Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
En hoe kan dat dan? beiden hebben toch de functie om het water van a naar b te pompen?mkleinman schreef op zondag 22 maart 2015 @ 18:12:
Zit nogal wat verschil tussen. Remeha pomp hier doet 80W, ELGA pomp doet daar maar een fractie van.
Verwijderd
voor wie nu nog iets wil weten over 1 m3; je kan dat als verbruik gewoon in een vergelijksssite intypen,
et voila !
en dan 1kWh en dan gebeurt er iets geks, gas vermijden is beter dan salderen.. gek he ?
@polderploer : atag in bedrijf is ongeveer 170Wac, dan brand de brander nog niet
dat is al meer dan 15% van een draaiende elga.
de wilo yonos pomp in de elga gebruikt hier 18~30Wac dynamisch,
dezelfde hoeveelheid water word dan verplaatst
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2015 19:02 ]
En toch begrijp ik nog niet waarom. Ik geloof jullie zeker hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar WAAROM zijn die pompen dan zuiniger?? En als het 80% scheelt, die CV boeren zijn toch niet helemaal achterlijk?? IMHO is er dan iets anders aan de hand, en ik ben erg benieuwd watVerwijderd schreef op zondag 22 maart 2015 @ 18:59:
elga of atag, elga is ongeveer 80% zuiniger dan de zuinige atag upr pompen en dat bij 2100 uren.
voor wie nu nog iets wil weten over 1 m3; je kan dat als verbruik gewoon in een vergelijksssite intypen,
et voila !
en dan 1kWh en dan gebeurt er iets geks, gas vermijden is beter dan salderen.. gek he ?
@polderploer : atag in bedrijf is ongeveer 170Wac, dan brand de brander nog niet
dat is al meer dan 15% van een draaiende elga.
de wilo yonos pomp in de elga gebruikt hier 18~30Wac dynamisch,
dezelfde hoeveelheid water word dan verplaatst
Hier heb ik de originele pomp uit de ketel gesloopt en er een Alpha2 in gezet.
Ketel verbruikt nu tijdens het verwarmen voor cv tussen de 35 en 55W.
De Grundfos UPR pomp in een Atag is helemaal niet zuinig, maar een normale ouderwetse pomp.
MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
aha, blijkt mijn gevoel toch wel te kloppen. Daarmee kan het elektrische verbruik van de ketel dus wel worden vergeten in een vergelijk met bv een warmtepomp. Namelijk in beide gevallen zal het warme water verplaatst moeten worden en dit gebeurd doorgaans met een pomp. Dat er verschil in rendement zit tussen de pompen dat snap ik ook.Oxellaar schreef op zondag 22 maart 2015 @ 19:17:
Tegenwoordig zit er in nagenoeg iedere ketel een pomp die qua verbruik vergelijkbaar is als die in de Elga.
De Grundfos UPR pomp in een Atag is helemaal niet zuinig, maar een normale ouderwetse pomp.
Verwijderd
want voor dat jaar was nog extreem veel meer normaal (330Wac op een wilo op de VV heb ik wel eens gemeten 24x7)
en ja cv boeren zijn totaal achterlijk
Stoer. Welke ketel heb je? Kan je hier gewoon een standaard grundfos instoppen, of is dit een verschillende afhankelijk van de ketel?Oxellaar schreef op zondag 22 maart 2015 @ 19:17:
Ik wil zeker iets (meer) weten over 1 m3, maar snap niet helemaal welk punt je hier wil maken. Bedoel je om eens op gaslicht.com de kosten van 1m3 gas te vergelijken met 1kWh?Verwijderd schreef op zondag 22 maart 2015 @ 18:59:
et voila !
Je geeft het al aan...cv boeren zijn achterlijk. Vandaar dat Atag die sticker op een doodnormale pomp, met ac motor, heeft geplaktVerwijderd schreef op zondag 22 maart 2015 @ 19:47:
dat is pas heel kort zo, op mijn upr pomp pronkt een enorme A sticker uit 2006
want voor dat jaar was nog extreem veel meer normaal (330Wac op een wilo op de VV heb ik wel eens gemeten 24x7)
en ja cv boeren zijn totaal achterlijk
Niet alleen Atag, maar ook veel andere merken, zo bleef de aanschafprijs lekker laag tov de concurrent.
En die 330W is waarschijnlijk een vastgelopen pomp geweest, want zo'n hoog vermogen op een vv verdeler is absoluut niet normaal, ook 25 jaar geleden niet.
MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Grappig idee, maar heb je in het filmpje gezien wat voor een joekel van een gat er in de gevel lijkt te worden gemaakt om 's zomers de warmte af te voeren? Daar is een doorvoer voor koelleidingen niks bij.mb1 schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 08:51:
Nog een leuke van de frontpage voor mensen met een PV overschot nieuws: Eneco en Nerdalize starten proeven met serververwarming in huishoudens
Als deze startup over een tijdje over de kop zou gaan, of Eneco er geen brood meer in ziet dan komt de curator misschien nog langs voor die server en jij mag het gat houden
Of ik koop me een Renault Twizy. Die rijdt me een jaar rond van mijn overschotmb1 schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 08:51:
Nog een leuke van de frontpage voor mensen met een PV overschot nieuws: Eneco en Nerdalize starten proeven met serververwarming in huishoudens
[ Voor 0% gewijzigd door shthpnz op 24-03-2015 21:38 . Reden: Of ]
Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe F2120-16+VVM S320; LTV: Jaga’s met DBH; 2 Daikin airco’s; 4 PiB’s Sigenergy 17kW 36kWh; laadpaal, 2 EV’s
Verwijderd
toch is het niet zo erg, het verbruik saldeert toch aardig.
sinds 2014-08 is het na saldering toch slechts +130kWh en dalende.
al met al erg oneerlijk tov een blijf-aftikken-plof-rook-gasketel.
haha ik blijf om je lachen, en nee ik lach je niet uitVerwijderd schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 20:15:
...
al met al erg oneerlijk tov een blijf-aftikken-plof-rook-gasketel.
Verwijderd
verder is er niks te doen, na jah de kast poetsen of zo, of erop gaan zitten met een biertje.
das wel jammer na 20 jaar de energie/gaswacht aftikken als je het gewend bent, maar goed, bij je koelkast doe je het ook niet, maar de elga is gewoon geil en verdient het.
cv filter was ook brandschoon, kan iemand nog onderhoud verzinnen verder ?
Als je in mijn situatie stond (nieuwbouwwoning ca 1000 kuub, vergunning zo goed als binnen, beginnend gezin, kleine van 2,5, wens voor nog 1) zou je dan kiezen voor lucht-water of voor aardwarmte? Ik kom er echt niet uit. zie ook mijn post in het lucht lucht topic.
Volgens mij moeten ook als je de CV niet gebruikt de pakkingen toch regelmatig vervangen worden. We zitten hier trouwens ook bijna op 1 euro/m3, dus zo ver zitten we niet meer achter je.Verwijderd schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 21:33:
goed hoor, vinnik niet erg; ik heb de elga eens een plof ketel onderhoud gegeven, na overleg wat kan en mag (techneco) en in gedachten de wp droger. groene zeep en een kwast, condensortje weer schoon.
verder is er niks te doen, na jah de kast poetsen of zo, of erop gaan zitten met een biertje.
das wel jammer na 20 jaar de energie/gaswacht aftikken als je het gewend bent, maar goed, bij je koelkast doe je het ook niet, maar de elga is gewoon geil en verdient het.
cv filter was ook brandschoon, kan iemand nog onderhoud verzinnen verder ?
