Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 162 ... 192 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:06

Sport_Life

Solvitur ambulando

BaBoK schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 22:01:
We staan op het punt om onze woning te gaan verkopen, onlangs is de buurman (tweekapper) verkocht, niet op funda gegaan.
Zelf hebben we al wat berichtjes ontvangen van mensen die graag onze woning zouden willen kopen.

Ligt het nu aan mij of is het altijd onverstandig om je woning niet op funda te laten gaan in deze markt?

Verkoopmakelaars staan aankomende week oriëntatie gesprekken mee gepland..
Ik zou altijd op Funda gaan, dat levert de beste verkoop op. Het idee dat er meerdere kopers zijn maakt de woningwaarde hoger. En vica versa.

Bij de taxatie van ons oude huis werd een soortgelijke woning niet meegenomen om de waarde te bepalen, omdat de verkoop buiten Funda ging, dus de taxateur kon de verkoopwaarde niet als marktwaarde neerzetten.

Zelf ook buiten Funda gekocht en de taxatie zat boven de aankoopprijs (in 2021). Er was geen concurrentie, dus ons bod was daar ook op gebaseerd :9. Niemand gaat overbieden als er geen andere kijkers zijn :+.

[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 17-02-2024 00:05 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

MooDyBLueS schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 23:18:
[...]

Hier ben ik het totaal niet mee eens. En "dom", sorry?

Als je met meerdere makelaars hebt gepraat, de buren hun woning hebben verkocht, je zelf marktonderzoek hebt gedaan, etc. dan weet je gewoon wat je woning waard is. Als er dan iemand of meerderen zijn die interesse hebben en je kan er daarmee uitkomen met een bod waar je je in kan vinden, waarom zou je dan nog op Funda gaan?

Je vergeet namelijk even dat het voor sommige mensen ook gewoon veel waard is om zekerheid te hebben en er gewoon van af te zijn. Voor de meeste mensen is een huis kopen al geen hobby, laat staan verkopen.

Niet op Funda gaan heeft ook een hele bak met voordelen: je interieur blijft van het internet af, je hoeft geen opstartkosten meer aan de makelaar te betalen (ervan uitgaande dat foto's enzo nog gemaakt moeten worden), je hoeft niet x aantal dagen bezichtigingen te plannen en je huis helemaal spik en span te maken. En zo zijn er nog wel meer te benoemen, maar om het nou dom te noemen niet op Funda te gaan is extreem kortzichtig.
toon volledige bericht
Je woning is zoveel waard als wat de hoogste bieder (1) ervoor geeft, dat is geen vaste waarde die in beton gegoten zit. Door akkoord te gaan met een bod zonder de markt zijn werk te laten doen laat je de kans op een uitschieter lopen.
Zeker als er zoals in dit voorbeeld meerdere geïnteresseerden zijn.

Statistisch gezien is de kans veel groter dat de hoogste bieder bij tientallen geïnteresseerden zit op Funda, dan bij de enkeling die buiten Funda interesse toont .

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 17-02-2024 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als je weet wat je huis waard is kun je ook een bod buiten funda om op waarde schatten. Als dat 20% boven de verwachte waarde ligt is de kans dat je via Funda een betere deal gaat sluiten echt niet zo groot.

Alles hangt af van wat het bod is wat je krijgt en wat het je waard is om er minder gedoe aan te hebben.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:10
We staan op het punt om onze woning te gaan verkopen, onlangs is de buurman (tweekapper) verkocht, niet op funda gegaan.
Zelf hebben we al wat berichtjes ontvangen van mensen die graag onze woning zouden willen kopen.

Ligt het nu aan mij of is het altijd onverstandig om je woning niet op funda te laten gaan in deze markt?

Gewoon op Funda. Al die mensen die interesse hebben getoond vooraf inlichten, zodat ze een soort van rode loper behandeling hebben met inplannen van een bezichtiging, of dat ze twee keer mogen komen kijken etc... Die moet je er wel allemaal bijhebben.

Een soort van combinatie van beiden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:31
Wij hebben een soortgelijke situatie: via via werd er interesse getoond in onze woning. Tegelijk waren we echter ook in gesprek met een drietal makelaars en hadden we beloofd uiterlijk einde week een keuze te maken.

De geïnteresseerde partij wist dit maar er kwam geen berichtje of telefoontje. We hebben toen besloten met een makelaar in zee te gaan, ervan uitgaande dat er toch geen interesse was. De dag erna meldde de geïnteresseerde zich alsnog. We hebben toen aangegeven dat het nu via de makelaar gaat en men zich daar kan melden.

We hebben best even getwijfeld: verkopen zonder makelaar/ funda scheelt een bak geld aan opstartkosten en courtage. Tegelijk geen gedoe meer met foto's.
Bezichtigingen wel, want deze geïnteresseerde wil natuurlijk ook komen kijken en wellicht ook nog een tweede keer omdat er niks online staat om nog eens te bekijken.

De vraag is natuurlijk: kan de makelaar zoveel meer verkoopprijs voor elkaar krijgen dat het de courtage waard.

Tot nu toe zijn wij er ok mee dat we met een makelaar in zee zijn gegaan. De geïnteresseerde bleek het type woning helemaal niet te kennen en gewoon benieuwd te zijn of het eventueel wat zou kunnen zijn voor hen. Onze overburen en een zelfde huis een paar huizen verderop zijn de afgelopen maanden verkocht maar daar zijn ze dus niet wezen kijken. Niet echt overtuigend geïnteresseerd dus, meer benieuwd en in het stadium van eerste verkenning. En pas heel recent gaan oriënteren want het huis verderop is pas een maand geleden in de verkoop gegaan.

Als we met hen het traject in gegaan waren, had het best een lang traject kunnen zijn met kijken, laten bezinken, nog eens kijken, twijfel, etc. Daar zitten we niet op te wachten. Als de geïnteresseerde gelijk gebeld had, het type huis kende en al een prijs in het hoofd had incl financiële mogelijkheden uitgezocht, dan had ik er denk ik anders in gestaan.

We hebben in 2010, redelijk op het dieptepunt van de markt, ons appartement verkocht, ook zonder makelaar. We hadden toen al wel wat makelaars over de vloer gehad en hadden goed in ons hoofd wat we ervoor wilden hebben. We kregen nieuwe onderburen en bij het kennismaken gaf ze aan dat een goede vriendin ook zo'n appartement zocht. De dag erna kwamen ze kijken, de dag daarna lag er een goed bod en na nog een dag waren we eruit. Voor een prijs iets onder de inschatting van de makelaar die het hoogste zat, boven de andere twee makelaars, en door het gebrek aan courtage netto op het niveau van de hoogste makelaar. Dat was snel, goede opbrengst en een echt geïnteresseerde partij. Heel andere situatie qua woningmarkt, en vooral ook qua geïnteresseerde partij.

Lang verhaal en n=2 in dit geval. Ik wil maar zeggen: de omstandigheden zeggen heel veel over wat handig is. En hoe je gevoel daarbij is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:19

Heb hetzelfde, dat gaat snel rond als je ergens roept dat je je huis wil gaan verkopen. :) Heb ook al meerdere die geïnteresseerd zijn. Aan de ene kant wel fijn dat het inderdaad niet op Funda komt als ze een goede prijs bieden vind ik het eigenlijk wel best. Maar niet onder de taxatie waarde haha :+ Taxatie is al weer van begin vorig jaar dus ja.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:35
Je bent waarschijnlijk een dief van je eigen portemonnee als je het niet op Funda zet. Zeker als het niet een exceptioneel bod is. Voorbeeldje hier uit de regio. Buren waren geïnteresseerd in woning die in de verkoop zou gaan. Verkopers besloten het gewoon op Funda te zetten. Vraagprijs 750K. De geïnteresseerde buren deden een uitstekend bod van 860K. Uiteindelijk verkocht voor +/- 970K.

Je weet pas wat de gek er voor geeft als je de markt zijn werk laat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:58
Vraag me het volgende af. Heb mijn woning laten taxeren. De marktwaarde ( het bedrag dat de diverse makelaars het in de markt willen zetten ) is 20% lager. De ozb waarde zit er tussen in. Vraag me af wat is nu de echte waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
vincent_1971 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:01:
Vraag me het volgende af. Heb mijn woning laten taxeren. De marktwaarde ( het bedrag dat de diverse makelaars het in de markt willen zetten ) is 20% lager. De ozb waarde zit er tussen in. Vraag me af wat is nu de echte waarde?
De marktwaarde is het bedrag dat je er uit de markt voor kunt krijgen. De prijs waarvoor het op Funda komt te staan hoeft niet de marktwaarde te zijn. Als ik jou goed begrijp wil de makelaar het dus voor een prijs onder de WOZ-waarde aanbieden? Dat lijkt mij niet logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
deejeebv schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:08:
[...]

