Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 53 ... 105 Laatste
Acties:
  • 602.423 views

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:44
!null schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 18:13:
[...]

Nu met de goedkope Michl warmtepompen is het wel een alternatief om alles elektrisch te doen:
Kleinste warmtepomp 4 of 5KW direct op m'n vloerverwarming (en misschien de LTV radiatoren)
- WP 1000 euro
- klein buffervaatje tweedehands (100 euro?)
- Warmtepompboiler 200 liter, 1200 euro
Heb je al een Michl aangeschaft? Is het een split met inverter? Voor zo weinig geld kun je het best proberen. Michl geeft op COP(7/35)=4,2 dat betekend een Carnotfactor van 0,38. Elga heeft 0,41. Dus Michl is maar 8% slechter, als de opgave klopt.

Verwijderd

Dre schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 21:40:
[...]

Wat betreft de (herhaaldelijke) angst voor salderingsregels. Mijn (herhaaldelijke) antwoord hierop is dat je de WP kan sturen op basis van het actuele PV-vermogen.
Hoi Dre,

Zijn er merkonafhankelijke systemen die PV en WP aan elkaar linken?
heb je info hierover?

thx,

Ruud

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 15-02-2015 11:18 . Reden: Dubbel ]

Verwijderd

je scoort altijd met pv en wp tusen 11 en 16 uur, dus je klokthermostaat het hoogst rond die tijd is altijd goed.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op zondag 15 februari 2015 @ 08:44:
[...]

Dre,

Heb je info over systemen die de WP kunnen aansturen op basis van opgeleverd PV vermogen?
Liefste merkonafhankelijk omdat ik meerdere omvormers heb en een Panasonic monoblock.

Groet,

Ruud
Geen idee of het bestaat, ik heb me er niet in verdiept. Misschien dat ze in Duitsland daar verder mee zijn. En anders zoiets zelf ontwikkelen (Netduino van hansdegit?)

Slimme/digitale meter uitlezen met een Raspberry Pi
+
Warmtepomp sturen met 0-10 Volt signaal, OpenTherm Gateway, of zoals eric-pvt aangeeft gewoon de thermostaat sturen of beinvloeden.

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:11
Zo, dat aardig wat reacties.
migjes schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 13:01:
maar als je de huiskamer radiator vervangt kan het zijn dat hij wel genoeg warmte af geeft om die ergens anders in je huis met een kleinere kamer wel kan verwarmen.

je gebruikt nu nog gas en de heffingskorting.
maar als je gas naar 0 brengt hoef je ook geen vast recht te betalen.(afsluiten die hap)
en de heffings-korting zou je ook gewoon kunnen gebruiken om stroom te kopen.
gas vast-recht kosten om zetten in stroom = +/-1000kWh extra om te gebruiken.
heffingskorting omzetten in stroom = +/-1700kWh extra om te gebruiken.
gas kosten vermeden 1000m3 = +/-2800kWh voor kopen.
en je hebt 800kWh over.
dus totaal heb je 6300kWh om te gebruiken zonder dat je veel meer betaald als nu.
Het liefst verbouw ik natuurlijk zo min mogelijk aan het huis, maar het wisselen van radiatoren is misschien een idee.
Gas helemaal afsluiten betekent ook een elektrische kookplaat, nu is dat niet zo'n probleem maar ik wil toch eerst een fatsoenlijke winter meemaken om te kijken of ik alles nog warm krijg na zo'n wijziging.
mkleinman schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 13:07:
Lastige keuze. Je gasverbruikis dusdanig laag dat je met een warmtepomp denk ik een heel eind gaat komen. Zeker als je 800kWh "over" hebt. Als ik uit ga van mijn gemiddelde COP tot nu toe dan kan je met die 800kWh ongeveer 400m3 gas zo wegwerken.

Maar: Met een ELGA ga je het op dit moment niet warm krijgen vrees ik. De ELGA met Carrier unit levert maximaal 42-45 graden aanvoer. Eerste vraag is denk ik. Hoeveel nachtverlaging pas je toe?

Als je van 20.0 naar 17.0 graden gaat dan heb je inderdaad een hoge temperatuur nodig om je huis op temperatuur te krijgen. Als je een 24/7 regime op 20.0 graden toe zou passen of een nachtverlaging van een halve graad dan *ZOU* het misschien willen.

Dit kan je natuurlijk makkelijk testen. CV ketel op 45 graden aanvoer zetten en je klokthermostaat aanpassen en het gewoon uitproberen met je ketel.

Eric-PVT heeft ook gewoon radiatoren hangen, oversized, dat wel. Eric past volgens mij ook niet of nauwelijks een nachtverlaging toe. Dat deed hij zelfs volgens mij al niet meer toen de Q-Solar er al hing.
Kom er maar in Eric! _/-\o_

Vragen:
  • Stook je op je eerste verdieping op de slaapkamers?
  • Kan je die weggehaalde radiator in de woonkamer weer terug plaatsen?
Andere optie is natuurlijk om je radiatoren te voorzien van ventilatoren, zie het zelfbouw DBE topic of anders bijvoorbeeld een webshop als deze: http://www.ekospal.de/pro...e726b26796b2ad3dd02134dfa
Op de 2e verdieping (slaapkamers) staan alle radiatoren op de vorststand, een elektrisch dekentje voor de vrouw des huizes deed wonderen ;)
Het terugplaatsen van de radiatoren is lastig, maar niet onmogelijk. Ik zal er dan sowieso 1 moeten kopen.
Op dit moment gaat de CV om 1530 naar 21,5 en om 2200 naar 15. Tijdens de koude dagen is de temperatuur dan zo rond 1830 van 15 naar 21,5 gebracht.
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 13:41:
Ik zie heel vaak dat men helemaal naar nul op de meter wil gaan of gas helemaal weg. Echter ben je ook tevereden om alleen een hele hap gasverbruik weg te halen en te vervangen door overschot aan stroom?
Bij overstappen van energieleverancier krijg je meer overstapkorting als je zowel (een klein beetje) gas afneemt als stroom afneemt.

Moet er verwarmd worden op de slaapkamers? Staan de woonkamer en keuken met elkaar in verbinding?

Alternatief is om een lucht/lucht warmtepomp te gebruiken voor de woonkamer (investering van rond de 2700 euro incl installatie, SCOP van 5.7). De andere ruimtes die verwarmd moeten worden blijven verwarmen met de CV ketel (ruimtevoeler op een andere plaats zetten, temperatuur geregelde thermostaatkranen). Ik doe tot nu toe 0.68 kWh/graaddag met de airco en voorheen 0.60 m3/graaddag met de HR ketel (gasverbruik nog alleen maar voor douchen).
Tuurlijk ben ik ook blij met een besparing in plaats van helemaal galsoos te worden. Alle beetjes helpen.
De keuken (bg), woonkamer (1e) en overloop (2e) staan met elkaar in verbinding zonder deuren oid.
Verwarming op de slaapkamer is (behalve vorstvrij houden) niet nodig.

Maar als ik alle reacties lees dan zou een eerste stap zijn om te kijken wat het verbruik is zonder nachtverlaging, klopt dat?

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Niek_ schreef op zondag 15 februari 2015 @ 11:03:
]

Het liefst verbouw ik natuurlijk zo min mogelijk aan het huis, maar het wisselen van radiatoren is misschien een idee.
Gas helemaal afsluiten betekent ook een elektrische kookplaat, nu is dat niet zo'n probleem maar ik wil toch eerst een fatsoenlijke winter meemaken om te kijken of ik alles nog warm krijg na zo'n wijziging.

Maar als ik alle reacties lees dan zou een eerste stap zijn om te kijken wat het verbruik is zonder nachtverlaging, klopt dat?
ik snap wel dat je gas wil behouden voor een experiment jaar.
dat is natuurlijk niet onverstandig.

ik wou alleen vertellen hoeveel ruimte je eigenlijk wel niet hebt om iets te doen.
en wat welke stap je extra ruimte geeft ;)
het geeft je een beter beeld voor de planning ;)
(een warmte pomp moet makkelijk met minder als 4000kWh 1000m3 kunnen vervangen.
en je hebt meer als 6000kWh te verbruiken om kosten gelijk te blijven.
dat geeft lekker veel ruimte en neemt wat angst weg ;)
angst is geen goede raad gever, veel mensen kiezen een elga omdat ze bang zijn dat een warmte pomp het misschien niet red.)

meten is weten.
een paar koude nachten door komen zonder nacht verlaging geeft een aardig cijfer.
je weet dan je gas gebruik en die reken je dan terug naar b.v aantal kW per dag.
en dan kun je grof weg zien welke warmtepomp dat ook zou kunnen leveren per dag.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Niek_ schreef op zondag 15 februari 2015 @ 11:03:
Zo, dat aardig wat reacties.

Tuurlijk ben ik ook blij met een besparing in plaats van helemaal galsoos te worden. Alle beetjes helpen.
De keuken (bg), woonkamer (1e) en overloop (2e) staan met elkaar in verbinding zonder deuren oid.
Verwarming op de slaapkamer is (behalve vorstvrij houden) niet nodig.

Aangezien je verbruik maar 800 m3 gas is, denk ik niet dat je zoveel zorgen moet maken.
Ikzelf kom van een gasverbruik van meer dan 1600 m3 en kan nu de gehele benedenverdieping (kamer, bijkamer, keuken 170 m3 inhoud) met een 3.5 kW Daikin Ururu Sarara verwarmen. Desnoods ga je voor het 5 kW model, heb je iets meer warmtevermogen, ook bij lage temperaturen. Kijk maar eens bij ClimaSense, het 5 kW model is 600 euro duurder.

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-11 22:52
mightym schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 21:58:

.... Wij zijn overigens met 2 volwassenen en 3 kinderen. 200liter warmwater is dan net te weinig. 300 liter zou afdoende zijn.
Wij zijn ook met z'n 5-en, ik heb berekend dat we het met een 80 liter boiler kunnen redden. 80 liter maakt 160 warm. Eventueel een 100 liter boiler, maar ik wil niet groter omdat ik een hangend model wil. Maar als ik jou zo lees moet ik toch groter. = duurder in aanschaf en verbruik (warmhouden).

http://www.elektrischeboi...rische-CV-boiler-80-Liter

[ Voor 7% gewijzigd door koevlaas2 op 15-02-2015 17:03 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:42
koevlaas2 schreef op zondag 15 februari 2015 @ 16:46:
[...]

