Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 163 ... 206 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Window
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01:53
laurens0619 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 16:15:
[...]

Het is al vaker in dit topic teruggekomen dat mensen ook actief gaan meekijken en luisteren met de camera om te kijken wat mensen er van vonden en wat hun tactiek gaat worden om te bieden.

Is natuurlijk verleidelijk als je camera hebt hangen maar ik vind het not-done
Ja het kan de onderhandelingen/de verkoop beïnvloeden en ik vind het los daarvan gewoon grensoverschrijdend eigenlijk. Het zou me ook niet verbazen als het in strijd is met de privacywetgeving, omdat je iemands privacy schendt voor andere doelen dan waarvoor zo'n camera bedoeld is.

En de kwestie kort kijken, snel beslissen is inderdaad niet altijd even prettig als koper, zeker als er inderdaad andere kijkers als mieren door het pand wandelen. Dus het is absoluut een tactiek van de makelaar om je op stang te jagen, maar tegelijkertijd is dat ook wel gewoon de situatie. Op sommige plekken en in sommige segmenten betekent afzien van dat circus dus dat je niet meedingt, want overal werkt het zo. Wat wij daarom deden was extra goed voorbereid bezichtigen: alle stukken van tevoren goed doornemen, lijstje vragen voor de makelaar/koper, etc. Op foto's dingen omcirkelen waar je extra op wil letten. Soms konden we nog een extra bezichtiging alsnog regelen, maar vaak veranderde dat niet echt iets aan onze eerste ingeving.
Nog sterker dan snel kijken: bij het huis dat we onlangs gekocht hebben, was ik opeens verhinderd op het moment dat wij konden bezichtigen. Een tweede bezichtiging was eigenlijk niet mogelijk: alles zat vol, naderende deadline etc. In het verleden zouden we gezegd hebben: niet allebei kijken, niet kopen. Deze keer hebben we echter geboden zonder dat ik het gezien had en nu was het raak. Gelukkig bevalt de sfeer van het huis me wel; denk wel dat we bij een 2e bezichtiging misschien lager zouden hebben geboden (ook omdat ik voorzichtiger ben met de centen) maar dan is het nog steeds de vraag of je dan het huis had gehad. En we hebben liever toch een iets duurder huis dan geen huis, dus we zijn alsnog blij. Nu blijkt in de aanloop naar de sleuteloverdracht toch van alles te zijn wat we eerder niet opgemerkt hadden, maar dat houd je denk ik. Was niet met een kwartier langer op de bank of in de tuin zitten komen bovendrijven waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Martijn1990 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:07:
[...]

Tja, wat zou jij doen als je toch al zo'n bel hebt en standaard de meldingen op je telefoon krijgt. De meldingen uitzetten?
Ik vind het ook not-done. ik zou inderdaad dat ding uitgezet hebben, maar in ieder geval niet de meldingen bekeken hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:59

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wat een gedoe, het zou mij als verkoper niks interesseren hoe degene eruit ziet die binnen komt en als kijker zou ik zeggen succes ermee :).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 16:34
Hoe iemand eruit ziet boeit ook niet, actief afluisteren is alleen wel vrij naar

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-09 22:53
laurens0619 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 17:58:
Hoe iemand eruit ziet boeit ook niet, actief afluisteren is alleen wel vrij naar
Je gaat toch als koper niet voor de deur je hele tactiek nog even nabespreken. Je bent aan en loopt naar binnen. That’s it. Is niet alsof die camera het hele huis kan afluisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 16:34
Kartmans1 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:25:
[...]

Je gaat toch als koper niet voor de deur je hele tactiek nog even nabespreken. Je bent aan en loopt naar binnen. That’s it. Is niet alsof die camera het hele huis kan afluisteren.
Ik heb vaak genoeg als ik de deur achter mij dicht trok mijn eerste reactie tegen mn vriendin verteld als “deze is fantastisch wil ik echt wel”. Sommige mensen gaan daar nog stapje verder in en noemen bedrag erbij wat ze ervoor over hebben

Niet hele tactiek maat best waardevol als je dat opvangt .

Nu kijk ik eerst of er cameras hangen ;)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

laurens0619 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 17:58:
Onze makelaar gaf ook als advies om neutraal te praten in en nabij de woning, tegenwoordig is afluisteren vrij eenvoudig. Ergens een telefoon of babyfoon is al voldoende.

Maarja dat was 2021, toen was je al blij als je überhaupt mocht kijken _O-

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 28-02-2024 19:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-09 22:53
laurens0619 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:30:
[...]

Ik heb vaak genoeg als ik de deur achter mij dicht trok mijn eerste reactie tegen mn vriendin verteld als “deze is fantastisch wil ik echt wel”. Sommige mensen gaan daar nog stapje verder in en noemen bedrag erbij wat ze ervoor over hebben

Niet hele tactiek maat best waardevol als je dat opvangt .

Nu kijk ik eerst of er cameras hangen ;)
Wij liepen eerst stuk richting de auto en begonnen er dan over te praten. Maar blijkbaar is niet iedereen hetzelfde dan :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12:17
Martijn1990 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:07:
[...]
Tja, wat zou jij doen als je toch al zo'n bel hebt en standaard de meldingen op je telefoon krijgt. De meldingen uitzetten?
Nog ietsje meer offtopic, maar mijn nieuwsgierigheid wint.
Stel, er is een stel dat de ringtone ziet, bekijkt het huis, komt weer naar buiten en steekt duimen op naar de camera. Ben jij daar dan gevoelig voor, als in, verhoogt dat de gunfactor in hun voordeel (bij vergelijkbaar bod, bedoel ik)?
Zoiets zou ik namelijk als koper doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 21:37

MJV

Ergens binnen nu en september willen wij ons huis gaan verkopen. Nieuwe huis 2 september de sleutel, en dan zouden we met 2-3 maanden, dus 1 nov of 1 dec de overdracht van onze huidige woning.

We hebben in een eerder stadium al een makelaar gekozen, en zijn nu aan het kijken naar een prettige timing. Voor de tijd tussen verkoop en overdracht is 6 maanden zo'n beetje de max, niet eens alleen vanwege verlopen hypotheekoffertes. Uitgaande van 1 nov betekent dat op zijn vroegst dus ong. 1 mei verkopen.

Nu komt de makelaar met een aantal suggesties:
- In een vroeg stadium beginnen met mogelijk een hogere vraagprijs
- Later pas verkopen in de hoop op stijging woningprijzen (en speculeren op ietwat dalende rente?)

Ik zie echter zelf ook wat beperkingen in de timing zoals:
- Zomervakantie minder geschikt voor verkoop (dus juli-aug)
- Aug-sept pas de markt op betekent risico op een latere overdracht dan 1-11, en dus onnodig dubbele lasten.

Daarom neig ik er naar om voor de zomer te willen verkopen, ook omdat dit duidelijkheid biedt over de verkoopprijs (en mogelijk extra verbouwbudget).

Het gaat om een "starterswoning" in de buurt van Tilburg, markt hier is niet zo overspannen als in Utrecht/randstad, maar het aantal beschikbare woningen in dit prijssegment in ons dorp is niet zo groot. Makelaar ziet de woning wel als een woning die relatief snel verkocht zou moeten kunnen worden.

Wat zouden jullie doen? Welke factoren zouden jullie hierin nog mee laten wegen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:43
Voorjaar is volgens mij sowieso een goede tijd om te verkopen. Zeker als het gaat om een eengezinswoning met tuintje (voor appartementen geldt het minder). Dus in mei te koop zetten lijkt mij een uitstekend plan. Dat je als koper 'pas' in november de sleutels krijgt lijkt mij geen onoverkomelijk bezwaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Nog even over de camera discussie: uiteraard heb ik nergens naar geluisterd en ga er ook niet vanuit dat iemand voor de deur allerlei dingen tegen elkaar zeggen terwijl ze vlak daarvoor nog op een Ring deurbel hebben gedrukt.

Ik heb alleen de meldingen op m'n telefoon niet uit gezet, dus ja.. dan zie je wel wie er aanbelt, that's it. Ieder voor zich natuurlijk.

Al met al toch 6 annuleringen gehad in totaal gister, 15/16 echte kijkers waarvan 2 hebben aangegeven geen interesse te hebben en de rest leek over te gaan op een bod volgens de makelaar. Ook op de thuisbioscoop werd wisselend gereageerd grappig genoeg. De 1 vond het fantastisch en zou het zou houden/ook willen en de ander wilde hem er direct uitslopen :P

Morgen 12:00 inderdaad de deadline voor de inschrijving. Nog even geduld dus.

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09:32
Martijn1990 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 07:26:
Nog even over de camera discussie: uiteraard heb ik nergens naar geluisterd en ga er ook niet vanuit dat iemand voor de deur allerlei dingen tegen elkaar zeggen terwijl ze vlak daarvoor nog op een Ring deurbel hebben gedrukt.

