Thanks, ja dat vergelijk van een G naar een A woning i.c.m. contactaanvragen zal denk ik wel zo zijn omdat die G woningen ongetwijfeld vaak kluswoningen zijn en er dus meer belang is bij bezichtiging/contact dan een A label woning.Kalentum schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:01:
[...]
Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt. Funda meldt dat huizen met een laag label minder vaak worden gevonden maar wel vaker een contactaanvraag krijgen (bron)
Ik vind een energielabel best nuttig, maar vooral om heel positief op te vallen. Een A-label op een huis uit 1910 is bijzonder. Een A-label (oude stijl) op een woning uit 2011 is min of meer volgens verwachting.
Wat je als laatste aangeeft is ook wel een beetje mijn idee: A is sowieso wel verwacht, er is hier geen huis te vinden met B of slechter, het is immers een nieuwbouwwijk en de oudste woningen zijn uit 2008. En omdat er best veel concurrentie kan zijn, denk ik dat die A+ die we hopelijk krijgen misschien nét dat streepje voor kan geven tov woningen die dat niet hebben. Of in ieder geval waar men niet de moeite heeft genomen voor het nieuwe label.
Ik ben ondertussen ook zelf op onderzoek uitgegaan en heb ik hier van alle vergelijkbare woningen in onze wijk die in +/- 3 jaar vallen qua bouwjaar van onze 2011 woning en nu te koop staan of recentelijk verkocht zijn de labels erbij gepakt en daarbij alleen gekeken naar die met nieuwe labels, want dat een oud label A zegt geloof ik wel.
Kostte me een half uurtje, maar dit leverde me het volgende inzicht op:
- 12 woningen met nieuw label
- 5 zonder zonnepanelen, 7 met (minstens 14 stuks, wij hebben er 20)
- alle 7 woningen met zonnepanelen hebben A+ of A++
- alle 5 woningen met A label onder het nieuwe label hebben géén zonnepanelen
Kortom: ik trek voor mijzelf de conclusie dat de kans erg groot is dat we dankzij de 20 zonnepanelen naar A+ gaan en heb dus besloten een nieuwe aan te vragen icm wat jij ook aangeeft. Er zullen genoeg mensen tussenzitten die het zonde vinden om die €250 uit te geven, maar ik bekijk het op het grotere geheel en wie weet levert dit net die ene bieder/koper op die anders was afgehaakt.