De marktwaarde is het bedrag dat je er uit de markt voor kunt krijgen. De prijs waarvoor het op Funda komt te staan hoeft niet de marktwaarde te zijn. Als ik jou goed begrijp wil de makelaar het dus voor een prijs onder de WOZ-waarde aanbieden? Dat lijkt mij niet logisch.
Nee de prijs waarvoor het in de markt gezet wordt ligt tussen de os.b. en taxatiewaarde in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Crazy D schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:42:
[...]

Zolang je je energielabel kan verhogen door zonnepanelen te nemen is het energielabel een wassen neus. Leuk dat je 'gratis' elektrisch zou kunnen bijverwarmen maar je verbruikt dus nog steeds, en die tocht is ook niet opeens verdwenen 8)7
Zolang het hele klimaatverhaal vooral draait om creatief rekenen vind ik dit er eigenlijk wel bij passen.
Je huis gebruikt X-energie. Dus als je huis een deel van X zelf opwekt gebruikt het netto natuurlijk minder.

Zeker oudere huizen kan je prima na-isoleren maar uiteindelijk is het gewoon niet meer rendabel om hogere isolatie te krijgen. Oude isolatie vervangen door nieuwe kan soms heel weinig uitmaken en heel veel kosten dus dan blijft die woning altijd hangen op Maximaal C. Maar met een stel panelen op het dak is het ineens A.

Maar zolang er vooral regels gemaakt worden zonder na te denken over wat het effect is en je er financieel gebruik van kunt maken gewoon doen. Er zijn zo veel voorbeelden waarbij de overheid regels maakt die 180graden gedraaid zijn dat je er niet te veel meer over moet nadenken.
Laapo schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 08:04:
Gewoon op Funda. Al die mensen die interesse hebben getoond vooraf inlichten, zodat ze een soort van rode loper behandeling hebben met inplannen van een bezichtiging, of dat ze twee keer mogen komen kijken etc... Die moet je er wel allemaal bijhebben.

Een soort van combinatie van beiden.
Bij 1 persoon die interesse heeft ja. Is het een redelijke groep >10 zou ik funda gewoon negeren. Hoeveel bezichtigingen wil je hebben voordat je verkoopt, bezichtigingen kosten jou ook moeite en tijd.
Je kan eventueel nog aangeven dat als je er met die groep niet uitkomt dat het dan alsnog op funda gaat om de mogelijke kopers wat onder druk te zetten.

Maar als ze al 20% bieden boven wat je had verwacht kan het ook zijn dat funda tegen je werkt. Die kopers gaan misschien niet afwachten en doen dit bij meerdere woningen.

[ Voor 28% gewijzigd door Shadowhawk00 op 17-02-2024 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Laatst online: 20:42
vincent_1971 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:01:
Dus jij hebt bv een taxatie van 400k. De makelaars willen een vraagprijs van 320k. De WOZ waarde is bv 350k?

Dat vind ik wel een groot verschil.

Bij mij gaf de makelaar aan: met vraagprijs XXX komen we waarschijnlijk op verkoopprijs YYY uit. De vraagprijs is onderdeel van het in de markt zetten van je woning (net als de foto's enzo). Ze moeten dus kunnen uitleggen waarom ze die vraagprijs willen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:23

Kju

Er wordt ontzettend veel verward als het gaat om begrippen. De getaxeerde marktwaarde komt tot stand aan de hand van referenties. De getaxeerde marktwaarde loopt wel eens achter op de markt en is afhankelijk van de taxateur.
De koopsom/transactieprijs komt tot stand in de markt. De vraagprijs is een uitnodiging tot het doen van een bod.

De vraagprijs is geen waardebegrip maar een marketingtool. Aan de hand van de markt zal de vraagprijs worden bepaald om de te verwachten transactieprijs te behalen.

De te verwachten transactieprijs is niet hetzelfde als de beoogde transactieprijs en hoeft niet hetzelfde te zijn als de getaxeerde marktwaarde. De beoogde transactieprijs kan veel hoger of lager liggen, dit is afhankelijk van het verwachtingspatroon van de koper of verkoper. Het is aan de verkoop- en aankoopmakelaar om de verwachtingen van de verkoper en koper te managen om tot de te verwachten transactieprijs te komen.

De WOZ-waarde is een grondslag voor belastingheffing en heeft niets te maken met marktwaarde, koopsom of vraagprijs en moet volledig genegeerd worden als het gaat om aan- of verkoop van een woning.

Al die ‘waardebegrippen’ kunnen afwijken van elkaar. In de acquisitiegesprekken zal de verkoopmakelaar meestal een advies geven over de vraagprijs en zal er een indicatie worden gegeven over de te verwachten transactieprijs. De verkoopmakelaar vraagt meestal ook naar de beoogde transactieprijs (wenswaarde van de verkoper) om eventuele verwachtingen bij te stellen.

[ Voor 11% gewijzigd door Kju op 17-02-2024 15:01 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Kju schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:52:
Er wordt ontzettend veel verward als het gaat om begrippen. De getaxeerde marktwaarde komt tot stand aan de hand van referenties. De getaxeerde marktwaarde loopt wel eens achter op de markt en is afhankelijk van de taxateur.
De koopsom/transactieprijs komt tot stand in de markt. De vraagprijs is een uitnodiging tot het doen van een bod.

De vraagprijs is geen waardebegrip maar een marketingtool. Aan de hand van de markt zal de vraagprijs worden bepaald om de te verwachten transactieprijs te behalen.

De te verwachten transactieprijs is niet hetzelfde als de beoogde transactieprijs en hoeft niet hetzelfde te zijn als de getaxeerde marktwaarde. De beoogde transactieprijs kan veel hoger of lager liggen, dit is afhankelijk van het verwachtingspatroon van de koper of verkoper. Het is aan de verkoop- en aankoopmakelaar om de verwachtingen van de verkoper en koper te managen om tot de te verwachten transactieprijs te komen.

De WOZ-waarde is een grondslag voor belastingheffing en heeft niets te maken met marktwaarde, koopsom of vraagprijs en moet volledig genegeerd worden als het gaat om aan- of verkoop van een woning.

Al die ‘waardebegrippen’ kunnen afwijken van elkaar. In de acquisitiegesprekken zal de verkoopmakelaar meestal een advies geven over de vraagprijs en zal er een indicatie worden gegeven over de te verwachten transactieprijs. De verkoopmakelaar vraagt meestal ook naar de beoogde transactieprijs (wenswaarde van de verkoper) om eventuele verwachtingen bij te stellen.
toon volledige bericht
d:)b

Handige informatie voor in de topic start, lees nog te vaak hier wat er geboden moet worden bij vraagprijs x.
Of andersom meer voor dit topic wat de beste vraagprijs is .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Sport_Life schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 00:13:
[...]

Je woning is zoveel waard als wat de hoogste bieder (1) ervoor geeft, dat is geen vaste waarde die in beton gegoten zit. Door akkoord te gaan met een bod zonder de markt zijn werk te laten doen laat je de kans op een uitschieter lopen.
Zeker als er zoals in dit voorbeeld meerdere geïnteresseerden zijn.

Statistisch gezien is de kans veel groter dat de hoogste bieder bij tientallen geïnteresseerden zit op Funda, dan bij de enkeling die buiten Funda interesse toont .
Je kan het over statistisch hebben en ik zeg ook niet dat je op specifiek dat punt geen gelijk hebt, maar je gaat echt compleet voorbij aan het punt wat ik maak. Niet alles draait alleen maar om net een iets hoger bod. Of anders gezegd: niet alles draait alleen maar om geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:07
MooDyBLueS schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 22:09:
[...]

Je kan het over statistisch hebben en ik zeg ook niet dat je op specifiek dat punt geen gelijk hebt, maar je gaat echt compleet voorbij aan het punt wat ik maak. Niet alles draait alleen maar om net een iets hoger bod. Of anders gezegd: niet alles draait alleen maar om geld.
Maar het gaat niet om een nét iets beter bod. Het is een seller’s market, die moet je gewoon voor je laten werken. Kan prima tienduizenden euro’s opleveren. Bij ons zelfs een ton tov wat wij vooraf een idioot bod vonden waarvoor we vooraf tegen elkaar zeiden het onderhands wel weg voor te doen. En die ondergrens zat al 100k boven wat drie gerenommeerde makelaars als verwachte opbrengst afgaven (toen was de rente overigens een stuk lager).

Niemand kan de markt voorspellen, ook makelaars niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
THM0 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 22:48:
[...]

Maar het gaat niet om een nét iets beter bod. Het is een seller’s market, die moet je gewoon voor je laten werken. Kan prima tienduizenden euro’s opleveren. Bij ons zelfs een ton tov wat wij vooraf een idioot bod vonden waarvoor we vooraf tegen elkaar zeiden het onderhands wel weg voor te doen. En die ondergrens zat al 100k boven wat drie gerenommeerde makelaars als verwachte opbrengst afgaven (toen was de rente overigens een stuk lager).

Het punt is: dat weet je niet. Dus het blijft een gok. De een zal dat de moeite waard vinden, de ander kiest voor zekerheid, dat is mijn punt, meer niet.

De markt is niet meer zoals 2-3 jaar geleden sowieso. Hoe ik dat weet? Ik heb 3,5 jaar geleden een woning verkocht in dezelfde wijk als waar wij nu ook weer een woning verkopen. Destijds: na 1 week 17 bezichtigingen, inschrijving en na 2 weken verkocht voor 85k boven de vraagprijs. Nu: na paar weken 9 bezichtigingen, 3 biedingen, 1 ervan teruggetrokken, 1 ruim onder de vraagprijs en 1 iets onder de vraagprijs.

Waar dit verschil in zit? De rentes en het feit dat het nu behalve hartje randstad bij populaire prijsklasses het gewoon echt niet meer per definitie een verkopersmarkt is. Dat zeiden ook alle makelaars die we hebben gesproken in aanloop hier naartoe dus wat dat betreft zijn ze ook eerlijk geweest. En we zien het ook met woningen om ons heen: ja de tot 400-450k klasse is nog steeds zo weg, maar de iets hogere klasse van 500-1M is heel wisselend, soms is een na 1 week weg, maar er staan er ook nog steeds een paar te koop die al 3-4 maanden te koop staan en een enkeling zelfs al in prijs is verlaagd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

MooDyBLueS schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 23:00:
[...]

Het punt is: dat weet je niet. Dus het blijft een gok. De een zal dat de moeite waard vinden, de ander kiest voor zekerheid, dat is mijn punt, meer niet.

De markt is niet meer zoals 2-3 jaar geleden sowieso. Hoe ik dat weet? Ik heb 3,5 jaar geleden een woning verkocht in dezelfde wijk als waar wij nu ook weer een woning verkopen. Destijds: na 1 week 17 bezichtigingen, inschrijving en na 2 weken verkocht voor 85k boven de vraagprijs. Nu: na paar weken 9 bezichtigingen, 3 biedingen, 1 ervan teruggetrokken, 1 ruim onder de vraagprijs en 1 iets onder de vraagprijs.

Waar dit verschil in zit? De rentes en het feit dat het nu behalve hartje randstad bij populaire prijsklasses het gewoon echt niet meer per definitie een verkopersmarkt is. Dat zeiden ook alle makelaars die we hebben gesproken in aanloop hier naartoe dus wat dat betreft zijn ze ook eerlijk geweest. En we zien het ook met woningen om ons heen: ja de tot 400-450k klasse is nog steeds zo weg, maar de iets hogere klasse van 500-1M is heel wisselend, soms is een na 1 week weg, maar er staan er ook nog steeds een paar te koop die al 3-4 maanden te koop staan en een enkeling zelfs al in prijs is verlaagd.
Je hebt wel een punt dat de markt wat is afgekoeld, dus de uitschieters naar boven zijn denk ik iets schaarser. Een paar jaar terug zijn we een paar keer flink overboden bij onze zoektocht. Dat waren waarschijnlijk uitschieters.

In onze wijk zijn recent twee 2 kappers verkocht, 1 buiten Funda en 1 via Funda, bij de 2e weet ik dat er ongeveer 15 kijkers waren en op dag 2 is de woning verkocht.
Over een half jaar dan weet ik de verkoopprijzen, zal dan eens kijken wat het meeste opgebracht heeft :).

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 18-02-2024 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:20
THM0 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 22:48:
[...]

Misschien een beetje offtopic. Maar gewoon even dat ik dit nu juist begrijp:

Jullie verkochten je huis voor een ton meer dan wat jullie ondergrens was voor onderhandse verkoop. En die ondergrens was al een ton meer dan dat drie makelaars verwachten wat jullie er voor zouden krijgen?

Dus de makelaars zeiden we denken dat je 4 ton krijgt. Jullie zeiden voor jezelf voor 5 ton doen we het onderhands en uiteindelijk heb je het voor 6 ton verkocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
NACrat schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:06:
[...]

Misschien een beetje offtopic. Maar gewoon even dat ik dit nu juist begrijp:

Jullie verkochten je huis voor een ton meer dan wat jullie ondergrens was voor onderhandse verkoop. En die ondergrens was al een ton meer dan dat drie makelaars verwachten wat jullie er voor zouden krijgen?

Dus de makelaars zeiden we denken dat je 4 ton krijgt. Jullie zeiden voor jezelf voor 5 ton doen we het onderhands en uiteindelijk heb je het voor 6 ton verkocht?
Yep. ging om een hoger bedrag maar de verschillen kloppen. Had er wel mee te maken dat we heel vroeg in het traject de makelaars over de vloer hadden, en pas vier of vijf maanden later daadwerkelijk Funda op gegaan zijn (over de winter heen getild). Toen ook voor hogere vraagprijs gegaan. Moment dat we Funda opgingen was net na de inval in Oekraïne en toen begon de rente ook op te lopen, toen was de markt helemaal wappie. In de straat week eerder een huis verkocht met een enorme uitschieter als bod, dat hielp ook enorm mee want ja, dat was de m2 prijs in de straat hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Sport_Life schreef op zondag 18 februari 2024 @ 01:03:
[...]
In onze wijk zijn recent twee 2 kappers verkocht, 1 buiten Funda en 1 via Funda, bij de 2e weet ik dat er ongeveer 15 kijkers waren en op dag 2 is de woning verkocht.
Over een half jaar dan weet ik de verkoopprijzen, zal dan eens kijken wat het meeste opgebracht heeft :).
Hoezo over een half jaar :?
Voor nog geen 4 euro check je de verkoopprijs bij het kadaster.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:35
ybos schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:28:
[...]

Die worden pas geregistreerd bij het kadaster bij de overdracht van het huis. Dus meestal duurt dat minimaal een aantal maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

ybos schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:28:
[...]

De overdracht is pas in de zomer ;).

We hebben best goed contact met die mensen maar over prijzen wordt niet gesproken, deden wij ook niet bij verkoop.

Al heb ik wel een indicatie obv de vraagprijs en het aantal kijkers :P

[ Voor 28% gewijzigd door Sport_Life op 18-02-2024 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Hielko schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:36:
[...]

Die worden pas geregistreerd bij het kadaster bij de overdracht van het huis. Dus meestal duurt dat minimaal een aantal maanden.
Nee hoor, maximaal 1 week (eigendomsinformatie).
Transactieprijzen wel wat langer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Wispe schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:39:
[...]

Nee hoor, maximaal 1 week (eigendomsinformatie).
Transactieprijzen wel wat langer.
Een week na de overdracht bij de notaris, niet na het tekenen van de overeenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
deejeebv schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:41:
[...]

Een week na de overdracht bij de notaris, niet na het tekenen van de overeenkomst.
Ja, dan klopt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:22
Als je een bevriende NVM-makelaar hebt dan kan je even vragen om in Tiara te kijken (het uitwisselsysteem voor makelaars). Staat het vrijwel direct in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:21
Sport_Life schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:39:
[...]

De overdracht is pas in de zomer ;).

We hebben best goed contact met die mensen maar over prijzen wordt niet gesproken, deden wij ook niet bij verkoop.

Al heb ik wel een indicatie obv de vraagprijs en het aantal kijkers :P
Waarom niet eigenlijk?
Ik heb tegen mijn buren aangegeven of we de prijs mochten weten. Heb tegen diezelfde buren ook aangegeven dat ik van een ander pand via het Kadaster de transactieprijs had opgevraagd en die waarde met hen gedeeld. Ze besparen de ander dus €1,50. Gewoon netjes aangeven dat dit soort informatie niet confidentieel is helpt een heleboel.
Mijn buren gaven aan het ook wel te willen delen na die informatie.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
fonsoy schreef op zondag 18 februari 2024 @ 23:32:
[...]

