Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 227 228 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:56
Indicatie of de woning onder water staat misschien? Ik vind het ook wat apart en weinig relevant voor de huidige tijd. Even navragen lijkt me goed.

Import van EVs

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:41
Move is van de Nederlandse Vereniging van Makelaars en die zien waarschijnlijk wel een markt in het afhandelen van niet alleen de makelaarsrol, maar ook de notarisrol. Daar vragen ze vast geld voor aan de notaris of ze gaan dat doen zodra ze voldoende marktaandeel hebben. Makelaar krijgt waarschijnlijk weer provisie of korting van NVM of MOVE als hij klanten binnenbrengt voor de notarisdossiers.

Maar ik snap om een andere reden ook wel dat een makelaar ernaar vraagt, want de financiële positie van de verkoper is bepalend voor de hoeveelheid risico die deze wil nemen bij de verkoopstrategie.

Navragen lijkt mij ook een goed idee.

• zakkenjongen
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:08
Hier ook woning in de verkoop, beetje ongelukkig qua timing maar de nieuwe wordt al gauw opgeleverd dus toch doorgezet.

Thuis nu discussie over evt. voorwaarden; ik vind een snelle verkoop zonder bijkomende stress het belangrijkste, dus dat zou voor mij de doorslag geven boven een wat beter bod. Partner wil liefst voor hoogste bod gaan, voorbehoud financiering is dan geen probleem (bouwkundige keuring zal niet aan de orde zijn bij woning van pas een paar jaar oud).

Wat zijn jullie ervaringen? Is het bekend hoe vaak het misloopt op het verkrijgen van financiering? Is dat nog iets waarover valt te onderhandelen o.i.d.?

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:33
Toke_gt schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:36:
[...]

Notaris heeft dit vooral nodig en de makelaar dus met het oog op het doorgeven van die info. Voor de verkoop zelf lijkt het me niet relevant.
De notaris gaat echt niet af op de info van de verkoper. Bij het kadaster worden de gevestigde hypotheken opgevraagd, en vervolgens worden daarvoor aflossingsnota’s opgevraagd bij de hypotheekverstrekker(s).

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
zakkenjongen schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:55:
Hier ook woning in de verkoop, beetje ongelukkig qua timing maar de nieuwe wordt al gauw opgeleverd dus toch doorgezet.

Thuis nu discussie over evt. voorwaarden; ik vind een snelle verkoop zonder bijkomende stress het belangrijkste, dus dat zou voor mij de doorslag geven boven een wat beter bod. Partner wil liefst voor hoogste bod gaan, voorbehoud financiering is dan geen probleem (bouwkundige keuring zal niet aan de orde zijn bij woning van pas een paar jaar oud).

Wat zijn jullie ervaringen? Is het bekend hoe vaak het misloopt op het verkrijgen van financiering? Is dat nog iets waarover valt te onderhandelen o.i.d.?
Ik neig naar de kant van het zakkenmeisje, MITS ... het hoogste bod de beste voorwaarden heeft. Voorwaarde datum overdracht of maakt maand eerder of later niet veel uit? Als hoogste bod veel later is en je een overbruggingshypotheek hebt, moet je het netto voordeel berekenen. Liever niet 100% voorbehoud financiering. Maar dat geldt ook voor jouw eerste de beste. Het andere bod kan hoger zijn met betere voorwaarden

• zakkenjongen
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:08
Chaki schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 18:01:
[...]
, MITS ... het hoogste bod de beste voorwaarden heeft.
Als de planeten op 1 lijn gaan staan en dit gebeurt, is er natuurlijk ook geen discussie 😋 het gaat juist om financieringsvoorbehoud, ik heb daar prospectief stress van; is dat gegrond?

Overdrachtsdatum is een voorkeur voor, maar evt. een paar maanden langer overbrugging dokken is geen probleem.

Laat ik het concreter zeggen: mij is 10k extra niet de stress van financieringsvoorbehoud waard, denk ik. Is dat gegrond?

[ Voor 12% gewijzigd door zakkenjongen op 14-07-2026 18:17 ]

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:02

Sandyman538

SandstorM [148839]

zakkenjongen schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 18:15:

Laat ik het concreter zeggen: mij is 10k extra niet de stress van financieringsvoorbehoud waard, denk ik. Is dat gegrond?
Dit is echt te persoonlijk. Als er 2k had gestaan was ik met je mee gegaan, maar voor 10k kan ik 2x de stress die ik er van heb weg drinken met een paar weken Aruba. Maar een ander zal zeggen dat hij voor 20k nog voor zekerheid kiest. Je moet bedenken dat het allergrootste deel van woningen die gekocht worden met financieringsvoorbehoud gewoon doorgang vinden. De uitzondering is dat het niet lukt. Dan is de tweede vraag, verkoop je de woning binnen 4 weken aan iemand anders voor ongeveer dezelfde prijs? Dan zou ik 'gewoon' voor het hoogste bod gaan.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
zakkenjongen schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 18:15:
[...]

Als de planeten op 1 lijn gaan staan en dit gebeurt, is er natuurlijk ook geen discussie 😋 het gaat juist om financieringsvoorbehoud, ik heb daar prospectief stress van; is dat gegrond?

Overdrachtsdatum is een voorkeur voor, maar evt. een paar maanden langer overbrugging dokken is geen probleem.

Mijn ervaring: potentiële kopers doorgelicht door financieel adviseur (zogenaamd onafhankelijk) naast makelaarskantoor. Makelaar wil ook succes-story. Bij financieringsvoorbehoud ook nagaan of bieder het snapt en de hoogte van het voorbehoud invult in Move. Mijn kopers hadden financieringsvoorbehoud - Ja. ingevuld. 100% dus, terwijl het ook met 50k minder kon. Bij 100% is de kans dat het misgaat groot als de verkoopprijs boven de taxatiewaarde ligt. Dan krijgen ze geen hypotheek boven de taxatie. Maar ik heb het nooit meegemaakt dat een taxateur daarin niet "flexibel" is
Pagina: 1 ... 227 228 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.