Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 161 ... 206 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ambianz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 22:22
Hier 0.75 courtage en mogelijkheid te stoppen zonder kosten. Waarde rond 450-500k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
vincent_1971 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:01:
[...]

Moet je ook 'opstart' kosten betalen?

Heb hier tot nu toe 2 makelaars gehad Woning rond de 400k

-Makelaar 1, €800 opstartkosten 1,5% courtage, €700 annuleringskosten.
-Makelaar 2, €1000 opstartkosten 1,3% courtage, geen annuleringskosten.
Check ook even of de opstartkosten bovenop de courtage komen of onderdeel vormen van de courtage. Hier ben ik ook te laat achter gekomen, maar de ene bleek er bovenop te zijn en de ander dus onderdeel van de courtage. Dan zijn je opstartkosten dus een soort aanbetaling van de courtage. Scheelt een hoop namelijk.

En annuleringskosten zou ik alleen op letten als je een way-out ziet voor jezelf. Heb je bijv. al iets gekocht, dan moet je toch door. Maar als je inderdaad eerst wilt kijken wat je voor je woning kan krijgen en daarna wat anders gaat zoeken, maar als het tegenvalt toch maar op je stekkie blijft, dan zou ik er zeker rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:17
MooDyBLueS schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 14:32:
[...]

Check ook even of de opstartkosten bovenop de courtage komen of onderdeel vormen van de courtage. Hier ben ik ook te laat achter gekomen, maar de ene bleek er bovenop te zijn en de ander dus onderdeel van de courtage. Dan zijn je opstartkosten dus een soort aanbetaling van de courtage. Scheelt een hoop namelijk.

En annuleringskosten zou ik alleen op letten als je een way-out ziet voor jezelf. Heb je bijv. al iets gekocht, dan moet je toch door. Maar als je inderdaad eerst wilt kijken wat je voor je woning kan krijgen en daarna wat anders gaat zoeken, maar als het tegenvalt toch maar op je stekkie blijft, dan zou ik er zeker rekening mee houden.
Geen annuleringskosten is altijd aan te raden. Als het toch niet botert met de makelaar kun je gemakkelijk afscheid nemen. Dit kun je makkelijk erbij onderhandelen als er sprake is van opstartkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18-09 17:45
Hier 1.3 % geen opstart kosten. Wel een stylist die langs kwam.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:20
Zaterdag online gegaan op Funda. Vandaag stond de teller al op 2000+ keer bekeken en 80+ hartjes. Nu einde van de dag 24 bezichtigingen ingepland. Toch wel bizar veel. Benieuwd of het een biedingsoorlog gaat worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:51
Kartmans1 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:06:
Zaterdag online gegaan op Funda. Vandaag stond de teller al op 2000+ keer bekeken en 80+ hartjes. Nu einde van de dag 24 bezichtigingen ingepland. Toch wel bizar veel. Benieuwd of het een biedingsoorlog gaat worden!
Regio? Prijsklasse en type woning en aantal m2 etc? Altijd leuk om te weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
praliwi schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:38:
[...]

Regio? Prijsklasse en type woning en aantal m2 etc? Altijd leuk om te weten :)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:12

frG

Onze woning is ook in de verkoop gegaan gisteren, tot nu toe 14 definitieve bezichtingen, ben echt heel benieuwd.

Gaat om een tussenwoning in de randstad. Inmiddels 1300x bekeken.
Members only:

Nog tips hoe straks om te gaan na de bezichtingen?

[ Voor 5% gewijzigd door frG op 02-02-2024 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@frG Wat bedoel je precies met "na de bezichtigingen"? Dan is het een kwestie van de biedingen en voorwaarden afwachten, toch?

Ik weet wel dat bij bepaalde populaire woningen/regio's de makelaar soms wil werken met inschrijving. Dan krijgen alle geïnteresseerden een bepaalde periode (meestal 1 week) de tijd om uiterlijk bij die deadline een bod met hun voorwaarden uit te brengen, waarna jullie je keuze kunnen maken. Het voordeel daarvan is dat je dan een datum hebt waarop iedereen iets aangeleverd moet hebben (of niet, dat is natuurlijk ook een keuze) en je daar verder mee kan dan.

Het kan echter ook averechts werken, wij hebben eens een woning op het oog gehad die al op het randje voor ons was qua budget. We kregen te horen: veel animo dus inschrijving. Wij dachten al: ja dat wordt overbieden en die marge hadden wij gewoon echt niet dus hebben we maar niet geboden, we worden het toch niet dachten we.

6 weken later ziet mijn vrouw ineens dat die woning te koop staat nog zonder enige status zoals onder bod erbij. Dus wij bellen: hebben ze net die ochtend een akkoord gesloten met een ander en waren we dus net een week ofzo te laat.

Maar blijkbaar had die inschrijving ofwel heel veel mensen afgeschrikt ofwel kwam er toch geen goed bod uit. Dus het is maar net hoe je het bekijkt of het nuttig is of niet.

Hoe ver mijn kennis gaat denk ik dat het bij populaire woningen in het middensegment in de randstad wel nut kan hebben, omdat je dan echt gegarandeerd genoeg animo hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:12

frG

MooDyBLueS schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:55:
@frG Wat bedoel je precies met "na de bezichtigingen"? Dan is het een kwestie van de biedingen en voorwaarden afwachten, toch?

Ik weet wel dat bij bepaalde populaire woningen/regio's de makelaar soms wil werken met inschrijving. Dan krijgen alle geïnteresseerden een bepaalde periode (meestal 1 week) de tijd om uiterlijk bij die deadline een bod met hun voorwaarden uit te brengen, waarna jullie je keuze kunnen maken. Het voordeel daarvan is dat je dan een datum hebt waarop iedereen iets aangeleverd moet hebben (of niet, dat is natuurlijk ook een keuze) en je daar verder mee kan dan.

Het kan echter ook averechts werken, wij hebben eens een woning op het oog gehad die al op het randje voor ons was qua budget. We kregen te horen: veel animo dus inschrijving. Wij dachten al: ja dat wordt overbieden en die marge hadden wij gewoon echt niet dus hebben we maar niet geboden, we worden het toch niet dachten we.

6 weken later ziet mijn vrouw ineens dat die woning te koop staat nog zonder enige status zoals onder bod erbij. Dus wij bellen: hebben ze net die ochtend een akkoord gesloten met een ander en waren we dus net een week ofzo te laat.

Maar blijkbaar had die inschrijving ofwel heel veel mensen afgeschrikt ofwel kwam er toch geen goed bod uit. Dus het is maar net hoe je het bekijkt of het nuttig is of niet.

Hoe ver mijn kennis gaat denk ik dat het bij populaire woningen in het middensegment in de randstad wel nut kan hebben, omdat je dan echt gegarandeerd genoeg animo hebt.
Dank, inderdaad hoe je het proces daarna aanpakt, hanteren we een harde einddatum voor biedingen, of juist niet. Dus benieuwd naar de ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:37

Flipmo

OMG !!

Mijn ouders hebben paar maand geleden geboden op een huis, hier waren een stuk of 10 bezichtigingen gepland. Mensen hebben een bod gedaan. Daarbij zaten enkele dicht bij elkaar.
Toen moesten ze voor xx december om 12:00 hun definitieve bod doen en werd bekend wie het kreeg.

Dus ook dat is een optie, niet eerst een vaste datum hanteren maar na de bezichtigingen en biedingen afwachten wat er binnenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
Hier wel besloten na de 24 bezichtigingsaanvragen welke volgende week gaan plaatsvinden de maandag erop een deadline te zetten op de biedingen. Maar dat werkt denk ik niet met 5 bezichtigingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shifty47
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online
Kartmans1 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 19:04:
Hier wel besloten na de 24 bezichtigingsaanvragen welke volgende week gaan plaatsvinden de maandag erop een deadline te zetten op de biedingen. Maar dat werkt denk ik niet met 5 bezichtigingen.
Hier hadden we 4 bezichtigen, toch met een deadline gewerkt en uiteindelijk kregen we 3 biedingen. Waarvan 2 boven vraagprijs.

Wellicht wat mazzel gehad maar toch blij dat we het op deze manier hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Shifty47 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 18:34:
[...]

Hier hadden we 4 bezichtigen, toch met een deadline gewerkt en uiteindelijk kregen we 3 biedingen. Waarvan 2 boven vraagprijs.

Wellicht wat mazzel gehad maar toch blij dat we het op deze manier hebben gedaan.
Welke prijsklasse als ik vragen mag? 4 bezichtigingen is niet heel veel, maar als het een wat hogere prijsklasse is, is het wel normaal en daar zijn kijkers ook vaak gelijk serieus en gericht.

Terwijl je in de klasse waar je 15-25 bezichtigingen krijgt vaak 'maar' 5-8 biedingen binnenkrijgt, ruim minder dan de helft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:23
MooDyBLueS schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:55:

Wij zaten in dezelfde situatie vorig jaar. Toch maar gewoon een bod van de vraagprijs ingediend met gunstige voorwaarden.
Als je geluk hebt krijg je het en als je pech hebt heb je ook niks verloren. Wij hadden geluk in ieder geval.
Eigenlijk geen reden om niet een bod uit te brengen tenzij je de woning niet wil.

[ Voor 5% gewijzigd door Philip Ross op 03-02-2024 23:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shifty47
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online
MooDyBLueS schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 22:18:
[...]

Welke prijsklasse als ik vragen mag? 4 bezichtigingen is niet heel veel, maar als het een wat hogere prijsklasse is, is het wel normaal en daar zijn kijkers ook vaak gelijk serieus en gericht.

Terwijl je in de klasse waar je 15-25 bezichtigingen krijgt vaak 'maar' 5-8 biedingen binnenkrijgt, ruim minder dan de helft.
Dat mag je zeker vragen. Het huis stond te koop voor 550k.
Dat we maar 4 kijkers hadden komt waarschijnlijk ook door het feit dat de dag nadat ons huis online kwam er een hele nieuwe wijk in ons dorp in de verkoop ging. Dat zal best wat potentiële kopers gekaapt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Philip Ross schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 23:35:
[...]

Wij zaten in dezelfde situatie vorig jaar. Toch maar gewoon een bod van de vraagprijs ingediend met gunstige voorwaarden.
Als je geluk hebt krijg je het en als je pech hebt heb je ook niks verloren. Wij hadden geluk in ieder geval.
Eigenlijk geen reden om niet een bod uit te brengen tenzij je de woning niet wil.
Heb je helemaal gelijk in zijn we achteraf achter gekomen. Toch is het feit dat het ons afschrok reden om aan te nemen dat wij daar niet de enigen in zullen zijn. Er zullen zeker mensen zijn die dan denken: laat maar zitten. Ook omdat het wel enige effort kost (niet veel, maar toch) om alle feiten even op een rijtje te zetten en in te dienen bij de makelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Shifty47 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:27:
[...]

Dat mag je zeker vragen. Het huis stond te koop voor 550k.
Dat we maar 4 kijkers hadden komt waarschijnlijk ook door het feit dat de dag nadat ons huis online kwam er een hele nieuwe wijk in ons dorp in de verkoop ging. Dat zal best wat potentiële kopers gekaapt hebben.
Ah inderdaad, dat zal zeker z'n impact hebben gehad. Qua prijs zit het denk ik net boven gemiddeld maar niet extreem hoog nee.

Maar zo zie je ook dat er alsnog mensen zijn (wij ook) die niet voor nieuwbouw willen gaan, misschien zijn wij wat lui :P maar wij zien het helemaal niet zitten om 1-2 jaar te wachten en alles aan je woning te moeten uitkiezen, alles te regelen, noem maar op. Nee dan liever iets wat kant-en-klaar is en je alleen nog op bepaalde punten op smaak moet brengen, want dat hou je altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
MooDyBLueS schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:39:
[...]

Heb je helemaal gelijk in zijn we achteraf achter gekomen. Toch is het feit dat het ons afschrok reden om aan te nemen dat wij daar niet de enigen in zullen zijn. Er zullen zeker mensen zijn die dan denken: laat maar zitten. Ook omdat het wel enige effort kost (niet veel, maar toch) om alle feiten even op een rijtje te zetten en in te dienen bij de makelaar.
Misschien heb je wel gelijk ja.
Voor ons was het juist een reden om wel te bieden.
Andere woning die we op het oog hadden was de makelaar lekker aan het vertellen dat er flink over geboden werd en we binnen een dag een bod moesten doen om een kans te maken. Daar hebben we vriendelijk voor bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Philip Ross schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:46:
[...]

Misschien heb je wel gelijk ja.
Voor ons was het juist een reden om wel te bieden.
Andere woning die we op het oog hadden was de makelaar lekker aan het vertellen dat er flink over geboden werd en we binnen een dag een bod moesten doen om een kans te maken. Daar hebben we vriendelijk voor bedankt.
Dat laatste is dus precies wat wij ook te horen kregen, al was het niet binnen een dag maar 4/5 dagen geloof ik, wat ik overigens een normale periode vind. Ach ja, zo heeft iedereen z'n eigen afwegingen. Het is ook erg moeilijk om iedereen tevreden te houden. Soms zal een inschrijving heel goed werken, soms juist minder. Hopelijk weet de makelaar dan wat ie doet zullen we maar zeggen.

Sowieso vind ik dat het verboden zou moeten worden dat makelaars mogen roepen dat er flink overgeboden wordt. Het is immers ook verboden om met meerderen in onderhandeling te zijn of bedragen van biedingen te noemen, maar dit is dan blijkbaar grijs gebied waar het lastig is om wat tegenin te brengen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:10
MooDyBLueS schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:04:
[...]

Dat laatste is dus precies wat wij ook te horen kregen, al was het niet binnen een dag maar 4/5 dagen geloof ik, wat ik overigens een normale periode vind. Ach ja, zo heeft iedereen z'n eigen afwegingen. Het is ook erg moeilijk om iedereen tevreden te houden. Soms zal een inschrijving heel goed werken, soms juist minder. Hopelijk weet de makelaar dan wat ie doet zullen we maar zeggen.

Sowieso vind ik dat het verboden zou moeten worden dat makelaars mogen roepen dat er flink overgeboden wordt. Het is immers ook verboden om met meerderen in onderhandeling te zijn of bedragen van biedingen te noemen, maar dit is dan blijkbaar grijs gebied waar het lastig is om wat tegenin te brengen.
Over roepen gesproken. Heb 1 makelaar die riep dat er geen annuleringskosten zijn. Kreeg ik per e-mail de offerte en ook de 'kleine lettertjes' Stond wel degelijk annuleringskosten in. Wel heel goed verstopt. :+ Die makelaar gaat het dus NIET worden.
Mijn tip vraag altijd om de regels, print die uit en lees die heel goed. En na een paar dagen nogeens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tony
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-05 07:33
Ik kom ook maar eens inchecken.

Vandaag de laatste bezichtiging dag gehad( blij dat dat erop zit) in totaal 4 dagen gehad met in totaal 20 bezichtigingen.

Biedingsproces gaat op inschrijving en sluit as donderdag. Heel spannend allemaal!

Wij hebben 3 makelaars over de vloer gehad die tussen de 1,2 en 1,75 courtage rekenden. Uiteindelijk de duurste gebeld(hadden wij het beste gevoel bij) en een all-in prijs afgesproken van €4750 ( prijsklasse woning €300k) incl. Het media pakket a 1k.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
Tony schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:16:
Ik kom ook maar eens inchecken.

Vandaag de laatste bezichtiging dag gehad( blij dat dat erop zit) in totaal 4 dagen gehad met in totaal 20 bezichtigingen.

Biedingsproces gaat op inschrijving en sluit as donderdag. Heel spannend allemaal!

Wij hebben 3 makelaars over de vloer gehad die tussen de 1,2 en 1,75 courtage rekenden. Uiteindelijk de duurste gebeld(hadden wij het beste gevoel bij) en een all-in prijs afgesproken van €4750 ( prijsklasse woning €300k) incl. Het media pakket a 1k.
Succes! Al biedingen binnen? Ook al wordt er zoals ik het begrijp pas vaak in het laatste uur geboden, wellicht zijn er toch al mensen die eerder zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Kartmans1 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:46:
[...]

Succes! Al biedingen binnen? Ook al wordt er zoals ik het begrijp pas vaak in het laatste uur geboden, wellicht zijn er toch al mensen die eerder zijn?
Ja dat is dus ook zoiets. Wij hebben een keer begrepen dat het meespeelde dat wij pas op het laatste moment geboden hebben en anderen al op dag 1 dat deden.

Toen ik aangaf dat wij ook op dag 1 al wisten dat we wilden bieden, maar dat we puur nog even afwachtten omdat we toch de tijd hadden, werd ik door de ouderwetse telefoon raar aangekeken. Dat ik vervolgens aangaf dat ik het vreemd vond dat het tijdstip van bieden uitmaakt als je een deadline stelt, werd niet bepaald begripvol op gereageerd. Het scheelde volgens de makelaar weinig en volgens hem was tijdstip van bieden doorslaggevend voor verkopers. Go figure...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:29:
[...]

Ja dat is dus ook zoiets. Wij hebben een keer begrepen dat het meespeelde dat wij pas op het laatste moment geboden hebben en anderen al op dag 1 dat deden.

Toen ik aangaf dat wij ook op dag 1 al wisten dat we wilden bieden, maar dat we puur nog even afwachtten omdat we toch de tijd hadden, werd ik door de ouderwetse telefoon raar aangekeken. Dat ik vervolgens aangaf dat ik het vreemd vond dat het tijdstip van bieden uitmaakt als je een deadline stelt, werd niet bepaald begripvol op gereageerd. Het scheelde volgens de makelaar weinig en volgens hem was tijdstip van bieden doorslaggevend voor verkopers. Go figure...
Rare gang van zaken.
Uit de 15 biedingen keek ik naar de hoogste bod (en de voorwaarden). Niet naar het tijdstip van bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterminator
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-09 13:45
Mijn huis staat onder bod met overdracht 30 augustus. Echter geeft de koper aan dat hij dan wel pas 29 februari wil tekenen, daar hun hypotheekadviseur dit aangeeft ivm geldigheid offerte van 6 maanden.

Iemand een tip hoe ik hier het beste in kan handelen? Het huis wil ik ze wel gunnen, echter voor mij ‘t risico dat ze in de tussentijd toch een ander huis vinden (of hypo niet rond krijgen, nu bod zonder voorwaarden). Van de andere kant voor hun het risico dat ik een ander bod kan accepteren…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Exterminator schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:53:
Mijn huis staat onder bod met overdracht 30 augustus. Echter geeft de koper aan dat hij dan wel pas 29 februari wil tekenen, daar hun hypotheekadviseur dit aangeeft ivm geldigheid offerte van 6 maanden.

Iemand een tip hoe ik hier het beste in kan handelen? Het huis wil ik ze wel gunnen, echter voor mij ‘t risico dat ze in de tussentijd toch een ander huis vinden (of hypo niet rond krijgen, nu bod zonder voorwaarden). Van de andere kant voor hun het risico dat ik een ander bod kan accepteren…
Ongebruikelijk en om nu een bedenktijd van ruim drie weken te geven; ik vind het niet zo verstandig. Zij kunnen ook kiezen voor een hypotheek met een latere passeerdatum, of ze kunnen de aanvraag later indienen zodat ze vanzelf binnen de zes maanden blijven. Als ze verder geen voorbehoud hebben gemaakt, maakt dat immers niet uit. Eventueel kun je iets doen met de termijn waarop bankgarantie binnen moet zijn of zo. Maar contract zou ik niet drie weken mee wachten, zeker niet als er ook andere bieders zijn?

Aanvulling: die zes maanden gaan - als ik dit zo lees bij Independer - pas in als kopers de offerte getekend retourneren. En meestal blijft een offerteaanbod twee weken geldig. Dus twee weken + zes maanden, dan ben je al bijna bij eind augustus.
Geldigheid van een hypotheekofferte
Op een hypotheekofferte staan twee datums, namelijk de offertedatum en de uiterste passeerdatum. De offertedatum geeft aan wanneer de getekende offerte terug moet zijn bij de hypotheekverstrekker. Een getekende offerte is vervolgens geldig tot de uiterste passeerdatum. Deze datum verschilt per hypotheekverstrekker en ligt tussen de 2 en 7 maanden. Voor deze datum moet de hypotheek passeren bij de notaris.
Overigens is het in de huidige markt met dalende rente ook niet per se ongunstig om te wachten met het aanvragen van een offerte, tenzij er omstandigheden zijn die de beoordeling negatief zouden kunnen beïnvloeden.

[ Voor 28% gewijzigd door Toke_gt op 05-02-2024 22:15 . Reden: Aanvulling quote Independer ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-08 18:58

Jeoh

blaat

Hoe zit bij jullie de verhouding tussen views en bezichtigingen?
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-09 23:59

XOR

MooDyBLueS schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:29:

Apart. Wellicht dat deze mensen eruit afleiden dat directe bieders enthousiaster zijn en daarmee minder rap zullen afhaken, maar ik zou er juist in lezen dat mensen hun huiswerk minder goed gedaan hebben. Voor een weloverwogen en -onderzocht bod heb je vaak gewoon wat tijd nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online

Ik zou dat niet doen op deze manier, tenzij je écht geen enkel ander bod of uitzicht op meer bezichtigingen hebt.

Members only:

Kortom: denk puur aan jezelf. Het kan lastig zijn om de emotie en denkbeeldige zekerheid van nu verkopen los te laten, maar je geeft hun eigenlijk een enorme bedenktijd en ze hoeven maar op welk moment dan ook te zeggen "doei" en je kan weer van voor af aan beginnen.

Ik zou zeggen: als jullie dit per se willen, dan teken je maar zonder voorbehoud van financiering. Sterker nog: die hypotheekofferte waar men het over heeft kan zelfs mét voorbehoud financiering alleen moeten ze dan na eerste goedkeuring (dan weten jullie beiden dat ze het kunnen betalen) zelf ±3-4 weken later nogmaals een nieuwe offerte aanvragen die wél geldig is t/m overdrachtsdatum. Ja, dan lopen zij een klein risico, maar anders loop jij/jullie het risico dat ze de komende paar weken ineens zeggen: toedeledoki. En jullie hebben dan geen poot om op te staan.

Maar dat is mijn mening, ga vooral op jullie eigen gevoel af, maar zoals mijn ervaring die ik deelde ook al zegt: gevoel hoeft niks te zeggen. Er leek niks aan de hand en ineens was het voorbij, het is ook allemaal té vrijblijvend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Jeoh schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 01:05:
Hoe zit bij jullie de verhouding tussen views en bezichtigingen?
***members only***
Om mijn steentje bij te dragen:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-05 07:33
Gister 1 bod binnengekregen. (Rond de vraagprijs, zonder voorbehouden) dit geeft toch wel een geruststelling.

Afwachten of er donderdag nog wordt geboden, verwacht van wel uiteraard.

Ik snap het psychologische spelletje van last-minuten bieden wel overigens, als je al een tijdje opzoek bent en weet wat voor vieze spelletjes er soms gespeeld worden begrijp ik die keuze.( al geeft dit geen garantie natuurlijk)

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:08

misschien begrijp ik het niet goed, maar je kunt er toch van maken: nee gewoon nu koopovereenkomst tekenen en relatief korte tijd met voorbehoud financiering van maken? Ik begrijp dat een bod zonder voorbehoud van financiering nog iets mooier is hoor, maar je kunt toch zeggen nu tekenen en uiterlijk half maart afloop van voorbehoud?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo

Niet doen. Er zijn voldoende aanbieders die langer dan 6 maanden aanbieden, daarnaast, zoals anderen ook stellen kunnen ze prima nu tekenen en later de financiering regelen.

Wil je ze echt tegemoet komen dan kun je een langere periode voor ontbindende voorwaarden aanbieden.

Als er een 'leuker' huisje voorbij komt gaan ze echt niet meer tekenen. Zo wil ik ook wel een huis kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

lord_fh

PS5

vraag, voordat ik bel naar de notaris of hypotheek terwijl ik zelf niet goed weet wat ik vraag :P

We hebben ons huis verkocht, met overwaarde. Nieuwe huis is met overbruggingshypotheek en resthypotheek gekocht. maand na krijgen sleutel nieuwe huis moeten we de oude opleveren

Nu komt het:

ik wil een deel van de EXTRA overwaarde (na aftrek resthypotheek en overbrugging) ook in de nieuwe hypotheek onderbrengen, Zover ik heb begrepen mag dat "kosteloos" bij de notaris met overdracht. Echter, ik had die vraag gemaild naar de notaris, en die stuurt terug: u ontvangt 1 week voor overdracht een nota, en we mogen alleen geld overmaken naar het rekeningnummer dat u heeft opgegeven.

dus nu ben ik confused....

ZIjn er mensen met ervaring hiermee ? hoe gaat dat nou ik zijn werk. Ik wil bijv. 30K extra in de hyptheek storten bij overdracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:35
lord_fh schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:35:
vraag, voordat ik bel naar de notaris of hypotheek terwijl ik zelf niet goed weet wat ik vraag :P

We hebben ons huis verkocht, met overwaarde. Nieuwe huis is met overbruggingshypotheek en resthypotheek gekocht. maand na krijgen sleutel nieuwe huis moeten we de oude opleveren

Nu komt het:

ik wil een deel van de EXTRA overwaarde (na aftrek resthypotheek en overbrugging) ook in de nieuwe hypotheek onderbrengen, Zover ik heb begrepen mag dat "kosteloos" bij de notaris met overdracht. Echter, ik had die vraag gemaild naar de notaris, en die stuurt terug: u ontvangt 1 week voor overdracht een nota, en we mogen alleen geld overmaken naar het rekeningnummer dat u heeft opgegeven.

