Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 160 ... 201 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Kalentum schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:01:
[...]

Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt. Funda meldt dat huizen met een laag label minder vaak worden gevonden maar wel vaker een contactaanvraag krijgen (bron)

Ik vind een energielabel best nuttig, maar vooral om heel positief op te vallen. Een A-label op een huis uit 1910 is bijzonder. Een A-label (oude stijl) op een woning uit 2011 is min of meer volgens verwachting.
Thanks, ja dat vergelijk van een G naar een A woning i.c.m. contactaanvragen zal denk ik wel zo zijn omdat die G woningen ongetwijfeld vaak kluswoningen zijn en er dus meer belang is bij bezichtiging/contact dan een A label woning.

Wat je als laatste aangeeft is ook wel een beetje mijn idee: A is sowieso wel verwacht, er is hier geen huis te vinden met B of slechter, het is immers een nieuwbouwwijk en de oudste woningen zijn uit 2008. En omdat er best veel concurrentie kan zijn, denk ik dat die A+ die we hopelijk krijgen misschien nét dat streepje voor kan geven tov woningen die dat niet hebben. Of in ieder geval waar men niet de moeite heeft genomen voor het nieuwe label.

Ik ben ondertussen ook zelf op onderzoek uitgegaan en heb ik hier van alle vergelijkbare woningen in onze wijk die in +/- 3 jaar vallen qua bouwjaar van onze 2011 woning en nu te koop staan of recentelijk verkocht zijn de labels erbij gepakt en daarbij alleen gekeken naar die met nieuwe labels, want dat een oud label A zegt geloof ik wel.

Kostte me een half uurtje, maar dit leverde me het volgende inzicht op:
- 12 woningen met nieuw label
- 5 zonder zonnepanelen, 7 met (minstens 14 stuks, wij hebben er 20)
- alle 7 woningen met zonnepanelen hebben A+ of A++
- alle 5 woningen met A label onder het nieuwe label hebben géén zonnepanelen

Kortom: ik trek voor mijzelf de conclusie dat de kans erg groot is dat we dankzij de 20 zonnepanelen naar A+ gaan en heb dus besloten een nieuwe aan te vragen icm wat jij ook aangeeft. Er zullen genoeg mensen tussenzitten die het zonde vinden om die €250 uit te geven, maar ik bekijk het op het grotere geheel en wie weet levert dit net die ene bieder/koper op die anders was afgehaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:39
MooDyBLueS schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:29:
[...]

Thanks, ja dat vergelijk van een G naar een A woning i.c.m. contactaanvragen zal denk ik wel zo zijn omdat die G woningen ongetwijfeld vaak kluswoningen zijn en er dus meer belang is bij bezichtiging/contact dan een A label woning.
Ik denk dat verreweg de meeste woningen verkocht worden nadat er 1 of meer bezichtigingen hebben plaatsgevonden.

Mijn conclusie was meer dat mensen weliswaar een goed energielabel belangrijk vinden, maar als het puntje bij paaltje komt geen beslissende factor is.
Wat je als laatste aangeeft is ook wel een beetje mijn idee: A is sowieso wel verwacht, er is hier geen huis te vinden met B of slechter, het is immers een nieuwbouwwijk en de oudste woningen zijn uit 2008. En omdat er best veel concurrentie kan zijn, denk ik dat die A+ die we hopelijk krijgen misschien nét dat streepje voor kan geven tov woningen die dat niet hebben. Of in ieder geval waar men niet de moeite heeft genomen voor het nieuwe label.

Ik ben ondertussen ook zelf op onderzoek uitgegaan en heb ik hier van alle vergelijkbare woningen in onze wijk die in +/- 3 jaar vallen qua bouwjaar van onze 2011 woning en nu te koop staan of recentelijk verkocht zijn de labels erbij gepakt en daarbij alleen gekeken naar die met nieuwe labels, want dat een oud label A zegt geloof ik wel.

Kortom: ik trek voor mijzelf de conclusie dat de kans erg groot is dat we dankzij de 20 zonnepanelen naar A+ gaan en heb dus besloten een nieuwe aan te vragen icm wat jij ook aangeeft. Er zullen genoeg mensen tussenzitten die het zonde vinden om die €250 uit te geven, maar ik bekijk het op het grotere geheel en wie weet levert dit net die ene bieder/koper op die anders was afgehaakt.
Mooi uitzoekwerk! Nou voor B-label hoef je dan niet bang te zijn lijkt mij. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:07

lord_fh

PS5

mensen, ik heb een vraag waar ik met google niet goed uit kom.

Ons huis gaat verkocht worden. Er zit flinke overwaarde op en voor de hypotheek van het nieuwe huis is met de (desktop) taxatie gewerkt die lager is dan de verkoop waarde (is nog niet verkocht, maar het gaat erboven weg) .

Stel de werkelijke verkoopwaarde is 25k hoger dan waar het voor de hypotheek voor getaxaard is (en die taxatie is ook al ruim boven wat er nog aan hypotheek open staat overigens), wat gebeurd er dan als ik die 25k "EXTRA" in het huis stop om het op te knappen/verduurzamen (nieuw dakraam, HR++ beneden etc.) , wat betekend dat voor de belasting enzo ? het gaat echt in het huis , maar bij overdracht moet dan dus een deel de hypotheek in en een deel wil ik zelf hebben om de offertes te betalen voor het huis.

Kan je dat bij de belasting dan aangeven het jaar erna ivm rente aftrek ?

Ik heb hier even kortsluiting van in mijn hoofd, kom er niet uit met zoeken op google, wat ik wil weten krijg ik niet echt naar voren....

[ Voor 12% gewijzigd door lord_fh op 18-12-2023 16:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:47

Sport_Life

Solvitur ambulando

lord_fh schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:35:
mensen, ik heb een vraag waar ik met google niet goed uit kom.

Ons huis gaat verkocht worden. Er zit flinke overwaarde op en voor de hypotheek van het nieuwe huis is met de (desktop) taxatie gewerkt die lager is dan de verkoop waarde (is nog niet verkocht, maar het gaat erboven weg) .

Stel de werkelijke verkoopwaarde is 25k hoger dan waar het voor de hypotheek voor getaxaard is, wat gebeurd er dan als ik die 25k "EXTRA" in het huis stop om het op te knappen/verduurzamen (nieuw dakraam, HR++ beneden etc.) , wat betekend dat voor de belasting enzo ? het gaat echt in het huis , maar bij overdracht moet dan dus een deel de hypotheek in en een deel wil ik zelf hebben om de offertes te betalen voor het huis.

Kan je dat bij de belasting dan aangeven het jaar erna ivm rente aftrek ?
Ja , gewoon bonnetjes bewaren.
Niet alles mag, verlijmde pvc wel, los laminaat niet bijvoorbeeld.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

Sport_Life schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:36:
[...]

Ja , gewoon bonnetjes bewaren.
Niet alles mag, verlijmde pvc wel, los laminaat niet bijvoorbeeld.
Ja net als dakbedekking, puien vervangen enzo (alles wat "vast" zit ) dacht ik.
maar is daar een stelpost voor dan bij je aangifte ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

lord_fh schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:37:
[...]

Ja net als dakbedekking, puien vervangen enzo (alles wat "vast" zit ) dacht ik.
maar is daar een stelpost voor dan bij je aangifte ?
Bij je aangifte geef je aan dat de volledige overwaarde (dus je volledige lening) voor de aankoop of verbouwing van de nieuwe woning is. Dan komt dat in box 1 (= recht op hra).

Je kunt een deel gebruiken voor een laminaatvloer, auto, vakantie of wat dan ook, dat deel van je lening is dan niet voor woning en valt dus in box 3 (dus geen hra).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Kalentum schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:39:
[...]

Ik denk dat verreweg de meeste woningen verkocht worden nadat er 1 of meer bezichtigingen hebben plaatsgevonden.

Mijn conclusie was meer dat mensen weliswaar een goed energielabel belangrijk vinden, maar als het puntje bij paaltje komt geen beslissende factor is.
Ja excuus, ik bedoelde niet dat je bij een A label niet bezichtigd, maar meer dat je bij een G label juist meerdere keren wilt bezichtigen en ook van tevoren al bellen om het nodige te vragen voordat je überhaupt gaat kijken.

Bij een A label woning is het meestal voldoende om een keertje te kijken en globaal de staat op te nemen evt. gecombineerd met een voorbehoud voor bouwtechnische keuring indien je ervoor wilt gaan. Maar geen bezichtiging zal inderdaad niet zo vaak voorkomen nee. ;)
[...]

Mooi uitzoekwerk! Nou voor B-label hoef je dan niet bang te zijn lijkt mij. Succes!
Zo dacht ik dus ook, thanks! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

ben ik weer, ik zit echt midden in de aankoop van en de verkoop van een nieuw en ons oude huis :)

Nieuwe huis is rond, oude huis loopt. Nu ben ik met de notaris bezig voor de aankoop van ons nieuwe huis, uiteraard mogen wij die kiezen dus dat gedaan en e.e.a aangeleverd (hypotheek offerte etc.), recht toe recht aan we gaan dat overschrijven en dan hebben we even dubbele hypotheek tot het andere huis wordt opgeleverd.

maar daarna kwam bij mij de vraag naar boven: hoe zit dat straks met de verkoop van ons oude huis ? de kopers mogen de notaris kiezen tot zover duidelijk, maar hoe werkt dat dan moet de lopende hypotheek die afgelost moet worden en overbruggingskrediet i.v.m. overwaarde die op het nieuwe huis moet worden ingelost en eventuele overwaarde die ik wil opnemen om in het nieuwe huis te stoppen, weet zon nieuwe notaris dit op basis van onze persoons gegevens of moet ik straks allerlei documenten aanleveren en moet ik hopen dat die mensen optijd een notaris doorgeven zodat ik dat optijd kan doen ?

ik kom hier even niet uit (wellicht zit mijn hoofd even te vol haha)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:52
lord_fh schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:19:
ben ik weer, ik zit echt midden in de aankoop van en de verkoop van een nieuw en ons oude huis :)

Nieuwe huis is rond, oude huis loopt. Nu ben ik met de notaris bezig voor de aankoop van ons nieuwe huis, uiteraard mogen wij die kiezen dus dat gedaan en e.e.a aangeleverd (hypotheek offerte etc.), recht toe recht aan we gaan dat overschrijven en dan hebben we even dubbele hypotheek tot het andere huis wordt opgeleverd.

maar daarna kwam bij mij de vraag naar boven: hoe zit dat straks met de verkoop van ons oude huis ? de kopers mogen de notaris kiezen tot zover duidelijk, maar hoe werkt dat dan moet de lopende hypotheek die afgelost moet worden en overbruggingskrediet i.v.m. overwaarde die op het nieuwe huis moet worden ingelost en eventuele overwaarde die ik wil opnemen om in het nieuwe huis te stoppen, weet zon nieuwe notaris dit op basis van onze persoons gegevens of moet ik straks allerlei documenten aanleveren en moet ik hopen dat die mensen optijd een notaris doorgeven zodat ik dat optijd kan doen ?

Dat regelt de notaris van de kopers. Die vraagt aflosnota's op bij bank van de gevestigde hypotheken, waaronder de overbrugging, de factuur van de makelaar etc. Je ontvangt dan een nota van afrekening waar alles op staat. In ons geval dat daar ook een verrekening vooruitbetaalde erfpacht bij en gemeentelijke belastingen.

Superservice, maar daar brengen ze kosten voor in rekening. In mijn geval 2x 189 eu voor het royeren van de hypotheken en dan mocht ik ook nog parkeren voor 7,50 per uur. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:04
lord_fh schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:19:

De overbruggingshypotheek wordt bij aankoop van je nieuwe huis gevestigd op je oude woning, de notaris van de koper van jouw oude woning zal bij het kadaster opvragen welke hypotheken op de woning gevestigd zijn en daar een aflosnota voor opvragen bij de diverse geldverstrekkers. Na afloop van de transactie zijn die hypotheken afgelost. Jij ontvangt als verkoper het evt batig saldo na aftrek van jouw kosten op het door jou aan notaris verstrekte rekeningnummer. Je moet nadat je het geld ontvangen hebt de resterende overwaarde vervolgens zelf inbrengen in de hypotheek van je nieuwe woning. Je kunt het geld ook zelf houden maar dan kun je te maken krijgen met de bijleenregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterminator
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Hallo,

Ik zit even met het volgende:

Recent hebben wij (vriendin en ik) een woning gekocht, zodat we kunnen gaan samenwonen. Het bod hebben wij old school gemaild met een biedingsbrief als bijlage.

Bij deze verkopende makelaar heb ook ik besloten om mijn woning te verkopen (mijn vriendin bij een andere makelaar).
Echter kom ik er zojuist achter middels een collega van mij dat het sinds begin dit jaar verplicht is om move.nl te gebruiken. Ook de eerste hit van google geeft dit aan, echter lees ik ook veel over een ‘logboek’. Waardoor het beetje vaag blijft voor mij.

Kan iemand mij vertellen hoe dit precies zit (voor dat ik de makelaar confronteer)? Hij gaf zelf aan afgelopen week bij het tekenen van het contract dat zij geen move gebruiken, maar biedingen wel op een andere manier digitaal bij houden en momenteel bezig zijn met een nieuw systeem (wat nu nog niet vlekkeloos werkt, dus niet in gebruik is). De vragenlijsten heb ik ook gewoon op papier gekregen en niet digitaal.

Zit ik bij een louche makelaar?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Doe eens niet gelijk zo raar…. Natuurlijk is een specifiek software platform als Move niet verplicht, kan ook prima op een andere manier.

En vraag het gewoon aan je (NVM?) makelaar ipv gelijk dit soort rare theorieën te bedenken.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 22-12-2023 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:59
move.nl is niet verplicht net als Funda niet verplicht is. Wat wel verplicht is, is dat na het passeren van de akte het biedlogboek opgevraagd moet kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l2emco
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 24-02-2024
Hallo,

Wij hebben ons huis sinds 14/12/2023 te koop staan voor een goede prijs.
Er was heel veel belangstelling dus heeft mijn verkoop makelaar een soort 2daagse "Open dag" gehad maar dan wel via aanmeldingen.
2 dagen lang (afgelopen Woensdag en Donderdag) 15 mensen/stellen/etc door ons huis heen. Nu zijn we 2 dagen verder maar nogsteeds hebben we geen bod ontvangen.
Onze makelaar verwacht wel wat biedingen na de kerst..
Ik denk bij mijzelf als je het huis echt graag zou willen zou ik wel direct een bod uitbrengen of de volgende dag of zie ik dat nu verkeerd?
Ons huis heeft een goede prijs en is compleet vernieuwd dus hoeft niet veel meer aan te gebeuren.
Heb er slecht van geslapen haha.. Ons nieuwe huis is al aangekocht, ik verwacht dat ons oude huis snel verkocht is maar snap niet waarom er nog geen biedingen zijn uitgebracht of wil ik te snel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02:40
Ja… zeker in deze tijd van het jaar.

Ons bod kwam trouwens een week later.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l2emco
kw_nl schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 08:39:
[...]

Ja… zeker in deze tijd van het jaar.

Ons bod kwam trouwens een week later.
Oke, had jij niet dat je dacht van willen ze het huis wel?
en hoeveel bezichtigingen had jij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isildir
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-02 08:25
l2emco schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 07:47:
Hallo,

Er was heel veel belangstelling dus heeft mijn verkoop makelaar een soort 2daagse "Open dag" gehad maar dan wel via aanmeldingen.
2 dagen lang (afgelopen Woensdag en Donderdag) 15 mensen/stellen/etc door ons huis heen. Nu zijn we 2 dagen verder maar nogsteeds hebben we geen bod ontvangen.
Ik denk bij mijzelf als je het huis echt graag zou willen zou ik wel direct een bod uitbrengen of de volgende dag of zie ik dat nu verkeerd?
Ons huis heeft een goede prijs en is compleet vernieuwd dus hoeft niet veel meer aan te gebeuren.
Heb er slecht van geslapen haha.. Ons nieuwe huis is al aangekocht, ik verwacht dat ons oude huis snel verkocht is maar snap niet waarom er nog geen biedingen zijn uitgebracht of wil ik te snel?
Wij hebben ook een vrij nieuw huis (bouwjaar 2020) in de verkoop. Alles nieuw, alles er op en er aan.

Buren, vrienden, en makelaar verwachtten allemaal dat het binnen een paar dagen wel verkocht zou zijn. Helaas staat het nu al vier maanden te koop. Wel bezichtigingen maar geen bod. Mijn ervaring (ook met eerdere huizen) is dat je snel (binnen een dag) een bod krijgt als er interesse is. Duurt het langer dan wordt het niets (uitzonderingen daargelaten).

Ik denk dat je jezelf het best kunt opmaken voor de tweede wind. Er zullen mondjesmaat wel nieuwe bezichtigingen komen maar niet meer in de frequentie van het begin. Succes met je verkoop! 🍀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:00
Hallo,

15 bezichtigingen zou normaalgesproken genoeg moeten zijn voor een bod of wat. Maar zou idd verwachten dat als er mensen serieus geïnteresseerd zijn ze zelfde dag of volgende dag een bod doen, of bijv. Al direct een twee afspraak maken om nog een keer met een aankoopmakelaar oid langs te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plempie
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 27-06 22:24
Gezien de belangstelling kun je ook denken aan verkoop bij inschrijving. Dan dwing je in elk geval een maximale bedenktijd af voor degenen die echt geïnteresseerd zijn om met een bod te komen. Heb je vanuit de makelaar enig idee wat het niveau van enthousiasme was bij de kijkers?

Houd er bij inschrijving wel rekening mee dat dan vaak biedingen pas vlak voor de deadline binnenkomen. Zorgt dus niet per se voor minder stress.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
Joh mensen hebben echt even andere dingen aan hun hoofd nu; werk afronden voor de kerstvakantie, kerstinkopen doen etc. Het is gewoon niet de periode van het jaar om snel van je huis af te komen. Daarnaast daalt de rente dus ik vermoed dat veel mensen sowieso geen enorme haast hebben. Ik zou volgende week je makelaar vragen de mensen die langs zijn geweest te bellen om te vragen wat ze ervan vonden en dan verder zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Hallo,

Wellicht toch niet zo'n goede prijs. Of toch dat het huis in de praktijk minder is dan op de foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l2emco
Plempie schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 09:25:
[...]

Gezien de belangstelling kun je ook denken aan verkoop bij inschrijving. Dan dwing je in elk geval een maximale bedenktijd af voor degenen die echt geïnteresseerd zijn om met een bod te komen. Heb je vanuit de makelaar enig idee wat het niveau van enthousiasme was bij de kijkers?

