Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 171 ... 206 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:04

Rzaan

Altijd zoekende

VidaR-9 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:35:
Twee makelaars over de vloer gehad voor de te verkopen woning. Makelaar 1 verwacht dat het 450K max oplevert, makelaar 2 rond de 470K. Vinden wij best een groot verschil. Vooral omdat makelaar 1 redelijk stellig is dat er niet meer in zit en makelaar 2 het zo weg ziet gaan voor ergens tussen de 470-480K.

Vergelijkbare woningen in de straat zijn afgelopen jaar voor 425K en 435K gegaan - beiden oudere afwerking (keuken, badkamer), minder extra’s (zonnepanelen en airco’s) en slechtere staat van onderhoud (hier bijna overal nieuwe kozijnen en gevelbekleding).

Keuze van de makelaar zal hier niet eens van afhangen, maar lastig om de vraagprijs te bepalen zo. Wil vooral niet te hoog zitten met heel weinig animo.
Heb je gekeken naar de behaalde resultaten van beide makelaars in het recente verleden? Daar kun je eventueel al een beetje uit opmaken wie er de beste marge had de afgelopen maanden. Natuurlijk ook kijken naar wat die panden per m² opbrachten. Want als je laag inzet, dan is het makkelijker om een flinke marge te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Twee makelaars over de vloer gehad voor de te verkopen woning. Makelaar 1 verwacht dat het 450K max oplevert, makelaar 2 rond de 470K. Vinden wij best een groot verschil. Vooral omdat makelaar 1 redelijk stellig is dat er niet meer in zit en makelaar 2 het zo weg ziet gaan voor ergens tussen de 470-480K.

Vergelijkbare woningen in de straat zijn afgelopen jaar voor 425K en 435K gegaan - beiden oudere afwerking (keuken, badkamer), minder extra’s (zonnepanelen en airco’s) en slechtere staat van onderhoud (hier bijna overal nieuwe kozijnen en gevelbekleding).

Keuze van de makelaar zal hier niet eens van afhangen, maar lastig om de vraagprijs te bepalen zo. Wil vooral niet te hoog zitten met heel weinig animo.
Hier inmiddels 3 makelaars in huis gehad en ze zeggen vrijwel allemaal iets anders. Het is maar net wat de tactiek is: laag in de markt met veel kijkers en hopen op overbieden of reëel of hoog in de markt en doelgerichte bezichtigingen en wat minder hoog overbieden.

Reken voor jezelf in elk geval niet te hoog, dan kan het uiteindelijk alleen maar meevallen. Uiteindelijk maakt het niet uit welke makelaar je kiest, let vooral op de kosten, bonussen en courtages.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:00

dbzfan

Nee.

dbzfan schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 22:32:
Deze week 25 kijkers gehad, tot nu toe 2 biedingen. Maandag loopt de termijn af.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:36
Wat was je vraagprijs @dbzfan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeri003
Kijk fijn om te weten die van mij gaat binnenkort in de verkoop voor 382k in Alkmaar, locatie zal ook vast wat doen maar de makelaar geeft aan dat het huis wel over de 400k gaat.

Ik ben benieuwd

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

leeri003 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 20:11:
maar de makelaar geeft aan dat het huis wel over de 4K gaat.

Ik ben benieuwd
Dan biedt ik 6K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Eenmaal, andermaal…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeri003
Scherp heb hem gecorrigeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Inmiddels hebben wij drie makelaars over de vloer gehad, allemaal een beetje van hetzelfde. De twee makelaars uit onze regio zeggen 'zoveel expertise te hebben in deze omgeving...'. Maar hoe belangrijk is dat?

We hebben namelijk heel leuk contact met onze aankoopmakelaar uit de stad waar we ons nieuwe huis hebben gekocht (net buiten Utrecht) en die wil ons huis ook graag verkopen, met lagere courtage dan de twee eerder genoemden.

Is het heel relevant om je huis te laten verkopen door een makelaar uit de buurt?

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

THE_BASE schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 18:57:
Inmiddels hebben wij drie makelaars over de vloer gehad, allemaal een beetje van hetzelfde. De twee makelaars uit onze regio zeggen 'zoveel expertise te hebben in deze omgeving...'. Maar hoe belangrijk is dat?

We hebben namelijk heel leuk contact met onze aankoopmakelaar uit de stad waar we ons nieuwe huis hebben gekocht (net buiten Utrecht) en die wil ons huis ook graag verkopen, met lagere courtage dan de twee eerder genoemden.

Is het heel relevant om je huis te laten verkopen door een makelaar uit de buurt?
Ik zou kiezen voor de makelaar met het goede gevoel en de lage courtage...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
dbzfan schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 19:08:
[...]

Ik zou kiezen voor de makelaar met het goede gevoel en de lage courtage...
Thanks, dat gevoel hebben we bij onze aankoopmakelaar die het ook voor elkaar heeft gekregen om de nieuwe woning aan te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasvds84
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 26-05 08:40

Check anders even de waardeinschatting van bijvoorbeeld huispedia, walter en woningstats. Dat zien potentiele kopers ook en geeft je grofweg een idee of een vraagprijs redelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:18

Als je huidige woning in Utrecht staat, lijkt me dat totaal niet van belang. Daar is zoveel belangstelling dat een makelaar met een paar dagen bezichtigingen wel een goed bod te pakken heeft voor je. Het is eerder relevant in een dorp of een specifieke omgeving waar een makelaar meer moeite moet doen om een huis te verkopen. Zeker als deze makelaar zelf ook graag wil, zou ik dat gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Soms heel relevant.
Elke makelaar uit de buurt kent die markt het beste.
Weet waar de potentiële kopers vandaan komen, waar ze op letten, wat min- en pluspunten zijn.
in het gebied waar ik nu woon, komen steeds meer expats. Een makelaar die niet uit de buurt komt, heeft daar misschien niet zo veel kijk op. Die zegt dan 'niks meer aan je huis doen, want kopers slopen er toch alles uit', terwijl expats er niks uitslopen en er meteen in willen (generaliserend) Maar expats bieden wel meer, dus een paar nieuwe frontjes op je keuken verdien je driedubbel terug.
Zo heeft elk gebied zijn kenmerken.

Courtage kun je misschien over onderhandelen, en als het maar 0.1 of 0.2 procent scheelt, is dat ook weer niet de wereld. Of het moet om een huis van een miljoen gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Rzaan op 12-07-2024 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Rzaan schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 20:09:
[...]

Soms heel relevant.
Weet waar de potentiële kopers vandaan komen, waar ze op letten, wat min- en pluspunten zijn.
in het gebied waar ik nu woon, komen steeds meer expats. Een makelaar die niet uit de buurt komt, heeft daar misschien niet zo veel kijk op. Die zegt dan 'niks meer aan je huis doen, want kopers slopen er toch alles uit', terwijl expats er niks uitslopen en er meteen in willen (generaliserend) Maar expats bieden wel meer, dus een paar nieuwe frontjes op je keuken verdien je driedubbel terug.

Courtage kun je misschien over onderhandelen, en als het maar 0.1 of 0.2 procent scheelt, is dat ook weer niet de wereld. Of het moet om een huis van een miljoen gaan.
We hebben een huis uit 2016 in uitstekende staat waar je zo in kunt zonder iets te hoeven doen. De courtage heb ik uitonderhandeld van 1,05% naar 0,90%. We hebben hier inderdaad veel expats, maar ik neem aan dat onze aankoopmakelaar daar wel mee om kan gaan, die doet dit niet voor het eerst.

We zijn gewoon erg gecharmeerd van haar voorkomen, hoeveel lef ze heeft getoond tijdens de aankoop en het vertrouwen dat we haar gaven heeft ze niet beschaamd. Maar ik was in de veronderstelling dat een verkoopmakelaar uit de buurt misschien meer van de hoed en de rand zou weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:00
THE_BASE schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 21:07:
[...]

We hebben een huis uit 2016 in uitstekende staat waar je zo in kunt zonder iets te hoeven doen. De courtage heb ik uitonderhandeld van 1,05% naar 0,90%. We hebben hier inderdaad veel expats, maar ik neem aan dat onze aankoopmakelaar daar wel mee om kan gaan, die doet dit niet voor het eerst.

We zijn gewoon erg gecharmeerd van haar voorkomen, hoeveel lef ze heeft getoond tijdens de aankoop en het vertrouwen dat we haar gaven heeft ze niet beschaamd. Maar ik was in de veronderstelling dat een verkoopmakelaar uit de buurt misschien meer van de hoed en de rand zou weten.
Een makelaar uit de buurt heeft een paar voordelen:
- Hij/zij kent de concullega's uit de buurt kent als die als aankoopmakelaar optreden, dan is er al een relatie. - En een makelaar uit de buurt heeft in zijn bestand meer geïnteresseerden staan dan een makelaar die niet uit de buurt komt. Bij ons kwamen er een aantal bezichtigingen van mensen die bij de makelaar stonden ingeschreven dus voordat de woning aangemeld was, waren de eerste bezichtigingen al gepland. Dat geeft daarna voor mensen die via Funda of social media op de woning geattendeerd worden en dan bellen voor en bezichtiging, dan al gelijk extra druk want er staan gelijk al bezichtigingen gepland.
Kortom: de lokale relaties met zowel andere makelaars als potentiële kopers kunnen een voordeel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
koksie schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 22:03:
[...]

