Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 169 ... 191 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
THE_BASE schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 19:05:
We hebben vandaag een makelaar op bezoek gehad, die zeer enthousiast was over onze woning, uitzicht en buurt. Uiteraard, ze is niet voor niets een makelaar.

De bedragen op Funda die we voor ons huis kunnen krijgen verschillen echter volkomen van wat zij schetst en heeft uitgedraaid uit haar inventarisatierapport. Volgens haar is deze plek zeer gewild, de markt nu gunstig en kunnen we ons huis voor 100.000 euro meer te koop zetten dan wat schattingen op sites als Funda aangeven. Ze geeft zelfs aan dat er tot 40.000 euro nog overboden kan worden als het spelletje goed gespeeld wordt.

Dit was de eerste makelaar, nu denken we er aan om een volgende uit te nodigen en te checken wat die te melden heeft. Is het mogelijk dat Funda er compleet naast zit, ik snap dat die site niet volledig in gaat op de woning zelf, maar schat aan de hand van vergelijkbare woningen.
Allemaal leuk en aardig al die waarde bepalingen maar je hebt neem ik aan toch een overbruggingshypotheek nodig voor de aankoop van een evt nieuwe woning? In dat geval heb je ook gewoon een taxatie nodig. Als je er goedkoop vanaf wil komen kun je een desktop-taxatie uit laten voeren of inderdaad een taxateur langs laten komen...

-edit-
@SmurfLink was me voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Enforcer schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 19:15:
[...]

Allemaal leuk en aardig al die waarde bepalingen maar je hebt neem ik aan toch een overbruggingshypotheek nodig voor de aankoop van een evt nieuwe woning? In dat geval heb je ook gewoon een taxatie nodig. Als je er goedkoop vanaf wil komen kun je een desktop-taxatie uit laten voeren of inderdaad een taxateur langs laten komen...

-edit-
@SmurfLink was me voor
Overbrugging is niet nodig als we eerst vertrekken, tijdelijk ergens gaan wonen tot onze nieuwbouw woning klaar is. Vandaar dat we stijl achterover sloegen van haar vraagprijs. Dat deed ons doen twijfelen om toch maar ergens te gaan zitten in plaats van een overbruggingshypotheek.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
THE_BASE schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 19:30:
Overbrugging is niet nodig als we eerst vertrekken, tijdelijk ergens gaan wonen tot onze nieuwbouw woning klaar is. Vandaar dat we stijl achterover sloegen van haar vraagprijs. Dat deed ons doen twijfelen om toch maar ergens te gaan zitten in plaats van een overbruggingshypotheek.
Ah helder. Dan zijn je opties voor een waardebepaling
- meerdere makelaars uitnodigen
- funda waardebepaling
- calcasa waardebepaling
- huispedia waardebepaling
- walter living waardebepaling
- woz waarde
- koopsommeninformatie van het Kadaster zodat je weet wat er recentelijk verkocht is voor welke prijs in de straat/wijk
- desktop taxatie
- en daar dan allemaal een gemiddelde van nemen

en als laatste
- taxateur voor een exacte waarde

Misschien vergeet ik er nog een paar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:58

Rzaan

Altijd zoekende

SmurfLink schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 19:11:
[...]

Ik zou vooral gewoon beginnen met een taxateur..
Een taxateur is meestal gewoon een makelaar. Het is niet zo dat die ineens dingen ziet die anderen niet zien.

@THE_BASE
Zo'n rapport is prima. Ik heb ook goed gekeken naar wat gelijksoortige huizen in mijn postcode-gebied deden.
Op basis van goede behaalde resultaten heb ik toen een aantal makelaars uitgenodigd. 4 dit keer. Bij een andere woning nog meer. Ik dacht 8 of 9.
Dan hoor je verschillende verhalen, strategieën en kosten.
Daarop maak je dan je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Rzaan schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 19:54:
[...]

Een taxateur is meestal gewoon een makelaar. Het is niet zo dat die ineens dingen ziet die anderen niet zien.
Behalve dat zij een officieel taxatierapport uitbrengen dat geldig is voor je hypotheek en dergelijke. Dus ik zou toch vooral van dat bedrag uit gaan.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

SmurfLink schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 19:55:
[...]

Behalve dat zij een officieel taxatierapport uitbrengen dat geldig is voor je hypotheek en dergelijke. Dus ik zou toch vooral van dat bedrag uit gaan.
Ik niet, want dat bedrag zegt niks. Het kan aan de voorzichtige kant zijn, maar het kan er net zo goed ver boven zitten.
Een taxateur moet ook kijken wat een huis in de vrije markt zal opbrengen als de bank het moet verkopen. Die taxateur kijkt met dezelfde ogen als elke andere makelaar. En net zoals je makelaars hebt die er niet zo'n goede kijk op hebben, heb je dit ook bij taxateurs.
Daarnaast taxeren ze nogal eens een beetje richting wens van degene die de taxatie aanvraagt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-04 22:32
Enforcer schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 19:40:
[...]

Ah helder. Dan zijn je opties voor een waardebepaling
- meerdere makelaars uitnodigen
- funda waardebepaling
- calcasa waardebepaling
- huispedia waardebepaling
- woz waarde
- koopsommeninformatie van het Kadaster zodat je weet wat er recentelijk verkocht is voor welke prijs in de straat/wijk
- desktop taxatie
- en daar dan allemaal een gemiddelde van nemen

en als laatste
- taxateur voor een exacte waarde

Misschien vergeet ik er nog een paar...
Exacte waarde bestaat niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Voor een hypotheekverstrekker wel... zonder taxatie (= exacte waarde) geen hypotheek.

Dat die nog weleens kunnen verschillen ben ik met je eens...

[ Voor 12% gewijzigd door Enforcer op 19-06-2024 20:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-04 22:32
Enforcer schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 20:08:
[...]

Voor een hypotheekverstrekker wel... zonder taxatie (= exacte waarde) geen hypotheek.

Nee dan ook niet. Een bank weet aan welke voorwaarde een taxatie moet voldoen maar dat is ook voor de bank geen exacte wetenschap. Het is een schijnnauwkeurigheid dat er achter de komma een bedrag wordt getoond.

Los even van de definitie van exact ;) wil je meer hierover weten dan kijk maar eens naar IVS en EVS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Enforcer schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 20:08:
[...]

Het is niet de exacte waarde (want wie weet die nou?) maar de waarde waar de bank voor de werkbaarheid maar vanuit gaat.
Bij een kennis van me kwam de ingeschakelde taxateur vragen wat de woning op zijn minst waard moest zijn voor de hypotheek-verstrekker. Het kwam helemaal snor!
Niet dat zo'n taxateur dikke duim-werk doet, of dat hij met irreële bedragen op de proppen komt. Maar een bepaalde bandbreedte kunnen ze met een gerust hart aanhouden.

Waarom zou je ook extra kosten maken voor een taxateur?
Vraag gewoon 6 gesprekken aan. Kost je wel wat tijd, maar dan weet je veel meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:51

_Arthur

blub

THE_BASE schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 19:05:
De bedragen op Funda die we voor ons huis kunnen krijgen verschillen echter volkomen van wat zij schetst en heeft uitgedraaid uit haar inventarisatierapport.
Bedoel je dan de "Waardecheck" op Funda?

Mijn huis: 554k met een bandbreedte van 479k - 629k. Verkocht voor 651k.

Zover die waardecheck ;)

Calcasa zat met de "Bovengrens" bepaling 9k te hoog. Walter Living zat ruim 50k te hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
_Arthur schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 21:25:
[...]

Bedoel je dan de "Waardecheck" op Funda?

Mijn huis: 554k met een bandbreedte van 479k - 629k. Verkocht voor 651k.

Zover die waardecheck ;)

Calcasa zat met de "Bovengrens" bepaling 9k te hoog. Walter Living zat ruim 50k te hoog.
Het kan dus toch!

Wij dachten dus ergens rond 625K, met een uitschieter naar 675K. Op Funda wordt gewerkt met een range van 624-754K.

De makelaar verraste ons met een vraagprijs van 720K en met biedingen kan het tot 770K gaan.

Misschien is de markt gek, misschien zitten we in een interessant gedeelte van Utrecht, maar ik kon het dus niet geloven.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:38
THE_BASE schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 19:13:
[...]

