de eerste plaats te verwijderen maar ook om die te vernieuwen.Raven schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:03:
@Hero of Time "Pagina’s toestaan om hun eigen lettertypen te kiezen, in plaats van uw selecties hierboven"
Na die uitgezet te hebben worden beide normaal weergegeven.
Ik heb die optie op dit systeem waar ik nu mee reageer aan staan en de pagina ziet er prima uit wanneer ik die even in een private venster open.
Meeste is ad-gerelateerd, ik zie wel iets font gerelateerd:Cyb schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:04:
Check eventueel de developer console om te zien of een resource niet geladen wordt.
"De bron op ‘https://www.elektor.nl/static/version1692697809/frontend/Elektor/default/nl_NL/fonts/Montserrat/Montserrat-VariableFont_wght.woff2’ die vooraf was geladen met een koppeling is niet binnen enkele seconden gebruikt. Zorg ervoor dat alle attributen van het preload-label juist zijn ingesteld."
Deze verschijnt zowel bij eerdergenoemde instelling aan als uit, dus ook als het goed wordt weergegeven.
Is er een manier om erachter te komen welk font beide websites proberen te laden wanneer deze toestemming hebben hun eigen font te gebruiken?Hero of Time schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:08:
[...]
Nou, dat verklaart dan ook wel wat. Firefox zal dan een corrupte versie hebben of aangeboden krijgen. Chrome cachet zaken als een idioot en het is nog wel eens lastig om dat in de eerste plaats te verwijderen maar ook om die te vernieuwen.
Ik heb die optie op dit systeem waar ik nu mee reageer aan staan en de pagina ziet er prima uit wanneer ik die even in een private venster open.
edit: De ene
Montserrat, "Helvetica Neue", Helvetica, Arial, sans-serif
de ander
Montserrat, -apple-system, BlinkMacSystemFont, “Segoe UI”, Roboto, Helvetica, Arial, sans-serif
Montserrat dus.
[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 26-08-2023 10:25 ]
Oscar Wilde
Lijkt erop dat het font alsnog wordt gedownload, of gepoogd. Maar afhankelijk van de instelling wel of niet wordt gebruikt.Raven schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:22:
[...]
Meeste is ad-gerelateerd, ik zie wel iets font gerelateerd:
"De bron op ‘https://www.elektor.nl/static/version1692697809/frontend/Elektor/default/nl_NL/fonts/Montserrat/Montserrat-VariableFont_wght.woff2’ die vooraf was geladen met een koppeling is niet binnen enkele seconden gebruikt. Zorg ervoor dat alle attributen van het preload-label juist zijn ingesteld."
Deze verschijnt zowel bij eerdergenoemde instelling aan als uit, dus ook als het goed wordt weergegeven.
Door het element te inspecteren en dan kijken naar font of font-family. Je zou een webfont redelijk makkelijk moeten kunnen herkennen door de toch wat ongebruikelijke naam tov de welbekende arial, tahoma, etc.[...]
Is er een manier om erachter te komen welk font beide websites proberen te laden wanneer deze toestemming hebben hun eigen font te gebruiken?
Zie editHero of Time schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:25:
[...]
Door het element te inspecteren en dan kijken naar font of font-family. Je zou een webfont redelijk makkelijk moeten kunnen herkennen door de toch wat ongebruikelijke naam tov de welbekende arial, tahoma, etc.
Oscar Wilde
In de dev tools element inspector zie ik ook het font onderstreept staan, de rest niet. Dat lijkt ook op een indicatie dat het een webfont is.Raven schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:28:
[...]
Zie edit, heb dat type font geGoogled, schijnt vaker voor issues te zorgen in FF.
Ik zag overigens dezelfde melding in de console staan als jij over het preloaden.
Probleem doet zich niet voor op de account van mijn vrouw.
Geprobeerd:
- FF reset
- verschillende directories voor downloads geprobeerd
- in about:config alle download-gerelateerde settings gereset.
- FF uninstall/reinstall
- alle folders met 'Mozilla' in mijn users folder en C: directories gewiped en reinstall gedaan
Aparte is dat wel een webpage kan saven met rechtsklik 'save page as'. Maar dus geen files. Iets met een temp folder issue?
