Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 57 ... 105 Laatste
Acties:
  • 602.432 views

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-11 11:57
vanderv schreef op woensdag 29 april 2015 @ 22:57:
Mijn Elga draait momenteel nog steeds regelmatig, brrrr, vies koud buiten.
Kunnen jullie al zonder Elga deze maand, Eric, Martin en Hans en andere warmtepomp gebruikers met zonneboiler in het cv circuit?
Nope. Ik zal het je sterker vertellen: op koningsdag en de dag erna heeft de ketel het even moeten overnemen; de retour bleef te lang te koud.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:37

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
vanderv schreef op woensdag 29 april 2015 @ 22:57:
Mijn Elga draait momenteel nog steeds regelmatig, brrrr, vies koud buiten.
Kunnen jullie al zonder Elga deze maand, Eric, Martin en Hans en andere warmtepomp gebruikers met zonneboiler in het cv circuit?
ELGA gaat hier elke dag nog wel een paar keer kort aan. Nu met de hogere temperaturen buiten en de lagere warmteverliezen van binnen naar buiten is het zo warm.

Pas van 19 mei kan de ELGA ook de zonneboiler gebruiken. Vermoed dat de pomp van de ELGA dan wel draait maar de compressor dan niet. We wachten het af.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Sjuppie
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-08 14:20
Verwijderd schreef op woensdag 29 april 2015 @ 19:53:
http://www.familie-kleinm...nergieverbruik-per-maand/

wat een ellende dat de elga versie 2013-2014 dus nu niet meer uit geleverd word.
geniale cijfers, en toont aan dat ik niet gek ben, geniaal produkt ook voor de conventionele tvt burger.
techneco zou er alles aan moeten doen deze elga nog 5 jaar te kunnen leveren, met carrier.
helaas gaat alle subsidie echter naar canadess sde+ biomassa hout stook in kolencentrales.
zou draait de elga dan op groengewassen stroom, en word er evenveel geld verdent als aan groningen gas, en gaan we dus niet vooruit.
wat is nu dan eigenlijk precies veranderd aan de ELGA (en met name de prestaties)? Ja, het is nu een Toshiba buitenunit, maar had al even bij Techneco gevraagd maar die geven alleen aan dat er inderdaad wel wat opstartproblemen waren met de Toshiba unit, maar dat die nu zijn opgelost.
wij zitten er eventueel ook aan te denken om de ELGA icm ons stadsverwarming te gaan gebruiken (en uiteindelijk helemaal af van die voor de NUON winstgevende cash-cow), maar als de versie nu verslechterd is is het misschien beter even afwachten...??

4240 Wp ZZW PVOutput Sjuppie

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Sjuppie schreef op donderdag 30 april 2015 @ 09:43:
[...]
wat is nu dan eigenlijk precies veranderd aan de ELGA (en met name de prestaties)? Ja, het is nu een Toshiba buitenunit, maar had al even bij Techneco gevraagd maar die geven alleen aan dat er inderdaad wel wat opstartproblemen waren met de Toshiba unit, maar dat die nu zijn opgelost.
wij zitten er eventueel ook aan te denken om de ELGA icm ons stadsverwarming te gaan gebruiken (en uiteindelijk helemaal af van die voor de NUON winstgevende cash-cow), maar als de versie nu verslechterd is is het misschien beter even afwachten...??
Het was een Carrier buitenunit, is nu inderdaad een Toshiba wat niet meteen perfect werkte. Beste wat je kan doen is bellen naar Techneco. Als die zeggen dat het correct werkt met een Toshiba unit dan zou ik daar zelf geen seconde over twijfelen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Sjuppie
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-08 14:20
had inderdaad Techneco ook al gevraagd en die gaven al aan dat die 'opstartproblemen' waren opgelost, dus dat zou het verschil niet meer maken. las alleen het bericht van eric-pvt op een
dusdanige manier dat ik dacht dat er misschien wezenlijk iets aan de prestaties is veranderd....
maar goed, heb al eerst maar even navraag gedaan bij de gemeente over hoe en waar we een buitenunit eventueel zouden mogen plaatsen. En aangezien ze een soort van reactie gaven van 'meneer, waar heeft u het in godsnaam over' zal dat nog wel even duren voordat we een antwoord krijgen over wel of niet een vergunning

4240 Wp ZZW PVOutput Sjuppie

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Sjuppie schreef op donderdag 30 april 2015 @ 09:59:
had inderdaad Techneco ook al gevraagd en die gaven al aan dat die 'opstartproblemen' waren opgelost, dus dat zou het verschil niet meer maken. las alleen het bericht van eric-pvt op een
dusdanige manier dat ik dacht dat er misschien wezenlijk iets aan de prestaties is veranderd....
maar goed, heb al eerst maar even navraag gedaan bij de gemeente over hoe en waar we een buitenunit eventueel zouden mogen plaatsen. En aangezien ze een soort van reactie gaven van 'meneer, waar heeft u het in godsnaam over' zal dat nog wel even duren voordat we een antwoord krijgen over wel of niet een vergunning
Dat heb ik ook gehad. Je moet niet zeggen dat je een warmtepomp gaat plaatsen maar een airconditioning. Grote kans dat je die zo vrij mag ophangen aan je gevel.

In mijn geval mocht ik hem vergunningsvrij ophangen op de gevel. Vol in het zicht van iedereen. Maar had ik een vergunning nodig wanneer ik hem 10cm lager op het platte dak van mijn bijkeuken wilde plaatsen. }:O }:O

Verwijderd

ik heb niets negatiefs gezelgd over de elga met toshiba, maar de gelijkheid of beter mag nog blijken.
net zo erg ook, ik wist geen bal van de carrier unit, maar het blijkt een erg goede te zijn,
de toshiba kan het in de folder echt niet machen, hopelijk in de praktijk wel.
de warmtepomp heeft hier vrijwel niet gedraaid, de qsolar is nu de baas in de cv met een oneindige cop.
(18Wh er in, 8kW warmte eruit)

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

8 kW gedurende een 8,1 seconden zeker :+

[/eenheden politie]

Iets anders:
https://www.installatiepr...lings-voor-een-warmtepomp
Geschreven door iemand met onvoldoende kennis van zaken?

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 30-04-2015 22:17 . Reden: Rekenfouten ]

Verwijderd

genoeg kaawee dre, zonder vlammen
goh dat artikel is wel erg... tenen gaan krom.
wel herkenbaar, mijn installateur wil ook niets weten van de warmtepomp,(eng nieuw bah)
hij houd van hamers rammen en vlammen (uneto/vni dat dan weer wel ughe ughe)

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:05
mkleinman schreef op donderdag 30 april 2015 @ 08:33:
[...]

ELGA gaat hier elke dag nog wel een paar keer kort aan. Nu met de hogere temperaturen buiten en de lagere warmteverliezen van binnen naar buiten is het zo warm.

Pas van 19 mei kan de ELGA ook de zonneboiler gebruiken. Vermoed dat de pomp van de ELGA dan wel draait maar de compressor dan niet. We wachten het af.
sinds ik de interne NTC van de ELGA op de CV retour voor de ZB heb geplaatst zie ik de elga vaak op een paar honderd watt draaien ipv vol vermogen. puur alleen de pomp aan heb ik nog niet kunnen waarnemen. Het zou ook kunnen dat de buiten unit af en toe warmte afvoert ipv aanvoert, maar dat is puur een gevoel van mij, heb ik nog niet kunnen vaststellen.

de oorzaak is denk ik vooral dat de elga bij aanslaan naar een delta T van 14 graden streeft en dan langzaam terug regelt (obv delta T in de kamer). de Calenta doet dat slimmer (door de regeling op buitentemperatuur icm met een max. stooklijn obv buitentemperatuur) en kan urenlang de pomp laten draaien zonder de gaskraan open te zetten.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Dre schreef op donderdag 30 april 2015 @ 22:10:
8 kW gedurende een 8,1 seconden zeker :+

\[/eenheden politie]

Iets anders:
https://www.installatiepr...lings-voor-een-warmtepomp
Geschreven door iemand met onvoldoende kennis van zaken?
Ik las het ook, onvoorstelbaar. en dat voor iemand met een adviesbureau. Je zou iets meer diepgang verwachten. Overigens vind ik veel van die artikelen daar getuigen van weinig kennis. En dat noemt zich installatieprofs.

Verwijderd

BarryH schreef op donderdag 30 april 2015 @ 22:25:
[...]

sinds ik de interne NTC van de ELGA op de CV retour voor de ZB heb geplaatst zie ik de elga vaak op een paar honderd watt draaien ipv vol vermogen. puur alleen de pomp aan heb ik nog niet kunnen waarnemen. Het zou ook kunnen dat de buiten unit af en toe warmte afvoert ipv aanvoert, maar dat is puur een gevoel van mij, heb ik nog niet kunnen vaststellen.

de oorzaak is denk ik vooral dat de elga bij aanslaan naar een delta T van 14 graden streeft en dan langzaam terug regelt (obv delta T in de kamer). de Calenta doet dat slimmer (door de regeling op buitentemperatuur icm met een max. stooklijn obv buitentemperatuur) en kan urenlang de pomp laten draaien zonder de gaskraan open te zetten.
dat is het optimum, en zo werkt het hier ook,
wat de elga uit de boiler drukt hoeft de elga niet te doen.
plaats de sensor wel wat verder van het vat af anders slaat de elga helemaal niet aan door warmte straling van het vat.
als de elga op verwarmen staat voert deze nooit warmte af (touch)
op auto warm/koel kan dat wel gebeuren.

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-11 18:06
Beetje reclame voor mijn nieuwe diy inverter unit.
martijnr17 in "Diy lucht/water warmtepomp"

Vandaag een cop van 6 gehaald.
Had dit niet verwacht.
Hoe staat het hier met de mensen die hun unit uitlezen? Er was wel iemand mee bezig geweest toch, ben heel benieuwd wat een professioneel systeem haalt.

[ Voor 36% gewijzigd door martijnr17 op 03-05-2015 17:50 ]

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-11 22:28

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik kwam deze toevallig tegen: http://vakbladwarmtepompe...verwarming-tot-een-derde/. Ik weet niet van wanneer dit bericht is. Onderstaand bericht is van 2013.

[edit]: gerelateerd: www.techneco.nl/documents/download/250.

[ Voor 80% gewijzigd door Milmoor op 10-05-2015 10:21 . Reden: Tweede bron gevonden ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• itchin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:44
Ik ben benieuwd of ik de stekker van de Elga er voor de zomerperiode uit kan trekken, of dat dit niet goed is voor het apparaat of de buitenunit? Tijdens deze speurtocht kwam ik een nieuwe gebruikershandleiding en installatiehandleiding voor de Elga met Toshiba buitenunit tegen. Interessant, dipswitches om het vermogen dat de buitenunit opneemt (=geluidsproductie) te beperken... Maar geen info over een 'zomerstop'.
Wat doen andere Elga gebruikers? Elga met schakelaar uit? Stekker eruit? Wat voor onderhoud?

De Elga heeft sinds het aansluiten afgelopen oktober 1217 kWh verbruikt, gasverbruik was eigenlijk niet nodig, 1x 6m3 verbruikt na een vakantie om huis snel op temperatuur te krijgen.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
itchin schreef op zondag 10 mei 2015 @ 10:25:
Ik ben benieuwd of ik de stekker van de Elga er voor de zomerperiode uit kan trekken, of dat dit niet goed is voor het apparaat of de buitenunit? Tijdens deze speurtocht kwam ik een nieuwe gebruikershandleiding en installatiehandleiding voor de Elga met Toshiba buitenunit tegen. Interessant, dipswitches om het vermogen dat de buitenunit opneemt (=geluidsproductie) te beperken... Maar geen info over een 'zomerstop'.
Wat doen andere Elga gebruikers? Elga met schakelaar uit? Stekker eruit? Wat voor onderhoud?

De Elga heeft sinds het aansluiten afgelopen oktober 1217 kWh verbruikt, gasverbruik was eigenlijk niet nodig, 1x 6m3 verbruikt na een vakantie om huis snel op temperatuur te krijgen.
Ik laat de stekker er lekker in. Ik maak binnenkort wel de buitenunit een keertje schoon met dreft en een sponsje.

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:29
Mijn installateur raadt mij aan bij mijn warmtepomp (NIBE F1245-8 PC) een zoneregeling a 3000 euro toe te passen. De reden is mij vooralsnog onduidelijk. Als ik alles dezelfde temperatuur wil, heb ik toch geen zoneregeling nodig?

Ik dacht woonkamer 20 graden, badkamer 23 graden overige ruimtes 18 graden of zelfs minder. Mocht ik hier in willen schuiven, kan ik altijd handmatig bij de ventielen dit regelen dunkt mij. Iemand tips?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als je zelf handig bent kun je ook alles via domotica regelen op aanwezigheid, tijd en temperatuur.
Ik ben net bezig met domoticz op een synology nas en alle losse componenten zijn ook los te verkrijgen.
Thermostaten, thermomotoren, alles is mogelijk en veel goedkoper.
Weet niet of die warmtepomp een ingangskontakt heeft om te koelen of te verwarmen eventueel?
Of heeft die enkel zijn eigen thermostaat?

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-05-2015 18:48 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• PolderPloer!
AUijtdehaag schreef op zondag 10 mei 2015 @ 18:45:
Als je zelf handig bent kun je ook alles via domotica regelen op aanwezigheid, tijd en temperatuur.
Ik ben net bezig met domoticz op een synology nas en alle losse componenten zijn ook los te verkrijgen.
Thermostaten, thermomotoren, alles is mogelijk en veel goedkoper.
Ja in die richting zat ik ook te denken, ik heb domoticz al een jaartje draaien, compleet met Zwave en aantal componenten.

Zaak is dan wel denk ik dat de verdeelunits (1 per etage) van de juiste eigenschappen voorzie.

Ik krijg overal vloerverwarming, welke ik op een zo laag mogelijke temperatuur wil laten werken, wat dus wel tot gevolg heeft dat het een zeer traag systeem is. Wat heb ik dan uberhaupt aan zoneregeling? Als ik van 18 naar 20 wil, kan zit sowieso erg lang duren.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het is beter om een zoneregeling toe te passen ivm energiebesparing?
Op de slaapkamers wil je het niet zo warm hebben als in de huiskamer?
In de badkamer wil je weer juist niet kunnen koelen?
Overdag is stoken op de slaapkamers ook misschien wat overbodig, enz.
Het houdt je wel flexibel in de mogelijkheden ondanks de traagheid lijkt me.
Ik heb zelfs op zolder vloerverwarming liggen. De toplaag is en wordt niet heel dik overal, dus ik verwacht een wat sneller systeem. Bovendien meet ik ook de vloertemperatuur per verdieping.
Meestal is "keep it simple" en "fool proof" het beste. Maar helaas ben ik een "control-freak" ;)
Alles is nog in aanbouw, dus nog geen ervaringen van mijn kant. Enkel een redelijk uitgedacht plan.

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-05-2015 19:15 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• PolderPloer!
AUijtdehaag schreef op zondag 10 mei 2015 @ 18:54:
Het is beter om een zoneregeling toe te passen ivm energiebesparing?
Op de slaapkamers wil je het niet zo warm hebben als in de huiskamer?
In de badkamer wil je weer juist niet kunnen koelen?
Overdag is stoken op de slaapkamers ook misschien wat overbodig, enz.
Het houdt je wel flexibel in de mogelijkheden ondanks de traagheid lijkt me.
Ik heb zelfs op zolder vloerverwarming liggen. De toplaag is en wordt niet heel dik, dus ik verwacht een wat sneller systeem. Bovendien meet ik ook de vloertemperatuur per verdieping.
Meestal is "keep it simple" en "fool proof" het beste. Maar helaas ben ik een "control-freak" ;)
Alles is nog in aanbouw, dus nog geen ervaringen van mijn kant. Enkel een redelijk uitgedacht plan.
Nee ik wil het idd niet zo warm hebben op de slaapkamers. Maar dat kan ik toch regelen bij het verdeelblok, alleen dat is dan niet op afstand en niet automatisch. Daarnaast is mijn praktijkervaring tot nog toe dat wij nooit de verwarming aan hebben boven en beneden altijd op 20 graden.