ZIjn er mensen met ervaring hiermee ? hoe gaat dat nou ik zijn werk. Ik wil bijv. 30K extra in de hyptheek storten bij overdracht.
Dat kun je toch zelf doen nadat de notaris de overwaarde naar je heeft overgemaakt? De geldverstrekker van je nieuwe hypotheek zal je meer kunnen vertellen hoe je dat precies moet doen en wat evt de kosten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Laatst online: 18:47
lord_fh schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:35:

Nu komt het:

Ik zou even met je hypotheek adviseur bellen.

Deze kan misschien het hypotheek bedrag verlagen en je overbruggings hypotheek verhogen.

Zodat het vanzelf goed gaat.

Maar hiervoor zal je offerte aangepast moeten worden..

Weet niet wanneer je overdracht is gepland?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mania-92
  • Nu online

Ze hebben nu dus geen bod zonder voorwaarden, maar een bod met voorwaarden. Schijnbaar zijn ze toch niet zo zeker van het verkrijgen van een hypotheek.
Wat ik persoonlijk zou doen hangt natuurlijk ook af van de overige biedingen. Als je een ander bod hebt die wel gelijk wil tekenen en er niet veel onder zit zou ik die lekker nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Fr33z schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:55:
[...]

misschien begrijp ik het niet goed, maar je kunt er toch van maken: nee gewoon nu koopovereenkomst tekenen en relatief korte tijd met voorbehoud financiering van maken? Ik begrijp dat een bod zonder voorbehoud van financiering nog iets mooier is hoor, maar je kunt toch zeggen nu tekenen en uiterlijk half maart afloop van voorbehoud?
Dat klopt, alleen lopen hypotheekoffertes standaard 3 maanden en met verlenging 6 maanden. Banken willen namelijk niet langer dan dat een bepaald rentepercentage vastleggen.

Dus vanuit kopers bekeken willen zij dus pas later een offerte aanvragen, want voorbehoud financiering is meestal 6 weken die je ook echt wel nodig hebt om alles aan te leveren en goedgekeurd te laten worden. Dus als zij wachten met aanvragen van de offerte, hebben ze nog geen zekerheid dat ze de hypotheek krijgen met alles wat erbij hoort en verloopt inderdaad het financieringsvoorbehoud.

Zonder een andere overdrachtsdatum af te spreken zijn hier 3 opties:
1. Kopers doen nu een aanvraag, als ze de acceptatie doorkomen kunnen ze met vertrouwen het financieringsvoorbehoud laten verlopen en later een nieuwe offerte aanvragen die wél t/m overdrachtsdatum geldig is. Want er moet wel iets raars gebeuren wil je na de eerste goedkeuring geen tweede goedkeuring krijgen. Tenzij ze echt kiele kiele zitten, maar dan moet je dit überhaupt niet willen.
2. Kopers kopen zonder voorbehoud van financiering. Als ze al doorgelicht zijn door de hypotheekadviseur kan die wel een indicatie geven of het veilig is of niet. Zo zaten wij 60k aan de veilige kant, nou dan durf ik hem wel aan hoor, ook hadden we nog wat spaargeld wat niet eens meegerekend was (bewust).
3. Verkoper gaat mee in het wachten met tekenen, waarbij verkoper ALLE risico's op zich neemt dat koper over 1/2/3/4 weken ineens zegt: nah doe toch maar niet. Want zelfs na tekenen heb je 3 werkdagen bedenktijd en dan pas gaan de voorbehouden lopen.

De laatste optie is wel echt de allerlaatste waar ik aan zou gaan beginnen. Then again: ik snap wel dat kopers het proberen. Je hoeft er alleen niet mee in zee te gaan. Tenzij je echt wanhopig bent (dat kan bij sommige woningen zo zijn) is het zo dat je prima opties 1 en 2 kan voorstellen als tegenvoorstel. Als zij dat echt niet willen, dan moet je voor jezelf de keuze maken of je dat risico aan wil gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Mania-92 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:27:
[...]

Ze hebben nu dus geen bod zonder voorwaarden, maar een bod met voorwaarden. Schijnbaar zijn ze toch niet zo zeker van het verkrijgen van een hypotheek.
Wat ik persoonlijk zou doen hangt natuurlijk ook af van de overige biedingen. Als je een ander bod hebt die wel gelijk wil tekenen en er niet veel onder zit zou ik die lekker nemen.
@Exterminator Wat je ook kan doen is eerlijk aangeven dat je het wel een risicovolle constructie vindt en vragen naar een hypotheekverklaring. Wij hadden bijv. alles al door laten lichten en de adviseur kon desgewenst zo een formulier opstellen waarbij dan aangegeven wordt dat alles tot bedrag X veilig is en vrijwel zeker goedgekeurd wordt.

Als ze geen hypotheekverklaring kunnen overleggen, weet je ook dat het niet bepaald goed voorbereide mensen zijn. Daar kan je dan ook je conclusies uit trekken. Hoeveel zekerheid wil je voor jezelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross

Wij hebben gewoon met de hypotheekadviseur een hypotheek gezocht die langer dan 6 maanden geldig zou zijn of die kosteloos verlengd kon worden. (Zelfs als het niet kosteloos is kost het vaak maar een paar honderd euro om te verlengen.) Dus als ze echt zouden willen is er geen enkel bezwaar om alvast te tekenen.

Ik zou gewoon akkoord gaan maar tegelijkertijd wel doorgaan met bezichtigingen plannen. Als iemand anders eerder een bod doet en wil tekenen dan krijgt die het gewoon lekker.

[ Voor 3% gewijzigd door Philip Ross op 07-02-2024 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Philip Ross schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:25:
[...]

Wij hebben gewoon met de hypotheekadviseur een hypotheek gezocht die langer dan 6 maanden geldig zou zijn of die kosteloos verlengd kon worden. (Zelfs als het niet kosteloos is kost het vaak maar een paar honderd euro om te verlengen.) Dus als ze echt zouden willen is er geen enkel bezwaar om alvast te tekenen.

Ik zou gewoon akkoord gaan maar tegelijkertijd wel doorgaan met bezichtigingen plannen. Als iemand anders eerder een bod doet en wil tekenen dan krijgt die het gewoon lekker.
Probleem is: je mag niet met meerdere partijen in onderhandeling zijn. En als hij hun bod en voorwaarden accepteert, ben je in onderhandeling of is het "verkocht" en mag je dus wettelijk gezien niet meer verder, je maakt immers afspraken. Het klote hieraan is wel dat zij (kopers) er dus wel elk moment van af kunnen zien. Jij ook, maar volgens de letter van de wet moet je dan eerst de huidige onderhandeling/koop staken en dan pas verder gaan. Anders begeef je je erg op glad ijs.

Wat je wel zou kunnen doen is aangeven: dit willen we niet gezien het risico dat jullie elk moment terug kunnen trekken totdat er over X weken getekend is én de bedenktijd verlopen is, dus wat we wel willen doen is afspreken dat ALS de woning op datum X nog beschikbaar is, dat we met jullie in zee gaan met deze gestelde voorwaarden, maar voor nu gaan wij niet met jullie in zee en door met de bezichtigingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H. Lal
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06:58
MooDyBLueS schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:38:
[...]

Probleem is: je mag niet met meerdere partijen in onderhandeling zijn. [...]
Volgens mij klopt dit niet. Je mag best met meerdere partijen in onderhandeling zijn, je mag ze alleen niet tegen elkaar laten opbieden. Om dat concreet te maken: je mag geen bedragen noemen die een andere geïnteresseerde partij noemt.

Een koop is pas definitief (voor de verkopende partij) als het koopcontract is ondertekend. (De koper wordt daarna nog beschermd met die 3 dagen wettelijke bedenktijd.)

In dit bovengenoemde geval loopt de kopende partij enorm risico, omdat ze pas eind februari willen tekenen. Het is dan wel zo netjes om ze te vertellen dat dat prima is, maar dat bezichtigingen van andere potentieel geïnteresseerden wel doorgang blijven vinden. Wellicht willen ze dan wel sneller tekenen

[ Voor 19% gewijzigd door H. Lal op 07-02-2024 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Zoals hierboven al gezegd: totdat je handtekening onder een contract staat, mag er van alles.

Kunnen er van allerlei 'regels' zijn verzonnen door makelaars of wie dan ook, maar er is gewoon geen wettelijke basis die je als verkoper verbiedt om 5 minuten voor het tekenen van het koopcontract met iemand anders in zee te gaan.

Zie voor uitgebreide uitleg:

https://www.juridischloke...uren/koopwoning/bod-huis/
De verkoper accepteert mijn bod

Als de verkoper uw bod accepteert, zit u nog niet aan de koop van het huis vast. De koopovereenkomst is pas geldig als u het contract tekent. U kunt uw bod dus nog intrekken of de voorwaarden veranderen.

Is er nog geen schriftelijk contract? Dan kan de verkoper de koop van het huis ook nog afzeggen. U heeft dan meestal geen recht op een schadevergoeding. Alleen in hele bijzondere situaties.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroenkb op 07-02-2024 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
  • Nu online

lord_fh

PS5

joke_name schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:02:
[...]

Ik zou even met je hypotheek adviseur bellen.

Deze kan misschien het hypotheek bedrag verlagen en je overbruggings hypotheek verhogen.

Zodat het vanzelf goed gaat.

Maar hiervoor zal je offerte aangepast moeten worden..

Weet niet wanneer je overdracht is gepland?
1 april, maar huidige huis krijgen we 1 maart dus dat aanpassen gaat niet . Maar zover ik weet hoeft dat ook niet,, in ieder geval dan toch maar de hypotheek adviseur ff bellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33

Niet accepteren. Je bent dan niet in onderhandeling en je kan het verkoopproces gewoon door laten gaan. Als ze het huis echt willen zullen ze zelf hun bod interessanter moeten maken. Risico is wel dat als je met ze in onderhandeling gaat zonder lange bedenktijd ze het alsnog dusdanig gaan rekken (tikfoutjes in de concept akte, lang wachten met tekenen) dat de 29e toch nog in de buurt komt maar daar doe je dan niets aan. Het is natuurlijk absoluut niet hetzelfde maar ik reserveer op marktplaats nooit voor iemand, dit voorkomt dat andere geïnteresseerden kunnen bieden en je diegene mist als de eerste bieder zich toch nog terugtrekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Probleem is: je mag niet met meerdere partijen in onderhandeling zijn. En als hij hun bod en voorwaarden accepteert, ben je in onderhandeling of is het "verkocht" en mag je dus wettelijk gezien niet meer verder, je maakt immers afspraken. Het klote hieraan is wel dat zij (kopers) er dus wel elk moment van af kunnen zien. Jij ook, maar volgens de letter van de wet moet je dan eerst de huidige onderhandeling/koop staken en dan pas verder gaan. Anders begeef je je erg op glad ijs.

Wat je wel zou kunnen doen is aangeven: dit willen we niet gezien het risico dat jullie elk moment terug kunnen trekken totdat er over X weken getekend is én de bedenktijd verlopen is, dus wat we wel willen doen is afspreken dat ALS de woning op datum X nog beschikbaar is, dat we met jullie in zee gaan met deze gestelde voorwaarden, maar voor nu gaan wij niet met jullie in zee en door met de bezichtigingen.
Er is een schriftelijkheidsvereiste voor een koopovereenkomst voor een woning. Geen handtekening, geen overeenkomst. Al dat andere over onderhandelingen met meerdere partijen zijn "richtlijnen". Of je wel of niet in onderhandeling bent, kan binnen 1 seconde veranderen. Dat kan nu direct telefonisch, als het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
jeroenkb schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:54:
Zoals hierboven al gezegd: totdat je handtekening onder een contract staat, mag er van alles.

Kunnen er van allerlei 'regels' zijn verzonnen door makelaars of wie dan ook, maar er is gewoon geen wettelijke basis die je als verkoper verbiedt om 5 minuten voor het tekenen van het koopcontract met iemand anders in zee te gaan.

Zie voor uitgebreide uitleg:

https://www.juridischloke...uren/koopwoning/bod-huis/

[...]
Wat je hier quote geldt voor een koper, niet een verkoper. Daar zit een wezenlijk verschil in. Zou natuurlijk kolderiek zijn als je als koper eerst na moet gaan OF er al een bod ligt voordat je er eentje uti mag brengen. 8)7

Als verkoper mag je natuurlijk ook meerdere biedingen hebben, maar je mag ze dus niet tegelijkertijd tegen elkaar uitspelen. Wel mag je aangeven dat er meerdere biedingen zijn en dat er dus bijv. een laatste bod verwacht wordt of iets dergelijks. Maar je mag dus niet zeggen: bieder B we hebben een bod van bieder A en die van jullie moet toch echt wel op deze en deze punten beter worden terwijl je bij bieder A zegt dat je een bod van bieder B hebt en dat hun bod op punt zus en zo beter moeten worden. Dat is toch echt verboden, dat is namelijk in onderhandeling zijn.

