Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 168 ... 205 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:31
Tulin schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 11:42:
Ik zou wel willen dat jullie meekijken via een linkje, maar durf dat niet… het is toch mijn adres wat ik met onbekenden ga delen op internet.
De makelaar reageert niet op onze vraag waarom wij zulke lage cijfers zien en er dus een groot verschil is met die van hem.
Je kunt Funda toch in een InPrivate/Icognito sessie openen en dan je huis opzoeken? Of zie je de statistieken dan niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
antidote schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 11:54:
[...]

Is het aantal keer bekeken op de voor iedereen zichtbare pagina gelijk aan dat op je persoonlijke pagina?

@Tulin het aantal keer bekeken onder populariteit is bij mij vijf keer zo hoog als dat onder verkoopstatistieken. Misschien is dat een (deel van) de verklaring van het verschil tussen wat jij ziet, en de makelaar?
Misschien heeft het te maken met dat Funda 1x per dag de statistieken bijwerkt?
Zoiets staat mij wel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-09 20:43
Wispe schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 12:18:
[...]

Mij ook inderdaad. Vond het maar verwarrend. Het leek nooit echt aan te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tulin
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 20-03 08:18
Ja ik heb het nu gevonden, aantal keren bekeken en bewaard van mijn eigen huis.
Dit komt wel overeen met de gegevens van de makelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
[...]

Klopt - Funda draait elke nacht tussen 1:00 en 3:00 ofzo een job die de statistieken update met alle gegevens van de dag ervoor. De statistieken lopen dus altijd wat achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 22:24
[...]

In de verkoopstatistieken in mijn account staat een hoger aantal keer bekeken dan een uur geleden. Daar loopt het wel mee, op de voor iedereen toegankelijke pagina zie ik dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
antidote schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 12:36:
[...]

In de verkoopstatistieken in mijn account staat een hoger aantal keer bekeken dan een uur geleden. Daar loopt het wel mee, op de voor iedereen toegankelijke pagina zie ik dat niet.
Ja, de voor iedereen toegankelijke pagina wordt 1x per 's nachts bijgewerkt.
Als je wakker wordt en weer gaat kijken, lopen de statistieken op de voor iedereen toegankelijke pagina nog steeds niet gelijk met die op je persoonlijke pagina als mensen na het bijwerken van Funda zijn gaan kijken. Die worden dan in de nacht erna meegenomen.

Nu vraag ik me wel af wat de reden daarvoor is. Waarom de eigen pagina wel vaker op een dag updaten maar de voor iedereen toegankelijke pagina niet. Misschien systeemtechnisch iets.

[ Voor 12% gewijzigd door Wispe op 08-06-2024 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Laatst online: 10-09 22:24
@Wispe het leuke is dat bij @Tulin het aantal op de persoonlijke pagina tien keer zo laag is als op de openbare, en bij mij vijf keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
antidote schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 12:49:
@Wispe het leuke is dat bij @Tulin het aantal op de persoonlijke pagina tien keer zo laag is als op de openbare, en bij mij vijf keer.
Dan weet ik het ook niet. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tulin
Ik vind de verkoopstatistieken maar verwarrend en zie een grafiek die compleet ingezakt is na de eerste dag. Maar goed, het zal vast wel goed komen, voor ons is dit de eerste keer dat we een huis gaan verkopen.

We hebben een rijtjeshuis van 110m2 op zo’n 20km van één van de grootste steden van Nederland . Het staat in een rustig dorp met de basisvoorzieningen als supermarkt, scholen, speeltuin, drogist, huisarts etc op loopafstand.
Energielabel C, instapklaar, nieuwe keuken, 4 slaapkamers, alles bijgehouden en onderhouden.
Vraagprijs 365.000.
Ik denk dat de vraagprijs te hoog is, het huis werd getaxeerd door 1 makelaar op 350.000 en 1 makelaar 360.000.

Buren aan de ene kant heel rustige mensen die je nooit hoort, maar ze doen niks aan onderhoud of schoonmaak, dus onkruid enzo tiert welig. Het ziet er misschien afschrikwekkend uit voor potentiële kopers?
Andere kant wonen hier nog niet zo lang, een gezin en geen last van, die hebben het wel netjes gemaakt en zijn meteen wat onkruid gaan weghalen.

We hebben nu dus maar 2 bezichtigingen staan, staan 1 week te koop. Een aantal hebben weer afgezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tulin
@antidote grappig dat jij ook zo’n verschil ziet ertussen. Ergens loopt het uiteen, maar waar het aan ligt, geen idee. Jammer dat onze makelaar geen antwoord geeft en weinig animo wel raar vindt maar vervolgens geen actie onderneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

backupdevice

Boeh!

Ons huis staat nu sinds gisteren op Funda .
Vrijstaand huis, 750k klasse, klein dorp.

9 bezichtigingen gepland gisteren. Nu even afwachten wat er in het weekend gepland wordt .

[ Voor 4% gewijzigd door backupdevice op 08-06-2024 14:33 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:09
de 16 bezichtigingen die gepland stonden deze week zijn gisteren afgerond.
De makelaar gaf aan dat het grootste gedeelte enthousiast was en volgende week donderdag 12:00 sluit de inschrijving.

Wel gaf ze aan dat er zeker een paar geen bod gaan doen want die miste toch echt een slaapkamer. Ik snap echt niet dat je je eigen tijd gaat zitten verdoen (kijkdagen allemaal doordeweeks) en die van de makelaar als je toch ziet op de foto's/plattegrond dat er niet meer kamers zijn. Nja zal aan mij liggen denk ik dan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:32
Aurum schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 18:00:
De makelaar gaf aan dat het grootste gedeelte enthousiast was en volgende week donderdag 12:00 sluit de inschrijving.

Wel gaf ze aan dat er zeker een paar geen bod gaan doen want die miste toch echt een slaapkamer. Ik snap echt niet dat je je eigen tijd gaat zitten verdoen (kijkdagen allemaal doordeweeks) en die van de makelaar als je toch ziet op de foto's/plattegrond dat er niet meer kamers zijn. Nja zal aan mij liggen denk ik dan.
Soms willen mensen ter plekke bekijken hoe evt verbouwingsplannen (uitbouw, dakkapel) in praktijk zullen ogen. Niet iedereen kan dat in een paar dagen goed doordacht op een plattegrond uittekenen, en sommige mensen kunnen dat sowieso niet, die willen het gewoon zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-09 19:29

Rzaan

Altijd zoekende

Aurum schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 18:00:

Soms wil je ook huizen zien waarvan je op voorhand al weet dat het niet je favoriet zal zijn. Maar je wil leren hoe je naar huizen moet kijken. Na elke bezichtiging heb je weer bijgeleerd. Zaken die je eerst niet belangrijk vond, bleken in de praktijk toch best ok. Of iets wat je altijd wilde, valt in de praktijk tegen.
Heb zelf ook wel eens huizen bezocht waarvan ik voor 90% zeker was dat het niets voor mij zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
Toke_gt schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 18:22:
[...]

Soms willen mensen ter plekke bekijken hoe evt verbouwingsplannen (uitbouw, dakkapel) in praktijk zullen ogen. Niet iedereen kan dat in een paar dagen goed doordacht op een plattegrond uittekenen, en sommige mensen kunnen dat sowieso niet, die willen het gewoon zien.
Snap ik hoor, maar dat ligt ook aan de woning of die plannen er uberhaupt kunnen zijn. Dit huis is al uitgebouwd en heeft al de grootste dakkapel wat mogelijk is vanuit de gemeente. Ik vind dit punt specifiek bij mijn moeders huis niet relevant. Ik snap dat je dat niet kunt weten.

@Rzaan
Ik weet te goed wat ik wel en niet zou willen, dus ik zou daar zelf de energie en tijd niet insteken. Wel interessant om te horen dat mensen hier anders mee omgaan, geeft toch weer een andere zienswijze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Rzaan schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 18:24:
[...]

Soms wil je ook huizen zien waarvan je op voorhand al weet dat het niet je favoriet zal zijn. Maar je wil leren hoe je naar huizen moet kijken. Na elke bezichtiging heb je weer bijgeleerd. Zaken die je eerst niet belangrijk vond, bleken in de praktijk toch best ok. Of iets wat je altijd wilde, valt in de praktijk tegen.
Heb zelf ook wel eens huizen bezocht waarvan ik voor 90% zeker was dat het niets voor mij zou zijn.
Wij zijn zo ook naar een prachtig herenhuis gaan kijken. Heel veel cachet, mooie tuin, maar slecht/nauwelijks onderhouden en dus makkelijk nog een kwart van de aankoopprijs erbovenop om het bij de tijd te krijgen. Mijn vrouw vond het fantastisch. 'Ik ook', zei ik haar, 'maar het huis kunnen we zonder problemen betalen, alleen de verbouwingen niet' :+. Dat was haar reality check >:)

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:46
Toke_gt schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 18:22:
[...]

Zelf zien is toch het beste, en als je van te voren of daarna een goed en realistisch verbouwingsplan kan maken ben je helemaal goed bezig. Het vult elkaar goed aan. Op papier kan een verbouwing nog zo mooi lijken als b.v. de fundering rot is dan heeft dat toch prio en heeft dat impact op de rest van de verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
Tulin schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 13:04:
Ik vind de verkoopstatistieken maar verwarrend en zie een grafiek die compleet ingezakt is na de eerste dag. Maar goed, het zal vast wel goed komen, voor ons is dit de eerste keer dat we een huis gaan verkopen.
Dat is gebruikelijk. De eerste dag kijken heel veel mensen. Deels omdat de serieuze mensen er snel bij willen zijn, en dus elke dag kijken wat er voor nieuws bijgekomen is. En deels omdat er een hoop mensen zijn die ' in het wilde weg' kijken wat er vandaag weer bijgekomen is. Ook als ze geen serieuze kijkers zijn.

Maar in de praktijk is het dus zo dat bij het gros van de huizen de kopers in de eerste week reageren voor een bezichtiging. Uiteraard betekent dat niet dat een woning na een week kansloos is, het aantal (serieuze) reacties dat dan nog komt is dan vaak veel kleiner. Maar dit kunnen juist ook wel weer heel serieuze kandidaten zijn. Mensen die om de zoveel tijd kijken of er een huis is dat aan hun wansen voldoet kunnen serieuzere kandidaten zijn dan mensen die iedere dag in het wilde weg rondkijken en bezichtigingen aanvragen (gechargeerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Op mijn persoonlijke Funda pagina staat de tekst: Ten opzichte van de concurrentie presteert jouw huis: beter.

Ik vind mijn cijfers al niet heel goed. Maar kan aan mij liggen.
Totaal 72.500 x gevonden en 535 x bekeken.
Conversie van minder dan 1 %.

Je ziet wel dat op een zondagochtend het iets beter gaat.
450 x gevonden en 30 x bekeken
Conversie is dan 6%.
Vroeger op de ochtend was het 9%.

Gedurende de nacht als de cijfers op de publieke pagina klaarblijkelijk bijgewerkt worden, was er 1 x meer bewaard bijgekomen.
Ben wel benieuwd of alle mensen die een bezichtiging aanvragen ook per definitie de woning als favoriet bewaren. Lijkt me van wel, eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-09 18:07
Rzaan schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:35:

Ben wel benieuwd of alle mensen die een bezichtiging aanvragen ook per definitie de woning als favoriet bewaren. Lijkt me van wel, eerlijk gezegd.
Lijkt me wel, ik doe het wel iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Op mijn persoonlijke Funda pagina staat de tekst: Ten opzichte van de concurrentie presteert jouw huis: beter.

Conversie is dan 6%.

Gedurende de nacht als de cijfers op de publieke pagina klaarblijkelijk bijgewerkt worden, was er 1 x meer bewaard bijgekomen.
Ik heb de woningen die ik heb bezichtigd of gekocht nog nooit als favoriet bewaard. Ik wil ten slotte niet de indruk wekken dat de woning waar ik interesse in heb een populaire woning betreft :+ Volstrekt nutteloos natuurlijk, maargoed.

De enige woningen die ik ooit heb bewaard zijn de 2 woningen die ik zelf verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Laatst online: 10-09 21:27

Conversie is dan 6%.

Het zegt helemaal niks gek genoeg. Wij hadden ook slechte statistieken en maar 7 bezichtigingen! Maar wel 5 biedingen en 4 van de 5 boven de vraagprijs :D

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-08 09:25
Ik doe dit zelf nooit. Vind het niet zoveel meerwaarde hebben. Ik zoek het huis gewoon weer op op Funda of laat de link open staan. Ik zou niet eens weten hoe ik een huis als favoriet moet bewaren :p

Vraag me sowieso af wanneer iemand een huis als favoriet gaat bewaren. De laatste tijd zie ik regelmatig huizen die 100+ keer als favoriet bewaard zijn maar alsnog lang te koop staan of er opnieuw op gezet worden. Het lijkt me dat een van die 100 het dan wel voor de vraagprijs wil hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:30
De huizen die in in Favorieten heb staan:
1. In de eerste zoektocht om een lijst te hebben met verschillende huizen welke ik mooi vond en met welke prijs. Om later aan de vrouw de te laten zien. Dit was heel breed verschillende locaties: landelijk / stad en alles ertussen in. Laten we zeggen Orientatie.
2. Latere fase, meerdere woningen waar ik zou kunnen wonen om zo een idee van de prijs te krijgen en hoelang het te koop staat. Hoe bepaalde woningen verbouwd zijn etc.
3.de echte kanshebbers waar we, toen het serieuzer werd, eventueel een bezichtiging gingen plannen.
4. Referentie huizen in de buurt om een idee te krijgen wat we met de verkoop van onze woning gingen doen. En ook de presentatie te zien van de verschillende makelaars.

Dus dat zijn best wat huizen. Drie daarvan zijn we wezen kijken en op 2 geboden. 1 gekocht. :)

Van alle favo's van mij een best kleine kans dat ik echt langskom en of een bod doe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Volgens mij is er in het algemeen wel een verband tussen het aantal keer favoriet en het aantal bezichtigingen. Een hoog of juist laag aantal keren favoriet kan dus wel een indicatie geven van hoeveel concurrenten je als koper hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraaitje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-12-2024
Hier een update over hoe de verkoop van ons huis is gegaan. In 2021 nieuwbouw gekocht. Door vergunningen etc. duurde dit allemaal wat langer. Geplande oplevering werd Q1-2024.

Na de zomer van 2023 besloten ons huis in de verkoop te zetten. De vraagprijs was 649k. Na een aantal bezichtigingen nog geen bod gehad. De open huizen route in het najaar van 2023 trok geen hond, ondanks dat het een supermooi groot huis was: 162m2 wonen, 2 parkeerplekken, tuin op zuid-oost en bouwjaar 2010. Waarschijnlijk omdat de prijsklasse net tussen een twee-onder-een-kap en een rijtjeshuis zat.

Afijn, begin 2024 besloten de vraagprijs net voor de open huizen dag te verlagen naar 625k. Tijdens de open huizen dag liep het storm. Er waren wel meer dan 15 stellen wezen kijken. Kort daarop kwam gelijk het winnende bod: 645k zonder voorbehoud. In een drietal dagen was alles geregeld en perfect verlopen. Eind mei ging ik namelijk over naar het nieuwbouwhuis en had precies nog een week om alles schoon te maken. Wijze les was dat geduld wordt beloond. Laat je vooral niet gek maken door de meningen van anderen. Ik had wel het geluk dat ik dubbele lasten kon dragen. Als dat niet kan, kan ik me voorstellen dat je wel nerveus kunt worden als het een half jaar te koop staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
kraaitje schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 12:17:
Wijze les was dat geduld wordt beloond.
Maar dat halve jaar heeft je uiteindelijk pas iets opgeleverd toen je je prijs hebt verlaagd naar een prijs die blijkbaar toen wel interesse van kopers opleverde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice
  • Nu online

backupdevice

Boeh!

Hier hebben we in totaal 11 bezichtigingen staan . Morgen 2 en Vrijdag 9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPP
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04:57

BPP

Ik ben mij een beetje aan het inlezen over een overbruggingshypotheek en wat de kosten zijn. Nu heb ik gisteren een gesprek gehad met de hypotheekadviseur en die gaf alleen aan dat er rente wordt gerekend. Nu lees ik op internet dat er ook afsluitkosten en notariskosten worden gerekend.