Verwijderd
hoe westelijker je woont, hoe beter de l/w werkt (en met pv)PolderPloer! schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 22:27:
Eric, helaas kan ik je geen DM sturen
Als je in mijn situatie stond (nieuwbouwwoning ca 1000 kuub,
het is mijn eigen straatje waarin ik praat, maar ik ben erg verbaast en zeer tevreden, de niet belangrijke cop is ook contine 4,6 of hoger.
ook dit jaar weer veel meer dagen dat de lucht warmer is dan de bodem (>6c)
ik (alkmaar)weet nu al 2 jaar ~ >868m3 te vermijden met 2000kWH, zoals het zich laat aanzien, mkleinman ook (lelystad) belangrijker is dat mijn warmtevraag vanwege 2 kleine kinderen simpelweg toeneemt, dat is stretegie, anders dan werken en thuiskomen en snel verwarmen.
Nieuwe situatie die ik wil gaan bouwen ziet er zo uit:

Alles blijft op eigen thermostaat. Grote verandering is dat de zonneboiler als radiator wordt aangesloten op het CVsysteem. Afhankelijk van een temperatuursensor en tweewegklep doet deze mee of niet.
Is de boiler warmer dan retourwater betekent water door de zonneboiler. Water kouder is de klep dicht. Dit werkt zowel wanneer de zonneboiler draait als wanneer de ELGA draait.
De ELGA moet wel aangepast worden, de pomp moet blijven draaien bij warmtevraag maar retour > 42 graden.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Dus boiler als Radiator aangesloten ipv op de retour. Waarom zou je hier meer mee besparen?mkleinman schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 22:26:
Nu ons gasverbruik idioot laag is geworden heb ik de plannen aangepast mbt de hybride situatie.
Alles blijft op eigen thermostaat. Grote verandering is dat de zonneboiler als radiator wordt aangesloten op het CVsysteem.
[ Voor 10% gewijzigd door HiBe op 26-03-2015 22:53 ]
Omdat de boiler op dit moment niets doet. Alleen als de CV draait trek ik warmte uit de boiler. En aangezien de CV maar 5 dagen deze winter heeft gedraaid....... VandaarHiBe schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 22:52:
[...]
Dus boiler als Radiator aangesloten ipv op de retour. Waarom zou je hier meer mee besparen?
Kun je de Avanta niet zo modificeren dat alleen de pomp hiervan draait ?mkleinman schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 22:57:
[...]
Omdat de boiler op dit moment niets doet. Alleen als de CV draait trek ik warmte uit de boiler. En aangezien de CV maar 5 dagen deze winter heeft gedraaid....... Vandaar
Eventueel ook een extra zuinige pomp installeren in de Avanta.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
is het dan niet slimmer om een extra pomp voor de boiler in te zetten? en deze te laten aansturen door je thermostaat? (is je zelfbouw thermostaat trouwens al af?mkleinman schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 22:57:
[...]
Omdat de boiler op dit moment niets doet. Alleen als de CV draait trek ik warmte uit de boiler. En aangezien de CV maar 5 dagen deze winter heeft gedraaid....... Vandaar
Dan heb je 3 warmtebronnen die onafhankelijk van elkaar (ieder een eigen pomp) de aanvoer voeden op basis van je huis temperatuur en op basis van de hoogste efficientie. Je kan dan je boiler warmte eerst in het huis stoppen, gevolgd, door elga warmte, gevolgd door CV warmte... maar ook allemaal tegelijk als het nodig is (ik zie een heel mooi schakel programma voor een echt slimme thermostaat voor me
Echter in December en Januari nog steeds onvoldoende vermogen en in de zomer een Fukushima.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Dat was inderdaad het eerste plan. Echter de CV ketel doet zo weinig dat die het afgelopen stookseizoen maar 5 dagen heeft gedraaid. Dat was eigenlijk ook meteen de doodsteek voor een gecombineerde thermostaat.HiBe schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 09:14:
[...]
is het dan niet slimmer om een extra pomp voor de boiler in te zetten? en deze te laten aansturen door je thermostaat? (is je zelfbouw thermostaat trouwens al af?) ... een beetje zoals het zonnegascombi V2 idee van HRsolar.
Dan heb je 3 warmtebronnen die onafhankelijk van elkaar (ieder een eigen pomp) de aanvoer voeden op basis van je huis temperatuur en op basis van de hoogste efficientie. Je kan dan je boiler warmte eerst in het huis stoppen, gevolgd, door elga warmte, gevolgd door CV warmte... maar ook allemaal tegelijk als het nodig is (ik zie een heel mooi schakel programma voor een echt slimme thermostaat voor me)
De ELGA kan het 98% van de tijd zelf af. Als ik de zonneboiler passief aansluit op het systeem dan heb ik geen aparte pomp of thermostaat nodig. De klep kan ik aansturen met mijn bestaande controller. Ik hoef dan helemaal niets te doen aan thermostaten of iets dergelijks. Ik blijf dan het dichtste bij de normale situatie die mogelijk is.
Mocht de zonneboiler bloedheet zijn dan zal de retour snel opwarmen, het enige wat de ELGA dan hoeft te doen is te zorgen dat zijn eigen pomp blijft draaien. Zodra de boiler te ver is afgekoeld gaat de buitenunit automatisch weer draaien en zodra de temperatuur hoger wordt dan de boiler sluit die mooi weer af. Mooier kan volgens mij niet.
Als alleen de ELGA draait dan draait de avantapomp niet. De warmte die in de zonneboiler zit zal er toch op een manier uit moeten.koevlaas2 schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 23:12:
[...]
Kun je de Avanta niet zo modificeren dat alleen de pomp hiervan draait ?
Eventueel ook een extra zuinige pomp installeren in de Avanta.
Edit: Ik ben trouwens vandaag bij Techneco op bezoek geweest in Delft.
Ik begin me steeds meer af te vragen waarom ze de naam ELGA (ELektrische warmtepomp voor de GAsketel) blijven hanteren... GAS doet er niet zoveel meer toemkleinman schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 16:40:
De ELGA kan het 98% van de tijd zelf af.
Dus eigenlijk ga je de Elga pomp gebruiken om de retour weer naar aanvoer om te zetten (dus door de ELGA heen), en zodoende de warmte uit je boiler te trekken. Heb ik dat goed begrepen?mkleinman schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 16:40:
Als ik de zonneboiler passief aansluit op het systeem dan heb ik geen aparte pomp of thermostaat nodig. De klep kan ik aansturen met mijn bestaande controller. Ik hoef dan helemaal niets te doen aan thermostaten of iets dergelijks. Ik blijf dan het dichtste bij de normale situatie die mogelijk is.
Mocht de zonneboiler bloedheet zijn dan zal de retour snel opwarmen, het enige wat de ELGA dan hoeft te doen is te zorgen dat zijn eigen pomp blijft draaien. Zodra de boiler te ver is afgekoeld gaat de buitenunit automatisch weer draaien en zodra de temperatuur hoger wordt dan de boiler sluit die mooi weer af. Mooier kan volgens mij niet.
Is de ELGA pomp een beetje zuinig? en als dat niet zo is, kun je deze dan door een zuiniger exemplaar vervangen?
Nu maak je me nieuwsgierig... vertel, vertel... of heb je een NDA getekend?mkleinman schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 16:40:
Edit: Ik ben trouwens vandaag bij Techneco op bezoek geweest in Delft.
[ Voor 5% gewijzigd door HiBe op 27-03-2015 17:03 ]
In mijn geval niet nee. Van 1100m3 terug naar 127m3 nu en 1600kWh elektriciteit.HiBe schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 17:00:
[...]
Ik begin me steeds meer af te vragen waarom ze de naam ELGA blijven hanteren... GAS doet er niet zoveel meer toe
De ELGA pompt simpelweg de warmte door de boiler heen als die warmer is dan de ELGA zelf. Die warmte komt dus weer bij de ELGA aan waardoor die terug kan moduleren of zelfs de buitenunit uit kan zetten.Dus eigenlijk ga je de Elga pomp gebruiken om de retour weer naar aanvoer om te zetten (dus door de ELGA heen), en zodoende de warmte uit je boiler te trekken. Heb ik dat goed begrepen?
Is de ELGA pomp een beetje zuinig? en als dat niet zo is, kun je deze dan door een zuiniger exemplaar vervangen?
Dus yes
Mooi bedrijf! Zeker het magazijn voelt voor mij aan als een kind in een speelgoedwinkel. Zeker de wat grote warmtepompen met bron zijnmkleinman schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 16:40:
Nu maak je me nieuwsgierig... vertel, vertel... of heb je een NDA getekend?
Verder leuk om de mensen die ik telefonisch al eens gesproken heb of via email contact mee heb gehad nu eens in het echt te zien en daar de hand mee te schudden.
Verder nog volop ontwikkelen met betrekking tot de ELGA, daar wordt zeker zeer hard aan gewerkt!
Dus bij een ouder type ELGA kan het dus ook. ( stalen kap )
Nu hoef ik ook niet meer te wachten tot het plus 7 geweest is en dat hij weer aan gaat.
De doorslag om de begrenzing er af te halen was, als het 6 graden was en de buiten unit de koude lucht langs de temperatuur sensor blies hij al uit ging
Eric, Martin bedankt voor de tip.
Verwijderd
we hebben nu de ranzige tvt van de elga verklaart, welkom in de 2,5 jaars zone, beyond bullshit.
dus je potentie is nu groot, en het benevelende gas kan niet worden vervange door alcohol
(koop bier, van vermeden gas)
`echt een mannen ding die `gelag` warmtepomp`
mijn persoonlijke mening is eigenlijk dat techneco alle elga`s langs mag met excuses en een kratje, maar goed, wie ben ik nou he ? ik zie alles in potentie perspectief naar het schijnt (zegt mijn vrouw)
@zuinigere pomp in elga : ik heb die nog niet gevonden, 4200m3 met 31Wac is wonderbaarlijk
@door de boiler, weg met de draadjes en de kleppen, erdoor is
opwarmen -> 0 -> of eruit drukken
niks mis mee, de boiler is gewoonweg een goed gevulde radiator, soms per ongeluk verwamrd door de zon, als je een linkse hobby hebt.(of gewoon een dwtw mark.....)
[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2015 15:42 ]
De daadwerkelijke tvt van de elga is circa 25 jaar !!
Maar ik denk dat hij binnen 25 jaar alwel naar zij n malle moeren is .
[ Voor 18% gewijzigd door Raolte op 29-03-2015 10:51 ]
Bespaard: Circa 1000m3 gas ( 650 euro ), kosten: 1660kWh = 348 euro. Aanschaf: 3999,-. Kale TvT: 3999 / ( 650 - 348 ) = 13 jaar.
Mijn daadwerkelijke verbruik is niet met 1660kWh gestegen maar met slechts 1300. Mijn berekening wordt dus voordeliger voor de ELGA.
Maar 25 jaar?! EGNIE!
Verwijderd
vraag stijgt want ik verwarm nu 24x7
zo zie je maar dat een bok statement niet toepasbaar is.
buiten discussie blijft ook ineens ontopic : de brandstof word gratis aangevoerd tot 2020
want de pv kocht ik toch ondanks vele tweaker adviezen om te sparen.
nou dat verhaal kennen we nu.
Als we echt nog wat meters willen maken qua kosten moet er een andere WP in, die ook het warmwater aanpakt en dan gelijk geen gas/gasaansluiting meer.
Verwijderd
de elga kostprijs was overigens in december 2010 lager, en een rijkssubsidie van 2000 euro ...
zo jammer dat is toen niet wist wat ik nu weet....
aannames zijn ook nog eens in relatie tot de maandlast die je wegneemt, in mijn geval is dat al 269 euro sinds 2006, en dat maakt het allemaal veel makkelijker die 9 jaar.
en alsof bij het oude blijven nu zoveel beter is ? daar treed blindheid op.
in mijn geval straatje/steegje dus in ieder geval heel duidelijk niet, ik had anders in die 9 jaar 1 jaar voor slechts de aankoop van energie gewerkt, en had nu geen hippe spullen waar ik blj van word,
de spullen werken samen, er is geen silver bullet.
de elga is hier ingezet als sluitpost voor de 4 wintermaanden, en dat gaat goed.
We moeten de geinteresseerde tweaker wel de juiste informatie geven, wanneer je alles achter de komma wilt gaan uitrekenen.
Jij hebt een mega verbouwing uitgevoerd na aanschaf van de elga, er wordt geen rekening gehouden met onderhoud en afschrijving, je hebt zelf aangegeven dat je volgend jaar al een reminder op de calender hebt staan voor een service beurt. Die krijg je toch ook niet gratis ?
Regelmatig lees ik dat er een printje vervangen moet worden in de carrier unit.
Dat is niet erg maar gaat wel tenkoste van je tvt.
Dus wannneer er hier een bezitter van de elga tvt ten tafel brengt graag wel de juiste getallen, en niet iemand die het ding voor een habbekrats op de kop heeft getikt, of iemand die in een geisoleerde stolp woont.
Ik zeg het nogmaals wannneer je juist rekend kom je uit op veel hogere tvt, en daar moet de geinteresseerde tweaker wel rekening mee houden.
En ga anders aub niet schermen met tvt of dat jullie er zoveel geld aan over houden, de elga is een leuk ding maar je zult er geen geld mee gaan verdienen.
Ja Eric, dat is helemaal correct. Alleen wordt het zo'n vervelend verhaal als je maandlast al beneden de 15 euro ligt. Het laaghangende fruit is dan weg, en iedere volgende stap wordt een steeds moeilijker beslissing.Verwijderd schreef op zondag 29 maart 2015 @ 12:24:
jaren noemen lijkt standard, maar het is dus je kostprijs toepassen op een ander.
En het is nu ook niet bepaald zo dat ik erop kan vertrouwen dat de overheid 20 jaar hetzelfde blijft doen. Sterker nog: ik weet eigenlijk al dat ze per definitie over een paar jaar iets gaan wijzigen wat mijn investering waarschijnlijk nog minder aantrekkelijk maakt.
