Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 165 ... 212 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• LaraTL
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08-12-2024
Dank allen voor het delen van jullie ervaringen! Dit helpt wel om met vertrouwen de onderhandelingen in te gaan.
Dinictus208 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:31:
[...]

Als je weet dat je het huis zo snel kwijt bent. (geloof ik ook wel) waarom doe je het dan niet met makelaarsland? Wat voegt een verkopende makelaar toe die een courtage pakt.

Onze ervaring met makelaarsland waren echt top. Je krijgt alles wat je nodig hebt: taxatie, fotografie, funda, notaris, maar er is niet zo'n ellendig courtage nodig.

oh ja doet zelf je bezichtigingen maar dat vond ik wel leuk.
Ja, dat zou ook kunnen. Dat vind ik nog wel spannend en voelt ook als een behoorlijke verantwoordelijkheid. Maar ik ga me er wel even in verdiepen. Thanks!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

LaraTL schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:58:
Dank allen voor het delen van jullie ervaringen! Dit helpt wel om met vertrouwen de onderhandelingen in te gaan.

[...]

Ja, dat zou ook kunnen. Dat vind ik nog wel spannend en voelt ook als een behoorlijke verantwoordelijkheid. Maar ik ga me er wel even in verdiepen. Thanks!
Ik kan alleen maar zeggen dat het ons heel erg meeviel. Je wordt nog steeds in elke stap professioneel begeleid.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:34
LaraTL schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:58:

[...]

Wat ik zelf heb gedaan is een taxatie laten uitvoeren door een erkende taxateur. Was voor mij een goed vertrekpunt voor de vraagprijs. De prijs van een taxatie kan je goed gebruiken voor het vinden van een 'betrouwbare' makelaar.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:29

Rzaan

Altijd zoekende

vincent_1971 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:17:
[...]

Wat ik zelf heb gedaan is een taxatie laten uitvoeren door een erkende taxateur. Was voor mij een goed vertrekpunt voor de vraagprijs. De prijs van een taxatie kan je goed gebruiken voor het vinden van een 'betrouwbare' makelaar.
Zou zo'n taxateur er echt een betere kijk op hebben dan makelaars?
Makelaars hebben tenslotte dagelijks met de realiteit te maken.

Voor ons appartement dat ik wil gaan verkopen, vraag ik bij het kadaster op voor hoeveel huizen in mijn straat verkocht zijn. Dan zoek ik op Funda op wat de vraagprijs was, en vooral: Wie is de makelaar?
Een huis verkopen is niet moeilijk. Net dat beetje extra eruit slepen wel.
Bij een verkoop van 400 K en 1% courtage ben je € 4.000 kwijt aan de makelaar.
Voor 405K en 1 courtage heb je het over € 4.050. Voor een makelaar nauwelijks interessant, maar voor mij is die 5K wel lekker.
Dus kijken welke makelaar het beste scoort per m².

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:46
Rzaan schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:19:
[...]

Zou zo'n taxateur er echt een betere kijk op hebben dan makelaars?
Makelaars hebben tenslotte dagelijks met de realiteit te maken.

Voor ons appartement dat ik wil gaan verkopen, vraag ik bij het kadaster op voor hoeveel huizen in mijn straat verkocht zijn. Dan zoek ik op Funda op wat de vraagprijs was, en vooral: Wie is de makelaar?
Een huis verkopen is niet moeilijk. Net dat beetje extra eruit slepen wel.
Bij een verkoop van 400 K en 1% courtage ben je € 4.000 kwijt aan de makelaar.
Voor 405K en 1 courtage heb je het over € 4.050. Voor een makelaar nauwelijks interessant, maar voor mij is die 5K wel lekker.
Dus kijken welke makelaar het beste scoort per m².
in veel gevallen: makelaar = taxateur
Wij tikken de courtage met liefde af als ik zie wat de makelaar ons allemaal uit handen heeft genomen met name na de bezichtigingen. Veel papierwerk, achter de broek zitten etc

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 05-11 07:39
LaraTL schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:24:
Goedemorgen,

ik peil graag iets bij jullie. Het gaat om een woning die ongeveer over een maand in de verkoop zal gaan.
Het is een ruim redelijk jong herenhuis in Rotterdam op een gewilde locatie. Verwachte opbrengst is vermoedelijk rond de €950.000. De verwachting is ook dat het huis redelijk snel verkocht wordt en dat er veel animo is.

Er is al een makelaar langs geweest die een courtage van 1.25% vraagt. Voor een huis dat niet meer tijd en moeite zal kosten om te verkopen dan een huis van een paar ton minder zijn dat de kosten niet waard. Uiteraard zal dit ongetwijfeld met onderhandelen naar 1% kunnen worden terug bracht, maar ook dat voelt nog als te veel.

Is het fair om een fixed price te vragen (bij deze makelaar of welke makelaar dan ook) van rond de €6000? Dat voelt eigenlijk al als coulant. Ik ben benieuwd naar andere meningen!
6000 is gewoon goed betaald. Iedere woning in de verkoop is voor de makelaar ook weer een kans op vervolg aankopen/verkopen.

Gewoon neerleggen dat bod maar maak wel goede randafspraken, dus vastleggen wanneer je precies in verkoop wilt gaan zodat je niet afhankelijk bent van hoe de makelaar zijn agenda wilt invullen, bezichtigingen, minstens ruimte voor 20 of 30 mocht het storm lopen. En ik zou afdwingen dat je de opdracht op ieder moment kunt intrekken zonder kosten behalve voor de foto's, energielabel etc.

Ik had een nieuwbouwwoning gekocht en had nog willen uitonderhandelen dat ze mijn nieuwe woning bij oplevering gratis zouden taxeren. Dat werd vanuit hun kant nog eens 500 extra korting op de courtage ipv de taxatie.

Al met al incl opstartkosten kwamen we rond de 6 uit. En dat was bij een vrij traditioneel makelaarskantoor in Amsterdam met een goede naam.

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-11 12:09
Rene44 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 23:39:
Wij zijn aan het oriënteren op emigratie en willen ons huis ergens volgend jaar te koop gaan zetten.

400K gekocht 5 jaar geleden maar flink verbouwd binnen en buiten. A+++ label (van d),flinke zonnepanelen installatie, vrijstaand met rondom goed onderhouden tuin, geheel los van gas, garage, carport, daarvoor nog 7 auto's prima parkeren. Fijne buurt 50 meter van populaire basisschool in even populair en goed voorziene vakantiedorp op de Veluwe dat toch dicht bij grote steden staat. Veel, heel veel groen. Beschermd. Er zal hier nooit een vinexwijk komen. De omgeving is misschien nog wel een evengrote attractie als huis+grond zelf. Er ligt een nieuwe taxatie na de verbouwing 2 jaar geleden dat de woning al tegen de 6 ton heeft neergezet.

Veel van mijn buren die verkopen zijn huis kwijt binnen 2 of 3 weken tenzij slecht isolatie. Interieur door mijn hoog in de IKEA boom zittende vrouw. We hoeven niet weg en ik ben eigenlijk gewoon benieuwd wat ik qua verkoopprijs kan doen. Mijn buurman kocht kleiner huis met iets grotere tuin voor 320K dezelfde tijd 5 jaar geleden en verkocht het recent voor 750k met 1 bezichtiging in 3 weken tijd. Het is echt bi-zar wat huizenprijzen op dit moment doen.

Ik wil wat makelaars vragen voor advies maar kan ik ze vragen gewoon te beginnen rond 850-950k en dan zien wat er gebeurt? Of gaan die alleen op eigen inschatting? Ook twijfel ik om gewoon nog meer te verbouwen en waarde nog meer te verhogen. Nieuwe garage, nieuwe dakpannen. Mooi verfje. Wat zouden jullie doen?
Update: makelaar kwam langs. Zijn ''objectieve'' inschatting is dat de waarde van mijn huis ergens rond de 620-640 is. "Iets hoger dan een ander huis verderop in het dorp. Die verkopen we voor 6 maar moeilijk kopers te vinden."

Ik:" euhm, maar dat huis is 96m2, met badkamer op de bg,slaapkamers boven, 10 zonnepanelen en gasverwarming, 1 aurco en niet geisoleerde pui plus voordeur aan een drukke weg met veel verkeer. Wij hebben 24 zonnepanelen, 129m2, 2 badkamers, 3 Daikin aircos die hele huis verwarmen en 30k aan nieuwe kozijnen, voordeur en +++glazerij aan een rustige straat 30 meter van een basisschool"

Hij:" ja dit is wat ik denk dat het waard is. A propos, ik heb ook een koper voor jouw huis."

Ik:"...ik heb je gezegd dat ik dit jaar niet ga verkopen"'

Hij:"maar stel je zou dat wel doen, voor hoeveel?""

Ik:" als je morgen komt met 9 ton aanbod, doe ik de deur niet open. Voor een miljoen wil ik beginnen met praten"

Hand gegeven en tot ziens. Cheeky git.

Hoewel ik nu iets meer weet wat een makelaar denkt wat de waarde is, geloof ik ook dat ie rustig een mille of 40 onder z'n echte inschatting zat en dacht dit ga ik wel schuiven.

We hebben besloten een 2e makelaar uit te nodigen voor wederom een vrijblijvende taxatie. Met extra bericht dat we dit jaar niet gaan verkopen dus niet in z'n klantenbestand hoeft te kijken.. Volgend jaar laat ik sowieso een echte taxatie doen. To be continued.

• Rubbergrover1
  • Laatst online: 13:31
Rene44 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:15:
[...]