Overbrugging huizenkoop van twee weken

En dit draadje heeft user tehh het over provisie. Enig idee wat hij hiermee bedoelt want hier lees ik helemaal niks over?
Tehh schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:33:
Bij een overbruggingshypotheek betaal je enkel rente (en wat afsluitkosten / provisie wellicht). De rente op 3 ton met een looptijd van 2 weken is niet zo veel. Misschien € 150. Ik heb geen idee of je er apart afsluitkosten voor moet betalen, dat zou ook nog eens € 300 kunnen zijn. Dan is de grootste kostenpost de provisie, dat kan wellicht voor € 1000, maar sommigen durven er ook € 2500 voor te vragen. Die twee weken zou dus in het ergste geval € 3.000 kunnen kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 21:33

MJV

BPP schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 19:56:
Ik ben mij een beetje aan het inlezen over een overbruggingshypotheek en wat de kosten zijn. Nu heb ik gisteren een gesprek gehad met de hypotheekadviseur en die gaf alleen aan dat er rente wordt gerekend. Nu lees ik op internet dat er ook afsluitkosten en notariskosten worden gerekend.

En dit draadje heeft user tehh het over provisie. Enig idee wat hij hiermee bedoelt want hier lees ik helemaal niks over?

[...]
Je sluit een overbruggingshypotheek in de regel niet "los" af maar i.c.m. met een nieuwe hypotheek. Sommige geldverstrekkers (en mogelijk hypotheekadviseurs) zullen een bepaald bedrag rekening voor de (extra) overbruggingshypotheek. Dat geldt ook voor de notaris, ik heb bedragen van bijv. €200 voorbij zien komen voo het vestigen van de overbruggingshypotheek, omdat het effectief het recht van 2e hypotheek betekent op de oude woning. De term provisie kan ik echter niet zo goed plaatsen in deze context.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
BPP schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 19:56:

[...]
Wij hebben onlangs via de rabobank een hypotheek afgesloten inclusief overbrugging. Die is nodig voor de nieuwbouwperiode waarin onze woning gebouwd wordt en wij in de huidige blijven wonen. Dat is wel meer dan 150 aan rente. Effectief gewoon de meerwaarde die je tot aan verkoop mist.

Ik zie nergens extra kosten vanwege een overbruggingskrediet in de hypotheekofferte staan. Gewoon advieskosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
MJV schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 21:58:
[...]

Je sluit een overbruggingshypotheek in de regel niet "los" af maar i.c.m. met een nieuwe hypotheek. Sommige geldverstrekkers (en mogelijk hypotheekadviseurs) zullen een bepaald bedrag rekening voor de (extra) overbruggingshypotheek. Dat geldt ook voor de notaris, ik heb bedragen van bijv. €200 voorbij zien komen voo het vestigen van de overbruggingshypotheek, omdat het effectief het recht van 2e hypotheek betekent op de oude woning. De term provisie kan ik echter niet zo goed plaatsen in deze context.
En ook royementskosten voor een gedeeltelijke doorhaling bij de verkoop en extra recherchekosten. Is nog eens 250 euro die je kwijt bent.

[ Voor 4% gewijzigd door Wispe op 12-06-2024 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06:18

dbzfan

Nee.

Omdat ons bod op een nieuw huis geaccepteerd is gaat onze huidige woning in de verkoop.
Rijtjeshuis in een van de betere wijken van Tilburg. In 2019 gekocht voor 270k.
Een zelfde woning is recent voor 385k op funda gezet en voor 430k verkocht.

We willen 2 makelaars laten langskomen, vandaag is de eerste langsgekomen.
Rekent een wat hogere courtage (1,35%). Doet aan onbeperkt bezichtigingen, social media campagne, stylist etc. Hij wil het huis te koop zetten voor 425k. Wij vinden dit aan de hoge kant en twijfelen of dit potentiele kopers niet afschrikt. Zaterdag een gesprek met de tweede makelaar.. ik ben benieuwd. Voor mijn gevoel is een vraagprijs ergens rond de 400k verstandiger, je trekt dan meer kopers, en er is wat meer ruimte om te overbieden. Aan de andere kant.. de makelaar zal er wel verstand van hebben... lastig! Eerst maar is zaterdag afwachten..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
dbzfan schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 20:11:
Voor mijn gevoel is een vraagprijs ergens rond de 400k verstandiger, je trekt dan meer kopers, en er is wat meer ruimte om te overbieden.
Je trekt niet meer kopers, je trekt meer kijkers. Als je 430 wil krijgen, maar die kijkers niet het budget hebben om tot 430 te gaan, dan schiet je daar weinig mee op.

Die 430 is volgens mij precies wat je op grond van de gemiddelde landelijke prijsstijging zou kunnen verwachten. Je zult zelf waarschijnlijk beter weten of je van je woning meer of minder kunt verwachten. Als je die vergelijkt met het recent verkochte huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:04
Omdat ons bod op een nieuw huis geaccepteerd is gaat onze huidige woning in de verkoop.

Rekent een wat hogere courtage (1,35%). Doet aan onbeperkt bezichtigingen, social media campagne, stylist etc. Hij wil het huis te koop zetten voor 425k. Wij vinden dit aan de hoge kant en twijfelen of dit potentiele kopers niet afschrikt. Zaterdag een gesprek met de tweede makelaar.. ik ben benieuwd. Voor mijn gevoel is een vraagprijs ergens rond de 400k verstandiger, je trekt dan meer kopers, en er is wat meer ruimte om te overbieden. Aan de andere kant.. de makelaar zal er wel verstand van hebben... lastig! Eerst maar is zaterdag afwachten..
Wij hebben 2 makelaars langs laten komen regio Tilburg, eerste vroeg 1.1% + opstartkosten. De 2e vroeg 1.2% + opstartkosten.

De 2e is na onderhandeling naar 1% gezakt.
Ons huis zit rond de 800k terwijl meerwerk voor makelaar tov rijtjeshuis nihil is. Makelaar gaf ook meteen toe dat dit waar was en verwachtte dat het huis snel verkocht zou worden door schaarste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meethenoob
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09:38

De makelaar wil je huis graag verkopen, er zijn weinig huizen, en verkocht worden ze naar mijn gevoel vrij snel.
Dus als hij hoger inzet krijgt hij meestal het huis om te verkopen.
its all about the money.
Daarna kan hij altijd nog terug vallen op: we hebben blijkbaar te hoog ingezet en misschien kunnen we het beter iets verlagen. Maar he we hebben al een overeenkomst, dus ik verdien er sowieso op.

[ Voor 7% gewijzigd door Meethenoob op 13-06-2024 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dabuh
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10:37

Wij hadden voor ons huis in Tilburg 3 makelaars langs laten komen. Courtage zat tussen de 1% en 1,2% waarbij twee van de drie makelaars opstartkosten van ongeveer €600 rekende. Nadat ik bij twee makelaars aangaf dat ik voor een andere had gekozen, kon er bij de andere de courtage toch nog omlaag naar 1%.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Rubbergrover1 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 05:52:
[...]

Je trekt niet meer kopers, je trekt meer kijkers. Als je 430 wil krijgen, maar die kijkers niet het budget hebben om tot 430 te gaan, dan schiet je daar weinig mee op.
Exact.
Zo heb ik het ook ingezet.
Resultaat is wel dat het niet storm loopt. Maar aan al die kijkers heb je toch niets. Behalve dat ze soms als prijsopdrijvers worden gebruikt. Als er al weer een stel trappelend op de drempel staat te wachten als jij als potentiele koper net het huis verlaat, dan kan dit een gevoel van 'veel interesse' verhogen. Daardoor ga je misschien net iets meer bieden.

Over courtage: Ik heb een deal gesloten dat ik 1.1 % betaal over het te verwachtte verkoopbedrag. En 10% over alles wat daarboven komt.
Ik geloof heel erg in dit soort incentives.
Want waarom zou een makelaar nog moeite gaan doen om er bijvoorbeeld nog € 10.000 meer uit te slepen? Bij 1.1 % scheelt hem dat € 110,-. Als het dan vrijdagmiddag is, denk ie "het zal wel". Maar als het ineens om € 1.000 gaat, dan is het andere koek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-09 20:32
Kartmans1 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 23:03:
[...]

Mwah, inderdaad gewoon gedateerd. Keuken is nog netjes, maar zou ik er zelf ook uithalen. En er zit een 20 jaar oude cv ketel in (werkt nog wel gewoon goed), dus die dien je ook tzt te vervangen. Badkamer zelfde verhaal, ook gedateerd maar verder wel netjes.

Maar in een markt waar je als koper amper kan kiezen (in dit dorp staan maar vier appartementen onder de 300k te koop, waaronder deze), zou je verwachten dat mensen daar doorheen kijken. Tegelijkertijd, het appartement is maar 57m2, dus je moet niet een jong stel zijn wat snel kinderen wil. Appartement zou ook ideaal zijn voor ouderen die kleiner willen gaan wonen, gezien de kleinschaligheid van het complex en aanwezigheid van een lift en eigen parkeerplaats.

Maar we wachten af! Wellicht zeg ik over twee weken dat het al wel verkocht is.

Wel wat geks meegemaakt trouwens. Tot gisteren stond het aantal x bekeken op een schramele 525, waar dit maandag 502 was. Vanochtend was het 550. Opeens stond hij vanmiddag op 1700. Hoe dat nou opeens kan? Bug bij funda wellicht? Of ergens gedeeld?
Updatetje. Huis staat nu twee weken te koop. Nog maar 1 bezichtiging geweest welke geen bod zullen gaan doen. Toch jammer, in deze markt wel meer verwacht. Achteraf wellicht toch naar eigen intuïtie moeten luisteren en het te koop moeten zetten voor 275k ipv 290k wat het advies van de makelaar was omdat hij het huis rond de 300 waard vindt (wat de andere makelaar ook zei).

Geen idee of die 15k minder voor meer kijkers had gezorgd (wel mooi op de zoekgrens en voelt toch wel stukje goedkoper), maar nu missen we dus wel mooi het momentum voor mijn gevoel.

Makelaar wil het nu nog even rustig twee weken afwachten en dan wellicht wat aan de prijs gaan doen… Voelt toch beetje als op je lauweren zitten. Op dit soort momenten moet de makelaar mijns inziens echt zijn toegevoegde waarde laten zien, want de ‘pareltjes’ verkopen zichzelf wel in deze tijd. Dus dat gesprek gaan we binnenkort maar eens aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

..

[ Voor 147% gewijzigd door Sport_Life op 13-06-2024 11:50 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Tulin
Nou, hier ook een update.
Ondanks onze zorgen wat betreft weinig bekeken op Funda en maar een aantal bezichtigingen, kregen we van iedere bezichtiging een bod binnen.

Uiteindelijk hebben we nu een bod geaccepteerd best een stukje hoger dan de vraagprijs waar wij heel blij mee zijn! Ons huis is nu dus binnen 11 dagen onder voorbehoud verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice
  • Nu online

backupdevice

Boeh!

Tulin schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 14:10:
Nou, hier ook een update.
Ondanks onze zorgen wat betreft weinig bekeken op Funda en maar een aantal bezichtigingen, kregen we van iedere bezichtiging een bod binnen.

Uiteindelijk hebben we nu een bod geaccepteerd best een stukje hoger dan de vraagprijs waar wij heel blij mee zijn! Ons huis is nu dus binnen 11 dagen onder voorbehoud verkocht.
Nice, Feli!

Morgen krijgen wij nog 8 bezichtigingen. En dan mag er geboden worden tot volgende week Donderdag 12.00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Tulin schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 12:33:
Ja ik heb het nu gevonden, aantal keren bekeken en bewaard van mijn eigen huis.
Dit komt wel overeen met de gegevens van de makelaar.
Waar heb je dit uiteindelijk gevonden?

Gefeliciteerd met je (voorlopige) verkoop.

Zelf hoop ik een paar dagen achter te lopen op jou haha.

Hier is het huis gisteren online gekomen, statistieken lijken net als bij jouw erg laag (vooral bekeken) lijkt vooral of alleen wijzelf gekeken hebben :+.

Al zijn wel de eerste 3 bezichtigingen al gepland.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Aurum
Hier ook een update :)

Vandaag liep de inschrijvingen af om 12:00, half uurtje daarna gebeld door de makelaar dat er 11 biedingen binnen waren gekomen! Ze had in tijde niet zoveel biedingen meer gezien in de omgeving en voor een kleine stad ook best wel ver overboden :)

Uiteindelijk een bod van 50k boven de vraagprijs geaccepteerd. Veel meer dan dat ik had verwacht. Echter niet het hoogste bod, dat was 55k boven de vraagprijs, alleen het een na hoogste bod had veel meer de gunfactor en ook vanuit de makelaar echt een positieve ervaring.

Aangezien ik het huis van mijn overleden moeder verkoop vond ik het erg prettig dat er mensen in zouden komen die er ook zorgvuldig mee zouden omgaan en ook in de buurt zouden passen. De makelaar had een heel ander verhaal bij het stel met het hoogste bod en die hadden er verder ook geen brief bij geschreven.

nja ieder zo z'n ding maar ik heb nu voor 5k mijn eigen gemoedsrust afgekocht. Hopelijk de goede keuze geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tulin
@JBplap Als je je eigen huis op Funda aanklikt, dan helemaal naar beneden scrollen na de verkooptekst. Dan zie je aantal keren bekeken en hoe vaak bewaard ;-)

Dankjewel, we zijn erg opgelucht dat we zo snel al een goed hebben geaccepteerd.
We hebben zo hard gewerkt de laatste maanden om het huis verkoopklaar te maken, op te ruimen, schoonmaken en te stylen voor de foto’s… Ben blij dat dit achter de rug is zeg!

Hopelijk voor jou ook snel goed nieuws :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

Bedankt voor de reacties, wij hadden nog niet nagedacht dat het mogelijk was om te onderhandelen over courtage.. Of over extra courtage boven een bepaalde verkoopprijs. Dat geeft weer stof tot nadenken.
1,35% is vrij hoog in Tilburg wat ik nu zo hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tulin
Wij hebben via een vergelijkingsite offertes aangevraagd bij een rijtje makelaars uit onze omgeving. Daar hebben we er drie van uitgenodigd voor een gesprek thuis.

Uiteindelijk gekozen voor een makelaar die 1% courtage rekent en waar apart een tarief gerekend wordt voor foto’s en Funda (rond de 500 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tulin
Wij krijgen nog een bouwkundige keuring, hebben jullie nog tips qua zaken die we klaar kunnen leggen voor zoiets? We zijn vrij zeker over de goede staat van onze woning, maar hebben hier geen ervaring mee.
Wat zijn de dingen die zo’n inspecteur wil weten en kan vragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tulin schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 11:45:
Wij krijgen nog een bouwkundige keuring, hebben jullie nog tips qua zaken die we klaar kunnen leggen voor zoiets? We zijn vrij zeker over de goede staat van onze woning, maar hebben hier geen ervaring mee.
Ik denk dat vooral onzichtbare zaken van belang zijn. Bijvoorbeeld als je je dak hebt geïsoleerd, dat je daar de gegevens van hebt (bv facturen), zodat de inspecteur de kwaliteit van die isolatie kan bepalen. Dat kan hij niet 'van buitenaf' zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:53
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 13:40:
[...]

Ik denk dat vooral onzichtbare zaken van belang zijn. Bijvoorbeeld als je je dak hebt geïsoleerd, dat je daar de gegevens van hebt (bv facturen), zodat de inspecteur de kwaliteit van die isolatie kan bepalen. Dat kan hij niet 'van buitenaf' zien.
Daar controleert de inspectie niet op. Dat is voor je energielabel.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Flix20 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:09:
[...]

Daar controleert de inspectie niet op. Dat is voor je energielabel.
Volgens mij kijkt daar wel naar. Tenminste, bij ons wel.
Hij geeft alleen maar aan dat het is, of niet is, en dat ie geen lekkage of natte plekken ziet.
Hij hing er voor de rest geen oordeel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:32

lasharor

7 december 2004

Rubbergrover1 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 13:40:
[...]

Huh, waarom zou je aan zoiets actief meewerken? Tenzij je natuurlijk zelf zeker weet dat je top kwaliteit spul gebruikt hebt.

Ik zou ze dat lekker zelf laten uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Tulin schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 11:45:
Koffie klaar zetten :)

Je hoeft niets voor te bereiden. Het is een visuele inspectie. Kan zijn dat je vragen krijgt, die gewoon beantwoorden.

Als het goed heb je veel zaken al in de vragenlijst van de NVM moeten beantwoorden, dus die informatie is er al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tulin
Dank voor jullie antwoorden. We hebben inderdaad veel vragen al beantwoord door de NVM-lijsten in te vullen.