Houd er bij inschrijving wel rekening mee dat dan vaak biedingen pas vlak voor de deadline binnenkomen. Zorgt dus niet per se voor minder stress.
Dit vergeten te vertellen maar dat hebben we dus ook gedaan,
de Deadline loopt t/m 28 December en op 29 December zouden wij een keuze moeten maken.
Is dus normaal dat ze op het aller laatst gaan bieden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Isildir
  • Laatst online: 15-02 08:25
l2emco schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 09:39:
[...]

de Deadline loopt t/m 28 December en op 29 December zouden wij een keuze moeten maken.
Dan hebben mensen nog bijna een week (!) om te bieden. Zoals eerder gezegd; mensen bieden op het laatste moment bij zo’n proces. Don’t sweat it

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:02
[...]

Ja dat is heel erg normaal. Meteen bieden is met een deadline zelfs ongebruikelijk. Dus geen gepieker (!) met de kerst, dit gaat vast goedkomen volgende week.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Men biedt dan vaak ook juist expres zo laat mogelijk, om zo de verkopende makelaar niet in de kaart te spelen met opmerkingen naar andere bieders en/of bevriende aankoopmakelaars.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l2emco
Toke_gt schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 10:29:
[...]

Ja dat is heel erg normaal. Meteen bieden is met een deadline zelfs ongebruikelijk. Dus geen gepieker (!) met de kerst, dit gaat vast goedkomen volgende week.
Dankje!
Is het ook openbaar dan voor alle bieders te zien wat een ander bied of is dat gesloten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toke_gt
l2emco schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 10:56:
[...]
Dankje!
Is het ook openbaar dan voor alle bieders te zien wat een ander bied of is dat gesloten?
Dat is gesloten voor de bieders, maar verkopend makelaar kan anderen (makelaars, kopers) wel aangeven of ze een vergelijkbaar bod hebben of daar ver onder zitten.
Daarom wacht iedereen tot het laatst, want niemand wil zich in de kaarten laten kijken, of ze willen zelf wat duiding bij het uitbrengen van het bod. Lees maar wat terug in dit topic, hoe dat gaat bij mensen die een deadline hadden. Aan het eind gaat dat ineens bewegen.

[ Voor 26% gewijzigd door Toke_gt op 23-12-2023 11:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plempie
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 27-06 22:24
Gesloten systeem inderdaad. De andere biedingen worden pas vrijgegeven aan de mensen die een bod hebben uitgebracht, nadat je al een definitieve overeenkomst hebt met een koper. Tijdens het proces moeten ze dus blind bieden, maar achteraf kunnen ze het biedlogboek opvragen. Maar zoals gezegd kan de verkopende makelaar weleens tussendoor wat info vrijgeven, wat natuurlijk vanuit het perspectief van de koper negatief kan uitpakken als je daardoor wordt overboden. En dan krijg je dus dat iedereen wacht tot het laatste moment.

[ Voor 31% gewijzigd door Plempie op 23-12-2023 11:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
[...]

Wel een belangrijk detail :+

Komt goed, iedereen gaat er eerst even rustig voor zitten en dan komen op het laatste moment alle telefoontjes en mailtjes bij de makelaar. Niemand gaat nu al een bod doen. Zou je dat zelf wel doen dan?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l2emco
JanHenk schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 12:46:
[...]

Wel een belangrijk detail :+

Komt goed, iedereen gaat er eerst even rustig voor zitten en dan komen op het laatste moment alle telefoontjes en mailtjes bij de makelaar. Niemand gaat nu al een bod doen. Zou je dat zelf wel doen dan?
Als ik graag het huis zou willen hebben wel, mijn nieuwe huis heb ik wel een weekje overna gedacht maar dat was weer een hele andere prijs klasse dan mijn huis wat ik nu verkoop.
Deze woningen staan niet langer dan 2/3 weken te koop omdat er geen aanbod is hier in de prijs klasse.
Maar alsnog misschien met die deadline is het afwachten, mocht daar geen goed bod bij zitten dan opnieuw bezichtigingen plannen..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-07 16:14
Had nog wat subsidie liggen, denk je dat het handig is om toch mijn B label naar A te krikken ondanks dat de koper in 2024 er niet "meer" door kan lenen? Het is in principe gratis geld, en zijn er meer mensen die liever op A zoeken dan B? Gaat om 8 zonnepaneeltjes er bij op leggen. 3400Wp 3 fase.

Denk dat het sowieso waarde toevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
THM0 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:25:
[...]

De overbruggingshypotheek wordt bij aankoop van je nieuwe huis gevestigd op je oude woning, de notaris van de koper van jouw oude woning zal bij het kadaster opvragen welke hypotheken op de woning gevestigd zijn en daar een aflosnota voor opvragen bij de diverse geldverstrekkers. Na afloop van de transactie zijn die hypotheken afgelost. Jij ontvangt als verkoper het evt batig saldo na aftrek van jouw kosten op het door jou aan notaris verstrekte rekeningnummer. Je moet nadat je het geld ontvangen hebt de resterende overwaarde vervolgens zelf inbrengen in de hypotheek van je nieuwe woning. Je kunt het geld ook zelf houden maar dan kun je te maken krijgen met de bijleenregeling.
Maar als je 2% overdrachtsbelasting hebt, heb je dus wel plicht dat het andere huis je eerste woonplek gaat worden. Had ergens gelezen dat je dan wel binnen 2 maand moet ingeschreven zijn op de gekochte woning? Klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
Immutable schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 14:05:
[...]

Maar als je 2% overdrachtsbelasting hebt, heb je dus wel plicht dat het andere huis je eerste woonplek gaat worden. Had ergens gelezen dat je dan wel binnen 2 maand moet ingeschreven zijn op de gekochte woning? Klopt dat?
Dat staat nergens. Je dient enkel te verklaren dat je er zelf 'voor langere tijd' in gaat wonen. Je mag bijv na aankoop eerst een tijd verbouwen. Als je er daarna zelf in gaat wonen mag je gewoon het 2% tarief aanhouden.

https://www.belastingdien...chtsbelasting/laag-tarief

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Wij hadden de situatie dat onze verhuisdatum (feitelijk en gemeentelijk) afhankelijk was wanneer mijn moeder kon 'meeverhuizen' naar het verpleeghuis in de plaats waar wij gingen wonen. Dat kon in het slechtste geval wel eens 6 maanden duren. Ik heb dat aangegeven bij de notaris en die gaf ook aan dat dat geen enkel probleem was.

(Maand later was er plek en toen zijn wij ook verhuisd :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
l2emco schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 08:47:
[...]

Oke, had jij niet dat je dacht van willen ze het huis wel?
en hoeveel bezichtigingen had jij?
Beetje wel, maar makelaar was er relaxter in. We hadden toen iets van 9 bezichtigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
ArthurMorgan schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 15:29:
Wij hadden de situatie dat onze verhuisdatum (feitelijk en gemeentelijk) afhankelijk was wanneer mijn moeder kon 'meeverhuizen' naar het verpleeghuis in de plaats waar wij gingen wonen. Dat kon in het slechtste geval wel eens 6 maanden duren. Ik heb dat aangegeven bij de notaris en die gaf ook aan dat dat geen enkel probleem was.

(Maand later was er plek en toen zijn wij ook verhuisd :) )
Bedankt. Heb ook zo'n situatie namelijk dat ik nog mensen bij mij in heb wonen die er rond maart 2024 uit gaan. (Familie) die ik help om even ergens tijdelijk te wonen voordat hun nieuwbouw woning af is. En ik heb dus een woning gekocht maar woon daar ook nog niet maar dacht... Moet mezelf dan wel daar inschrijven anders dat ik een naheffing krijg van 8,4% overdrachtsbelasting. En om het nog complexer te maken is dat de woning die ik gekocht heb ga slopen. Haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04:39
Toke_gt schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 10:59:
[...]

Dat is gesloten voor de bieders, maar verkopend makelaar kan anderen (makelaars, kopers) wel aangeven of ze een vergelijkbaar bod hebben of daar ver onder zitten.
Daarom wacht iedereen tot het laatst, want niemand wil zich in de kaarten laten kijken, of ze willen zelf wat duiding bij het uitbrengen van het bod. Lees maar wat terug in dit topic, hoe dat gaat bij mensen die een deadline hadden. Aan het eind gaat dat ineens bewegen.
Dit klopt als een bus.

Ik heb in 2021 mijn huis verkocht.
Nieuwbouw / zeer gewild.

Om 14:00 sloot het biedingproces.
Om 13.50 stond de makelaar op de stoep.

Laatste uur waren er ongeveer 5-6 biedingen binnen gekomen.
Daarbij werd de makelaar ook continu gebeld door mede makelaars.

Waarvan 1 makelaar letterlijk de vraag stelde is er al hogere geboden dan dit bedrag.

Mijn makelaar antwoordde: wij zijn nu de biedingen aan het bekijken en ik bel u zo terug.

Uiteindelijk hebben het hoogste bod samen gebeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absurdsmash
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-02 14:48
ArthurMorgan schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 10:33:
Men biedt dan vaak ook juist expres zo laat mogelijk, om zo de verkopende makelaar niet in de kaart te spelen met opmerkingen naar andere bieders en/of bevriende aankoopmakelaars.
Ja, dat voorkom je liever. Ik ontving gisteren nog een mail van een verkopend makelaar dat er een bod is gedaan op een huis dat wij recent hebben bekeken. Prima. Of ik op korte termijn m'n bod kenbaar kon maken als ik belangstelling heb. Afsluitende noot was: "wij kunnen u niet beloven dat er ruimte voor onderhandeling is". :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K1p
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 02:15

K1p

[...]

Hier 60 kijkers, 18 biedingen, allemaal in de laatste 10minuten op 4 biedingen na, die waren of dagen eerder of een uur van tevoren.

Misschien geeft het je weer wat hoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 24-07 15:40
[...]

Al biedingen? Succes morgen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spekkie7
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 28-01-2024
Een vraag. Mijn woning is verkocht en in de vragenlijst is destijds aangegeven dat er geen scheuren aanwezig zijn in plafonds. In het gehele huis zijn op de plafonds echter 2 haarscheuren aanwezig. Echter toen vergeten te benoemen omdat ze dusdanig niet opvallen en ik het zelf vergeten ben.

Tijdens de bezichtiging heeft men de scheuren kunnen zien, ze zijn niet verborgen. Daarna volgde een bouwtechnische keuring waarbij de kopers aanwezig waren en toen zijn de scheuren niet opgemerkt of ter sprake gekomen.

Mijn vraag is nu, zou dit aangemerkt kunnen worden als een verborgen gebrek? Omdat in de vragenlijst staat dat hier geen sprake van is.

Of niet? Omdat het niet verborgen is en de koper meermaals de kans gehad heeft om het te signaleren.

Ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:22
spekkie7 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:51:

Tijdens de bezichtiging heeft men de scheuren kunnen zien, ze zijn niet verborgen. Daarna volgde een bouwtechnische keuring waarbij de kopers aanwezig waren en toen zijn de scheuren niet opgemerkt of ter sprake gekomen.

Ben benieuwd!
Verborgen gebreken zijn in principe voor risico koper. Zeker zichtbare zaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04:15
Als iets zichtbaar is is het toch sowieso geen verborgen gebrek?

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 24-07 17:50
Is een haarscheur überhaupt wel een gebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spekkie7
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 28-01-2024
Ik denk ook dat wanneer iets zichtbaar is, het geen verborgen gebrek meer te noemen is. En inderdaad de term gebrek is hier wat overdreven. Soms maak je jezelf misschien te druk om iets kleins :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
spekkie7 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:51:
Een vraag. Mijn woning is verkocht en in de vragenlijst is destijds aangegeven dat er geen scheuren aanwezig zijn in plafonds. In het gehele huis zijn op de plafonds echter 2 haarscheuren aanwezig. Echter toen vergeten te benoemen omdat ze dusdanig niet opvallen en ik het zelf vergeten ben.
Een haarscheur in het stucwerk op plafond is ook iets anders dan een scheur in de plafonddelen zelf. Dus no worries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
spekkie7 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:31:
Ik denk ook dat wanneer iets zichtbaar is, het geen verborgen gebrek meer te noemen is. En inderdaad de term gebrek is hier wat overdreven. Soms maak je jezelf misschien te druk om iets kleins :)
Zo makkelijk werkt het niet, want als koper mag je gewoon uit gaan van wat de verkoper mededeelt op de vragenlijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:22
Hielko schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:08:
[...]

Zo makkelijk werkt het niet, want als koper mag je gewoon uit gaan van wat de verkoper mededeelt op de vragenlijst.
Nee hoor scheuren in mijn keukenkastjes hoefde niet op de lijst van mijn makelaar omdat het zichtbaar was. Koper is verplicht tot onderzoek en verkoper heeft meldplicht. Zaken die gewoon zichtbaar zijn kun je bij bezichtiging oordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
HEY_DUDE schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:19:
[...]

Nee hoor scheuren in mijn keukenkastjes hoefde niet op de lijst van mijn makelaar omdat het zichtbaar was. Koper is verplicht tot onderzoek en verkoper heeft meldplicht. Zaken die gewoon zichtbaar zijn kun je bij bezichtiging oordelen.
Ja, maar als je dus zwart op wit zet dat een zeker gebrek niet aanwezig is, dan maakt het dus niet meer uit of de koper het wel of niet kan zien. Als er een vraag op de vragenlijst zou staan heb je een scheur in je keukenkastje en je zegt nee terwijl die er wel is dan kom je niet meer weg met zeggen dat de koper het gewoon had kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

vraag die ik niet terug kan vinden via google oid:

We hebben ons huis verkocht (jeej) en in de lijst met ter overname dingen had ik de kamerthermostaat staan. (zon nefit ding die je met je telefoon kan bedienen, dus dat is de thermostaat beneden en het kastje boven die het signaal omzet). ik heb dat gedaan omdat ik die net zo goed in mijn nieuwe huis kan gebruiken en zon ding compleet 250 euro + kost.

men heeft hier niet op gereageerd, prima, dus ik ga hem eraf halen.

De vraag is: ben ik verplicht een nieuwe thermostaat op te hangen ? (gewoon cheap ass ding zou ik dan doen) of kan ik het gewoon zo zonder thermostaat laten bij oplevering ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Er moet een thermostaat in zitten ja. Maar dat mag dus wel een goedkope zijn verder. (Voor de duidelijkheid, na overleg. Persoonlijk vind ik de overnamelijst wel overleg, maar de posters hierna blijkbaar niet :) )

Je kunt andere afspraken maken overigens. Maar zeker in de winter zou ik er gewoon iets inzetten. Zelfs als ze een eigen willen installeren wil je niet dat ze dat op de dag van aankoop moeten doen omdat ze het huis anders niet kunnen verwarmen.

[ Voor 75% gewijzigd door ArthurMorgan op 08-01-2024 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

lord_fh schreef op maandag 8 januari 2024 @ 08:47:

We hebben ons huis verkocht (jeej) en in de lijst met ter overname dingen had ik de kamerthermostaat staan. (zon nefit ding die je met je telefoon kan bedienen, dus dat is de thermostaat beneden en het kastje boven die het signaal omzet). ik heb dat gedaan omdat ik die net zo goed in mijn nieuwe huis kan gebruiken en zon ding compleet 250 euro + kost.

De vraag is: ben ik verplicht een nieuwe thermostaat op te hangen ? (gewoon cheap ass ding zou ik dan doen) of kan ik het gewoon zo zonder thermostaat laten bij oplevering ?
Je vindt het echt een vraag waard of je een huis met een werkende verwarmingsinstallatie moet opleveren?

En zo makkelijk is het niet, dit hoort gewoon bij je technische installatie en kopers horen te krijgen wat er op het moment van bezichtiging/ondertekening aanwezig was. Alleen maar wat aanvinken op een lijstje is iets anders dan expliciet aangeven dat je zaken die gewoon bij het huis horen gaat verwijderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Anoniem: 1986520 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 08:57:
[...]

Je vindt het echt een vraag waard of je een huis met een werkende verwarmingsinstallatie moet opleveren?

En zo makkelijk is het niet, dit hoort gewoon bij je technische installatie en kopers horen te krijgen wat er op het moment van bezichtiging/ondertekening aanwezig was. Alleen maar wat aanvinken op een lijstje is iets anders dan expliciet aangeven dat je zaken die gewoon bij het huis horen gaat verwijderen.
Wat @Anoniem: 1986520 zegt dus.

Volgens dezelfde retoriek kun je ook wel de Grohe kraan van je aanrecht halen en deze vervangen door een kraan van 20 euro van de bouwmarkt :/

Een bekende van mij heeft ooit een woning gekocht waar 'toiletgarnituur' op de lijst van overname stond. Betrokkene heeft daar toen niet op gereageerd en bij oplevering waren keurig de toiletrol-houder en de wc-borstel-houder van de muur geschroefd en verdwenen. Dan verkoop je je woning en steek je een ton overwaarde in je zak maar moet je met dit soort acties wel een paar tientjes besparen 8)7

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

Harrie_ schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:06:
[...]

[...]

Wat @Anoniem: 1986520 zegt dus.

Volgens dezelfde retoriek kun je ook wel de Grohe kraan van je aanrecht halen en deze vervangen door een kraan van 20 euro van de bouwmarkt :/

Een bekende van mij heeft ooit een woning gekocht waar 'toiletgarnituur' op de lijst van overname stond. Betrokkene heeft daar toen niet op gereageerd en bij oplevering waren keurig de toiletrol-houder en de wc-borstel-houder van de muur geschroefd en verdwenen. Dan verkoop je je woning en steek je een ton overwaarde in je zak maar moet je met dit soort acties wel een paar tientjes besparen 8)7
op de lijst van zaken wordt zelfs de vraag gesteld wat je met je thermostaat doet... dus zo raar lijkt het mij niet, als de ketel maar werkt dat ben ik met jullie eens. (dus dan een standaar thermostaat erop zetten)

maar adhv jullie reacties ga ik wel even dubbel checken met de makelaar of we het niet even moeten dubbelchecken met de koper inderdaad voor we voor een discussie staan met oplevering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

lord_fh schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:19:
[...]

op de lijst van zaken wordt zelfs de vraag gesteld wat je met je thermostaat doet... dus zo raar lijkt het mij niet, als de ketel maar werkt dat ben ik met jullie eens. (dus dan een standaar thermostaat erop zetten)

maar adhv jullie reacties ga ik wel even dubbel checken met de makelaar of we het niet even moeten dubbelchecken met de koper inderdaad voor we voor een discussie staan met oplevering
Dat lijkt me het beste. Ik begrijp het verder wel hoor, 'slimme thermostaten' zijn natuurlijk een relatief nieuw iets dus dit 'probleem' bestond vroeger niet.

Met de koper afstemmen is wel het allerbeste. Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met kopen/verkopen, maar dit soort dingen goed communiceren kan wel een hoop ellende schelen mochten er bijvoorbeeld nog gebreken optreden in de (nabije) toekomst of als er bijvoorbeeld nog post wordt bezorgd op je oude adres, dat soort zaken.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
[...]

Ga nou voor 2 tientjes niet lopen kloten (want dat kost het als je de cheapste versie van marktplaats haalt), als je een hele nukkige koper hebt die er bij oplevering een punt van maakt ben je weer mooi bedankt.
De enige nette optie die je hebt is om de kopers te vragen of ze het bezwaarlijk vinden als er helemaal geen thermostaat is, mogelijk hebben ze liever niet dat je weer extra gaatjes boort voor iets wat er na 2 weken weer uitgaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

[...]

Dat is ineens een iets andere insteek dan uit gierigheid maar helemaal geen thermostaat, en dus geen werkende verwaming bij oplevering.

En jij moet gewoon zorgen voor een werkende installatie bij oplevering. Dat je nu je tijd gaat besteden aan het zoeken naar een thermostaat, die gaat vervangen en ook nog gaat testen of het werkt…. Allemaal om wellicht €100 te besparen? Want je nieuwe installatie zal ook gewoon met een thermostaat komen…

En als de kopers constateren dat het niet goed werkt ben je alsnog de klos.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 08-01-2024 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:32
Ik had hier de slimme thermostaat ook ter overname op de lijst gezet en die wouden ze er graag bij hebben toen ze hun laatste bod deden, dus dat was prima (had overigens de oude nog liggen ) dus kon gewoon die terug schroeven.

Maar als de slimme thermostaat past op de cv van het nieuwe huis, dan past die van het nieuwe huis ook op die van het oude huis, dus kost het @lord_fh helemaal niks.

Ik had verder destijds nog vermeld dat ik de deurbel (die ik vanuit amerika heb later importeren) ging meenemen, echter wouden ze die er ook graag bij hebben maar konden ze waarschijnlijk niks mee aangezien die apple only compatible was dus heb daar in overleg een vervangende geplaatst.

[ Voor 4% gewijzigd door Tinusvolkel op 08-01-2024 10:05 ]

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:51

De kans is best aanwezig dat de nieuwe bewoners hun eigen lievelingsthermostaat zelf meenemen. Dat zou je ook kunnen vragen, mogelijk is het daarmee gelijk opgelost.

Of, dat ze de hele verwarmingskant van het huis op de schop gaan nemen, dan zullen ze de thermostaat ook vast meenemen in de vernieuwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterminator
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Niet dat ik er waarschijnlijk veel mee kan, maar 30 januari gaat mijn huis de verkoop in. Echter zal transport pas uiterlijk (eind) augustus kunnen plaats vinden, op z’n vroegst juli daar we afhankelijk zijn van diegene waar wij de woning van gekocht hebben (zijn het appartement nog aan ‘t bouwen).

Wat zijn jullie ervaringen met zo een ‘lange’ termijn tot transportdatum? Minder snelle verkoop, veel/weinig bezichtigingen/biedingen etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gooferd
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-06 16:00
Exterminator schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:21:
Niet dat ik er waarschijnlijk veel mee kan, maar 30 januari gaat mijn huis de verkoop in. Echter zal transport pas uiterlijk (eind) augustus kunnen plaats vinden, op z’n vroegst juli daar we afhankelijk zijn van diegene waar wij de woning van gekocht hebben (zijn het appartement nog aan ‘t bouwen).

Wat zijn jullie ervaringen met zo een ‘lange’ termijn tot transportdatum? Minder snelle verkoop, veel/weinig bezichtigingen/biedingen etc?
De woningmarkt is zo ontzettend knap dat het waarschijnlijk niet heel veel zal uitmaken. Ik had laatst ook een bezichtiging van een huis met een overgangsdatum van 1 juli en de langere tussenperiode heeft de populariteit zeker niet gedrukt op basis van het aantal binnengekomen biedingen en het aantal bezichtigingen.

Of het uitmaakt of niet hangt af van de vraagprijs en de krapte in jouw regio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giltix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 24-07 15:20

We wachten momenteel nog op onze woning, gekocht in september. We wachten in totaal een klein half jaar.
Het is wat het is. Hoort er eenmaal bij en ik vermoed dat jullie koper blij is dat het ze is gelukt een woning te kopen. Van te voren duidelijk door de makelaar laten communiceren om de mensen die niet zo lang willen wachten te filteren en dan is er niks aan de hand. Mensen die huren zijn sowieso meer flexibel, lijkt me. Wellicht is dat een criteria waar je op kan filteren ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:21

Denk dat het niet zo'n probleem is, woningen zijn er nog steeds te kort.

Wellicht schrik je een paar potentiele kopers af, maar het bied juist ook weer mogelijkheden voor mensen die juist op een wat langere termijn zitten te wachten.

Makelaar er duidelijk over laten communiceren en dan komt het goed. Wellicht is iemand wel zo onder de indruk van jullie woning dat ze een leuk bedrag over hebben om er eerder in te kunnen. Ga je lekker een paar weken op een vakantiepark zitten.

Geeft ook gedoe met opslag en 2x verhuizen natuurlijk, maar heb je aan het begin van de zomer wel lekker elke dag een vakantiegevoel en wellicht houd je er nog wat aan over ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:36

Wij zaten vorig jaar met ongeveer hetzelfde. Uiteindelijk op advies van de verkoopmakelaar de verkoop uitgesteld tot binnen een half jaar van de overdracht. Hierdoor zouden potentiële kopers geen problemen hebben met hun hypotheekofferte. En voordeel was vorig jaar dat de vraagprijs een negen maanden later ook weer met 25k kon stijgen, ten opzichte van het eerste verkoopgesprek in januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Giltix schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:51:
[...]

We wachten momenteel nog op onze woning, gekocht in september. We wachten in totaal een klein half jaar.
Het is wat het is. Hoort er eenmaal bij en ik vermoed dat jullie koper blij is dat het ze is gelukt een woning te kopen. Van te voren duidelijk door de makelaar laten communiceren om de mensen die niet zo lang willen wachten te filteren en dan is er niks aan de hand. Mensen die huren zijn sowieso meer flexibel, lijkt me. Wellicht is dat een criteria waar je op kan filteren ;)
Wij hadden 6 maanden (of langer) in gedachten. 6 maanden was uiteindelijk geen issue voor de kopers.

Ik zou dit niet vooraf in de advertentie communiceren maar pas bij de bezichtigingen. Anders krijg je dat mensen op voorhand afhaken. Als ze de woning gezien hebben en graag willen dan is 3 of 6 maanden wachten toch wel iets waar een koper overheen kan stappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kw_nl
Bij ons (oktober in verkoop, oplevering gewenst in juli) werd het bij het maken van de afspraak gezegd. Het is niet leuk als je een huis gaat bezichtigen (tijd voor vrij maakt) en dan pas te horen krijgt dat je een half jaar moet wachten voor de sleutel.

Terugkijkend zou ik toch hebben gewacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
kw_nl schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:15:
Bij ons (oktober in verkoop, oplevering gewenst in juli) werd het bij het maken van de afspraak gezegd. Het is niet leuk als je een huis gaat bezichtigen (tijd voor vrij maakt) en dan pas te horen krijgt dat je een half jaar moet wachten voor de sleutel.

Terugkijkend zou ik toch hebben gewacht.
Tsja, eens, op voorhand is voor de kijkers beter. Maar, voor wie zo'n opleverdatum echt een big deal is, vanwege aflopende huurcontracten oid, die moet daar dan echt op voorhand naar informeren. Verder heb je een woning te verkopen, daar mag je best het eigen belang voorop stellen.

In de huidige markt is afwachten geen slecht idee. Begin vorig jaar was afwachten ook meteen peentjes zweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-07 16:34
Hier werd de oplevertermijn/datum inderdaad ook op voorhand gecommuniceerd om teleurstellingen te voorkomen. Deze stond hard op 31 januari 2022 en betrof een dikke 9 maanden ongeveer. Voor ons geen probleem en daarom een voordeel dat wellicht ook ervoor zorgde dat anderen afhaakten.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifty47
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-07 12:18
Wij hebben in oktober een huis gekocht waar we pas in augustus de sleutel van krijgen.

Ons huis is in november verkocht en de overdracht is pas half september.
Mensen vonden het wel lang duren maar ze wilde het graag hebben en dus zijn ze bereid om te wachten.

Zelf heb ik er ook geen moeite mee dat het allemaal wat langer duurt. Kan je mooi rustig een keuken e.d. uitzoeken en past het allemaal nog in de planning van de installateur enzo.
En kan vrouwlief ook wennen aan het idee van verhuizen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blottle
  • Laatst online: 23-07 23:19

Wij hebben ons huis anderhalf jaar geleden verkocht. Van te voren duidelijk gezegd dat we pas 9 maanden later de overdracht konden doen. 7 biedingen gehad. Eentje wilde er snel in en viel toen direct af voor ons. De rest had er geen probleem mee. Degene die we hebben gekozen gaf zelfs aan een jaar te willen wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1p
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 02:15

K1p

Eind januari, dan een week later bezichtigingen, weer een week later de biedingsdeadline. Dan nog even alle keuringen tussendoor, taxaties. Je zit zo al richting eind februari voor er getekend wordt en het wachten echt begint voor de kopers.

Dan zit je keurig op 6 maanden en dan is voor geen enkele serieuze hypotheek verstrekker een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt

Dit geeft kopers ook de mogelijkheid om zich te onderscheiden met een bod. Iemand die opleverdatum eind augustus in het bod meeneemt, heeft meteen een streepje voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:50

Dat ligt aan de markt en de regio waar de te verkopen woning staat.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:29:
[...]

Update voor degenen die meelezen:
Wij hebben onlangs ons definitieve nieuwe label ontvangen. Resultaat:
A+ met 80,5 kWh/m2 als resultaat. Dicht bij A++ dus.

Uiteindelijk heeft de adviseur met de standaardwaardes voor isolatie gewerkt voor daken en muren, want de bouwer was erg traag en hoe ze reageerden zowel telefonisch als per mail had ik er geen vertrouwen in dat het goed kwam. Ik heb dus de adviseur gevraagd: wil je eens uitrekenen waar je nu op uitkomt (afspraak was eigenlijk dat we de informatie van de bouwer afwachtten) en dat bleek dus dit te zijn.

Hij had ook nog doorgerekend met de isolatiewaardes van de bouwtekening die hij dus niet klakkeloos mocht overnemen, daar werd het aantal kWh/m2 wel iets beter van maar nog steeds geen A++, dus hebben we het maar zo gelaten en niet meer de informatie van de bouwer afgewacht. Makelaar zat immers ook te wachten op het label ivm het online gaan. Anders wou hij met het oude A label online, maar dat wou ik juist niet, ook omdat A+ een wat hogere hypotheek mogelijk maakt (10k tov A), maar ook omdat ik een goede eerste indruk wilde maken bij verkoop.

Ik denk inmiddels dat in ieder geval in onze wijk de conclusie wel kan zijn dat alle ±2011 woningen met een leuk aantal zonnepanelen wel op A+ uit kunnen komen. Wij bleken zelfs een paar HR+ ramen te hebben (schuifpuien) terwijl we dachten overal HR++ te hebben, zo zie je maar: wat niet weet wat niet deert en echte impact op zowel ons woongenot als het energielabel heeft het dus niet gehad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
tcw82 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:48:
[...]

De kans is best aanwezig dat de nieuwe bewoners hun eigen lievelingsthermostaat zelf meenemen. Dat zou je ook kunnen vragen, mogelijk is het daarmee gelijk opgelost.

Of, dat ze de hele verwarmingskant van het huis op de schop gaan nemen, dan zullen ze de thermostaat ook vast meenemen in de vernieuwing.
Houd er ook rekening mee dat je in deze tijd van het jaar niet je huis te lang onverwarmd moet laten. De standaard die aangehouden wordt is dat het niet onder de 17C moet komen ter voorkoming van schimmel. Ik weet zelf niet hoe snel dit problemen gaat opleveren, maar ik weet wel dat het soms 1-3 maanden kan duren voordat je je oude huis oplevert wanneer je zelf al ergens anders woont. Het lijkt mij niet zo handig om 3 maanden lang niet te verwarmen, dat kan potentieel meer problemen opleveren dan de extreem kleine besparing die het je oplevert.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online

Qua bezichtigingen zal het waarschijnlijk geen impact hebben, want ik kan me niet heugen dat dit ooit voorafgaand aan een bezichtiging vermeld wordt.

Los van wat allemaal gezegd is kan ik je (en je makelaar :P ) wel een tip geven: wees hier eerlijk over. Wij hebben inmiddels onze nieuwe woning gekocht, maar toen we nog met bezichtigingen bezig waren hadden we onze droomwoning gevonden, perfect qua prijs enzo, tijdens bezichtiging stelden we onze standaardvraag: wanneer willen de verkopers de overdracht hebben? We kregen (in oktober) het antwoord: daar zijn ze flexibel in, geen specifieke datum. Dus wij een bod gedaan met overdracht 2 januari. Vervolgens teruggebeld: ik mag jullie feliciteren, de verkopers gaan akkoord met jullie bod en voorwaarden, maar... de verkopers willen de overdrachtsdatum wel wat later. Dat "wat later" bleek vervolgens op juni 2024 neer te komen, gewoon een half jaar later. Ik heb uiteraard nog met mijn vrouw overlegd, maar daarna snel de makelaar teruggebeld dat we dit niet vinden kunnen gezien het feit dat we het ook echt gevraagd hadden en als we dit van tevoren wisten we überhaupt geen bod hadden gedaan. We hebben uit "goodwill" gezegd: we willen wel tot 1 maart rekken, maar langer niet. Wilden de verkopers niet, nergens was over te overleggen, ik vroeg zelfs nog (niet dat we dat hadden gedaan, maar om te kijken of er überhaupt flexibiliteit was) of een hoger bod het bespreekbaar maakte, maar nee, zo star heb ik mensen nog nooit meegemaakt. En dan een makelaar die eerst over "flexibel" begint. Keihard gelogen dus. Resultaat: die woning staat nog steeds te koop. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
MooDyBLueS schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:01:
[...]

Qua bezichtigingen zal het waarschijnlijk geen impact hebben, want ik kan me niet heugen dat dit ooit voorafgaand aan een bezichtiging vermeld wordt.
Ik zie het vaak wel in Funda advertenties staan hoor
Los van wat allemaal gezegd is kan ik je (en je makelaar :P ) wel een tip geven: wees hier eerlijk over. Wij hebben inmiddels onze nieuwe woning gekocht, maar toen we nog met bezichtigingen bezig waren hadden we onze droomwoning gevonden, perfect qua prijs enzo, tijdens bezichtiging stelden we onze standaardvraag: wanneer willen de verkopers de overdracht hebben? We kregen (in oktober) het antwoord: daar zijn ze flexibel in, geen specifieke datum. Dus wij een bod gedaan met overdracht 2 januari. Vervolgens teruggebeld: ik mag jullie feliciteren, de verkopers gaan akkoord met jullie bod en voorwaarden, maar... de verkopers willen de overdrachtsdatum wel wat later. Dat "wat later" bleek vervolgens op juni 2024 neer te komen, gewoon een half jaar later. Ik heb uiteraard nog met mijn vrouw overlegd, maar daarna snel de makelaar teruggebeld dat we dit niet vinden kunnen gezien het feit dat we het ook echt gevraagd hadden en als we dit van tevoren wisten we überhaupt geen bod hadden gedaan. We hebben uit "goodwill" gezegd: we willen wel tot 1 maart rekken, maar langer niet. Wilden de verkopers niet, nergens was over te overleggen, ik vroeg zelfs nog (niet dat we dat hadden gedaan, maar om te kijken of er überhaupt flexibiliteit was) of een hoger bod het bespreekbaar maakte, maar nee, zo star heb ik mensen nog nooit meegemaakt. En dan een makelaar die eerst over "flexibel" begint. Keihard gelogen dus. Resultaat: die woning staat nog steeds te koop. :X
Ja, lijkt me ook. Wij hadden ook ooit bezichtiging bij een woning, allemaal leuk en aardig, en toen kwam de aap uit de mouw dat ze overdracht in 9 maanden ofzo wilden. Tja, beetje jammer, en zonde van onze tijd, niet eens de moeite genomen om een bod uit te brengen. Woning werd volgens mij vervolgens wel redelijk vlot verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murphy78
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16-06 18:30
Voor wie recent zijn huis te koop heeft gezet:
• De verkoopmakelaar zal voor een 400k huis (randstad) een fee of courtage van 1 a 2% rekenen?
• Kun je de makelaar gratis laten komen om een grove inschatting van je huiswaarde te geven, of komt dat nadat je er een gekozen hebt?
• Zijn er, behalve NVM-lid, nog zaken om op te letten bij het kiezen van een verkoopmakelaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Murphy78 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:40:
• De verkoopmakelaar zal voor een 400k huis (randstad) een fee of courtage van 1 a 2% rekenen?
• Kun je de makelaar gratis laten komen om een grove inschatting van je huiswaarde te geven, of komt dat nadat je er een gekozen hebt?
• Zijn er, behalve NVM-lid, nog zaken om op te letten bij het kiezen van een verkoopmakelaar?
- Ik betaalde 1,3% incl btw over de verkoopopbrengst met vraagprijs 315k (en bracht 355k op) (in Amsterdam). Ik ken duurdere makelaars, en ongetwijfeld zijn er goedkopere.
- Ja
- Dat je een goed gevoel bij hebt en er een klik is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Zijn er, behalve NVM-lid, nog zaken om op te letten bij het kiezen van een verkoopmakelaar?
Je zou kunnen kijken naar makelaars die vergelijkbare woningen en/of woningen in dezelfde wijk of dorp aanbieden. Die hebben mogelijk mensen op hun wachtlijst staan of weten van belangstellenden die bij eerdere woningen niet het aantrekkelijkste bod hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Laatst online: 23:25
Het volgende:
Heb een taxateur laten komen voor mijn woning. Wil deze verkopen.
Vandaag een makelaar laten komen voor een 'gratis' waardebepaling. Deze is van een groot makelaarskantoor hier in de omgeving.
Het prijsverschil is behoorlijk groot. Zit 20% verschil tussen. De makelaar rekent €800 opstartkosten + 1,5% van de verkoopprijs.
Mijn vraag is verder zoeken of ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Wij betalen 1% maar in de prijsklasse van 700k, dus dan krijg je ook vaak 'korting' tov de meer gebruikelijke 300-500k. Ik weet eerlijk gezegd niet wat dat nu doet, 3 jaar geleden verkochten we onze rijtjeswoning van toen net geen 400k voor een vaste prijs van €3995, ook 1%.

