Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 170 ... 206 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:34
Volgens mij is het wel iets complexer. Het draait om de term eigenwoningreserve.

https://www.belastingdien...tstaan-eigenwoningreserve

Dit kan er voor zorgen dat, ook als je de volledige overwaarde in een volgende (duurdere) woning stopt, alsnog niet de volledige nieuwe woning aftrekbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:19

backupdevice

No Risk , Full Push

t0mmiiiii schreef op maandag 24 juni 2024 @ 22:49:
[...]

Volgens mij is het wel iets complexer. Het draait om de term eigenwoningreserve.

https://www.belastingdien...tstaan-eigenwoningreserve

Dit kan er voor zorgen dat, ook als je de volledige overwaarde in een volgende (duurdere) woning stopt, alsnog niet de volledige nieuwe woning aftrekbaar is.
Ja bekeken. Laatste transactie met overwaarde is 5 jaar geleden. Dus dit begint weer van voren af aan en dan zal het ook negatief zijn, dus volledige aftrek

[ Voor 3% gewijzigd door backupdevice op 25-06-2024 00:11 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:04

Rzaan

Altijd zoekende

Vraagje:
Ons appartement is verkocht; Tenminste, de 3 dagen bedenktijd zijn voorbij en nu is het wachten op de financiering.
Gisteren kreeg ik het verzoek van de VvE of ik toegang kon geven tot de woning, want er is sprake van lekkage.
De lekkage is niet direct onder mij, maar onder het appartement van de buren.
Wel grenzen de verticale muren aan elkaar. Dus als je vanaf de tussenmuur tussen mijn appartement en dat van de buren een lijn naar beneden trekt, kom je uit bij de tussenmuur van het lekkage-slachtoffer en mijn directe beneden buurman.

Zoiets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RKAJYVYI4Lh_nfLNDIkbcPFavuA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bNpLmTsvA5alhf1rOwpJ3lRA.jpg?f=user_large

Wat er lekt, geen idee.
Het blijft druppelen blijkbaar, en bij mij is er vanwege leegstand nauwelijks afvoer.

Ze kunnen de oorzaak vooralsnog niet vinden en daarom breiden ze het zoekgebied uit.
Stel dat de lekkage wel door mij veroorzaakt wordt (bijvoorbeeld een lekkende waterleiding), dan heb ik denk ik een probleem. De kosten zijn weliswaar voor de VvE, maar toch.
Hoe moet ik hier mee omgaan met de koper?
Zit hij aan de koop vast als de financiering rond komt?
Kan hij van de koop afzien?

[ Voor 9% gewijzigd door Rzaan op 26-06-2024 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Rzaan schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:50:
Vraagje:
Ons appartement is verkocht; Tenminste, de 3 dagen bedenktijd zijn voorbij en nu is het wachten op de financiering.
Gisteren kreeg ik het verzoek van de VvE of ik toegang kon geven tot de woning, want er is sprake van lekkage.
De lekkage is niet direct onder mij, maar onder het appartement van de buren.
Wel grenzen de verticale muren aan elkaar. Dus als je vanaf de tussenmuur tussen mijn appartement en dat van de buren een lijn naar beneden trekt, kom je uit bij de tussenmuur van het lekkage-slachtoffer en mijn directe beneden buurman.

Zoiets.

[Afbeelding]

Wat er lekt, geen idee.
Het blijft druppelen blijkbaar, en bij mij is er vanwege leegstand nauwelijks afvoer.

Ze kunnen de oorzaak vooralsnog niet vinden en daarom breiden ze het zoekgebied uit.
Stel dat de lekkage wel door mij veroorzaakt wordt (bijvoorbeeld een lekkende waterleiding), dan heb ik denk ik een probleem. De kosten zijn weliswaar voor de VvE, maar toch.
Hoe moet ik hier mee omgaan met de koper?
Zit hij aan de koop vast als de financiering rond komt?
Kan hij van de koop afzien?
Ik zou er met de makelaar over hebben. Je hebt als verkoper een meldingsplicht. Als later blijkt dat het lek bij jou zit heb JIJ een groot probleem aangezien de vve er nu mee bezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

vincent_1971 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:00:
[...]

Ik zou er met de makelaar over hebben. Je hebt als verkoper een meldingsplicht. Als later blijkt dat het lek bij jou zit heb JIJ een groot probleem aangezien de vve er nu mee bezig is.
Ik ga het er ook met de makelaar over hebben.
Maar was toch benieuwd of er mensen hier zijn die er iets meer van weten.
Los van de meldingsplicht: Is het een legitieme reden om eventueel onder de aankoop uit te kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Nu online
Rzaan schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:12:
[...]

Ik ga het er ook met de makelaar over hebben.
Maar was toch benieuwd of er mensen hier zijn die er iets meer van weten.
Los van de meldingsplicht: Is het een legitieme reden om eventueel onder de aankoop uit te kunnen?
Het kan. Hangt van de koper af en hoe de bespreking gaat. Daarbij moet er een inschatting gemaakt worden van het schadebedrag. Mijn huis dat te koop stond had een loden waterbuis. Had er in eerste instantie geen erg in. Gemeld bij de makelaar de koper ging er mee accoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

vincent_1971 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:15:
[...]

Het kan. Hangt van de koper af en hoe de bespreking gaat. Daarbij moet er een inschatting gemaakt worden van het schadebedrag. Mijn huis dat te koop stond had een loden waterbuis. Had er in eerste instantie geen erg in. Gemeld bij de makelaar de koper ging er mee accoord.
De koper heeft de 3 dagen bedenktijd al achter de rug. Dus als de financiering rond komt, dan vindt er een koop plaats. Er vindt in principe tot het transport geen besprekingen meer plaats. Behalve natuurlijk als de lekkage oorzaak bij mij ligt.
Ik weet niet op welk moment jij het meldde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Nu online
Rzaan schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:26:
[...]

De koper heeft de 3 dagen bedenktijd al achter de rug. Dus als de financiering rond komt, dan vindt er een koop plaats. Er vindt in principe tot het transport geen besprekingen meer plaats. Behalve natuurlijk als de lekkage oorzaak bij mij ligt.
Ik weet niet op welk moment jij het meldde?
De bedenktijd was al verlopen toen ik het meldde. De koper had het huis ook al gezien en was niet opgevallen dat.
Ik voor mij zou het bespreken en afwachten. Ook met de vve om tafel gaan goed uitzoeken en openheid bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

vincent_1971 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:35:
[...]

De bedenktijd was al verlopen toen ik het meldde. De koper had het huis ook al gezien en was niet opgevallen dat.
Ik voor mij zou het bespreken en afwachten. Ook met de vve om tafel gaan goed uitzoeken en openheid bieden.
Dat is denk ik ook de goede weg, maar wil toch even weten hoe het juridisch zit. Mijn makelaar is op vakantie, anders had ik die gelijk gebeld.
Het is natuurlijk niet iets wat ik per sé moet melden. Want als de lekkage niet bij mij ligt, dan heeft het ook niets met mijn woning te maken. Let op: Als de lekkage NIET bij mij ligt.
Als die wel bij mij ligt, en het wordt gefixed vóór het transport, zou ik eigenlijk niet zo gauw een juridische reden weten om van de koop af te mogen zien.
Puur juridisch. Los van wat je doet als burger die goed met mensen om wil gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:55

MJV

Rzaan schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:43:
[...]