Wij zijn ook met z'n 5-en, ik heb berekend dat we het met een 80 liter boiler kunnen redden. 80 liter maakt 160 warm. Eventueel een 100 liter boiler, maar ik wil niet groter omdat ik een hangend model wil. Maar als ik jou zo lees moet ik toch groter. = duurder in aanschaf en verbruik (warmhouden).

http://www.elektrischeboi...rische-CV-boiler-80-Liter
Als je onder de douche staat en je iets van 6 liter warmwater per minuut tapt, dan ben je na 5 douchebeurten van gemiddeld 6 minuten al een eind door je water heen. Ik vrees dat niet al mijn huisgenoten binnen de 5 minuten klaar zijn met douchen... volgens de dames is het veel werk om al dat lange haar uit te spoelen haha..
Een elektrische boiler verwarmt volgens mij tot wel 80 graden, de warmtepompboiler maar tot hooguit 60 graden. Per liter boilerinhoud sla je dus minder energie op in een warmtepompboiler. Een E-boiler van 80 liter levert net zoveel warm water als een wp-boiler van 110 liter. Verder merk je het bij de douche pas als het water kouder is dan iets van 45 graden. Dat is bij de warmtepompboiler veel eerder dan bij een E-boiler.

Wat je ook moet meerekenen is het verwarmingsregime van je boiler. Ik laat mijn warmtepompboiler elke dag 1 run doen. Tijdens de middaguren, als de PV op zijn piekvermogen zit. Daarna wordt er niet meer verwarmd. Als je een E-boiler de hele dag zijn plas water op temperatuur laat houden, dan kun je natuurlijk met een kleiner vat toe! Jouw boiler gaat dan vrolijk bijverwarmen als de temperatuur een stukje lager is dan 80 graden, voordat de inhoud van het vat dan onder de 50 graden is gedaald, dan ben je al veel verder.

Vroeger hebben mijn ouders nog wel eens zo'n 80L e-boiler in een huis gehad, daar kwam het toch nog wel regelmatig voor dat het vat 'leeg' was. Voor 5 personen is dat wel aan de krappe kant. Tenzij je gedisciplineerde douchers hebt!

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

• koevlaas2
Gelukkig hebben wij maar één dame, die staat roerloos onder de douche terwijl de andere 2 in bad spetteren.
Na deze combinatie is de 80 liter wel op ja, maar vermoedelijk wel snel opgewarmd met WP en de ingebouwde heater parallel. Hele grote boilers nemen veel plaats in en duren lang voor deze warm zijn.

Wij hebben een 10 liter close-in-boiler in de keuken en die warmt zichzelf in de morgen een uurtje op, de rest van de dag staat ie uit. Warm water gebruiken we daar niet zo vaak.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Verwijderd

vanaf 1-1 tot vandaag bijna 100kWh minder in de warmtepomp tov vorig jaar en dit jaar meer graaddagen (+29) daar kan ik erg vrolijk van worden.

-minder nachtverlagen
-cv pomp tandje hoger (ja dat kost meer stroom.... of toch niet ? blijkt nu)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2015 21:24 ]

• koevlaas2
Je luxeprobleem wordt steeds groter Eric.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Alleen zo weinig zeggend, niets is elk jaar het zelfde, graaddagen gaan uit van temperatuur, maar wind is zeker zo belangrijk.
En het lijkt me dat 100kWh met een elga peanuts is maar dat is hier een halve maand verwarmen.

Eric
Ik doe hier niet aan nachtverlagingen, heel soms een dagverlaging wat veel beter werkt ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Verwijderd

een 5kW elga verbruik max 1250Wac, 100kWh is heel erg veel minder over 46 dagen.
je zou het bijna honderd uur mogen noemen, in 1,5 maand.

/edit
vandaag nog even kontakt gehad met techneco, keurige service en soms heel technisch ook,
onderhoud nodig ? wat dan ?
kabeltje voor de display sturen ze op, de ledjes knipperen soms. kostenloos.
een leverancier om de hoek met goede service is toch wel fijn.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2015 19:57 ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:38
Verwijderd schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 11:35:
een 5kW elga verbruik max 1250Wac, 100kWh is heel erg veel minder over 46 dagen.
je zou het bijna honderd uur mogen noemen, in 1,5 maand.

/edit
vandaag nog even kontakt gehad met techneco, keurige service en soms heel technisch ook,
onderhoud nodig ? wat dan ?
kabeltje voor de display sturen ze op, de ledjes knipperen soms. kostenloos.
een leverancier om de hoek met goede service is toch wel fijn.
display?
Kabeltje?
vertel :)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Niek_
migjes schreef op zondag 15 februari 2015 @ 12:28:
[...]

ik snap wel dat je gas wil behouden voor een experiment jaar.
dat is natuurlijk niet onverstandig.

ik wou alleen vertellen hoeveel ruimte je eigenlijk wel niet hebt om iets te doen.
en wat welke stap je extra ruimte geeft ;)
het geeft je een beter beeld voor de planning ;)
(een warmte pomp moet makkelijk met minder als 4000kWh 1000m3 kunnen vervangen.
en je hebt meer als 6000kWh te verbruiken om kosten gelijk te blijven.
dat geeft lekker veel ruimte en neemt wat angst weg ;)
angst is geen goede raad gever, veel mensen kiezen een elga omdat ze bang zijn dat een warmte pomp het misschien niet red.)

meten is weten.
een paar koude nachten door komen zonder nacht verlaging geeft een aardig cijfer.
je weet dan je gas gebruik en die reken je dan terug naar b.v aantal kW per dag.
en dan kun je grof weg zien welke warmtepomp dat ook zou kunnen leveren per dag.
Na een beetje ruzie met de thermostaat gemaakt te hebben (handig zo'n vast programma ;)) nu de eerste nacht zonder temperatuurverlaging.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/M0eDY1O6mJ77YsPNNauuN6FH/full.png
17-2 20:00 gas 7601,350
18-2 09:00 gas 7605,985
verbruik in deze 13 uur = 4,635 m3
als ik het log van de thermostaat bekijk schommelt de gehele nacht de temperatuur tussen de 20,5 en 21 graden.

Op naar de volgende nachten, helaas ziet het er qua minimumtemperatuur niet heel uitdagend uit, maar wellicht dat er wel genoeg info uit de gegevens te halen is.

• migjes
Niek_ schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 09:37:
[...]

Na een beetje ruzie met de thermostaat gemaakt te hebben (handig zo'n vast programma ;)) nu de eerste nacht zonder temperatuurverlaging.
[afbeelding]
17-2 20:00 gas 7601,350
18-2 09:00 gas 7605,985
verbruik in deze 13 uur = 4,635 m3
als ik het log van de thermostaat bekijk schommelt de gehele nacht de temperatuur tussen de 20,5 en 21 graden.

Op naar de volgende nachten, helaas ziet het er qua minimumtemperatuur niet heel uitdagend uit, maar wellicht dat er wel genoeg info uit de gegevens te halen is.
wat je wil weten is hoeveel kW is er +/- het huis in gegaan die dag. (of hoeveel warmte verlies je door de isolatie of gebrek daar aan.)
4,6m3, daar brand mijn cv ketel ongeveer 8 1/2 uur op met 5.2kW warmte.
dus +/-45kW warmte het huis in gegaan.
wil je dat met een warmtepomp in 13 uur doen moet die dan 45/13=3.5kW per uur leveren.
maar dit is een voorbeeldje, jouw cijfers zijn vast anders mijn situatie. ;)
(ik heb vast niet zoveel gas gebruikt afgelopen nacht, het was nog zo warm in huis dat ik de cv gewoon op 19,5 graden heb gelaten, wat mijn nacht verlagings-temperatuur is. ;) )

een warmte pomp draai je het liefste 24x7 door.
gewoon continue verwarmen, met gas stook je wanneer dat nodig is. ;)
daardoor kun je een stuk kleinere warmte pomp gebruiken als gas ketel. (gezien in kW)

een lucht/water warmte pomp heeft wel wat problemen met lage buitentemperaturen, de cop zakt dan een stuk en de max kW word dan wat lager en daar moet je rekening mee houden.
veel grotere warmtepompen hebben om dat op te vangen een elektrische bij verwarming van rond de 2kW extra ;)
maar dat is een cop van 1 en wil je zo min mogelijk gebruiken. ;)
dus het is een lastig balans punt wat je wil bereiken.

(Tomexergie heeft een mooier systeem om het te berekenen, alleen ik kom er ook nog niet helemaal uit.
ik hoop het met hem door te kunnen nemen een dezer weken ;) )

wat we nu kunnen doen, ik noteer nu mijn gas stand.
kunnen we vergelijken hoe groot het verschil is over 24 uur.
edit: gas = 11672.763m3

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Niek_
migjes schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 10:05:
prima plan!

• koevlaas2
[...]

een lucht/water warmte pomp heeft wel wat problemen met lage buitentemperaturen, de cop zakt dan een stuk en de max kW word dan wat lager en daar moet je rekening mee houden.
veel grotere warmtepompen hebben om dat op te vangen een elektrische bij verwarming van rond de 2kW extra ;)
maar dat is een cop van 1 en wil je zo min mogelijk gebruiken. ;)
Bij een Michl is het electrische element uit te schakelen, echter niet voor de defrost.

Verwijderd

@migjes ik kan de lage temperaturen best hebben en de cop blijft veruit superieur aan de gasketel.
je moet je dus zorgen maken om een cop van 1 of minder.
juist bij recent -8c en een lage rv viel mij op dat de warmtepomp geniaal werkte.
jouw genoemde lage tempratuur zit rond het dauwpunt tussen 4 en 0c, wanneer de buitenunit aanvriest, daaronder gaat het juist weer heel goed. ****
dat had je vast niet verwacht maar dat is wat ik wel heb ervaren, het missende vermogen heb ik ook al niet ervaren, er kwam gewoon 38c aanvoer uit bij -6,8c buiten (rv34%) geen wind.
het eventuele missende vermogen liet zich snachts bij -8c opheffen door een hogere flow over de cv.
(ja ik ben zo maf om daarvoor op te blijven, pv of wp, het is een gelijke verslaving)

**** met de warmtebeeld camera van mkleinman was te zien dat de carrier de buitenlucht 4 a 5c afkoelt bij een max pompfrequentie, en max fan, 4c buiten is dus 0 in de unit, de vocht is dan een killer.
vanaf rv 45% of lager onder -4c vriest de warmtepomp niet meer aan.
<ik kom bovenstaande in geen enkel rekenmodel tegen, maar is wel voor iedereen van toepassing>
je gasstand noteren heeft geen nut, ik had een carrier storing **, en ging terug naar het gas, en was meteen 6,88m3 achter de wagen, gelukkig draait alles nu weer sindsdien, en heb daarna nooit meer dan 18kWh gebruikt per dag in de carrier (~ 2,5m3 !!!)
wat is dan mijn warmteverlies ? volgens de superieure atag ketel is mijn huis niet zo goed geisoleerd, volgens de warmtepomp wel, soortgelijke resultaten doen zich bij mkleinman en hans de git ook voor.
6,88 is 7 euro en ook nog eens 55kWh cop 1 (hr100)
de atag ketel rookte net zoals ik, een pakje marlboro per dag, die is nu ook 6,20 euro

** eigen schuld geknoei

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2015 21:26 . Reden: niet roken is beter, dan maar zuipen ]

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-11 11:14

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

@ eric-pvt, Het "rekenmodel" staat hieronder :P

Op onderstaande link kun je de uittrede lucht condities buitenunit aflezen als je de intrede BL (droge bol en RV) conditie weet, en droge bol aan de uittrede zijde (Dus de dT)

Als het dauwpunt berekend (uittrede) onder de droge boltemp (uittrede) blijft => geen ijsvorming, en dus defrost en (fors) lagere SCOP.

Dus bijvoorbeeld 5 C intrede en 55% RV: dan is alles boven de -2,9 C temp uit OK. Het leeuwendeel van het vocht is dan nog nog damp, en wordt nog net geen water. (zie disclaimer)

http://www.sugartech.co.za/psychro/

Of google "psychrometisch diagram"

Disclaimer, er is wel gemiddelde lucht uitrede temp die je meet. De pijpjes zijn altijd kouder als de alu plaatjes, en daar zal dus (lichte) ijsvorming eerder optreden. Ook de ietsje lagere luchtflow buiten het fanbladen gebied geeft eerder bevriezing.

[ Voor 49% gewijzigd door Gasschuif op 19-02-2015 09:46 . Reden: fine tuning ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Niek_
18-2 09:00 7605,985
19-2 09:30 7614,245
verbruik: 8,26m3 om het huis 24,5 uur op 21 graden te houden (is overigens gelukt volgens het log van de thermostaat).
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/KdJlvKI0XGY48Jn73ykqUMpZ/full.png
Valt me stiekem wel een beetje tegen. Het heeft niet eens gevroren ofzo, vind ruim 8m3 dan best een hoop.

• migjes
Niek_ schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 09:50:
[...]

18-2 09:00 7605,985
19-2 09:30 7614,245
verbruik: 8,26m3 om het huis 24,5 uur op 21 graden te houden (is overigens gelukt volgens het log van de thermostaat).
[afbeelding]
Valt me stiekem wel een beetje tegen. Het heeft niet eens gevroren ofzo, vind ruim 8m3 dan best een hoop.
gas = 11672.763m3
gas = 11676.278m3
gebruik = 3.515m3

hier vast de cijfers, zal straks het verhaaltje schrijven. ;)

• Niek_
Ben benieuwd :)

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-11 17:54
migjes schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 13:47:
[...]ik heb nog problemen met de aanschaf prijs, ik kom toch snel op een 4700 euro en dat hoest ik niet zomaar even op, helaas.
Goed zoeken en geduld hebben. En het niet erg vinden om een showroom/demo-model, b-keuze o.i.d. te vinden. Die ik nu gekocht heb heeft wat transportschade puur op het metalen omhulsel. Vind ik niet erg met een flink lagere prijs. Is verder gewoon nieuw in de doos.

Eens kijken hoe ik het straks ga neerzetten/ophangen en hoe ik de leidingen ga laten lopen. En ook eens kijken hoe snel ik van mijn stadsverwarming af kan 8)

Import van EVs

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-11 07:24
Ja verdomme, ik heb er net naast gevist. Een 300 liter warmtepompboiler (op je mechanische ventilatie lucht) van Dimplex, voor maar 150 euro is ie weggegaan :(

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Luiaard
It wasn't me. Maar dat zijn de leuke dealtjes inderdaad. Ik heb al een gebruikt boilervat uit Duitsland gehaald en gebruikte zonnecollectoren. Nu dan een l/w warmtepomp uit Frankrijk. Benieuwd hoe snel hij hier is.

Import van EVs

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 31-10 11:17
!null schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 16:20:
Ja verdomme, ik heb er net naast gevist. Een 300 liter warmtepompboiler (op je mechanische ventilatie lucht) van Dimplex, voor maar 150 euro is ie weggegaan :(
Sorry, dat was ik denk ik :P.

Toch niet die in Dordrecht ? Heb hem aangeschaft maar twijfel nog even of ik hem ga plaatsen. Als ik besluit om niet te plaatsen laat ik wel wat weten :)

Deze komen trouwens regelmatig voorbij. De man waar ik hem bij gekocht had zei dat de hele nieuwbouw wijk er destijds een geplaatst heeft gekregen. Misschien informeren bij de goede man of de buren (buurt) ook van plan zijn om de boiler af te koppelen en te verkopen.

[ Voor 22% gewijzigd door peauke op 19-02-2015 16:38 . Reden: extra info ]

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

• !null
Haha als jij hem gisteren hebt opgehaald dan wel, lucky bastard.
Ik begreep inderdaad dat de wijk ermee is uitgerust, maar verder betwijfel ik of deze apparaten zo vaak worden verkocht.

@Luiaard, kwamen die gebruikte spullen uit Duitsland via ebay of heb je daarvoor andere sites?

• Luiaard
Duitsland via Ebay.de. Goed in de gaten houden, regelmatig zoeken op termen als Solarthermie, Solarspeicher, Flachkollektor of Rohrenkollektor en dan gebruikt. Let wel op hoe ver het is, hoe groot het is en wat het weegt want je moet het wel zelf halen...
Ik heb hier trouwens nog een flinke vlakke plaat liggen mocht je nog wat zoeken.

Import van EVs

• migjes
snap ik.

mijn ketel is zo geconfigureerd dat hij maar in 1 stand draait (de laagste die hij kan ;) )
zijn verbruik is dan 0,59 m3 per uur. (heb ik na gemeten en klopt zeer redelijk)
3.515m3 was het gebruik.
dus 3.515/0,59m3 = 5,9 uur heeft hij gedraaid. (niet termostaat aan, maar brander zelf aan!)
(gecheckt met de log van de ketel zelf, en dat komt overeen.
ik kan ook de draai uren uitlezen (soms, blijft vaak nog hangen))

de ketel levert 5,5kW in de stand die hij draait.
5,9uur * 5,5kW = 32,7kW per 24 uur ingevoerd.
om mijn huis vrijwel continu op 21 graden te houden.

wil je dat met een andere warmte bron doen.
32,7/24 = 1,36kW nodig die 24 uur continu brand.
dus 1400W aan elektra kacheltje doet dan alles warm houden als hij continu brand.
daar voor gebruikt hij per dag een 33kWh.
(let op, dit is met een buiten temperatuur van +/- 1 graad!!!!!!!
kouder buiten betekend meer verlies en meer vermogen nodig.)

nu laten we een elga pakken met een carrier buiten unit (ik weet nog niks van die nieuwe buiten unit)
als je dan opzoekt wat de cop is rond de 1 graad buiten temperstuur zit je rond de 3,5.
(met de mits en maar dat je systeem wel met 35 graden cv water kan werken, zoals in mijn huis.
zo niet de cop opzoeken die je hebt met jouw temperatuur)
dus 33/3.5 = 9,4kWh.

er zijn wel een hoop mitsen en maren, helaas.
er word bijvoorbeeld geen rekening gehouden met de hoeveelheid water in de lucht, dat maakt de cop beter.
maar je moet er ook weer niet te bang voor zijn.
stel je haalt hele mooie cop's in het voor en najaar, dat kan al zoveel goed maken dat een lagere cop voor een paar dagen per jaar weer goed maakt. ;)

en anders om rekenen is ook goed, met de carrier(oude elga).
stel het is -10 buiten en de cop zakt naar de 2,2.
dan heb je nog steeds 24 uur * 1kW * 2,2 cop = 52kW die dag je huis in gekregen.
maar of dat genoeg is om jouw huis warm te houden :?
met een gebruik van 8,26m3, heb ik daar mijn twijfels over.
dat klinkt als: of meer isoleren of zwaardere warmte pomp.
(tip: isoleren is vaak goedkoper ;) )

het is allemaal een beetje grof gerekend, maar ga maar eens spelen met de berekening voor je zelf.

Verwijderd

klopt vrij grof / vrij aardig migjes.
ik heb met dat radiatortje getest op een plugwise plug in 2011 en zag ongeveer hetzelfde.
tot 0c hielt de bcc rad-150 (met thermostaat) het gewoonweg warm.
het was eigenlijk een babykamer device, maar heeft me erg goed geholpen met inzicht :
http://www.bcc.nl/huishou...e-radiator-rad150e(40600)
de baby kamer word inmiddels x2 lekker ge-elgaa`ed, en er word ook lekker warm over de grond gebuikschuift.
de warmtepomp+pv is een kostbaarheid, heeft niet zoveel met geld te doen, wel met nut.

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:55
@migjes:
Je vergeet volgens mij dat de COP hoger wordt als de WP in deellast draait. Ik ben de afgelopen dagen een beetje de specificaties goed gaan lezen en dat is echt een enorm verschil:
Bij de Daikin Ururu zie ik dat bij 7C buitentemperatuur de
COP@100% = ~4,6
COP@30% = ~7,3
Dat is maar liefst een 60% hogere COP bij 30% deellast. Dat betekend dat je 60% meer warmte krijgt voor je kWh-tjes als je WP rustig in deellast pruttelt! Dat is het verschil tussen een pre-VR ketel en een getunede HR ketel om het even naar gas termen te vertalen.

Dit verklaart ook waarom nachtverlaging met een WP een slecht idee is. Je WP moet die temperatuurverhoging 's ochtends met een hoog vermogen en dus een lage COP doorvoeren. Als je huis medium tot goed geïsoleerd is en je gaat niet op vakantie, dan is het waarschijnlijk efficiënter om de WP gewoon door te laten pruttelen op een laag vermogen met een hoge COP.

Dit bevestigd totaal wat sommige mensen hier al emperisch ondervonden hebben:
Nachtverlaging is kwelling uit de tijd van gasgestookte CV's en doorwaaiwoningen.

(Die 60% is voor de 5kW versie, de 2,5kW en 3,5kW hebben een minder groot verschil, vooral omdat ze bij 100% efficiënter zijn, omdat ze hetzelfde gebouwd zijn als de 5kW qua condensor en verdamper, maar een minder krachtige compressor/VFD hebben.)

• migjes
Verwijderd schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 12:42:
klopt vrij grof / vrij aardig migjes.
ik heb met dat radiatortje getest op een plugwise plug in 2011 en zag ongeveer hetzelfde.
tot 0c hielt de bcc rad-150 (met thermostaat) het gewoonweg warm.
het was eigenlijk een babykamer device, maar heeft me erg goed geholpen met inzicht :
http://www.bcc.nl/huishou...e-radiator-rad150e(40600)
de baby kamer word inmiddels x2 lekker ge-elgaa`ed, en er word ook lekker warm over de grond gebuikschuift.
de warmtepomp+pv is een kostbaarheid, heeft niet zoveel met geld te doen, wel met nut.
het blijft een grove schatting.
maar de berekening geeft wel inzicht ;)
en ja met zo een elektra radiator heb ik ook lopen testen.
(het testen was onvrijwillig :-( cv ketel kapot.)
maar je merkt dan wel vrij snel dat de theorie aardig werkt.
(nu nog de berekening van tomenergie testen, ben benieuwd wat er uit komt ;)
dat gaat nog iets verder en is nog een stuk preciezer.)
Paul C schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 13:02:
@migjes:
Je vergeet volgens mij dat de COP hoger wordt als de WP in deellast draait. Ik ben de afgelopen dagen een beetje de specificaties goed gaan lezen en dat is echt een enorm verschil:
COP@100% = ~4,6
COP@30% = ~7,3
Dat is maar liefst een 60% hogere COP bij 30% deellast. Dat betekend dat je 60% meer warmte krijgt voor je kWh-tjes als je WP rustig in deellast pruttelt! Dat is het verschil tussen pre-VR ketel en een getunede HR ketel om het even naar gas termen te vertalen.

Dit verklaart ook waarom nachtverlaging met een WP een slecht idee is. Je WP moet die temperatuurverhoging 's ochtends met een hoog vermogen doorvoeren en dus een lage COP doorvoeren. Als je huis medium tot goed geïsoleerd is en je gaat niet op vakantie, dan is het waarschijnlijk efficiënter om de WP gewoon door te laten pruttelen op een laag vermogen met een hoge COP.

Nachtverlaging is kwelling uit de tijd van gasgestookte CV's en doorwaaiwoningen.

(Die 60% is voor de 5kW versie, de 2,5kW en 3,5kW hebben een minder groot verschil, vooral omdat ze bij 100% efficiënter zijn, omdat ze hetzelfde gebouwd zijn als de 5kW qua condensor en verdamper, maar een minder krachtige compressor/VFD hebben.)
klopt, maar ik wou het niet meteen te moeilijk maken voor niek.
laat hem dit maar eerst eens begrijpen, dan komt de rest later wel ;)
uiteindelijk wil je wel een niet te dure warmte pomp dus zo klein mogelijk.
en dan is in deel last draaien bij de uiterste temperaturen een onmogelijkheid. ;)

edit:
nachtverlaging doe ik al jaren niet meer.
(een klein beetje nog maar, van 21 graden naar 19,5, maar dat is allen omdat ik beter slaap zonder brandende plof ketel op zolder. ;) )
het kost gewoon te veel energie om de vloerverwarming weer helemaal terug op temperatuur te krijgen.
(de gas cv krijgt gewoon te warm water terug uit de vloer als het meer als 2 uur achter elkaar moet verwarmen en dat kost rendement uit het gas.)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 20-02-2015 13:36 ]

Verwijderd

kick the fossiel habbit :nachtverlaging

• Rol-Co

Rol-Co

!null schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 19:15:
Haha als jij hem gisteren hebt opgehaald dan wel, lucky bastard.
Ik begreep inderdaad dat de wijk ermee is uitgerust, maar verder betwijfel ik of deze apparaten zo vaak worden verkocht.

@Luiaard, kwamen die gebruikte spullen uit Duitsland via ebay of heb je daarvoor andere sites?
Staan ook regelmatig op marktplaats, half jaar terug nog , die gast had 12 nieuwe met kleine beschadiging en gingen voor 500,- weg. Dan heb je nieuw.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:07

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Paul C schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 13:02:
@migjes:
COP@100% = ~4,6
COP@30% = ~7,3
Dat is maar liefst een 60% hogere COP bij 30% deellast. Dat betekend dat je 60% meer warmte krijgt voor je kWh-tjes als je WP rustig in deellast pruttelt! Dat is het verschil tussen een pre-VR ketel en een getunede HR ketel om het even naar gas termen te vertalen.

Dit verklaart ook waarom nachtverlaging met een WP een slecht idee is. Je WP moet die temperatuurverhoging 's ochtends met een hoog vermogen en dus een lage COP doorvoeren. Als je huis medium tot goed geïsoleerd is en je gaat niet op vakantie, dan is het waarschijnlijk efficiënter om de WP gewoon door te laten pruttelen op een laag vermogen met een hoge COP.

Geldt dit voor alle warmtepompen? Dat zou namelijk ook prima kunnen verklaren waarom meer mensen zo'n hoge COP ervaren.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:55
mkleinman schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 16:39:
[...]

Geldt dit voor alle warmtepompen? Dat zou namelijk ook prima kunnen verklaren waarom meer mensen zo'n hoge COP ervaren.
Ik denk niet dat die 60% veralgemeniseerbaar is, maar een dergelijk effect zal wel samenhangen met frequentiegestuurde warmtepompen. Dat de efficiëntie negatief gecorreleerd is aan de snelheid waarmee een proces plaats vindt is ook gewoon basisprincipe van de thermodynamica.

Wat mij vooral opviel is dat het in dit specifieke geval zo'n groot effect heeft. Toevallig heb ik voor de Daikin Ururu gegevens bij vollast en bij deellast, maar als je dat voor een andere WP ook kunt vinden, dan kun je het daarvoor natuurlijk ook gewoon bepalen.

[ Voor 20% gewijzigd door Paul C op 20-02-2015 17:29 ]

• Luiaard
Zo, huis staat lekker vol dozen. 8kW warmtepomp van Atlantic binnen. Zelfde als Fujitsu general waterstage. Deukje aan de zijkant van de binnenunit scheelde veel geld. Verder gewoon nieuw 😎. Eens kijken waar we het gaan plaatsen.

Import van EVs

• koevlaas2
Luiaard schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 19:54:
Zo, huis staat lekker vol dozen. 8kW warmtepomp van Atlantic binnen. Zelfde als Fujitsu general waterstage. Deukje aan de zijkant van de binnenunit scheelde veel geld. Verder gewoon nieuw 😎. Eens kijken waar we het gaan plaatsen.
Met een beetje geluk en vakmanschap tik je de deuk er zo grotendeels weer uit, tel uit je winst.

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:31
Met een beetje geluk OF vakmanschap :)

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe F2120-16+VVM S320; LTV: Jaga’s met DBH; 2 Daikin airco’s; 4 PiB’s Sigenergy 17kW 36kWh; laadpaal, 2 EV’s

• Gasschuif

Gasschuif

Paul C schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 17:27:
[...]

Ik denk niet dat die 60% veralgemeniseerbaar is, maar een dergelijk effect zal wel samenhangen met frequentiegestuurde warmtepompen. Dat de efficiëntie negatief gecorreleerd is aan de snelheid waarmee een proces plaats vindt is ook gewoon basisprincipe van de thermodynamica.

Wat mij vooral opviel is dat het in dit specifieke geval zo'n groot effect heeft. Toevallig heb ik voor de Daikin Ururu gegevens bij vollast en bij deellast, maar als je dat voor een andere WP ook kunt vinden, dan kun je het daarvoor natuurlijk ook gewoon bepalen.
Inderdaad, ik heb het hier al vaker gepost, bij minder freon flow neemt het oppervlak van condensor en verdamper relatief toe. En dus het rendement, analoog aan thermodynamica en de CV ketel, die draait op minimum last ook op max rendement.

Dat is een van de redenen waarom er hier in huize Gasschuif (3 stuks L-L weliswaar) hangen, ik heb ze nog nooit in bedrijf met alle drie op vollast betrapt, sterker nog, hier wel nachtverlaging, dat is alle drie uit. Daarna de volgende morgen op de timer gestaffeld in. Heel even volgas, na 10 a 15 min weer deellast.
De Daikin in het achterhuis heb ik nog nooit hoger dan 200 W na opstart gezien, zelfs bij min 4 C.
De woonkamer draait bij min 4 rond de 500 a 600 W, max. is 1,7 kW. De slaapkamer blijft dan hangen rond de 350 W, maar die gaat om 10.30 h uit 8)

Gasschuif ziet visioenen van een 9 kW ELGA met super groot modulatie gebied

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:26
Ik zit zelf hier met een gasverbruik van zo'n 600-700 m³ voor verwarming.
Tussenwoning en we vinden 19 graden meestal wel warm genoeg.

Mijn huidige ketel (intergas Kombi Kompact HR 22, prima ding, nooit problemen mee) heeft het in een zucht en een scheet warm. (Maximum vermogen is al begrensd op zijn laagst, watertemperatuur is omlaag naar 55, zoveel mogelijk al getuned)

Wat kost een beetje warmtepomp dezer dagen? Inclusief installatie ben je zo 4k verder geloof ik, of heb ik een verkeerd beeld van de prijs?

Vraag me af of ik hier een L/W warmtepomp wel rendabel kan krijgen. (In de zin van dat ik hem toch wel na een jaar of 10-12 'uit' heb, op basis van de huidige situatie)
Ik heb geen ruimte voor een boilervat (ook geen wandmodel) dus sanitair warmwater ga ik toch uit m'n gasketel willen halen. Die moet dus blijven, inclusief gasaansluiting en onderhoud. (Tenzij ik een doorstroomverwarmer op elektra ophang, maar die zijn ook niet gratis)
Ik heb bovendien ook nog wat isolatieklusjes op de planning staan waarmee ik nog wel 50-100 kuub van het verbruik af hoop te snoepen.

Grove schatting is dat ik een warmteverlies heb (bij een delta-T van 20 graden) van ca. 3 kW (inclusief ventielatieverlies.
Dat is erg weinig, maar het is dan ook maar een kleine tussenwoning zonder zolder. (Dat is wel weer balen, want daardoor heb ik weinig ruimte voor een buffervat en dergelijke)

Ik denk dat ik gewoon maximaal moet isoleren, PV leggen en ieder jaar gewoon een andere energieleverancier voor de gek houden met zijn welkomstpremies :+

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-11 15:28
NovapaX schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 23:05:
Tussenwoning en we vinden 19 graden meestal wel warm genoeg.

Mijn huidige ketel (intergas Kombi Kompact HR 22, prima ding, nooit problemen mee) heeft het in een zucht en een scheet warm. (Maximum vermogen is al begrensd op zijn laagst, watertemperatuur is omlaag naar 55, zoveel mogelijk al getuned)

Wat kost een beetje warmtepomp dezer dagen? Inclusief installatie ben je zo 4k verder geloof ik, of heb ik een verkeerd beeld van de prijs?

Vraag me af of ik hier een L/W warmtepomp wel rendabel kan krijgen. (In de zin van dat ik hem toch wel na een jaar of 10-12 'uit' heb, op basis van de huidige situatie)
Ik heb geen ruimte voor een boilervat (ook geen wandmodel) dus sanitair warmwater ga ik toch uit m'n gasketel willen halen. Die moet dus blijven, inclusief gasaansluiting en onderhoud. (Tenzij ik een doorstroomverwarmer op elektra ophang, maar die zijn ook niet gratis)
Ik heb bovendien ook nog wat isolatieklusjes op de planning staan waarmee ik nog wel 50-100 kuub van het verbruik af hoop te snoepen.

Grove schatting is dat ik een warmteverlies heb (bij een delta-T van 20 graden) van ca. 3 kW (inclusief ventielatieverlies.
Dat is erg weinig, maar het is dan ook maar een kleine tussenwoning zonder zolder. (Dat is wel weer balen, want daardoor heb ik weinig ruimte voor een buffervat en dergelijke)

Ik denk dat ik gewoon maximaal moet isoleren, PV leggen en ieder jaar gewoon een andere energieleverancier voor de gek houden met zijn welkomstpremies :+
Wat hij kost hangt van veel factoren af, wat wel een feit is dat ik elk jaar 500 euro aan vastrecht (stadsverwarming) en bijkomende kosten uitspaar. Dat is met een 22 cent per kW/h 2272 kW/h. Voor dit stookjaar staat de teller op nog geen 1300 kW/h. Dat is inclusief warm sanitair water. Nog ongeveer 1000kW/h te gaan en ongeveer een maand tot de lente 8) .

Dus rendabel, ja dat is hij zeker. Bij mij althans. Dat zengt natuurlijk niets over een andere situatie.
Normaal betaalde ik 500 euro vastrecht + 35 GJ a 22 euro ==> 1270 euro.
Op jaarbasis verwacht ik op +- 3000kWh uit te komen / 22 cent ==> 660 euro.
Besparing is dan zo'n 600 euro. In werkelijkheid is het nog wat groter omdat ik ongeveer de helft van die 3000kWh zelf opwek, ik betaal dus geen 22 cent per kWh :*)

• NovapaX
Hoe verwarm jij je sanitair warmwater?

Ik zit met veel minder vastrechtkosten en gas is ook goedkoper dan warmte geloof ik. (Je moet Peter eens horen over de warmtewoeker :o )

Sparql TV wiki

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Welk vermogen heeft jou waterstage ook alweer? Jij gebruikt ook geen buffervat had ik gelezen ergens op het forum, alleen hygiëne boiler voor tapwater.

Ik zit nog steeds in conclaaf met stadsverwarming, willen mij wel aan vastrecht vastleggen zo'n € 285,= per jaar ondanks dat ik die stadsverwarming dan niet meer gebruik. Voor het voorkomen van lekkage......
Anders willen ze de buizen onder mijn huis verplaatsen, op mijn kosten dan welteverstaan.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-11 05:57
NovapaX schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 23:05:
...
Zelfs als je een COP van 5 zou halen kom je dan niet rond: je gasaansluiting blijft, dus de kosten voor de ketel, onderhoud ervan en vastrecht voor gas blijven allemaal. Met de huidige tarieven bespaar je bij een COP van 5 ca. 165 euro per jaar, dus TVT van rond de 24 jaar.

De enige oplossingen daarvoor zijn zoals Eric meer PV in te zetten om de kosten van de elektriciteit te verlagen, of door het gas helemaal eruit te doen. Dan kan het allemaal makkelijk uit.

• TLer
Ik heb daar een boiler voor staan. 300L met daarin een spiraal welke door de WP wordt opgewarmd tot 50 graden. Eens per week worden dat er 60 ivm legionella.

Ik heb slechts een 6kW model genomen en ben daar eigenlijk heel blij mee. Met temperaturen zo rond de 0 graden draait hij lekker rustig. Het gemiddelde vermogen over een hele dag ligt op de koudste dag op 700Watt. Dan is het in huis lekker warm (20 graden) en wordt er warm tapwater gebruikt. Hij draait dus veelal in deellast. Enkel bij het maken van warm water draait hij op vol vermogen.\
Ik zit nog steeds in conclaaf met stadsverwarming, willen mij wel aan vastrecht vastleggen zo'n € 285,= per jaar ondanks dat ik die stadsverwarming dan niet meer gebruik. Voor het voorkomen van lekkage......
Anders willen ze de buizen onder mijn huis verplaatsen, op mijn kosten dan welteverstaan.
Je bent gekke Harrie toch niet? Zijn die buizen een eindpunt, of lopen ze door naar de buren? Als ze doorlopen slaat het natuurlijk nergens op..... Als het een eindpunt is, dan is er misschien een technische rede voor?

Je kan ook gewoon niet meer betalen. Dan sluiten ze je vanzelf wel af :+ Wel eerst netjes je contract opzeggen.

[ Voor 37% gewijzigd door TLer op 20-02-2015 23:54 ]

Verwijderd

De enige oplossingen daarvoor zijn zoals Eric meer PV in te zetten om de kosten van de elektriciteit te verlagen
de toekomst en strategie bepaald de tvt, zo is hier de warmtevraag bijna verdubbelt door 2 kleintjes.
bij gas blijven is gewoonweg geen optie, dan roep ik 24 jaar ww+cv op gas ?

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

TLer schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 23:50:
Ik heb daar een boiler voor staan. 300L met daarin een spiraal welke door de WP wordt opgewarmd tot 50 graden. Eens per week worden dat er 60 ivm legionella.

Ik heb slechts een 6kW model genomen en ben daar eigenlijk heel blij mee. Met temperaturen zo rond de 0 graden draait hij lekker rustig. Het gemiddelde vermogen over een hele dag ligt op de koudste dag op 700Watt. Dan is het in huis lekker warm (20 graden) en wordt er warm tapwater gebruikt. Hij draait dus veelal in deellast. Enkel bij het maken van warm water draait hij op vol vermogen.\

[...]

Je bent gekke Harrie toch niet? Zijn die buizen een eindpunt, of lopen ze door naar de buren? Als ze doorlopen slaat het natuurlijk nergens op..... Als het een eindpunt is, dan is er misschien een technische rede voor?

Je kan ook gewoon niet meer betalen. Dan sluiten ze je vanzelf wel af :+ Wel eerst netjes je contract opzeggen.
Die buizen lopen door naar de buren, verplaatsen is ook je reinste onzin. Die buizen zijn niet van mij, dus ga er ook niet voor betalen 8)7
Maar na een persoonlijk gesprek met de directie begreep ik er wel uit dat ik de eerste ben die zo fanatiek is met afsluiten. Nog nooit eerder voorgekomen, dus ze zijn bang dat meerdere mensen mijn voorbeeld volgen. Dus willen ze blijven cashen in de hoop dat ik erin trap. Nee, ik ben dus geen Gekke Harrie.

En niet betalen zijn ze nogal gevoelig voor, binnen 6 weken zit je in de rechtbank.
Geen zin in, die rechters zijn niet van deze wereld, de uitkomsten van die processen zijn nogal onvoorspelbaar .

Maar ik ben wel gaan dreigen met Energie commissie en acr, daar werden ze wel zenuwachtig van.
Ik wacht op het volgende voorstel :+

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

• TLer
Dat is exact mijn situatie. Wie is je energie boer? Bij de NUON zal je zeker niet de eerste zijn, en ook niet de laatste.

Je kan via www.aansluitingen.nl je aansluiting laten vernietigen zoals dat zo mooi genoemd wordt. als ik je zo aan hoor zal het enkel het verwijderen van de installatie in de meterkast betreffen. Daar hebben ze bij mij uiteindelijk 99 excl. btw voor gerekend. Meer is ook niet redelijk, in 15 minuten reed de monteur weer weg.

Dat ze bang zijn dat andere volgen is niet jouw probleem. Ze hebben de aansluiting maar te slopen tegen redelijke kosten.

[ Voor 65% gewijzigd door TLer op 21-02-2015 23:52 ]

• Luiaard
TLer, heb jij foto's van jouw installatie ter inspiratie? Wat mij opvalt in de installatiehandleiding is dat de koelleidingen niet vanaf de buitenunit eerst naar beneden mogen. Ik heb het plaatje hier ook voorbij zien komen. Ik had dat nu juist wel mooi gevonden om onder het huis door te gaan. Hoe heb jij dit gedaan?

Import van EVs

• TLer
Bij mij staan de buiten unit op de garage. De leidingen lopen langs de buitenmuur (in een koker) omhoog naar zolder waar de binnen unit hangt en de boiler staat. Ik kan morgen wel een plaatje schieten.

[ Voor 9% gewijzigd door TLer op 21-02-2015 23:54 ]

• Luiaard
Graag! Ik werk altijd alles het liefst zo netjes mogelijk weg.

De buitenunit kan bij mij naast het huis (hoekwoning) en de binnenunit komt waarschijnlijk op de tweede verdieping. Vliering waar de boiler staat zou ook kunnen, maar ik vind het wel fijn zicht te hebben op het bedieningspaneel vanuit een ruimte waar ik regelmatig ben. De vliering komen we niet dagelijks op.

[ Voor 46% gewijzigd door Luiaard op 22-02-2015 00:00 ]

Import van EVs

• TLer
Luiaard schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 23:57:
Graag! Ik werk altijd alles het liefst zo netjes mogelijk weg.

De buitenunit kan bij mij naast het huis (hoekwoning) en de binnenunit komt waarschijnlijk op de tweede verdieping. Vliering waar de boiler staat zou ook kunnen, maar ik vind het wel fijn zicht te hebben op het bedieningspaneel vanuit een ruimte waar ik regelmatig ben. De vliering komen we niet dagelijks op.
Hier is die dan.....

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xFhA18KLQAy2gETd4KcApSvb/thumb.jpg

• Luiaard
Dank je. Jij hebt dan niet meer zoveel hoogte te overbruggen zo vanaf je garage. Ik heb al zitten meten en puzzelen en kan op zich wel beneden de muur door en dan voor de rest via een koker naar boven waar nog meer buizen en leidingen liggen. Weer even wat gaatjes in mijn huis boren.

Import van EVs

• peauke
Wat ik heb begrepen van mijn installateur kan je ook starten met een zwanenhals en dan naar beneden onder de begane grondvloer naar de locatie waar je omhoog wil.

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

• NovapaX
Met de huidige PV prijzen zou ik bijna de CV ketel eruit knikkeren en gewoon een doorstroomverwarmer op elektra ophangen... In de keuken dan een kokend-water boiler voor het comfort.
DoucheWTW heb ik al, dus capaciteit van dat apparaat kan redelijk beperkt blijven.

En voor CV gewoon een warmtepomp.

Scheelt gasaansluiting (jaarlijks 162), ketelonderhoud (jaarlijks 50), gas (jaarlijks 300)
Kan dan voor zo'n 500 euro elektriciteit opstoken op warm water en verwarming te hebben.
Dat is zo'n 2300 kWh bij de stroomboer.

Uitgaande van gasverbruik 500 m³ voor verwarming zou dat overeenkomen met 5000 kWH warmtevraag, COP van 4 zou dan 1250 kWh elektra in de warmtepomp betekenen.
Hou ik nog ruim 1000 kWh over voor warm water.... 150 m³ gasverbruik voor warm water door een HR-ketel komt overeen met iets van 1200 kWh denk ik.
Zou dus aardig quite spelen met marktprijzen, maar dan is de aanschaf van de apparatuur nog niet terugverdiend, dat zou dan door de PV-installatie moeten gebeuren. (even uit mijn hoofd gerekend zou dat iets van 12 jaar zijn.)