Waarom niet eigenlijk?
Ik heb tegen mijn buren aangegeven of we de prijs mochten weten. Heb tegen diezelfde buren ook aangegeven dat ik van een ander pand via het Kadaster de transactieprijs had opgevraagd en die waarde met hen gedeeld. Ze besparen de ander dus €1,50. Gewoon netjes aangeven dat dit soort informatie niet confidentieel is helpt een heleboel.
Ja hier wordt heel wisselend op gereageerd. Sommige mensen weten gewoon echt niet van het semi-openbare karakter van het kadaster. Even los ervan dat die ook echt wel meermaals in het nieuws zijn geweest en bepaalde dingen inmiddels beter afgeschermd worden maar ze er ook echt nog niet zijn (soms krijg je gewoon alle info van een huidige eigenaar nog afhankelijk van wat je aanvraagt).

Maar transactieprijzen zijn zeker geen geheim. Sterker nog: makelaars weten dit ook gewoon, zoals al aangegeven werd. Ik had ook de buren gevraagd: wat hebben jullie voor je woning betaald vorig jaar? Wilden ze niet zeggen, prima dacht ik, is hun goed recht natuurlijk. Maar bij niet geheel toeval had de makelaar hun woning als vergelijk bij de waardebepaling meegenomen en noemde gewoon de vraagprijs en transactieprijs. Scheelde mij weer €1,50 bij het kadaster. :P

Overigens kan je voor ik meen €2,75 ook een heel rapport van een bepaalde postcode (zonder huisnummer dus) van de afgelopen 10 jaar krijgen. Dan zie je van alle huisnummers op postcode 1234AB dus voor welk bedrag ze van eigenaar zijn gewisseld. Niet alleen de door jou gewenste woning, ook alles eromheen. Ligt er alleen heel erg aan of je er wat aan hebt, want transactieprijzen van 2017 zeggen nu niks meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

fonsoy schreef op zondag 18 februari 2024 @ 23:32:
[...]

Waarom niet eigenlijk?
Ik vond het bij verkoop niet heel fijn voor de kopers , zij hadden best veel overboden.

Huidige buren die verkopen zijn al wat ouder en echt niet met geld bezig, voor hun is het meer (emotioneel) afscheid nemen van een woning waar kinderen zijn grootgebracht enz.

[ Voor 26% gewijzigd door Sport_Life op 19-02-2024 07:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:42
MooDyBLueS schreef op zondag 18 februari 2024 @ 23:59:
[...]

Overigens kan je voor ik meen €2,75 ook een heel rapport van een bepaalde postcode (zonder huisnummer dus) van de afgelopen 10 jaar krijgen.
Een trial account bij Walter Living (nieuw emailadres) deed een half jaar geleden hetzelfde. Scheelt weer € 2,75 :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:58
Martijn1990 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 07:46:
Na 3,5 jaar gaat ons huis in de verkoop, benieuwd hoe snel het gaat lopen. Makelaar verwacht 1 bezichtiging dag in te hoeven plannen en die helemaal vol te krijgen, vervolgens zal per inschrijving met een deadline iedereen een bod uit mogen brengen.

Makelaar: 750 EUR opstartkosten en 1.1% courtage. Vraagprijs 500k in de randstad, rijtjeshuis van 127m2 in nette staat. Laatste huis in de straat is afgelopen december binnen 1-2 weken verkocht voor 555k met ook een vraagprijs van 500k.

Afwachten maar!
Rare tijden.. woning is gister einde van de middag door de makelaar aangekondigd op Facebook en zou morgen op Funda komen. Inmiddels staan er al 19 bezichtigingen gepland op 1 dag volgende week en zal er per inschrijving geboden kunnen worden. Waarschijnlijk slaan we Funda überhaupt over omdat de dag al praktisch vol zit en we niet meerdere dagen met bezichtigingen willen zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K1p
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 12:37

K1p

Martijn1990 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:00:
[...]

Rare tijden.. woning is gister einde van de middag door de makelaar aangekondigd op Facebook en zou morgen op Funda komen. Inmiddels staan er al 19 bezichtigingen gepland op 1 dag volgende week en zal er per inschrijving geboden kunnen worden. Waarschijnlijk slaan we Funda überhaupt over omdat de dag al praktisch vol zit en we niet meerdere dagen met bezichtigingen willen zitten.
Toch doe je er goed aan om soms even door te bijten en het hele pakket te doen. Dan heb je er alles aan gedaan en krijg je normaliter ook het hoogste bod in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn1990
K1p schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:00:
[...]

Toch doe je er goed aan om soms even door te bijten en het hele pakket te doen. Dan heb je er alles aan gedaan en krijg je normaliter ook het hoogste bod in ieder geval.
Het hele pakket als in met Funda bedoel je? In principe doen we het hele pakket van de makelaar, sterker nog: het was zijn eigen idee om niet op Funda te gaan. Schijnt tegenwoordig vaker te gebeuren omdat er via social media en hun eigen netwerkt al de juiste doelgroep wordt benaderd (met name veel aankoopmakelaars). Inmiddels zitten we zelfs al op 23 bezichtigingen waarvan zeker 15 met aankoopmakelaar komen.

Wij hebben in ieder geval besloten op de expertise van de makelaar af te gaan en inderdaad Funda over te slaan en ook niet voor meer dan 1 kijkdag te gaan. Dat komt ons overigens ook goed uit met 2 katten en 2 kleine kinderen.

[ Voor 6% gewijzigd door Martijn1990 op 21-02-2024 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Martijn1990 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:02:
[...]

Het hele pakket als in met Funda bedoel je? In principe doen we het hele pakket van de makelaar, sterker nog: het was zijn eigen idee om niet op Funda te gaan. Schijnt tegenwoordig vaker te gebeuren omdat er via social media en hun eigen netwerkt al de juiste doelgroep wordt benaderd (met name veel aankoopmakelaars). Inmiddels zitten we zelfs al op 23 bezichtigingen waarvan zeker 15 met aankoopmakelaar komen.

Wij hebben in ieder geval besloten op de expertise van de makelaar af te gaan en inderdaad Funda over te slaan en ook niet voor meer dan 1 kijkdag te gaan. Dat komt ons overigens ook goed uit met 2 katten en 2 kleine kinderen.
Alhoewel ik je voorkeur begrijp om het compact te houden, moet je er wel rekening mee houden dat er nog wat mensen gaan annuleren. Tevens zal het de makelaar vast ook goed uitkomen om niet een extra dag te hoeven doen, dus dat 'advies' van de makelaar zal wellicht niet helemaal zuiver zijn.
Als er voldoende animo is zou ik echt overwegen een nachtje elders te gaan logeren en twee opeenvolgende kijkdagen doen, gevolg door een inschrijving. Makelaar kan dat makkelijk inschatten door een reserve lijst aan te leggen voor bezichtigingen (die wil je sowieso hebben ivm annuleringen) en gedurende de eerste dag op Funda te kijken hoe lang die is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
THM0 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:20:
[...]

Alhoewel ik je voorkeur begrijp om het compact te houden, moet je er wel rekening mee houden dat er nog wat mensen gaan annuleren. Tevens zal het de makelaar vast ook goed uitkomen om niet een extra dag te hoeven doen, dus dat 'advies' van de makelaar zal wellicht niet helemaal zuiver zijn.
Als er voldoende animo is zou ik echt overwegen een nachtje elders te gaan logeren en twee opeenvolgende kijkdagen doen, gevolg door een inschrijving. Makelaar kan dat makkelijk inschatten door een reserve lijst aan te leggen voor bezichtigingen (die wil je sowieso hebben ivm annuleringen) en gedurende de eerste dag op Funda te kijken hoe lang die is.
Heb je ook weer gelijk in. We hebben nog even om erover na te denken en zal jullie adviezen meenemen :D Ben in ieder geval al erg blij met de tot nu toe 23 geplande bezichtigingen, zijn er vrij zeker van dat we het huis in ieder geval goed gaan verkopen, de vraag is dan alleen nog: hoe goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-04 13:16
THM0 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:20:
[...]Alhoewel ik je voorkeur begrijp om het compact te houden, moet je er wel rekening mee houden dat er nog wat mensen gaan annuleren. Tevens zal het de makelaar vast ook goed uitkomen om niet een extra dag te hoeven doen, dus dat 'advies' van de makelaar zal wellicht niet helemaal zuiver zijn.
Precies. Wij hadden ook veel interesse en dit verdeeld over twee kijkdagen. Inderdaad veel last-minute afzeggingen van mensen die gelijk aanmelden om er maar bij te zitten maar vervolgens pas goed gaan kijken naar de buurt en dergelijke. Je betaalt de makelaar € 5.500, daar mag ook wel wat meer effort in zitten zou mijn idee zijn, een dag erbij moet kunnen voor dat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
Martijn1990 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:25:
[...]

