De dip staat gewoon op radiatoren. Hij houd mijn huis gewoon goed op teperatuur de hele dag, 22 graden.
Ik vond het alleen vreemd dat er geen pieken en dalen in zitten.
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Misschien dat Martin er iets over kan zeggen.Aad schreef op maandag 09 februari 2015 @ 22:21:
De dip staat gewoon op radiatoren. Hij houd mijn huis gewoon goed op teperatuur de hele dag, 22 graden.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Lijkt beetje op mijn situatie. Ik vermoed dat er een evenwicht is in je systeem ( aanvoer ELGA / afgiftevermogen van je huis ).Aad schreef op maandag 09 februari 2015 @ 21:57:
Er valt sinds ik mijn verbruik van de ELGA meet dat hij over de hele dag bijna het zelfde verbruikt. Hij geeft op mijn Fritzdect een strakke lijn bij 876 W en dat de gehele dag. Zelfs als hij s´morgens de temperatuur omhoog moet brengen.
Zie : https://www.dropbox.com/s/tgs4w42fr84obje/verbruik.png?dl=0
of : https://dl.dropboxusercon...61567638/verbruik%201.png
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Bedankt voor deze informatie. Maar dan wat wel? Een warmtepomp is een technisch complex apparaat met een compressor, pijpen, warmtewisselaars en electronica/regeltechniek. Ik zou toch gaan voor een WP waar service bij geleverd kan worden en op lange termijn nog onderdelen zijn. Ik ga opnieuw zoeken en heb nog wel even tijd omdat het toch nog te koud is om mijn CV een paar dagen plat te leggen.koevlaas2 schreef op maandag 09 februari 2015 @ 18:52:
Ik ben afgelopen zaterdag op een duurzaamheid markt in Volendam geweest, daar heb ik iemand van Techneco gesproken. Deze meneer vertelde dat de levering van de ELGA voorlopig opgeschort is en dat de Toshiba eigenlijk te zwaar is voor de ELGA waardoor deze zijn vermogen van ca. 8 KW niet kwijt kan.
Verwijderd
Vergeet de stooklijn. De instelling van de stooklijndips wordt alleen gebruikt bij het aansturen van je ketel.Aad schreef op maandag 09 februari 2015 @ 22:21:
Ik heb inmiddels Techneco gebeld en informatie gekregen. Ze gaan de week het type buitenunit bepalen (Dus Toshiba was een mislukking?) Daarna moet dit worden ingepast in het ELGA concept en de levering kan dan wel een aantal maanden op zich laten wachten. Ik was uiteraard niet de enige die gebeld had. Ik sta dus voor de keuze, wachten op ELGA2 of een Chinees/Michl. Maar ik wil graag een bivalente regeling. Ik ben benieuwd naar de regeltechnische kant van KS50 van Albert. Werkt het goed met aan/uit sturen van de HR ketel (i.p.v. het aan/uit van het elektrische bijstook element)? Wie heeft er al ervaring met Michl?Verwijderd schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 11:31:
horenzeggen is geen goede basis aangevuld met wat aannames
heb je techneco gebeld ter verificatie van het hier gestelde ?
Verwijderd
Ik heb eventueel de handleiding voor je, staat al veel info in.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Martin,mkleinman schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 08:40:
[...]
Lijkt beetje op mijn situatie. Ik vermoed dat er een evenwicht is in je systeem ( aanvoer ELGA / afgiftevermogen van je huis ).
Wat gebeurd er als je de thermostaat 1 graad boven de ruimtetemperatuur zet en dat consequent vol houd? Kan je een aantal radiatoren op bijvoorbeeld de eerste verdieping dicht draaien? Veranderd er dan wat?
En als je hem een paar uur laat lopen? Mijn ELGA neemt ook een aanloop van rond de 950W naar 1.2kW wanneer de retourtemperatuur oploopt en de ELGA dus harder moet werken. Je dT is ook prima verder, die van mij is vergelijkbaar.Aad schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 14:53:
[...]
Martin,
Ik heb alle radiatoren uitgezet behalve die in de kamer en de badkamer. Ik stook alleen met LTV'S en heb geen vloerverwarming.
gemeten:
kamer temperatuur 21 graden
vraag 23 graden
Aanvoer 37 graden
Retour 32 graden
Persleiding 56 graden
Buiten temp 8 graden
verbruik is nu iets gestegen van 860 W naar 900 W dus niet veel verschil dan met alle radiatoren open.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ho Ho, die 5,1 kW weet je alleen als je de waterflow weet, en die staat niet in het rijtjemkleinman schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 15:02:
[...]