Dat is denk ik ook de goede weg, maar wil toch even weten hoe het juridisch zit. Mijn makelaar is op vakantie, anders had ik die gelijk gebeld.
Het is natuurlijk niet iets wat ik per sé moet melden. Want als de lekkage niet bij mij ligt, dan heeft het ook niets met mijn woning te maken. Let op: Als de lekkage NIET bij mij ligt.
Als die wel bij mij ligt, en het wordt gefixed vóór het transport, zou ik eigenlijk niet zo gauw een juridische reden weten om van de koop af te mogen zien.
Puur juridisch. Los van wat je doet als burger die goed met mensen om wil gaan.
Ik denk dat er juridisch inderdaad niet zoveel aan de hand is. Er vanuitgaande dat het probleem wordt opgelost en eventuele schade wordt hersteld natuurlijk. De koper heeft een "goed functionerende" woning gekocht, en mogelijk is er nu een tijdelijke "verstoring", maar die zou in principe gewoon opgelost moeten worden voor het transport. En dus koopt de koper gewoon weer een goed functionerende woning. Dan resteert weliswaar nog wel een stuk meldplicht, maar ik vraag me af of dit een juridische must is (inderdaad afgezien van moraliteit).

Stel tussen tijd van bezichtigen en transport sneuvelt er een inductiekookplaat. Die dien je dan als verkoper te vervangen, idealiter door een zelfde exemplaar of een exemplaar van hogere kwaliteit. Informeren (of afstemmen met koper) is netjes, maar eigenlijk ook niet meer dan dat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Vandaag is de lekkage-detector geweest. Alle afvoeren gecheckt met de warmte-camera. Niets te zien.
Aanvoer gecontroleerd aan de hand van druk-verlies in de leiding. Ook niets te zien.
Dus ik hoef me geen zorgen te maken over de overdracht. Behalve of de financiering rondkomt) maar dat lijkt me stug als dit niet gaat lukken.
Ze zoeken financiering voor ± 55 % van de verkoopprijs.
Sommige mensen kunnen blijkbaar goed sparen/verdienen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Ons huis is vandaag verkocht. Precies 3 weken tussen plaatsen op Funda tot einde bedenktijd.

Mooi prijs voor gekregen. Nu alle aandacht op het ontwerp van ons nieuwe huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

backupdevice schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:36:
Ons huis is vandaag verkocht. Precies 3 weken tussen plaatsen op Funda tot einde bedenktijd.
Wij deden het in 2,5 week. Ongelofelijk snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Rzaan schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 19:33:
[...]

Wij deden het in 2,5 week. Ongelofelijk snel.
Ja liever snel dan in een lang traject terecht komen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Kun je nagaan hoe het voor de verkopers was en voelde tijdens de jaren 2008-2014...

Ik vind het moeilijk te vatten dat ik in 2014 rustig meerdere woningen kon bezichtigen en uiteindelijk een woning heb gekocht die ruim een jaar te koop stond voor 20k onder de vraagprijs.
De verkopers hebben ook nog moeten bijleggen op hun hypotheek (er was een ontbindende voorwaarde opgenomen dat de bank van de verkoper akkoord moest gaan met de verkoop).

Maar die tijd gaat vast wel weer komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Wispe schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 20:56:
Kun je nagaan hoe het voor de verkopers was en voelde tijdens de jaren 2008-2014...

Ik vind het moeilijk te vatten dat ik in 2014 rustig meerdere woningen kon bezichtigen en uiteindelijk een woning heb gekocht die ruim een jaar te koop stond voor 20k onder de vraagprijs.
De verkopers hebben ook nog moeten bijleggen op hun hypotheek (er was een ontbindende voorwaarde opgenomen dat de bank van de verkoper akkoord moest gaan met de verkoop).

Maar die tijd gaat vast wel weer komen.
Zal nog wel ff duren . Denk dat er veel starters huizen hebben gekocht ver boven de waarde . Die zullen als scenario’s als 2014 terugkomen hun huis niet onder water verkopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:00

dbzfan

Nee.

Vanmorgen is ons huis op funda gekomen (geschakelde woning in Tilburg). Nu al 9 bezichtigingen aangevraagd, goed begin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

backupdevice schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 12:56:
[...]

Zal nog wel ff duren . Denk dat er veel starters huizen hebben gekocht ver boven de waarde . Die zullen als scenario’s als 2014 terugkomen hun huis niet onder water verkopen
Dat kun je nooit voorspellen. Als er een heftige recessie komt en mensen werkeloos worden, moeten ze wellicht wel hun huis verkopen omdat de bank ze eruit zet als ze geen hypotheek aflossen.
Alles kan gebeuren. We hebben gezien hoe de gasprijzen omhoog knalden toen Rusland Oekraine binnenviel.
Vóór 2008 schoten de huizenprijzen ook al omhoog en toch moesten mensen daarna hun duur gekochte huis verkopen.

[ Voor 8% gewijzigd door Rzaan op 29-06-2024 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Rzaan schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 13:27:
[...]

Dat kun je nooit voorspellen. Als er een heftige recessie komt en mensen werkeloos worden, moeten ze wellicht wel hun huis verkopen omdat de bank ze eruit zet als ze geen hypotheek aflossen.
Alles kan gebeuren. We hebben gezien hoe de gasprijzen omhoog knalden toen Rusland Oekraine binnenviel.
Vóór 2008 schoten de huizenprijzen ook al omhoog en toch moesten mensen daarna hun duur gekochte huis verkopen.
Maar “moeten verkopen “ gaat nooit de huidige dynamiek veranderen. Jij weet ook wel dat de laatste jaren veel huizen met lucht zijn verkocht .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

backupdevice schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 13:37:
[...]

Maar “moeten verkopen “ gaat nooit de huidige dynamiek veranderen. Jij weet ook wel dat de laatste jaren veel huizen met lucht zijn verkocht .
Of het lucht is weet ik niet. Aanbod en vraag liggen gigantisch uit elkaar. Dan gebeuren dit soort dingen.
De dynamiek kan zeer zeker wel veranderen. Oorlog, recessie, bankencrisis, pandemie, er kan vanalles gebeuren. Dingen waar je nu nog niet eens aan kunt denken. Met een perfect storm kan de boel zomaar in elkaar klappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Rzaan schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 14:19:
[...]

Of het lucht is weet ik niet. Aanbod en vraag liggen gigantisch uit elkaar. Dan gebeuren dit soort dingen.
De dynamiek kan zeer zeker wel veranderen. Oorlog, recessie, bankencrisis, pandemie, er kan vanalles gebeuren. Dingen waar je nu nog niet eens aan kunt denken. Met een perfect storm kan de boel zomaar in elkaar klappen.
Maar dan heb je nog steeds een huizen te kort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

backupdevice schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 14:23:
[...]

Maar dan heb je nog steeds een huizen te kort
Klopt. Maar dat was er in 2008 en 2014 ook. En toch zag je de prijzen dalen.
Economische vraag is niet altijd hetzelfde als emotionele vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Rzaan schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 14:40:
[...]

Klopt. Maar dat was er in 2008 en 2014 ook. En toch zag je de prijzen dalen.
Economische vraag is niet altijd hetzelfde als emotionele vraag.
En hoeveel mensen hebben in die tijd mega overboden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

backupdevice schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 14:45:
[...]

En hoeveel mensen hebben in die tijd mega overboden?
Geen idee.
Is ook irrelevant voor de stelling dat een periode als 2008-2014 best wel terug kan komen.
Het blijft namelijk een gegeven dat als mensen het niet meer kunnen betalen, ze zullen moeten verkopen. Dan zullen ze ws een verlies op de koop toe moeten nemen.
En als er minder kopers zijn met dikke beurzen, dalen de prijzen ook. Ook van de huizen van mensen die niet per sé moeten verkopen.
Is niks nieuws, is van alle tijden. Vroeger, in het recente verleden en in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Als als als

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Laatst online: 22:51
backupdevice schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 12:56:
[...]

Starters kunnen vaak niet eens boven de waarde financieren. De bank neemt daar geen risico in. Bovendien, als ze hypotheekrenteaftrek willen, dan lossen ze verplicht af. Dus de schuld ten opziche van de woningwaarde neemt af.

Rond 2012 was het grootste probleem dat mensen vast zaten: ze konden niet verkopen met hun aflossingsvrije hypotheken. Maar als je de woonlasten verder wel netjes kon betalen, was er niet zoveel aan de hand.

Als een starter eenmaal een huis heeft, staat 'ie er een stuk beter voor dan 'vroeger'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ja, dit is een heel zinnige bijdrage aan een discussie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Zo gaat het niet constructief en daarnaast is het off-topic. Voor een algemene discussie is er Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-09 13:20
redwing schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:27:
[...]

Yup, dus zolang je de overwaarde binnen 3 jaar in het huis stopt, blijft de HRA bestaan. Na die 3 jaar vervalt dat recht.
Dit is dus na overdracht? Want dit is verschrikkelijk interessant voor mij. Ik wil eerst namelijk de overwaarde op mijn bank. Mocht ik het nodig hebben bij een tegenvaller betreffende kosten aan het nieuwe huis. Maar heb dus ook 3 jaar tijd qua HRA.
Maar ook 3 jaar tijd om boetevrij af te lossen betreffende het X bedrag overwaarde?

Dus stel ik heb 50k overwaarde. Kan bij de notaris zeggen... Los maar die en die hypotheek er mee af.(Boetevrij, niet gebonden aan die 10% per jaar.)Maar ik kan ook zeggen. Stort op mijn rekening en dan dat ik bijvoorbeeld een jaar later nog zeg:
Los die en die hypotheek op het huis af met die 50k overwaarde? Of ligt dit weer aan de voorwaarden van de hypotheek aanbieder? (Wat betekend dat ik even contact moet zoeken met mijn adviseur.)

Ga deze vraag wel ff ook met betrekking tot de woning reserve even bij de adviseur neerleggen over de mogelijkheden.

[ Voor 7% gewijzigd door Immutable op 30-06-2024 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
---

[ Voor 99% gewijzigd door Immutable op 30-06-2024 08:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:50
backupdevice schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 20:05:
[...]

Ja liever snel dan in een lang traject terecht komen
Tegenwoordig "moet" het ook snel. Onze woning vanaf 15/6 op Funda. In de afgelopen twee weken een 20-tal bezichtigingen gehad. Maandag tot 17 uur kan men bieden. Nu al de nodige mooie biedingen binnen. Hier zal het met de bedenktijk ook richting de drie weken gaan. Ben blij dat ik geen koper ben op dit moment. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:33
Immutable schreef op zondag 30 juni 2024 @ 08:06:
[...]

Dit is dus na overdracht? Want dit is verschrikkelijk interessant voor mij. Ik wil eerst namelijk de overwaarde op mijn bank. Mocht ik het nodig hebben bij een tegenvaller betreffende kosten aan het nieuwe huis. Maar heb dus ook 3 jaar tijd qua HRA.
Maar ook 3 jaar tijd om boetevrij af te lossen betreffende het X bedrag overwaarde?

Dus stel ik heb 50k overwaarde. Kan bij de notaris zeggen... Los maar die en die hypotheek er mee af.(Boetevrij, niet gebonden aan die 10% per jaar.)Maar ik kan ook zeggen. Stort op mijn rekening en dan dat ik bijvoorbeeld een jaar later nog zeg:
Los die en die hypotheek op het huis af met die 50k overwaarde? Of ligt dit weer aan de voorwaarden van de hypotheek aanbieder? (Wat betekend dat ik even contact moet zoeken met mijn adviseur.)

Ga deze vraag wel ff ook met betrekking tot de woning reserve even bij de adviseur neerleggen over de mogelijkheden.
De notaris maakt de overwaarde gewoon naar jou over; die gaat niks aflossen voor je in deze context. Het is aan jou om de overwaarde in te brengen in je nieuwe hypotheek. Voor de bijleenregeling moet dat binnen drie jaar na transport om HRA te blijven genieten (maar dan moet je wel even goed kijken of dat echt nodig is in jouw situatie). Voor je nieuwe hypotheek moet je kijken naar de voorwaarden qua vervroegd aflossen. Over het algemeen kun je (vziw) de opbrengst van je oude woning zonder boete inbrengen maar hoe lang een verstrekker dat toestaat zal in de voorwaarden staan. Dus even goed de hypotheekstukken en bijbehorende voorwaarden lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

[...]

Ik heb het idee dat je wat dingen door elkaar haalt. Je hebt pas overwaarde als je met de verkoop ALLE hypotheek delen op je verkochte huis hebt afgelost. Wat dan overblijft is overwaarde. Er valt bij de notaris niks te kiezen over welk deel je wil aflossen.

Heb je daarnaast bijvoorbeeld ook nog een overbruggingskrediet voor een volgend huis; OOK dan komt eerste de hypotheekverstrekker bij jou langs om alles te incasseren (wat weer via de notaris gaat). Blijft er dan wat over, is dat jouw winst/overwaarde.

Ook voor die overwaarde geldt dat wanneer je het niet in je huis stopt, je de hoogte van de overwaarde niet meer mag meenemen in de HA.

En verder als je inderdaad zelf wil gaan aflossen, kun je gewoon een banktransactie doen naar dat hypotheekdeel dat je wil aflossen. Een hypotheekverstrekker niks interesseren welk deel je eerst aflost. Mij lijkt alleen aflossen op het hypotheekdeel met de hoogste rente het meest nuttig.

[ Voor 8% gewijzigd door Sircuri op 30-06-2024 10:17 ]

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Sircuri schreef op zondag 30 juni 2024 @ 10:15:
[...]

Heb je daarnaast bijvoorbeeld ook nog een overbruggingskrediet voor een volgend huis; OOK dan komt eerste de hypotheekverstrekker bij jou langs om alles te incasseren (wat weer via de notaris gaat).
De laatste zin is onjuist. Dat hoeft niet altijd zo te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPP
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:19

BPP

Sircuri schreef op zondag 30 juni 2024 @ 10:15:
[...]

Ik heb het idee dat je wat dingen door elkaar haalt. Je hebt pas overwaarde als je met de verkoop ALLE hypotheek delen op je verkochte huis hebt afgelost. Wat dan overblijft is overwaarde. Er valt bij de notaris niks te kiezen over welk deel je wil aflossen.

Heb je daarnaast bijvoorbeeld ook nog een overbruggingskrediet voor een volgend huis; OOK dan komt eerste de hypotheekverstrekker bij jou langs om alles te incasseren (wat weer via de notaris gaat). Blijft er dan wat over, is dat jouw winst/overwaarde.

Ook voor die overwaarde geldt dat wanneer je het niet in je huis stopt, je de hoogte van de overwaarde niet meer mag meenemen in de HA.

En verder als je inderdaad zelf wil gaan aflossen, kun je gewoon een banktransactie doen naar dat hypotheekdeel dat je wil aflossen. Een hypotheekverstrekker niks interesseren welk deel je eerst aflost. Mij lijkt alleen aflossen op het hypotheekdeel met de hoogste rente het meest nuttig.
Dat stukje overwaarde waar je geen HRA op krijgt moet je dat dan gewoon ergens bij je aangifte invullen? En dan berekent de BD zelf hoeveel minder hra je krijgt lijkt mij? Normaal hanteer ik namelijk gewoon mijn overzicht vanuit de hypotheekverstrekker van wat ik per maand voor de komende jaren aan rente betaal. Maar dat is natuurlijk op basis van het volledige leenbedrag.

En mocht je na 2 jaar alsnog besluiten van m af te lossen dan is het gewoon een kwestie van je aangifte van de voorgaande jaren aanpassen?

Kan dit uiteraard ook vragen aan mijn adviseur. Maar nu we hier toch bezig zijn. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

BPP schreef op zondag 30 juni 2024 @ 10:29:
[...]

Dat stukje overwaarde waar je geen HRA op krijgt moet je dat dan gewoon ergens bij je aangifte invullen? En dan berekent de BD zelf hoeveel minder hra je krijgt lijkt mij? Normaal hanteer ik namelijk gewoon mijn overzicht vanuit de hypotheekverstrekker van wat ik per maand voor de komende jaren aan rente betaal. Maar dat is natuurlijk op basis van het volledige leenbedrag.

En mocht je na 2 jaar alsnog besluiten van m af te lossen dan is het gewoon een kwestie van je aangifte van de voorgaande jaren aanpassen?

Kan dit uiteraard ook vragen aan mijn adviseur. Maar nu we hier toch bezig zijn. :+
De belastingdienst vraagt bij het invullen van je leningdelen of het volledige bedrag gebruikt is voor je huis. Daar zal je dan dus 'nee' moeten aanvinken. Ik vermoed dat er dan een vraag komt over hoeveel je niet gebruikt hebt. Heb het zelf nog niet gedaan, maar ik ga nu ook in die situatie komen dat ik mijn huis met flinke overwaarde ga verkopen en zelfs ga overhouden na de aankoop van een nieuwe woning in de nabije toekomst.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Wispe schreef op zondag 30 juni 2024 @ 10:22:
[...]

De laatste zin is onjuist. Dat hoeft niet altijd zo te zijn.
Ik weet dan niet op welke situatie je dan doelt. Ik was namelijk verteld dat het overbruggingsdeel samen met de andere hypotheekdelen bij de verkoop van je huis wordt afgelost. Je overbruggingsdeel kan ook nooit hoger zijn dan de verwachtte overwaarde op je huis.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Sircuri schreef op zondag 30 juni 2024 @ 11:52:
[...]

Ik weet dan niet op welke situatie je dan doelt. Ik was namelijk verteld dat het overbruggingsdeel samen met de andere hypotheekdelen bij de verkoop van je huis wordt afgelost. Je overbruggingsdeel kan ook nooit hoger zijn dan de verwachtte overwaarde op je huis.
Je schrijft dat de notaris altijd de overbruggingslening aflost. Dat is alleen zo als het hypothecair is. Als het niet hypothecair is, mág de notaris hem niet eens aflossen voor je. Dat moet je zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Wispe schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:11:
[...]

Je schrijft dat de notaris altijd de overbruggingslening aflost. Dat is alleen zo als het hypothecair is. Als het niet hypothecair is, mág de notaris hem niet eens aflossen voor je. Dat moet je zelf doen.
Ja de notaris lost toch enkel datgene af wat nodig is om het verkochte vrij van hypotheek te kunnen transporteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
@Sircuri Dan gooi ik de situatie even in de ring.
Het gaat om een woning taxatie 280K.
Met overbruggingshypotheek @ 90% van 280K. (Welke bij verkoop volledig zal worden afgelost)
Huis is verkocht voor 300K.

De hypotheek op het volgende huis is dus rond met 90% van 280k.
Betekend het dan volgens jou dat ik verplicht die 28K + 20K extra dus MOET aflossen op de hypotheek van het volgende huis?

Mijn hypotheek die ik uiteindelijk moet betalen op mijn nieuwe huis gaat dus uit van een minimale verkoop van 90% van 280K. De vraag is dus krijg ik de rest 48K op de bankrekening of moet je dat dus verplicht van de hypotheek aflossen.

Wat ik nu per maand betaal is niet mals als single persoon. Bijna 70% van mijn netto inkomen haha met die overbrugging aan hypotheek. Moest dus aantonen dat ik genoeg geld op de spaar rekening had.(Heb ik met een truukje opgelost.)

[ Voor 44% gewijzigd door Immutable op 30-06-2024 20:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THM0
Immutable schreef op zondag 30 juni 2024 @ 20:08:
@Sircuri Dan gooi ik de situatie even in de ring.
Het gaat om een woning taxatie 280K.
Met overbruggingshypotheek @ 90% van 280K. (Welke bij verkoop volledig zal worden afgelost)
Huis is verkocht voor 300K.

Betekend het dan volgens jou dat ik verplicht die 28K + 20K extra dus MOET aflossen op de hypotheek van het volgende huis?

Mijn hypotheek die ik uiteindelijk moet betalen op mijn nieuwe huis gaat dus uit van een minimale verkoop van 90% van 280K. De vraag is dus krijg ik de rest 48K op de bankrekening of moet je dat dus verplicht van de hypotheek aflossen.

Wat ik nu per maand betaal is niet mals als single persoon. Bijna 70% van mijn netto inkomen haha met die overbrugging aan hypotheek. Moest dus aantonen dat ik genoeg geld op de spaar rekening had.(Heb ik met een truukje opgelost.)
Je krijgt dat gewoon volledig gestort van de notaris (na aftrek van wat kosten voor doorhalen van de beide hypotheken). De notaris heeft helemaal geen zicht op je nieuwe hypotheek en je eigenwoningreserve (is ook niet nodig voor deze transactie).
Vervolgens mag je dat geld gewoon houden echter als je HRA wilt behouden KAN het zijn dat je zelf een extra aflossing moet doen op je nieuwe hypotheek (en dan moet je even bellen dat je je overwaarde stort).
Laat eea gewoon even door je financieel adviseur op een rijtje zetten voor je.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
Immutable schreef op zondag 30 juni 2024 @ 20:08: De vraag is dus krijg ik de rest 48K op de bankrekening of moet je dat dus verplicht van de hypotheek aflossen.
Nee, dat hoef je niet verplicht af te lossen. Je mag ermee doen wat je wilt en maandlasten verlagen lijkt me een goede reden.
Enige is dat je, zoals al aangegeven, over dat bedrag geen hypotheekrenteaftrek mag berekenen. Tenzij je het op een andere manier investeert in je huis, bijvoorbeeld een verbouwing of verduurzamingsmaatregelen. Mocht dat een interessante optie zijn, laat je dan even goed voorlichten hoe je dat doet met je belastingaangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Immutable schreef op zondag 30 juni 2024 @ 20:08:
@Sircuri
Nee, want dat was ook niet wat ik zei. (althans, dat bedoelde ik niet te zeggen :) ). Het is precies zoals hierboven al door andere aangegeven. Het betreft alleen dat deel waarmee je je huidige huis vrije van hypotheek kan laten passeren en de bank wil geld zien (als het een bancaire hypotheek is) voor het overbruggings deel.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
[...]

Je moet iig voldoende hebben om het nieuwe huis te kopen. Wat er aan overwaarde is dat je niet gelijk voor de hypotheek nodig hebt, is 'over' en daar mag je inderdaad mee doen wat je hier zegt. Maar het is dus wel belangrijk om eerst te weten welk deel er nodig is om de koop rond te krijgen en of/hoeveel er dan nog over blijft.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
redwing schreef op zondag 30 juni 2024 @ 21:01:
[...]

Je moet iig voldoende hebben om het nieuwe huis te kopen. Wat er aan overwaarde is dat je niet gelijk voor de hypotheek nodig hebt, is 'over' en daar mag je inderdaad mee doen wat je hier zegt. Maar het is dus wel belangrijk om eerst te weten welk deel er nodig is om de koop rond te krijgen en of/hoeveel er dan nog over blijft.
Het deel wat nodig is, is in principe 90% van de getaxeerde waarde van de te verkopen woning. Daarop is de gehele opzet gebaseerd om de nieuwe woning te kopen met overbrugging.
280K was de taxatie dus heb ik 252K nodig om het rond te maken. Woning is verkocht voor 300K dus hou ik er dan 48K-(onkosten o.a. makelaar etc.) er aan over.

Adviseur melde dat ik het deel wel kan aflossen maar dat het invloed heeft op de HRA en dan nog maar de vraag is of het wel verstandig is om af te lossen. Zou het geld dus ook bijvoorbeeld kunnen investeren in de woning of andere zaken in plaats van aflossing. Maar dat heeft dan niet meer zoveel met wonen te maken maar met persoonlijk financieel beleid.

[ Voor 9% gewijzigd door Immutable op 02-07-2024 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

Iemand ervaring met "goedkope" taxateurs? Wij moeten waarschijnlijk onze huidige en nieuwe woning laten taxeren. Ik zie prijzen van 450 tot 700 euro, waarbij ze allemaal zeggen te voldoen aan de eisen die nodig zijn om een hypotheek aan te vragen. Waarom zou ik voor een duurdere kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

dbzfan schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 20:26:
Iemand ervaring met "goedkope" taxateurs? Wij moeten waarschijnlijk onze huidige en nieuwe woning laten taxeren. Ik zie prijzen van 450 tot 700 euro, waarbij ze allemaal zeggen te voldoen aan de eisen die nodig zijn om een hypotheek aan te vragen. Waarom zou ik voor een duurdere kiezen?
Geen idee. Taxatie is taxatie. Ze komen allemaal op een ander bedrag uit. Het is geen wiskunde.
Je hebt makelaars die goed taxeren, er zijn er die slecht taxeren. Er zijn er die gunstig taxeren en er zijn er die ongunstig taxeren.
Die gunstig taxeren, die moet je hebben als koper.

Waarom moet je zelf je huidige woning laten taxeren? Dit gebeurt toch door de koper?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THM0
dbzfan schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 20:26:
Let wel op dat als je je huidige woning laat taxeren met NWWI en daar komt een laag bedrag uit, dan hebben de kopers mogelijk een probleem. Als zij de woning ook laten taxeren kan daar niet ‘ineens’ een veel hoger bedrag uitkomen, dan gaat het NWWI namelijk moeilijk doen. En dat kan weer impact hebben op wat ze kunnen financieren.
Kun je voor je eigen woning niet af met een desktop taxatie voor een evt overbrugging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

Rzaan schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 20:45:
[...]

Geen idee. Taxatie is taxatie. Ze komen allemaal op een ander bedrag uit. Het is geen wiskunde.
Je hebt makelaars die goed taxeren, er zijn er die slecht taxeren. Er zijn er die gunstig taxeren en er zijn er die ongunstig taxeren.
Die gunstig taxeren, die moet je hebben als koper.

Waarom moet je zelf je huidige woning laten taxeren? Dit gebeurt toch door de koper?
Moet voor de overbrugging schijnbaar..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

THM0 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 20:48:
[...]

Let wel op dat als je je huidige woning laat taxeren met NWWI en daar komt een laag bedrag uit, dan hebben de kopers mogelijk een probleem. Als zij de woning ook laten taxeren kan daar niet ‘ineens’ een veel hoger bedrag uitkomen, dan gaat het NWWI namelijk moeilijk doen. En dat kan weer impact hebben op wat ze kunnen financieren.
Kun je voor je eigen woning niet af met een desktop taxatie voor een evt overbrugging?
Desktop taxatie zal ik overleggen met mn tussenpersoon.
Heel misschien hoeft het niet als we onze eigen woning snel verkopen, dan is een ondertekend koopcontract zonder voorwaarden ook afdoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Immutable schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:51:
[...]

Het deel wat nodig is, is in principe 90% van de getaxeerde waarde van de te verkopen woning. Daarop is de gehele opzet gebaseerd om de nieuwe woning te kopen met overbrugging.
280K was de taxatie dus heb ik 252K nodig om het rond te maken. Woning is verkocht voor 300K dus hou ik er dan 48K-(onkosten o.a. makelaar etc.) er aan over.

Adviseur melde dat ik het deel wel kan aflossen maar dat het invloed heeft op de HRA en dan nog maar de vraag is of het wel verstandig is om af te lossen. Zou het geld dus ook bijvoorbeeld kunnen investeren in de woning of andere zaken in plaats van aflossing. Maar dat heeft dan niet meer zoveel met wonen te maken maar met persoonlijk financieel beleid.
Wel een beetje rare opmerking van de adviseur. Ja, aflossen heeft te maken met HRA, maar dan vooral dat je meer hebt afgelost, daardoor minder rente betaald en daar weer door minder HRA krijgt. Het lijkt me logischer om te kijken hoe je dat geld het beste kunt gebruiken en daarbij niet teveel te focussen op de HRA.

Maar inderdaad ga je dan snel naar persoonlijk financieel beleid als je gaat bekijken hoe je dat geld in gaat zetten. Hoe dan ook kun je dat geld dus wel 3 jaar vast houden met behoud van HRA (mits je het dan in je huis stopt)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:40
redwing schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:00:
[...]

Wel een beetje rare opmerking van de adviseur. Ja, aflossen heeft te maken met HRA, maar dan vooral dat je meer hebt afgelost, daardoor minder rente betaald en daar weer door minder HRA krijgt. Het lijkt me logischer om te kijken hoe je dat geld het beste kunt gebruiken en daarbij niet teveel te focussen op de HRA.

Maar inderdaad ga je dan snel naar persoonlijk financieel beleid als je gaat bekijken hoe je dat geld in gaat zetten. Hoe dan ook kun je dat geld dus wel 3 jaar vast houden met behoud van HRA (mits je het dan in je huis stopt)
Met de hogere spaarrente hebben adviseurs de neiging te adviseren om geld bij een (buitenlandse) bank met hoge rente weg te zetten. Meermaals gehoord in mijn omgeving. Als dat meer oplevert dan je aan rente betaald kan dat slim zijn. Of het slim is om dat aan iedereen te adviseren vraag ik me af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:50
Is er iets kwantificeerbaars te zeggen over de waarde van zonnepanelen t.o.v. verkoopprijs? Volgens de verkopers natuurlijk wel, maar wij van wc eend & all that..

Wij hebben 2 jaar terug onze woning flink verbouwd en daarbij flink verduurzaamd, alleen kwamen we toen niet meer aan zonnepanelen toe. Inmiddels zijn we op het punt waar we de woning waarschijnlijk binnen 6 maanden te koop gaan zetten, en met het oog op de ingezakte prijzen van zonnepanelen vroeg ik me af of daar een rendement in zit.

Als het goed is gaat het energielabel daar van omhoog, wat tegenwoordig meespeelt in hypotheekrentes en daarmee je verkoopwaarde. Echter, gezien de staat van de woningmarkt verwacht ik alsnog dat onze instapklare woning makkelijk verkoopt, dus in hoeverre is het de moeite waard de investering te doen t.o.v. de mogelijke extra aan verkoopwaarde? En ga ik dan puur voor het label een paar paneeltjes leggen, of leg ik elke m2 vol...? Geld op de bank is geld op de bank immers..

Gaat om een woning in het segment ~600k trouwens, ~130m2 met dubbele garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

THM0 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 20:48:
[...]

Desktoptaxatie mag doorgaans niet voor een overbruggingskrediet. Je zit namelijk aan je max als je bezig bent met een overbrugging.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:32

fub

Sircuri schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:56:
Desktoptaxatie mag doorgaans niet voor een overbruggingskrediet. Je zit namelijk aan je max als je bezig bent met een overbrugging.
Die snap ik niet. Wij hebben de overbruggingshypotheek gewoon kunnen regelen met een desktoptaxatie van onze huidige woning. Of maakt het verschil krediet versus hypotheek een verschil daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
fub schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:27:
[...]

Die snap ik niet. Wij hebben de overbruggingshypotheek gewoon kunnen regelen met een desktoptaxatie van onze huidige woning. Of maakt het verschil krediet versus hypotheek een verschil daar?
Ook mijn ervaring, was geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-09 11:37
Spherix schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:25:
Is er iets kwantificeerbaars te zeggen over de waarde van zonnepanelen t.o.v. verkoopprijs? Volgens de verkopers natuurlijk wel, maar wij van wc eend & all that..

Wij hebben 2 jaar terug onze woning flink verbouwd en daarbij flink verduurzaamd, alleen kwamen we toen niet meer aan zonnepanelen toe. Inmiddels zijn we op het punt waar we de woning waarschijnlijk binnen 6 maanden te koop gaan zetten, en met het oog op de ingezakte prijzen van zonnepanelen vroeg ik me af of daar een rendement in zit.

Als het goed is gaat het energielabel daar van omhoog, wat tegenwoordig meespeelt in hypotheekrentes en daarmee je verkoopwaarde. Echter, gezien de staat van de woningmarkt verwacht ik alsnog dat onze instapklare woning makkelijk verkoopt, dus in hoeverre is het de moeite waard de investering te doen t.o.v. de mogelijke extra aan verkoopwaarde? En ga ik dan puur voor het label een paar paneeltjes leggen, of leg ik elke m2 vol...? Geld op de bank is geld op de bank immers..

Leg die lekker op je nieuwe woning.

Heb zelf hier prutsers op het dak gehad die wel 4x moesten terug komen over een periode van 3 maanden. Daar sta je vlak voor verkoop echt niet op te wachten. Verder is het iets dat kopers gemakkelijk kunnen meefinancieren en laten plaatsen.

Woningen ogen -naar mijn mening- beter zonder panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:07
Sircuri schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:56:
[...]
Mag bij de meeste hypotheekverstrekkers juist wel voor overbruggingskrediet.

Zie ook niet in wat het met “aan je max” te maken heeft.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
VidaR-9 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 23:15:
[...]

Mag bij de meeste hypotheekverstrekkers juist wel voor overbruggingskrediet.

Zie ook niet in wat het met “aan je max” te maken heeft.
Hangt er een beetje vanaf hoeveel % van je max je nodig hebt voor je nieuwe woning. Per taxatie nemen ze een ander percentage mee om je overwaarde te bepalen.

Nwwi: 90%. Dus taxatie op 450? Dan gaat men uit van een verkoopwaarde van 405 om je overbrugging te bepalen.
Calcasa 80% zelfde verhaal.. maar dan verkoopwaarde van 360, etc.

Dus heb je niet je volledige overwaarde nodig kun je prima alternatieven zoeken qua taxatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-09 11:37
Bij de aanvraag van een desktop taxatie geef je op voor welke geldverstrekker het nodig is, wat de gewenste overbrugging is etc. Zij toetsen dan of het past bij het beleid van de geldverstrekker en of de waarde van de woning voldoende is, nog voor dat je afrekent.

[ Voor 30% gewijzigd door Laapo op 04-07-2024 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Laapo schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 23:31:
Bij de aanvraag van een desktop taxatie geef je op voor welke geldverstrekker het nodig is, wat de gewenste overbrugging is etc. Zij toetsen dan of het past bij het beleid van de geldverstrekker en of de waarde van de woning voldoende is, nog voor dat je afrekent.
Dan zal dat daar mee te maken hebben. Rabobank was heel expliciet daarin. Een desktoptaxatie was niet voldoende. Moest echt een NWWI taxatie hebben.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable

Dat is zeer lastig, ik heb het wel gedaan om mijn label van B naar A te boosten. En omdat de panelen gratis waren via subsidie. Maar anders is het lastig, tevens zijn zonnepanelen nu echt absurd goedkoop.(Installatiekosten zijn nu de allergrootste kosten post.)
Het is dus niet echt te kwantificeren lijkt me. Daarnaast als je weer dus panelen erop legt zou je graag de label weer willen herzien zijn ook extra kosten. Tenzij je die sowieso nog moet doen.

Voorheen had ik een energielabel, kwam B uit. Vroeg wat moet ik doen om hem naar A te krijgen. -> Zonnepanelen en had nog subsidie dus. En de kosten voor herzien van label waren maar 50 euro.

Het ligt er ook aan wat je energielabel nu is zonder panelen, als deze A is zou ik er sowieso niks meer aan doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Immutable
redwing schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:00:
[...]

Toch maar besloten om het gewoon op de rekening te zetten, uiteindelijk heb je het toch wel nodig voor het nieuwe huis. En de lasten van nu zijn nou ook niet bepaald hoog.
En meevallertje, verkoopmakelaar vroeg maar 0.5% courtage en geen opstart kosten. Heb zelf de mensen de woning laten zien, en niet op funda. En heb de prijs gekregen die ik wou. Dus hardstikke blij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:50
Immutable schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:47:
[...]

Dat is zeer lastig, ik heb het wel gedaan om mijn label van B naar A te boosten. En omdat de panelen gratis waren via subsidie. Maar anders is het lastig, tevens zijn zonnepanelen nu echt absurd goedkoop.(Installatiekosten zijn nu de allergrootste kosten post.)
Het is dus niet echt te kwantificeren lijkt me. Daarnaast als je weer dus panelen erop legt zou je graag de label weer willen herzien zijn ook extra kosten. Tenzij je die sowieso nog moet doen.

Voorheen had ik een energielabel, kwam B uit. Vroeg wat moet ik doen om hem naar A te krijgen. -> Zonnepanelen en had nog subsidie dus. En de kosten voor herzien van label waren maar 50 euro.

Het ligt er ook aan wat je energielabel nu is zonder panelen, als deze A is zou ik er sowieso niks meer aan doen.
Thanks, label moet nog opgesteld worden maar komt waarschijnlijk op B uit momenteel, vandaar de insteek. Ik wil vooral ook voorkomen dat ik geld weggooi, maar ook dat ik niet de indruk wek dat ik 2 paneeltjes gedaan heb voor een label wijziging, en daarmee de indruk wek 'wat is hier nog meer gebeunt', want de rest is wel netjes volgens hoge standaarden gedaan.

Maar het hele dak vol leggen kost toch snel ~6-7k met een parallel opzet, vandaar dat ik me afvraag of dat het nou weer gaat opleveren. Zal eens met wat lokale makelaars gaan praten. De middenweg is enkel een stukje plat dak waar een paneeltje of 6 op kwijt kan, dat is prima voor rond de 2k te doen, gezien de rest al voorbereid is op panelen intern.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Spherix schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 16:25:
[...]

Thanks, label moet nog opgesteld worden maar komt waarschijnlijk op B uit momenteel, vandaar de insteek. Ik wil vooral ook voorkomen dat ik geld weggooi, maar ook dat ik niet de indruk wek dat ik 2 paneeltjes gedaan heb voor een label wijziging, en daarmee de indruk wek 'wat is hier nog meer gebeunt', want de rest is wel netjes volgens hoge standaarden gedaan.

Maar het hele dak vol leggen kost toch snel ~6-7k met een parallel opzet, vandaar dat ik me afvraag of dat het nou weer gaat opleveren. Zal eens met wat lokale makelaars gaan praten. De middenweg is enkel een stukje plat dak waar een paneeltje of 6 op kwijt kan, dat is prima voor rond de 2k te doen, gezien de rest al voorbereid is op panelen intern.
Ik zou het niet doen, denk ik.
Zometeen leg jij 10 panelen en hadden de kopers er 0 of 20 gewild.
Denk dat de makelaar wel goed duidelijk moet maken dat met een kleine aanpassing dit huis op A te krijgen is, en 'dan krijg je misschien wel een betere hypotheekrente".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zou het persoonlijk ook niet doen. Sommige willen geen eens zonnepanelen vanwege de terugleverboetes.

Daarnaast stel worst-case-scenario, je schaft je zonnepanelen aan en de woning wordt binnenkort verkocht. Er blijkt ineens daklekkage te zijn vanwege een onjuiste bevestiging op het dak of andere ongein (je zal niet de eerste zijn daarmee), dan ben je alsnog aansprakelijk en mag jij het voor de koper oplossen. Dat soort dingen wil je gewoon niet als je zelf bezig bent je nieuwe woning in te richten/aan te passen. Het is allemaal mogelijk dus probeer voor jezelf die situatie gewoon niet aan te gaan.
Geld op de bank is geld op de bank immers..
Geef maar aan mij hoor als je er niks mee doet, en als je het vervelend vindt om het geld op de bank te zetten dan los je toch gewoon extra je hypotheek af (ik zou het wel weten om lekker hypotheekvrij te wonen/danwel een lage woonlast te hebben...)?

[ Voor 3% gewijzigd door Enforcer op 05-07-2024 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:10:
[...]

Met de hogere spaarrente hebben adviseurs de neiging te adviseren om geld bij een (buitenlandse) bank met hoge rente weg te zetten. Meermaals gehoord in mijn omgeving. Als dat meer oplevert dan je aan rente betaald kan dat slim zijn. Of het slim is om dat aan iedereen te adviseren vraag ik me af.
Eens. Wij ontvangen meer aan rente in het buitenland dan wanneer we het geld zouden aflossen op onze hypotheek.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

THE_BASE schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 18:35:
[...]

Eens. Wij ontvangen meer aan rente in het buitenland dan wanneer we het geld zouden aflossen op onze hypotheek.
Je onderschat het fijne gevoel als je weet dat je schulden een stuk lager zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Rzaan schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 18:43:
[...]

De schuld is al redelijk laag, maak me daar geen zorgen over.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:40
Rzaan schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 18:43:
[...]

Daarom vind ik het advies ook twijfelachtig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomasvds84
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 26-05 08:40

Bij de woningwaardecheck van woningstats kun je ook spelen met je energielabel, kun je een (grove) inschatting maken wat de invloed op de waarde is als je energielabel bijvoorbeeld van B naar A gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Wat kost een nieuw energielabel tegenwoordig?

Wij hebben nu een C label, maar als we opnieuw laten testen gaan we wel naar B of zelfs A. Vragen ons af of dat de kosten waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

VidaR-9 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 20:16:

Wij hebben nu een C label, maar als we opnieuw laten testen gaan we wel naar B of zelfs A. Vragen ons af of dat de kosten waard is.
Ik was 295 EUR kwijt 2 maanden terug.

Signature van nature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Sinds vandaag staat mijn huis ook op Funda. Ik ga de bezichtigingen zelf doen. Het lijkt me wel leuk om te zien of mensen warm worden van jouw huis. Lijkt me een bijzondere ervaring.

Signature van nature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

Deze week 25 kijkers gehad, tot nu toe 2 biedingen. Maandag loopt de termijn af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
Iemand die hier even zijn onafhankelijk licht op wil laten schijnen (aanbeveling van familie of vrienden zijn toch altijd wat subjectief).
België/Antwerpen (Noorderkempen):
- Appartement te koop @ 240.
- Bovengrondse autostaanplaats voorzien.
- Goede ligging: heel rustig en toch vlakbij snelweg (2.5km rijden) en in buurt met winkels/OV/scholen enzovoorts.
- 74m2 netto bewoonbaar.
- 1 slaapkamer.
- Mooie tuin (100m²) met weinig tot geen inkijk.
- Staat van het appartement: zeer goed, instapklaar. Opstijgend vocht (niet echt erg, enkel wat blazen onderaan de muur) op 4 lopende meter van het hele appartement.

Staat appartementsgebouw:
- 20 appartementen, 1 marginale buur die alles verpest (ik ga me er niet over uitwijden, maar is echt wel grof, afval weggooien, lawaai maken midden in de nacht, auto's verhandelen, olie storten op parking). Juridische procedure jegens hem loopt, zijn huurders. In theorie weten bezoekers/kandidaat kopers dit niet onmiddellijk.
- De kelder van het gebouw (waar een storage box van 2m² is voorzien van mij privatief) heeft last van opstijgend vocht/de kelder staat vochtig.

Makelaar heeft in het begin 7 bezoekers gehad, maar geen enkel bod.

Hij wilt nu zakken naar 230k.

Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Wat is de leeftijd van het gebouw? Want een nieuw appartement, daar heb je niet veel kosten aan, maar voor een appartement van > 10j dien je ook al aardig aan het reservefonds bij te dragen etc. Is het een gelijkvloers appartement, als je over een tuin spreekt? Neem aan van wel, als je spreekt over opstijgend vocht.

Opstijgend vocht is natuurlijk snel zichtbaar, ook voor een leek die al wat appartementen bezocht heeft. Als je daar iets aan wil doen zit je al snel met serieuze kosten, en voor een ouder appartementsblok heb je waarschijnlijk ook nog een energetische renovatie die zich op termijn opdringt. Dat zijn allemaal kosten die je mee moet incalculeren als koper.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
VidaR-9 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 20:16:

Ik was 270 kwijt. Als de kans groot is dat je van C naar A gaat zou ik het zeker doen. Je moet alleen wel bewijs aan kunnen leveren van de verbeteringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
dbzfan schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 22:32:
Deze week 25 kijkers gehad, tot nu toe 2 biedingen. Maandag loopt de termijn af.
Spannende tijd. Hier recent 19 kijkers en uiteindelijk 11 biedingen. Hoogste bod zat 10% boven de vraagprijs en geen enkel voorbehoud. Blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Inspired schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 09:18:
[...]
Ik was 270 kwijt. Als de kans groot is dat je van C naar A gaat zou ik het zeker doen. Je moet alleen wel bewijs aan kunnen leveren van de verbeteringen.
Geen idee of ik naar A zou gaan.

Extra zonnepanelen, gevelisolatie (gedeeltelijk) en triple glas muv de zolder. Ik zal het tzt eens aan de makelaar vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
VidaR-9 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 09:21:
[...]

Geen idee of ik naar A zou gaan.

Extra zonnepanelen, gevelisolatie (gedeeltelijk) en triple glas muv de zolder. Ik zal het tzt eens aan de makelaar vragen.
Een stap van C naar B zou een 2% hogere opbrengst geven wat ik zo lees. Die 300 EUR verdien je al snel terug dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:24
Heeft het zin om naar nieuwe label te gaan? We hebben nu een oud format A, maar met nieuwe format label zal het waarschijnlijk A+++ zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door perspectivebass op 06-07-2024 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
perspectivebass schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 10:07:
Heeft het zin om naar nieuwe label te gaan? We hebben nu een oud format A, maar met nieuwe format label zal het waarschijnlijk A+++ zijn.
Ik was €185 kwijt voor een nieuw energielabel. Lijkt mij het wel waard :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thomasvds84
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 26-05 08:40
Zeker weten, kost vrijwel niks (in verhouding) en zowel het hebben van een nieuw label als een beter label (A+++) ziet er heel aantrekkelijk uit. Zou er niet op bezuinigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
Mja, is allemaal lastig te bepalen maar ik zou het doen. Veel kopers kijken naar het label en A vs A+++ zou je eigenlijk wel een hogere verkoopprijs gaan opleveren. Zelfs bij een 1% hogere opbrengst neem ik aan dat je hem al terugverdiend hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Inspired schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 10:13:
[...]