Een makelaar uit de buurt heeft een paar voordelen:
- Hij/zij kent de concullega's uit de buurt kent als die als aankoopmakelaar optreden, dan is er al een relatie. - En een makelaar uit de buurt heeft in zijn bestand meer geïnteresseerden staan dan een makelaar die niet uit de buurt komt. Bij ons kwamen er een aantal bezichtigingen van mensen die bij de makelaar stonden ingeschreven dus voordat de woning aangemeld was, waren de eerste bezichtigingen al gepland. Dat geeft daarna voor mensen die via Funda of social media op de woning geattendeerd worden en dan bellen voor en bezichtiging, dan al gelijk extra druk want er staan gelijk al bezichtigingen gepland.
Kortom: de lokale relaties met zowel andere makelaars als potentiële kopers kunnen een voordeel zijn.
Dat was ook mijn gedachte. Maar onze aankoopmakelaar gaf aan dat ze gewoon bij NVM aangesloten zijn en zodra ze ons huis de markt op gooien alle makelaars uit onze buurt dit kunnen zien en die informatie dus kunnen rondsturen naar geïnteresseerden en ook als aankoopmakelaar kunnen optreden. Komt dan dus blijkbaar op hetzelfde neer.

Het is ook best vreemd: ze denkt er ook flink meer uit te kunnen slepen voor ons dan de eerder genoemde makelaars uit de buurt. Maar goed, dat is altijd maar koffiedik kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:00
THE_BASE schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 22:33:
[...]

Dat was ook mijn gedachte. Maar onze aankoopmakelaar gaf aan dat ze gewoon bij NVM aangesloten zijn en zodra ze ons huis de markt op gooien alle makelaars uit onze buurt dit kunnen zien en die informatie dus kunnen rondsturen naar geïnteresseerden en ook als aankoopmakelaar kunnen optreden. Komt dan dus blijkbaar op hetzelfde neer.
Klopt. Maar onze makelaar had zelf mensen in zijn bestand die hij eerst heeft gebeld en bezichtigingen mee had gepland. Daarna heeft ie 'm aangemeld in het systeem van NVM en konden de andere makelaars hem doorsturen naar zoekenden in hun bestand. En toen die gingen bellen voor een afspraak, waren er dus al een aantal bezichtigingen gepland en "liep het al storm". Het is een kwestie van druk creëren.
Onze makelaar komt overigens niet uit onze specifieke woonplaats maar wel vlak in de buurt en bestrijkt deze hele omgeving, hij had dus wel genoeg relevante geïnteresseerden in zijn bestand. En zijn indicaties waren een stukje hoger dan de twee concurrenten uit mijn woonplaats en hij heeft ze waargemaakt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:33
THE_BASE schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 22:33:
[...]
Het is ook best vreemd: ze denkt er ook flink meer uit te kunnen slepen voor ons dan de eerder genoemde makelaars uit de buurt. Maar goed, dat is altijd maar koffiedik kijken.
Dat soort claims heb je echt niks aan. Het is niet dat ze een aansprakelijkheid neemt als het anders uitpakt.
Er zijn m.i. eigenlijk twee zaken echt belangrijk:
- kan ze het huis consistent enthousiast presenteren, ook bij de 23e bezichtiging
- hoeveel bezichtigingen wil ze maximaal inplannen voor het courtage

Je hebt zelf ook gekocht dus je weet denk ik wel hoe je tot je bod komt als geïnteresseerde. De verkoopmakelaar is daar in de meeste gevallen gewoon niet doorslaggevend in, en al helemaal niet bij een instapkaar huis.
En ik zou het altijd fixed price onderhandelen, aangezien ik van mening ben dat het huis in hoofdzaak bepalend voor de prijs zal zijn en niet de verkoopmakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
THM0 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 22:42:
[...]

Dat soort claims heb je echt niks aan. Het is niet dat ze een aansprakelijkheid neemt als het anders uitpakt.
Er zijn m.i. eigenlijk twee zaken echt belangrijk:
- kan ze het huis consistent enthousiast presenteren, ook bij de 23e bezichtiging
- hoeveel bezichtigingen wil ze maximaal inplannen voor het courtage

Je hebt zelf ook gekocht dus je weet denk ik wel hoe je tot je bod komt als geïnteresseerde. De verkoopmakelaar is daar in de meeste gevallen gewoon niet doorslaggevend in, en al helemaal niet bij een instapkaar huis.
En ik zou het altijd fixed price onderhandelen, aangezien ik van mening ben dat het huis in hoofdzaak bepalend voor de prijs zal zijn en niet de verkoopmakelaar.
Interessant. Deze vrouw is echt heel enthousiast, dus ik twijfel er niet aan dat ze het na de 23e bezichtiging zat is. Die zal er niet eens komen, hier in Utrecht is een huis vrij snel verkocht.

Fixed price konden we kiezen bij andere makelaars, maar dat was nog hoger dan die courtage van 0,90% op de te verwachte opbrengst. Ze zal ongetwijfeld extra haar best doen om toch een lekker bedrag binnen te harken voor ons en voor zichzelf.

Ik vind het allemaal maar een bijzondere wereld. Er is ook best veel keus hier in de buurt om voor te kiezen en in feite weet je nooit waar je echt goed aan doet. Van die makelaar hier in de buurt krijg ik steeds berichtjes of ik er al uit ben en dat hij heel graag ons huis wil verkopen, komt nogal opdringerig over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:53
THE_BASE schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 23:09:
[...]

Interessant. Deze vrouw is echt heel enthousiast, dus ik twijfel er niet aan dat ze het na de 23e bezichtiging zat is. Die zal er niet eens komen, hier in Utrecht is een huis vrij snel verkocht.

Fixed price konden we kiezen bij andere makelaars, maar dat was nog hoger dan die courtage van 0,90% op de te verwachte opbrengst. Ze zal ongetwijfeld extra haar best doen om toch een lekker bedrag binnen te harken voor ons en voor zichzelf.

Ik vind het allemaal maar een bijzondere wereld. Er is ook best veel keus hier in de buurt om voor te kiezen en in feite weet je nooit waar je echt goed aan doet. Van die makelaar hier in de buurt krijg ik steeds berichtjes of ik er al uit ben en dat hij heel graag ons huis wil verkopen, komt nogal opdringerig over.
Als je die makelaar opdringerig en irritant vindt terwijl hij voor je aan het werk zou moeten, ga dan ook na wat voor figuur het is als hij voor je zou werken. Wij konden ook kiezen tussen o.a. een gladde makelaar (die wij zelf al niet vertrouwden door zijn omgang en manier van gespreksvoering) en een rustige, innemende makelaar.
Achteraf weet je alleen nooit wie een beter resultaat geeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
THE_BASE schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 23:09:
[...]

In Utrecht heb je toch zo twee dagen vol met bezichtigingen? Zou echt vooraf expliciet afspreken of er een max aan aantal afspraken zit en welke dagen er voor bezichtiging ingepland zijn. Ook voor jezelf fijn als dat aaneengesloten is (en dan lekker ergens anders gaan slapen).
Fixed price kun je ook omlaag onderhandelen, maar reken maar eens uit hoeveel je makelaar extra verdient als ze 10k extra opbrengst weet te realiseren, daar gaat ze echt niet heel hard voor rennen. Sowieso bij een inschrijving speelt dat nagenoeg nauwelijks of niet, dat de makelaar er iets extra’s uit sleept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
THM0 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 07:20:
[...]

In Utrecht heb je toch zo twee dagen vol met bezichtigingen? Zou echt vooraf expliciet afspreken of er een max aan aantal afspraken zit en welke dagen er voor bezichtiging ingepland zijn. Ook voor jezelf fijn als dat aaneengesloten is (en dan lekker ergens anders gaan slapen).
Fixed price kun je ook omlaag onderhandelen, maar reken maar eens uit hoeveel je makelaar extra verdient als ze 10k extra opbrengst weet te realiseren, daar gaat ze echt niet heel hard voor rennen. Sowieso bij een inschrijving speelt dat nagenoeg nauwelijks of niet, dat de makelaar er iets extra’s uit sleept.
Dat zijn goede opmerkingen, dank je! Als ze waarmaakt wat ze ons vertelde zijn we al heel blij. Haar strategie is anders dan de andere twee hier in de buurt. Ik heb ook de expertise niet, maar moet op die makelaars vertrouwen. En ik werk zelf liever met vrouwen, omdat die wat spontaner overkomen. :)

Ik zal nog eens nagaan of een vast bedrag een optie is en daar de opstartkosten in kunnen als we het haar gunnen. Goed idee ook om een nachtje elders te gaan slapen, die hadden wij nog niet bedacht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

El Capitan schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 07:15:
[...]

Als je die makelaar opdringerig en irritant vindt terwijl hij voor je aan het werk zou moeten, ga dan ook na wat voor figuur het is als hij voor je zou werken. Wij konden ook kiezen tussen o.a. een gladde makelaar (die wij zelf al niet vertrouwden door zijn omgang en manier van gespreksvoering) en een rustige, innemende makelaar.
Achteraf weet je alleen nooit wie een beter resultaat geeft..
Toen wij ons huis kochten, kon ik de verkoopmakelaar wel schieten. Hij flikte ons volgens mij een kunstje met doen alsof er op de valreep nog een 2de gegadigde was.
Maar eerlijk gezegd, zou ik als verkoper wel blij zijn met zo'n makelaar. Niet dat het per sé een rat moet zijn, maar wel iemand die nog net die extra stap maakt. Ook al is die op het randje.

Vorige maand heb ik een appartement verkocht, en daar liet ik ook wat makelaars langskomen. De te voorzichtige makelaars die 'lekker veel kijkers' wilden trekken door lager in te zetten, vielen daarbij af. Ik hou zelf ook van een beetje risico nemen, dus ik heb een makelaar gezocht die bij mijn denkwijze paste. Er zat ook een zo'n typische MVM-gladjanus tussen. Ik gaf hem het voordeel van de twijfel. Maar na een paar dagen had hij nog steeds niets opgestuurd wat ik 'de volgende dag' per mail zou ontvangen. Toen wist ik het: praatjesmaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Rzaan schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 09:13:
[...]

Toen wij ons huis kochten, kon ik de verkoopmakelaar wel schieten. Hij flikte ons volgens mij een kunstje met doen alsof er op de valreep nog een 2de gegadigde was.
Maar eerlijk gezegd, zou ik als verkoper wel blij zijn met zo'n makelaar. Niet dat het per sé een rat moet zijn, maar wel iemand die nog net die extra stap maakt. Ook al is die op het randje.

Vorige maand heb ik een appartement verkocht, en daar liet ik ook wat makelaars langskomen. De te voorzichtige makelaars die 'lekker veel kijkers' wilden trekken door lager in te zetten, vielen daarbij af. Ik hou zelf ook van een beetje risico nemen, dus ik heb een makelaar gezocht die bij mijn denkwijze paste. Er zat ook een zo'n typische MVM-gladjanus tussen. Ik gaf hem het voordeel van de twijfel. Maar na een paar dagen had hij nog steeds niets opgestuurd wat ik 'de volgende dag' per mail zou ontvangen. Toen wist ik het: praatjesmaker.
Veel woningen hier in de buurt staan lager dan wat ons huis waard is. Waarschijnlijk lekker veel kijkers trekken. Onze aankoopmakelaar die we als verkoopmakelaar overwegen zei: 'We zetten hem gewoon in de markt voor wat het waard is en wat we ervoor willen krijgen, elke overbieding is mooi meegenomen'. Je krijgt gerichter volk op de woning af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

THE_BASE schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 09:16:
[...]

Veel woningen hier in de buurt staan lager dan wat ons huis waard is. Waarschijnlijk lekker veel kijkers trekken. Onze aankoopmakelaar die we als verkoopmakelaar overwegen zei: 'We zetten hem gewoon in de markt voor wat het waard is en wat we ervoor willen krijgen, elke overbieding is mooi meegenomen'. Je krijgt gerichter volk op de woning af.
Zo ben ik ook te werk gegaan. Kijkers heb je niks aan.
Het enige wat soms werkt, is als kijkers elkaar voor het huis nog even tegenkomen. Dat ze denken 'Tering, wat een hoop interesse!'.
Je moet hem te koop zetten voor wat je er minimaal voor wil hebben. En misschien nog net iets meer.
Dus goed kijken naar de waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

Rzaan schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 09:19:
[...]

Zo ben ik ook te werk gegaan. Kijkers heb je niks aan.
Het enige wat soms werkt, is als kijkers elkaar voor het huis nog even tegenkomen. Dat ze denken 'Tering, wat een hoop interesse!'.
Je moet hem te koop zetten voor wat je er minimaal voor wil hebben. En misschien nog net iets meer.
Dus goed kijken naar de waarde.
Als kijkers zien dat er veel kijkers zijn lijkt me wel dat ze geneigd zijn nét even wat meer te bieden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

dbzfan schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 09:20:
[...]

Als kijkers zien dat er veel kijkers zijn lijkt me wel dat ze geneigd zijn nét even wat meer te bieden...
Dat is volgens mij wat ik zeg.
Maar dat werkt maar deels. Want je ziet meestal maar 1 andere koper. Maar je weet sowieso dat je niet de enige bent. Ook al kom je niemand tegen.
Je kan alleen heel veel kopers zien als je ze allemaal gelijktijdig laat komen. Hebben we 1 x meegemaakt. Dan voel je je echt een sloeber als je daar tussenstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

Rzaan schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 09:24:
[...]

Dat is volgens mij wat ik zeg.
Maar dat werkt maar deels. Want je ziet meestal maar 1 andere koper. Maar je weet sowieso dat je niet de enige bent. Ook al kom je niemand tegen.
Je kan alleen heel veel kopers zien als je ze allemaal gelijktijdig laat komen. Hebben we 1 x meegemaakt. Dan voel je je echt een sloeber als je daar tussenstaat.
Meeste kopers vroegen wel aan onze makelaar hoeveel kijkers er waren, hij zei dan eerlijk dat het er ongeveer 25 waren. Anyway, ik denk dat het verstandig is je huis niet té duur en niet té goedkoop in de markt te zetten. Zo trek je voldoende kijkers die het ook echt eventueel een mooi bod willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
dbzfan schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 09:28:
[...]

Meeste kopers vroegen wel aan onze makelaar hoeveel kijkers er waren, hij zei dan eerlijk dat het er ongeveer 25 waren. Anyway, ik denk dat het verstandig is je huis niet té duur en niet té goedkoop in de markt te zetten. Zo trek je voldoende kijkers die het ook echt eventueel een mooi bod willen doen.
Helemaal eens, het moet inderdaad een goede vraagprijs zijn en zeker niet te laag of te hoog. Ik zit niet op 25 bezichtigingen te wachten, heb liever 10 gerichte geïnteresseerden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Rzaan schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 20:09:
[...]

Soms heel relevant.

Als je in een buurt woont waar veel expats op af komen, dan had jij dat toch ook al geweten? Ik denk serieus niet dat een verkoopmakelaar daar het verschil gaat maken. Ik heb makelaars in huis gehad voor een waardebepaling (welke ik kon vergelijken met huispedia e.d.) om mijn eigen inschatting te laten bevestigen en verder heb ik alles overgelaten aan Makelaarsland. Bezichtingen doe ik zelf. Wellicht snij ik mezelf nu in mijn vingers, maar tijd gaat het leren. Voor alsnog heb ik geen spijt van deze aanpak.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Sircuri schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 11:45:
[...]

Als je in een buurt woont waar veel expats op af komen, dan had jij dat toch ook al geweten? Ik denk serieus niet dat een verkoopmakelaar daar het verschil gaat maken. Ik heb makelaars in huis gehad voor een waardebepaling (welke ik kon vergelijken met huispedia e.d.) om mijn eigen inschatting te laten bevestigen en verder heb ik alles overgelaten aan Makelaarsland. Bezichtingen doe ik zelf. Wellicht snij ik mezelf nu in mijn vingers, maar tijd gaat het leren. Voor alsnog heb ik geen spijt van deze aanpak.
In Zaandam, waar ik een appartement heb, maar al een paar jaar niet meer woon, schijnen de expats de grootste groep kopers te zijn (voor recente appartementen. Wist ik niet. De makelaar had al een aantal van deze mensen die eerder misgrepen in zijn bestand.

Ieder zijn eigen manier. Ik ben juist blij dat ik het allemaal niet zelf hoef te doen. Kost natuurlijk altijd meer, maar dat zij dan maar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

dbzfan schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 09:28:
[...]

Die makelaar moet dat getal helemaal niet noemen. Hij moet gewoon zeggen dat er grote interesse is.
Niet te duur en niet te goedkoop is natuurlijk een open deur.
Maar ik denk dat het weinig zin heeft om ver onder je verwachte opbrengst te gaan zitten. Levert alleen maar nodeloos werk op met kijkers die hopen op een koopje.
Daarnaast werkt er ook nog iets psychologisch mee. Iets wat goedkoop is, wordt door mensen vaak minder vertrouwd. 'dan zal er wel iets mee zijn' hoor je dan soms.
In retail een bekend gegeven.

Je moet je huis gewoon stevig in de markt zetten. Aan de bovenkant van de waardebepaling die verschillende makelaars hebben aangegeven.
Die theorie van laag inzetten zodat er veel kopers komen, geloof ik helemaal niks van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Rzaan schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:20:
[...]

In Zaandam, waar ik een appartement heb, maar al een paar jaar niet meer woon, schijnen de expats de grootste groep kopers te zijn (voor recente appartementen. Wist ik niet. De makelaar had al een aantal van deze mensen die eerder misgrepen in zijn bestand.

Ieder zijn eigen manier. Ik ben juist blij dat ik het allemaal niet zelf hoef te doen. Kost natuurlijk altijd meer, maar dat zij dan maar zo.
Ah, had niet in de gaten dat je in die categorie woning-bezitters zit. Dan zou ik er ook niets zelf aan doen.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Rzaan schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:29:
[...]
Je moet je huis gewoon stevig in de markt zetten. Aan de bovenkant van de waardebepaling die verschillende makelaars hebben aangegeven.
Die theorie van laag inzetten zodat er veel kopers komen, geloof ik helemaal niks van.
Dat is ook 1 van de redenen dat ik steeds 1 specifieke verkoopmakelaar in de regio Nijmegen niet de moeite neem om een huis te bezichtingen. Die zetten de huizen steeds ver (en dan ook echt ver, soms wel meer dan 10%) onder de marktwaarde op Funda. Binnen een dag kun je al niet meer terecht om te kijken, omdat alle 25 kijkmomenten dan al vol zitten. Je mag dan op een extra inloopdag wel komen kijken. Maar dan sta je daar met 10 andere geinteresseerde. Echt gekkenwerk. Snap niet dat je je als makelaar zo wil profileren.

Signature van nature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Sircuri schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:41:
[...]

Dat is ook 1 van de redenen dat ik steeds 1 specifieke verkoopmakelaar in de regio Nijmegen niet de moeite neem om een huis te bezichtingen. Die zetten de huizen steeds ver (en dan ook echt ver, soms wel meer dan 10%) onder de marktwaarde op Funda. Binnen een dag kun je al niet meer terecht om te kijken, omdat alle 25 kijkmomenten dan al vol zitten. Je mag dan op een extra inloopdag wel komen kijken. Maar dan sta je daar met 10 andere geinteresseerde. Echt gekkenwerk. Snap niet dat je je als makelaar zo wil profileren.
En die makelaar in de kroeg maar opscheppen hoe druk hij is en hoeveel kijkers zijn huizen wel niet trekken. Wellicht houden zijn klanten onder de streep wel minder over. En hij zelf dus ook.
Hard werken is niet moeilijk. Slim werken wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-09 11:46
Rzaan schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:45:
[...]

En die makelaar in de kroeg maar opscheppen hoe druk hij is en hoeveel kijkers zijn huizen wel niet trekken. Wellicht houden zijn klanten onder de streep wel minder over. En hij zelf dus ook.
Hard werken is niet moeilijk. Slim werken wel.
Wellicht houd hij juist wel meer over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

NEOeo schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 13:40:
[...]

Wellicht houd hij juist wel meer over?
Ik waag het te betwijfelen. Misschien houdt hij evenveel over, maar per uur minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Laag inzetten lijkt ook de tactiek van veel makelaars hier in de buurt. Maar als de een het doet denkt de ander dat hij het ook moet doen, anders werkt het scheef en krijg je geen kijkers.

Ik ben het er niet mee eens: zet mijn huis maar goed in de markt. In elk geval zijn wij er over uit wie we kiezen als verkoopmakelaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Rzaan schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 13:45:
[...]

Ik waag het te betwijfelen. Misschien houdt hij evenveel over, maar per uur minder.
Precies. Sprak wel eens makelaar waar ik kwam bezichtigingen en die zitten dan dus gewoon 1 of 2 volle dagen in een huis om alle mensen te ontvangen. Ik zou liever een handvol serieuze kijkers willen, dan 25 kijkers die hopen op het ultieme bod wat ze kunnen uitbrengen en 24 moeten teleurstellen.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kezzza
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:04
Wij hebben net ons huis via de makelaar verkocht. op hun advies onder de te verwachten prijs gaan zitten, en uiteindelijk is er 140.000 boven de vraagprijs geboden en dat in de klasse van boven de 1.000.000,-

Het huis heeft al met al 2 weken te koop gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
kezzza schreef op maandag 15 juli 2024 @ 19:48:
Wij hebben net ons huis via de makelaar verkocht. op hun advies onder de te verwachten prijs gaan zitten, en uiteindelijk is er 140.000 boven de vraagprijs geboden en dat in de klasse van boven de 1.000.000,-

Het huis heeft al met al 2 weken te koop gestaan.
140K boven de vraagprijs? Krankzinnig. Of je zat echt veel te laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:17

Saven

Administrator

Toke_gt schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:05:
[...]

Nah, ik kom het regelmatig tegen. Huizen van rond de 1.1 a 1.2m die matig zijn afgewerkt en het -los van de waanzin op de markt- absoluut niet waard zijn. En dan toch 150k tot 200k overbieden. Die mensen zijn echt knettergek en verzieken de boel nóg meer. Waar de meeste biedingen in deze prijsklasse op 0 tot 50k boven de vraagprijs ligt, is er vaak dan één persoon (koppel) die 200k overbiedt en eigenlijk 150k "teveel" betaalt (haha pannenkoek). De keren dat dit is gebeurd in de laatste maanden bij mijn bezichtigingen is niet meer op twee handen te tellen. En dit is niet eens in de randstad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Saven schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:10:
[...]

Nah, ik kom het regelmatig tegen. Huizen van rond de 1.1 a 1.2m die matig zijn afgewerkt en het -los van de waanzin op de markt- absoluut niet waard zijn. En dan toch 150k tot 200k overbieden. Die mensen zijn echt knettergek en verzieken de boel nóg meer. Waar de meeste biedingen in deze prijsklasse op 0 tot 50k boven de vraagprijs ligt, is er vaak dan één persoon (koppel) die 200k overbiedt en eigenlijk 150k "teveel" betaalt. De keren dat dit is gebeurd in de laatste maanden bij mijn bezichtigingen is niet meer op twee handen te tellen. En dit is niet eens in de randstad.
Ach, als je een huis van boven een miljoen kan betalen, liggen ze er niet wakker van om een tonnetje meer te betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Wispe schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:11:
[...]

Ach, als je een huis van boven een miljoen kan betalen, liggen ze niet wakker om een tonnetje meer te betalen.
Ja en nee. Geld is geld. Elke ton is er één. Mensen worden niet rijk door met geld te strooien ;) Je gaat toch ook geen 25 euro betalen voor de laatste pot Calvé pindakaas in de winkel, tenzij je gewoon een sukkel bent. Het kan, maar je had ook gewoon wat centen in je zak kunnen houden.

Ik weiger om 200k boven de vraagprijs te bieden bij een matig (maar idd duur) huis. Is een principekwestie Dan leg ik het idd maar af tegen de josti die dat wel doet :') Mooi als ze dan het biedingenlogboek zien en erachter komen dat ze 150k hadden kunnen besparen. Ik heb geen haast. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Saven op 15-07-2024 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kezzza
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:04
Toke_gt schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:05:
[...]

We zaten wat mij betreft niet veel te laag, wel een klein stukje onder de prijs die we in ons hoofd hadden. Maar de makelaar heeft ons overtuigd dat dit de beste strategie is binnen onze regio.

En natuurlijk is het wat de gek er voor over heeft, helpt dat we onder de rook van Amsterdam zitten waar mensen met absurde verkoopbedragen bij ons komen bieden.
Wispe schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:11:
[...]

Ach, als je een huis van boven een miljoen kan betalen, liggen ze er niet wakker van om een tonnetje meer te betalen.
Nou zeker niet, wij hebben ook iets nieuws gekocht, net boven het miljoen maar wel 250K onder de vraagprijs. Want meer is dat huis in onze ogen nog niet waard, na onze geplande verbouwing uiteraard wel, maar zoals iemand anders aangeeft is dan elke (100.000) euro meer dan welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

THE_BASE schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 15:00:
Laag inzetten lijkt ook de tactiek van veel makelaars hier in de buurt. Maar als de een het doet denkt de ander dat hij het ook moet doen, anders werkt het scheef en krijg je geen kijkers.