Heb je ook weer gelijk in. We hebben nog even om erover na te denken en zal jullie adviezen meenemen :D Ben in ieder geval al erg blij met de tot nu toe 23 geplande bezichtigingen, zijn er vrij zeker van dat we het huis in ieder geval goed gaan verkopen, de vraag is dan alleen nog: hoe goed?
Ik voor mij zou dan 2 dagen inplannen voor bezichtigingen of nog meer..Zou dan zekers op funda je huis zetten. Waarom? Stel je vangt onder de streep b.v. €5000,- meer. Deel dat eens door 2 dagen. Zoveel verdien je geheid niet per dag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ik blijf me hier toch echt verbazen over hoe het voor bijna iedereen echt alléén om geld, geld, geld gaat. Wat een geldwolven zijn jullie zeg.

Het lijkt wel alsof specifiek dit topic elke vorm van perspectief ver te zoeken is. Nergens is een garantie dat je er meer uit krijgt. Ik ga het hele riedeltje niet nogmaals uitleggen, maar het (op Funda gaan) is simpelweg niet voor iedereen even fijn/wenselijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THM0
MooDyBLueS schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:54:
Ik blijf me hier toch echt verbazen over hoe het voor bijna iedereen echt alléén om geld, geld, geld gaat. Wat een geldwolven zijn jullie zeg.

Het lijkt wel alsof specifiek dit topic elke vorm van perspectief ver te zoeken is. Nergens is een garantie dat je er meer uit krijgt. Ik ga het hele riedeltje niet nogmaals uitleggen, maar het (op Funda gaan) is simpelweg niet voor iedereen even fijn/wenselijk.
Waar val je nou over? Het nastreven van een tweede dag aan bezichtigingen wanneer er voldoende animo is? Daar betaal je de makelaar gewoon voor, en als het op een aaneengesloten dag kan is het nauwelijks extra moeite (alleen nachtje elders slapen).

Natuurlijk heb je geen garanties op een beter bod (wat overigens niet een hoger bod hoeft te zijn maar bv een betere oplevertermijn of gunsitgere voorbehouden kan hebben), maar ik kan je wel garanderen dat mensen die niet kunnen komen kijken ook geen bod gaan uitbrengen. Waarom zou je je keuze kleiner maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Laatst online: 18:56
MooDyBLueS schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:54:

Het leven draait om geld, deal with it.

Je kan t ook anders zien, als je 20k meer vangt kan je een half jaar onbetaald vrij nemen, dus dan gaat het eigenlijk om vrijheid en niet om geld. ;)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Makrolon schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:01:
[...]

Het leven draait om geld, deal with it.
8)7

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Laatst online: 18:56
Wil je zeggen dat t anders is dan? ;)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 13:27
n.v.t.

[ Voor 97% gewijzigd door BaBoK op 21-02-2024 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:10
BaBoK schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:14:
Hebben jullie kunnen onderhandelen over het courtage percentage?
Hier zijn nu 2/3 verkoopmakelaars geweest voor een oriënterend gesprek waarbij het verschil zonder te onderhandelen 0,15% bedraagd.
De laagste heeft ook lagere opstartkosten verschilt 270euro.
Woningwaarde ca 500.000
Ja, dat ging vrij gemakkelijk. Van 1,2% + 600 ofzo aan opstartkosten naar 1,1 all in. En dan zat ik echt niet op het scherpst van de snede.

Je kunt over de volgende zaken onderhandelen:

- aantal kijkdagen
- opstartkosten
- no cure no pay (zo kun je van de makelaar af als het ergens in het proces niet langer klikt)
- verkoop moment (agenda makelaar)

Je kunt het volgende voorstellen

- Vaste courtage
- All in tarief
- Eventuele andere diensten zoals een gratis taxatie van de aan te kopen woning (handig in geval van nieuwbouw om in een lagere risicocategorie te geraken)
- Bonusstructuur

Ik zou in jouw geval, als je er uit bent met welke makelaar je in zee wilt gewoon direct met deur in huis vallen. Je kunt de opdracht krijgen tegen x%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 13:27
Inmiddels is makelaar 3 geweest.
Gedachtes van de makelaar om op funda te zetten:
Makelaar 1: 489000
Makelaar 2: 485000
Makelaar 3: 513000

Onze buurman is 3 maanden geleden verkocht voor 497000 zonder financieringsvoorbehoud in de stille verkoop (vraagprijs 475K), 1 bieding hebben ze ontvangen.
Qua m2 perceel & woonhuis identiek vergelijkbaar.
Afwerkingsniveau mijn woning beter; airco's/carport..

Twee straten verder 4 maanden geleden een vergelijkbare woning verkocht voor 509000 in de stille verkoop (vraagprijs 475K), is me onbekend hoeveel biedingen ze hebben ontvangen.
Afwerkingsniveau redelijk vergelijkbaar.

Verkoopmakelaar 3 is dezelfde verkoopmakelaar als van de 2 bovengenoemde referentie woningen.

Wat denken jullie wat wijsheid is?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:05
BaBoK schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 22:13:

Onze buurman is 3 maanden geleden verkocht voor 497000 zonder financieringsvoorbehoud in de stille verkoop (vraagprijs 475K), 1 bieding hebben ze ontvangen.

Twee straten verder 4 maanden geleden een vergelijkbare woning verkocht voor 509000 in de stille verkoop (vraagprijs 475K), is me onbekend hoeveel biedingen ze hebben ontvangen.

Verkoopmakelaar 3 is dezelfde verkoopmakelaar als van de 2 bovengenoemde referentie woningen.

toon volledige bericht
Waarom niet voor 500.000 rond op funda? Pak je mensen vanaf 500.000 en tot 500.000 mee die zoeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Makelaar 3 kiezen en voor €500.000 erop? Mooie funda filter range pak je dan en kennelijk verkoopt deze makelaar ze goed in deze straat :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

BaBoK schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 22:13:

toon volledige bericht
515k of 525k, mits afwerking goed is.

4 maanden geleden was de waarde blijkbaar minimaal 509k, dan zou ik nooit 489k/485k vragen.

Als je 509k doortrekt naar nu dan is 515-525k geen gekke verkoopprijs.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:30

Rzaan

Altijd zoekende

Wij hebben nog een appartement in Zaandam. iets van 85 m² of daaromtrent.
Een jaar of 12 geleden gebouwd. Wij hebben er slechts tijdelijk gewoond als overbrugging en hebben er niets aan gedaan.
De keuken van de 1ste bewoners zit er nog. Idem voor de badkamer. Er ligt een (lelijke) donkere laminaatvloer.

Station is 3 minuten lopen en met de trein ben je in 12 minuten op CS Amsterdam en in 20 minuten op Schiphol. Het appartement heeft 2 eigen overdekte parkeerplaatsen. Dit om aan te geven dat het wel een appartement dat veel jonge mensen zou kunnen aanspreken.

Nu weet ik niet of ik dit appartement nog moet moderniseren voor ik het in de verkoop ga zetten. Een instapklaar appartement verkoopt waarschijnlijk stukken sneller, want maar weinig mensen hebben zin in nieuwe vloer leggen bijvoorbeeld (denk ik)
Een beetje pimpen kost me ook snel 15 - 20 K. Dat ga ik ws niet terugverdienen.
Of wel?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Rzaan schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:04:
Wij hebben nog een appartement in Zaandam. iets van 85 m² of daaromtrent.
Een jaar of 12 geleden gebouwd. Wij hebben er slechts tijdelijk gewoond als overbrugging en hebben er niets aan gedaan.
De keuken van de 1ste bewoners zit er nog. Idem voor de badkamer. Er ligt een (lelijke) donkere laminaatvloer.

Station is 3 minuten lopen en met de trein ben je in 12 minuten op CS Amsterdam en in 20 minuten op Schiphol. Het appartement heeft 2 eigen overdekte parkeerplaatsen. Dit om aan te geven dat het wel een appartement dat veel jonge mensen zou kunnen aanspreken.

Nu weet ik niet of ik dit appartement nog moet moderniseren voor ik het in de verkoop ga zetten. Een instapklaar appartement verkoopt waarschijnlijk stukken sneller, want maar weinig mensen hebben zin in nieuwe vloer leggen bijvoorbeeld (denk ik)
Een beetje pimpen kost me ook snel 15 - 20 K. Dat ga ik ws niet terugverdienen.
Of wel?
Keuken, badkamer en vloer aanpakken voor verkoop is weggegooid geld helaas, het rendement daarvan ligt ver onder de 100% van de investering. Heeft allemaal met persoonlijke smaak te maken. Zelfs al doe je bijna alles zelf dan is het qua euro's + tijd maar een matige investering.

Gewoon grondig schoonmaken en slim stylen, de volgende bewoner mag de boel aanpakken.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

stin00 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:23:
[...]

Keuken, badkamer en vloer aanpakken voor verkoop is weggegooid geld helaas, het rendement daarvan ligt ver onder de 100% van de investering. Heeft allemaal met persoonlijke smaak te maken. Zelfs al doe je bijna alles zelf dan is het qua euro's + tijd maar een matige investering.

Gewoon grondig schoonmaken en slim stylen, de volgende bewoner mag de boel aanpakken.
Mijn gedachten waren hetzelfde, maar ik dacht dat wellicht bij jonge mensen de afkeer van zelf nog iets laten doen zo groot is, dat ze er niet doorheen kunnen kijken.
Misschien heb ik een verkeerd beeld van ze.

Goed schoonmaken, wat gaatjes plamuren en een sausje over de muren wil ik sowieso wel doen.
Het huis staat zo goed als leeg buiten een bankstel, lelijke eettafel met dito stoelen. En 2 incomplete bedden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Rzaan schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:31:
[...]

Mijn gedachten waren hetzelfde, maar ik dacht dat wellicht bij jonge mensen de afkeer van zelf nog iets laten doen zo groot is, dat ze er niet doorheen kunnen kijken.

Goed schoonmaken, wat gaatjes plamuren en een sausje over de muren wil ik sowieso wel doen.
Het huis staat zo goed als leeg buiten een bankstel, lelijke eettafel met dito stoelen. En 2 incomplete bedden.
Dit is een aanname, maar waarschijnlijk zit je appartement in huidige staat in de 'starters met weinig geld' prijsklasse. Deze zijn blij met überhaupt een woning bemachtigen en zullen de vloer aanpakken en gaandeweg ook de keuken en sanitair.

Als je het appartement volledig instapklaar maakt kom je in de 'starters met goede banen en wat poen op de bank' prijsklasse. Die hebben weer wat andere wensen en gaan kijken naar hoe het is afgewerkt en of het wel hun smaak is.

Ik zou dus inderdaad met minimale inspanning verkopen, maar dat is mijn mening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
[...]

Misschien kun je investeren in iemand die het huis voor foto’s en bezichtigingsdagen zo ideaal mogelijk inricht. Dan hoef je niet zelf alles te pimpen, maar de focus ligt niet zo op keuken/donkere vloer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 20:28
Ik merkte aan mijzelf dat een "instapklaar" huis mij meer trok dan een outdated woning.
Niet "slim" want bij de instapklare woning waren we er over uit dat er toch een andere vloer, keuken en badkamer in zou gaan maar wij waren gewoon niet heel goed om om er anders doorheen te kijken.

Ik weet niet of meer mensen zoals mij denken, zal ook wel segment afhankelijjk zijn, maar ik zou kijken wat je met minimale kosten voor elkaar kunt krijgen om het op te frissen. Een frisse vloer lijkt mij een prima investering die veel kan doen voor uiterlijk met geringe kosten.

CISSP! Drop your encryption keys!

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 03-05 12:17
HRA behouden

Ons appartement is verkocht met een overwaarde. Om in de toekomst de hypotheekrente aftrek te behouden over dit deel, begrijp ik uit bovenstaande posts dat ik deze overwaarde moet laten terugvloeien in een toekomstige woning.

Op dit moment is er niet direct een woning waar we naartoe te verhuizen omdat we tijdelijk gaan huren. Is er een termijn waarbinnen dit bedrag moet terugvloeien in een hypotheek/woning om de hypotheekrenteaftrek te behouden?

Vervolgvraag: waar zetten jullie je overwaarde tijdelijk weg (ETFs, spaarrekening?)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:03

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Laurences schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:18:
Op dit moment is er niet direct een woning waar we naartoe te verhuizen omdat we tijdelijk gaan huren. Is er een termijn waarbinnen dit bedrag moet terugvloeien in een hypotheek/woning om de hypotheekrenteaftrek te behouden?
Ja, en dat staat vrij duidelijk gedocumenteerd bij de belastingdienst. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Window
  • Registratie: December 2013
[...]

Maar 12 jaar oud is toch niet per se hopeloos verouderd? Of is het echt kapot? Wij hebben net een apt verkocht in de Randstad waar badkamer en keuken minstens het dubbele in leeftijd zijn. Is niet per se sexy maar wel functioneel. Makkelijk oppervlakkig op te pimpen maar ook niet zonde om compleet te vernieuwen, net wat het budget van de koper is. Dus flexibel, voor veel soorten kopers ok. We hadden genoeg animo en een prima koopsom. Lager dan units in het gebouw met een nieuwe keuken en/of badkamer, maar ook niet zoveel lager dat je voor het verschil de boel had kunnen vertimmeren. Advies van makelaar was ook uitdrukkelijk om geen grote dingen te doen, ook de vloer niet.

Wij kregen ook een stiliste over de vloer en die had goede tips over de inrichting, ook met onze oude meuk erin. De styliste zei: ze kopen niet je meubels, ze moeten vooral zien waar ze hun eigen meubels neer gaan zetten. Dus je wil mogelijkheden laten zien. Door teveel te vernieuwen haal je misschien ook mogelijkheden weg. En wat eerder is gezegd: smaak is heel persoonlijk. Dus ik zou zorgen dat het licht en fris oogt, niet al te uitgesproken, misschien wat leenmeubels + plantjes neerzetten als er echt weinig is, meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Window schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 01:18:
Wij kregen ook een stiliste over de vloer en die had goede tips over de inrichting, ook met onze oude meuk erin.
Goede tips!
Liep dat traject van de styliste via de makelaar?
Wat was je hier ongeveer voor kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:03

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Rzaan schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:37:
[...]

Goede tips!
Ik heb destijds ook mijn woning laten stylen door een styliste. Destijds via de makelaar geregeld. Kosten waren € 650 euro. Daarvoor is mijn woning compleet opnieuw "aangekleed" en zijn er tijdelijk (deels) andere meubels geplaatst. Voornaamste doel was om de potentiele kopers de mogelijkheden van de ruimte(s) te laten zien.

En wat mij betreft is dat prima gelukt. Mijn woning is boven verwachting verkocht waarbij de feedback van de mensen die kwamen bezichtigen erg positief was. Je kunt het nooit zeker weten, maar mijn gevoel zegt dat de styling zijn geld meer dan waard was.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Question Mark schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:12:
[...]

Ik heb destijds ook mijn woning laten stylen door een styliste. Destijds via de makelaar geregeld. Kosten waren € 650 euro.
Dat is echt een koopje!
Ik ging uit van een paar duizend Euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Rzaan schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:21:
[...]

Dat is echt een koopje!
Ik ging uit van een paar duizend Euro.
Nee hoor, voor minder dan 1000 moet dat echt wel kunnen. Sommigen werken dan met meubelen (samenwerking met Karwei soms), anderen zijn creatief met dozen en doeken. Allebei goed, het laat de mogelijkheden zien en minder focus op bijvoorbeeld slijtage op een vloer die er toch uit gaat.

Over badkamer en keuken: 12 jaar is eigenlijk heel goed om te verkopen. Je kunt er nog prima een tijdje mee voort als je al je geld in de aankoop stopt, maar het is ook een goed moment om te vervangen voor een eigen smaak.
Hier zit de badkamer er al 17 jaar in, die ziet er nog prima uit, daar zou ik helemaal niets aan veranderen als het huis nu in verkoop zou gaan.
Jij hebt je eigen huis nu op een hoog level qua inrichting, misschien overschat je daardoor de potentiele kopers van je appartement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Window
  • Registratie: December 2013
Rzaan schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:37:
[...]