Ik heb alleen de meldingen op m'n telefoon niet uit gezet, dus ja.. dan zie je wel wie er aanbelt, that's it. Ieder voor zich natuurlijk.

Al met al toch 6 annuleringen gehad in totaal gister, 15/16 echte kijkers waarvan 2 hebben aangegeven geen interesse te hebben en de rest leek over te gaan op een bod volgens de makelaar. Ook op de thuisbioscoop werd wisselend gereageerd grappig genoeg. De 1 vond het fantastisch en zou het zou houden/ook willen en de ander wilde hem er direct uitslopen :P

Heel veel succes morgen! Welke regio en prijsklasse zit je?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Nu online
xiangpo schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 08:47:
[...]

Heel veep succes morgen! Welke regio en prijsklasse zit je?
Thanks! Nieuwegein en vraagprijs van 500k. Ik plaats hier gewoon even linkje van de makelaar omdat ik toch wel trots ben op hoe het huis eruit ziet op de foto's :P

[ Voor 20% gewijzigd door Martijn1990 op 29-02-2024 10:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweedledeedle
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 05:47
Martijn1990 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 08:52:
[...]

Thanks! Nieuwegein en vraagprijs van 500k. Ik plaats hier gewoon even linkje van de makelaar omdat ik toch wel trots ben op hoe het huis eruit ziet op de
Van binnen zeker een mooie woning!
Ken de buurt verder niet, maar hoop voor je op een vlotte verkoop.

[ Voor 19% gewijzigd door Tweedledeedle op 29-02-2024 11:05 ]

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:22

Bezulba

Formerly known as Eendje

MJV schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:59:
Ergens binnen nu en september willen wij ons huis gaan verkopen. Nieuwe huis 2 september de sleutel, en dan zouden we met 2-3 maanden, dus 1 nov of 1 dec de overdracht van onze huidige woning.

We hebben in een eerder stadium al een makelaar gekozen, en zijn nu aan het kijken naar een prettige timing. Voor de tijd tussen verkoop en overdracht is 6 maanden zo'n beetje de max, niet eens alleen vanwege verlopen hypotheekoffertes. Uitgaande van 1 nov betekent dat op zijn vroegst dus ong. 1 mei verkopen.

- Later pas verkopen in de hoop op stijging woningprijzen (en speculeren op ietwat dalende rente?)

- Aug-sept pas de markt op betekent risico op een latere overdracht dan 1-11, en dus onnodig dubbele lasten.

Daarom neig ik er naar om voor de zomer te willen verkopen, ook omdat dit duidelijkheid biedt over de verkoopprijs (en mogelijk extra verbouwbudget).

Het gaat om een "starterswoning" in de buurt van Tilburg, markt hier is niet zo overspannen als in Utrecht/randstad, maar het aantal beschikbare woningen in dit prijssegment in ons dorp is niet zo groot. Makelaar ziet de woning wel als een woning die relatief snel verkocht zou moeten kunnen worden.

Wat zouden jullie doen? Welke factoren zouden jullie hierin nog mee laten wegen?
Toen ik verkocht ging ik voor zekerheid. Dan maar wat minder krijgen, maar wel zo snel mogelijk verkocht.
Maar ik ben redelijk risicomijdend.

blup

• Tweedledeedle
MJV schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:59:

Het gaat om een "starterswoning" in de buurt van Tilburg, markt hier is niet zo overspannen als in Utrecht/randstad, maar het aantal beschikbare woningen in dit prijssegment in ons dorp is niet zo groot. Makelaar ziet de woning wel als een woning die relatief snel verkocht zou moeten kunnen worden. Pl0

Misschien eind mei / begin juni nadat de feestdagen Hemelvaart en Pinksteren geweest zijn. Zeker niet in de (zomer)vakantie doen, dan kunnen veel potentiële kopers op vakantie zijn.

• Rubbergrover1
Tweedledeedle schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 08:59:
[...]

Misschien eind mei / begin juni nadat de feestdagen Hemelvaart en Pinksteren geweest zijn. Zeker niet in de (zomer)vakantie doen, dan kunnen veel potentiële kopers op vakantie zijn.
De weekends van Hemelvaart en Pinksteren kunnen ook juist weekends zijn waarin potentiële huizenkopers een rondje in de omgeving gaan maken om te kijken naar (de omgeving van) huizen die te koop staan. Het kan dus handig zijn om de woning dan al te koop te hebben staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:25

Rzaan

Altijd zoekende

Martijn1990 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 08:52:
[...]

Thanks! Vraagprijs van 500k. Ik plaats hier gewoon even linkje van de makelaar omdat ik toch wel trots ben op hoe het huis eruit ziet op de foto's :P
Ik zou de link weghalen.
Wellicht zitten er potentiele kopers hier of weten ze het te vinden.
Dat geeft hen informatie over hoe jij er in staat.

[ Voor 18% gewijzigd door Rzaan op 29-02-2024 10:53 ]

• Martijn1990
  • Nu online
Rzaan schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:49:
[...]

Ik zou de link weghalen.
Wellicht zitten er potentiele kopers hier of weten ze het te vinden.
Dat geeft hen informatie over hoe jij er in staat.
Op zich heb ik niks geks gezegd denk ik, maar wel een goed punt, heb hem verwijderd. Als jij dan jouw quote nog even wilt aanpassen.. ;) Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Martijn1990 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:51:
[...]

Op zich heb ik niks geks gezegd denk ik, maar wel een goed punt, heb hem verwijderd. Als jij dan jouw quote nog even wilt aanpassen.. ;) Thanks
Gedaan.
Goed huis met een zeer gunstige m²-prijs.
Denk dat het storm gaat lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-09 20:06
Rubbergrover1 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 06:02:
Voorjaar is volgens mij sowieso een goede tijd om te verkopen. Zeker als het gaat om een eengezinswoning met tuintje (voor appartementen geldt het minder). Dus in mei te koop zetten lijkt mij een uitstekend plan. Dat je als koper 'pas' in november de sleutels krijgt lijkt mij geen onoverkomelijk bezwaar.
Ben ik inderdaad ook van plan. Woning in Mei te koop zetten. Nog hier en daar wat dingen opknappen fixen, netjes maken. Opruimen/schoonmaken enzovoort.

Foto's maken bij mooi weer helpt. Heb alleen het nadeel, dat de woning eigenlijk 150m2 woonoppervlakte is maar ik de zolderraam heb dichtgemaakt vanwege complete dak isolatie en het plan om daarna een grote moderne mooie luxe velux dakraam te plaatsen aan de straat kant, zodat de andere kant maximaal benut kon worden voor zonnepanelen. Echter verkoop ik hem nu en staat hij maar met een schrale 135m2 dan in de boeken op funda. :|

Toch goed denk ik om in de advertentie te melden. Potentie op 5 slaapkamers. bla bla.

Alleen heb ook dus al mensen die al interesse hebben getoond. En die hadden gevraagd of ze onderling niet iets konden regelen. Maar goed, aan de andere kant als ik via Funda verkoop en er meer uit kan halen... betekend dat ik weer meer te spenderen heb aan mijn nieuwe woning.

Lastig lastig. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 14:03
Een goede fotograaf ook. Bewolkt bij foto's maken van mijn huis, maar op de buitenfoto's was een mooie blauwe lucht te zien. En binnen was alles ook goed gefotografeerd waardoor alles er helder uitzag ondanks het donkere weer.
Zelf ben ik geen fan van te veel bewerkingen, maar volgens de makelaars waren veel potentiele kopers erg gecharmeerd van de foto's.

• Martijn1990
  • Nu online
"Mijn" fotograaf zei ook dat het bij bewolkt weer veel fijner is om foto's te maken dan met een zonnetje en dat was ook te zien aan het resultaat vond ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:14

Crazy D

I think we should take a look.

Martijn1990 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:26:
"Mijn" fotograaf zei ook dat het bij bewolkt weer veel fijner is om foto's te maken dan met een zonnetje en dat was ook te zien aan het resultaat vond ik.
Klopt, maar dat zie je op je vakantie kiekjes al. Wat bewolking levert mooiere foto's op, ook qua belichting. En wat ik zelf belangrijk vond toen ik keek voor huizen, is dat de foto's qua licht ook gewoon matchen met hoe het er in het echt uit ziet (naast dat het formaat van de kamer op de foto moet kloppen met de werkelijkheid). Dat het licht is in huis als de zon volle bak schijnt is redelijk logisch, dat is al snel als je ergens een raam hebt. Maar juist wanneer het bewolkt(er) is, kan het opeens best donker lijken in een huis. Erg storend als de foto's dan lijken alsof er heel veel licht is, terwijl als je dan gaat kijken het een donker hol is (tenzij je met polariserende glazen in je bril rond loopt :P). Dat was voor mij echt een afknapper. En dus de grootte van kamers, ooit een huis gezien waar het op de foto overkwam alsof het een balzaal was, terwijl het in werkelijk echt voelde als een krap nauw hok, het gevoel van die foto machte echt -10 met de werkelijkheid. Was gelukkig de 1e kamer, ben toen meteen weggegaan.