Je kan praktisch elke makelaar gratis langs laten komen voor een "waardebepaling". Vraag er gewoon naar, bel ze het liefst op, en ik zou zeggen: doe het met minstens 2 om ervoor te zorgen dat je zeker weet dat niet een makelaar erg hoog gaat zitten om maar jou als klant binnen te halen.

Je hebt NVM, VBO, etc. NVM is daarom niet heiligmakend. Waar wij op hebben gelet: hoeveel woningen staan er nu te koop van de makelaar in de omgeving (wijk/stadsdeel), hoeveel zijn er verkocht in de omgeving en waar specialiseert de makelaar zich in. Zoals ik al zei: wij hebben een huis van rond de 700k en die te koop zetten bij een makelaar die zich specialiseert in appartementen van 300k gemiddeld genomen is niet per se problematisch, maar niet het meest handige vaak. Een makelaar die jouw type woning en dus ook omgeving kent en daar veel van verkoopt zal je ook de grootste kans opleveren om hem binnen afzienbare tijd tegen een gunstige prijs te verkopen.
Voorbeeld: wij hadden met 3 makelaars gesprekken: 2 lokale die we allebei goed vonden en 1 die op het iets hogere segment mikt (hoger dan onze woning, rond de miljoen vaak) en die laatste hebben we toch af laten vallen ondanks dat die de hoogste prijs op Funda wou zetten. Het leek toch alsof die de woning niet goed op waarde kon schatten. En een te hoge vraagprijs kan mensen dusdanig afschrikken dat je amper bezichtigingen krijgt.

En verder: doe zelf onderzoek. Struin Funda af op te koop staande en verkochte (even het vinkje aanzetten, standaard zie je ze niet) woningen in jouw omgeving die grofweg gelijk zijn aan jouw woning. Check welke makelaars erbij betrokken zijn geweest, hoe lang ze te koop staan of bij verkocht stonden. En hou ook rekening met afwerkingsniveau, kort gezegd: heb je 0 aan onderhoud gedaan en zal je woning als "kluswoning" bestempeld moeten worden dan kan dat in de randstad zomaar 50-100k schelen met een woning die recentelijk (afgelopen 5 jaar) helemaal verbouwd is en tiptop onderhouden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
vincent_1971 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:45:
Het volgende:
Heb een taxateur laten komen voor mijn woning. Wil deze verkopen.
Vandaag een makelaar laten komen voor een 'gratis' waardebepaling. Deze is van een groot makelaarskantoor hier in de omgeving.
Het prijsverschil is behoorlijk groot. Zit 20% verschil tussen. De makelaar rekent €800 opstartkosten + 1,5% van de verkoopprijs.
Mijn vraag is verder zoeken of ?
Minstens 3 makelaars uitnodigen. Probeer ook wat kleinere kantoren. Verder mag je gewoon onderhandelen over de courtage.

Opstartkosten van 800 zijn wel erg fors. Moet je misschien nog een energielabel laten opmaken? Dat zou je al ingang kunnen zetten zodat je die alvast hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Laapo schreef op maandag 22 januari 2024 @ 17:42:
[...]

Minstens 3 makelaars uitnodigen. Probeer ook wat kleinere kantoren. Verder mag je gewoon onderhandelen over de courtage.

Opstartkosten van 800 zijn wel erg fors. Moet je misschien nog een energielabel laten opmaken? Dat zou je al ingang kunnen zetten zodat je die alvast hebt.
En ook als je een oud energielabel hebt kan je checken of het wellicht de moeite waard is om een nieuwe aan te vragen, maar pas wel op want het kan ook negatiever uitpakken. Wij ging van een oud A label naar een A+, mede dankzij zonnepanelen.

Wij betaalden overigens €600 opstartkosten, maar goed: zie het ook in het totaalplaatje want de andere makelaar vroeg €750 maar haalde die wél af van de uiteindelijke courtage en deze weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik vind dat wel forse kosten. Vorig jaar had ik 1% bij een woning van +- 275k en dit jaar een woning van +- 650k en ook daar 1%. Verder geen opstartkosten of andere verborgen kosten. Een andere makelaar vroeg 1,7% maar die wilde later ineens naar 1,5 zakken toen ik hem afbelde. Nou zit ik in Noord Nederland trouwens, wellicht verschilt dat sterk van andere regio's?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:03

Crazy D

I think we should take a look.

Hielko schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 11:34:
[...]

Ik zie het vaak wel in Funda advertenties staan hoor

[...]

Ja, lijkt me ook. Wij hadden ook ooit bezichtiging bij een woning, allemaal leuk en aardig, en toen kwam de aap uit de mouw dat ze overdracht in 9 maanden ofzo wilden. Tja, beetje jammer, en zonde van onze tijd, niet eens de moeite genomen om een bod uit te brengen. Woning werd volgens mij vervolgens wel redelijk vlot verkocht.
Wij hebben gewoon 'in overleg' neergezet. Weet je, je kunt wel halsstarrig zeggen "juni en geen moment eerder" maar als het een heel goed bod is, kun je van dat verschil wellicht een paar maanden een huisje ergens huren en spullen opslaan. Niet ideaal, zeker niet. Maar om het er bij voorbaat al op af te ketsen. Bij het juiste bod is een paar maanden in een huisje of AirBNB helemaal niet zo erg :) Bij de verkoop van m'n woning vroegen de kopers of ze er in de zomer al in konden (wij wilden november). Hebben toen gevraagd of zij voor de periode tussen zomer en originele opleverdatum een huisje wilde huren voor mijn ex (ik had al onderdak), dat wilden ze niet. Ok, dan blijft de oplevering in november staan.

Huis waar ik nu woon zou eerst eind december of begin januari dit jaar opgeleverd worden. Uiteindelijk kwamen de verkopers er op terug, en boden half september aan (en zij gingen vervolgens in die tussentijd ergens iets huren). Was in mijn geval nog spannend of half september haalbaar was want ik zat nog midden in een scheiding, daarom vond ik januari ook wel prima.

Wellicht is die woning van over 9 maanden tegen een mooie prijs verkocht, en zijn ze wel akkoord gegaan met eerdere oplevering.. Maar goed, als je het huis daarom laat schieten is het niet je droomhuis denk ik dan maar ;)

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
stin00 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:04:
Ik vind dat wel forse kosten. Vorig jaar had ik 1% bij een woning van +- 275k en dit jaar een woning van +- 650k en ook daar 1%. Verder geen opstartkosten of andere verborgen kosten. Een andere makelaar vroeg 1,7% maar die wilde later ineens naar 1,5 zakken toen ik hem afbelde. Nou zit ik in Noord Nederland trouwens, wellicht verschilt dat sterk van andere regio's?
Regio maakt ook zeker uit ja. Waar heel erg veel concurrentie is "stunten" ze vaker met courtages en in de randstad zijn er ook wat meer "all-in prijs" makelaars die het voor een vaste prijs doen. Afhankelijk van welk segment je zit kan dat interessant zijn.

Maar ik zag ook dat mijn laatste makelaar werkt met een courtage én een minimumprijs van € 2.950. Oftewel: standaard geloof ik 1,1% maar als jij dus een woning onder de ±270k hebt dan krijgen ze alsnog minimaal dat bedrag, wat ook niet gek is natuurlijk want dingen als bezichtigingen kost de makelaar evenveel tijd (en dus geld) ongeacht hoe duur de woning is.

Overigens heb ik jaren geleden ons appartement in Amsterdam deels zelf verkocht, via Makelaarsland. Kan ook interessant zijn, qua prijs dus, maar je moet zelf wel graag alle bezichtigingen doen, ik liet de foto's destijds via een bevriende hobbyfotograaf maken al is dat laatste tegenwoordig wel wat lastiger want nu zijn videos en 360 foto's erg gemeengoed geworden en wel ietsjes ingewikkelder dan even wat foto's schieten van wat kamers en de omgeving.
Uiteindelijk vond ik het wel leuk om alle bezichtigingen te doen, maar de 12 die het waren vergde wel veel energie als je het niet gewend bent. En ik had een expat die ter plekke met me wou onderhandelen en dan moet je niet vergeten dat je geen makelaar bent en dat dus niet mag, daarvoor heb je de makelaar-op-afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Crazy D schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:22:
[...]

Wij hebben gewoon 'in overleg' neergezet. Weet je, je kunt wel halsstarrig zeggen "juni en geen moment eerder" maar als het een heel goed bod is, kun je van dat verschil wellicht een paar maanden een huisje ergens huren en spullen opslaan. Niet ideaal, zeker niet. Maar om het er bij voorbaat al op af te ketsen. Bij het juiste bod is een paar maanden in een huisje of AirBNB helemaal niet zo erg :) Bij de verkoop van m'n woning vroegen de kopers of ze er in de zomer al in konden (wij wilden november). Hebben toen gevraagd of zij voor de periode tussen zomer en originele opleverdatum een huisje wilde huren voor mijn ex (ik had al onderdak), dat wilden ze niet. Ok, dan blijft de oplevering in november staan.

Huis waar ik nu woon zou eerst eind december of begin januari dit jaar opgeleverd worden. Uiteindelijk kwamen de verkopers er op terug, en boden half september aan (en zij gingen vervolgens in die tussentijd ergens iets huren). Was in mijn geval nog spannend of half september haalbaar was want ik zat nog midden in een scheiding, daarom vond ik januari ook wel prima.

Wellicht is die woning van over 9 maanden tegen een mooie prijs verkocht, en zijn ze wel akkoord gegaan met eerdere oplevering.. Maar goed, als je het huis daarom laat schieten is het niet je droomhuis denk ik dan maar ;)
Hier sluit ik me 100% bij aan. NOOIT in de Funda tekst of velden laten zetten dat de oplevering "in maand X" ofzo is. Doe altijd "in overleg". Mijn ervaring met zowel kopen als verkopen (heb sinds 2008 4x gekocht en 3 verkocht) leert me dat de makelaar altijd iets weet te zeggen, van een vrij standvastige "niet eerder dan X" tot een "ze zijn flexibel, dus roep maar wat" om er soms achteraf toch deels op terug te komen of als onderhandelingspositie te gebruiken.

Het is volgens mij ook een trucje: want waar de een (bij verkoop) wil wachten omdat ie wacht op z'n bijna opgeleverde nieuwbouwwoning wil de ander (bij aankoop) er misschien volgende maand al intrekken omdat hij instapklaar is. Desondanks kan je soms hebben dat het niet helemaal matcht, maar zodra iemand een bod doet is er al een drempel genomen en natuurlijk kan je het niet te bont maken met 6+ maanden verschil, maar net een maand of 2 opschuiven is dan vaak wel gewoon mogelijk. Of het bod is bij je te verkopen woning juist zó goed dat je zelf tijdelijk in een vakantiepark of AirBnB gaat zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:59
ik heb een makelaar getroffen door voor alles open stond. Vaste courtage, vast bedrag of een bonus boven bepaalde verkoopprijs. Vaste courtage zakte hetzelfde gesprek nog. ook voor de makelaars is het zaak om de klus te krijgen in een krappe markt, dat maakt ze ook met flexibel in hun eigen eisen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hielko
Crazy D schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:22:
[...]
Niet iedereen is op zoek naar het droomhuis. De meeste mensen zoeken gewoon een rijtjeshuis waar er dertien in het dozijn van zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hielko schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:36:
[...]

Niet iedereen is op zoek naar het droomhuis. De meeste mensen zoeken gewoon een rijtjeshuis waar er dertien in het dozijn van zijn.
Rijtjeshuis kan toch ook een droomhuis zijn ? Op een bepaalde locatie, grootte, bouwjaar of afwerking .

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 22-01-2024 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

MooDyBLueS schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 09:43:
[...]

Update voor degenen die meelezen:
Wij hebben onlangs ons definitieve nieuwe label ontvangen. Resultaat:
A+ met 80,5 kWh/m2 als resultaat. Dicht bij A++ dus.

Uiteindelijk heeft de adviseur met de standaardwaardes voor isolatie gewerkt voor daken en muren, want de bouwer was erg traag en hoe ze reageerden zowel telefonisch als per mail had ik er geen vertrouwen in dat het goed kwam. Ik heb dus de adviseur gevraagd: wil je eens uitrekenen waar je nu op uitkomt (afspraak was eigenlijk dat we de informatie van de bouwer afwachtten) en dat bleek dus dit te zijn.

Hij had ook nog doorgerekend met de isolatiewaardes van de bouwtekening die hij dus niet klakkeloos mocht overnemen, daar werd het aantal kWh/m2 wel iets beter van maar nog steeds geen A++, dus hebben we het maar zo gelaten en niet meer de informatie van de bouwer afgewacht. Makelaar zat immers ook te wachten op het label ivm het online gaan. Anders wou hij met het oude A label online, maar dat wou ik juist niet, ook omdat A+ een wat hogere hypotheek mogelijk maakt (10k tov A), maar ook omdat ik een goede eerste indruk wilde maken bij verkoop.

Ik denk inmiddels dat in ieder geval in onze wijk de conclusie wel kan zijn dat alle ±2011 woningen met een leuk aantal zonnepanelen wel op A+ uit kunnen komen. Wij bleken zelfs een paar HR+ ramen te hebben (schuifpuien) terwijl we dachten overal HR++ te hebben, zo zie je maar: wat niet weet wat niet deert en echte impact op zowel ons woongenot als het energielabel heeft het dus niet gehad. :)
Hoe wordt het aantal kwh gemeten, gaat de opbrengst van pv panelen daar nog vanaf ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:03

Crazy D

I think we should take a look.

Hielko schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:36:
[...]

Maar ook daarin heb je toch 'leuk' en 'niet leuk'? Anders ga je niet meerdere huizen bezichtigen. Dan is droomhuis misschien net even een labeltje dat overdreven is maar je wilt nog steeds niet elk random rijtjes huis. Dus als het verder aan alle criteria voldoet moet je wel 'principieel' zijn om dan niet akkoord te gaan met oplevering in 9 maanden. Blijkbaar voldeed het niet voldoende, anders was die 9 maanden weer geen reden geweest om zelfs niet eens een bod uit te brengen.

Overigens bijzonder dat je dankzij wat zonnepanelen je huis naar A+ energielabel kunt krijgen. Alsof het tochtige raampje niet meer toch, als je maar genoeg panelen op je dak legt 8)7

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Crazy D schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:14:
[...]

Maar ook daarin heb je toch 'leuk' en 'niet leuk'? Anders ga je niet meerdere huizen bezichtigen. Dan is droomhuis misschien net even een labeltje dat overdreven is maar je wilt nog steeds niet elk random rijtjes huis. Dus als het verder aan alle criteria voldoet moet je wel 'principieel' zijn om dan niet akkoord te gaan met oplevering in 9 maanden. Blijkbaar voldeed het niet voldoende, anders was die 9 maanden weer geen reden geweest om zelfs niet eens een bod uit te brengen.

Overigens bijzonder dat je dankzij wat zonnepanelen je huis naar A+ energielabel kunt krijgen. Alsof het tochtige raampje niet meer toch, als je maar genoeg panelen op je dak legt 8)7
Ik vroeg ook aan de energielabel leverancier. Ok heb nu B, wat moet ik doen om hem naar A te krijgen. Nu gooi ik er 8 panelen op. En heb hij A. :P tadaaaa

Scheelt wel want in mijn regio zie ik geen enkel ander huis zoals die van mij te koop. Geen enkele 2 onder 1 kapper, en geen A label of hoger in dat prijs segment.

Aanbod is echt slecht op Funda nu, dat is voor mij een voordeel maar voor kopers wat minder. Er staan wel veel woningen te koop dat je zegt: mehhh, dat past niet echt bij een normaal gezin. Vage bungalows enzo, allemaal beetje vage woningen.

Wat gewoon goed verkoopt in NL is: Rijtjeshuizen, en 2 onder 1 kappers. Is en blijft een succes nummer qua verkoop.

[ Voor 21% gewijzigd door Immutable op 23-01-2024 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:49
Hier ook drie makelaars over de vloer gehad. Twee 1% courtage en de ander 1,2% voor huis rond de 300k. Waren zelf het meest te spreken over de makelaar met 1,2% courtage, en uiteindelijk aangegeven dat de enige reden was om niet in zee te gaan de courtage zou zijn. Toen is die ook gezakt naar 1%. Dus 1,7 die ik hier boven lees vind ik erg hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
Kartmans1 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:55:
Hier ook drie makelaars over de vloer gehad. Twee 1% courtage en de ander 1,2% voor huis rond de 300k. Waren zelf het meest te spreken over de makelaar met 1,2% courtage, en uiteindelijk aangegeven dat enige reden was om niet in zee te gaan de courtage zou zijn. Toen is die ook gezakt naar 1%. Dus 1,7 die ik hier boven lees vind ik erg hoog.
Moet je ook 'opstart' kosten betalen?

Heb hier tot nu toe 2 makelaars gehad Woning rond de 400k

-Makelaar 1, €800 opstartkosten 1,5% courtage, €700 annuleringskosten.
-Makelaar 2, €1000 opstartkosten 1,3% courtage, geen annuleringskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
vincent_1971 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:01:
[...]

Moet je ook 'opstart' kosten betalen?

Heb hier tot nu toe 2 makelaars gehad Woning rond de 400k

-Makelaar 1, €800 opstartkosten 1,5% courtage, €700 annuleringskosten.
-Makelaar 2, €1000 opstartkosten 1,3% courtage, geen annuleringskosten.
399 euro, dat was voor de foto’s etc. Maar die mag ook houden mocht ik nu nog switchen naar een andere makelaar. Vind jouw bedragen dan zeer hoog.

Ik zit wel in de Randstad, wellicht dat dat uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
Kartmans1 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:06:
[...]

399 euro, dat was voor de foto’s etc. Maar die mag ook houden mocht ik nu nog switchen naar een andere makelaar. Vind jouw bedragen dan zeer hoog.

Ik zit wel in de Randstad, wellicht dat dat uitmaakt.
Woon zelf in het oostelijk deel. Denk dat het ook wel met de krapte en ook de concurrentie te maken heeft net als de huizenprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Amsterdam

Categorie 500-600k

1,1% all in.

Had 3 makelaars over de vloer, 1,4% en 2x 1,2 + zo'n 500 opstartkosten.

Dat is uiteindelijk 1,1% all in geworden bij een gerenommeerd NVM makelaarskantoor met een goede naambekendheid. En dan had ik niet eens echt op het scherpst van de snede onderhandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
vincent_1971 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:27:
[...]

Woon zelf in het oostelijk deel. Denk dat het ook wel met de krapte en ook de concurrentie te maken heeft net als de huizenprijzen.
Zou wel proberen te onderhandelen. Een tiende of twee tiende procent is toch mooi geld op dit soort bedragen.
Pagina: 1 ... 160 ... 201 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.