Die ging er van uit dat het direct na plaatsen op Funda druk zou zijn en we dus snel zouden kunnen verkopen, al dan niet met een inschrijving. Vraagprijs is wel aan de bovenkant van de range met het idee dat we dan minder onzin biedingen / bezichtigingen zouden krijgen (nou, dat is geluktTweedledeedle schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:39:
[...]
Wat was of is de verkoopstrategie van je makelaar geweest?
Kan de verkoopmakelaar de woning misschien extra onder de aandacht brengen bij aankoopmakelaars via zijn netwerk?sandliner schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:44:
[...]
Die ging er van uit dat het direct na plaatsen op Funda druk zou zijn en we dus snel zouden kunnen verkopen, al dan niet met een inschrijving. Vraagprijs is wel aan de bovenkant van de range met het idee dat we dan minder onzin biedingen / bezichtigingen zouden krijgen (nou, dat is gelukt)
Anders opnieuw online aanbieden voor een wat lagere prijs.
Ja, beide opties zijn mogelijk natuurlijk, maar wil vooral graag wat meer aanprijzen bij een andere doelgroep. Het staat ook nog niet zo lang op Funda, dus wellicht is het alsnog zo weg. Het is alleen zo'n koude douche momenteel...Tweedledeedle schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:48:
[...]
Kan de verkoopmakelaar de woning misschien extra onder de aandacht brengen bij aankoopmakelaars via zijn netwerk?
Anders opnieuw online aanbieden voor een wat lagere prijs.
Vrijstaand en 6 jaar oud, daar is volgens mij altijd wel animo voor. Bijna geen bezichtigingen betekent meestal:sandliner schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:34:
Ik heb onlangs mijn huis te koop gezet voor een vraagprijs (800k) die is gebaseerd op een inschatting van drie makelaars en een taxateur.
We krijgen bijna geen bezichtigingen terwijl het hier in de buurt normaal gesproken snel gaat. Het huis is vrijstaand en 6 jaar oud. Kavel is 360m2 en woonoppervlak 160m2. We zitten 30 minuten van Amsterdam. Op papier alle seinen op groen dus. Ik zou dit huis vooral graag bij Amsterdammers en expats onder de aandacht willen brengen. Hoe zouden jullie dat aanpakken?
1. De prijs is te hoog
2. Keuken/Wc/Badkamer zijn (te) basic of valt buiten smaak
3. Woningpresentatie is ondermaats (lelijke meubels, kille inrichting, geen mooie vloer, sfeerloze tegel-tuin)
Maar uiteindelijk is het simpel: de prijs is doorslaggevend. Je kan aan de bovenkant van de price range gaan zitten mits 2 en 3 perfect zijn.
Ik heb wat rondgezocht op Funda maar kan niks vinden dat volledig aan je omschrijving voldoet
Deze taxatie was bedoeld voor de financiering van onze nieuwe woning. Dus een externe partij. WOZ is 341k. Jaar ervoor was deze 441k en daarvoor 337k. Geen pijl op te trekken.Rzaan schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:08:
[...]
Heb je een aparte taxatie laten doen door een extern bedrijf? Of heeft je makelaar dat voor jullie 'erbij' gedaan?
Mag ik je vragen wat de laatste WOZ-waarde was? Ik ben zo benieuwd naar wat die zegt. Voor ons appartement is die ± 400K (inclusief 2 parkeerplaatsen in de garage). Als ik dat zou krijgen voor ons appartement, ben ik dik tevreden.
Heb je een link in een pb gestuurd...stin00 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:02:
[...]
Vrijstaand en 6 jaar oud, daar is volgens mij altijd wel animo voor. Bijna geen bezichtigingen betekent meestal:
1. De prijs is te hoog
3. Woningpresentatie is ondermaats (lelijke meubels, kille inrichting, geen mooie vloer, sfeerloze tegel-tuin)
Maar uiteindelijk is het simpel: de prijs is doorslaggevend. Je kan aan de bovenkant van de price range gaan zitten mits 2 en 3 perfect zijn.
Ik heb wat rondgezocht op Funda maar kan niks vinden dat volledig aan je omschrijving voldoet
Het ligt er ook aan waar je precies zit met die 30 minuten.sandliner schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:34:
We zitten 30 minuten van Amsterdam.
Almere, Aerdenhout, Zaandam, Loosdrecht zitten allemaal ongeveer 30 minuten van Amsterdam.
Maar de m²-prijzen liggen enorm uit elkaar.
Ik bereken zo snel even ± € 5.000/m² wat niet al te duur klinkt.
In een goede buurt in Zaandam betaal je dat ook wel.
Ik bedoelde: misschien kan jouw makelaar de woning extra onder de aandacht brengen bij aankoopmakelaar die veel expats als klanten hebben, als dat jouw doelgroep is.sandliner schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:51:
[...]
Ja, beide opties zijn mogelijk natuurlijk, maar wil vooral graag wat meer aanprijzen bij een andere doelgroep. Het staat ook nog niet zo lang op Funda, dus wellicht is het alsnog zo weg. Het is alleen zo'n koude douche momenteel...
Verder kan het afhangen van de presentatie en prijszetting.
Ik zelf heb mijn woning binnenkort ook in de verkoop. De keuken en badkamer zijn gedateerd. Persoonlijk verwacht ik met name bij de opendag van de nvm veel bezichtigingen. Waarom? De prijs is scherp, de ligging van de woning is zeer goed en het is een zeer karakteristieke vrijstaande woning met een grote schuur. De ligging kan je niet veranderen een keuken en badkamer wel. Denk dat die zeer persoonlijk zijn, iedereen heeft een eigen smaak.stin00 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:02:
[...]
Vrijstaand en 6 jaar oud, daar is volgens mij altijd wel animo voor. Bijna geen bezichtigingen betekent meestal:
1. De prijs is te hoog
We zitten in een wat kleiner dorp aan de westkant van NH (in de buurt van de Noordzee kust dus). De prijs is voor de lokale doelgroep aan de hoge kant, die verwachten voor dat geld een groter kavel (wellicht niet heel realistisch gezien het aanbod, maar het houd mensen wel tegen om te gaan bieden). Vandaar mijn idee om eerst te bekijken of we een andere doelgroep kunnen bereiken. Prijs verlagen kan altijd nog natuurlijk.Rzaan schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:40:
[...]
Het ligt er ook aan waar je precies zit met die 30 minuten.
Almere, Aerdenhout, Zaandam, Loosdrecht zitten allemaal ongeveer 30 minuten van Amsterdam.
Maar de m²-prijzen liggen enorm uit elkaar.
Ik bereken zo snel even ± € 5.000/m² wat niet al te duur klinkt.
In een goede buurt in Zaandam betaal je dat ook wel.
We gaan iig meedoen aan de openhuizen route.
In mijn beleving kan je beter laag beginnen dan te hoog beginnen. Stel je woning staat 6 maanden in de verkoop ( zeer gemakkelijk terug te vinden tegenwoordig op internet ook al trek je je verkoop terug ). Wat gaan potentiele kopers dan denken?sandliner schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:00:
[...]
We zitten in een wat kleiner dorp aan de westkant van NH (in de buurt van de Noordzee kust dus). De prijs is voor de lokale doelgroep aan de hoge kant, die verwachten voor dat geld een groter kavel (wellicht niet heel realistisch gezien het aanbod, maar het houd mensen wel tegen om te gaan bieden). Vandaar mijn idee om eerst te bekijken of we een andere doelgroep kunnen bereiken. Prijs verlagen kan altijd nog natuurlijk.
Eigenlijk staat de woning dus te duur in de markt en hoop je op iemand zonder lokale marktkennis die boven de marktprijs betaalt omdat deze dat gewend is van op een andere locatie ;-)sandliner schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:00:
[...]
We zitten in een wat kleiner dorp aan de westkant van NH (in de buurt van de Noordzee kust dus). De prijs is voor de lokale doelgroep aan de hoge kant, die verwachten voor dat geld een groter kavel (wellicht niet heel realistisch gezien het aanbod, maar het houd mensen wel tegen om te gaan bieden). Vandaar mijn idee om eerst te bekijken of we een andere doelgroep kunnen bereiken. Prijs verlagen kan altijd nog natuurlijk.
Vragen staat vrij natuurlijk.
Ja, daar kan je wel eens gelijk in hebben. Maar, gedane zaken nemen geen keer, we gaan nu gewoon door op de ingeslagen route.vincent_1971 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:13:
[...]
In mijn beleving kan je beter laag beginnen dan te hoog beginnen. Stel je woning staat 6 maanden in de verkoop ( zeer gemakkelijk terug te vinden tegenwoordig op internet ook al trek je je verkoop terug ). Wat gaan potentiele kopers dan denken?
Het voorjaar en de zomer zijn wel de ideale periode om een woning met ruime tuin te verkopen. Nog even geduld dus ;-]sandliner schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:15:
[...]
Ja, daar kan je wel eens gelijk in hebben. Maar, gedane zaken nemen geen keer, we gaan nu gewoon door op de ingeslagen route.
Belangrijk daarin is wel dat deze prijs tot stand is gekomen en bevestigd door vier onafhankelijke partijen. Tis dus niet zo dat we zelf verblind door eurotekens een te hoog bedrag hebben bedacht. Maargoed, die makelaars hebben natuurlijk ook baat bij een positieve schatting op het moment dat ze bij de aanbesteding ons het verkoopplan presenteren…Tweedledeedle schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:14:
[...]