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-10 20:08
2 verdelers krijg je waarschijnlijk toch wel, 1 voor de bg en 1 voor de verdieping.
Let er wel op dat je verdelers zonder pomp gebruikt, die extra pompen zijn nergens voor nodig.
Hier draait ca. 2200 mtr. vloerverwarming op 1 Alpha Grundfoss 25/60, in de winter 33 W, tijdens koelbedrijf in de zomer op 43 W.

Hier worden beide verdelers apart aangestuurd door een zoneklep en 2 draadloze klokthermostaten van Honeywell.

Deze: https://www.kijkvoelbelee...name=Chronotherm-Wireless

Deze kunnen ook meteen je vloerkoeling regelen.
De groep op je badkamer wel in de zomer dichtdraaien, koelen is op de badkamer niet prettig.

Werkt hier al 2 jaar feilloos en deze thermostaten kunnen ook je warmtepomp aansturen.

Ik heb destijds de thermostaten en zonekleppen nieuw op marktplaats gescoord voor echt weinig.

• Limojo
PolderPloer! schreef op zondag 10 mei 2015 @ 18:09:
Mijn installateur raadt mij aan bij mijn warmtepomp (NIBE F1245-8 PC) een zoneregeling a 3000 euro toe te passen. De reden is mij vooralsnog onduidelijk. Als ik alles dezelfde temperatuur wil, heb ik toch geen zoneregeling nodig?

Ik dacht woonkamer 20 graden, badkamer 23 graden overige ruimtes 18 graden of zelfs minder. Mocht ik hier in willen schuiven, kan ik altijd handmatig bij de ventielen dit regelen dunkt mij. Iemand tips?
Welke hoh legafstand gaat je installateur toepassen?

• PolderPloer!
hij wil 15 cm, ik wil 10 cm. Kan hem tot nog toe niet overtuigen, maar klant is koning...

• Limojo
PolderPloer! schreef op zondag 10 mei 2015 @ 20:46:
hij wil 15 cm, ik wil 10 cm. Kan hem tot nog toe niet overtuigen, maar klant is koning...
Als je echt lage temperatuur wil verwarmen zul je op 10 cm moeten leggen.
Poot stijfhouden dus.

• PolderPloer!
Limojo schreef op zondag 10 mei 2015 @ 21:10:
[...]

Als je echt lage temperatuur wil verwarmen zul je op 10 cm moeten leggen.
Poot stijfhouden dus.
Ja ben ik het mee eens, zijn verhaal is dat het niet zoveel scheelt, terwijl er wel veel meer leiding gelegd moet worden en meer verpompt moet worden. Daarnaast is het verschil in COP niet heel groot als het bv 3 graden scheelt. Maar ik wil graag het maximale uit mijn investering (lees: water-water warmtepomp) halen.

Als blijkt dat 10 ipv 15 veel meer geld kost dan kan het zijn dat ik het achterwege laat.

• Limojo
PolderPloer! schreef op zondag 10 mei 2015 @ 21:26:
[...]

Ja ben ik het mee eens, zijn verhaal is dat het niet zoveel scheelt, terwijl er wel veel meer leiding gelegd moet worden en meer verpompt moet worden. Daarnaast is het verschil in COP niet heel groot als het bv 3 graden scheelt. Maar ik wil graag het maximale uit mijn investering (lees: water-water warmtepomp) halen.

Als blijkt dat 10 ipv 15 veel meer geld kost dan kan het zijn dat ik het achterwege laat.
Dat is korte termijn denken en ga je spijt van krijgen.

Bij een grotere legafstand zal je watertemperatuur hoger moeten worden en dat kost gewoon energie.
Bij een legafstand van 15 cm ipv 10 cm leg je 33% minder leiding, dus heb je ook 33% minder warmteafgifte.
Met een 3 graden hogere watertemperatuur ga je het niet redden, denk eerder aan 8 tot 10 graden.
Dan blijft van je LTV weing meer over...
Op termijn kost je dat meer dan je extra investering nu.

Ik ben blij dat ik (bijna) alles op 10 cm heb liggen.
De badkamer zelfs op 7,5 cm.

Edit: De badkamer krijg ik bij een aanvoertemperatuur van 28 graden tot ca. 22 graden warm gestookt.
Hier heb ik bovenop de vloerverwarming destijds nog elektrische warmtekabel van 30 W/m gelegd hoh 15 cm met een aparte klokthermostaat.
Opgenomen vermogen is 1,2 kWh.

Hierdoor kan ik in de winter bij verwarmen tot een zeer comfy 24 graden ruimtetemperatuur in de 2 uur dat de badkamer 's avonds gebruikt word.

In voor en naseizoen verwarm ik daarmee ook de badkamer zodat de verwarming niet aan hoeft voor de badkamer alleen.

Kost een slordige 250 kWh zonnestroom per jaar die ik toch over heb 8)
De 2 dames hier in huis zijn zeer :)

[ Voor 23% gewijzigd door Limojo op 10-05-2015 23:17 ]

• PolderPloer!
Jou rekensom gaat niet helemaal op:

http://www.vloerverwarmin...20tabel%20buis%2020x2.pdf

laten we 30 graden aanvoer nemen en 20 graden kamertemperatuur: 100 mm hoh = 74 Watt afgifte, 150mm hoh = 59 Watt afgifte, scheelt dus geen 33% maar slechts 20%.

Jij kunt wel 250 kWh over hebben, ik heb een warmtepomp met een cop van 4+, dus dan gooi ik het liever daarin, das veel efficienter. Desalniettemin wil ik liever 10 cm hoh

• koevlaas2
  • Nu online
mkleinman schreef op zondag 10 mei 2015 @ 10:38:
[...]

Ik laat de stekker er lekker in. Ik maak binnenkort wel de buitenunit een keertje schoon met dreft en een sponsje.
Ik meet 9.7 W sluipverbruik bij Eric-pvt momenteel...heb 'm eerlijk gezegd nog nooit op 0 gezien.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Verwijderd

dat klopt, de elga slaapt, de zonneboiler stopte vandaag op 97,2c
de elga staat er nu voor even joker.
ik verwacht morgen dat ik een volledige duurzame stagnatie onderga, hoe heerlijk is dat ?
met een beetje gelukt ramt de pv morgen weer een week warmtepomp weg, misschien wel een week al in 2016.

• koevlaas2
  • Nu online
Je kan natuurlijk je zonneboiler een beetje affakkelen via de pomp van de ELGA ?

Ik heb trouwens een Michl inverter WP 9 KW besteld, levertijd is 6-8 weken.
Eventueel kunnen we nog 2 KW extra PV neerleggen, maar ik wil eerst een jaar of wat proefdraaien zodat ik niet veel te veel PV neem.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Verwijderd

de zonneboiler heeft ook 2 pompen, de elga mag slapen, dat is goed voor de levensduur.
omdat beide hun eigen thermostaat hebben, staat de elga nu lager.(0,5c)
de zonneboiler maakt warmte namelijk veel efficienter, en van de niet verbruikte kWhs stoken we winter 2016 weer lekker warmer.
opmerkelijk is de learning curve, op 18 april ging de zonneboiler duidelijk over de elga heen, dwz deed de elga afslaan in de cv vanwege een erg warme aanvoer.
zo leer ik weer bij.

• koevlaas2
  • Nu online
Sinds 10 April hebben wij 2x de cv kort aangehad.
De ramen staan ook open overdag, anders drijf ik mijn bed uit.

Ik leer ook nog iedere dag, iedere dag is pv technisch gezien namelijk anders.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
koevlaas2 schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 18:10:
[...]