Ik ben het er niet mee eens: zet mijn huis maar goed in de markt. In elk geval zijn wij er over uit wie we kiezen als verkoopmakelaar. :)
Slim van jou inderdaad, mensen betalen het toch wel in de klasse vanaf een ton of 5 a 6. Want iedereen denkt gewoon "minimaal X overbieden" dus of je je huis nu voor 600K of 650K te koop zet maakt voor de meesten niet meer uit. Die willen gewoon een huis en zijn gehersenspoeld met X overbieden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Saven schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:21:
[...]

Slim van jou inderdaad, mensen betalen het toch wel in de klasse vanaf een ton of 5 a 6. Want iedereen denkt gewoon "minimaal X overbieden" dus of je je huis nu voor 600K of 650K te koop zet maakt voor de meesten niet meer uit. Die willen gewoon een huis en zijn gehersenspoeld met X overbieden :P
Ik vind dat jij wel heel simpel over die markt denkt. Wij hebben huis in die prijsklasse en hebben onderboden.

Ook je eerdere opmerkingen over dat 'die mensen de markt nog meer verzieken' is onjuist. De markt is de markt. Iedereen mag bieden wat ie wil. Sommige mensen hebben wellicht vaak misgegrepen en doen dan een bod wat voor ons te hoog lijkt, maar zij denken dat het dat waard is.
Niemand geeft 'zomaar' een ton of 2 ton teveel uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:37
Members only:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Rzaan schreef op maandag 15 juli 2024 @ 22:28:
[...]

Ik vind dat jij wel heel simpel over die markt denkt. Wij hebben huis in die prijsklasse en hebben onderboden.

Ook je eerdere opmerkingen over dat 'die mensen de markt nog meer verzieken' is onjuist. De markt is de markt. Iedereen mag bieden wat ie wil. Sommige mensen hebben wellicht vaak misgegrepen en doen dan een bod wat voor ons te hoog lijkt, maar zij denken dat het dat waard is.
Niemand geeft 'zomaar' een ton of 2 ton teveel uit.
Wij hebben 30K overgenomen, wat neerkomt op zo’n 4% van de vraagprijs. Dat leek ons een mooi bod en we wilden het huis graag hebben. Het is maar net wat je er zelf voor over hebt op dat moment.

We hadden minder kunnen bieden met het risico dat het huis aan ons voorbij zou gaan. Hadden we geen zin in, we willen heel graag op korte termijn weg uit onze huidige buurt. En dat is gelukt, over drie maanden wonen we ergens anders. En dat was het ons waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:05

Sport_Life

Solvitur ambulando

Als je zo de vraagprijs vs verkoopprijs bekijkt binnen bepaalde regio's is er vaak wel een tendens van 5-10% overbieden, met uitzonderingen beide kanten op. De hoogte vd vraagprijs is dan vaak niet eens relevant , veel mensen overbieden omdat de vraagprijs als een soort vast gegeven wordt gezien.
Als verkoper kun je daar handig op inspelen met een vraagprijs aan de hoge kant, mits je het niet te gek maakt en je het risico kunt lopen dat de verkoop tegen valt. Als je een woning heel graag wil hebben dan maakt die 50k extra aflossen in 30 jaar (!) weinig uit , zeker nu met prijsstijgingen van 5-10% per jaar..

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 17-07-2024 07:49 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Sport_Life schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 07:19:
Als je zo de vraagprijs vs verkoopprijs bekijkt binnen bepaalde regio's is er vaak wel een tendens van 5-10% overbieden, met uitzonderingen beide kanten op. De hoogte vd vraagprijs is dan vaak niet eens relevant , veel mensen overbieden omdat de vraagprijs als een soort vast gegeven wordt gezien.
Als verkoper kun je daar handig op inspelen met een vraagprijs aan de hoge kant, mits je het niet te gek maakt en je het risico kunt lopen dat de verkoop tegen valt.
Zo heeft mijn makelaar het ingezet. En het heeft gewerkt. ± 6.8 % overboden.
Andere makelaars die ik ook had gevraagd, wilden lager inzetten en zo grote toeloop creëren. Dat vind ik zo'n onzin. Kopers weten heus wel dat zij niet de enige zijn.
Maar inderdaad, zoals je zegt, die vraagprijs wordt als een vast gegeven gezien. Als ik die andere makelaars had gevolgd, dan hadden mensen 13.5 % moet overbieden. Dat had niemand gedaan (denk ik)
Is een psychologisch iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

THE_BASE schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 07:09:
[...]

Wij hebben 30K overgenomen, wat neerkomt op zo’n 4% van de vraagprijs. Dat leek ons een mooi bod en we wilden het huis graag hebben. Het is maar net wat je er zelf voor over hebt op dat moment.

We hadden minder kunnen bieden met het risico dat het huis aan ons voorbij zou gaan. Hadden we geen zin in, we willen heel graag op korte termijn weg uit onze huidige buurt. En dat is gelukt, over drie maanden wonen we ergens anders. En dat was het ons waard.
Heel goed gedaan.
Soms moet je zulke besluiten nemen. Zolang je je kop niet in een strop duwt natuurlijk.
Zorgt ook voor gemoedsrust.
Dat beetje meer overbieden, merk je niet echt ingrijpend in de loop der jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rzaan schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:39:
[...]

Zo heeft mijn makelaar het ingezet. En het heeft gewerkt. ± 6.8 % overboden.
Andere makelaars die ik ook had gevraagd, wilden lager inzetten en zo grote toeloop creëren. Dat vind ik zo'n onzin. Kopers weten heus wel dat zij niet de enige zijn.
Maar inderdaad, zoals je zegt, die vraagprijs wordt als een vast gegeven gezien. Als ik die andere makelaars had gevolgd, dan hadden mensen 13.5 % moet overbieden. Dat had niemand gedaan (denk ik)
Is een psychologisch iets.
Members only:

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 17-07-2024 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Inmiddels een stap verder en bezig met de hypotheek van onze nieuwe woning en verkopen van onze huidige woning.

Voor de huidige woning is een taxateur langs gekomen, deze beste man zegt dat de overwaarde zo hoog is dat we best met een desktoptaxatie uit de voeten kunnen. Ook de hypotheekadviseur zegt dat.

Als ik de truc van @stin00 gebruik kom ik echter op een bedrag uit dat bijna een ton minder is dan de prijs waarvoor het huis de markt op gaat (excl. overbieden). Is een echte taxateur dan niet gunstiger of reken ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

THE_BASE schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 19:46:
Inmiddels een stap verder en bezig met de hypotheek van onze nieuwe woning en verkopen van onze huidige woning.

Voor de huidige woning is een taxateur langs gekomen, deze beste man zegt dat de overwaarde zo hoog is dat we best met een desktoptaxatie uit de voeten kunnen. Ook de hypotheekadviseur zegt dat.

Als ik de truc van @stin00 gebruik kom ik echter op een bedrag uit dat bijna een ton minder is dan de prijs waarvoor het huis de markt op gaat (excl. overbieden). Is een echte taxateur dan niet gunstiger of reken ik verkeerd?
Is het voor de overbruggingshypotheek? Wij hebben die kunnen afsluiten met het ondertekende voorlopige koopcontract.. moest wel allemaal snel rond zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:24
THE_BASE schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 19:46:

Hangt af hoeveel je nodig hebt voor de financiering als je taxatie precies de verwachte opbrengst moet zijn om de financiering rond te krijgen is taxatie beter. Anders de goedkope desktop taxatie als je met 100k minder kan. Dat je voor meer kan lenen wil niet zeggen dat je het moet lenen hè 😛

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
dbzfan schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 20:00:
[...]

Is het voor de overbruggingshypotheek? Wij hebben die kunnen afsluiten met het ondertekende voorlopige koopcontract.. moest wel allemaal snel rond zijn.
Dat klopt, alleen ons huis is nog niet verkocht. Natuurlijk hebben we de overbrugging pas nodig na de sleuteloverdracht van onze nieuwe woning. Grote kans dat ons huis dan wel verkocht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
perspectivebass schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 20:35:
[...]