Bedenk me nu wel dat ik iets vergeet... moet nog ergens op koken natuurlijk...
Ach, het was een leuk gedachtenexperiment. Laat het nog maar even pruttelen in mijn achterhoofd.

Edit: Voor die 1200 kWh aan warm water kan ik natuurlijk ook gewoon mijn gasaansluiting en ketel houden. 8)7, kan ik ook gewoon blijven koken.

Conclusie: Warmtepomp is leuk, zou 1500 Wp aan extra PV betekenen (1750 euro)
4000 euro warmtepomp + 1750 euro PV = 5750 euro.
Vermeden kosten: 320 euro per jaar aan gas, 17 jaar tvt.
Ik wacht wel even tot mijn volgende huis waar ik het dan gelijk goed kan doen :+

Sorry voor dit warrige en landradige gedachtenexperiment. Heb gewoon m'n gedachten uit zitten tikken... nu is het in ieder geval uit mijn hoofd en kan ik zo lekker slapen O-)

[ Voor 18% gewijzigd door NovapaX op 22-02-2015 21:28 ]

Sparql TV wiki

• Tomexergie
NovapaX schreef op zondag 22 februari 2015 @ 21:21:
it: Voor die 1200 kWh aan warm water kan ik natuurlijk ook gewoon mijn gasaansluiting en ketel houden. 8)7, kan ik ook gewoon blijven koken.

Conclusie: Warmtepomp is leuk, zou 1500 Wp aan extra PV betekenen (1750 euro)
4000 euro warmtepomp + 1750 euro PV = 5750 euro.
Vermeden kosten: 320 euro per jaar aan gas, 17 jaar tvt.
Ik wacht wel even tot mijn volgende huis waar ik het dan gelijk goed kan doen :+

Sorry voor dit warrige en landradige gedachtenexperiment. Heb gewoon m'n gedachten uit zitten tikken... nu is het in ieder geval uit mijn hoofd en kan ik zo lekker slapen O-)
Leuke gedachte spinsels; een WP voor 4000 euro om maar 600m3 aargas weg te drukken is gekkewerk. Maar als je een kleine lucht/lucht split WP kan plaatsen bv Mitsubishi SRK20 met 3kW verwarmingvermogen en voor de prijs van 899 Euro + een kanaaltje met ventilator om de warmte in je huis te verspreiden en nog een hoge COP ook voor dat geld.

Met mijn programma berekende ik: bij 660m3 voor CV wordt het met dit ding:

Nog maar 13m3 aardgas voor wat piekjes nodig
en 1180 kWk elektriciteit
Besparing 180 Euro per jaar TVT 5 jaar.

Misschien wordt je er morgen goed wakker van.

• Luiaard
peauke schreef op zondag 22 februari 2015 @ 20:29:
Wat ik heb begrepen van mijn installateur kan je ook starten met een zwanenhals en dan naar beneden onder de begane grondvloer naar de locatie waar je omhoog wil.
Tsja in de handleiding staat (jouw eigen post) daar rechtsonderin:
peauke schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 08:47:
de specifieke bladzijde uit de handleiding.
[afbeelding]
Maar ik zal nog even navraag doen alvorens te gaan boren.

Import van EVs

• NovapaX
Het grote nadeel van een lucht-lucht warmtepomp vind ik de verspreiding van de warmte in huis.
(en het comfort in de badkamer)
Zeker als het echt goed koud is wil ik op de (kinder)slaapkamer aan kunnen zetten. En in de badkamer mag van mij de verwarming wel wat vaker aan, ook als het minder koud is buiten. (anders koude vloer)
Met een lucht-lucht wil dat natuurlijk niet echt lukken.

Voordeel van een L/L is wel dat je ook goed kan koelen, dat lukt met radiatoren (zonder ventilatoren) niet echt natuurlijk. En in de zomer kan het flink warm worden bij ons boven. (plat dak)

Bij de achterburen stonden ze vanochtend precies een buitenunit van een warmtepomp naar boven te tillen. Denk een lucht-lucht voor koeling. (betwijfel of ze hem ook gaan gebruiken voor verwarming, misschien wel omdat ze hem nu al plaatsen)

[ Voor 10% gewijzigd door NovapaX op 23-02-2015 09:00 ]

Sparql TV wiki

• peauke
@Luiaard

Daarom eerst een zwanenhals (buiten). Dus eerst even omhoog en dan omlaag, door de muur, onder de begane grond en naar het punt waar je omhoog wil komen.

Het is niet dat je helemaal niet onder de aansluiting mag komen volgens mij. Je moet alleen eerst omhoog (boven de aansluiting) voordat je eronder mag komen.

• Tomexergie
NovapaX schreef op maandag 23 februari 2015 @ 08:59:
Het grote nadeel van een lucht-lucht warmtepomp vind ik de verspreiding van de warmte in huis.
(en het comfort in de badkamer)
Zeker als het echt goed koud is wil ik op de (kinder)slaapkamer aan kunnen zetten. En in de badkamer mag van mij de verwarming wel wat vaker aan, ook als het minder koud is buiten. (anders koude vloer)
Met een lucht-lucht wil dat natuurlijk niet echt lukken.
De verdeling van warmte is inderdaad het probleem. Zelfs bij mijn 2000m3 aardgas voor CV is deze lucht/lucht unit aantrekkelijk:
nog maar 480m3 aardgas en extra 2700 kWk elektriciteit bespaart 380 Euro per jaar TVT 2,2 jaar.
Op primaire energie(duurzaamheid doelstelling) 40% besparing voor een unit van nog geen 900 Euro!!!
Welke innovatieve geest heeft een oplossing voor dit probleem?
Binnenunit in een bak CV water plaatsen? In een geloten lucht circulatie er een lamellen convector bij plaatsen, of kijken of en een goedkoop multi-split systeem is met c.a. 5 binnen units enz enz . Is er een ei van Columbus?

• NovapaX
Daarom gaat mijn voorkeur uit naar een lucht-water warmtepomp... maar die zijn nog een stuk duurder...
Best opmerkelijk want volgens mij zit er een stuk minder techniek en bewegende delen in een water-binnenunit. (geen ventilator met richtbladen, geen ingewikkelde afstandsbediening enzo, volgens mij zit er niet eens een pomp in, maar dat weet ik niet zeker...)

Sparql TV wiki

• peauke
Tomexergie schreef op maandag 23 februari 2015 @ 10:20:
[...]

De verdeling van warmte is inderdaad het probleem. Zelfs bij mijn 2000m3 aardgas voor CV is deze lucht/lucht unit aantrekkelijk:
nog maar 480m3 aardgas en extra 2700 kWk elektriciteit bespaart 380 Euro per jaar TVT 2,2 jaar.
Op primaire energie(duurzaamheid doelstelling) 40% besparing voor een unit van nog geen 900 Euro!!!
Welke innovatieve geest heeft een oplossing voor dit probleem?
Binnenunit in een bak CV water plaatsen? In een geloten lucht circulatie er een lamellen convector bij plaatsen, of kijken of en een goedkoop multi-split systeem is met c.a. 5 binnen units enz enz . Is er een ei van Columbus?
De bak cv-water kan misschien een WP boiler zijn, waarbij de warme lucht uit de binnenunit naar de WP boiler gaat. De boiler gebruiken als buffer voor CV-circuit. Of het werkt en energetisch verantwoord is zou ik niet weten. Alleen een gedachte :)
NovapaX schreef op maandag 23 februari 2015 @ 10:35:
Daarom gaat mijn voorkeur uit naar een lucht-water warmtepomp... maar die zijn nog een stuk duurder...
Best opmerkelijk want volgens mij zit er een stuk minder techniek en bewegende delen in een water-binnenunit. (geen ventilator met richtbladen, geen ingewikkelde afstandsbediening enzo, volgens mij zit er niet eens een pomp in, maar dat weet ik niet zeker...)
Mijn binnenunit heeft in ieder geval wel een pomp :P

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
wat zit er eigenlijk allemaal in de binnen unit?

zit de compressor in de binnen unit of buiten?

misschien een lucht lucht zelf ombouwen naar lucht water
de warmte wisselaar vervangen daar een water variant

• peauke
Dit zit er in mijn binnenunit

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropboxusercontent.com/u/32674728/WP/binnenunit.jpg

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
dan zit het moeilijke dus in de buiten unit

dan zou je een condensor voor in een buffervat moeten hebben
en zelf wat regel spul maken
en een buiten unit

waarom een lucht lucht dan zoveel minder kost dan een lucht water???

• Niek_
migjes schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 12:23:
[...]

snap ik.

mijn ketel is zo geconfigureerd dat hij maar in 1 stand draait (de laagste die hij kan ;) )
zijn verbruik is dan 0,59 m3 per uur. (heb ik na gemeten en klopt zeer redelijk)
3.515m3 was het gebruik.
dus 3.515/0,59m3 = 5,9 uur heeft hij gedraaid. (niet termostaat aan, maar brander zelf aan!)
(gecheckt met de log van de ketel zelf, en dat komt overeen.
ik kan ook de draai uren uitlezen (soms, blijft vaak nog hangen))

de ketel levert 5,5kW in de stand die hij draait.
5,9uur * 5,5kW = 32,7kW per 24 uur ingevoerd.
om mijn huis vrijwel continu op 21 graden te houden.

wil je dat met een andere warmte bron doen.
32,7/24 = 1,36kW nodig die 24 uur continu brand.
dus 1400W aan elektra kacheltje doet dan alles warm houden als hij continu brand.
daar voor gebruikt hij per dag een 33kWh.
(let op, dit is met een buiten temperatuur van +/- 1 graad!!!!!!!
kouder buiten betekend meer verlies en meer vermogen nodig.)

nu laten we een elga pakken met een carrier buiten unit (ik weet nog niks van die nieuwe buiten unit)
als je dan opzoekt wat de cop is rond de 1 graad buiten temperstuur zit je rond de 3,5.
(met de mits en maar dat je systeem wel met 35 graden cv water kan werken, zoals in mijn huis.
zo niet de cop opzoeken die je hebt met jouw temperatuur)
dus 33/3.5 = 9,4kWh.

er zijn wel een hoop mitsen en maren, helaas.
er word bijvoorbeeld geen rekening gehouden met de hoeveelheid water in de lucht, dat maakt de cop beter.
maar je moet er ook weer niet te bang voor zijn.
stel je haalt hele mooie cop's in het voor en najaar, dat kan al zoveel goed maken dat een lagere cop voor een paar dagen per jaar weer goed maakt. ;)

en anders om rekenen is ook goed, met de carrier(oude elga).
stel het is -10 buiten en de cop zakt naar de 2,2.
dan heb je nog steeds 24 uur * 1kW * 2,2 cop = 52kW die dag je huis in gekregen.
maar of dat genoeg is om jouw huis warm te houden :?
met een gebruik van 8,26m3, heb ik daar mijn twijfels over.
dat klinkt als: of meer isoleren of zwaardere warmte pomp.
(tip: isoleren is vaak goedkoper ;) )

het is allemaal een beetje grof gerekend, maar ga maar eens spelen met de berekening voor je zelf.
Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Ik mis toch nog een aantal gegevens bij mezelf merk ik nu.
Je weet hoeveel kW je ketel levert in de stand waarop hij draait.
Ik weet op dit moment alleen dat ik de CV-temperatuur op 45 graden begrenst heb.
Kan wel een aanname doen, maar vraag me af of ik dan niet teveel variabelen krijg:
Je geeft aan dat je aan de hand van het gasverbruik kan terugrekenen dat je ketel 5,9 uur gedraaid heeft wat in totaal 3,515m3 heeft gekost en 32,7kW op 24 uurs basis.