Eigenlijk staat de woning dus te duur in de markt en hoop je op iemand zonder lokale marktkennis die boven de marktprijs betaalt omdat deze dat gewend is van op een andere locatie ;-)
Vragen staat vrij natuurlijk.
Bij mij is het een wirwar aan verkoopprijzensandliner schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:19:
[...]
Belangrijk daarin is wel dat deze prijs tot stand is gekomen en bevestigd door vier onafhankelijke partijen. Tis dus niet zo dat we zelf verblind door eurotekens een te hoog bedrag hebben bedacht. Maargoed, die makelaars hebben natuurlijk ook baat bij een positieve schatting op het moment dat ze bij de aanbesteding ons het verkoopplan presenteren…
-taxatie €490.000,-
-w.o.z. €420.000,-
-voorgestelde verkoopprijs makelaar €395.000,-
-diverse makelaars verkoopprijs liep uiteen van €400.000,- tot €550.000,-

Uiteindelijk in goed overleg gekomen op deze prijs. Heb zelf ook gekeken naar vergelijkbare woningen hier in de buurt.
huh? Taxatiewaarde van 490k en ze stellen een verkoopprijs voor van 395k?vincent_1971 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:31:
[...]
Bij mij is het een wirwar aan verkoopprijzen
-taxatie €490.000,-
-w.o.z. €420.000,-
-voorgestelde verkoopprijs makelaar €395.000,-
-diverse makelaars verkoopprijs liep uiteen van €400.000,- tot €550.000,-
![]()
Uiteindelijk in goed overleg gekomen op deze prijs. Heb zelf ook gekeken naar vergelijkbare woningen hier in de buurt.
Die keuze is imo nogal bijzonder.
Ik vind de kopers van mijn huis niet lief meer
Huis was snel verkocht; daar ging het niet om. Maar bij het aanleveren van gegevens voor het koopcontract waren ze enorm laks en moest er steeds achteraan gebeld worden door de makelaar. Toen het eenmaal getekend kon worden schoot het ook niet op; duurde ook weer veel langer dan noodzakelijk. En nu kreeg ik dus een telefoontje van de makelaar dat ze uitstel van het financieringsvoorbehoud gevraagd hebben. Nu is dat natuurlijk niet ongebruikelijk maar het is weer het volgende dingetje wat me frustreert...
Het zal uiteindelijk wel goed komen; taxatie is ook al gedaan, notaris is gekozen; dus het is niet dat er niks gebeurt, maar irritant is het wel.. Zal blij zijn als het allemaal afgerond is.
Huis was snel verkocht; daar ging het niet om. Maar bij het aanleveren van gegevens voor het koopcontract waren ze enorm laks en moest er steeds achteraan gebeld worden door de makelaar. Toen het eenmaal getekend kon worden schoot het ook niet op; duurde ook weer veel langer dan noodzakelijk. En nu kreeg ik dus een telefoontje van de makelaar dat ze uitstel van het financieringsvoorbehoud gevraagd hebben. Nu is dat natuurlijk niet ongebruikelijk maar het is weer het volgende dingetje wat me frustreert...
Het zal uiteindelijk wel goed komen; taxatie is ook al gedaan, notaris is gekozen; dus het is niet dat er niks gebeurt, maar irritant is het wel.. Zal blij zijn als het allemaal afgerond is.
Yamaha MT-09
Zelf ook veel kanalen aanboren.sandliner schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:19:
[...]
Belangrijk daarin is wel dat deze prijs tot stand is gekomen en bevestigd door vier onafhankelijke partijen. Tis dus niet zo dat we zelf verblind door eurotekens een te hoog bedrag hebben bedacht. Maargoed, die makelaars hebben natuurlijk ook baat bij een positieve schatting op het moment dat ze bij de aanbesteding ons het verkoopplan presenteren…
Ik zie bijvoorbeeld soms ook huizen op Facebook voorbij komen. Dan ga ik toch vaak effe kijken.
Ik begrijp dit dus niet. Je wil voor jezelf toch ook alles zo snel mogelijk aangeleverd en afgerond hebben? Sommige lui leven zo enorm in hun eigen bubbel lijkt het wel. De verkopers van ons toekomstige huis hebben aangegeven het erg prettig te vinden dat alles zo snel gaat, ze hebben ook al aangegeven dat we langs mogen komen wanneer nodig, met bijvoorbeeld de stucadoor. Echt heel fijn.Bergie schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:59:
Ik vind de kopers van mijn huis niet lief meer![]()
Vond ik ook. Vandaar er ergens tussenin. Als ik het zo zie wordt het wel richting de €490.000 (overbod)ScreamGT schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:45:
[...]
huh? Taxatiewaarde van 490k en ze stellen een verkoopprijs voor van 395k?
Hoe lang was het voorbehoud van financiering? Zes weken, acht weken?Bergie schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:59:
Ik vind de kopers van mijn huis niet lief meer![]()
Voordat ik klakkeloos akkoord zou gaan met verlenging, zou ik wel meer inhoudelijk opvragen. Dan kun je een risico-afweging maken of de hypotheekaanvraag kansrijk is, of niet. Je kunt ook voorwaarden aan je uitstel verlenen, tot zelfs een vergoeding aan toe.
Ik vind zes tot acht weken royaal, je zou hooguit twee weken na tekenen van verkoopovereenkomst al een aanvraag ingediend kunnen hebben en de beoordeling duurt niet al te lang op het moment. Als ze na zes tot acht weken nog uitstel nodig hebben zou ik me echt afvragen waarvoor.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Doorgaans zijn er meerdere afwijzingen van verschillende hypotheekverstrekkers vereist voor een succesvol beroep op het voorbehoud. Dus in mijn ogen zijn die zes weken wel echt gerechtvaardigd.JanHenk schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 19:35:
[...]
Ik vind zes tot acht weken royaal, je zou hooguit twee weken na tekenen van verkoopovereenkomst al een aanvraag ingediend kunnen hebben en de beoordeling duurt niet al te lang op het moment. Als ze na zes tot acht weken nog uitstel nodig hebben zou ik me echt afvragen waarvoor.
Inderdaad heel bijzonder. Misschien wil 'ie vanuit zijn makelaarsvak de 'gekte' lekker opstuwen, als het huis dan straks verkocht wordt voor 500K dan krijgen de mensen die net achter het net vissen achteraf te horen/zien dat je tegenwoordig 25% moet overbieden om kans te makenScreamGT schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:45:
[...]
huh? Taxatiewaarde van 490k en ze stellen een verkoopprijs voor van 395k?
[ Voor 6% gewijzigd door Valorian op 28-03-2024 23:24 ]
De openhuizendag komt eraan. Kan prima dat mensen hier op wachten.sandliner schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:15:
[...]
Ja, daar kan je wel eens gelijk in hebben. Maar, gedane zaken nemen geen keer, we gaan nu gewoon door op de ingeslagen route.
Je geeft zelf aan dat de prijs te hoog is voor de mensen die in je dorp wonen. Mocht de openhuizendag niks opleveren, dan is verlagen naar wat normaal is in je dorp de gebruikelijke route.
Dan laat je jezelf als verkopende partij toch wel in de maling nemen. Onzer verkoopmakelaar begon uiteraard ook over een bepaalde courtage, welke op zou lopen bij elke extra euro die ons huis oplevert. Nou, nee vriend. Gewoon je best doen tegen 1% van de verkoopprijs, of ga je dan minder hard voor ons lopen? Dat zou uiteraard niet het geval zijnValorian schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 23:21:
[...]
Inderdaad heel bijzonder. Misschien wil 'ie vanuit zijn makelaarsvak de 'gekte' lekker opstuwen, als het huis dan straks verkocht wordt voor 500K dan krijgen de mensen die net achter het net vissen achteraf te horen/zien dat je tegenwoordig 25% moet overbieden om kans te maken.. Of hij krijgt gewoon extra commissie voor elke euro boven de vraagprijs en vond dit daarom een goede strategie.
Tsja, vaak kun je niet anders dan verlengen. Anders roepen ze meteen de ontbinding in. Zelf over nagedacht toen ik een bod met voorbehoud had geaccepteerd. 2 weken verlengen kan, alles daarna zou ik alleen accepteren indien we ook vanuit onze kant de verkoop mogen ontbinden (lees: andere biedingen accepteren)JanHenk schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 19:35:
[...]
Hoe lang was het voorbehoud van financiering? Zes weken, acht weken?
Voordat ik klakkeloos akkoord zou gaan met verlenging, zou ik wel meer inhoudelijk opvragen. Dan kun je een risico-afweging maken of de hypotheekaanvraag kansrijk is, of niet. Je kunt ook voorwaarden aan je uitstel verlenen, tot zelfs een vergoeding aan toe.
Wel eens dat een aanvraag niet langer dan 4 weken hoeft te duren incl taxeren en al. 6+2 is dus wel echt ruim.
Ik meen 6 weken; maar dat zou ik terug moeten zoeken. Zijn ook wel redenen voor gegeven, mevrouw was in het ziekenhuis opgenomen geweest; en ze hebben een eigen bedrijf wat daar natuurlijk direct last van had waardoor het allemaal niet zo snel ging als gehoopt. Allemaal valide redenen, maar niet iets waar je op zit te wachten natuurlijkJanHenk schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 19:35:
[...]
Hoe lang was het voorbehoud van financiering? Zes weken, acht weken?
Yamaha MT-09
Mijn huis staat nu sinds gisteren op funda
- 1 geïnteresseerde stond aan de poort, kwam net de schuur uit
- 1 bezichtiging staat al ingeboekt
- 1739 gevonden op funda
- 838 bekeken
blijf me verbazen zeg.