Een verkooprapport met vergelijkbare woningen en haar expertise van de huidige markt. Ze kent de omgeving goed, doet het werk al jaren en is partner van het bedrijf. Maar als het zoveel scheelt kan ik het bijna niet geloven.
Funda kan er inderdaad prima heel erg naast zitten. Bij ons oude huis schatte Funda de waarde ongeveer 150k lager in dan de opbrengst uit verkoop. Calcasa ook 70k lager dan verkoop overigens (opbrengst zat 15k onder de maximale verkoopwaarde die Calcasa aangaf).

Maar je weet het pas zeker als je de biedingen binnen hebt. Al die modellen achter die tools zijn natuurlijk niet perfect in het inschatten van menselijke emotie.
Beste indicatie is uitdraai van recent verkochte woningen in je omgeving, en dan goed vergelijken en eerlijk zijn qua plus- en minpunten van je woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camb00
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07-04 11:28
Rzaan schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:52:
[...]

Ik zou ze ook in gebreke stellen (na eerst een informerend telefoontje of mailtje). Het is niet zo dat je op maandag een mailtje krijgt dat je op dinsdag de bankgarantie rond moet hebben. Je weet al vele weken dat dit eraan zit te komen. Dan zorg je als koper toch dat dit in orde is?
Natuurlijk kan er altijd iets mis gaan, maar dan moet je als koper het ook binnen een halve werkdag herstellen.
We hebben de kopers dinsdag avond in gebreke gesteld, Dit hebben we op aanraden van makelaar en notaris gedaan. Het bankgarantie/waarborg wil je gewoon bij de notaris hebben liggen mocht het fout gaan. Onze makelaar heeft de adviseur van de kopers gesproken and hij geeft aan dat alles momenteel bij de bank ligt en dat de doorloop tijden lang zijn momenteel. Tijd tussen tekenen en oplevering is best kort dus daar kan ik me wel in vinden maar de bankgarantie staat hier wel los van.

Ik heb een gevoel dat ze om uitstel gaan vragen, hier zitten wij echt niet op te wachten ivm dubbele lasten :-( Even afwachten nog. Bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Camb00 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:08:
[...]

We hebben de kopers dinsdag avond in gebreke gesteld, Dit hebben we op aanraden van makelaar en notaris gedaan. Het bankgarantie/waarborg wil je gewoon bij de notaris hebben liggen mocht het fout gaan. Onze makelaar heeft de adviseur van de kopers gesproken and hij geeft aan dat alles momenteel bij de bank ligt en dat de doorloop tijden lang zijn momenteel. Tijd tussen tekenen en oplevering is best kort dus daar kan ik me wel in vinden maar de bankgarantie staat hier wel los van.

Ik heb een gevoel dat ze om uitstel gaan vragen, hier zitten wij echt niet op te wachten ivm dubbele lasten :-( Even afwachten nog. Bedankt voor jullie reacties!
Waarom zou een bankgarantie los zitten van de een korte tijd tussen het tekenen en de oplevering?
Een bankgarantie wordt afgegeven door de bank en dat gaan ze niet doen als de financiering niet rond is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:48
Wispe schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:10:
[...]

Waarom zou een bankgarantie los zitten van de een korte tijd tussen het tekenen en de oplevering?
Een bankgarantie wordt afgegeven door de bank en dat gaan ze niet doen als de financiering niet rond is...
De bankgarantie staat los van de financiering. Die gaat alleen over of je de 10% boete kan betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Pat911 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:13:
[...]

De bankgarantie staat los van de financiering. Die gaat alleen over of je de 10% boete kan betalen.
Dat beweerde @Popmartijn ook, maar dat is deels waar voor zover ik weet. Het maakt in zoverre onderdeel uit van je financieringsaanvraag dat je wel degelijk een (voorlopig) renteaanbod moet kunnen tonen bij de desbetreffende partij die de bankgarantie/waarborgsom gaat doen. Wij hadden hem destijds via Nationale Waarborg, maar dat kan dus alleen maar als er daadwerkelijk een renteaanbod gedaan is door een hypotheekverstrekker, dus in zoverre is het wel degelijk onderdeel van imho...

Tenzij er een derde partij is die zonder ook maar enig officieel document garant wil staan en/of even 10% van de koopsom wil betalen (sugarmomma?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:48
Enforcer schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:21:
[...]

Dat beweerde @Popmartijn ook, maar dat is deels waar voor zover ik weet. Het maakt in zoverre onderdeel uit van je financieringsaanvraag dat je wel degelijk een (voorlopig) renteaanbod moet kunnen tonen bij de desbetreffende partij die de bankgarantie/waarborgsom gaat doen. Wij hadden hem destijds via Nationale Waarborg, maar dat kan dus alleen maar als er daadwerkelijk een renteaanbod gedaan is door een hypotheekverstrekker, dus in zoverre is het wel degelijk onderdeel van imho...

Tenzij er een derde partij is die zonder ook maar enig officieel document garant wil staan en/of even 10% van de koopsom wil betalen (sugarmomma?).
Een bankgarantie is niets meer of minder dan een verklaring dat je het betreffende bedrag kan betalen.

Als je genoeg spaargeld hebt, maar niet wil aanspreken, kan je eigen bank best een bankgarantie afgeven. Zeker als je bij diezelfde bank ook je hypotheek gaat afsluiten en het eigenlijk wel zeker is dat je het gaat krijgen.
Of ze dat willen (en of een hypotheekadviseur die vrijheid tegenwoordig heeft) is dan weer een ander punt.

Als je niet voldoende spaargeld hebt, dan is het een ander probleem (voor de koper direct, voor de verkoper indirect).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Pat911 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:34:
[...]

Een bankgarantie is niets meer of minder dan een verklaring dat je het betreffende bedrag kan betalen.

Als je genoeg spaargeld hebt, maar niet wil aanspreken, kan je eigen bank best een bankgarantie afgeven. Zeker als je bij diezelfde bank ook je hypotheek gaat afsluiten en het eigenlijk wel zeker is dat je het gaat krijgen.
Of ze dat willen (en of een hypotheekadviseur die vrijheid tegenwoordig heeft) is dan weer een ander punt.

Als je niet voldoende spaargeld hebt, dan is het een ander probleem (voor de koper direct, voor de verkoper indirect).
Ik denk dat veel mensen geen 10% van de koopsom op de bank hebben staan. Je komt dan een beetje in een vicieuze cirkel dat een hypotheekaanvraag best wat tijd kost, maar dat tegelijk een geldverstrekker niet zomaar een bankgarantie wil afgeven als onzeker is of je die hypotheek kunt krijgen. Het krijgen van een bankgarantie is dus niet altijd een snelle formaliteit, daar kan best wat tijd overheen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
Camb00 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:08:
[...]

Verstandig om in elk geval het formeel juiste te doen en hen in gebreke te stellen. Die formele stap staat eigenlijk los van of je je er zelf zorgen over maakt.

Juist doordat de tijd tussen tekenen en oplevering kort is, zou ik het niet zo heel verontrustend vinden als de bankgarantie niet zo snel geregeld kon worden. Als het regelen van de hypotheek te lang dreigt te duren, dan kan de hypotheekadviseur dat soms nog wel wat versnellen. En je kunt ook de geldverstrekker uitkiezen op hoe snel de hypotheek geregeld kan worden.

Als ze het op het laatste moment toch niet kunnen regelen en uitstel nodig is, dan lijkt het mij niet onredelijk dat zij ook opdraaien voor de extra kosten die daarmee gepaard gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:40:
[...]

Ik denk dat veel mensen geen 10% van de koopsom op de bank hebben staan. Je komt dan een beetje in een vicieuze cirkel dat een hypotheekaanvraag best wat tijd kost, maar dat tegelijk een geldverstrekker niet zomaar een bankgarantie wil afgeven als onzeker is of je die hypotheek kunt krijgen. Het krijgen van een bankgarantie is dus niet altijd een snelle formaliteit, daar kan best wat tijd overheen gaan.
Precies, dat bedoel ik ook. Dus in die zin staat het er niet los van…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camb00
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07-04 11:28
Nou daar ben ik weer. Bankgarantie is inmiddels geregeld en binnen. Maar we hebben zojuist bericht gekregen van onze makelaar dat de kopers overdracht willen uitstellen tot 15 juli. Dit ivm langere doorlooptijden bij de bank. Ze vragen dus om 2 weken uitstel

Heel vervelend, en wij zitten hier totaal niet op te wachten ivm dubbele lasten. Ze hebben geboden zonder voorbehoud van financiering en hun bod is namens hun adviseur uitgebracht, je zou denken dat ze dan het eea al geregeld hebben.

