Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 105 Laatste
Acties:
  • 602.430 views

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-11 22:52
En je groepenkast moet worden aangepast, is ook niet gratis.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Valt mee, andere hoofdschakelaar en busboardje, dat is het geld niet.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• koevlaas2
2x extra aardlek voor de nieuwe 2x 25A
Nieuwe/extra 16A automaten met rail
Grotere behuizing als je nu een compacte hebt.
Zal je nog tegenvallen. Maar als je het zelf doet vallen de kosten mee.

[ Voor 13% gewijzigd door koevlaas2 op 05-04-2015 16:57 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Rol-Co

Rol-Co

Ja er komen nog wat automaatjes bij voor elektrisch koken, de krachtstroom doorstroom verwarmers. Als 3 fase koken bestaat kunnen die beide over 1 aardlek/hoofdschakelaar kombi in een kracht onderverdeler.

Het zal best wat kosten maar veelal heb ik al of koop het met korting, dat scheelt.

Edit:
Meeste werk is de kabel van de meter naar de groepenkast, door de bouw hier ligt dat door de schuur en 5-6 meter van elkaar af.

[ Voor 19% gewijzigd door Rol-Co op 05-04-2015 17:03 ]

Verwijderd

de welkomst bonus is een malus.
het nodigt uit tot niets doen, dus de klap komt vanzelf, alleen wat later.
of het vastrecht valt ineens wat tegen (ughe ughe)
bij nuon en essent word ik voor nog geen 1000 euro bonus klant, denk eens na wie je dan betaald en wat ermee gebeurt.

als je niets meer afneemt is vastrecht belangrijk en correcte en tijdige saldering
dat is gezien het topic nogal belangrijk.
als ik overigens klant wil worden bij nuon word ik geweigerd voor de aanbieding,
zo dubieus is dat dus, je betaald hem dus lekker zelf, en in mijn geval gaat dat fout vanwege historische verbruiken, die negatief zijn.
"daar houd men daar niet van"

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2015 19:27 ]

• koevlaas2
Ga jij je gas nog afsluiten Eric ?

Verwijderd

het kan maar ik weet het nog niet helemaal.
atag moet nog duidelijk maken hoe een qsolar werkt zonder gasdruk of andere oplossing
(een butaan/propaan camping tankje in huis mag dus niet als backup)
ik betaal nu 54 euro aan liander vastrecht en 35 euro aan gc voor gas @ 0m3 en dat is allemaal per jaar

@martin ik mail mijn afrekening wel even
ik heb recent het advies gehad negatieve stroom niet door te geven dus voor elk telwerk altijd 2kWh of hoger bij een ferraris, bij het doorgeven van standen stond steeds `meter vervanging` in het scherm bij greenchoice, behalve bij +2 laag, +80 hoog en hogere standen.
dit is denk ik wel belangrijk bij een l/w warmtepomp en een ferraris, als je na 2020 nog een ferraris wilt hebben.(toch salderen)

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2015 20:58 ]

• koevlaas2
Slijptol erin en gasketel uit de qsolar slopen, probleem opgelost.

Verwijderd

ja vast de regelprint zit in de ketel, en de bediening ook.
alles met i2c bus dus even iets anders op de wisselaar is nogal rottig

• koevlaas2
Werkt het apparaat zontechnisch gewoon door bij gesloten gaskraan ?
Dan kan het waarschijnlijk wel, eventueel met een permanent rood lampje op het display.

Verwijderd

ja, maar start zonder gasdruk niet op, das het nare, dan komt er een blokkeringscode.
/anders, hij kan ook gewoon butaan en propaan aan, dus dat is de verboden oplossing.
ik weet niet of ik zoveel hassle wil voor een paar tientjes.

• koevlaas2
En als je er perslucht op zet ? Als het alleen om opstarten gaat. Gasdruksensor manipuleren, moet te doen zijn.

Verwijderd

het gaat offtopic maar de conversieset butaan propaan kost 19 euro....(atag shr/sc)
dan is de ketel een mooie fallback voor een wp storing****, en butagas tankjes verkopen ze 300 meter verderop.

**** of die 3 weken vorst van -15c overdag

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:09

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op zondag 05 april 2015 @ 21:39:
het gaat offtopic maar de conversieset butaan propaan kost 19 euro....(atag shr/sc)
dan is de ketel een mooie fallback voor een wp storing****, en butagas tankjes verkopen ze 300 meter verderop.

Neem voor -15 maar propaan, met butaan kom je dan niet ver ;)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• koevlaas2
Zo'n gastank in je tuin (primagas) mag zeker niet ?

Eigenlijk raar, want een lpg auto mag wel in de tuin.

[ Voor 35% gewijzigd door koevlaas2 op 05-04-2015 21:55 ]

Verwijderd

tsja, de buurman heeft het hele jaar een gasbarbecue in de schuur,met tankje...
na ja, wat ik zeg ik ga niet teveel moeite doen, want ik heb het al erg goed hier.

• koevlaas2
Primagaz mag dan wel niet, maar 10 parallel geschakelde gastanks van 25 liter (voorzien van drukverliesbeveiliging) ala BBQ mogen wel.
Iets met een buurman en precedenten :-)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Verwijderd schreef op zondag 05 april 2015 @ 21:39:

ehhhhh, -15 nederland?
das lang geleden.
en voor hoelang?

maar als je kunt converteren naar propaan, dan kun je ook propaan en butaan mengsel aan ;)
of LPG >:)
en dan kun je tanken om de hoek.

dit soort tankjes:
http://gasproducten.nl/lpggasfles/
hoeveel uur zou je de atag daar op kunnen laten draaien?
(ik kwam grofweg op een dag of 2-3 stoken uit per fles.)

edit:
ik heb de tip van domba, en was eens door gaan vragen.
een kunstenaars club gebruikte het systeem met terras verwarmers hier in de stad.
die tankte zelfs in belgie.(nog goedkoper)
naar grote tevredenheid.
(je moet iets verzinnen als je een oude hal huurt)

[ Voor 15% gewijzigd door migjes op 06-04-2015 10:32 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:58

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
franssie schreef op zondag 05 april 2015 @ 21:41:
[...]

Neem voor -15 maar propaan, met butaan kom je dan niet ver ;)
Hoezo is dat? :? Werkt butaan minder bij -15?

Vraag stellen is hem beantwoorden :P Wikipedia: Butaan

[ Voor 18% gewijzigd door mkleinman op 06-04-2015 11:06 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:47
mkleinman schreef op maandag 06 april 2015 @ 10:59:
[...]

Dan verdampt het niet meer. Zeker als je er een relatief grote ketel aan hangt, dan begint dat al bij hogere temperaturen, doordat het verdampen ook voor afkoeling zorgt.

Heb dat wel eens meegemaakt in Oostenrijk tijdens de wintersport in de camper. Vanaf - 5 tot - 10 kregen we de flessen niet meer leeg en moesten we ze actief verwarmen.

• migjes
mkleinman schreef op maandag 06 april 2015 @ 10:59:
[...]

http://gasproducten.nl/onderdelen/gasfles_verwarmer.htm
>:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:57
Voor een warmtepomp is het handiger om geen nachtverlaging toe te passen en met een lager vermogen de nacht door te pruttelen. Alleen is het in de winter 's nachts wel wat kouder dan overdag, wat de COP weer niet echt helpt. Is het dan toch niet handiger om maar wel nachtverlaging toe te passen en overdag bij te stoken?

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-10 21:50

Jack

MHz Matters

Anders geformuleerd: Wat is efficiënter?
1. Continu bedrijf; deellast, maar ook draaien ´s nachts bij lage buitentemperatuur.
2. Nachtverlaging, ´s ochtends vollast maar bij hogere buitentemperatuur.

In het geval van een Daikin Ururu, waar ik de cijfers zo snel van kon vinden:
1. 0 graden buitentemp en deellast: COP 5
2. 7 graden buitentemp en vollast: COP 4,6
Dus continu bedrijf blijft efficiënter. De COP schiet omhoog bij deellast namelijk.
Afbeeldingslocatie: http://img.warmtecheck.nl/Daikin-Ururu-5kW.png
Ter interpretatie de volgende quote van PaulC incl de link naar bovenstaand plaatje:
Als je dan kijkt naar 7C, dan zie je dat:
6,5kW = COP ~4,6
2kW = COP ~7,3
Dat is een 60% hogere COP bij deellast, oftewel 60% meer warmte voor je kWh stroom.
Oftewel je gebruikt 37,5% minder stroom voor dezelfde warmte.

[ Voor 30% gewijzigd door Jack op 06-04-2015 14:05 ]

[Specs]

• HiBe
De COP schiet omhoog bij deellast namelijk.

6,5kW = COP ~4,6
2kW = COP ~7,3
Dat is een 60% hogere COP bij deellast, oftewel 60% meer warmte voor je kWh stroom.
Oftewel je gebruikt 37,5% minder stroom voor dezelfde warmte.
Is dit ook "normaal" voor andere warmtepompen (incl. L/W)? In dat geval moet je dus eigenlijk een warmtepomp overdimensioneren, of is dat te kort door de bocht?

• Paul C
HiBe schreef op maandag 06 april 2015 @ 16:19:
[...]

Is dit ook "normaal" voor andere warmtepompen (incl. L/W)? In dat geval moet je dus eigenlijk een warmtepomp overdimensioneren, of is dat te kort door de bocht?
Overdimensioneren is soms nuttig. Maar als je bijvoorbeeld naar de Ururu kijkt, dan heb je een 2,5kW, 3,5kW en een 5,0kW model. Die zijn bijna identiek, maar verschillen op gebied van de frequentieregelaar. De grotere modellen hebben een hoger maximum vermogen, maar met een lager COP. Of eigenlijk dezelfde COP bij een gelijke deellast, maar de optie om een hoger vermogen te leveren tegen een lagere COP. Die grotere modellen zijn echter wel een stuk duurder. Je kunt dus het best 98% van de tijd dekken met de warmtepomp (tot -3C ongeveer) en die enkele extreem koude winter eens in de paar jaar de warmtepomp aanvullen met een dom elektrisch kacheltje.

Je moet dus even goed opletten, want vaak heb je verschillende uitvoeringen van dezelfde warmtepomp met alleen een andere VFD erin. Dit is te herkennen aan dat de verschillende WP's dezelfde fysieke afmeting hebben (geen grotere warmtewisselaars) en een vergelijkbaar gewicht, etc, maar wel vaak een lagere COP voor de grotere modellen. Dan maakt het weinig uit of je voor dezelfde ruimte een grotere WP neemt als de kleinere het ook wel aan kan.

Verwijderd

-15c hier geleerd overdag
en als de elga het niet trekt....
je weet wel, vooralsnog investeer ik in gas en al 2,5 jaar komt het niet

wie weet doe ik die tanks wel, maar vertel ik het niet/niemand

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Paul C schreef op maandag 06 april 2015 @ 16:42:
[...]

Overdimensioneren is soms nuttig. Maar als je bijvoorbeeld naar de Ururu kijkt, dan heb je een 2,5kW, 3,5kW en een 5,0kW model. Die zijn bijna identiek, maar verschillen op gebied van de frequentieregelaar. De grotere modellen hebben een hoger maximum vermogen, maar met een lager COP. Of eigenlijk dezelfde COP bij een gelijke deellast, maar de optie om een hoger vermogen te leveren tegen een lagere COP. Die grotere modellen zijn echter wel een stuk duurder. Je kunt dus het best 98% van de tijd dekken met de warmtepomp (tot -3C ongeveer) en die enkele extreem koude winter eens in de paar jaar de warmtepomp aanvullen met een dom elektrisch kacheltje.

Je moet dus even goed opletten, want vaak heb je verschillende uitvoeringen van dezelfde warmtepomp met alleen een andere VFD erin. Dit is te herkennen aan dat de verschillende WP's dezelfde fysieke afmeting hebben (geen grotere warmtewisselaars) en een vergelijkbaar gewicht, etc, maar wel vaak een lagere COP voor de grotere modellen. Dan maakt het weinig uit of je voor dezelfde ruimte een grotere WP neemt als de kleinere het ook wel aan kan.
Ik heb de Daikin Ururu Sarara 3.5 kW model met een SCOP van 5.7. Voorheen deed ik 0.60 m3/graaddag, nu 0.67 kWh/graaddag. Van 14 november tot nu een 1346 kWh verbruikt met de warmtepomp (= 1200 m3 gas vermeden). Dus zelfs met een minder goed geisoleerd huis van 1991 kan een lucht/lucht warmtepomp aantrekkelijk zijn. En dus 0 m3 verbruikt aan verwarmen.

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10 22:48
koevlaas2 schreef op zondag 05 april 2015 @ 16:55:
2x extra aardlek voor de nieuwe 2x 25A
Nieuwe/extra 16A automaten met rail
Grotere behuizing als je nu een compacte hebt.
Zal je nog tegenvallen. Maar als je het zelf doet vallen de kosten mee.
Weet nog wel dat ik ongeveer 800 euro kwijt was aan nieuwe ABB kast en toebehoren. Maar ik kan dat soort dingen dan ook niet zelf. Dan de kosten van netbeheerder daar gelaten. Die vragen ook gerust 500 euro om even wat om te zetten.

Maar goed, vanaf dat moment wel "gratis" koken op zzonnestralen :)

Overigens ben ik net ook overgestapt. Als ik hier de off topic maandbedragen zie doen wij het zo slecht nog niet.

300 kWh in de plus dus gerekend met 50 hoog en 50 laag en 800 m3 gas (ik weet, was zachte winte). Kom ik op zo 480 euro voor jaar.

En heb toch echt behoorlijk minder investeringen gedaan als de meeste van hier zie ik. Geen Elga, (nog) geen zonneboiler en "maar" 3500 wp aan PV.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-11 11:14

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Verwijderd schreef op maandag 06 april 2015 @ 16:48:

Eric, hier de zelfde gedachte. ombouwsetje kost niet zoveel, hier de luxe van 3 L/L Wp's
Tankje buiten in de schaduw, reduceer setje, koper naar binnen en aankoppelen aan de CV ketel
Gas dicht, en af laten koppelen. De switch moet om, ook in het hoofd als je begrijpt wat ik bedoel.
Het speelt mij wel door het hoofd, niet voor de centen, maar om voor mezelf een punt te maken.
En de buurvrouw hoeft dat niet te weten.... :)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Verwijderd

als je de buurvrouw kon gebruiken met haar g4 aansluiting he....
maar dat mag ook al niet.... ik geef de buren 100 euro, en zij mij 100m3 gas.
(met 250kWh bonus als het moet)

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-11 13:42
Nu sta ik op het punt om de gas aansluiting van mijn (nog te bouwen) nieuwbouw passieve woning te annuleren. Volgens de formules die ik her en der heb gevonden zou ik aan 2kW verwarming genoeg hebben.

De Mitsubishi Ecodan 4kW heeft een minimaal vermogen van 1Kw maar gaat "maar" tot -15.
De 7,5kW kan tot -20.

Aangezien hij ook het sanitaire water moet verwarmen is het wel handig dat als het een keer langere tijd -15 of hoger vriest er nog wel gedoucht kan worden..

Wat is nu verstandig om te doen?

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:38
Zou de cop ook niet omhoog gaan als de verblijftijd van het koel/verwarmings medium toe neemt

Bij deel last draaid de pomp minder snel
Spul heeft meer tijd om op te warmen

Het zelfde als je doet bij CV tuning, pomp snelheid naar beneden om het water de kans te geven om af te koelen

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
Persoonlijk zou ik voor de 4 kW unit kiezen. Je benodigd verwarmingsvermogen is de helft en mocht het nou echt zo zijn dat we een horrorwinter krijgen dan kan je altijd nog bijverwarmen met een elektrisch kacheltje mocht je het niet redden, wat ik niet verwacht (gezien je benodigde 2 kW).

De 4 kW unit draait al op deellast om jouw woning van warmte te voorzien, invriezen gaat dan over het algemeen ook minder snel.

• alberthakvoort
Ik kan natuurlijk na de boiler nog een doorstroomverwarmer hangen, die in geval van nood het water kan verwarmen...

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:07

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als je 3x25 ampere hebt, dan kan je een hele redelijke doorstroomverwarmer ophangen die een litertje of 5 a 6 per minuut geeft. Gecombineerd met een dwtw en/of een restje boilerwarmte kom je een heel eind.

Je kan ook als back up een nette 80 liter boiler van marktplaats afhalen.

[ Voor 24% gewijzigd door teacher op 06-04-2015 22:22 ]

Wise enough to play the fool

• Paul C
alberthakvoort schreef op maandag 06 april 2015 @ 20:59:
Nu sta ik op het punt om de gas aansluiting van mijn (nog te bouwen) nieuwbouw passieve woning te annuleren. Volgens de formules die ik her en der heb gevonden zou ik aan 2kW verwarming genoeg hebben.
Als je passief bouwt heb je een PHPP-berekening gemaakt waar dat getal exact in vermeld staat.
De Mitsubishi Ecodan 4kW heeft een minimaal vermogen van 1Kw maar gaat "maar" tot -15.
De 7,5kW kan tot -20.

Aangezien hij ook het sanitaire water moet verwarmen is het wel handig dat als het een keer langere tijd -15 of hoger vriest er nog wel gedoucht kan worden..

Wat is de meerprijs van de 7,5kW?
Hoeveel kWh kun je daar van kopen?
Verdeelt over de ~15 jaar levensduur.

Waarschijnlijk mag er dan een kleine ijstijd komen de komende 15 jaar voordat de 7,5kW economischer is.

• alberthakvoort
Paul C schreef op maandag 06 april 2015 @ 23:52:
[...]

Als je passief bouwt heb je een PHPP-berekening gemaakt waar dat getal exact in vermeld staat.

[...]

Wat is de meerprijs van de 7,5kW?
Hoeveel kWh kun je daar van kopen?
Verdeelt over de ~15 jaar levensduur.

Waarschijnlijk mag er dan een kleine ijstijd komen de komende 15 jaar voordat de 7,5kW economischer is.
Het is projectbouw, en heb zelf die PHPP berekening nog niet in handen. (Behalve dat je voor passieve woning niet meer dan 15 kWh/(m2a) mag gebruiken)

De 7,5kW is niet veel duurder, maar ik heb ook geen trek in een warmtepomp die staat te pendelen tijdens het verwarmen...

• alberthakvoort
teacher schreef op maandag 06 april 2015 @ 22:18:
Als je 3x25 ampere hebt, dan kan je een hele redelijke doorstroomverwarmer ophangen die een litertje of 5 a 6 per minuut geeft. Gecombineerd met een dwtw en/of een restje boilerwarmte kom je een heel eind.

Je kan ook als back up een nette 80 liter boiler van marktplaats afhalen.
Ik krijg zowiezo een DWTW ;)
Of een 10kW/15kW verwarmingselement in de boiler zetten...

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:47

MrScratch

I am rubber, you are glue

alberthakvoort schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 08:27:
[...]
De 7,5kW is niet veel duurder, maar ik heb ook geen trek in een warmtepomp die staat te pendelen tijdens het verwarmen...
Pendelen, is dat niet meer een CV-ketel dingetje? Dat de minimale capaciteit van de CV-ketel te groot is en daardoor niet genoeg terug kan schakelen? Warmtepompen kunnen, dacht ik, prima terugregelen naar kleine capaciteiten en hebben dus geen last van pendelen?

Look behind you! A three headed monkey!

• alberthakvoort
Ook een warmtepomp heeft een minimum vermogen (welke uiteraard veel lager ligt dan een CV), maar omdat het een passieve woning betreft, is ook dat minimum vermogen best veel.. Een warmtepomp die telkens moet starten en stoppen is ook niet echt geweldig ;)

De Daikin Altherma kan wel tot -25, maar die heeft weer een minimum vermogen van 1,8kW

[ Voor 14% gewijzigd door alberthakvoort op 07-04-2015 10:01 ]

• migjes
Verwijderd schreef op maandag 06 april 2015 @ 16:48:

je weet toch hoe je dat moet lezen hier.

tank of geen tanks?
vind ik lastig.
zelf zou ik de atag gewoon verkopen, dan kun je een echte Zonneboiler aanschaffen ;)
in plaats van een half gas ding. >:)
hij is amper gebruikt dus moet nog wel iets opleveren >:)
(is van een oude vrouwtje geweest en heeft amper gelopen >:) )
scoor dan meteen een echte boiler met 2 spiralen.

set je gebruikt 150m3 gas per jaar.
samen met je vastrecht is dat 330 euro.
stel dat je je laat afsluiten dan kun je daar ook tegen vol tarief een 1450kwh voor kopen (of zelf opwekken.)
dat affakkelen met een cop van 1 geeft ongeveer een ruime vervanging van 150m3 gas.

dus niet teveel watten, maar gewoon doen!
(niet weer kiezen voor een halve oplossing!)

wil je wel voor propaan/butaan/lpg gaan.
doe je zelf een pleziertje en kies deze tanks(of variant daar op):
http://gasproducten.nl/lpggasfles/alugas.htm
je rug zal je dankbaar zijn ;)
(wat heb ik al een hoop lopen slepen met die krengen, pffff)
en een Gasdrukregelaar met automatische omschakelaar zodat je met 2 tanks kunt werken.

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@migjes,

Boiler Atag Q-solar: rvs met 3 spiralen, hoe echt moet die wel/niet zijn dan? 8)7
Is trouwens best om te bouwen naar 100% zonneboiler met L/W WP i.p.v. huidige gasketel.
(CV spiraal midden en WW bovenste spiraal, regeling en 4 wegklep zit al in de WP)
Zou het best willen maar heb nog garantie op het apparaat.

[ Voor 62% gewijzigd door BenEco op 07-04-2015 11:10 ]

• migjes
BenEco schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 10:58:
@migjes,

Boiler Atag Q-solar: rvs met 3 spiralen, hoe echt moet die wel/niet zijn dan? 8)7
Is trouwens eenvoudig om te bouwen naar 100% zonneboiler met L/W WP alleen heb nog garantie op het apparaat.
je mag gerust de boiler van atag gebruiken.
geen probleem.
niks mis met dat ding.

het lijk mij alleen beter om de hele atag set te verkopen als totale set. (ex collectors)
en dan een nieuwe aansturing + boiler te kopen.
een losse atag brander + zon aansturing verkoopt zo slecht zonder boiler ;) .
dan kom je goedkoper uit.
is een praktische overweging, geen technische.

• Jack

Jack

MHz Matters

@alberthakvoort
Bestaat er nog een Ecolution Combi 50-achtige oplossing? Oftewel een kleine WP op je mechanische ventilatie? Ecolution levert continu 1400 Watt. Datasheet.
Plus een verwarmings element à 3kW (past nog op 1 fase, dus geen ingewikkelde aansluiting voor nodig.)
Dan moet je toch een heel eind komen in hartje winter.

[Specs]

• alberthakvoort
Jack schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 17:37:
@alberthakvoort
Bestaat er nog een Ecolution Combi 50-achtige oplossing? Oftewel een kleine WP op je mechanische ventilatie? Ecolution levert continu 1400 Watt. Datasheet.
Plus een verwarmings element à 3kW (past nog op 1 fase, dus geen ingewikkelde aansluiting voor nodig.)
Er zit ook al een WTW op de ventilatie (passieve woning is "luchtdicht", dus continu verse lucht nodig)

• Rhaelak
@Alberthakvoort;

Wat voor WTW unit? Capaciteit? Ventileer je meer dan het minimum uit het bouwbesluit? Is het een WTW unit met een standaard HR kruisstroomwisselaar of een enthalpy kruisstroomwisselaar?

Wij zijn ook bezig met een (nagenoeg) passiefhuis, maar het hele traject loopt enorme vertraging op, een van de wensen die ik heb is toepassing van een enthalpy kruisstroomwisselaar. Het grote voordeel hiervan is de vochtterugwinning.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-11 07:24
Jack schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 17:37:
@alberthakvoort
Ik hoop dat iemand deze zou willen proberen :P

https://kotly.com.pl/prod...2-gt-small-2574.html?l=en

Stuk goedkoper dan de Ecolution, alleen zegt dat merk ons waarschijnlijk niks. En je moet zelf voor buffervat zorgen, maar je hebt dus ook meer controle wat je met genereerde warmte kunt doen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-11 07:24
Ja dat soort dingen werken wel mooi, maar om te combineren met een zonneboiler systeem (of een ander systeem) dat zowel tapwater als CV ondersteuning doet is zoiets als ik poste wel mooi. Of er moet zo'n warmtepompboiler zijn met twee spiralen erin (ik heb alleen nog maar 1 gezien met 1 spiraal van Michl)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:57
Rhaelak schreef op woensdag 08 april 2015 @ 09:29:
@Alberthakvoort;

Wat voor WTW unit? Capaciteit? Ventileer je meer dan het minimum uit het bouwbesluit? Is het een WTW unit met een standaard HR kruisstroomwisselaar of een enthalpy kruisstroomwisselaar?

Wij zijn ook bezig met een (nagenoeg) passiefhuis, maar het hele traject loopt enorme vertraging op, een van de wensen die ik heb is toepassing van een enthalpy kruisstroomwisselaar. Het grote voordeel hiervan is de vochtterugwinning.
1 maal offtopic ;

Hier het bouwbesluit genegeerd, met WTW, aanvoer in woonkamer, afvoer in keuken en op de hele verdieping, slaapkamers en badkamer alleen maar afzuigen. En dit werkt hier perfect.

Maar inderdaad in het stookseizoen droooog in huis.

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

• Ed66
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-09-2023
@!null

Hewalex heeft een serie warmtepompboilers met 2 spiralen, 200 en 300 liter; heeft ook een losse ventilatiewarmtepomp in het programma. Ik loop er al een tijdje omheen te dansen...

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:58
Nu lees ik her en der wat over zwembad warmtepompen. Nu zijn ze volgens mij veel minder geavanceerd dan een normale Lucht/waterpomp zoals een Elga. Toch nog een aantal vragen.

Klopt het volgende wat ik zeg als nadelen t.o.v. normale WP:
• Lagere COP?
• Niet modulerend?
• Geen eigen pomp?
• Werkt 'sneller niet' onder lage temperatuur?
• 1 unit, dus of binnen, of buiten

Voordeel is de prijs, voor nog geen € 750 heb je een zwembad WP, daar waar je voor een Elga al snel € 3000 meer kwijt bent.

Maar wat als je een zonneboiler hebt en de WP de boiler laat verwarmen? Dan is het gebrek aan niet kunnen moduleren en al een stuk minder erg. Het zou vooral in de wintermaanden aardig kunnen schelen?

Rol-Co heeft de WP op zolder staan, wat is daar het nadeel van? In hoeverre beinvloed dat de warmte op zolder?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik heb nooit een gedetailleerde vergelijking gemaakt, maar volgens mij zijn dit de belangrijkste nadelen:
- niet modulerend op basis van warmtevraag
- geen aparte hydrobox
- geen aparte thermostaat of helemaal geen thermostaat

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO

• DanTm
  • Niet online
Volgens mij werkt het ook alleen maar als de zwembad warmtepomp buiten staat, anders onttrekt hij zijn energie uit de warmte van je huis. Helaas is de buiten temperatuur vaak al snel te koud.

Verwijderd

wanneer is dat dan ? , want mijn ervaringen tot -8c zijn prima al 2 jaar.
ik hoor dit steeds herhaald, maar waar kan ik dat lezen ?

• Rol-Co

Rol-Co

DanTm schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 13:39:
Volgens mij werkt het ook alleen maar als de zwembad warmtepomp buiten staat, anders onttrekt hij zijn energie uit de warmte van je huis. Helaas is de buiten temperatuur vaak al snel te koud.
Hij staat niet in de woonkamer :) en waar verlies je veel warmte in een huis? Juist, via het dak, laat daar nou net de Wp staan. De wasmachine en wasdroger staan daar ook, die restwarmte krijg ik allemaal weer terug in de kamer, hoe efficiënt wil je het nog hebben!

Buiten gaat niet omdat het een monoblock is, dan koelt hij te hard af, een split unit gaat daar prima voor Nederlandse temperaturen.

• DanTm
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 13:49:
Ik wist niet dat de Elga een zwembad warmtepomp was😃

• DanTm
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 14:26:
[...]

Hij staat niet in de woonkamer :) en waar verlies je veel warmte in een huis? Juist, via het dak, laat daar nou net de Wp staan. De wasmachine en wasdroger staan daar ook, die restwarmte krijg ik allemaal weer terug in de kamer, hoe efficiënt wil je het nog hebben!

Buiten gaat niet omdat het een monoblock is, dan koelt hij te hard af, een split unit gaat daar prima voor Nederlandse temperaturen.
Op die manier zou het inderdaad nog kunnen werken. Ik heb thuis alleen niet zo een onbewoonde ruimte.
De vraag is ook nog of je dan niet teveel warmte uit die ruimte onttrekt en er daardoor extra warmte naar boven gaat. Kan dat niet helemaal inschatten.

• Rol-Co

Rol-Co

Het is niet onbewoond, er is een slaapkamer, hobby kamer en een logeer kamer, de ruimte temperatuur schommelt tussen de 16 en 20 graden afgelopen winter, de warmtepomp is uit als de droger draait, en het is geen modulerende dus geeft niet continue kou af maar een 10-15 min per uur.

Met een warmtepomp moet je ook heel anders denken, out of the box zou eric zeggen, zeker icm vloerverwarming. Het is allemaal erg traag en op lage temperaturen, het is geen gas dus niet even " brullen" en het is warm maar dagen laten "rommelen" en uiteindelijk is het behaaglijk en kan zelfs een dag uit zonder problemen dat die betonnen bak beneden koud word.

Dat is ook een dingetje wat ik in het begin fout deed (maar daar leer je weer van), veel te hard stoken om de kamer op temperatuur te krijgen maar je vloer naar 22 graden is al voldoende om na een aantal dagen de ruimte vrij constant te houden.
Zeker als je nog een openhaard of pelletkachel bij hebt, alles wat daar aan over is gaat naar boven en komt weer een stuk terug in de vloer.

• DanTm
  • Niet online
Dus eigenlijk gebruik je het echt als een pomp. Je pompt de warmte die naar boven verdwijnt terug naar beneden.

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 13:49:
Hier kun je de daggegevens vinden vanaf 1901 voor de Bilt en andere weerstations.

Heb de gegevens van Gilze-Rijen in een spreadsheet gegooid en vanaf 2006 het aantal dagen geteld dat het minder dan -5 graden Celcius was. Dit is het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/35461579/tweakers/dagenKleinerDanMin5.jpg

Afhankelijk van de locatie zal het resultaat verschillend zijn, natuurlijk. In ieder geval is het aantal erg koude dagen beperkt.

Verwijderd

aan de kust met een opwarmingseffect en sinds mijn jeugd geen toertochten meer is het hilarisch weinig.
gewoonweg 0,00000000000
boeiend, het word dus warmer, en een gasketel doet daar niet zoveel mee.
terwijl je rechterbroekzak van jeuk naar schrijnen gaat. :(

@:rol-co dat ding op zolder klinkt ook wel erg genius, daar komt al je rest en verlies terecht.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2015 16:50 ]

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:44
Eric, weet jij of er al een nieuwe ELGA is met andere buiten unit, het is erg stil op het WP front.

• alberthakvoort
Ik heb de eerste PHPP berekening binnen van de passieve woning binnen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/L2v5EgM.png

Begrijp ik nu goed dat de woning 21,4 kWh/m2 per jaar nodig heeft? Dat mag toch maximaal 15 kWh zijn?

[ Voor 43% gewijzigd door alberthakvoort op 15-04-2015 10:40 ]

• Rhaelak
Ja dat klopt. Hoewel dat nog steeds een net energieverbruik is. Maar wel vreemd als men het verkoopt als passiefbouw.

Is het collectieve bouw of individueel?

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:07

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• alberthakvoort
Rhaelak schreef op woensdag 15 april 2015 @ 16:46:
Ja dat klopt. Hoewel dat nog steeds een net energieverbruik is. Maar wel vreemd als men het verkoopt als passiefbouw.

Is het collectieve bouw of individueel?
Het is een project van 8 woningen totaal. Ik heb het al even nagevraagd en kreeg de volgende uitleg :

De woningen zijn berekend volgens het passiefhuis-principe. De tussenwoningen voldoen aan die 15 kWh/m², maar de hoekwoningen niet. Dat ligt aan het volgende: Een kleine woning heeft relatief gezien veel vaste energiegebruikers als hulpenergie ed. Deze wijzigt niet wanneer de tussenwoning een hoekwoning wordt, maar daar heb je wel meer verliesoppervlakte door een kopgevel. De hoeveelheid isolatiemateriaal kun je niet oneindig groter maken, dus dan stop je bij ca. Rc = 10. Als je de woningen groter zou maken, is het vaak makkelijker om aan de PHPP-eis van 15 kWh/m² te voldoen, omdat je het verbruik mag verdelen over meer vloeroppervlakte. De installatie van de verschillende woningen is dus gelijk.
Nog meer glas in de gevels aanbrengen is ook niet gewenst. Daarom hebben we er dus voor gekozen om de principes van het passief bouwen toe te passen, zo dicht mogelijk bij de 15kWh/m² in de buurt te komen, maar eigenlijk is het onmogelijk om deze woning aan die eis te laten voldoen. Als je nog meer isolatie-technische maatregelen neemt, verdien je die gewoon niet meer terug.

Met andere woorden, ik heb een te kleine woning

• Paul C
alberthakvoort schreef op donderdag 16 april 2015 @ 08:51:
[...]

Het is een project van 8 woningen totaal. Ik heb het al even nagevraagd en kreeg de volgende uitleg :

De woningen zijn berekend volgens het passiefhuis-principe. De tussenwoningen voldoen aan die 15 kWh/m², maar de hoekwoningen niet. Dat ligt aan het volgende: Een kleine woning heeft relatief gezien veel vaste energiegebruikers als hulpenergie ed. Deze wijzigt niet wanneer de tussenwoning een hoekwoning wordt, maar daar heb je wel meer verliesoppervlakte door een kopgevel. De hoeveelheid isolatiemateriaal kun je niet oneindig groter maken, dus dan stop je bij ca. Rc = 10. Als je de woningen groter zou maken, is het vaak makkelijker om aan de PHPP-eis van 15 kWh/m² te voldoen, omdat je het verbruik mag verdelen over meer vloeroppervlakte. De installatie van de verschillende woningen is dus gelijk.
Nog meer glas in de gevels aanbrengen is ook niet gewenst. Daarom hebben we er dus voor gekozen om de principes van het passief bouwen toe te passen, zo dicht mogelijk bij de 15kWh/m² in de buurt te komen, maar eigenlijk is het onmogelijk om deze woning aan die eis te laten voldoen. Als je nog meer isolatie-technische maatregelen neemt, verdien je die gewoon niet meer terug.

Met andere woorden, ik heb een te kleine woning
Daarom is de eis ook max 15 kWh/m2.a of max 10 W/m2 warmtevraag. Dat is speciaal gedaan om het makkelijker te maken voor relatief kleine woningen.

Wat ze ook nog kunnen doen is het blok als geheel berekenen. Dan compenseren de tussenwoningen voor de eindwoningen.

Het lijkt mij sterk dat ze dit niet onder de 15 kWh/m2.a kunnen krijgen als ze de passief principes goed toepassen.

• Rhaelak
De uitleg snap ik wel, maar het kijkt me toch een domper. Ondanks dat het energieverbruik erg laag is.

Hoeveel m2 wordt jouw woning?

• alberthakvoort
Uit mijn hoofd 135m2

• alberthakvoort
Klopt deze formule?

vermogen per °K = warmteverlies / (2400 gewogen graaddagen x 24 uur) in kW/°K

benodigde vermogen = warmteverlies/°K x dT in kW met dT = Tbinnen - Tbuiten

Dan zou ik voor 110m2 op 1,2 kW komen... bij 20 graden binnen en -10 buiten.

• Jack

Jack

MHz Matters

Aan de hand van de cijfers uit je eerder geposte PHPP berekening, kom ik uit op 1,563 kW bij -10 graden (geen zonnewinst meegenomen ivm wintertijd). En dat is niet veel inderdaad :)
Dat blijkt ook wel uit de Specifieke Warmtevraag; de grijze delen in je grafiekje hierboven.

[Specs]

• Paul C
alberthakvoort schreef op maandag 20 april 2015 @ 12:33:
Klopt deze formule?

vermogen per °K = warmteverlies / (2400 gewogen graaddagen x 24 uur) in kW/°K

benodigde vermogen = warmteverlies/°K x dT in kW met dT = Tbinnen - Tbuiten

Dan zou ik voor 110m2 op 1,2 kW komen... bij 20 graden binnen en -10 buiten.
Nee, daar ligt een aparte berekening aan ten grondslag. Die berekening pakt de hoogste belasting van twee mogelijke winter situaties die volgen uit de gekozen klimaatdata. Deze berekening staat in het werkblad "Heizlast".

• alberthakvoort
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Jc83Aly.png

• Paul C
Dat is niet de berekening die ik ken uit de PHPP 2007, PHPP 7 of de PHPP 8. :?

Verwijderd

gooi alles maar weg, blijkens mijn metingen of die van martin/hans moet er iets anders komen,
er zij zoveel dagelijkse variabelen dat rekenen nauwelijks zin heeft, hooguit een benadering.
en die benadering is hetzelfde als de gemiddelde nederlander, en dat is precies niemand...

voorbeeldje :
deze april is behoorlijk koud (30kWh meer dan 2014 in WP)
deze april is behoorlijk zonnig (121kWh meer dan 2014 uit PV) koud+zon is bonus
grappig is dat mijn pv 2 jaar gelijk was aan de WP opwek/verbruik

het lijkt alsof 5kWp PV=5kW WP =5kW warmteverlies =0 na 1 kalenderjaar
is dit soms een nieuw model waar je naartoe moet werken ?
-> met de WP als sluitpost na een hernieuwbaar offensief ?

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2015 21:31 ]

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
19 mei wordt hier mijn systeem aangepast. Dan kan de ELGA ook de warmte uit de boiler halen. Zonneboiler wordt door middel van een tweewegklep ( afgedopte driewegklep ) aangesloten als een normale radiator. Er komt een inregelventiel tussen zodat ik de flow kan inregelen.

En als bypass parallel aan de klep komt een kogelklep zodat ik ook altijd door de boiler heen kan.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• alberthakvoort
Paul C schreef op maandag 20 april 2015 @ 21:20:
[...]

Dat is niet de berekening die ik ken uit de PHPP 2007, PHPP 7 of de PHPP 8. :?
Paul,

Kun jij een juiste berekening maken?

• Paul C
alberthakvoort schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 08:05:
[...]

Paul,

Kun jij een juiste berekening maken?
Ja, als ik alle benodigde gegevens heb, dan is dat niet zo moeilijk. Vooral veel werk. Ook nog alles dubbel checken enzo.

Maar ik ga even terug naar je originele vraag:
alberthakvoort schreef op maandag 06 april 2015 @ 20:59:

De 7,5kW kan tot -20.

Weet je hoe vaak het kouder is dan -15C?
Het KNMI wel.:9

Een handjevol dagen, sinds 1901 is de minimum temperatuur (dat is dus geen etmaaltemperatuur, maar de laagste temperatuur van die dag) ergens in Nederland onder de -15C gekomen.

Hoe snel koelt een passief huis af als je niet verwarmt? (Helemaal geen verwarming dus.)
De passiefhuisberekening rekent met -3,9C (klimaat: De Bilt), omdat ze al rekening houden met wat ik hier ga laten zien, dus als we de warmtelast (= warmteverlies - IWQ) x1,5 doen dan weten we ongeveer wat het warmteverlies bij -15C is (grofweg, maar voor dit verhaal goed genoeg). 10 W/m2 is het standaard warmtelast voor een passiefhuis, dus x1,5 is dat 15 W/m2.

De rekenwaardes voor de thermische massa van een gebouw:
Lichtbouw: 60 Wh/m2K
Massief: 204 Wh/m2K

60 Wh/m2K / 15 W/m2 = 4 h/K (uur per Kelvin)
204 Wh/m2K / 15 W/m2 = 13,5 h/K

Dus als je niets doet in een puur HSB passiefhuis dan koelt het in dat extreme geval 1C per 4 uur af. Puur HSB zien we in Nederland niet zo veel, onze traditie is veel meer richting massief en dan ga je al naar 13,5 uur per 1C afkoeling in het zeer extreme geval dat het -15C is.

Een passiefhuis koelt zelfs bij extreme omstandigheden nauwelijks af. Je kunt dus ook prima uitgaan van etmaal gemiddelde temperaturen. Je huis is dan je buffer.

Verder heb je het over pendelen van je WP. Als je vloerverwarming hebt, dan gebeurt dat alleen als je vloer niet snel genoeg de warmte op kan nemen. Althans, je WP zal niet 24/7 op minimaal vermogen draaien, maar af en toe een tijdje draaien om je vloer warm te stoken die vervolgens langzaam de warmte afgeeft aan de woning.

• alberthakvoort
Paul,

Precies de reden van mijn post hier.. Om reactie van gebruikers als jouw te krijgen die weten waar ze over praten ;) Ik heb er geen kaas van gegeten, weet alleen, door topics als deze, dat een gemiddelde installateur niet weet waar hij over praat.

Ik ben met mijn -15 graden misschien te voorzichtig, maarjah, heb ook geen zin in situaties waarin de verwarming of sanitair water te kort schiet.. Als ik alleen zou wonen zou het een ander verhaal zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door alberthakvoort op 21-04-2015 10:35 ]

• Paul C
alberthakvoort schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 10:31:
Paul,

Precies de reden van mijn post hier.. Om reactie van gebruikers als jouw te krijgen die weten waar ze over praten ;) Ik heb er geen kaas van gegeten, weet alleen, door topics als deze, dat een gemiddelde installateur niet weet waar hij over praat.

Ik ben met mijn -15 graden misschien te voorzichtig, maarjah, heb ook geen zin in situaties waarin de verwarming of sanitair water te kort schiet.. Als ik alleen zou wonen zou het een ander verhaal zijn.
Maar wat gebeurt er eigenlijk bij -15C? Stopt hij dan ineens volledig met verwarmen of neem het geleverde vermogen flink af?
Kan het sanitair water niet meer verwarmd worden? Of misschien niet tot de gewenste temperatuur? Hoeveel buffer heb je?

Ik persoonlijk vindt het een heel acceptabel risico dat mijn verwarming het gemiddeld eens in de 10jaar niet red. Dan steek ik wel een paar kaarsjes aan (heeft hier een heel hoge WAF >:) ).

Vergelijk het met de betrouwbaarheid van het elektriciteitsnet:
Heel soms zit je een paar uur zonder stroom. Heel vervelend of reden voor een bordspel bij kaarslicht (is maar net hoe je erin staat), maar voor heel weinig mensen reden om een noodstroomvoorziening aan te leggen.

Wat doe je als je warmtepomp stuk gaat? Dat kan ook gebeuren. Kans daarop zal niet heel erg verschillen van de kans op <-15C.

[ Voor 16% gewijzigd door Paul C op 21-04-2015 11:20 ]

• alberthakvoort
De Ecodan (4/5kW) gaat volgens de technische dienst tot -15 en houd er dan mee op. De Daikin Altherma gaat tot -20.

Maar had een doorstroomverwarmer ook al in gedachte als reserve, zit ik altijd safe...

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:26
Je kan daarvoor ook gewoon de ruimte 'reserveren' en laten plaatsen als het echt nodig is.
Zie het als een 'verhoging van het eigen risico' waardoor je huidige investering lager blijft.

Voor verwarming hoef je je echt geen zorgen te maken.
Ik weet niet of de interne warmtelast ook de aanwezigheid van personen meeneemt, maar met alleen je eigen lichaamswarmte (iets van 90 watt) hou je bij -15 al ongeveer 6 m² warm.

En anders zet je gewoon de oven aan en open (3kW aan pure onduurzame warmte), hou je 200m² mee warm. :9
(voor die ene keer is dat wel geoorloofd hoor :D)

[ Voor 51% gewijzigd door NovapaX op 21-04-2015 11:30 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• alberthakvoort
Haha, ik ben overtuigd.. :P

• Rhaelak
Maar wat nu als bij -15 ook nog een een stroomstoring optreed? :+

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Rhaelak schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 15:35:
Dat doet een CV ketel het ook niet, of een oven, of bijvoorbeeld een elektrisch kacheltje. Alleen een low-tech houtkachel werkt dan nog. ( Mits de klep in de schoorsteen niet elektrisch is bediend O-) ).

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-11 18:06
en het gasfornuis

• alberthakvoort
mkleinman schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 15:45:
[...]

Dat doet een CV ketel het ook niet, of een oven, of bijvoorbeeld een elektrisch kacheltje. Alleen een low-tech houtkachel werkt dan nog. ( Mits de klep in de schoorsteen niet elektrisch is bediend O-) ).
Afbeeldingslocatie: http://www.dewitschijndel.nl/media/catalog/product/cache/1/image/558x558/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/2/5/259_petroleumkachel.jpg
Gas?? >:)

[ Voor 62% gewijzigd door alberthakvoort op 21-04-2015 16:24 ]

• Paul C
Hij bouwt een passiefhuis. Dan steekt hij een paar kaarsjes en dan blijft het prima warm in huis! :*)

Verwijderd

sex.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2015 20:35 . Reden: weltrusten nederland ]

• alberthakvoort
Dat is een gedeeltelijke oplossing Eric... Daar hebben de kids weinig aan... :P

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
alberthakvoort schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 20:59:
[...]

/offtopic

Of juist wel! *reclame* DRIE DRIE DRIE DRIE DRIE DRIE* :)

O-)

• koevlaas2
mkleinman schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 21:03:
[...]

/offtopic

Of juist wel! *reclame* DRIE DRIE DRIE DRIE DRIE DRIE* :)

O-)
We hebben er al drie en met 'nemen' er niet meer, althans niet met deze vrouw.

• HiBe
alberthakvoort schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 20:59:
[...]

een broertje of zusje erbij vinden veel kids errug leuk hoor.... :)

Verwijderd

sorry dan, veilige sex ?
en we zijn nog steeds ontopic voor de -20c ook ! *;

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2015 21:38 ]

• alberthakvoort
Verwijderd schreef op woensdag 22 april 2015 @ 21:37:
sorry dan, veilige sex ?
en we zijn nog steeds ontopic voor de -20c ook ! *;
+1 >:)

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
/Laatste keer offtopic

+1 voor Eric _/-\o_

Verwijderd

http://www.familie-kleinm...nergieverbruik-per-maand/

wat een ellende dat de elga versie 2013-2014 dus nu niet meer uit geleverd word.
geniale cijfers, en toont aan dat ik niet gek ben, geniaal produkt ook voor de conventionele tvt burger.
techneco zou er alles aan moeten doen deze elga nog 5 jaar te kunnen leveren, met carrier.
helaas gaat alle subsidie echter naar canadess sde+ biomassa hout stook in kolencentrales.
zou draait de elga dan op groengewassen stroom, en word er evenveel geld verdent als aan groningen gas, en gaan we dus niet vooruit.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2015 19:57 . Reden: kolencentrales draaien op subsidie, windmolens niet meer ]

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:57
Mijn Elga draait momenteel nog steeds regelmatig, brrrr, vies koud buiten.
Kunnen jullie al zonder Elga deze maand, Eric, Martin en Hans en andere warmtepomp gebruikers met zonneboiler in het cv circuit?

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Verwijderd

zijn er boiler systemen/koppelstukken te krijgen waarmee je pc.waterkoeling op aan kunt sluiten?
Pagina: 1 ... 56 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.