Ja het kan de onderhandelingen/de verkoop beïnvloeden en ik vind het los daarvan gewoon grensoverschrijdend eigenlijk. Het zou me ook niet verbazen als het in strijd is met de privacywetgeving, omdat je iemands privacy schendt voor andere doelen dan waarvoor zo'n camera bedoeld is.laurens0619 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 16:15:
[...]
Het is al vaker in dit topic teruggekomen dat mensen ook actief gaan meekijken en luisteren met de camera om te kijken wat mensen er van vonden en wat hun tactiek gaat worden om te bieden.
Is natuurlijk verleidelijk als je camera hebt hangen maar ik vind het not-done
En de kwestie kort kijken, snel beslissen is inderdaad niet altijd even prettig als koper, zeker als er inderdaad andere kijkers als mieren door het pand wandelen. Dus het is absoluut een tactiek van de makelaar om je op stang te jagen, maar tegelijkertijd is dat ook wel gewoon de situatie. Op sommige plekken en in sommige segmenten betekent afzien van dat circus dus dat je niet meedingt, want overal werkt het zo. Wat wij daarom deden was extra goed voorbereid bezichtigen: alle stukken van tevoren goed doornemen, lijstje vragen voor de makelaar/koper, etc. Op foto's dingen omcirkelen waar je extra op wil letten. Soms konden we nog een extra bezichtiging alsnog regelen, maar vaak veranderde dat niet echt iets aan onze eerste ingeving.
Nog sterker dan snel kijken: bij het huis dat we onlangs gekocht hebben, was ik opeens verhinderd op het moment dat wij konden bezichtigen. Een tweede bezichtiging was eigenlijk niet mogelijk: alles zat vol, naderende deadline etc. In het verleden zouden we gezegd hebben: niet allebei kijken, niet kopen. Deze keer hebben we echter geboden zonder dat ik het gezien had en nu was het raak. Gelukkig bevalt de sfeer van het huis me wel; denk wel dat we bij een 2e bezichtiging misschien lager zouden hebben geboden (ook omdat ik voorzichtiger ben met de centen) maar dan is het nog steeds de vraag of je dan het huis had gehad. En we hebben liever toch een iets duurder huis dan geen huis, dus we zijn alsnog blij. Nu blijkt in de aanloop naar de sleuteloverdracht toch van alles te zijn wat we eerder niet opgemerkt hadden, maar dat houd je denk ik. Was niet met een kwartier langer op de bank of in de tuin zitten komen bovendrijven waarschijnlijk.