Goede tips!
Liep inderdaad via de makelaar en was inbegrepen bij de courtage voor de verkoop. Volgens de website van de styliste is alleen huisbezoek + advies 175,-, wil je echt dat ze zelf actief gaat stylen wordt het zo'n 400,- en compleet met meubelverhuur zie ik een pakket van 1100,-. Maar ik zou gewoon in je zoekmachine je woonplaats intikken + vastgoedstyling of verkoopstyling. Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:51
[...]

Het hoeft niet modern te zijn, maar het moet wel netjes zijn. Dus als er bv schimmel in de voegen zit, of als die geel zijn uitgeslagen, dan moet je dat wel aanpakken. Maar een nieuwe badkamer is weggegooid geld. Eventueel zou je wel voor bv 150 euro een standaard "woningbouw douchekop" kunnen vervangen door een bouwmarkt regendouche-set. Zulk soort dingen zijn relatief eenvoudig en hoeven niet veel geld te kosten.

Verder kan zoiets als een net dekbedovertrek of een warm (neutraal) vloerkleed nog wel uitmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Laurences schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:18:
HRA behouden

Ons appartement is verkocht met een overwaarde. Om in de toekomst de hypotheekrente aftrek te behouden over dit deel, begrijp ik uit bovenstaande posts dat ik deze overwaarde moet laten terugvloeien in een toekomstige woning.

Het is niet zozeer zo dat je binnen een bepaalde tijd een nieuwe woning moet kopen. Het is eerder zo dat als je binnen een paar jaar een nieuwe woning moet kopen, dan moet je de overwaarde opnieuw inbrengen. Als je lang genoeg huurt, dan hoef je de overwaarde juist niet meer in te brengen om volledige renteaftrek te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn1990
Vandaag is het dan zover.. van 10:00 tot 17:30 bezichtigingen in ons huis, 21 stuks in totaal. Als daar geen goede koper bij zit weet ik het ook niet meer :D Wel een heel gehaast zo in de ochtend met 2 kleine kinderen en 2 katten die ook nog de deur uit moesten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweedledeedle
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15:04
Martijn1990 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:05:
Vandaag is het dan zover.. van 10:00 tot 17:30 bezichtigingen in ons huis, 21 stuks in totaal. Als daar geen goede koper bij zit weet ik het ook niet meer :D Wel een heel gehaast zo in de ochtend met 2 kleine kinderen en 2 katten die ook nog de deur uit moesten :P
Alleen vandaag bezichtigingen of ook nog een andere dag? Gelukkig is er droog weer voorspeld.
Veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
Tweedledeedle schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:07:
[...]

Alleen vandaag bezichtigingen of ook nog een andere dag? Gelukkig is er droog weer voorspeld.
Veel succes!
Alleen vandaag. In overleg met de makelaar leek ons dat het beste. Huizen gaan enorm hard hier in de wijk. Blij met het weer inderdaad! Niet te zonnig, want dan zie je helemaal alles :P Thanks!

[ Voor 11% gewijzigd door Martijn1990 op 28-02-2024 09:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Martijn1990 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:05:
Wat een waanzin 21 bezichtigingen in 7 uur tijd... 3 per uur om een huis van tig K te kopen 8)7
Voor een paar honderd euro boodschappen krijg/heb je meer tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
TvanW schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:16:
[...]

Wat een waanzin 21 bezichtigingen in 7 uur tijd... 3 per uur om een huis van tig K te kopen 8)7
Voor een paar honderd euro boodschappen krijg/heb je meer tijd.
Het is inderdaad een rare markt! Wel lopen er 2 makelaars tegelijk zodat iedereen een halfuur krijgt en niet 20 minuten. Maar ook een halfuur is niet veel voor zo'n uitgave natuurlijk. Scheelt (denk ik) wel dat het een heel recht toe rechtaan huis is uit '99 waar weinig aan mankeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweedledeedle
Martijn1990 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:20:
[...]

Het is inderdaad een rare markt! Wel lopen er 2 makelaars tegelijk zodat iedereen een halfuur krijgt en niet 20 minuten. Maar ook een halfuur is niet veel voor zo'n uitgave natuurlijk. Scheelt (denk ik) wel dat het een heel recht toe rechtaan huis is uit '99 waar weinig aan mankeert.
Veel succes!
En heb je ook al een dag ingepland voor mogelijke tweede bezichtigingen, het gaat immers om grote bedragen, of doe je daar niet aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
Tweedledeedle schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:06:
[...]

Veel succes!
En heb je ook al een dag ingepland voor mogelijke tweede bezichtigingen, het gaat immers om grote bedragen, of doe je daar niet aan?
Thanks! En nee, tweede bezichtiging doen we niet aan. De verkoop gaat via inschrijving die volgens mij a.s. vrijdag om 12:00 sluit. Dus je moet echt in een halfuurtje besluiten of en wat je gaat bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweedledeedle
Martijn1990 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:28:
[...]

Thanks! En nee, tweede bezichtiging doen we niet aan. De verkoop gaat via inschrijving die volgens mij a.s. vrijdag om 12:00 sluit. Dus je moet echt in een halfuurtje besluiten of en wat je gaat bieden.
Dat is wel een heel snelle biedingsdeadline zo op de bezichtigingen.
Hoop dat de kopers er niet te veel door gestrests raken ;) Wel benieuwd wat er gaat uitkomen vrijdag!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-05 23:53
Niks persoonlijks hoor, maar krijg echt enorme jeuk van dit soort makelaars/tactieken. Mensen gaan honderdduizenden euro's uitgeven en moeten zich volledig schikken naar de koper/makelaar die er wel geteld 1 dagje voor overheeft om ze te laten "mogen" beslissen. Persoonlijk zou ik afhaken, maar waarschijnlijk zitten er wel wat wanhopige kopers bij die het pikken.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
Tja, zo gaat het al jaren hier in de wijk, zo hebben wij dit huis ook gekocht. Toch zijn er altijd veel bezichtigingen bij elk huis en vaak 10+ biedingen. Dus kennelijk zijn er genoeg mensen die hierdoor niet afgeschrokken worden. Wij vonden het bij het kopen zelf juist wel prettig. Alles aan het huis was duidelijk en zag er goed uit, dus een tweede bezichtiging was toch niet nodig en vonden het daarom fijn dat er snel gehandeld werd en we ook snel duidelijkheid hadden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweedledeedle
Welke regio en welke prijsklasse hebben we het trouwens over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wij hadden ook gewoon bieden binnen 1 of 2 dagen. Had ik echt geen probleem mee.
Zoveel druk qua tijd zou ik wat minder vinden. Maar goed, het is nu eenmaal een verkopersmarkt.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Martijn1990 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:20:
[...]

Moet je dan ook echt na een half uur weer weg? Of mag je dan als kijker nog even rustig in het huis rondkijken? Ik kan me voorstellen dat je als kijker toch nog even op je gemak wat dingen zou willen bekijken, ook als de makelaars geen tijd meer voor je hebben. Dan lijkt het mij wel een prima methode. Maar als je echt na een half uur weer op de stoep staat, tsja, dan weet ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:23

Rmg

Rubbergrover1 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:03:
[...]

Moet je dan ook echt na een half uur weer weg? Of mag je dan als kijker nog even rustig in het huis rondkijken? Ik kan me voorstellen dat je als kijker toch nog even op je gemak wat dingen zou willen bekijken, ook als de makelaars geen tijd meer voor je hebben. Dan lijkt het mij wel een prima methode. Maar als je echt na een half uur weer op de stoep staat, tsja, dan weet ik het niet.
20 minuten later staan gewoon de volgende mensen voor de deur. Meestal mag je nog wel even zelf kijken, maar de makelaar gaat gewoon verder met z'n intro praatje tegen de volgenden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Rmg schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:04:
[...]

20 minuten later staan gewoon de volgende mensen voor de deur. Meestal mag je nog wel even zelf kijken, maar de makelaar gaat gewoon verder met z'n intro praatje tegen de volgenden
Dat lijkt me prima. Maar uit het bericht van Martijn1990 lijkt het alsof er bij hen voor gekozen is dat je ook daadwerkelijk weer moet oprotten. Daar zou ik als potentiële koper wellicht op afhaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Rubbergrover1 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:12:
[...]

Dat lijkt me prima. Maar uit het bericht van Martijn1990 lijkt het alsof er bij hen voor gekozen is dat je ook daadwerkelijk weer moet oprotten. Daar zou ik als potentiële koper wellicht op afhaken.
Ja eens, dat zou raar zijn. Maar als je al een tijdje op zoek bent en al meerdere huizen bekeken hebt, dan weet je na een half uur ook echt wel of het huis hem voor je is of niet, en waar je de compromissen maakt t.a.v. je wensenlijst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:24
Voordat wij heel actief op de woningmarkt waren hadden we ook zoiets van hoe moet je in godsnaam in een half uurtje bepalen of het huis wat is. De dooddoener 'het is geen brood wat je koopt' idee.

Maar eenmaal midden in de bezichtigingen merkte je wel dat je al heel snel door hebt of een huis wel of niet bij je past.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Het is ook juist de tactiek van de makelaar dat er meerdere potentiele kopers nog door het huis lopen. Zo laten ze aan iedereen zien dat er veel kapers op de kust zijn. Mensen worden dan blijkbaar verleid om hoger te gaan bieden.
Ethisch? Geen idee, maar we hebben het hier over makelaars. Die hebben ethiek al jaren geleden bij het grof vuil gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
Rubbergrover1 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:03:
[...]

In principe is het echt een afspraak van een halfuur, als de volgende voor de deur staat wordt er verwacht dat je vertrekt volgens mij. Of het in de praktijk voorkomt dat men even mag blijven kijken.. geen idee. Zal het einde van de middag wel allemaal horen van de makelaar :) Ik ben wel blij met m'n Ring deurbel in ieder geval.. grappig om potentiele kopers te zien :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Het zijn ook vaak de kopers die zich opgedrongen voelen, wij hadden 10 kijkers (ietwat hoog segment) en wat mij betreft mochten degene die serieus geïnteresseerd waren nog wel 1-2x kijken, maarja de meeste mensen keken 30min rond en brachten op basis daarvan een bod uit richting de 1m. Een stel bracht zelfs zonder bezichtiging een bod uit. (Expats die nog in het buitenland woonden) .
Dat maakt het uiteindelijk voor ons als verkopers extra spannend of kopers zich niet bedenken in de 3 dagen bedenktijd.

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 28-02-2024 13:08 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:21
Martijn1990 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:53:
[...]

In principe is het echt een afspraak van een halfuur, als de volgende voor de deur staat wordt er verwacht dat je vertrekt volgens mij. Of het in de praktijk voorkomt dat men even mag blijven kijken.. geen idee. Zal het einde van de middag wel allemaal horen van de makelaar :) Ik ben wel blij met m'n Ring deurbel in ieder geval.. grappig om potentiele kopers te zien :P
Dat laatste vind ik minder chique

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martijn1990
El Capitan schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:05:
[...]

Dat laatste vind ik minder chique
Tja, wat zou jij doen als je toch al zo'n bel hebt en standaard de meldingen op je telefoon krijgt. De meldingen uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
Sport_Life schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:03:
Het zijn ook vaak de kopers die zich opgedrongen voelen, wij hadden 10 kijkers (ietwat hoog segment) en wat mij betreft mochten degene die serieus geïnteresseerd waren nog wel 1-2x kijken, maarja de meeste mensen keken 30min rond en brachten op basis daarvan een bod uit richting de 1m. Een stel bracht zelfs zonder bezichtiging een bod uit. (Expats die nog in het buitenland woonden) .
Dat maakt het uiteindelijk voor ons als verkopers extra spannend of kopers zich niet bedenken in de 3 dagen bedenktijd.
Kan me voorstellen dat dat het inderdaad spannender maakt. Ik weet dat er op ons huis ook erg veel expats afkomen. Niks op tegen natuurlijk, maar zeker als ze een bod uitbrengen zonder bezichtiging lijkt me dat spannend (expat of niet).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• El Capitan
Martijn1990 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:07:
[...]

Tja, wat zou jij doen als je toch al zo'n bel hebt en standaard de meldingen op je telefoon krijgt. De meldingen uitzetten?
Ik zou het niet waarderen dat de eigenaar mij zou begluren, nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
El Capitan schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:38:
[...]

Dat is geen antwoord op m'n vraag en je kan ook aankloppen als je zo'n bel niet vertrouwt. Maar we gaan zo wel erg off-topic :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

[...]

Je gaat naar iemand's huis en je belt aan. Dan gebeurt dat.
Het is niet zo dat ze de camera bij jou over de schutting hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Lijkt me ook heel erg van het type woning afhangen hoeveel tijd je als potentiële koper nodig hebt.

Een huis van zeer recente bouw (zeg maximaal 10 jaar oud) is qua constructie ongetwijfeld in orde. Hoe voelt het aan als je er door heen loopt en is de afwerking wat naar je smaak of in orde, dat soort dingen kun je mijns inziens prima in een halfuur besluiten.

Voor het beoordelen van de locatie/buurt heb je geen bezichtiging van de woning zelf nodig. De buurt kun je voor of na de bezichtiging even door.

Maar ik kan me ook voorstellen dat er soms huizen tussen zitten die toch wat oud zijn en (soms flink) opknappen vereisen aan de constructie en/of installaties. Die zou ik een stuk uitgebreider willen inspecteren voor ik een bod zou doen. Ik neem aan dat de verkooptactiek ook op het type object is afgestemd. Een halfuur bezichtigen en dan per inschrijving zou daar mijns inziens wat minder passen en ook af kunnen schrikken.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 16% gewijzigd door JanHenk op 28-02-2024 14:16 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Martijn1990 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:28:
[...]

En een voorbehoud bouwkundige keuring doen we (ook) niet aan ? :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
TvanW schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:18:
[...]

En een voorbehoud bouwkundige keuring doen we (ook) niet aan ? :F
Jawel, als de koper daar behoefte aan heeft wel. Dat staat los van de inschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

JanHenk schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:13:
Lijkt me ook heel erg van het type woning afhangen hoeveel tijd je als potentiële koper nodig hebt.

Een huis van zeer recente bouw (zeg maximaal 10 jaar oud) is qua constructie ongetwijfeld in orde. Hoe voelt het aan als je er door heen loopt en is de afwerking wat naar je smaak of in orde, dat soort dingen kun je mijns inziens prima in een halfuur besluiten.

Voor het beoordelen van de locatie/buurt heb je geen bezichtiging van de woning zelf nodig. De buurt kun je voor of na de bezichtiging even door.

Maar ik kan me ook voorstellen dat er soms huizen tussen zitten die toch wat oud zijn en (soms flink) opknappen vereisen aan de constructie en/of installaties. Die zou ik een stuk uitgebreider willen inspecteren voor ik een bod zou doen. Ik neem aan dat de verkooptactiek ook op het type object is afgestemd. Een halfuur bezichtigen en dan per inschrijving zou daar mijns inziens wat minder passen en ook af kunnen schrikken.

***members only***
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
Martijn1990 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:43:
[...]

Dat is geen antwoord op m'n vraag en je kan ook aankloppen als je zo'n bel niet vertrouwt. Maar we gaan zo wel erg off-topic :D
idd we gaan off topic.
Bij de verkoop van mijn huis hoef ik de kopers pas te zien als het rond is. Zo heeft ieder zijn voorkeur. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specialsta
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 29-04 20:14
Iemand nog een tip voor partijen die keuringen doen voor oplevering nieuwbouw omgeving Noord Holland? NRBI en VEH hoef ik niet en zoek het liefst een partij die je direct kan benaderen zonder tussenkomst van een derde partij of het moet een hele goede zijn.

Bij voorbaat dank.

[ Voor 4% gewijzigd door Specialsta op 28-02-2024 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Flix20 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:56:
Voordat wij heel actief op de woningmarkt waren hadden we ook zoiets van hoe moet je in godsnaam in een half uurtje bepalen of het huis wat is. De dooddoener 'het is geen brood wat je koopt' idee.

Maar eenmaal midden in de bezichtigingen merkte je wel dat je al heel snel door hebt of een huis wel of niet bij je past.
Is ook wel zo dat je het waarschijnlijk sowieso na drie kwartier of een uur wel gezien hebt. Maar het 'voelt' toch anders of je de tijd in de gaten moet houden of dat je rustig de woning kunt bekijken. Terwijl dat laatste dus in de praktijk niet eens zo veel meer tijd zal kosten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 20:28
[...]

Het is al vaker in dit topic teruggekomen dat mensen ook actief gaan meekijken en luisteren met de camera om te kijken wat mensen er van vonden en wat hun tactiek gaat worden om te bieden.

Is natuurlijk verleidelijk als je camera hebt hangen maar ik vind het not-done

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-05 23:53
Martijn1990 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:07:
[...]

Ik had hem tijdens de bezichtigingen afgeplakt. Kon me voorstellen dat kopers het niet zo relaxed zouden vinden.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Pagina: 1 ... 162 ... 192 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.