Facturen e.d. ga ik niet aan beginnen inderdaad. Ik heb wel gelezen dat ze naar de groepenkast kijken en of daar dan gespecificeerd staat wat op welke groep staat aangesloten. Dat zouden we nog even duidelijker op een lijstje erbij kunnen zetten misschien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
lasharor schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:30:
[...]

Huh, waarom zou je aan zoiets actief meewerken? Tenzij je natuurlijk zelf zeker weet dat je top kwaliteit spul gebruikt hebt.

Ik zou ze dat lekker zelf laten uitzoeken.
Dan zullen ze waarschijnlijk erg conservatief kijken, wat negatief kan uitvallen. Even een extreem voorbeeld, stel je woont in Zaandam, berucht om de funderingsproblemen. En je hebt een paar jaar geleden de fundering vernieuwd. Dan lijkt het mij bijzonder nuttig dat je aan die inspecteur kunt aantonen dat de verder onzichtbare fundering in orde is. En dat toekomstige bewoners daar geen tienduizenden euro's voor hoeven te reserveren. Die papieren van het funderingsherstel zou ik dan zeker even tevoorschijn halen. Als hij dat zelf moet uitzoeken en een en ander is niet meer zichtbaar, dan zal hij er uit voorzichtigheid vanuit gaan dat er waarschijnlijk in de toekomst nog herstel moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

dbzfan schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 19:37:
Bedankt voor de reacties, wij hadden nog niet nagedacht dat het mogelijk was om te onderhandelen over courtage.. Of over extra courtage boven een bepaalde verkoopprijs. Dat geeft weer stof tot nadenken.
1,35% is vrij hoog in Tilburg wat ik nu zo hoor.
Vandaag een afspraak gehad met de makelaar waar wij ons nieuwe huis van hebben gekocht. Hij wil ons huis verkopen met een courtage van 0,75 procent. Dat is nogal een verschil met de andere makelaar. Werkwijze verschilt nauwelijks. Opstartkosten 350 euro. Denk dat we de keuze hebben gemaakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

dbzfan schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 16:19:
[...]

Vandaag een afspraak gehad met de makelaar waar wij ons nieuwe huis van hebben gekocht. Hij wil ons huis verkopen met een courtage van 0,75 procent. Dat is nogal een verschil met de andere makelaar. Werkwijze verschilt nauwelijks. Opstartkosten 350 euro. Denk dat we de keuze hebben gemaakt!
Dan zal die lieve man/vrouw niet veel omzet draaien.
Opstartkosten € 600 - € 800 zijn heel normaal.
Courtage onder de 1% heb ik al jaren niet meer gehoord.
Dat houdt in dat als je een huis verkoopt van € 400.000 dat je € 3.350 omzet draait. Da's niet veel.

Heb je ook gekeken wat zijn scores zijn in jouw buurt?
Hoeveel huizen heeft hij al verkocht en voor welke prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

Rzaan schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 16:29:
[...]

Dat houdt in dat als je een huis verkoopt van € 400.000 dat je € 3.350 omzet draait. Da's niet veel.

Normale courtage is 1% bij hen. Scores zijn goed, reviews ook. Bekend hier in regio.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Rzaan schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 16:29:
[...]

Ik weet niet hoor, maar 3350 euro omzet lijkt me toch goed betaald voor 2 a 3 dagen bezichtigingen managen en dan wat papierwerk coordineren

Snap dat hele courtage ook niet. Huis dat twee keer zo duur is, kost je niet twee keer zo veel werk om te verkopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

jeroenkb schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 17:01:
[...]

Ik weet niet hoor, maar 3350 euro omzet lijkt me toch goed betaald voor 2 a 3 dagen bezichtigingen managen en dan wat papierwerk coordineren

Snap dat hele courtage ook niet. Huis dat twee keer zo duur is, kost je niet twee keer zo veel werk om te verkopen
Voor dat geld moet je lidmaatschap van de NVM, Funda en Kadaster betalen. Daar gaan nog plaatsingskosten, fotokosten, plattegrond maken en Nen-meting vanaf. Teksten schrijven, afspraken inplannen, Move checken of alles er is. Je gaat mee naar de oplevering en de notaris.
Je hebt gesprekken met potentiële verkopers waar er van de 4 gesprekken er misschien maar eentje klant wordt.
Je hebt je kantoorkosten, personeelskosten en autokosten.
Komt echt wel wat meer bij kijken.
En dan in the end ook nog belasting betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Rzaan schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 17:23:
[...]

Voor dat geld moet je lidmaatschap van de NVM, Funda en Kadaster betalen. Daar gaan nog plaatsingskosten, fotokosten, plattegrond maken en Nen-meting vanaf. Teksten schrijven, afspraken inplannen, Move checken of alles er is. Je gaat mee naar de oplevering en de notaris.
Je hebt gesprekken met potentiële verkopers waar er van de 4 gesprekken er misschien maar eentje klant wordt.
Yup. Maar het is makkelijk om vanaf een zijlijn te schreeuwen dat het simpel en weinig werk is voor te veel geld. Men denkt dat wij als notarissen ook allemaal copy en paste werk doen en het makkelijk geld verdienen is.
Het zal je nog verbazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:18
jeroenkb schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 17:01:
[...]

Soms ook wel, of zelfs 10x zoveel werk. In het hogere segment zijn er genoeg huizen die je niet verkoopt binnen een paar dagen. Mensen verwachten in plaats van 20 minuten voor een bezichtiging 30/45 minuten te hebben. Veel vaker losse bezichtigingen op willekeurige dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
Rzaan schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 17:23:
[...]

Blijkbaar kan makelaarsland het nog goedkoper, alles inbegrepen voor 3k.

Voor 1.5k kan het ook nog, moet je alleen de rondleiding zelf verzorgen.

Bij meerdere huizen geweest om als investering te kopen. “Als er vragen zijn hoor ik het wel”. Makelaar die de krant ging lezen en vroeg of we wisten hoe die koffiemachine werkte.

Nen meting stelt niks voor met de moderne technieken. Ons huis Inc. Nenmeting en waardeschatting in 40 minuten klaar.

Makelaar komt nu met bod van 1% provisie zonder opstartkosten toen we aangaven dat we makelaars land overwogen.

Sinds wanneer gaat een makelaar mee naar de notaris?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

whipcheck schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 18:03:
[...]

Blijkbaar kan makelaarsland het nog goedkoper, alles inbegrepen voor 3k.

Voor 1.5k kan het ook nog, moet je alleen de rondleiding zelf verzorgen.

Bij meerdere huizen geweest om als investering te kopen. “Als er vragen zijn hoor ik het wel”. Makelaar die de krant ging lezen en vroeg of we wisten hoe die koffiemachine werkte.

Nen meting stelt niks voor met de moderne technieken. Ons huis Inc. Nenmeting en waardeschatting in 40 minuten klaar.

Makelaar komt nu met bod van 1% provisie zonder opstartkosten toen we aangaven dat we makelaars land overwogen.

Dat laatste weet ik inderdaad niet of dat standaard is. Bij mij reeds 2 keer gebeurd, maar inderdaad was hij er soms ook niet bij.

Ik vind het te makkelijk om te zeggen dat het allemaal niet veel voorstelt. Ik moet voor mijn werk soms ook ergens 40 minuten zijn. Reken ik toch mooi een halve dag, en als het ver is een hele dag. Komen nog reiskosten bij. Reistijd moet je ook meerekenen.

Sommige makelaars hebben het zwaar want er zijn niet genoeg huizen om te verkopen voor iedereen. Daarom komen ze met fratsen zoals 1% en geen opstartkosten. Dat zou in normale tijden onmogelijk zijn want daar kan je de tent niet van runnen.
Als je een secretaresse hebt kost die je als werkgever al snel € 44.000 per jaar.
Als je per verkocht huis met zulke lage bedragen € 2.000 overhoudt (alleen even als voorbeeld) dan moet je dus al 22 huizen verkopen van rond de € 400.000 om haar te betalen. Heb je zelf nog niks te eten.

Kan me niet voorstellen dat zo'n makelaar het vuur uit zijn sloffen loopt voor je. Misschien wel, want iedereen staat anders in de wedstrijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Hielko schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 17:35:
[...]

Soms ook wel, of zelfs 10x zoveel werk. In het hogere segment zijn er genoeg huizen die je niet verkoopt binnen een paar dagen. Mensen verwachten in plaats van 20 minuten voor een bezichtiging 30/45 minuten te hebben. Veel vaker losse bezichtigingen op willekeurige dagen.
In het hogere segment komen mensen ook rustig 2 keer of zelfs 3 keer kijken.
Hebben wij ook gedaan toen we ons laatste huis kochten. Dat zat voor deze regio in een hoger segment en werd maar niet verkocht. Dus ze waren blij als er weer kijkers waren. Onze aankoopmakelaar heeft ook aardig wat telefonisch overleg gehad met de verkoopmakelaar.
Ik ook nog want het was een %^$# en heb hem een keer de huid vol gescholden. Wel heel beleefd overigens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
whipcheck schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 18:03:
[...]

Zal vast regiogebonden zijn, maar in Amsterdam gaat de makelaar bij 95% van de gevallen mee naar de notaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
Rzaan schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 18:26:
[...]

Dat laatste weet ik inderdaad niet of dat standaard is. Bij mij reeds 2 keer gebeurd, maar inderdaad was hij er soms ook niet bij.

Ik vind het te makkelijk om te zeggen dat het allemaal niet veel voorstelt. Ik moet voor mijn werk soms ook ergens 40 minuten zijn. Reken ik toch mooi een halve dag, en als het ver is een hele dag. Komen nog reiskosten bij. Reistijd moet je ook meerekenen.

Sommige makelaars hebben het zwaar want er zijn niet genoeg huizen om te verkopen voor iedereen. Daarom komen ze met fratsen zoals 1% en geen opstartkosten. Dat zou in normale tijden onmogelijk zijn want daar kan je de tent niet van runnen.
Als je een secretaresse hebt kost die je als werkgever al snel € 44.000 per jaar.
Als je per verkocht huis met zulke lage bedragen € 2.000 overhoudt (alleen even als voorbeeld) dan moet je dus al 22 huizen verkopen van rond de € 400.000 om haar te betalen. Heb je zelf nog niks te eten.

Kan me niet voorstellen dat zo'n makelaar het vuur uit zijn sloffen loopt voor je. Misschien wel, want iedereen staat anders in de wedstrijd.
Die voorrijkosten zijn minimaal omdat er veelal lokale makelaars worden aangeschreven, Max. 10 minuten rijden. In ons geval is het 1% over 800k. Meerwerk tov rijtjeshuis is niks.

Wat ik niet snap is waarom een makelaar mee naar de notaris gaat, weet iemand wat voor meerwaarde dit heeft?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Wispe schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 17:29:
[...]

Yup. Maar het is makkelijk om vanaf een zijlijn te schreeuwen dat het simpel en weinig werk is voor te veel geld. Men denkt dat wij als notarissen ook allemaal copy en paste werk doen en het makkelijk geld verdienen is.
Het zal je nog verbazen.
Ik heb altijd begrepen dat je een goede template koopt en dan gewoon wat informatie controleert en invoert? :P

En dat het blijkbaar heel lastig is want iedere keer als ik met notaris te maken heb zit ik er zelf nog allemaal fouten uit te halen.

Kom daar overigens alleen voor recht aan recht toe aktes.

[ Voor 4% gewijzigd door Sethro op 15-06-2024 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
[quote]Wispe schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 17:29:
[...]

Het zal je nog verbazen.
[/quote

Als je notaris bent, mag ik vragen waarom er zoveel verschil kan zitten tussen de kosten?

Lokatie etc. Snap ik maar dan nog loont het om rond te bellen/mailen en kan een flinke slok op de borrel schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Sethro schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 19:48:
[...]

Ik heb altijd begrepen dat je een goede template koopt en dan gewoon wat informatie controleert en invoert? :P
Hangt natuurlijk van het dossier af. Buiten regio Amsterdam zal het vast zo zijn, maar in de regio van Amsterdam maken notarissen niet voor niets de koopaktes.
En dat het blijkbaar heel lastig is want iedere keer als ik met notaris te maken heb zit ik er zelf nog allemaal fouten uit te halen.

Kom daar overigens alleen voor recht aan recht toe aktes.
Je hebt inderdaad goede en slechte notarissen.
De recht aan recht toe akten worden meestal gemaakt door mensen zonder vooropleiding/kennis en de notaris controleert ze globaal. Er is niet altijd tijd om ze van A tot en met Z te controleren. De notaris is (ook) een ondernemer hè. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
whipcheck schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:00:
[quote]Wispe schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 17:29:
[...]

Het zal je nog verbazen.
[/quote

Als je notaris bent, mag ik vragen waarom er zoveel verschil kan zitten tussen de kosten?

Lokatie etc. Snap ik maar dan nog loont het om rond te bellen/mailen en kan een flinke slok op de borrel schelen.
Tja, grootte van het kantoor, salarissen van de medewerkers, etc. Ook een grote kostenpost is de aansprakelijkheidsverzekering. Sommige kosten t.l.v. de cliënten zijn vast en mag je er niet van afwijken, maar het honorarium mag de notaris zelf bepalen. Het moet natuurlijk wel kostendekkend blijven en mag er winst uit komen, anders werk je voor niks.

Laten we erover ophouden, want dit is off-topic. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Wispe op 15-06-2024 21:24 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

whipcheck schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 19:20:
[...]
Wat ik niet snap is waarom een makelaar mee naar de notaris gaat, weet iemand wat voor meerwaarde dit heeft?
De precieze redenen weet ik ook niet. Maar bij ons was het wel een keer dat de verkoopmakelaar alsnog met iets op de proppen kwam. Mijn aankoopmakelaar zei toen dat dit zo niet afgesproken was. De notaris hoorde het aan en vertelde de verkoper toen dat ze dat maar eerder hadden moeten melden. De verkoopmakelaar wilde toen uitstel, maar mijn makelaar, gesteund door de notaris, maakte bezwaar.
Het was uiteindelijk de notaris die uit zijn slof schoot en met de vuist op tafel sloeg (letterlijk) en zei 'en nou is het godverdomme klaar, we gaan nu tekenen en ik wil er niks meer over horen. Er gaat hier niemand de deur uit voor het getekend is, en anders ga je wat beleven'.
Ik was erg onder de indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-09 22:02
Ik heb een mix van hue en kaku met HAS en omgebouwde schakelaars. Dit is niet fatsoenlijk overdraagbaar. Ik heb het oude schakelwerk nog liggen. Op de vragenlijst kan dan komen te staan dat het schakelwerk vervangen wordt. Of vervangen voor bezichtiging?
Ik heb bijvoorbeeld op een aantal plekken blindplaten geplaatst, maar ook van die lelijke opbouwcontactdozen met schakelaars vervangen voor alleen wandcontactdoos en schakelaars zijn vervangen door bewegingsmelders. En het materiaal is een heel stuk mooier dan dat standaard creme kleurige spul wat ik dan terug zou gaan plaatsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aurum
Ik zou me persoonlijk ook een klein beetje bekocht voelen als je mooi schakelmateriaal ziet tijds je bezichtiging maar daarna als je komt wonen alles is vervangen voor creme schakelmateriaal.

Er gebeuren gekke dingen en je makelaar kan het gewoon bij iedere bezichtiging melden natuurlijk dus dat kan ook gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:51
ebk71 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:55:
En het materiaal is een heel stuk mooier dan dat standaard creme kleurige spul wat ik dan terug zou gaan plaatsen.
Als je iets terug plaatst, zou ik wel fris wit budget materiaal nemen, behalve eventueel op plekken die er niet toe doen als zolder en trapkast.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camb00
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07-04 11:28
Ik ben net gebeld door onze makelaar, de kopers van onze huis hebben de bankgarantie/waarborg niet op tijd overgemaakt. Datum hiervoor was 17 juni. De kopers hebben gekocht zonder voorbehoud van financiering.
Overdracht staat gepland voor 1 Juli.

Makelaar gaat in overleg met adviseur van de kopers om de bankgarantie nu te regelen. Wat is handig om te doen nu? Ik wil ze best een dag geven om het te regelen maar is ingebrekestellen niet handiger ivm met de naderende overdrachtsdatum?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:49
Wij hebben ook een aantal smart dingen meegenomen en gewoon nieuw wit schakel materiaal terug geplaatst.

Alles was geprogrammeerd door partner zelf en zodra wij zouden verhuizen zou het allemaal niet meer fijn werken dus hebben alles ontsmart.

Overigens stond het wel vermeld dat alle smart dingen mee zouden gaan. (Dus ook spotjes etc)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:57
Camb00 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:33:
Ik ben net gebeld door onze makelaar, de kopers van onze huis hebben de bankgarantie/waarborg niet op tijd overgemaakt. Datum hiervoor was 17 juni. De kopers hebben gekocht zonder voorbehoud van financiering.

Makelaar gaat in overleg met adviseur van de kopers om de bankgarantie nu te regelen. Wat is handig om te doen nu? Ik wil ze best een dag geven om het te regelen maar is ingebrekestellen niet handiger ivm met de naderende overdrachtsdatum?
Ik zou eerst even afwachten wat er uit het overleg komt. Bij mij waren ze ook te laat, maar dit was misverstand en was de dag erna alsnog geregeld.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:30
Wij laten juist alle HUE spots en bewegingsensors zitten.
Anders moet ik 8 spots eruit halen en vervangen. Wel even uitzoeken hoe ik de bridge reset en al mijn info makelijk kan wissen en hoe dit over te dragen aan de volgende bewoners. Zal ze meteen een handleiding geven met de sleuteoverdracht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:27

fub

Als het schakelmateriaal zou zijn, dan zou ik het misschien wel meenemen, tenzij we daar andere afspraken over hadden met de kopers. Als het echt een 'feature' van het huis is, dan zou ik het achterlaten.
Wij hebben een dakluik dat (onder andere) gestuurd op luchtkwaliteit open gaat -- die blijft natuurlijk achter. Maar ik moet me idd wel eens verdiepen in hoe de overdracht van dat account dan zou moeten gaan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

Je kunt je ook afvragen wat een bankgarantie c.q. waarborgsom anderhalve week voor de overdracht nog toevoegt? Blijkbaar is de overdracht op korte termijn ingepland ten opzichte van het ondertekenen van het koopcontract.

Je kunt beter gewoon in overleg, wellicht is er een misverstand. En anders zal de notaris binnenkort sowieso de gehele som opvragen bij de koper c.q. hypotheekverstrekker van koper. En dan komt alles alsnog goed. Of niet, maar die ene week gaat het verschil in ieder geval niet maken :P

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10-09 17:24
@JanHenk zegt vind ik zelf ook. Bankgarantie voor zo'n korte periode is onzin. Als je ze nu in gebreke stelt, moeten ze de gelegenheid hebben om het alsnog te regelen, bijvoorbeeld 1 week en jij wilt waarschijnlijk niet van de koop af.

Dan moeten ze vervolgens ook al de hele koopsom bij de notaris overmaken dus wat schiet je er mee op.

Beter open kaart vragen aan de kopers, wat de reden is en hun plan. Mochten ze het geld ook niet op tijd overmaken (dit is dus een voorbode) of ze hebben problemen met de financiering, kan je beter wel in gebreke stellen. Zeggen ze niets, sowieso alvast een case maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

JanHenk schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 14:41:
[...]

Je kunt je ook afvragen wat een bankgarantie c.q. waarborgsom anderhalve week voor de overdracht nog toevoegt? Blijkbaar is de overdracht op korte termijn ingepland ten opzichte van het ondertekenen van het koopcontract.
Waarborgsom is bijna altijd pas een week voor de overdracht.
Ongeveer een week nadat de ontbindende voorwaarden niet meer geldig zijn, komt de waarborsom.
Een week daarna het transport.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

JanHenk schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 14:41:
[...]

Je kunt beter gewoon in overleg, wellicht is er een misverstand. En anders zal de notaris binnenkort sowieso de gehele som opvragen bij de koper c.q. hypotheekverstrekker van koper. En dan komt alles alsnog goed. Of niet, maar die ene week gaat het verschil in ieder geval niet maken :P
Precies dat, maar ik zou ze wel in gebreke stellen als de overdracht wordt uitgesteld, dan hoef je nog niet meteen de 10% op te eisen, maar je zet er enige druk achter en mocht je financiële nadelen krijgen dan heb je iets om op te staan.
Zelf in het verleden gedaan bij de aankoop van een woning, verkopers konden niet leveren en meteen in gebreke gesteld, binnen no time was het geregeld met een kleine onkostenvergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Sport_Life schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:43:
[...]

Precies dat, maar ik zou ze wel in gebreke stellen als de overdracht wordt uitgesteld, dan hoef je nog niet meteen de 10% op te eisen, maar je zet er enige druk achter en mocht je financiële nadelen krijgen dan heb je iets om op te staan.
Zelf in het verleden gedaan bij de aankoop van een woning, verkopers konden niet leveren en meteen in gebreke gesteld, binnen no time was het geregeld met een kleine onkostenvergoeding.
Ik zou ze ook in gebreke stellen (na eerst een informerend telefoontje of mailtje). Het is niet zo dat je op maandag een mailtje krijgt dat je op dinsdag de bankgarantie rond moet hebben. Je weet al vele weken dat dit eraan zit te komen. Dan zorg je als koper toch dat dit in orde is?
Natuurlijk kan er altijd iets mis gaan, maar dan moet je als koper het ook binnen een halve werkdag herstellen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Rzaan schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:40:
[...]

Ongeveer een week nadat de ontbindende voorwaarden niet meer geldig zijn, komt de waarborsom.
Dat lijkt me niet. Als jij een huis (ver)koopt met transport over 6+ maanden, dán wil je juist een waarborgsom (of bankgarantie). En dan zit er zeker (veel) langer dan een week tussen ontvangen waarborgsom en levering.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rzaan schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:52:
[...]

Ik zou ze ook in gebreke stellen (na eerst een informerend telefoontje of mailtje). Het is niet zo dat je op maandag een mailtje krijgt dat je op dinsdag de bankgarantie rond moet hebben. Je weet al vele weken dat dit eraan zit te komen. Dan zorg je als koper toch dat dit in orde is?
Natuurlijk kan er altijd iets mis gaan, maar dan moet je als koper het ook binnen een halve werkdag herstellen.
Ik zou juist niet meteen doen, maar als de overdracht wordt uitgesteld. Dit kan een voorteken zijn, hoeft niet natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Inmiddels bijna 2dagen verder, dus ik neem aan dat je meer informatie hebt wat er besproken is tussen de makelaar en de adviseur van de kopers.

Mocht je geen duidelijke informatie hebben ontvangen dan moet je ze in principe echt formeel in gebreke stellen (vraag je makelaar hoe en als je rechtsbijstand hebt schakel deze dan ook alvast in). Een foutje maken kan altijd, dat hoeft niet eens bij de kopers zelf te liggen maar meer bij de adviseur of andere tussenpartij die het verder regelt voor de kopers, maar dan zou er snel geschakeld moeten kunnen worden om het één en ander direct af te stemmen, en als dat niet lukt dan is er echt meer aan de hand. Het kan namelijk ook inhouden dat ze de hypotheek (nog) niet rond hebben/krijgen en er dus simpelweg ook geen bankgarantie/waarborg afgegeven kan worden immers maakt dit onderdeel uit van de financiering.
Sport_Life schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 17:02:
Ik zou juist niet meteen doen, maar als de overdracht wordt uitgesteld. Dit kan een voorteken zijn, hoeft niet natuurlijk ;)
Waarom zou je moeten wachten totdat de overdracht wordt uitgesteld? Dan ben je imho al te laat, want stel je hoort nu niks en doet verder niks meer en je krijgt 1 dag voor de overdracht een telefoontje met het verzoek de overdracht uit te stellen, dan zou je wel gek zijn om een dergelijk verzoek te honoreren als je even daarvoor geen tekst en uitleg zou hebben ontvangen voor het feit dat de bankgarantie/waarborgsom nog niet is afgegeven.

Daarnaast moet je gewoon je zaken op orde hebben en dus ook gewoon formeel te werk gaan als het gaat om een koopovereenkomst en het (niet) nakomen van bepaalde voorwaarden. Als het doom-scenario in werking treedt en je die 10% wil gaan opeisen moet je ook kunnen aantonen aan de rechtbank dat je zelf formeel te werk bent gegaan en alle vervolgstappen netjes hebt afgehandeld, als je dit dus nu niet meteen doet ben je zelf nalatig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

JanHenk schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:59:
[...]