Ook hier sinds de Elga, gezinsuitbreiding, 24/7 het huis nu warm, geen verbouwingen of aanpassingen gedaan aan de woning en van gemiddeld over 3 voorgaande jaren zonder Elga 0,42 m3/graaddag naar nu gemiddeld over 2 jaren met de Elga naar 0,07 m3/graaddag.
Al totaal dankzij de Elga 2400 m3 gas bespaard in 2 jaar.
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Verwijderd
prima hoor ik vind het allemaal best, een elga kost gewoonweg 1800 euro af techneco.
wtf ? wat staat hier nu boven ? @vanderv is het stiekum toch waar , oh wacht dat leuteren we ook wel weer krom. (neemt u een hap meel)
zoals ik zei, je hebt de techno-tweaker met geld als doel, en je hebt hernieuwbare tweakers, met geld als middel. onverenigbaar, geld verdienen was hier niet een doel, kosten naar fossiel vermijden wel, anders ten koste van een kind (budget)
van de vermeden kosten pin ik wel ff een elga hoor, maakt niet zoveel uit dan he, na 39000 eurie vermeden fossiel and counting.
ook ik woonde in een zeef maar das 9 jaar geleden.
juist dit is tweakers, ik belde techneco met mijn plan, prima, hier is je elga op een pallet.
maar GEEN garantie vanwege je rare plan.
een jaar later vraagt techneco het hydraulisch schema op, en alsnog garantie.....
dan ben je pas een tweaker.
een servicebeurt is niet nodig overigens, wat wil je doen ?
ja de elga is kansloos als je meer dan 1000m3 verbruikt, maar elke warmtepomp is dat dan.
2000m3 is namelijk alweer 16000kWh, en dat klinkt best idioot he raolte ?
onder de 1000m3 is hij echter geniaal.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2015 20:14 . Reden: het word hier hilarisch zoals pv+sparen ]
Verwijderd
waarom steeds herhalen dat er 10 dagen koude dagen komen ? dus elga #fail
en dan nog, zet je een radiatortje aan... of je ketel.
misschien komt het wel ook nooit meer dankzij al dat gas en olie gefik....
voor het huidige vastrecht en hoge sjv gedoe kan je die week beter een gasblower halen bij de borent dan een remeha standby houden... voor dat geld zeg maar
ik zou nu met 4 bp camping gas tankjes toekunnen maar baal dat dat niet in huis mag.
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2015 21:00 ]
Het gaat ook bij de meesten onder ons om de pesos, simpele rekensommen geven vrij snel aan dat het niet uit kan als je 500-800 m3 verbruik hebt in het jaar. Vergeet ook niet dat de elga 4000,- kost (zie m kleinman).
Dus het heeft weinig met de elga zelf te maken, al werken de berichten van de toshiba unit niet in het voordeel, de michi uit duitsland koop je voor minder dan de helft, dat zou best een goede optie zijn voor velen.
@Vanderv
2400 cuub bespaard, wow, proficiat! (Serieus) maar niet representatief, velen hier verbruiken zonder elga nog geen 2400 m3 in 4 jaar dus kan je dat ook niet besparen in 2, ik wil je totaalverbruik niet eens weten van voor de elga....
Het is een beetje een weegschaal, verbruik 2000m3 koop je een elga voor 4k euro en bespaar je een 1500 m3 per jaar en is hij in 3-4 jaar al betaald. ( al zou isolatie ook goed helpen) Verbruik 600 m3 duurt dat vele jaren langer.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Dat viel wel iets mee, in de jaren voor de Elga varieerde het gasverbruik van 1500 tot 1750 m3.
Voor mij is de Elga in elk geval tot nu toe een perfecte oplossing.
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Mijn insteek is simpel: als de TVT te hoog is dan zal er waarschijnlijk iets mis zijn. De oplossing is dan niet slim, goed of zelfs "groen" genoeg. Ik snap werkelijk niet wat je tegen mijn insteek hebt om een hybride oplossing over te slaan. Persoonlijk zie ik niets in een WP die je achterlaat met een schamele 100m3 gasverbruik. Dan liever gelijk door naar echt 0.
Daarom neig ik ook voor mijn nieuwbouwwoning naar een gesloten aardwarmte warmtepomp. Jammer dat hierover bij Tweakers geen topic is. Schijnbaar hebben niet zoveel mensen zo'n systeem. Zal wel met de aanschaf te maken hebben, zoals je terecht zeg: niet iedereen kan 15k investeren.Bezuiniger schreef op zondag 29 maart 2015 @ 23:08:
Eric, geld is geen doel, geld is een middel. Middelen zijn schaars en kunnen maar 1 keer ingezet worden. Het is fijn voor je dat je daar zelf blijkbaar geen probleem mee hebt, maar veel mensen zullen toch echt moeten sparen voor een WP. Hoe hilarisch je dat dan ook vind.
Mijn insteek is simpel: als de TVT te hoog is dan zal er waarschijnlijk iets mis zijn. De oplossing is dan niet slim, goed of zelfs "groen" genoeg. Ik snap werkelijk niet wat je tegen mijn insteek hebt om een hybride oplossing over te slaan. Persoonlijk zie ik niets in een WP die je achterlaat met een schamele 100m3 gasverbruik. Dan liever gelijk door naar echt 0.
Eric-PVT's manier van vertellen is hilarisch. Vaak heeft hij een punt, maar even zo vaak drijft hij door. Niet iedereen heeft ten tijde van sky high subsidies een zonnecollector gekocht. Daarmee wordt zijn TvT behoorlijk verkort. Maar hij steekt wel zijn nek uit om het onderste uit de kan te halen van zijn installatie en daar kan iedereen wat van leren. Ik ken hem niet persoonlijk.
Ik vind dit echt briljant. Dit maakt je wat mij betreft een echte eindbaas. De leverancier een productgebruik laten zien waar ze zelf nog geen weet van hadden en dit zo succesvol in de praktijk brengen dat ze dit achteraf zelf willen bestuderen. Petje af.Verwijderd schreef op zondag 29 maart 2015 @ 19:50:
juist dit is tweakers, ik belde techneco met mijn plan, prima, hier is je elga op een pallet.
maar GEEN garantie vanwege je rare plan.
een jaar later vraagt techneco het hydraulisch schema op, en alsnog garantie.....
dan ben je pas een tweaker.
P.S. Ik ging laatst op weg naar het klimduin in Schoorl langs de boortorens van Taqa. Ik moest meteen aan ericpvt denken en keek om me heen of ik zijn woning kon zien. Dat moet dan toch vlakbij zijn, maar helaas niet kunnen spotten.
Look behind you! A three headed monkey!
Het enige wat ik met mijn korte berekening wilde aantonen is dat 25 jaar wel erg lang is. Ik kom met mijn bierviltberekening uit op 13 jaar, en daar zit inderdaad ook een deel van de grote verbouwing in. Aan de andere kant heb ik ergens 300kWh extra bespaard zonder dat ik daar een volledige verklaring voor heb. Een deel komt uiteraard doordat de ketel het veel rustiger heeft nu.Raolte schreef op zondag 29 maart 2015 @ 13:29:
@ martin,
Jij hebt een mega verbouwing uitgevoerd na aanschaf van de elga, er wordt geen rekening gehouden met onderhoud en afschrijving, je hebt zelf aangegeven dat je volgend jaar al een reminder op de calender hebt staan voor een service beurt. Die krijg je toch ook niet gratis ?
