SymbolicFrank schreef op donderdag 1 april 2021 @ 18:56:
[...]
Ik woon in een Aardgasvrij proeftuin en ze hebben hier ook al in de hele wijk buizen voor stadswarmte aangelegd. Als je toch moet gaan graven, leg dan in 1x alles in de grond, samen met een buis voor kabels. Dat drukt de kosten. En als je toch al een set buizen onder ieder trottoir gaat leggen, dan is het veel goedkoper om ze meteen tot aan de woning te leggen, dan dat pas bij iedere nieuwe aansluiting te doen.
Ik ben het met je eens, dat niet iedere woning hetzelfde is of zich er voor leent. Maar nu heeft ook iedereen een aansluiting op elektriciteit, water, riolering, data en ook nog (vrijwel altijd) aardgas. Er komen er een paar bij in het pakket en we maken het makkelijk om nieuwe toe te voegen.
Ik woon in een wijk waar al 30 jaar geleden alles in de grond is gestopt. De eerstvolgende keer dat de grond hier open gaat is als ze het dubbele rioleringssysteem komen aanleggen (scheiding regenwater). Dat is tussen nu en binnen 30 jaar ergens.
Tja, succes met alles op1 lijn te krijgen. Hier in .be komt het soms voor dat de straat opgebroken wordt voor werken, alles netjes terug wordt aangelegd, en dat de week erna de straat opnieuw wordt opgebroken door een ander bedrijf voor andere werken....
Daarom is de retourleiding geen bus maar een ster: een aparte kabel per woning. Dat scheelt ook weer in de elektronica.
Ah, een ster netwerk is dus de oplossing? Je gaat dus de grotere kosten maken door elk huis apart van een kabel te voorzien? En hoe lost dat dan juist het probleem op van de ongelijke spanningen tussen de verschillende Pv opstellingen? Je hebt dan je DC/DC converters nodig aan het verzamelpunt. Geen oplossing dus, en je hebt zonet de kosten flink groter gemaakt.
Inderdaad. En je moet daar ook een grote bulk accu's kwijt. Maar het is dan nog steeds een stuk efficiënter dan iedereen al die dingen maar zelf te laten doen. Zoals bijvoorbeeld zelf zo'n opslag in de achtertuin.
Dat lijkt dan maar zo. Ik las onlangs een lijvig rapport van een DNB hier in .BE waarbij men de impact van batterijen op wijkniveau/thuisniveau heeft onderzocht. Conclusie : zelfs met batterijen op wijkniveau of thuisniveau moeten alsnog verzwaringswerken uitgevoerd worden aan bvb kabels in de grond en trafo's. Simpelweg omdat de energievraag in de winter toch dermate groot is, en de installatie hierop zowiezo moet berekend worden, en deze opslag methodes simpelweg niets bijbrengen in de winter. Deze verzwaringswerken zijn ongeveer dezelfde met als zonder batterijen.
hiermee wil ik niet zeggen dat de batterijen niet nuttig zijn, enkel dat ze bijna geen kosten voordeel opbrengen voor de bestaande infrastructuur.
Niet allemaal maximaal isoleren, maar wel voldoende. Dus dat staat er ook in. Misschien dat je het vanaf het C label kunt doen in plaats van D, maar B opwaarderen naar A is niet erg effectief. En de rest gaan we dus dan ook doen.
Zie het zo: als je buurman nog energie in zijn accu heeft zitten maar die van jou leeg is, dan is het toch zonde van de energie. Want de volgende dag is hij dan sneller vol en gooi je toch weer energie weg. Daarom kun je dat soort dingen beter centraal doen, waar je ook hele grote hoeveelheden energie kunt opslaan in de vorm van warmte. Maar ook niet te grootschalig, want dan krijg je te veel transportverliezen voor de warmte en worden alle kabels erg duur. Daarom ongeveer 1 per wijk.
Je moet natuurlijk ieder geval afzonderlijk gaan bekijken, maar zonder een overkoepelend plan komen we er niet, dus daar moeten we mee beginnen.
Ja, dat er een soort overkoepelend beleid moet komen ben ik 100% mee akkoord. Energie onderling aan elkaar afrekenen zit trouwens vervat in in de Europese richtlijn.
De aanpak moet zijn om eerst de primaire energievraag te verminderen, en pas dan inzetten op opslag. opslag is duur, en wil je dus zo klein mogelijk houden.
Eenvoudig gezegd, met de zelfde hoeveelheid €'s, kan je een veel grotere besparing bereiken door in te zetten op isolatie dan op seizoensopslag. Ja, er zit uiteraard een exponentiële kosten curve aan isolatie naarmate je steeds verder gaat daarin. Maar er is nog een gigantisch potentieel om eerst het laaghangend fruit te plukken (simpelweg dakisolatie).
@
Zwerver Het probleem is juist dat de zolderkamer experts hier maar lappen tekst neerschrijven met schijnbaar logische fantasietjes, die in de praktijk echter niets bijbrengen en vooral veel geld kosten. Geld dat beter kan besteed worden aan dingen die we NU kunnen doen.
Kijk, om er maar eens wat cijfer voorbeelden tegenaan te gooien:
Mijn PV installatie heeft jaarlijks een overschot van 1200kWh, na aftrek van huishoudelijk elek. verbruik. Mijn energievraag voor verwarming is 9000kWh op jaarbasis. In het plan van Frank is die 1200kWh opgeslagen in warmte/batterijen. Als ik die warmte terug wil hebben in warm water voor verwarming, heb ik, mits aftrek van omzettingsverliezen en warmte verliezen, ongeveer 1000kWh die ik dan kan gebruiken. Die is dus opgebruikt tegen dat het midden november is. Vanaf dan moet ik alsnog van het net/andere bron energie aankopen. Daar sta je dan met de peperdure centrale energie/warmteopslag.
Voorbeeld 2 : de gemeente trekt 100.000€ per straat uit voor dit systeem. Met dat geld kan ik 20 huizen voorzien van een PV installatie, spouwisolatie, en nieuwe dakisolatie. (ja, dat kan.) Een deftige plaatsingsfirma klaart zo een klus op een week. Met diezelfde 100.000€ heb je net de straat opengebroken, en je kabels gelegd, en heel misschien reeds de breek en aanpassingswerken gedaan in enkele huizen. Je moet ook eerst nog de nodige vergunningen aanvragen, onderhandelen met de huis eigenaars, de gemeente, enz.
Tegen dat de eerste spade de grond ingaat voor deze werken, heb ik reeds het hele dorp voorzien van PV, dakisolatie, enz....
Lang verhaal kort : eerst maximaal inzetten op de vermindering van de primaire energievraag, dan op opwek, en als allerlaatste op seizoensopslag.
Ik ben niet tegen seizoensopslag, maar er zijn 1001 zaken die eerst moeten gebeuren voordat daar mee begonnen wordt. Denk dan aan isolatie, opwek, inzetten op vraagsturing, maximaal eigenverbruik van PV, enz.