Nee, want je verstuurt het formulier nooit. Je stopt er bij de overzicht stap mee.
Haal je nu geen dingen door elkaar? Je mag maar maximaal 90% van de woningwaarde gebruiken om te berekenen hoeveel overbrugging je kunt financieren met een overbruggingshypotheek (en eventueel nieuwe hypotheek). Eventuele rest van het benodigd bedrag moet uit eigen middelen komen.Marti Zanden schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:22:
Enige ding nu is dat mocht ons huis voor het bedrag verkocht worden waar de makelaar op inzet, we waarschijnlijk meer dan 10% meer overwaarde hebben dan de totale overbruggingshypotheek (maximaal 90% van woningwaarde). Hoe we dat vervolgens toch zonder boete kunnen aflossen moeten we nog maar even bij de hypotheekadviseur navragen.
Als je meer overwaarde hebt dan je hebt berekend, is dat helemaal geen probleem. Dan heb je meer geld over na verkoop. Handig om te investeren in een verbouwing, of extra aflossing op andere hypotheekdelen (als je die hebt). En je mag het ook gebruiken voor een leuke vakantie of zo, alleen mag je over dat bedrag dan geen hypotheekrenteaftrek meer toepassen.
Dus tenzij jij een heel bijzondere situatie hebt, denk ik dat je hier twee dingen door elkaar haalt.
Redelijk off topic, maar ik poneer het hier toch.
wij hebben nog een appartement dat ik eigenlijk dit voorjaar in de verkoop wil zetten.
Staat in Zaandam, vlakbij het station. In 12 minuten op Amsterdam Centraal en Schiphol duur iets langer, maar ook snel.
Nu echter de huizenprijzen nog steeds blijven stijgen, vraag ik me af of ik het wel nu al in de verkoop moet zetten. Waarschijnlijk gaat ook nog de rente van de Centrale Banken stijgen dalen en dan worden hypotheken weer goedkoper.
Dus door niets te doen, verdien ik ook geld. Natuurlijk kan ik niet in de toekomst kijken, dus je weet nooit.
wij hebben nog een appartement dat ik eigenlijk dit voorjaar in de verkoop wil zetten.
Staat in Zaandam, vlakbij het station. In 12 minuten op Amsterdam Centraal en Schiphol duur iets langer, maar ook snel.
Nu echter de huizenprijzen nog steeds blijven stijgen, vraag ik me af of ik het wel nu al in de verkoop moet zetten. Waarschijnlijk gaat ook nog de rente van de Centrale Banken stijgen dalen en dan worden hypotheken weer goedkoper.
Dus door niets te doen, verdien ik ook geld. Natuurlijk kan ik niet in de toekomst kijken, dus je weet nooit.
Als de rente stijgt ben je per maand meer kwijt voor aflossen, je kan dus minder lenen, dus je kán minder betalen voor een huis, dus de vraag naar huizen neemt af dus de vraagprijs zal dalen ( vraag neemt af bij een gelijkblijvende aantal ).Rzaan schreef op maandag 6 mei 2024 @ 21:14:
Nu echter de huizenprijzen nog steeds blijven stijgen, vraag ik me af of ik het wel nu al in de verkoop moet zetten. Waarschijnlijk gaat ook nog de rente van de Centrale Banken stijgen en dan worden hypotheken weer goedkoper.
Je hebt gelijk in je uitleg, maar ik bedoelde 'dalen'. Heb het verbeterd.vincent_1971 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 21:38:
[...]
Als de rente stijgt ben je per maand meer kwijt voor aflossen, je kan dus minder lenen, dus je kán minder betalen voor een huis, dus de vraag naar huizen neemt af dus de vraagprijs zal dalen ( vraag neemt af bij een gelijkblijvende aantal ).
Ik zou niet snel een 'tweede' woning aan willen houden. Verhuur levert niet gek veel meer op. Vooral als je het tegen hypotheek en onderhoudskosten zet. Met een beetje slim beleggen is het rendement hoger.Rzaan schreef op maandag 6 mei 2024 @ 21:41:
[...]
Je hebt gelijk in je uitleg, maar ik bedoelde 'dalen'. Heb het verbeterd.
Nou ja, als je het leeg laat staan en wacht op de dalende rente, ben je een paar maanden verder. Dan moet je nog verkopen en als het verkocht is, moet de koper waarschijnlijk nog de financiering regelen. Ben je weer paar maanden verder en voor je het weet zit je in januari 2024. Word je ervoor aangeslagen in box 3, terwijl je op 1 januari het geld op je spaarrekening kan laten staan en op 2 januari beslissen wat je ermee doet.Rzaan schreef op maandag 6 mei 2024 @ 21:14:
Er zijn wel servicekosten e.d. maar geen hypotheek.vincent_1971 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 21:43:
[...]
Ik zou niet snel een 'tweede' woning aan willen houden. Verhuur levert niet gek veel meer op. Vooral als je het tegen hypotheek en onderhoudskosten zet. Met een beetje slim beleggen is het rendement hoger.
Zowel je huis als je spaargeld vallen toch in box 3?Wispe schreef op maandag 6 mei 2024 @ 21:47:
Word je ervoor aangeslagen in box 3, terwijl je op 1 januari het geld op je spaarrekening kan laten staan en op 2 januari beslissen wat je ermee doet.
Spaargeld wordt lager belast.Rzaan schreef op maandag 6 mei 2024 @ 22:05:
[...]
Zowel je huis als je spaargeld vallen toch in box 3?
@Rzaan Ik denk dat het seizoenseffect sterker speelt dan enkele maanden wachten. Ik zou dus vooral een zo gunstig mogelijke maand uitkiezen. Langer wachten dan dat is speculatie; ook niets mis mee, zolang het een bewuste keuze is.
It's time to play the music, it's time to light the lights
Ik denk niet dat je geld verdient als je er niks mee doet....Dat is iets wat je ook niet kan inschatten. Je weet niet wat men vandaag wilt betalen en wat men over 3 jaar wilt betalen. Misschien zit er nu al een gek die 20% overheen bied.Rzaan schreef op maandag 6 mei 2024 @ 22:03:
[...]
Er zijn wel servicekosten e.d. maar geen hypotheek.
Kan je niet tijdelijk voor enkele maanden verhuren en dan weer de situatie bekijken?
Dat tijdelijk verhuren is door de regering niet makkelijker gemaakt. Risico ook dat mensen er toch niet uitgaan, wil ik niet aangaan. Er zou een bevriend stel gaan wonen die in de running waren voor een perceel (waarop ze dan een huis wilden bouwen). Maar die koop is afgeketst.kx22 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 08:24:
[...]
Ik denk niet dat je geld verdient als je er niks mee doet....Dat is iets wat je ook niet kan inschatten. Je weet niet wat men vandaag wilt betalen en wat men over 3 jaar wilt betalen. Misschien zit er nu al een gek die 20% overheen bied.
Kan je niet tijdelijk voor enkele maanden verhuren en dan weer de situatie bekijken?
Ik heb ook al genoeg aan mijn hoofd met de verbouwing van onze huidige woning. Dat is eigenlijk meer de reden dat ik het nog niet te koop heb gezet. 'Winst pakken' is slechts een prettige bijkomstigheid.
Als je het nu niet wilt verkopen, maar ook niet wilt verhuren, staat je appartement dus leeg. In een gebied waar veel mensen graag een appartement zouden willen huren/kopen. Door leegstand wordt de woning er niet beter op, je woont ook niet in de buurt om regelmatig een kijkje te nemen. Ik vraag me af wat je er (financieel) wijzer van wordt. We hebben allemaal geen glazen bol, wel hebben we in het verleden gezien dat er zomaar ineens een crisis kan zijn die de woningmarkt laat instorten.Rzaan schreef op maandag 6 mei 2024 @ 21:14:
Als je zeker weet dat je het appartement niet wilt gaan verhuren, zou ik het dit voorjaar in de verkoop zetten. Pak je dikke winst, heb je er geen last meer van en kun je verder met leuke dingen doen, zoals de verbouwing (en genieten als die klaar is).
Of door niets te doen, verlies je geld. Niemand die het weet, niemand die een zinnig advies kan geven. De huizenprijzen zijn al hoog, de economie is redelijk stabiel. Wat als de Russen met nukes gaan gooien of er gebeurt andere gekkigheid? (een nieuwe regering is in de maak)Rzaan schreef op maandag 6 mei 2024 @ 21:14:
Ik kocht ooit wat aandelen vlak voor 9/11, heeft jaren geduurd voor de boel weer op het oorspronkelijke niveau was. Gelukkig alles verkocht vlak voor de crisis van 2008 en nooit meer ingestapt. Ooit eens bitcoins kunnen kopen, had ik het toen gedaan dan had ik nu niet meer hoeven werken. Alles met geld blijft een gok.
Mijn advies: verkopen en niet meer over tobben. Dat geeft rust. Disclaimer, lees de eerste zin nog eens.
Ons huis is inmiddels verkochtScreamGT schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:38:
[...]
Inmiddels hebben wij een regeling getroffen inzake de VVE. Met een verrekening richting de toekomstige koper zal de bijdrage maandelijks 262 zijn voor de komende 5 jaar, dat scheelt een hoop. Is ook te zien in de bezichtingsaanvragen, die schieten nu wel omhoog. Woensdag 4 gehad en vandaag 5. Nog geen bod ontvangen, maar dit zal volgens de makelaar nu wel snel gaan gebeuren.
Fingers crossed!
De regeling met de VVE heeft uiteindelijk geholpen. Kort daarna zijn er wederom meerdere bezichtigingen gepland, uiteindelijk een bod onder de vraagprijs ontvangen. Met een tegenbod nét onder de vraagprijs en met afmeldingen van de aanstaande bezichtigingen is ons bod geaccepteerd zonder enige voorbehouden.
Gisteren de overeenkomst getekend en nu de voorbereidingen treffen voor ons nieuwe huis.
https://www.rijksoverheid...ing-tijdelijk-te-verhurenRzaan schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 09:35:
[...]
Dat tijdelijk verhuren is door de regering niet makkelijker gemaakt. Risico ook dat mensen er toch niet uitgaan, wil ik niet aangaan. Er zou een bevriend stel gaan wonen die in de running waren voor een perceel (waarop ze dan een huis wilden bouwen). Maar die koop is afgeketst.
Ik heb ook al genoeg aan mijn hoofd met de verbouwing van onze huidige woning. Dat is eigenlijk meer de reden dat ik het nog niet te koop heb gezet. 'Winst pakken' is slechts een prettige bijkomstigheid.
Er zijn momenteel nog geen nieuwe regels gekomen betreft tijdelijk huur.
Als je dus nu een 2 jarig huurcontract afspreekt en aangeeft dat ze na 2 jaar eruit moeten, want dan ga je verkopen....
Lijkt mij geen probleem.
Even alle tips laten bezinken. Daarvoor had ik het gepost, om input te krijgen.kx22 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 09:36:
Er zijn momenteel nog geen nieuwe regels gekomen betreft tijdelijk huur.
Als je dus nu een 2 jarig huurcontract afspreekt en aangeeft dat ze na 2 jaar eruit moeten, want dan ga je verkopen....
Ga binnenkort er naar toe om schoon te maken en dan diezelfde dag een aantal afspraken met makelaars uit de omgeving.
Verkoop is wellicht toch het beste (lees=meeste gemoedsrust) plan.
@Rzaan Je kan ook proberen hoog te mikken, er is weinig aanbod, lekker veel proberen te vangen als je toch geen haast heb.
Nog een tip, omdat het leeg staat: investeer 1000 euro in iemand die het met dozen of leenmeubelen leuk inricht voor de foto’s en evt bezichtigen. Die verdien je dubbel en dwars terug, want mensen vinden het fijn te zien hoe een bank/bed/bureau in een kamer staat. En op de foto’s ziet het er aantrekkelijker uit. Leeg wekt bovendien mogelijk de indruk dat je het niet eerder hebt kunnen verkopen (er is iets mee mis/je hebt haast). Dat ga je in het bod terugzien.Rzaan schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:19:
[...]
Even alle tips laten bezinken. Daarvoor had ik het gepost, om input te krijgen.
Ga binnenkort er naar toe om schoon te maken en dan diezelfde dag een aantal afspraken met makelaars uit de omgeving.
Verkoop is wellicht toch het beste (lees=meeste gemoedsrust) plan.
weet je welke partijen dit doen?Toke_gt schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 22:46:
[...]
Nog een tip, omdat het leeg staat: investeer 1000 euro in iemand die het met dozen of leenmeubelen leuk inricht voor de foto’s en evt bezichtigen. Die verdien je dubbel en dwars terug, want mensen vinden het fijn te zien hoe een bank/bed/bureau in een kamer staat. En op de foto’s ziet het er aantrekkelijker uit. Leeg wekt bovendien mogelijk de indruk dat je het niet eerder hebt kunnen verkopen (er is iets mee mis/je hebt haast). Dat ga je in het bod terugzien.
Ben er zelf ook in geïnteresseerd, maar wat ik online vind is toch al snel het dubbele qua prijs voor een klein appartement (ongeveer 60m2)
Soms gaat dit via de makelaar, maar als ik zoek op verkoopstyling (of verhuurstyling) kom ik er meteen al een paar tegen voor 500/1200 uur voor een maand.Kartmans1 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 22:51:
[...]
weet je welke partijen dit doen?
Ben er zelf ook in geïnteresseerd, maar wat ik online vind is toch al snel het dubbele qua prijs voor een klein appartement (ongeveer 60m2)
Er staat nog een groot bed en kledingkasten op 1 kamer, een bankstel, tapijt en salontafel. Oude eettafel met spuuglelijke stoelen en mooie lamp in de woonkamer. En in een kleine slaapkamer nog een 1-persoons bed en een kledingkast. Maar misschien nog wat op laten kalefateren.Toke_gt schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 22:46:
[...]
Nog een tip, omdat het leeg staat: investeer 1000 euro in iemand die het met dozen of leenmeubelen leuk inricht voor de foto’s en evt bezichtigen. Die verdien je dubbel en dwars terug, want mensen vinden het fijn te zien hoe een bank/bed/bureau in een kamer staat. En op de foto’s ziet het er aantrekkelijker uit. Leeg wekt bovendien mogelijk de indruk dat je het niet eerder hebt kunnen verkopen (er is iets mee mis/je hebt haast). Dat ga je in het bod terugzien.
Wat is een beetje normaal qua doorlooptijd voor tekenen van koopovereenkomst? Maandag was concept klaar, dinsdagochtend vanuit ons (verkoper) akkoord gegeven, woensdagmiddag stond ie klaar om digitaal te tekenen. Dat hebben wij vrij snel gedaan, maar nu is het even stil.
Ben ik ongeduldig? Ja, sowieso
Ik zit ze me vooral af te vragen waarom men (nog) niet tekent, aangezien het concept al akkoord was.
Ik zit ze me vooral af te vragen waarom men (nog) niet tekent, aangezien het concept al akkoord was.
Misschien hebben ze nog iets lopen wat hun voorkeur heeft.MJV schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 17:45:
Wat is een beetje normaal qua doorlooptijd voor tekenen van koopovereenkomst? Maandag was concept klaar, dinsdagochtend vanuit ons (verkoper) akkoord gegeven, woensdagmiddag stond ie klaar om digitaal te tekenen. Dat hebben wij vrij snel gedaan, maar nu is het even stil.
Hebben wij ook meegemaakt lang gerekt en vervolgens afgehaakt EN kandidaat 2 was inmiddels ook voorzien.
Ja, je hebt erbij

Zoiets heb ik nu ook, had mijn huis in de mini-dip gekocht voor een goed prijs. Taxatie 280K, zit in een overbrugging sinds november en wil hem deze of komende maand te koop zetten. Maar ondertussen is hij als ik rustig rond kijk wel richting de 300K waard geworden. Het blijft een gok, maar ik hou wel van een gokje.Rzaan schreef op maandag 6 mei 2024 @ 21:14:
En dat terwijl ik maar 85% van de overwaarde mocht gebruiken. Dus die 15% overwaarde + stijging is leuk voor de tuin o.i.d. Maar ik reken er niet op.
En dat is niet de enige reden waarom ik hem niet direct in de verkoop heb gezet. Mijn broertje woont er nog tijdelijk even in ook tot dat die weg gaat zo. Je moet je familie ook een beetje helpen he..
Maar zo te lezen is jou situatie heel anders.
[ Voor 8% gewijzigd door Immutable op 09-05-2024 18:01 ]
Blijkt dat ze gisterenmiddag gewoon al hadden getekendTvanW schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 17:51:
[...]
Misschien hebben ze nog iets lopen wat hun voorkeur heeft.
Hebben wij ook meegemaakt lang gerekt en vervolgens afgehaakt EN kandidaat 2 was inmiddels ook voorzien.
Ja, je hebt erbij
Alsof de handtekening van de makelaar nodig is…MJV schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 08:11:
[...]
Blijkt dat ze gisterenmiddag gewoon al hadden getekend. Alleen de handtekening van de verkoopmakelaar ("Voor gezien") ontbrak nog en dan wordt het document nog niet vrijgegeven in het systeem dat men gebruikt. Enfin, nog even tot maandagavond 23.59 afwachten, maar dat zal wel loslopen.

De bedenktijd eindigt pas op dinsdag 23.59 uur ivm Hemelvaart, vandaag wordt gelijkgesteld met een feestdag en het weekend.
[ Voor 3% gewijzigd door Wispe op 10-05-2024 08:40 ]
Hoewel half Nederland vast wel vrij zal zijn is het vandaag geen officiële feestdag.Wispe schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 08:35:
[...]
Alsof de handtekening van de makelaar nodig is…![]()
De bedenktijd eindigt pas op woensdag 23.59 uur ivm Hemelvaart, vandaag wordt gelijkgesteld met een feestdag en de bedenktijd niet in het weekend mag eindigen.
De regel is dat er van de drie dagen bedenktijd twee werkdagen zijn, dat zijn dan vrijdag en maandag.
Maargoed, ze hebben inmidels al 10 dagen bedenktijd gehad nadat we vorige week woensdag hun bod hebben geaccepteerd dus ik ga er nu voor het gemak vanuit dat het wel losloopt.
En eens ik snap die handtekening makelaar (2 x verkoop- en aankoop) ook niet. Heeft denk ik juridisch geen waarde.
[ Voor 6% gewijzigd door MJV op 10-05-2024 08:42 ]
Nee, vandaag wordt gelijkgesteld met een feestdag.MJV schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 08:42:
[...]
Hoewel half Nederland vast wel vrij zal zijn is het vandaag geen officiële feestdag.
De regel is dat er van de drie dagen bedenktijd twee werkdagen zijn, dat zijn dan vrijdag en maandag.
Maargoed, ze hebben inmidels al 10 dagen bedenktijd gehad nadat we vorige week woensdag hun bod hebben geaccepteerd dus ik ga er nu voor het gemak vanuit dat het wel losloopt.
Scherp!Wispe schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 08:43:
[...]
Nee, vandaag wordt gelijkgesteld met een feestdag.
Nou, de week van de bezichtigingen is eindelijk aangebroken - ik moet zeggen dat ik echt onwijs zenuwachtig begin te worden, maar dinsdag, donderdag en vrijdag zijn er 20 bezichtigingen dus hopelijk komt er een mooi bod uit.
per aspera ad astra
Dank voor de info! Nog even terugkoppeling van mijn kant.Martijn1990 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:49:
[...]
Hier onlangs verkocht voor € 750,- opstartkosten + 1.1% courtage. Hij begon op 1.2%, maar toen ik 1.1 voorstelde was dat direct akkoord. Overigens maar 1 makelaar benaderd.
Succes!
2 makelaars over de vloer gehad met 650 en 695 opstartkosten en beide 1% courtage.
Een van de makelaars korting op taxatie voor de woning voor de overbruggingshypotheek van de nieuwe woning + die had van te voren zijn huiswerk gedaan door via Brainbay vergelijkbare woningen op te zoeken etc. Gaf mooi inzicht. Beide makelaars komen in de zelfde range van verwachte verkoopprijs, maar vind het inzicht wat het huiswerk was erg prettig dus gaan voor die makelaar + punten was korting op taxatie en goedkoper in de opstartkosten. Enige verschil in de opstartkosten is dat de makelaar van 695 standaard Funda blikvanger deed, maar heb niet het idee dat een blikvanger het verschil maakt in de huidige markt.
Waarschijnlijk eind dit jaar begin volgend jaar te koop aan bieden exacte timing bepalen we nog en houden de markt natuurlijk in de gaten :-)
Al een tijdje lezer in dit topic maar op hele korte termijn komt onze woning op funda. Jaren 70 rijtjeshuis in het midden van het land. Gelijke woningen gaan hier weg voor €440k (directe buren, januari 2022), €390k (hetzelfde huis, straat verderop, juni 2023) en (540k februari 2024, hoekwoning).
Taxatie van onze woning voor de overbruggingshypotheek is uitgekomen op €485k.
Eerder was het voorstel van de makelaar om hem in de markt te zetten voor 475k, maar dat was voor de taxatie. Vandaag kwam het voorstel om hem in te zetten op 450k en hopen op overbieden.
Motivatie was dat er misschien weinig mensen zijn die willen gaan overbieden op een rijtjeswoning die voor 475 of 485 in de markt staat.
Ik weet nog niet wat ik moet denken van deze aanpak. Uiteindelijk wil ik uitkomen op ergens tussen de 480-500k. Wat zouden jullie doen?
Oh ja, we hebben een vast bedrag afgesproken met de makelaar in plaats van een %-courtage. Het bedrag is lager dan 1% courtage op 5 ton. Misschien heeft de makelaar er eigenlijk niet zoveel trek meer in om het onderste uit de kan te halen? Het maakt hem niet uit of ie voor veel of weinig verkocht wordt, misschien...
Thoughts?
Eerder was het voorstel van de makelaar om hem in de markt te zetten voor 475k, maar dat was voor de taxatie. Vandaag kwam het voorstel om hem in te zetten op 450k en hopen op overbieden.
Motivatie was dat er misschien weinig mensen zijn die willen gaan overbieden op een rijtjeswoning die voor 475 of 485 in de markt staat.
Ik weet nog niet wat ik moet denken van deze aanpak. Uiteindelijk wil ik uitkomen op ergens tussen de 480-500k. Wat zouden jullie doen?
Oh ja, we hebben een vast bedrag afgesproken met de makelaar in plaats van een %-courtage. Het bedrag is lager dan 1% courtage op 5 ton. Misschien heeft de makelaar er eigenlijk niet zoveel trek meer in om het onderste uit de kan te halen? Het maakt hem niet uit of ie voor veel of weinig verkocht wordt, misschien...
Thoughts?
Ik zou gewoon 475k of 485k doen. Wel onder de 5 ton om in de selectie van Funda te zitten als mensen tot 5 ton zoeken. Maar met 450k zul je ook een hoop mensen trekken die eigenlijk tot de NHG grens willen gaan (435k), maar daarvoor de zoekgrens in Funda op 450 zetten. En je zult je tijd niet willen verspillen aan mensen die toch niet hoger dan 435k willen gaan.
Dan zou ik ook gewoon voor de getaxeerde 485K gaan. We zijn inmiddels 2,5 jaar verder, die 450k klopt dus niet (tenzij het huis zelf niet goed vergelijkbaar is qua onderhoud/indeling/uitbreiding). Daarmee zet je kopers op het verkeerde been en je mist realisitische kopers (er zal wel iets mis zijn met het huis). De gedachte om het lager in de markt te zetten en dan meer te vangen, tja, je krijgt er ook een hoop ruis mee (zie post hierboven) en het is maar de vraag of iemand daadwerkelijk zoveel meer wil bieden dat je alsnog op 485 of hoger uitkomt.badkuip schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:03:
Al een tijdje lezer in dit topic maar op hele korte termijn komt onze woning op funda. Jaren 70 rijtjeshuis in het midden van het land. Gelijke woningen gaan hier weg voor €440k (directe buren, januari 2022)
(…)
Update: Huis is verkocht.Flipmo schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:54:
Ondertussen staat het huis van mijn ouders nu zo'n 3 weken te koop.
2 onder 1 kap met ruime garage en bijkeuken.
4 slaapkamers, maar wel genoeg aan te doen. Schoonmetselwerk boven, bruine deuren. vloerbedekking en oud behang. Keuken niet meer van de tijd (badkamer wel goed.)
Volgens de makelaar zou hij zo verkocht zijn, want weinig huizen te koop in het dorp. Ruime woning (560 m3 en 142m2 woonopp.)
Maar helaas nog maar 1 bezichtiging gehad, 2 afmeldingen.
Hopelijk dat er op de open huizen route nog wat op af komt aankomende zaterdag.
Anders moeten ze maar eens in overleg met de makelaar wat het plan van aanpak gaat worden.
Woning in Oosten van het land, vraagprijs +/- 385.000
Op de open huizen dag zijn er geen enkele bezoekers geweest.
De moed zakte toen aardig in de schoenen.
Maar waarempel de week erop toch een bezichtiging aanvraag.
Op de dag van de bezichtiging nog weer 2 nieuwe aanvragen.
Eindelijk begon het te lopen. De eerste mensen deden direct een bod redelijk ver onder de vraagprijs.
Daarna de andere bezichtigingen afgewacht en een tegenbod gedaan waar de eerste mensen uiteindelijk mee akkoord zijn gegaan. Uiteindelijk 2% onder de VP verkocht. Waar mijn ouders gelukkig uiterst content mee zijn.
Koopcontract is getekend en binnen 2 maanden al de sleuteloverdracht.
Een lagere vraagprijs betekent in de regel meer werk voor de makelaar. Er komen namelijk meer mensen op af, dus meer bezichtigen. Betekent aan de andere kant ook wel dat er vrijwel gegarandeerd biedingen komen.badkuip schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:03:
Al een tijdje lezer in dit topic maar op hele korte termijn komt onze woning op funda. Jaren 70 rijtjeshuis in het midden van het land. Gelijke woningen gaan hier weg voor €440k (directe buren, januari 2022), €390k (hetzelfde huis, straat verderop, juni 2023) en (540k februari 2024, hoekwoning).
Thoughts?
Een hoge vraagprijs is wat riskanter. Minder kijkers, minder kans op een bod.
Als je een vrij standaard woning hebt, zonder gekkigheden dan zou ik voor de wat hogere vraagprijs gaan. Zijn er bijzonderheden, dan voor de lagere prijs, in die situatie geldt hoe meer kijkers hoe beter.
Ik heb komende week een paar gesprekken met lokale makelaars.
De keuze werd mede bepaald door hun behaalde resultaten. Daarvoor bij het kadaster een lijst aangevraagd van verkoopprijzen voor mijn postcodegebied.
Zitten aardige uitschieters bij. Je ziet echt verschil in resultaat bij bijna gelijke appartementen.
De keuze werd mede bepaald door hun behaalde resultaten. Daarvoor bij het kadaster een lijst aangevraagd van verkoopprijzen voor mijn postcodegebied.
Zitten aardige uitschieters bij. Je ziet echt verschil in resultaat bij bijna gelijke appartementen.
Gisteren is een schilder langs geweest voor een offerte. We willen de kozijnen aan de tuinkant laten schilderen omdat deze er erg beroerd uitzien. Hopelijk betaalt die investering zich terug. Probleem is dat de ene schilder die we vroegen volgend jaar pas tijd zegt te hebben en een ander misschien eind dit jaar. We willen ons huis eind van het jaar in de verkoop zetten.
De schilder-van-gisteren gaf als tip om ook de (vergeelde) binnendeuren en kozijnen te laten schilderen. Ons idee was eigenlijk dat er na oplevering een grote container voor de deur wordt gezet en dat die deuren daar op dag 1 in verdwijnen. Zou het voor de verkoop schelen als we ze laten opknappen? Wat is jullie gedachte daarover?
De schilder-van-gisteren gaf als tip om ook de (vergeelde) binnendeuren en kozijnen te laten schilderen. Ons idee was eigenlijk dat er na oplevering een grote container voor de deur wordt gezet en dat die deuren daar op dag 1 in verdwijnen. Zou het voor de verkoop schelen als we ze laten opknappen? Wat is jullie gedachte daarover?
Bij vergeelde deuren is mijn associatie meteen dat ook de rest wat verouderd en aan vervanging toe is (keuken, sanitair, muren/vloerbedekking etc.) Ik weet niet hoe veel werk het is om die deuren te verven, maar ik denk dat als je er een paar rollers en een weekendje schilderen tegenaan gooit, je een heel andere uitstraling krijgt.Blurk62 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 15:59:
Gisteren is een schilder langs geweest voor een offerte. We willen de kozijnen aan de tuinkant laten schilderen omdat deze er erg beroerd uitzien. Hopelijk betaalt die investering zich terug. Probleem is dat de ene schilder die we vroegen volgend jaar pas tijd zegt te hebben en een ander misschien eind dit jaar. We willen ons huis eind van het jaar in de verkoop zetten.
Inderdaad. Ik zou ook niet alleen een bepaald deel van je buitenkozijnen schilderen, maar gewoon alles. Je moet niet wachten totdat het er beroerd uitziet, maar gewoon regelmatig onderhoud plegen.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 16:34:
[...]
Bij vergeelde deuren is mijn associatie meteen dat ook de rest wat verouderd en aan vervanging toe is (keuken, sanitair, muren/vloerbedekking etc.) Ik weet niet hoe veel werk het is om die deuren te verven, maar ik denk dat als je er een paar rollers en een weekendje schilderen tegenaan gooit, je een heel andere uitstraling krijgt.
Als koper zou ik ook denken dat het onderhoud van de rest van het huis ook maar zo zo gedaan is.
Hmm, misschien overdreef ik een beetje met "vergeeld". Het zijn standaard opdekdeuren met stalen kozijnen. De kleur zal RAL 9001 zijn, wat 22 jaar geleden normaal was maar tegenwoordig als "gelig" wordt ervaren.Arwen. schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 14:25:
[...]
Inderdaad. Ik zou ook niet alleen een bepaald deel van je buitenkozijnen schilderen, maar gewoon alles. Je moet niet wachten totdat het er beroerd uitziet, maar gewoon regelmatig onderhoud plegen.
Als koper zou ik ook denken dat het onderhoud van de rest van het huis ook maar zo zo gedaan is.
Slecht onderhoud is ook niet aan de orde, het buitenschilderwerk was volgens planning aan de beurt maar een paar hete zomers en natte winters hebben er aan de tuinkant meer ingehakt dan de vorige ronde. De voorkant van het huis kan nog wachten (volgens de schilder)
Voor ons was de keus verbouwen of verhuizen. De badkamer is na ruim 20 jaar gewoon op, de vloeren moeten er ook uit maar de Siematic keuken is onverwoestbaar gebleken.
Er moet sowieso verbouwd worden dus ik stel me voor dat een nieuwe koper flink aan de slag gaat en alles stript als de container voor de deur staat.
Allemaal goede overwegingen hoor, maar ik zou wel kiezen: of alles goed doen, of niks. Als ik je huis zou kopen zou ik er niet op zitten te wachten om dan een jaar later alsnog de rest van het huis te (laten) schilderen. Het is dan toch half afgewerkt onderhoud in feite, ondanks dat het misschien nog niet per se dit jaar hoeft. Je redenering snap ik wel (want geld), maar een koper weet dit natuurlijk allemaal niet.Blurk62 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 13:05:
[...]
Hmm, misschien overdreef ik een beetje met "vergeeld". Het zijn standaard opdekdeuren met stalen kozijnen. De kleur zal RAL 9001 zijn, wat 22 jaar geleden normaal was maar tegenwoordig als "gelig" wordt ervaren.
Slecht onderhoud is ook niet aan de orde, het buitenschilderwerk was volgens planning aan de beurt maar een paar hete zomers en natte winters hebben er aan de tuinkant meer ingehakt dan de vorige ronde. De voorkant van het huis kan nog wachten (volgens de schilder)
Voor ons was de keus verbouwen of verhuizen. De badkamer is na ruim 20 jaar gewoon op, de vloeren moeten er ook uit maar de Siematic keuken is onverwoestbaar gebleken.
Er moet sowieso verbouwd worden dus ik stel me voor dat een nieuwe koper flink aan de slag gaat en alles stript als de container voor de deur staat.
Die vergeelde deuren zou ik wel doorheen kunnen kijken, ook als de badkamer en keuken toch al op zijn en vervangen moeten worden. Maar goed, dat is mijn mening. Zoveel mensen, zoveel wensen
In de huidige markt zijn er veel mensen op zoek naar een huis wat ze a) überhaupt kunnen betalen (speelt vooral bij starters woningen) of b) niets meer aan hoeven doen.Blurk62 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 13:05:
[...]
Voor een huis dat niet aan a) of b) voldoet gelden volgens mij andere afwegingen en zijn er iets minder gegadigden (maar nog steeds genoeg in deze tijd). Je ervaart immers zelf nu hoe lastig je aan aannemers komt etc. Dus hoe meer er dan nog moet gebeuren, hoe hoger de drempel wordt.
Waarom zou je in een grote verbouwing die deuren allemaal vervangen trouwens? Breng ze naar een goede spuiter en ze komen zgan weer terug.
[ Voor 20% gewijzigd door big bang op 20-05-2024 07:23 ]
It's time to play the music, it's time to light the lights
Hier recent ook het ons huis verkocht (Brabant), vraagprijs rond de vier ton, uiteindelijke verkoopprijs bijna 12% daarboven. Daar was de makelaar - net als wij - aardig verbaasd over.
Vraagprijs t.o.v. eerste gesprekken (najaar '23) ook nog bijna €20k opgeplust, blijkt achteraf dus een prima zet te zijn geweest.
In week 1 huis op maandag op social media van de makelaar, op woensdag vervolgens online op Funda. Dat betekende in week 2 ongeveer 16 bezichtigingen. Deadline bieden in week 3 op woensdag, en een stuk of 7 biedingen binnen. Wel met een aardige spreiding, ook een aantal biedingen wat dichter bij de vraagprijs. In week 4 uiteindelijk koopovereenkomst getekend. Bod zonder voorbehouden dus nu ook definitief
.
Vraagprijs t.o.v. eerste gesprekken (najaar '23) ook nog bijna €20k opgeplust, blijkt achteraf dus een prima zet te zijn geweest.
In week 1 huis op maandag op social media van de makelaar, op woensdag vervolgens online op Funda. Dat betekende in week 2 ongeveer 16 bezichtigingen. Deadline bieden in week 3 op woensdag, en een stuk of 7 biedingen binnen. Wel met een aardige spreiding, ook een aantal biedingen wat dichter bij de vraagprijs. In week 4 uiteindelijk koopovereenkomst getekend. Bod zonder voorbehouden dus nu ook definitief
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 4% gewijzigd door MJV op 20-05-2024 07:54 ]
Zometeen ga ik naar mijn appartement dat we nog hebben om het op te ruimen.
Het dilemma van opknappen ja/nee speelt nog steeds in mijn hoofd.
Komende week heb ik afspraken met een aantal makelaars, en ben benieuwd wat hun mening is over de verkooptechniek betreffende opknappen en inrichten.
Komende week heb ik afspraken met een aantal makelaars, en ben benieuwd wat hun mening is over de verkooptechniek betreffende opknappen en inrichten.
In deze markt loont opknappen niet, naar mijn mening. Mensen zijn toch al gedwongen om door allerlei zaken heen te kijken, omdat ze anders geen huis kunnen krijgen. Dat het huis een likje verf nodig heeft is dan ook geen issue.Rzaan schreef op maandag 20 mei 2024 @ 08:07:
Zometeen ga ik naar mijn appartement dat we nog hebben om het op te ruimen.
Daarbij de verfkleur is erg persoonlijk. Net als bv een keuken en badkamer. De "meerprijs" krijg je er amper uit.HEY_DUDE schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:53:
[...]
In deze markt loont opknappen niet, naar mijn mening. Mensen zijn toch al gedwongen om door allerlei zaken heen te kijken, omdat ze anders geen huis kunnen krijgen. Dat het huis een likje verf nodig heeft is dan ook geen issue.
Wij hebben wel nog ongeveer 1000 euro gestoken in de puntjes op de i om het verkoop klaar te maken van het huis van mijn overleden moeder. Even op zolder netjes overzet vensterbankjes dan wat er nu op zat. Even netjes de verf op de trap bijgestipt waar nodig.
Nieuwe zwarte staallook tussendeur ipv de huidige met matglas oldschool 2010 tussendeur. Het deurbeslag van de andere deuren beneden even geupgrade naar matzwart en nieuwe scharnieren (zwart) erin gezet.
WC kraantje was stuk dus een nieuw fontijntje gemonteerd allemaal in de matzwarte look natuurlijk. Ook even daar de WC houder vervangen voor een frisser model.
Bijkeuken voorzien van een nieuwe laag witte verf en de wand achter de keuken en achter de bank (kast weggehaald en die "stond" in de muur geschilderd zegmaar) in het beige geverft omdat de keuken net een beetje creme wittig is lijkt hij nu een stuk frisser.
En even los gegaan met de acrylkit in ral 9010 om toch ook eventjes het een en ander netjes af te kitten.
Oke wij zijn handig en de grootste kosten zaten echt in de deur en het fontijntje maar de makelaar was blij verrast dat we dit hadden aangepakt. Het maakte de woning naar zo goed als niets meer hoeven doen naar nu echt af. Los van natuurlijk of andere mensen liever een andere vloer/keuken/badkamer willlen.
Waar de makelaar bijvoorbeeld ook van zei: je ziet al aan zolder dat er aandacht besteed is aan de afwerking en dat als zelfs zolder netjes is dat dat veel zegt over de rest van de woning.
En verder om zoveel mogelijk kijkers te vangen was dit een goede zet zei ze. Zo heb je meer kans op druk vanuit de markt om hoger te overbieden.
Maarja alles is koffiedik kijken, je weet nooit hoe het was geweest als we niets hadden gedaan.
Nieuwe zwarte staallook tussendeur ipv de huidige met matglas oldschool 2010 tussendeur. Het deurbeslag van de andere deuren beneden even geupgrade naar matzwart en nieuwe scharnieren (zwart) erin gezet.
WC kraantje was stuk dus een nieuw fontijntje gemonteerd allemaal in de matzwarte look natuurlijk. Ook even daar de WC houder vervangen voor een frisser model.
Bijkeuken voorzien van een nieuwe laag witte verf en de wand achter de keuken en achter de bank (kast weggehaald en die "stond" in de muur geschilderd zegmaar) in het beige geverft omdat de keuken net een beetje creme wittig is lijkt hij nu een stuk frisser.
En even los gegaan met de acrylkit in ral 9010 om toch ook eventjes het een en ander netjes af te kitten.
Oke wij zijn handig en de grootste kosten zaten echt in de deur en het fontijntje maar de makelaar was blij verrast dat we dit hadden aangepakt. Het maakte de woning naar zo goed als niets meer hoeven doen naar nu echt af. Los van natuurlijk of andere mensen liever een andere vloer/keuken/badkamer willlen.
Waar de makelaar bijvoorbeeld ook van zei: je ziet al aan zolder dat er aandacht besteed is aan de afwerking en dat als zelfs zolder netjes is dat dat veel zegt over de rest van de woning.
En verder om zoveel mogelijk kijkers te vangen was dit een goede zet zei ze. Zo heb je meer kans op druk vanuit de markt om hoger te overbieden.
Maarja alles is koffiedik kijken, je weet nooit hoe het was geweest als we niets hadden gedaan.
Als die vergeelde deuren 'passen' bij de verouderde keuken en badkamer, dan heeft het inderdaad niet zo veel zin. Maar als die wel up to date zijn en je ook al een schilder de buitenboel laat opfrissen, dan zou het jammer zijn als je oude vergeelde binnendeuren en deurposten toch weer afbreuk doen aan het beeld van de woning.Arwen. schreef op zondag 19 mei 2024 @ 14:49:
[...]
Die vergeelde deuren zou ik wel doorheen kunnen kijken, ook als de badkamer en keuken toch al op zijn en vervangen moeten worden. Maar goed, dat is mijn mening. Zoveel mensen, zoveel wensen
Ja eens hoor. Maar goed, als dat laatste het scenario zou zijn dan weet ik niet of die extra stap zou zetten. Ligt er ook een beetje aan hoeveel kijkers je verwacht. Zijn dat er toch al een boel, dan hoef je het daarvoor niet te doen.Rubbergrover1 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:52:
[...]
Als die vergeelde deuren 'passen' bij de verouderde keuken en badkamer, dan heeft het inderdaad niet zo veel zin. Maar als die wel up to date zijn en je ook al een schilder de buitenboel laat opfrissen, dan zou het jammer zijn als je oude vergeelde binnendeuren en deurposten toch weer afbreuk doen aan het beeld van de woning.
Lastige vraag waarschijnlijk maar is er iets zinnigs te zeggen over strategie qua prijsstelling? We gaan onze 2 onder 1 kapper verkopen. Ze gaan hier zo voor rond de 3850 per m2 weg. (Uiteindelijke opbrengst.) Zouden we op 650k uitkomen. Veel zetten hem echter voor een 3400 per m2 te koop en gaan er vanuit dat men gaat bieden. Dus zeg 575k. Hoog in de markt zetten voelt wat gek. Als in, volgens mij zoeken veel mensen met een 10% extra in het achterhoofd. Als we hem rond de 650k in de markt zetten komen we al in het segment terecht met wat (mindere) vrijstaande woningen. De makelaar waar we het beste gevoel bij hebben heeft de strategie - "laag" inzetten, 30/40 man binnen halen en dan de max eruit slepen.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
625-640k zou ik doen. Niet lager.Inspired schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:16:
Lastige vraag waarschijnlijk maar is er iets zinnigs te zeggen over strategie qua prijsstelling? We gaan onze 2 onder 1 kapper verkopen. Ze gaan hier zo voor rond de 3850 per m2 weg. (Uiteindelijke opbrengst.) Zouden we op 650k uitkomen. Veel zetten hem echter voor een 3400 per m2 te koop en gaan er vanuit dat men gaat bieden. Dus zeg 575k. Hoog in de markt zetten voelt wat gek. Als in, volgens mij zoeken veel mensen met een 10% extra in het achterhoofd. Als we hem rond de 650k in de markt zetten komen we al in het segment terecht met wat (mindere) vrijstaande woningen. De makelaar waar we het beste gevoel bij hebben heeft de strategie - "laag" inzetten, 30/40 man binnen halen en dan de max eruit slepen.
Dan krijg je biedingen tussen 650k en 675k.
Ervan uitgaande dat eea redelijk neutraal is en er geen verbouwing nodig is
De verkoopmakelaar zet m het liefst natuurlijk zo laag mogelijk neer zodat jij het gevoel krijgt dat hij goed zijn werk heeft gedaan en hij heeft er zelf ook weinig risico aan , verkoopt dan toch wel binnen 2 weken.
Voor koper die met 40 anderen moet bezichtigingen en verkoper die 25-50k misloopt is het nadelig.
[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 22-05-2024 12:27 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Ja, onze woning is zeer compleet, redelijk recent en aan de bovenkant van de 2 onder 1 kappers. In principe kan iemand er zo in. Idee is om ook half juni online te gaan. Denk dat de renteverlaging van de ECB wellicht ook nog wel weer wat mensen gekker maakt.Sport_Life schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:25:
[...]
625-640k zou ik doen. Niet lager.
Dan krijg je biedingen tussen 650k en 675k.
Ervan uitgaande dat eea redelijk neutraal is en er geen verbouwing nodig is
De verkoopmakelaar zet m het liefst natuurlijk zo laag mogelijk neer zodat jij het gevoel krijgt dat hij goed zijn werk heeft gedaan en hij heeft er zelf ook weinig risico aan , verkoopt dan toch wel binnen 2 weken.
Voor koper die met 40 anderen moet bezichtigingen en verkoper die 25-50k misloopt is het nadelig.
Vind het persoonljk ook gewoon hele bedragen.
Klinkt als een woning die makkelijk verkoopt, en ik ga er even vanuit dat je nieuwe woning ook behoorlijk veel hebt moeten betalen dus de overwaarde ook goed kunt gebruiken .Inspired schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:56:
[...]
Ja, onze woning is zeer compleet, redelijk recent en aan de bovenkant van de 2 onder 1 kappers. In principe kan iemand er zo in. Idee is om ook half juni online te gaan. Denk dat de renteverlaging van de ECB wellicht ook nog wel weer wat mensen gekker maakt.
Vind het persoonljk ook gewoon hele bedragen.De woning hebben we in 2012 gekocht (nieuwbouw) voor 345k met opties maar zonder keuken etc.
De bedragen zijn inderdaad absurd ja, niet teveel over nadenken
[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 22-05-2024 13:05 ]
Ja, dat verwacht ik ook wel. We laten een woning bouwen en die prijs staat gelukkig vast inmiddels.Sport_Life schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:03:
[...]
Klinkt als een woning die makkelijk verkoopt, en ik ga er even vanuit dat je nieuwe woning ook behoorlijk veel hebt moeten betalen dus de overwaarde ook goed kunt gebruiken .
Met alleen casco ben je er nog lang niet, tuin , afwerking etc gaat heel veel geld kosten. Maargoed dat heb je vast al ingecalculeerdInspired schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:05:
[...]
Ja, dat verwacht ik ook wel. We laten een woning bouwen en die prijs staat gelukkig vast inmiddels.Dus laatste de EUR hoef ik er ook niet zozeer uit te krijgen. Al is het makkelijk verdiend natuurlijk.
Ik had in 2018 en in 2022 verbouwd (verschillende woningen), sommige prijzen zijn letterlijk verdubbeld. Oa een tegelvloer ging van 40 euro naar 80 euro per m2, nog los van arbeid.
Stucwerk idem.
[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 22-05-2024 13:12 ]
Ja, zeker waar. Het is niet leuk meer.Sport_Life schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:11:
[...]
Met alleen casco ben je er nog lang niet, tuin , afwerking etc gaat heel veel geld kosten. Maargoed dat heb je vast al ingecalculeerd
Ik had in 2018 en in 2022 verbouwd (verschillende woningen), sommige prijzen zijn letterlijk verdubbeld. Oa een tegelvloer ging van 40 euro naar 80 euro per m2, nog los van arbeid.
Stucwerk idem.
Inmiddels zijn de bezichtigingen achter de rug. Uiteindelijk waren er 23 bezichtigingen ingepland waarvan er 19 daadwerkelijk doorgingen. De makelaar gaf aan dat het beste zou zijn om per inschrijving te werken, deze termijn liep afgelopen dinsdag 12:00 af.LAD93 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:29:
Nou, de week van de bezichtigingen is eindelijk aangebroken - ik moet zeggen dat ik echt onwijs zenuwachtig begin te worden, maar dinsdag, donderdag en vrijdag zijn er 20 bezichtigingen dus hopelijk komt er een mooi bod uit.
Er bleken 10 biedingen binnengekomen te zijn, allemaal boven de vraagprijs, met het geaccepteerde bod van 32k boven de vraagprijs. Deze had ook nog eens de beste voorwaarden van de top 5.
Inmiddels is de bouwtechnische keuring ook al geweest en maandag is de taxateur hier. Koopcontract moet nog wel getekend worden, maar dat komt wel goed hoop ik
per aspera ad astra
Afgelopen dagen met 4 makelaars gesprekken gehad. Moet er nu eentje kiezen, maar is verdorie niet makkelijk. Eentje valt af. Alhoewel goed beslagen ten ijs. Klein bedrijf, zorgzaam en vast lieve man. Maar daar wordt ik ook een beetje nerveus van. Denk niet dat hij het onderste uit de kan haalt.
2de is een beetje een praatjesmaker, maar toch denk ik dat hij een goed resultaat gaat behalen. Heeft op mijn voorstel ook een aangepaste courtage gemaakt: 1% + 10% voor alles boven de 460K. Of anders 1.2%. Hebben iets meer ervaring in de wijk waar ik verkoop.
3de is een man van een groter bedrijf met meerdere vestigingen. Had een solide verhaal en had zich ook goed voorbereid. Maar was een beetje voorzichtig. Hij wilde het huis wellicht voor 400K op Funda zetten, want 'dan pakken we ook de groep mee die zoekt tot 400.000'. Maar die groep lijkt me niet zo interessant, want ik hoop uiteindelijk sowieso 450K te krijgen. Dan zouden mensen uit die groep 50K moeten overbieden. Zie ik niet gebeuren.
Laatste gaat er iets voortvarender in. Ook goed voorbereid. Wil inzetten op 425K. Redelijk groot kantoor ook. Is 9 jaar werkzaam in de makelaardij, wat nog niet heel lang is. Dat merkte je ook een beetje.
2de is een beetje een praatjesmaker, maar toch denk ik dat hij een goed resultaat gaat behalen. Heeft op mijn voorstel ook een aangepaste courtage gemaakt: 1% + 10% voor alles boven de 460K. Of anders 1.2%. Hebben iets meer ervaring in de wijk waar ik verkoop.
3de is een man van een groter bedrijf met meerdere vestigingen. Had een solide verhaal en had zich ook goed voorbereid. Maar was een beetje voorzichtig. Hij wilde het huis wellicht voor 400K op Funda zetten, want 'dan pakken we ook de groep mee die zoekt tot 400.000'. Maar die groep lijkt me niet zo interessant, want ik hoop uiteindelijk sowieso 450K te krijgen. Dan zouden mensen uit die groep 50K moeten overbieden. Zie ik niet gebeuren.
Laatste gaat er iets voortvarender in. Ook goed voorbereid. Wil inzetten op 425K. Redelijk groot kantoor ook. Is 9 jaar werkzaam in de makelaardij, wat nog niet heel lang is. Dat merkte je ook een beetje.
Waarom lijkt de groep die zoekt tot 400K niet interessant? 400K is (ook) een optie in dat zoekmenu met prijsklassen. Ik denk niet dat men gaat zoeken op de max budget, want dan hebben ze geen geld meer over voor de rest. Mij lijkt dat die groep gaat overbieden en je trekt ook meer kijkers met een lagere prijs.Rzaan schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:54:
Afgelopen dagen met 4 makelaars gesprekken gehad. Moet er nu eentje kiezen, maar is verdorie niet makkelijk. Eentje valt af. Alhoewel goed beslagen ten ijs. Klein bedrijf, zorgzaam en vast lieve man. Maar daar wordt ik ook een beetje nerveus van. Denk niet dat hij het onderste uit de kan haalt.
Ik denk ook dat die groep gaat overbieden, maar niet in de mate die ik wens. Ik heb liever minder kijkers, maar dan kijkers die gaan overbieden vanuit 425 als basis.Wispe schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 21:02:
[...]
Waarom lijkt de groep die zoekt tot 400K niet interessant? 400K is (ook) een optie in dat zoekmenu met prijsklassen. Ik denk niet dat men gaat zoeken op de max budget, want dan hebben ze geen geld meer over voor de rest. Mij lijkt dat die groep gaat overbieden en je trekt ook meer kijkers met een lagere prijs.
Mja, lastig. Ik ben 1x de fout ingegaan door niet naar de makelaar te luisteren en de vraagprijs 325k te willen ipv 300k. Niemand kwam kijken, behalve mijn benedenbuurman die 275k bood (Rzaan schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 21:07:
[...]
Ik denk ook dat die groep gaat overbieden, maar niet in de mate die ik wens. Ik heb liever minder kijkers, maar dan kijkers die gaan overbieden vanuit 425 als basis.

Maar uiteindelijk ligt de keuze bij jou.
[ Voor 4% gewijzigd door Wispe op 23-05-2024 21:12 ]
Ik heb 4 makelaars en ze komen allemaal met een andere visie. Ik probeer die makelaar te vinden waarvan de visie mij het meest reëel of meest effectief overkomt. 425 noemden anderen ook.Wispe schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 21:09:
[...]
Mja, lastig. Ik ben 1x de fout ingegaan door niet naar de makelaar te luisteren en de vraagprijs 325k te willen ipv 300k. Niemand kwam kijken. 1 jaar later nog eens geprobeerd met 295k en verkocht voor 300k (vorig jaar zomer toen de markt wat slechter was).
Ik redeneer precies het tegenovergestelde. Als ik 450k zou willen uitgeven, dan zet ik de grens in Funda op 475k of 500k. Omdat ik wil voorkomen dat ik de 'perfecte' woning zou mislopen, als die net iets duurder is dan ik eigenlijk zou willen, maar misschien nog wel binnen mijn bereik zou zijn. En om te zien in hoeverre de woningen vergeleken met de iets duurdere woningen uitvallen. Als ik 450k zou willen ontvangen, dan zou ik daarom niet gaan vissen in de vijver die onder de 4 ton zoekt.Wispe schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 21:02:
[...]
Waarom lijkt de groep die zoekt tot 400K niet interessant? 400K is (ook) een optie in dat zoekmenu met prijsklassen. Ik denk niet dat men gaat zoeken op de max budget, want dan hebben ze geen geld meer over voor de rest. Mij lijkt dat die groep gaat overbieden en je trekt ook meer kijkers met een lagere prijs.
Daar komt bij dat een groot deel van die groep waarschijnlijk sowieso niet boven de NHG grens (435k) wil bieden.
Kijk ook even naar wat ze te koop hebben staan en hoe de foto's zijn en of de tekst aanspreekt.Rzaan schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 21:13:
[...]
Ik heb 4 makelaars en ze komen allemaal met een andere visie. Ik probeer die makelaar te vinden waarvan de visie mij het meest reëel of meest effectief overkomt. 425 noemden anderen ook.
Wij werken nu met een makelaar en die gebruikt verschillende fotografen (wat we niet wisten), we hadden het volste vertrouwen dat dit sowieso wel goed zou gaan. Deze mensen doen dit 365x per jaar toch?
Het resultaat een serie foto's met een groothoekcamera 14mm gemaakt. Geen enkel detail of moment gepakt welke we genoeg hebben in onze woning. De USP neit lekker in beeld. De eerste tekst was ook mager. We waren dus best teleurgesteld.
Uiteindelijk zelf de extra foto's gemaakt
Ons huis zit in een wat hoger segment en met de 1.2 courtage had ik ook wel wat meer premium verwacht. Als ik een tip kan meegeven; zou ik in ieder geval uitspreken wat je verwacht en eventueel met voorbeelden.
Zo kan je ook redeneren idd. Ik hou liever wat over voor onverwachte uitgaven/hogere kosten aan de verbouwing/sparen/beleggen ipv bijna blut te zijn omdat je eigenlijk te duur hebt gekocht.Rubbergrover1 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 21:25:
[...]
Ik redeneer precies het tegenovergestelde. Als ik 450k zou willen uitgeven, dan zet ik de grens in Funda op 475k of 500k. Omdat ik wil voorkomen dat ik de 'perfecte' woning zou mislopen, als die net iets duurder is dan ik eigenlijk zou willen, maar misschien nog wel binnen mijn bereik zou zijn. En om te zien in hoeverre de woningen vergeleken met de iets duurdere woningen uitvallen. Als ik 450k zou willen ontvangen, dan zou ik daarom niet gaan vissen in de vijver die onder de 4 ton zoekt.
Daar komt bij dat een groot deel van die groep waarschijnlijk sowieso niet boven de NHG grens (435k) wil bieden.
Begrijp ik het goed dat je eventuele ontbindende factoren (bouwtechnische keuring en financiering, nou ja, de taxatie iig wat een belangrijk onderdeel van de financiering is, zeker in het geval van overbieden) nog voor het tekenen van het koopcontract laat doen? Dus ze kunnen we nu nog vanaf door gewoon niet te tekenen, als de uitkomst de kopers niet aanstaat?LAD93 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:22:
[...]
Inmiddels is de bouwtechnische keuring ook al geweest en maandag is de taxateur hier. Koopcontract moet nog wel getekend worden, maar dat komt wel goed hoop ik.
Ik ook. Maar dat is juist de reden waarom de 'gewenste' koopsom geen keiharde grens is. De wens van een woning van 450k zegt niets over de financieringsmogelijkheden. Die grens kan zo een ton hoger liggen. Maar dat betekent ook dat als er dan een woning van 475k wordt aangeboden die veel meer waar voor je geld biedt, ik die woning toch zou overwegen. Die zou ik niet willen missen in mijn zoekresultaten. Vandaar dat ik de grens in Funda dan dus een stuk hoger zet dan wat ik in principe zou willen uitgeven.Wispe schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 21:46:
[...]
Zo kan je ook redeneren idd. Ik hou liever wat over voor onverwachte uitgaven/hogere kosten aan de verbouwing/sparen/beleggen ipv bijna blut te zijn omdat je eigenlijk te duur hebt gekocht.
Op dit tempo hadden ze zelfs met het tekenen van het contract (als dat vandaag of gisteren gebeurd was) er in de bedenktijd nog vanaf gekund na de keuring dus dat had op zich niet uitgemaakt.koksie schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:56:
[...]
Begrijp ik het goed dat je eventuele ontbindende factoren (bouwtechnische keuring en financiering, nou ja, de taxatie iig wat een belangrijk onderdeel van de financiering is, zeker in het geval van overbieden) nog voor het tekenen van het koopcontract laat doen? Dus ze kunnen we nu nog vanaf door gewoon niet te tekenen, als de uitkomst de kopers niet aanstaat?
per aspera ad astra
Als de keuring als ontbindende voorwaarde bij het bod was opgenomen wel inderdaad. Als er geboden is zonder ontbindende voorwaarden dan zou bij mij de planning zijn: tekenen, wettelijke bedenktijd voorbij, dan keuring en taxatie.LAD93 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:04:
[...]
Op dit tempo hadden ze zelfs met het tekenen van het contract (als dat vandaag of gisteren gebeurd was) er in de bedenktijd nog vanaf gekund na de keuring dus dat had op zich niet uitgemaakt.
Maar ik weet natuurlijk niet hoe dat in jouw specifieke situatie is hoor.
De keuring was idd wel opgenomen binnen de wettelijke bedenktijd, dus vandaar dat het niks had uitgemaakt.koksie schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:25:
[...]
Als de keuring als ontbindende voorwaarde bij het bod was opgenomen wel inderdaad. Als er geboden is zonder ontbindende voorwaarden dan zou bij mij de planning zijn: tekenen, wettelijke bedenktijd voorbij, dan keuring en taxatie.
Maar ik weet natuurlijk niet hoe dat in jouw specifieke situatie is hoor.
per aspera ad astra
Ah, helder, dan ben ik het idd met je eens.LAD93 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:27:
[...]
De keuring was idd wel opgenomen binnen de wettelijke bedenktijd, dus vandaar dat het niks had uitgemaakt.
Ik heb het in het verleden juist andersom gehad: makelaar(s) adviseerden 260-275k, verwachte verkoopprijs rond de 300k. Ik wilde m per se op 325k , had ook geen haast bij de verkoop ivm aankoop nieuwbouwwoning die nog niet af was.Wispe schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 21:09:
[...]
Mja, lastig. Ik ben 1x de fout ingegaan door niet naar de makelaar te luisteren en de vraagprijs 325k te willen ipv 300k. Niemand kwam kijken, behalve mijn benedenbuurman die 275k bood (). 1 jaar later nog eens geprobeerd met 295k en verkocht voor 300k (vorig jaar zomer toen de markt wat slechter was).
Uiteindelijk een handjevol kijkers en verkocht voor 335k. (Appartement 75m2 label E in 2017). Was wel een appartement waar veel waarde zat in de ornamenten en hoge plafonds ed, vandaar de hoge M2 prijs.
Door de snelle verkoop nog wel een paar maanden moeten huren .
[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 24-05-2024 08:36 ]
Je moet wel een beetje luisteren naar makelaars. Maar bij een eerder appartement lagen de verwachte verkoopprijzen zo ver uit elkaar, dat ik het gewoon zelf besloten heb. En ook verkocht voor wat ik in mijn hoofd had. Makelaars missen soms net die zaken waarvan jij weet dat het je huis bijzonder maakt. Dan baseren ze zich teveel op prijzen die elders bereikt zijn van woningen van hetzelfde type en grootte. Maar met hele andere voor/nadelen.
Gisteren toevallig iets moois gezien. Appartementencomplex. Eén kant kijkt uit op een rivier. Andere kant niet.
Beide voor 400K op Funda. De rivierkant voor 495K verkocht. De andere voor 395K.
Gisteren toevallig iets moois gezien. Appartementencomplex. Eén kant kijkt uit op een rivier. Andere kant niet.
Beide voor 400K op Funda. De rivierkant voor 495K verkocht. De andere voor 395K.
Goede tip!Plint schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 21:41:
Kijk ook even naar wat ze te koop hebben staan en hoe de foto's zijn en of de tekst aanspreekt.
Dit heb ik inderdaad niet gedaan. Ga ik dit weekend eens even induiken.
Er was wel een makelaar die aangaf dat er ook een mogelijkheid was voor 1 of gepimpte foto's. Zo van 'dit kan het worden'. a € 110 per foto. En die drone-foto's of video aanbood. € 125 of € 150.
Het is en blijft mensenwerk en ook de kopers blijven mensen.Rzaan schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:59:
Je moet wel een beetje luisteren naar makelaars. Maar bij een eerder appartement lagen de verwachte verkoopprijzen zo ver uit elkaar, dat ik het gewoon zelf besloten heb. En ook verkocht voor wat ik in mijn hoofd had. Makelaars missen soms net die zaken waarvan jij weet dat het je huis bijzonder maakt. Dan baseren ze zich teveel op prijzen die elders bereikt zijn van woningen van hetzelfde type en grootte. Maar met hele andere voor/nadelen.
Dat wat jij misschien zo bijzonder aan je huis vind, kan een potentiele koper z'n reet roesten.
Heb in het verleden ook wel eens een kast gemaakt waar ik oh zo trots op was en dacht dat echt een eye catcher zou zijn.
Eerste beetje feedback wat de makelaar gaf was afbreken dat ding. Oogt te massaal.
PSN: Flix20-NL
Ik doel dan meer op het feit dat ze niet genoeg kijken naar nabijheid van scholen, winkels, station. Als jouw woning op een kwartier fietsen van het station ligt, en die van mij 5 minuten lopen, moet je dat meenemen in je waardebepaling. Je komt dan ook vaak in de groep expats uit. Daarvoor is bijvoorbeeld Parkeergelegenheid al weer wat minder belangrijk voor. Velen van hen hebben helemaal geen auto.Flix20 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:06:
[...]
Het is en blijft mensenwerk en ook de kopers blijven mensen.
Dat wat jij misschien zo bijzonder aan je huis vind, kan een potentiele koper z'n reet roesten.
Heb in het verleden ook wel eens een kast gemaakt waar ik oh zo trots op was en dacht dat echt een eye catcher zou zijn.
Eerste beetje feedback wat de makelaar gaf was afbreken dat ding. Oogt te massaal.
Staat tegenover dat, als je mikt op expats, je misschien juist wel iets moet aan het opknappen van het appartement, omdat expats daar geen en vooral geen tijd voor hebben. Ze willen er zo snel mogelijk in.Rzaan schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:11:
[...]
Ik doel dan meer op het feit dat ze niet genoeg kijken naar nabijheid van scholen, winkels, station. Als jouw woning op een kwartier fietsen van het station ligt, en die van mij 5 minuten lopen, moet je dat meenemen in je waardebepaling. Je komt dan ook vaak in de groep expats uit. Daarvoor is bijvoorbeeld Parkeergelegenheid al weer wat minder belangrijk voor. Velen van hen hebben helemaal geen auto.
Dus kijk goed naar je beoogde doelgroep. Expats is hoge prijs als het appartement er goed uitziet.
Blijkbaar keek ik zelf te kritisch naar mijn appartement. Makelaars vonden het allemaal keurig en 'niks meer aan doen'.Toke_gt schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:32:
[...]
Staat tegenover dat, als je mikt op expats, je misschien juist wel iets moet aan het opknappen van het appartement, omdat expats daar geen en vooral geen tijd voor hebben. Ze willen er zo snel mogelijk in.
Dus kijk goed naar je beoogde doelgroep. Expats is hoge prijs als het appartement er goed uitziet.
Haha, dan heb je ons misschien ook op een verkeerd spoortje gezet. Gaat vast goedkomen dan.Rzaan schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:36:
[...]
Blijkbaar keek ik zelf te kritisch naar mijn appartement. Makelaars vonden het allemaal keurig en 'niks meer aan doen'.
Met als risico dat er bouwtechnisch iets uit komt wat jou vervolgens wel bekend is, en wat je moet delen met een volgende koper?koksie schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:56:
[...]
Begrijp ik het goed dat je eventuele ontbindende factoren (bouwtechnische keuring en financiering, nou ja, de taxatie iig wat een belangrijk onderdeel van de financiering is, zeker in het geval van overbieden) nog voor het tekenen van het koopcontract laat doen? Dus ze kunnen we nu nog vanaf door gewoon niet te tekenen, als de uitkomst de kopers niet aanstaat?
Als je echt een sterk verouderde woning hebt, dan kan zo'n artists impression met hoe het kan worden wel van toegevoegde waarde zijn. Maar volgens mij kijken veel mensen daar wel doorheen. Drone zou ik alleen doen als je een mooie/bijzondere tuin hebt of in een mooie omgeving woont, wat je goed wilt laten zien. Maar de meeste mensen zullen met de Google satellietfoto's ook wel een goede indruk krijgen van het overzicht.Rzaan schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:02:
[...]
Goede tip!
Dit heb ik inderdaad niet gedaan. Ga ik dit weekend eens even induiken.
Er was wel een makelaar die aangaf dat er ook een mogelijkheid was voor 1 of gepimpte foto's. Zo van 'dit kan het worden'. a € 110 per foto. En die drone-foto's of video aanbood. € 125 of € 150.
Wat wij bij de keus voor de makelaar vooral deden was kijken hoe ze andere woningen op Funda presenteren. Op Funda kijken alsof je een huizenzoeker bent en dan zien welke woningpresentaties je aanspreken. En dan welke makelaars die presentatie hadden gemaakt. En ook andersom, presentaties die je helemaal niet aanspreken. En die makelaars uitsluiten.
Daarnaast hebben we ook gekeken op de sites van de makelaars welk 'soort' woningen ze verkopen. Met een klein flatje zou ik niet naar een makelaar gaan die vooral vrijstaande woningen verkoopt. En met een vooroorlogse woning zou ik niet gaan naar een makelaar die vooral Vinex-woningen verkoopt. Omdat die waarschijnlijk veel minder 'gevoel' heeft bij een vooroorlogse woning en de charmes daarvan, en dit ook niet enthousiast kan verkopen bij kijkers.
Sanity check (aangezien ik de boel gewoon zo snel mogelijk geregeld wil hebben): hoe lang is normaliter de termijn tussen het accepteren van een voorstel en het ontvangen van een concept koopovereenkomst?
per aspera ad astra
@LAD93 Er is geen formele termijn natuurlijk... Tenzij er ingewikkelde zaken spelen die uitgezocht moeten worden of specifiek opgenomen in de koopovereenkomst, is het een kwestie van personalia verzamelen en gemaakte afspraken aan- en invullen in het model.
Een paar werkdagen is mijn ervaring, meestal willen beide partijen de afspraken spoedig formeel maken.
Een paar werkdagen is mijn ervaring, meestal willen beide partijen de afspraken spoedig formeel maken.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Het ging me inderdaad meer om 'wat is een beetje normale termijn?' - maar heb vanmiddag gehoord dat de personalia van de kopers bekend zijn en dat we vandaag of maandag het concept mogen verwachtenJanHenk schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:57:
@LAD93 Er is geen formele termijn natuurlijk... Tenzij er ingewikkelde zaken spelen die uitgezocht moeten worden of specifiek opgenomen in de koopovereenkomst, is het een kwestie van personalia verzamelen en gemaakte afspraken aan- en invullen in het model.
per aspera ad astra
Niks meer aan doen is ook overdreven. Ik ga wel een plekje wegwerken in de badkamer. Maar niet opnieuw laten stucen of zoiets. Ook geen muren schilderen en laten aankleden door een stylist(e) hoefde ook niet. Bloemen op tafel, misschien een fruitschaal en een grote vaas om een bundeling kabels weg te werken. Ga nog wel een grote TV neerzetten. Heb er nog eentje die niet meer goed werkt.Toke_gt schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:01:
[...]
Haha, dan heb je ons misschien ook op een verkeerd spoortje gezet. Gaat vast goedkomen dan.
Ik had de makelaars geselecteerd die binnen onze buurt al eerder appartementen hadden verkocht. Zojuist ook al wat teksten bekeken. Staan soms zinnen in waar ik kriegel van wordt. "Loopt u even mee?" of "Het uitzicht dat u zal inspireren." of "vooral keukenprinsen en prinsessen zullen zich in het paradijs wanen".Rubbergrover1 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:21:
Wat wij bij de keus voor de makelaar vooral deden was kijken hoe ze andere woningen op Funda presenteren. Op Funda kijken alsof je een huizenzoeker bent en dan zien welke woningpresentaties je aanspreken. En dan welke makelaars die presentatie hadden gemaakt. En ook andersom, presentaties die je helemaal niet aanspreken. En die makelaars uitsluiten.
Persoonlijk doet dat niks met me (behalve irritatie) maar ik weet niet hoe de doelgroep dit ervaart. Kan me haast niet voorstellen dat iemand denkt "So eh, een uitzicht dat inspireert! Dat is iets voor ons!"
Ik heb recent mijn eerste appartement gekocht (290k, 54 m2, omgeving Utrecht). Kan er zo in, maar is wel toe aan een nieuwe keuken en badkamer, en wat generieke modernisatie, alles stamt uit 2003.
Nu ben ik van plan om hier ca. 3-5 jaar te blijven en heb de middelen om het appartement op te knappen. Aangezien ik hier niet mijn hele leven wil blijven wonen, vraag ik mij af wat de meeste kostenefficiënte manieren zijn om de waarde van mijn appartement omhoog te krijgen bij de verkoop tzt. Zo weinig mogelijk? Of kan een upgrade van de badkamer, keuken en vervangen van enkel glas zich bv. wel makkelijk terugverdienen?
Nu ben ik van plan om hier ca. 3-5 jaar te blijven en heb de middelen om het appartement op te knappen. Aangezien ik hier niet mijn hele leven wil blijven wonen, vraag ik mij af wat de meeste kostenefficiënte manieren zijn om de waarde van mijn appartement omhoog te krijgen bij de verkoop tzt. Zo weinig mogelijk? Of kan een upgrade van de badkamer, keuken en vervangen van enkel glas zich bv. wel makkelijk terugverdienen?
Het zou mij oprecht verbazen als echt geinteresseerde mensen een huis laten schieten omdat ze de tekst die bij de funda advertentie staat niet "leuk" vinden. Ik lees zelf alleen de tekst voor onderdelen die niet genoemd worden in de specs en voorderest kijk ik er niet eens na.
Ondertussen zijn gisteren de foto's gemaakt van het huis van mn moeder en nu hopelijk over 2 weken op funda. Het is even kijken hoe snel de fotograaf de foto's en plattegronden en 360 filmpjes etc allemaal had verwerkt.
Ik heb uiteindelijk de makelaar gekozen waarvan ik het idee had dat die het onderste uit de kan voor me gaat halen. En ook daadwerkelijk een klik mee had. Deze had een NVM rapport uitgedraaid en daar kwam een waarde range uit van 400k tot 430k. Uiteindelijk besloten om voor 399k op Funda te gaan en te gaan voor marktwerking.
De woning staat niet in een gewilde stad maar in een groot dorp en hier zijn echt niet de praktijken zoals in amsterdam. De makelaar hoopt op deze manier op toch een handje vol kijkers die van elkaar druk gaan ervaren. Hopelijk een goede gok we gaan het zien.
Ondertussen zijn gisteren de foto's gemaakt van het huis van mn moeder en nu hopelijk over 2 weken op funda. Het is even kijken hoe snel de fotograaf de foto's en plattegronden en 360 filmpjes etc allemaal had verwerkt.
Ik heb uiteindelijk de makelaar gekozen waarvan ik het idee had dat die het onderste uit de kan voor me gaat halen. En ook daadwerkelijk een klik mee had. Deze had een NVM rapport uitgedraaid en daar kwam een waarde range uit van 400k tot 430k. Uiteindelijk besloten om voor 399k op Funda te gaan en te gaan voor marktwerking.
De woning staat niet in een gewilde stad maar in een groot dorp en hier zijn echt niet de praktijken zoals in amsterdam. De makelaar hoopt op deze manier op toch een handje vol kijkers die van elkaar druk gaan ervaren. Hopelijk een goede gok we gaan het zien.
Dat denk ik ook niet dat je het dan echt laat schieten. Maar het geeft een negatieve vibe. Alsof je naar Tell Sell zit te kijken. Alsof ze van een hoop stront toch nog een gebakje willen maken (terwijl dit echt niet zo hoeft te zijn en is het al een gebakje)Aurum schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:44:
Het zou mij oprecht verbazen als echt geinteresseerde mensen een huis laten schieten omdat ze de tekst die bij de funda advertentie staat niet "leuk" vinden. Ik lees zelf alleen de tekst voor onderdelen die niet genoemd worden in de specs en voorderest kijk ik er niet eens na.
In de tekst moeten de USP's genoemd worden. Zover van dit. Zover van uitvalswegen. Eigen grond. Goed parkeren. Natuur in de buurt, maar ook voorzieningen. Al die flauwekuk leidt alleen maar af. Het is ook verkeerde energie van een makelaar.
Eén makelaar laat ik ook vallen omdat hij met veel bombarie iets beweerde, waarvan ik bijna zeker wist dat het niet klopte. Maar hij zou me de bewijzen sturen per mail. Niets meer van gehoord. Dat zegt me A. dat ie zomaar wat roept, of B. niet voldoende kennis of inzicht heeft en C. zijn afspraken niet altijd nakomt. No go.
Zeg gewoon: Dat moet ik uitzoeken en als ik iets vind, laat ik het je weten. Als ik het vergeet, app me dan even. Niks mis mee.
Het gaat er ook niet om of een tekst leuk is. De toegevoegde waarde van de tekst is dat het bepaalde aspecten van de woning kan accentueren of zaken kan benoemen die niet in de specs staan. Met een goede tekst over bijvoorbeeld glas in lood, paneeldeuren en een ornamentenplafond kun je mensen helemaal enthousiast maken voor een vooroorlogse woning. Waarbij de praktische zaken van onderhoud en energieverbruik minder belangrijk worden.Aurum schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:44:
Als je dan met een zogenaamd leuke tekst aankomt, die niet lekker valt, dan kan dat juist het enthousiasme voor de woning verminderen.
[ Voor 7% gewijzigd door Rubbergrover1 op 25-05-2024 13:23 ]
Strakke witte muren, hoge plinten een een visgraatvloer doen het nog altijd goed.SkeXiz schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:41:
Ik heb recent mijn eerste appartement gekocht (290k, 54 m2, omgeving Utrecht). Kan er zo in, maar is wel toe aan een nieuwe keuken en badkamer, en wat generieke modernisatie, alles stamt uit 2003.
Mee eens. Als je over een paar jaar weer wil verkopen, dan zou ik het neutraal maar wel volgens de huidige inzichten opknappen. Dus geen groene hoogglans Hongaarse punt tegels of zo, waarvan we over 5 jaar zeggen: ach weet je nog... Maar iets neutraler.jadjong schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 13:28:
[...]
Strakke witte muren, hoge plinten een een visgraatvloer doen het nog altijd goed.
En voor dingen als de inbouwapparatuur zou ik ook niet het duurste van het duurste kiezen. De meeste mensen zien de kwaliteit daarvan toch niet.
Vraagje, ik ga ook mijn woning verkopen in Apeldoorn. Heb jij bij verkoop een taxatie laten uitvoeren en was dat ook (rond die) 250k?Mar.tin schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:51:
Ergens halverwege vorig jaar besloten om mijn appartement omgeving Apeldoorn te verkopen, maar wilde het nog even opruimen, en een beetje opfrissen zodat ik er "zo uit" zou kunnen, de markt leek nogal heet, en ik was gróndig klaar met daar wonen. De supermarkteigenaar beneden mij kocht langzaam méér en méér appartementen in de flat op. En dat resulteerde niet in een prettiger woonsfeer. Maar bovenal merkte ik dat ik érg toe was aan iets groters, op de begane grond, zónder VVE, mét in elk geval een oprit, en dat ik dat ook "gewoon" kan betalen tegenwoordig gelukkig.
Begin december een makelaar uitgenodigd hanteerden een vast bedrag van €~3500, foto's en filmpje laten maken en begin januari de verkoop in.
Gezien de plek, en achteraf gezien de vraagprijs (250K) was de interesse medium-laag (+- 8 kijkers gedurende 1,5 maand).
Ik had destijds geen zin in een kijkersoverspoeling en een biedoorlog. Wilde eigenlijk gewoon voor de vraagprijs (of teab) verkopen.
Eind februari een (in mijn ogen) behoorlijk bod van 228k. En afgelopen maandag overdracht gehad. Koper was dermate goed voorbereid dat hij zijn restje k.k. nog moest pinnen bij de notaris, nog geen energieleverancier had geregeld![]()
Ik "vrees" een beetje voor de komende periode, want hoewel ik het écht netjes opgeleverd heb er géén verborgen defecten zitten aan het huis, heb ik al 2 mailtjes van de koper, 1 met de vraag hoe de afzuigkap aan gaat en 1 met de vraag of "de inductiekookplaat écht geen gas nodig heeft".
Als er nu al dat soort vragen zijn, wat gaat er dan nog komen over "al het andere?"![]()
Ik heb maar even de handleidingen van alles opgezocht op internet en als antwoord gemaild. Succes ermee.![]()
Lessen die ik zo uit de markt rondom Apeldoorn geleerd heb, ook als koper, en als meekijker met vrienden de afgelopen tijd bij +- 20 huizen inmiddels:
Beter iets lager inzetten met overbieders dan te hoog.
Ben nu al bij een paar huizen wezen kijken die gewoon géén (3-4) kijkers en geen biedingen trokken omdat ze te hoog in de markt staan, en de markt verwacht +10% te moeten bieden, en dan dus simpelweg geen interesse toont.
En zo ervaar ik achteraf ook de verkoop van mijn eigen woning. Mijn makelaar had me daar wellicht iets beter in kunnen ondersteunen. Desalniettemin: Blij dat 't achter de rug is.
Wij mogen ons ook melden .
Vandaag akkoord gegeven aan makelaar om ons huis te verkopen. As maandag komt de fotograaf en het is de bedoeling dat er volgende week vrijdag een Funda advertentie geplaatst wordt.
3 weken geleden was verhuizen nog niet aan bod, maar toen wisten wij nog niet dat wij een kavel zouden kunnen bemachtigen.
Yolo dan maar hè
Vandaag akkoord gegeven aan makelaar om ons huis te verkopen. As maandag komt de fotograaf en het is de bedoeling dat er volgende week vrijdag een Funda advertentie geplaatst wordt.
3 weken geleden was verhuizen nog niet aan bod, maar toen wisten wij nog niet dat wij een kavel zouden kunnen bemachtigen.
Yolo dan maar hè
[ Voor 23% gewijzigd door backupdevice op 29-05-2024 17:17 ]
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Je gaat met een tentje op je eigen kavel kamperenbackupdevice schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:16:
Wij mogen ons ook melden .
Yolo dan maar hè
Exact expert nodig?
Uiteraard hebben wij een oplevertijd in de toekomst . Wss rond Jan/febr op het kavelCrazy D schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:36:
[...]
Je gaat met een tentje op je eigen kavel kamperenOf heb je een oplevertijd ver in de toekomst?
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Ben je er dan niet een beetje vroeg bij?backupdevice schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:42:
[...]
Uiteraard hebben wij een oplevertijd in de toekomst . Wss rond Jan/febr op het kavel
Of heb je het geld nodig voor de financiering?
Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.