Dat lijkt me niet. Als jij een huis (ver)koopt met transport over 6+ maanden, dán wil je juist een waarborgsom (of bankgarantie). En dan zit er zeker (veel) langer dan een week tussen ontvangen waarborgsom en levering.
Je hebt gelijk. Als het transport pas vele maanden later is, dan niet.
Ik ging er gemakshalve maar onterecht vanuit (omdat dit bij mij altijd het geval was) dat je alles meteen na het ondertekenen van de koopovereenkomst in gang zet.
Een week voor het transport is dan heel normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Sport_Life schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 17:02:
[...]

Wat is de reden dat je zou wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:32
Rzaan schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:40:
[...]

Volgens mij klopt het niet wat je zegt. Dit zegt de Hypotheker op hun site:
Wanneer moet je de waarborgsom betalen?
De termijn waarbinnen een waarborgsom (of de bankgarantie) betaald moet zijn, vind je terug in het koopcontract (de koopovereenkomst). Meestal moet je binnen twee weken de waarborgsom voor het huis overmaken. Heb je de borgsom niet op tijd gestort? Dan kan de verkoper je schriftelijk in gebreke stellen. Je krijgt dan nog een laatste kans om de waarborgsom te voldoen.
Een week van tevoren heeft ook niet zoveel zin meer. De garantie of waarborgsom is er juist om de verkoper zo vroeg mogelijk de zekerheid te geven dat je in staat bent bij oplevering de koopverplichting na te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Enforcer schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 17:50:
Als het doom-scenario in werking treedt en je die 10% wil gaan opeisen moet je ook kunnen aantonen aan de rechtbank dat je zelf formeel te werk bent gegaan en alle vervolgstappen netjes hebt afgehandeld, als je dit dus nu niet meteen doet ben je zelf nalatig...
Nee, je bent dan niet nalatig. Er bestaat ook nog zoiets in de wet als redelijkheid.
Je hebt ze een redelijke periode gegeven om het te herstellen.
Pas als je helemaal niets onderneemt, ben je nalatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Toke_gt schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 17:59:
[...]

Volgens mij klopt het niet wat je zegt. Dit zegt de Hypotheker op hun site:

[...]

Een week van tevoren heeft ook niet zoveel zin meer. De garantie of waarborgsom is er juist om de verkoper zo vroeg de zekerheid te geven dat je in staat bent bij oplevering de koopverplichting na te komen.
Het heeft altijd zin.
Maar je zult toch eerst moeten wachten tot de termijn van de ontbindende voorwaarden is afgelopen. Zo spoedig mogelijk hierna stort je de waarborgsom. En als je het beiden wilt, volgt zo spoedig mogelijk hierna het transport. Dat kan na een week zijn, maar ook pas na 6 maanden zoals @JanHenk terecht stelde.

De hypother zegt 'binnen 2 weken', en ik denk dat ze daar bedoelen 2 weken na het beeindigen van de periode van ontbindende voorwaarden. En niet binnen 2 weken na de 3 dagen bedenktijd na het tekenen van de koopovereenkomst.

[ Voor 13% gewijzigd door Rzaan op 19-06-2024 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Popmartijn
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09:22
Enforcer schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 17:50:
[...]

Inmiddels bijna 2dagen verder, dus ik neem aan dat je meer informatie hebt wat er besproken is tussen de makelaar en de adviseur van de kopers.

Mocht je geen duidelijke informatie hebben ontvangen dan moet je ze in principe echt formeel in gebreke stellen (vraag je makelaar hoe en als je rechtsbijstand hebt schakel deze dan ook alvast in).
We hebben een tijdje geleden bij de verkoop van het huis met een soortgelijke situatie gezeten en ik kan het advies van Enforcer alleen maar onderschrijven. Als de waarborgsom nog niet is gestort dan is het verstandig om de kopers direct formeel in gebreke te stellen (dus met een aangetekende brief met ontvangstbevestiging, naast eventuele emails en/of telefoontjes). Alleen dan kan je later vervolgstappen afdwingen (ontbinding koopcontract, schadevergoeding, boetes). In de ingebrekestelling zet je ook de termijn (8 dagen) waarbinnen te tegenpartij nog de tijd heeft om het te herstellen. Dus dan is ook de deadline duidelijk.
Het kan namelijk ook inhouden dat ze de hypotheek (nog) niet rond hebben/krijgen en er dus simpelweg ook geen bankgarantie/waarborg afgegeven kan worden immers maakt dit onderdeel uit van de financiering.
Dit kan, maar hoeft niet. Wij hadden de waarborgsom geregeld bij een derde partij, onafhankelijk van onze financieringsaanvraag. Dat was zo aangevraagd en in 1 of 2 dagen geregeld.
Daarnaast moet je gewoon je zaken op orde hebben en dus ook gewoon formeel te werk gaan als het gaat om een koopovereenkomst en het (niet) nakomen van bepaalde voorwaarden. Als het doom-scenario in werking treedt en je die 10% wil gaan opeisen moet je ook kunnen aantonen aan de rechtbank dat je zelf formeel te werk bent gegaan en alle vervolgstappen netjes hebt afgehandeld, als je dit dus nu niet meteen doet ben je zelf nalatig...
Dit dus ook. In tegenstelling wat velen hier misschien denken (want zulke reacties zie ik hier wel eens voorbij komen) is het niet meteen lekker 10% boete cashen als de andere partij iets verkeerd heeft gedaan/nagelaten. Daar gaat een traject aan vooraf waarin ze de kans moeten krijgen om de situatie te herstellen. En zeker als er nog geen waarborgsom/bankgarantie is dan zal een eventuele boete cashen waarschijnlijk moeten gaan via een rechtzaak en dan moet je dus zorgen dat jij zelf wel de regels goed hebt nageleefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
We hebben vandaag een makelaar op bezoek gehad, die zeer enthousiast was over onze woning, uitzicht en buurt. Uiteraard, ze is niet voor niets een makelaar.

De bedragen op Funda die we voor ons huis kunnen krijgen verschillen echter volkomen van wat zij schetst en heeft uitgedraaid uit haar inventarisatierapport. Volgens haar is deze plek zeer gewild, de markt nu gunstig en kunnen we ons huis voor 100.000 euro meer te koop zetten dan wat schattingen op sites als Funda aangeven. Ze geeft zelfs aan dat er tot 40.000 euro nog overboden kan worden als het spelletje goed gespeeld wordt.

Dit was de eerste makelaar, nu denken we er aan om een volgende uit te nodigen en te checken wat die te melden heeft. Is het mogelijk dat Funda er compleet naast zit, ik snap dat die site niet volledig in gaat op de woning zelf, maar schat aan de hand van vergelijkbare woningen.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

THE_BASE schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 19:05:
We hebben vandaag een makelaar op bezoek gehad, die zeer enthousiast was over onze woning, uitzicht en buurt. Uiteraard, ze is niet voor niets een makelaar.

De bedragen op Funda die we voor ons huis kunnen krijgen verschillen echter volkomen van wat zij schetst en heeft uitgedraaid uit haar inventarisatierapport. Volgens haar is deze plek zeer gewild, de markt nu gunstig en kunnen we ons huis voor 100.000 euro meer te koop zetten dan wat schattingen op sites als Funda aangeven. Ze geeft zelfs aan dat er tot 40.000 euro nog overboden kan worden als het spelletje goed gespeeld wordt.

Dit was de eerste makelaar, nu denken we er aan om een volgende uit te nodigen en te checken wat die te melden heeft. Is het mogelijk dat Funda er compleet naast zit, ik snap dat die site niet volledig in gaat op de woning zelf, maar schat aan de hand van vergelijkbare woningen.
Wat bedoel je met een inventarisatierapport?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
THE_BASE schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 19:05:

Ik zou vooral gewoon beginnen met een taxateur..

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Rzaan schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 19:08:
[...]

Wat bedoel je met een inventarisatierapport?
Een verkooprapport met vergelijkbare woningen en haar expertise van de huidige markt. Ze kent de omgeving goed, doet het werk al jaren en is partner van het bedrijf. Maar als het zoveel scheelt kan ik het bijna niet geloven.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
SmurfLink schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 19:11:
[...]

Ik zou vooral gewoon beginnen met een taxateur..
Dat zou zomaar eens een goed idee zijn! ;)

Pagina: 1 ... 168 ... 205 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.