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Weet niet precies wat je met FF reset bedoelt, maar zou altijd beginnen met het maken van een nieuw test profiel. Als het probleem daar niet voorkomt, weet je meteen dat het aan je profiel ligt. Daarna kan je het probleem binnen het profiel verder proberen te isoleren, eventueel m.b.v. het test profiel. Eventueel kan je je profiel ook kopieren/backuppen, zodat je ermee kan experimenteren zonder meteen alle instellingen etc te verliezen.Dr. Strangelove schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 19:27:
Gek probleempje met FF hier. Ik kan geen enkele file meer downloaden, alles krijgt een 'failed' melding zo gauw ik iets start. Ook ben ik al mijn add-ons en extensies kwijt.
Probleem doet zich niet voor op de account van mijn vrouw.
Geprobeerd:
- FF reset
- verschillende directories voor downloads geprobeerd
- in about:config alle download-gerelateerde settings gereset.
- FF uninstall/reinstall
- alle folders met 'Mozilla' in mijn users folder en C: directories gewiped en reinstall gedaan
Aparte is dat wel een webpage kan saven met rechtsklik 'save page as'. Maar dus geen files. Iets met een temp folder issue?
Als het probleem ook in een schoon profiel voorkomt, zou je kunnen proberen te kijken of het ook onder verhoogde Windows account permissies voorkomt. bijv. runnen als administrator.
Verder eventueel kijken of de Firefox console iets zegt bij het downloaden van files.
Nieuw profiel aanmaken hielp inderdaad, nu geen problemen meer. Ik ga niet verder zoeken, bookmarks opnieuw geïmporteerd en in 10 minuten alle noodzakelijke extensies erbij gehaald.
Dank je wel
Hetzelfde probleem in safe mode en een nieuw profiel, met of zonder addons. Chromium heeft het probleem niet. Meer Firefox gebruikers hier last van?
Wat ik wel heb, is dat wanneer ik een (YT) video in fullscreen zet en bijvoorbeeld m'n systeem volume aanpas met een sneltoets, de melding over 'press Esc to exit fullscreen' in beeld verschijnt en niet verdwijnt. Even fullscreen toggelen lost dat tijdelijk op.
Echt bizar maar na een week geen problemen kan ik nu opnieuw niet downloaden. Waardoor kan dit probleem ontstaan? Ik gebruik FF al bijna 20 jaar probleemloos en ik doe niks anders dan voorheen.Dr. Strangelove schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 21:14:
Ik bedoelde een refresh.
Nieuw profiel aanmaken hielp inderdaad, nu geen problemen meer. Ik ga niet verder zoeken, bookmarks opnieuw geïmporteerd en in 10 minuten alle noodzakelijke extensies erbij gehaald.
Dank je wel
Laatst kwam Bestanden downloaden niet meer langs met een aparte oplossingDr. Strangelove schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 11:10:
[...]
Echt bizar maar na een week geen problemen kan ik nu opnieuw niet downloaden. Waardoor kan dit probleem ontstaan? Ik gebruik FF al bijna 20 jaar probleemloos en ik doe niks anders dan voorheen.
1of6Billion schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:16:
UPDATE:
Er draait dus een NAS in het netwerk. "Mijn Documenten" en "downloads" staan daar.
Na een kortstondige stroomstoring dinsdagmiddag is de NAS niet weer ingeschakeld. Ook heb ik geen 'offline' melding gekregen. Nu staat ie weer aan en zijn alle problemen opgelost. Waarom dat er dan geen enkele andere opslaglokatie werkte, is me een raadsel.
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Je zou kunnen proberen: maak een nieuw profiel aan, en probeer dezelfde url/file in dezelfde directorie op te slaan. Lukt dat niet, probeer dan opnieuw onder admin rechten. Lukt dat niet, probeer dan eens op een andere opslag medium. Lukt dat wel, voer dan een volledige bad sector/block scan uit.Dr. Strangelove schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 11:10:
[...]
