Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 105 Laatste
Acties:
  • 602.424 views

Verwijderd

toch is zo`n boiler zonder al die techniek toch wel weer superieur gebleken vandaag...de zonneboiler
er ging 162Wh in, en hij heeft 380 liter op 59c staan.
de elga is het er nu uit aan het duwen. mmmm lekker warm, en in alle kamers tegelijk zonder luchtblazerij.
lekker low tech.

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-11 11:57
@BarryH: ketelsignaal inverteren en daarmee je NTC onderbreken?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:07

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Hier de afgelopen maand 307,5kWh in de ELGA gestopt, 14,8m3 gas. Humor!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:38
hansdegit schreef op zondag 01 maart 2015 @ 20:31:
@BarryH: ketelsignaal inverteren en daarmee je NTC onderbreken?
? dat is een beetje te moeilijk voor me :).
Bedoel je een relais op de externe cv pomp uitgang zetten en daarmee de ntc onderbreken?
Wat gebeurt er met een NTC die je onderbreekt? -> hoge weerstand -> dus oneindig hoge temperatuur.

Als ik dat bij de interne NTC doe zal inderdaad de elga stoppen (denk ik). ik ben benieuwd of die ook weer aanschakelt zodra de NTC weer het normale signaal doorgeeft (en dus niet wacht tot de warmtevraag afgeschakeld is en daarna weer inschakelt)

[ Voor 0% gewijzigd door BarryH op 01-03-2015 20:51 . Reden: typo ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• hansdegit
Welnee joh, da's niet moeilijk, extra relais tussen je ketelrelais en de NTC van de Elga.

Ik heb het inderdaad over de NTC die aan je binnenunit hangt. Die kan je straffeloos onderbreken, je Elga schiet dan in een foutconditie die meteen weer weg is op het moment dat de NTC weer gezien wordt; bij warmtevraag gaat de Elga meteen weer lopen, zonder warmtevraag gebeurt er niets.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• BarryH
hansdegit schreef op zondag 01 maart 2015 @ 21:01:
Welnee joh, da's niet moeilijk, extra relais tussen je ketelrelais en de NTC van de Elga.

Ik heb het inderdaad over de NTC die aan je binnenunit hangt. Die kan je straffeloos onderbreken, je Elga schiet dan in een foutconditie die meteen weer weg is op het moment dat de NTC weer gezien wordt; bij warmtevraag gaat de Elga meteen weer lopen, zonder warmtevraag gebeurt er niets.
Goed idee, bedankt.
dat wordt dan:
A. CV ketel zet elga uit:
1. Calenta zet stroom op externe cv pomp aansluiting-> relais schakelt aan -> NTC uit -> elga uit
2. vice versa (wel de pomp nadraaitijd beperken tot 90 seconden)
-> dit voorkomt dat de elga draait op echt inefficiente momenten (de CV drijft de watertemperatuur te ver op EN de flow over de elga vermindert. dit gebeurt alleen als de elga het niet aan kan (dus 0 graden of lager OF snel het huis willen verwarmen). Tevens kan ik dan proberen de pompsnelheid van de CV weer te verlagen (die stond altijd op 20% ofzo, waardoor laag stroom verbruik, nu staat ie op 80%-100% om te voorkomen dat de CV in storing springt).

B. Als ZB warmer dan 50 graden -> CV hoeft niet na te verwarmen
1. relais op de ZB controller uitgang voor elektrisch verwarmen: aan: boiler lage temp, uit boiler hoge temperatuur -> blokkeer ingang calenta aan-> cv springt niet aan bij WW vraag

En dit alles met 2 relais en een inbouw doosje, bij conrad minder dan eur 15 in totaal. nog even bedenken wat ik er bij koop om op eur 25 te komen en geen verzendkosten te hoeven betalen :)

optie c: bij warme zonneboiler de ELGA blokkeren: ik weet niet of ik de elga kan inleren om bij een warme ZB niet de buiten unit aan te zetten. hopelijk wel. zo niet: dan kan ik de elga ook blokkeren bij een warme ZB. en dan neemt de CV het over, en die heeft een mooie temperatuurregeling met een stooklijn, waardoor de CVpomp gaat draaien en de CV niet aanslaat als de ZB het retourwater genoeg verwarmt
:) :) :)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-11 07:24
Rol-Co schreef op zondag 01 maart 2015 @ 18:38:
[...]

Of gewoon in NL voor minder

http://link.marktplaats.nl/m903505010

Die dingen staan overal tekoop.

:)
Ja maar meestal wel iets duurder. Dit is wel een aardige prijs.

Voordeel van de Michl is dat je voor 50 euro extra er dus een spiraal in hebt zetten, dan kun je er nog altijd heel makkelijk een zonneboiler van maken (al is het maar met een kleine collector die alleen in de zomer goed werkt)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-11 13:42
leiding warmtepomp > wisselaar 53 aanvoer en een retour van 5,6 (gemeten met een infarood metertje)
Gemiddeld verbruik rond de 1000 watt

Ook blijkt hij beter te presteren dan ik had berekend, door het houtje touwtje opzet wordt ook de buffer mee opgewarmd.. Ik zou vanmorgen een testje doen om te kijken hoe hoog de KS50 mijn boiler kon krijgen, maar de buffer ging ook netjes mee :+

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/bMot3EJ.png

Status scherm van de KS zelf

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/q8sSxzo.png

[ Voor 22% gewijzigd door alberthakvoort op 02-03-2015 14:58 ]

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 31-10 11:17
!null schreef op maandag 02 maart 2015 @ 09:15:
[...]

Ja maar meestal wel iets duurder. Dit is wel een aardige prijs.

Voordeel van de Michl is dat je voor 50 euro extra er dus een spiraal in hebt zetten, dan kun je er nog altijd heel makkelijk een zonneboiler van maken (al is het maar met een kleine collector die alleen in de zomer goed werkt)
Dit is volgens mij wel excl. BTW. dus dan toch nog € 1452,=

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

Verwijderd

mkleinman schreef op zondag 01 maart 2015 @ 20:38:
Hier de afgelopen maand 307,5kWh in de ELGA gestopt, 14,8m3 gas. Humor!
mooi he, en anders ? >150 euro gas....die blijft in de pocket
toch blijft de rest van nederland doorsuffen en leuteren of tvt, opmerkelijk is het
ik ga alweer richting 2 jaar deze cijfers, tvt comes naturally.

daar waar techneco mijn opzet eerst afkeurde, zijn we nu zover dat ze toch maar het hydraulisch schema hebben gevraagd, iets waar ik best trots op ben.
atag deed dat al eerder.
de professionals moeten het dus hebben van denkende tweakers !

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2015 19:27 ]

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-11 22:52
Verwijderd schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 19:25:
[...]

toch blijft de rest van nederland doorsuffen en leuteren of tvt, opmerkelijk is het

daar waar techneco mijn opzet eerst afkeurde, zijn we nu zover dat ze toch maar het hydraulisch schema hebben gevraagd, iets waar ik best trots op ben.
atag deed dat al eerder.
de professionals moeten het dus hebben van denkende tweakers !
Heb je al uitgezocht welke buitenunit voor de ELGA geschikt is ? Even afgezien van Carrier.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Verwijderd

carrier wil niet meer leveren aan kleintjes, dus dit superieure produkt staat nu stil, en is niet meer leverbaar, we hebben techneco zelf klein gehouden, dus we zijn zelf schuld hieraan.
de unit word nog gewoon gemaakt, maar zit dan aan hun eigen l/w warmtepomp.

gelukkig houd je wel eeuwig je carrier garantie als je hem al hebt (10 jaar)
dat momentum is dus voorbij, en het zal altijd slechter zijn dan de elga met wilo yonos en carrier.
het heeft iets tragisch helaas, dat dit nu gebeurt.
er is geen enkele andere unit die 35/42c levert en een cop van 4,6 tot 4c buiten en met zulke kleine afmetingen, en zo stil (48dB)
ik had carrier nog gevraagd wat de mtbf is van die unit, het antwoord was >88.000 uur.
de carrier deed hier 2110 uur in een jaar, dus ik ben wel blij, 40 jaar dus.

de unit was dus de 38NYV035H carrier

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2015 20:04 ]

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-11 05:57
MTBF en verwachtte levensduur zijn twee verschillende dingen.

Verwijderd

Gentlemen,

even een update, want er is een volle januari en februari voorbij, dusss
de meterstanden kunnen doorgegeven worden :-)

gasverbruik voor verwarming eind feb 2014- 1 mrt 2015 ehm 0 m3. nul dus.
ok en 302 m3 voor koken douchen. En destilleren, want die hobby kost ook 2m3 per run. We rennen een keer of 10-15 per jaar.

Helemaal eerlijk is er wel 6m3 gas door gejoekerd, maar dat was opdat het oppasmeisje, die we met een stapel hout voor de haard hadden gezet, toch met haar t(iet)-shirt midden in de winter het een beetje koud (19,5 =koud??) kreeg, een de cv een flink had opgeschroefd. alsof 22 ipv 20C intikken iets sneller opwarmt..
Volgende ochtend werd eea wel duidelijk. De haard is niet aan geweest die dag.

met 2500 graaddag, en normaal 3000 kan mn SJV niet veel boven de 400m4 getoverd worden. Knappe oxxio die dat gaan doen.
Maybe moet ik van draadjeswitchen dan. keep u informed.

We zijn wel wat door de nul met electra, eerst de nota opmaken, en dan het met de waf bespreken.
paar paneeltjes erbij...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2015 23:27 . Reden: destilleren! das waar ook. ]

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 19:25:
[...]

300kWh * 0,20 = 60 euro stroom
Gas zou zeker geen 150 euro zijn, nemen we het ruim (maar ik vermoed dat mkleinman minder dan dat zou hebben gebruikt): 150m3 * 0,6 = 90 euro.
30 euro bespaart.
Per jaar grofweg 10*30=300 euro.
Tvt van 10-15 jaar?

Als je zonnepanelen hebt dan wordt de berekening anders natuurlijk. Maar dan moeten de zonnepanelen terugverdiend zijn, en je een overschot hebben wat voldoende groot is voor de warmtepomp.

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-11 18:06
Rol-Co schreef op zondag 01 maart 2015 @ 18:38:
[...]

Of gewoon in NL voor minder

http://link.marktplaats.nl/m903505010

Die dingen staan overal tekoop.

:)
Voordeel van deze is dat het een rvs boiler is.

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Wel vreemd dat een boilervat van rvs wel een anode heeft, tenminste dat staat in de advertentie. Normaal gesproken hebben alleen boilers van staal een anode.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-11 18:06
Ja dat is inderdaad een beetje vreemd, daar had ik overheen gelezen.

Verwijderd

DanTm schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 08:41:
[...]

Als je zonnepanelen hebt dan wordt de berekening anders natuurlijk. Maar dan moeten de zonnepanelen terugverdiend zijn, en je een overschot hebben wat voldoende groot is voor de warmtepomp.
kijk eens naar de topic titel....er word hier niet vergeleken met koop stroom en gasketels,
het gaat om zonnestroom affikken.

@bezuiniger, je zegt niks,
mtbf en levenduur zijn beide boven verwachting, beide vallen meestal ook samen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2015 16:00 ]

• Bezuiniger
Verwijderd schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 15:58:
[...]
@bezuiniger, je zegt niks,
mtbf en levenduur zijn beide boven verwachting, beide vallen meestal ook samen.
Ik had gehoopt dat je het verschil wel begreep, maar gewoon even negeerde. Hier heb je het verschil heel fatsoenlijk uitgelegd: http://www.controleng.com...-lifetime/cc1b974477.html

Ofwel: MTBF gebruik je om de behoefte aan reserve onderdelen in te schatten voor een bepaalde serie apparaten, levensduur gebruik je om de vervanging in te plannen. Het enige echte verband is dat als je de levensduur te hoog inschat je bergen met onderdelen en tijd nodig zult hebben om de apparaten werkend te houden.

40 jaar is absoluut onrealistisch als verwachting voor de levensduur. Bovendien maakt jouw unit relatief meer draaiuren dan oorspronkelijk berekend (van 60% dekking naar bijna 100%), waardoor je ook last zult gaan krijgen van extra slijtage. Een realistischer levensduur voor je unit zal rond de 12-15 jaar liggen. En dat moet nog steeds genoeg zijn om een heel erg lange neus te trekken naar de rest van NL, want dan heb je de unit al lang terugverdient en er een leuke zakcent (nou ja cent) aan overgehouden.

Verwijderd

mtbf is de verwachting op de sticker.
binnen 10 jaar beloofd carrier de unit kostenloos volledig te vervangen, bij welk probleem dan ook, en kostenloos.
mijn verwachting was ook 10 jaar maar is dus veel hoger.
omdat mijn unit niet in de zon maar bij een noordmuur staat, zijn warmteverschillen kleiner,
verder staat deze op dempers en op tegels, wat ook de levensduur vergroot (geen trilling/resonantie)
en kan de mtbf nog veel hoger uitvallen dan aan een gevel op beugels en in de zon.
kijk dit zijn dingen waar je wat mee kan, de rest zijn roeptoeters.
verder viond ik het gedrag van carrier wanstaltig en dat heb ik duidelijk gemaakt ook,
en heel grof ook, ze gaan erover denken.
iedereen geeft recht op een elgaatje, het is zelfs een nobel apprataat nu henkie kamp excuses maakt aan groningen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2015 19:41 ]

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:11
Maar waarom zou je dan geen Carrier lucht-water warmtepomp aanschaffen?
Het 6Kw model (Elga is 5Kw toch?) kost ongeveer 3200 euro als ik Google moet geloven.

Verwijderd

elga is bij 6c of hoger 5,77Kw
tot 4c is het 5Kw
eronder is mij niet duidelijk maar nog steeds erg goed.

ja, stel je koopt zelf die unit bij carrier, en dan bel je techneco.... het zou wel idioot zijn toch ....
ik heb de AW van carrier bekeken, maar die is erg onhandig

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:11
Waarom vind je hem onhandig?
Is toch hetzelfde principe als de Elga?

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:44
Niek_ schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 20:57:
Maar waarom zou je dan geen Carrier lucht-water warmtepomp aanschaffen?
Het 6Kw model (Elga is 5Kw toch?) kost ongeveer 3200 euro als ik Google moet geloven.
Waar heb je die gezien op Google? Want dat is best aantrekkelijk, zeker omdat ook bivalent bedrijf wordt ondersteund. Ik kan alleen maar installateurs vinden.

