Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 167 ... 206 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 14:07

backupdevice

Boeh!

Rzaan schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 18:05:
[...]

Ben je er dan niet een beetje vroeg bij?
Of heb je het geld nodig voor de financiering?
Ja wij zijn redelijk vroeg , maar willen graag proberen om een eventuele overbrugging voor te zijn. Wij kunnen namelijk de grond betalen van de overwaarde en ik wil gewoon huis vrij zijn als wij beginnen met bouwen .

Geen risico , geen extra stress

[ Voor 3% gewijzigd door backupdevice op 29-05-2024 20:32 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
backupdevice schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:32:
[...]

Ja wij zijn redelijk vroeg , maar willen graag proberen om een eventuele overbrugging voor te zijn. Wij kunnen namelijk de grond betalen van de overwaarde en ik wil gewoon huis vrij zijn als wij beginnen met bouwen .
Maar als je geen huis hebt, waar ga je dan verblijven? Of ga je in een bouwkeet slapen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:25
Er bestaan ook huurhuizen natuurlijk. Hier eigenlijk dezelfde situatie. Huidige woning nu in de verkoop en volgend jaar nov/dec in de nieuwe woning. Dit huis afbetaald dus anders moet ik veel overbruggen waar ik geen zin in heb. Plus, wie weet hoe het volgend jaar augustus is in de wereld. Sure, prijzen kunnen ook nog 15% stijgen. Maar heb liever zekerheid.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Rubbergrover1 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:58:
[...]

Maar als je geen huis hebt, waar ga je dan verblijven? Of ga je in een bouwkeet slapen?
We gaan de hele reis volledig beleven. Dus als de grond bouwrijp is gaan we in een unit wonen. Als de verkoop beter is als verwacht kunnen we ook huren.

Ik wil mij volledig op de bouw richten en niet nutteloos geld verliezen in een overbrugging .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:29

Rzaan

Altijd zoekende

Inspired schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 21:05:
Er bestaan ook huurhuizen natuurlijk. Hier eigenlijk dezelfde situatie. Huidige woning nu in de verkoop en volgend jaar nov/dec in de nieuwe woning. Dit huis afbetaald dus anders moet ik veel overbruggen waar ik geen zin in heb. Plus, wie weet hoe het volgend jaar augustus is in de wereld. Sure, prijzen kunnen ook nog 15% stijgen. Maar heb liever zekerheid.
Je moet al een heel incourant huis hebben, wil je het niet binnen 2 maanden verkocht hebben. Lijkt me.
De kans dat de prijzen gaan stijgen, is groter dan dat ze gaan dalen.
En volgend jaar nov-dec. is nog 17 maanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:25
Rzaan schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:45:
[...]

Je moet al een heel incourant huis hebben, wil je het niet binnen 2 maanden verkocht hebben. Lijkt me.
De kans dat de prijzen gaan stijgen, is groter dan dat ze gaan dalen.
En volgend jaar nov-dec. is nog 17 maanden.
Allemaal waar. Maar garanties geeft niemand en in 17 maand kan er veel gebeuren. Anyway, ik voel me hier prettig bij.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:56
Inspired schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 17:57:
[...]

Allemaal waar. Maar garanties geeft niemand en in 17 maand kan er veel gebeuren. Anyway, ik voel me hier prettig bij.
Gemoedsrust is ook wat waard toch.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Inspired schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 17:57:
[...]

Dat laatste is natuurlijk het belangrijkste (en deels herkenbaar)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:59
Aurum schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:44:

Ondertussen zijn gisteren de foto's gemaakt van het huis van mn moeder en nu hopelijk over 2 weken op funda. Het is even kijken hoe snel de fotograaf de foto's en plattegronden en 360 filmpjes etc allemaal had verwerkt.

Ik heb uiteindelijk de makelaar gekozen waarvan ik het idee had dat die het onderste uit de kan voor me gaat halen. En ook daadwerkelijk een klik mee had. Deze had een NVM rapport uitgedraaid en daar kwam een waarde range uit van 400k tot 430k. Uiteindelijk besloten om voor 399k op Funda te gaan en te gaan voor marktwerking.
De woning staat niet in een gewilde stad maar in een groot dorp en hier zijn echt niet de praktijken zoals in amsterdam. De makelaar hoopt op deze manier op toch een handje vol kijkers die van elkaar druk gaan ervaren. Hopelijk een goede gok we gaan het zien.
Vrijdagmiddag was de advertentie klaar en stond klaar in Move. Vrijdagmiddag is hij rondgestuurd binnen de makelaarsbestand zelf en ging hij online bij de makelaar en zaterdag is hij online gezet op funda. Vrijdagmiddag een berichtje gehad van de makelaar dat er al 1 bezichtiging was gepland vanuit hun eigen bestand. Via de buurman gehoord dat er toch wel 4 stellen langsgefietst en net even te lang zijn blijven hangen. Dus ik was al best wel hoopvol, maar maandag even afwachten hoeveel mensen daadwerkelijk zouden bellen voor een bezichtiging.

Vanwege het eerdere idee van de makelaar had ik gehoopt op 5 of 6 bezichtigingen, dat was wat ze zelf ook verwacht. Maandagochtend stond de teller al op 12(!) en uiteindelijk na het middaguur zijn er 16 bezichtigingen ingepland. Dat waren de 3 dagdelen van de makelaar gevuld. Besloten omdat vrijdag de laatste dag bezichtigen is dat we een deadline voor inschrijven aanhouden voor die week erna op donderdag.

Ik was best zenuwachtig vanwege het feit dat er bijna geen rijwoningen te koop stonden voor meer dan 375k in ons stadje/dorp behalve nieuwbouw maar ik verwacht toch dat de lokatie en de tuin toch wel doorslaggevend zijn.

We gaan het zien! en toch denk ik ook wel dat de kleine opknapklusjes nog wat hebben uitgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:40
Rzaan schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 13:08:
[...]

Dat denk ik ook niet dat je het dan echt laat schieten. Maar het geeft een negatieve vibe. Alsof je naar Tell Sell zit te kijken. Alsof ze van een hoop stront toch nog een gebakje willen maken (terwijl dit echt niet zo hoeft te zijn en is het al een gebakje)
In de tekst moeten de USP's genoemd worden. Zover van dit. Zover van uitvalswegen. Eigen grond. Goed parkeren. Natuur in de buurt, maar ook voorzieningen. Al die flauwekuk leidt alleen maar af. Het is ook verkeerde energie van een makelaar.
Eens dat er de meest cringe waardige teksten geschreven worden.
Maar dingen als uitvalswegen, goed parkeren, voorzieningen etc vind ik ook de tekst alleen maar bevuilen.

Als je een woning gaat kopen zorg je toch dat je de buurt ook een beetje kent of minstens een uurtje google mappen.
Dan weet je waar de supermarkten zitten, de uitvalswegen etc.
Leuk dat er op de hoek een 'supermarkt' zit, maar als dat de lokale Hoogvliet is met 3 schappen, zal ik daar zelden tot nooit binnenstappen.

Parkeergelegenheid is ook altijd subjectief. Leuk dat ze schrijven; ruimte parkeergelegenheid. En als je gaat bezichtigen, zal dat ook zo lijken, want je bent waarschijnlijk tijdens kantoortijden.
Persoonlijk zou ik zelfs een aantal keer 's avonds langsrijden om daar echt een gevoel bij te hebben.

Ik wil gewoon dingen van het huis zelf lezen waar je voorkennis van moet hebben.
Is er verbouwd? zo ja; wanneer en wat?
Van wanneer zijn de kozijnen/ruiten, CV?
Domotica aanwezig?
Vergunning parkeren? graag benoemen.
etc etc.

[ Voor 11% gewijzigd door Flix20 op 04-06-2024 08:06 ]

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Flix20 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:03:
[...]
Maar dingen als uitvalswegen, goed parkeren, voorzieningen etc vind ik ook de tekst alleen maar bevuilen.

Als je een woning gaat kopen zorg je toch dat je de buurt ook een beetje kent of minstens een uurtje google mappen.
Dat zul je uiteraard doen als een woning een serieuze kanshebber is. Maar als je je nog niet op een bepaalde wijk hebt geconcentreerd, dan zul je dat allemaal misschien nog niet weten. Dan kunnen zulke opmerkingen juist aanleiding zijn om die wijk eerder te overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:13
[...]

Ik wil gewoon dingen van het huis zelf lezen waar je voorkennis van moet hebben.
Domotica aanwezig?
etc etc.
Staat vaak in de brochure die je kunt downloaden of opvragen. Maar dit gaat al behoorlijk in detail. Voor een eerste selectie heb je (vooral) de andere informatie nodig, zeker als je niet zo bekend bent in de omgeving.
Locatie, locatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

[...]

Eens dat er de meest cringe waardige teksten geschreven worden.

Dan weet je waar de supermarkten zitten, de uitvalswegen etc.
Leuk dat er op de hoek een 'supermarkt' zit, maar als dat de lokale Hoogvliet is met 3 schappen, zal ik daar zelden tot nooit binnenstappen.

Parkeergelegenheid is ook altijd subjectief. Leuk dat ze schrijven; ruimte parkeergelegenheid. En als je gaat bezichtigen, zal dat ook zo lijken, want je bent waarschijnlijk tijdens kantoortijden.
Persoonlijk zou ik zelfs een aantal keer 's avonds langsrijden om daar echt een gevoel bij te hebben.

Domotica aanwezig?
etc etc.
Ik denk - met oprecht alle respect - dat je dan een a-typische zoeker bent.
In de huidige markt kijken mensen elke dag op Funda. Ze willen dan gewoon heel snel informatie die voor hen van belang is.
Zijn het 2-verdieners met een auto die ook af en toe thuiswerken = voldoende P-gelegenheid en hoeveel kamers.
Zijn het expats die in de stad werken = hoever van openbaar vervoer?
Zijn het jonge ouders = hoeveel kamers en zijn er scholen in de buurt.
Iedereen is ook benieuwd naar het energielabel.
De dingen die jij benoemt, komen bijna allemaal pas later. Als je je oog hebt laten vallen op een huis dat aan de basisvoorwaarden voldoet.
Wel kan het natuurlijk extra punten opleveren als er staat: "In 2023 zijn alle houten kozijnen vervangen door kunststof kozijnen met HR+++ glas" of "Het hele huis heeft vloerverwarming".
Maar je gaat er niet inzetten "De CV ketel is uit 2005" of "De schuur is bij het huis getrokken".

Een groot pluspunt van ons huis is bijvoorbeeld dat je per trein in 15 minuten op Schiphol bent, en dat meerdere keren per uur. Schiphol is een grote werkgever en natuurlijk voor zakenreizenden ook interessant. En in 12 minuten op Amsterdam Centraal en in 8 minuten op Sloterdijk. Dan het station op 5 minuten lopen. Dat is een mega-pluspunt voor het huis. Voor bepaalde groepen natuurlijk. Wie een grote tuin zoekt of heel veel rust, zit bij ons totaal verkeerd.

[ Voor 10% gewijzigd door Rzaan op 04-06-2024 11:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Rzaan schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 18:10:
[...]

Dat laatste is natuurlijk het belangrijkste (en deels herkenbaar)
Ik heb nog meegemaakt dat mijn ouders in de tijd van 12% rente twee huizen moesten betalen. Was geen pretje om te zien .

Daarom ga ik dat risico niet lopen. Tevens, alles wat ik qua overwaarde van voren kan investeren , hoef ik niet lenen. En... Op deze manier hopen wij ook een beetje het budget in bedwang te houden. Om ons tegen ons te beschermen ;)

Liever zekerheid dan (extra) stress.

Foto's zijn gemaakt, als het goed is komt hij vrijdag op Funda.

Was wel raar trouwens. Waar we aan de ene kant super blij zijn met de kans om een huis te bouwen in het buitengebied, zijn we ook een beetje treurig dat wij dit huis gaan verkopen.

[ Voor 20% gewijzigd door backupdevice op 04-06-2024 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:13
Heb zelf 10 maanden lang met dubbele lasten gezeten.
Waarbij we niet gewend waren aan rentes van 5,5-6,5%

Schrokken er toch aardig van wat er maandelijks af ging.
Blij dat dit nu voorbij is, kunnen we het geld eindelijk in ons huidige huis stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

syntesia schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:36:
Heb zelf 10 maanden lang met dubbele lasten gezeten.
Waarbij we niet gewend waren aan rentes van 5,5-6,5%

Schrokken er toch aardig van wat er maandelijks af ging.
Blij dat dit nu voorbij is, kunnen we het geld eindelijk in ons huidige huis stoppen.
Precies, ik zou daar erg gestrest van worden.

Nu met een beetje geluk de grond betalen van de overwaarde. Alles wat extra is is meegenomen en kan in het huis gestopt worden. Unit op de bouwgrond, alles sparen en minder lenen.

Ander voordeel is dat wij twee aannemers hebben die eind Q1 / begin Q2 kunnen beginnen. Alles zou dan naadloos in elkaar overlopen.

[ Voor 14% gewijzigd door backupdevice op 04-06-2024 13:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
Rzaan schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:39:
[...]

Ik denk - met oprecht alle respect - dat je dan een a-typische zoeker bent.
In de huidige markt kijken mensen elke dag op Funda. Ze willen dan gewoon heel snel informatie die voor hen van belang is.
Zijn het 2-verdieners met een auto die ook af en toe thuiswerken = voldoende P-gelegenheid en hoeveel kamers.
Zijn het expats die in de stad werken = hoever van openbaar vervoer?
Zijn het jonge ouders = hoeveel kamers en zijn er scholen in de buurt.
Iedereen is ook benieuwd naar het energielabel.
De dingen die jij benoemt, komen bijna allemaal pas later. Als je je oog hebt laten vallen op een huis dat aan de basisvoorwaarden voldoet.
Wel kan het natuurlijk extra punten opleveren als er staat: "In 2023 zijn alle houten kozijnen vervangen door kunststof kozijnen met HR+++ glas" of "Het hele huis heeft vloerverwarming".
Maar je gaat er niet inzetten "De CV ketel is uit 2005" of "De schuur is bij het huis getrokken".

Een groot pluspunt van ons huis is bijvoorbeeld dat je per trein in 15 minuten op Schiphol bent, en dat meerdere keren per uur. Schiphol is een grote werkgever en natuurlijk voor zakenreizenden ook interessant. En in 12 minuten op Amsterdam Centraal en in 8 minuten op Sloterdijk. Dan het station op 5 minuten lopen. Dat is een mega-pluspunt voor het huis. Voor bepaalde groepen natuurlijk. Wie een grote tuin zoekt of heel veel rust, zit bij ons totaal verkeerd.
offtopic:
Weet niet of deze discussie nog hier thuis hoort, of in het aankopen van een woning maar dan grijpt een mod wel in.

Wij vallen wel in jouw rijtje typische zoeker.
2 verdienders, 2 auto's voor de deur met nog een vleugje uit de andere catagorie (een kleine erbij).

De dingen die je aangeeft zijn voor mij inherent aan de locatie.
En daar lijkt mij, dat je daar al rekening mee houdt in je zoektocht en publieke informatie.
Als je wekelijks op schiphol moet zijn, ga je geen woning in Arnhem zoeken.
Waarom zou je voor een woning in Zaandam in de tekst gaan zetten dat je op 20min afstand van schiphol c.q. Amsterdam zit. Daar heb je waarschijnlijk die locatie al voor uitgekozen.

Als je scholen belangrijk vindt dan zoek je toch eerst de scholen uit waar je je kind heen zou willen sturen en ga je met die info zoeken naar woningen.
Dan kan het wel leuk in je tekst staan, "op 5 min fietsafstand van scholen" maar als dat een christelijke school is en je bent zelf van de Islam, dan heb je ook precies 0 aan die info.

Mijns inziens geef je in de tekst aan wat de USP van jouw woning is.
Dingen die je niet zelf kan opzoeken.

Dat is niet of je naast de lokale supermarkt woont, maar wat de eigenschappen van je woning bijzonder maakt. Waarom zou je voor jouw huis moeten gaan, en niet die van de overburen. Want die zit ook op 5 minuten lopen van die snackbar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Flix20 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:53:
[...]

Dat is niet of je naast de lokale supermarkt woont, maar wat de eigenschappen van je woning bijzonder maakt. Waarom zou je voor jouw huis moeten gaan, en niet die van de overburen. Want die zit ook op 5 minuten lopen van die snackbar.
Dit laatste is zo suggestief, en zou je alleen beantwoord kunnen krijgen als je naar een Open Huis dag komt . Want wat voor jou relevant is , is totaal blablabla voor een ander

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Flix20 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:53:
[...]

offtopic:
Weet niet of deze discussie nog hier thuis hoort, of in het aankopen van een woning maar dan grijpt een mod wel in.

Wij vallen wel in jouw rijtje typische zoeker.
2 verdienders, 2 auto's voor de deur met nog een vleugje uit de andere catagorie (een kleine erbij).

De dingen die je aangeeft zijn voor mij inherent aan de locatie.
En daar lijkt mij, dat je daar al rekening mee houdt in je zoektocht en publieke informatie.
Als je wekelijks op schiphol moet zijn, ga je geen woning in Arnhem zoeken.
Waarom zou je voor een woning in Zaandam in de tekst gaan zetten dat je op 20min afstand van schiphol c.q. Amsterdam zit. Daar heb je waarschijnlijk die locatie al voor uitgekozen.

Als je scholen belangrijk vindt dan zoek je toch eerst de scholen uit waar je je kind heen zou willen sturen en ga je met die info zoeken naar woningen.
Dan kan het wel leuk in je tekst staan, "op 5 min fietsafstand van scholen" maar als dat een christelijke school is en je bent zelf van de Islam, dan heb je ook precies 0 aan die info.

Mijns inziens geef je in de tekst aan wat de USP van jouw woning is.
Dingen die je niet zelf kan opzoeken.

Jij denkt dat iedereen al die dingen gaat uitzoeken over de locatie? Of dat iemand naar specifiek die ene school gaat zoeken?
Denk echt dat jij tot de weinigen behoort die dat doet.
15 minuten per trein naar Schiphol vanaf een station dat op 5 minuten lopen van je huis ligt, is een USP.
Als je in Zaandam Oost woont, doe je er een dik uur over. Dus het is ook in Amsterdam of Zaandam van belang waar je huis staat.
'Scholen' in zijn algemeenheid is wel degelijk van belang. Behalve als je net tot die groep behoort die zijn kind op een redelijk uitzonderlijke school wil krijgen.
Je concurreert niet met het huis van de overburen. Je concurreert met huizen in de gemeente of regio. Als je expat bent, wil je openbaar vervoer, supermarkt en wellicht nog andere winkels in de buurt. Als je Amsterdammer bent die de stad verlaat, wil je - grote kans - nog steeds de gemakken van de Grote Stad. Dus winkels en diensten en OV nabij. En niet aan de andere kant van de stad of het dorp.

Je ziet in tal van advertenties de pre's van de locatie staan die voor de potentiële kopers van belang zijn.
"Dicht bij de Zuidas'. Dat is maar een klein percentage van de woningen in Amsterdam.
"In 15 minuten met de trein op Schiphol' kan maar van een paar stations in Nederland. En daar horen een aantal stations in Amsterdam al niet eens bij. Dus de locatie 'Zaandam' of 'Amsterdam zegt niets over de bereikbaarheid van Schiphol vanuit jouw woning. Als jij ergens in Amsterdam bij het Tropenmuseum woont, doe je er dik 45 minuten over om op Schiphol te komen. En dan moet je nog dikke mazzel hebben met de tram.

Voor woningen zijn - in het algemeen - 3 zaken belangrijk: Location, Location, Location.
Uitgekauwde grap, maar o zo waar.
Wij hebben er destijds ons huis in Zaandam op gekocht, ons eerste huis ook en het huidige huis.
Pas nadat we die selectie hadden gemaakt (en een aandachtige blik op de foto's) gingen we de huizen bekijken en kwamen de andere voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Rzaan schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:15:
[...]

Jij denkt dat iedereen al die dingen gaat uitzoeken over de locatie? Of dat iemand naar specifiek die ene school gaat zoeken?
15 minuten per trein naar Schiphol vanaf een station dat op 5 minuten lopen van je huis ligt, is een USP.
Als je in Zaandam Oost woont, doe je er een dik uur over. Dus het is ook in Amsterdam of Zaandam van belang waar je huis staat.
'Scholen' in zijn algemeenheid is wel degelijk van belang. Behalve als je net tot die groep behoort die zijn kind op een redelijk uitzonderlijke school wil krijgen.
Je concurreert niet met het huis van de overburen. Je concurreert met huizen in de gemeente of regio. Als je expat bent, wil je openbaar vervoer, supermarkt en wellicht nog andere winkels in de buurt. Als je Amsterdammer bent die de stad verlaat, wil je - grote kans - nog steeds de gemakken van de Grote Stad. Dus winkels en diensten en OV nabij. En niet aan de andere kant van de stad of het dorp.

Je ziet in tal van advertenties de pre's van de locatie staan die voor de potentiële kopers van belang zijn.
"Dicht bij de Zuidas'. Dat is maar een klein percentage van de woningen in Amsterdam.
"In 15 minuten met de trein op Schiphol' kan maar van een paar stations in Nederland. En daar horen een aantal stations in Amsterdam al niet eens bij. Dus de locatie 'Zaandam' of 'Amsterdam zegt niets over de bereikbaarheid van Schiphol vanuit jouw woning. Als jij ergens in Amsterdam bij het Tropenmuseum woont, doe je er dik 45 minuten over om op Schiphol te komen. En dan moet je nog dikke mazzel hebben met de tram.

Voor woningen zijn - in het algemeen - 3 zaken belangrijk: Location, Location, Location.
Wij hebben er destijds ons huis in Zaandam op gekocht, ons eerste huis ook en het huidige huis.
Pas nadat we die selectie hadden gemaakt (en een aandachtige blik op de foto's) gingen we de huizen bekijken en kwamen de andere voorwaarden.
Maar mensen die dergelijke zaken belangrijk vinden starten toch niet een zoekopdracht in Funda met heel nederland? En gaan dan in de advertie kijken en zien dat de woning in Groningen ligt?

Als je dicht bij de Zuidas wil zitten dan ga je niet naar woningen hartje centrum zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

jeroenkb schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:28:
[...]

Maar mensen die dergelijke zaken belangrijk vinden starten toch niet een zoekopdracht in Funda met heel nederland? En gaan dan in de advertie kijken en zien dat de woning in Groningen ligt?

Als je dicht bij de Zuidas wil zitten dan ga je niet naar woningen hartje centrum zoeken
Natuurlijk zoeken die mensen waarschijnlijk naar Buitenveldert, Rivierenbuurt of Oud Zuid.
Maar je kunt wel op de Zuidas werken, maar niet de Zuidas centen hebben.
Dus dan is een huis wat vlakbij een metrostation ligt in Noord, dan kun je nog steeds in de advertentie zetten: Binnen 12 minuten op de Zuidas. Dus dan is dat een USP voor mensen die wel op de Zuidas werken, maar niet de Zuidas centen hebben.
Expats bijvoorbeeld zoeken veelal eerst dicht in de buurt van hun werk. Daar is het vaak duur. Dus dan gaan ze verder kijken. Als ze dan verder kijken dan duikt ineens Zaandam op, want dichtbij per trein.

Zo denk ik dat je voor elk huis die unieke punten van jouw locatie moet benoemen die voor jouw doelgroep belangrijk zijn. Voor gezinnen zijn dat scholen. die paar % die een Islamitische school zoekt, spreek je dan niet aan. Jammer.
Voor ouderen is nabijheid van doktoren, fysio, e.d wat belangrijker.
De punten of de de CV ketel van 2005 of 2010 is, komen later pas. Dat er CV inzit, moet je natuurlijk wel benoemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Rzaan schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:15:
[...]

Je hamert er zelf zo op dat locatie locatie locatie zo belangrijk vind, maar vervolgens niets uitzoekt over een locatie?
Dan is het toch kennelijk niet zo belangrijk?

Maar ja; locatie locatie locatie is zeker van belang.
Hoe ik het zie: een zoektocht begint op 3 punten. Waar willen we wonen, wat willen we hebben (kamers,carport, airco's jacuzzi en wat nog meer) en wat kunnen we betalen.

Ik neem aan dat het gros v/d mensen de filters gebruikt op Funda. Dus max bedrag, plaats, misschien wijk/buurt en dan onderin de eigenschappen aanvinken.

Dus ik ben het zeker niet met je eens.
Je concurreert zeker wel met je overburen/wijk. Ik heb een appartement verkocht waar er 100 van in dezelfde straat zijn. Allemaal directe concurrenten.
Trek een straal van jouw afstand naar het station, rondom het station en dat zijn alle woningen waarmee je concurreert (in dezelfde prijsklasse)
Als je dichtbij een station wilt wonen, ga je daar de wijken van aanvinken en daar komen dan huizen uitrollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:07

Woohooo

Smilie, James Smilie

Zou het zin hebben om voor ons een nieuw energielabel aan te vragen?

Huidige label C is nog geldig. Nadien aangepakt;
- Gehele achterpui is vervangen door kunststof hr++
- Zijgevel geïsoleerd spouwmuur isolatie
- Extra zonnepanelen (van 9 naar 15) 2400wp naar 4800wp
- Multisplit airco
- Vloerverwarming 10cm hoh gewoon op de cv aangesloten

We stoken best veel op die airco, maar weet niet of dat nou wel wordt meegenomen in dat rapport uiteindelijk. Was vorig jaar 350euro kwijt op de eindrekening. Zou ik daarmee een B of wellicht A kunnen halen en zou dat lonen voor de verkoopprijs?

[ Voor 21% gewijzigd door Woohooo op 04-06-2024 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:24
Ik denk dat je daarmee al op A zit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 17:34
Woohooo schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 20:39:

We stoken best veel op die airco, maar weet niet of dat nou wel wordt meegenomen in dat rapport uiteindelijk. Was vorig jaar 350euro kwijt op de eindrekening. Zou ik daarmee een B of wellicht A kunnen halen en zou dat lonen voor de verkoopprijs?
Voor die 300 euro die dat kost toch de moeite waard lijkt me. De 350 euro voor wat? verschil wat je bij moest betalen naast de maandkosten? Weinig relevant. Wel hoeveel kuub je verstookt hebt in een jaar. De extra zonnepanelen kunnen nu een nadeel lijken voor kopers vanwege de boete op teveel terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

pauldaytona schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 22:23:
[...]

Voor die 300 euro die dat kost toch de moeite waard lijkt me. De 350 euro voor wat? verschil wat je bij moest betalen naast de maandkosten? Weinig relevant. Wel hoeveel kuub je verstookt hebt in een jaar. De extra zonnepanelen kunnen nu een nadeel lijken voor kopers vanwege de boete op teveel terugleveren.
Die €350 was voor het hele jaar, totale kosten. 250m² gas en 110kw over het hele jaar verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-08 09:25

- Multisplit airco

Je stookgedrag wordt niet meegenomen in het bepalen van het label. Al je gegevens worden ingevoerd en op basis daarvan wordt er een modelberekening gemaakt.

Alle iso maatretelen hebben natuurlijk wel effect maar ik weet niet of je op een A gaat komen. De nieuwe labels zijn wat strenger dan de oude. Zelfs voor Label B zou ik die kosten wel pakken denk ik. Persoonlijk merk ik dat ik gevoelsmatig alles vanaf B voldoende geisoleerd vindt en C toch meer het idee heb dat ik aan de bak moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1

- Multisplit airco

Een airco wordt gezien als een apparaat dat koelt en daardoor het energieverbruik verhoogt. Heeft daarom een negatief effect op het energielabel.

Maar als maatregelen samen lijken mij wel het energielabel te verbeteren. Het lijkt mij als koper sowieso fijn als het label aansluit bij de huidige situatie en niet weergeeft hoe het ooit was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:09
Rubbergrover1 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 03:08:
[...]

Een airco wordt gezien als een apparaat dat koelt en daardoor het energieverbruik verhoogt. Heeft daarom een negatief effect op het energielabel.
Vreemd, want elk apparaat dat je in huis hebt, verbruikt energie. Die worden toch ook niet allemaal meegeteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:44
Pat911 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:14:
[...]

Vreemd, want elk apparaat dat je in huis hebt, verbruikt energie. Die worden toch ook niet allemaal meegeteld.
Je huishoudelijke apparaten zijn geen onderdeel van de woning en worden daarom niet meegeteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:30
[...]

Maar als maatregelen samen lijken mij wel het energielabel te verbeteren. Het lijkt mij als koper sowieso fijn als het label aansluit bij de huidige situatie en niet weergeeft hoe het ooit was.
Een airco kan ook verwarmen..dus analoog hieraan een warmtepomp gebruikt ook energie, heeft daarom een negatief effect op het energielabel 8)7 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
XFlame schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:17:
[...]

Je huishoudelijke apparaten zijn geen onderdeel van de woning en worden daarom niet meegeteld.
Dan nog, mijn huishoudelijke apparaten staan waarschijnlijk vaker aan dan bij de buurvrouw de airco.
Nog even los van alle apparatuur die maar in standby modus zit of in ieder geval continu met een stekker in het stopcontact.
In ieder geval raar dat een apparaat waarover je zelf bepaalt wanneer en hoe lang deze aan staat mee zou moeten tellen voor een energielabel. Van een boiler zou ik het snappen, comfortwater heb je nodig. Maar een airco, ik vind het raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:40

Sport_Life

Solvitur ambulando

- Multisplit airco

Ik denk wel label A, overigens zegt het bedrag niet zoveel, als jij 4800kwh verbruikt dan ga je vanaf 2027 alsnog zo'n 3600kwh + gasverbruik moeten afrekenen.

Als ik nu zou moeten kiezen dan had ik geen pv panelen genomen, maar een dynamisch contract. Dan betaal je ook bijna niks als de zon schijnt.. precies hetzelfde als de pv bezitters. Het huidige label is ook gebaseerd op het salderen met pv panelen , dat lijkt mij ook onhoudbaar (ik heb label A+++ bij een verbruik van 9000kwh omdat het dak vol ligt met pv panelen die alles salderen..)

De vloerverwarming en achterpui zijn wel veel waard! d:)b Dat trekt de waarde wel omhoog denk ik. Airco is dan weer een beetje jammer, zeker bij vloerverwarming. Een L/W warmtepomp was veel beter geweest. En die kan ook (matig) koelen.

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 05-06-2024 09:29 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
vincent_1971 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:18:
[...]

Een airco kan ook verwarmen..dus analoog hieraan een warmtepomp gebruikt ook energie, heeft daarom een negatief effect op het energielabel 8)7 ?
Een warmtepomp komt in de regel in plaats van een CV of andere verwarming. Per saldo heeft dat een gunstig effect op het verwachtte energieverbruik. Een airco is in de regel naast een andere warmtevoorziening en kan zo juist extra verwacht verbruik opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Pat911 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:20:
[...]

Dan nog, mijn huishoudelijke apparaten staan waarschijnlijk vaker aan dan bij de buurvrouw de airco.
Maar dat zal dan niet anders zijn of je in een label A woning woont of in een label F. Jouw persoonlijke energieverbruik maakt dus niet de ene woning energiezuiniger dan de andere woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rubbergrover1 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:27:
[...]

Een warmtepomp komt in de regel in plaats van een CV of andere verwarming. Per saldo heeft dat een gunstig effect op het verwachtte energieverbruik. Een airco is in de regel naast een andere warmtevoorziening en kan zo juist extra verwacht verbruik opleveren.
Ik ken de regels niet precies, maar om te koelen wordt een airco doorgaans aangezet als de zon schijnt. Met pv panelen heb je dus direct verbruik, dat lijkt mij juist erg zuinig.

In tegenstelling tot het verwarmen van een woning in de winter (ongeacht warmtebron) , dat kun je niet (nauwelijks) direct opwekken. Waarbij een W/W of L/W warmtepomp efficiënter met energie omgaat dan een gasketel.

Ken jij de regels om een label te bepalen precies of praat je met je onderbuikgevoel?

Overigens is een airco ook een warmtepomp ;) (L/L)

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 05-06-2024 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:31
[...]

Volgens mij heeft een airco geen positief of negatief effect op een energielabel voor een woning.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Kalentum schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:48:
[...]

Volgens mij heeft een airco geen positief of negatief effect op een energielabel voor een woning.
https://www.eigenhuis.nl/...n/energielabel-verbeteren
Waarom heeft een airco geen positief effect op een energielabel?
Een airco telt voor het energielabel in de meeste gevallen niet mee voor het verwarmen van de woning. De airco wordt alleen gezien als apparaat waarmee gekoeld wordt en dit kost energie. Daarom heeft het een negatief effect op energielabels. Je kunt de woning wel verwarmen met een airco.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Pat911 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:20:
[...]

Nog even los van alle apparatuur die maar in standby modus zit of in ieder geval continu met een stekker in het stopcontact.
In ieder geval raar dat een apparaat waarover je zelf bepaalt wanneer en hoe lang deze aan staat mee zou moeten tellen voor een energielabel. Van een boiler zou ik het snappen, comfortwater heb je nodig. Maar een airco, ik vind het raar.
Dat is totaal niet relevant. Als jij gaat verhuizen neem je al je troep mee en zegt dat dus niets over het huis zelf. Het energielabel gaat over je huis en alles wat daar aan vast zit. Niet je inboedel. Airco zit aan het huis vast en ga je niet meenemen als je verhuist, dus die telt mee.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:00
SmurfLink schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:56:
[...]

Dat is totaal niet relevant. Als jij gaat verhuizen neem je al je troep mee en zegt dat dus niets over het huis zelf. Het energielabel gaat over je huis en alles wat daar aan vast zit. Niet je inboedel. Airco zit aan het huis vast en ga je niet meenemen als je verhuist, dus die telt mee.
Klopt natuurlijk, echter als de toko binnen nou eenmaal veel te heet wordt in de zomer gaan mensen toch wel koelen. Dan is het wel vreemd dat je voor de (zuinigere) split-unit airco bestraft wordt in het energielabel, terwijl de veel minder efficiente mobiele airco geen enkel probleem is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:33:
[...]

Ik ken de regels niet precies, maar om te koelen wordt een airco doorgaans aangezet als de zon schijnt. Met pv panelen heb je dus direct verbruik, dat lijkt mij juist erg zuinig.
Daarmee wordt de opbrengst van die panelen dus lager. En per saldo het netto energieverbruik over een jaar gezien hoger. Precies de reden waarom het negatief uitpakt op het energielabel.
Ken jij de regels om een label te bepalen precies of praat je met je onderbuikgevoel?
Wat denk je zelf. "Zijn reactie staat me niet aan, dus hij zal wel uit zijn nek lullen?"
Overigens is een airco ook een warmtepomp ;) (L/L)
Uiteraard, maar, zoals ik aangaf, een warmtepomp is in de regel in plaats van een ander verwarmingsapparaat. Een airco is in de regel extra, naast een ander verwarmingsapparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

pauldaytona schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 22:23:
[...]

Zonnepanelen zijn altijd een voordeel.
Ten eerste bestaat er de komende jaren nog steeds de salderingsregel.
Óf die zo snel afgeschaft wordt als in de regeringsplannen staat, is nog maar de vraag. Moet nog door de 2de en 1ste kamer, waar veel weerstand is tegen afschaffing in een enkele stap.
Daarnaast wordt de boete door velen verkeerd begrepen. Je krijgt namelijk eerst een vergoeding van je energiemaatschappij. Zeg even 12 cent. Daarna moet je ook een terugleververgoeding betalen. Zeg 9 cent. dus je houdt onder de streep maar 3 cent per kWh over. Dat is peanuts, maar het is dus niet zo dat je geld moet bijleggen.
Bovendien is alle stroom die je direct zelf gebruikt 'gratis'. Vooral in een bloedhete zomer heel fijn als je AC gebruikt; een enorme energieslurper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rubbergrover1 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:04:
[...]

Daarmee wordt de opbrengst van die panelen dus lager. En per saldo het netto energieverbruik over een jaar gezien hoger. Precies de reden waarom het negatief uitpakt op het energielabel.
Afgelopen maanden werd al veel teveel energie opgewekt, zelfs zo veel dat veel pv installaties uitschakelden. En leveranciers gaan nu ook kosten doorberekenen.

Je kunt geen energie in de zomer opwekken en in de winter gebruiken, dat door het salderen dit gevoel ontstaat bij veel mensen maakt dit natuurlijk niet meteen een natuurwet ;)
[...]

Wat denk je zelf. "Zijn reactie staat me niet aan, dus hij zal wel uit zijn nek lullen?"

[...]
Ik vroeg het mij af. Puur energetisch klopt het niet (opwekken in de zomer en gebruik in de winter). Zal mij dan ook niets verbazen dat dit gaat veranderen in het bepalen van energie labels.

10 jaar geleden was het een logische gedachte om opgewekte energie in de zomer mee te nemen in het jaarverbruik, maar dit is m.i. allang achterhaald sinds er in het voorjaar en de zomer een overschot is.
Uiteraard, maar, zoals ik aangaf, een warmtepomp is in de regel in plaats van een ander verwarmingsapparaat. Een airco is in de regel extra, naast een ander verwarmingsapparaat.
Daar ben ik het mee eens, daarom zou ik nooit een airco (erbij) nemen om te verwarmen, maar primair l/l warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:19:
[...]

Afgelopen maanden werd al veel teveel energie opgewekt, zelfs zo veel dat veel pv installaties uitschakelden. En leveranciers gaan nu ook kosten doorberekenen.

Je kunt geen energie in de zomer opwekken en in de winter gebruiken, dat door het salderen dit gevoel ontstaat bij veel mensen maakt dit natuurlijk niet meteen een natuurwet ;)
Voor de systematiek van het energielabel, en daarmee voor deze discussie, is dat niet relevant. Daarbij wordt alleen gekeken naar netto verbruik per m2 over een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rzaan schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:15:
[...]

Zonnepanelen zijn altijd een voordeel.
Ten eerste bestaat er de komende jaren nog steeds de salderingsregel.
Óf die zo snel afgeschaft wordt als in de regeringsplannen staat, is nog maar de vraag. Moet nog door de 2de en 1ste kamer, waar veel weerstand is tegen afschaffing in een enkele stap.
Daarnaast wordt de boete door velen verkeerd begrepen. Je krijgt namelijk eerst een vergoeding van je energiemaatschappij. Zeg even 12 cent. Daarna moet je ook een terugleververgoeding betalen. Zeg 9 cent. dus je houdt onder de streep maar 3 cent per kWh over. Dat is peanuts, maar het is dus niet zo dat je geld moet bijleggen.
Bovendien is alle stroom die je direct zelf gebruikt 'gratis'. Vooral in een bloedhete zomer heel fijn als je AC gebruikt; een enorme energieslurper.
Als ik het goed heb is het als volgt.
Over alles wat je saldeert betaal je terugleverkosten, dus de stroom kost je 9 ct ipv 20ct (dynamisch tarief).

De vraag is of je met 11ct verschil de pv panelen kunt terugverdienen, ik denk dat het een lastige casus wordt.

Dus bij 100% afdekken van je verbruik is de berekening 30% 'gratis', de overige 70% levert 11ct op tot 2027 (dat was voorheen 30-40ct) en na 2027 kost het geld zoals de leveranciers er nu mee omgaan. De vraag is of dat gaat veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Sport_Life schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:47:
[...]

Dus bij 100% afdekken van je verbruik is de berekening 30% 'gratis', de overige 70% levert 11ct op tot 2027 en na 2027 kost het geld zoals de leveranciers er nu mee omgaan.
Volgens mij is je laatste zin niet juist. Je krijgt volgens mij sowieso een vergoeding. Zolang die vergoeding hoger blijft dan de terugleverboete, is het ok.
Maar pin me er niet op vast.

Voor de discussie in dit topic lijkt het me sowieso een pré als je huis zonnepanelen heeft. Je hebt zelf de aanschafkosten niet meer. Mochten de verkopers de panelen door berekenen in hun verkoopprijs, zal dat ws niet de volle mep zijn. Dus je hebt sowieso nog een paar jaar veel plezier van je panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rubbergrover1 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:43:
[...]

Voor de systematiek van het energielabel, en daarmee voor deze discussie, is dat niet relevant. Daarbij wordt alleen gekeken naar netto verbruik per m2 over een jaar.
Je koopt een woning voor de komende 10-15 jaar , dus het is als koper zeker wel relevant hoe de saldeerwetgeving er over 2-3 jaar uit gaat zien.

Een label is dan maar een papiertje waar je weinig aan hebt als je in 2027 voor de opgewekte stroom die je niet kunt salderen moet gaan betalen.
Waarbij ik inschat dat het salderen straks van het label verdwijnt (dus alleen directe verbruik het label vergroot).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rzaan schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:53:
[...]

Volgens mij is je laatste zin niet juist. Je krijgt volgens mij sowieso een vergoeding. Zolang die vergoeding hoger blijft dan de terugleverboete, is het ok.
Maar pin me er niet op vast.

Voor de discussie in dit topic lijkt het me sowieso een pré als je huis zonnepanelen heeft. Je hebt zelf de aanschafkosten niet meer. Mochten de verkopers de panelen door berekenen in hun verkoopprijs, zal dat ws niet de volle mep zijn. Dus je hebt sowieso nog een paar jaar veel plezier van je panelen.
Klopt! Als je nu panelen hebt dan is dat alleen maar goed natuurlijk! Maar als je nu 5k-10k moet investeren in panelen zou ik nog even goed de berekening maken en uitgaan van terugleverkosten vs gunstige dynamische tarieven.

Voor de volledigheid: heb zelf 9000kwh per jaar aan opwekken/verbruik icm een warmtepomp, die zijn in 2027 allang terugverdiend (3 jarig contract zonder terugleverkosten).

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 05-06-2024 11:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:54:
[...]

Je koopt een woning voor de komende 10-15 jaar , dus het is als koper zeker wel relevant hoe de saldeerwetgeving er over 2-3 jaar uit gaat zien.

Een label is dan maar een papiertje waar je weinig aan hebt als je in 2027 voor de opgewekte stroom die je niet kunt salderen moet gaan betalen.
Maar de discussie gaat over de vraag of het nut heeft om een beter energielabel aan te vragen. Daarom is de discussie over hoe salderen in de toekomst zal gaan off topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
Rubbergrover1 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:31:
[...]

Maar dat zal dan niet anders zijn of je in een label A woning woont of in een label F. Jouw persoonlijke energieverbruik maakt dus niet de ene woning energiezuiniger dan de andere woning.
Dat is precies mijn punt. Waarom zou een vaste airco mee moeten tellen? Ook al is het onderdeel van het huis, het gebruik ervan maakt wat uit voor je verbruik, niet of je hebt, in tegenstelling tot spouwmuurisolatie of HR+++++ glas e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rubbergrover1 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:01:
[...]

Maar de discussie gaat over de vraag of het nut heeft om een beter energielabel aan te vragen. Daarom is de discussie over hoe salderen in de toekomst zal gaan off topic.
Precies, mijn antwoord is dus dat het voor de kritische koper geen enkele meerwaarde biedt, jij en ik kijken (hopelijk) verder dan het label en snappen heel goed dat een A label vanwege pv panelen die in de winter (als je het nodig hebt) niks doen niet zoveel meerwaarde biedt. Vloerverwarming en een pui met hr++ glas (en evt nieuwe vloer, keuken,etc) heeft dat wel. Daarbij is de zonnepanelen boete nu uitgebreid negatief in het nieuws geweest, dus de vraag is of mensen de pv panelen nog als meerwaarde zien als je een 'boete' moet betalen (zonder dat mensen de details kennen/snappen). Het is algemeen bekend volgens mij dat pv panelen het label omhoog duwen.

Maar ik weet dat er nog veel kopers zijn die vanuit FOMO niet veel verder kijken dan het label dus voor die groep zal een A label ongetwijfeld meerwaarde bieden. :)

Er valt dus niet een volmondig ja of nee op te zeggen, je bent afhankelijk van wat de markt ervan vindt (waarbij ik de aanname doe dat doorstromers doorgaans kritischer zijn).

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 05-06-2024 11:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

Thanks voor alle input, vrijdag komt er iemand voor het energielabel :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:33:
[...]

Precies, mijn antwoord is dus dat het voor de kritische koper geen enkele meerwaarde biedt, jij en ik kijken (hopelijk) verder dan het label en snappen heel goed dat een A label vanwege pv panelen die in de winter (als je het nodig hebt) niks doen niet zoveel meerwaarde biedt.
Uiteraard kijken veel mensen wel verder. Maar dan moet je wel door de eerste 'selectie' komen. Er zullen genoeg potentiële kopers zijn die überhaupt niet naar een label C woning kijken. Om die mensen voor je te winnen, is een beter label wel nuttig.

offtopic:
(Overigens wordt bij een moderne, goed geïsoleerde woning tegenwoordig verwarming veel minder een issue dan koeling in de zomer. Waarmee verbruik en opwek weer meer synchroon gaan lopen.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Koeling in de zomer ook sterk afhankelijk van je wensen hoor @Rubbergrover1. Ik krijg altijd een loopneus van de airco, dus stel ik het aanzetten van zo'n ding veelal uit. Ook vind ik het prima te doen tot een graad of 30. Meer dan dat in dagen zijn er 2 tot 8 per jaar, die zit ik wel uit, Maargoed dat gaat net zo goed op voor verwarmen (18 of 22 graden bij 0 buiten bijv)

Bron: https://www.knmi.nl/kenni...sche%20dagen%20per%20jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

N1ckk schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:56:
Koeling in de zomer ook sterk afhankelijk van je wensen hoor @Rubbergrover1. Ik krijg altijd een loopneus van de airco, dus stel ik het aanzetten van zo'n ding veelal uit. Ook vind ik het prima te doen tot een graad of 30. Meer dan dat in dagen zijn er 2 tot 8 per jaar, die zit ik wel uit, Maargoed dat gaat net zo goed op voor verwarmen (18 of 22 graden bij 0 buiten bijv)

offtopic:
Ik koel in de zomer met de warmtepomp en dat werkt ook best goed, hij pompt simpelweg koud water door de vloer :). Geen koude luchtstromen zoals bij airco, maar daarentegen iets minder 'ad hoc'. Met de airco kun je even snel koelen, dat gaat niet met vloerkoeling.

En als het echt heel warm is dan wonen/werken we in de kelder!

Maargoed, dit gaat wel wat offtopic ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 05-06-2024 14:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
N1ckk schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:56:

offtopic:
Welke temperatuur aangenaam is, verschilt uiteraard van persoon tot persoon. 30 graden is daarbij een stuk boven het gemiddelde. Voor de verkoop van een woning kun je beter uitgaan van wat 'normaal' als aangename temperatuur geldt.

Ik zou overigen ook geen luchtkoeling willen. Maar bij vloerverwarming + warmtepomp is enige verkoeling via de vloer best aangenaam. Zeker als de woning een betonnen blok is dat anders de warmte erg lang vasthoudt (zoals bij veel nieuwbouw).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:55
Appartement wat ik verhuurde staat inmiddels sinds vrijdag te koop. Vond de vraagprijs al fors aangezien het appartement uit 2004 is maar daarna niet meer is aangepast. Twee makelaars die over de vloer kwamen, kwamen met ongeveer dezelfde prijs. Maar zou het er zelf nooit aan uitgeven. Inmiddels nog maar 1 bezichtigingsaanvraag. Valt toch een beetje tegen. Gaat over een appartement in een dorp in de Randstad. Had toch wel op een 5-tal bezichtigingen gehoopt. Was nog twijfel om de vraagprijs 15k lager te zetten, maar of dat had uitgemaakt betwijfel ik.

Toch zeer anders dan het instapklare appartement waar we zelf in woonden en drie maanden geleden te koop hadden gezet. Daar waren de drie dagdelen allemaal volgeboekt met bezichtigingen en hadden we 12 biedingen.

Dit wordt denk een kwestie van een marathon in plaats van sprint. Alhoewel de ene bezichtiging natuurlijk ook meteen de winnaar kan zijn mocht er daadwerkelijk interesse zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@Kartmans1
Moet het apparatement ook echt onderhanden genomen worden? Of is het alleen maar iets te gedateerd?
Want als er echt nog geklust moet worden (dus iets meer dan een lik verf en een nieuwe laminaat-vloer) dan schrikt dat blijkbaar toch veel mensen af.
Terwijk je dus daar als koper nog potentiele 'parels' kunt vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:55
Rzaan schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 22:06:
@Kartmans1
Moet het apparatement ook echt onderhanden genomen worden? Of is het alleen maar iets te gedateerd?
Want als er echt nog geklust moet worden (dus iets meer dan een lik verf en een nieuwe laminaat-vloer) dan schrikt dat blijkbaar toch veel mensen af.
Terwijk je dus daar als koper nog potentiele 'parels' kunt vinden.
Mwah, inderdaad gewoon gedateerd. Keuken is nog netjes, maar zou ik er zelf ook uithalen. En er zit een 20 jaar oude cv ketel in (werkt nog wel gewoon goed), dus die dien je ook tzt te vervangen. Badkamer zelfde verhaal, ook gedateerd maar verder wel netjes.

Maar in een markt waar je als koper amper kan kiezen (in dit dorp staan maar vier appartementen onder de 300k te koop, waaronder deze), zou je verwachten dat mensen daar doorheen kijken. Tegelijkertijd, het appartement is maar 57m2, dus je moet niet een jong stel zijn wat snel kinderen wil. Appartement zou ook ideaal zijn voor ouderen die kleiner willen gaan wonen, gezien de kleinschaligheid van het complex en aanwezigheid van een lift en eigen parkeerplaats.

Maar we wachten af! Wellicht zeg ik over twee weken dat het al wel verkocht is.

Wel wat geks meegemaakt trouwens. Tot gisteren stond het aantal x bekeken op een schramele 525, waar dit maandag 502 was. Vanochtend was het 550. Opeens stond hij vanmiddag op 1700. Hoe dat nou opeens kan? Bug bij funda wellicht? Of ergens gedeeld?

[ Voor 9% gewijzigd door Kartmans1 op 05-06-2024 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPP
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:55

BPP

Goedenavond Tweakers,

Ook ik ben bezig met mijn plannen om binnen enkele maanden mijn woning te verkopen. Nu zit ik zoals zovelen helaas met een VvE voor 200 euro in de maand. Nu las ik in dit draadje dat user @ScreamGT een regeling had getroffen met zijn VvE om in ieder geval voor de komende 5 jaar minder te betalen (en als eenmalig bedrag voor te schieten). Of nouja in ieder geval minder tov de overige leden. Want ik neem aan dat een verhoging bij een VvE altijd op de loer ligt. Zijn er meer mensen die zoiets hebben gedaan?

80 vd 200 euro is voor de storing reservefonds. Dus ik zou dan willen voorstellen om 4 á 5 jaar vooruit te betalen.

[ Voor 14% gewijzigd door BPP op 06-06-2024 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
BPP schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 23:17:
Goedenavond Tweakers,

Ook ik ben bezig met mijn plannen om binnen enkele maanden mijn woning te verkopen. Nu zit ik zoals zovelen helaas met een VvE voor 200 euro in de maand. Nu las ik in dit draadje dat user @ScreamGT een regeling had getroffen met zijn VvE om in ieder geval voor de komende 5 jaar minder te betalen (en als eenmalig bedrag voor te schieten). Of nouja in ieder geval minder tov de overige leden. Want ik neem aan dat een verhoging bij een VvE altijd op de loer ligt. Zijn er meer mensen die zoiets hebben gedaan?

80 vd 200 euro is voor de storing reservefonds. Dus ik zou dan willen voorstellen om 4 á 5 jaar vooruit te betalen.
Ik denk dat veel mensen niet beseffen wat je bij een koopwoning aan extra periodieke kosten en onderhoud gemiddeld kwijt bent. Ik vind 200 euro per maand daarvoor geen overdreven hoog bedrag.

Als je de mensen die daarover vallen toch wilt paaien, dan weet ik niet of dit voor iedereen werkt. Je zult de kopers namelijk sowieso eerlijk moeten vertellen wat de normale VvE bijdrage is. Een deel van de mensen zal die paar jaar lagere lasten wel belangrijk vinden, bijvoorbeeld als je verwacht dat je inkomen tegen die tijd veel beter is. Maar ook denk dat veel mensen toch vooral kijken wat de reguliere VvE bijdrage is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPP

BPP

Rubbergrover1 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 06:21:
[...]

Ik denk dat veel mensen niet beseffen wat je bij een koopwoning aan extra periodieke kosten en onderhoud gemiddeld kwijt bent. Ik vind 200 euro per maand daarvoor geen overdreven hoog bedrag.

Als je de mensen die daarover vallen toch wilt paaien, dan weet ik niet of dit voor iedereen werkt. Je zult de kopers namelijk sowieso eerlijk moeten vertellen wat de normale VvE bijdrage is. Een deel van de mensen zal die paar jaar lagere lasten wel belangrijk vinden, bijvoorbeeld als je verwacht dat je inkomen tegen die tijd veel beter is. Maar ook denk dat veel mensen toch vooral kijken wat de reguliere VvE bijdrage is.
Uiteraard zal ik het eerlijk communiceren. Wat mij betreft staat het zelfs in de advertentie. Het gaat er dan idd om de groep die nog twijfelt ivm de hoogte vd servicekosten

Wmb je punt over het onderhoud. Dit klopt helemaal natuurlijk. In mijn geval gaat het eigenlijk ook om een 3-laags tussenwoning. Het zit alleen aan de achterkant vast aan een blok met winkels. Dus ik heb geen tuin, maar een dakterras en woonkamer zit boven. Onderhoud dak, gevel, kozijnen (wel hout) en de verzekeringen zit er allemaal in. Maar ik ook denk dat er een grote groep is die niet zo denkt en het puur ziet als 200 euro extra kosten.

Uiteraard is ook een deel van de 200 kosten die je bij een reguliere woning niet zou hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

BPP schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:35:
[...]

Uiteraard zal ik het eerlijk communiceren. Wat mij betreft staat het zelfs in de advertentie. Het gaat er dan idd om de groep die nog twijfelt ivm de hoogte vd servicekosten

Wmb je punt over het onderhoud. Dit klopt helemaal natuurlijk. In mijn geval gaat het eigenlijk ook om een 3-laags tussenwoning. Het zit alleen aan de achterkant vast aan een blok met winkels. Dus ik heb geen tuin, maar een dakterras en woonkamer zit boven. Onderhoud dak, gevel, kozijnen (wel hout) en de verzekeringen zit er allemaal in. Maar ik ook denk dat er een grote groep is die niet zo denkt en het puur ziet als 200 euro extra kosten.

Uiteraard is ook een deel van de 200 kosten die je bij een reguliere woning niet zou hebben.
200 euro p maand voor een 3 laags tussenwoning vind ik niet duur, de VvE die ik ooit had was 150 p maand voor 75m2.
(Buren betaalde 300 voor 150m2). En die is toen goed verkocht ;)
Dat was in 2017.

Dus je hoeft niet bang te zijn om mensen af te schrikken. Veel belangrijker is de staat van onderhoud en de aanwezigheid van een MJOP, notulen, jaarverslag etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Laatst online: 22:47
.

[ Voor 99% gewijzigd door Martijn1990 op 06-06-2024 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-09 16:38

ScreamGT

joejoe

200 euro is m.i. echt acceptabel hoor. Ik zou niks voor schieten of laten verrekenen. Dit valt gewoon binnen de norm van VVE bijdrage (maatschappelijke norm).

Lekker laten en het geld in eigen zak houden. Goed zorgdragen dat je alle documentatie zo volledig mogelijk aanlevert zo dat de toekomstige koper niet voor verassingen komt te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
BPP schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:35:
[...]

Ik denk dat het voor veel mensen belangrijker is of de VvE goed werkt en of de VvE gezond is. Ik zou dan eerder duidelijk maken dat er regelmatig onderhoud wordt gepleegd. Bijvoorbeeld wanneer de VvE voor het laatst het schilderwerk heeft aangepakt of wanneer er iets anders aan onderhoud geweest is of in de planning staat. (Als de VvE dat tenminste recent gedaan heeft :) ). En eventueel aangeven hoe hoog de reserve is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Bij mijn appartement van 85m² is het ook iets van € 205 inclusief € 10 voorschot water. Dan nog € 32 voor een parkeerplaats in een parkeergarage. Hele normale marktconforme bedragen.
Belangrijk is inderdaad hoe de VvE geleid wordt. Is er veel reserve? Is een een MeerJarenOnderhoudsplan? Welke grote kosten komen eraan? Welke investeringen zijn er in het verleden reeds gedaan?
Bij een ander appartement was bijvoorbeeld de olie-gestookte ketel vervangen door gas. Alle leden moesten toen flink dokken, maar de leden die een paar jaar later in de VvE kwamen, waren maar al te blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobjl
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 11-09 08:02
Kartmans1 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 23:03:
[...]

Mwah, inderdaad gewoon gedateerd. Keuken is nog netjes, maar zou ik er zelf ook uithalen. En er zit een 20 jaar oude cv ketel in (werkt nog wel gewoon goed), dus die dien je ook tzt te vervangen. Badkamer zelfde verhaal, ook gedateerd maar verder wel netjes.

Maar in een markt waar je als koper amper kan kiezen (in dit dorp staan maar vier appartementen onder de 300k te koop, waaronder deze), zou je verwachten dat mensen daar doorheen kijken. Tegelijkertijd, het appartement is maar 57m2, dus je moet niet een jong stel zijn wat snel kinderen wil. Appartement zou ook ideaal zijn voor ouderen die kleiner willen gaan wonen, gezien de kleinschaligheid van het complex en aanwezigheid van een lift en eigen parkeerplaats.

Maar we wachten af! Wellicht zeg ik over twee weken dat het al wel verkocht is.

Wel wat geks meegemaakt trouwens. Tot gisteren stond het aantal x bekeken op een schramele 525, waar dit maandag 502 was. Vanochtend was het 550. Opeens stond hij vanmiddag op 1700. Hoe dat nou opeens kan? Bug bij funda wellicht? Of ergens gedeeld?
Hangt ook erg vanaf in welke omgeving het staat. Ergens tussen Den Haag en Utrecht in? Of aan de rand van de Randstad.
Verder zoals je zei, de grootte + vraagprijs + ietwat gedateerde binnenkant zal meespelen.
Te klein voor 2 personen die op den duur samen willen wonen, potentiele kopers calculeren onbedoeld al in dat er moet worden overboden (tenzij je de markt erg goed kent, maar er hoeft maar 1 "gek" te zijn die overbied).
Verder rekenen ze dan bv voor een nieuwe keuken wat al gauw 10k kost zonder gek te doen en veel mensen zullen dan niet/weinig interesse hebben.
Goedenavond Tweakers,

Hier schiet je toch niets mee op? Ja je betaald wat vooruit, maar je gaat denk ik gewoon de toekomstige verhogingen gewoon bij moeten leggen. Dus qua kosten zal je hier niets mee besparen.
Verder zal je bij potentiele kopers duidelijk moeten zijn wat de kosten worden voor hun (ook nadat de 5 jaren zijn afgelopen).

[ Voor 23% gewijzigd door Jobjl op 06-06-2024 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt

Waarom zou je dat doen? Dan betaal je dus 12K servicekosten voor de toekomstige bewoners? Het is maar de vraag of je die terugziet in de verkoopprijs. Beter is zakken met de vraagprijs als je merkt dat mensen lager bieden ivm servicekosten. Maar dan zou 5K ook al voldoende kunnen zijn.
Ik zou die tegemoetkoming wel overwegen als er de afgelopen jaren veel te weinig was ingelegd voor groot onderhoud, waardoor er een soort naheffing komt of als je weet dat er een verhoging komt. Maar de standaard VVE-kosten, die horen er gewoon bij. Jij bent dat zelf toch ook gewoon gaan betalen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Jobjl schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 12:33:
[...]
Hier schiet je toch niets mee op? Ja je betaald wat vooruit, maar je gaat denk ik gewoon de toekomstige verhogingen gewoon bij moeten leggen. Dus qua kosten zal je hier niets mee besparen.
Verder zal je bij potentiele kopers duidelijk moeten zijn wat de kosten worden voor hun (ook nadat de 5 jaren zijn afgelopen).
Sterker nog, ik denk dat je met zo'n constructie sommige mensen misschien juist alert maakt op die servicekosten. En het idee geeft dat die hoog zijn. Terwijl ze daar normaal misschien niet echt naar zouden kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPP

BPP

Toke_gt schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 12:45:
[...]

Waarom zou je dat doen? Dan betaal je dus 12K servicekosten voor de toekomstige bewoners? Het is maar de vraag of je die terugziet in de verkoopprijs. Beter is zakken met de vraagprijs als je merkt dat mensen lager bieden ivm servicekosten. Maar dan zou 5K ook al voldoende kunnen zijn.
Ik zou die tegemoetkoming wel overwegen als er de afgelopen jaren veel te weinig was ingelegd voor groot onderhoud, waardoor er een soort naheffing komt of als je weet dat er een verhoging komt. Maar de standaard VVE-kosten, die horen er gewoon bij. Jij bent dat zelf toch ook gewoon gaan betalen?
Nee ik had het idee om die 80 euro maandelijkse reservering voor een paar jaar vooruit te betalen. Dus zo'n 4 á 5k. Maar wellicht ben zit ik nog te veel in mijn hoofd met mijn 50 euro servicekosten van mijn vorige 55m2 huurappartementje.

Er is wel een MJOP en we komen in 2029 wel 15k tekort vanwege het dak wat mogelijk wat duurder uit gaat komen vanwege de gestegen kosten. Dat komt met ons zessen (ondersplitsing) uit op € 2.500. Adviseren jullie mij daar om iets mee te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

BPP schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 15:05:
[...]

Nee ik had het idee om die 80 euro maandelijkse reservering voor een paar jaar vooruit te betalen. Dus zo'n 4 á 5k. Maar wellicht ben zit ik nog te veel in mijn hoofd met mijn 50 euro servicekosten van mijn vorige 55m2 huurappartementje.

Er is wel een MJOP en we komen in 2029 wel 15k tekort vanwege het dak wat mogelijk wat duurder uit gaat komen vanwege de gestegen kosten. Dat komt met ons zessen (ondersplitsing) uit op € 2.500. Adviseren jullie mij daar om iets mee te doen?
2029 is voor een koper nog ver weg. € 2.500 is niet weinig, maar is nou ook weer niet de wereld. Denk niet dat een potentiële koper denkt 'ai, dan maar niet'.
Als je vanaf de koop tot 2029 elke week € 10 in een spaarvarken stopt, heb je het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BPP

BPP

Rzaan schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:30:
[...]

2029 is voor een koper nog ver weg. € 2.500 is niet weinig, maar is nou ook weer niet de wereld. Denk niet dat een potentiële koper denkt 'ai, dan maar niet'.
Als je vanaf de koop tot 2029 elke week € 10 in een spaarvarken stopt, heb je het.
Wellicht ben ik dan je paniekerig. Bedankt allemaal voor de reacties. Ik denk dat ik het dan idd maar zo laat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

BPP schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 15:05:
[...]

Servicekosten bij een huurwoning is niet te vergelijken met de kosten van VvE bij een appartement(srecht)!

Je maakt je een beetje druk om niks. Wat ik zelf gedaan heb trouwens is alle VvE cijfers tot 5 jaar terug (winst/verlies/balans, bankoverzicht , etc) netjes in jaarverslagen verwerkt en in mapjes gedaan, dat zag er best professioneel uit en geeft meteen een goede indruk van de VvE.
Ik ben zelf finance controller, maar op internet zijn genoeg voorbeelden te vinden.

C'est le ton qui fait la musique ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 06-06-2024 23:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Appartement op Funda sinds gisteren.
500 x bekeken, 10 x bewaard.
Geen idee of dit een vreemde verhouding is.

Nen-meting gedaan door de makelaar.
,4 achter de komma, waardoor mijn huis sinds 2017 1m² gekrompen is.
Damn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Er gaat geen rechter in Nederland die m2 als schade opvoeren, dus tel uit je winst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Ons huis staat sinds vannacht op Funda. En uit het eigen klanten bestand had de makelaar gisteren al twee bezichtigingen gepland .

Lets go

[ Voor 3% gewijzigd door backupdevice op 07-06-2024 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

N1ckk schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:53:
Er gaat geen rechter in Nederland die m2 als schade opvoeren, dus tel uit je winst.
Makelaar hanteert de norm uit het rapport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

backupdevice schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:55:
Ons huis staat sinds vannacht op Funda. En uit het eigen klanten bestand had de makelaar gisteren al twee bezichtigingen gepland .
Dat is al mooi. Hier worden ook mensen ingelicht die eerder een soorgelijk appartement misliepen. Kijken wat daar uit voort komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Rzaan schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:00:
[...]

Dat is al mooi. Hier worden ook mensen ingelicht die eerder een soorgelijk appartement misliepen. Kijken wat daar uit voort komt.
Ben benieuwd naar Maandag . Kijken hoeveel mensen er dan een mail naar de makelaar hebben gestuurd . Dan weten we wel wat meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-09 12:56
Rzaan schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:51:
Appartement op Funda sinds gisteren.
500 x bekeken, 10 x bewaard.
Geen idee of dit een vreemde verhouding is.

Nen-meting gedaan door de makelaar.
,4 achter de komma, waardoor mijn huis sinds 2017 1m² gekrompen is.
Damn.
Bij ons ging het van 108m2 in 2016 naar 98m2 in 2022, dus het kan (veel) erger 😉 Dan val je ineens buiten de 100m2 filters die gebruikers instellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
praliwi schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:19:
[...]

Bij ons ging het van 108m2 in 2016 naar 98m2 in 2022, dus het kan (veel) erger 😉 Dan val je ineens buiten de 100m2 filters die gebruikers instellen..
Oeh, dat is wel pijnlijk ja. Want volgens mij is dat wel een veelgebruikt filter. En sowieso een psychologische grens als je door Funda scrollt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
Ons is huis is volgens de nieuwe normering ook 11m2 kleiner!

Nu maakt t op zich niet uit want we verkopen niet maar toch wat vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Wat is nou precies het voordeel voor een koper EN verkoper om een huis eerst in het bestand van de NVM makelaars te koop aan te bieden. Uiteindelijk kom je toch in de gekte van het overbieden terecht en heb je volgens mij geen enkel voordeel meer. Je mag dan misschien als eerste kijken, maar uiteindelijk geldt voor iedereen dat de bied-ronde sluit op zeg donderdag 17:00 uur.

Verder vraag ik me ook af waarom een verkopende makelaar steeds als eerste vraagt of ik een aankoopmakelaar heb. Wie weet het nut van deze vraag?

Signature van nature

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:00
Sircuri schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:01:
Wat is nou precies het voordeel voor een koper EN verkoper om een huis eerst in het bestand van de NVM makelaars te koop aan te bieden. Uiteindelijk kom je toch in de gekte van het overbieden terecht en heb je volgens mij geen enkel voordeel meer. Je mag dan misschien als eerste kijken, maar uiteindelijk geldt voor iedereen dat de bied-ronde sluit op zeg donderdag 17:00 uur.

Verder vraag ik me ook af waarom een verkopende makelaar steeds als eerste vraagt of ik een aankoopmakelaar heb. Wie weet het nut van deze vraag?
Als het aantal bezichtigingsslots beperkt is krijg je ze hiermee gemiddeld genomen meer ingevuld met heel serieus zoekenden. En voor kopers is het natuurlijk een eerdere gelegenheid om een bezichtiging vast te leggen (zodat je niet op de wachtlijst komt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
En je hebt kans op een knockout bod in een poging je huis v/d markt te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tulin
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 20-03 08:18
Ik zou graag willen vragen of iemand dit weet over Funda statistieken. Ik heb een account bij Funda en een huis te koop staan. De makelaar heeft deze gekoppeld toen wij hen de opdracht gaven. Ik zie in de dagelijkse statistieken hele lage cijfers, bijvoorbeeld 5x bekeken op een dag, gevonden 918 keer.
We krijgen ook weinig aanvragen tot bezichtigingen en dus hebben we de makelaar gevraagd of we wel zichtbaar genoeg zijn. Ons huis was namelijk geweldig volgens de makelaar en zou in een mum van tijd verkocht zijn.

Hij geeft hele andere cijfers aan van Funda, dat ons huis 1000x bekeken is en 19.000x getoond. Dat is echt in totaal 10x zoveel als wij zien in Funda.

Kan hier zo’n groot verschil in zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Tulin schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 10:15:
Ik zou graag willen vragen of iemand dit weet over Funda statistieken. Ik heb een account bij Funda en een huis te koop staan. De makelaar heeft deze gekoppeld toen wij hen de opdracht gaven. Ik zie in de dagelijkse statistieken hele lage cijfers, bijvoorbeeld 5x bekeken op een dag, gevonden 918 keer.
We krijgen ook weinig aanvragen tot bezichtigingen en dus hebben we de makelaar gevraagd of we wel zichtbaar genoeg zijn. Ons huis was namelijk geweldig volgens de makelaar en zou in een mum van tijd verkocht zijn.

Hij geeft hele andere cijfers aan van Funda, dat ons huis 1000x bekeken is en 19.000x getoond. Dat is echt in totaal 10x zoveel als wij zien in Funda.

Zijn de cijfers van de makelaar ook per dag? Of in totaal tot nu toe? Dan kan het best kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online

Vreemd, zou geen enkel verschil in moeten zitten. Op funda zelf ziet iedere ingelogde gebruiker het totaal aantal keer bekeken + totaal aantal keer opgeslagen (favoriet).

Wat zeggen die cijfers?

(Mag ook linkje via PM, dan kijk ik even mee en beoordeel ik of het huis daadwerkelijk geweldig is :+)

[ Voor 4% gewijzigd door stin00 op 08-06-2024 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tulin
Ik kan dus nergens zien hoe vaak ons huis is bewaard. Ik zie alleen bij de verkoopstatistieken aantal keren gevonden en bekeken van vandaag, gisteren en gemiddeld. Ook als ik op ‘sinds publicatie’ klik, dan krijg ik geen totaalcijfers te zien.

Wel kan ik het dan per dag bij elkaar tellen zo ongeveer en dat komt echt niet in de buurt van de cijfers van de makelaar. Gemiddeld per dag bekeken staat op 21 en dat voor de eerste week?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik zie op Funda alleen maar staan 'bekeken' en 'bewaard'.
Waar vind ik 'getoond'?
En wat is dan het verschil met 'bekeken'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Misschien kun je een link sturen in een DM? Dan kunnen we met je meekijken, maar dan kun jij ook zien of het aantal bekeken/bewaard oploopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Rzaan schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 11:19:
[...]

Ik zie op Funda alleen maar staan 'bekeken' en 'bewaard'.
Waar vind ik 'getoond'?
En wat is dan het verschil met 'bekeken'?
Je huis staat in de verkoop toch? https://www.funda.nl/mijn/huis/ zou je de statistieken moeten zien als je huis is gekoppeld aan je account.
Getoond = weergegeven op een pagina, maar niet op geklikt. Bekeken is als mensen er wel op geklikt hebben, dus bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tulin
Rzaan: zo zal de makelaar het schrijven maar getoond en gevonden zullen hetzelfde betekenen.
Ik zie dus nergens ‘bewaard’ staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tulin
Wispe: dat zie ik inderdaad als ik inlog maar mijn cijfers zijn heel laag en de makelaar zegt 10x zoveel bekeken en weergegeven. Ook kan de makelaar zien hoeveel mensen ons huis hebben bewaard, wij zien dat dus niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tulin
Ik zou wel willen dat jullie meekijken via een linkje, maar durf dat niet… het is toch mijn adres wat ik met onbekenden ga delen op internet.
De makelaar reageert niet op onze vraag waarom wij zulke lage cijfers zien en er dus een groot verschil is met die van hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Tulin schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 11:38:
Wispe: dat zie ik inderdaad als ik inlog maar mijn cijfers zijn heel laag en de makelaar zegt 10x zoveel bekeken en weergegeven. Ook kan de makelaar zien hoeveel mensen ons huis hebben bewaard, wij zien dat dus niet.
Hoe vaak bewaard zie je volgens mij alleen op de daadwerkelijke advertentie pagina van je woning.

Onder het kopje Populariteit zie je daar totaal aantal bekeken (oogje symbool) en totaal aantal bewaard (hartje symbool). Dit is zoals ik eerder aangaf openbare informatie voor elke ingelogde gebruiker.

Meer advies wordt lastig zonder linkje, dus hier zal je het mee moeten doen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Tulin schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 11:35:
Rzaan: zo zal de makelaar het schrijven maar getoond en gevonden zullen hetzelfde betekenen.
Ik zie dus nergens ‘bewaard’ staan.
Naar aanleiding van het bericht van @Wispe heb ik op de link geklikt. Helemaal nieuw voor mij!

Op deze persoonlijke pagina staat inderdaad 'gevonden' en 'bekeken'.
Op de voor iedereen toegankelijke pagina kun je 'bewaard' vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:46
Rzaan schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 11:50:
[...]

Naar aanleiding van het bericht van @Wispe heb ik op de link geklikt. Helemaal nieuw voor mij!

Is het aantal keer bekeken op de voor iedereen zichtbare pagina gelijk aan dat op je persoonlijke pagina?

@Tulin het aantal keer bekeken onder populariteit is bij mij vijf keer zo hoog als dat onder verkoopstatistieken. Misschien is dat een (deel van) de verklaring van het verschil tussen wat jij ziet, en de makelaar?

[ Voor 19% gewijzigd door antidote op 08-06-2024 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Rzaan schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 11:50:
[...]

Die link is het button ‘Mijn huis’ in dat menu rechtsboven. ;)
Pagina: 1 ... 167 ... 206 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.