Echt bizar maar na een week geen problemen kan ik nu opnieuw niet downloaden. Waardoor kan dit probleem ontstaan? Ik gebruik FF al bijna 20 jaar probleemloos en ik doe niks anders dan voorheen.
Lukt het wel onder een ander profiel in dezelfde directorie, maak dan een backup kopie van het slechte profiel, en probeer stap voor stap het probleem te isoleren door stap voor stap naar een standaard profiel toe te werken. Of probeer het probleem stap-voor-stap te reproduceren in het nieuwe profiel. Denk daarbij aan: extensions verwijderen/installeren, about:config resetten, cache/history clearen.
Heb je niet een of ander irritante "Internet Security" software geïnstalleerd staan die zichzelf zo nodig in elke browser moet integreren en dan raar gaat doen of zoDr. Strangelove schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 11:10:
Is echt de #1 reden waarom ik die meuk niet meer gebruik onder Windows

Tja ik gebruik heel Windows niet meer, IMO is dat namelijk, hoeveel geld je er ook tegenaan gooit, nogal eens De factor die dingen onveilig maakt. Zij het door marktaandeel of design, het zal wel, ik vond het tijd om verder te groeien, en vond mijn heil in linux. Dus dat er geen alternatief is voor monopolist Ms is onzin, althans gedeeltelijk (als je afhankelijk bent van zeg een ding als AutoCAD.. moet je wel).nero355 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 15:37:
[...]
Heb je niet een of ander irritante "Internet Security" software geïnstalleerd staan die zichzelf zo nodig in elke browser moet integreren en dan raar gaat doen of zo
Is echt de #1 reden waarom ik die meuk niet meer gebruik onder Windows
In Firefox heb ik in gesteld dat als Firefox opstart alle tabs die openstonden van de vorige keer weer aanwezig zijn.
Vroeger had je kreeg je een melding als je 2 vensters open had van Firefox en 1 er van sloot dat je dan een waarschuwing kreeg.
Maar ik zie nu alleen de mogelijk bij het sluiten van multi Tabs een waarschuwing, maar ik wil multie vensters.
Is dit niet meer mogelijk of zit dit diep verborgen? Of zijn er andere handige add-ons die hier kunnen helpen?
Edit:
Zie nu wel gelukkig dat als je naar Geschiedenis gaat dan heb je nog Onlangs gesloten vensters. Gelukkig stond het daar nog
[ Voor 14% gewijzigd door Calamor op 05-09-2023 16:39 ]
Nee, dat is voor Tabs. Dan krijg je als je meerdere tabs open heb in je venter altijd een melding dat je afsluit.Hero of Time schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 19:35:
Bij about:preferences, kopje 'Tabs', is de optie "Warn about closing multiple tabs" wat je zoekt @Calamor? Kan eigenlijk niet missen. Staat boven "Confirm quitting with Ctrl+Q" (of in Windows, Ctrl+Shift+Q).
Ik bedoel als je meerdere vensters heb en dan gaat afsluiten. Dus bij 1 venster met tabs dan geen waarschuwing, maar als je 2 of meer vensters open heb en gaat sluiten dat je dan wel een waarschuwing krijg.
Net de optie bij mijzelf aangezet. Als ik een venster met meerdere tabs wil sluiten, dus alleen het venster, krijg ik de vraag of ik zeker weet dat ik deze wil sluiten.Calamor schreef op woensdag 6 september 2023 @ 08:17:
[...]
Nee, dat is voor Tabs. Dan krijg je als je meerdere tabs open heb in je venter altijd een melding dat je afsluit.
Ik bedoel als je meerdere vensters heb en dan gaat afsluiten. Dus bij 1 venster met tabs dan geen waarschuwing, maar als je 2 of meer vensters open heb en gaat sluiten dat je dan wel een waarschuwing krijg.
Uiteraard, als je maar 1 tab open hebt wordt hier niet om gevraagd.
Sluit je 'normaal' af via File -> Quit, of het hamburger menu -> Quit dan zal het wellicht anders werken. Maar die methode voor afsluiten gebruik ik zelden.
Heb je beide opties getest die ik noemde?
Als ik dan kijk in Taakbeheer van Windows 10 en dan sorteer op geheugen, dan zie ik geen enorme processen (grootste was 100 MB).