Wat is een redelijk compensatie in zo een situatie? 28 juni krijgen we de sleutels van onze nieuwe woning.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Camb00 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 18:37:
Nou daar ben ik weer. Bankgarantie is inmiddels geregeld en binnen. Maar we hebben zojuist bericht gekregen van onze makelaar dat de kopers overdracht willen uitstellen tot 15 juli. Dit ivm langere doorlooptijden bij de bank. Ze vragen dus om 2 weken uitstel

Heel vervelend, en wij zitten hier totaal niet op te wachten ivm dubbele lasten. Ze hebben geboden zonder voorbehoud van financiering en hun bod is namens hun adviseur uitgebracht, je zou denken dat ze dan het eea al geregeld hebben.

Wat is een redelijk compensatie in zo een situatie? 28 juni krijgen we de sleutels van onze nieuwe woning.
Je zou kunnen voorstellen dat je akkoord gaat mits de kopers de dagrente van de hypotheek/hypotheken vergoeden tot en met 15 juli (+ 1/2 dag(en) ivm laatste werkzaamheden voordat gelden worden uitgeboekt).
(Al kun je discussiëren over dat laatste, want die dagrente had je ook gehad als het transport niet werd uitgesteld).

[ Voor 8% gewijzigd door Wispe op 20-06-2024 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online

Fijn dat de bankgarantie geregeld is!

In principe eens met @Wispe hierboven, de dagrente van de hypotheken op je oude woning (dus niet de aflossing) en de eventuele overbrugging, denk ook even aan je verzekeringen en evt nog wat andere grut wat door moet lopen op de oude woning (zorg zelf dan ook dat je deze wijzigt bij je verzekeraar). Maak voor jezelf even een berekening en baseer daar je bedrag op voor het uitstellen van 2weken. Zorg er wel voor dat je dit vooraf duidelijk afspreekt met de kopende partij en vastlegt via de makelaar en notaris en vraag hem/haar om dit te verrekenen bij de overdracht zodat het formeel is vastgelegd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:00

backupdevice

Boeh!

Gisteren voor ons huis een bod geaccepteerd. Net geen twee weken te koop gestaan.

Nieuw keyboard nodig vanwege het F5-en rond de deadline :D

[ Voor 28% gewijzigd door backupdevice op 21-06-2024 08:26 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:56

Crazy D

I think we should take a look.

Maar je kunt pas een hypotheek aanvragen als je getekend hebt, dus je kunt van alles voorbereiden maar als de bank vervolgens om wat voor reden dan ook traag is, kun je daar alsnog bar weinig aan doen….

Wat is redelijk? Wat zou jij betalen als het andersom zou zijn? Jij hebt al je papieren klaarliggen maar de bank heeft 2 weken meer nodig om jouw hypotheek rond te krijgen?

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-04 10:28
backupdevice schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:25:
Gisteren voor ons huis een bod geaccepteerd. Net geen twee weken te koop gestaan.

Nieuw keyboard nodig vanwege het F5-en rond de deadline :D
Hoeveel % van de vraagprijs gekregen?

Ik zelf verkoop mijn huis een beetje stilletjes, geen zin om op funda te zetten. Gewoon op huispedia gezet, en ken wat mensen die interesse hadden.
Heb nu 2 die echt serieus interesse hebben, echter 1 heeft zijn financieel huiswerk niet gedaan wat ik een beetje jammer vind. Dae andere heeft juist alles tip top in orde, geen voorbehoud van financiering of huis te verkopen.

Dus nu nog een goed bod. Heb al beetje aangegeven van er zijn 3 getallen.
Getal 1, dan zet ik hem wel op Funda dan mag je mee concurreren met de rest. Succes!
Getal 2, waar ik over moet nadenken en hangt af van de ander zijn bod.
Getal 3, waar ik sowieso JA op zeg en dan is hij instant verkocht.

(Zit zo'n 10 a 15K tussen elk getal.)

Zo heb ik het gecommuniceerd. Ze hebben al het voorrecht om een soort eerste ronde door te gaan zonder concurrentie die via Funda loopt. Dus ook aangegeven dat ze van dit recht goed gebruik moeten maken maar wel marktcomform moeten bieden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Immutable schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:14:
Zo heb ik het gecommuniceerd. Ze hebben al het voorrecht om een soort eerste ronde door te gaan zonder concurrentie die via Funda loopt. Dus ook aangegeven dat ze van dit recht goed gebruik moeten maken maar wel marktcomform moeten bieden.
Hoe weet je wat marktconform is?
Ht voordeel van je huis op Funda zetten, is m.i. ook dat er mensen komen die al vaak misgegrepen hebben en daarom dan ineens een bod uitbrengen dat wel eens een stuk hoger kan zijn.
De vraag is natuurlijk of de kosten die je maakt (makelaar) opwegen tegen de meerprijs die je krijgt.
Maar als je bij Funda 20K meer krijgt dan Getal 3 wat je in je hoofd hebt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@Camb00 Wanneer werd de voorlopige koopovereenkomst getekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

[...]

Ik zelf verkoop mijn huis een beetje stilletjes, geen zin om op funda te zetten. Gewoon op huispedia gezet, en ken wat mensen die interesse hadden.
Heb nu 2 die echt serieus interesse hebben, echter 1 heeft zijn financieel huiswerk niet gedaan wat ik een beetje jammer vind. Dae andere heeft juist alles tip top in orde, geen voorbehoud van financiering of huis te verkopen.

Getal 1, dan zet ik hem wel op Funda dan mag je mee concurreren met de rest. Succes!

(Zit zo'n 10 a 15K tussen elk getal.)

Genoeg boven de vraagprijs .

Wat voor huis ga je verkopen? Wij hadden hem wel op Funda gezet, geeft veel meer awerness en aanloop.

Die 1 % besparen is - afhankelijk wat je wilt verkopen en hoeveel geld je nodig hebt - zo niet slim

[ Voor 3% gewijzigd door backupdevice op 21-06-2024 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Rzaan schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:29:
[...]

Ht voordeel van je huis op Funda zetten, is m.i. ook dat er mensen komen die al vaak misgegrepen hebben en daarom dan ineens een bod uitbrengen dat wel eens een stuk hoger kan zijn.
De vraag is natuurlijk of de kosten die je maakt (makelaar) opwegen tegen de meerprijs die je krijgt.
Omdat ik weet wat de huizen rondom mij doen, en ik weet dat 1 huis meer waard is en de andere ongeveer hetzelfde. Dus en het getal 3 is net daar onder zelfs dus gewoon een prima prijs.

Huis paar naast mij exact dezelfde woning, enkel 1.8m uitbouw achter met 18 geïnteresseerden. De vraag is wil ik de MAX eruit halen. Of krijg ik een prijs nu snel simpel en snelle overdracht waar ik genoegen mee neem.

Getal 1, is gewoon te laag maar wel waar ik financieel mee rond kom met de nieuwe woning.
Getal 2 is gewoon wat meer. Heb ik wat extra te besteden straks.
En getal 3 is gewoon dikke prima financieel gezien voor mij. Maar denk dat er zeker wel meer uit te halen valt.

Daarom ik kijk wel aan wat ze bieden, anders gaat hij naar ronde 2... -> Funda. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhahyrion
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:21
Hier ook recent ons huis een rijtjeswoning verkocht in een kleine stad in Noord-Brabant.

Initiele inschatting eind 2023 was 340K zeker en de verwachting 350K en dus voor 350K inzetten. Eind Mei is het huis te koop gezet en was de inschatting 365K. Daar is het ook voor te koop gekomen.

In 2 dagen waren er 10 bezichtigingen gepland en was het advies om het bieden op inschrijving te laten plaatsvinden. Akkoord mee gegaan en op de dagen van de bezichtingen heeft de helft zich afgemeld of is gewoon niet op komen dagen. :? :/

De andere partijen leken ook niet 100% zeker te zijn om een bod te doen. Dus veel spanning tot de deadline. Ik was ook bang dat we uberhaupt geen bod zouden krijgen.

Uiteindelijk 1,5 uur na verstrijken van de deadline te horen gehad dat er slechts 1 bod is net voor de deadline was binnengekomen. 12K boven de vraagprijs.

