Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 18:27
Beetje vreemde vraagstelling misschien, dus laat ik de situatie even uitleggen.

Mijn schoonmoeder heeft haar huis verkocht en gaat kleiner wonen.
Half juli is de overdracht en ontvangt ze de 'opbrengst' van haar oude woning. (woning is hypotheek vrij)

Ze heeft een nieuwe woning op het oog waar ze al op 1 juli in zou kunnen.
Maar hoe verloopt in zo'n geval de betaling? Ze op op 1 juli het nieuwe huis moeten betalen terwijl ze pas op 15 juli het geld van haar oude woning ontvangt? Zou je dan voor een periode van 2 weken een bedrag van 3 ton moeten lenen?

(De nieuwe woning zal ook zonder hypotheek gekocht worden)

Beste antwoord (via remmuz op 09-06-2020 10:28)

• TheIbex
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 18-06 19:22
Volgens mij heb je inderdaad een financiering of garantstelling voor die 2 weken nodig.

Ik denk niet dat de notaris het risico gaat lopen dat op de 15e de verkoop niet doorgaat (om welke reden dan ook) en die met jouw schuld van 3 ton zit.

Je schrijft 'per 1 juli in zou kunnen' dat impliceert dat het nog niet vast staat. Misschien kun je je met verkopende partij (van de nieuw te betrekken woning) afspreken dat je beide kunt passeren op 15 juli?

Interpolis, glashelder!

Alle reacties

Acties:
  • +5Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: augustus 2005
  • Nu online
Klein belletje naar de notaris en je weet het :)

Soundcloud

Acties:
  • +6Henk 'm!

• monkel
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 15:25
kaos001 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:23:
Klein belletje naar de notaris en je weet het :)
Die je waarschijnlijk doorverwijst naar een hypotheekadviseur. Het zal inderdaad waarschijnlijk een overbruggingskrediet worden oid

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Haydenen
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 18-06 16:25
Je moet inderdaad op 1 juli het verschuldigde bedrag betalen. Dat komt bijv. uit eigen zak, of je kunt gebruik maken van een overbrugging. Dat is bedoelt om korte periodes te overbruggen. Een hypotheekadviseur kan uitleggen wat een overbrugging in jouw situatie (geen hypotheek) betekent.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 18-06 19:22
Volgens mij heb je inderdaad een financiering of garantstelling voor die 2 weken nodig.

Ik denk niet dat de notaris het risico gaat lopen dat op de 15e de verkoop niet doorgaat (om welke reden dan ook) en die met jouw schuld van 3 ton zit.

Je schrijft 'per 1 juli in zou kunnen' dat impliceert dat het nog niet vast staat. Misschien kun je je met verkopende partij (van de nieuw te betrekken woning) afspreken dat je beide kunt passeren op 15 juli?

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• remmuz
Die laatste optie klinkt interessant, ik ga die mogelijkheid onderzoeken!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: maart 2013
  • Niet online
Bij een overbruggingshypotheek betaal je enkel rente (en wat afsluitkosten / provisie wellicht). De rente op 3 ton met een looptijd van 2 weken is niet zo veel. Misschien € 150. Ik heb geen idee of je er apart afsluitkosten voor moet betalen, dat zou ook nog eens € 300 kunnen zijn. Dan is de grootste kostenpost de provisie, dat kan wellicht voor € 1000, maar sommigen durven er ook € 2500 voor te vragen. Die twee weken zou dus in het ergste geval € 3.000 kunnen kosten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Orange_Dirk
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 17-03 12:33
Er zal vrijwel geen bank te vinden zijn die je enkel een overbrugging gaat verstrekken.

Makkelijkste is tegelijk te passeren.

Anders een deel vaste hypotheek in combinatie met een overbrugging te sluiten. vaste hypotheek vervolgens weer aflossen of een zakje geld achter de hand houden gezien extreem lage lasten die je zult hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 18-06 20:51
Als de oude woning al verkocht is, kan je een overbruggingshypotheek krijgen voor de volledige waarde van de nieuwe woning, mits:
1. de nieuwe woning goedkoper is dan de oude én de woningen zijn beide getaxeerd op die waarde door een onafhankelijke taxateur (lees: niet betrokken bij aankoop of verkoop), of:
2. je schoonmoeder kan aantonen dat ze genoeg verdient om het nieuwe huis te betalen vanuit financiering én daarbij de dubbele lasten kan betalen.