Ik meet 9.7 W sluipverbruik bij Eric-pvt momenteel...heb 'm eerlijk gezegd nog nooit op 0 gezien.
Hier ook. 17W normaal idle. Dat zakt naar om en nabij de 9W na ( dacht ik ) 12 uur idle. Naar wat ik nu begrijp verbruikt de Toshiba unit iets meer. Die zit op 24.5W hot standby. Cold standby verbruik weet ik ( nog ) niet .

• koevlaas2
  • Nu online
Ben benieuwd wat de Michl er straks doorheen jaagt. Zet ik 'm wel uit in het voorjaar of leg een paar panelen meer.

Verwijderd

hot standby is 18,2 van de carrier, de powermode inden ingesteld is na exact 10 uur (9,2Wac)
de qsolar (warmte koningin) maakt 8kW warmte bij een verbruik van 18Wac, en 3,3Wac idle.
wat er vandaag is gebeurt weet ik niet, blijkbaar hoge instraling,
de kids in bad en de cv aan maar de zonneboiler blijft 97,2c @380liter
een qooker, maar dan solar

• koevlaas2
  • Nu online
380 liter klinkt als een heel theehuis...

[ Voor 1% gewijzigd door koevlaas2 op 13-05-2015 21:08 . Reden: Spelfout, t vergeten ]

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Heb hier nu 300 liter op 80 graden boven. :)

ELGA doet al week niets.. Mei 2015 begint een stuk warmer dan vorig jaar.

• koevlaas2
  • Nu online
Ik ben alweer warmte aan het lozen, maar sinds 10 april al nauwelijks meer verwarmt.
Stipt 1 oktober moet dan de cv weer draaien, ieder jaar weer. .

[ Voor 0% gewijzigd door koevlaas2 op 13-05-2015 21:14 . Reden: Behalve vorig jaar, toen was het 8 Oktober. ]

• koevlaas2
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 21:04:
hot standby is 18,2 van de carrier, de powermode inden ingesteld is na exact 10 uur (9,2Wac)
de qsolar (warmte koningin) maakt 8kW warmte bij een verbruik van 18Wac, en 3,3Wac idle.
wat er vandaag is gebeurt weet ik niet, blijkbaar hoge instraling,
de kids in bad en de cv aan maar de zonneboiler blijft 97,2c @380liter
een qooker, maar dan solar
Als je zonneboiler zuid georiënteerd zou zijn had je een snelkookpan van 380 liter, een gaarkeuken :-)

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Er zal hier al een stevige mening zijn, maar wat vinden jullie van onderstaande combo voor ons nieuwbouwhuis (projectbouw, nagenoeg geen invloed op isolatiefactor, deze is nog onbekend)? Ik weet niet of het mogelijk is om geen stadsverwarming te nemen, ik verwacht dat dit heel moeilijk wordt omdat de ontwikkelpartij daar geen zin in heeft, het compliceert behoorlijk. Er is in ieder geval geen gas.

[ Voor 3% gewijzigd door Milmoor op 13-05-2015 23:10 ]

• PolderPloer!
Iemand enig idee wat het adres van de website is waar je allerhande warmtepompen uit europa kon vergelijken? Ik meen me te herinneren dat het een Duitse site is, ik zoek me wezeloos, maar zonder resultaat.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Bedoel je degene uit deze post: ZuinigeRijder in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp"?

[ Voor 2% gewijzigd door Milmoor op 14-05-2015 17:06 . Reden: Laat maar, dat zijn airco's ]

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:54
deze? (bafa list)

[ Voor 5% gewijzigd door RobinE op 14-05-2015 17:15 ]

• PolderPloer!
ah danke!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-11 11:14

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Wat er in het echt gebeurt is ook leuk :)

http://www.liveheatpump.n...CHI/d/19092013/s/day/h/17

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• PolderPloer!
Ja die kende ik ook, echter alles van 1 merk en voornamelijk lucht water, geen water-water en klein aantal tov Duitse site

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:44
Hartstikke leuk overzicht, ik wil er een kopen voor verwarming van een apart staande hobbyruimte.
Wat je ziet dat deze units geoptimaliseerd zijn voor koeling AC en is verwarmen maar bijzaak. Het hete gas stroomt door een leiding van c.a. 16mm en het condensaat door een leiding van 9mm. Met een vierwegklep wordt de stroming omgekeerd en wordt de binnenunit i.p.v. koeler (verdamper) een verwarmer(=condensor). Maar het gas R410A dat moet condenseren in de binnenunit wordt door een dun leidinkje van 9mm geperst, een beetje dun voor de gasstroom dus zeker niet optimaal.
Wij willen vooral verwarmen en koelen is bijzaak. Ze zouden de prioriteit voor ons klimaat moeten omdraaien bij deze units. Maar zo innovatief is de WP wereld niet.
Overigens komt Daikin er het beste vanaf en Toshiba middelmatig.

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Tomexergie schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 19:59:
[...]

Hartstikke leuk overzicht, ik wil er een kopen voor verwarming van een apart staande hobbyruimte.
Wat je ziet dat deze units geoptimaliseerd zijn voor koeling AC en is verwarmen maar bijzaak. Het hete gas stroomt door een leiding van c.a. 16mm en het condensaat door een leiding van 9mm. Met een vierwegklep wordt de stroming omgekeerd en wordt de binnenunit i.p.v. koeler (verdamper) een verwarmer(=condensor). Maar het gas R410A dat moet condenseren in de binnenunit wordt door een dun leidinkje van 9mm geperst, een beetje dun voor de gasstroom dus zeker niet optimaal.
Wij willen vooral verwarmen en koelen is bijzaak. Ze zouden de prioriteit voor ons klimaat moeten omdraaien bij deze units. Maar zo innovatief is de WP wereld niet.
Ik kan het tegendeel bevestigen, de Daikin Ururu Sarara 3.5 kW is juist uitstekend geschikt voor verwarmen. En doet niet onder voor mijn HR gasketel. En heeft R32 koudemiddel ipv R410A, dus milievriendelijker, met een SCOP van 5.73. Vanaf 14 november doe ik 0.64 kWh/graaddag, terwijl ik voorheen 0.60 m3/graaddag gas verbruikte. Oftewel 1400 kWh verbruik t.o.v. 1300 m3 gas. :P En geen super geisoleerde tweekapper uit 1991 (voorlopig B label).

De Daikin verwarmt de heel benedenverdieping, de kamer (10x4), de bijkamer (3x4) en de daar nog achter liggende keuken (4x4). Dus 175 m3 meter. Vanaf november 0 m3 gas verbruikt voor verwarmen, nog alleen maar voor het douchen. :9

En dat voor ongeveer 2700 euro inclusief installatie.

• Tomexergie
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 22:42:
[...]

Ik kan het tegendeel bevestigen, de Daikin Ururu Sarara 3.5 kW is juist uitstekend geschikt voor verwarmen. En doet niet onder voor mijn HR gasketel. En heeft R32 koudemiddel ipv R410A, dus milievriendelijker, met een SCOP van 5.73. Vanaf 14 november doe ik 0.64 kWh/graaddag, terwijl ik voorheen 0.60 m3/graaddag gas verbruikte. Oftewel 1400 kWh verbruik t.o.v. 1300 m3 gas. :P En geen super geisoleerde tweekapper uit 1991 (voorlopig B label).

De Daikin verwarmt de heel benedenverdieping, de kamer (10x4), de bijkamer (3x4) en de daar nog achter liggende keuken (4x4). Dus 175 m3 meter. Vanaf november 0 m3 gas verbruikt voor verwarmen, nog alleen maar voor het douchen. :9

En dat voor ongeveer 2700 euro inclusief installatie.
Prachtig resultaat, maar een lucht/lucht WP heeft per definitie een hogere COP dan de lucht/water versie omdat de binnenunit met veel lagere condensor temperaturen werkt i.v.m. geforceerde venitatie. Als het leidingsysteem geoptimatiseerd zou worden voor een WP, dan zou de COP nog veel beter kunnen. Overigens kun je in de tabel zien dat de EER voor koeling beduidend hoger ligt dan de COP voor verwarming, terwijl thermodynamisch gezien de COPvw=COPkoel+1. Daarbij moet ik wel zeggen dat de koel condities met kleinere temperatuurverschillen werken. Maar je hebt gelijk, nu al is het een goed alternatief voor de dure L/W WP als het in je huis mogelijk is. Ik woon ook in een niet optimaal geisoleerde twee onder een kapper maar met 8 vertrekken. Al moeilijk om met multi-split te werken.