Als ik naar het huis kijk en wat we er in eerste instantie voor dachten te ontvangen zeer tevreden mee. De omgeving gaf aan dat het huis makkelijk verkocht zou worden (is ook wel waar) en dat er veel mensen op af zouden komen. Berichtgevingen online met fors overbieden geven je ook weer bepaalde verwachtingen. In dat opzicht had ik wellicht meer gehad. Uiteindelijk ook geen keuzemogelijkheid gehad, omdat er maar 1 bod was.

Al met al gewoon zeer tevreden wat we er voor krijgen. Het is sowieso al meer dan we dachten.

Koopovereenkomst is getekend en de bedenktijd is om. Nu nog even wachten op de financiering, maar ik denk dat het geen probleem zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
backupdevice schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:33:
[...]

Genoeg boven de vraagprijs .

Wat voor huis ga je verkopen? Wij hadden hem wel op Funda gezet, geeft veel meer awerness en aanloop.

Die 1 % besparen is - afhankelijk wat je wilt verkopen en hoeveel geld je nodig hebt - zo niet slim
150m2, Twee onder 1 kap. 1970. 4 slaapkamers + zolder slaapkamer mogelijk vaste trap naar zolder.
Net nieuwe badkamer, toilet beneden moet nog. Keuken is van 2010, CV van 2010.
Rondom voor triple glas kunststof kozijnen net nieuws. Isolatie: Standaard vloerisolatie, muurisolatie en dakisolatie laten doen via ISDE subsidie. 3500Wp zonnepanelen. Verder A label. 300m2 grond.
Behoorlijk courante woning. Supermarkt op loop/fiets afstand. Centrum op loop/fietsafstand.
Gewoon alles wel prima.

Nadeel hij is niet instapklaar. Daar moet je door heen kijken. Huizen op funda komen alijd uit de VT-Wonen folder. Die van mij niet, staat leeg. Geen behang, vloer etc boven. Moet nog aangekleed worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:21

fub

[...]
Waarom vertel je ze niet gewoon bedrag 3? Als ze dat er voor willen geven ben je d'r meteen uit. Je kunt wel een spelletje spelen om te kijken of je er niet nog meer uit kan slepen, maar als je het onderste uit de kan wilt hebben dan had je de Funda-route maar in gemoeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Immutable schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:45:
[...]

Omdat ik weet wat de huizen rondom mij doen, en ik weet dat 1 huis meer waard is en de andere ongeveer hetzelfde. Dus en het getal 3 is net daar onder zelfs dus gewoon een prima prijs.

Huis paar naast mij exact dezelfde woning, enkel 1.8m uitbouw achter met 18 geïnteresseerden. De vraag is wil ik de MAX eruit halen. Of krijg ik een prijs nu snel simpel en snelle overdracht waar ik genoegen mee neem.

Getal 1, is gewoon te laag maar wel waar ik financieel mee rond kom met de nieuwe woning.
Getal 2 is gewoon wat meer. Heb ik wat extra te besteden straks.
En getal 3 is gewoon dikke prima financieel gezien voor mij. Maar denk dat er zeker wel meer uit te halen valt.

Daarom ik kijk wel aan wat ze bieden, anders gaat hij naar ronde 2... -> Funda. :)
En waarom wil je niet eerst op Funda? Is dat vanwege de courtage?
Immutable schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:50:
[...]

150m2, Twee onder 1 kap. 1970. 4 slaapkamers + zolder slaapkamer mogelijk vaste trap naar zolder.
Net nieuwe badkamer, toilet beneden moet nog. Keuken is van 2010, CV van 2010.
Rondom voor triple glas kunststof kozijnen net nieuws. Isolatie: Standaard vloerisolatie, muurisolatie en dakisolatie laten doen via ISDE subsidie. 3500Wp zonnepanelen. Verder A label. 300m2 grond.
Behoorlijk courante woning. Supermarkt op loop/fiets afstand. Centrum op loop/fietsafstand.
Gewoon alles wel prima.

Nadeel hij is niet instapklaar. Daar moet je door heen kijken. Huizen op funda komen alijd uit de VT-Wonen folder. Die van mij niet, staat leeg. Geen behang, vloer etc boven. Moet nog aangekleed worden.
Hoeveel van die huizen zijn er beschikbaar in jouw regio? Instapklaar in deze markt is totaal niet nodig. Of je nu 2 mensen of 15 mensen laat bieden. En remember, de bieders bepalen de markt & niet de huizen die eerder zijn verkocht.

[ Voor 34% gewijzigd door backupdevice op 21-06-2024 09:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Rhahyrion schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:45:
Hier ook recent ons huis een rijtjeswoning verkocht in een kleine stad in Noord-Brabant.

Initiele inschatting eind 2023 was 340K zeker en de verwachting 350K en dus voor 350K inzetten. Eind Mei is het huis te koop gezet en was de inschatting 365K. Daar is het ook voor te koop gekomen.

In 2 dagen waren er 10 bezichtigingen gepland en was het advies om het bieden op inschrijving te laten plaatsvinden. Akkoord mee gegaan en op de dagen van de bezichtingen heeft de helft zich afgemeld of is gewoon niet op komen dagen. :? :/

De andere partijen leken ook niet 100% zeker te zijn om een bod te doen. Dus veel spanning tot de deadline. Ik was ook bang dat we uberhaupt geen bod zouden krijgen.

Uiteindelijk 1,5 uur na verstrijken van de deadline te horen gehad dat er slechts 1 bod is net voor de deadline was binnengekomen. 12K boven de vraagprijs.

Als ik naar het huis kijk en wat we er in eerste instantie voor dachten te ontvangen zeer tevreden mee. De omgeving gaf aan dat het huis makkelijk verkocht zou worden (is ook wel waar) en dat er veel mensen op af zouden komen. Berichtgevingen online met fors overbieden geven je ook weer bepaalde verwachtingen. In dat opzicht had ik wellicht meer gehad. Uiteindelijk ook geen keuzemogelijkheid gehad, omdat er maar 1 bod was.
Als je hoog inzet zal er minder overboden worden natuurlijk. Mensen zijn niet helemaal gek :+ Zo was er laatst een discussie bij ons op het werk van 2 mensen die beide een soortgelijk huis te koop hadden gezet. Uiteindelijk is bij beide ongeveer dezelfde prijs geboden, alleen bij de ene was dat 10k boven de vraagprijs en bij de ander 30k. En nu zat die van 30k te zeggen dat ie het beter had verkocht omdat er meer overboden was.... Terwijl het verschil vooral was dat de ene het huis hoog in de markt had gezet en de ander juist bewust wat lager.
Al met al gewoon zeer tevreden wat we er voor krijgen. Het is sowieso al meer dan we dachten.

Koopovereenkomst is getekend en de bedenktijd is om. Nu nog even wachten op de financiering, maar ik denk dat het geen probleem zal zijn.
Uiteindelijk gaat het om wat je er voor krijgt en of je dat een mooie prijs vind. Hoeveel er overboden is zegt gewoon weinig.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Immutable schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:45:
[...]

Wanneer zijn die huizen verkocht?
Want hoe absurd het ook klinkt (en is) een paar maanden verschil kan al de wereld schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Rzaan schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:09:
[...]

Wanneer zijn die huizen verkocht?
Want hoe absurd het ook klinkt (en is) een paar maanden verschil kan al de wereld schelen.
Wij hebben hier in de wijk de laatste 6 maanden 3 twee kappers binnen een week verkocht zien worden en de verkopers gaven aan dat zij tot 15 biedingen ontvangen hadden. Straat verder zat tussen het laagste bod ( vraagprijs ) en hoogste bod bijna 80K.

Wil ik hem wel ff op Funda zetten hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

backupdevice schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:50:
Hoeveel van die huizen zijn er beschikbaar in jouw regio? Instapklaar in deze markt is totaal niet nodig.
Dat kun je zo niet zeggen. Ligt helemaal aan de regio.
In de regio's groot-Amsterdam en Brainport is instapklaar een enorm voordeel omdat daar veel expats zijn komen wonen. Die kopen echt geen klushuis. Maar bieden wel vaak de hoofdprijs.
Klushuizen worden daar natuurlijk ook goed verkocht, maar dan zie je wel duidelijk een verschil in prijs. Behalve in sommige Amsterdamse wijken. Dan kan het een bouwval zijn en bieden mensen nog. Daar is lokatie, lokatie, lokatie het allerbelangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Rzaan schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:18:
[...]