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-11 17:54
#@$! Had ik van de week de koudeleiding helemaal door mijn huis getrokken een meter of 11, kom ik er ineens achter dat ik de verkeerde maat had gekocht. Vanavond dan maar weer opnieuw gedaan met de juiste maat -groter, nog stugger.

Import van EVs

Verwijderd

slaap lekker elgaatje, tot oktober, en bedankt voor alle warmte.
Afbeeldingslocatie: http://www.energiewacht.com//dynamic/media/4/images/Headers/Brede_headers/sparen_breed.jpg
van het vermeden gas gaan we een hoop lol maken en ijsjes eten.
dre kom je eens vermeden gaskosten bier drinken hier ?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2015 19:56 ]

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 19:54:
[afbeelding]
Ik kom graag een biertje bij je drinken van de zomer! Hier ben je ook van harte welkom om straks een zonnegekoeld biertje te komen drinken ;)

Edit: Nog een week hangt mijn ELGA een jaar

[ Voor 3% gewijzigd door mkleinman op 11-03-2015 20:41 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Verwijderd

dat moet dan een heel krat worden (equals 10m3 gas)
en dan is de tvB geboren
te-veel-bier (vanwege je onverwacht korte tvt en steeds maar weer te hoge sjv)
ik had van hans al 1 tvB ontvangen, dat moet ik nog rechtzetten

• hansdegit
Je hoeft niks recht te zetten hoor. Je eerste telefoontje begin 2012 heeft ons erg veel geld opgeleverd, dus dat kratje was het minste wat ik kon doen.

Hier sloeg de ketel vanochtend aan. Die arme Elga kon het niet bolwerken in de vrieskou (-2 c) en dus werd de retour te koud.

De balans is inmiddels duidelijk. Ik ga met GC 160 kuub gas afrekenen over het afgelopen jaar. Niet slecht voor een huis uit 1973 met 5 inwoners waarvan 3 kinders.

• zonpaneel
  • Laatst online: 07-06 21:50
Verwijderd schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 21:17:
elga is bij 6c of hoger 5,77Kw
tot 4c is het 5Kw
eronder is mij niet duidelijk maar nog steeds erg goed.

ja, stel je koopt zelf die unit bij carrier, en dan bel je techneco.... het zou wel idioot zijn toch ....
ik heb de AW van carrier bekeken, maar die is erg onhandig
Maar waarom is die dan erg onhandig?

[ Voor 0% gewijzigd door zonpaneel op 12-03-2015 09:46 . Reden: typo ]

• !null
hansdegit schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 00:24:
De balans is inmiddels duidelijk. Ik ga met GC 160 kuub gas afrekenen over het afgelopen jaar. Niet slecht voor een huis uit 1973 met 5 inwoners waarvan 3 kinders.
Hoeveel kWh is er in de warmtepomp gegaan? En je hebt natuurlijk ook nog de zonneboiler, maar dat is alleen voor tapwater?

Wij zitten nu sinds September op 300 kuub gas, nog zonder warmtepomp en zonneboiler moet nog geinstalleerd worden :+ als die geplaatst is dan verwacht ik geen gasverbruik meer tot September (einde jaar van de energierekening)
We hebben 1 kind en een nieuwbouwhuis, niet echt eerlijke vergelijking.

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:38
hansdegit schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 00:24:
Hier sloeg de ketel vanochtend aan. Die arme Elga kon het niet bolwerken in de vrieskou (-2 c) en dus werd de retour te koud.
misschien een idee om de elga s'middags warmte in een buffer te laten pompen
zodat je die warmte in de vroege uurtjes kan benutten?

• SpikeHome
  • Laatst online: 13:15
!null schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 09:53:
[...]

Hoeveel kWh is er in de warmtepomp gegaan? En je hebt natuurlijk ook nog de zonneboiler, maar dat is alleen voor tapwater?

Wij zitten nu sinds September op 300 kuub gas, nog zonder warmtepomp en zonneboiler moet nog geinstalleerd worden :+ als die geplaatst is dan verwacht ik geen gasverbruik meer tot September (einde jaar van de energierekening)
We hebben 1 kind en een nieuwbouwhuis, niet echt eerlijke vergelijking.
300m3 is erg weinig!, weet natuurlijk niet of het een tussenwoning ofzo is.
Maar ik heb dan alleen een wp die op de ventilatie lucht van de woning werkt en zit op 220m3 incl koken dan.
En betreft een 2 onder 1 kap bj 1994. 400m3 inhoud.
Ben daar best tevreden mee.
fase 2 is er een wp er naast te zetten en dan gas er helemaal uit.
dus inductie koken 380v ligt al in de keuken.

• alberthakvoort
[afbeelding]
Hier draait de KS50 nu elke dag nog om de boiler op temperatuur te houden... Moet toch nog de nodige kWh's affikken voor september (dan verhuis ik namelijk, en staan er nog teveel zon kWh's op de meter) :P

• alberthakvoort
Wie heeft er trouwens ervaring met de Zubadan?

Afbeeldingslocatie: http://ecodan.info/images/ecodan_hydrobox_01_01.PNG

• !null
SpikeHome schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 12:58:
[...]
300m3 is erg weinig!, weet natuurlijk niet of het een tussenwoning ofzo is.
Maar ik heb dan alleen een wp die op de ventilatie lucht van de woning werkt en zit op 220m3 incl koken dan.
En betreft een 2 onder 1 kap bj 1994. 400m3 inhoud.
Ben daar best tevreden mee.
fase 2 is er een wp er naast te zetten en dan gas er helemaal uit.
dus inductie koken 380v ligt al in de keuken.
Ok, ja het betreft een tussenwoning. We profiteren wel denk ik van de warmte van de buren, maar we hebben echt enorm veel zoninstraling die stoken overbodig maken op een winterse dag.
Straks met de zonneboiler zal er helemaal weinig overblijven van mn gasverbruik. Ik zou dan een losse lucht/water warmtepomp op de ventilatie willen doen en dat ook in het boilervat stoppen. Daarna blijft er zo weinig over dat een grote warmtepomp voor gehele verwarming waarschijnlijk niet loont om zo'n investering te doen. Dan doe ik dat laatste restantje van 100 kuub of minder wel oplossen met houtkachel. Omdat we dat leuk vinden, en omdat het een backup is die altijd werkt.

Ik zou deze lucht/water warmtepomp wel geschikt vinden voor terugwinning van ventilatiewarmte en dat dan in zonneboilervat pompen. Maar lekker weinig over bekend.
https://kotly.com.pl/prod...2-gt-small-2574.html?l=en

Echter zo'n simpele doos waar je ventilatiebuis op kan aansluiten en aanvoer/retour van waterleiding is wel mooi.

Verwijderd

de zubadan rules, maar is voor mij veel te zwaar.
een vriend heeft hem, en werkt perfect al een jaar of 4 foutloos

• alberthakvoort
De Zubadan is ook in "klein" formaat hoor. Maar als hij ook het tapwater op zicht moet nemen zul je wel wat power moeten hebben...

Verwijderd

en als je dan alles hebt ge `affikt en gesaldeert, let dan op je vastrechten.
ik trapte er bijna weer in om hollands goedkoop (niet dus) te kiezen
http://www.energievergeli...goedingen-per-leverancier
0 is nu eenmaal 0 en een sjv wat klopt, en een laag vastrecht.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2015 20:57 ]

Verwijderd

in huize buurman gasschuif niet,
want met een paar kranen omdraaien wordt de GREE geconfigureerd op de zomerstand: opwarmen van douchewater :-)

vanaf mei 2014 is er 1500 kwh doorgejast, de voorspelling is prima uitgekomen.
kwa on-topic: 3000 kwh aan normaal verbruik, 4300 kwh opgewekt, 1500 extra met de wp erdoor gejast.
JV 302m3, dus SJV zal 400m3 zijn, < 500 dus...
ik zeg - on topic prima gelukt:-)

.. een paar extra paneeltjes is in de planning

• Aad
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-11 20:16

Aad

Ik heb het al eerder gepost, Ik een probleem heb met de thermostaten die ik in mijn kamer heb hangen, een voor de Elga en een voor de CV.De thermostaat van de Elga leert verkeerde dingen van de CV en omgekeerd ook.
Op mijn Elga zit nog de 4 graden beveiliging en om die eraf te laten halen wordt wel erg duur ik heb er voor gebeld met techneco en je betaald de voorrijdkosten + het uurloon = ongeveer € 170,--.
Wat ik nu bedacht heb is het volgende : Ik haal de thermostaat van de CV weg gebruik de kabel om daar een schakelaar tussen te zetten naast de thermostaat die blijft, en koppel de ELGA weer met de CV. Dan kan ik zelf bepalen met de schakelaar wanneer de CV aan moet en werkt alles met een thermostaat en heb ik geen last meer van storingen omdat de thermostaten verkeerd leren omdat ze van elkaar eigenlijk niets weten.
Zou dit een oplossing kunnen zijn of zie ik iets over het hoofd ?

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Aad schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 23:59:
Ik heb het al eerder gepost, Ik een probleem heb met de thermostaten die ik in mijn kamer heb hangen, een voor de Elga en een voor de CV.De thermostaat van de Elga leert verkeerde dingen van de CV en omgekeerd ook.
Op mijn Elga zit nog de 4 graden beveiliging en om die eraf te laten halen wordt wel erg duur ik heb er voor gebeld met techneco en je betaald de voorrijdkosten + het uurloon = ongeveer € 170,--.
Wat ik nu bedacht heb is het volgende : Ik haal de thermostaat van de CV weg gebruik de kabel om daar een schakelaar tussen te zetten naast de thermostaat die blijft, en koppel de ELGA weer met de CV. Dan kan ik zelf bepalen met de schakelaar wanneer de CV aan moet en werkt alles met een thermostaat en heb ik geen last meer van storingen omdat de thermostaten verkeerd leren omdat ze van elkaar eigenlijk niets weten.
Zou dit een oplossing kunnen zijn of zie ik iets over het hoofd ?
Je moet dan wel je ELGA instellen op aan/uit, als je hem op opentherm zet en de ELGA vind de ketel niet dan gaat de ELGA in storing.

• Aad

Aad

mkleinman schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 09:11:
[...]

Je moet dan wel je ELGA instellen op aan/uit, als je hem op opentherm zet en de ELGA vind de ketel niet dan gaat de ELGA in storing.
Vorig jaar heb ik hem ook al een poos zo aangesloten gehad maar dan moest ik steeds naar boven om de schakelaar om te zetten en toen stond hij volgens mij ook op opentherm

• BarryH
Hier lijkt de honeywell thermostaat in slaap gevallen: de hele dag al kamer temperatuur < gewenste temperatuur, maar geen warmtevraag (vlammetje)...
installateur maar gemaild....

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
BarryH schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 17:36:
Hier lijkt de honeywell thermostaat in slaap gevallen: de hele dag al kamer temperatuur < gewenste temperatuur, maar geen warmtevraag (vlammetje)...
Hoeveel verbruikt de ELGA nu? Zie je ook een temperatuur van 10 graden op je display?

• BarryH
En einde middag deed ie het weer...
(geen 10 graden op het scherm gezien...)
overdag was het verbruik 18 watt

[ Voor 4% gewijzigd door BarryH op 14-03-2015 22:25 ]

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
iemand een idee wat een goede warmtepomp is om een boiler te vervangen en daarbij verdere energie in bij verwarming van het huis te doen dmv het liefst een enkele ventilatie uitgang? liefst daarbij ook nog kunnen koelen zoals warmtepompboilers meestal wel kunnen.

uiteraard noodzakelijk dat boiler voorrang heeft voor verwarmen en de warmte voorziening dmv thermostaat werkt.

vervanging voor boiler (2 personen) en hulpje voor elektrisch verwarmd huis die al aan max aantal zonnepanelen zit (dak is vol :P).

Nukezone FTW

• alberthakvoort
Is er een "simpele" reken methode om zonder transmissieberekening toch het benodigde aantal kW warmtepomp te kunnen uitrekenen? (aangezien het om een passieve woning gaat, dus maximaal 15 kWh/m² p/j)

Ik zat te denken aan een 8 kW variant, maar dat is meer omdat ik ook mijn 270 liter boiler snel op warmte wil hebben.. Voor de verwarming zal het te veel zijn. (Woning heeft krijgt alleen vloerverwarming)

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
alberthakvoort schreef op maandag 16 maart 2015 @ 19:09:
Is er een "simpele" reken methode om zonder transmissieberekening toch het benodigde aantal kW warmtepomp te kunnen uitrekenen? (aangezien het om een passieve woning gaat, dus maximaal 15 kWh/m² p/j)

Ik zat te denken aan een 8 kW variant, maar dat is meer omdat ik ook mijn 270 liter boiler snel op warmte wil hebben.. Voor de verwarming zal het te veel zijn. (Woning heeft krijgt alleen vloerverwarming)
Ik heb wel een warmteberekening van de Enviline warmtepomp met boiler.. Uitgangspunt: 35 GJ energiebehoefte gebouw.

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:12
Ik heb een vraag waar jullie wellicht goede ideeën voor hebben om mij verder te helpen.

We wonen direct aan een breed kanaal waar continue (redelijk) schoon water door stroomt om de kanalen in de verderop gelegen stad mee door te spoelen.
Nu wil ik graag een split unit airco om in de warme zomerdagen de slaapkamer mee te koelen en in de toekomst ook te verwarmen. Nadeel aan de split unit airco is dat de buiten unit relatief veel lawaai maakt. In iedergeval draaid de koelventilator en hoor je de compressor snorren. De enige redelijk logische plek om de buiten unit te plaatsen is op een paar meter afstand van het slaapkamerraam van de buren. Ik weet dat zij altijd met het raam open slapen, zeker in de zomer. Nu vind ik het niet sociaal om mijn buiten unit daar op te hangen en dag en nacht te laten snorren.
De tweede mogelijkheid is om het op dezelfde plek te hangen, maar dan 3 meter lager. Dat is ~50 cm onder water. Water koelt super goed en absorbeerd het geluid van de buiten unit. Lijkt me een win-win situatie.

Nu vraag ik me dus af of ik die buiten unit van de airco onder water kan hangen? Of dat er systemen zijn die hiervoor gemaakt zijn? Ik heb volop redelijk koel water beschikbaar met een temperatuur van 5*C in de winter tot max 28 *C in de zomer.