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:50
Tomexergie schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 19:59:
[...]

Dit verhaal klopt niet.De stroomrichting wordt bij verwarmen dmv de 4wegklep gewoon helemaal omgedraaid. Dus vloeibaar koudemiddel loopt altijd door de dunne leiding en persgas door de dikke. Dat de SCOP en SEER zover uit elkaar liggen komt vooral door de verschiltemperaturen vermoed ik. COP en EER liggen meestal zeer dicht bij elkaar.

• Tomexergie
marcel3 schreef op zondag 17 mei 2015 @ 11:25:
[...]

Dit verhaal klopt niet.De stroomrichting wordt bij verwarmen dmv de 4wegklep gewoon helemaal omgedraaid. Dus vloeibaar koudemiddel loopt altijd door de dunne leiding en persgas door de dikke. Dat de SCOP en SEER zover uit elkaar liggen komt vooral door de verschiltemperaturen vermoed ik. COP en EER liggen meestal zeer dicht bij elkaar.
Uit het schema van Daikin bijvoorbeeld, blijkt dat de stroomrichting bij Heating wordt omgedraaid.

Bij koeling: buitenunit = condensor aanvoergas 1/2" leiding; binnenunit verdamper aanvoer vloeistof 1/4"
Bij heating: buitenunit= verdamper aanvoer vloeistof 1/2"; binnenunit condensor aanvoergas 1/4"
Of zie ik dat verkeerd?
De compressor wordt met de 4wegklep alleen van richting veranderd. Het lijkt mij niet optimaal voor heating dat de dampleiding 1/4" is i.p.v. 1/2".

Afbeeldingslocatie: https://c4.staticflickr.com/8/7788/17601977328_0ea8eaf4c6_z.jpg

Misschien dat er split units zijn waarbij heating de prioriteit heeft en daarmee een betere performance voor HEATING hebben. Ik constateer dat veel warmtepompen L/L en L/W gewoon omgebouwde airo's zijn voor verwarmen. Ik ga zoeken naar Toshiba, LG, Samsung.

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:50
Tomexergie schreef op zondag 17 mei 2015 @ 23:01:
[...]

Uit het schema van Daikin bijvoorbeeld, blijkt dat de stroomrichting bij Heating wordt omgedraaid.

Bij koeling: buitenunit = condensor aanvoergas 1/2" leiding; binnenunit verdamper aanvoer vloeistof 1/4"
Bij heating: buitenunit= verdamper aanvoer vloeistof 1/2"; binnenunit condensor aanvoergas 1/4"
Of zie ik dat verkeerd?
Ik moet zelf ook altijd weer even nadenken, maar je ziet het idd verkeerd. Als de airco in 'reverse cycle' (verwarmen) draait, dan komt er vloeibaar koudemiddel uit de ww van de binnenunit terug naar de buitenunit, en zoals te zien in jouw schema loopt dat keurig via de dunne leiding.

Hier is nog een aardige uitleg van hoe een omkeerklep/4wegklep werkt, met plaatjes.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Hier is vandaag de CV installatie aangepast. De pomp in de ELGA blijft nu draaien bij warmtevraag en gaat dus niet uit bij een te hoge temperatuur in de retour.

Foto's volgen.

• Tomexergie
marcel3 schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 15:28:
[...]

Ik moet zelf ook altijd weer even nadenken, maar je ziet het idd verkeerd. Als de airco in 'reverse cycle' (verwarmen) draait, dan komt er vloeibaar koudemiddel uit de ww van de binnenunit terug naar de buitenunit, en zoals te zien in jouw schema loopt dat keurig via de dunne leiding.

Hier is nog een aardige uitleg van hoe een omkeerklep/4wegklep werkt, met plaatjes.
Nu ik goed kijk zie ik dat je gelijk hebt, de binnenunit condensor krijgt inderdaad bij heating de dampaanvoer met de dikke leiding. Ik zal wel een borrel op gehad hebben.
Ik wil voor mijn goed geisoleerde ex-kantoor/hobby ruimte van 36m2 een split unit aanschaffen. Ik wil een A merk kopen met COP rond 4,5. tussen 700-1000 eur met breekplaatjes zonder STEK monteur. Welk merk/types komen daarvoor in aanmerking?

Verwijderd

Tomexergie schreef op zondag 17 mei 2015 @ 02:52:
[...]

Prachtig resultaat, maar een lucht/lucht WP heeft per definitie een hogere COP dan de lucht/water versie omdat de binnenunit met veel lagere condensor temperaturen werkt i.v.m. geforceerde venitatie.
ik vind het nogal wat om dit zo te zeggen, want de afgifte regeling bepaald dat.
ik haal met l/w nu al 2 jaar minimaal 4,86cop.
ik denk dat het helemaal niet uitmaakt, tenzij je een boiler gebruikt, dan klopt wat je stelt echt niet, de wp boort dan in een koude boiler, en dat is beter dan een l/l binnenunit die op kamertemperatuur maalt.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
De beloofde foto's

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2015/05/2015-05-19-14.33.30-1.jpg

Overzicht bij de ketel. Zonneboiler is nu als een radiator te zien met een tweewegklep als thermostaatkraan. Verder bypass onderin zodat ik hem zelf alsnog door de boiler kan loodsen. Dan kan ik met de ELGA ( of de CV ketel ) de zonneboiler opladen!

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2015/05/2015-05-19-15.27.59.jpg

Closeup van de klep met 1 van de 3 takken afgedopt. Moesten ( weer ) het pomphuis 1/4e slag draaien om hem goed te krijgen.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2015/05/2015-05-19-14.31.22.jpg

Inregelkogelklep ( jammer genoeg 1/4e slag maar ). Dan kan ik de flow door de zonneboiler beperken.

De voordeur heeft vanwege een andere verbouwing de hele dag open gestaan. De woonkamer was hierdoor ook afgekoelt naar 18.8 graden. Dat maakte meteen een mooie testcase van het huis. ( Zonneboiler op dat moment dik boven de 50 graden ).

CV installatie gevuld, ontlucht en de thermostaten correct gezet. ELGA gaat draaien, pomp gaat netjes draaien op extern pompcontact. Temperatuur in het systeem schiet razendsnel omhoog. Dan gebeurd er wat geks. De ELGA wil perse zijn deltaT handhaven omdat de warmtevraag groot is. Gevolg: snel 39 graden retourtemperatuur en de ELGA Maakt er 43 van met 1.3kW verbruik.

Nadat de retour boven de 40 graden was gekomen toerde de ELGA terug naar 300W. Dit is vergelijkbaar wat ik ook op de PW site van Eric vaker zag.

Mooie was dat het boilervat tot 45 afkoelde en daarna de zon het weer overnam en de zonneboiler gewoon weer verder opwarmde.

• Tomexergie
Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 20:33:
[...]

ik vind het nogal wat om dit zo te zeggen, want de afgifte regeling bepaald dat.
ik haal met l/w nu al 2 jaar minimaal 4,86cop.
ik denk dat het helemaal niet uitmaakt, tenzij je een boiler gebruikt, dan klopt wat je stelt echt niet, de wp boort dan in een koude boiler, en dat is beter dan een l/l binnenunit die op kamertemperatuur maalt.
Eric, een mooi resultaat in jouw geval. I.h.a. werken CV systemen met hogere temperaturen i.v.m. de natuurlijke convectie. Je ziet ook in de gegevenstabel dat de l/l A+++ ver boven de SCOP van 5 uitkomen. Dat is ook de ervaring van forumleden(zuinige rijder?) volgens mij.
Als mijn huis geschikt zou zijn voor l/l WP zou ik niet twijfelen. Helaas ga ik over een maand een dure l/w WP bestellen. Het wordt denk ik de ELGA, dan maar met Toshiba zonder temperatuurbegrenzing.
Straks 4 warmtepompen in huis:
Voor CV de ELGA, voor hobbyruimte/kantoor een Daikin L/L WP, voor SWW een WP boiler en tenslotte een WP wasdroger. Met daarbij 24m2 panelen zullen we Groningen minder laten zakken en minder afhankelijk worden van Poetin. Over een paar jaar een accu erbij van Tesla. Zeker als de salderings- tarieven minder gunstig worden.