Exact expert nodig?

• Martijn1990
  • Nu online
Crazy D schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:56:
[...]

Klopt, maar dat zie je op je vakantie kiekjes al. Wat bewolking levert mooiere foto's op, ook qua belichting. En wat ik zelf belangrijk vond toen ik keek voor huizen, is dat de foto's qua licht ook gewoon matchen met hoe het er in het echt uit ziet (naast dat het formaat van de kamer op de foto moet kloppen met de werkelijkheid). Dat het licht is in huis als de zon volle bak schijnt is redelijk logisch, dat is al snel als je ergens een raam hebt. Maar juist wanneer het bewolkt(er) is, kan het opeens best donker lijken in een huis. Erg storend als de foto's dan lijken alsof er heel veel licht is, terwijl als je dan gaat kijken het een donker hol is (tenzij je met polariserende glazen in je bril rond loopt :P). Dat was voor mij echt een afknapper. En dus de grootte van kamers, ooit een huis gezien waar het op de foto overkwam alsof het een balzaal was, terwijl het in werkelijk echt voelde als een krap nauw hok, het gevoel van die foto machte echt -10 met de werkelijkheid. Was gelukkig de 1e kamer, ben toen meteen weggegaan.
Sowieso een fotograaf zoeken die niet met groothoek fotografeert. Het kan op de foto's beter kleiner lijken dan het echt is dan andersom denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Martijn1990 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 12:05:
[...]

Sowieso een fotograaf zoeken die niet met groothoek fotografeert. Het kan op de foto's beter kleiner lijken dan het echt is dan andersom denk ik.
Als je geen groothoek gebruikt, krijg je veel minder in beeld. Dat is de reden dat ze hem gebruiken. Niet om het groter te laten lijken. Al heb ik soms wel de indruk dat sommige fotografen een beetje de weg kwijt zijn.

• Martijn1990
  • Nu online
Rzaan schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 12:08:
[...]

Als je geen groothoek gebruikt, krijg je veel minder in beeld. Dat is de reden dat ze hem gebruiken. Niet om het groter te laten lijken. Al heb ik soms wel de indruk dat sommige fotografen een beetje de weg kwijt zijn.
De makelaar zei dat zijn fotograaf geen groothoek gebruikt om het zo echt mogelijk te laten lijken qua grootte. Maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen hoor. Je kan je natuurlijk erg uitleven met een groothoek zoals je zelf ook zegt.

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-09 14:50
je ziet vaak met de groothoek wel of de ruimte wil of niet klopt. Wij hebben die foto's ook uit de selectie gehaald. Met name frontale foto's worden uit verband gerukt. Diagonale lijnen ogen natuurlijker (vanuit de hoek genomen foto's)

• Meeuw35
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-02-2024
Naar aanleiding van jouw bericht over kosten wat betreft makelaars kan ik je een makelaar aanbevelen dat is nl Makelaarsland onderdeel van ing daarbij moet je heel veel zelf doen scheelt echt heel veel in de financiën een aanrader ik heb er zelf mee gewerkt met de verkoop van mijn eigen huis.
Genoeg informatie over te lezen via internet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Meeuw35 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:25:
Naar aanleiding van jouw bericht over kosten wat betreft makelaars kan ik je een makelaar aanbevelen dat is nl Makelaarsland onderdeel van ing daarbij moet je heel veel zelf doen scheelt echt heel veel in de financiën een aanrader ik heb er zelf mee gewerkt met de verkoop van mijn eigen huis.
Ik kocht een woning die te koop stond via Makelaarsland.
Lang verhaal kort: ik zou altijd een lokale verkoopmakelaar inschakelen, nooit via Makelaarsland.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Sport_Life schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:23:
[...]

Lang verhaal kort: ik zou altijd een lokale verkoopmakelaar inschakelen, nooit via Makelaarsland.
Ik heb gevoelsmatig hetzelfde idee, maar wat zijn precies je redenen?
Meeuw35 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:25:
Hoeveel moest je dan uiteindelijk betalen toen je het via Makelaarsland deed?
En wat moest je daarvoor allemaal zelf regelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:38
Sport_Life schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:23:
[...]

Helemaal mee eens. Ik was in zeer gegaan met makelaarsland. Ging heel veel fout. Foto's maken werd tot 3 keer op rij uitgesteld. Ging toen via zien24 (medewerkers schijnen te worden uitgebuit).

Uiteindelijk overgestapt naar een lokale makelaar voor erg veel geld, maar het resultaat mocht er wezen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Er zijn wel meer makelaars die meer of minder 'doe het zelf' zijn. Belangrijkste hierbij is dat je goed moet (kunnen) inschatten wat je zelf kunt en wilt en wat je liever wil uitbesteden. Je ziet toch (te) vaak dat mensen overschatten wat ze zelf kunnen.

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:05
Rubbergrover1 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:46:
Er zijn wel meer makelaars die meer of minder 'doe het zelf' zijn. Belangrijkste hierbij is dat je goed moet (kunnen) inschatten wat je zelf kunt en wilt en wat je liever wil uitbesteden. Je ziet toch (te) vaak dat mensen overschatten wat ze zelf kunnen.
Plus dat veel mensen de courtages als vaste prijs aannemen, daar moet je ook gewoon over onderhandelen. Het meest uitgebreide pakket van Makelaarsland waarbij ze ook de bezichtigingen doen kun je prima gebruiken als benchmark om er wat vanaf te krijgen. Lokale full service makelaar zal dat zeker niet matchen maar er is altijd wel wat ruimte.
Vergeet niet dat makelaars ook gewoon graag opdrachten scoren, ze hebben jou dus ook nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rzaan schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:30:
[...]

Ik heb gevoelsmatig hetzelfde idee, maar wat zijn precies je redenen?

[...]
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 26% gewijzigd door Sport_Life op 29-02-2024 19:41 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Nu online
Martijn1990 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 07:26:

Laatste update: 8 biedingen gehad, mooi bod geaccepteerd :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Martijn1990 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:56:
[...]

Laatste update: 8 biedingen gehad, mooi bod geaccepteerd :*)
Nu al?
Hoeveel kijkers waren er in totaal?
Hadden jullie een limiet gesteld wanneer de biedingen binnen moesten zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Nu online
Rzaan schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:11:
[...]

Nu al?
Hoeveel kijkers waren er in totaal?
Hadden jullie een limiet gesteld wanneer de biedingen binnen moesten zijn?
Huis is alleen via de makelaar aangeboden, niet op Funda geweest. Woensdag hadden we 1 hele dag met kijkers (15 of 16 geweest van de in totaal 23 aanmeldingen) en vandaag uiterlijk 12:00 moest het bod binnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Martijn1990 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:20:
[...]

Huis is alleen via de makelaar aangeboden, niet op Funda geweest. Woensdag hadden we 1 hele dag met kijkers (15 of 16 geweest van de in totaal 23 aanmeldingen) en vandaag uiterlijk 12:00 moest het bod binnen zijn.
Wel bizar veel kijkers via facebook zeg !
Of je vraagprijs is veel te laag ?!
Wat voor type woning is het ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Nu online
Sport_Life schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 22:48:
[...]

Wel bizar veel kijkers via facebook zeg !
Of je vraagprijs is veel te laag ?!
Wat voor type woning is het ?
Makelaar heeft denk ik ook een goed netwerk van aankoopmakelaars die in deze regio zoeken, de wijk is erg gewild. Wel was de woning aangemeld op Funda zodat aankoopmakelaars hem al konden zien, alleen is die daarna niet openbaar op Funda gekomen. Het is een eengezinswoning. En wat de vraagprijs betreft, ik denk dat die goed was, vrijwel alle gelijkwaardige woningen in de wijk staan voor ongeveer dezelfde vraagprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-09 20:06
Martijn1990 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 06:36:
[...]

Makelaar heeft denk ik ook een goed netwerk van aankoopmakelaars die in deze regio zoeken, de wijk is erg gewild. Wel was de woning aangemeld op Funda zodat aankoopmakelaars hem al konden zien, alleen is die daarna niet openbaar op Funda gekomen. Het is een eengezinswoning. En wat de vraagprijs betreft, ik denk dat die goed was, vrijwel alle gelijkwaardige woningen in de wijk staan voor ongeveer dezelfde vraagprijs.
Dat is het ook een beetje he, de wat meer betaalbare gezinswoningen. Dus zeg maar nette rijtjeshuizen, en twee onder 1 kappers. Of hoekhuizen aan een rijtje. Die gaan gewoon echt heel goed. Daar is gewoon veel vraag naar.