- 1739 gevonden op funda
- 838 bekeken
blijf me verbazen zeg.
Vind het nog meevallen.vincent_1971 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 11:43:
- 1739 gevonden op funda
- 838 bekeken
blijf me verbazen zeg.
Welke regio en prijsklasse?
Veel succes in elk geval!
oost nederland 450kTweedledeedle schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:59:
[...]
Vind het nog meevallen.
Welke regio en prijsklasse?
Veel succes in elk geval!
dank je
Heeft iemand hier ervaring met het onderhands verkopen van je huis, zonder tussenkomst van een makelaar?
We hadden iets gemompeld over verhuizen tegen onze buurvrouw, en die liet ons weten dat ze wel potentiele kopers voor ons huis kende.
We hebben een bepaalde prijs geschat dat ons huidige huis moet opbrengen. Een makelaar is over de vloer geweest en die heeft bevestigd dat dat een reeele prijs is, met eventueel nog 10k er bovenop. In zijn offerte staan twee opties: eentje met een bepaald percentage van de verkoopprijs, en eentje met een lager percentage tot een bepaald bedrag (5k boven onze minimum-prijs) met een fors percentage bonus-courtage voor alles boven dat bedrag. Die twee opties zijn gelijk in prijs bij 12k boven onze minimum-prijs -- dus mijn vermoeden is dat de makelaar denkt dat ze minstens 15k bovenop onze prijs voor elkaar gaan krijgen -- en wellicht veel meer.
Maar dat betekent dat we ons huis enorm moeten opruimen en schoonboenen en dat er veel bezichtigingen moeten gebeuren. En ik richt me liever op de verbouwing van ons nieuwe huis dan dat ik in ons huidige huis aan de slag ga om het er als een showroom uit te laten zien.
Dus ik zit nu te denken: wat als we die mensen uitnodigen en ze door het huis meenemen en ze een bod laten doen, en als dat onze prijs + 15k is, dan zijn we er uit -- we zouden vast meer kunnen krijgen, maar dat is meer gedoe en kost ook makelaars-courtage.
Maar natuurlijk zijn er ook dingen die een makelaar voor je oplost, die moeten we nu zelf doen. En de websites die ik vind, proberen je bang te maken en je in de richting van een makelaar te duwen...
Dus nu vroeg ik me af: heeft iemand hier ervaring mee?
We hadden iets gemompeld over verhuizen tegen onze buurvrouw, en die liet ons weten dat ze wel potentiele kopers voor ons huis kende.
We hebben een bepaalde prijs geschat dat ons huidige huis moet opbrengen. Een makelaar is over de vloer geweest en die heeft bevestigd dat dat een reeele prijs is, met eventueel nog 10k er bovenop. In zijn offerte staan twee opties: eentje met een bepaald percentage van de verkoopprijs, en eentje met een lager percentage tot een bepaald bedrag (5k boven onze minimum-prijs) met een fors percentage bonus-courtage voor alles boven dat bedrag. Die twee opties zijn gelijk in prijs bij 12k boven onze minimum-prijs -- dus mijn vermoeden is dat de makelaar denkt dat ze minstens 15k bovenop onze prijs voor elkaar gaan krijgen -- en wellicht veel meer.
Maar dat betekent dat we ons huis enorm moeten opruimen en schoonboenen en dat er veel bezichtigingen moeten gebeuren. En ik richt me liever op de verbouwing van ons nieuwe huis dan dat ik in ons huidige huis aan de slag ga om het er als een showroom uit te laten zien.
Dus ik zit nu te denken: wat als we die mensen uitnodigen en ze door het huis meenemen en ze een bod laten doen, en als dat onze prijs + 15k is, dan zijn we er uit -- we zouden vast meer kunnen krijgen, maar dat is meer gedoe en kost ook makelaars-courtage.
Maar natuurlijk zijn er ook dingen die een makelaar voor je oplost, die moeten we nu zelf doen. En de websites die ik vind, proberen je bang te maken en je in de richting van een makelaar te duwen...
Ik vind zelf klooien met verkoop huis persoonlijk gevaarlijk, het gaat om erg grote bedragen.. zeker als er ook koopcontracten bij komen kijken. Mijn makelaar rekent 1% courtage + €550 voor het hele Funda circus met foto's/styliste/kijkdagen en er is een aparte clousule van 0,5% courtage indien verkoop buiten de markt om. Waarschijnlijk makkelijk verdiend voor ze als het onderhands verkocht wordt, maar ik laat dit verder graag over aan de makelaar.fub schreef op woensdag 3 april 2024 @ 21:26:toon volledige bericht
Heeft iemand hier ervaring met het onderhands verkopen van je huis, zonder tussenkomst van een makelaar?
Hier een courtage van 1% met opstartkosten van €800,- vergeet niet dingen zoals inmeten, energielabel, foto’s en koopcontract bij de notaris. Persoonlijk sluit ik me aan bij bovenstaande. Persoonlijk zou ik het ook via funda aanbieden. Reken eens uit hoeveel 1% van je uiteindelijke verkoopprijs nu werkelijk is.stin00 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 21:48:
[...]
Ik vind zelf klooien met verkoop huis persoonlijk gevaarlijk, het gaat om erg grote bedragen.. zeker als er ook koopcontracten bij komen kijken. Mijn makelaar rekent 1% courtage + €550 voor het hele Funda circus met foto's/styliste/kijkdagen en er is een aparte clousule van 0,5% courtage indien verkoop buiten de markt om. Waarschijnlijk makkelijk verdiend voor ze als het onderhands verkocht wordt, maar ik laat dit verder graag over aan de makelaar.
Geen ervaring mee. Maar je kunt er vanuit gaan dat een van de eerste vragen die ze zullen stellen is wat jullie vraagprijs is. Dus afwachten welk bod ze doen zit er niet in. Maar je kunt daarin ook (relatief) eerlijk zijn. En aangeven dat de woning via de makelaar waarschijnlijk meer dan X euro oplevert. Dan laat je nog in het midden welk bod je van hen acceptabel vindt. Enerzijds scheelt het namelijk wel een hoop rompslomp, maar anderzijds kun je iemand mislopen die heel veel wil overbieden. Dus als die kijkers de makelaar voor willen zijn, dan moeten ze wel een goed bod doen.fub schreef op woensdag 3 april 2024 @ 21:26:
Ik heb vorig jaar mijn woning onderhands verkocht en ons huidige woning onderhands aangekocht. Als je de woning via een makelaar verkoopt weet je zeker dat je krijgt wat de woning in de markt waard is. Het is altijd wat de gek er voor geeft. Dus dat is een nadeel van onderhands - zonder tussenkomst van een makelaar - te verkopen.fub schreef op woensdag 3 april 2024 @ 21:26:
Het contractueel vastleggen vind ik niet complex. Daarvoor kun je de oude contracten gebruiken om bijv speciale voorwaarde over te nemen bijv in geval van recht van overpad - erfpacht etc. Verdere condities zijn onderling af te spreken zoals eventuele ontbindende voorwaarden en dergelijke.
Mijn overwegingen waren dat ik een goed bod had ontvangen ruim boven eerder getaxeerde waarde in een markt die toen wat neerwaarts ging. Ik gunde de koper de kans omdat ik wist hoe fijn dat is om het onderling te kunnen regelen (kort daarvoor kon ik namelijk ook onze huidige woning onderhands kopen) Geen gedoe met bezichtigingen en het geeft veel privacy als je woning met vraagprijs niet online komt.
* toevoeging
In de onderhandeling heb ik aangegeven voor welke prijs ik het zou verkopen buiten de markt om. Dus daar konden ze mee akkoord gaan en anders even goede vrienden maar dan zou ik het via de makelaar verkopen. Ik had geen zin om te onderhandelen. Diezelfde week kreeg ik de bevestiging dat ze akkoord gingen met mijn vraagprijs.
[ Voor 11% gewijzigd door Susteentje op 04-04-2024 08:52 ]
Dat zou ik zelf toch open laten. Wel aangeven wat de "minimale" prijs is die het via de makelaar oplevert, maar ook een beetje aan de kopers overlaten hoeveel ze eventueel extra willen betalen om het huis uit de markt te halen. Dan hangt het ook af van hoe graag ze het huis willen of/hoeveel ze extra willen bieden om het huis uit de markt te halen/houden.Susteentje schreef op donderdag 4 april 2024 @ 08:48:
[...]
* toevoeging
In de onderhandeling heb ik aangegeven voor welke prijs ik het zou verkopen buiten de markt om. Dus daar konden ze mee akkoord gaan en anders even goede vrienden maar dan zou ik het via de makelaar verkopen. Ik had geen zin om te onderhandelen. Diezelfde week kreeg ik de bevestiging dat ze akkoord gingen met mijn vraagprijs.
Wij hebben ons appartement destijds aan de buurman verkocht.fub schreef op woensdag 3 april 2024 @ 21:26:
Hij bood sowieso een goede prijs. Maar ik had ook een stuk of 8 (denk ik) makelaars laten langskomen. die gaven allemaal verschillende prijzen met ook allemaal verschillende voorwaarden.
Sommigen hadden of geen inzicht in de markt, of speelden een vies spelletje.
Eigenlijk maar 2 volgens mij, die het redelijk bij het rechte eind hadden.
De buurman bood meer, dus dat was appeltje-eitje.
Hij bood als bedrijf, dus toen hij zei dat we een deal hadden (waar getuigen bijzaten), zat hij er aan vast.
Contract gemaakt met de notaris (o.a. ouderdomsclausule), ondertekenen, betalen en klaar.