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Wat bedoel je precies met 'Als mijn huis geschikt zou zijn voor een L/L WP'? Meestal is het juist andersom, keuze van een L/L WP ipv L/W WP vanwege geen LTV (vloer- of lowH2O-verwarming), dus vandaar mijn vraag.

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:38
Zijn er ook kleine water water warmte pompen waarmee je een sanitair boiler mee kunt verwarmen tot 60/65°C

Zodat je een lucht water pomp een mooie grote boiler kunt laten verwarmen en dan met een kleinere water water pomp warmte uit de grote boiler gebruiken om sanitair water nog wat te boosten

Of zou dat een veel te dure oplossing zijn
En kun je beter elektrisch na verwarmen

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De hoge-temperatuur warmtepompen gebruiken inderdaad een tweetrapssysteem (of R744).
Zie http://www.climatechnics.be/HTWPLW.htm
Of de tweede trap ook los te krijgen is weet ik niet :)
Maar meer voor de hand liggend is een enkele warmtepomp die direct tot 65 graden kan verwarmen + driewegklep om tussen de boilers te schakelen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• RobinE
Ik krijg een panasonic 5kw monoblock deze gebruik ik voor zowel verwarmen op lage temperatuur als het op temperatuur houden van een boiler van 200l, deze hou ik met de warmtepomp op 50 graden. Een keer in de week een legionella programma waarbij hij elektrisch naar 60 graden gaat. Zit een driewegklep tussen verwarmen en ww

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

5 kW voor verwarmen en boiler? Dat lijkt me erg weinig, 5kW heb je al nodig voor verwarming alleen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• RobinE
Niet als het nieuwbouw is en erg goed geïsoleerd :) ; met een hout cv kachel voor de gezelligheid en Back-up. Voor de meeste situaties zal 5kw idd (veel) te weinig zijn

[ Voor 3% gewijzigd door RobinE op 20-05-2015 21:41 . Reden: verkeerde smilie ]

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
RobinE schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 20:22:
Niet als het nieuwbouw is en erg goed geïsoleerd😀 met een hout cv kachel voor de gezelligheid en Back-up. Voor de meeste situaties zal 5kw idd (veel) te weinig zijn
Veel te weinig? Ik woon in een doorwaaiwoning uit 1978 en de ELGA ( 5.1kW ) kan het hier volhouden tot -3 buiten de hele dag.

Ik durf gerust het tegenovergestelde te beweren. 5.1kW is voor een heleboel woningen in Nederland meer dan genoeg.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Voor verwarmen ja, maar dan niet nog eens een 200 liter boiler er bij.

En jou huis is redelijk dicht inmiddels, je hebt al zat gedaan.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Verwijderd

hier hoekwoning 1974 aan de winderige kust; elga is ruim voldoende.
post is onjuist.
niets doen of wonen in een zeef is geen referentie meer anno 2015.
de elga heeft ook geen moeite met de 380 liter boiler (met dwtw)
en bij hans ook niet.
een kraan die lekt repareer je, een woning ook, verwarmen anno nu.
5kW per uur is erg veel, er gaan er 24 in een dag (saldeerbaar)
aan uit met 30kW gas is hetzelfde als plankgas wegtrekken voor het stoplicht. |:(

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2015 21:05 ]

• hansdegit
Ons huis is nog een redelijke zeef hoor. Hoekwoning uit 1973, 500m3, 'k heb zelf een beetje steenwol tegen het dakhout aangebracht en alle ramen zijn HR+ en HR++, maar voor de rest nog redelijk veel tochtgaten. En toch redt de Elga het prima tot 1-2 graden Celcius. In de tussentijd wordt de bovenkant van de boiler ook nog op temperatuur gehouden. Met 41 graden bovenin de boiler kan zelfs mijn vrouw comfortabel douchen.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• RobinE
Het blijft dus dat je per situtie moet kijken wat mogelijk is en hoeveel vermogen je nodig heb. Regel 1 van trias energetica, namelijk het beperken/voorkomen van energieverbruik werkt hierbij altijd voordelig. Door met buffer en/of boiler te werken kan met lage vermogens gewerkt worden omdat de pieken (nu met cv warmwater bereiden met 30kw) niet meer nodig zijn.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Rol-Co schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 20:47:
Voor verwarmen ja, maar dan niet nog eens een 200 liter boiler er bij.

En jou huis is redelijk dicht inmiddels, je hebt al zat gedaan.
Stel dat je 200m3 gas verbruikt per jaar voor warmwater. Bij 8 kWh per m3 is dat 1600 kWh thermisch. Het gemiddelde vermogen wat je dan nodig hebt is 1600/365/24=183 Watt. Nu zal het in de winter aanzienlijk meer zijn en in de zomer wat minder, maar met voldoende formaat boilervat heb je niet zoveel vermogen nodig. Stilstandsverliezen van de boiler komen er nog bovenop. 100 Watt extra ofzo (?)

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:57
mkleinman schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 21:44:

CV installatie gevuld, ontlucht en de thermostaten correct gezet. ELGA gaat draaien, pomp gaat netjes draaien op extern pompcontact. Temperatuur in het systeem schiet razendsnel omhoog. Dan gebeurd er wat geks. De ELGA wil perse zijn deltaT handhaven omdat de warmtevraag groot is. Gevolg: snel 39 graden retourtemperatuur en de ELGA Maakt er 43 van met 1.3kW verbruik.

Nadat de retour boven de 40 graden was gekomen toerde de ELGA terug naar 300W. Dit is vergelijkbaar wat ik ook op de PW site van Eric vaker zag.

Mooie was dat het boilervat tot 45 afkoelde en daarna de zon het weer overnam en de zonneboiler gewoon weer verder opwarmde.
Als ik dit goed lees, heb je nu de interne pomp van de Elga op het externe pomp contact aangesloten?

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
vanderv schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 09:22:
[...]

Als ik dit goed lees, heb je nu de interne pomp van de Elga op het externe pomp contact aangesloten?
Klopt inderdaad. Met als gevolg dat bij warmtevraag de pomp in de ELGA blijft draaien. Buitenunit toert mooi terug.

• vanderv
Jaarafrekening gekregen;

Verbruikshistorie
Gas (m3)
2012/2013 1801 m3
2013/2014 313 m3
2014/2015 295 m3

Verwacht verbruik nieuwe periode 307 m3
Uw verbruik is herrekend over een volledig jaar. Gas is daarnaast gecorrigeerd met een correctiefactor en herrekend naar een jaar met een normaal temperatuursverloop.

2 jaar Elga, Dank u Techneco, _/-\o_

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

• vanderv
mkleinman schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 09:26:
[...]

Klopt inderdaad. Met als gevolg dat bij warmtevraag de pomp in de ELGA blijft draaien. Buitenunit toert mooi terug.
Dank u, ik ga hier ook dezelfde aanpassing doen. De zb moet dan ook nog waterzijdig ingeregeld worden? Dat wordt iets lastiger, iemand nog tips? Volgens mij zet ik er maar een vloerverwarmings thermostaatkraan in. Ook mooi instelbaar.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
vanderv schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 09:32:
Jaarafrekening gekregen;

Verbruikshistorie
Gas (m3)
2012/2013 1801 m3
2013/2014 313 m3
2014/2015 295 m3

Verwacht verbruik nieuwe periode 307 m3
Uw verbruik is herrekend over een volledig jaar. Gas is daarnaast gecorrigeerd met een correctiefactor en herrekend naar een jaar met een normaal temperatuursverloop.

2 jaar Elga, Dank u Techneco, _/-\o_
Nette cijfers. Hoeveel kWh heeft dat per jaar gekost?
vanderv schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 09:41:
[...]
Dank u, ik ga hier ook dezelfde aanpassing doen. De zb moet dan ook nog waterzijdig ingeregeld worden? Dat wordt iets lastiger, iemand nog tips? Volgens mij zet ik er maar een vloerverwarmings thermostaatkraan in. Ook mooi instelbaar.
Lijkt me wel dat je de zonneboiler waterzijdig moet inregelen. Beter mee verlegen dan om verlegen zullen we maar zeggen. De zonneboiler moet je gewoon gaan zien als radiator die de CV retour niet afkoelt maar opwarmt.

Een thermostaatkraan gaat niet werken. Die meet de omgevingstemperatuur en niet de temperatuur in je boiler. Je hebt een simpele controller nodig die bepaald:

ALS zonneboilerTemperatuur > aanvoerTemperatur
DAN
-- zet de klep open
ANDERS
-- zet de klep dicht

En ik zou over de klep zelf een bypass zetten met een afsluiter zodat je ook in het voor- en najaar je zonneboiler ook kan verwarmen met je ELGA.

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:26
Een thermostaatkraan voor vloerverwarming meet de watertemperatuur. (in de leiding, dus in principe heb je er dan nog niet veel aan)

En voor die bijpass kun je natuurlijk ook een knopje maken ;) (maar dan moet je controller wel een externe input ondersteunen, een beetje tweaker pakt dan gewoon een arduino ofzo :D )

[ Voor 13% gewijzigd door NovapaX op 21-05-2015 10:39 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• vanderv
Die vloerverwarmings thermostaat is eigenlijk te voorkomen dat er water warmer dan 50 graden door de warmtewisselaar van de elga gaat ( die volgens mij maar max. 55 graden aan kan )
Ook zit er een begrenzings ventiel in die ik dan kan gebruiken om de zb waterzijdig in te regelen.

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
mkleinman schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 09:47:
[...]

Een thermostaatkraan gaat niet werken. Die meet de omgevingstemperatuur en niet de temperatuur in je boiler. Je hebt een simpele controller nodig die bepaald:

ALS zonneboilerTemperatuur > aanvoerTemperatur
DAN
-- zet de klep open
ANDERS
-- zet de klep dicht

En ik zou over de klep zelf een bypass zetten met een afsluiter zodat je ook in het voor- en najaar je zonneboiler ook kan verwarmen met je ELGA.
Hoe kom je aan zo'n simpele controller?

• hansdegit
Ik kan ook kiezen om de retour door de boiler of langs de boiler te laten lopen. Mijn praktijk is dat ik de driewegklep al jaren in dezelfde stand heb staan: door de boiler.

Dus als boiler kouder is dan de retour wordt de boiler opgewarmd. Als de retour kouder is dan de boiler warmt de retour op.

Die driewegklep zou nog slechts één doel dienen: als ik wil koelen met de Elga. Ben ik niet van plan, ik heb nog steeds het plan om een airco te installeren thuis.

[ Voor 46% gewijzigd door hansdegit op 21-05-2015 21:58 ]

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Rhaelak schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 13:57:
[...]

Hoe kom je aan zo'n simpele controller?
Ik heb geluk wat dat betreft. Mijn zonneboilercontroller (SR1168) heeft deze functie standaard aan boord.Ander kan je met een Arduino of Raspberry PI zoiets vrij snel namaken.

Twee DS18B20 sensoren, twee relais die je schakelt met een GPIO poort en je bent klaar.

• Tomexergie
noo schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 10:49:
Wat bedoel je precies met 'Als mijn huis geschikt zou zijn voor een L/L WP'? Meestal is het juist andersom, keuze van een L/L WP ipv L/W WP vanwege geen LTV (vloer- of lowH2O-verwarming), dus vandaar mijn vraag.
Mijn huis is moeilijk te verwarmen met een L/L WP omdat ik 8 vertrekken heb welliswaar met overgedimensioneerde radiatoren nog uit het ongeisoleerde tijdperk. Mijn maximale watertemperatuur bij -5C buiten is c.a. 40C CV water en daarom maak ik gebruik van de bestaande infrastructuur geschikt voor een L/W WP. Ik zou de voorkeur geven aan een L/L Wp vanwege de lage investering en hoge COP, maar ook met multi-split haal ik de 8 vertrekken niet.

Verwijderd

hansdegit schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 14:12:
Ik kan ook kiezen om de retour door de boiler of langs de boiler te laten lopen. Mijn praktijk is dat ik de driwegklep al jaren in dezelfde stand heb staan: door de boiler.

Dus als boiler kouder is dan de retour wordt de boiler opgewarmd. Als de retour kouder is dan de boiler warmt de retour op.

Die driewegklep zou nog slechts één doel dienen: als ik wil koelen met de Elga. Ben ik niet van plan, ik heb nog steeds het plan om een airco te installeren thuis.
en dat is wat het is, en dat is wat ik doe, deze post mag iedereen 500x lezen. +1 +1 +1 +1 +1 +1 +1
niet technisch neuzelen, gewoon out of the box gezond verstand, de rest is echt hele dikke poep van een stier.

ik heb dan een qsolar met modulerende 3 wegklep, maar daar is gewoon de stekker vanaf, al 1,5 jaar.
elga en collector werken vanzelf samen, no brainer.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2015 20:45 ]

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 20:43:
[...]

en dat is wat het is, en dat is wat ik doe, deze post mag iedereen 500x lezen. +1 +1 +1 +1 +1 +1 +1
niet technisch neuzelen, gewoon out of the box gezond verstand, de rest is echt hele dikke poep van een stier.

ik heb dan een qsolar met modulerende 3 wegklep, maar daar is gewoon de stekker vanaf, al 1,5 jaar.
elga en collector werken vanzelf samen, no brainer.
Waarschijnlijk heb je en hans inderdaad helemaal gelijk. Ik ben echter een beetje eigenwijs en wil het met eigen ogen hier zelf zien :P

Verwijderd

te koud, opwarmen dan en salderen die hap dwtw temp en omhoog.
te warm, eruit met die schreeuwend efficiente warmte dan
er tussenin ? beide dan

wanneer dicht ? als je koelt, ik ga niet meer koelen, daar waar staal zit zal corrosie optreden (condens)
comfort is ook "er geen omkijken naar hebben", of ramen en deuren dicht bij warme dagen
(dat zijn er net zoveel als -15c overdag =nooit)
voor -20c had ik als oplossing : sex
voor +35c heb ik als oplossing bloot in huis als de kids slapen
(vermoedelijk ga je dan hetzelfde doen als bij -20c, en daar heeft een elga niets mee te maken)
lekker goedkoop heet worden is helemaal mijn ding, en anders maar salderen..

en voor de stagnatie fanboys :
lekker lang nadouchen op je zonneboiler en dan lepeltje lepeltje
op gas ziet de wereld er echt minder feestelijk uit.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2015 20:58 . Reden: pv+zb+wp is a joy forever ]

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 20:53:
te koud, opwarmen dan en salderen die hap dwtw temp en omhoog.
te warm, eruit met die schreeuwend efficiente warmte dan
er tussenin ? beide dan

wanneer dicht ? als je koelt, ik ga niet meer koelen, daar waar staal zit zal corrosie optreden (condens)
comfort is ook "er geen omkijken naar hebben", of ramen en deuren dicht bij warme dagen
(dat zijn er net zoveel als -15c overdag =nooit)
voor -20c had ik als oplossing : sex
voor +35c heb ik als oplossing bloot in huis als de kids slapen
(vermoedelijk ga je dan hetzelfde doen als bij -20c, en daar heeft een elga niets mee te maken)
lekker goedkoop heet worden is helemaal mijn ding, en anders maar salderen..

en voor de stagnatie fanboys :
lekker lang nadouchen op je zonneboiler en dan lepeltje lepeltje
op gas ziet de wereld er echt minder feestelijk uit.
Het is nu een no-brainer. Consequent door de zonneboiler heen.

Het wordt straks in oktober/november interessant. Wat is dan het gunstigst op welk tijdstip. Wat gebeurd er als het koud is buiten, rond een graad of 2, en de ELGA gaat ook door de zonneboiler. Krijg ik het dan nog warm? Of wil ik dan de klep dicht omdat ik het op dat moment niet warm meer krijg.

Eerst nog maar eens een paar maanden genieten van dagen zoals vandaag :)

Koelen gaat hier ook niet meer gebeuren met de ELGA. Vorig jaar mee zitten experimenteren en had weinig effect en wel condens boven op de radiatoren. Ga denk ik net zoals Hans een airco kopen, alleen in mijn geval denk ik een verrijdbare.

• hansdegit
In oktober/november redt de Elga het hier prima, dus bij jou ook. Dat ding wordt vrij snel warm en jij hebt een kleinere plas te verwarmen dan ik. Alles wat je met COP > 1 in je boiler kiepert is winst.

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:30
mkleinman schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 21:43:
[...]

Het is nu een no-brainer. Consequent door de zonneboiler heen.

Het wordt straks in oktober/november interessant. Wat is dan het gunstigst op welk tijdstip. Wat gebeurd er als het koud is buiten, rond een graad of 2, en de ELGA gaat ook door de zonneboiler. Krijg ik het dan nog warm? Of wil ik dan de klep dicht omdat ik het op dat moment niet warm meer krijg.

Eerst nog maar eens een paar maanden genieten van dagen zoals vandaag :)

Koelen gaat hier ook niet meer gebeuren met de ELGA. Vorig jaar mee zitten experimenteren en had weinig effect en wel condens boven op de radiatoren. Ga denk ik net zoals Hans een airco kopen, alleen in mijn geval denk ik een verrijdbare.
Zo'n verrijdbare airco wordt je niet vrolijk van.. ik heb er hier nog één staan... die staat al 10 jaar stof te happen. Als je het experiment aan wil gaan mag je hem komen halen hoor :-)

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

• koevlaas2
  • Nu online
In deze 10 jaar is het rendement hiervan enorm verbeterd (hoop ik).

Edit: Helaas, monoblock is hopeloos.

'Wat zijn de voor- en nadelen?

We waarschuwen op voorhand: een mobiele airco is feitelijk een slechte koeler (en maakt daarnaast ook nog eens heel veel geluid). Dat hij niet goed koelt is een gevolg van het "systeem". Een mobiele airco moet de warme lucht die hij heeft afgekoeld afvoeren als warmte. Dat vindt plaats met een soort wasdrogerslang die door een openstaand raam naar buiten gestoken worden. De mobiele airco blaast daarmee warme lucht naar buiten. Die lucht komt van binnen en die lucht moet dus aangevuld worden met lucht van buiten (anders ontstaat een onderdruk je kan dit dus niet tegengaan). Dus stroom er tegelijkertijd weer warme lucht van buiten de kamer in. Maar die wilde je juist koelen. Het is dus dweilen met de kraan open. Het wordt dus wel wat koeler maar stel je daar niet veel van voor en het werkt heel inefficiënt en kost dus zeer veel energie. Ons advies, hoe aantrekkelijk ook geprijsd laat de mobiele airco links liggen en koop gelijk een goede en dat is een split unit airco.'

[ Voor 88% gewijzigd door koevlaas2 op 27-05-2015 14:42 ]

Verwijderd

de warmtepomp is echt spontaan aangegaan, hollandse zomer......
buiten is het beaufort 8 en 8c celcius...... maandag begint juni al.
voor de warmtepomp gebruikte ik het laatste jaar 500m3,
dus slechte isolatie is het niet....
sinds ik de warmtepomp heb lijken de winters warmer en langer en de zomer bestaat niet meer.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2015 20:11 ]

• koevlaas2
  • Nu online
Wij hebben sinds 10 april de HR62 nog maar 2x aangehad, ik snap niet dat de boel nu bij je aan moet.
Volgende week weer +25, dan is de kamer met 20 graden lekker koel.

Verwijderd

ik woon aan de kust en de wind is nu echt kneiterhard, precies waar anders een ketel moest branden,
maar waar nu cop heerst, de wp houd van wind en regen.
verder was er slagregen bij 8c, vrij normaal volgens mij, maar niet voor eind mei.
om een idee te geven, de pv is aan de onderkant natgeregent.(ofwel omhoog regenen)
leuk is wel dat in de regen met de wp aan de meter nog steeds achteruit gaat.
de rest van mijn straat hebben allemaal een dom duur ketel stoomwolkje uit het dak,
zonde van groningen... en dat eind mei dus.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2015 20:45 ]

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-11 11:14

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

In huize Gasschuif koelt het ook wat af, buiten 8,5 C en wat wind.
De keuze is of WP aan, of de houtkachel, de vrouw des huizes kiest meestal voor het laatste.
Aanmaakhoutjes hakken dus.

En dat op eind mei, zeldzaam.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Bezuiniger
  • Laatst online: 06-11 05:57
Bijzonder. Hier is het gewoon nog 22 graden in huis, geen verwarming (al weken niet). De verschillen tussen de diverse plaatsen moet wel bijzonder groot zijn, zelfs in zo'n klein land als dit.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
20.5 op de thermostaat hier nu. ELGA staat al aantal uur op 8W dus die is al een mooi poosje niet aan geweest.

• itchin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:44
Ik heb vorige week de stekker van de Elga uit het stopcontact gehaald. 17W continu is wat zonde (0,4 kWh/dag). Bijna een half jaar de stekker eruit bespaart genoeg energie om in de herfst een maand met de Elga te kunnen verwarmen.
En dan maar hopen dat de firmware veilig in een stukje geheugen staat dat langdurig zonder stroom kan...

Verwijderd

er zit een power functie op de dipswitches, dan verbruikt de elga 9 watt na 10 uur idle.

Verwijderd

Beste Allemaal,

Ik heb al uitgebreid zitten lezen op het forum (dit draadje, maar ook al een heleboel anderen) hier, maar blijf toch met een paar vragen zitten (die wellicht al wel ergens anders weer beantwoord zijn).

Ik ben bezig met een nieuwbouwhuis en wil dat zuiniger maken. Het is een onderdeel van 24 andere woningen en ik moet voor alles 'onderhandelen' met de aannemer.

In de komende weken moeten er wat beslissingen worden genomen.
Omschrijving: 180m2; 2 lagen; EPC standaard 0,6; hoekhuis; slechts aan 1 kant ramen (Zuidoost), vloerverwarming; mechanische ventilatie; in de keuken inductie koken en een qooker voor warm/heet water. Het tapwater hoeft dus alleen maar warm genoeg te zijn voor douchen. WTW op de ventilatielucht is niet mogelijk.

Wat er in ieder geval komt is een douche WTW en PV panelen. Hier ben ik al uit.

Waar ik hulp bij nodig heb is een de Warmtepomp. Water/water kan niet want de woning staat op en ondergrondse parkeergarage.

Er zijn warmtepompen met een buitenunit (bijvoorbeeld de hier genoemde Elga) en units die volledig binnen zitten en gebruik maken van de lucht van de MV (bijvoorbeeld Ventiline).

Kan een warmtepomp die volledig binnen zit voldoende warmte generen om een woning te verwarmen (+tapwater 40graden) of is dan altijd gas bijstoken nodig?

Als beide kunnen, wat is dan de meest zinnige?

Zou het zinvol zijn om de buitenunit in de parkeergarage te monteren, daar is het in de winter waarschijnlijk warmer dan buiten?

En alle andere goede ideeen uiteraard ook welkom.

• Bezuiniger
  • Laatst online: 06-11 05:57
Ventilatiewarmtepompen hebben over het algemeen niet genoeg vermogen. Zelfs bij een passiefhuis is vaak toch nog wel 2kW nodig voor de verwarming 's winters. Daarnaast wil je ook nog tapwater, dus dan kom je zeker vermogen tekort. Ik denk dat een Enviline de meest voor de hand liggende optie is als je bij Nefit aan het kijken bent.
Pagina: 1 ... 57 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.