En als je hem een paar uur laat lopen? Mijn ELGA neemt ook een aanloop van rond de 950W naar 1.2kW wanneer de retourtemperatuur oploopt en de ELGA dus harder moet werken. Je dT is ook prima verder, die van mij is vergelijkbaar.
Blijkbaar heeft je ELGA het erg makkelijk om die 5.1kW af te geven aan je leidingsysteem.
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Verwijderd
Oke,mkleinman schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 15:02:
[...]
En als je hem een paar uur laat lopen? Mijn ELGA neemt ook een aanloop van rond de 950W naar 1.2kW wanneer de retourtemperatuur oploopt en de ELGA dus harder moet werken. Je dT is ook prima verder, die van mij is vergelijkbaar.
Blijkbaar heeft je ELGA het erg makkelijk om die 5.1kW af te geven aan je leidingsysteem.
Mag ik concluderen dat je zelf ook eventueel een bijbehorende buitenunit kunt zoeken, dus is deze versleten en er is een met een hoge COP te koop dan kan je je WP verbeteren ?Tomexergie schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 11:55:
[...]
Ik heb inmiddels Techneco gebeld en informatie gekregen. Ze gaan de week het type buitenunit bepalen (Dus Toshiba was een mislukking?) Daarna moet dit worden ingepast in het ELGA concept en de levering kan dan wel een aantal maanden op zich laten wachten. Ik was uiteraard niet de enige die gebeld had. Ik sta dus voor de keuze, wachten op ELGA2 of een Chinees/Michl. Maar ik wil graag een bivalente regeling. Ik ben benieuwd naar de regeltechnische kant van KS50 van Albert. Werkt het goed met aan/uit sturen van de HR ketel (i.p.v. het aan/uit van het elektrische bijstook element)? Wie heeft er al ervaring met Michl?
Eric, je kunt niet exact de flow uit de handleiding halen, want je weet de hydraulische weerstand van het afname systeem niet. Een pompgrafiek is hoogst onbetrouwbaar, want je weet het toerental niet.Verwijderd schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 15:48:
de flow kun je exact uit de wilo yonos handleiding halen :
linear max 4800liter per uur bij opvoerhoogte max 7,6 meter
linear 3 is dus 2400liter per uur, ik draai 3,3 dynamisch
dus ik jaag met alleen de elga aan >2500liter door de wisselaar (per uur)
dynamisch omdat de pomp teruggaat zodra de zonneboiler gaat meedoen, zo blijft de druk netjes 1,5bar bij ideale flow
[ Voor 13% gewijzigd door Gasschuif op 10-02-2015 20:06 . Reden: meter erbij geplakt ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Verwijderd
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2015 20:40 ]
Niet gevraagd, maar i.v.m. de bivalente werking denk ik dat ook de buitenunit wordt aangepast voor de ELGA, of omgekeerd, de binnenunit wordt aangepast voor een bepaald merk buitenunit.koevlaas2 schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 19:33:
[...]
Mag ik concluderen dat je zelf ook eventueel een bijbehorende buitenunit kunt zoeken, dus is deze versleten en er is een met een hoge COP te koop dan kan je je WP verbeteren ?
Verwijderd
Ik heb geen exact inzicht in je hydraulisch processchema, maar als de warmtemeter de flow door de Elga meet, en hij meet ook de dT daarbij die de condensor maakt, is het OK.Verwijderd schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 20:09:
je hebt gelijk maar ik doe rare dingen met een warmtemeter in de qsolar, ik kan de flow afstemmen op de opbrengst en houd hierbij de buitentemperatuur bij.
zo kwam ik tot 3,3 nu, maar verander nog maandelijks
ik zie duidelijke varianties in opbrengst uit de lucht bij diverse pompstanden.
ik zoek de pompstand waarbij de gevraagde temperatuur word bereikt na 2 uur (niet de cop, wel de waf)
daarna een turbo boost roind de <4c, dan zet ik de ketel gelijk (brander blijft uit pomp start ook hoge flow)
ik reken met 33 MJ/m3 uit de warmtemeter naar kWh(plugwise) de elga in.
de flow over de pomp en temperatuur is de variabele voor de maximale oogst
de handleiding van de yonos is een aardige indicatie als je niets meet, 2000 liter per uur is toch wel nodig om er 5kW uit te halen, maar om dat te doen met een cop van 4,6 is nog een hele toer.
de beste scop lijkt te zijn rond de +6c en pompstand rond 3.(na 1,5 jaar)
vind je mijn benadering logisch of slaat het nergens op ?