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-11 12:13

WoudseHoeve

Hobby Boer

De fan zal het niet leuk vinden ......
Je moet een Water/lucht unit hebben? ipv grond boring de slang in de sloot leggen.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:57
Opperhoof schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 11:40:
Nu vraag ik me dus af of ik die buiten unit van de airco onder water kan hangen? Of dat er systemen zijn die hiervoor gemaakt zijn? Ik heb volop redelijk koel water beschikbaar met een temperatuur van 5*C in de winter tot max 28 *C in de zomer.
Een standaard buitenunit van een split warmtepomp kan je uiteraard niet in het water zetten. Je zet je koelkast ook niet onder water, is hetzelfde idee.

Een mogelijke oplossing is investeren in een wat duurdere warmtepomp van een goed merk. Mijn Mitsubishi buitenunit hoor je gewoon echt bijna niet: nul compressorgeluid, alleen 'het ruisen van de wind'.

Een andere oplossing is door toch nog eens wat beter te kijken naar plaatsingsmogelijkheden. Met een beetje creativiteit en een wat langere koelleiding kan je de unit vaak op plaatsen kwijt waar je eerder niet aan had gedacht. Post anders eens een foto zodat we echt kunnen meedenken.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

WoudseHoeve schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 11:56:
De fan zal het niet leuk vinden ......
Je moet een Water/lucht unit hebben? ipv grond boring de slang in de sloot leggen.
Ik denk dat hij dan wel van plan is de fan er uit te halen, die heb je immers niet meer nodig. Maar de compressor moet ook boven water dus ben je weer terug bij af.
Vergeet ook niet dat als hij om wat voor reden lek gaat je koelmiddel in het water krijgt en een milieu delict pleegt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Powrskin
  • Niet online
Opperhoof schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 11:40:
Ik heb een vraag waar jullie wellicht goede ideeën voor hebben om mij verder te helpen.

We wonen direct aan een breed kanaal waar continue (redelijk) schoon water door stroomt om de kanalen in de verderop gelegen stad mee door te spoelen.
Nu wil ik graag een split unit airco om in de warme zomerdagen de slaapkamer mee te koelen en in de toekomst ook te verwarmen. Nadeel aan de split unit airco is dat de buiten unit relatief veel lawaai maakt. In iedergeval draaid de koelventilator en hoor je de compressor snorren. De enige redelijk logische plek om de buiten unit te plaatsen is op een paar meter afstand van het slaapkamerraam van de buren. Ik weet dat zij altijd met het raam open slapen, zeker in de zomer. Nu vind ik het niet sociaal om mijn buiten unit daar op te hangen en dag en nacht te laten snorren.
De tweede mogelijkheid is om het op dezelfde plek te hangen, maar dan 3 meter lager. Dat is ~50 cm onder water. Water koelt super goed en absorbeerd het geluid van de buiten unit. Lijkt me een win-win situatie.

met water koelen is opzich wel een goed idee wat ook wel prima kan werken. moet de radiator alleen wel geschikt voor zijn. wordt dan een soort DIY project denk ik. uit de kluiten gewassen auto radiator met wat extra bescherming (tegen drijvend hout etc). het hoeft niet duur te zijn om te testen, ff naar de sloop, mooi koppelingetje maken en je auto garage lief aankijken om hem te vullen.

moet wel redelijk diep onder water want mocht het hier ooit nog eens weer hard gaan vriezen. :P

Nu mijn eigen vraag nog maar een keer, die goed wordt stil gezwegen. maakt niet uit verder, post het gewoon nog een x en nog keer en nog een xeer 8)

iemand een idee wat een goede warmtepomp is om een boiler te vervangen en daarbij verdere energie in bij verwarming van het huis te doen dmv het liefst een enkele ventilatie uitgang? liefst daarbij ook nog kunnen koelen zoals warmtepompboilers meestal wel kunnen.

zijn redelijk wat aanbieders en heb bv gelezen dat Stiebel elektron een vrij slechte naam heeft opgebouwd.
gezien de laatst kwh cijfers is het wel belangrijk dat de pomp zowel water als ook verwarming doet, want daar is toch nog wel mooie besparing mogelijk. om niet het hele huis te hoeven ombouwen zal het alleen als bijverwarming gaan dienen, wat de elektrische kachels nu ook eigenlijk doen ivm houtkachel. dus dmv een enkele ventilatie schacht of als het niet anders kan een enkele radiator. dit komt dan uit in de keuken, welke open is verbonden aan de woonkamer.

uiteraard noodzakelijk dat boiler voorrang heeft voor verwarmen en de warmte voorziening dmv thermostaat werkt.

vervanging voor boiler (2 personen) en hulpje voor elektrisch verwarmd huis die al aan max aantal zonnepanelen zit (dak is vol :P).

Nukezone FTW

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:57
Powrskin schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 13:10:
[...]

Echte warmtepompboilers lijken mij minder geschikt om ook te gebruiken voor verwarming. Daarvoor is de capaciteit en de performance (COP) van dat soort dingen te laag. Of bedoel je dat ook niet/in hoeverre bedoel jij wat anders dan bijvoorbeeld een ELGA of een NEFIT Ventiline?

• Powrskin
  • Niet online
marcel3 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 14:24:
[...]

Echte warmtepompboilers lijken mij minder geschikt om ook te gebruiken voor verwarming. Daarvoor is de capaciteit en de performance (COP) van dat soort dingen te laag. Of bedoel je dat ook niet/in hoeverre bedoel jij wat anders dan bijvoorbeeld een ELGA of een NEFIT Ventiline?
bedoel hetzelfde maar dan iets wat niet op de cv zit.
zoiets als dit.
http://www.nibenl.eu/Prod...mpen1/Systems-NIBE-SPLIT/

liever geen split unit, zodat aanzuigen te kiezen is vanaf binnen of buiten. dit ivm het gebruiken van houtkachelwarmte om bv water in de boiler mee op te warmen/betere efficiency creëren in de winter

split is niet echt een ramp, want zal wel een stukje stiller zijn.

Nukezone FTW

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
alberthakvoort schreef op maandag 16 maart 2015 @ 19:09:

Bij 15kWh/m2.a zou je ongeveer op 10W/m2 moeten zitten. Dat is een belangrijk uitgangspunt van het passiefhuis principe. Dus als je de m2 weet, dan weet je ook de max warmtevraag.

Maar als je toch weet dat het passief is, dan heb je ook een passiefhuisberekening en daar zit ook een warmtevraag berekening in. 8)7

• alberthakvoort
Daar zit ik nog op te wachten

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
In de laatste winter ben ik mij eens gaan verdiepen in ons HPCube lucht/waterwarmtepompsysteem. Met het apparaat werd gerekend in de EPC berekening en ik heb mij er van te voren niet in verdiept, het apparaat is dan ook geplaatst door de installateur. Omdat de temperaturen rond het vriespunt lagen dacht ik dat de HPCube het alleen niet warm kon krijgen en de cv-ketel dus bij moest springen.

Ik dacht gisteren dat ik het even kon testen met het mooie lenteweer. De temperatuur buiten was ca. 12 graden. De aanvoer temperatuur was na een uur ongeveer 22 graden. Binnen in de woonkamer was het ca. 20 graden (door de zon) en thermostaat tijdelijk verhoogd naar 21. Het water is standaard een graad of 18 denk ik? Het setpoint stond op 29 (vloerverwarming) hij vroeg dus wel meer warmte maar leverde dit niet. Verbruik Cube is ongeveer 600W tijdens gebruik.

Als ik sommige teksten zie met een Elga bv. die halen met gemak 40 graden aanvoertemperatuur bij lagere buitentemperaturen. De Cube kon het met CV-water met 3 graden extra verwarmen? Dat schiet niet echt op. Of moet ik nog wachten op warmere buitentemperaturen?

Verwacht ik teveel van een HP Cube? Met een aanvoertemperatuur van 22 graden wordt het niet warmer in de woonkamer.

• SpikeHome
  • Laatst online: 13:15
De Cube heeft minder vermogen en werkt doordat de lucht van buitenaf gecombineerd met binnen lucht afzuiging werkt.
Ik heb zo een gelijk systeem de ecolution combi50 van Inventum.
Deze werkt alleen met de afgezogen lucht.
Zie topic HIER

Bij mij was het water gisteren 28,8c en in de kamer 20c en kan de ecolution het vanaf een 10c buiten temp mijn huis opwarmen daaronder heb ik ondersteuning c.v. nodig ook.

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ik zal het topic even een keer doornemen. Dan zal de Cube nog warmere buitenlucht nodig hebben. Het voordeel zit dan ook in na- en voorjaar. Al heb ik met de zon zoals die nu schijnt bijna geen warmtevraag overdag. Zou dan bijna beter aan het begin van de middag de thermostaat 1 tikkie omhoog doen zodat er alvast warmte in de vloer komt. Kan dat voor een gedeelte s 'avonds mooi worden afgegeven.

• J.o.r.i.s
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-05 13:10
Dit heb ik ook wanneer ik de Elga op vloerverwarming hoog zet met de dipswitches. Een keer de Elga aan en uit zetten zorgt ervoor dat de Elga weer het gaat doen. Het zit hem dus niet in de Honeywell maar in de Elga die in een soort slaapstand gaat.
Heb nu de dipswitches op radiatoren laag en dan heb ik dit niet.
Heeft jouw installateur al iets kunnen vinden? Lijkt bijna op een software probleem.

• Aad

Aad

mkleinman schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 09:11:
[...]

Martin
Hoe heb jij je ELGA dan aangesloten, volgens mij heb jij ook geen verbinding met je CV en werkt jouw ELGA toch ook zelfstandig en kan hij de CV niet vinden ? of zie ik iets over het hoofd ?

[ Voor 3% gewijzigd door Aad op 21-03-2015 09:51 ]

• superwarm
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11-11 23:20
Ik volg al ruim 1 jaar jullie forum en uiteindelijk de stap gezet om een goedkope warmtepomp aan te schaffen. 3200 euro voor een elga vond ik toch iets te veel. Er is natuurlijk wel een risico met wat ik nu gekocht heb omdat garantie en service ver weg zit. Als hij er snel mee stopt is het een een strop maar overkomenlijk en doet hij het 5 jaar dan zijn de kosten eruit.

Sinds een week een michl warmtepomp vanuit duitsland aangeschaft in combinatie met 1500 extra zonnepanelen om hiermee voor de komende winter gas dagen uit te sparen. Michl draait goed. Vermogen is 4 kw en hiermee kan ik de kamer 55 m2 goed verwarmen. Ik combineer hem met een nefit combiketel en staat ingesteld op vloerverwaring en stel keteltemperatuur lager in dan michl temperatuur en werkt prima. Ketel slaat niet aan maar is standby als de michl het niet trekt. Warmtepomp zelf geinstalleerd en kosten ketel inclusief bezorgen 1245 euro en vucumeren afvullen 165 euro plus 1625 euro voor zonnepanelen waarmee ik rond de 1200 kwh ga opwekken is de voorspelling. Dus 3035 euro waarmee ik bij een cop van 3,5 tussen de 400 en 500 kub gas kan uitsparen (+- 300,-).

• Rol-Co

Rol-Co

Ik ben erg benieuwd hoe die michi het doen, ik blijf je volgen.

Afhankelijk van je huis natuurlijk maar waaro de 4kW? Ik zou hem eerder rond 9 willen.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Aad schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 09:51:
[...]

Martin
Hoe heb jij je ELGA dan aangesloten, volgens mij heb jij ook geen verbinding met je CV en werkt jouw ELGA toch ook zelfstandig en kan hij de CV niet vinden ? of zie ik iets over het hoofd ?
Precies zoals je zegt. ELGA en CV zijn helemaal los. extra temperatuursensor is ook niet op een buis geplaatst en ligt ergens in een hoekje.

En de belangrijkste: Dipswitch A8 moet op aan/uit sturing staan voor de ketel.

• BarryH
J.o.r.i.s schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 14:48:
[...]

Dit heb ik ook wanneer ik de Elga op vloerverwarming hoog zet met de dipswitches. Een keer de Elga aan en uit zetten zorgt ervoor dat de Elga weer het gaat doen. Het zit hem dus niet in de Honeywell maar in de Elga die in een soort slaapstand gaat.
Heb nu de dipswitches op radiatoren laag en dan heb ik dit niet.
Heeft jouw installateur al iets kunnen vinden? Lijkt bijna op een software probleem.
@j.o.r.i.s: gaat bij jou dan ook de vlam op de honeywell thermostaat niet aan?

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb trouwens mijn ELGA nu een jaar. Ons gasverbruik is gedaald naar 130m3! ( 18-03-2014 tot 18-03-2015 ).

• Rol-Co

Rol-Co

mkleinman schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 11:32:
Ik heb trouwens mijn ELGA nu een jaar. Ons gasverbruik is gedaald naar 130m3! ( 18-03-2014 tot 18-03-2015 ).
Netjes!
Hoeveel kWh heeft dat gekost?

• Bezuiniger
1664kWh voor verwarmen staat op zijn blog

• Rol-Co

Rol-Co

Ah ja, daar had ik kunnen kijken, valt reuze mee vind ik.

• Aad

Aad

mkleinman schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 11:25:
[...]

Precies zoals je zegt. ELGA en CV zijn helemaal los. extra temperatuursensor is ook niet op een buis geplaatst en ligt ergens in een hoekje.

En de belangrijkste: Dipswitch A8 moet op aan/uit sturing staan voor de ketel.
Ja zo heb ik het nu ook draaien, maar ik wist niet dat als de switch op OT staat de ELGA in storing valt.
Dus de optie van een schakelaar plaatsen is een slechte want dan moet de CV op aan/uit draaien en dat wil ik niet.