Firefox daarna herstart en nu gaat het wel goed.
Ga naar: about:config en zet
browser.translations.automaticallyPopup
false
Bron: https://www.ghacks.net/20...tes-and-it-works-offline/
Voor het idee trouwens, met m'n v117, staan zowel browser.translations.automaticallyPopup én browser.translations.enable op 'false'. Bij 118 worden die twee dus blijkbaar op 'true' gezet als default.
+ Al die rare dingen die Mozilla steeds meer in Firefox propt en stap voor stap zodanig aan het verpesten is dat ze straks de boel net zo goed kunnen opdoeken en naar Google/Microsoft overstappen!Sjah schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:14:
Vertaling. Brr, net zoals auto-aanvullen.

* nero355 net ook in alle Profiles browser.translations.enable op false heeft gezet en hoopt dat die shit wegblijft !!!
Settings van Firefox: volgens mij weinig speciaals. Geen Firefox-account voor synchronisatie ofzo; enkel wat privacy-dingen ingesteld maar volgens mij niets extreems. Geen plugins geinstalleerd.
Ofwel, m'n login op Tweakers lijkt niet betrouwbaar bewaard te worden. De inloggegevens wel, want die worden telkens weer default ingevuld, maar de sessie-cookie (denk ik?) verdwijnt dus moet er opnieuw ingelogd worden. Is er iets wat ik daar aan kan doen? Is dit een iOS dingetje of een Firefox?
[ Voor 8% gewijzigd door vanaalten op 23-10-2023 09:40 ]
Is een apart topic over: iOS 16 met Firefox inlog steeds kwijt op Tweakersvanaalten schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:39:
Ik gebruik tegenwoordig steeds vaker Firefox op m'n iPhone - iOS17 met alle updates, Firefox latest - en heb een irritatie bij het gebruik van Tweakers.net: ik moet toch vrij regelmatig opnieuw inloggen (twee handelingen en wat vertraging) met zo af en toe ook een mailtje "Nieuwe login op Tweakers" in m'n mailbox (weer een paar handelingen om te wissen). Dit is niet gerelateerd aan de laatste Firefox versie, want deze irritatie heb ik al flink wat maanden. En dus ook geen iOS17 probleem, want met iOS16 had ik dit ook.
Settings van Firefox: volgens mij weinig speciaals. Geen Firefox-account voor synchronisatie ofzo; enkel wat privacy-dingen ingesteld maar volgens mij niets extreems. Geen plugins geinstalleerd.
Ofwel, m'n login op Tweakers lijkt niet betrouwbaar bewaard te worden. De inloggegevens wel, want die worden telkens weer default ingevuld, maar de sessie-cookie (denk ik?) verdwijnt dus moet er opnieuw ingelogd worden. Is er iets wat ik daar aan kan doen? Is dit een iOS dingetje of een Firefox?
Helaas duurt het erg lang, er staat wel een tip die bruikbaar is.
Dank voor de info! Even die instelling gewijzigd (close private tabs uitgezet), hopelijk helpt dit.Locolau schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:50:
[...]
Is een apart topic over: iOS 16 met Firefox inlog steeds kwijt op Tweakers
Helaas duurt het erg lang, er staat wel een tip die bruikbaar is.
Dat heeft toch niet zoveel nut sinds alle browsers onder iOS eigenlijk de Render Engine van Safari zijn met een andere GUI eroverheen of is dat tegenwoordig niet meer het gevalvanaalten schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:39:
Ik gebruik tegenwoordig steeds vaker Firefox op m'n iPhone - iOS17 met alle updates, Firefox latest
Andere GUI kan toch juist de reden zijn?nero355 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 18:40:
[...]
Dat heeft toch niet zoveel nut sinds alle browsers onder iOS eigenlijk de Render Engine van Safari zijn met een andere GUI eroverheen of is dat tegenwoordig niet meer het geval
Voor mij is het vooral een 'ik wil niet met alles in m'n leven van Apple afhankelijk zijn, dus probeer niet-apple apps te gebruiken als dat een optie is.