Meerdere biedingen mag, doorgaan met bezichtigingen mag, aan meerdere bieders een uiterst voorstel vragen mag, maar niet met meerdere bieders tegelijk onderhandelen.

[ Voor 39% gewijzigd door MooDyBLueS op 07-02-2024 17:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:03:
[...]

Ik zou dat niet doen op deze manier, tenzij je écht geen enkel ander bod of uitzicht op meer bezichtigingen hebt.

***members only***

Kortom: denk puur aan jezelf. Het kan lastig zijn om de emotie en denkbeeldige zekerheid van nu verkopen los te laten, maar je geeft hun eigenlijk een enorme bedenktijd en ze hoeven maar op welk moment dan ook te zeggen "doei" en je kan weer van voor af aan beginnen.

Ik zou zeggen: als jullie dit per se willen, dan teken je maar zonder voorbehoud van financiering. Sterker nog: die hypotheekofferte waar men het over heeft kan zelfs mét voorbehoud financiering alleen moeten ze dan na eerste goedkeuring (dan weten jullie beiden dat ze het kunnen betalen) zelf ±3-4 weken later nogmaals een nieuwe offerte aanvragen die wél geldig is t/m overdrachtsdatum. Ja, dan lopen zij een klein risico, maar anders loop jij/jullie het risico dat ze de komende paar weken ineens zeggen: toedeledoki. En jullie hebben dan geen poot om op te staan.

Maar dat is mijn mening, ga vooral op jullie eigen gevoel af, maar zoals mijn ervaring die ik deelde ook al zegt: gevoel hoeft niks te zeggen. Er leek niks aan de hand en ineens was het voorbij, het is ook allemaal té vrijblijvend.
Herkenbare situatie bij de verkoop van onze woning vorig jaar. Blijkbaar zijn er kopers waarbij de ene partner eerst gaat voordat de ander er tijd voor vrijmaakt. Zal vast niet de eerste bezichtiging zijn.

Verder was bij ons wel echt het advies om het huis pas 6 maanden voor overdracht op de markt te brengen precies vanwege die hypotheekoffertes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
lord_fh schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:51:
[...]

1 april, maar huidige huis krijgen we 1 maart dus dat aanpassen gaat niet . Maar zover ik weet hoeft dat ook niet,, in ieder geval dan toch maar de hypotheek adviseur ff bellen
Heb je je huis verkocht voordat je een nieuwe ging kopen? Of was je eigen huis nog niet verkocht (maar wel getaxeerd) ten tijde dat je wat nieuws kocht?

En qua extra aflossen: dat ligt helaas toch echt aan de voorwaarden van je hypotheek. Dan kan dus alleen je hypotheekadviseur vertellen.

Stel: je koopt al iets maar je huis is niet verkocht, dan werkt het meestal zo dat je 90% van de getaxeerde waarde van je huidige woning mag rekenen van de bank. Is dat niet genoeg? Dan krijg je een overbruggingskrediet voor max. 2 jaar.

Stel: je hebt je eigen woning (op papier) al verkocht, dan is de transactieprijs ook al bekend en kan je die 1:1 meenemen, maar natuurlijk betrek je meestal eerst je nieuwe woning voordat je eigen woning opgeleverd wordt. En daar heb je dan ook een stukje overbrugging nodig.

En die overbrugging wordt inderdaad direct afgelost bij de notaris bij overdracht van je oude woning, dat is zelfs verplicht omdat het niet als hypotheek gefinancierd staat maar als overbruggingskrediet. Je betaalt ook alleen een (hoge) rente, je lost niks af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lord_fh
  • Nu online

lord_fh

PS5

MooDyBLueS schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:38:
[...]

Heb je je huis verkocht voordat je een nieuwe ging kopen? Of was je eigen huis nog niet verkocht (maar wel getaxeerd) ten tijde dat je wat nieuws kocht?

En qua extra aflossen: dat ligt helaas toch echt aan de voorwaarden van je hypotheek. Dan kan dus alleen je hypotheekadviseur vertellen.

Stel: je koopt al iets maar je huis is niet verkocht, dan werkt het meestal zo dat je 90% van de getaxeerde waarde van je huidige woning mag rekenen van de bank. Is dat niet genoeg? Dan krijg je een overbruggingskrediet voor max. 2 jaar.

Stel: je hebt je eigen woning (op papier) al verkocht, dan is de transactieprijs ook al bekend en kan je die 1:1 meenemen, maar natuurlijk betrek je meestal eerst je nieuwe woning voordat je eigen woning opgeleverd wordt. En daar heb je dan ook een stukje overbrugging nodig.

En die overbrugging wordt inderdaad direct afgelost bij de notaris bij overdracht van je oude woning, dat is zelfs verplicht omdat het niet als hypotheek gefinancierd staat maar als overbruggingskrediet. Je betaalt ook alleen een (hoge) rente, je lost niks af.
Oude huis was nog niet verkocht, voor de hypotheek inderdaad getaxeerd (op 50k minder dan de uiteindelijke verkoop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
verkeerde tekst gekopieerd

[ Voor 97% gewijzigd door jeroenkb op 07-02-2024 18:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:16:
[...]

Wat je hier quote geldt voor een koper, niet een verkoper. Daar zit een wezenlijk verschil in. Zou natuurlijk kolderiek zijn als je als koper eerst na moet gaan OF er al een bod ligt voordat je er eentje uti mag brengen. 8)7

Als verkoper mag je natuurlijk ook meerdere biedingen hebben, maar je mag ze dus niet tegelijkertijd tegen elkaar uitspelen. Wel mag je aangeven dat er meerdere biedingen zijn en dat er dus bijv. een laatste bod verwacht wordt of iets dergelijks. Maar je mag dus niet zeggen: bieder B we hebben een bod van bieder A en die van jullie moet toch echt wel op deze en deze punten beter worden terwijl je bij bieder A zegt dat je een bod van bieder B hebt en dat hun bod op punt zus en zo beter moeten worden. Dat is toch echt verboden, dat is namelijk in onderhandeling zijn.

Meerdere biedingen mag, doorgaan met bezichtigingen mag, aan meerdere bieders een uiterst voorstel vragen mag, maar niet met meerdere bieders tegelijk onderhandelen.
je refereert hier aan tegen elkaar uitspelen. Maar daar hebben we het niet over. Ik kan mondelinge afspraak met iemand hebben en toch gewoon bezichtigingen laten doen (heeft niets met tegen elkaar uit spelen te maken). En als er uit die bezichtigingen een bod komt dan mag ik daar op in gaan als ik netjes het andere bod op zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mania-92
  • Nu online
MooDyBLueS schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:24:
[...]

@Exterminator Wat je ook kan doen is eerlijk aangeven dat je het wel een risicovolle constructie vindt en vragen naar een hypotheekverklaring. Wij hadden bijv. alles al door laten lichten en de adviseur kon desgewenst zo een formulier opstellen waarbij dan aangegeven wordt dat alles tot bedrag X veilig is en vrijwel zeker goedgekeurd wordt.

Als ze geen hypotheekverklaring kunnen overleggen, weet je ook dat het niet bepaald goed voorbereide mensen zijn. Daar kan je dan ook je conclusies uit trekken. Hoeveel zekerheid wil je voor jezelf?
Ik zou daar erg mee oppassen. De adviseur is niet aansprakelijk voor zo'n verklaring. Als ze de hypotheek toch niet krijgen heb je geen poot om op te staan.
Dat staat nog buiten het feit dat een adviseur zo'n verklaring alleen kan afgeven met de gegevens die hij heeft. Bij het daadwerkelijk aanvragen van de hypotheek kan er nog vanalles aan het licht komen waar de adviseur geen weet van had, denk aan bkr registraties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
jeroenkb schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:18:
[...]

je refereert hier aan tegen elkaar uitspelen. Maar daar hebben we het niet over. Ik kan mondelinge afspraak met iemand hebben en toch gewoon bezichtigingen laten doen (heeft niets met tegen elkaar uit spelen te maken). En als er uit die bezichtigingen een bod komt dan mag ik daar op in gaan als ik netjes het andere bod op zeg.
Je zegt het dus zelf al: "als je netjes het andere bod opzegt". Niet gelijktijdig dus.

Dus uiteindelijk denk ik dat we over hetzelfde praten, maar in de kleine marge misschien nog wat grijs gebied zit. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Mania-92 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:09:
[...]

Ik zou daar erg mee oppassen. De adviseur is niet aansprakelijk voor zo'n verklaring. Als ze de hypotheek toch niet krijgen heb je geen poot om op te staan.
Dat staat nog buiten het feit dat een adviseur zo'n verklaring alleen kan afgeven met de gegevens die hij heeft. Bij het daadwerkelijk aanvragen van de hypotheek kan er nog vanalles aan het licht komen waar de adviseur geen weet van had, denk aan bkr registraties.
Maar dat zeg ik ook niet. Alleen als iemand binnen een paar uur nadat je erom vraagt een hypotheekverklaring kan overleggen van een hypotheekadviseur, en je trekt die adviseur na en dat lijkt te kloppen voor zover je dat na kan gaan, dan geeft dat wel wat meer vertrouwen omtrent of iemand z'n huiswerk heeft gedaan dan iemand die dat sowieso niet kan overleggen. Dat is mijn punt alleen.

Je hebt verder helemaal gelijk hoor, maar het gaat juist om een situatie waarbij hij niemand anders heeft die heeft geboden op dit moment en wel twijfelt over 3-4 weken laten wachten met tekenen. Worst case trekt hij/zij zich dus terug, of krijgt alsnog de hypotheek niet rond (wat altijd kan), maar dan ben je nu dus wel zo'n 3-4 weken extra verder. Ik zou er sowieso niet mee instemmen, behalve door dus te zeggen: we nemen het voor nu aan en leggen het naast ons neer en gaan door met de bezichtigingen, als op datum X (hun gewenste tekendatum) nog niks anders concreet eruit is gekomen, dan gaan we met jullie verder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
lord_fh schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:00:
[...]

Oude huis was nog niet verkocht, voor de hypotheek inderdaad getaxeerd (op 50k minder dan de uiteindelijke verkoop)
Dan heb je inderdaad een overbrugging die bij de notaris volledig afgelost zal worden.

Rekenvoorbeeld:
Oude huis = op 400.000 getaxeerd
90% ervan = 360.000 te gebruiken voor financieringsberekening
Oude hypotheek = 300.000 nog van over
Overwaarde = 100.000, of 60.000 gebaseerd op 90%

Nieuwe huis = 500.000 koopsom
Jullie max hypotheek = 450.000

Van de overwaarde mag je initieel met maar 60.000 rekenen. Voor je nieuwe huis heb je 500.000 nodig, je hebt 60.000 overwaarde 'gegarandeerd' (obv die 90% taxatiewaarde), dus heb je 440.000 hypotheek nodig. 300.000 hypotheek wat je nog over had neem je mee vanwege gunstige rente (laten we daar even vanuit gaan) moet je nog 140.000 erbij financieren.

Je krijgt dus 3 delen:
300.000 = oude hypotheek tegen bijv. 2% rente
140.000 = nieuwe extra hypotheek vanwege duurdere woning
60.000 = overbruggingskrediet want je woning is nog niet overgedragen

Die 60.000 zal bij de verkoop van jouw oude woning bij de notaris direct teniet gedaan worden.

Je zegt dat je 50k hogere opbrengst hebt dan getaxeerd is, dus:
450.000 in dit voorbeeld
360.000 was 'gebruikt' middels 300.000 bestaande hypotheek, 60.000 overwaarde
90.000 = 40.000 rest overwaarde + 50.000 meer opgebracht daadwerkelijke verkoop

Om die 90.000 af te lossen (of 30k zoals je eerder zei) moet je dus wel een hypotheek hebben waarbij je OF tot dat bedrag OF onbeperkt kosteloos mag aflossen.

Wij hebben nu een hypotheek waarbij we onbeperkt kosteloos mogen aflossen, voorheen hadden we eentje waarbij elk jaar max. 10% van de oorspronkelijke hypotheeksom kosteloos mocht (ook niet weinig).

Let wel even op, wat veel mensen zich niet realiseren: stel je hebt zoals in bovenstaand voorbeeld 90.000 werkelijke overwaarde en je lost maar 30.000 af, dan wordt 60.000 van je hypotheek niet aftrekbaar. Dat is niet zo erg als het een erg laag rentepercentage is, maar als dat tegen de huidige 3,5-4,0% rentes is dan is dat toch echt een ander verhaal. Dus let hier ook op.

Disclaimer: ik ben geen hypotheekadviseur, dus check wat ik zeg altijd met je echte hypotheekadviseur en neem het niet klakkeloos van mij aan. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laapo
Veel banken hebben verruimingen voor het extra aflossen van de meeropbrengst bij verkoop van je eigen (oude) woning.

https://www.aegon.nl/part...t-zonder-aflossingskosten

Daarnaast zijn er ook banken waarbij je tot de woz waarde boetevrij mag aflossen.

Bijvoorbeeld: https://www.moneyou.nl/in...ergoedingsvrij%20aflossen.

Kortom.. er zijn vaak meer loopholes. Kwestie van de voorwaarden van je hypotheek doorspitten. Dat moet je eigenlijk altijd op voorhand al doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Laapo schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 20:54:
Kortom.. er zijn vaak meer loopholes. Kwestie van de voorwaarden van je hypotheek doorspitten. Dat moet je eigenlijk altijd op voorhand al doen.
Mooie toevoeging als geheel! En dit dus, als je er achteraf pas achter komt, is best klote want tenzij je gaat oversluiten zit je er dus 30 jaar aan vast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:31
@MooDyBLueS Mijn hypotheekadviseur gaf aan dat je, naast aflossen, ook je overwaarde mag inzetten voor woningwaarde verhogende zaken zonder dat je daarmee hra verliest.
Koop je echter een nieuwe auto van je overwaarde dan wordt het uiterwaard een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

MooDyBLueS schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 20:35:

Je krijgt dus 3 delen:
140.000 = nieuwe extra hypotheek vanwege duurdere woning
Maak er 4 delen van, bijvoorbeeld:
40.000 = nieuwe extra hypotheek vanwege duurdere woning, 10 of 20 of 30 jaar vast
100.000 =nieuwe extra hypotheek vanwege duurdere woning, 1 jaar vast

Die 1 jaar vast kun je (zo goed als) boetevrij aflossen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Laatst online: 16:08
[...]

volgens. mij mis je juist een paar belangrijke opties./nuances:
1. 'in onderhandeling zijn' is geen wettelijk iets maar een gedragscode voor een groepje makelaars. Beoordeel zelf hoeveel waarde je hier aan hecht gezien de algemen opinie over makelaars.

2. de belangrijkste optie qua contract heb je overheen geskipt. Gewoon koopcontract nu opstellen en daarin voorbehoid van financiering opnemen dat op 20 maart verloopt. Dan kunnen jullie NU tekenen en kunnen kopers er niet meer makkelijk van af nadat de 3 dagen verstreken zijn. En de kopers kunnen in maart een offerte regelen die vanaf dan 6 mnd geldig is dus zitten ze daar ook goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Stoffa schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 22:06:
@MooDyBLueS Mijn hypotheekadviseur gaf aan dat je, naast aflossen, ook je overwaarde mag inzetten voor woningwaarde verhogende zaken zonder dat je daarmee hra verliest.
Koop je echter een nieuwe auto van je overwaarde dan wordt het uiterwaard een ander verhaal.
Klopt, die was ik even vergeten te vermelden, maar verbouwing bijv. mag ook ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
woekele schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 22:34:
[...]

Maak er 4 delen van, bijvoorbeeld:
40.000 = nieuwe extra hypotheek vanwege duurdere woning, 10 of 20 of 30 jaar vast
100.000 =nieuwe extra hypotheek vanwege duurdere woning, 1 jaar vast

Die 1 jaar vast kun je (zo goed als) boetevrij aflossen.
Klopt, maar... dat is alleen slim/handig als je zeker weet die te willen gaan aflossen. Er werd al aangegeven 50k méér voor de woning te krijgen dan getaxeerd, dus in dit voorbeeld (we weten immers niet de echte bedragen) zou dat 90k totaal zijn (40k wat je niet mee mocht rekenen, 50k extra opbrengst). Kom je nog wel 10k tekort.

Anders zit je na 1 jaar aan variabele dagrente vast, hoeft geen probleem te zijn, maar veel mensen zien dat niet zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Fr33z schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 01:59:
[...]

volgens. mij mis je juist een paar belangrijke opties./nuances:
1. 'in onderhandeling zijn' is geen wettelijk iets maar een gedragscode voor een groepje makelaars. Beoordeel zelf hoeveel waarde je hier aan hecht gezien de algemen opinie over makelaars.

2. de belangrijkste optie qua contract heb je overheen geskipt. Gewoon koopcontract nu opstellen en daarin voorbehoid van financiering opnemen dat op 20 maart verloopt. Dan kunnen jullie NU tekenen en kunnen kopers er niet meer makkelijk van af nadat de 3 dagen verstreken zijn. En de kopers kunnen in maart een offerte regelen die vanaf dan 6 mnd geldig is dus zitten ze daar ook goed.
Je bedoelt dus een voorbehoud van financiering opnemen dat ipv 6 weken 10 weken loopt? Want daar had men het over, dat ze 3-4 weken wilden wachten met tekenen ivm de 6 weken voorbehoud.

Dat is inderdaad ook een hele goede optie. Hoe dan ook: leg het risico/de druk op een bepaalde manier bij de kopers en ga zelf niet weken lang met niks blijven zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lord_fh
  • Nu online

lord_fh

PS5

allen bedankt voor de reacties! het is inderdaad de bedoeling om een deel in verbouwing te gebruiken (en dus HRA gewoon geldig blijft) en rest in hypotheek. Ik ga proberen zsm een call met de hypotheek te plannen om dit te bespreken. Ik vraag me nl ook af hoe het met de rente zit, als die lager is dan op moment van offerte dan krijgen we die rente, maar regelt de notaris dat of wat ?

Dus m.a.w. ik gok dat ik die info miss al wel gehad heb, maar gwn soort van stress krijg op het moment haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
lord_fh schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 08:57:
allen bedankt voor de reacties! het is inderdaad de bedoeling om een deel in verbouwing te gebruiken (en dus HRA gewoon geldig blijft) en rest in hypotheek. Ik ga proberen zsm een call met de hypotheek te plannen om dit te bespreken. Ik vraag me nl ook af hoe het met de rente zit, als die lager is dan op moment van offerte dan krijgen we die rente, maar regelt de notaris dat of wat ?

Dus m.a.w. ik gok dat ik die info miss al wel gehad heb, maar gwn soort van stress krijg op het moment haha
Begrijpelijk hoor, dit zijn ook complexe onderwerpen waar ook lang niet iedereen zin heeft om zich erin te verdiepen. Sommigen laten het volledig aan een hypotheekadviseur over en vinden het dan wel best.

Anyway, over het dikgedrukte:
Nee, dat doet je hypotheekverstrekker automatisch*. Jij hebt bijv. al afgesproken dat overdracht 1 april is, stel jij hebt nu een offerte met 3,8% rente voor dat extra/nieuwe hypotheekdeel** dan wordt op 1 april automatisch door je hypotheekverstrekker gekeken wat de rente is voor dat hypotheekdeel bij dezelfde voorwaarden als dat je al hebt afgesproken, dat wijzigt namelijk niet (dus bijv. 80% marktwaarde en 10 jaar vast) en als die rente gedaald is naar 3,5% dan krijg je die lagere 3,5% rente. Is de rente gestegen naar 4,1% dan blijft het 3,8%, die garantie heb je gekregen met de offerte.

* behoudens dat je hypotheekverstrekker zo'n rentegarantieregeling heeft, maar daar lijkt het wel op hoe je dat nu zegt
** die rentegarantieregeling geldt alleen voor nieuw af te sluiten hypotheekdelen

En over die stress: als het voor jou rust geeft om zoveel mogelijk informatie in te winnen (zo ben ik ook), doe dat vooral. Je hypotheekadviseur verdient goed geld aan je, dus hem bombarderen met vragen is echt niet gek hoor, het is een kennisberoep: ze verdienen niet zozeer voor de effort die ze erin steken (dat is vaak gering) maar ze verdienen voor de kennis en ervaring die ze hebben opgedaan en dat zorgt ervoor dat ze erg veel telefonisch gewoon kunnen beantwoorden zonder het op te hoeven zoeken.

[ Voor 13% gewijzigd door MooDyBLueS op 08-02-2024 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

MooDyBLueS schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 08:54:
[...]

Klopt, maar... dat is alleen slim/handig als je zeker weet die te willen gaan aflossen. Er werd al aangegeven 50k méér voor de woning te krijgen dan getaxeerd, dus in dit voorbeeld (we weten immers niet de echte bedragen) zou dat 90k totaal zijn (40k wat je niet mee mocht rekenen, 50k extra opbrengst). Kom je nog wel 10k tekort.

Anders zit je na 1 jaar aan variabele dagrente vast, hoeft geen probleem te zijn, maar veel mensen zien dat niet zitten.
Je kan de 1-jaar toch gewoon verlengen naar de dan geldende 5/10/20 jaar? Ja, die kan dan hoger geworden zijn. Maar is voor een relatief klein deel van de lening. Je kan zelf ook een balans zoeken tussen flexibiliteit en zekerheid. Bijvoorbeeld 50K op 1 jaar zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
woekele schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:17:
[...]

Je kan de 1-jaar toch gewoon verlengen naar de dan geldende 5/10/20 jaar? Ja, die kan dan hoger geworden zijn. Maar is voor een relatief klein deel van de lening. Je kan zelf ook een balans zoeken tussen flexibiliteit en zekerheid. Bijvoorbeeld 50K op 1 jaar zetten.
Tuurlijk, maar dan snap ik niet waarom je niet nu al inzet op 5/10/20 jaar. Want ja hoe langer je het vastzet hoe hoger de rente, maar het is nu ook weer niet zo dat we het hebben over 8-10% rentes waar je je met elke stap hoger scheel betaalt. Het is zeker bij kleinere hypotheekdelen hoogstens tientjeswerk.

Dus of je zet het voor 1 jaar vast omdat je zeker weet dat je het af gaat lossen uiterlijk aan het eind van dat jaar.
Of je zet het sowieso al voor 5-20 jaar vast omdat je misschien niet zeker bent of je het binnen 1 jaar af wilt/kunt aflossen, maar die kans heb je dan altijd nog, of het nu na 3 maanden is of na 3 jaar (of toch niet).

Of dat wel of niet boetevrij mag ligt namelijk niet aan de renteperiode maar de algemene voorwaarden van dat hypotheekdeel. Dus ik zie geen reden om het anders te doen dan de hierboven genoemde opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Na 3,5 jaar gaat ons huis in de verkoop, benieuwd hoe snel het gaat lopen. Makelaar verwacht 1 bezichtiging dag in te hoeven plannen en die helemaal vol te krijgen, vervolgens zal per inschrijving met een deadline iedereen een bod uit mogen brengen.

Makelaar: 750 EUR opstartkosten en 1.1% courtage. Vraagprijs 500k in de randstad, rijtjeshuis van 127m2 in nette staat. Laatste huis in de straat is afgelopen december binnen 1-2 weken verkocht voor 555k met ook een vraagprijs van 500k.

Afwachten maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-09 13:44
Wij gaan ons huis ook verkopen en hebben nu net de eerste waardebepaling en courtage gesprek gehad met een makelaar die net een ander huis in ons rijtje heeft verkocht. Hierdoor hadden we gehoopt een goed inkijkje in de markt van de buurt te krijgen.

het gaat om een rijtjeswoning van 133 m2 uit 1970 die in 2012 compleet gerenoveerd en verduurzaamd is met energielabel A. niet in de randstad maar wel in een stad in Noord-Holland. Volgens de makelaar in erg nette staat.

Ter referentie, de hoekwoning van hetzelfde rijtje: 106m2, inrichting 30+ jaar oud, energielabel D, maar meer grond en een garagebox (waarde 25k) verkocht voor 390k. Als je de garage eraf haalt van de verkoopprijs kom je op een M2 prijs van 3.443

Nou het viel echt enorm tegen waar ze op uitkwam met de vraagprijs. De makelaar kwam ermee dat je toch echt geen 4 ton kon gaan vragen voor een rijtjes woning dus dat de vraagprijs rond de 375k moest komen te liggen. Dus wij hadden aangegeven maar de hoek stond te koop voor 399? met veel minder woonoppervlakte en een energielabel D?! hoezo zou dat niet meer moeten opleveren? nou was haar punt dat we wel zouden kunnen starten met een richtprijs van 389k en dan een beetje naar boven wijzen voor de kopers dat er wel wat meer uit moest komen.

Nou heb ik in de buurt woningen bekeken op funda, maar er staan ook gewoon wel rijtjeswoningen te koop voor 475k bij ons. Dat is dan "nieuwbouw" in de zin van in 2020 opgeleverd. Ik snap ook wel dat ik daar niet bij in de buurt kan komen. Dus ik zat in beetje in dubio wat te doen en ik ben eens naar de M2 prijzen gaan kijken om te bepalen wat ik dan wel een schappelijke prijs vind.

Met een richtprijs van 389k kom ik uit op 2924 en ik vind dit dus ook nog te laag, er staan wat rijtjes woningen te koop en die staan ook vaak voor een M2 prijs van tussen de 3100 en 3600 te koop.

ik zit dan zelf een beetje in dubio wat waarom zou je de woningwaarde dan niet baseren op een knappe m2 prijs? als je 3100 pakt kom je uit op 412k en dat klinkt dan nog best oke.

Goed dit was meer een rant maar ik heb nog wel een vraag aan mede verkopers.

Wat is jullie gevoel voor de meerwaarde van een hoger energielabel? ik heb dus nu echt het idee gekregen dat dit echt niet eens 1000 euro toevoegd aan de woning? hebben jullie dat idee wel gehad dat een beter energielabel ook echt een hogere vraagprijs opleverd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
Aurum schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:29:

Nou het viel echt enorm tegen waar ze op uitkwam met de vraagprijs. De makelaar kwam ermee dat je toch echt geen 4 ton kon gaan vragen voor een rijtjes woning dus dat de vraagprijs rond de 375k moest komen te liggen.
Misschien andere makelaars vragen? Sommigen kletsen maar wat. Hier staan rijtjeshuizen voor zes, zeven ton te koop, dus dat argument is op zichzelf natuurlijk nonsens, hangt erg af van omgeving, wijk, bevolking, grootte perceel etc.
De ene makelaar is de andere niet, dus ik zou nog twee anderen om een oordeel vragen en op basis van het gemiddelde een inschatting maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Aurum schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:29:
Wat is jullie gevoel voor de meerwaarde van een hoger energielabel? ik heb dus nu echt het idee gekregen dat dit echt niet eens 1000 euro toevoegd aan de woning? hebben jullie dat idee wel gehad dat een beter energielabel ook echt een hogere vraagprijs opleverd?
Ik kreeg het gevoel dat een hoog energielabel, in ons geval >A++, eerder angst voor het onbekende oproept dan in ons geval een meerwaarde. Ondanks dat wij al 7 jaar een negatieve energie rekening hadden verliepen onderhandelingen moeizaam. Een warmtepomp werkt dat wel goed en zonnepanelen tja etc.
De woning is uiteindelijk wel verkocht maar de opbrengst door het hoge energielabel en aantoonbare energierekeningen viel mij, zwaar, tegen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001

Kju

@Aurum Niet persoonlijk maar ik probeer met je mee te denken. Ik heb niet voldoende informatie om iets te roepen waar je wel wat aan hebt maar kan wel hooguit wat observeren:

Je vergelijkt je tussenwoning met een hoekwoning met een groter perceel. Je corrigeert wel voor garage maar niet voor perceel. Vervolgens kijk je naar andere tussenwoningen maar dan uit 2020. Het lijkt er op dat je je laat leiden door je energielabel en de renovatie in 2012. Er is geen andere info dus uitgangspunt is dan inrichting, afwerking en installaties ook 2012, dus mogelijk niet meer marktconform 12 jaar na dato. Ik weet dus niet of je woning objectief gezien net zo niet-marktconform is als de hoekwoning. Als in beide gevallen een gemiddelde koper er alles uit moet trekken, is er dan echt veel verschil?
Dezelfde makelaar die de hoekwoning heeft verkocht adviseert dus een vraagprijs die lager moet liggen dan de beoogde opbrengst. Ze schat in dat ze met een vraagprijs van 375k wel boven de 390k verwacht te komen, hence haar schoorvoetende richtprijs van 389k. Zij heeft marktinformatie waaruit zij weet hoe de verhouding vraagprijs - te verwachten opbrengst moet liggen, daar komt haar vraagprijsadvies vandaan. Over de marktwaarde kan ik niet veel stellen. Een marktwaarde taxeer je aan de hand van referenties, een koopsom komt in de markt tot stand.

Wil je goed second guessen, roep dan zoals hierboven geopperd nog twee andere makelaars en ga daarna nog een keer alles naast elkaar zetten.

Geen idee of dat hier van toepassing is maar een jaren 70 woning in de genoemde prijsklasse nodigt in veel markten meestal een koper uit die op basis van budget koopt en niet een koper die op zoek is naar een romantische jaren 30 woning of een recent gebouwde energiezuinige woning.

Nog even extra opmerken: hou rekening dat een woning met een kleinere gebruiksoppervlakte een hogere m2-prijs zal hebben t.o.v. een woning met een grotere gebruiksoppervlakte. Dus, mits gecorrigeerd voor andere verschillen, zal een grotere woning een lagere m2 prijs hebben t.o.v. een kleinere woning.

[ Voor 7% gewijzigd door Kju op 09-02-2024 12:30 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
Kju schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:25:
@Aurum Niet persoonlijk maar ik probeer met je mee te denken. Ik heb niet voldoende informatie om iets te roepen waar je wel wat aan hebt maar kan wel hooguit wat observeren:

Je vergelijkt je tussenwoning met een hoekwoning met een groter perceel. Je corrigeert wel voor garage maar niet voor perceel. Vervolgens kijk je naar andere tussenwoningen maar dan uit 2020. Het lijkt er op dat je je laat leiden door je energielabel en de renovatie in 2012. Er is geen andere info dus uitgangspunt is dan inrichting, afwerking en installaties ook 2012, dus mogelijk niet meer marktconform 12 jaar na dato. Ik weet dus niet of je woning objectief gezien net zo niet-marktconform is als de hoekwoning. Als in beide gevallen een gemiddelde koper er alles uit moet trekken, is er dan echt veel verschil?
Dezelfde makelaar die de hoekwoning heeft verkocht adviseert dus een vraagprijs die lager moet liggen dan de beoogde opbrengst. Ze schat in dat ze met een vraagprijs van 375k wel boven de 390k verwacht te komen, hence haar schoorvoetende richtprijs van 389k. Zij heeft marktinformatie waaruit zij weet hoe de verhouding vraagprijs - te verwachten opbrengst moet liggen, daar komt haar vraagprijsadvies vandaan. Over de marktwaarde kan ik niet veel stellen. Een marktwaarde taxeer je aan de hand van referenties, een koopsom komt in de markt tot stand.

Wil je goed second guessen, roep dan zoals hierboven geopperd nog twee andere makelaars en ga daarna nog een keer alles naast elkaar zetten.

Geen idee of dat hier van toepassing is maar een jaren 70 woning in de genoemde prijsklasse nodigt in veel markten meestal een koper uit die op basis van budget koopt en niet een koper die op zoek is naar een romantische jaren 30 woning of een recent gebouwde energiezuinige woning.
Dankjewel voor je antwoord en ik snap je echt volledig. Heel eerlijk, onze woning is niet meer modern te noemen vind ik persoonlijk, maar het voordeel is dat alles netjes is gestuc en geen schrootjes meer aan het plafond etc. extra verduurzaming etc wat de andere woning dus niet heeft. Dus er zit wel degelijk wat verschil in dat je op de hoek meer moet verduurzamen wat je ook al gauw 20k kost aan vloer, spouwmuur en zonnepanelen.

Ik had gedacht dat de verbeterde energielabel van D naar A me gelijk zou trekken met de hoekwoning excl. garage, en dat de extra m2 in verhouding dus wel echt wat zouden opleveren. Persoonlijk zou ik het belachelijk vinden voor een woning van 133m2 minder te moeten betalen dan voor een hoek van 106m2, als je dan de garage ervan af trekt natuurlijk en de grond op laat wegen tegenover het energielabel. Het is geloof ik 20m2 meer grond wat de hoek heeft.

Maargoed, ik heb aan de makelaar gevraagd; wat nou als ik de beneden verdieping opknap naar de huidige "VT-wonen" stijl van tegenwoordig. Dan zit ik met energielabel en modernisering goed. Hoeveel zou dan de vraagprijs worden?

Antwoord was dat dat echt geen toegevoegde waarde had en dat de vraagprijs hetzelfde zou blijven want alles was zo netjes en goed onderhouden.

Ik ga 2 andere makelaars vragen en kijken hoe we nu verder gaan. Dan krijg ik misschien even een sanity check dat ik met een heel ander bedrag in m'n hoofd zit wat het gewoon niet gaat worden, of wel.

extra toevoeging, de M2 range die ik aangaf is wel gebaseerd op basis van woningen van rond de 125m2 dus inderdaad niet de kleinere woningen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001

Kju

Aurum schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:38:
[...]
Ik had gedacht dat de verbeterde energielabel van D naar A me gelijk zou trekken met de hoekwoning excl. garage, en dat de extra m2 in verhouding dus wel echt wat zouden opleveren. Persoonlijk zou ik het belachelijk vinden voor een woning van 133m2 minder te moeten betalen dan voor een hoek van 106m2, als je dan de garage ervan af trekt natuurlijk en de grond op laat wegen tegenover het energielabel. Het is geloof ik 20m2 meer grond wat de hoek heeft.
Ik snap je redenatie maar een enkele transactie is geen referentie. Sterker nog, de hoekwoning met garage en groter perceel is geen bruikbare referentie voor een tussenwoning. Je moet je tussenwoning vergelijken met andere tussenwoningen met zo veel mogelijk vergelijkbare kenmerken.
Maargoed, ik heb aan de makelaar gevraagd; wat nou als ik de beneden verdieping opknap naar de huidige "VT-wonen" stijl van tegenwoordig. Dan zit ik met energielabel en modernisering goed. Hoeveel zou dan de vraagprijs worden?

Antwoord was dat dat echt geen toegevoegde waarde had en dat de vraagprijs hetzelfde zou blijven want alles was zo netjes en goed onderhouden.
Over het algemeen zijn zulke investeringen die consumenten zelf uit (laten) voeren weg te strepen tegen waardestijging. Vooral smaakgevoelige oplossingen (Velen met mij daarbij verdragen geen vt-wonen) kunnen ook averechts werken. Je zou hooguit de verkoopbaarheid vergroten en het werk van de makelaar makkelijker maken terwijl de makelaar niet haar courtage zal verlagen.

PSN: Kjujay

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-09 15:19
Aurum schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:38:
[...]

Dankjewel voor je antwoord en ik snap je echt volledig. Heel eerlijk, onze woning is niet meer modern te noemen vind ik persoonlijk, maar het voordeel is dat alles netjes is gestuc en geen schrootjes meer aan het plafond etc. extra verduurzaming etc wat de andere woning dus niet heeft. Dus er zit wel degelijk wat verschil in dat je op de hoek meer moet verduurzamen wat je ook al gauw 20k kost aan vloer, spouwmuur en zonnepanelen.

Ik ga 2 andere makelaars vragen en kijken hoe we nu verder gaan. Dan krijg ik misschien even een sanity check dat ik met een heel ander bedrag in m'n hoofd zit wat het gewoon niet gaat worden, of wel.

extra toevoeging, de M2 range die ik aangaf is wel gebaseerd op basis van woningen van rond de 125m2 dus inderdaad niet de kleinere woningen.
Het hangt een beetje af van de plek en de woning etc, maar modernisering en duurzaamheidsmaatregelen kan je niet zomaar wegstrepen tegen meer grond. Het aanpassen van je woning kost geld maar is wel mogelijk. Meer grond erbij krijgen kan niet. Als je dus meer tuin gericht ben dan kan dat een stuk meer waarde hebben voor die persoon.

Ook het hebben van een garage kan weer een hele andere doelgroep aanspreken. Heeft dat huis ook een eigen oprit? Dit is voor velen namelijk ook weer een sterk pluspunt. Daarnaast heb je natuurlijk de overige voordelen van een hoekhuis: minder geluid (1 kant buren), mogelijk zijramen, mogelijk betere ligging, wellicht dichterbij parkeren (ik ken de situatie verder niet).

Als laatste puntje kan status ook nog meespelen. Hoe onnozel het soms ook is vaak is het toch wel appartement > rijtjeshuis > hoekhuis > 2-1 kap > vrijstaand. Zo zie je vaak dat bij een hoekhuis en een 2-1 kap die nagenoeg gelijk zijn de 2-1 kap toch een stuk duurder is.

Bedenk ook dat meer m2 niet voor iedereen relevant is. Als de primaire woonruimte (beneden) gelijk is en qua hoofdslaapkamer en badkamer het ook gelijk is dan is extra m2 bijvoorbeeld op zolder leuk maar niet de volle 3k per m2 waard.