Verwijderd

Ik heb op marktplaats een 2e hands elga gekocht. Die is koudetechnisch aangesloten door een koeltechnicus. Die had echter geen ervaring met de Elga en kon de buitenunit niet laten draaien. Zodoende kon hij de installatie slechts vacumeren en vervolgens vol laten lopen met koudemiddel. Pas later is de installatie waterzijdig aangesloten.
De installatie werkt echter nog niet. Als er warmtevraag is reageert de binnenunit wel: pomp gaat lopen en kleppen (het is nog een oude met een driepijps-systeem en twee driewegkleppen) stellen om. Het gele lampje gaat knipperen maar na een paar seconden heel snel knipperen. De buitenunit doet niets.
Nu is mijn vraag of iemand mij in contact kan brengen met een koelmonteur in of rond Haarlem die wel verstand heeft van de Elga en er ervaring mee heeft
bvd, Hein

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 13:45:
Ik heb op marktplaats een 2e hands elga gekocht. Die is koudetechnisch aangesloten door een koeltechnicus. Die had echter geen ervaring met de Elga en kon de buitenunit niet laten draaien. Zodoende kon hij de installatie slechts vacumeren en vervolgens vol laten lopen met koudemiddel. Pas later is de installatie waterzijdig aangesloten.
De installatie werkt echter nog niet. Als er warmtevraag is reageert de binnenunit wel: pomp gaat lopen en kleppen (het is nog een oude met een driepijps-systeem en twee driewegkleppen) stellen om. Het gele lampje gaat knipperen maar na een paar seconden heel snel knipperen. De buitenunit doet niets.
Nu is mijn vraag of iemand mij in contact kan brengen met een koelmonteur in of rond Haarlem die wel verstand heeft van de Elga en er ervaring mee heeft
bvd, Hein
Misschien Techneco zelf bellen? Die zitten in Delft.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Rol-Co schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 11:51:
[...]

Netjes!
Hoeveel kWh heeft dat gekost?
1664kWh heeft het me gekost voor verwarmen, iets meer dan 1700kWh inclusief koelen en testen. Besparing na de verbouwing en de ELGA zit zo rond de 1000m3. Er is van de 1100m3 die we normaliter verbruikten nu 130m3 overgebleven na een jaar.

Opvallende is ook dat ons elektriciteitsverbruik niet zoveel is gestegen. Netto stijging is ongeveer 1300kWh.Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2015/03/elektriciteit..jpg Van 600kWh op jaarbasis naar 1860kWh. Dus 1260kWh meer.

Ergens dus onderweg besparen we 400kWh.

• Aad

Aad

mkleinman schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 18:15:
[...]

1664kWh heeft het me gekost voor verwarmen, iets meer dan 1700kWh inclusief koelen en testen. Besparing na de verbouwing en de ELGA zit zo rond de 1000m3. Er is van de 1100m3 die we normaliter verbruikten nu 130m3 overgebleven na een jaar.

Opvallende is ook dat ons elektriciteitsverbruik niet zoveel is gestegen. Netto stijging is ongeveer 1300kWh.[afbeelding] Van 600kWh op jaarbasis naar 1860kWh. Dus 1260kWh meer.

Ergens dus onderweg besparen we 400kWh.
Kan de besparing niet komen doordat de pomp van de cv ook niet gebruikt wordt als de ELGA aan is?

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Aad schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 19:09:
[...]

Kan de besparing niet komen doordat de pomp van de cv ook niet gebruikt wordt als de ELGA aan is?
Dat is een deel inderdaad. Normaal verbruikten we ongeveer 170kWh voor de CV, dat is sinds de ELGA 30kWh.

Verwijderd

gas kost nu 75,2 cent voor consumenten all-in bij 2000m3
kom je lager word gas snel duurder per m3
rond de 500m3 word het gas extreem duur, en floreert de elga
wat ik of martin/hans doet is dus zeer selcht te becijferen.

ik kom net weer uit rare onderhandling met greenchoice voor een komend jaartje,
en vind het nu wel erg grappig worden die energiebedrijven.

@martin
nemen we de heffingskorting (1000kWh waard) kom ik op 664kWh
dat is dus 3x200Wp haha
en die 100m3 gas word vast heel erg duur.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2015 20:09 ]

• J.o.r.i.s
BarryH schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 11:29:
[...]

@j.o.r.i.s: gaat bij jou dan ook de vlam op de honeywell thermostaat niet aan?
Nee, gaat niet aan. Kamertemperatuur is dan lager dan vraag en vlammetje brand niet. Precies zoals jij omschrijft. Als ik dan de Elga een keer uit en weer aan zet met de power knop op de Elga, dan springt de Elga gelijk weer aan.
Omdat het kouder werd heb ik toen de dipswitches op radiatoren laag gezet en toen was het over. Tijdje terug de dipswitches weer op vloerverwarming hoog gezet vanwege hogere buitentemp. en gelijk was het probleem weer terug. Nu de dipswitches maar weer op radiatoren laag en nu gebeurt het niet meer.
Lijkt mij iets softwarematigs, zou alleen niet weten wat.

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-11 22:52
mkleinman schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 11:32:
Al nagedacht over gas helemaal afsluiten ? Of durf je dat nog niet aan.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
koevlaas2 schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 20:39:
[...]
Al nagedacht over gas helemaal afsluiten ? Of durf je dat nog niet aan.
Ik zou zo snel niet weten hoe ik die laatste 130m3 moet gaan afvangen. Koken doen we op een net nieuwe gaskookplaat. Paar m3 gebruiken we nog voor verwarmen en de rest is voor warm water wanneer de zonneboiler het niet trekt.

20m3 is koken
30m3 is verwarmen
80m3 is warm water.

Koken is elektrisch af te vangen, verwarmen zou ook elektrisch af te vangen zijn. Die 80m3 voor warm water is nog wel een boel.

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-10 09:07
mkleinman schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 22:43:
[...]

Koken is elektrisch af te vangen, verwarmen zou ook elektrisch af te vangen zijn. Die 80m3 voor warm water is nog wel een boel.
Heeft de zonneboiler geen elektrische verwarming? Anders een klein elektrisch boilertje na de zonneboiler plaatsen. Zonder het gasvastrecht kan je netto ongeveer 400 kWh verbruiken en sta je nog op nul...

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:18
J.o.r.i.s schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 20:21:
[...]

Nee, gaat niet aan. Kamertemperatuur is dan lager dan vraag en vlammetje brand niet. Precies zoals jij omschrijft. Als ik dan de Elga een keer uit en weer aan zet met de power knop op de Elga, dan springt de Elga gelijk weer aan.
Omdat het kouder werd heb ik toen de dipswitches op radiatoren laag gezet en toen was het over. Tijdje terug de dipswitches weer op vloerverwarming hoog gezet vanwege hogere buitentemp. en gelijk was het probleem weer terug. Nu de dipswitches maar weer op radiatoren laag en nu gebeurt het niet meer.
Lijkt mij iets softwarematigs, zou alleen niet weten wat.
Hier precies hetzelfde probleem, vloerverwarming hoog - Elga doet het niet, radiatoren laag - niks aan het handje.
Het nadeel ervan is hier, dat de Elga naar mijn idee eerder/te vaak de cv ketel erbij pakt.
Ik had hem liever ook op de stooklijn vloerverwarming hoog.

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-11 21:39

mb1

[...]

Ik zou zo snel niet weten hoe ik die laatste 130m3 moet gaan afvangen. Koken doen we op een net nieuwe gaskookplaat. Paar m3 gebruiken we nog voor verwarmen en de rest is voor warm water wanneer de zonneboiler het niet trekt.

20m3 is koken
30m3 is verwarmen
80m3 is warm water.

Die 130m3 aardgas komt qua energie inhoud overeen met afgerond 92 kg propaan!
Dat zijn 3 grote flessen van 33 kg per jaar dus á ongeveer €75 per stuk maakt een totaal van €225!
De kookplaat en de combiketel zijn in de meeste gevallen eenvoudig om te bouwen op propaan, in de meeste gevallen volstaat het wisselen van een nozzle en even de afstelling controleren.