Hangt af hoeveel je nodig hebt voor de financiering als je taxatie precies de verwachte opbrengst moet zijn om de financiering rond te krijgen is taxatie beter. Anders de goedkope desktop taxatie als je met 100k minder kan. Dat je voor meer kan lenen wil niet zeggen dat je het moet lenen hè 😛
Absoluut. Hoef ook zeker geen ton meer te lenen dan nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leeri003
Zo twee dagen bezichtigingen gehad stonden er 11 in de agenda, waarvan er uiteindelijk maar vijf doorgingen.
Na de eerste dag een bod met 5% over de vraagprijs en op de tweede dag een met 6% over de vraagprijs met die laatste accoord gegaan en de bezichtiging van komende woensdag gecanceld.
Sinds vorige week donderdag op funda dit ging lekker vlot, kunnen we weer leven in het huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
leeri003 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 12:36:
Zo twee dagen bezichtigingen gehad stonden er 11 in de agenda, waarvan er uiteindelijk maar vijf doorgingen.
Na de eerste dag een bod met 5% over de vraagprijs en op de tweede dag een met 6% over de vraagprijs met die laatste accoord gegaan en de bezichtiging van komende woensdag gecanceld.
Sinds vorige week donderdag op funda dit ging lekker vlot, kunnen we weer leven in het huis.
Wat fijn, gefeliciteerd. Ons huis staat vanaf morgenmiddag op Funda en vanaf maandag staat het bord in de tuin. Onwijs benieuwd hoeveel geïnteresseerden er zijn, hoeveel er komen opdagen bij de bezichtigingen, hoeveel daarvan een bod uitbrengen en hoeveel er over de vraagprijs geboden wordt. Met 6% zouden wij ook tevreden zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Bij mij is een kinkje in de kabel gekomen. De koper is een ZZP'er en wil een weekje uitstel voor de toestemming van de bank. De bank heeft meer info gevraagd. Hij wil maar iets van 65% van de taxatiewaarde aan hypotheek. Dus ik denk dat het wel goed komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

leeri003 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 12:36:
Geen zin gehad om het wat langer de tijd te geven? Ik weet de locatie en staat van je huis natuurlijk niet naar lijkt me meer uit te halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:13

FreakNL

Well do ya punk?

Saven schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:17:
[...]

Ja en nee. Geld is geld. Elke ton is er één. Mensen worden niet rijk door met geld te strooien ;) Je gaat toch ook geen 25 euro betalen voor de laatste pot Calvé pindakaas in de winkel, tenzij je gewoon een sukkel bent. Het kan, maar je had ook gewoon wat centen in je zak kunnen houden.

Ik weiger om 200k boven de vraagprijs te bieden bij een matig (maar idd duur) huis. Is een principekwestie Dan leg ik het idd maar af tegen de josti die dat wel doet :') Mooi als ze dan het biedingenlogboek zien en erachter komen dat ze 150k hadden kunnen besparen. Ik heb geen haast. :)
Het grote probleem met de pindakaas analogie is dat mensen het niet zo zien. Het bedrag wordt te groot om de gevolgen te overzien of ze sluiten bewust de ogen.

Ik ben het met jou eens hoor maar het gross van de mensen denkt niet zo en daardoor blijven de prijzen stijgen. Ik heb 180k betaald voor mijn rij woning , 10 jaar geleden. Beetje inflatie erbij en wat verbeteringen (die nu ook alweer veroudert zijn) en je zou logischerwijs op 240/260k moeten komen, wat mij een prima prijs lijkt voor een rij woning zonder oprit en een zeer gemiddelde oppervlakte (130m2). Maar blijkbaar kan ik er 450/500k voor krijgen. Gaat nergens over

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leeri003
dbzfan schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 15:04:
[...]
Geen zin gehad om het wat langer de tijd te geven? Ik weet de locatie en staat van je huis natuurlijk niet naar lijkt me meer uit te halen
Nee andere woning bracht al minder op dan de onze die was een maand geleden verkocht vraagprijs van die andere was 385k en ging voor 396k, de mijne van 382k en ging voor 405k denk dat er niet veel meer extra in zat en woensdag was nog maar 1 kijker. Kleine kans dat die eroverheen zou gaan.
Dit was al een nette prijs, die andere had recentere badkamer en keuken, toilet. De mijne moet dat nog gedaan worden maar heeft wel mooiere ligging en dakkapellen. Ben er tevreden mee en de bevriende makelaar gaf ook aan dat dit een nette prijs was om te ontvangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
FreakNL schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 15:28:
[...]

Het grote probleem met de pindakaas analogie is dat mensen het niet zo zien. Het bedrag wordt te groot om de gevolgen te overzien of ze sluiten bewust de ogen.

Ik ben het met jou eens hoor maar het gross van de mensen denkt niet zo en daardoor blijven de prijzen stijgen. Ik heb 180k betaald voor mijn rij woning , 10 jaar geleden. Beetje inflatie erbij en wat verbeteringen (die nu ook alweer veroudert zijn) en je zou logischerwijs op 240/260k moeten komen, wat mij een prima prijs lijkt voor een rij woning zonder oprit en een zeer gemiddelde oppervlakte (130m2). Maar blijkbaar kan ik er 450/500k voor krijgen. Gaat nergens over
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABCstabiel
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 05-09 10:10
Vorige week woensdag is ons appartment online gekomen. Gezien onze eigen zoektocht en de strakke/instapklare afwerking (niet mijn woorden) had ik toch wel storm verwacht. Nu echter maar 4 bezichtigingen gepland, waarvan een al heeft afgezegd.

Ons appartement staat zelf voor 339 te koop terwijl er een van de buren (welke vergelijkbaar is) voor 325 te koop staat. Echter is voor beiden de verwachting dat ze voor 350 gaan. Mogelijk schrikt toch de hogere vraagprijs af (deze was voorgesteld door de makelaar) of toch een zomerdipje. Uiteindelijk heb je maar een koper nodig, maar ik had er toch meer van verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 22-09 18:46
ABCstabiel schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:22:
Vorige week woensdag is ons appartment online gekomen. Gezien onze eigen zoektocht en de strakke/instapklare afwerking (niet mijn woorden) had ik toch wel storm verwacht. Nu echter maar 4 bezichtigingen gepland, waarvan een al heeft afgezegd.

Ons appartement staat zelf voor 339 te koop terwijl er een van de buren (welke vergelijkbaar is) voor 325 te koop staat. Echter is voor beiden de verwachting dat ze voor 350 gaan. Mogelijk schrikt toch de hogere vraagprijs af (deze was voorgesteld door de makelaar) of toch een zomerdipje. Uiteindelijk heb je maar een koper nodig, maar ik had er toch meer van verwacht.
Wij overwegen onze woning ook te verkopen en de makelaar met wie we gesproken hebben, gaf aan dat er bij hun in deze maanden altijd heel weinig gebeurd (zomderdipje dus). En dat in Utrecht. September & oktober zijn altijd hun beste maanden.

Nu zeg ik natuurlijk niet dat dit voor alle regio’s hetzelfde is, maar denk dat je goed zit met je gevoel dat dit een rustige periode is. Hopelijk trekt het snel aan voor je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Volgens Funda is mei de beste maand en december de slechtste maand om een huis aan te bieden als we kijken naar de transactieprijs (euro per m2). Maar het zou verder niet heel veel moeten uitmaken: https://www.funda.nl/voor...-om-een-huis-te-verkopen/

Het draait toch vooral om locatie, het huis, de vraagprijs en de foto's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
stin00 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:57:
Volgens Funda is mei de beste maand en december de slechtste maand om een huis aan te bieden als we kijken naar de transactieprijs (euro per m2). Maar het zou verder niet heel veel moeten uitmaken: https://www.funda.nl/voor...-om-een-huis-te-verkopen/

Het draait toch vooral om locatie, het huis, de vraagprijs en de foto's :)
Maar deze weken zijn veel mensen toch echt op vakantie en/of zijn kinderen thuis, dat maakt bezichtigen wel wat bewerkelijker dan andere weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Ton
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-08 21:17
Mijn ervaring ook eens delen.

Wij zijn bezig om ons appartement in Amsterdam te verkopen. 52m2 middenin de Pijp, nog geen 20 jaar oud, energielabel A, prachtige staat.

Drie makelaars over de vloer gehad, twee gaven aan beter niet in augustus op de markt te zetten omdat er dan minder aanloop zou zijn. Wij krijgen de sleutel van ons nieuwe huis in Baarn al op 1 oktober dus willen eigenlijk zo snel mogelijk verkopen. En alsof potentiële kopers van een appartement zoals dit in augustus op vakantie gaan: koppels zonder kinderen, expats, of rijke ouders voor een studerend kind. Gelukkig gaf de derde makelaar aan dat het onzin was, verkopen in augustus is goed te doen. Morgen foto's maken, zaterdag op funda.

En over de vraagprijs, uiteindelijk is het blijkbaar beter om meer bezichtigingen te hebben door lage vraagprijs en dan in te zetten op het overbieden. 10% overbieden hier is wel de norm. Gaan waarschijnlijk voor 520k de markt in, maar er is hier een minder mooi appartement in het complex verkocht voor 570k twee maanden geleden en daar ligt de taxatie van de makelaar ook. Dus vraagprijs is echt geen indicator.

