Remigius schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:25:
Hallo mede-tweakers,
Op het moment ga ik een huis verkopen vanuit een erfenis en ik vroeg mij af of jullie mij van advies konden voorzien. Even kort de situatie.
Huis, ongeveer 100m2 oppervlakte, gebouwd in 2004 in een gewild appartementencomplex in het Westland met een actieve VVE. Eigen berging en eigen parkeerplek in de kelder. De verwachte koper is > 60 jaar. Ik heb meerdere makelaars uitgenodigd en ze waren eigenlijk allemaal wel goed. Ik merk wel dat de manier van aanvliegen van de makelaars verschillend is, dus graag tips.
Het huis moet opgeknapt worden. Veel zaken (keuken, ketel, etc) is allemaal nog van de bouw. Alle VvE zaken zijn wel picobello gedaan. Huis heeft als nadeel dat er een los ‘kantoortje’ gemaakt is bij de bouw waardoor de woonkamer kleiner is (nog steeds groot hoor). Maar het kantoortje mag niet meegenomen worden bij de m2’s omdat het geen eigen raam heeft. Dit moet dus goed in de advertentie worden meegenomen en een koper moet hier of een doel voor hebben (hobby/werk of het willen openbreken en bij de woonkamer trekken. Voordeel is wel dat mijn vader bij de bouw (volgens mij als enige van alle appartementen) airco’s heeft geregeld met de buitenunits op het dak waardoor het appartement 3 airco’s heeft.
Makelaar 1 (VBO): Leek goede kennis te hebben, goede persoonlijkheid. Wbt werkwijze doet deze nog aan folders (gezien de oudere doelgroep). Geeft aan meerdere verkoop mogelijkheden. Hoog in de markt zetten (525k) en waarschijnlijk 3 kijkers, realistisch in de markt zetten (500k) waarschijnlijk 7 a 8 kijkers verwachte opbrengst (+- 10k) of laag in de markt zetten (475k) en dan hopelijk 15 kijkers met overbieden. Zelf adviseerde de makkelaar dit laatste, dus een vraagprijs van 475k. Hierbij verwacht hij uit te komen tussen 475k en 500k.
Makelaar 2 (NVM): Heeft afgelopen jaren 2 woningen in hetzelfde complex verkocht (dus wellicht meer marktkennis) en gaf aan dat bij een woning die laag ingezet werd (460k) deze uiteindelijk voor ~505k verkocht is. Een andere werd voor 500k ingezet en is uiteindelijk voor ~470k verkocht. Deze makelaar adviseerde mij een vraagprijs te hanteren van 445k
Makelaar 3 (NVM): Wederom een prettig persoon. Ging minder de diepte in dan makelaar 1 maar het kantoor is al wel lang in de regio en gaf aan een grote database te hebben met mensen welke ze mailen. Ging verder voortvarend van start met een appgroep en direct een aanmelding voor move nog voor ons kennismakingsgesprek :-). Ik heb hier nog niet de uiteindelijke offerte met de geadviseerde vraagprijs, maar uit het gesprek maakte ik op dat dit waarschijnlijk ook tussen de 475k en 500k zal zijn.
Ik heb wel een beetje een voorkeur voor 2 makelaars, maar misschien hebben jullie tips waar nog op te letten. De dienstverlening lijkt ook op elkaar. Ene doet iets meer met folders, andere meer met socials. Ze adviseerden wel allen om een paar meubels te laten staan (ook al zijn deze ontzettend oud). De geadviseerde vraagprijzen liggen meer uit elkaar liggen dan ik had gedacht (toch 30k). De prijzen van de makelaars lopen niet super veel uit elkaar, maar tussen de goedkoopste en de duurste zit toch 1000 euro.
Makelaar 1: 900 euro opstartkosten + 1% courtage
Makelaar 2: Geen opstartkosten, alleen 1,3% courtage
Makelaar 3: Opstartkosten met korting 425 euro + 1% courtage
Ik heb reviews opgezocht, maar beide makelaars scoren hetzelfde. Allebei alleen maar goede reviews met een enkele 1 ster ertussen van iemand waar het traject niet goed gegaan is.
Hebben jullie toevallig nog tips? Bijvoorbeeld juist wel of juist niet voor een NVM makelaar kiezen, etc. Bedankt!