[ Voor 15% gewijzigd door Gasschuif op 10-02-2015 23:50 ]
De toevoeging van Techneco maakt de Carrier juist geschikt voor de Nederlandse markt, om met een HR ketel samen te werken. De Elga is in 2008 op de markt gekomen blijkt uit een studie van NOVEM; "marktstudie warmtepompen". De installatiesector heeft in die tussentijd geen innovaties gedaan en isTechneco nog de enige aanbieder van een bivalent betaalbaar systeem met een hoge COP. Blijkbaar zijn er weinig ondernemers die wat zien in WP's.Verwijderd schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 21:25:
hans liet het al eerder zien, het is low tech.
de software aanpassen is dat denk ik niet.
http://members.quicknet.nl/miekegrootes/tweakers/elga/ (link van hans eerder in het topic)
de bovenste print is carrier, de onderste de techneco regeling (ketel)
[ Voor 5% gewijzigd door !null op 11-02-2015 09:19 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
In Nederland ligt een gas-infrastructuur. Alls oude wonigen met een relatief hoog energiegebruik zijn daarop aangesloten. Uiteraard goed isoleren is het eerste om het huis ook geschikt te maken voor WP toepassing, maar de thermische eigenschappen van deze oude woningen zijn gewoon slecht. 100% dekking met een WP is daardoor gewoon duur. Met een WP die 50% van maximale vermogen kan leveren dek je 85% van de warmtebehoefte. Vandaar dat juist het bivalente systeem voor deze woningen economisch interessant is. Kort gezegd; Je (mis)gebruikt het aardgasnet dat er toch al ligt voor piekvermogen.!null schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 09:15:
Heb je opzich wel gelijk in, maar velen anderen zien de warmtepomp als verplaatsing van de gasrekening naar de elektrarekening met weinig voordeel, maar wel een forse investering. En bij het gemiddelde Nederlandse huis is het denk ik ook een slecht plan om een warmtepomp toe te passen (alsin, er is nog meer laaghangend fruit te pakken en als je dat niet gedaan hebt moet de warmtepomp te veel werken)
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat zodra je elektrisch gaat dat je het los kan koppelen van gas. Maar verder kijken mensen ook naar hun eigen energierekening en dan is het niet alsof de warmtepomp ineens een berg energie minder vreet. Het is een verplaatsing van de kosten met daarbij vaak wel enige winst, omdat een warmtepomp efficienter is.
Voor mij is dat ook bijna de enige reden om naar een warmtepomp te kijken, omdat deze het efficienter zal doen dan mijn gas cv ketel met mijn LTV en goede isolatie (lage warmtevraag), waar mijn CV staat te pendelen. En het me instaat stelt de gaskraan dicht te draaien, wat ook weer resulteert in lagere vastrecht enzo.
Daarom vind ik eerlijk gezegd zo'n bivelante regeling niet erg interessant. Wil het liefst die cv ketel dumpen en voor een simpelere oplossing gaan. Probleem blijft natuurlijk wel de extreem koude dagen waarin de warmtepomp slecht / inefficient werkt.
Klus page: http://klusthuis.blogspot.com
Simpel, met 1 systeem je hele huis kunnen verwarmen.liquid_ice schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 10:38:
Wat is voor jullie de reden geweest om een Lucht/Water WP te nemen ipv een lucht/lucht WP ?
(ik sluit mij gewoon bij !null aan.Tomexergie schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 09:50:
[...]
In Nederland ligt een gas-infrastructuur. Alls oude wonigen met een relatief hoog energiegebruik zijn daarop aangesloten. Uiteraard goed isoleren is het eerste om het huis ook geschikt te maken voor WP toepassing, maar de thermische eigenschappen van deze oude woningen zijn gewoon slecht. 100% dekking met een WP is daardoor gewoon duur. Met een WP die 50% van maximale vermogen kan leveren dek je 85% van de warmtebehoefte. Vandaar dat juist het bivalente systeem voor deze woningen economisch interessant is. Kort gezegd; Je (mis)gebruikt het aardgasnet dat er toch al ligt voor piekvermogen.
Uiteraard zou je nieuwe woningen geen aardgas aansluiting meer moeten geven, die kunnen met een kleine warmtepomp 100% dekken. Ik heb al huurwonigen gezien die alles elektrisch doen en waarbij de buitenunit van de WP in een fake schoorsteen is opgenomen.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
het kan nog simpeler, als ik mijn vloerverwarming continu op +/-25 graden hou, dan is het eigenlijk met deze buiten temperaturen lekker 20 graden in het huis.WoudseHoeve schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 12:54:
CV-ketel naast een WP kan de piek vraag voldoen.
Dat kan je ook oplossen met een buffer vat, kan je daar de snelle piekvraag mee oplossen.
CV leidingen lopen door buffer, WP warmt buffer op. simpel.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
veel te moeilijk.creon schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 14:59:
zou een buffervat werken om gasketel en warmte pomp te combineren
gasketel boven in de ketel laten invoeden
warmte pomp een heel stuk lager
uitgang buffer naar ketel/warmte pomp onder
dan kan de ketel zorgen dat het bovenste stukje van de buffer snel warm gemaakt wordt mocht het nodig zijn
voor de ketel heb je zo denk ik ook een stukje extra rendement omdat het water onder uit de ketel meestal het kouds is
de warmte pomp kan op zijn gemakje proberen de buffer op 60° te houden/brengen
richting de verwarming is het dan vanaf de bovenkant van de buffer het huis is
retour onder de ketel weer in
nadeel wat ik zo zie is dat je dus 3 pompen hebt lopen
1 ketel -> buffer
1 warmte pomp -> buffer
1 buffer -> huis
Verwijderd
Mooi resultaat , zit daar het sanitair heet water bij?Verwijderd schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 19:50:
eureka, ik denk dat ik het ideale werkpunt heb gevonden
@migjes enzo, de afwegingen zoals je doet bestaan dus, en de brainfart van creon werkt ook.
ik denk dat ik er nu ben, en de cop/scop toch 4,68 moet zijn voor de inmiddels niet meer leverbare elga+carrier, dat is best wel zuur als dat zo is en zo blijft.
ik heb over de optimale regeling dus nu 1,5 jaar gedaan, maar dan heb je ook wat.
koelen ga ik niet meer doen, zonde van de levensduur.
Verwijderd
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2015 20:47 ]
[ Voor 21% gewijzigd door Proton_ op 11-02-2015 21:48 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
[ Voor 95% gewijzigd door Dre op 11-02-2015 22:57 ]
Dit sommetje heb ik ook al een keer op dit forum gemaakt. Maar op een of andere manier blijven er liefhebbers voor de zonne-boiler. Als je ook nog een de investering meeneemt dan wordt het plaatje voor de zonneboiler nog ongunstiger (Ik heb het over een WP voor CV met boiler, dan is de extra inverstering een driewegklep en boiler van c.a. 600 Euro). En als je op vacantie bent in de zomer gaat de PV lekker salderen en je pilsje op het terrasje wordt betaald door de PV.Dre schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 22:09:
En daarbij kan je de warmte van een zonneboiler niet salderen, © eric-pvt (grapjuh mag toch)
Zonnepaneel kost grofweg 125 euro per vierkante meter en vacuumbuizen circa 350 euro per vierkante meter. Zelfs zonnepanelen met een effiency van >20% kan je makkelijk kopen voor dergelijke prijzen
Zonnepaneel met 20% efficiency = 206 kWh per jaar per m2 >>> ×4 COP = 825 kWh per jaar per m2.
[Edit]
2,5m2 vacuumbuis doet 5,1 GJ per jaar aldus het internet. Dat is dus 1417 kWh. Omgerekend per m2 zit je op 567 kWh per jaar. Een 20% efficient zonnepaneel en een warmtepomp met een SCOP van 2,8 is voldoende voor dezelfde opbrengst per m2. Of !null het belangrijk vind om een hoge opbrengst per m2 te halen weet ik niet(misschien heeft ie andere motivatie(s))
[ Voor 61% gewijzigd door !null op 12-02-2015 09:35 ]
ik kan die goed verklaren.Tomexergie schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 07:09:
[...]
Dit sommetje heb ik ook al een keer op dit forum gemaakt. Maar op een of andere manier blijven er liefhebbers voor de zonne-boiler. Als je ook nog een de investering meeneemt dan wordt het plaatje voor de zonneboiler nog ongunstiger (Ik heb het over een WP voor CV met boiler, dan is de extra inverstering een driewegklep en boiler van c.a. 600 Euro). En als je op vacantie bent in de zomer gaat de PV lekker salderen en je pilsje op het terrasje wordt betaald door de PV.
Verwijderd
Met 2 gaat het ook goed hoorVerwijderd schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 12:09:
dat lukt op een nederlandse woning alleen met een zonneboiler (gezinsgrootte >2)
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Verwijderd
Ik heb geen ervaring met de zonneboiler, maar ik weet dat je nooit meer kunt besparen dan je verbruikt. Een gezin verbruikt tussen 200 en 300 m3 aardgas per jaar voor sanitair heet water. In de winter komt de zonneboiler zwaar te kort, maar stel dat hij 200 m3 bepaart, dat is een TVT van 2500Euro/(200*.67)= 19 jaar.Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 13:48:
bij >2 personen heb je meer vraag uit de zonneboiler, waardoor deze altijd meer geeft dan pv+wp
verder kan je proberen de cop te bepalen van een zonneboiler met douche wtw.
een gezin vraagt normaal al snel 20m3 gas voor bad en douche of hotfill,
de zonneboiler kan dat heel goed 10 maanden van het jaar.
Ik vind 300m3 gas wel erg weinig hoor.....Tomexergie schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 15:33:
[...]
Ik heb geen ervaring met de zonneboiler, maar ik weet dat je nooit meer kunt besparen dan je verbruikt. Een gezin verbruikt tussen 200 en 300 m3 aardgas per jaar voor sanitair heet water. In de winter komt de zonneboiler zwaar te kort, maar stel dat hij 200 m3 bepaart, dat is een TVT van 2500Euro/(200*.67)= 19 jaar.
De zonnekoning staat in de zomer 90C te loeien waar je weinig aan hebt omdat hij noodgedwongen te veel, produceert, maar dat geeft wel het gevoel dat hij het erg goed doet. Studie van TNO toont aan dat hij ongeveer een rendement van 50% haalt (150m3/j).
De zonneboiler is een systeem dat het erg goed deed in de tijd dat PV panelen nog maar 6-10% rendement hadden en is naar mijn mening een achterhaald concept. Warmtepompen zijn nu nog niet optimaal voor een boiler, maar hebben de toekomst.
Die redenatie klopt niet, voor de opwekking van warmte met PV heb je 3 tot 4x zoveel oppervlak nodig. Je heb dus teveel PV .... Dat PV overschot kan je ook op andere manieren afschaven door bv de vriezer overdag door te laten vriezen en snachts uit. Overdag wasmaschine, vaatwasser enz. gebruiken.TLer schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 15:47:
Juist omdat salderen vroeg of laat gaat verdwijnen heb ik de keus gemaakt om geen inverstering te doen in een zonneboiler. Dan stop ik zomers liever wat kW/h extra in de boiler door de WP te laten draaien. Ik heb al een idee om dat te gaan besturen d.m.v. een raspberry Pi.
Mijn WP wordt namelijk getriggerd door een DeltaT (instelbaar) in het boiler vat. Standaard meet ik dat nu op 2/3 hoogte. Ik kan dit op nog een drietal andere plekken meten. Door hier nu een Pi tussen te zetten, kan ik de WP aan en uit zetten als de zon schijnt en zo het vat maximaal opladen. De WP kan tot 55 graden maken zonder bijverwarming van een elektrisch element. In de zomer komt hij nog wel wat hoger. Natuurlijk zal de COP wat afnemen dan, maar gratis, of heel goedkoop, mijn kW/h weg gegeven is ook niet leuk.
Import van EVs
Die PV ligt er al, de WP moest er toch komen ivm het afsluiten van de SV en een ZB kost gewoon weer flink wat geld (Je bent zo 2K euro verder). Daarnaast moet het ook allemaal handig blijven. Ik zou niet weten hoe ik de vriezer automatisch opdracht kan geven om overdag, als er voldoende opwek is,te blazen om vervolgens 'snachts te rusten? De WP kan ik wel sturen, daarnaast kan hij nog koelen ookWoudseHoeve schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 15:56:
[...]
Die redenatie klopt niet, voor de opwekking van warmte met PV heb je 3 tot 4x zoveel oppervlak nodig. Je heb dus teveel PV .... Dat PV overschot kan je ook op andere manieren afschaven door bv de vriezer overdag door te laten vriezen en snachts uit. Overdag wasmaschine, vaatwasser enz. gebruiken.
Ook is het niet zo dat een Zonneboiler in de winter niets doet, er komt wel degelijk energie uit, alleen wat minder. Je boiler word geen 80 graden maar "slechts" 30. Hoef je nog maar 30 graden bij te verwarmen, is maar iets meer als de helft.
Het mooiste is natuurlijk een >60m3 buffer vat
Dat is naar allewaarschijnlijk exact dezelfde. Mijn installateur zij dat tegen mij, zijn vander woont in Frankrijk en had de zelfde, maar dan onder een andere merk naam.Luiaard schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 16:01:
Eindelijk de knoop doorgehakt voor een l/w warmtepomp. Het is een op Fujitsu gebaseerde Atlantic (Frans merk). Er zit een 7,5kW buitenunit bij, maar de binnenunit is geschikt tot 10kW. Ik vermoed dat ik het wel red zo. Ik heb nog geen exacte berekening gemaakt, maar inmiddels ben ik mijn zonneboiler aan het installeren die straks alle warmwaterverbruik voor zijn rekening neemt. Dat wil zeggen ca. 70%, maar ik doe er nog een elektrisch verwarmingselement bij voor de echt koude maanden en een beetje legionella wegstoken af en toe en dan is het prima. Als ik nu toch aan het loodgieten ga, dan misschien maar gelijk de warmtepomp ook doen.
Ook al zou deze het misschien net niet redden in de koudste periodes dan kan ik het restant er wel elektrisch bijdoen middels een element.
Salderen maakt het helemaal een no-brainer (gratis seizoensopslag!) maar zonder salderen is een warmtepompboiler een ideaal verplaatsbaar verbruik-ding voor maximaal eigenverbruik.!null schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 09:26:
Ja totdat Henk Kamp de boel naar de klote helpt en het salderen stopt.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Verwijderd
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2015 18:39 ]
Ik haal dat uit een TNO rapport "Opwekkingsrendement van lokale technieken onder laboratorium omstandigheden"WoudseHoeve schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 15:46:
[...]
Ik vind 300m3 gas wel erg weinig hoor.....
Als je het warme water ook gebruik in je was machine en vaatwasser wordt het als snel beter, die blijven ook in de zomer gewoon doorgaan (zeker met kleine kinderen).
De vergelijking met PV icm WP loopt al snel mank door de salderings regeling die op de zonneboiler geen invloed heeft.
Ook is het aanvulling op een WP of Cv-houtkachel al heel snel leuk omdat je dan die buffer en zo toch al hebt.
Daarnaast is het als als verwarmings ondersteuning in voor en na jaar ook niet verkeerd al kan ik daar geen getallen aan hangen en moeten de collectoren wel wat steiler staan.
Verwijderd
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2015 20:11 ]
[ Voor 96% gewijzigd door itchin op 12-02-2015 20:35 ]
Verwijderd
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2015 20:50 ]
[ Voor 6% gewijzigd door itchin op 12-02-2015 21:00 ]
Verwijderd
wellicht experimenteren met de stand lanzaam/normaal/snel voor verwarmingssysteem op de honeywell? zodat de elga eerder aangaat en naar een kleinere delta T streeft?itchin schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 20:59:
Bedankt voor de suggestie om hier advies te vragen voor verbetering plaatsing, maar ik ga eerst wel eens uitvinden van wie het briefje afkomstig is, dan kan ik ook beter horen wat de klacht is.
De Elga bouwt hier rustig op, maar omdat ik een verwarming heb met maar een paar radiatoren (huis uit 2006, 3 kleine radiatoren in woonkamer) verwamt de Elga het water tot 48 graden, klaarblijkelijk vindt de thermostaat/Elga dat nodig. Die laatste paar graden hakken er dus wat in (in toegevoegd vermogen/verlaging COP). Verwarmen doet de Elga 1x per uur of 1x per twee uur, maar bij een lage buitentemperatuur gaat dat dus het laatste stukje er stevig tegenaan.
Ja, het zou mooier zijn met een wat lagere temperatuur, de CV stookte normaal niet boven de 40 graden, maar dan wel veel vaker eventjes opwarmen. Als we dat trucje nu eens konden leren aan de thermostaat/Elga...
Edit: Morgen wordt de kWh meter geinstalleerd die ik met een Youless ga loggen, kunnen jullie meekijken via PVoutput.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Verwijderd
[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 13-02-2015 18:45 ]
Mijn WP is ook volledig tot stilstand gekomen aan het einde van de ochtend. De intredende zon leverde ruim voldoende warmte. Nu nog staat de WP uit en is het aangenaam warm in huis.Verwijderd schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 16:40:
de elga is volledig tot stilstand gekomen, de zonneboiler bemoeit zich met de cv, aanvoer 48c en stijgende.
de ondergewaardeerde zonneboiler, en dus ?
giert de meter achteruit, de aanval op januari en december.
dat is dus wat een zonneboiler doet.
Stel, mijn huis doet 650m3 per jaar. De helft zal voor verwarming zijn. En een warmtepomp van 5 of 6 kW zal voldoende zijn. Schat eens wat een dergelijke installatie mee zou kosten, om dus energieneutraal mijn verwarming te doen. En ook tapwater. Ik ben benieuwd.Dre schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 17:47:
Proton_, volgens mij snapt niet iedereen wat het idee is met PV+WP.De keus voor optie 3 of optie 4 is onder andere afhankelijk van de salderingregels.
- Je installeert extra PV panelen
- Met die extra panelen wek je extra vermogen en energie op
- Dit extra vermogen stop je direct in je boiler met een warmtepomp (bijvoorbeeld sturing op basis van PV opwekking c.q. zoninstraling)
- Of je genereert de warmte op het moment dat je het echt nodig hebt (salderen)
winwinwinwin
- Meer opbrengst per m2
- Meer opbrengst per €
- Beter voor het milieu (?)