[ Voor 4% gewijzigd door Mr Ton op 29-07-2024 20:11 ]

Playstation 4: MrTon-NL | Fujifilm X-T1 | XF 18-55

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Mr Ton schreef op maandag 29 juli 2024 @ 20:09:
En over de vraagprijs, uiteindelijk is het blijkbaar beter om meer bezichtigingen te hebben door lage vraagprijs en dan in te zetten op het overbieden.
Vraag me echt af hoe de makelaar dat onderbouwt. Alsof mensen die in de Pijp een appartement gaan kopen, denken 'ik ben vast de enige'. Grote nonsens.
Mr Ton schreef op maandag 29 juli 2024 @ 20:09:
10% overbieden hier is wel de norm. Gaan waarschijnlijk voor 520k de markt in, maar er is hier een minder mooi appartement in het complex verkocht voor 570k twee maanden geleden en daar ligt de taxatie van de makelaar ook. Dus vraagprijs is echt geen indicator.
Wederom onzin van de makelaar. Als een minder appartement verkocht is voor 570K, waarom zou je dan zo laag gaan zitten als 520K? Als mensen dan 10% overbieden, zit je op 572K. Maar je wilt toch het meeste eruit halen. Dan gewoon hoger in de markt zetten. Zet je het voor 545K of nog iets meer in de markt.
Minder kijkers, minder werk. De mensen die komen hebben het geld en zullen misschien net zo goed nog 10% overbieden.

En Augustus is de stad inderdaad wat leger. Dus vindt het (voor Amsterdam) niet zo'n gekke gedachte van die andere 2 makelaars. Ook veel expats zijn de stad uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Ton
Ja wel fair punt over die vraagprijs, zal het vrijdag nog goed met hem bespreken. Feitelijk loopt het Funda filter tot 550k dus dan kun je voor de zichtbaarheid net zo goed op die 545k gaan zitten.

En ja het zal minder druk zijn dan in september, daar zijn we ons bewust van. Als er niet een bedrag uitkomt waar we blij mee zijn zetten we hem in september opnieuw op de markt, dat heb ik al afgesproken met de makelaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:25

mwa

THM0 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:44:
[...]

Maar deze weken zijn veel mensen toch echt op vakantie en/of zijn kinderen thuis, dat maakt bezichtigen wel wat bewerkelijker dan andere weken.
Vrouw en ik zijn een aantal jaar geleden op en neer vanuit zuid Frankrijk gekomen (in een dag) om een bezichtiging te doen (kinderen verbleven bij de buren in Frankrijk). In het huis dat wij toen bezichtigden wonen wij inmiddels zeer prettig 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netwan_G
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07-03 19:56
Hier is de eerste makelaar over de vloer geweest voor een waardebepaling (575k) ivm de haalbaarheid van de koop van een ander huis. Courtage 0,9% met 800 opstartkosten (welke bij verkoop worden kwijtgescholden). Exacte invulling van de dienstverlening is nog niet besproken. Is dit enigszins 'markconform'?

Dat de makelaar 2 of 3 dagen bezichtigingen gaat verzorgen en e.e.a. gaat begeleiden tot het moment van transport lijkt mij standaard, maar wat zijn volgens jullie diensten van een makelaar die niet standaard zijn maar wel veel waarde voor ons als verkoper toevoegen? In dit topic kom ik bijvoorbeeld meermaals het inhuren van een stylist tegen en hiervan kan ik wel begrijpen dat dit een directe toegevoegde waarde is.

*knip* Ik heb hem maar even goed gezet ;)

[ Voor 25% gewijzigd door twain4me op 30-07-2024 17:04 . Reden: Gewoon de juiste topics gebruiken, anders wordt het een zooitje ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:29

_Arthur

blub

Mr Ton schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 13:43:
Als er niet een bedrag uitkomt waar we blij mee zijn zetten we hem in september opnieuw op de markt, dat heb ik al afgesproken met de makelaar.
Vergeet niet dat dat prima te zien is dmv "Betrap de Makelaar" plugins voor Funda/Firefox.
En dat zien potentiele kopers ook en zullen zich afvragen wat er mis is met de woning.

Ik zou het echt "de eerste keer" gelijk in 1x goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

netwan_G schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:18:
Hier is de eerste makelaar over de vloer geweest voor een waardebepaling (575k) ivm de haalbaarheid van de koop van een ander huis. Courtage 0,9% met 800 opstartkosten (welke bij verkoop worden kwijtgescholden). Exacte invulling van de dienstverlening is nog niet besproken. Is dit enigszins 'markconform'?

Dat de makelaar 2 of 3 dagen bezichtigingen gaat verzorgen en e.e.a. gaat begeleiden tot het moment van transport lijkt mij standaard, maar wat zijn volgens jullie diensten van een makelaar die niet standaard zijn maar wel veel waarde voor ons als verkoper toevoegen? In dit topic kom ik bijvoorbeeld meermaals het inhuren van een stylist tegen en hiervan kan ik wel begrijpen dat dit een directe toegevoegde waarde is.

[mbr] *knip* Ik heb hem maar even goed gezet ;) [/]
Een van onze makelaars kwam ook met het argument stylist aan, de andere ga ons een pdfje met wat tips over opruimen en opstellingen. Het is de tweede geworden zonder spijt.

Je huis zo leeg mogelijk maken, alles netjes opbergen, bosje bloemen etc.. kun je zelf ook wel bedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
dbzfan schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 19:53:
[...]

Een van onze makelaars kwam ook met het argument stylist aan, de andere ga ons een pdfje met wat tips over opruimen en opstellingen. Het is de tweede geworden zonder spijt.

Je huis zo leeg mogelijk maken, alles netjes opbergen, bosje bloemen etc.. kun je zelf ook wel bedenken.
Eens, ik zou een stylist alleen doen als je huis lastig te verkopen is, of als het huis al leeg is. Of als je zelf echt totaal geen kaas hebt gegeten van je inrichting en je huis zonder styliste meteen terugkomt in de rubriek Wat er nou weer voor een pand te koop staat... Jaargang 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:53
Toke_gt schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:07:
[...]

Eens, ik zou een stylist alleen doen als je huis lastig te verkopen is, of als het huis al leeg is. Of als je zelf echt totaal geen kaas hebt gegeten van je inrichting en je huis zonder styliste meteen terugkomt in de rubriek Wat er nou weer voor een pand te koop staat... Jaargang 2024
je verwacht van een stylist ook een net uitgewerkte lijst met aandachtspunten, t was bij ons een volgekrabbelde post-it vol open deuren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:55

MJV

netwan_G schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:18:

[mbr] *knip* Ik heb hem maar even goed gezet ;) [/]
Courtage is denk ik marktconform of net wat eronder. wel checken of dit incl of excl btw is, dat scheelt toch een aardige slok op een borrel. Wij zaten op 1% incl, maar ook over de vloer gehad die daar boven zaten, en dan kwam de btw er nog bovenop.

En ik zou even checken met de makelaar wat de wederzijdse verwachtingen zijn qua aantal en dagen bezichtigen. Wat als er 30 geïnteresseerden zijn, of 40, enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
dbzfan schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 19:53:
[...]Je huis zo leeg mogelijk maken, alles netjes opbergen, bosje bloemen etc.. kun je zelf ook wel bedenken.
Yep. Anders hier zo'n linkje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Ton
_Arthur schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 17:53:
[...]

Vergeet niet dat dat prima te zien is dmv "Betrap de Makelaar" plugins voor Funda/Firefox.
En dat zien potentiele kopers ook en zullen zich afvragen wat er mis is met de woning.

Ik zou het echt "de eerste keer" gelijk in 1x goed doen.
Als het prima uit te leggen is, is dat geen probleem toch? "Te weinig bezichtigingen in vakantiemaand".

Over die stylist, wij hebben er ook een over de vloer gehad, was standaard manier van werken van de makelaar. Ik vond het wel nuttig, ons huis was al goed en rustig ingericht dus daar was weinig input op. Wel een lijst aan notities gemaakt welke objecten weg te halen of op een bepaalde manier te plaatsen.

Als je huis enorm kleurrijk en persoonlijk is dan is het zeker nuttig. Zo niet, dan is het mooi meegenomen. Ik zou de keuze er niet vanaf laten hangen of er extra voor betalen.

[ Voor 34% gewijzigd door Mr Ton op 31-07-2024 11:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Mr Ton schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:19:
[...]

Als het prima uit te leggen is, is dat geen probleem toch? "Te weinig bezichtigingen in vakantiemaand".
Aan wie wil je dat uitleggen?
Mensen gaan je echt niet bellen. Of wil je in de nieuwe Funda omschrijving zetten 'in de vakantie kwam er niemand."?

Ik heb het idee dat je iets te naïef tegen het proces van verkoop van je woning kijkt.
Zou wellicht nog eens een makelaar uitnodigen.
River Makelaars zou je kunnen vragen. Kennen de omgeving goed. Hebben een netwerk in die buurt. Hebben een goede kijk op taxatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wij hebben in 2009 (zeer waarschijnlijk) een huurhuis gekregen, ongeveer 3 jaar eerder dan 'normaal' omdat hij in juni leeg kwam.