Ik zeg het nogmaals wannneer je juist rekend kom je uit op veel hogere tvt, en daar moet de geinteresseerde tweaker wel rekening mee houden.
Schoonmaakkosten komen praktisch te vervallen, ik kan zelf wel de kast buiten schoon maken en ontdoen van vogelstront etc. Ik kan zelf de condensor wel controleren of er rommel in zit. Verder valt er weinig te doen afgezien van een lekdichtheidcontrole (3x woordwaarde
Het printje wat stuk gaat ( softwarematig ) wordt tot nu toe altijd gratis en onder garantie vervangen. Dat is tot op heden voor niemand die ik ken ooit een probleem geweest.
Misschien een gekke van mij. Zowel Eric als ik zijn transparant met wat hij ons gekost heeft en wat hij ons bespaard. Nu stellen we die cijfers hier beschikbaar en dan is het weer niet goed? Het zijn voor ons de juiste cijfers. Het is aan iedereen om voor zichzelf te bepalen wat diegene met deze cijfers doet en hoe ze geinterpreteerd moeten worden. De context waarin de ELGA hangt wordt zowel door mij als Eric hier ook transparant geplaatst.Dus wannneer er hier een bezitter van de elga tvt ten tafel brengt graag wel de juiste getallen, en niet iemand die het ding voor een habbekrats op de kop heeft getikt, of iemand die in een geisoleerde stolp woont.
En daarbij bestaat er zoiets als een "standaard" voor de tvt? Ik kan in het verlengde van bovenstaande alinea er nog wel een paar bedenken waarom de cijfers niet representatief zouden zijn. Bijvoorbeeld een ex-huurhuis die zo lek is als een mandje --> cijfers niet representatief omdat de warmte weg waait. etc.
Vanwaar deze harde opstelling? Je gaat er met je eerste posting met 25 jaar tvt redelijk stellig in, spreekwoordelijk met een gestrekt been. Er wordt daar door meerdere mensen normaal op gereageerd een poging gewaagd om dit jaartal te nuanceren. En je antwoord is wederom met een gestrekt been in te komen en de antwoorden niet te vertrouwen omdat ze niet "standaard" zijn.En ga anders aub niet schermen met tvt of dat jullie er zoveel geld aan over houden, de elga is een leuk ding maar je zult er geen geld mee gaan verdienen.
Ik had het hier op tweakers nog niet vermeld, maar ik heb twee weken geleden een warmtepomp opgehangen (lucht/lucht weliswaar, maar dat maakt voor het argument niet zoveel uit) met een TVT van naar schatting 2 jaar.Raolte schreef op zondag 29 maart 2015 @ 13:29:
@ martin,
We moeten de geinteresseerde tweaker wel de juiste informatie geven, wanneer je alles achter de komma wilt gaan uitrekenen.
Dus wannneer er hier een bezitter van de elga tvt ten tafel brengt graag wel de juiste getallen, en niet iemand die het ding voor een habbekrats op de kop heeft getikt, of iemand die in een geisoleerde stolp woont.
En ga anders aub niet schermen met tvt of dat jullie er zoveel geld aan over houden, de elga is een leuk ding maar je zult er geen geld mee gaan verdienen.
Het kan dus ook een stuk gunstiger, maar als je alles zo goed weet, dan ben je vast niet geïnteresseerd in de details.
Jaar Vastrecht
1 € 497,52
2 € 514,93
3 € 532,96
4 € 551,61
5 € 570,92
6 € 590,90
7 € 611,58
8 € 632,98
9 € 655,14
10 € 678,07
11 € 701,80
12 € 726,36
13 € 751,79
14 € 778,10
15 € 805,33
16 € 833,52
Geen idee of dat helemaal realistisch is. Als ik het terug kijk met 5 jaar geleden komt het in ieder geval goed uit. Als dit de toekomst gaat brengen, heb ik de WP enkel op vastrecht er na 11 jaar uit. Dat heb ik nog niet eens gekeken naar de vermeden GJ's waarop ik ook flink bespaar.
En buiten het feit dat het hier economisch prima past. Alleen al het goede gevoel om de NUON de deur te wijzen Priceless
maar zoals een wijze tweaker eens opmerkte je kunt naar je toe rekenen of van je af rekenen.
@eric-pvt, dat ik boven de 1000m3 gas zit komt niet doordat ik in een zeef woon, maar doordat mijn stolpje een beetje groot is uitgevallen.
@ paul C ik ken het systeem van de Lucht Lucht warmte pomp, maar deze heeft ook zijn beperkingen (ik wou bijna zeggen nadelen, maar dan heb ik weer kans op blessures.)
Een iets grotere Elga voor de prijs van een lucht lucht warmtepomp dat zou de oplossing hier zijn.
Eensch!Raolte schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 14:51:
@ martin, om te voorkomen dat er gewonden vallen, zal ik er niet meer met gestrekt been ingaan,
maar zoals een wijze tweaker eens opmerkte je kunt naar je toe rekenen of van je af rekenen.![]()
Een iets grotere Elga voor de prijs van een lucht lucht warmtepomp dat zou de oplossing hier zijn.
Edit: Ik ben al blij straks als ik de COP kan berekenen van de ELGA. ( sensoren heb ik al, raspi komt binnenkort, watermeter moet ik nog regelen ).
Dito geldt ook voor de zonneboiler die ik thuis heb. Relatief prijzig en na alle verbouwingen erg lastig om goed de TvT te berekenen.
En waarom het nog lastiger wordt te berekenen? Er komt namelijk wederom een verbouwing aan die ons verbruik nog verder gaat verlagen. Kozijnen voor worden deels vervangen en onze slaapkamer krijgt ook een extra jasje, vergelijkbaar met de woonkamer. Kozijnen van de badkamer, onze slaapkamer en zolderkamer voor zijn af/versleten. Hout begint zacht te worden na erg slecht onderhouden te zijn in de beginjaren dat de huizen stonden.
En met je eens een lucht/water warmtepomp voor een lucht/lucht warmtepomp prijs zou geweldig zijn.
Aan de andere kant: Ik ben ontzettend tevreden over de ELGA, en de zonneboiler, en de zonnepanelen etc
[ Voor 4% gewijzigd door mkleinman op 31-03-2015 15:33 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Het komt niet door de prijs, want die is voor de Ururu Sarara ook niet mals.Raolte schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 14:51:
@ paul C ik ken het systeem van de Lucht Lucht warmte pomp, maar deze heeft ook zijn beperkingen (ik wou bijna zeggen nadelen, maar dan heb ik weer kans op blessures.)![]()
Het komt door de ineffectieve verwarming die het vervangt. Er was alleen luchtverwarming die zelfs met tweaks niet meer dan een kwart van de opgewekte warmte in de gewenste ruimte krijgt. Door met een WP te verwarmen kan er nu echt selectief verwarmd worden. Daarnaast is het elektra verbruik van de ventilator in dat systeem ook heel fors (650Watt). Alleen al het niet draaien van de ventilator dekt een groot deel van het stroomverbruik van de WP.