Dat kun je zo niet zeggen. Ligt helemaal aan de regio.
In de regio's groot-Amsterdam en Brainport is instapklaar een enorm voordeel omdat daar veel expats zijn komen wonen. Die kopen echt geen klushuis. Maar bieden wel vaak de hoofdprijs.
Klushuizen worden daar natuurlijk ook goed verkocht, maar dan zie je wel duidelijk een verschil in prijs. Behalve in sommige Amsterdamse wijken. Dan kan het een bouwval zijn en bieden mensen nog. Daar is lokatie, lokatie, lokatie het allerbelangrijkste.
Alsof je in Brainport alleen aan expats verkoopt. Een klus twee kapper in een regio waar je als starter geen huis kan vinden is gewoon een luxe . En volgens mij liggen de huizen voor dit soort mensen niet voor het oprapen.

[ Voor 4% gewijzigd door backupdevice op 21-06-2024 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

backupdevice schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:20:
[...]

Alsof je in Brainport alleen aan expats verkoopt. Een klus twee kapper in een regio waar je als starter geen huis kan vinden is gewoon een luxe . En volgens mij liggen de huizen voor dit soort mensen niet voor het oprapen.
Goed lezen, ik zeg niet dat je daar alleen aan expats verkoopt. Maar expats kopen zelden tot nooit klushuizen. En voor instapklare huizen willen ze diep in de buidel tasten.
klushuizen verkoop je inderdaad vaak aan starters en die hebben meestal minder geld. Ook aan doorstromers natuurlijk en die hebben al wat meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Rzaan schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:23:
[...]

Goed lezen, ik zeg niet dat je daar alleen aan expats verkoopt. Maar expats kopen zelden tot nooit klushuizen. En voor instapklare huizen willen ze diep in de buidel tasten.
klushuizen verkoop je inderdaad vaak aan starters en die hebben meestal minder geld. Ook aan doorstromers natuurlijk en die hebben al wat meer.
Ik heb goed gelezen, maar jij mist denk ik het punt van de discussie .

Ik vind het niet slim om een klus 2 kapper NIET op Funda te zetten. Want als je maar twee mensen hebt om te bieden, is de kans op een hoger bod vele malen minder dan dat er 20 man op afkomen. Want twee kappers worden ook veel door mensen gekocht die een ander huis verkopen en dus overwaarde meenemen.

[ Voor 14% gewijzigd door backupdevice op 21-06-2024 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhahyrion
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:21
redwing schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:02:
[...]

Als je hoog inzet zal er minder overboden worden natuurlijk. Mensen zijn niet helemaal gek :+ Zo was er laatst een discussie bij ons op het werk van 2 mensen die beide een soortgelijk huis te koop hadden gezet. Uiteindelijk is bij beide ongeveer dezelfde prijs geboden, alleen bij de ene was dat 10k boven de vraagprijs en bij de ander 30k. En nu zat die van 30k te zeggen dat ie het beter had verkocht omdat er meer overboden was.... Terwijl het verschil vooral was dat de ene het huis hoog in de markt had gezet en de ander juist bewust wat lager.

[...]

Uiteindelijk gaat het om wat je er voor krijgt en of je dat een mooie prijs vind. Hoeveel er overboden is zegt gewoon weinig.
Dat laatste is zeker waar en wij zijn ook tevreden.

Het is denk ik meer het gevoel dat voor een, volgens ons, mooi huis de helft van de bezichtigingen niet is doorgegaan. Qua prijs zal het niet heel veel uitmaken, want wat je al zegt. Er zal om en nabij toch hetzelfde betaald worden. Dus het bedrag van overbieden is ook gerelateerd aan de vraagprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

backupdevice schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:26:
[...]

Dus vandaar dat ik het niet slim vind om een klus 2 kapper NIET op Funda te zetten. Want als je maar twee mensen hebt om te beiden, is de kans op een hoger bod vele malen minder dan dat er 20 man op afkomen.
Ik zou hem ook altijd op Funda zetten. Of je moet meteen zo'n absurd hoog bod krijgen, dat je je alle moeite kunt besparen.
Je kunt in ieder geval wat makelaars bellen die op zoek zijn voor kopers.

Ik heb een paar jaar geleden mijn huis verkocht aan iemand uit de buurt. Die bood een uitzonderlijk goed bedrag. Hoger dan welke makelaar ook voorspeld had. Voordeel voor mij was ook dat ik niets hoefde te doen aan muurtje schilderen, reparaties of opruimen. En overdracht datum e.d. was ook geen probleem. Hij kocht het zakelijk dus toen hij een bod deed (in bijzijn van getuigen) zat hij er ook aan vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Rhahyrion schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:31:
[...]

Het is denk ik meer het gevoel dat voor een, volgens ons, mooi huis de helft van de bezichtigingen niet is doorgegaan. Qua prijs zal het niet heel veel uitmaken, want wat je al zegt. Er zal om en nabij toch hetzelfde betaald worden. Dus het bedrag van overbieden is ook gerelateerd aan de vraagprijs.
Kijkers zijn geen kopers.
Het enige wat je met veel kijkers wel vaker bereikt, is dat ze elkaar tegenkomen voor de deur. En dat kan een gevoel van 'concurrentie' veroorzaken bij kopers.

Ons laatst verkochte huis had maar 6 kijkers. 3 biedingen (of 4, moet ik checken) en 1 bod sprong eruit. En dit traject loopt nu. Meer heb je niet nodig.
Met opzet ook het huis wat hoger in de markt gezet.
Veel kijkers had ik geen zin in, en meteen duidelijk maken dat dit de 'vanaf prijs' is.
± 6.8 % overboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Rhahyrion schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:31:
[...]

Dat lijkt me een direct gevolg van het hoog in de markt zetten. Op het moment dat je hem laag in de markt zet en iemand vooraf toch iets ziet/bedenkt dat hem niet helemaal bevalt, zal ie dat bij de bezichtiging bekijken. Op het moment dat de vraagprijs al hoog is, zal het snel een reden zijn om dan niet te gaan kijken.
Het voordeel van hoog in de markt zetten is dat je weet dat je serieuze kijkers krijgt. Veel makelaars zetten echter liever wat lager in, zodat de belangstelling groot is, waarbij ze hopen dat die mensen tegen elkaar op gaan bieden om uiteindelijk toch op een hoger bod uit te komen.

En voor beide opties is wat te zeggen. In jouw geval is er gekozen voor een hoge vraagprijs, daarmee minder kijkers, maar is het uiteindelijk allemaal goed op zijn plaats gevallen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

redwing schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:40:
Veel makelaars zetten echter liever wat lager in, zodat de belangstelling groot is, waarbij ze hopen dat die mensen tegen elkaar op gaan bieden om uiteindelijk toch op een hoger bod uit te komen.
Dan moeten die mensen wel van elkaar weten dat er veel geïnteresseerden zijn.
Dat kan alleen maar als ze elkaar zien. Of als de makelaar het zegt. Maar dat zal hij/zij altijd zeggen.

Ik denk dat laag inzetten vooral zin heeft bij huizen waarvan je de 'schoonheid' pas ontdekt als je het in het echt ziet. Dat soort huizen heb je: Op foto's is het niks, maar als je binnenstapt voel je meteen dat het goed zit, of ontdek je de mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Rzaan schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:47:
[...]

Dan moeten die mensen wel van elkaar weten dat er veel geïnteresseerden zijn.
Dat kan alleen maar als ze elkaar zien. Of als de makelaar het zegt. Maar dat zal hij/zij altijd zeggen.

Ik denk dat laag inzetten vooral zin heeft bij huizen waarvan je de 'schoonheid' pas ontdekt als je het in het echt ziet. Dat soort huizen heb je: Op foto's is het niks, maar als je binnenstapt voel je meteen dat het goed zit, of ontdek je de mogelijkheden.
Hier in het noorden zit één makelaar die heel vaak 'let op: het betreft hier een vanaf prijs' hanteert in advertenties. Er wordt dan ook bewust laag ingezet op huizen die helemaal af zijn in de hoop dat er heel veel kijkers zich aanmelden. Vervolgens loopt het biedproces via online bieden waardoor je als potentiële koper ziet dat er meerdere kapers op de kust zijn. Er ontstaat dan een biedoorlog en gooien mensen er constant een paar duizend extra tegenaan. Ik heb deze biedingen een paar keer gevolgd, sommige huizen worden bizar ver boven de vraagprijs verkocht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

stin00 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:57:
[...]