Nog een laatste puntje dan: waar een rijtjeshuis vaak het instappunt is in de huizenmarkt (in mijn regio dan, stukje buiten randstad) kan een hoekhuis voor zowel instappers als doorstromers interessant zijn. Zeker momenteel is het kopen van een huis vaak geen puur rationele beslissing maar meer wat de gek ervoor geeft. Hoe groter dus de groep met geïnteresseerden hoe groter de kans op een (te) hoge prijs.

Ik sluit mij verder aan bij de eerdere adviezen, laat nog een a twee makelaars een prijs opmaken dan krijg je een beter idee. Je weet het echter pas echt wat je huis volgens de markt waard is als de biedingen binnen komen :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:55
Gewoon nog twee makelaars laten komen idd.

Hebben wij ook gedaan. Wij hadden drie makelaars uitgenodigd op 1 ochtend, met steeds een half uur er tussen. De eerste heeft zeer recent twee huizen in de straat verkocht maar zat erg laag in haar indicatie van de vraagprijs en kon dat ook niet goed onderbouwen toen we haar wezen op de verschillen tussen ons huis en de recent verkochte woningen in de straat. De andere twee makelaars zaten fors hoger, denk aan meer dan 40k verschil. Toen we hen vroegen naar hun onderbouwing, kregen we van beiden een veel beter verhaal obv kenmerken van onze woning vergeleken met de andere twee.

Dus gewoon een second en third opinion vragen, dan weet je meer waar je aan toe bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kartmans1
Members only:

[ Voor 16% gewijzigd door Kartmans1 op 15-02-2024 21:12 ]

• Toke_gt
  • Nu online
Kartmans1 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:08:
Huis inmiddels verkocht met een mooi bod boven de vraagprijs. Voorbehoud financiering ver onder de koopsom, en een bouwtechnische keuring tot 10k directe kosten.

Vind toch wel het laatste voorbehoud spannend. Appartement is van binnen tip top in orde, echter zijn de voegen buiten niet meer in allerbeste staat. In het verleden wel eens last gehad van schimmel op de muur in de slaapkamer (maar dat kon ook komen door slecht ventileren, woning van uit de jaren '40). Echter kan ik hier niet direct veel aan doen, aangezien dit allemaal via de VVE loopt... Zij hebben het op de planning, maar dat zeggen ze al twee jaar en wil nog niet echt opschieten.

Hoe loopt dit normaliter? Ik verwacht dat de bouwtechnische punten veelal op punten betrekking hebben waar de VVE in de toekomst wat aan gaat doen. Maar verwacht wel dat dit als nog in de 10k mee wordt genomen toch?

Helaas geen super bod gehad zonder deze technische keuring, anders had ik die wel gekozen voor de zekerheid :P.
Voegen die aan vervanging toe zijn, zijn geen directe kosten. Dat zou het zijn als er enorme lekkages zijn, of bijvoorbeeld houtrot. Kosten voor de VVE zouden alleen voor jouw appartementsdeel moeten gelden en als het goed is heeft de VVE daarvoor gespaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kartmans1
Toke_gt schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:12:
[...]

Voegen die aan vervanging toe zijn, zijn geen directe kosten. Dat zou het zijn als er enorme lekkages zijn, of bijvoorbeeld houtrot. Kosten voor de VVE zouden alleen voor jouw appartementsdeel moeten gelden en als het goed is heeft de VVE daarvoor gespaard.
Oké dat stelt me dan weer gerust! Die zijn er gelukkig niet. Verder zijn mijn kozijnen van kunststof en uit 2017, dus daar zit het aan de buitenkant dan ook niet in. Kan dus alleen de voegen/gevel bedenken van buiten.
Heb een benedenwoning, dus dak zal dan ook niet belangrijk zijn in dit geval.

• Toke_gt
  • Nu online
Kartmans1 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:16:
[...]

Oké dat stelt me dan weer gerust! Die zijn er gelukkig niet. Verder zijn mijn kozijnen van kunststof en uit 2017, dus daar zit het aan de buitenkant dan ook niet in. Kan dus alleen de voegen/gevel bedenken van buiten.
Heb een benedenwoning, dus dak zal dan ook niet belangrijk zijn in dit geval.
Nou, als dat op instorten staat, moet je er als benedenbuurman wel aan meebetalen. Dus als VVE daar niets voor heeft gereserveerd EN het moet per direct vervangen worden, kan dat een rol spelen. Maar dan had je dat vast geweten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kartmans1
Toke_gt schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:23:
[...]

Nou, als dat op instorten staat, moet je er als benedenbuurman wel aan meebetalen. Dus als VVE daar niets voor heeft gereserveerd EN het moet per direct vervangen worden, kan dat een rol spelen. Maar dan had je dat vast geweten.
Nee, het is een oud dak maar zeker niet op instorten. Dus dat komt wel goed. We gaan het meemaken volgende week. Ben er zelf ook bij tijdens de keuring dus ben benieuwd wat de keurder allemaal ziet.

• Exterminator
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-09 13:45
Wellicht een stomme vraag:

Onlangs is de bedenktijd voorbij en is mijn huis verkocht. De makelaar zal nu alle stukken verzenden naar de door de koper gekozen notaris. Als koper zijnde krijg je al snel mail m.b.t. de waarborgsom.
Krijg ik ook een mail van de notaris als verkoper zijnde, zodra zij de stukken hebben ontvangen van de makelaar? Ik heb namelijk ‘t idee dat mijn makelaar momenteel nog al traag is…

[ Voor 11% gewijzigd door Exterminator op 15-02-2024 23:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Exterminator schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 23:22:

Onlangs is de bedenktijd voorbij en is mijn huis verkocht. De makelaar zal nu alle stukken verzenden naar de door de koper gekozen notaris. Als koper zijnde krijg je al snel mail m.b.t. de waarborgsom.
Krijg ik ook een mail van de notaris als verkoper zijnde, zodra zij de stukken hebben ontvangen van de makelaar?
Even de notaris vragen of ze dat willen melden .

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 15-02-2024 23:24 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-09 20:06
@Aurum Eerlijk? Ik denk dat de makelaar het goed in schat.
Even ter vergelijking. Ik heb ook een twee onder 1 kap straks te koop. Jaren 70, Label A.
(Dak, spouw en vloerisolatie. Tripple glas overal nieuwe kunststof kozijnen. Zonnepanelen enzo.)

Maar dat komt echt nog steeds niet in de buurt van de comfort en energie prestatie van een echt nieuwbouw woning. Je zult dan zeker nog wel 100k in jou huis moeten investeren wil het een beetje op niveau van ee nieuwbouw komen en dan zit je nog steeds met een oud huis.

Als ik als persoon van afstand zou kijken en eenzelfde woning nieuwbouw zie is me dat dan zeker die 100K meer wel waard.

Mijn huis heeft ondanks een A label nog steeds een gasverbruik van 1200 kuub. Kijk vooral meer naar hoeveel je huis verbruikt dan naar de Label. Bij een nieuwbouw huis heb je letterlijk de BENG garantie eisen die super streng zijn.(Hier zitten complete berekeningen aan.)
Dat weegt niet op tegen een beetje spul in de spouw spuiten, want het hang sterk af van het materiaal en de manier hoe het gedaan is. Er is hier ook veel oplichting in dat deze isolatie bedrijven veel te weinig inspuiten om zo kosten te besparen.)

Die energie label is puur een zeer slechte indicatie. Maar heeft wel implicaties op de markt inderdaad. Als dezelfde type woning naast elkaar staat heeft het denk ik alleen meerwaarde.
Maar een A label woning met nieuwbouw vergelijken... Nope. Dat is totaal oneerlijk.

[ Voor 18% gewijzigd door Immutable op 16-02-2024 09:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

Immutable schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:21:
Even ter vergelijking. Ik heb ook een twee onder 1 kap straks te koop. Jaren 70, Label A.
(Dak, spouw en vloerisolatie. Tripple glas overal nieuwe kunststof kozijnen. Zonnepanelen enzo.)

Maar dat komt echt nog steeds niet in de buurt van de comfort en energie prestatie van een echt nieuwbouw woning. Je zult dan zeker nog wel 100k in jou huis moeten investeren wil het een beetje op niveau van ee nieuwbouw komen en dan zit je nog steeds met een oud huis.

Als ik als persoon van afstand zou kijken en eenzelfde woning nieuwbouw zie is me dat dan zeker die 100K meer wel waard.

Mijn huis heeft ondanks een A label nog steeds een gasverbruik van 1200 kuub. Kijk vooral meer naar hoeveel je huis verbruikt dan naar de Label. Bij een nieuwbouw huis heb je letterlijk de BENG garantie eisen die super streng zijn.(Hier zitten complete berekeningen aan.)
Dat weegt niet op tegen een beetje spul in de spouw spuiten, want het hang sterk af van het materiaal en de manier hoe het gedaan is. Er is hier ook veel oplichting in dat deze isolatie bedrijven veel te weinig inspuiten om zo kosten te besparen.)

Die energie label is puur een zeer slechte indicatie. Maar heeft wel implicaties op de markt inderdaad. Als dezelfde type woning naast elkaar staat heeft het denk ik alleen meerwaarde.
Maar een A label woning met nieuwbouw vergelijken... Nope. Dat is totaal oneerlijk.
Zolang je je energielabel kan verhogen door zonnepanelen te nemen is het energielabel een wassen neus. Leuk dat je 'gratis' elektrisch zou kunnen bijverwarmen maar je verbruikt dus nog steeds, en die tocht is ook niet opeens verdwenen 8)7

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
Immutable schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:21:

Ik snap je helemaal als je het over nieuwbouw hebt in 2024, want dan heb je het vaak ook over A+++/A++++ woningen. Hier noemen ze de "nieuwbouw" wijk uit 2012 nog steeds nieuwbouw. Die halen in de huidige energielabel show ook alleen A.

Maar goed de vraag die ik stelde was of iemand ervaringen had met de verkoop en zijn energielabel en wat de ervaringen zijn of ze daar positieve ervaringen mee hadden. Ik was namelijk voor mezelf aan het bepalen of extra investering dat ook zou opleveren in prijs. Die 100k die er nog in zou moeten om hem A+++ te krijgen krijg je er nooit voor in de vraagprijs.

Ik heb nu een afspraak met zo'n energielabel keurmeester en we gaan wel kijken wat daaruit gaat komen. Dan gaan we tot april wachten en eventueel nog het een en ander aan kleine klusjes doen die nodig zijn, de tuin even goed schoonmaken en dan gaan we pas eind april in de verkoop waarschijnlijk. Tegen die tijd nodig ik nog 2 andere makelaars uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Aurum schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:44:
[...]

Ik snap je helemaal als je het over nieuwbouw hebt in 2024, want dan heb je het vaak ook over A+++/A++++ woningen. Hier noemen ze de "nieuwbouw" wijk uit 2012 nog steeds nieuwbouw. Die halen in de huidige energielabel show ook alleen A.

Maar goed de vraag die ik stelde was of iemand ervaringen had met de verkoop en zijn energielabel en wat de ervaringen zijn of ze daar positieve ervaringen mee hadden. Ik was namelijk voor mezelf aan het bepalen of extra investering dat ook zou opleveren in prijs. Die 100k die er nog in zou moeten om hem A+++ te krijgen krijg je er nooit voor in de vraagprijs.

Ik heb nu een afspraak met zo'n energielabel keurmeester en we gaan wel kijken wat daaruit gaat komen. Dan gaan we tot april wachten en eventueel nog het een en ander aan kleine klusjes doen die nodig zijn, de tuin even goed schoonmaken en dan gaan we pas eind april in de verkoop waarschijnlijk. Tegen die tijd nodig ik nog 2 andere makelaars uit.
Volgens mij doe je alles beter dan gewoon A vooral voor je eigen woongenot. Maar ik denk eigenlijk eerder dat het heel veel mensen geen moer uitmaakt. Als je een huis uit de jaren 70 ziet en die vind je superleuk, snap je als het goed is zelf ook wel dat je daar wat tocht zou kunnen hebben of dat het gewoon wat meer stookkosten heeft. En andersom, een huis van na 2000 (of nou ja, 2010 misschien ondertussen) mag je gewoon van verwachten dat dat allemaal net wat beter voor elkaar is. Ik geloof wel dat als je 2 huizen ziet waar je enthousiast over bent, dat dan je 1e voorkeur die met het betere label is, maar A of A+ of A++? Ik geloof er niets van dat mensen enkel een huis met A++ willen....

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-09 20:06
Aurum schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:44:
[...]

De energielabel zorgt er wel voor dat je meer kanshebbers kunt krijgen. Want je kan meer lenen bij een hogere energielabel met dezelfde bruto jaarloon. En dus kunnen mensen meer bieden technisch gezien.
Alleen ik kijk er natuurlijk heel klinisch naar. Uiteindelijk gaat het er ook maar net om of je badkamer en keuken net in de smaak valt bij andere mensen. En het huis, de omgeving en noem het maar op.. zoveel factoren!

Heb zelf ook wat panelen op mijn dak gedaan om een label sprong te maken. :9 Dus snap je punt ergens ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Crazy D schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:57:
[...]

Volgens mij doe je alles beter dan gewoon A vooral voor je eigen woongenot. Maar ik denk eigenlijk eerder dat het heel veel mensen geen moer uitmaakt. Als je een huis uit de jaren 70 ziet en die vind je superleuk, snap je als het goed is zelf ook wel dat je daar wat tocht zou kunnen hebben of dat het gewoon wat meer stookkosten heeft. En andersom, een huis van na 2000 (of nou ja, 2010 misschien ondertussen) mag je gewoon van verwachten dat dat allemaal net wat beter voor elkaar is. Ik geloof wel dat als je 2 huizen ziet waar je enthousiast over bent, dat dan je 1e voorkeur die met het betere label is, maar A of A+ of A++? Ik geloof er niets van dat mensen enkel een huis met A++ willen....
Ik ging van 2019 naar (gerenoveerd met warmtepomp etc) 2000 en heel eerlijk... heeft die laatste een veel fijner binnenklimaat, geen droge lucht meer en de warmtepomp staat altijd laag te pruttelen ipv te pendelen omdat ie zijn warmte niet kwijt kan. En de extra energiekosten worden met direct verbruik met pv panelen opgewekt (groter dakoppervlak).

Lucht dicht klinkt heel leuk op papier, maar het is imo allemaal wat doorgeslagen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Exterminator schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 23:22:

Krijg ik ook een mail van de notaris als verkoper zijnde, zodra zij de stukken hebben ontvangen van de makelaar? Ik heb namelijk ‘t idee dat mijn makelaar momenteel nog al traag is…
Wat el gemeld werd: gewoon de notaris even vragen. Daarnaast is het ook echt niet gek om je makelaar achter de broek aan te zitten hoor. Zolang je het gewoon netjes houdt en het altijd in de toon blijft van "goh is dit of dat al geregeld?" zal geen makelaar daar iets tegenin kunnen brengen. Voel je vooral niet bezwaard, je betaalt ze uiteindelijk grof geld, bespreek dus ook gewoon wat jij niet lekker vindt lopen of wat je wil dat ze nu voor je gaan doen. Ook bij dingen die naar de notaris gaan, je makelaar is er voor jou en niet voor de notaris of de wederpartij. Dus hij/zij hoort ook zelfs dingen bij de notaris te leggen en/of te checken als dat nodig is. Desondanks: wees niet te terughoudend om zelf gewoon die vraag te stellen.

Wij zitten midden in de verkoop en onze makelaar moeten we soms ook vragen wat nu en welke vervolgstappen en of ze die paar geïnteresseerden nog na gaan bellen als we al een week verder zijn, etc.

Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Sport_Life schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:16:
[...]

Ik ging van 2019 naar (gerenoveerd met warmtepomp etc) 2000 en heel eerlijk... heeft die laatste een veel fijner binnenklimaat, geen droge lucht meer en de warmtepomp staat altijd laag te pruttelen ipv te pendelen omdat ie zijn warmte niet kwijt kan. En de extra energiekosten worden met direct verbruik met pv panelen opgewekt (groter dakoppervlak).

Lucht dicht klinkt heel leuk op papier, maar het is imo allemaal wat doorgeslagen .
Vriend van me heeft ook paar jaar terug huis gekocht met warmtepomp en gesloten lucht circulatie dingen zodat je je raam niet mag openen want dan raakt de sensor van slag. Maar komt dat omdat het een label A++ heeft, of omdat je overal vloerverwarming hebt (en in de zomer verkoeling?). Mijn huis uit 2008 met beneden enkel vloerverwarming was ook comfortabeler dan mijn jaren 70 huis nu met vloerverwarming + convectorputten. Vloerverwarming is gewoon supercomfortabel omdat de warmte overal is en niet vooral bij de radiator (kun je radiator ventilatoren neerzetten maar dat creëert een luchtstroom).

Exact expert nodig?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Crazy D schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:57:
[...]

Mijn 2 centjes: wij gaan van een A+ woning uit 2010 naar een A+++ woning uit 2022. Het verschil is gigantisch, met name vanwege de isolatiewaardes van grotendeels de muren, daken en vloer, maar deels ook ramen. Een plusje meer of minder lijkt weinig, maar het label is in het verleden zo uitgebreid omdat het ook niet eerlijk zou zijn om alle A labels ineens E te maken, wat anders het gevolg zou zijn.

Het is wel zo dat een A+++ of A++++ weinig comfort verschil oplevert omdat die 4+ met name zegt dat het volledig 0 op de meters is en grotendeels passief is. Dat is met veel dingen het leven: net die laatste stap is een enorme investering tegenover een beperkt voordeel op gebied van kosten en wooncomfort.

Ter vergelijk: onze A+ woning heeft zonnepanelen, geen warmtepomp, vloeren/muren/daken met 3,0-3,5 Rc-waarde en HR+(+) ramen overal. De A+++ woning waar we naartoe gaan heeft 5,0-6,3 Rc-waardes, ook zonnepanelen, overal HR++ glas en een L/W warmtepomp.

Kijk ik naar het energielabel dan is daar ook een toch wel aanzienlijk verschil. Het A+++ huis heeft een primair fossiel energiegebruik van 36 kWh/m2 en het A+ huis van 80 kWh/m2. Dat is dus (op papier) de energie die je nodig hebt om elk m2 oppervlak te verwarmen. Dat is dus ruim gehalveerd door slechts 2 plusjes.

Ik heb er weleens over na zitten denken en eigenlijk zou je wel tot een nieuwe belettering moeten komen, zeker gezien de vraag naar energiezuinige woningen. Mijn voorstel zou dan ook zijn:
A++++ wordt A+
A+++ wordt A
A++ wordt B
A+ wordt C
A wordt D
B wordt E
C wordt F
D wordt G
E t/m G wordt H

Reden dat ik er nog wel een A+ bijhoudt is om wat ik eerder al uitlegde: verschil zit hem amper in isolatie, meer in passiviteit van de woning en zorgen dat er geen lucht ontsnapt, dan zijn bijv. luchtroosters in de ramen een absolute no-go en moet je balansventilatie toepassen.

Nu zou dit natuurlijk een grote shock zijn waarmee ook mijn oude woning van A+ ineens C wordt, dat kan schrikken zijn omdat we nu eenmaal de oude letters gewend zijn, maar eigenlijk is het wel eerlijker want een A+ is eigenlijk gewoon prima maar ook weer niet super. Er is bij ons erg veel luchtlekkage via roosters, het dak merk je dat daar veel kou én warmte doorheen komt. En nogmaals: het is allemaal relatief, maar qua wooncomfort merk je dat echt wel. Daarom ook dat het 2x zoveel energie kost om te verwarmen dan het nieuwere A+++ huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Crazy D schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:29:
[...]

Vriend van me heeft ook paar jaar terug huis gekocht met warmtepomp en gesloten lucht circulatie dingen zodat je je raam niet mag openen want dan raakt de sensor van slag. Maar komt dat omdat het een label A++ heeft, of omdat je overal vloerverwarming hebt (en in de zomer verkoeling?). Mijn huis uit 2008 met beneden enkel vloerverwarming was ook comfortabeler dan mijn jaren 70 huis nu met vloerverwarming + convectorputten. Vloerverwarming is gewoon supercomfortabel omdat de warmte overal is en niet vooral bij de radiator (kun je radiator ventilatoren neerzetten maar dat creëert een luchtstroom).
A++ heeft geen enkele eis van gesloten luchtcirculatie. Sterker nog: onze A+++ woning heeft gewoon (zelfregulerende) ventilatieroosters en wel gehele woning vloerverwarming en -verkoeling.

Enige energielabel wat volgens mij een eis heeft van dergelijke zaken is dus A++++ omdat je dan echt passief moet zijn zoals ik hierboven al aangaf. Maar zelfs dan is het volgens mij niet eens zo dat de eis er ligt dat je luchtdicht moet zijn, maar meer dat je anders volgens de berekeningen gewoon nooit A++++ kan halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Crazy D schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:29:
[...]

Klopt , de combinatie vloerverwarming (LTV) en een warmtepomp is ideaal. Daarmee haal je de grootste winst, isolatie kan altijd (iets beter), maar de verschillen worden steeds kleiner naarmate de isolatie toeneemt. De grootste winst zit 'm in de eerste 5cm isolatie, en dat wordt al 25 jaar toegepast bij nieuwbouw.

Bijv. onze woning is na renovatie A+++, doordat de PV panelen meer opbrengen dan het verbruik. Isolatie is nog gewoon van 25 jaar geleden ;) (op het dak na).
Nadeel van teveel isolatie is dat de warmtepomp zijn warmte niet kwijt kan en gaat pendelen. Vergelijk het met een auto die 24/7 80 rijdt (wat oudere woning) of een nieuwbouwwoning met A++++ die dan weer 50 rijdt, dan weer 90, etc.

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 16-02-2024 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 15:35
Sport_Life schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:43:
[...]

Klopt , de combinatie vloerverwarming (LTV) en een warmtepomp is ideaal. Daarmee haal je de grootste winst, isolatie kan altijd (iets beter), maar de verschillen worden steeds kleiner naarmate de isolatie toeneemt. De grootste winst zit 'm in de eerste 5cm isolatie, en dat wordt al 25 jaar toegepast bij nieuwbouw.

Bijv. onze woning is na renovatie A+++, doordat de PV panelen meer opbrengen dan het verbruik. Isolatie is nog gewoon van 25 jaar geleden ;) (op het dak na).
Nadeel van teveel isolatie is dat de warmtepomp zijn warmte niet kwijt kan en gaat pendelen. Vergelijk het met een auto die 24/7 80 rijdt (wat oudere woning) of een nieuwbouwwoning met A++++ die dan weer 50 rijdt, dan weer 90, etc.
Tel je daarbij ook 5cm tempex als isolatie bij de vloeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 15:35
We staan op het punt om onze woning te gaan verkopen, onlangs is de buurman (tweekapper) verkocht, niet op funda gegaan.
Zelf hebben we al wat berichtjes ontvangen van mensen die graag onze woning zouden willen kopen.

Ligt het nu aan mij of is het altijd onverstandig om je woning niet op funda te laten gaan in deze markt?

Verkoopmakelaars staan aankomende week oriëntatie gesprekken mee gepland..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:35
BaBoK schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 22:01:
We staan op het punt om onze woning te gaan verkopen, onlangs is de buurman (tweekapper) verkocht, niet op funda gegaan.
Zelf hebben we al wat berichtjes ontvangen van mensen die graag onze woning zouden willen kopen.

Ligt het nu aan mij of is het altijd onverstandig om je woning niet op funda te laten gaan in deze markt?

Verkoopmakelaars staan aankomende week oriëntatie gesprekken mee gepland..
Inderdaad vrij dom om niet te doen wmb, de mensen die vooraf aangeven het huis te willen hebben doen hun bod toch wel gedurende het reguliere proces.
Ja je hebt vast een geval die ‘uit principe niet meedoet aan een inschrijving’ maar dat zijn niet de mensen die afgelopen jaren daadwerkelijk een huis hebben gekocht. Mis je dus weinig aan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
THM0 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 22:12:
[...]

Inderdaad vrij dom om niet te doen wmb, de mensen die vooraf aangeven het huis te willen hebben doen hun bod toch wel gedurende het reguliere proces.
Ja je hebt vast een geval die ‘uit principe niet meedoet aan een inschrijving’ maar dat zijn niet de mensen die afgelopen jaren daadwerkelijk een huis hebben gekocht. Mis je dus weinig aan.
Hier ben ik het totaal niet mee eens. En "dom", sorry?

Als je met meerdere makelaars hebt gepraat, de buren hun woning hebben verkocht, je zelf marktonderzoek hebt gedaan, etc. dan weet je gewoon wat je woning waard is. Als er dan iemand of meerderen zijn die interesse hebben en je kan er daarmee uitkomen met een bod waar je je in kan vinden, waarom zou je dan nog op Funda gaan?

Je vergeet namelijk even dat het voor sommige mensen ook gewoon veel waard is om zekerheid te hebben en er gewoon van af te zijn. Voor de meeste mensen is een huis kopen al geen hobby, laat staan verkopen.

Niet op Funda gaan heeft ook een hele bak met voordelen: je interieur blijft van het internet af, je hoeft geen opstartkosten meer aan de makelaar te betalen (ervan uitgaande dat foto's enzo nog gemaakt moeten worden), je hoeft niet x aantal dagen bezichtigingen te plannen en je huis helemaal spik en span te maken. En zo zijn er nog wel meer te benoemen, maar om het nou dom te noemen niet op Funda te gaan is extreem kortzichtig.
Pagina: 1 ... 161 ... 206 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.