Najha algemeen is er gigantische vraag naar betaalbare praktische gezinswoningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14:30
Onze tweekapper gaat op funda komen voor 515000euro wat denken wij realistisch geprijst is in deze markt.
Nu de verkoopstrategie; is het wijsheid om te gaan met
1: “doe maar een bieding” waarna wij een eventueel tegenbod kunnen doen of
2: uiterlijk 48uur naar de laatste bezichtiging moeten de biedingen binnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:26
BaBoK schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 18:30:
Onze tweekapper gaat op funda komen voor 515000euro wat denken wij realistisch geprijst is in deze markt.
2: uiterlijk 48uur naar de laatste bezichtiging moeten de biedingen binnen zijn?
Lijkt me dat de makelaar je daarin adviseerd. Is erg afhankelijk van de situatie. Verwacht hoeveel kijkers en bieders dan zou ik voor 2 gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Je kunt toch ook met optie 2 nog een tegenbod doen?

Maar zoals hierboven ook al gezegd: Wat vindt je makelaar? Als het goed is, weet hij/zij wat het beste is voor jouw specifieke geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweedledeedle
Hangt natuurlijk geheel van de prijszetting, het aantal potentiële kandidaat-kopers af en hoe goed de woning in de markt ligt. Hoe meer instapklaar en gezocht de woning is des te geliefder is ze. Desalniettemin niet direct je hand overspelen; je makelaar kan ook tijdens de bezichtigingen aangeven dat de verkoper ( = jij ) bij genoeg animo nadenkt over een mogelijke inschrijving en dat dit nog niet besloten is. Dan kan je makelaar na de of gedurende de bezichtigingen de kijkers mailen of bellen over het al dan niet plaatsvinden van een mogelijke inschrijving en het verwoorden als 'er is toch meer animo dan gedacht' of 'meerdere kijkers hebben aangegeven een bieding te willen doen en we willen iedereen een eerlijke kans geven'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Nu online
Enig idee hoe de markt in jouw regio is? Zijn er vergelijkbare woningen verkocht de laatste tijd en zo ja, via inschrijving of los bieden?

Als er heel veel interesse is en dus veel kijkers die echt willen kopen is inschrijving vaak meer voor de hand liggend. Maar zoals gezegd, ik neem aan dat je makelaar je dat beter kan vertellen dan wij.

In ieder geval veel succes!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tweedledeedle schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 20:11:
[...]
je makelaar kan ook tijdens de bezichtigingen aangeven dat de verkoper ( = jij ) bij genoeg animo nadenkt over een mogelijke inschrijving en dat dit nog niet besloten is. Dan kan je makelaar na de of gedurende de bezichtigingen de kijkers mailen of bellen over het al dan niet plaatsvinden van een mogelijke inschrijving en het verwoorden als 'er is toch meer animo dan gedacht' of 'meerdere kijkers hebben aangegeven een bieding te willen doen en we willen iedereen een eerlijke kans geven'.
Met als gevolg dat als je dat niet doet, de potentiële kopers weten dat er weinig animo is. En ze ook een bescheidener bod zullen doen. Ik weet niet of dit de meest handige tactiek is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:56
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:13:
[...]

Met als gevolg dat als je dat niet doet, de potentiële kopers weten dat er weinig animo is. En ze ook een bescheidener bod zullen doen. Ik weet niet of dit de meest handige tactiek is.
Of ze doen een KO bod om voor de inschrijving de woning vast te leggen.

Van beide scenario's voldoende voorbeelden.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik snap de 515k vanwege de verkoopwaarde van soortgelijke woningen , maar volgens mij is 500k of 525k wat couranter, met 500k val je in 2 categorieën (tot 500k en vanaf), met 525k trek je de biedingen wat omhoog richting 525k-550k. Ik zou daarom 525k doen. Of 500k als je meer kijkers wil.

Of ben ik de enige die er zo over denkt?

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 08-03-2024 11:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:31

Kju

Die makelaar zal daar vast wel over hebben nagedacht maar heeft dus duidelijk iets anders geadviseerd, daar heeft hij waarschijnlijk zijn redenen voor. Ik snap wel dat veel Tweakers wat meer verdienen maar voor veel mensen is 15k verschil toch wel veel geld.

Een vraagprijs blijft uiteindelijk een uitnodiging tot het doen van een bod. De makelaar, als verwachtingsmanager, kan vast wel beredeneren waarom hij dat adviseert.

Daar zijn legio overwegingen voor (niet limitatief): Niet iedereen doet onderzoek naar de te verwachten getaxeerde marktwaarde. Er zijn kopers die klakkeloos vraagprijs + x% bieden. In de lokale markt is de verwachten opbrengst regelmatig vraagprijs + y%. Dan probeer je in ieder geval met die y% onder de te verwachten opbrengst te zitten. Als je te laag gaat zitten krijg je misschien gegadigden die de woning niet voor de te verwachten transactieprijs zullen kopen, daar wil je dan ook geen tijd aan besteden. Als je te hoog gaat zitten haken de mensen af die te hoge vraagprijs + y% niet kunnen betalen.

Om dan maar gelijk te reageren op @BaBoK: voordat je gaan bezichtigen weet je hoeveel animo er is. Als de makelaar dusdanig veel aanvragen heeft zal hij vanzelf een inschrijving adviseren en wat kijkdagen organiseren. Is de animo normaal (10-20 bezichtigingen) in de eerste week, dan zou ik iedereen alle tijd geven om rustig te bezichtigen en duidelijk stellen 'dat we niemand onder druk willen zetten en alleen biedingen willen hebben die weloverwogen zijn' en 'dat ze lekker hun tijd moeten nemen' maar 'dat we niet garanderen dat de woning over een week nog te koop staat' :+ .
En dan die optie met 'binnen 48 uur bieden', waarom zo'n haast? Het komt ook ontzettend arrogant over. Als aankoopmakelaar gaan bij mij altijd alarmbellen rinkelen. Het is ook respectloos naar kopers.

[ Voor 32% gewijzigd door Kju op 08-03-2024 13:25 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
Martijn1990 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 20:31:
[...]

Enig idee hoe de markt in jouw regio is? Zijn er vergelijkbare woningen verkocht de laatste tijd en zo ja, via inschrijving of los bieden?

Als er heel veel interesse is en dus veel kijkers die echt willen kopen is inschrijving vaak meer voor de hand liggend. Maar zoals gezegd, ik neem aan dat je makelaar je dat beter kan vertellen dan wij.

In ieder geval veel succes!
Hallo, ja in de afgelopen 2 weken zijn er 2 vergelijkbare woningen voor minder verkocht maar zij hebben de keuze vanwege het gemak (vrienden van ons) gemaakt om niet op funda te gaan. Daar was het los bieden bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJV

MJV

Toevallig vorige week met onze verkoopmakelaar ook over gehad. Hij laat het afhangen van aantal bezichtigingen. Inschrijving is ook niet zaligmakend, en is ook een risico. Als er bijvoorbeeld helemaal géén biedingen binnen komen tijdens de gestelde termijn moet je alsnog nogal smekerig iedereen gaan nabellen. We hebben het hier in het dorp bij ong 6 bezichtigingen 1 keer meegemaakt, gewild huis, instapklaar en volgeboekte kijkdagen. De termijn om te bieden was erg ruim, zo'n beetje 1.5 week dus in die zin werd daarmee de druk niet extra opgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
Zojuist meetrapport ontvangen en blijkt onze woning woonoppervlak 6m2 minder te zijn (145 VS 151m2).
Dit moet toch niet kunnen als we dezelfde makelaar inzetten voor verkoop als bij wie we de woning hebben gekocht?
En we hebben geen delen van het huis afgebroken of wat dan ook.
De vierkante meter prijs voor woonoppervlak is ca 3700euro dat maakt direct een behoorlijk verschil.

Mensen hier ervaring in?

[ Voor 14% gewijzigd door BaBoK op 12-03-2024 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Even gissen:

Dat ligt er aan. Het ligt er aan hoe lang geleden de eerste meting was en of de branchebrede meetinstructie toen al verplicht was. Heb je van de 151 m2 ook een meetrapport of had de makelaar destijds zelf gemeten?
Er zijn veel makelaars die niet zo goed kunnen meten of graag te ruim meten, extra m2’s zijn mooi meegenomen. Taxateurs houden zich beter aan de meetinstructie maar ook taxateurs zijn soms lui.

Mogelijk heeft men zich toen of nu niet aan de meetinstructie gehouden. Het kan ook aan interpretatie liggen. Soms is iets gebruiksoppervlakte wonen, soms is het een overige inpandige ruimte, soms is het een twijfelgeval.

In andere gevallen kan het ook simpelweg zijn dat de makelaar op Funda destijds de totale gebruiksoppervlakte als gebruiksoppervlakte wonen heeft vermeld in plaats van alleen de gebruiksoppervlakte wonen.

Kortom, zonder meer info kan ik er niet meer over zeggen.. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
@Kju Thanks voor de reactie, wij hebben de woning in 2016 gekocht.

Ik moet het meetrapport nog inzien en kan het dan vergelijken met hetgeen waar wij het voor gekocht hebben en dankzij jouw input kan ik hier zeker iets meer dialoog met de makelaar voeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:56
BaBoK schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 08:02:
Zojuist meetrapport ontvangen en blijkt onze woning woonoppervlak 6m2 minder te zijn (145 VS 151m2).
Dit moet toch niet kunnen als we dezelfde makelaar inzetten voor verkoop als bij wie we de woning hebben gekocht?
De vierkante meter prijs voor woonoppervlak is ca 3700euro dat maakt direct een behoorlijk verschil.

Mensen hier ervaring in?
Dat is wel een pijnlijke ja, met name omdat je onder die 150m2 grens gaat zitten dus bij wat mensen uit de filter zal vallen.

Wanneer is de woning gekocht bij diezelfde makelaar? Mogelijk kan hij nog ergens het meetrapport van toendertijd ergens opsnorren zodat je het kunt vergelijken en kijken waar de discrepantie zit.

En als die van toen neit klopt is het voor jezelf vooral zuur, want dat veranderd niets aan je huidige situatie.
Denk nietdat er van toen nog wat te halen valt.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mensen hier ervaring in?
Hoeveel M2 is het volgens de woz waarde?
Zegt niet alles, maar bij recente bouw (2016) zou dit best nauwkeurig kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

In het taxatieverslag van je gemeentelijke belastingdienst staat een GO zoals deze is opgenomen in de BAG. Je kan het snel hier opzoeken: https://bagviewer.kadaster.nl/lvbag/bag-viewer

Het is alleen niet helemaal betrouwbaar. In de BAG is meestal geen rekening is gehouden met niet-vergunde aan-, bij- of opbouwen en voor zo ver dat wel is gedaan kan er ook rekening zijn gehouden met niet-legale of niet te legaliseren (dus niet mee te waarderen) aan-, bij- of opbouwen. Bij recent gebouwde gebouwen kan de BAG vrij nauwkeurig zijn maar hoe ouder een gebouw is, hoe groter de afwijking.

De BAG kan ook fors afwijken van verkoopinformatie omdat de branchebrede meetinstructie van NEN2540 door niet te corrigeren voor tussenmuren. De BAG doet dat wel.

Hier in Den Haag kan je de BAG helemaal in de prullenbak gooien. Niets klopt (vrijwel niets dan :+).

Het betrouwbaarst is een meetrapport die zich nadrukkelijk aan de branchebrede meetinstructie heeft gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:12

Mensen hier ervaring in?
6m2 minder ligt niet aan een "foutje". 2 a 3m2 wel.
Heb je een carport/berging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
@Sport_Life @Kju Volgens het WOZ is het oppervlakte 153m2.
Note, wij hebben de woning in 2016 gekocht, bouw van de woning is 1992

Woning is 99m2
Aanbouw woonruimte deel 1: 25m2
Aanbouw woonruimte deel 2: 27m2
Dakkapel: 2m2

Carport 10m2
Tuinhuis inc. berging 13m2

[ Voor 36% gewijzigd door BaBoK op 12-03-2024 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

BaBoK schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 08:35:
@Sport_Life @Kju Volgens het WOZ is het oppervlakte 153m2.
Note, wij hebben de woning in 2016 gekocht, bouw van de woning is 1992

Woning is 99m2
Aanbouw woonruimte deel 1: 25m2
Aanbouw woonruimte deel 2: 27m2
Dakkapel: 2m2

Carport 10m2
Tuinhuis inc. berging 13m2
@Kju zal het beter weten als makelaar, maar volgens mij wordt er nog regelmatig "ca 150m2" genoemd, het is dan aan eventuele kopers om de exacte maatvoering op te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

In vrijwel alle koopcontracten staat ook wel een bepaling dat je geen rechten kunt ontlenen aan het (zogenaamde) aantal vierkante meters, omdat je "koopt wat je gezien hebt". Dat moet dan niet opeens de helft zijn ofzo, maar een paar vierkante meter meer of minder kun je als koper (tov verkoper) dan normaal gezien vrij weinig mee...

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju

Kju

Alles is circa ;)

In die koopakte is de verkoper beschermd. De makelaar is in de koopovereenkomst geen partij.
Er zijn genoeg tuchtzaken waar makelaars een berisping of schorsing krijgen omdat ze te ruim meten. Makelaars zijn verplicht om correctie informatie te verschaffen, dat is logisch. Funda hanteert eigen regels en NVM, VBO en VastgoedPRO hebben ook eigen regels.

Toen ik pas taxateur werd moest ik een dubbel bovenhuis taxeren. Er waren geen dakkapellen, geen uitbouwen, geen bergingen, puur alleen gebruiksoppervlakte wonen. Er was geadverteerd met 174 m2. Ik heb de woning drie keer opnieuw opgemeten maar ik kwam toch echt niet hoger uit dan 141 m2. Dat was niet de laatste keer dat dit me overkwam.

Ook de meetrapporten zijn niet veilig. Zelfs als er een meetrapport is meet en reken ik alles na. Uit ervaring kan je ook aan degene die het meetrapport opstelt ook al inschatten of het betrouwbaar is of niet. Regelmatig blijken hele delen van grote gebouwen niet op te zijn genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Een appartement dat ik nog heb (en binnenkort ga verkopen) staat klaarblijkelijk bij het kadaster ook met minder m² ingeschreven dan dat ik daadwerkelijk heb.
Daar kwam ik achter toen de VvE me dit vertelde. Ik betaal eigenlijk te weinig servicekosten (want die gaan per m²).
Ook mijn WOZ word op die manier berekend, dus ik heb daar voordeel bij.
Bij de verkoop ga ik natuurlijk wel voor de werkelijke oppervlakte.

Nu is me 1 ding niet duidelijk. In het appartement zit een standleiding die van 6 hoog tot de kelder gaat. die loopt ergens in een nis door mijn appartement. Moet je deze nis aftrekken van de oppervlakte? Of hoort deze er gewoon bij omdat die binnen de buitenmuren valt?
Het gaat niet om veel, maar het is wat makkelijker meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:52
Rzaan schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:02:
Een appartement dat ik nog heb (en binnenkort ga verkopen) staat klaarblijkelijk bij het kadaster ook met minder m² ingeschreven dan dat ik daadwerkelijk heb.
Daar kwam ik achter toen de VvE me dit vertelde. Ik betaal eigenlijk te weinig servicekosten (want die gaan per m²).

Nu is me 1 ding niet duidelijk. In het appartement zit een standleiding die van 6 hoog tot de kelder gaat. die loopt ergens in een nis door mijn appartement. Moet je deze nis aftrekken van de oppervlakte? Of hoort deze er gewoon bij omdat die binnen de buitenmuren valt?
:? het gaat toch om bruikbare vierkante meters, dus die 'nis' haal je eraf natuurlijk.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Nu online
Hier is net de bouwtechnische keuring geweest van ons te verkopen huis en tegelijk is de koopakte ondertekend door de kopers (zodat de uitkomst van de keuring nog in de bedenktijd valt). Weinig aan te merken op de keuring, dus zal allemaal goed komen. Kopers ook erg blij nog met hun keuze, maar toch zal ik blij zijn als het vrijdag na 0:00 is en we hebben niks gehoord :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
Vandaag contact gehad met de verkoopmakelaar, deze wijst dat sinds 1-7-2019 meetinstructies volgens wet zijn aangepast om meer transparatie te creeren.

Helaas is onze emotie dat wij als verkoper hierin "gedupeerd" voelen maar goed dat gaan we met de verbouwing van het nieuwe huis wel meer mee maken, dus moeten ook door en niet te lang bij stil blijven staan.

Zouden er nog nog mogelijkheden zijn voor verdere besprekingen met een makelaar waar we iets uit kunnen halen om ons minder "gedupeerd" te voelen?

Verder willen we doorpakken en wat mij betreft morgen op funda gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:45
BaBoK schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:42:
Vandaag contact gehad met de verkoopmakelaar, deze wijst dat sinds 1-7-2019 meetinstructies volgens wet zijn aangepast om meer transparatie te creeren.

Helaas is onze emotie dat wij als verkoper hierin "gedupeerd" voelen maar goed dat gaan we met de verbouwing van het nieuwe huis wel meer mee maken, dus moeten ook door en niet te lang bij stil blijven staan.

Zouden er nog nog mogelijkheden zijn voor verdere besprekingen met een makelaar waar we iets uit kunnen halen om ons minder "gedupeerd" te voelen?

Het grote voordeel is dus dat alle huizen waarschijnlijk nu kleiner worden. Dus zolang de concurrentie hetzelfde probleem heeft ga je gewoon voor dezelfde prijs kunnen verkopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:20
Rzaan schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:02:

Meen dat zaken zoals pilaren, leiding schachten tot 0,5m2 wel mogen worden meegerekend tot de woonoppervlakte.

https://puurmakelaars.nl/landingspaginas/meetinstructie/

Staat ook het volgende:

Meet altijd per verdieping op vloerniveau tussen de opgaande muren. Incidentele inspringende gebouwdelen (met een oppervlakte kleiner dan 0,5 m²), zoals bijvoorbeeld een kolom, mag je meerekenen.

Er dient gemeten te worden langs de muur. Radiatoren, leidingen, kabelgoten, wandgoten, kozijnen, vensterbanken etc. kunnen bij de meting worden genegeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
BaBoK schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:42:

Had ik ook met mijn woning (gemeten in 2015 en 2023), ik verloor 50m2.
Komt inderdaad door nieuwe meet methode.....oppervlakte wordt gemeten bij hoogte van 1.5meter.
Dus vooral met schuine daken ga je wat meters verliezen....

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Had ooit een appartement gekocht volgens verkopers (en kadaster) 69m2, 8 jaar later te koop gezet en de verkoopmakelaar kwam toen op 74m2.
Had ik toch al die tijd een groter huis gehad. ;)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 13-03-2024 22:15 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Nu online
Zo, "eindelijk" een Verkocht sticker op het bord voor de deur :D Helaas bleek de hoogste bieder z'n financiën toch niet rond te kunnen krijgen, maar gelukkig had de nummer 2 nog erg veel interesse en ging gelijk akkoord. Al met al met 15% overboden, dat scheelt weer op de nieuwe hogere hypotheek. Nu is het wachten tot 30 augustus voor we de sleutel krijgen en 16 september is de oplevering van ons huis.

Het is wel gebleken dat het echt een huizenmarkt gekte is. 4 jaar geleden kochten wij dit huis en hebben toen 12% moeten overbieden wat wij gevoelsmatig al erg spannend vonden. Nu is die voor bijna 220k meer verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-09 19:57
Martijn1990 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:07:
Zo, "eindelijk" een Verkocht sticker op het bord voor de deur :D Helaas bleek de hoogste bieder z'n financiën toch niet rond te kunnen krijgen, maar gelukkig had de nummer 2 nog erg veel interesse en ging gelijk akkoord. Al met al met 15% overboden, dat scheelt weer op de nieuwe hogere hypotheek. Nu is het wachten tot 30 augustus voor we de sleutel krijgen en 16 september is de oplevering van ons huis.

Het is wel gebleken dat het echt een huizenmarkt gekte is. 4 jaar geleden kochten wij dit huis en hebben toen 12% moeten overbieden wat wij gevoelsmatig al erg spannend vonden. Nu is die voor bijna 220k meer verkocht.
Zodeknetter 220k meer! Van harte gefeliciteerd!

Zelf ga ik binnenkort mijn woning ook te koop zetten, hoe snel kwam je er achter dat de verkoper de financiën niet rondkreeg? Deed hij een bod onder voorbehoud van het verkrijgen van financiering of kwam hij er voor het tekenen van het koopcontract achter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Nu online
r.e.s schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:09:
[...]

Zelf ga ik binnenkort mijn woning ook te koop zetten, hoe snel kwam je er achter dat de verkoper de financiën niet rondkreeg? Deed hij een bod onder voorbehoud van het verkrijgen van financiering of kwam hij er voor het tekenen van het koopcontract achter?
Thanks!

Wij kregen het gelukkig al snel te horen, 2 dagen na het accepteren van het bod. De koper had aangegeven een werkgeversverklaring te krijgen, maar dat bleek achteraf niet zo te zijn (wegens wijziging management o.i.d. binnen zijn bedrijf). Om 16:00 belde de makelaar met dat bericht, die is gelijk daarna naar de 2e bieder gegaan en om 17:30 hadden we een akkoord, dus dat ging gelukkig erg snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-09 19:57
Martijn1990 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 06:26:
[...]

Thanks!

Wij kregen het gelukkig al snel te horen, 2 dagen na het accepteren van het bod. De koper had aangegeven een werkgeversverklaring te krijgen, maar dat bleek achteraf niet zo te zijn (wegens wijziging management o.i.d. binnen zijn bedrijf). Om 16:00 belde de makelaar met dat bericht, die is gelijk daarna naar de 2e bieder gegaan en om 17:30 hadden we een akkoord, dus dat ging gelukkig erg snel.
Thanks! Dus in zekere zin was er nog niks getekend en dus ook risico voor de koper. Nu hoor ik helaas wel vaker dat er mensen zijn die blind een bod doen en pas na het accepteren van het bod gaan kijken naar de mogelijkheden voor financiering .. Enorm zuur voor jou als verkoper die dan maar moet accepteren dat het huis toch niet verkocht is en je opzoek moet naar een andere geintresseerde.

Misschien een algemene vraag in het topic, zou je als verkopende partij ook kunnen aangeven dat bij inschrijving het een pre is als je een financieringsverklaring beschikbaar hebt? Is dit gebruikelijk of schrikt het vooral mensen af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Martijn1990 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 06:26:
[...]

Thanks!

Wij kregen het gelukkig al snel te horen, 2 dagen na het accepteren van het bod. De koper had aangegeven een werkgeversverklaring te krijgen, maar dat bleek achteraf niet zo te zijn (wegens wijziging management o.i.d. binnen zijn bedrijf).
Die had die pannenkoek toch ook al eerder aan kunnen vragen?

Ik heb ook vrienden die naar een huis zoeken (als er iets moois voorbij komt)
Komt er eindelijk iets voorbij, blijkt dat ze nog allerhande zaken moeten uitzoeken.
Week later huis weg.
Begrijp niet dat mensen niet helemaal in de startblokken staan, en dat er dan alleen nog maar een klap op gegeven moet worden. Natuurlijk kun je niet alles klaar hebben, maar veel wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

r.e.s schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:10:
Misschien een algemene vraag in het topic, zou je als verkopende partij ook kunnen aangeven dat bij inschrijving het een pre is als je een financieringsverklaring beschikbaar hebt? Is dit gebruikelijk of schrikt het vooral mensen af.
Ik wist geeneens dat er zoiets bestaat.

Maar de financiering is niet alleen afhankelijk van jouw financiele mogelijkheden. Maar ook van het gegeven dat de hypotheekverstrekker wel waarde voor zijn geld wil terugzien mocht het fout gaan met de maandelijkse betalingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-09 14:50
[...]

Thanks! Dus in zekere zin was er nog niks getekend en dus ook risico voor de koper. Nu hoor ik helaas wel vaker dat er mensen zijn die blind een bod doen en pas na het accepteren van het bod gaan kijken naar de mogelijkheden voor financiering .. Enorm zuur voor jou als verkoper die dan maar moet accepteren dat het huis toch niet verkocht is en je opzoek moet naar een andere geintresseerde.

Financieringsverklaring zie je met name bij nieuwbouw veel. bij bestaande bouw is het een taak van je makelaar om uit te vogelen of de bieder een serieuze koper is of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Nu online
[...]

Nee klopt, was nog niks getekend. De eerste koper had alles al doorgelopen met een hypotheekadviseur en alles was in orde, mits hij een werkgeversverklaring zou krijgen en die kon hij zo aanvragen (geen idee waarom die dat niet direct heeft gedaan toen). Maar op het moment dat hij hem aan ging vragen was het management veranderd en wilde ze ineens geen verklaring meer afgeven. Overigens snap ik niet zo goed waarom je dat niet zou doen als werkgever zijnde, want je bindt je helemaal nergens aan, maar dat is een andere discussie.
Ik zou het zelf als verkopende partij niet als pre noemen, want het zegt ook niet alles en kan mogelijk afschrikken. 90% van de mensen zal alles wel echt goed uitgezocht hebben voor ze een bod uitbrengen. Voor de goede orde, onze eerste koper had zo'n verklaring en kreeg toch z'n financiën niet rond.
Rzaan schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:13:
[...]

Die had die pannenkoek toch ook al eerder aan kunnen vragen?

Ik heb ook vrienden die naar een huis zoeken (als er iets moois voorbij komt)
Komt er eindelijk iets voorbij, blijkt dat ze nog allerhande zaken moeten uitzoeken.
Week later huis weg.
Begrijp niet dat mensen niet helemaal in de startblokken staan, en dat er dan alleen nog maar een klap op gegeven moet worden. Natuurlijk kun je niet alles klaar hebben, maar veel wel.
De koper had inderdaad al direct de verklaring aan moeten vragen toen het kennelijk nog wel kon.. mij een raadsel waarom die dat niet heeft gedaan.

Wij hadden voor onszelf in ieder geval al een gesprek gehad met een hypotheekadviseur voor wij gingen bezichtigen, want je wilt inderdaad gewoon weten of je het wel of niet kan kopen en vooral wat de maandelijkse kosten gaan worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Martijn1990 op 20-03-2024 10:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:45
Rzaan schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:13:
[...]

Het kan soms snel gaan hoor. En je financiële situatie verandert mogelijk ook continu, salarisverhoging, veranderende regels, veranderende rente. Hoe veel je kan betalen kan je wel grof inschatten maar echt precies weet je het niet. Zelfs niet na een eerste gesprek met een hypotheek adviseur.

Onze situatie was dat we 8 november een oriënterend gesprek hadden met de adviseur. Toen op 9 een huis zijgaan bezichtigen om een beetje een beeld te krijgen wat er zoal is in onze omgeving en op 15 november hadden we een bod uitgebracht en een huis gekocht.

Dan heb je gewoon nog niet alles helemaal klaar staan. Gelukkig waren we zelf wel actief bezig om alles klaar te zetten dus het is allemaal prima gelukt maar ik kan me best voorstellen dat als je al een jaar aan het zoeken bent en steeds niets vind dat je dan niet continu je situatie blijft updaten.
Als je dan ineens toch je droomhuis ziet moet je maar hopen dat er in de tussentijd niet te veel veranderd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaBoK
Kju schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:19:
Die makelaar zal daar vast wel over hebben nagedacht maar heeft dus duidelijk iets anders geadviseerd, daar heeft hij waarschijnlijk zijn redenen voor. Ik snap wel dat veel Tweakers wat meer verdienen maar voor veel mensen is 15k verschil toch wel veel geld.

Een vraagprijs blijft uiteindelijk een uitnodiging tot het doen van een bod. De makelaar, als verwachtingsmanager, kan vast wel beredeneren waarom hij dat adviseert.

Daar zijn legio overwegingen voor (niet limitatief): Niet iedereen doet onderzoek naar de te verwachten getaxeerde marktwaarde. Er zijn kopers die klakkeloos vraagprijs + x% bieden. In de lokale markt is de verwachten opbrengst regelmatig vraagprijs + y%. Dan probeer je in ieder geval met die y% onder de te verwachten opbrengst te zitten. Als je te laag gaat zitten krijg je misschien gegadigden die de woning niet voor de te verwachten transactieprijs zullen kopen, daar wil je dan ook geen tijd aan besteden. Als je te hoog gaat zitten haken de mensen af die te hoge vraagprijs + y% niet kunnen betalen.

Om dan maar gelijk te reageren op @BaBoK: voordat je gaan bezichtigen weet je hoeveel animo er is. Als de makelaar dusdanig veel aanvragen heeft zal hij vanzelf een inschrijving adviseren en wat kijkdagen organiseren. Is de animo normaal (10-20 bezichtigingen) in de eerste week, dan zou ik iedereen alle tijd geven om rustig te bezichtigen en duidelijk stellen 'dat we niemand onder druk willen zetten en alleen biedingen willen hebben die weloverwogen zijn' en 'dat ze lekker hun tijd moeten nemen' maar 'dat we niet garanderen dat de woning over een week nog te koop staat' :+ .
En dan die optie met 'binnen 48 uur bieden', waarom zo'n haast? Het komt ook ontzettend arrogant over. Als aankoopmakelaar gaan bij mij altijd alarmbellen rinkelen. Het is ook respectloos naar kopers.
Na de eerste week funda hebben we 8 bezichtigingen gepland wat het dubbele is van onze 2 andere vergelijkbare referenties. Makelaar kent de geïnteresseerde en zegt dat het oprecht geïnteresseerd zijn.
Vandaag en morgen de bezichtigingen, makelaar adviseert te werken met een eindbod t/m dinsdag aanstaande, zelf twijfel ik hier over, is dit niet te kort dag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Nu online
BaBoK schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 06:50:
[...]

Na de eerste week funda hebben we 8 bezichtigingen gepland wat het dubbele is van onze 2 andere vergelijkbare referenties. Makelaar kent de geïnteresseerde en zegt dat het oprecht geïnteresseerd zijn.
Vandaag en morgen de bezichtigingen, makelaar adviseert te werken met een eindbod t/m dinsdag aanstaande, zelf twijfel ik hier over, is dit niet te kort dag..
Het zal erg verschillen per plaats/wijk en hoe gewild de woningen zijn denk ik. Bij ons waren de bezichtigingen op woensdag en de vrijdag erop moesten de uiterste biedingen binnen zijn en dat werkte prima hier. Al vond ik dat aan het begin ook wat spannend, maar ik weet hoe gewild de huizen hier zijn en zou zelf ook geen moeite hebben met zo'n korte deadline. Je weet al gauw of je het wilt of niet.

Het huis dat we zelf hebben gekocht hebben we op vrijdag bezichtigd en op de dinsdag erop moest het bod binnen zijn (allebei via dezelfde makelaar overigens, dus zelfde tactiek).

Succes in ieder geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaBoK
@Martijn1990 dank voor de reactie. De referenties zijn zelfde woning en zelfde straat en 1 straat verder, beide in dezelfde wijk. De ene woning had 4 bezichtigingen en de andere 3, beide stille verkoop, wij funda.

[ Voor 4% gewijzigd door BaBoK op 21-03-2024 07:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MJV

MJV

Martijn1990 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:25:
De koper had inderdaad al direct de verklaring aan moeten vragen toen het kennelijk nog wel kon.. mij een raadsel waarom die dat niet heeft gedaan.
Zo'n werkgeversverklaring is vaak voor de geldverstrekker maar 3 maanden geldig, dus als je even aan het zoeken bent is dat niet altijd handig.

Verder wel eens met @Rzaan, hier had ik ook voorafgaand aan (een serie van-) bezichtigingen zoveel mogelijk documenten al bij elkaar verzameld, en al doorgesproken met de hypotheekadviseur. Maar misschien is het voor sommige kopers wat onverwacht en onwerkelijk als hun bod daadwerkelijk wordt geaccepteerd, en moeten ze dan ineens echt aan de bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

BaBoK schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 06:50:
[...]

Persoonlijk vind ik 8 niet dusdanig veel dat ik er een deadline op zou zetten maar er is op zich niets mis mee. Als het goed is kent de makelaar zijn markt goed genoeg om te weten hoeveel druk je op kopers kan leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
r.e.s schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:09:
[...]

Vervelende is dat de woning die je ervoor terug wilt kopen waarschijnlijk evenveel is gestegen. Of nog meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Philip Ross schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:58:
[...]

Het kan soms snel gaan hoor. En je financiële situatie verandert mogelijk ook continu, salarisverhoging, veranderende regels, veranderende rente. Hoe veel je kan betalen kan je wel grof inschatten maar echt precies weet je het niet. Zelfs niet na een eerste gesprek met een hypotheek adviseur.
Of juist andersom. Als je meer dan een jaar tevergeefs aan het kijken bent, dan zul je niet meer bij iedere woning eerst alle papieren regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 10:07:
[...]

Of juist andersom. Als je meer dan een jaar tevergeefs aan het kijken bent, dan zul je niet meer bij iedere woning eerst alle papieren regelen.
Denk dat de gemiddelde werkgever ook niet zit te wachten op het continu opstellen van een nieuwe werkgeversverklaring voor iets vrijblijvends als het doen van een bod…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:22
El Capitan schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:16:
[...]

Financieringsverklaring zie je met name bij nieuwbouw veel. bij bestaande bouw is het een taak van je makelaar om uit te vogelen of de bieder een serieuze koper is of niet.
In regio Eindhoven zie je met name bij expats met aankoopmakelaar biedingen ondersteund met verklaringen dat het is doorgerekend etc.

NL bieders zijn gemiddeld genomen zelf al iets beter geïnformeerd en laten dat ook blijken in hun bod. Als men een aankoopmakelaar heeft dan zal die dat uiteraard doen.

Expats zonder aankoopmakelaar en 'vage' biedingen gaan onderop de stapel.

Kortom, zorg dat je als serieuze koper overkomt die goed is voor zijn geld. En als koper, wees kritisch op wie het bod doet en of die goed is voor zijn geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 14:03
[...]
Bij het zoeken naar een huis anderhalf jaar geleden ook een bod gedaan op een huis maar wel onder voorbehoud van financiering omdat mijn verkoopcontract nog niet definitief was. De verkopers hebben toen een iets lager bod geaccepteerd omdat die geen voorbehoud hadden. Bij de openhuis-dag had ik die andere kopers al gezien, die liepen rond met haar ouders en die lieten al duidelijk en hoorbaar merken dat zij wel garant zouden staan en dat de kinderen dus maar vooral een goed bod moesten doen.

Je kan het dus best als voorwaarde noemen, maar ik denk dat iedere bieder wel kan begrijpen dat een bod zonder voorbehoud altijd wel een pre is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 09:51:
[...]

Vervelende is dat de woning die je ervoor terug wilt kopen waarschijnlijk evenveel is gestegen. Of nog meer...
Precies dat is het, je moet ook duur terugkopen als je in dezelfde regio blijft.

Wij hebben procentueel iets minder overboden (wat ergens een fijn gevoel geeft), maar als je puur naar euro’s kijkt hebben we iets meer overboden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M.Pantoffel
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-09 11:14
Ook ik ben de verkoop van m'n appartement in Utrecht centrum aan het inventariseren. Aantal makelaars gesproken en hoor twee strategien:

1. Open procedure: hype creëeren met lage vraagprijs en heel veel (40+) bezichtigers verspreid over 2-3 bezichtigingsdagen. Vanaf het eerste moment al open staan voor biedingen met een zeer grote kans om aan het eind van dag 1 al stevige biedingen (veelal van mensen met aankoopmakelaar en een deadline eraan verbonden) boven de vraagprijs te krijgen. Dan is het uiteindelijk aan de verkoopmakelaar om diezelfde avond de ontvangen biedingen nog verder te onderhandelen, dus partijen tegen elkaar uitspelen, om zo het beste resultaat te bereiken. Volgens de makelaars een zeer succesvolle strategie dankzij de hype en de onderhandeling, met een 90% kans op verkoop op de eerste dag. De overige bezichtigers worden dan afgebeld. Keerzijde is natuurlijk dat niet iedereen de kans krijgt om te bieden en er het gevaar loert dat makelaars onderling elkaar de bal toespelen en je dus niet het beste voorstel krijgt.

2. Inschrijving
Hogere initiele vraagprijs en naar verwachting 14-18 bezichtigers, maar wel van kwalitatief hogere aard, dwz niet de gelukszoekers die afkomen op een lage vraagprijs. 2-3 bezichtigingsdagen met optioneel zelfs nog een tweede bezichtigingsmoment. Vervolgens een inschrijving waar iedereen de mogelijkheid krijgt om een bod te plaatsen. Stuk rustiger proces dus, geen hype.

Voor beide strategiën was de verwachten transactieprijs ongeveer hetzelfde, uitschieters daargelaten. En het zit hem denk ik met name in dat laatste: met welke strategie heb je de grootste kans op uitschieters.

Gevoelmatig is 2) het transparantst omdat je wérkelijk alle biedingen krijgt te zien, maar is dit wellicht niet het lucratiefst, omdat bij inschrijving de verkoopmakelaar verder geen invloed meer kan uitoefenen op de hoogte v/d biedingen.

Iemand toevallig nog ideëen/ervaringen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THM0
M.Pantoffel schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 12:07:
Ook ik ben de verkoop van m'n appartement in Utrecht centrum aan het inventariseren. Aantal makelaars gesproken en hoor twee strategien:

1. Open procedure: hype creëeren met lage vraagprijs en heel veel (40+) bezichtigers verspreid over 2-3 bezichtigingsdagen. Vanaf het eerste moment al open staan voor biedingen met een zeer grote kans om aan het eind van dag 1 al stevige biedingen (veelal van mensen met aankoopmakelaar en een deadline eraan verbonden) boven de vraagprijs te krijgen. Dan is het uiteindelijk aan de verkoopmakelaar om diezelfde avond de ontvangen biedingen nog verder te onderhandelen, dus partijen tegen elkaar uitspelen, om zo het beste resultaat te bereiken. Volgens de makelaars een zeer succesvolle strategie dankzij de hype en de onderhandeling, met een 90% kans op verkoop op de eerste dag. De overige bezichtigers worden dan afgebeld. Keerzijde is natuurlijk dat niet iedereen de kans krijgt om te bieden en er het gevaar loert dat makelaars onderling elkaar de bal toespelen en je dus niet het beste voorstel krijgt.

2. Inschrijving
Hogere initiele vraagprijs en naar verwachting 14-18 bezichtigers, maar wel van kwalitatief hogere aard, dwz niet de gelukszoekers die afkomen op een lage vraagprijs. 2-3 bezichtigingsdagen met optioneel zelfs nog een tweede bezichtigingsmoment. Vervolgens een inschrijving waar iedereen de mogelijkheid krijgt om een bod te plaatsen. Stuk rustiger proces dus, geen hype.

Voor beide strategiën was de verwachten transactieprijs ongeveer hetzelfde, uitschieters daargelaten. En het zit hem denk ik met name in dat laatste: met welke strategie heb je de grootste kans op uitschieters.

Gevoelmatig is 2) het transparantst omdat je wérkelijk alle biedingen krijgt te zien, maar is dit wellicht niet het lucratiefst, omdat bij inschrijving de verkoopmakelaar verder geen invloed meer kan uitoefenen op de hoogte v/d biedingen.

Je grootste uitdaging bij 1) is om die ene koper die een uitschieter op tafel legt op dag 1 te plannen, dat weet je natuurlijk niet van tevoren. Ik zou persoonlijk niet zo bang zijn over dat doorspelen van de makelaar, als jij bereid bent om alle afspraken van dag 2 af te bellen, dan zul je vast een bod hebben waar je enorm blij mee bent.
Persoonlijk ben ik sowieso geen voorstander van de volgende dag annuleren, wat is nou de moeite voor jou om die dag door te laten gaan? Is vooral prettig voor de makelaar, die wint een dag...

Wij hebben 2 jaar geleden in Leidsche Rijn verkocht met jouw optie 2) en dat is ons meer dan prima bevallen. Gehele verkoopproces staat beschreven in dit topic.
We hebben zelf ook paar keer aan inschrijving meegedaan, dan ga je over het algemeen niet per se lager inzetten als koper: als je het huis heel graag wilt hebben dan bied je gewoon wat voor jou mogelijk en acceptabel is. In welk proces je dat moet gieten maakt niet zoveel uit.

[ Voor 3% gewijzigd door THM0 op 26-03-2024 12:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

M.Pantoffel schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 12:07:

2. Inschrijving

Ik heb goede ervaringen met optie 2, zie eind 2021 in dit topic.
9 kijkers, 5 biedingen totaal waarvan 2-3 zeer serieus. Niet echt een inschrijving gedaan omdat er 1 bod bij zat dat qua voorwaarden en hoogte erboven uit stak (hoewel makelaar nog wel voorstelde iedereen nog een kans te geven niet gedaan).

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 26-03-2024 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Nu online
Hier ook goeie ervaringen met inschrijving, bij zowel koop als verkoop.

Succes met de verkoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-09 15:10

ScreamGT

joejoe

Wij gaan onze maisonnette woning ook verkopen nu wij een ander huis hebben gekocht. Inmiddels een verkoopmakelaar ingeschakeld en er diverse afspraken ingepland, waaronder een stylist.

De strategie moet nog deels bepaald worden. Maar dat het een inschrijving wordt is vrijwel zeker. Taxatie op onze woning is inmiddels gedaan, en komt uit op 435k. Hier hadden wij ook rekening gehouden met onze nieuwe woning, dus dat is positief. We vinden het alleen wel spannend, aangezien de VVE (eerder een topic over gemaakt) erg hoog is, € 400,- pm. Nu is er kritisch naar de begroting gekeken, en blijken er enkele posten overbodig te zijn. Komende week een VVE vergadering om dit te bespreken en de bijdrage naar beneden bij te stellen…

Maar dit gaat natuurlijk niet ingevoerd worden voor de start van de verkoop. Dus vliegen er nu ideeën langs om bijvoorbeeld de bijdrage voor 1 geheel jaar af te betalen.

Zit hier ook nog eens met twee katten :+ Eerder een bezichtiging gehad waar deze gewoon in huis rond liepen, maar ik denk dat die van ons even ergens anders gaan logeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

ScreamGT schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:19:
Taxatie op onze woning is inmiddels gedaan, en komt uit op 435k.
Heb je een aparte taxatie laten doen door een extern bedrijf? Of heeft je makelaar dat voor jullie 'erbij' gedaan?

Mag ik je vragen wat de laatste WOZ-waarde was? Ik ben zo benieuwd naar wat die zegt. Voor ons appartement is die ± 400K (inclusief 2 parkeerplaatsen in de garage). Als ik dat zou krijgen voor ons appartement, ben ik dik tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandliner
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 15:51
Ik heb onlangs mijn huis te koop gezet voor een vraagprijs (800k) die is gebaseerd op een inschatting van drie makelaars en een taxateur.
We krijgen bijna geen bezichtigingen terwijl het hier in de buurt normaal gesproken snel gaat. Het huis is vrijstaand en 6 jaar oud. Kavel is 360m2 en woonoppervlak 160m2. We zitten 30 minuten van Amsterdam. Op papier alle seinen op groen dus. Ik zou dit huis vooral graag bij Amsterdammers en expats onder de aandacht willen brengen. Hoe zouden jullie dat aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweedledeedle
sandliner schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:34:
Ik heb onlangs mijn huis te koop gezet voor een vraagprijs (800k) die is gebaseerd op een inschatting van drie makelaars en een taxateur.
We krijgen bijna geen bezichtigingen terwijl het hier in de buurt normaal gesproken snel gaat. Het huis is vrijstaand en 6 jaar oud. Kavel is 360m2 en woonoppervlak 160m2. We zitten 30 minuten van Amsterdam. Op papier alle seinen op groen dus. Ik zou dit huis vooral graag bij Amsterdammers en expats onder de aandacht willen brengen. Hoe zouden jullie dat aanpakken?
Wat was of is de verkoopstrategie van je makelaar geweest?
Pagina: 1 ... 163 ... 206 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.