Het grootste nadeel, het geluid (imho), is in deze niet zo'n factor, omdat de luchtverwarming dat ook al had.
Dat er geen Lucht-Water WP's zijn voor de prijs van een Lucht-Lucht WP verbaast mij ook, nadat ik de binnenunit van een Ururu Sarara heb gezien!
[ Voor 6% gewijzigd door Paul C op 31-03-2015 17:39 ]
Gas: 10.1m3
Elektriciteitsverbruik ELGA: 242kWh
Gas is alleen tapwater? Of nog iets voor verwarming?mkleinman schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 21:50:
Cijfers maart.
Gas: 10.1m3
Elektriciteitsverbruik ELGA: 242kWh
Vergelijking
Gas 25,7 (alleen tapwater)
Verbruik wp 42 kWh
Pellets +\- 38 kg
5 pers huis "88
Verwijderd
dat is koken en warmwater.(4 personen)
toch wel dik 207 graaddagen meer dit jaar en een slechte koude maart.
klik zei de gek op mindergas.nl en hij koos 2008, 1-1 t/m 31-03 683m3 ough en toen 2 personen&nachtverlaging
nee, dat nooit meer.
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2015 22:29 ]
Ja, is dat zo gek als cijfer? ( heb geen idee namelijk wat normaal isRol-Co schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 22:14:
2 cuub voor een maand koken?
Ik heb dit hele jaar ( 2 volwassenen, 1 kind ) totaal nu 54.2m3 gas verbruikt
[ Voor 8% gewijzigd door mkleinman op 31-03-2015 22:34 ]
Ik denk eerder 2 cuub per week!
Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Gisteren er uitgebreid met Eric-pvt over gehad. Wat is nu wijsheid.
Een automatische tweewegklep?
- ALS aanvoertemperatuur ELGA < zonneboiler ==> OPEN
- ALS aanvoertemperatuur ELGA >= zonneboiler ==> DICHT
handmatige klep
Bij een handmatige klep heb ik de keuze zelf in de hand tussen open en dicht. Ik kan nu ook met de ELGA mijn zonneboiler opwarmen voor warm tapwater. Dit heeft als voordeel een nog lager gasverbruik maar ik zie een groot nadeel in de wintermaanden. Effectief heb ik dan een warmtepompboiler/zonneboiler/CV hybride gecreeerd.
Als de ELGA het nog net trekt om het huis te verwarmen qua capaciteit en de ELGA moet de zonneboiler ook nog eens verwarmen omdat er bijvoorbeeld een iemand onder de douche heeft gestaan dan is het risico groot dat de ELGA het niet meer trekt.
Food for thought.
38kg pellets is dus een 200kw ongeveer. dus een 242kw gebruikRol-Co schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 22:02:
Vergelijking
Gas 25,7 (alleen tapwater)
Verbruik wp 42 kWh
Pellets +\- 38 kg
5 pers huis "88
volgens mijn slimme meter gebruik ik per dag aan koken tussen de 0,06m3 en de 0,09m3 aan gas per dag.
Ligt eraan wat er allemaal gekookt word dus.
Dat is dus max een 2,8m3 per maand.
edit:
eigenlijk is pellets dan zelfs goedkoper dan stroom!
14kg pellets kost €4,50 in 1kg pellets zit 5,3kw energie.
14x5,3kw = 74,2kw dat x €0,20c = €14,84 die je hebt tov de €4,50 kosten pellets
[ Voor 60% gewijzigd door SpikeHome op 01-04-2015 12:17 ]
Stel je kiest voor de automatische klep kan je dan het extra benodigde sanitaire warmwater niet opvangen met een elektrische weerstand in de zonneboiler? (Of een elektrische doorstromer, of een aparte close in boiler?)mkleinman schreef op woensdag 01 april 2015 @ 11:32:
Kleine update van het stroomschema. Pijlen zijn nu ook ingetekend voor het overzicht.
[afbeelding]
Gisteren er uitgebreid met Eric-pvt over gehad. Wat is nu wijsheid.
Een automatische tweewegklep?Voordeel is dat er alleen warmte wordt toegevoegd in het systeem en ik met me zonneboiler het huis kan verwarmen. Het elektriciteitsverbruik van de ELGA gaat lager worden, maar volgens mij is het risico dat mijn gasverbruik hoger wordt! Immers temperatuur in de zonneboiler wordt lager waardoor de ketel moet bijspringen voor warm tapwater.
- ALS aanvoertemperatuur ELGA < zonneboiler ==> OPEN
- ALS aanvoertemperatuur ELGA >= zonneboiler ==> DICHT
handmatige klep
Bij een handmatige klep heb ik de keuze zelf in de hand tussen open en dicht. Ik kan nu ook met de ELGA mijn zonneboiler opwarmen voor warm tapwater. Dit heeft als voordeel een nog lager gasverbruik maar ik zie een groot nadeel in de wintermaanden. Effectief heb ik dan een warmtepompboiler/zonneboiler/CV hybride gecreeerd.
Als de ELGA het nog net trekt om het huis te verwarmen qua capaciteit en de ELGA moet de zonneboiler ook nog eens verwarmen omdat er bijvoorbeeld een iemand onder de douche heeft gestaan dan is het risico groot dat de ELGA het niet meer trekt.
Food for thought.
Of, maar dan ben je toch weer afhankelijk van het weer, de zonneboiler uitbreiden qua heatpipes/panelen?
Je kan namelijk als 3e voorwaarde instellen dat wanneer de zonneboiler temperatuur onder een bepaalde waarde zakt, de automatische tweewegklep ook DICHT gaat. Daarmee geeft je feitelijk je tapwater voorrang aan je CV.
En ben je ook bekend met de werking van de Fujitsu Waterstage warmtepomp?

Deze heeft een extra 3-weg klep, waardoor de keuze ontstaat voor òf je CV opwarmen òf je boiler opwarmen. Dit is wellicht nog een interessante toevoeging voor de wintertijd, wanneer de zonneboiler niet genoeg opbrengst geeft. 's Nachts even de boiler opwarmen en 's ochtends warm water om te douchen.
Ook hier zou je de voorwaarde in kunnen stellen dat wanneer in hartje winter de woonkamer temperatuur onder een bepaalde temperatuur zakt, de boileropwarming uit wordt gezet.
Of dit uberhaupt te implementeren is in de ELGA weet ik niet. Dat mag je zelf uitzoeken
[ Voor 13% gewijzigd door Jack op 01-04-2015 15:01 ]
[ Voor 17% gewijzigd door BenEco op 01-04-2015 15:23 ]
[ Voor 5% gewijzigd door alberthakvoort op 01-04-2015 16:14 ]
Pellets is niet duur nee en veel warmte, maar dat is een ander topic, een zak kost b.t.w 4,- maar er zijn ook goedkopere merken.SpikeHome schreef op woensdag 01 april 2015 @ 11:53:
[...]
38kg pellets is dus een 200kw ongeveer. dus een 242kw gebruik
volgens mijn slimme meter gebruik ik per dag aan koken tussen de 0,06m3 en de 0,09m3 aan gas per dag.
Ligt eraan wat er allemaal gekookt word dus.
Dat is dus max een 2,8m3 per maand.
edit:
eigenlijk is pellets dan zelfs goedkoper dan stroom!
14kg pellets kost €4,50 in 1kg pellets zit 5,3kw energie.