We hebben besloten een 2e makelaar uit te nodigen voor wederom een vrijblijvende taxatie. Met extra bericht dat we dit jaar niet gaan verkopen dus niet in z'n klantenbestand hoeft te kijken.. Volgend jaar laat ik sowieso een echte taxatie doen. To be continued.
Heel verstandig. Dit klinkt als een makelaar die niet echt geschikt is voor je woning. Als hij al niet de afwijkende eigenschappen van jouw woning ziet, in vergelijking met die andere woning, hoe zou hij dat dan aan andere mensen wel kunnen verkopen?

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Eentje?
Gewoon stuk of 8 laten langskomen. Misschien heeft er wel iemand een koper voor een miljoen.
Makelaars hebben het toch niet heel druk. Het is op kantoor hangen of potentiële klanten bedienen.

• vincent_1971
Rzaan schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:04:
[...]

Eentje?
Gewoon stuk of 8 laten langskomen. Misschien heeft er wel iemand een koper voor een miljoen.
Makelaars hebben het toch niet heel druk. Het is op kantoor hangen of potentiële klanten bedienen.
Bij mijn huis had ik 5 makelaars laten komen. Elk hun eigen strategie en elk zo de nodige fouten. Wellicht een idee vooraf eens je huis te laten taxeren.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

vincent_1971 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:34:
[...]

Bij mijn huis had ik 5 makelaars laten komen. Elk hun eigen strategie en elk zo de nodige fouten. Wellicht een idee vooraf eens je huis te laten taxeren.
Taxeren gebeurt bijna altijd door een makelaar. Dus wat is het verschil?

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Rzaan schreef op woensdag 24 april 2024 @ 16:54:
[...]

Niet iedere makelaar is een taxateur.

• Rene44
vincent_1971 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:34:
[...]

Echte taxatie kost 600 euro en krijg je mooi rapportje en boekje. Dit is meer een vrijblijvend 10 minuten walk through én krijg je meer idee wat het marktechnisch doet. In ieder geval, dat was mijn uitgangspunt. Het is sowieso leuk dat sinds vorige taxatie en oversluiten 2 jaar geleden, de woning flink in waarde is gestegen. Gewoon bijna 2 ton op deze eerste makelaars schatting die-meer-gemaakt-was-om-ook-gelijk-door-te-verkopen. Ik zit er denk ik nog 40k boven en richting de 7 ton.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:00

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rene44 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 17:01:
[...]

Echte taxatie kost 600 euro en krijg je mooi rapportje en boekje. Dit is meer een vrijblijvend 10 minuten walk through én krijg je meer idee wat het marktechnisch doet. In ieder geval, dat was mijn uitgangspunt. Het is sowieso leuk dat sinds vorige taxatie en oversluiten 2 jaar geleden, de woning flink in waarde is gestegen. Gewoon bijna 2 ton op deze eerste makelaars schatting die-meer-gemaakt-was-om-ook-gelijk-door-te-verkopen. Ik zit er denk ik nog 40k boven en richting de 7 ton.
Als je 5 taxateurs laat taxeren dan krijg je ook 5 verschillende waardes, een taxatie is niet in beton gegoten. Dus een waardeschatting geeft vaak een goed beeld van de waarde.
Daarbij kun je online ook vaak een goede indicatie krijgen.

ACDSL in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 24-04-2024 17:08 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• vincent_1971
Rzaan schreef op woensdag 24 april 2024 @ 16:54:
[...]

Een taxatie gaat grondiger dan de inschatting die een makelaar maakt. Toen die taxatie bij mij gedaan was had ik een goed vertrekpunt qua verkoopprijs. Uiteindelijk heb ik het gemiddelde genomen van de prijs van de makelaar, woz en die taxatieprijs. Uiteindelijk iets meer voor gekregen.

• Rubbergrover1
Rene44 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 17:01:
[...]

Echte taxatie kost 600 euro en krijg je mooi rapportje en boekje. Dit is meer een vrijblijvend 10 minuten walk through én krijg je meer idee wat het marktechnisch doet. In ieder geval, dat was mijn uitgangspunt.
Tegelijk geeft die "10 minuten walk through" wel een indicatie van hoe potentiële kopers er tegenaan zullen kijken.

• Rene44
Rubbergrover1 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 17:51:
[...]

Tegelijk geeft die "10 minuten walk through" wel een indicatie van hoe potentiële kopers er tegenaan zullen kijken.
En ook of het zin heeft om nog meer te veranderen, te verbeteren. In dit geval zei hij nee. Ik vond het zeker geen tijdverspilling en natuurlijk probeert hij het schaap dit jaar op het droge te trekken. Ik ga gewoon zien wat iemand anders zegt, en wellicht nog een 3e.
Sport_Life schreef op woensdag 24 april 2024 @ 17:07:
[...]

Als je 5 taxateurs laat taxeren dan krijg je ook 5 verschillende waardes, een taxatie is niet in beton gegoten. Dus een waardeschatting geeft vaak een goed beeld van de waarde.
Daarbij kun je online ook vaak een goede indicatie krijgen.

ACDSL in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"
Ik zie een link naar online taxatie voor € 95,- en een voor mij abracadabra verhaal over een node. :) Dank voor de link anyway en het is een leuk verhaal. Uiteindelijk is een richtlijn krijgen mijn uitgangspunt. En ook ga ik waarschijnlijk flink daarboven starten want ik krijg het idee dat de waarde ook bepaald wordt door wat iemands idee is wat het voor hem of haar waard is. Iemand met kleine kinderen zal het veel meer waardevol vinden direct naast basisschool te zitten dan iemand zonder kinderen bijvoorbeeld. We zien wel hoe het loopt.

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:28

Kju

Ik heb een beetje verstand van taxeren...mag ik hopen dan. De getaxeerde marktwaarde komt tot stand aan de hand van referenties en zal worden vastgesteld door een taxateur. Een koopsom komt tot stand in de markt mogelijk met hulp van een makelaar.

Je hebt makelaars die ook taxeren en je hebt taxateurs die ook makelen.

Het zijn wel twee aparte vakken. Degenen die zowel
makelaar als taxateur zijn hebben moeite om de juiste pet op te houden. Daar heb ik ook regelmatig last van.

Als je je huis wil verkopen zal je met het advies van drie makelaars beter en goedkoper (lees gratis) een bandbreedte kunnen bepalen van de te verwachten transactie prijs (niet de getaxeerde marktwaarde)

De te taxeren marktwaarde heb je als verkoper alleen nodig om een bod te beoordelen. Als iemand 100% koopsom wil financieren maar de taxateur minder dan de koopsom taxeert gaat het mooi niet door. Probeer daarom een makelaar te kiezen die de getaxeerde marktwaarde wel in kan schatten.

PSN: Kjujay

• Rene44
Kju schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:59:
Ik heb een beetje verstand van taxeren...mag ik hopen dan. De getaxeerde marktwaarde komt tot stand aan de hand van referenties en zal worden vastgesteld door een taxateur. Een koopsom komt tot stand in de markt mogelijk met hulp van een makelaar.

Je hebt makelaars die ook taxeren en je hebt taxateurs die ook makelen.

Het zijn wel twee aparte vakken. Degenen die zowel
makelaar als taxateur zijn hebben moeite om de juiste pet op te houden. Daar heb ik ook regelmatig last van.

Als je je huis wil verkopen zal je met het advies van drie makelaars beter en goedkoper (lees gratis) een bandbreedte kunnen bepalen van de te verwachten transactie prijs (niet de getaxeerde marktwaarde)

De te taxeren marktwaarde heb je als verkoper alleen nodig om een bod te beoordelen. Als iemand 100% koopsom wil financieren maar de taxateur minder dan de koopsom taxeert gaat het mooi niet door. Probeer daarom een makelaar te kiezen die de getaxeerde marktwaarde wel in kan schatten.
Dat zijn ook goede tips. Maar veel hoor je dat huiskopers overboden worden, soms tienduizenden euros. Als dat idem boven de getaxeerde waarde zit betalen ze het verschil neem ik aan uit eigen zak? Of nemen een 2e, persoonlijke lening van een halve ton oid?

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:40
Rene44 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:04:
[...]

Dat zijn ook goede tips. Maar veel hoor je dat huiskopers overboden worden, soms tienduizenden euros. Als dat idem boven de getaxeerde waarde zit betalen ze het verschil neem ik aan uit eigen zak? Of nemen een 2e, persoonlijke lening van een halve ton oid?
Je moet je eigen taxateur regelen. Die komt vaak wel in de buurt van het door jou gewenste bedrag gek genoeg.

• Rene44
HEY_DUDE schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:20:
[...]

Je moet je eigen taxateur regelen. Die komt vaak wel in de buurt van het door jou gewenste bedrag gek genoeg.
1.1 miljoen Euro? Dat denk ik niet. Maar who knows..:)

Ik laat me nog wat meer voorlichten, ga dan volgend jaar kijken hoe de vlag erbij hangt en dan wel zien wat ik besluit. Ik vond mijn buurmans idee erg inspirerend: een krankzinnig hoog bedrag als vraagprijs en dan paar weken zien wat er gebeurt. De eerste de beste kijker kocht het voor dat bedrag. "En het zijn altijd westerlingen die de randstad zat zijn" zei de makelaar. Dat klopt want zo zijn wij er ook ingekomen.

Ik denk dat wat dat betreft de vraagprijs van een huis hier in de veluwe misschien voor een niet onaanzienlijk deel gekoppeld is in wat voor situatie de aspirant koper zich bevindt. Voor westerlingen is het niet alleen het huis, de plek, de buurt maar ook a new way of living want het is hier echt heel anders dan in Amsterdam of Leiden.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik wil wat makelaars vragen voor advies maar kan ik ze vragen gewoon te beginnen rond 850-950k en dan zien wat er gebeurt?
Er ligt een nieuwe taxatie na de verbouwing 2 jaar geleden dat de woning al tegen de 6 ton heeft neergezet.
[...]

Update: makelaar kwam langs. Zijn ''objectieve'' inschatting is dat de waarde van mijn huis ergens rond de 620-640 is. "Iets hoger dan een ander huis verderop in het dorp. Die verkopen we voor 6 maar moeilijk kopers te vinden."

[..] 129m2[..]
Je hebt 2 jaar geleden - dat was zo ongeveer het hoogtepunt van de markt - een taxatie uit laten voeren en die kwam 'tegen de 6 ton' aan. Nu komt een makelaar langs en die geeft aan dat de woning iets meer waard is dan een vergelijkbare (in zijn ogen) woning die lastig te verkopen is voor 6 ton.

Ik heb de indruk dat je je woning wellicht zelf iets te hoog inschat? Als 2 onafhankelijke makelaars/taxateurs het op ongeveer 6 ton waarderen, dan zal het geen 9 ton waard zijn lijkt mij? En dan mag je al blij zijn met 650-700k. Momenteel stijgen de prijzen weer dus ik denk dat je vanaf 6 ton huidige waarde wel zo'n 5-10% per jaar extra kunt rekenen.

[ Voor 25% gewijzigd door Sport_Life op 24-04-2024 21:31 ]

• Rene44
Sport_Life schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:56:
[...]

[...]

[...]

Je hebt 2 jaar geleden - dat was zo ongeveer het hoogtepunt van de markt - een taxatie uit laten voeren en die kwam 'tegen de 6 ton' aan. Nu komt een makelaar langs en die geeft aan dat de woning iets meer waard is dan een vergelijkbare (in zijn ogen) woning die lastig te verkopen is voor 6 ton.

Ik heb de indruk dat je je woning wellicht zelf iets te hoog inschat? Als 2 onafhankelijke makelaars/taxateurs het op ongeveer 6 ton waarderen, dan zal het geen 9 ton waard zijn lijkt mij? En dan mag je al blij zijn met 650-700k. Momenteel stijgen de prijzen weer dus ik denk dat je vanaf 6 ton huidige waarde wel zo'n 5-10% per jaar extra kunt rekenen.
Ik moest die taxatie gisteren opnieuw bekijken en bleek dat die 2 jaar geleden voor oversluiten 'tussen de 480 en 520'was. Ik zat er dus naast. Nu '620-640'vergeleken met een veel kleinere woning...ik neem mijn kansen inderdaad rond 7 ton als ik dit jaar zou doen. ik zou 750 vragen. Volgend jaar? I dont know.

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Je gaat trouwens wel alle kanten op, van 7 ton tot 1,1 miljoen. Er is niet echt een lijn in te ontdekken...

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:24
Rene44 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 22:55:
[...]
Ik moest die taxatie gisteren opnieuw bekijken en bleek dat die 2 jaar geleden voor oversluiten 'tussen de 480 en 520'was. Ik zat er dus naast. Nu '620-640'vergeleken met een veel kleinere woning...ik neem mijn kansen inderdaad rond 7 ton als ik dit jaar zou doen. ik zou 750 vragen. Volgend jaar? I dont know.
Als de makelaar aankomt met 620k omdat een ander huis voor 600k lastig te verkopen is mag je natuurlijk altijd 750k gaan vragen. De kans is echter zeer groot dat je dan volgend jaar een ander bedrag kunt vragen en als dat weer ruim een ton boven de schatting van de makelaar is het jaar erna nog een keer.

Als je echt denkt dat een taxatie van 2 jaar geleden betrouwbaarder is dan een makelaar die dagelijks met de markt te maken heeft zal de verkoop heel lang gaan duren.

[removed]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

redwing schreef op woensdag 24 april 2024 @ 23:17:
Als je echt denkt dat een taxatie van 2 jaar geleden betrouwbaarder is dan een makelaar die dagelijks met de markt te maken heeft zal de verkoop heel lang gaan duren.
Taxatie van 2 jaar geleden zegt inderdaad niet zo heel veel meer. De markt is weer veranderd, maar vooral lokale markten zijn heel anders geworden.
Deze week stond er een kaartje in de krant waarin je kon zien hoe groot de regionale verschillen zijn. Waar het in de ene regio of plaats al weer met 6% gestegen was t.o.v. dezelfde maand in 2023, was het in een ander deel van het land nog verder gedaald of stabiel gebleven.

'De' makelaar weet er ook niet altijd alles van. Daarom is het beter om er meerdere uit te nodigen en vooral hun track record te onderzoeken.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:24
Rzaan schreef op woensdag 24 april 2024 @ 23:45:
[...]

Taxatie van 2 jaar geleden zegt inderdaad niet zo heel veel meer. De markt is weer veranderd, maar vooral lokale markten zijn heel anders geworden.
Deze week stond er een kaartje in de krant waarin je kon zien hoe groot de regionale verschillen zijn. Waar het in de ene regio of plaats al weer met 6% gestegen was t.o.v. dezelfde maand in 2023, was het in een ander deel van het land nog verder gedaald of stabiel gebleven.
Precies, daarbij is mijn ervaring ook dat veel mensen hun eigen huis veel hoger inschatten dan wat het eigenlijk waard is, omdat ze hem vergelijken met een huis dat net verkocht is dat b.v. kleiner is en waarbij ze vinden dat hun huis minstens net zo mooi is. In de praktijk blijkt dat dan vaak tegen te vallen. Je zult dus echt een onafhankelijk iemand nodig hebben om daar goed naar te kijken oftewel een makelaar
'De' makelaar weet er ook niet altijd alles van. Daarom is het beter om er meerdere uit te nodigen en vooral hun track record te onderzoeken.
Tuurlijk, maar de genoemde getallen (die tot 1.1 miljoen gaan) zijn daarbij niet echt als leidraad te nemen. Dat je een paar makelaars langs laat komen lijkt me verder logisch. Dat doe je niet alleen om de waarde te bepalen, maar ook om te kijken welke makelaar het beste bij je past. Ze hebben vaak toch een eigen stijl/werkwaijze en die moet aansluiten bij wat je zelf wil.

Maar wat ik vooral wil zeggen is dat de waarde die een makelaar aan een huis geeft meestal een stuk beter met de verkoopwaarde overeen komt dan wat mensen zelf denken dat het waard is (alhoewel je met een realistische kijk en de verkoopprijzen van wat huizen in de buurt zelf ook best een eind kunt komen)

[removed]

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:28

Kju

[...]

Dat is waarom je (een makelaar nodig hebt die in) moet schatten waarop de marktwaarde zal worden getaxeerd zodat je biedingen die 100% van de koopsom moeten financieren beter kan beoordelen.

PSN: Kjujay

• Rene44
Gijsje22 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 23:05:
Je gaat trouwens wel alle kanten op, van 7 ton tot 1,1 miljoen. Er is niet echt een lijn in te ontdekken...
Sorry voor de rommelige presentatie.

- 7 ton = reeele vraagprijs op dit moment als ik nu zou willen verkopen(voor zover mijn leken neus dat kan inschatten);

- 1.1 miljoen = wat de gek ervoor geeft, wil je dit jaar kopen minimum prijs (want ik wil helemaal niet nu verkopen).
redwing schreef op woensdag 24 april 2024 @ 23:17:
[...]

Als de makelaar aankomt met 620k omdat een ander huis voor 600k lastig te verkopen is mag je natuurlijk altijd 750k gaan vragen. De kans is echter zeer groot dat je dan volgend jaar een ander bedrag kunt vragen en als dat weer ruim een ton boven de schatting van de makelaar is het jaar erna nog een keer.

Sorry, je begreep me verkeerd. Voor dinsdag was mijn natte vinger op een gesprek 2 jaar geleden met een taxateur die de taxatie voor oversluit nieuwe hypotheek officieel ergens tussen 480 en 520 zette ''maar waarschijnlijk is de waarde nog hoger.'' zei hij (ik heb die taxatie nog steeds niet uit de kast gehaald. Moet ik misschien eens doen).

Nu heb ik 23-4-2024 een 10 minuten walk through ballpark vraagprijs van 610-640 door makelaar "ik heb nu een koper", met een vergelijkingshuis waar ik vol-le-dig niet eens ben.

Dan denk ik dat het wellicht nog eens 40k daarboven reëler is.

Wat me ook opvalt dat de margegetallen eigenlijk best flink zijn. Als officiele taxatie al 40k zweeft... dan is de eigenlijke waarde bijna een soort dagprijs. Het kan van dag tot dag verschillen.

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:09

CeesKees

I rest my Kees

Rene44 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 08:37:

Sorry, je begreep me verkeerd. Voor dinsdag was mijn natte vinger op een gesprek 2 jaar geleden met een taxateur die de taxatie voor oversluit nieuwe hypotheek officieel ergens tussen 480 en 520 zette ''maar waarschijnlijk is de waarde nog hoger.'' zei hij (ik heb die taxatie nog steeds niet uit de kast gehaald. Moet ik misschien eens doen).
Zo dan. Een lagere waarde accepteren voor een herfinanciering zou ik dan weer nooit gedaan hebben. Je gooit je LTV overhoop zo.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-11 16:56

Crazy D

I think we should take a look.

Rene44 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 08:37:
- 7 ton = reeele vraagprijs op dit moment als ik nu zou willen verkopen(voor zover mijn leken neus dat kan inschatten);

[...]

Nu heb ik 23-4-2024 een 10 minuten walk through ballpark vraagprijs van 610-640 door makelaar "ik heb nu een koper", met een vergelijkingshuis waar ik vol-le-dig niet eens ben.

Dan denk ik dat het wellicht nog eens 40k daarboven reëler is.

Wat me ook opvalt dat de margegetallen eigenlijk best flink zijn. Als officiele taxatie al 40k zweeft... dan is de eigenlijke waarde bijna een soort dagprijs. Het kan van dag tot dag verschillen.
Ja, huizen zijn in zekere zin ook dagprijzen. Wat de gek ervoor geeft. Maar het gevoel dat je zelf hebt bij een prijs kan natuurlijk ook goed afwijken van wat een professional inschat. Jij hebt misschien heel veel tijd en moeite gestoken in het verbeteren van allemaal punten, maar voor de professional betekent dat gewoon "netjes afgewerkt". Een makelaar heeft zicht op alle prijzen, en vind ik daardoor een stuk betrouwbaarder dan een eigen gevoel wat het wel waard zou moeten zijn. Natuurlijk mag je ook zeker wel je gevoel mee laten spelen en de "als je nu voor 640 wilt verkopen heb ik een koper" type geeft ook wel een onderbuik gevoel dat er wel meer in zit. Maar de meeste mensen schatten hun huis wel hoger in dan de professionals.

Exact expert nodig?

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:24
Wat ik eerder dit jaar ook ervaren heb waar ik ook een "ontevreden" gevoel aan over hebt gehouden is dat er door de makelaar verteld is dat het tegenwoordig het verschil in woonoppervlakte minder uitmaakt in de prijs maar je koopt een tussenwoning,hoekwoning of vrijstaande woning. Of de ene 100m2 en de andere 130 m2 is betekend gewoon een andere vierkante meterprijs....
Ik heb de afgelopen maanden even afstand genomen om makelaars uit te nodigen en eerst even de puntjes op de I zet voor de verkoop. Ondertussen funda van mijn regio in de gaten gehouden en er lijkt wel een kern van waarheid in te zitten, waarbij kleinere tussenwoningen rustig voor 3400/3600 per m2 gaan, lijken grotere tussenwoningen rond de 2800/3200 te zitten.

Daarom verbaasd het me niets dat je maar 40k extra krijgt voor wat extra vierkante meters ten opzichte van een kleiner huis.

ik hoop in Mei nog 2 a 3 makelaars uit te nodigen voor een vrijblijvende waarde bepaling en dan ga ik bedenken wat ik redelijk vind. Via Huispedia heb ik ook gezien dat er tussen 2022 en eind 2023 bij ons in de regio gewoon onder de vraagprijs verkocht wordt. Dus ik ga peilen hoe dat nu is en anders toch een hogere vraagprijs aanhouden denk ik. Dan kan ik gewoon water bij de wijn doen.

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:29
Aurum schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:26:
Wat ik eerder dit jaar ook ervaren heb waar ik ook een "ontevreden" gevoel aan over hebt gehouden is dat er door de makelaar verteld is dat het tegenwoordig het verschil in woonoppervlakte minder uitmaakt in de prijs maar je koopt een tussenwoning,hoekwoning of vrijstaande woning. Of de ene 100m2 en de andere 130 m2 is betekend gewoon een andere vierkante meterprijs....
Ik heb de afgelopen maanden even afstand genomen om makelaars uit te nodigen en eerst even de puntjes op de I zet voor de verkoop. Ondertussen funda van mijn regio in de gaten gehouden en er lijkt wel een kern van waarheid in te zitten, waarbij kleinere tussenwoningen rustig voor 3400/3600 per m2 gaan, lijken grotere tussenwoningen rond de 2800/3200 te zitten.

Daarom verbaasd het me niets dat je maar 40k extra krijgt voor wat extra vierkante meters ten opzichte van een kleiner huis.

ik hoop in Mei nog 2 a 3 makelaars uit te nodigen voor een vrijblijvende waarde bepaling en dan ga ik bedenken wat ik redelijk vind. Via Huispedia heb ik ook gezien dat er tussen 2022 en eind 2023 bij ons in de regio gewoon onder de vraagprijs verkocht wordt. Dus ik ga peilen hoe dat nu is en anders toch een hogere vraagprijs aanhouden denk ik. Dan kan ik gewoon water bij de wijn doen.
Vierkante meters maakt natuurlijk ook uit waar die zitten. Een uitbouw beneden zou ik minder voor betalen dan extra ruimte boven. Puur doordat een uitbouw zelf plaatsen altijd nog kan maar je slaapkamer boven uitbouwen vaak niet.

Hetzelfde met extra vierkante meter door een serre, verbouwde garage etc.

Indeling en hoe nuttig de meters te gebruiken zijn maakt ook uit. Niet iedereen vind dezelfde indeling mooi of handig.

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
Binnenkort wordt ons nieuwbouwhuis opgeleverd, en ga ik mijn appartement verkopen. Ik heb twee makelaars op het oog die hier in de buurt veel verkopen, en wil hen binnenkort uitnodigen om dan hopelijk een van hen in de arm te nemen voor de verkoop.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Zijn er behalve courtage nog andere dingen waar ik over kan onderhandelen? Bijvoorbeeld een officiele taxatie van ons nieuwe huis (met het oog op mogelijk lagere hypotheekrente als die taxatie gunstig uitvalt)? Is het gek om te vragen om dat 'gratis' te doen als we hen de opdracht gunnen? Of zijn er misschien andere dingen die we mee kunnen nemen in de onderhandeling?

• Crazy D

Crazy D

Behalve waar de meters zitten, geloof ik dat ook wel. Van een tussenwoning kun je geen vrijstaande woning maken, maar eun uitbouw of desnoods een kantoorruimte achterin de tuin is wel te realiseren. En, er vanuit gaande dat bij identieke woningen de pijs-volgorde van goedkoper naar duurder tussenwoning - hoekwoning - 2 onder 2 kap - vrijstaand is, zijn in veel gevallen er meer mensen in de running voor de tussenwoning of hoekwoning, wat de prijs weer wat opdrijft.

Exact expert nodig?

• Rubbergrover1
[...]

Veel kopers die een woning kopen zijn geen starter meer. En hebben een soms forse overwaarde. Als je bv. 2 ton overwaarde hebt, dan kun je in principe 2 ton boven de taxatiewaarde bieden.

(Dat is overigens ook een van de grote problemen/frustraties van starters. Die hebben als ze spaarzaam zijn misschien enkele tienduizenden euro's. Als je dan moet opbieden tegen iemand die bovenop de hypotheek nog een flinke zak geld uit overwaarde heeft, dan ben je verloren.)

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Dat lijkt een soort van economische iets dat je wel bij meer zaken vindt. Een pot pindakaas van 400 gram is meestal ook niet 2x zo duur dan een pot van 200 gram :)
Maar bij huizen zie je dat sterker. Het heeft ook met de vraag te maken die bij kleinere woningen vele malen groter is. Elk huis onder de 2 ton verkoop je nog dezelfde middag. Zelfs als het maar 25 m² groot is.

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:01

Dat zie je door de huidige markt heel sterk inderdaad. Het drempelbedrag van het 'een huis ziin waar je kan slapen en verblijven' is gewoon al heel hoog. Vervolgens of het iets groter of iets leuker is zorgt dat het duurder is. Maar wel beperkter dan 'vroeger' omdat de waarde van een netnikshuis een stuk hoger is geworden.

Maar dat zie je inderdaad het meeste bij de rijtjeswoningen. Hoek woning in beperkte mate, maar vooral een 2-1 kap en vrijstaand is een woning voor de doorstromer. Die gaan vaak toch niet van een ruime tussenwoning naar een mini 2-1 kap want je wil liever niet inleveren qua ruimte. Daar zie je over het algemeen meer prijsverschil in grote en kleine woningen (perceel verschillen daargelaten natuurlijk)

• Rubbergrover1
Dat is deels zeker waar. Je ziet het bijvoorbeeld ook bij appartementen, waarbij je niet eens verder kunt uitbouwen. Dan bepaalt het aantal slaapkamers (of de mogelijkheid daarvoor) vaak ook meer de prijs dan het aantal m². Vooral in studentensteden.

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:39

ScreamGT

joejoe

ScreamGT schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:43:
Ons appartement staat inmiddels sinds vrijdag op funda. Er waren 10 bezichtigingen en daar zijn er nu 6 van over… (aantal afzeggingen) vandaag 4 en vrijdag 2.

Niet bijzonder veel als je het mij vraagt.

Monumentaal pand
Hoge VVE (400pm) < is dan ook de boosdoener
Hoger segment: 400k+
Inmiddels hebben wij een regeling getroffen inzake de VVE. Met een verrekening richting de toekomstige koper zal de bijdrage maandelijks 262 zijn voor de komende 5 jaar, dat scheelt een hoop. Is ook te zien in de bezichtingsaanvragen, die schieten nu wel omhoog. Woensdag 4 gehad en vandaag 5. Nog geen bod ontvangen, maar dit zal volgens de makelaar nu wel snel gaan gebeuren.

Fingers crossed!

Ryzen 7800X3D - MSI RTX 5080 OC Ventus - MSI B650 WiFi Gaming Plus - 64GB Corsair DDR5 - 2TB SSD - 34” Red Eagle IIyama - Fractal North XL

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Als het allemaal meezit, komt mijn woning eind volgende week in de verkoop. Ik hoop vooral dat het de verwachtingen die de makelaar heeft waar gaat maken...

Kleine(re) eensgezinswoning in Capelle, gewilde wijk (schijnt), 409K als vraagprijs.

[ Voor 4% gewijzigd door LAD93 op 26-04-2024 09:47 ]

per aspera ad astra

• ScreamGT

ScreamGT

joejoe

Eengezinswoningen gaan als warme broodjes. Dat segment (300-450k) is echt bizar.

Ryzen 7800X3D - MSI RTX 5080 OC Ventus - MSI B650 WiFi Gaming Plus - 64GB Corsair DDR5 - 2TB SSD - 34” Red Eagle IIyama - Fractal North XL

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:48
LAD93 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:46:
Als het allemaal meezit, komt mijn woning eind volgende week in de verkoop. Ik hoop vooral dat het de verwachtingen die de makelaar heeft waar gaat maken...

Kleine(re) eensgezinswoning in Capelle, gewilde wijk (schijnt), 409K als vraagprijs.
Die zal inderdaad wel zo weg zijn lijkt me hoor!

• LAD93
  • Niet online
We gaan het zien!

per aspera ad astra

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:01
Volgende week komt makelaar langs voor bekijken van huidige tussenwoning. Nieuwbouw uit 2020, trippel glas (bodem)warmtepomp.

Huidige woz is 510 vergelijkbare nog te bouwen woningen in de wijk gaan voor 520von. Dus ben benieuwd wat de makelaar gaat roepen als verwachte verkoop prijs. Gaat om regio Gouda.

Wat is tegenwoordig een gangbaar courtage? In 2018/19 heb ik 2% betaald maar dat voelt als veel met gestegen woningprijzen maar met niet perse gestegen werk voor de makelaar.

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Toen wij gingen verkopen (maart dit jaar) hebben we drie makelaars laten komen voor gesprek over waarde-inschatting, strategie en courtage.

Ze rekenden allemaal opstartkosten van tussen de 650 en 750 euro voor Funda, styling, tekst schrijven, foto's laten maken, social media etc.
Daarbij kwam dan nog de courtage die varieerde van 1,15% tot 1,35% waarbij 1 ook nog een optie had voor 1% +10% over de meeropbrengst boven de vraagprijs.

Zat dus wel redelijk in de buurt van elkaar.

• Martijn1990
perspectivebass schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 21:16:
Volgende week komt makelaar langs voor bekijken van huidige tussenwoning. Nieuwbouw uit 2020, trippel glas (bodem)warmtepomp.

Huidige woz is 510 vergelijkbare nog te bouwen woningen in de wijk gaan voor 520von. Dus ben benieuwd wat de makelaar gaat roepen als verwachte verkoop prijs. Gaat om regio Gouda.

Wat is tegenwoordig een gangbaar courtage? In 2018/19 heb ik 2% betaald maar dat voelt als veel met gestegen woningprijzen maar met niet perse gestegen werk voor de makelaar.
Hier onlangs verkocht voor € 750,- opstartkosten + 1.1% courtage. Hij begon op 1.2%, maar toen ik 1.1 voorstelde was dat direct akkoord. Overigens maar 1 makelaar benaderd.

Succes!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:31
Ergens halverwege vorig jaar besloten om mijn appartement omgeving Apeldoorn te verkopen, maar wilde het nog even opruimen, en een beetje opfrissen zodat ik er "zo uit" zou kunnen, de markt leek nogal heet, en ik was gróndig klaar met daar wonen. De supermarkteigenaar beneden mij kocht langzaam méér en méér appartementen in de flat op. En dat resulteerde niet in een prettiger woonsfeer. Maar bovenal merkte ik dat ik érg toe was aan iets groters, op de begane grond, zónder VVE, mét in elk geval een oprit, en dat ik dat ook "gewoon" kan betalen tegenwoordig gelukkig.

Begin december een makelaar uitgenodigd hanteerden een vast bedrag van €~3500, foto's en filmpje laten maken en begin januari de verkoop in.
Gezien de plek, en achteraf gezien de vraagprijs (250K) was de interesse medium-laag (+- 8 kijkers gedurende 1,5 maand).
Ik had destijds geen zin in een kijkersoverspoeling en een biedoorlog. Wilde eigenlijk gewoon voor de vraagprijs (of teab) verkopen.

Eind februari een (in mijn ogen) behoorlijk bod van 228k. En afgelopen maandag overdracht gehad. Koper was dermate goed voorbereid dat hij zijn restje k.k. nog moest pinnen bij de notaris, nog geen energieleverancier had geregeld :9

Ik "vrees" een beetje voor de komende periode, want hoewel ik het écht netjes opgeleverd heb er géén verborgen defecten zitten aan het huis, heb ik al 2 mailtjes van de koper, 1 met de vraag hoe de afzuigkap aan gaat en 1 met de vraag of "de inductiekookplaat écht geen gas nodig heeft".

Als er nu al dat soort vragen zijn, wat gaat er dan nog komen over "al het andere?" :+
Ik heb maar even de handleidingen van alles opgezocht op internet en als antwoord gemaild. Succes ermee. O+

Lessen die ik zo uit de markt rondom Apeldoorn geleerd heb, ook als koper, en als meekijker met vrienden de afgelopen tijd bij +- 20 huizen inmiddels:

Beter iets lager inzetten met overbieders dan te hoog.

Ben nu al bij een paar huizen wezen kijken die gewoon géén (3-4) kijkers en geen biedingen trokken omdat ze te hoog in de markt staan, en de markt verwacht +10% te moeten bieden, en dan dus simpelweg geen interesse toont.
En zo ervaar ik achteraf ook de verkoop van mijn eigen woning. Mijn makelaar had me daar wellicht iets beter in kunnen ondersteunen. Desalniettemin: Blij dat 't achter de rug is.

[ Voor 4% gewijzigd door Mar.tin op 01-05-2024 10:54 ]

• Martijn1990
Mar.tin schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:51:
Ergens halverwege vorig jaar besloten om mijn appartement omgeving Apeldoorn te verkopen, maar wilde het nog even opruimen, en een beetje opfrissen zodat ik er "zo uit" zou kunnen, de markt leek nogal heet, en ik was gróndig klaar met daar wonen. De supermarkteigenaar beneden mij kocht langzaam méér en méér appartementen in de flat op. En dat resulteerde niet in een prettiger woonsfeer. Maar bovenal merkte ik dat ik érg toe was aan iets groters, op de begane grond, zónder VVE, mét in elk geval een oprit, en dat ik dat ook "gewoon" kan betalen tegenwoordig gelukkig.

Begin december een makelaar uitgenodigd hanteerden een vast bedrag van €~3500, foto's en filmpje laten maken en begin januari de verkoop in.
Gezien de plek, en achteraf gezien de vraagprijs (250K) was de interesse medium-laag (+- 8 kijkers gedurende 1,5 maand).
Ik had destijds geen zin in een kijkersoverspoeling en een biedoorlog. Wilde eigenlijk gewoon voor de vraagprijs (of teab) verkopen.

Eind februari een (in mijn ogen) behoorlijk bod van 228k. En afgelopen maandag overdracht gehad. Koper was dermate goed voorbereid dat hij zijn restje k.k. nog moest pinnen bij de notaris, nog geen energieleverancier had geregeld :9

Ik "vrees" een beetje voor de komende periode, want hoewel ik het écht netjes opgeleverd heb er géén verborgen defecten zitten aan het huis, heb ik al 2 mailtjes van de koper, 1 met de vraag hoe de afzuigkap aan gaat en 1 met de vraag of "de inductiekookplaat écht geen gas nodig heeft".

Als er nu al dat soort vragen zijn, wat gaat er dan nog komen over "al het andere?" :+
Ik heb maar even de handleidingen van alles opgezocht op internet en als antwoord gemaild. Succes ermee. O+

Lessen die ik zo uit de markt rondom Apeldoorn geleerd heb, ook als koper, en als meekijker met vrienden de afgelopen tijd bij +- 20 huizen inmiddels:

Beter iets lager inzetten met overbieders dan te hoog.

Ben nu al bij een paar huizen wezen kijken die gewoon géén (3-4) kijkers en geen biedingen trokken omdat ze te hoog in de markt staan, en de markt verwacht +10% te moeten bieden, en dan dus simpelweg geen interesse toont.
En zo ervaar ik achteraf ook de verkoop van mijn eigen woning. Mijn makelaar had me daar wellicht iets beter in kunnen ondersteunen. Desalniettemin: Blij dat 't achter de rug is.
Gefeliciteerd met de verkoop! En waar ga je nu zelf wonen? Lees niks over iets nieuws gekocht?

• Mar.tin
Martijn1990 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:54:
[...]

Gefeliciteerd met de verkoop! En waar ga je nu zelf wonen? Lees niks over iets nieuws gekocht?
Zelf in de Maten iets gekocht, mag ik "pas" 3 juni in. Maar zit al sinds begin maart in een woning van een familielid dat in een verzorgingstehuis zit, dus heb gelukkig rustig de tijd. En het is in ruil voor poetsen en opruimen een goedkoop optrekje om te zitten zullen we maar zeggen :+

Ondertussen plannen maken voor wat er allemaal in de nieuwe woning moet gebeuren, en nu de overdracht achter de rug is, kan dat ook met volle vaart gewoon lekker in een leeg hoofd. :*)

• LAD93
  • Niet online
Martijn1990 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:03:
[...]

Die zal inderdaad wel zo weg zijn lijkt me hoor!
Korte update - de woning is vanmorgen op Funda gekomen en werd net gebeld door de makelaar dat de eerste 17 aanvragen voor bezichtiging al binnen zijn. Gaat harder dan ik dacht 8)

per aspera ad astra

• Camb00
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07-04 11:28
Wat zijn jullie ervaring met biedingen tijdens de kijkdagen? Onze deadline loopt tot maandag 12:00 maar we hadden wel verwacht dat er minstens een bod al binnen zou zijn. Makelaar gaf aan dat veel mensen wachten tot het allerlaatste moment.

Gaat om een instapklare woning in de randstad, 18 kijkers in totaal en een volle reservelijst. Vind het heel spannend omdat wij al een nieuwe woning hebben gekocht.

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Camb00 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 21:21:
Wat zijn jullie ervaring met biedingen tijdens de kijkdagen? Onze deadline loopt tot maandag 12:00 maar we hadden wel verwacht dat er minstens een bod al binnen zou zijn. Makelaar gaf aan dat veel mensen wachten tot het allerlaatste moment.

Gaat om een instapklare woning in de randstad, 18 kijkers in totaal en een volle reservelijst. Vind het heel spannend omdat wij al een nieuwe woning hebben gekocht.
Tijdens de kijkdagen geen biedingen, een/twee dagen voor de deadline 2-3, op de dag van deadline de andere 15 biedingen of zo. Voornamelijk in het laatste uur voor de deadline.

• YKla
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
Onze 7 jaar oude mechanische ventilatie wordt morgen onderhouden. Ding doet het nog prima maar maakt wel een kabaal.. we zetten de woning binnen nu en een jaar in de verkoop. Heeft het vervangen van het binnenwerk dan nog zin? Ergo: komt dat terug als verborgen gebrek? Of werkt dat niet zo. Geintje moet richting de 500 euro gaan kosten.

[ Voor 11% gewijzigd door YKla op 01-05-2024 21:32 ]

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:50

Bij mij poogde een koper te bieden op de kijkdag zelf, maar makelaar heeft dat afgehouden.
Alle biedingen (stuk of tien) kwamen binnen op de ochtend van de 12u deadline zelf.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
YKla schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 21:31:
Onze 7 jaar oude mechanische ventilatie wordt morgen onderhouden. Ding doet het nog prima maar maakt wel een kabaal.. we zetten de woning binnen nu en een jaar in de verkoop. Heeft het vervangen van het binnenwerk dan nog zin? Ergo: komt dat terug als verborgen gebrek? Of werkt dat niet zo. Geintje moet richting de 500 euro gaan kosten.
Geen verborgen gebrek, want koper kan het constateren als ie de MV aan zet. Ik zou eerst afwachten of het onderhoud het kabaal niet al fors laat verminderen. Zo oud is 7 jaar nou ook weer niet.
Mocht het advies zijn om het te vervangen, dan zou ik dat doen. Een koper krijgt meer vertrouwen in het onderhoud van je huis als je zegt dat het net is vervangen dan dat het ding aan alle kanten gaat rammelen. Want wat zegt een rammelende MV over de rest van de apparaten?

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Eerste kijkdag 1 bieding, 5 dagen later op moment van de deadline nog 5 andere biedingen .

• K1p
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 03:28

K1p

Geen zorgen, de meeste bieders zullen wel op de hoogte zijn dat het biedproces niet geheel doorzichtig is en dat hun te vroege bod kan worden opgepikt door aankoopmakelaars die het gebruiken als informatie om zelf een bod te kunnen doen voor hun klant. Ik had +-20 biedingen. De laatste 16 in het laatste half uur.

• Martijn1990

Niks geks zoals je kan lezen in verschillende reacties. Hier ook 8 biedingen, allemaal binnen het laatste uur van de deadline waarvan 3 zelfs om 11:59.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Toke_gt schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 21:39:
[...]

Geen verborgen gebrek, want koper kan het constateren als ie de MV aan zet. Ik zou eerst afwachten of het onderhoud het kabaal niet al fors laat verminderen. Zo oud is 7 jaar nou ook weer niet.
Mocht het advies zijn om het te vervangen, dan zou ik dat doen. Een koper krijgt meer vertrouwen in het onderhoud van je huis als je zegt dat het net is vervangen dan dat het ding aan alle kanten gaat rammelen. Want wat zegt een rammelende MV over de rest van de apparaten?
Zo werkt het niet, als je als verkoper van zoiets op de hoogte bent dan ben je dat ook verplicht te melden. Net zoals een potentiele koper ook niet met een lading vieze vaat aan hoeft te komen om even door het 4-uur durende programma te gooien om te kijken of het werkt...

• vincent_1971
Weet niet of deze vraag in deze groep hoort.

Een stel (60 en 64 jr ) heeft mijn woning gekocht. Koopovereenkomst is nog niet getekend wel toezegging. Hij heeft een keukeninstallatie bedrijf. Eigen woning, bedrijf aan huis. Wil mijn huis voor 1/3 financieren met een hypotheek. Hoeveel tijd kost het om zo een hypotheek rond te krijgen?

• Martijn1990
vincent_1971 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:07:

Een stel (60 en 64 jr ) heeft mijn woning gekocht. Koopovereenkomst is nog niet getekend wel toezegging. Hij heeft een keukeninstallatie bedrijf. Eigen woning, bedrijf aan huis. Wil mijn huis voor 1/3 financieren met een hypotheek. Hoeveel tijd kost het om zo een hypotheek rond te krijgen?
Verschilt per hypotheekverstrekker, maar een relatief recht toe rechtaan hypotheek zoals dit lijkt zou met een week of 2 wel rond moeten zijn als hij alle stukken snel aanlevert.

• Mar.tin

Afhankelijk van hoeveel gas de hypotheekverstrekker geeft, en de koper. Bij verkoop van mijn oude woning 26-2 getekend en 6-3 belletje dat financiering rond was.

Bij aankoop van mijn nieuwe woning had mijn hypotheekverstrekker ruim 2 weken nodig om alles te regelen nádat ik álles aangeleverd had. omdat ze me "vergeten" waren. (Moest er 3x achteraan bellen, en na 3e belletje binnen half uur een offerte). Al met al heeft dat vanaf mondeling akkoord bod (13-03) tot ontvangen koopcontract en zelfde dag ondertekenen (20-3), Taxatierapport (21-03). Overige documenten waren toen allemaal al in orde. 08-04 eindelijk een offerte ontvangen waarmee mijn financiering dus "rond" was.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Hielko schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:02:
[...]

Zo werkt het niet, als je als verkoper van zoiets op de hoogte bent dan ben je dat ook verplicht te melden. Net zoals een potentiele koper ook niet met een lading vieze vaat aan hoeft te komen om even door het 4-uur durende programma te gooien om te kijken of het werkt...
Deze zit op het randje. Ten eerste heb je als koper ook een bepaalde onderzoeksplicht. Daarnaast is 'kabaal' nogal subjectief.

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15:48
Dinsdag komen ze bij mij foto's maken. Nu zit ik met het stukje 'leefbaar vs maximalisering van hoe groot de ruimte overkomt'. Ik lees op verschillende plaatsen wat tegenstrijdigheden.

Ik heb vogels. Er wordt gezegd dat je alles van huisdieren moet verwijderen. Ik snap dat je grote objecten (zoals krabpalen voor een kat, of een klimboom voor een vogel) moet verplaatsen. Geldt het ook voor kleinere objecten, zoals een speelplaats bovenop een kast (formaat 20x20x20)?

Ik heb verspreid in de kamer wat lego staan. 6 stuks Speed Champions (15cm lang) en 2 andere dingen, eveneens niet groot. Moeten die ook weg?

• ScreamGT

ScreamGT

joejoe

XFlame schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:06:
Dinsdag komen ze bij mij foto's maken. Nu zit ik met het stukje 'leefbaar vs maximalisering van hoe groot de ruimte overkomt'. Ik lees op verschillende plaatsen wat tegenstrijdigheden.

Ik heb vogels. Er wordt gezegd dat je alles van huisdieren moet verwijderen. Ik snap dat je grote objecten (zoals krabpalen voor een kat, of een klimboom voor een vogel) moet verplaatsen. Geldt het ook voor kleinere objecten, zoals een speelplaats bovenop een kast (formaat 20x20x20)?

Ik heb verspreid in de kamer wat lego staan. 6 stuks Speed Champions (15cm lang) en 2 andere dingen, eveneens niet groot. Moeten die ook weg?
Niks moet.

Maar een eerste impressie maak je met de foto’s, en die is cruciaal voor de verkoop van je huis. Dus mijn advies: staat er iets wat je niet in een hotelkamer ziet staan, haal het dan gewoon weg. Stop het onder je bed, leg het in een kledingkast..

Wij hebben twee katten en die zijn op de bezichtigings dagen verhuisd inclusief al het speelgoed etc.

• stin00
  • Niet online

Leefbaar is pas voor het moment na de foto's t/m de laatste bezichtiging.

Voor nu is de focus een onleefbaar huis dat extreem opgeruimd en groot oogt. Eigenlijk zou het op de voorpagina van een woonmagazine moeten kunnen staan. Prop alles in kasten.

Maargoed, dat is mijn mening. Alles op alles zetten om nét iets meer kijkers te trekken. Er kan er zomaar eentje tussen zitten die €10k boven de rest biedt. Dat vind ik wel de moeite waard :+

[ Voor 9% gewijzigd door stin00 op 03-05-2024 12:46 ]

• Hielko
  • Nu online
Rzaan schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:40:
[...]

Deze zit op het randje. Ten eerste heb je als koper ook een bepaalde onderzoeksplicht. Daarnaast is 'kabaal' nogal subjectief.
Volgens mij staat op (bijna?) elke vragenlijst bij een huis standaard of alle inbouwapparatuur goed functioneert, als je als koper daar "ja" leest dan heb je aan je onderzoeksplicht voldaan.

• XFlame
ScreamGT schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:35:
[...]

Niks moet.

Maar een eerste impressie maak je met de foto’s, en die is cruciaal voor de verkoop van je huis. Dus mijn advies: staat er iets wat je niet in een hotelkamer ziet staan, haal het dan gewoon weg. Stop het onder je bed, leg het in een kledingkast..

Wij hebben twee katten en die zijn op de bezichtigings dagen verhuisd inclusief al het speelgoed etc.
stin00 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:44:
[...]

Voor nu is de focus een onleefbaar huis dat extreem opgeruimd en groot oogt. Eigenlijk zou het op de voorpagina van een woonmagazine moeten kunnen staan. Prop alles in kasten.

Maargoed, dat is mijn mening. Alles op alles zetten om nét iets meer kijkers te trekken. Er kan er zomaar eentje tussen zitten die €10k boven de rest biedt. Dat vind ik wel de moeite waard :+
Duidelijk, dank voor de reacties. Dat wordt nog flink proppen in de kasten, wellicht even iemand in de familie aankijken om tijdelijk wat spul te stallen.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Hielko schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:29:
[...]

Volgens mij staat op (bijna?) elke vragenlijst bij een huis standaard of alle inbouwapparatuur goed functioneert, als je als koper daar "ja" leest dan heb je aan je onderzoeksplicht voldaan.
Hij functioneert ook goed. Maakt alleen iets meer herrie dan de verkoper gehoopt had.
Ik weet het... het is op het randje. En misschien wel erover heen.

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:29
XFlame schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:33:
[...]

[...]

Duidelijk, dank voor de reacties. Dat wordt nog flink proppen in de kasten, wellicht even iemand in de familie aankijken om tijdelijk wat spul te stallen.
Voor fotos kan je natuurlijk ook tijdelijk wat spullen in een andere kamer zetten, en dan weer terug als je die andere kamer gaat fotograferen.
Voor bezichtiging is natuurlijk een ander verhaal.

• XFlame
Philip Ross schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 14:39:
[...]

Voor fotos kan je natuurlijk ook tijdelijk wat spullen in een andere kamer zetten, en dan weer terug als je die andere kamer gaat fotograferen.
Ik ben liever in 1 keer goed voorbereid, zodat ik de bij de bezichtigingen een stuk minder werk hoef te verrichten.

Enige dat ik in de huiskamer laat staan, is de vogelkooi. Volgens de verkoopmakelaar ook geen probleem. Zolang de vogels (parkieten) maar in de kooi blijven.
Honden en katten adviseerde hij wel weg te doen (in het verleden had hij tijdens een open dag een kat die van de zenuwen het hele bed had ondergekakt :+ )

• Martijn1990
Philip Ross schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 14:39:
[...]

Dat ligt er een beetje aan. Hier werd een interactief filmpje gemaakt en kon je dus niet tussendoor spullen van kamer naar kamer verplaatsen. Alle deuren moesten open staan zodat hij er in 1 beweging door kon.

• Sniels
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 04-11 14:56
stin00 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:44:
[...]

Bij ons zijn woensdag de foto's gemaakt en dit is precies wat we gedaan hebben. Onze smaak is euhm... maximalistisch te noemen dus het elimineren van 'overbodige' spullen leverde wel een verschil op.

Nu nog even wachten tot ie online gaat.

• Martijn1990
Sniels schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:06:
[...]

Bij ons zijn woensdag de foto's gemaakt en dit is precies wat we gedaan hebben. Onze smaak is euhm... maximalistisch te noemen dus het elimineren van 'overbodige' spullen leverde wel een verschil op.

Nu nog even wachten tot ie online gaat.
Ben nu wel benieuwd naar de Funda link straks :+ Succes!

• Sniels
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 04-11 14:56
Martijn1990 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:11:
[...]

Ben nu wel benieuwd naar de Funda link straks :+ Succes!
Haha daar ga je dus weinig van terugzien op die foto's... Gelukkig waren we zo slim om niet alles permanent vast te maken :)

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:06
Rzaan schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:55:
[...]

Hij functioneert ook goed. Maakt alleen iets meer herrie dan de verkoper gehoopt had.
Ik weet het... het is op het randje. En misschien wel erover heen.
Wees in elk geval eerlijk, bij mij vroeg een kijker (uiteindelijk de hoogste bieder en koper) wat ik zelf als eerste zou aanpakken in het huis.
Heb eerlijk gezegd dat een van dakramen wat minder was en dat de kunststof platen op de carport slecht waren.
Ook op de lijst van zaken ingevuld dat de zonneboiler soms oververhit raakte.

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 05-11 07:39

Kan ook wel even duren. Ten eerste heb je dus te maken met een ondernemer. Daarvan moet het inkomen bepaald worden. Heeft meneer altijd een keurige administratie gevoerd dan is dat zo gepiept. Klopt het van geen enkele kant, is er sprake van ingewikkelde bedrijfsstructuur enz dan langer. Daarnaast zitten ze binnen 10 jaar vanaf de pensioenleeftijd. Dus het pensioen inkomen speelt ook mee. Vooral ondernemers kunnen daar wel eens een bottleneck tegen komen.

• Mar.tin
[...]

Dit zou ongeveer ook mijn insteek zijn. Keuze 1 is vervangen. Ben al in meerdere huizen geweest waar dat soort dingen niet gedaan waren en dat geeft direct twijfel over hoe er met onderhoud omgesprongen is.

Keuze 2 is het gewoon melden. Met mogelijk, niet in te schatten, gevolg voor de biedingen

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-11 13:46
Laapo schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:03:
[...]

Kan ook wel even duren. Ten eerste heb je dus te maken met een ondernemer. Daarvan moet het inkomen bepaald worden. Heeft meneer altijd een keurige administratie gevoerd dan is dat zo gepiept. Klopt het van geen enkele kant, is er sprake van ingewikkelde bedrijfsstructuur enz dan langer. Daarnaast zitten ze binnen 10 jaar vanaf de pensioenleeftijd. Dus het pensioen inkomen speelt ook mee. Vooral ondernemers kunnen daar wel eens een bottleneck tegen komen.
of hij heeft de afgelopen 40 jaar goed geboerd, heeft 3 miljoen op de bank staan en wil voor de belastingen 1/3 financieren met als onderpand dat geld of zijn pand(en). Is voor een bank dan weer een no-brainer en in 2 dagen rond.

ergo: koffiedik of glazen bol kijken :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Crazy D

Crazy D

[...]

Eerlijk gezegd vind ik zaken aanpakken net voor de verkoop vooral overkomen als "even snel fixen". Al die jaren niets gedaan en nu even snel nog opknappen. Wat voor verrassingen kom ik zelf nog tegen...

Exact expert nodig?

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-11 09:25

De foto's worden in stappen gemaakt, je hebt dus ook de mogelijkheid om bv. een vogelkooi even in een andere kamer te zetten als ze foto's maken.

Mocht je de walkthrough shoot hebben zet ze dan even buiten of vraag of je tijdelijk een paar verhuisdozen mag stallen bij de buren.

Met uitzondering van een prachtig monumentaal pand of unieke locatie is voor de doorsnee woning de funda presentatie enorm belangrijk. Het bepaald namelijk in belangrijke mate of mensen wel of geen bezichtiging komen doen. En na de bezichtiging is de funda advertentie de belangrijkste bron om wel/geen bod te doen (iedereen kent wel dat gevoel dat je na een bezichtiging alle details bent vergeten :P ). De funda advertentie zal ook massaal doorgestuurd worden naar handige familieleden, betrokken ouders etc. En je wilt ook hun 'sign of approval'. Dus netjes, schoon en neutraal is dan altijd goed :) .

• Hielko
  • Nu online
Bockelaar schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 09:00:
[...]

of hij heeft de afgelopen 40 jaar goed geboerd, heeft 3 miljoen op de bank staan en wil voor de belastingen 1/3 financieren met als onderpand dat geld of zijn pand(en). Is voor een bank dan weer een no-brainer en in 2 dagen rond.

ergo: koffiedik of glazen bol kijken :)
Dan doe je over het algemeen geen bod met een voorbehoud van financiering. Maar als ie maar 1/3 wilt financieren met een hypotheek dan lijkt ie in ieder geval in een gezonde financiele situatie te zitten, maar met een ondernemer kan het altijd wat langer duren en wat complexer zijn voordat het rond is bij de bank.

• Marti Zanden
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 03-11 09:22
Iemand hier ervaring met een Calcasa desktop taxatie voor de overbruggingsfinanciering? We hoeven niet direct een waarde te halen om het huis überhaupt te kunnen financieren (dat moet wel lukken) maar juist vooral ook om direct zoveel mogelijk overwaarde mee te kunnen nemen om de hypotheek al direct te kunnen verlagen.
Nu hebben wij een realistische woningwaarde doorgegeven waar onze verkoopmakelaar van aangeeft dat we daar waarschijnlijk nog wel met ongeveer 20K overheen zullen gaan m.b.t. de vraagprijs.
Van onze hypotheekadviseur hebben we nu de vraag gekregen om een taxatie uit te laten voeren. Dit kan dus via een desktop taxatie of een daadwerkelijk uitgebreide taxatie. Daar zit natuurlijk een behoorlijk prijsverschil in en nu ben ik aan het overwegen om de gok te nemen met de desktop taxatie. Alleen het is maar de vraag of zo'n taxatie ook daadwerkelijk op de verwachte woningwaarde gaat uitkomen.

Heeft er hier dus iemand eerder een Calcasa desktop taxatie laten uitvoeren en kwam de uiteindelijke woningwaarde in de buurt van je verwachtingen?

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:28
Marti Zanden schreef op maandag 6 mei 2024 @ 08:25:
Heeft er hier dus iemand eerder een Calcasa desktop taxatie laten uitvoeren en kwam de uiteindelijke woningwaarde in de buurt van je verwachtingen?
Of er een reële waarde uitkomt weet ik niet, maar het huis dat je wil laten taxeren moet op 1 perceel liggen.
Ik had de pech dat door mijn huis een lijntje van het kadaster stond, dus verdeeld over 2 percelen. Dat snapt Calcasa niet. Dus de taxatie was veel te laag omdat de grondoppervlakte plots gehalveerd was.

Wel netjes mijn geld teruggekregen, want een nieuwe taxatie op 2 percelen kan dat systeem niet aan.

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:57
Iemand hier ervaring met een Calcasa desktop taxatie voor de overbruggingsfinanciering? We hoeven niet direct een waarde te halen om het huis überhaupt te kunnen financieren (dat moet wel lukken) maar juist vooral ook om direct zoveel mogelijk overwaarde mee te kunnen nemen om de hypotheek al direct te kunnen verlagen.
Nu hebben wij een realistische woningwaarde doorgegeven waar onze verkoopmakelaar van aangeeft dat we daar waarschijnlijk nog wel met ongeveer 20K overheen zullen gaan m.b.t. de vraagprijs.
Van onze hypotheekadviseur hebben we nu de vraag gekregen om een taxatie uit te laten voeren. Dit kan dus via een desktop taxatie of een daadwerkelijk uitgebreide taxatie. Daar zit natuurlijk een behoorlijk prijsverschil in en nu ben ik aan het overwegen om de gok te nemen met de desktop taxatie. Alleen het is maar de vraag of zo'n taxatie ook daadwerkelijk op de verwachte woningwaarde gaat uitkomen.

Dacht dat je vooraf moet invullen wat je nodig hebt aan overbrugging (op je huidige woning) en dan geeft Calcasa al voordat je de transactie doet aan als er een te lage waarde uitkomt voor die overbrugging.

• Marti Zanden
THM0 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 08:43:
[...]

Dacht dat je vooraf moet invullen wat je nodig hebt aan overbrugging (op je huidige woning) en dan geeft Calcasa al voordat je de transactie doet aan als er een te lage waarde uitkomt voor die overbrugging.
Je moet inderdaad je huidige hypotheekbedrag en minimaal benodigde bedrag invullen. Dat komt uit op 90% van onze geschatte woningwaarde. De geldverstrekker rekent natuurlijk met maximaal 90% dus ik ga er vanuit dat een Calcasa hier rekening mee houd.

Vervolgens staat er dit op de website vermeld:
In de meeste gevallen keurt de taxateur het waardevoorstel goed. In dit geval ontvangt u een Desktop Taxatie® rapport. Het kan ook voorkomen dat een taxateur het waardevoorstel afkeurt. In dat geval storten wij het betaalde bedrag terug en kunt u een volledige taxatie laten uitvoeren.

Dus als ik dit zo lees zou je wel eens gelijk kunnen hebben dat je het geld terugkrijgt wanneer zij de woning lager zouden inschatten.

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-11 16:42

Ja, wij hebben de gok genomen, ook nodig voor de overbruggingshypotheek. Ongeveer een jaar geleden zijn een tweetal verkoopmakelaars bij ons langs geweest en de destijds genoemde prijs komt redelijk overeen met de desktoptaxatie. De laatste valt zelfs iets hoger uit, maar komt redelijk overeen met de gestegen huizenprijzen.

• stin00
  • Niet online

Je kan, zonder te betalen, al uitzoeken hoeveel je woning waard is via Calcasa.

1. Vul het Calcasa formulier in met de taxeren woning.
2. Kies voor 'Doel taxatie' de optie 'Aankoop nieuwe woning'.
3 Vul daarna bij hypotheek een realistisch bedrag in (bijv de vraagprijs)
4 Vul bij Koopsom een wat hoger bedrag in, 100k erbij bijvoorbeeld.
5. Druk op volgende

Als er nu geen foutmelding komt: het ingevulde hypotheekbedrag is <=90% van de Calcasa waarde
Als er nu WEL een foutmelding komt: het ingevulde hypotheekbedrag is >90% van de Calcasa waarde

Het doel is om de " Waarderen van deze woning is niet mogelijk." foutmelding te krijgen en daarna constant het hypotheekbedrag aan te passen totdat de melding verdwijnt. Je weet dan dat je de 90% grens van de Calcasa waarde hebt gevonden. Je kan dan dus uitrekenen wat het verwachte Calcasa taxatiebedrag wordt :) De waarde die je hebt gevonden vermenigvuldig je met grofweg 1.1111

Ik heb er vorige week eentje gedaan omdat ik 100% zeker wist dat hij hoog genoeg is voor een renteverlaging.

Disclaimer: reken wel met een veilige marge omdat de waarde alsnog wat lager kan uitkomen

[ Voor 9% gewijzigd door stin00 op 06-05-2024 15:36 ]

• Marti Zanden
stin00 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:41:
[...]

Als er nu geen foutmelding komt: het ingevulde hypotheekbedrag is <=90% van de Calcasa waarde
Als er nu WEL een foutmelding komt: het ingevulde hypotheekbedrag is >90% van de Calcasa waarde

Het doel is om de " Waarderen van deze woning is niet mogelijk." foutmelding te krijgen en daarna constant het hypotheekbedrag aan te passen totdat de melding verdwijnt. Je weet dan dat je de 90% grens van de Calcasa waarde hebt gevonden. Je kan dan dus uitrekenen wat het verwachte Calcasa taxatiebedrag wordt :) De waarde die je hebt gevonden vermenigvuldig je met grofweg 1.1111

Ik heb er vorige week eentje gedaan omdat ik 100% zeker wist dat hij hoog genoeg is voor een renteverlaging.
Interessant. Als ik jouw methode gebruik dan kom ik net ietsje boven onze geschatte woningwaarde uit (+- 10K hoger). Ik ben benieuwd of dit ongeveer accuraat gaat zijn want ik heb zojuist de gok maar genomen.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

stin00 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:41:
Je kan, zonder te betalen, al uitzoeken hoeveel je woning waard is via Calcasa.
Baseerr Calcasa dit niet gewoon op de WOZ-waarde? Welke andere bronnen zouden ze moeten hebben?

• Pat911
Rzaan schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:00:
[...]

Baseerr Calcasa dit niet gewoon op de WOZ-waarde? Welke andere bronnen zouden ze moeten hebben?
Genoeg andere bronnen: demografische gegevens van bijv. CBS, afstand tot voorzieningen, gerealiseerde verkopen in de buurt of van soortgelijke woningen.

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:49

MJV

Rzaan schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:00:
[...]

Calcasa heeft een algoritme dat geautomatiseerd vergelijkbare objecten pakt, verschillen bekijkt (m2 wonen, m2 perceel, energielabel, enz) en dan een bandbreedte (betrouwbaarheidsinterval) en woningwaarde berekent.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Pat911 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:17:
[...]

Genoeg andere bronnen: demografische gegevens van bijv. CBS, afstand tot voorzieningen, gerealiseerde verkopen in de buurt of van soortgelijke woningen.
Op veel van die zaken is de WOZ-waarde ook gebaseerd.

• Pat911
Rzaan schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:23:
[...]

Op veel van die zaken is de WOZ-waarde ook gebaseerd.
Dat is heel goed mogelijk. Maar als er een ander model achter zit, krijg je dus ook een heel ander resultaat.

• LvanStaalduinen
  • Laatst online: 06-11 15:02
stin00 schreef: "Je kan, zonder te betalen, al uitzoeken hoeveel je woning waard is via Calcasa".
Ik vind bij Calcasa uitsluitend te betalen opties. Wat zie ik over het hoofd ?

• Marti Zanden
Vanmiddag het rapport gekregen en de uiteindelijke waarde lag net iets boven onze geschatte waarde. Echter wel iets lager dan via de rekenmethode van @stin00 (4K i.p.v. 10K). Al lag dat allemaal dus redelijk dicht bij elkaar. Al met al een fijne besparing op de uitgebreide taxatie.

Enige ding nu is dat mocht ons huis voor het bedrag verkocht worden waar de makelaar op inzet, we waarschijnlijk meer dan 10% meer overwaarde hebben dan de totale overbruggingshypotheek (maximaal 90% van woningwaarde). Hoe we dat vervolgens toch zonder boete kunnen aflossen moeten we nog maar even bij de hypotheekadviseur navragen.

• stin00
  • Niet online
Marti Zanden schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:22:
Vanmiddag het rapport gekregen en de uiteindelijke waarde lag net iets boven onze geschatte waarde. Echter wel iets lager dan via de rekenmethode van @stin00 (4K i.p.v. 10K). Al lag dat allemaal dus redelijk dicht bij elkaar. Al met al een fijne besparing op de uitgebreide taxatie.

Enige ding nu is dat mocht ons huis voor het bedrag verkocht worden waar de makelaar op inzet, we waarschijnlijk meer dan 10% meer overwaarde hebben dan de totale overbruggingshypotheek (maximaal 90% van woningwaarde). Hoe we dat vervolgens toch zonder boete kunnen aflossen moeten we nog maar even bij de hypotheekadviseur navragen.
Mooi, scheelt weer een dure normale taxatie :) Wel goed om te weten dat er nog een lichte afwijking in de methode zit. Iets om rekening mee te houden, het is slechts een inschatting.

Bij het merendeel van de hypotheekverstrekkers mag je extra overwaarde zonder boete aflossen op de hypotheek. Dat heb ik vorig jaar bijvoorbeeld bij Argenta gedaan nadat m'n woning bovenverwacht goed verkocht.

• Marti Zanden
LvanStaalduinen schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:41:
stin00 schreef: "Je kan, zonder te betalen, al uitzoeken hoeveel je woning waard is via Calcasa".
Ik vind bij Calcasa uitsluitend te betalen opties. Wat zie ik over het hoofd ?
Voordat je bij betalen uitkomt krijg je al een foutmelding als je een veel te hoog bedrag invult: Waardering van deze woning is niet mogelijk. Als je dit dan in stapjes naar beneden bijstelt krijg je op een gegeven moment geen foutmelding meer. Dat bedrag zal ongeveer 90% zijn van de woningwaarde die uit de taxatie komt. Dat is natuurlijk hypothetisch. Bij mij zat het aardig in de goede richting.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Marti Zanden schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:27:
[...]

Voordat je bij betalen uitkomt krijg je al een foutmelding als je een veel te hoog bedrag invult: Waardering van deze woning is niet mogelijk. Als je dit dan in stapjes naar beneden bijstelt krijg je op een gegeven moment geen foutmelding meer. Dat bedrag zal ongeveer 90% zijn van de woningwaarde die uit de taxatie komt. Dat is natuurlijk hypothetisch. Bij mij zat het aardig in de goede richting.
Maar moet je je wel eerst registreren?
Pagina: 1 ... 165 ... 212 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.