Ik denk vrij zeker te weten dat onze ketel 24 uur achter elkaar heeft lopen pruttelen.
1m3 = 9,769kWh (als ik de verschillende website zo mag geloven)
8,26m3 = 80,7kWh in 24 uur
3,36 kW per uur (mits het CV-water 45 graden is) dat benodigd is.

Ik moet me hier eerst nog eens even wat verder in verdiepen..

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-11 18:06
Gasschuif schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 22:06:
[...]

Inderdaad, ik heb het hier al vaker gepost, bij minder freon flow neemt het oppervlak van condensor en verdamper relatief toe. En dus het rendement, analoog aan thermodynamica en de CV ketel, die draait op minimum last ook op max rendement.

Dat is een van de redenen waarom er hier in huize Gasschuif (3 stuks L-L weliswaar) hangen, ik heb ze nog nooit in bedrijf met alle drie op vollast betrapt, sterker nog, hier wel nachtverlaging, dat is alle drie uit. Daarna de volgende morgen op de timer gestaffeld in. Heel even volgas, na 10 a 15 min weer deellast.
De Daikin in het achterhuis heb ik nog nooit hoger dan 200 W na opstart gezien, zelfs bij min 4 C.
De woonkamer draait bij min 4 rond de 500 a 600 W, max. is 1,7 kW. De slaapkamer blijft dan hangen rond de 350 W, maar die gaat om 10.30 h uit 8)

Gasschuif ziet visioenen van een 9 kW ELGA met super groot modulatie gebied
Dan moet ik even denken aan mijn diy oplossing. Als ik de oude binnenunit ook buiten aan sluit dan heb ik een dubbel oppervlak en de compressor blijft gelijk. Of kan ik het niet zo bekijken?

• Gasschuif

Gasschuif

martijnr17 schreef op maandag 23 februari 2015 @ 21:41:
[...]

Dan moet ik even denken aan mijn diy oplossing. Als ik de oude binnenunit ook buiten aan sluit dan heb ik een dubbel oppervlak en de compressor blijft gelijk. Of kan ik het niet zo bekijken?
Het condensor oppervlak vergroten zal wat helpen, maar er is ook weer een fan nodig denk ik.
Je moet de winst meer zoeken in een overbemeten compleet op elkaar afgestemd systeem, met goede modulatie

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:31
Luiaard schreef op maandag 23 februari 2015 @ 08:02:
[...]

Tsja in de handleiding staat (jouw eigen post) daar rechtsonderin:
[...]
Maar ik zal nog even navraag doen alvorens te gaan boren.
Mijn L/L WP buitenunit-leidingen duiken van begane grond buiten meteen naar beneden de kruipruimte in. Om er 8 meter later weer uit te ontsnappen. Zonder zwanehals oid. En de WP werkt als de brandweer.

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe F2120-16+VVM S320; LTV: Jaga’s met DBH; 2 Daikin airco’s; 4 PiB’s Sigenergy 17kW 36kWh; laadpaal, 2 EV’s

• migjes
Niek_ schreef op maandag 23 februari 2015 @ 13:19:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Ik mis toch nog een aantal gegevens bij mezelf merk ik nu.
Je weet hoeveel kW je ketel levert in de stand waarop hij draait.
Ik weet op dit moment alleen dat ik de CV-temperatuur op 45 graden begrenst heb.
Kan wel een aanname doen, maar vraag me af of ik dan niet teveel variabelen krijg:
Je geeft aan dat je aan de hand van het gasverbruik kan terugrekenen dat je ketel 5,9 uur gedraaid heeft wat in totaal 3,515m3 heeft gekost en 32,7kW op 24 uurs basis.

Ik denk vrij zeker te weten dat onze ketel 24 uur achter elkaar heeft lopen pruttelen.
1m3 = 9,769kWh (als ik de verschillende website zo mag geloven)
8,26m3 = 80,7kWh in 24 uur
3,36 kW per uur (mits het CV-water 45 graden is) dat benodigd is.

Ik moet me hier eerst nog eens even wat verder in verdiepen..
jep je moet je nog wat meer verdiepen in het systeem, maar rustig aan, komt wel goed.
geen enkele beslissing word goed genomen met haast. ;)

mijn CV ketel heeft een com/usb poort, en ik kan gewoon het aantal brander uren uit lezen.
en dat maakt het wel erg makkelijk.
ik heb totaal geen begrenzing op de temperatuur van het cv water zitten, als de ketel zou willen dan kan hij 70 graden warm water maken.
maar ik heb het systeem wel zo in gesteld dat hij uit zich zelf beslist dat water van tussen de 40-50 graden het beste is ;) .
(begrenzen op temperatuur is niet zo heel slim om te doen, je wil wel die lage temperaturen, maar niet omdat je het begrenst.)

1m3 = 9,769kWh?
ik weet dat het klopt, maar dat is wel een theoretisch getal.
dan zou de cv ketel wel 100% effectief moeten zijn en dat is hij niet. ;)
je mag blij zijn als hij 90% er uit haalt.
(en pas op met marketing verhalen en gegoochel met cijfers, hr ketels worden vaak wel eens van gezegd dat ze 107% rendement hebben 8)7, maar dat is een marketing verhaaltje en creatief rekenen, werkelijkheid is iets anders ;) )

ik denk niet dat je ketel 24uur gedraaid heeft.
dat zou namelijk betekenen dat je 8,26m3/24 = 0,34m3/u gebruikt in je ketel.
ik heb zelf nog geen ketel gezien die onder de +/- 0,45m3/u komt ;)
ik gok dat je ketel er een uur of +/-16 over heeft gedraaid.
(het gaat over uren dat de brander aan staat, niet het aantal uren dat de thermostaat aan staat.)
en dat zou een +/- 16*5,5kW= 88kW per dag geven.
we hadden al bepaald dat de cop op dat moment zo rond de 3,5 zou moeten zitten.
88/3,5= 25kWh die dag voor de verwarming.
en dat zou kun je dan moeten doen met een warmte pomp van 88kW/24u/3.5cop= 1kWh warmte pomp zoals de +/-elga.
of te wel dit had de elga nog net in zijn 1tje gered of net niet.

alleen de berekening door mij word nu zo grof en met zoveel aannames, dat ik het zelf ook niet geloof >:)
maar ik durf wel te zeggen, dat dit best veel gas gebruik is en je dus waarschijnlijk of een heel groot huis hebt of het een slecht isoleert huis is.

• Tomexergie
alleen de berekening door mij word nu zo grof en met zoveel aannames, dat ik het zelf ook niet geloof >:)
maar ik durf wel te zeggen, dat dit best veel gas gebruik is en je dus waarschijnlijk of een heel groot huis hebt of het een slecht isoleert huis is.
[/quote]

Hoi, dat valt wel mee, ik heb mijn programma nu "gebruikersvriendelijk?" op orde en kan met jouw huis een warmtepomp naar keuze invoeren. Je hebt veel interne warmte met al die computers, dat verstoort het plaatje en met een dagmeting kun je weinig doen.
Warmtepompen zijn heerlijk voor een energeek , leuk om aan te rekenen, een energiebespaarder met groot potentieel, maar on-berekenbaar als....................elga ha ha. :)

• Luiaard
Hoe sluit ik de warmtepomp nu aan op de zonneboiler? Ik heb een tweede spiraal, zodat ik de WP als bijverwarming voor de boiler kan gebruiken. Door middel van een driewegklep kan ik zorgen dat de WP bijspringt onder een bepaalde temperatuur. Dat betekent dat de boiler in de aanvoer moet komen.
Ik lees hier vaak over het boilervat opnemen in de retour van het CV-circuit voor verwarmingsondersteuning. Volgens mij zou dit hier ook aanvoer moeten zijn, namelijk de warmtepomp maakt bij verwarming water tussen 35 en 55 graden (instelbaar). De zonneboiler kan veel warmer worden. Dus de zonneboiler kan de temperatuur van dit water nog wat verder ophogen. Of heb ik het mis?

Ik zou eventueel ook nog een 3kW verwarmingselement in de boiler plaatsen voor ondersteuning van het geheel tijdens strenge winters.

Nog een vraag: Volgens de handleiding moet de warmtepomp op een 25A automaat met D-karakteristiek, maar ook achter een aardlekschakelaar. Een aardlekschakelaar is toch alleen nodig wanneer er ook wandcontactdozen deel uitmaken van de aansluiting?

[ Voor 22% gewijzigd door Luiaard op 25-02-2015 09:37 ]

Import van EVs

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-11 13:42
Net even een testje met de KS50 gedaan om mijn boiler van 279 liter te verwarmen.

Begintemperatuur was 9,5 graad. Na 1,5 uur was de boiler 26.5 graden.

De warmtecapaciteit van water is 4180 Joule per kilogram per Graad Celcius (toch?)

Dus dan zou de rekensom zijn :
4180 Joule x 279 liter = 1166220 Joule per graad verwarmen
1166220 x 17 graden = 19825740 Joule = 19825,74 KW per seconde

19825,74 / COP van 3.8 = 5217,3 seconden / 60 minuten = 86,95 minuten

COP van 3,8 had ik geschat, dus komt goed in de buurt van mijn 1,5 uur verwarmen

(de buitenunit staat nog te dicht op de muur, dus dat zou de mindere COP kunnen verklaren)

(Klopt deze gedachte gang een beetje?)

[ Voor 13% gewijzigd door alberthakvoort op 25-02-2015 16:09 ]

• peauke
Luiaard schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 09:16:

Nog een vraag: Volgens de handleiding moet de warmtepomp op een 25A automaat met D-karakteristiek, maar ook achter een aardlekschakelaar. Een aardlekschakelaar is toch alleen nodig wanneer er ook wandcontactdozen deel uitmaken van de aansluiting?
Volgens mij volgens NEN 1010 hoef je geen aardlek te plaatsen als deze rechtsteeks aansluit op de meterkast (automaat groep). Ik heb bij mij ook geen aardlek ertussen, kan nooit kwaad natuurlijk. :)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:02

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

alberthakvoort schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 15:12:
Gedachtegang klopt behalve dat kW per seconde, dat moet natuurlijk kilowattseconde zijn :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-11 11:57
peauke schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 16:57:
[...]