14x5,3kw = 74,2kw dat x €0,20c = €14,84 die je hebt tov de €4,50 kosten pellets
Even snel 4-5 dagen opgeteld maar zit dan al aan 1 m3 gas dus zeg maar 1 m3 per week, soms koken we met de oven of patatpan ook.
Ruim meer dus, en ik heb een gewoon gasstel incl oven (A label).
Verwijderd
een luxepositie.
wat ik doe is vanaf 21-10 tot 21-03 de elga altijd door de boiler (voor de elga is dat een radiator)
ik trek de conector van de 3weg klep, ik heb het wel gehad met high tech gedoe, en het werkt prima.
wat is er mis met een warmtevraag cv -> elga gaat duwen, duwt door de boiler in het midden,
later is de boiler op en gaat de elga de boiler bijwarmen, verrek, de boiler is de laatste radiator (hier en bij martin ook) dus de aanvoer is de cv warmte in huis, de retour niet.(boiler is keerpunt)
die knop hoeft niet open of dicht, het mag er gewoon doorheen, altijd.
de ketel gaat niet meer stoken, want douchen doe je van de hottop, hoeveel dat is bij martin weet ik niet,
hier is dat 25 liter, en zomers 380 liter.
naast de boiler van marin hangt een radiator, ik zou die gewoon doortrekken in de boiler met wat gefreubel, en dan zien we wel.(unipipe plop klaar)
het is zo zelfs mogelijk dat douche wtw warmte in de cv komt, maar nu niet meer, want de cv is hier nu over genomen door de zon, de elga zakt volledig weg, martin heeft nog maar weinig tijd om te testen.
hans heeft een zone gamaakt van zijn elga naar de boiler, ik hoor hans niet klagen over " de elga trekt het niet" je hoort dat best vaak dat de elga het niet trekt, maar wat voor elga dat nu precies is weet ik ook niet,
in ieder geval niet mijn elga en ook die van hans niet.
zowieso heeft martin die 100m3 in zijn remeha weggebrand, wat zou het zijn geweest als het de NZ functie was, maar dan elga-Z ?
/me style thinking
/brainfarts
dwtw temperatuur verhogen met elga 28->45
electrolux ehw op gas of elga (wp hotfill of gas hotfill) 40c
winter NZ is ELGA Z of remeha plof
hottop +elga midden = 100 liter ?
nachtstroom elga = boiler warm -> sochtends douchen gas of elga ?
bewolkt ? elga = wp boiler
zon ? zonneboiler
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2015 20:56 ]
WIN - WIN - WIN.
De enige keer dat je de retour niet door de boiler wilt hebben is bij Elga in koelmodus, maar dat lijkt me logisch. Niet dat ik de koelmodus ooit echt gebruikt heb, maar ik vermeld het toch maar even.
"Elga trekt het niet..." Proest.

Gemiddelde elektriciteit verbruik is van 10KwH naar 18 KwH gestegen... Maar nu de hele dag 21,5
Niet helemaalhansdegit schreef op donderdag 02 april 2015 @ 14:01:
"Elga trekt het niet..." Proest.
De ELGA vind het prima, die blijft 5.1kW leveren, maar in dat geval heb ik dus niet voldoende warmte beschikbaar om het huis op temperatuur te houden.
Kon nog wel eens comfortverhogend werken aangezien de boiler instant warm water levert het systeem circuit in dan bij warmtevraag.
Edit: Gaat ons toch niet gebeuren straks dat we op jaarbasis nog maar 25m3 nodig hebben voor koken en 20m3 voor de koude dagen dat we alsnog de ketel aan zetten? ( afgelopen jaar waren dat er 4 ).
Edit2: @Eric. Hottop hier is ongeveer 80 liter gok ik.
[ Voor 28% gewijzigd door mkleinman op 02-04-2015 15:08 ]
Verwijderd
de eerste 1000 is gelijk aan de heffingskorting,
de volgende 1500 heb je al aan pv liggen.
de rest van het huis nog eens 1500kWh.. niet zo boeiend.
e radiator uitlaten, wp droger alleen van oktober tot maart
dan kom je er wel.
ik heb volgens plugwise 366kWh meer verbruikt in een jaar met de elga door de boiler (tov een jaar eerder niet) een keukenboiler tussen dwtw en de boiler scoort ook erg goed, om de ketel stil te houden.
(handjes wassen is warmtrekken)
Op een gemiddelde keukenboiler zit slechts 12 mm aansluiting, terwijl 15 nodig is voor een beetje CW waarde. Maar het idee is wel goed.[b][message=44008601,noline]eric-pvt schreef op donderdag 02 april 2015
..... een keukenboiler tussen dwtw en de boiler scoort ook erg goed, om de ketel stil te houden.
(handjes wassen is warmtrekken)
"Als de ELGA het nog net trekt om het huis te verwarmen qua capaciteit en de ELGA moet de zonneboiler ook nog eens verwarmen omdat er bijvoorbeeld een iemand onder de douche heeft gestaan dan is het risico groot dat de ELGA het niet meer trekt. "
2e ELGA installeren, heb je meteen een hot-spare en genoeg vermogen om alles op peil te houden.
Of huidige ELGA verkopen en een Toros Vision kopen (ca. 7K Euro), deze heeft meer vermogen en meteen een boiler. Met Techneco valt vast wel te regelen dat je 'm boilerloos neemt.
Serieus bedoeldkoevlaas2 schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 11:37:
Martin Kleinman schreef:
"Als de ELGA het nog net trekt om het huis te verwarmen qua capaciteit en de ELGA moet de zonneboiler ook nog eens verwarmen omdat er bijvoorbeeld een iemand onder de douche heeft gestaan dan is het risico groot dat de ELGA het niet meer trekt. "
2e ELGA installeren, heb je meteen een hot-spare en genoeg vermogen om alles op peil te houden.
Of huidige ELGA verkopen en een Toros Vision kopen (ca. 7K Euro), deze heeft meer vermogen en meteen een boiler. Met Techneco valt vast wel te regelen dat je 'm boilerloos neemt.
Verwijderd
das dan alweer een hele maand he.
wie eerlijk is betaald steeds meer en het punt komt nooit dat het omlaag gaat,
zelfs na de elga wilde greenchoice hier verhogen, van 11 euro naar 63. (11 was al 22,91 te hoog)
leuk he ? niet echt de feiten lijkt me.
daarom wc eend : laat de opnemer altijd tekenen, filmrolletjes en meterstanden zijn snel zoek.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2015 15:14 ]
Maart was koud, April tot nu toe ook koud.
De 3 kinderen beginnen ook met tv's, computers en een die niet onder de douche durft (dus in bad zit) :-)
Overigens betaal ik al sinds 2003 ca. 100 per maand, ene jaar iets minder andere jaar iets meer.
Zit nu op 1800kwh en 130 m3. Dan kom je omgerekend op ongeveer 45 euro uit.hansdegit schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 14:59:
Evengoed nog 45,-? Dan ga je flink terugvangen.
Heb net tarieven vast gezet op 0.215 en 0.61 nog wat.
ik zou nog 700kwh extra kunnen opwekken door extra pv te leggen maar de waf is daarvoor erg laag.
En toegegeven iets meer dan 4 tientjes is voor 99% van de Nederlandse bevolking al idioot weinig
Verwijderd
of is consumenten energie inmiddels zo duur geworden zonder dat ik het wist, en ben ik de verbinding met elke realiteit volledig kwijt, hoe fijn is dat ! dan zal die kraak in het huis de zoveelste tvt wel zijn.
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2015 19:51 ]
Het wordt tijd dat ze een eerlijker tarief aan energiebelasting erop gaan heffen: minder op elektra, dat je makkelijker kunt verduurzamen en meer op gas. WP en ZB worden dan wat aantrekkelijker zonder dat het echt geld kost. En bovendien wordt salderen dan iets voordeliger voor de schatkist, waardoor dat langer kan blijven bestaan.
Verwijderd
daar is het ook erg krom, het zal niet veranderen want dat is de nl-economie
omtopic is wat we doen ook al ongewenst, linkse hobby en belasting ontduiken...
alsof links slecht is ....het word zo nooit wat, maar thuis kan je leuke dingen doen.
hopelijk blijf je thuis linksom of rechtsom nog even wel de baas.
ik ga naar familie in portugal, 39 euro voor 2831 km...volledig vrijgesteld blijkbaar
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2015 20:55 ]
Snel gerekend:Verwijderd schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 19:48:
snap ik niet 4 tientjes, ik betaalde zonder elga al de helft.. where the catch ? je cv steeds maar niet door de boiler ? aan de andere kant waarom betaal je eigenlijk zowieso iets ? heffingskortingen dan 800kWh/125m3 = 12x40 ik snap dat even niet ik dacht dat je al veel lager zat....
of is consumenten energie inmiddels zo duur geworden zonder dat ik het wist, en ben ik de verbinding met elke realiteit volledig kwijt, hoe fijn is dat ! dan zal die kraak in het huis de zoveelste tvt wel zijn.
- 1800kWh * 0,2144 = 385
- 125m3 * 0,61 = 76
- Vastrecht elektriciteit : 240
- Vastrecht gas ( ff nog 500-4000 ): 160
- Teruggave energiebelasting: -377
Martinmkleinman schreef op zondag 05 april 2015 @ 00:46:
[...]
Snel gerekend:• 1800kWh * 0,2144 = 385
• 125m3 * 0,61 = 76
• Vastrecht elektriciteit : 240Kom ik uit op: 484 euro op jaarbasis is 40 euro en een beetje per maand. Grootste deel is toch die 1800kWh die we nog in de plus zitten.
- Vastrecht gas ( ff nog 500-4000 ): 160
- Teruggave energiebelasting: -377
Betaal jij niets aan netwerk kosten ?
Ik betaal hier voor ENEXIS ook € 33,37 p/m
Was in elk geval nog het vastrecht van de leverancier vergeten, 2,90 per maand per product.Aad schreef op zondag 05 april 2015 @ 09:42:
[...]
Martin
Betaal jij niets aan netwerk kosten ?
Ik betaal hier voor ENEXIS ook € 33,37 p/m
Rest klopt volgens mij wel. Vastrecht aansluiting, Vastrecht transport, Capaciteitsvergoeding transport en meetdienst voor elektriciteit en capaciteitstarief, aansluitvergoeding, vastrecht transport capaciteitsvergoeding transport en meetdienst voor gas.
Maar hier in Raolte verbruiken wij dit jaar 1250 m3 gas ,en hebben we een overschot van 300kwh met 4580 WP aan panelen ,
Vorig jaar oktober zijn we voor 1 jaar van essent naar nuon gegaan en hebben we een welkoms premie gekregen van 190 euro.
Dus zonder de investering van zonneboiler, elga , dwtw, maar alleen een elektrisch kacheltje cop 1
Die gebruikt wordt om het overschot toch een beetje af te fakkelen , en de radiatoren in de woonkamer te vervangen door ltv radiatoren zonder booster , komen we hier uit op een maandbedrag all in van 56 euro.
Wanneer we nu weer zouden switchen naar essent, krijg ik een nieuwe welkoms premie van circa 115 euro maar de gasprijs is aanmerkelijk lager dan in oktober, waardoor het maandbedrag ongeveer gelijk zal blijven .
56 euro vind ik best acceptabel, voor een vrijstaande woning 2 woonlagen van elk 70 m2, waarbij ik wel moet vermelden dat meestal alleen de beneden verdieping en de badkamer boven wordt verwarmt.Maar dit met de aanwezigheid van 2 tot 4 volwassenen, tja studerende kinderen ze zijn er vaak wel en niet.Woning 20 jaar geleden gebouwd , normaal dubbel glas en de rest isolatie waarde R 2,5
[ Voor 3% gewijzigd door Raolte op 05-04-2015 14:22 ]
Ik denk dat je 20,- te laag zit en dus 200,- bij mag betalen.
Klopt echt geef de getallen maar in op de website www.energieleveranciers.nl,Rol-Co schreef op zondag 05 april 2015 @ 11:28:
Euhh, dat kan natuurlijk nooit kloppen, 1250 m3 kost onderaan de streep gewoon 1200,- , min de 190,- welkom, -100 van je stroom blijft er 900,- /12=75,-
Ik denk dat je 20,- te laag zit en dus 200,- bij mag betalen.
Dan krijg je bij de goedkoopste een jaarbedrag van 659 en bij essent 688 euro per jaar wat dus circa 57 euro per maand voor nu zou zijn .
En dan heb ik voor stroom een afname van 100 ingegeven wat in werkelijkheid teruglevering van 300 wordt wat nog een verschil in mijn voordeel opleverd van circa 40 euro
[ Voor 13% gewijzigd door Raolte op 05-04-2015 11:59 ]
Nee hoor,,Rol-Co schreef op zondag 05 april 2015 @ 12:00:
684,- /1250= 0,54 dus kale gasprijs.
Dit zijn de details van de goedkoopste
Tik het zelf maar in op de website
Jaarlijkse kostenHelpOnderstaande kosten zijn inclusief BTW, opslag duurzame energie en energiebelasting.
Leveringskosten Uw verbruik Huidig tarief Kosten
Stroom
Vastrecht € 45,01
Leveringskosten 100 kWh € 0,2193 € 21,93
Heffingskorting € -377,33
Totaal leveringskosten stroom € -310,39
Gas
Vastrecht € 45,01
Leveringskosten incl. toeslag regio 4 1250 m3 € 0,5971 € 746,42
Totaal leveringskosten gas € 791,43
Sub totaal € 481,04
Eenmalige korting € -204,00
Totaal leveringskosten € 277,04
Netwerkkosten Uw netbeheerder Kosten
StroomEnexis€227,67GasEnexis€154,47
Totaal netwerkkosten € 382,14
Totaal leveringskosten en netwerkkosten(per jaar; inclusief korting, opslag duurzame energie, BTW en energiebelasting) € 659,18
Vraag dit product aanU heeft altijd 14 dagen bedenktijd
[ Voor 3% gewijzigd door Raolte op 05-04-2015 12:07 ]
Echter dat is niet de uitdaging.
Gas eruit en de rekening gaat met 13,33 per maand omlaag. Maar ook weer omhoog doordat je electrisch je WW verwarmd.
> Meer PV installeren en zwaardere/Meer WP.
Dit topic is gesloten.
![]()