Dus ja, als ze al iets gekocht heeft en de overdracht van de oude woning pas later is, dan heb je inderdaad voor die 2 weken een overbruggingshypotheek of -krediet nodig. Ook al is het heel kort.

Een belangrijke factor hierin is verder nog: is de oude woning echt al 100% zeker verkocht en niet nog onder voorbehoud van bepaalde zaken? Als er nog voorbehoud geldt, krijg je vaak maar 80-90% van de waarde van de te verkopen woning, omdat er altijd iets mis kan gaan en een eventuele nieuwe verkoper niet gegarandeerd 100% van de nu overeengekomen koopsom zal betalen.

Ook goed om rekening mee te houden: ook een overbruggingshypotheek gaat je geld kosten. Reken voor het gemak 5k, want je gaat gewoon een (weliswaar tijdelijke) hypotheek afsluiten waarvoor je "advies" nodig hebt.

Het is misschien krom, maar het is niet anders. En met name vervelend als je zoals je schoonmoeder hypotheekvrij bent.

Wij hebben dezelfde situatie, behalve dat we niet hypotheekvrij zijn, daarom is de overbruggingshypotheek slechts een aanvulling op de rest van de hypotheekaanvraag en is het alleen een op het oog complexe constructie die ook vrij snel weer verdwijnt. Zoals iemand anders ook al een beetje aangeeft, er zijn maar 2 opties om dit te voorkomen:
1. Op één en dezelfde dag overdracht laten plaatsvinden (huur desnoods tijdelijke opslag bij Shurgard oid)
2. Je eigen huis eerder overdragen en tijdelijk ergens anders verblijven, bij familie bijvoorbeeld.

Die laatste optie is echt zo gek nog niet. Kennissen van ons woonden in een appartement hier in de wijk en konden een mooie winst opstrijken én hadden een mooie 2-kapper gekocht nieuw, maar hebben ondanks dat ze 2 kinderen hebben ervoor gekozen om tijdelijk bij hun ouders in de wijk ernaast in te trekken. Dat tijdelijk is wel een jaar lang geweest, maar daarmee wisten ze wel van tevoren exact waar ze aan toe waren.

[Voor 38% gewijzigd door MooDyBLueS op 09-06-2020 11:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

idd.
Tehh schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:33:
Bij een overbruggingshypotheek betaal je enkel rente (en wat afsluitkosten / provisie wellicht).
Plus je loopt het risico dat de verkoop niet door gaat / het geld er niet is direct na 15 juli. Hoe groot dat risico is, is een inschatting van de TS maar die kan nooit nul zijn (op 13 juli kan huis afbranden, kan koper onder een tram lopen, etc.).

En een bank zal daar rekening mee moeten houden ook als de schoonmoeder die gok wel aandurft.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 18-06 20:51
F_J_K schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:11:
idd.

[...]

Plus je loopt het risico dat de verkoop niet door gaat / het geld er niet is direct na 15 juli. Hoe groot dat risico is, is een inschatting van de TS maar die kan nooit nul zijn (op 13 juli kan huis afbranden, kan koper onder een tram lopen, etc.).

En een bank zal daar rekening mee moeten houden ook als de schoonmoeder die gok wel aandurft.
Precies, een bank wil zekerheid. En die zekerheid kan je op 2 manier verkrijgen: taxeren (beiden woningen!) en overbruggingskrediet vastleggen o.b.v. getaxeerde waardes of aantonen dat je de nieuwe woning kan hypothekeren (inkomsten dus) én dubbele lasten kan dragen gedurende 1 jaar. Al weet ik niet hoe ze met die laatste omgaan als je geen hypotheeklasten hebt, wellicht dat die gewoon komt te vervallen of dat ze een bepaald bedrag rekenen voor "vaste lasten".