Vorig jaar hebben we een huis laten liggen omdat het voor de tweede keer te koop kwam en ook redelijk lang te koop stond. We moesten best lang reizen voor bezichtigingen. Dus we hadden zoiets, genoeg anders waar we meer vertrouwen in hebben.

Dus ja, voor uitleggen moet je ze wel eerst te spreken krijgen. N=1, maar toch. Persoonlijk zou ik gewoon even geduld hebben en voor een iets later gaan. (Wel nu de foto's laten maken. Mooi lichte foto's zijn vaak beter.)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Over de vakantiemaand, ik kan er niet teveel over uitweiden, maar we hebben hier geen klagen wat het aantal bezichtigingen van onze woning betreft. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door THE_BASE op 31-07-2024 11:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:29

_Arthur

blub

Mr Ton schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:19:
99% van de bezoekers vormen hun mening op basis van de fotos + hoelang het te koop staat.

Mijn makelaar zei: in de eerste twee weken verkoop je de woning waarbij over de vraagprijs wordt geboden, daarna 3 weken 'voor de vraagprijs' en nog langer; dan moet je geluk hebben met wat men gaat bieden.

En zoals men al zei; hoe ga je iets uitleggen aan iemand die op basis van funda en 'betrap de makelaar' de woning al links laat liggen...

Er is maar 1x een eerste indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

THE_BASE schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:57:
Over de vakantiemaand, ik kan er niet teveel over uitweiden, maar we hebben hier geen klagen wat het aantal bezichtigingen van onze woning betreft. ;)
Ik zie ook veel woningen in mijn favorieten na 1-2 weken naar status verkocht (ovb) veranderen, volgens mij is het een uitzonderlijke zomer waarbij de gekte doorgaat :P
Ook of eigenlijk met name woningen in het wat duurdere segment (900k+) want die stonden als enige nog te koop :+

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 31-07-2024 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:07
Binnenkort gaat onze woning in de verkoop. Nu wilden we voor de verkoop onze oude CV ketel nog een beurtje laten geven. Dit is tot 2 jaar geleden door m’n schoonpa gedaan, die was CV monteur.

De ketel is oud (denk zeker minimaal 15 jaar), werkt goed, maar zouden wij zelf deze zomer vervangen hebben als we niet zouden verhuizen. Dat zijn we nu niet meer van plan, maar wilden wel graag een vers beurtje laten uitvoeren voor de verkoop.

Nu werd ik hier op het forum getriggered door een topic over de nieuwe gasketelwet. Blijkbaar kan de monteur de huidige installatie afkeuren - en dan moeten er - waarschijnlijk - aanpassingen gedaan worden aan de rookgasafvoer (beugelen). Dan worden de kosten in een keer een stuk hoger. En bovendien is de kans groot dat kopers binnen niet afzienbare tijd een nieuwe ketel installeren.

Dus nu in dubio.. Wel een beurtje met kans op best hoge kosten; of gewoon laten as is en laatste beurtje aangeven op vragenlijst.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leeri003
Recent mijn woning verkocht, begin van de maand was mijn cv ketel kapot reparatie ging richting 1000-1100 euro. Had nieuw ooit circa 900 gekost in 2009.
Besloten om er een nieuwe in te hangen, offerte gevraagd via een maatje die bij loodgieter werkt zat ik op 2700€ kwam nieuwe schoorsteen cq afvoerpijp bij en moest inderdaad opnieuw gebeugeld worden.
Uiteindelijk nog even gegoogled want zijn levertijd was wat lang (twee dames in huis die niet konden douchen maakt het er niet beter op)
Uiteindelijk bedrijf gevonden dat diezelfde week op vrijdagmiddag nog kon plaatsen zat ik rond de 2000-2100€ dus dat viel mee. Stuur maar pb als je wilt weten bij wie dat was weet niet of ik hier reclame mag maken.

Ik zou het laten zoals het is in jouw situatie. Dan kan de nieuwe bewoner zelf de keuze maken.

[ Voor 6% gewijzigd door leeri003 op 01-08-2024 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:55

MJV

@VidaR-9 Ik zou onderhoud altijd uit laten voeren. Vanuit perspectief mogelijke koper: CV van 15 jaar oud is al niet top, maar als ie netjes onderhouden is is dat minder ingewikkeld dan wanneer er ook nog achterstallig onderhoud op zit. Doet iets met het gevoel bij de aankoop van zoiets kostbaars als een huis. Wat is er dan nog meer allemaal niet gedaan hier?

Als verkoper zou ik ook niet zitten te wachten op gedoe als koper en bouwkundige keuring laat doen tijdens bedenktijd en die CV een van de bevindingen gaat zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:35
Als koper zou ik die CV meteen vervangen, onderhouden of niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:40
VidaR-9 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 23:25:
Binnenkort gaat onze woning in de verkoop. Nu wilden we voor de verkoop onze oude CV ketel nog een beurtje laten geven. Dit is tot 2 jaar geleden door m’n schoonpa gedaan, die was CV monteur.

De ketel is oud (denk zeker minimaal 15 jaar), werkt goed, maar zouden wij zelf deze zomer vervangen hebben als we niet zouden verhuizen. Dat zijn we nu niet meer van plan, maar wilden wel graag een vers beurtje laten uitvoeren voor de verkoop.

Nu werd ik hier op het forum getriggered door een topic over de nieuwe gasketelwet. Blijkbaar kan de monteur de huidige installatie afkeuren - en dan moeten er - waarschijnlijk - aanpassingen gedaan worden aan de rookgasafvoer (beugelen). Dan worden de kosten in een keer een stuk hoger. En bovendien is de kans groot dat kopers binnen niet afzienbare tijd een nieuwe ketel installeren.

Dus nu in dubio.. Wel een beurtje met kans op best hoge kosten; of gewoon laten as is en laatste beurtje aangeven op vragenlijst.
Een slecht onderhouden CV ketel kan gewoon gevaarlijk zijn. Er is een reden dat een monteur deze kan afkeuren. Gewoon onderhouden en als het een gevaarlijk ding was dan ben je blij dat het op tijd gevonden was en neem je je eventuele verlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vind het wel een lastige, woning die wij kochten zat ook een oude cv in maar omdat we toch een warmtepomp gingen installeren was dat niet zo erg. Mede daardoor relatief gunstig kunnen kopen.

Door deze te laten hangen kunnen kopers dezelfde keuze maken, of toch weer voor een cv ketel gaan.

Ik zou m wel gewoon onderhouden en als daar kosten uitkomen dan is dat dan jammer. Ik denk dat die 2k minder opbrengst ook niet heel vervelend zal zijn op het geheel...

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 01-08-2024 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

screamhouse schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:27:
Als koper zou ik die CV meteen vervangen, onderhouden of niet.
Realiseer je wel dat we hier op tweakers zitten met een iets andere mindset naar dergelijke beslissingen. De meeste mensen zullen pas vervangen bij gebreken is mijn inschatting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:08
Ik zou het ook zo houden. 2K is op de aankoop van het huis ook geen groot bedrag en dan kan men zelf kiezen wat ermee te doen; oude maar werkende CV ketel in stand houden, onderhoud uitvoeren, nieuwe CV ketel of warmtepomp etc.
Als de verwachting is dat het huis verder snel verkocht is maakt dat waarschijnlijk geen verschil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@VidaR-9 Hangt denk ik van de staat van de rest de woning af.

Is het een 'instapklare' woning of gaat een potentiële koper waarschijnlijk een hoop vervangen?

Is het 'instapklaar' dan kan die gasketel net de laatste meerwaarde zijn. Maar als er toch al wat verbouwingen op de planning staan, gaat die ketel zeker wel vervangen worden voor wat anders. En dan is de waarde van die onderhoudsbeurt voor een potentiële koper precies nihil.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:51

Niets meer aan doen en lekker laten zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt

Ik zou die beurt laten uitvoeren. Bij een goed resultaat weet de koper waar hij aan toe is.
Bij een slecht resultaat zou ik de ketel niet vervangen, maar aangeven dat een bedrag ter waarde van een nieuwe beschikbaar is voor vervangen ketel of investeren warmtepomp. Dan kan koper zelf keuze maken en heb jij geen probleem dat de aanwezige ketel niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:35
N1ckk schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:15:
[...]

Realiseer je wel dat we hier op tweakers zitten met een iets andere mindset naar dergelijke beslissingen. De meeste mensen zullen pas vervangen bij gebreken is mijn inschatting.
Kan, maar een paar dagen in de kou, zonder warm water zitten in de winter is mij de gok niet waard.
Maar ieder zijn ding, ik heb net mijn huis verkocht met een 6 maanden oude CV ketel. Toen wist ik nog niet dat ik ging verhuizen. Geen idee of het in hun beslissing heeft meegespeeld.
Pagina: 1 ... 171 ... 206 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.