Volgens mij volgens NEN 1010 hoef je geen aardlek te plaatsen als deze rechtsteeks aansluit op de meterkast (automaat groep). Ik heb bij mij ook geen aardlek ertussen, kan nooit kwaad natuurlijk. :)
Je gaat met nattigheid aan de gang, denk dat een aardlekschakelaar wel handig is.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• alberthakvoort
Proton_ schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 17:02:
[...]

Gedachtegang klopt behalve dat kW per seconde, dat moet natuurlijk kilowattseconde zijn :)
O-)

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-10 21:50

Jack

MHz Matters

alberthakvoort schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 15:12:
Begin gaat goed, einde gaat verkeerd. Je gaat met je eenheden door elkaar :)

Watt = Joule per seconde.

Je hebt er 19825,74 kJ ingestopt in 1,5 uur tijd.
1,5 uur = 5400 seconden.
Oftewel 19825,74/5400= 3,67 kJ/s = 3,67kW aan vermogen. (oftewel de output van je WP)
Het elektrische opgenomen vermogen van je WP gedurende dat 1,5 uur moet je zelf even meten.
De output/input=COP.

Bij een COP van 3,8 zou er dus 0,966kW aan elektriciteit door de WP zijn verbruikt in de 1,5 uur dat het draaide, maar dat zal je dus met een energiemeter moeten controleren.
De COP hangt af van de buitentemperatuur, of je vollast/deellast draait, en in mindere mate de luchtvochtigheid. Dus dat kan je niet zo maar schatten met de gegevens uit jouw post.

[ Voor 24% gewijzigd door Jack op 25-02-2015 21:35 ]

[Specs]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Had die KS50 geen 1kW AC vermogen max? Met de aanname dat hij vollast draait bij het opwarmen van de boiler kom je dan een heel eind.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• alberthakvoort
Verbruik schommelde rond de 900 Watt

• Jack

Jack

MHz Matters

Bij COP van 3,8: 0,966kW en 1,5 uur lang = 0,644kWh

Bij 900W continu = 0,9kWh.
1,5 uur lang = 1,35kW
COP: 3,67/1,35 = 2,72 Foutje :+

COP: (3,67*1,5) / (0,9*1,5) = 4,08

[ Voor 18% gewijzigd door Jack op 25-02-2015 22:32 ]

[Specs]

• Proton_

Proton_

Team Welles

?
19825740 joule de boiler in / 5400 seconden = 3671 watt thermisch gemiddeld
3671 watt thermisch / 900 watt elektrisch = COP van 4

Alternatief: joule omrekenen in kWh.
19825 kJ in de boiler = 5.5 kWh
Warmtepomp elektrisch = 0.9 kW * 1.5h = 1.35 kWh
5.5kWh thermisch /1.35kWh elektrisch = COP van 4 (eenheidsloos, klopt)

[ Voor 42% gewijzigd door Proton_ op 25-02-2015 22:06 ]

• Jack

Jack

MHz Matters

Check. Je hebt gelijk. Ik haal de energie en vermogen door elkaar.
Ik heb het vermogen van de wp wel netjes maal 1,5 gedaan, maar het opgenomen vermogen van de boiler niet. Dit hoort idd 5,5kWh te zijn.
Het is al laat voor mij ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Jack op 25-02-2015 22:29 ]

[Specs]

• Tomexergie
Albert, bedankt voor deze interessante eerste gegevens. Inderdaad een COP van ongeveer 4. Maar het gaat erom bij welke temperatuurverschillen om te checken of de performance overeen komt met de TUV meting. De boilertemperatuur is natuurlijk veel lager dan de watertemperatuur uit de WP om de warmte via een spiraal over te dragen. Stel dat deze 10C hoger is dan de boiler. Gemiddeld dan 17+10= 27 C geleverd door de WP. Bij een buitentemp= 0C dan zou voor de KS50 met een Fcarnot van 0,35(TUV) de COP gemiddeld:

COP=0,35*(27+273)(27-0)= 4,3 moeten zijn en komt al aardig in de buurt.

Kun je nog aan meer gegevens komen?
Uitgaande watertemp van de WP wat was die gemiddeld bij welke buitentemperatuur?
De flow door de WP (kan bepaald worden met retour en aanvoer temperatuur en de 3,8kW warmte vermogen). Bij een lagere flow dan 800l/h stort de COP in elkaar door hoge temperatuur in de condensor en slechte warmteoverdracht in de boiler (spiraal?).

• alberthakvoort
Tom,

Als ik van de week tijd heb zal ik wat sensoren aan de warmtepomp monteren. Buitentemperatuur op dat moment zat rond de 5 graden.

Verwijderd

en de cv zone van de qsolar ging open en de wp zweeg verder, of pruttelt wat tot 300Wac
zo word er nu extra hard gesaldeert.
elk uur zon haalt nu 3 a 4 winteruren van de elga van de meter.
vorig jaar was de winter gewist op 10 april, eens kijken waar we nu naartoe gaan.
de meter giert achteruit, en de radiatoren worden warm, heerlijke techniek is het,
de wp ken eigenlijk niet zonder cv-zonneboilert.

atag qsolar+elga in cv via midden coil van de boiler.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2015 13:52 ]

Verwijderd

handige nieuwe kaart op wolken.buienradar.nl:
http://www.buienradar.nl/weerkaarten/luchtvochtigheid

• Luiaard
Zo, ik heb mijn koudemiddelleiding gelegd door het huis heen. Nu ligt het helemaal uit het zicht in de koker waar ook de ontluchting en dergelijke lopen en onder de keuken door. Enige zichtbare is een gat buiten aan de zijkant van het huis waar de buitenunit vlak naast komt te staan. Alleen nog een Stek-monteur om het t.z.t. aan te sluiten.

Ik kom er nog niet helemaal uit hoe het nu moet om de warmtepomp te laten integreren met mijn boilervat. Misschien is dit een vraag voor het zonneboiler-topic, maar ik zal hem eerst hier stellen.

De normale manier van aansluiten is d.m.v. een 3-weg klep. Hierdoor kan de warmtepomp de boiler verwarmen via de tweede spiraal. Dat is op zich prima, maar ik wil ook de warmte uit de boiler kunnen benutten wanneer er warmtevraag in het huis is en de boiler al lekker warm is. Heb ik dan een tweede pomp nodig en meerdere kleppen? Heeft iemand schema's of uitleg over de warmteondersteuning door de zonneboiler?

Import van EVs

Verwijderd

Hallo Allemaal.

Ik ben Sindskort aan de gang met een ll warmtepomp om mijn woning te verwarmen en zag nu deze bij de installateur op de site, is er iemand bekend mee?
Lijkt me leuk om gasloos te worden, dit lijkt me een geode oplossing?

http://www.climasense.nl/...190-warmtepompboiler.html

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2015 15:06 . Reden: aanvulling ]

Verwijderd

op zich wel een grappig idee om je l/l warme lucht te herwinnen voor sanitair water...
ja waarom niet ?

Verwijderd

het is eigenlijk dat hij buitenlucht aanzuigt om de warmtepomp te voeden, volgens de specs is de cop bij 2 gr aanzuig lucht 2.8, het omslag punt gas ongeveer dus.
Nu dacht ik,..... ik laat hem ook een beetje binnenlucht aanzuigen, dus een t stuk op de aanzuig zodat hij bv 70% buitenlucht en 30% binnenlucht doet???
Lijkt me erg leuk om koos gasloos te worden, kokek doe ik al elektrisch, huis verwarmen dmv een ururu sarara , en dan dit..

• !null
Dit soort dingen zijn juist bedoelt om binnenlucht aan te zuigen voordat je dit naar buiten gooit.
Hier ietsje goedkoper bij de buren: http://www.ebay.nl/itm/Mi...in_77&hash=item2a46fc8226
Dan heb je nog een aansluiting voor eventuele zonneboiler of andere toepassing.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Om de 600m³/uur te halen is het niet raar om ook wat buitenlucht bij te mengen :)

• Rol-Co

Rol-Co

!null schreef op zondag 01 maart 2015 @ 18:14:
Dit soort dingen zijn juist bedoelt om binnenlucht aan te zuigen voordat je dit naar buiten gooit.
Hier ietsje goedkoper bij de buren: http://www.ebay.nl/itm/Mi...in_77&hash=item2a46fc8226
Dan heb je nog een aansluiting voor eventuele zonneboiler of andere toepassing.
Of gewoon in NL voor minder

http://link.marktplaats.nl/m903505010

Die dingen staan overal tekoop.

:)

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:38
Klein verslagje ZB en ELGA combineren:
Ik heb een ZB met cv ondersteuning. Ik heb de elga interne NTC verplaatst naar vlak voor de omleiding van de radiator retour naar de ZB. hierdoor stuurt de elga op retour radiatorwater + x graden, ipv retour radiatorwater nadat de ZB deze weer heeft opgewarmd + X graden. het werkt goed : de elga draait wat meer uren en dan op een lager wattage).

En een vraag:
Ik heb de elga en cv (remeha) beiden op een eigen thermostaat.
Ik wil eigenlijk dat de elga uitschakelt als de CV aanslaat. en zodra de CV uitgaat weer aangaat.
De cv heeft een externe pomp uitgang. Die kan ik als schakelsignaal gebruiken. Kan ik daarmee op de elga binnenunit schakelen? of moet ik naar de digi ingang van de honeywell thermostaat toe?

Dat laatste zal in ieder geval werken (als CV aan -> externe pomp aan -> digi ingang doorgeschakeld -> honeywell stuurt op alternatief programma(b.v. 10 graden) en de Elga stop dus).

Echter de leidingbuis van de cv ruimte naar de thermostaten zit nogal vol, dus ik weet niet zeker of ik er 2 draden extra bij kwijt kan. Daarom is voor mij een vergelijkbare schakeling direct naar de ELGA binnenunit aantrekkelijker.
Iemand een suggestie?

[ Voor 0% gewijzigd door BarryH op 01-03-2015 18:49 . Reden: spelling correctie ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-11 22:42
Verwijderd schreef op zondag 01 maart 2015 @ 15:15:
op zich wel een grappig idee om je l/l warme lucht te herwinnen voor sanitair water...
ja waarom niet ?
Wel goed voor bestaande bouw, maar je bent nog steeds frisse lucht nodig, dus roosters. Ik zou bij nieuwbouw toch liever voor de Itho gaan met decentrale ventilatie.
Pagina: 1 ... 53 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.