De buurman zei: "Niks meer aan het huis doen, want ik sloop er alles uit." Eikenhouten vloer, nog goede badkamer, keuken die helemaal bij het huis paste, klassieke deuren uit 1924, alles.
Ook heel flexibel met de overdracht. Alleen maar voordelen.
Huis waar ik nu in woon heb ik 7 jaar geleden ook zonder makelaar gekocht.
Mensen waar we het van kochten kenden we via vrienden, die wisten dat we op zoek waren en wat ons budget +/- was.
Ze hadden 3 makelaars laten komen om te taxeren, en wij hebben de prijs betaald van de goedkoopste taxatie.
(Markt was wel iets anders als nu
)
Papierwerk was makkelijk te regelen, de verkoper had via een notaris het e.e.a. laten opstellen wat we beide ondertekend hebben.
Hele proces prima verlopen en we wonen er nog met veel plezier.
Ondertussen staat het huis van mijn ouders nu zo'n 3 weken te koop.
2 onder 1 kap met ruime garage en bijkeuken.
4 slaapkamers, maar wel genoeg aan te doen. Schoonmetselwerk boven, bruine deuren. vloerbedekking en oud behang. Keuken niet meer van de tijd (badkamer wel goed.)
Volgens de makelaar zou hij zo verkocht zijn, want weinig huizen te koop in het dorp. Ruime woning (560 m3 en 142m2 woonopp.)
Maar helaas nog maar 1 bezichtiging gehad, 2 afmeldingen.
Hopelijk dat er op de open huizen route nog wat op af komt aankomende zaterdag.
Anders moeten ze maar eens in overleg met de makelaar wat het plan van aanpak gaat worden.
Woning in Oosten van het land, vraagprijs +/- 385.000
Mensen waar we het van kochten kenden we via vrienden, die wisten dat we op zoek waren en wat ons budget +/- was.
Ze hadden 3 makelaars laten komen om te taxeren, en wij hebben de prijs betaald van de goedkoopste taxatie.
(Markt was wel iets anders als nu
Papierwerk was makkelijk te regelen, de verkoper had via een notaris het e.e.a. laten opstellen wat we beide ondertekend hebben.
4 slaapkamers, maar wel genoeg aan te doen. Schoonmetselwerk boven, bruine deuren. vloerbedekking en oud behang. Keuken niet meer van de tijd (badkamer wel goed.)
Volgens de makelaar zou hij zo verkocht zijn, want weinig huizen te koop in het dorp. Ruime woning (560 m3 en 142m2 woonopp.)
Anders moeten ze maar eens in overleg met de makelaar wat het plan van aanpak gaat worden.
Ken die omgeving niet goed, maar 800k voor een vrijstaand huis bij de Noordzee klinkt niet verkeerd.Paralize_nl schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 07:17:
Je geeft zelf aan dat de prijs te hoog is voor de mensen die in je dorp wonen. Mocht de openhuizendag niks opleveren, dan is verlagen naar wat normaal is in je dorp de gebruikelijke route.
Wellicht een idee om zelf alvast wat op te knappen, mensen willen graag turn-key.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Woon zelf in Twente. Heb gekozen voor een locale makelaar. Geluk voor mij ken zijn familie wel een beetje. Zijn 3 bezichtigingen ingepland voor komende week. Huis staat nu een paar dagen in de verkoop. De makelaar kwam al vrij snel aan met een “open huis sticker”. Te veel belangstelling?Flipmo schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:54:toon volledige bericht
Huis waar ik nu in woon heb ik 7 jaar geleden ook zonder makelaar gekocht.
(Markt was wel iets anders als nu)
Mijn huis is gedateerd, badkamer en keuken zijn nu zo een 45 jaren oud. Ligging is uitstekend, 4 winkelcentra op nog geen 10 minuten afstand bijvoorbeeld.
Ik voor mij denk of je hebt een veel te hoge vraagprijs of de presentatie is niet goed.
Heb mijn oog op een kleinere 2 onder 1 kap laten vallen. Dichtbij bij de rijksweg, 700 m2 grond erbij en 15 minuten fietsafstand van het centrum. Vraagprijs is €369.000
Mocht de OHR niks opleveren, kijk dan eens of je iets met renders kunt doen. Ik heb het huis niet opgezocht, maar mogelijk is het voor mensen moeilijk om door het metselwerk en de bruine deuren de mogelijkheden te zien. Met renders geef je dat inzicht, ook al wordt er hier soms wat over geschamperd (wees dus wel duidelijk dát het renders zijn).Flipmo schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:54:
Volgens de makelaar zou hij zo verkocht zijn, (..)
Kijk ook goed of de huidige indeling het huis het beste verkoopt. Zeker als je ouders er lang gewoond hebben, zijn hun gewoontes erin geslopen, maar die kunnen een verkoop ook in de weg zitten.
Mijn huis is ongeveer anderhalve week geleden online gegaan. Dat leverde in de eerste 12 uur al 23 bezichtigingsaanvragen op, uiteindelijk na een paar dagen is het totaal op 44 aanvragen gekomen. Uit deze bezichtigingen zijn 20 biedingen gekomen met een uiteindelijk geaccepteerd bod wat flink boven de vraagprijs lag. Dit alles in Alphen aan den Rijn voor een huis in de categorie 300 - 350k. Ik sta er enorm van te kijken.
Zelf een paar weken geleden in Dordrecht een huis gekocht voor 420k. Dat huis had in totaal maar 6 bezichtigingen en twee biedingen, zonder overbieding... Blijkt toch dat de markt in Nederland op verschillende plekken heel anders in elkaar zit.
Overigens voor de mensen die zeggen dat een hypotheek rond kunnen krijgen in 4 weken makkelijk moet kunnen, dat valt soms vies tegen. Niet iedereen heeft een recht-toe-recht-aan hypotheek, en de complexiteit kan voor veel vertraging zorgen. Wij hadden hierdoor 7 weken nodig (en we hebben de aanvraag voor de hypotheek gedaan op dezelfde dag als dat we het contract hebben getekend). Maar de complexiteit heeft er wel voor gezorgd dat we nu nog 18 jaar 2,1% rente hebben in plaats van 3,7.
Zelf een paar weken geleden in Dordrecht een huis gekocht voor 420k. Dat huis had in totaal maar 6 bezichtigingen en twee biedingen, zonder overbieding... Blijkt toch dat de markt in Nederland op verschillende plekken heel anders in elkaar zit.
Overigens voor de mensen die zeggen dat een hypotheek rond kunnen krijgen in 4 weken makkelijk moet kunnen, dat valt soms vies tegen. Niet iedereen heeft een recht-toe-recht-aan hypotheek, en de complexiteit kan voor veel vertraging zorgen. Wij hadden hierdoor 7 weken nodig (en we hebben de aanvraag voor de hypotheek gedaan op dezelfde dag als dat we het contract hebben getekend). Maar de complexiteit heeft er wel voor gezorgd dat we nu nog 18 jaar 2,1% rente hebben in plaats van 3,7.
With sufficient thrust pigs fly just fine. However, this is not necessarily a good idea. It is hard to be sure where they are going to land, and it could be dangerous sitting under them as they fly overhead. rfc 1925
Gefeliciteerd! Mag ik vragen wat het percentage overbieden was in die categorie kan het flink uiteen lopen en het verschilt idd enorm per stadMagicTempest schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:59:
Mijn huis is ongeveer anderhalve week geleden online gegaan. Dat leverde in de eerste 12 uur al 23 bezichtigingsaanvragen op, uiteindelijk na een paar dagen is het totaal op 44 aanvragen gekomen. Uit deze bezichtigingen zijn 20 biedingen gekomen met een uiteindelijk geaccepteerd bod wat flink boven de vraagprijs lag. Dit alles in Alphen aan den Rijn voor een huis in de categorie 300 - 350k. Ik sta er enorm van te kijken.
IJmuiden ligt ook bij de Noordzee. Ik zou er niet snel gaan wonen.hoevenpe schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:57:
[...]
Ken die omgeving niet goed, maar 800k voor een vrijstaand huis bij de Noordzee klinkt niet verkeerd.
Wellicht een idee om zelf alvast wat op te knappen, mensen willen graag turn-key.
En dan na een jaar gaan klagen dat je je was niet buiten kan hangenParalize_nl schreef op donderdag 4 april 2024 @ 22:19:
[...]
IJmuiden ligt ook bij de Noordzee. Ik zou er niet snel gaan wonen.
PSN: Flix20-NL
Dankjewel! Er is in totaal ongeveer 20% overboden. Het hoogste bod was uiteindelijk meer dan 400k.Bezemveger schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:17:
[...]
Gefeliciteerd! Mag ik vragen wat het percentage overbieden was in die categorie kan het flink uiteen lopen en het verschilt idd enorm per stad
With sufficient thrust pigs fly just fine. However, this is not necessarily a good idea. It is hard to be sure where they are going to land, and it could be dangerous sitting under them as they fly overhead. rfc 1925
Gefeliciteerd! Vraagje uit nieuwsgierigheid, was de verkoopprijs wel een "realistische" of was deze bewust lager gezet?MagicTempest schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:59:
Ben namelijk ook al eens tegen aangelopen dat iets te koop staat wat 10% onder de geschatte waarde zit (een makelaar weet dit echt wel), dan kom je al snel uit op 20% overbieden.
De verkoopprijs was de taxatiewaarde (hoewel die wel al iets meer dan een jaar geleden was gemaakt). Ik denk dus redelijk realistisch, of iets aan de onderkant ervan.Jobjl schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:27:
[...]
Gefeliciteerd! Vraagje uit nieuwsgierigheid, was de verkoopprijs wel een "realistische" of was deze bewust lager gezet?
Ben namelijk ook al eens tegen aangelopen dat iets te koop staat wat 10% onder de geschatte waarde zit (een makelaar weet dit echt wel), dan kom je al snel uit op 20% overbieden.
Alleen bij wind uit het Noorden. Dat is redelijk weinig want de wind komt vaker uit het Zuidwesten en dan is er niets aan de hand. In Wijk aan Zee en Velsen-Noord heb je er meer last van.Flix20 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 08:44:
[...]
En dan na een jaar gaan klagen dat je je was niet buiten kan hangen
Vandaag een succesvolle NVM openhuis dag gehad. Regio Noord in de prijsklasse 6 tot 7 ton. In totaal 16 kijkers gehad waarvan 2 aangaven een bod uit te willen brengen
Vandaag ook een nvm open dag gehad. Regio Oost. Ongeveer 150 kijkers, 3 aankoopmakelaar gehad. Volgende 2 weken redelijk volgeboekt. Denk er komen nog wel wat bezichtigen bij. Denk dat ik ver boven de vraagprijs ga.
Dat is ongeveer 20 stellen per uur...elke 3 minuten een stel als het gelijk verdeeld isvincent_1971 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 23:38:
Vandaag ook een nvm open dag gehad. Regio Oost. Ongeveer 150 kijkers, 3 aankoopmakelaar gehad. Volgende 2 weken redelijk volgeboekt. Denk er komen nog wel wat bezichtigen bij. Denk dat ik ver boven de vraagprijs ga.

Had je dranghekken en verkeersregelaars ?
Hoe heb je dat met de rondleiding gedaan ?
9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017
Degenen die naar binnen wilden heb ik per 4 binnen gelaten. Degene die om het huis wilden lopen mochten dat. Schuur afgesloten en ook alle kasten. Mijn vriendin leidde ze buiten. De makelaar hielp in de ochtend ook nog.TvanW schreef op zondag 7 april 2024 @ 08:57:
[...]
Dat is ongeveer 20 stellen per uur...elke 3 minuten een stel als het gelijk verdeeld is![]()
Had je dranghekken en verkeersregelaars ?
Hoe heb je dat met de rondleiding gedaan ?
Mijn vriendin kwam wat later hadden een woning gezien ook open dag. Kwamen daarna om ongeveer 16:00. Vertelden het zelfde verhaal ongeveer. Waren met als ons aardig gaar
Dat is wel een bijzondere verkoopstrategie. De komende 2 weken zijn redelijk volgeboekt? Dat is echt uitzonderlijk, nog nooit gehoordvincent_1971 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 23:38:
Volgens mij zeggen de meeste makelaars ook gewoon we doen 2/3 kijkdagen, als die vol zitten dan heb je pech.stin00 schreef op zondag 7 april 2024 @ 14:55:
[...]
Dat is wel een bijzondere verkoopstrategie. De komende 2 weken zijn redelijk volgeboekt? Dat is echt uitzonderlijk, nog nooit gehoordKennelijk is de gekozen vraagprijs totaal verkeerd ingeschat door de makelaar.
Dat vind ik zo dom van makelaars. Je kunt best een uitzondering maken voor mensen waarvan je kunt verwachten dat ze hoog gaan bieden.Hielko schreef op zondag 7 april 2024 @ 14:58:
[...]
Volgens mij zeggen de meeste makelaars ook gewoon we doen 2/3 kijkdagen, als die vol zitten dan heb je pech.
Wij wilden zelf naar een huis kijken. Vertelden dat we zonder voorbehoud van financiering zouden bieden. Nee, zei de makelaar en deed nog vervelend ook.
We hadden een bedrag in ons hoofd en dat was zeker € 40.000 meer dan de verkopers uiteindelijk hebben gekregen.
Hangt natuurlijk van de omstandigheden af, maar een beetje makelaar laat een echt serieuze potentiele koper ook niet zomaar laat schieten. Maar als jij er niet snel bij bent dan lijk je in ieder geval niet zo geinteresseerd (of wanhopig) als andere potentiele kopers, als je komt zonder aankoopmakelaar dan lijk je de zoektocht wellicht minder serieus te nemen, en bieden zonder voorbehoud is bij sommige huizen bijna min of meer het minimum om uberhaupt een kans te maken.Rzaan schreef op zondag 7 april 2024 @ 15:06:
[...]
Dat vind ik zo dom van makelaars. Je kunt best een uitzondering maken voor mensen waarvan je kunt verwachten dat ze hoog gaan bieden.
Wij wilden zelf naar een huis kijken. Vertelden dat we zonder voorbehoud van financiering zouden bieden. Nee, zei de makelaar en deed nog vervelend ook.
We hadden een bedrag in ons hoofd en dat was zeker € 40.000 meer dan de verkopers uiteindelijk hebben gekregen.
De bezichtigen vinden plaats aan het begin en eind van de dag. Maar denk gezien de belangstelling denk dat het 2 tot 3 kijkdagen zullen worden. De vraagprijs is het gemiddelde van zijn vraagprijs, woz en taxatieprijs.stin00 schreef op zondag 7 april 2024 @ 14:55:
[...]
Dat is wel een bijzondere verkoopstrategie. De komende 2 weken zijn redelijk volgeboekt? Dat is echt uitzonderlijk, nog nooit gehoordKennelijk is de gekozen vraagprijs totaal verkeerd ingeschat door de makelaar.
Wij hebben ook in Januari 2022 ons huis onderhands gekocht.fub schreef op woensdag 3 april 2024 @ 21:26:toon volledige bericht
Ouder echtpaar die naar het bejaardentehuis ging en wij woonden nog in het buitenland. Voor allebei een win-win. Zij hoefden niet het hele huis spil en span te maken voor foto’s en bezichtigingen (en na 20 jaar spullen verzamelen zou dat een klus van jewelste zijn!) en wij hadden geen concurrentie met andere bieders. Aannemer en andere familie zijn eerst gaan kijken, alvorens wij een ticket naar NL kochten om het zelf te bekijken. Kopje koffie gedronken en koop beslecht.
Makelaar was al eerder een keer langs geweest, had het getaxeerd op €300.000, maar had gezegd dat het wel €325.000 op kon brengen, dus dat hebben we toen geboden. In het proces duidelijk dat er echt wel heel veel moest gebeuren, dus nog een keer onderhandeld en er uiteindelijk 315.000 voor betaald.
Koopcontract door makelaar opgesteld en alles bij notaris geregeld. Zij blij, wij blij.
Absoluut eens. Dan kost het maar een (mid)dag extra. Het handigst is om dit als verkoper uit te onderhandelen voordat je de klus gunt. Ze kunnen zelfs een soort van open middag houden voor ieder op de reservelijst.Rzaan schreef op zondag 7 april 2024 @ 15:06:
[...]
Dat vind ik zo dom van makelaars. Je kunt best een uitzondering maken voor mensen waarvan je kunt verwachten dat ze hoog gaan bieden.
Ons appartement staat inmiddels sinds vrijdag op funda. Er waren 10 bezichtigingen en daar zijn er nu 6 van over… (aantal afzeggingen) vandaag 4 en vrijdag 2.
Niet bijzonder veel als je het mij vraagt.
Monumentaal pand
Hoge VVE (400pm) < is dan ook de boosdoener
Hoger segment: 400k+
Monumentaal pand
[ Voor 3% gewijzigd door ScreamGT op 10-04-2024 09:43 ]
Hoger segment wil ik 400K+ in de huidige markt niet direct noemen; alhoewel 900K ook 400K+ is.ScreamGT schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:43:
Maar die VvE kosten vallen wel hoog uit.
Ligt er natuurlijk aan wat daar allemaal inzit. Als daar ook verwarming bijzit (wat je in sommige Amsterdamse panden nog hebt, die een centrale ketel hebben) dan valt het wel mee.
Maar anders lijkt het meer op een armlastige VvE die een inhaalslag aan het maken is om voldoende vlees op de botten te krijgen.
Volgens mij heb ik hem gevonden. Erg mooie locatie, keurig appartement met strak vernieuwd sanitair. Keuken acceptabel. De VVE is echt fors inderdaad, daar zullen mensen op afhaken. Nog één extra slaapkamer zou ook meer mensen trekken denk ik. De hal boven is relatief groot, maar slim ingedeeld nu met werkplek. Deze woning raak je wel kwijt lijkt mijScreamGT schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:43:
Ons appartement staat inmiddels sinds vrijdag op funda. Er waren 10 bezichtigingen en daar zijn er nu 6 van over… (aantal afzeggingen) vandaag 4 en vrijdag 2.
Monumentaal pand
[ Voor 4% gewijzigd door stin00 op 10-04-2024 13:04 ]
Knap gevonden met zo weinig informatie! Wel benieuwd naar het appartement nustin00 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 12:58:
[...]
Volgens mij heb ik hem gevonden. Erg mooie locatie, keurig appartement met strak vernieuwd sanitair. Keuken acceptabel. De VVE is echt fors inderdaad, daar zullen mensen op afhaken. Nog één extra slaapkamer zou ook meer mensen trekken denk ik. De hal boven is relatief groot, maar slim ingedeeld nu met werkplek. Deze woning raak je wel kwijt lijkt mij
Zo heb ik het huis van mijn moeder verkocht. Er waren 2 makelaars geweest die hetzelfde bedrag noemden. Toen was er een briefje in de bus van iemand die interesse had. En die hebben we voor 10k onder de maekaarsprijs aan verkocht. Het was 2015, een slechte markt nog.Gewoon standard koopcontract gedownload, ingevuld, aan de verkopers laten lezen, misschien nog wat aangepast, en was allemaal snel geregeld. Naar de notaris en het was klaar. Geen spijt van. Moeilijk is het niet.fub schreef op woensdag 3 april 2024 @ 21:26:
Ja, welke regio ?kan erg verschillen natuurlijkvincent_1971 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 11:43:
- 1739 gevonden op funda
- 838 bekeken
blijf me verbazen zeg.
Klinkt als een woning die wij wellicht zoeken, kan je eens een link sturen?ScreamGT schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:43:
Monumentaal pand
superB
Hoe wist de geïntresseerde dan dat het te koop zou komen? Van jouw familie of van de makelaar?pauldaytona schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:13:
Zo heb ik het huis van mijn moeder verkocht. Er waren 2 makelaars geweest die hetzelfde bedrag noemden. Toen was er een briefje in de bus van iemand die interesse had.
Nee doordat ze gezien hadden dat we het huis leeg aan het ruimen waren. Er was geen makelaar. We hebben eigenlijk wat ons de makelar had gekost aan hun als korting gegeven. Het ging allemaal heel soepel.mrmrmr schreef op zondag 14 april 2024 @ 17:21:
[...]
Hoe wist de geïntresseerde dan dat het te koop zou komen? Van jouw familie of van de makelaar?
Wij zijn afgelopen week voor het eerst gaan kijken bij onze aanstaande nieuwbouwwoning. Als de planning geen (verdere) vertraging oploopt hopen we in oktober de sleutel te krijgen. Wij moeten nu dus ook gaan nadenken over de verkoop. Eerste makelaar is vrijdag langsgekomen.
Uitgaande van het feit dat veel hypotheekleveranciers een aanbod doen van circa 6 maanden en wij 6 weken nodig denken te hebben om het werk aan het nieuwe huis te laten doen (vloeren, keuken, muren) kunnen we het huis dus waarschijnlijk op zijn vroegst in juni te koop zetten. Dan kan sleuteloverdracht voor het einde van het jaar plaatsvinden en kunnen wij ons gebruiksklare nieuwbouwhuis intrekken.
De eerste fase van dit project zou echter in januari zijn opgeleverd en de eerste huizen worden nu pas opgeleverd. Drie maanden vertraging zou voor ons dus wel lastig zijn als we de woning in juni te koop zetten.
Andere optie is om het begin september te koop te zetten en dan aan te geven uiterste oplevering 6 maanden later, maar in overleg eerder (voor de kerst bij voorkeur). Dat heeft dus in principe onze voorkeur. Echter, ik weet niet of er erg veel verschil is in beste moment om het huis te koop te zetten? Wat ik lees van een analyse van Funda maakt juni of september niet veel uit.
Los daarvan maak ik me zorgen om de oorlog in Oekraïne en het zomeroffensief van Rusland, maar goed daar kunnen wij niet op plannen.
Uitgaande van het feit dat veel hypotheekleveranciers een aanbod doen van circa 6 maanden en wij 6 weken nodig denken te hebben om het werk aan het nieuwe huis te laten doen (vloeren, keuken, muren) kunnen we het huis dus waarschijnlijk op zijn vroegst in juni te koop zetten. Dan kan sleuteloverdracht voor het einde van het jaar plaatsvinden en kunnen wij ons gebruiksklare nieuwbouwhuis intrekken.
De eerste fase van dit project zou echter in januari zijn opgeleverd en de eerste huizen worden nu pas opgeleverd. Drie maanden vertraging zou voor ons dus wel lastig zijn als we de woning in juni te koop zetten.
Andere optie is om het begin september te koop te zetten en dan aan te geven uiterste oplevering 6 maanden later, maar in overleg eerder (voor de kerst bij voorkeur). Dat heeft dus in principe onze voorkeur. Echter, ik weet niet of er erg veel verschil is in beste moment om het huis te koop te zetten? Wat ik lees van een analyse van Funda maakt juni of september niet veel uit.
Los daarvan maak ik me zorgen om de oorlog in Oekraïne en het zomeroffensief van Rusland, maar goed daar kunnen wij niet op plannen.
Persoonlijk zou ik het huis gewoon te koop zetten. Laat de opleveringsdatum gewoon in overleg opnemen. Een echte geïnteresseerde koper overlegt dan wel met je over hoe en wat.DennisCle schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:59:toon volledige bericht
Wij zijn afgelopen week voor het eerst gaan kijken bij onze aanstaande nieuwbouwwoning. Als de planning geen (verdere) vertraging oploopt hopen we in oktober de sleutel te krijgen. Wij moeten nu dus ook gaan nadenken over de verkoop. Eerste makelaar is vrijdag langsgekomen.
Wij hebben het huis pas na oplevering te koop gezet. De onzekerheid over de oplevering, maar ook over hoe snel alles daarna gedaan zou worden, was voor ons belangrijker dan de onzekerheid over de exacte hoogte van de verkoopopbrengst.DennisCle schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:59:toon volledige bericht
Daarnaast was het fijn dat er het huis dan al deels leeg konden halen (ruimtelijker maakt aantrekkelijker) en makkelijker wat cosmetisch opknapwerk konden doen (paar muurtjes witten en zo).
Ja, dat zou ik aan de ene kant ook zeggen. Maar, aan de andere kant... Ik heb mijn huis gekocht met een redelijk flexibele opleverdatum. Verkopers hadden nieuw appartement gekocht, maar wisten natuurlijk nog niet zeker wanneer ze erin zouden kunnen. Maar voor mij betekende dat wel, flink speculeren of de prijs die ik vorig jaar voor de zomer bood, begin dit jaar nog wel actueel zou zijn... Daarbij, als de oplevering van het nieuwe geplant is in oktober zit je er als het echt supermeezit januari in maar dat kan ook rustig februari worden. Dat is voor de verkoper heel onzeker, maar voor de koper is dat ook niet echt heel handig plannen. Of je moet dan voor de zekerheid februari aanhouden, met het risico dat je huis 3 maanden leeg staat omdat de nieuwbouw wel een keer op tijd gaat,vincent_1971 schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:05:
[...]
Persoonlijk zou ik het huis gewoon te koop zetten. Laat de opleveringsdatum gewoon in overleg opnemen. Een echte geïnteresseerde koper overlegt dan wel met je over hoe en wat.
Uiteindelijk hebben verkopers tijdelijk een huisje kunnen huren en heb ik september vorig jaar de sleutel gekregen (had nog eerder gekund maar mijn scheiding was pas eind juli definitief rond

Dus, ik zou 'm of nu te koop zetten met snelle oplevering en dan tijdelijk iets huren. Of pas te koop zetten als de opleverdatum echt zeker is (en dat is dus pas over een half jaar oid).
Exact expert nodig?
Ik heb afgelopen voorjaar verkocht met 6 maanden oplevertermijn. Zo'n beetje dezelfde tijdslijnen als jij nu hebt.DennisCle schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:59:toon volledige bericht
Toen kwamen er nog even 2 vertragingen bij. Het idee was 2 tot 6 weken overbruggen, dat zijn inmiddels 4,5 maanden geworden.
6 maanden oplevering is voor een goede woning geen issue.
Mijn huis is zo goed als verkocht. Heb geboden op een ander huis en uiteindelijk gekregen. Echter zit met nu een probleem. Opleverdagtum oude huis is 1 juli mijn huis heeft een opleverdatum van 15 augustus. Echter de makelaar heeft het nu over een overbruggingskrediet ( heb een hypotheekvrij huis ). Is dit verstandig om dat te doen of?
Als je de waarde van je oude huis nodig hebt voor het nieuwe huis dan heb je een overbrugging nodig voor die maand. Of je moet nog ergens cash hebben.vincent_1971 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 08:45:
Mijn huis is zo goed als verkocht. Heb geboden op een ander huis en uiteindelijk gekregen. Echter zit met nu een probleem. Opleverdagtum oude huis is 1 juli mijn huis heeft een opleverdatum van 15 augustus. Echter de makelaar heeft het nu over een overbruggingskrediet ( heb een hypotheekvrij huis ). Is dit verstandig om dat te doen of?
Dus het werkt niet zoiets als, verkoop oude woning, geld op mijn bankrekening, koopcontract ondertekening 3 dagen wachten en betaling nieuwe woning met dat voor zeg 1 juni?HEY_DUDE schreef op woensdag 17 april 2024 @ 08:52:
[...]
Als je de waarde van je oude huis nodig hebt voor het nieuwe huis dan heb je een overbrugging nodig voor die maand. Of je moet nog ergens cash hebben.
Ik snap je makelaar denk ik niet helemaal. In de regel is de volgorde van verkoop andersom (eerst nieuw kopen, dan oud verkopen; dan heb je een overbrugging nodig). Ik zie niet in waarom je inderdaad niet de volgende tijdlijn zou kunnen hanteren:vincent_1971 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:00:
[...]
Dus het werkt niet zoiets als, verkoop oude woning, geld op mijn bankrekening, koopcontract ondertekening 3 dagen wachten en betaling nieuwe woning met dat voor zeg 1 juni?
1 juni verkoop oude woning, geld op rekening (+3 dgn)
15 aug naar notaris voor nieuwe woning, geld dat je inzet vanuit je eigen woning maak je van te voren over naar notaris
Waarbij je wel 1,5 maand zonder woning zit maar dat wist je denk ik al wel
Tekenen koopcontract staat los van feitelijke overdracht notaris.
Er vanuit gaande dat er op je nieuwe woning ook hypotheek komt te rusten: even bespreken met hypotheekadviseur, die kan het je beter uitleggen.
[ Voor 10% gewijzigd door MJV op 17-04-2024 09:04 ]
Nieuwe woning betaal ik ook uit eigen middelen. Als ik zie hoeveel een overbruggingskrediet mij kost gedurende die tijd kan ik beter dat geld in een huis steken in een hogere prijsklasse *zucht*.MJV schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:03:
[...]
Ik snap je makelaar denk ik niet helemaal. In de regel is de volgorde van verkoop andersom (eerst nieuw kopen, dan oud verkopen; dan heb je een overbrugging nodig). Ik zie niet in waarom je inderdaad niet de volgende tijdlijn zou kunnen hanteren:
1 juni verkoop oude woning, geld op rekening (+3 dgn)
15 aug naar notaris voor nieuwe woning, geld dat je inzet vanuit je eigen woning maak je van te voren over naar notaris
Tekenen koopcontract staat los van feitelijke overdracht notaris.
Er vanuit gaande dat er op je nieuwe woning ook hypotheek komt te rusten: even bespreken met hypotheekadviseur, die kan het je beter uitleggen.
Als je eerst verkoopt en daarna koopt hoef je geen periode met dubbele woonlasten te overbruggen en derhalve heb je daar dan ook geen lening voor nodig om dat te financieren. Je moet wel een periode overbruggen zonder woonruimte maar daar heb je ook geen lening voor nodig, alleen een dak boven je hoofd. Maar ik heb het idee dat er ergens iets in het verhaal niet helemaal klopt als je wel een overbruggingskrediet wordt geadviseerd.
Zo de makelaar gebeld. Het zit zo in mijn geval. Het nieuwe huis heeft een opleverdatum van 1 juli. Mijn huis heeft een opleverdatum van 15 augustus. Bij oplevering pas krijg je het geld op je rekening niet eerder. Had gedacht eerder. Even de rekenmachine erbij of dit nog rendabel voor mij wordt
Ah, dan had je het precies verkeerd om opgeschreven.vincent_1971 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:43:
Zo de makelaar gebeld. Het zit zo in mijn geval. Het nieuwe huis heeft een opleverdatum van 1 juli. Mijn huis heeft een opleverdatum van 15 augustus. Bij oplevering pas krijg je het geld op je rekening niet eerder. Had gedacht eerder. Even de rekenmachine erbij of dit nog rendabel voor mij wordt
Op 1 juli zul je de nieuwe woning moeten betalen. Als je de oude woning niet hebt verkocht, dan moet het ofwel van je spaargeld, ofwel vanuit een lening. Zo simpel is het. Als je niet voldoende spaargeld hebt, dan zul je een lening moeten afsluiten. Daar komen een hoop extra kosten bij kijken, wat de overbrugging behoorlijk duur maakt. Als het even kan zou ik daarom de oplevering proberen te verschuiven.
Je geeft aan dat je de nieuwe woning uit eigen middelen betaalt, maar gezien de eerdere verwarring even 2 vragen nog op basis daarvan:vincent_1971 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:06:
[...]
Nieuwe woning betaal ik ook uit eigen middelen. Als ik zie hoeveel een overbruggingskrediet mij kost gedurende die tijd kan ik beter dat geld in een huis steken in een hogere prijsklasse *zucht*.
- heb je nu nog een hypotheek op je huidige woning of is die helemaal afgelost?
- is het de bedoeling dat er een hypotheek komt op de nieuwe woning?
Oude woning hypotheek vrij nieuwe woning ook. Zie een oplossing om de opleverdatum van mijn woning dezelfde te laten zijn als die van de nieuwe woning. Misschien nog iets eerder. Voor tijdelijke opslag en bewoning elders is voor mij geen probleem.Plempie schreef op woensdag 17 april 2024 @ 11:08:
[...]
Je geeft aan dat je de nieuwe woning uit eigen middelen betaalt, maar gezien de eerdere verwarring even 2 vragen nog op basis daarvan:
- heb je nu nog een hypotheek op je huidige woning of is die helemaal afgelost?
- is het de bedoeling dat er een hypotheek komt op de nieuwe woning?
Hier hetzelfde probleem een overbruggingshypotheek zou een erg dure oplossing zijn geweest.vincent_1971 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 11:27:
[...]
Oude woning hypotheek vrij nieuwe woning ook. Zie een oplossing om de opleverdatum van mijn woning dezelfde te laten zijn als die van de nieuwe woning. Misschien nog iets eerder. Voor tijdelijke opslag en bewoning elders is voor mij geen probleem.
Een bijkomend probleem voor een hypotheek was bij ons ook nogeens dat wij wel vermogen maar geen inkomsten in zin van loon of pensioen hebben.
Gelukkig kunnen we iets huren bij ons in de buurt en kijken we van daaruit weer verder....geeft rust
9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017
Datum verschuiven is dan waarschijnlijk de handigste oplossing inderdaad. Alleen overbrugging zonder normale hypotheek beginnen de meeste hypotheekverstrekkers niet aan, dus als verzetten niet lukt zou je nog gewoon een hypotheek voor je nieuwe woning kunnen aanvragen (mits dat qua bedrag lukt op basis van inkomen) en dan eventueel die weer versneld aflossen. Dan kom je wel op een situatie waarbij het handig is om het plaatje en je wensen met een adviseur door te nemen.vincent_1971 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 11:27:
[...]
Oude woning hypotheek vrij nieuwe woning ook. Zie een oplossing om de opleverdatum van mijn woning dezelfde te laten zijn als die van de nieuwe woning. Misschien nog iets eerder. Voor tijdelijke opslag en bewoning elders is voor mij geen probleem.
Wij zijn aan het oriënteren op emigratie en willen ons huis ergens volgend jaar te koop gaan zetten.
400K gekocht 5 jaar geleden maar flink verbouwd binnen en buiten. A+++ label (van d),flinke zonnepanelen installatie, vrijstaand met rondom goed onderhouden tuin, geheel los van gas, garage, carport, daarvoor nog 7 auto's prima parkeren. Fijne buurt 50 meter van populaire basisschool in even populair en goed voorziene vakantiedorp op de Veluwe dat toch dicht bij grote steden staat. Veel, heel veel groen. Beschermd. Er zal hier nooit een vinexwijk komen. De omgeving is misschien nog wel een evengrote attractie als huis+grond zelf. Er ligt een nieuwe taxatie na de verbouwing 2 jaar geleden dat de woning al tegen de 6 ton heeft neergezet.
Veel van mijn buren die verkopen zijn huis kwijt binnen 2 of 3 weken tenzij slecht isolatie. Interieur door mijn hoog in de IKEA boom zittende vrouw. We hoeven niet weg en ik ben eigenlijk gewoon benieuwd wat ik qua verkoopprijs kan doen. Mijn buurman kocht kleiner huis met iets grotere tuin voor 320K dezelfde tijd 5 jaar geleden en verkocht het recent voor 750k met 1 bezichtiging in 3 weken tijd. Het is echt bi-zar wat huizenprijzen op dit moment doen.
Ik wil wat makelaars vragen voor advies maar kan ik ze vragen gewoon te beginnen rond 850-950k en dan zien wat er gebeurt? Of gaan die alleen op eigen inschatting? Ook twijfel ik om gewoon nog meer te verbouwen en waarde nog meer te verhogen. Nieuwe garage, nieuwe dakpannen. Mooi verfje. Wat zouden jullie doen?
400K gekocht 5 jaar geleden maar flink verbouwd binnen en buiten. A+++ label (van d),flinke zonnepanelen installatie, vrijstaand met rondom goed onderhouden tuin, geheel los van gas, garage, carport, daarvoor nog 7 auto's prima parkeren. Fijne buurt 50 meter van populaire basisschool in even populair en goed voorziene vakantiedorp op de Veluwe dat toch dicht bij grote steden staat. Veel, heel veel groen. Beschermd. Er zal hier nooit een vinexwijk komen. De omgeving is misschien nog wel een evengrote attractie als huis+grond zelf. Er ligt een nieuwe taxatie na de verbouwing 2 jaar geleden dat de woning al tegen de 6 ton heeft neergezet.
Veel van mijn buren die verkopen zijn huis kwijt binnen 2 of 3 weken tenzij slecht isolatie. Interieur door mijn hoog in de IKEA boom zittende vrouw. We hoeven niet weg en ik ben eigenlijk gewoon benieuwd wat ik qua verkoopprijs kan doen. Mijn buurman kocht kleiner huis met iets grotere tuin voor 320K dezelfde tijd 5 jaar geleden en verkocht het recent voor 750k met 1 bezichtiging in 3 weken tijd. Het is echt bi-zar wat huizenprijzen op dit moment doen.
Ik wil wat makelaars vragen voor advies maar kan ik ze vragen gewoon te beginnen rond 850-950k en dan zien wat er gebeurt? Of gaan die alleen op eigen inschatting? Ook twijfel ik om gewoon nog meer te verbouwen en waarde nog meer te verhogen. Nieuwe garage, nieuwe dakpannen. Mooi verfje. Wat zouden jullie doen?
[ Voor 6% gewijzigd door Rene44 op 17-04-2024 23:55 ]
Klinkt als een prachtig huis en van D naar A+++ is wel serieus werk geweestRene44 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 23:39:toon volledige bericht
Wij zijn aan het oriënteren op emigratie en willen ons huis ergens volgend jaar te koop gaan zetten.
Als je volgend jaar wil gaan verkopen heeft het geen enkele zin om nu een makelaar langs te laten komen. Over een jaar is de wereld weer heel anders. Een makelaar laat je komen als je op redelijk afzienbare tijd de woning wil verkopen (en dat is is niet 12+ maanden).
Exact expert nodig?
Van de andere kant bekeken, ik weet niet om welk dorp het gaat, maar ik associeer dorpen op de Veluwe ook met de Biblebelt. Volgens mij is dat voor een behoorlijk deel van de Nederlanders toch ook wel een obstakel om er te willen wonen.Rene44 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 23:39:
in even populair en goed voorziene vakantiedorp op de Veluwe dat toch dicht bij grote steden staat. Veel, heel veel groen. Beschermd. Er zal hier nooit een vinexwijk komen. De omgeving is misschien nog wel een evengrote attractie als huis+grond zelf.
Ik zou weinig doen als het je alleen om de verkoop gaat. Een verfje kan nog wel zin hebben als de boel wat verouderd is. Of als je een extreem interieur hebt (paarse muur of zo). Maar veel andere zaken zijn smaakgevoelig of kostbaar, waarbij lang niet iedere potentiële koper het op waarde weet in te schatten.Ook twijfel ik om gewoon nog meer te verbouwen en waarde nog meer te verhogen. Nieuwe garage, nieuwe dakpannen. Mooi verfje. Wat zouden jullie doen?
Goedemorgen,
ik peil graag iets bij jullie. Het gaat om een woning die ongeveer over een maand in de verkoop zal gaan.
Het is een ruim redelijk jong herenhuis in Rotterdam op een gewilde locatie. Verwachte opbrengst is vermoedelijk rond de €950.000. De verwachting is ook dat het huis redelijk snel verkocht wordt en dat er veel animo is.
Er is al een makelaar langs geweest die een courtage van 1.25% vraagt. Voor een huis dat niet meer tijd en moeite zal kosten om te verkopen dan een huis van een paar ton minder zijn dat de kosten niet waard. Uiteraard zal dit ongetwijfeld met onderhandelen naar 1% kunnen worden terug bracht, maar ook dat voelt nog als te veel.
Is het fair om een fixed price te vragen (bij deze makelaar of welke makelaar dan ook) van rond de €6000? Dat voelt eigenlijk al als coulant. Ik ben benieuwd naar andere meningen!
ik peil graag iets bij jullie. Het gaat om een woning die ongeveer over een maand in de verkoop zal gaan.
Het is een ruim redelijk jong herenhuis in Rotterdam op een gewilde locatie. Verwachte opbrengst is vermoedelijk rond de €950.000. De verwachting is ook dat het huis redelijk snel verkocht wordt en dat er veel animo is.
Er is al een makelaar langs geweest die een courtage van 1.25% vraagt. Voor een huis dat niet meer tijd en moeite zal kosten om te verkopen dan een huis van een paar ton minder zijn dat de kosten niet waard. Uiteraard zal dit ongetwijfeld met onderhandelen naar 1% kunnen worden terug bracht, maar ook dat voelt nog als te veel.
Is het fair om een fixed price te vragen (bij deze makelaar of welke makelaar dan ook) van rond de €6000? Dat voelt eigenlijk al als coulant. Ik ben benieuwd naar andere meningen!
Wij verkochten een woning in dezelfde prijsklasse en ik had een vast bedrag afgesproken van 4.500. Dat had ik dan weer gebaseerd op een eerdere verkoop met een courtage van 1,21% en dat kwam op dat bedrag uit.LaraTL schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:24:
Goedemorgen,
Ik zou meerdere makelaars uitnodigen en aangeven dat je 4-6k vaste fee wilt (evt een beetje bluffen dat je al zo'n aanbod hebt ). Let wel op btw, sommige makelaars noemen bedragen ex btw ...
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Ja hoor, kun je gewoon neerleggen. Onthoud dat de makelaar waarschijnlijk ook niet overloopt van de huisjes om te verkopen, dus ze hebben die opdrachten gewoon hard nodig. Oftewel: je hebt een prima onderhandelingspositie, eens te meer omdat je veel aanbod van makelaars hebt. Ik heb hier ooit eea gepost over mijn verkoop, staat ook iets in over onderhandelde fixed-price courtage. Was in Q2 2022 ergens.LaraTL schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:24:
Goedemorgen,
Aan de andere kant heb ik op dit moment ook echt geen idee wat de waarde voor een makelaar is, en wil ik dat mee kunnen nemen in onderzoek woning buitenland. Of ik ergens rond een miljoen of 650000 uit ga komen is nogal een verschil. Ook geloof ik niet dat de markt hoewel gek, ineens 25% zakt. Of stijgt. Het kan, maar zelfs in de afgelopen 3 jaar is fluctuatie 5 of 6 procent geweest. Daarnaast zit ik een hoek dat vrij immuun is voor veel fluctuatie. Er is hier simpelweg altijd veel vraag en weinig aanbodCrazy D schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:05:
Als je volgend jaar wil gaan verkopen heeft het geen enkele zin om nu een makelaar langs te laten komen. Over een jaar is de wereld weer heel anders. Een makelaar laat je komen als je op redelijk afzienbare tijd de woning wil verkopen (en dat is is niet 12+ maanden).
Zojuist met makelaar gesproken en die komt toch volgende week langs.
Dank! Ik kom oorspronkelijk uit het westen en kende de bible belt niet zo goed. Mijn dorp is daar vrij van. Leven en laten leven. Geen belerende vingers. De dorpen die dat wel zijn zitten minstens een half uur rijden vanaf hier. Ik heb er een goede ondernemer zitten, die weigert te werken als de radio aan staat. Dat was even wennenRubbergrover1 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:10:
[...]
Van de andere kant bekeken, ik weet niet om welk dorp het gaat, maar ik associeer dorpen op de Veluwe ook met de Biblebelt. Volgens mij is dat voor een behoorlijk deel van de Nederlanders toch ook wel een obstakel om er te willen wonen.
[...]
Ik zou weinig doen als het je alleen om de verkoop gaat. Een verfje kan nog wel zin hebben als de boel wat verouderd is. Of als je een extreem interieur hebt (paarse muur of zo). Maar veel andere zaken zijn smaakgevoelig of kostbaar, waarbij lang niet iedere potentiële koper het op waarde weet in te schatten.
Gewoon drie makelaars laten komen, vertellen dat je misschien wil verkopen omdat je overweegt te emigreren en je wil weten wat je woning nu op kan brengen en wat je er nu voor kan vragen.
En wat de woningmarkt volgend jaar gaat doen zie je volgend jaar maar weer.
Bijkomend voordeel is dat ze je gelijk vertellen wat je nog aan je woning moet doen om het verkoopklaar te maken en je dus nog een jaar de tijd hebt om dat eventueel te realiseren.
En wat de woningmarkt volgend jaar gaat doen zie je volgend jaar maar weer.
Bijkomend voordeel is dat ze je gelijk vertellen wat je nog aan je woning moet doen om het verkoopklaar te maken en je dus nog een jaar de tijd hebt om dat eventueel te realiseren.
[ Voor 25% gewijzigd door Kju op 18-04-2024 11:23 ]
PSN: Kjujay
Als je weet dat je het huis zo snel kwijt bent. (geloof ik ook wel) waarom doe je het dan niet met makelaarsland? Wat voegt een verkopende makelaar toe die een courtage pakt.LaraTL schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:24:
Goedemorgen,
Onze ervaring met makelaarsland waren echt top. Je krijgt alles wat je nodig hebt: taxatie, fotografie, funda, notaris, maar er is niet zo'n ellendig courtage nodig.
oh ja doet zelf je bezichtigingen maar dat vond ik wel leuk.
I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning
Hier ook een stadse die naar een (relatief) klein dorp is verhuisd. De gemeente is wel echt bible belts, maar in het dorp valt het allemaal mee. Winkels zijn dicht op zondag, maar restaurants en zo zijn grotendeels open. Die zondagsrust vind ik eigenlijk wel lekker als ik eerlijk moet zijn. Genoeg dorpen/steden in de buurt voor als ik echt iets nodig heb (wat tot nu toe niet gebeurd is). Kinderrijke buurt, want je telt pas mee vanaf 3 kinderen lijkt het wel, maar dat vind ik ook wel weer gezellig klinken als ze aan het spelen zijn.Rene44 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:02:
[...]
Dank! Ik kom oorspronkelijk uit het westen en kende de bible belt niet zo goed. Mijn dorp is daar vrij van. Leven en laten leven. Geen belerende vingers. De dorpen die dat wel zijn zitten minstens een half uur rijden vanaf hier. Ik heb er een goede ondernemer zitten, die weigert te werken als de radio aan staat. Dat was even wennen
Alleen jammer dat ze straks de leeftijd bereiken van brommersPat911 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:49:
[...]
Hier ook een stadse die naar een (relatief) klein dorp is verhuisd. De gemeente is wel echt bible belts, maar in het dorp valt het allemaal mee. Winkels zijn dicht op zondag, maar restaurants en zo zijn grotendeels open. Die zondagsrust vind ik eigenlijk wel lekker als ik eerlijk moet zijn. Genoeg dorpen/steden in de buurt voor als ik echt iets nodig heb (wat tot nu toe niet gebeurd is). Kinderrijke buurt, want je telt pas mee vanaf 3 kinderen lijkt het wel, maar dat vind ik ook wel weer gezellig klinken als ze aan het spelen zijn.

Exact expert nodig?
Bij de sweet sixteen verjaardag van de dochter van vrienden kwamen alle vriendjes met de trekker.Crazy D schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:09:
[...]
Alleen jammer dat ze straks de leeftijd bereiken van brommers![]()
Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.