Mja, is allemaal lastig te bepalen maar ik zou het doen. Veel kopers kijken naar het label en A vs A+++ zou je eigenlijk wel een hogere verkoopprijs gaan opleveren. Zelfs bij een 1% hogere opbrengst neem ik aan dat je hem al terugverdiend hebt.
Ik denk bij 1 of 2 promille al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
Borromini schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 08:57:
Wat is de leeftijd van het gebouw? Want een nieuw appartement, daar heb je niet veel kosten aan, maar voor een appartement van > 10j dien je ook al aardig aan het reservefonds bij te dragen etc. Is het een gelijkvloers appartement, als je over een tuin spreekt? Neem aan van wel, als je spreekt over opstijgend vocht.

Opstijgend vocht is natuurlijk snel zichtbaar, ook voor een leek die al wat appartementen bezocht heeft. Als je daar iets aan wil doen zit je al snel met serieuze kosten, en voor een ouder appartementsblok heb je waarschijnlijk ook nog een energetische renovatie die zich op termijn opdringt. Dat zijn allemaal kosten die je mee moet incalculeren als koper.
Het gebouw is 60 jaar oud, en heeft een beperkte renovatie ondergaan in 2017. Alle daken zijn vernieuwd. Het was vroeger een kantoorgebouw, men heeft er appartement units van gemaakt: dus alles binnen herverdeeld/nieuwe binnenmuren/nieuw gepleisterd/nieuwe ramen enzovoorts.

Is GLV idd.

Het heeft een EPC B label voor zowel mijn appartement als de gemene delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Inspired schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 10:13:
[...]

Onze makelaar had het hier inderdaad ook over, maar dan zouden we van A naar A+ gaan en we zouden dat niet terug verdienen. Kosten á 350 euro verdien je toch wel terug?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BPP
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:19

BPP

THE_BASE schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 23:17:
[...]

Onze makelaar had het hier inderdaad ook over, maar dan zouden we van A naar A+ gaan en we zouden dat niet terug verdienen. Kosten á 350 euro verdien je toch wel terug?
Vraag mij sowieso af hoe je ooit kan meten of je zulke bedragen terug hebt verdiend.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Ik zou een beter energie label altijd doen.

Al is het maar omdat je dan beter uit de filtering komt van funda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
joke_name schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 23:27:
Ik zou een beter energie label altijd doen.

Al is het maar omdat je dan beter uit de filtering komt van funda.
Voor die paar honderd euro kan dat geen kwaad natuurlijk. Aan de andere kant staan en komen er zo weinig woningen te koop dat ik me niet kan voorstellen dat mensen enkel filteren op label A of hoger. Dan beperk je jezelf wel heel erg in de zoektocht, zeker hier in de regio.

Zijn daar statistieken over bekend vanuit Funda? Waarop gefilterd wordt anders dan prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
VidaR-9 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:41:
[...]

Voor die paar honderd euro kan dat geen kwaad natuurlijk. Aan de andere kant staan en komen er zo weinig woningen te koop dat ik me niet kan voorstellen dat mensen enkel filteren op label A of hoger. Dan beperk je jezelf wel heel erg in de zoektocht, zeker hier in de regio.

Zijn daar statistieken over bekend vanuit Funda? Waarop gefilterd wordt anders dan prijs?
Ik heb twee makelaars over de vloer gehad. De een kwam met deze tip, de andere zei dat het nergens op slaat van A naar A+. Dat maakt voor kopers geen verschil. Ongetwijfeld wel als je naar meer plusjes kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
THE_BASE schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 23:17:
[...]

Mwah, is er iemand die er vanaf ziet of er niet op filtert omdat het geen A+ is maar A?
Of meer/minder bied.

Het is een klein bedrag natuurlijk, maar 'terugverdienen' is niet echt inzichtelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
dutchgio schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:24:
[...]

Mwah, is er iemand die er vanaf ziet of er niet op filtert omdat het geen A+ is maar A?
Of meer/minder bied.

Het is een klein bedrag natuurlijk, maar 'terugverdienen' is niet echt inzichtelijk te maken.
Dat filterverschil tussen A en A+ zie ik ook niet zo. Wel tussen B en A.
Als koper zou ik een nieuw energielabel wel waarderen, dan weet ik waar ik aan toe ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

dutchgio schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:24:
[...]

Of meer/minder bied.

Baat het niet, schaadt het niet. Zoiets?
Misschien is het niet te berekenen. Maar het zou sommige kopers net dat kleine zetje kunnen geven als ze tussen een aantal huizen twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:50

Crazy D

I think we should take a look.

Toke_gt schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:40:
[...]

Dat filterverschil tussen A en A+ zie ik ook niet zo. Wel tussen B en A.
Als koper zou ik een nieuw energielabel wel waarderen, dan weet ik waar ik aan toe ben.
Maar zou je er 500 euro meer door bieden? Of heeft het vooral je voorkeur om bij het A label als 1e te kijken en pas als dat tegenvalt bij een huis met B label?

Natuurlijk scheelt het in maandelijkse kosten, maar het is over het algemeen ook niet zo dat je bij een B of C label in 1 of andere koude tochtige schuur zit. En zolang je het energielabel met zonnepanelen kunt verbeteren slaat het sowieso echt als een tang op een varken... De investering om via glas en isolatie je huis naar een beter label te krijgen verdien je ook niet ff in een jaartje terug.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Crazy D schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 12:42:
[...]

Maar zou je er 500 euro meer door bieden? Of heeft het vooral je voorkeur om bij het A label als 1e te kijken en pas als dat tegenvalt bij een huis met B label?
Als het over 500 euro gaat dan vind ik bijvoorbaat al niets om aan te beginnen. Dat is geneuzel achter de komma voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
[...]

Als er geen recent label is, zou ik dat negatief laten meewegen bij het bepalen van het bod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:03
[...]

Natuurlijk scheelt het in maandelijkse kosten, maar het is over het algemeen ook niet zo dat je bij een B of C label in 1 of andere koude tochtige schuur zit. En zolang je het energielabel met zonnepanelen kunt verbeteren slaat het sowieso echt als een tang op een varken... De investering om via glas en isolatie je huis naar een beter label te krijgen verdien je ook niet ff in een jaartje terug.
Als je een huis koopt gaat het niet om een paar 100 euro. Dus je neemt een extra label, omdat je denkt dat het mogelijk meer geïnteresseerden/kijkers trekt. Anders zou ik er niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Twee makelaars over de vloer gehad voor de te verkopen woning. Makelaar 1 verwacht dat het 450K max oplevert, makelaar 2 rond de 470K. Vinden wij best een groot verschil. Vooral omdat makelaar 1 redelijk stellig is dat er niet meer in zit en makelaar 2 het zo weg ziet gaan voor ergens tussen de 470-480K.

Vergelijkbare woningen in de straat zijn afgelopen jaar voor 425K en 435K gegaan - beiden oudere afwerking (keuken, badkamer), minder extra’s (zonnepanelen en airco’s) en slechtere staat van onderhoud (hier bijna overal nieuwe kozijnen en gevelbekleding).

Keuze van de makelaar zal hier niet eens van afhangen, maar lastig om de vraagprijs te bepalen zo. Wil vooral niet te hoog zitten met heel weinig animo.

Pagina: 1 ... 170 ... 206 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.