Vorig jaar heb ik ook al eens met deze stelling mensen wakker proberen te schudden ;) : mb1 in "Lucht/water warmtepomp om stroomoverschot af te fikken"

• J.o.r.i.s
vanderv schreef op zondag 22 maart 2015 @ 04:28:
[...]

Hier precies hetzelfde probleem, vloerverwarming hoog - Elga doet het niet, radiatoren laag - niks aan het handje.
Het nadeel ervan is hier, dat de Elga naar mijn idee eerder/te vaak de cv ketel erbij pakt.
Ik had hem liever ook op de stooklijn vloerverwarming hoog.
Precies, hij pakt dan eerder de CV ketel erbij vanwege de stooklijn en de daarbij behorende cv-water temperatuur.
Er lijkt iets in de software dus niet te kloppen...

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
@ mb1

Volgens mij is Martin al aan het rekenen, en dit zou de oplossing kunnen zijn voor een backup systeem.
Gezien de mega vebouwing wat Martin afgelopen jaar heeft gedaan moet dit een appeltje eitje voor hem zijn.

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 19:59:
gas kost nu 75,2 cent voor consumenten all-in bij 2000m3
kom je lager word gas snel duurder per m3
rond de 500m3 word het gas extreem duur, en floreert de elga
wat ik of martin/hans doet is dus zeer selcht te becijferen.
Kun je aangeven hoe je aan dit hoge bedrag komt? Wat heb je nog extra meegenomen in je berekening, want ik betaal geen 75,2 cent per m3 @ 700m3 per jaar.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Verwijderd

[...]

20m3 is koken
30m3 is verwarmen
80m3 is warm water.

Electrische cv?

http://www.elektrischeboi.../elektrische-cv-ketel-9kw

• Bezuiniger
Oxellaar schreef op zondag 22 maart 2015 @ 09:36:
[...]
Kun je aangeven hoe je aan dit hoge bedrag komt? Wat heb je nog extra meegenomen in je berekening, want ik betaal geen 75,2 cent per m3 @ 700m3 per jaar.
Inderdaad zit je niet op de 75 cent, met 700m3 zit je eerder boven de 90 cent met de huidige tarieven. Gas heeft naast de variabele kosten ook vaste kosten, nl. voor de aansluiting. En die worden per m3 gebruik behoorlijk hoog bij kleine hoeveelheden gas.

Het punt dat Eric en mb1 maken is dat compleet gasloos gaan je relatief veel oplevert, omdat je dan ook de vaste kosten van de aansluiting verliest.

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Bezuiniger schreef op zondag 22 maart 2015 @ 10:46:
[...]

Inderdaad zit je niet op de 75 cent, met 700m3 zit je eerder boven de 90 cent met de huidige tarieven. Gas heeft naast de variabele kosten ook vaste kosten, nl. voor de aansluiting. En die worden per m3 gebruik behoorlijk hoog bij kleine hoeveelheden gas.

Het punt dat Eric en mb1 maken is dat compleet gasloos gaan je relatief veel oplevert, omdat je dan ook de vaste kosten van de aansluiting verliest.
Scheelt ongeveer 40 euro, zie deze post. Maar relatief gezien is dit dan weer veel wanneer je maar 200 m3 gas verbruikt (20 eurocent per m3).

[ Voor 7% gewijzigd door ZuinigeRijder op 22-03-2015 11:34 ]

• Bezuiniger
Bij 700m3 krijg je niet het vastrecht op het tarief van <500m3, en soms krijg je dat zelfs niet als je maar 130m3 verbruikt (vraag Martin maar).

En zelfs als je dat wel kreeg is het verschil op dit moment echt wel wat hoger. Ik zet namelijk mijn vraagtekens bij de berekening. Als ik nu 1000kWh/1kWh/1m3 invul bij gaslicht.com zou ik 144,29 moeten betalen volgens hen, tegenover 74,09 voor 1000kWh/1kWh/0m3. Het grootste deel van het verschil komt voort uit het verschil in welkomstpremie (130 euro vs 62,50). Maar het (vervallen) vastrecht voor gas is dan dus niet in het totaalbedrag verwerkt...

• Rol-Co

Rol-Co

Maar je korting milieubelasting vervalt ook.

• Bezuiniger
Nee. De heffingskorting gaat niet over gas. Op de Nuon site staat het duidelijk uitgelegd: "De teruggave energiebelasting geldt alleen voor stroom. U komt hiervoor in aanmerking als iemand op het adres woont of werkt waarvoor u energie aanvraagt. U heeft dan een aansluiting met een verblijfsfunctie. U krijgt dan een teruggave op uw energiebelasting. Dit heet de heffingskorting energiebelasting. Deze korting is € 377,28 per jaar en € 31,44 per maand (inclusief btw)."

• Rol-Co

Rol-Co

Ow ok, dacht dat het half voor gas, half stroom was.

595 m3 koste mij 587,- vorig jaar, dat is meer dan de 0,75 die hier voorbij kwam.

• PolderPloer!
  • Laatst online: 11-11 22:42
gasrekening ook binnen: 909,95 voor 1043 kuub

Dat is ook een stuk dichter bij de 1 euro per kuub dan 0,65. Geeft weer te denken voor mijn nieuw te bouwen huis om gas volledig uit te sluiten.

Verwijderd

goed lezen allemaal, ik zei niet zomaar wat, ik zei 75 cent -> 2000m3
zo hou je de burger dom, minder = duurder , oh wacht toch niet .. maar dan wel met pv en wp.
out of the box, 75 cent is ook al compleet idioot, in vergelijing tot de 45 cent van 2009 die ik had bij greenchoice.

ik zit dit jaar tussen de 1,16 en 1,21 euro per kuub, afhankelijk van het captar feestje of calorische fuckup @180m3 voor 1 jaar

mensen die maar blijven roepen dat betaal ik niet, moeten nog maar eens goed kijken, en dan alles erin meenemen, ook de ketel en kWh ketel.
dan word gas kansloos, en stadsverwarming vastrecht weer logisch.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2015 18:55 ]

• PolderPloer!
  • Laatst online: 11-11 22:42
Verwijderd schreef op zondag 22 maart 2015 @ 16:56:
goed lezen allemaal, ik zei niet zomaar wat, ik zei 75 cent -> 2000m3
zo hou je de burger dom, minder = duurder , oh wacht toch niet .. maar dan wel met pv en wp.
out of the box, 75 cent is ook al compleet idioot, in vergelijing tot de 45 cent van 2009 die ik had bij greenchoice.

ik zit dit jaar tussen de 1,16 en 1,21 euro per kuub, afhanekkelijk van het captar feestje of calorische fuckup @180m3 voor 1 jaar

mensen die maar blijven roepen dat betaal ik niet, moeten nog maar eens goed kijken, en dan alles erin meenemen, ook de ketel en kWh ketel.
dan word gas kansloos, en stadsverwarming vastrecht weer logisch.
kWh van de ketel zal toch niet wezelijk verschillen met de pompfunctie van een warmtepomp of zonneboiler? Het water zal nou eenmaal verpompt moeten worden. Zie ik dit verkeerd?
Pagina: 1 ... 54 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.