- Geen problemen met salderen waar iedereen zo bang voor is (d.m.v. slimme sturing)
Verwijderd
Verwijderd
Collectoren zijn 8m², daar past 1200 Wp (of 1740 als je wild doet) op.mkleinman schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 20:42:
Hier wat bescheidener. +14 graden in de zonneboiler. Ongeveer 5kWh met de zonneboiler. Omgerekend om en nabij de 1,25kWh/m3. Zonnepanelen deden 4,7kWh. Dat is omgerekend heel wat minder per m2 in verhouding tot de zonneboiler.
Ik ben het helemaal met proton eens. Je kunt de thermische energie van een zonneboiler niet vergelijken met de elektrische energie van een PV paneel. Thermodynamische gezien is de kwaliteit van de energie, de z.g.exergie, van elektrische energie het maximale wat er is. Je kunt er van alles mee doen, zelfs een warmtepomp laagwaardige energie omzetten, met een factor 4, naar verwarmen van je huis of boiler. Theoretisch zou het zelfs een factor 6 kunnen zijn. Er valt nog heel wat te verbeteren aan de WP. Helaas moeten we het nog doen met inefficiente airco's uit het verspillingstijdperk.Proton_ schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 22:12:
[...]
Collectoren zijn 8m², daar past 1200 Wp (of 1740 als je wild doet) op.
Je haalde 4,7kWh met 4089Wp oost/west => 1,15 kWh/kWp. Collectoren vervangen door panelen levert je dus tussen de 1.38 en 2 kWh elektrisch op. Met deze verhouding, 1200Wp en een COP van 3.6 heb je ook 5kWh thermisch. Met 1740 Wp (Sunpowers) is een COP van 2.5 genoeg.
Complexiteit lijkt me subjectief.
Hier denk ik precies hetzelfde over. Ik heb zowel warmtepompen als een zonneboiler draaien. Als je alle uren meetelt waarbij de zonneboiler staat te wachten tot de zoninstraling voldoende is om het vat bij te verwarmen. Op die momenten staat de PV gewoon te oogsten en deze energie kun je direct in je WP stoppen.[b]Tomexergie schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 00:51
Ik ben niet tegen zonne-boilers, maar als je nu kunt kiezen zou ik het niet meer doen.
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
[ Voor 104% gewijzigd door !null op 14-02-2015 10:05 ]
[ Voor 20% gewijzigd door itchin op 14-02-2015 12:27 ]
650m3 per jaar = 5200 kWh thermisch.!null schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 20:01:
[...]
Stel, mijn huis doet 650m3 per jaar. De helft zal voor verwarming zijn. En een warmtepomp van 5 of 6 kW zal voldoende zijn. Schat eens wat een dergelijke installatie mee zou kosten, om dus energieneutraal mijn verwarming te doen. En ook tapwater. Ik ben benieuwd.
| CV | ||
[ Voor 38% gewijzigd door Niek_ op 14-02-2015 12:50 ]
beginnen met verkeerde aannames weg te halen.Niek_ schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 12:30:
Ben benieuwd of iemand hier een lucht/water-warmtepomp in gebruik heeft zonder LTV en wat daar de ervaringen van zijn. (kan dit überhaupt?)
Zijn nu thuis aan het kijken naar de mogelijkheden voor lucht/water of lucht/lucht.
Mooiste zou, in mijn ogen, zijn dat we gebruik maken van het bestaande CV-netwerk om zo maar te zeggen. Dit draait nu echter op max 70 graden omdat ik het anders in de winter niet warm krijg.
Het vervangen van alle radiatoren voor LTV zal een flinke kostenpost zijn.
Bij lucht/lucht zullen we meerdere units moeten plaatsen maar dan zijn we ook klaar en hebben we ook koeling.
Wil graag een gefundeerde keuze maken. We houden nu ongeveer 800kWh per jaar over en verbruiken nog 1000m3 gas (800 CV, 200 WW schat ik). Die 800kWh stop ik nu 1:1 in een elektrisch kacheltje, maar dat moet slimmer kunnen natuurlijk.
Lastige keuze. Je gasverbruikis dusdanig laag dat je met een warmtepomp denk ik een heel eind gaat komen. Zeker als je 800kWh "over" hebt. Als ik uit ga van mijn gemiddelde COP tot nu toe dan kan je met die 800kWh ongeveer 400m3 gas zo wegwerken.Niek_ schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 12:30:
Ben benieuwd of iemand hier een lucht/water-warmtepomp in gebruik heeft zonder LTV en wat daar de ervaringen van zijn. (kan dit überhaupt?)