Helaas met calendar & mail nog geen goed alternatief gevonden, maar Firefox vind ik prima werken.
Vroeg me gewoon af hoe het daarmee staat en/of er wat is veranderd ?vanaalten schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 20:35:
Andere GUI kan toch juist de reden zijn?
Lees namelijk nogal tegenstrijdige berichten erover de afgelopen jaren...
Goed bezig!Voor mij is het vooral een 'ik wil niet met alles in m'n leven van Apple afhankelijk zijn, dus probeer niet-apple apps te gebruiken als dat een optie is.
Helaas met calendar & mail nog geen goed alternatief gevonden, maar Firefox vind ik prima werken.
https://9to5google.com/20...rome-extensions-disabled/
Ik gebruik Firefox op voor privé en zou graag een vervanger voor Chrome (voor werk) zoeken (ingelogd bij alle Google enzo). Is twee profielen nog steeds een gedoe of gaat dat makkelijker? Alles van mijn werk browser moet op twee laptops werken (net zoals Chrome nu werkt met geschiedenis etc).
Of is Waterfox dan handiger, omdat het apart icoontje heeft en ook prima werkt?
[ Voor 17% gewijzigd door Locolau op 17-11-2023 13:45 ]
Ja : Gebruik Pale MoonLocolau schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:43:
Iemand een tip voor mij?
Hehehe! Dat is inderdaad al een hele lange tijd bekend!Ik zag ook dit recent, nog meer reden om over te stappen:

Google mee laten kijken qua alles wat je op je werk doet... brr...Ik gebruik Firefox op voor privé en zou graag een vervanger voor Chrome (voor werk) zoeken (ingelogd bij alle Google enzo).

IMHO niet heel spannend, maar wat is voor jou gedoe precies ??Is twee profielen nog steeds een gedoe of gaat dat makkelijker?
Wat zijn daarbij PRECIES je verwachtingen ?!Alles van mijn werk browser moet op twee laptops werken (net zoals Chrome nu werkt met geschiedenis etc).
Want een aantal dingen zullen waarschijnlijk niet hetzelfde werken!
Ik vertrouw die browser niet eerlijk gezegd...Of is Waterfox dan handiger, omdat het apart icoontje heeft en ook prima werkt?

Teveel vage partijen bij betrokken die een hoop geld erin hebben gepompt!
Thanks voor de reactie!nero355 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:29:
[...]
Ja : Gebruik Pale Moon![]()
![]()
[...]
IMHO niet heel spannend, maar wat is voor jou gedoe precies ??
[...]
Wat zijn daarbij PRECIES je verwachtingen ?!
Want een aantal dingen zullen waarschijnlijk niet hetzelfde werken!
[...]
Pale Moon ziet er aardig uit, maar BitWarden zit daar niet op, dus dat valt af... Jammer.
Hmm, gewoon dat je tabs van andere devices kunt openen en geschiedenis synct, niet zo bijzonder.
Tabs syncen kan zeker wel, maar de History durf ik niet te zeggen dus dat zal je zelf moeten testenLocolau schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:45:
Hmm, gewoon dat je tabs van andere devices kunt openen en geschiedenis synct, niet zo bijzonder.
Persoonlijk zou ik eigenlijk geen wachtwoord in m'n browser opslaan. Zeker bij Chrome is dat vragen om ze te verliezen. Op m'n werk heb ik te vaak gebruikers horen klagen dat ze hun wachtwoorden kwijt waren. Terwijl het bestand in het profiel waar die worden opgeslagen nog gewoon gevuld was met hun data. Chrome weigerde die te lezen om onduidelijke en onverklaarbare redenen.Sync
Take Your Web With You
Synchronize your bookmarks, history, tabs, passwords, add-ons, and settings across all your devices.
Nou verwacht ik dat Firefox hier veel beter mee overweg gaat, maar het is een scenario die je niet wilt meemaken.
En dan hoor ik je direct 'ja maar sync' roepen. Leuk. Maar als beheerder wil ik helemaal niet dat m'n gebruikers zakelijke wachtwoorden met hun privé account gaan syncen. Liever verbied ik het kunnen inloggen bij de browser. Want als hun systeem thuis gekraakt wordt, liggen de zakelijke gegevens op straat. Kan IT nog zo goed z'n best doen om lekken te voorkomen, er hoeft maar 1 foutje bij iemand thuis te gebeuren en je bent als bedrijf gewoon de lul.
Voor je eigen apparaten zal Firefox Sync vast doen wat je verwacht zoals je dat met Chrome gewent bent. En aparte profielen zijn ook gewoon te doen met Firefox via 'firefox -P' of about:profiles. Icoontjes op de taakbalk wordt wat lastiger denk ik.
Ik ben niet zo'n fan van al die Sync toestanden, maar zag wel af en toe wat meuk erover langskomen om voornamelijk makkelijk tussen je apparaten te switchen en verder te browsenHero of Time schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 19:47:
Sync is heel duidelijk in Firefox, aldus de knop in Voorkeuren:
[...]
Sowieso niet!Persoonlijk zou ik eigenlijk geen wachtwoord in m'n browser opslaan.

Eigenlijk wel een mooie straf opzich!Zeker bij Chrome is dat vragen om ze te verliezen. Op m'n werk heb ik te vaak gebruikers horen klagen dat ze hun wachtwoorden kwijt waren. Terwijl het bestand in het profiel waar die worden opgeslagen nog gewoon gevuld was met hun data. Chrome weigerde die te lezen om onduidelijke en onverklaarbare redenen.
AMEN!Maar als beheerder wil ik helemaal niet dat m'n gebruikers zakelijke wachtwoorden met hun privé account gaan syncen. Liever verbied ik het kunnen inloggen bij de browser. Want als hun systeem thuis gekraakt wordt, liggen de zakelijke gegevens op straat. Kan IT nog zo goed z'n best doen om lekken te voorkomen, er hoeft maar 1 foutje bij iemand thuis te gebeuren en je bent als bedrijf gewoon de lul.
Is allemaal te regelen gewoon onder zowel Windows als LinuxAparte profielen zijn ook gewoon te doen met Firefox via 'firefox -P' of about:profiles.
Icoontjes op de taakbalk wordt wat lastiger denk ik.
Waarom niet aparte Firefox containers?Locolau schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:43:
Iemand een tip voor mij? Ik zag ook dit recent, nog meer reden om over te stappen:
Ik gebruik Firefox op voor privé en zou graag een vervanger voor Chrome (voor werk) zoeken (ingelogd bij alle Google enzo). Is twee profielen nog steeds een gedoe of gaat dat makkelijker? Alles van mijn werk browser moet op twee laptops werken (net zoals Chrome nu werkt met geschiedenis etc).
Of is Waterfox dan handiger, omdat het apart icoontje heeft en ook prima werkt?
Dat is wat ik gebruik tenminste. Het enige nadeel dat ik mee zit is twee PWD managers, die constant om aandacht vechten
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Zakelijk gebruik ik ook 2 wachtwoordmanagers, namelijk 1 voor m'n eigen wachtwoorden en 1 voor de gedeelde wachtwoorden van systemen. Ze zitten elkaar niet echt in de weg, daar waar mijn wachtwoorden mogelijk zijn staat het icoontje van de ene, bij andere sites staat die van de ander of wordt er toch nog de mijne in het gebruikersnaam veld getoond en is de andere in beide velden te zien (onder de eerste bij gebruiker, dat wel).Firesphere schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:09:
[...]
Waarom niet aparte Firefox containers?
Dat is wat ik gebruik tenminste. Het enige nadeel dat ik mee zit is twee PWD managers, die constant om aandacht vechten
Maar het mooie is, is dat ongeacht het icoontje in de velden zelf, het altijd via de extensieknop mogelijk is om de boel in te laten vullen. Automatisch invullen moet je echt, echt niet willen. Heb al eens gezien dat velden die niks met gebruikersnaam of wachtwoord te maken hebben spontaan gevuld worden en wat erin stond dus weg is. Handig als je een formulier aan het invullen bent of eentje wilt wijzigen.
En Bitwarden heb ik een eigen in Firefox en eentje in Chrome wat ik nu gebruik, maar ik wil van Chrome af dus.