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 11:40
Dit werkt eigenlijk hetzelfde als je boodschappen in de supermarkt, ik moet eerst geld krijgen voordat ik het kan uitgeven. De supermarkt zal niet akkoord gaan met "over 2 weken krijg ik salaris en dan kom ik de boodschappen betalen"
Ik zou proberen of de overdracht van het nieuwe huis later is dan de verkoop van het oude huis, zo gaat dat in de regel vaker, of het oude huis als onderpand maar daar zal je de nieuwe kopers van op de hoogte moeten stellen.

[Voor 11% gewijzigd door gielie op 09-06-2020 15:34]

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0Henk 'm!

• remmuz
iedereen bedankt voor de adviezen zover.
De lastigheid zit in dit geval dat schoonmoeder eerst haar huis wilde verkopen voodat ze iets nieuws koopt.
Het feit dat er op beide huizen geen hypotheek gaat rusten maakt dit geval iets lastiger.
We zitten morgen bij de makelaar om de opties door te nemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 14:53

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

WVB >>> PFSL + titelfix

Dan zal ze toch tijdelijk een hypotheek moeten hebben die boetevrij volledig inlosbaar is. Niemand gaat die twee weken 3 ton dekken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arvado
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 19-06 13:18
Hier zijn overbruggingshypotheken voor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 16:14
@remmuz
Waarom geen hypotheek op het nieuwe huis?
Mij is altijd verteld dat je dan met de belastingaangifte veel ongunstiger uit bent.

Als je een ton hypotheek neemt, en een ton overwaarde belegt met behulp van een beleggingsadviseur kan ze de rente em misschien nog meer van de opbrengst betalen.

Mogelijk optie om het nieuwe huis 2 weken te huren van de huidige eigenaar en dan op dezelfde dag als verkoop oude huis, het nieuwe huis aan te kopen?
Dit zou bij een notaris toch wel dicht te timmeren zijn denk ik

[Voor 26% gewijzigd door FRANQ op 09-06-2020 16:01]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19-06 11:18

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

FRANQ schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:58:
@remmuz
...
Mij is altijd verteld dat je dan met de belastingaangifte veel ongunstiger uit bent.

...
Dat is een fabel die wat mij betreft wel eens de nek omgedraaid mag worden. Of je mag me uit gaan leggen hoe een rentelast van zeg 3000,- per jaar en een belastingaftrek tegen datzelfde bedrag iets oplevert...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 16:14
Firestorm schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:06:
[...]

Dat is een fabel die wat mij betreft wel eens de nek omgedraaid mag worden. Of je mag me uit gaan leggen hoe een rentelast van zeg 3000,- per jaar en een belastingaftrek tegen datzelfde bedrag iets oplevert...
Geen idee...

Ik kom normaal niet in dit forumdeel, het was dat het bericht eerst in algemeen of wonen/verbouwen stond.

Maar ik ken die (blijkbaar) fabel alleen van horen zeggen, vader schoonvader etc.

Is het niet iets in de trant van dat je vermogen tegen schuld mag wegschrijven?
Maar je kan wel profijt uit je vermogen halen.

Maar ben blij dat het een fabel is, want als het zo door gaat ben ik over een paar jaar ook hypotheekvrij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Firestorm

Firestorm

FRANQ schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:12:
[...]

Geen idee...

Ik kom normaal niet in dit forumdeel, het was dat het bericht eerst in algemeen of wonen/verbouwen stond.

Maar ik ken die (blijkbaar) fabel alleen van horen zeggen, vader schoonvader etc.

Is het niet iets in de trant van dat je vermogen tegen schuld mag wegschrijven?
Maar je kan wel profijt uit je vermogen halen.

Maar ben blij dat het een fabel is, want als het zo door gaat ben ik over een paar jaar ook hypotheekvrij.
Eigen woning is geen box 3, dus het wegstrepen van schulden/vermogen is niet aan de orde.
HRA is een sigaar uit eigen doos; niemand betaald 100% inkomstenbelasting dus kan de betaalde rente ook nooit tegen 100% verrekend worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Firestorm schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:06:
[...]
Of je mag me uit gaan leggen hoe een rentelast van zeg 3000,- per jaar en een belastingaftrek tegen datzelfde bedrag iets oplevert...
Het is vrij simpel, aangezien je het geld dat je vrij speelt door een hypotheek ook nog kan laten renderen kan dat zeker interessant zijn. Het een en ander is natuurlijk wel afhankelijk van wat voor risico je wil lopen, hoeveel inkomen je hebt, VRH en of er uberhaupt nog recht op HRA is.

Zeker niet om te adviseren dat je altijd maar een hypotheek moet nemen, maar het is zeker goed mogelijk dat het een voordeel oplevert. ( Al is dat bij de huidige rentestanden vaak niet een enorm groot voordeel )

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Firestorm

Firestorm

Woy schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:04:
[...]

Het is vrij simpel, aangezien je het geld dat je vrij speelt door een hypotheek ook nog kan laten renderen kan dat zeker interessant zijn. Het een en ander is natuurlijk wel afhankelijk van wat voor risico je wil lopen, hoeveel inkomen je hebt, VRH en of er uberhaupt nog recht op HRA is.

Zeker niet om te adviseren dat je altijd maar een hypotheek moet nemen, maar het is zeker goed mogelijk dat het een voordeel oplevert. ( Al is dat bij de huidige rentestanden vaak niet een enorm groot voordeel )
Dat je oportunity costs hebt ben ik me zeker van bewust, maar wat het gros lijkt te denken dat je een hypotheek aan moeten houden omdat je anders je HRA kwijt bent gaat er bij mij niet in als een voordeel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 19:08

FreakNL

Well do ya punk?

Dat.

De beste schuld is geen schuld.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Firestorm schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:13:
[...]

Dat je oportunity costs hebt ben ik me zeker van bewust, maar wat het gros lijkt te denken dat je een hypotheek aan moeten houden omdat je anders je HRA kwijt bent gaat er bij mij niet in als een voordeel.
Tuurlijk, ik ben ook de laatste die je hoort zeggen dat je altijd een hypotheek moet nemen. Maar zeggen dat het nooit voordeel heeft is weer het andere uiterste. Het verschilt gewoon van situatie tot situatie wat verstandig is.
FreakNL schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:15:
Dat.

De beste schuld is geen schuld.
Dat is IMHO veel te kort door de bocht. Natuurlijk zitten er grote voordelen aan het niet hebben van een lening, maar het is ook niet verstandig om al je geld tot de laatste cent in stenen te hebben zitten, een geen enkel contant geld meer te hebben. Nog buiten het feit dat het in sommige situaties zeker financieel voordelig kan zijn om wel een lening te hebben.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 20:37
Kun je niet aan de kopende partij vragen of hij voor de helft van de kosten van de hele rompslomp de aankoop datum 2 weken naar voren wil halen, maar dat je dan wel bijv. 1 week de tijd krijgt om de spullen over te huizen?

De koper schiet er dan zeg +/- €1000 mee op, jij bent geholpen en je kunt de spullen rechtstreeks van huis 1 naar huis 2 verplaatsen, i.p.v. eerst nog ergens 2 weken te moeten stallen.

Weet natuurlijk niet of de koper in zoeen zelfde situatie zit dat hij eerst nog geld van zijn oude huis moet krijgen

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +1Henk 'm!

• remmuz
Schoonmoeder loopt tegen de 80 en dan is het krijgen van een hypotheek niet vanzelfsprekend. (los daarvan is het een heel gedoe, zeker als het maar voor 2 weken is)
We gaan proberen om er met de makelaar en de verkopende partij uit te komen.
Ideeen over het investeren van de overwaarde kan ik goed begrijpen, maar iemand van 80 zit daar gewoon niet op te wachten. (Ik had de leeftijd misschien eerder moeten aangeven; op mijn leeftijd is een schoonmoeder altijd bejaard maar dat is natuurlijk niet altijd zo ;) )
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True