Hier in het noorden zit één makelaar die heel vaak 'let op: het betreft hier een vanaf prijs' hanteert in advertenties. Er wordt dan ook bewust laag ingezet op huizen die helemaal af zijn in de hoop dat er heel veel kijkers zich aanmelden. Vervolgens loopt het biedproces via online bieden waardoor je als potentiële koper ziet dat er meerdere kapers op de kust zijn. Er ontstaat dan een biedoorlog en gooien mensen er constant een paar duizend extra tegenaan. Ik heb deze biedingen een paar keer gevolgd, sommige huizen worden bizar ver boven de vraagprijs verkocht :+
Dat online-bieden systeem ken ik niet. Werkt het dat ook zoals bij de veiling? Dat je er steeds € 1.000 bovenop mag gooien? Of zie je alleen dat er bijvoorbeeld 23 gegadigden zijn en dat je weet dat die ws allemaal een bod gaan uitbrengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Rzaan schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 11:09:
[...]

Dat online-bieden systeem ken ik niet. Werkt het dat ook zoals bij de veiling? Dat je er steeds € 1.000 bovenop mag gooien? Of zie je alleen dat er bijvoorbeeld 23 gegadigden zijn en dat je weet dat die ws allemaal een bod gaan uitbrengen?
Wij hadden online bieden. Mensen kunnen eenmaal een bod doen, zonder dat zij de andere biedingen zien. Daarna was het aan ons om akkoord te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Rzaan schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 11:09:
[...]

Ik zie net in https://www.nvm.nl/wonen/kopen/bieden-op-een-huis/ dat het NVM online bieden systeem een half jaar geleden is opgedoekt. Het werkte een beetje als het Ebay bied systeem. Je ziet dat koper X bod Y heeft uitgebracht en onder welke voorwaarden. In de laatste minuten werd de deadline timer constant weer op 10 minuten gezet na een nieuw bod. Iedereen blijft inderdaad steeds €1.000 erbovenop gooien. Het voordeel van dit proces is dat alle bieders geverifieerd waren door een makelaar en dat je precies ziet wat andere bieden. Je zal dus nooit bijvoorbeeld dik 20k boven iemand anders zitten zoals met gesloten inschrijvingen. Nadeel was dat mensen sneller een duizendje erop bleven gooien en over hun grenzen gingen.

Zo te zien is bieden per mail/telefoon en Move nu weer de norm.

[ Voor 15% gewijzigd door stin00 op 21-06-2024 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

backupdevice schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 11:12:
[...]

Wij hadden online bieden. Mensen kunnen eenmaal een bod doen, zonder dat zij de andere biedingen zien. Daarna was het aan ons om akkoord te gaan.
Maar zie je als koper hoeveel mensen er zullen gaan bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:51

_Arthur

blub

Ik zie deze bij verschillende makelaars steeds voorbij komen: https://eerlijkbieden.nl/

Dit is een open bieding zonder directe eindtijd. Waarbij eenmalig bieden voor tijd xx:xx via move.nl een ander bied-systeem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Rzaan schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 11:18:
[...]

Maar zie je als koper hoeveel mensen er zullen gaan bieden?
Geen idee om eerlijk te zijn. Wat ik wel weet is dat zij niet de andere biedingen kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
[...]

Wat is het nu van wel op Huispedia zetten maar niet op Funda? Wil je bewust weinig mensen bereiken? Ik zou denken dat als je het 'stilletjes' zou willen verkopen, dat je dan helemaal nergens wilt publiceren. En dus ook niet op Huispedia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:44

dbzfan

Nee.

backupdevice schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 11:29:
[...]

Geen idee om eerlijk te zijn. Wat ik wel weet is dat zij niet de andere biedingen kunnen zien.
Op eerlijk bieden en move kun je niet zien hoeveel andere mensen bieden.
Wel zie je achteraf het winnende bod .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

dbzfan schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 14:01:
[...]

Maar sinds enige tijd heb je sowieso volgens mij het recht om te zien wat er door anderen geboden is.
Als je niet kan zien hoeveel mensen er bieden, dan is online bieden exact hetzelfde als vroeger met een briefje in een envelop.
Het creëert geen extra druk van 'fuck, nog 24 mensen gaan bieden'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 18:19
Het recht om het bied logboek in te zien heb je.
En dit is pas nadat deze is vrijgegeven, en dat is in de regel als de deal al rond is.
Dus hier schiet je weinig mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:55
dbzfan schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 14:01:
[...]

ik kon zowel het winnende bod als de andere biedingen zien. Zou het van de makelaar afhangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Kees85 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 16:44:
Het recht om het bied logboek in te zien heb je.
En dit is pas nadat deze is vrijgegeven, en dat is in de regel als de deal al rond is.
Dus hier schiet je weinig mee op.
Misschien niet op het moment dat je je bod doet. Maar ik had toch graag achteraf de bieding van de andere partij gezien die volgens de makelaar ter elfder uren opdook.
Ik had (en heb) namelijk het idee dat deze uit de grote duim van de verkopende makelaar was gezogen. Maar ja, ik kon het niet bewijzen en we hebben toen een hoger bod gedaan dan we eigenlijk in ons hoofd hadden.
Dit was eind 2021.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

_Arthur schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 11:18:
Ik zie deze bij verschillende makelaars steeds voorbij komen: https://eerlijkbieden.nl/

Dit is een open bieding zonder directe eindtijd. Waarbij eenmalig bieden voor tijd xx:xx via move.nl een ander bied-systeem is.
De makelaar kan daar verschillende soorten biedystemen op activeren. Je kan namelijk ook gebruik maken van die website voor gesloten inschrijvingen enzo. Elk type is beschikbaar.

Signature van nature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Rubbergrover1 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:05:
[...]

Wat is het nu van wel op Huispedia zetten maar niet op Funda? Wil je bewust weinig mensen bereiken? Ik zou denken dat als je het 'stilletjes' zou willen verkopen, dat je dan helemaal nergens wilt publiceren. En dus ook niet op Huispedia.
Huispedia betaal je geen courtage aan een makelaar omdat je dit geheel in eigen beheer kunt doen. Beetje marktplaats :)

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

El Capitan schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 17:36:
[...]

ik kon zowel het winnende bod als de andere biedingen zien. Zou het van de makelaar afhangen?
Het biedlogboek komt past vrij nadat alle voorwaarden voor de aankoop verstreken zijn. Dus na eventueel financiele voorwaarden (wat meestal 6 weken is) en ook pas na de 3 dagen bedenktijd die geldt voor een koopcontract.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Sircuri schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 21:17:
[...]

Het biedlogboek komt past vrij nadat alle voorwaarden voor de aankoop verstreken zijn. Dus na eventueel financiele voorwaarden (wat meestal 6 weken is) en ook pas na de 3 dagen bedenktijd die geldt voor een koopcontract.
Je hebt toch eerst de 3 dagen bedenktijd (na het tekenen van het voorlopig koopcontract) en dan pas de periode waarin de financiën geregeld gaan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:50
Tsja leuk dat logboek, maar uiteindelijk mag de verkoper toch kiezen wat hij wilt toch. Als iemand na de deadline alsnog 10K meer biedt is het toch vrije keuze om daar alsnog voor te gaan.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
Sircuri schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 21:16:
[...]

Huispedia betaal je geen courtage aan een makelaar omdat je dit geheel in eigen beheer kunt doen. Beetje marktplaats :)
Tsja, je kunt voor 500 euro je huis op Funda hebben staan. Dat bespaar je door je huis alleen op een site te zetten waar een groot deel van de huizenzoekers nooit kijkt. Lijkt mij een beetje een verkeerde besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:55
Sircuri schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 21:17:
[...]

dat weet ik. in ons geval was het winnende bod er 1 zonder voorwaarden dus kwam het logboek snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Rubbergrover1 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 22:09:
[...]

Tsja, je kunt voor 500 euro je huis op Funda hebben staan. Dat bespaar je door je huis alleen op een site te zetten waar een groot deel van de huizenzoekers nooit kijkt. Lijkt mij een beetje een verkeerde besparing.
Welk bedrijf biedt de mogelijkheid om enkel voor 500 EUR een huis op funda te zetten? Zover ik weet moet ik altijd een makelaar in de arm nemen om uberhaupt op Funda te komen.

Signature van nature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Rzaan schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 21:21:
[...]

Je hebt toch eerst de 3 dagen bedenktijd (na het tekenen van het voorlopig koopcontract) en dan pas de periode waarin de financiën geregeld gaan worden?
Klopt. Ik had het wat ongelukkig in de verkeerde volgorde verwoord.

Signature van nature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Sircuri schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 13:18:
[...]
Welk bedrijf biedt de mogelijkheid om enkel voor 500 EUR een huis op funda te zetten? Zover ik weet moet ik altijd een makelaar in de arm nemen om uberhaupt op Funda te komen.
Er zijn best veel 'bedrijven' die dit faciliteren, bijvoorbeeld https://www.internetmakelaar.com/funda-basis . Je kan zelf alles aanleveren en zij zijn enkel de tussenpartij die het op Funda knalt. Eigenlijk gewoon een goedkope online makelaar die minimale inspanning levert.

Maar inderdaad, écht zelf de advertentie online zetten mag niet.. moet altijd een tussenpartij (makelaar) doen.

[ Voor 9% gewijzigd door stin00 op 22-06-2024 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Rzaan schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:29:
[...]

Heb nu een bod gekregen die aardig dicht bij getal 3 ligt dan mijn taxatie die ik had met de aankoop van mijn nieuwe woning. Met overbrugging dus krijg daar ook nog wat geld uit de overwaarde dan.
Daarnaast is het bod zonder enige voorwaarden, dat is ook fijn.

Probeer het nog een beetje op te krikken naar getal 3 met hoger tegenbod en dan vind ik het wel best. Moet er ook relatief snel vanaf heb een overbrugging waar ik vanaf wil.

En ik zie gewoon niet hoe ik er nog "veel" meer voor kan krijgen, misschien met slechtere voorwaarden. Daarnaast kost op funda gooien + bezichtigingen ook weer heel veel tijd. En moet binnenkort naar het Buitenland toe voor mijn werk. Wil graag voor die tijd van mijn huis af.

Het is een afweging. Heb gewoon geen zin eigenlijk om mijn hele huis picobello te maken voor foto's op funda. Gedoe. En heb al een super mega deal bij de aankoop van mijn nieuwe woning.

(Ik had een woning gekocht die ik gekocht heb met onderbieden + hij is op de finale taxatie 100K meer waard.)

En bij de verkoop nu hou ik al een hele grote bak met geld over die ik technisch gezien niet nodig heb.
Uiteindelijk hou ik een LTV van 50% over, misschien kan ik een deel van de hypotheek aflossen, heb een deel van 4.6% staan van ongeveer 60K. Dat is wel een redelijk leuke percentage om af te lossen. En daardoor heb ik lagere maandlasten.

Het voelt een beetje greedy om de laatste druppel eruit te willen halen. Je moet begrijpen dat ik ook niet in een slechte positie zit. Heb straks een vrijstaand nieuwbouw woning A++++, en ben single he. Dus moet ook een keer tevreden zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Immutable op 22-06-2024 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@Immutable De gedachte van niet teveel gedoe kan ik helemaal volgen. Liever wat minder dan gezeik aan mijn kop. Er is natuurlijk wel altijd ergens een kantelpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
Sircuri schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 13:18:
[...]

Even vijf minuten googlen en je hebt je antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:05:
[...]

Misschien wat meer serieuze mensen bereiken. En daarnaast heb ik op huispedia hem gewoon te koop gezet met zeer minimale info. En geen foto's. Kan me berichtje sturen en ff rondleiding geven. Is ook gebeurd.
Gaat dikke prima eigenlijk. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 15:39:
[...]

Even vijf minuten googlen en je hebt je antwoord.
nvm

[ Voor 3% gewijzigd door Sircuri op 22-06-2024 17:20 ]

Signature van nature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
Immutable schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 16:21:
[...]

Misschien wat meer serieuze mensen bereiken. En daarnaast heb ik op huispedia hem gewoon te koop gezet met zeer minimale info. En geen foto's. Kan me berichtje sturen en ff rondleiding geven. Is ook gebeurd.
Als je geen pottenkijkers wil, dan kan ik me voorstellen dat je een wat 'discretere' manier van adverteren kiest. Maar ik denk wel dat je daarmee heel veel potentiële kopers mist. En zo mogelijk ook een hogere verkoopopbrengst misloopt. Ik ken eigenlijk niemand die voor zijn nieuwe woning speciaal op huispedia gaat kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:18

Sport_Life

Solvitur ambulando

Immutable schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 16:21:
[...]

Niet op Huispedia zetten , daar kijkt bijna niemand.
Ik had onze woning ook op Huispedia gezet voordat we via de makelaar op Funda gingen, via Huispedia heeft niemand gereageerd, via Funda 10 kijkers en bijna 10% boven de vraagprijs verkocht.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-04 15:11
Sport_Life schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 23:03:
[...]

Niet op Huispedia zetten , daar kijkt bijna niemand.
Ik had onze woning ook op Huispedia gezet voordat we via de makelaar op Funda gingen, via Huispedia heeft niemand gereageerd, via Funda 10 kijkers en bijna 10% boven de vraagprijs verkocht.
Huispedia is ook wel beetje wat moet je ermee
Bij heel veel huizen staat iets van "word verkocht bij een goed bod"
en dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:42
Een tweetal simpele vragen maar ik kom er met googlen niet uit, benieuwd of iemand hier het weet!

Mijn oude woning is verkocht, dit betekend dat ik mijn overbruggingshypotheek kan aflossen, gebeurt dit automatisch via de notaris of wordt het geld op mijn rekening gestort en moet ik dit zelf doen?

Het bedrag wat ik voor mijn woning heb gekregen is hoger dan het bedrag waar de overbruggingshypotheek van uit ging. Ben ik met dit extra bedrag vrij om te kiezen welk leningsdeel ik wil aflossen (bv. degene met de hoogste rente percentage?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
r.e.s schreef op zondag 23 juni 2024 @ 11:08:
Een tweetal simpele vragen maar ik kom er met googlen niet uit, benieuwd of iemand hier het weet!

Mijn oude woning is verkocht, dit betekend dat ik mijn overbruggingshypotheek kan aflossen, gebeurt dit automatisch via de notaris of wordt het geld op mijn rekening gestort en moet ik dit zelf doen?

Het bedrag wat ik voor mijn woning heb gekregen is hoger dan het bedrag waar de overbruggingshypotheek van uit ging. Ben ik met dit extra bedrag vrij om te kiezen welk leningsdeel ik wil aflossen (bv. degene met de hoogste rente percentage?)
De overbrugging wordt automatisch afgelost, dat brengt de notaris in mindering op de eindafrekening.

De rest ontvang je kort daarna (binnen een paar dagen). Deze extra overwaarde kan je besteden hoe je wil.. je kan aflossen, een auto kopen of alles op rood zetten :+

Bij extra overwaarde gebruiken voor aflossen hebben sommige hypotheekverstrekkers de regel dat dit volledig boetevrij mag, in tegenstelling tot 'normaal' extra aflossen waarbij je jaarlijks vaak maar 10 tot 15% boetevrij kan aflossen. Check dit even bij je hypotheekverstrekker en/of adviseur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Nu online
stin00 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 11:14:
[...]

De overbrugging wordt automatisch afgelost, dat brengt de notaris in mindering op de eindafrekening.

De rest ontvang je kort daarna (binnen een paar dagen). Deze extra overwaarde kan je besteden hoe je wil.. je kan aflossen, een auto kopen of alles op rood zetten :+

Bij extra overwaarde gebruiken voor aflossen hebben sommige hypotheekverstrekkers de regel dat dit volledig boetevrij mag, in tegenstelling tot 'normaal' extra aflossen waarbij je jaarlijks vaak maar 10 tot 15% boetevrij kan aflossen. Check dit even bij je hypotheekverstrekker en/of adviseur.
Let wel op dat wanneer je alles op rood zet je mogelijk voor dat bedrag geen rente aftrek meer hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
r.e.s schreef op zondag 23 juni 2024 @ 11:08:

Als het een hypotheek is, zoals jij schrijft, doet de notaris dat. Als het een lening is zonder hypothecair verband, moet je het zelf doen. In 95% van de gevallen zal het de eerste zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
[...]

De overbruggingshypotheek wordt automatisch afgelost, dat brengt de notaris in mindering op de eindafrekening.
Zo klopt je antwoord.
Overbruggingshypotheek =/= overbruggingskrediet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

[...]

Hoe zit dat dan als je je overwaarde wilt gebruiken om een stuk grond te kopen zonder dat je een overbrugging hebt ?

Dus zeg maar op 1 dec huis verkopen en 4 dec grond kopen van overwaarde . Moet je dan eerst nog belasting betalen over die paar dagen dat je die overwaarde hebt ? Ook houden wij een stukje over van die overwaarde . Zou die dan eventueel in een bouwdepot gestort kunnen worden ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
backupdevice schreef op maandag 24 juni 2024 @ 07:50:
[...]

Hoe zit dat dan als je je overwaarde wilt gebruiken om een stuk grond te kopen zonder dat je een overbrugging hebt ?

Dus zeg maar op 1 dec huis verkopen en 4 dec grond kopen van overwaarde . Moet je dan eerst nog belasting betalen over die paar dagen dat je die overwaarde hebt ? Ook houden wij een stukje over van die overwaarde . Zou die dan eventueel in een bouwdepot gestort kunnen worden ?
Bij belasting over je vermogen wordt gerekend met de stand per 1-1. Het maakt dus niet uit hoeveel saldo je aan vermogen hebt in een periode binnen één jaar.

Als je een deel van je vermogen overhoudt na aankoop van de grond, dan kun je die voor de bouw van je woning gebruiken. Het is dan niet nodig om dat in het bouwdepot te storten. In de regel is het ook niet mogelijk om meer geld in je bouwdepot te storten dan je leent. Een bouwdepot de plek waar je een zak geleend geld 'stalt' totdat je het nodig hebt. Als je dus een ton hypotheek hebt en daar nog niets mee doet, dan heb je ook een bouwdepot van een ton. Naarmate je je huis gat bouwen, neem je stukjes van dat bouwdepot op totdat je geld op is. In feite neem je zo dus per saldo steeds een stukje van je lening op. Maar je kunt dus niet zeggen dat je een ton leent en in dat bouwdepot niet alleen die ton lening stopt, maar ook nog eens een ton eigen geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Rubbergrover1 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 08:21:
[...]

Bij belasting over je vermogen wordt gerekend met de stand per 1-1. Het maakt dus niet uit hoeveel saldo je aan vermogen hebt in een periode binnen één jaar.

Als je een deel van je vermogen overhoudt na aankoop van de grond, dan kun je die voor de bouw van je woning gebruiken. Het is dan niet nodig om dat in het bouwdepot te storten. In de regel is het ook niet mogelijk om meer geld in je bouwdepot te storten dan je leent. Een bouwdepot de plek waar je een zak geleend geld 'stalt' totdat je het nodig hebt. Als je dus een ton hypotheek hebt en daar nog niets mee doet, dan heb je ook een bouwdepot van een ton. Naarmate je je huis gat bouwen, neem je stukjes van dat bouwdepot op totdat je geld op is. In feite neem je zo dus per saldo steeds een stukje van je lening op. Maar je kunt dus niet zeggen dat je een ton leent en in dat bouwdepot niet alleen die ton lening stopt, maar ook nog eens een ton eigen geld.
Ok.

Dat deel wat ik overhoud moet ik dan wel in de bouw stoppen als ik jou goed begrijp?

[ Voor 3% gewijzigd door backupdevice op 24-06-2024 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:38
backupdevice schreef op maandag 24 juni 2024 @ 08:30:
[...]

Ok.

Dat deel wat ik overhoud moet ik dan wel in de bouw stoppen als ik jou goed begrijp?
Dat moet niet maar het kan wel consequenties hebben voor je hypotheekrenteaftrek als je het niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

THM0 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 08:51:
[...]

Dat moet niet maar het kan wel consequenties hebben voor je hypotheekrenteaftrek als je het niet doet.
Ja wij zijn het zowieso van plan om het voor de bouw te gebruiken hoor . Is alleen even onduidelijk hoe dat werkt als je geen overbruggings hypotheek neemt . Wij verkopen op zeg maar maandag het huis en kopen de grond op woensdag. Daarna houden wij nog een stukje geld over wat wij wel willen investeren in het huis , maar weten niet waar wij dat moeten laten/stallen etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:24

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Wat is er op tegen om het gewoon tijdelijk op een spaarrekening te zetten totdat je het slim inzet bij de verbouwing ?

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

964C2 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:35:
Wat is er op tegen om het gewoon tijdelijk op een spaarrekening te zetten totdat je het slim inzet bij de verbouwing ?
Helemaal niks eigenlijk. Maar ik weet niet hoe dat belasting technisch werkt. Kan ik hier een keuken van kopen voor het nieuw te bouwen huis, of moet ik dit gebruiken om bijv een ventilatie systeem te kopen.

Is het puur facturen bewaren en dan bij vragen belastingdienst overleggen?

Ben een behoorlijke n00b in deze materie

[ Voor 4% gewijzigd door backupdevice op 24-06-2024 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18:52
backupdevice schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:46:
[...]

Helemaal niks eigenlijk. Maar ik weet niet hoe dat belasting technisch werkt. Kan ik hier een keuken van kopen voor het nieuw te bouwen huis, of moet ik dit gebruiken om bijv een ventilatie systeem te kopen.

Is het puur facturen bewaren en dan bij vragen belastingdienst overleggen?

Ben een behoorlijke n00b in deze materie
Je mag ermee mee doen wat je wilt, het is jouw geld. Keuken en ventilatiesysteem zijn beide investeringen in je huis. Een vakantie naar de Malediven niet. Als je een deel niet gebruikt voor je huis, mag je over dat deel geen hypotheekrenteaftrek berekenen. Bonnen bewaren, voor als de Bd erom vraagt. Je hoeft niets actief te overleggen.

[ Voor 9% gewijzigd door Toke_gt op 24-06-2024 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Top . Dank jullie wel .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
En je hebt daar in principe 3 jaar voor.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
redwing schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:58:
[...]
En je hebt daar in principe 3 jaar voor.
Geldt dit ook als je gedurende die drie jaar extra aflost?

Dus je hebt 100k overwaarde maar je steekt maar 50k direct in je nieuwe huis. En jaar later besluit je alsnog 50k extra af te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
VidaR-9 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:05:
[...]

Geldt dit ook als je gedurende die drie jaar extra aflost?

Dus je hebt 100k overwaarde maar je steekt maar 50k direct in je nieuwe huis. En jaar later besluit je alsnog 50k extra af te lossen.
Ja, je mag de overwaarde van een huis tot 3 jaar later nog gebruiken op dezelfde manier als wat je op dag 1 ook kunt/mag. Als je dus over 2 jaar besluit om de overwaarde te gebruiken om af te lossen of voor een verbouwing, mag je daar de overwaarde voor gebruiken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
redwing schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:10:
[...]
Ja, je mag de overwaarde van een huis tot 3 jaar later nog gebruiken op dezelfde manier als wat je op dag 1 ook kunt/mag. Als je dus over 2 jaar besluit om de overwaarde te gebruiken om af te lossen of voor een verbouwing, mag je daar de overwaarde voor gebruiken.
En dan mag je over dat bedrag dus ook wel weer HRA toepassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

redwing schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:10:
[...]

Dus als ik 100K overwaarde heb, moet ik die binnen 3 jaar in een huis stoppen anders krijg ik over het gedeelte wat niet in het huis/hypotheek is gestopt geen rente aftrek meer.

Zou ik dat gedeelte ook bijv voor een tuin kunnen gebruiken bij nieuwbouw, of moet dat perse in de stenen of hypotheek?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
VidaR-9 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:16:
[...]

En dan mag je over dat bedrag dus ook wel weer HRA toepassen?
Yup, dus zolang je de overwaarde binnen 3 jaar in het huis stopt, blijft de HRA bestaan. Na die 3 jaar vervalt dat recht.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
backupdevice schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:18:
[...]
Dus als ik 100K overwaarde heb, moet ik die binnen 3 jaar in een huis stoppen anders krijg ik over het gedeelte wat niet in het huis/hypotheek is gestopt geen rente aftrek meer.

Zou ik dat gedeelte ook bijv voor een tuin kunnen gebruiken bij nieuwbouw, of moet dat perse in de stenen of hypotheek?
Een tuin valt normaal gesproken onder het huis mits het echt om de vaste tuin gaat. Dus een tuinmeubel of losse potten die je neer zet vallen er niet onder.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Duidelijk . thx

Pagina: 1 ... 169 ... 191 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.