Zijn nu thuis aan het kijken naar de mogelijkheden voor lucht/water of lucht/lucht.
Mooiste zou, in mijn ogen, zijn dat we gebruik maken van het bestaande CV-netwerk om zo maar te zeggen. Dit draait nu echter op max 70 graden omdat ik het anders in de winter niet warm krijg.
Bij lucht/lucht zullen we meerdere units moeten plaatsen maar dan zijn we ook klaar en hebben we ook koeling.
Wil graag een gefundeerde keuze maken. We houden nu ongeveer 800kWh per jaar over en verbruiken nog 1000m3 gas (800 CV, 200 WW schat ik). Die 800kWh stop ik nu 1:1 in een elektrisch kacheltje, maar dat moet slimmer kunnen natuurlijk.
Onderstaand de huidige situatie. De 'gele' radiatoren waren reeds door de vorige bewoners verwijderdDe grotere rode radiator in de keuken is wel een LTV radiator (met de gedachte, als ik dan toch een extra radiator ophang kan ik net zo goed gelijk een LTV ophangen).
CV [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
Ik zie heel vaak dat men helemaal naar nul op de meter wil gaan of gas helemaal weg. Echter ben je ook tevereden om alleen een hele hap gasverbruik weg te halen en te vervangen door overschot aan stroom?Niek_ schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 12:30:
Onderstaand de huidige situatie. De 'gele' radiatoren waren reeds door de vorige bewoners verwijderdDe grotere rode radiator in de keuken is wel een LTV radiator (met de gedachte, als ik dan toch een extra radiator ophang kan ik net zo goed gelijk een LTV ophangen).
ik heb geen LTV, echter wel 50% overcapaciteit op de radiatoren door flink te isoleren. nu stook ik zonder nachtverlaging op de elga en dat werkt wel ok (bij mij tot ca. 0 graden geen gas nodig)Niek_ schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 12:30:
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Goh jij rekent wel zonnig (Dre schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 11:07:
[...]
650m3 per jaar = 5200 kWh thermisch.
Goedkope PV, en voldoende formaat dak:
5200 Wp × 70 cent = € 3640
50 liter E-boiler = € xxx
Totaal = ~€4k
Alternatief met warmtepomp en goedkope PV
5200/2 = 2600 kWh voor verwarming >>> /COP4= 650 kWh
5200/2 = 2600 kWh voor tapwater >>> /COP3= 867 kWh
1517 Wp × 70 cent = € 1062
Warmtepomp = € 3500
Totaal = ~€4,5k
Goh, elektrisch verwarmen is zo gek nog niet
Ik begrijp dat jij relatief goedkoop aan een zonneboiler kan komen, en daarom een zonneboiler wilt. Waar moet ik dan aan denken qua prijs voor X bruikbare energie?
Verwijderd
[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2015 21:16 ]
Opbrengst
Verwijderd
[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2015 21:51 ]
Verwijderd
De warmtepomp en de warmtepompboiler zijn chineesjes en die hebben mij samen 1100 euro gekost.!null schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 08:55:
Maar hoe duur was die installatie bij elkaar?
Iedere keer als ik dat rekensommetje maak is het toch wel erg prijzig om een warmtepomp in te zetten en te compenseren met PV.
Dan ben ik er allang met een zonneboiler en een hout cv kachel. Die laatste is natuurlijk niet uitstootvrij, maar wel gezellig en er komt geen Henk Kamp meer tussen
Overigens zou ik wel een wp boiler willen met spiraal voor zonneboiler. Maar ik ben benieuwd hoe die regelingen werken.
Waarom is 200 liter tapwater niet genoeg trouwens? Ik zou er mn bad mee kunnen vullen. Wat voor wp boiler heb je? Id ie gecombineerd met je zonneboiler?
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
eric aan de SMA? Dacht het niet. Volgens mij is dat een typo en bedoelde je AEG...Verwijderd schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 21:42:
ouder model :
http://www.vitbouw.nl/Warmtepompen
ook een ouder model :
http://www.simonbv.nl/index_htm_files/828.jpg
@dre ik kocht (en hans ook) suntechs met omvormer(sma) clickfit en kabels voor 450 euro,
dat was 1kWp nieuw, in juli 2015, het werd nog gratis thuisgebracht ook.
dus 45 cent per Wp, goed voor 1000kWh per jaar hopelijk, ofwel 1000 uur verwarmen.
[...]
[ Voor 6% gewijzigd door Mooilochem op 16-02-2015 18:22 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq