Dit had ik ook al een keer eerder gepost, maar Jean-Marc Jancovici heeft al een keer verschillende scenario's uitgerekend voor de transitie van Frankrijk (hij is Frans) van nuclear en fossiel, naar geheel hernieuwbare energie met energieopslag.
100% renewable electricity at no extra cost, a piece of cake?
D.w.z.:
Ik kan niets anders zeggen dat de huidige staat van transitie zeer belabberd is gegeven dat de uitstoot van CO2 binnen 20 jaar naar 0 moet. En het liefst daarna negatief. Zoals in mij vorige post gemeld is het aandeel hernieuwbare energie nog maar een fractie van de totale energieopwekking.
Los dat de daadwerkelijke implementatie van hernieuwbare energieopwekking ver achterblijft, staat de alternatieve energie infrastructuur nog helemaal in de kinderschoenen. Veel van de discussie over energieopslag zoals met gebruik van zwaartekracht, waterstof of batterijen is op de schaal wat noodzakelijk nog niet veel verder dan alleen plannen.
En zoals in mijn vorige post betoogd, is er door de aard van energie geen marktwerking waardoor z.g.n "goedkope" hernieuwbare energie vanzelf fossiele brandstoffen vervangt.
Het enige realistische scenario is wat steeds verder uit beeld raakt is een oorlogseconomie, waarin een significant gedeelte van arbeid, kennis en kapitaal en energie (!) wordt gealloceerd naar de bouw van alternatieve energiebronnen en energie infrastructuur. Dit kan alleen met 1 keiharde voorwaarde: fossiele brandstoffen worden evenredig afgebouwd naarmate er substitutie plaats vind.
Ik zeg wel realistisch, maar ik zie het eigenlijk niet gebeuren. Ik denk dat de projectie van de EIA dichtbij het scenario komt van de huidige status quo. D.w.z. olie en gas zullen de belangrijkste bron van onze economie in 2050 en dus welvaart blijven, met hernieuwbare energie deels als complement aan fossiele brandstoffen, deels als het bescheiden afschalen van kolen. In dit scenario zitten wel boven 2.0 graden opwarming met waarschijnlijk feedbackloops.
We're in pretty deep shit, ik kan het het niet anders verwoorden.
100% renewable electricity at no extra cost, a piece of cake?
A carbon-free electricity fully produced with wind and/or photovoltaics requires roughly 10 times more capital than if it is produced from nuclear power. In France, to maintain a carbon-free power supply once the current reactors are decommissioned (which will eventually happen, whether after 40 years, 60, 80 or 67.4…), the best idea is therefore … to build new nuclear reactors.
En ik kan niet anders zeggen dat ik het jammer vind dat het energievraagstuk over het algemeen slecht begrepen wordt in de samenleving en politiek en hierdoor verkeerde aannames en beslissingen worden genomen.With nuclear, replacing all coal fired power plants in the world (a little over 2000 GW presently) would cost 10,000 billion dollars. With wind and solar, it jumps to at least 100,000 billion dollars, knowing that the overall investments in the energy sector are now close to 1500 billion dollars each year. With nuclear we can make it in the delay, with just wind and solar we can’t.
D.w.z.:
- De huidige wereldeconomie gebruikt gigantisch veel energie, de schaal waarop transitie zou moeten plaatsvinden is dan ook eveneens gigantisch (in 2019: 171,000 TWh = 171,000,000,000,000 kWh) bron
- Er is een directe relatie tussen economische groei en dus welvaart met energiegebruik. Economische krimp is extreem impopulair, er zal dus altijd een enorme vraag blijven naar energie.
- Er is een directe relatie tussen GDP wereldwijd en energiegebruik, de zogenaamde ontkoppeling tussen GDP en westerse landen komt omdat we het energie verbruik van ge-outsourcend importproducten niet lokaal meerekenen. Een laptop kost veel energie om te maken in Azië alsmede alle software die continu draait in de cloud.
Ik kan niets anders zeggen dat de huidige staat van transitie zeer belabberd is gegeven dat de uitstoot van CO2 binnen 20 jaar naar 0 moet. En het liefst daarna negatief. Zoals in mij vorige post gemeld is het aandeel hernieuwbare energie nog maar een fractie van de totale energieopwekking.
Los dat de daadwerkelijke implementatie van hernieuwbare energieopwekking ver achterblijft, staat de alternatieve energie infrastructuur nog helemaal in de kinderschoenen. Veel van de discussie over energieopslag zoals met gebruik van zwaartekracht, waterstof of batterijen is op de schaal wat noodzakelijk nog niet veel verder dan alleen plannen.
En zoals in mijn vorige post betoogd, is er door de aard van energie geen marktwerking waardoor z.g.n "goedkope" hernieuwbare energie vanzelf fossiele brandstoffen vervangt.
Het enige realistische scenario is wat steeds verder uit beeld raakt is een oorlogseconomie, waarin een significant gedeelte van arbeid, kennis en kapitaal en energie (!) wordt gealloceerd naar de bouw van alternatieve energiebronnen en energie infrastructuur. Dit kan alleen met 1 keiharde voorwaarde: fossiele brandstoffen worden evenredig afgebouwd naarmate er substitutie plaats vind.
Ik zeg wel realistisch, maar ik zie het eigenlijk niet gebeuren. Ik denk dat de projectie van de EIA dichtbij het scenario komt van de huidige status quo. D.w.z. olie en gas zullen de belangrijkste bron van onze economie in 2050 en dus welvaart blijven, met hernieuwbare energie deels als complement aan fossiele brandstoffen, deels als het bescheiden afschalen van kolen. In dit scenario zitten wel boven 2.0 graden opwarming met waarschijnlijk feedbackloops.
We're in pretty deep shit, ik kan het het niet anders verwoorden.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert