Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 105 Laatste
Acties:
  • 602.421 views

• Aad
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-11 20:16

Aad

De dip staat gewoon op radiatoren. Hij houd mijn huis gewoon goed op teperatuur de hele dag, 22 graden.
Ik vond het alleen vreemd dat er geen pieken en dalen in zitten.

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:52
Aad schreef op maandag 09 februari 2015 @ 22:21:
De dip staat gewoon op radiatoren. Hij houd mijn huis gewoon goed op teperatuur de hele dag, 22 graden.
Misschien dat Martin er iets over kan zeggen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:07

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Aad schreef op maandag 09 februari 2015 @ 21:57:
Er valt sinds ik mijn verbruik van de ELGA meet dat hij over de hele dag bijna het zelfde verbruikt. Hij geeft op mijn Fritzdect een strakke lijn bij 876 W en dat de gehele dag. Zelfs als hij s´morgens de temperatuur omhoog moet brengen.
Zie : https://www.dropbox.com/s/tgs4w42fr84obje/verbruik.png?dl=0
of : https://dl.dropboxusercon...61567638/verbruik%201.png
Lijkt beetje op mijn situatie. Ik vermoed dat er een evenwicht is in je systeem ( aanvoer ELGA / afgiftevermogen van je huis ).

Wat gebeurd er als je de thermostaat 1 graad boven de ruimtetemperatuur zet en dat consequent vol houd? Kan je een aantal radiatoren op bijvoorbeeld de eerste verdieping dicht draaien? Veranderd er dan wat?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:23
koevlaas2 schreef op maandag 09 februari 2015 @ 18:52:
Ik ben afgelopen zaterdag op een duurzaamheid markt in Volendam geweest, daar heb ik iemand van Techneco gesproken. Deze meneer vertelde dat de levering van de ELGA voorlopig opgeschort is en dat de Toshiba eigenlijk te zwaar is voor de ELGA waardoor deze zijn vermogen van ca. 8 KW niet kwijt kan.
Bedankt voor deze informatie. Maar dan wat wel? Een warmtepomp is een technisch complex apparaat met een compressor, pijpen, warmtewisselaars en electronica/regeltechniek. Ik zou toch gaan voor een WP waar service bij geleverd kan worden en op lange termijn nog onderdelen zijn. Ik ga opnieuw zoeken en heb nog wel even tijd omdat het toch nog te koud is om mijn CV een paar dagen plat te leggen.

Verwijderd

horenzeggen is geen goede basis aangevuld met wat aannames
heb je techneco gebeld ter verificatie van het hier gestelde ?

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-11 11:57
Aad schreef op maandag 09 februari 2015 @ 22:21:
Vergeet de stooklijn. De instelling van de stooklijndips wordt alleen gebruikt bij het aansturen van je ketel.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Tomexergie
Verwijderd schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 11:31:
horenzeggen is geen goede basis aangevuld met wat aannames
heb je techneco gebeld ter verificatie van het hier gestelde ?
Ik heb inmiddels Techneco gebeld en informatie gekregen. Ze gaan de week het type buitenunit bepalen (Dus Toshiba was een mislukking?) Daarna moet dit worden ingepast in het ELGA concept en de levering kan dan wel een aantal maanden op zich laten wachten. Ik was uiteraard niet de enige die gebeld had. Ik sta dus voor de keuze, wachten op ELGA2 of een Chinees/Michl. Maar ik wil graag een bivalente regeling. Ik ben benieuwd naar de regeltechnische kant van KS50 van Albert. Werkt het goed met aan/uit sturen van de HR ketel (i.p.v. het aan/uit van het elektrische bijstook element)? Wie heeft er al ervaring met Michl?

Verwijderd

oh, in dat geval komt er een hek om de elga met een buldog erbij :>
zo jammer dat carrier dit doet, terwijl de unit gewoon leverbaar is maar dan niet voor techneco.
de elga met carrier is echt een mooi dingetje, het laatste type wat ik/martin/hans hebben die is echt wel heel makkelijk in het gebruik en diverse opzetten.

innovatie anyone ?

• koevlaas2
Tomexergie schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 11:55:
[...]
Wie heeft er al ervaring met Michl?
Ik heb eventueel de handleiding voor je, staat al veel info in.

https://www.wetransfer.co...bfcb20150208185426/9da7bb

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Aad

Aad

mkleinman schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 08:40:
[...]

Lijkt beetje op mijn situatie. Ik vermoed dat er een evenwicht is in je systeem ( aanvoer ELGA / afgiftevermogen van je huis ).

Wat gebeurd er als je de thermostaat 1 graad boven de ruimtetemperatuur zet en dat consequent vol houd? Kan je een aantal radiatoren op bijvoorbeeld de eerste verdieping dicht draaien? Veranderd er dan wat?
Martin,
Ik heb alle radiatoren uitgezet behalve die in de kamer en de badkamer. Ik stook alleen met LTV'S en heb geen vloerverwarming.
gemeten:
kamer temperatuur 21 graden
vraag 23 graden
Aanvoer 37 graden
Retour 32 graden
Persleiding 56 graden
Buiten temp 8 graden
verbruik is nu iets gestegen van 860 W naar 900 W dus niet veel verschil dan met alle radiatoren open.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Aad schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 14:53:
[...]

Martin,
Ik heb alle radiatoren uitgezet behalve die in de kamer en de badkamer. Ik stook alleen met LTV'S en heb geen vloerverwarming.
gemeten:
kamer temperatuur 21 graden
vraag 23 graden
Aanvoer 37 graden
Retour 32 graden
Persleiding 56 graden
Buiten temp 8 graden
verbruik is nu iets gestegen van 860 W naar 900 W dus niet veel verschil dan met alle radiatoren open.
En als je hem een paar uur laat lopen? Mijn ELGA neemt ook een aanloop van rond de 950W naar 1.2kW wanneer de retourtemperatuur oploopt en de ELGA dus harder moet werken. Je dT is ook prima verder, die van mij is vergelijkbaar.

Blijkbaar heeft je ELGA het erg makkelijk om die 5.1kW af te geven aan je leidingsysteem.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-11 11:14

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

mkleinman schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 15:02:
[...]

En als je hem een paar uur laat lopen? Mijn ELGA neemt ook een aanloop van rond de 950W naar 1.2kW wanneer de retourtemperatuur oploopt en de ELGA dus harder moet werken. Je dT is ook prima verder, die van mij is vergelijkbaar.

Blijkbaar heeft je ELGA het erg makkelijk om die 5.1kW af te geven aan je leidingsysteem.
Ho Ho, die 5,1 kW weet je alleen als je de waterflow weet, en die staat niet in het rijtje :+
Met een bekende COP en het E vermogen kun je alleen een schatting doen van het afgegeven thermisch vermogen.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Verwijderd

de flow kun je exact uit de wilo yonos handleiding halen :
linear max 4800liter per uur bij opvoerhoogte max 7,6 meter
linear 3 is dus 2400liter per uur, ik draai 3,3 dynamisch
dus ik jaag met alleen de elga aan >2500liter door de wisselaar (per uur)
dynamisch omdat de pomp teruggaat zodra de zonneboiler gaat meedoen, zo blijft de druk netjes 1,5bar bij ideale flow

• Aad

Aad

mkleinman schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 15:02:
[...]

Oke,
Ik laat de thermostaat nog een paar uur op 25 staan en zal dan weer gaan meten, En over de pomp, er zit bij mij een grundfos pomp in en die staat op stand 3 dus hoogste stand.

• Aad

Aad

Ik heb net weer gemeten n.l
Kamer temperatuur 22 graden
vraag 25 graden
Aanvoer 35 graden
retour 31 graden
persleiding 54 graden
buiten temp 8 graden
Het vermogen wat hij nu vraagt is 874 W
Er is weinig gebeurd de laatste twee uur.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/61567638/frtiz.png
Een strakke lijn.

• koevlaas2
Tomexergie schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 11:55:
[...]

Ik heb inmiddels Techneco gebeld en informatie gekregen. Ze gaan de week het type buitenunit bepalen (Dus Toshiba was een mislukking?) Daarna moet dit worden ingepast in het ELGA concept en de levering kan dan wel een aantal maanden op zich laten wachten. Ik was uiteraard niet de enige die gebeld had. Ik sta dus voor de keuze, wachten op ELGA2 of een Chinees/Michl. Maar ik wil graag een bivalente regeling. Ik ben benieuwd naar de regeltechnische kant van KS50 van Albert. Werkt het goed met aan/uit sturen van de HR ketel (i.p.v. het aan/uit van het elektrische bijstook element)? Wie heeft er al ervaring met Michl?
Mag ik concluderen dat je zelf ook eventueel een bijbehorende buitenunit kunt zoeken, dus is deze versleten en er is een met een hoge COP te koop dan kan je je WP verbeteren ?

• Gasschuif

Gasschuif

Verwijderd schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 15:48:
de flow kun je exact uit de wilo yonos handleiding halen :
linear max 4800liter per uur bij opvoerhoogte max 7,6 meter
linear 3 is dus 2400liter per uur, ik draai 3,3 dynamisch
dus ik jaag met alleen de elga aan >2500liter door de wisselaar (per uur)
dynamisch omdat de pomp teruggaat zodra de zonneboiler gaat meedoen, zo blijft de druk netjes 1,5bar bij ideale flow
Eric, je kunt niet exact de flow uit de handleiding halen, want je weet de hydraulische weerstand van het afname systeem niet. Een pompgrafiek is hoogst onbetrouwbaar, want je weet het toerental niet.

Weet je het toerental wel, en heb je de pers en zuigdruk, (verschil is opvoerhoogte) dan kun je op de grafiek kromme voor dat toerental een flow aflezen. Maar dan nog. Naar mijn ervaring (32 jaar water systemen ingeregeld 8) )

De flow kun je wel meten met een goede flowmeter, of de dP meten over een inregel afsluiter, met een afleesbare stand Kv stand. Aangezien je in het lage kPa gebied meet (1-10 kPa), moet dit een speciale dP meter zijn.

Een tip van Robairo, knutsel er een in, kost een paar tientjes, en met een stopwatch er bij en het kleine rode wijzertje heb je een leuke benadering. Ja ja, heb ik eerder laten zien. De tellerstand staat inmiddels flink hoger een paar duizend schat ik zo. :) Meet het, en je weet het.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/io5telWl.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Gasschuif op 10-02-2015 20:06 . Reden: meter erbij geplakt ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Verwijderd

je hebt gelijk maar ik doe rare dingen met een warmtemeter in de qsolar, ik kan de flow afstemmen op de opbrengst en houd hierbij de buitentemperatuur bij.
zo kwam ik tot 3,3 nu, maar verander nog maandelijks

ik zie duidelijke varianties in opbrengst uit de lucht bij diverse pompstanden.
ik zoek de pompstand waarbij de gevraagde temperatuur word bereikt na 2 uur (niet de cop, wel de waf)
daarna een turbo boost roind de <4c, dan zet ik de ketel gelijk (brander blijft uit pomp start ook hoge flow)
ik reken met 33 MJ/m3 uit de warmtemeter naar kWh(plugwise) de elga in.
de flow over de pomp en temperatuur is de variabele voor de maximale oogst
de handleiding van de yonos is een aardige indicatie als je niets meet, 2000 liter per uur is toch wel nodig om er 5kW uit te halen, maar om dat te doen met een cop van 4,6 is nog een hele toer.
de beste scop lijkt te zijn rond de +6c en pompstand rond 3.(na 1,5 jaar)

vind je mijn benadering logisch of slaat het nergens op ?

@aad klopt die fritz plug wel, of verander eens wat dingen (radiator open/dicht)
het ziet er ofwel vreemd uit of juist heel erg evenwichtig.
de elga moet toch terugmoduleren als de retour warmer word, maar ook hoger gaan als dat niet lukt

@techneco
ik vind het een vreemd verhaal met die elga/carrier, want ze zijn als inverter gewoon nog te koop.
hebben we iets goeds waar loppersum blij van word, gebeurt dit weer. 8)7
ik vind de laatste elga/carrier/wilo opzet geniaal voor de tweaker.(of cop fanboys en girls)
zien is besmettelijk, kijk maar naar hans/martin.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2015 20:40 ]

• Tomexergie
koevlaas2 schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 19:33:
[...]

Mag ik concluderen dat je zelf ook eventueel een bijbehorende buitenunit kunt zoeken, dus is deze versleten en er is een met een hoge COP te koop dan kan je je WP verbeteren ?
Niet gevraagd, maar i.v.m. de bivalente werking denk ik dat ook de buitenunit wordt aangepast voor de ELGA, of omgekeerd, de binnenunit wordt aangepast voor een bepaald merk buitenunit.

Verwijderd

hans liet het al eerder zien, het is low tech.
de software aanpassen is dat denk ik niet.
http://members.quicknet.nl/miekegrootes/tweakers/elga/ (link van hans eerder in het topic)
de bovenste print is carrier, de onderste de techneco regeling (ketel)

• Gasschuif

Gasschuif

Verwijderd schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 20:09:
je hebt gelijk maar ik doe rare dingen met een warmtemeter in de qsolar, ik kan de flow afstemmen op de opbrengst en houd hierbij de buitentemperatuur bij.
zo kwam ik tot 3,3 nu, maar verander nog maandelijks

ik zie duidelijke varianties in opbrengst uit de lucht bij diverse pompstanden.
ik zoek de pompstand waarbij de gevraagde temperatuur word bereikt na 2 uur (niet de cop, wel de waf)
daarna een turbo boost roind de <4c, dan zet ik de ketel gelijk (brander blijft uit pomp start ook hoge flow)
ik reken met 33 MJ/m3 uit de warmtemeter naar kWh(plugwise) de elga in.
de flow over de pomp en temperatuur is de variabele voor de maximale oogst
de handleiding van de yonos is een aardige indicatie als je niets meet, 2000 liter per uur is toch wel nodig om er 5kW uit te halen, maar om dat te doen met een cop van 4,6 is nog een hele toer.
de beste scop lijkt te zijn rond de +6c en pompstand rond 3.(na 1,5 jaar)

vind je mijn benadering logisch of slaat het nergens op ?
Ik heb geen exact inzicht in je hydraulisch processchema, maar als de warmtemeter de flow door de Elga meet, en hij meet ook de dT daarbij die de condensor maakt, is het OK.

Het afgegeven thermisch vermogen uit de Elga is natuurlijk ook het opgenomen vermogen in je installatie (en is Flow * dT)

Bij een regelende Elga zijn er diverse zaken die veranderen, het toerental van de verdamper fan, (buitenunit), de buitenlucht condities, het toerental van de compressor, en bij jou ook de flow door de condensor.
Allen hebben invloed op de COP waarde. Als je naar de grafiek kijkt van de Carrier unit die je eerder linkte zie je dat bij lager compressor toerental de COP stijgt. Ik plak hem er zo bij ff opzoeken.
Als je kijkt op de onderste grafiek (COP) bij 0 graden zie je dat de COP bij 120 % toerental 2,43 is. Bij het minimum van 30% is ie 3,06, dat is een verschil van 26 %, geen kattenp*s

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/tqiswfc.png

Doe je de zelfde deling bij 25 C buiten (note verdamper en condensor zitten dan veel dichter bij elkaar)
dan is het verschil veel kleiner, slechts 7 %

De les is dus dat een onsje meer in compressor capaciteit voordeel gaat opleveren, want de compressor gaat dan verder terug in toeren. Ik ben zeer blij met mijn Daikin, hij heeft een zeer groot toerengebied, kan van 1,6 kW terug naar 0,1 kW E vermogen. De beide Mitsubishi units doen dit wat minder, de 3,5 gaat terug naar 0,3 kW, de 2,5 kan minimaal 0,25 kW

[ Voor 15% gewijzigd door Gasschuif op 10-02-2015 23:50 ]

• Tomexergie
Verwijderd schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 21:25:
hans liet het al eerder zien, het is low tech.
de software aanpassen is dat denk ik niet.
http://members.quicknet.nl/miekegrootes/tweakers/elga/ (link van hans eerder in het topic)
de bovenste print is carrier, de onderste de techneco regeling (ketel)
De toevoeging van Techneco maakt de Carrier juist geschikt voor de Nederlandse markt, om met een HR ketel samen te werken. De Elga is in 2008 op de markt gekomen blijkt uit een studie van NOVEM; "marktstudie warmtepompen". De installatiesector heeft in die tussentijd geen innovaties gedaan en isTechneco nog de enige aanbieder van een bivalent betaalbaar systeem met een hoge COP. Blijkbaar zijn er weinig ondernemers die wat zien in WP's.

Leden van dit forum zijn succesvol het aardgas gebruik fors aan het terugdringen en verschuiven naar elektriciteit door toepassen WP. Voordeel niet alleen de PV panelen die een deel kunnen dekken, maar krachtcentrales zijn multi-inzetbaat; kolen, olie, bio, lng enz. Daarbij zal de 20% wind bijdrage ook in het voordeel van de WP werken. Dus we worden minder afhankelijk van Poetin en Groningen zakt minder weg. Dat ondernemers deze potentie van de WP niet zien begrijp ik niet. We klooien nu met omgebouwde airco's . Het moet veel beter kunnen.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-11 07:24
Heb je opzich wel gelijk in, maar velen anderen zien de warmtepomp als verplaatsing van de gasrekening naar de elektrarekening met weinig voordeel, maar wel een forse investering. En bij het gemiddelde Nederlandse huis is het denk ik ook een slecht plan om een warmtepomp toe te passen (alsin, er is nog meer laaghangend fruit te pakken en als je dat niet gedaan hebt moet de warmtepomp te veel werken)

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat zodra je elektrisch gaat dat je het los kan koppelen van gas. Maar verder kijken mensen ook naar hun eigen energierekening en dan is het niet alsof de warmtepomp ineens een berg energie minder vreet. Het is een verplaatsing van de kosten met daarbij vaak wel enige winst, omdat een warmtepomp efficienter is.
Voor mij is dat ook bijna de enige reden om naar een warmtepomp te kijken, omdat deze het efficienter zal doen dan mijn gas cv ketel met mijn LTV en goede isolatie (lage warmtevraag), waar mijn CV staat te pendelen. En het me instaat stelt de gaskraan dicht te draaien, wat ook weer resulteert in lagere vastrecht enzo.

Daarom vind ik eerlijk gezegd zo'n bivelante regeling niet erg interessant. Wil het liefst die cv ketel dumpen en voor een simpelere oplossing gaan. Probleem blijft natuurlijk wel de extreem koude dagen waarin de warmtepomp slecht / inefficient werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door !null op 11-02-2015 09:19 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Tomexergie
!null schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 09:15:
Heb je opzich wel gelijk in, maar velen anderen zien de warmtepomp als verplaatsing van de gasrekening naar de elektrarekening met weinig voordeel, maar wel een forse investering. En bij het gemiddelde Nederlandse huis is het denk ik ook een slecht plan om een warmtepomp toe te passen (alsin, er is nog meer laaghangend fruit te pakken en als je dat niet gedaan hebt moet de warmtepomp te veel werken)

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat zodra je elektrisch gaat dat je het los kan koppelen van gas. Maar verder kijken mensen ook naar hun eigen energierekening en dan is het niet alsof de warmtepomp ineens een berg energie minder vreet. Het is een verplaatsing van de kosten met daarbij vaak wel enige winst, omdat een warmtepomp efficienter is.
Voor mij is dat ook bijna de enige reden om naar een warmtepomp te kijken, omdat deze het efficienter zal doen dan mijn gas cv ketel met mijn LTV en goede isolatie (lage warmtevraag), waar mijn CV staat te pendelen. En het me instaat stelt de gaskraan dicht te draaien, wat ook weer resulteert in lagere vastrecht enzo.

Daarom vind ik eerlijk gezegd zo'n bivelante regeling niet erg interessant. Wil het liefst die cv ketel dumpen en voor een simpelere oplossing gaan. Probleem blijft natuurlijk wel de extreem koude dagen waarin de warmtepomp slecht / inefficient werkt.
In Nederland ligt een gas-infrastructuur. Alls oude wonigen met een relatief hoog energiegebruik zijn daarop aangesloten. Uiteraard goed isoleren is het eerste om het huis ook geschikt te maken voor WP toepassing, maar de thermische eigenschappen van deze oude woningen zijn gewoon slecht. 100% dekking met een WP is daardoor gewoon duur. Met een WP die 50% van maximale vermogen kan leveren dek je 85% van de warmtebehoefte. Vandaar dat juist het bivalente systeem voor deze woningen economisch interessant is. Kort gezegd; Je (mis)gebruikt het aardgasnet dat er toch al ligt voor piekvermogen.

Uiteraard zou je nieuwe woningen geen aardgas aansluiting meer moeten geven, die kunnen met een kleine warmtepomp 100% dekken. Ik heb al huurwonigen gezien die alles elektrisch doen en waarbij de buitenunit van de WP in een fake schoorsteen is opgenomen.

• !null
Dat ben ik op zich wel met je eens. Maar wat kost zo'n warmtepomp met bivalante regeling nou, geinstalleerd en wel? Ik vrees dat het gemiddelde huis die 4000 euro (of hoeveel is het?) wel kan gebruiken om het dak en de spouw te isoleren, dan wel glas te upgraden. Of of kruipruimte naisoleren. Om maar wat te noemen. Daarna is de warmtepomp zeker een goed idee.

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-10 08:52
Wat is voor jullie de reden geweest om een Lucht/Water WP te nemen ipv een lucht/lucht WP ?

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
liquid_ice schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 10:38:
Wat is voor jullie de reden geweest om een Lucht/Water WP te nemen ipv een lucht/lucht WP ?
Simpel, met 1 systeem je hele huis kunnen verwarmen. :)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Tomexergie schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 09:50:
[...]

In Nederland ligt een gas-infrastructuur. Alls oude wonigen met een relatief hoog energiegebruik zijn daarop aangesloten. Uiteraard goed isoleren is het eerste om het huis ook geschikt te maken voor WP toepassing, maar de thermische eigenschappen van deze oude woningen zijn gewoon slecht. 100% dekking met een WP is daardoor gewoon duur. Met een WP die 50% van maximale vermogen kan leveren dek je 85% van de warmtebehoefte. Vandaar dat juist het bivalente systeem voor deze woningen economisch interessant is. Kort gezegd; Je (mis)gebruikt het aardgasnet dat er toch al ligt voor piekvermogen.

Uiteraard zou je nieuwe woningen geen aardgas aansluiting meer moeten geven, die kunnen met een kleine warmtepomp 100% dekken. Ik heb al huurwonigen gezien die alles elektrisch doen en waarbij de buitenunit van de WP in een fake schoorsteen is opgenomen.
(ik sluit mij gewoon bij !null aan. ;) )

als ik naar jouw huis kijk.
neem een 8,5kW lucht/water unit in plaats van een elga.
en neem daar een zonneboiler bij (in de winter verwarmd met de WP)
en ik geef je al een heel grote kans dan je 100% je gas er uit kunt gooien.
(ingeval van 3 fase, kun je ook nog naar een 11kW unit.)

als een 8,5kW unit een wat mindere cop haalt(vanwege lage buiten temperatuur) laten we zeggen 5kW aan warmte.
dan heb je nog steeds per dag een 5x24=120kW/dag.
dan zit je toch aardig goed dacht ik met je huis.
(je kunt hem zelf preciezer berekenen, aan je cijfers te zien. ;)
ik ben er nog mee aan het worstelen, sorrie)

je moet eigenlijk anders gaan denken met een WP als een gasketel.
een WP moet gewoon veel uren werken, niet het huis laten afkoelen en weer proberen op te warmen, maar continue rustig aan warm houden.
daarom vind ik de combinatie van WP + gas niet handig.
het systeem als een standaard elga gaat toch elke keer weer te snel terug naar gas omdat de gebruiker het systeem niet handig gebruikt (en de aansturing neemt beslissingen voor de gebruiker, die niet altijd handig zijn voor de gebruiker).
ik vind de elga een omgebouwde airco en geen verwarmingsketel ;)

als je bij ons wat meer naar het zuiden gaat, dan houwt het gas net snel op.
(de grote gas leiding loopt langs het kanaal, met wat aftakkingen naar het zuiden. ;) )
staan genoeg huizen die het met een warmte pomp al doen.
en dat zijn huizen die meer als 2000m3 gas zouden gebruiken.
maar die hebben niet veel keus, of WP of lpg gas en dat is 2x zo duur als aardgas. (mazout/stookolie is ook nog een optie, die had ik vroeger maar is ook duur.)
dan wint een WP wel >:)

een WP tegen over aardgas, verschillen zijn erg klein in gebruik kosten, gas is iets +/-goedkoper. (maar wordt een stuk beter met PV >:) )
aanschaf kosten is wel een flinke drempel.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-11 12:13

WoudseHoeve

Hobby Boer

CV-ketel naast een WP kan de piek vraag voldoen.
Dat kan je ook oplossen met een buffer vat, kan je daar de snelle piekvraag mee oplossen.
CV leidingen lopen door buffer, WP warmt buffer op. simpel.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• migjes
WoudseHoeve schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 12:54:
CV-ketel naast een WP kan de piek vraag voldoen.
Dat kan je ook oplossen met een buffer vat, kan je daar de snelle piekvraag mee oplossen.
CV leidingen lopen door buffer, WP warmt buffer op. simpel.
het kan nog simpeler, als ik mijn vloerverwarming continu op +/-25 graden hou, dan is het eigenlijk met deze buiten temperaturen lekker 20 graden in het huis.
dat is toch 1200liter beton en heb ik nog geen boiler meer nodig ;)
(1200 liter beton van 25 graden ongeveer vergelijken met 300liter water van 60 graden.)

ook het bivalent draaien van een warmte pomp + gas ketel op 1 cv systeem is eigenlijk geen probleem.
het water doet echt niet moeilijk er over of het door gas of WP word verwarmd.
(het probleem is: kunnen de 2 pompen zo ingesteld worden dat het werkt.
meer probleem is het eigenlijk niet.
ze moeten niet tegen elkaar gaan in drukken of te grote stroming veroorzaken.
en dat is een lastige om te voorspellen hoe dat loopt en helemaal met sommige variabele druk pompen. :? )

de WP gaat wel wat minder goed draaien als het te warm water krijgt, maar de bedoeling is ook dat dit maar heeeeel soms nodig is als het zwaar vriest, of het huis snel naar temperatuur moet.
die paar uren doen niet zoveel op een jaar aan het verbruik.

of anders, gewoon 2x thermostaat, waarbij de gas thermostaat de WP thermostaat even uit zet via de tele-ingang. dan is het niet bivalent, maar kun je even er voor kiezen om gas te gebruiken om het huis te verwarmen, daar na hou je de temperatuur vast met de WP.

het is allemaal geen rocket-science.
je moet je niet bang laten maken met moeilijke verhalen maar gewoon doen.
maar daar heb jij niet zoveel last van, met je zonneboiler/houtkachel ;)
(zegt hij die nog steeds geen warmte pomp heeft. >:)
ik heb nog problemen met de aanschaf prijs, ik kom toch snel op een 4700 euro en dat hoest ik niet zomaar even op, helaas. )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-11 15:04
zou een buffervat werken om gasketel en warmte pomp te combineren
gasketel boven in de ketel laten invoeden
warmte pomp een heel stuk lager
uitgang buffer naar ketel/warmte pomp onder

dan kan de ketel zorgen dat het bovenste stukje van de buffer snel warm gemaakt wordt mocht het nodig zijn
voor de ketel heb je zo denk ik ook een stukje extra rendement omdat het water onder uit de ketel meestal het kouds is
de warmte pomp kan op zijn gemakje proberen de buffer op 60° te houden/brengen

richting de verwarming is het dan vanaf de bovenkant van de buffer het huis is
retour onder de ketel weer in

nadeel wat ik zo zie is dat je dus 3 pompen hebt lopen
1 ketel -> buffer
1 warmte pomp -> buffer
1 buffer -> huis

• migjes
creon schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 14:59:
zou een buffervat werken om gasketel en warmte pomp te combineren
gasketel boven in de ketel laten invoeden
warmte pomp een heel stuk lager
uitgang buffer naar ketel/warmte pomp onder

dan kan de ketel zorgen dat het bovenste stukje van de buffer snel warm gemaakt wordt mocht het nodig zijn
voor de ketel heb je zo denk ik ook een stukje extra rendement omdat het water onder uit de ketel meestal het kouds is
de warmte pomp kan op zijn gemakje proberen de buffer op 60° te houden/brengen

richting de verwarming is het dan vanaf de bovenkant van de buffer het huis is
retour onder de ketel weer in

nadeel wat ik zo zie is dat je dus 3 pompen hebt lopen
1 ketel -> buffer
1 warmte pomp -> buffer
1 buffer -> huis
veel te moeilijk.
een Warmtepomp verliest wel wat rendement als hij op die hoge temperaturen moet werken.

mijn cv ketel heeft gewoon een brander voorwaarde aansluiting.(zoals de meeste moderne ketels. ;) )
als ik die aansluiting kort sluit, dan start de gasketel niet.
doe ik dat kort sluiten via de warmte pomp b.v regelen.
heb ik de situatie: als warmtepomp draait, dan kan de gasketel niet starten.
met 2 thermostaten in de huis kamer kan ik dan kiezen tussen de gasketel of warmtepomp.
(het zou erg mooi zijn als dit met 1 thermostaat zou kunnen, ja.
die heb ik ook nog niet gevonden.
of als ik het omgedraaid zou kunnen, dus de gasketel zet de warmtepomp uit bij eventuele warmte vraag.)

Verwijderd

eureka, ik denk dat ik het ideale werkpunt heb gevonden
@migjes enzo, de afwegingen zoals je doet bestaan dus, en de brainfart van creon werkt ook.
ik denk dat ik er nu ben, en de cop/scop toch 4,68 moet zijn voor de inmiddels niet meer leverbare elga+carrier, dat is best wel zuur als dat zo is en zo blijft.
ik heb over de optimale regeling dus nu 1,5 jaar gedaan, maar dan heb je ook wat.
koelen ga ik niet meer doen, zonde van de levensduur.

• Tomexergie
Verwijderd schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 19:50:
eureka, ik denk dat ik het ideale werkpunt heb gevonden
@migjes enzo, de afwegingen zoals je doet bestaan dus, en de brainfart van creon werkt ook.
ik denk dat ik er nu ben, en de cop/scop toch 4,68 moet zijn voor de inmiddels niet meer leverbare elga+carrier, dat is best wel zuur als dat zo is en zo blijft.
ik heb over de optimale regeling dus nu 1,5 jaar gedaan, maar dan heb je ook wat.
koelen ga ik niet meer doen, zonde van de levensduur.
Mooi resultaat , zit daar het sanitair heet water bij?

Verwijderd

ja de warmtepomp treft altijd als laatste radiatior de boiler, tenzij de zon deze heter heeft gemaakt dan de elga/carrier aanvoert.
al mijn reacties van regelingen werken op de retour.
als ik nu ook maar iets omhoog of omlaag verander dan daalt de opbrengst in MJ
en dat omdat het vandaag ineens weer kouder was, kon ik goed testen.
mijn waardes zijn kansloos voor anderen, omdat het echt draait om je woning en de warmtecompensatie.
het breekpunt, 4c buiten en lager, overkom ik het best door de ketel gelijk te zetten met de warmtepomp,(met hoge pompstartflow 2 pompen actief)
echter heb ik geleerd dat bij -4 en droogte dat dan weer niet nodig is, tot wel -8c is de carrier erg goed,
lager heb ik nog niet gehad in 2 jaar.

laatste doel is een zo hoog mogelijk direkt verbruik uit de pv, tenzij de zon overwint (21-3 tot 21-10)
dus de warmtepomp moet uit "if boiler is >60c"
hier moet nog een "wickie de viking" moment voor komen, or else : gewoon uit via plugwise na 21 maart

omdat ik van origine een domme plofketeldenker ben ga ik tot eind februari niets meer veranderen, dan moet het verbruik (/graaddagen) dus fors lager liggen dan vorig jaar, en automtisch is de cop dan het hoogst @4c buiten of warmer.
onduidelijk blijft wat de vochtigheid buiten nu precies doet in de opbrengst <> temperatuur.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2015 20:47 ]

• Tomexergie
[quote]migjes schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 11:42:
[...]

(ik sluit mij gewoon bij !null aan. ;) )

als ik naar jouw huis kijk.
neem een 8,5kW lucht/water unit in plaats van een elga.
en neem daar een zonneboiler bij (in de winter verwarmd met de WP)
en ik geef je al een heel grote kans dan je 100% je gas er uit kunt gooien.
(ingeval van 3 fase, kun je ook nog naar een 11kW unit.)

als een 8,5kW unit een wat mindere cop haalt(vanwege lage buiten temperatuur) laten we zeggen 5kW aan warmte.
dan heb je nog steeds per dag een 5x24=120kW/dag.
dan zit je toch aardig goed dacht ik met je huis.
(je kunt hem zelf preciezer berekenen, aan je cijfers te zien. ;)
ik ben er nog mee aan het worstelen, sorrie)

jote]

Ik heb mijn jaarmodel met klimaat referentiejaar (8700uur) nog wat aangepast: meegenomen: flow door het CV , PV panelen, salderen. Ik kan nu de invloed van de WP op het salderen berekenen. Verder is het ook interessant wat het effect is van een WP met 100% dekking i.p.v. bivalent. Ik ben nog aan het uitknobbelen wat een interessant tabelletje kan worden.
Er ontbreekt in mijn model nog sanitair water met de WP. Dat zal de COP behoorlijk doen dalen. Als ik weer wat tijd heb zal ik dat proberen te modelleren.

• !null
Tja, je ziet dat warmtepompboilers vaak tot 50 graden gaan en dan elektrisch bijverwarmen.
Die worden ook wel betaalbaar, zie de warmtepompboilers van Michl. 1250 euro voor 200 liter warmtepompboiler met zonnecollector aansluiting. Want in de zomer wil je (mijn inziens) toch geen warmtepomp die moeite heeft met een goeie COP te werken, terwijl de zon het veel beter kan.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Volgens mij is met een COP van 4 de opbrengst van PV en collectoren zo'n beetje gelijk per m².
Bij 1000W/m² maakt een paneel zo'n 160W/m², de warmtepomp maakt hier 640W van. Vacuumbuizen vangen zo'n 75% van het licht op de absorber, en daarvan eindigt 80% in het water wat neerkomt op 600W/m².
Een COP van 4 haalt de Elga wel met 20 graden buiten en 50 graden in de boiler.
Een warmtepomp die daarop geoptimaliseerd is haalt een COP van 4.5 bij 17 graden lucht/65 graden water.

[ Voor 21% gewijzigd door Proton_ op 11-02-2015 21:48 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

En daarbij kan je de warmte van een zonneboiler niet salderen, © eric-pvt (grapjuh mag toch)

Zonnepaneel kost grofweg 125 euro per vierkante meter en vacuumbuizen circa 350 euro per vierkante meter. Zelfs zonnepanelen met een effiency van >20% kan je makkelijk kopen voor dergelijke prijzen ;)

Zonnepaneel met 20% efficiency = 206 kWh per jaar per m2 >>> ×4 COP = 825 kWh per jaar per m2.

[Edit]
2,5m2 vacuumbuis doet 5,1 GJ per jaar aldus het internet. Dat is dus 1417 kWh. Omgerekend per m2 zit je op 567 kWh per jaar. Een 20% efficient zonnepaneel en een warmtepomp met een SCOP van 2,8 is voldoende voor dezelfde opbrengst per m2. Of !null het belangrijk vind om een hoge opbrengst per m2 te halen weet ik niet :+ (misschien heeft ie andere motivatie(s))

[ Voor 95% gewijzigd door Dre op 11-02-2015 22:57 ]

• Tomexergie
Dre schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 22:09:
En daarbij kan je de warmte van een zonneboiler niet salderen, © eric-pvt (grapjuh mag toch)

Zonnepaneel kost grofweg 125 euro per vierkante meter en vacuumbuizen circa 350 euro per vierkante meter. Zelfs zonnepanelen met een effiency van >20% kan je makkelijk kopen voor dergelijke prijzen ;)

Zonnepaneel met 20% efficiency = 206 kWh per jaar per m2 >>> ×4 COP = 825 kWh per jaar per m2.

[Edit]
2,5m2 vacuumbuis doet 5,1 GJ per jaar aldus het internet. Dat is dus 1417 kWh. Omgerekend per m2 zit je op 567 kWh per jaar. Een 20% efficient zonnepaneel en een warmtepomp met een SCOP van 2,8 is voldoende voor dezelfde opbrengst per m2. Of !null het belangrijk vind om een hoge opbrengst per m2 te halen weet ik niet :+ (misschien heeft ie andere motivatie(s))
Dit sommetje heb ik ook al een keer op dit forum gemaakt. Maar op een of andere manier blijven er liefhebbers voor de zonne-boiler. Als je ook nog een de investering meeneemt dan wordt het plaatje voor de zonneboiler nog ongunstiger (Ik heb het over een WP voor CV met boiler, dan is de extra inverstering een driewegklep en boiler van c.a. 600 Euro). En als je op vacantie bent in de zomer gaat de PV lekker salderen en je pilsje op het terrasje wordt betaald door de PV.

• !null
Ja totdat Henk Kamp de boel naar de klote helpt en het salderen stopt. Er zit een verschil in mensen die alles op salderen goed vinden, en mensen die het anders willen.

Daarnaast probeer ik nu met wat simpele materialen (tweedehands, of van handelaren spul uit China) een zonneboilertje te realiseren. En dan is een warmtepomp sowieso al een stuk duurder. Daarnaast moet ik nog PV op het dak leggen. De kosten lopen dan flink op.

En als ik een zonneboiler op m'n dak leg werkt dat spul over 20 jaar nog, is namelijk een buffervat, collector en een pomp. PV panelen waarschijnlijk ook wel, maar warmtepomp heb ik toch iets minder vertrouwen in en zal toch ook kosten hebben gemaakt in 20 jaar.

[ Voor 61% gewijzigd door !null op 12-02-2015 09:35 ]

• migjes
Tomexergie schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 07:09:
[...]

Dit sommetje heb ik ook al een keer op dit forum gemaakt. Maar op een of andere manier blijven er liefhebbers voor de zonne-boiler. Als je ook nog een de investering meeneemt dan wordt het plaatje voor de zonneboiler nog ongunstiger (Ik heb het over een WP voor CV met boiler, dan is de extra inverstering een driewegklep en boiler van c.a. 600 Euro). En als je op vacantie bent in de zomer gaat de PV lekker salderen en je pilsje op het terrasje wordt betaald door de PV.
ik kan die goed verklaren.
mensgelijkgebruik van het systeem. ;)

een WP kan het water wel verwarmen naar een 45-50 graden. (en in de winter zakt dit nog iets.)
daar boven gaat het elektra element het nog iets verhogen met een cop van 1.
geen probleem, alles lijkt te werken.
theoretisch is alles in orde.

maar mensen pakken per dag gewoon een keer de douche en verbruiken niet zoveel warm water.
de boiler koelt een paar graden af en de WP gaat weer verwarmen.
maar de boiler is niet vergenoeg afgekoeld, dus het is gewoon elektrisch verwarmen met een cop van 1.
en dat dag in en dag uit.
de meeste WP boilers hebben een zeer laag rendement in een gewoon huishouden. :| helaas.
pas bij een groot gebruik begint een WP boiler een betere cop te halen.
(om dit op te vangen hebben WP boilers een vrij ingewikkeld anti-legionella programma.
maar dat blijft op vangen en lost het niet op. ;)
meestal komt het er op neer dat er 1x per week de zaak elektrisch word verwarmt met cop 1 en de rest van de week met de warmte pomp met een cop van +/-2 (ja erg lage cop, want water is nog lauw.).
om zo toch een lage temperatuur te hebben in de boiler en er wel een beetje cop is.
maar je merkt dit goed als gebruiker, erg lauw water voor een afwasje te doen op sommige dagen.
je levert dan best wel wat luxe in die mensen wel gewent zijn.)

sluit je ook nog een collector aan op de boiler van de WP.
dan kan de collector er makkelijk 80 graden van maken in de boiler.
en dan hoeft de WP niet bij te verwarmen met een cop van 1 voor een lange periode zelfs.
dus het werkt goed samen.
(er zijn ook systemen die voor en na de WP kunnen verwarmen ;)
erg ingewikkeld verhaaltje, ik hou het even kort.)

en als je prijs wil vergelijken, neem de boiler niet mee.
die heb je nodig in beide gevallen ;)
en dan is de prijs een stuk lager voor een collector als een WP. ;)
(maar prijzen vergelijken is erg gevaarlijk, als ik zelf een zonneboiler aanleg.
hoeft het niet zo heel duur te zijn.)

en dan heb je ook nog het salderings-probleem.
dat is een hoge toren gebouwd op een moeras.
(de toren is hoog, omdat elektra voor meer 2/3 uit belasting bestaat.
gebouwd op een moeras van politieke besluiten die vooral over belasting gaan >:) .
dat is een recept voor falen, vroeger of later dat weten we niet, maar falen het zal.)

Verwijderd

jaja dus ik moet nu gaan geloven dat mijn zonneboiler na 4 uur 18Wh te hebben gebruikt en naar 90c is gegaan (380 liter) dat dat allemaal beter kan met een warmtepomp ?

nee hoor, dat is niet zo, en 90c en hoger is al helemaal buiten werkgebied.
dus... mijn zonneboiler is de koning van allemaal,, terwijl ik dan keizerlijk veel pv stroom teruglever.
zo kan ik extra veel kWh vebrruiken in de winter voor een warm huis.
en ja, dat is een hoop bier waard, die anders opging in gasvlammetjes.
wat je zomers in je wp stopt kan je swinters niet gebruiken.
wat je zomers niet in je gasketel stopt kan je swinters bijstoken
wat je in de winter verstookt mag je nog salderen, 0 salderen is het best, met een warm huis.
dat lukt op een nederlandse woning alleen met een zonneboiler (gezinsgrootte >2)

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 12:09:
dat lukt op een nederlandse woning alleen met een zonneboiler (gezinsgrootte >2)
Met 2 gaat het ook goed hoor :) Waarom deze restrictie ?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Verwijderd

bij >2 personen heb je meer vraag uit de zonneboiler, waardoor deze altijd meer geeft dan pv+wp
verder kan je proberen de cop te bepalen van een zonneboiler met douche wtw.
een gezin vraagt normaal al snel 20m3 gas voor bad en douche of hotfill,
de zonneboiler kan dat heel goed 10 maanden van het jaar.

• Tomexergie
Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 13:48:
bij >2 personen heb je meer vraag uit de zonneboiler, waardoor deze altijd meer geeft dan pv+wp
verder kan je proberen de cop te bepalen van een zonneboiler met douche wtw.
een gezin vraagt normaal al snel 20m3 gas voor bad en douche of hotfill,
de zonneboiler kan dat heel goed 10 maanden van het jaar.
Ik heb geen ervaring met de zonneboiler, maar ik weet dat je nooit meer kunt besparen dan je verbruikt. Een gezin verbruikt tussen 200 en 300 m3 aardgas per jaar voor sanitair heet water. In de winter komt de zonneboiler zwaar te kort, maar stel dat hij 200 m3 bepaart, dat is een TVT van 2500Euro/(200*.67)= 19 jaar.
De zonnekoning staat in de zomer 90C te loeien waar je weinig aan hebt omdat hij noodgedwongen te veel, produceert, maar dat geeft wel het gevoel dat hij het erg goed doet. Studie van TNO toont aan dat hij ongeveer een rendement van 50% haalt (150m3/j).

De zonneboiler is een systeem dat het erg goed deed in de tijd dat PV panelen nog maar 6-10% rendement hadden en is naar mijn mening een achterhaald concept. Warmtepompen zijn nu nog niet optimaal voor een boiler, maar hebben de toekomst.

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Tomexergie schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 15:33:
[...]
Ik heb geen ervaring met de zonneboiler, maar ik weet dat je nooit meer kunt besparen dan je verbruikt. Een gezin verbruikt tussen 200 en 300 m3 aardgas per jaar voor sanitair heet water. In de winter komt de zonneboiler zwaar te kort, maar stel dat hij 200 m3 bepaart, dat is een TVT van 2500Euro/(200*.67)= 19 jaar.
De zonnekoning staat in de zomer 90C te loeien waar je weinig aan hebt omdat hij noodgedwongen te veel, produceert, maar dat geeft wel het gevoel dat hij het erg goed doet. Studie van TNO toont aan dat hij ongeveer een rendement van 50% haalt (150m3/j).

De zonneboiler is een systeem dat het erg goed deed in de tijd dat PV panelen nog maar 6-10% rendement hadden en is naar mijn mening een achterhaald concept. Warmtepompen zijn nu nog niet optimaal voor een boiler, maar hebben de toekomst.
Ik vind 300m3 gas wel erg weinig hoor.....
Als je het warme water ook gebruik in je was machine en vaatwasser wordt het als snel beter, die blijven ook in de zomer gewoon doorgaan (zeker met kleine kinderen).

De vergelijking met PV icm WP loopt al snel mank door de salderings regeling die op de zonneboiler geen invloed heeft.

Ook is het aanvulling op een WP of Cv-houtkachel al heel snel leuk omdat je dan die buffer en zo toch al hebt.

Daarnaast is het als als verwarmings ondersteuning in voor en na jaar ook niet verkeerd al kan ik daar geen getallen aan hangen en moeten de collectoren wel wat steiler staan.

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-11 15:28
Juist omdat salderen vroeg of laat gaat verdwijnen heb ik de keus gemaakt om geen inverstering te doen in een zonneboiler. Dan stop ik zomers liever wat kW/h extra in de boiler door de WP te laten draaien. Ik heb al een idee om dat te gaan besturen d.m.v. een raspberry Pi.

Mijn WP wordt namelijk getriggerd door een DeltaT (instelbaar) in het boiler vat. Standaard meet ik dat nu op 2/3 hoogte. Ik kan dit op nog een drietal andere plekken meten. Door hier nu een Pi tussen te zetten, kan ik de WP aan en uit zetten als de zon schijnt en zo het vat maximaal opladen. De WP kan tot 55 graden maken zonder bijverwarming van een elektrisch element. In de zomer komt hij nog wel wat hoger. Natuurlijk zal de COP wat afnemen dan, maar gratis, of heel goedkoop, mijn kW/h weg gegeven is ook niet leuk.

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

TLer schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 15:47:
Juist omdat salderen vroeg of laat gaat verdwijnen heb ik de keus gemaakt om geen inverstering te doen in een zonneboiler. Dan stop ik zomers liever wat kW/h extra in de boiler door de WP te laten draaien. Ik heb al een idee om dat te gaan besturen d.m.v. een raspberry Pi.

Mijn WP wordt namelijk getriggerd door een DeltaT (instelbaar) in het boiler vat. Standaard meet ik dat nu op 2/3 hoogte. Ik kan dit op nog een drietal andere plekken meten. Door hier nu een Pi tussen te zetten, kan ik de WP aan en uit zetten als de zon schijnt en zo het vat maximaal opladen. De WP kan tot 55 graden maken zonder bijverwarming van een elektrisch element. In de zomer komt hij nog wel wat hoger. Natuurlijk zal de COP wat afnemen dan, maar gratis, of heel goedkoop, mijn kW/h weg gegeven is ook niet leuk.
Die redenatie klopt niet, voor de opwekking van warmte met PV heb je 3 tot 4x zoveel oppervlak nodig. Je heb dus teveel PV .... Dat PV overschot kan je ook op andere manieren afschaven door bv de vriezer overdag door te laten vriezen en snachts uit. Overdag wasmaschine, vaatwasser enz. gebruiken.

Ook is het niet zo dat een Zonneboiler in de winter niets doet, er komt wel degelijk energie uit, alleen wat minder. Je boiler word geen 80 graden maar "slechts" 30. Hoef je nog maar 30 graden bij te verwarmen, is maar iets meer als de helft.

Het mooiste is natuurlijk een >60m3 buffer vat :)

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-11 17:54
Eindelijk de knoop doorgehakt voor een l/w warmtepomp. Het is een op Fujitsu gebaseerde Atlantic (Frans merk). Er zit een 7,5kW buitenunit bij, maar de binnenunit is geschikt tot 10kW. Ik vermoed dat ik het wel red zo. Ik heb nog geen exacte berekening gemaakt, maar inmiddels ben ik mijn zonneboiler aan het installeren die straks alle warmwaterverbruik voor zijn rekening neemt. Dat wil zeggen ca. 70%, maar ik doe er nog een elektrisch verwarmingselement bij voor de echt koude maanden en een beetje legionella wegstoken af en toe en dan is het prima. Als ik nu toch aan het loodgieten ga, dan misschien maar gelijk de warmtepomp ook doen.

Ook al zou deze het misschien net niet redden in de koudste periodes dan kan ik het restant er wel elektrisch bijdoen middels een element.

Import van EVs

• TLer
WoudseHoeve schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 15:56:
[...]

Die redenatie klopt niet, voor de opwekking van warmte met PV heb je 3 tot 4x zoveel oppervlak nodig. Je heb dus teveel PV .... Dat PV overschot kan je ook op andere manieren afschaven door bv de vriezer overdag door te laten vriezen en snachts uit. Overdag wasmaschine, vaatwasser enz. gebruiken.

Ook is het niet zo dat een Zonneboiler in de winter niets doet, er komt wel degelijk energie uit, alleen wat minder. Je boiler word geen 80 graden maar "slechts" 30. Hoef je nog maar 30 graden bij te verwarmen, is maar iets meer als de helft.

Het mooiste is natuurlijk een >60m3 buffer vat :)
Die PV ligt er al, de WP moest er toch komen ivm het afsluiten van de SV en een ZB kost gewoon weer flink wat geld (Je bent zo 2K euro verder). Daarnaast moet het ook allemaal handig blijven. Ik zou niet weten hoe ik de vriezer automatisch opdracht kan geven om overdag, als er voldoende opwek is,te blazen om vervolgens 'snachts te rusten? De WP kan ik wel sturen, daarnaast kan hij nog koelen ook :+

Maar voorloopig is salderen nog het eenvoudigst. Daar hoef ik helemaal niets voor te doen.

• TLer
Luiaard schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 16:01:
Eindelijk de knoop doorgehakt voor een l/w warmtepomp. Het is een op Fujitsu gebaseerde Atlantic (Frans merk). Er zit een 7,5kW buitenunit bij, maar de binnenunit is geschikt tot 10kW. Ik vermoed dat ik het wel red zo. Ik heb nog geen exacte berekening gemaakt, maar inmiddels ben ik mijn zonneboiler aan het installeren die straks alle warmwaterverbruik voor zijn rekening neemt. Dat wil zeggen ca. 70%, maar ik doe er nog een elektrisch verwarmingselement bij voor de echt koude maanden en een beetje legionella wegstoken af en toe en dan is het prima. Als ik nu toch aan het loodgieten ga, dan misschien maar gelijk de warmtepomp ook doen.

Ook al zou deze het misschien net niet redden in de koudste periodes dan kan ik het restant er wel elektrisch bijdoen middels een element.
Dat is naar allewaarschijnlijk exact dezelfde. Mijn installateur zij dat tegen mij, zijn vander woont in Frankrijk en had de zelfde, maar dan onder een andere merk naam.

Veel warmte plezier er mee!

• Proton_

Proton_

Team Welles

!null schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 09:26:
Ja totdat Henk Kamp de boel naar de klote helpt en het salderen stopt.
Salderen maakt het helemaal een no-brainer (gratis seizoensopslag!) maar zonder salderen is een warmtepompboiler een ideaal verplaatsbaar verbruik-ding voor maximaal eigenverbruik.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
//zwaar off topic Henk kan me wat, binnenkort (relatief gezien) staat hier een "tesla" in huis. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-02-2015 18:36 . Reden: Ik kijk alvast op mijn dak of ik ergens nog een plaatsje vrij heb voor xtra PV ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Verwijderd

ik zou echt niet weten wat ik aanmoest zonder zonneboiler.
lees alsjeblieft goed : boiler met zon ondersteuning waar elk pv paneel nog moet van gaan dromen.
ga eens kijken bij een eigenaar die het ingeregeld heeft voordat je door wetgeving tegen het beton word gebeukt, en je tvt 1 miljoen jaar word.
mijn levens sequence is afgestemd op de aanwezigheid :
douchen, vrouw douchen -> kids was hotfills... ik werken, dagverloop opwarmen zon of wp -> kids in bad.
soms nog een was...
stroom en warmte zijn hier een geintegreerde oplossing, met wtw
henk kamp zwaai zwaai, meters draaien nauwelijks.
het is en+en+en+en, vergeet salderen nu alvast maar,
vermijd accijns, en je komt er vanzelf.

een boiler met wel of geen zon ondersteuning, is een essentie
epx is voor de meter (epx is eric`s power exchange)
daaaaag henk mij krijg je niet meer ;w

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2015 18:39 ]

• Tomexergie
WoudseHoeve schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 15:46:
[...]

Ik vind 300m3 gas wel erg weinig hoor.....
Als je het warme water ook gebruik in je was machine en vaatwasser wordt het als snel beter, die blijven ook in de zomer gewoon doorgaan (zeker met kleine kinderen).

De vergelijking met PV icm WP loopt al snel mank door de salderings regeling die op de zonneboiler geen invloed heeft.

Ook is het aanvulling op een WP of Cv-houtkachel al heel snel leuk omdat je dan die buffer en zo toch al hebt.

Daarnaast is het als als verwarmings ondersteuning in voor en na jaar ook niet verkeerd al kan ik daar geen getallen aan hangen en moeten de collectoren wel wat steiler staan.
Ik haal dat uit een TNO rapport "Opwekkingsrendement van lokale technieken onder laboratorium omstandigheden"

Besparing zonneboilers: Max 6 GJ=170m3 gas Gemiddeld 4GJ=114m3 gas en Laag 2 GJ =60m3 aardgas

Hiervan ben ik niet onder de indruk.

Verwijderd

de testen uit 1998 van het testhuis ecn petten van het zonnehuis zoals moest worden gebruikt in de stad van de zon liggen nog in een lade van de minister, dit mag nu niet en nog steeds niet onder het publiek komen. ****
ik ben erin geweest en daarom klink ik wat bijdehand/vreemd
probeer er te komen, dat zonnehuis van het ecn in petten op een open dag, en je leert veel in een uur.
wat je verder hoort van het tno en het pbl/nibud zijn paid opinions, vertrouw liever op je eigen oprechte opinie, of anders, kom met een lagere afrekening dan eric/hans/martin (van gelijke opzet met detail verschillen) wiens brood men eet diens woord men spreekt, in nederland is alles vergeven van de koninklijke olies en gas, en hieruit word alles betaald, maar er komen andere tijden, het oude model piept en kraakt.

**** in het shell rsm 105 testveld hoorde ik voor het eerst mondeling van hoge kustinstraling in mei 2005, echter al gemeten in juni 2001
ik heb daar meer gehoord, zeer boeiend, en wat ik in dit topic lees vind ik eng, eng voor jullie zelf, dat je anderen aanhangt als waarheid, probeer zelf eerst eens wat, je mag falen, want fossiel is standaard falen&betalen zonder plezier.
dus, aan de slag, oren dicht, lekker tweaken en meten en dan de waarheid, power to the people.

de stad van de zon is uiteindelijk met stadsverwarming van nuon uitgerust, en dat was dan dat, innovatief ? nein danke. echt doodzonde.
ik heb nog steeds kontakt mer herr dr. karcher van het ecn, inmiddels met pensioen
ja, het is een duitser, die nederland een vreemd energieland vind.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2015 20:11 ]

• itchin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:42
Ik vond van de week een (anoniem) briefje in de bus met de vraag of ik de 'airco' (Toshiba buitenunit) 's nachts uit kon zetten, wegens geluidsoverlast. Nu dus maar aan het experimenteren met nachtverlaging. Voordeel is natuurlijk dat ik door bij daglicht te verwarmen meer van mijn zelf opgewekte stroom kan verbruiken en de dagtemperaturen zorgen voor een marginaal betere COP. Wel jammer dat dit me wat beperkt in het vermijden van gasgebruik. Maar het eerste stookseizoen met de Elga zit er alweer bijna op, en er zijn nog heel veel kWh over.

(De 3300 Wp aan zonnepanelen hebben in hun eerste jaar 3525kWh geproduceerd (volgens de omvormer), daarvan is 2923 kWh teruggeleverd aan het net. 1976 kWh heb ik in dit jaar teruggehaald uit het net, het overschot is dus nog 947 kWh)

Verwijderd

is die toshiba dan zo luidruchtig ?

• itchin
Euh, ja.
Boven de 1300 Watt is hij ook in huis prima te horen, maar hij gaat gerust door to 2100 Watt (max is 2700 Watt, maar die heb ik alleen tijdens testen gezien) en dat merk je best. Heb je binnen wat muziek aanstaan, dan hoor je het niet. Maar ik kan me voorstellen dat je er niet fijn naast slaapt. Zelf hoor ik hem niet, omdat ik aan de andere kant slaap.
De buren had ik al wel verteld dat ze het me moesten melden als ze last hadden, maar die zeggen het niet te merken. Ben dus benieuwd wie er wel last van had.

[ Voor 96% gewijzigd door itchin op 12-02-2015 20:35 ]

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-11 22:42
Stuur eens een foto van de buitenunit en omgeving, wellicht hebben de mensen hier tips. Ook wel handig om te weten wie er klaagt, over, zij of achterbuur?

Verwijderd

zo, dat is best wel `off the scale` wat je verteld, moduleert de toshiba niet beter terug, dus continu bedrijf zodat hij laag blijft savonds ?
de carrier is echt wel muisstil savonds, en boven de 1250Wac is het net de koelkast in de keuken, nauwelijks hoorbaar binnen.
mijn buren heb ik ook gevraagd, maar die horen niets, en slapen nog met het raam open ook,
dat is voor hun eigenlijk net zo koud als dicht met enkelglas uit 1974
mijn 65+ buren vinden het prima wat ik doe als het gas faalt (of ketel) mogen ze studio sport kijken met gratis bier hier.

/me : techneco moet gewoon die carrier blijven leveren damned :(

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2015 20:50 ]

• itchin
Bedankt voor de suggestie om hier advies te vragen voor verbetering plaatsing, maar ik ga eerst wel eens uitvinden van wie het briefje afkomstig is, dan kan ik ook beter horen wat de klacht is.

De Elga bouwt hier rustig op, maar omdat ik een verwarming heb met maar een paar radiatoren (huis uit 2006, 3 kleine radiatoren in woonkamer) verwamt de Elga het water tot 48 graden, klaarblijkelijk vindt de thermostaat/Elga dat nodig. Die laatste paar graden hakken er dus wat in (in toegevoegd vermogen/verlaging COP). Verwarmen doet de Elga 1x per uur of 1x per twee uur, maar bij een lage buitentemperatuur gaat dat dus het laatste stukje er stevig tegenaan.
Ja, het zou mooier zijn met een wat lagere temperatuur, de CV stookte normaal niet boven de 40 graden, maar dan wel veel vaker eventjes opwarmen. Als we dat trucje nu eens konden leren aan de thermostaat/Elga...

Edit: Morgen wordt de kWh meter geinstalleerd die ik met een Youless ga loggen, kunnen jullie meekijken via PVoutput.

[ Voor 6% gewijzigd door itchin op 12-02-2015 21:00 ]

Verwijderd

de carrier elga moduleert op de retour temperatuur, misschien dat je de radiatoren helemaal open moet draaien, of juist 1 helemaal dicht.
andere opties heb je niet, hij werkt zo :
retour temp controleren ?
setpoint gebruiken....
het setpoint loopt steeds verder uit als het kouder word, tenzij de retour warmer word.
als beide niet gebeuren word de elga erg boos. (frequentie pomp en fan loopt op)
met de carrier hoor je dat dus niet, met de toshiba duidelijk wel begrijp ik.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:30
itchin schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 20:59:
Bedankt voor de suggestie om hier advies te vragen voor verbetering plaatsing, maar ik ga eerst wel eens uitvinden van wie het briefje afkomstig is, dan kan ik ook beter horen wat de klacht is.

De Elga bouwt hier rustig op, maar omdat ik een verwarming heb met maar een paar radiatoren (huis uit 2006, 3 kleine radiatoren in woonkamer) verwamt de Elga het water tot 48 graden, klaarblijkelijk vindt de thermostaat/Elga dat nodig. Die laatste paar graden hakken er dus wat in (in toegevoegd vermogen/verlaging COP). Verwarmen doet de Elga 1x per uur of 1x per twee uur, maar bij een lage buitentemperatuur gaat dat dus het laatste stukje er stevig tegenaan.
Ja, het zou mooier zijn met een wat lagere temperatuur, de CV stookte normaal niet boven de 40 graden, maar dan wel veel vaker eventjes opwarmen. Als we dat trucje nu eens konden leren aan de thermostaat/Elga...

Edit: Morgen wordt de kWh meter geinstalleerd die ik met een Youless ga loggen, kunnen jullie meekijken via PVoutput.
wellicht experimenteren met de stand lanzaam/normaal/snel voor verwarmingssysteem op de honeywell? zodat de elga eerder aangaat en naar een kleinere delta T streeft?
meer radiatoren open kan ook helpen (dan kan je systeem we warmte beter kwijt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• itchin
@eric-pvt en @BarryH bedankt voor de suggesties, ik ga experimenteren.

Verwijderd

de elga is volledig tot stilstand gekomen, de zonneboiler bemoeit zich met de cv, aanvoer 48c en stijgende.
de ondergewaardeerde zonneboiler, en dus ?
giert de meter achteruit, de aanval op januari en december.
dat is dus wat een zonneboiler doet.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Gelukkig beweert niemand dat een zonneboiler niet werkt :)
Mijn stelling is dat als dezelfde dakruimte met panelen was gevuld, de meter harder terug had gelopen, zelfs als een draaiende Elga evenveel warmte maakt als de collector nu deed.

• Dre
  • Niet online

Dre

Proton_, volgens mij snapt niet iedereen wat het idee is met PV+WP.
  1. Je installeert extra PV panelen
  2. Met die extra panelen wek je extra vermogen en energie op
  3. Dit extra vermogen stop je direct in je boiler met een warmtepomp (bijvoorbeeld sturing op basis van PV opwekking c.q. zoninstraling)
  4. Of je genereert de warmte op het moment dat je het echt nodig hebt (salderen)
De keus voor optie 3 of optie 4 is onder andere afhankelijk van de salderingregels.
  • Meer opbrengst per m2
  • Meer opbrengst per €
  • Beter voor het milieu (?)
  • Geen problemen met salderen waar iedereen zo bang voor is (d.m.v. slimme sturing)
winwinwinwin

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 13-02-2015 18:45 ]

• TLer
Verwijderd schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 16:40:
de elga is volledig tot stilstand gekomen, de zonneboiler bemoeit zich met de cv, aanvoer 48c en stijgende.
de ondergewaardeerde zonneboiler, en dus ?
giert de meter achteruit, de aanval op januari en december.
dat is dus wat een zonneboiler doet.
Mijn WP is ook volledig tot stilstand gekomen aan het einde van de ochtend. De intredende zon leverde ruim voldoende warmte. Nu nog staat de WP uit en is het aangenaam warm in huis.

Your point being?

• !null
Bij ons heeft de verwarming nog helemaal niet gedraaid, puur warmte van gisteren en daarna de zon.
Dre schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 17:47:
Proton_, volgens mij snapt niet iedereen wat het idee is met PV+WP.
  1. Je installeert extra PV panelen
  2. Met die extra panelen wek je extra vermogen en energie op
  3. Dit extra vermogen stop je direct in je boiler met een warmtepomp (bijvoorbeeld sturing op basis van PV opwekking c.q. zoninstraling)
  4. Of je genereert de warmte op het moment dat je het echt nodig hebt (salderen)
De keus voor optie 3 of optie 4 is onder andere afhankelijk van de salderingregels.
  • Meer opbrengst per m2
  • Meer opbrengst per €
  • Beter voor het milieu (?)
  • Geen problemen met salderen waar iedereen zo bang voor is (d.m.v. slimme sturing)
winwinwinwin
Stel, mijn huis doet 650m3 per jaar. De helft zal voor verwarming zijn. En een warmtepomp van 5 of 6 kW zal voldoende zijn. Schat eens wat een dergelijke installatie mee zou kosten, om dus energieneutraal mijn verwarming te doen. En ook tapwater. Ik ben benieuwd.

Verwijderd

dre je vergeet effe de helft, het huis is en warm, en ik heb 300 liter bad/was/afwas/douchewater
met 18% rendement en een cop van 4 had ik dat niet.
ik heb gewoonweg een paar uur 6+ kW gehad in warmte vanuit 7,5m2 en was dat aan het afromen ook.
die 6+kW werd opgewekt met een investering van 18Wh
er is simpelweg extreem weinig verlies en omzetting.

een boiler met warmtepomp verdient natuurlijk een collector en niet meer pv

• Proton_

Proton_

Team Welles

Mooi dat je een warmtemeter aan je collector hebt hangen :)
Op het moment dat je collector 6 kW deed, wat deed de PV met dezelfde oriëntatie toen?

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Hier wat bescheidener. +14 graden in de zonneboiler. Ongeveer 5kWh met de zonneboiler. Omgerekend om en nabij de 1,25kWh/m3. Zonnepanelen deden 4,7kWh. Dat is omgerekend heel wat minder per m2 in verhouding tot de zonneboiler.

Verwijderd

heerlijk low tech en high performance, maar ja je moet wel warmtevraag hebben
als ik dan wp+boiler+pv alleen al de stekkertjes tel word je al duizelig

• Proton_

Proton_

Team Welles

mkleinman schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 20:42:
Hier wat bescheidener. +14 graden in de zonneboiler. Ongeveer 5kWh met de zonneboiler. Omgerekend om en nabij de 1,25kWh/m3. Zonnepanelen deden 4,7kWh. Dat is omgerekend heel wat minder per m2 in verhouding tot de zonneboiler.
Collectoren zijn 8m², daar past 1200 Wp (of 1740 als je wild doet) op.
Je haalde 4,7kWh met 4089Wp oost/west => 1,15 kWh/kWp. Collectoren vervangen door panelen levert je dus tussen de 1.38 en 2 kWh elektrisch op. Met deze verhouding, 1200Wp en een COP van 3.6 heb je ook 5kWh thermisch. Met 1740 Wp (Sunpowers) is een COP van 2.5 genoeg.
Complexiteit lijkt me subjectief.

• !null
Complexiteit is helemaal niet subjectief. Ga jij maar eens mogelijke points of failure tellen (of MTBF waardes) van een PV installatie met omvormer, warmtepomp (+veel) en een regeling die de warmtepomp laat draaien als er zon is. (laat staan zo'n bivelante regeling)
Een boilervat, een zonnecollector en een pomp. Dan nog een controller met een relaitje. Je zou het zelfs nog op een accutje kunnen draaien mocht de stroom uitvallen.

We hoeven hier niet te doen alsof de warmtepomp een slecht idee is, en voor veel mensen werkt het gewoon goed. Ik ben zelfs van mening dat mijn nieuwbouwhuis met warmtepomp geleverd had moeten worden ipv pendelende ketel.
Maar als ik naar het investeringsplaatje kijk, een modulerende warmtepomp + PV om te compenseren. Dan vind ik dat een vrij complexe oplossing heb die erg sterk leunt op salderen (ok niet 100%).
Voor de verwachtte investering kan ik ook een grote zonneboiler setup maken. De warmtevraag die dan nog overblijft is zo laag dat het voor tapwater wel af kan met kleine elektrische boiler. De resterende warmtevraag van de woning in de dalen zou ik dan naar keuze alsnog met een warmtepomp, maar ook met een houtje op het vuur. Beide gevallen weer een investering.
Maar de warmtevraag is zo laag dat ik mijn ketel zou kunnen vervangen voor een propaan versie (die is er, wellicht is alleen brander vervangen genoeg), en dan een grote gasfles neer kunnen zetten.

• Tomexergie
Proton_ schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 22:12:
[...]

Collectoren zijn 8m², daar past 1200 Wp (of 1740 als je wild doet) op.
Je haalde 4,7kWh met 4089Wp oost/west => 1,15 kWh/kWp. Collectoren vervangen door panelen levert je dus tussen de 1.38 en 2 kWh elektrisch op. Met deze verhouding, 1200Wp en een COP van 3.6 heb je ook 5kWh thermisch. Met 1740 Wp (Sunpowers) is een COP van 2.5 genoeg.
Complexiteit lijkt me subjectief.
Ik ben het helemaal met proton eens. Je kunt de thermische energie van een zonneboiler niet vergelijken met de elektrische energie van een PV paneel. Thermodynamische gezien is de kwaliteit van de energie, de z.g.exergie, van elektrische energie het maximale wat er is. Je kunt er van alles mee doen, zelfs een warmtepomp laagwaardige energie omzetten, met een factor 4, naar verwarmen van je huis of boiler. Theoretisch zou het zelfs een factor 6 kunnen zijn. Er valt nog heel wat te verbeteren aan de WP. Helaas moeten we het nog doen met inefficiente airco's uit het verspillingstijdperk.
Ik heb de zonne-boiler al doorgerekend met het referentiejaar (8700 uur). Het verschil met de WP - PV combinatie is gering. Als je toch al voor een WP-CV heb gekozen, dan ligt het voor de hand om de WP te koppelen aan een boiler.

Ik weet niet hoe de praktijk is maar mijn analyse komt op het volgende:
Bij 150l/dag sanitair heet water:
Zonder PV en WP: 400m3/jaar aardgas
Met WP-PV nodig 140m3 aardgas voor de bijstook HR; 255 kWh uit het net voor de WP en 400kWh onttrokken uit de PV panelen voor de WP. Het primaire energiebesparing over het hele jaar bedraagt 50%
Tja; de besparing in geld valt tegen omdat het niet om veel energie gaat: 120 Euro/jaar , maar een boiler en driewegklep kun je daarmee nog wel investeren (5 jaar tvt).

Ik ben niet tegen zonne-boilers, maar als je nu kunt kiezen zou ik het niet meer doen.

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:42
[b]Tomexergie schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 00:51

Ik ben niet tegen zonne-boilers, maar als je nu kunt kiezen zou ik het niet meer doen.
Hier denk ik precies hetzelfde over. Ik heb zowel warmtepompen als een zonneboiler draaien. Als je alle uren meetelt waarbij de zonneboiler staat te wachten tot de zoninstraling voldoende is om het vat bij te verwarmen. Op die momenten staat de PV gewoon te oogsten en deze energie kun je direct in je WP stoppen.
Je kan het rendement van een zonneboiler op zijn piekopbrengst niet vergelijken met PV, dat slaat nergens op. Je moet kijken naar een heel jaar. Als je extra PV neerlegt, dan neemt de tijdsduur waarop je installatie voldoende vermogen levert om warmwater te maken toe, waardoor je beter in staat bent om je eigen opwek direct te verbruiken, zonder saldering.

Zolang de salderingsregels nog bestaan is een WP-boiler helemaal in het voordeel. Hier elke dag van het jaar 200 liter (helaas niet meer...had eigenlijk een grotere WP-boiler moeten kopen) warm tapwater en een elektriciteitsrekening van 0 euro. Dat lukt je nooit met een zonneboiler.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

• !null
Maar hoe duur was die installatie bij elkaar?

Iedere keer als ik dat rekensommetje maak is het toch wel erg prijzig om een warmtepomp in te zetten en te compenseren met PV.
Dan ben ik er allang met een zonneboiler en een hout cv kachel. Die laatste is natuurlijk niet uitstootvrij, maar wel gezellig en er komt geen Henk Kamp meer tussen :P

Overigens zou ik wel een wp boiler willen met spiraal voor zonneboiler. Maar ik ben benieuwd hoe die regelingen werken.
Waarom is 200 liter tapwater niet genoeg trouwens? Ik zou er mn bad mee kunnen vullen. Wat voor wp boiler heb je? Id ie gecombineerd met je zonneboiler?

[ Voor 104% gewijzigd door !null op 14-02-2015 10:05 ]

• itchin
Het energieverbruik van mijn Elga is nu te volgen op PV Output http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=29511&sid=27079. Het verder dichtzetten van radiatoren in hal en badkamer lijkt een effect te hebben, de Elga moduleert terug. Maar in de geregistreerde gevallen ging het om minimale aanpassingen van de temperatuur met een relatief hoge buitentemperatuur. Het kan dus ook nog toeval zijn.

Edit:
Het programma is nu:
Om 8:00 tenminste op 18.0
Om 10:00 naar 18.5
Om 12:00 naar 19.0
Om 14:00 naar 19.5
Na 23:00 minimaal 17.0 handhaven.
(Maar die tijden schuif ik denk in nog wat naar achteren)

[ Voor 20% gewijzigd door itchin op 14-02-2015 12:27 ]

• Dre
  • Niet online

Dre

!null schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 20:01:
[...]

Stel, mijn huis doet 650m3 per jaar. De helft zal voor verwarming zijn. En een warmtepomp van 5 of 6 kW zal voldoende zijn. Schat eens wat een dergelijke installatie mee zou kosten, om dus energieneutraal mijn verwarming te doen. En ook tapwater. Ik ben benieuwd.
650m3 per jaar = 5200 kWh thermisch.

Goedkope PV, en voldoende formaat dak:
5200 Wp × 70 cent = € 3640
50 liter E-boiler = € xxx
Totaal = ~€4k

Alternatief met warmtepomp en goedkope PV
5200/2 = 2600 kWh voor verwarming >>> /COP4= 650 kWh
5200/2 = 2600 kWh voor tapwater >>> /COP3= 867 kWh
1517 Wp × 70 cent = € 1062
Warmtepomp = € 3500
Totaal = ~€4,5k

Goh, elektrisch verwarmen is zo gek nog niet :P

Ik begrijp dat jij relatief goedkoop aan een zonneboiler kan komen, en daarom een zonneboiler wilt. Waar moet ik dan aan denken qua prijs voor X bruikbare energie?

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:11
Ben benieuwd of iemand hier een lucht/water-warmtepomp in gebruik heeft zonder LTV en wat daar de ervaringen van zijn. (kan dit überhaupt?)
Zijn nu thuis aan het kijken naar de mogelijkheden voor lucht/water of lucht/lucht.
Mooiste zou, in mijn ogen, zijn dat we gebruik maken van het bestaande CV-netwerk om zo maar te zeggen. Dit draait nu echter op max 70 graden omdat ik het anders in de winter niet warm krijg.
Het vervangen van alle radiatoren voor LTV zal een flinke kostenpost zijn.
Bij lucht/lucht zullen we meerdere units moeten plaatsen maar dan zijn we ook klaar en hebben we ook koeling.
Wil graag een gefundeerde keuze maken. We houden nu ongeveer 800kWh per jaar over en verbruiken nog 1000m3 gas (800 CV, 200 WW schat ik). Die 800kWh stop ik nu 1:1 in een elektrisch kacheltje, maar dat moet slimmer kunnen natuurlijk.
Onderstaand de huidige situatie. De 'gele' radiatoren waren reeds door de vorige bewoners verwijderd :? De grotere rode radiator in de keuken is wel een LTV radiator (met de gedachte, als ik dan toch een extra radiator ophang kan ik net zo goed gelijk een LTV ophangen).

CV
2e verdieping1e verdiepingBegane grond

[ Voor 38% gewijzigd door Niek_ op 14-02-2015 12:50 ]

• migjes
Niek_ schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 12:30:
Ben benieuwd of iemand hier een lucht/water-warmtepomp in gebruik heeft zonder LTV en wat daar de ervaringen van zijn. (kan dit überhaupt?)
Zijn nu thuis aan het kijken naar de mogelijkheden voor lucht/water of lucht/lucht.
Mooiste zou, in mijn ogen, zijn dat we gebruik maken van het bestaande CV-netwerk om zo maar te zeggen. Dit draait nu echter op max 70 graden omdat ik het anders in de winter niet warm krijg.
Bij lucht/lucht zullen we meerdere units moeten plaatsen maar dan zijn we ook klaar en hebben we ook koeling.
Wil graag een gefundeerde keuze maken. We houden nu ongeveer 800kWh per jaar over en verbruiken nog 1000m3 gas (800 CV, 200 WW schat ik). Die 800kWh stop ik nu 1:1 in een elektrisch kacheltje, maar dat moet slimmer kunnen natuurlijk.
beginnen met verkeerde aannames weg te halen. ;)

LTV = marketing.
elke radiator is een LTV ;)
probleem is dat niet elke radiator dan nog genoeg warmte afgeeft met die lage temperaturen.
maar als je de huiskamer radiator vervangt kan het zijn dat hij wel genoeg warmte af geeft om die ergens anders in je huis met een kleinere kamer wel kan verwarmen.
dus afhankelijk van de situatie hoeft over gaan naar LVT niet te duur te zijn. ;)
ook zijn er genoeg radiatoren te krijgen die geen label hebben van LTV, maar dat wel kunnen en die zijn helemaal niet duur, zeker niet als je het zelf doet (zo moeilijk is het niet).

je gebruikt nu nog gas en de heffingskorting.
maar als je gas naar 0 brengt hoef je ook geen vast recht te betalen.(afsluiten die hap)
en de heffings-korting zou je ook gewoon kunnen gebruiken om stroom te kopen.
gas vast-recht kosten om zetten in stroom = +/-1000kWh extra om te gebruiken.
heffingskorting omzetten in stroom = +/-1700kWh extra om te gebruiken.
gas kosten vermeden 1000m3 = +/-2800kWh voor kopen.
en je hebt 800kWh over.
dus totaal heb je 6300kWh om te gebruiken zonder dat je veel meer betaald als nu.
(dit geeft veel lucht als je een planning maakt, er is eigenlijk best veel ruimte om iets te doen.
je gebruikt die ruimte natuurlijk liever niet, maar het neemt wel wat angst weg om te weten dat hij er is. ;) )

dan is het de vraag: heb je de ballen om het te doen!
(ik niet moet ik toe geven >:) )

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Onderstaand de huidige situatie. De 'gele' radiatoren waren reeds door de vorige bewoners verwijderd :? De grotere rode radiator in de keuken is wel een LTV radiator (met de gedachte, als ik dan toch een extra radiator ophang kan ik net zo goed gelijk een LTV ophangen).

CV
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
Lastige keuze. Je gasverbruikis dusdanig laag dat je met een warmtepomp denk ik een heel eind gaat komen. Zeker als je 800kWh "over" hebt. Als ik uit ga van mijn gemiddelde COP tot nu toe dan kan je met die 800kWh ongeveer 400m3 gas zo wegwerken.

Maar: Met een ELGA ga je het op dit moment niet warm krijgen vrees ik. De ELGA met Carrier unit levert maximaal 42-45 graden aanvoer. Eerste vraag is denk ik. Hoeveel nachtverlaging pas je toe?

Als je van 20.0 naar 17.0 graden gaat dan heb je inderdaad een hoge temperatuur nodig om je huis op temperatuur te krijgen. Als je een 24/7 regime op 20.0 graden toe zou passen of een nachtverlaging van een halve graad dan *ZOU* het misschien willen.

Dit kan je natuurlijk makkelijk testen. CV ketel op 45 graden aanvoer zetten en je klokthermostaat aanpassen en het gewoon uitproberen met je ketel.

Eric-PVT heeft ook gewoon radiatoren hangen, oversized, dat wel. Eric past volgens mij ook niet of nauwelijks een nachtverlaging toe. Dat deed hij zelfs volgens mij al niet meer toen de Q-Solar er al hing.
Kom er maar in Eric! _/-\o_

Vragen:
  • Stook je op je eerste verdieping op de slaapkamers?
  • Kan je die weggehaalde radiator in de woonkamer weer terug plaatsen?
Andere optie is natuurlijk om je radiatoren te voorzien van ventilatoren, zie het zelfbouw DBE topic of anders bijvoorbeeld een webshop als deze: http://www.ekospal.de/pro...e726b26796b2ad3dd02134dfa

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

CV
Ik zie heel vaak dat men helemaal naar nul op de meter wil gaan of gas helemaal weg. Echter ben je ook tevereden om alleen een hele hap gasverbruik weg te halen en te vervangen door overschot aan stroom?
Bij overstappen van energieleverancier krijg je meer overstapkorting als je zowel (een klein beetje) gas afneemt als stroom afneemt.

Moet er verwarmd worden op de slaapkamers? Staan de woonkamer en keuken met elkaar in verbinding?

Alternatief is om een lucht/lucht warmtepomp te gebruiken voor de woonkamer (investering van rond de 2700 euro incl installatie, SCOP van 5.7). De andere ruimtes die verwarmd moeten worden blijven verwarmen met de CV ketel (ruimtevoeler op een andere plaats zetten, temperatuur geregelde thermostaatkranen). Ik doe tot nu toe 0.68 kWh/graaddag met de airco en voorheen 0.60 m3/graaddag met de HR ketel (gasverbruik nog alleen maar voor douchen).

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:30

CV
ik heb geen LTV, echter wel 50% overcapaciteit op de radiatoren door flink te isoleren. nu stook ik zonder nachtverlaging op de elga en dat werkt wel ok (bij mij tot ca. 0 graden geen gas nodig)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• !null
Dre schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 11:07:
[...]

650m3 per jaar = 5200 kWh thermisch.

Goedkope PV, en voldoende formaat dak:
5200 Wp × 70 cent = € 3640
50 liter E-boiler = € xxx
Totaal = ~€4k

Alternatief met warmtepomp en goedkope PV
5200/2 = 2600 kWh voor verwarming >>> /COP4= 650 kWh
5200/2 = 2600 kWh voor tapwater >>> /COP3= 867 kWh
1517 Wp × 70 cent = € 1062
Warmtepomp = € 3500
Totaal = ~€4,5k

Goh, elektrisch verwarmen is zo gek nog niet :P

Ik begrijp dat jij relatief goedkoop aan een zonneboiler kan komen, en daarom een zonneboiler wilt. Waar moet ik dan aan denken qua prijs voor X bruikbare energie?
Goh jij rekent wel zonnig ( :') ) Je rekent met een Wp = 1kWh, terwijl meestal de rekenfactor 0,88 wordt gebruikt. En 70 cent per Wp is toch wel knap. Met de grotere sets haal je het misschien, maar met de kleinere valt het niet mee. Ik ben ook aan het kijken om goedkoop iets van 1500Wp te realiseren, ik heb al een zo goed als nieuwe omvormer gekocht voor weinig. Maar dan nog is het een uitdaging om onder de 1000 eu te blijven.

Verder is je rekensom wel aardig, maar gaat het hier dus om oplossingen die volledig op salderen leunen. Ik zal voornamelijk smiddags opwekken en smorgens opwarmen. Ik snap dat het nu geen probleem is met salderen, maar het is daarmee niet echt een eerlijke vergelijking (gratis buffer versus zelf bufferen).
Plus eerder genoemde bezwaren wegens ministers zoals Henk Kamp :P

Zelf zou ik geen 5200Wp kwijt kunnen, max 3000Wp denk ik. Dan blijft over dak op noord-oosten, en dak op schuurtje (600Wp setje) wat bijna horizontaal is. Zou dan inderdaad warmtepomp toepassen want ik wil ook nog PV om m'n gewone elektraverbruik te compenseren.

Wat betreft de zonneboiler. Met een installatie van 2500 a 3000 euro (en alles zelf doen) zou ik verwachten 2/3e van de gasrekening te doen verdwijnen. Het restant zou elektrisch kunnen worden gedaan (tapwater) en cv alsnog met gas of met hout. Maar liever gas afsluiten, scheelt een hoop in de kosten (en maakt een statement) :+
Om dat restantje weg te werken maak je toch nog redelijk wat kosten, of dat nou warmtepomp of houtcvkachel is. Minstens 1000 euro extra.

Kosten zouden iig ongeveer zijn:
- 3x25 heatpipes 1600 euro
- 300 of 400 liter boilervat met doorstroomverwarmer (en 2 spiralen) 700 a 800 euro?
- pomp 100 euro?
- controller 150 euro
- solar slang 100 euro
- klein spul eromheen?

Ik weet niet of het gaat winnen van je warmtepomp berekening :P maar het is wel een volledig zelfstandig systeem, onafhankelijk van enige regelgeving.

Eerder had ik het over een kleinschalig zonneboiler systeem voor ~800 euro om tapwater 2/3e te voorzien. Daar vis ik alweer achter het net omdat ik niet snel genoeg beslis :P

Nu met de goedkope Michl warmtepompen is het wel een alternatief om alles elektrisch te doen:
Kleinste warmtepomp 4 of 5KW direct op m'n vloerverwarming (en misschien de LTV radiatoren)
- WP 1000 euro
- klein buffervaatje tweedehands (100 euro?)
- Warmtepompboiler 200 liter, 1200 euro

Dan heb ik echter minstens 2,5K uitgegeven (extra kosten voor installatie denk ik) en verbruik ik er niet heel veel minder energie door. Echter wel elektrisch waardoor gaskraan dicht kan en je op die manier bespaart. En het is dan te compenseren met PV. Maar goed, wederom alles op salderen.

Ik denk dat het elkaar niet eens zo gek veel ontloopt allemaal. Maar ik zie gewoon liever een zonneboiler vanwege de simpele techniek (gaat toch langer mee denk ik), en de onafhankelijkheid van regelgeving.

Verwijderd

ik hoop dat iedereen doorheeft dat de nietgenoemde blindspot niet alleen minister kamp is maar ook je toekomst de komende 10 jaar, wie zorgt voor wie en hoe lang ? (ziekte kinderen ouderen etc)
wat er in huis gebeurt bepaald je strategie.... wp zonneboiler etc.
ik kan niet zonder beide, want ze zijn nu getrouwd, en het is een heel gelukkig huwelijk
@mkleinman doorfakkelen met de elga is inderdaad top, saldeert lekker, en compenseert vermogen van de radiator die mist.

10 jaar , sorry dat kan ook 20 jaar zijn, en 2017 wanneer kamp saldering gaat mollen omdat hij burgers haat, is nog maar 2 jaar, wederom wipkip en geen strak beleid om te investeren.
nou dan neem je toch de hele enchilada ? ;w
de minister zorgt er anders wel voor dat je ook je geld kwijt bent, want dat is tvt namelijk echt.
met tvt eindig je op een zekere datum zonder geld MET hippe spullen, zonder tvt geen geld EN OOK geen hippe spullen.
het is overigens erg stil met het afschrijf en rentedervingsfenomeenn

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2015 21:16 ]

• Aad

Aad

Ik heb vanmiddag mijn honeywell round omgewisseld met een honeywell vision. Vanavond weer aan het meten geweest thermostaat op 24 gezet, kamer temperatuur was 21,5 na ongeveer een half uur was de temperatuur al gestegen naar 23 graden.
Persleiding 55 graden
aanvoer 36 graden
retour 32 graden
Maar het verbruik van de elga blijft nog steeds steken op 880 W
Vanmiddag toen de kamer op temperatuur was zag ik wel dat de elga terug moduleerde naar 590 W Ik denk dat in mijn geval de aanvoer temperatuur niet hoger wil dan 36 graden.
Aad

Verwijderd

880 ? heb je soms een oudere of 3,5kW versie van de elga ?
foto ?

• Dre
  • Niet online

Dre

Opbrengst
Het is hier ook zonnig :) 1050 Wh/Wp bij huize Dre.

Kosten PV
Recent (nu niet meer) werden er 285 Wp panelen aangeboden voor € 165,- per stuk incl. BTW. Dat is 58 cent per Wp. Omvormer en bevestingsmateriaal komt erbij, maar BTW gaat eraf. 70 cent is zo gek nog niet, ook niet voor 1500 Wp, zeker als je toch al een PV-omvormer wilt hebben voor je normale elektriciteitsverbruik.

eric-pvt haalt denk ik zo'n 1100 Wh/Wp en heeft zijn meest recente PV-set voor 50 45 cent per Wp aan materiaal gekocht. En hij koopt een WP voor € 1k. Dat geeft een heel andere perspectief dan iemand die voor € 1,50 tot € 2,00 per Wp een paar zonnepanelen op zijn dak laat installeren door een installateur die alles bij de groothandel inkoopt. Jij hebt de wegen naar goedkope omvormers al gevonden lees ik :)

Ik zie nu dat ik een buffervat vergeten ben in mijn berekening, maar misschien dat een goedkopere WP dat compenseert...

Wat betreft de levensduur weet ik niet of er veel verschil zit tussen PV en de ZB. Beide technieken lijken mij 'simpel'

Duidelijk is wel dat er vele wegen zijn om in de energie behoefte te voorzien. Een zonneboiler kan daar zeker een van zijn, maar ik denk dat PV+WP wel serieus overwogen moet worden. Zeker in dit topic O-)

Wat betreft de (herhaaldelijke) angst voor salderingsregels. Mijn (herhaaldelijke) antwoord hierop is dat je de WP kan sturen op basis van het actuele PV-vermogen.

• Aad

Aad

Ik heb een Elga met stalen kap, ja dat is denk ik een ouder model. Vanmiddag liep hij soms wel op naar 960 W dus hij kan wel hoger alleen doet hij het niet.

Verwijderd

ouder model :
http://www.vitbouw.nl/Warmtepompen
ook een ouder model :
http://www.simonbv.nl/index_htm_files/828.jpg

@dre ik kocht (en hans ook) suntechs met omvormer(sma) clickfit en kabels voor 450 euro,
dat was 1kWp nieuw, in juli 2015, het werd nog gratis thuisgebracht ook.
dus 45 cent per Wp, goed voor 1000kWh per jaar hopelijk, ofwel 1000 uur verwarmen.
maar de qsolar zonneboiler uit 2006 was ook maar 2400 euro, dus als ik zeg dat die wint vet, is dat relatief voor mijn situatie, ingeregeld op hoge warmtevraag & niet uit stroom, door dwtw en hotfills.
als dat kwartje valt, heb je zat aan een mooie pv set om te verwarmen met een warmtepomp,
ook weer ondersteund door de zonneboiler.
10 maanden van het jaar regelt de zonneboiler het warme water en de cv, 2 maanden dec/jan word de boiler als buffer gebruikt voor de warmtepomp.
je ziet nu in mijn plugwise de elga al teruggaan overdag, door een spontaan optredende warme cv aanvoer.

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2015 21:51 ]

• Aad

Aad

https://dl.dropboxusercon...2015-02-14%2022.51.08.jpg
Dit is een foto van mijn oude model Elga

Verwijderd

ik denk dat dat het eerste type is van 3,5kW van voor 2010 klopt dat ?
je buitenunit is ook wat vierkanter dan
onder de kap zitten 3, 3wegkleppen van honeywell
880Wac continu is dan vrij normaal, dat is voluit.

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:42
!null schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 08:55:
Maar hoe duur was die installatie bij elkaar?

Iedere keer als ik dat rekensommetje maak is het toch wel erg prijzig om een warmtepomp in te zetten en te compenseren met PV.
Dan ben ik er allang met een zonneboiler en een hout cv kachel. Die laatste is natuurlijk niet uitstootvrij, maar wel gezellig en er komt geen Henk Kamp meer tussen :P

Overigens zou ik wel een wp boiler willen met spiraal voor zonneboiler. Maar ik ben benieuwd hoe die regelingen werken.
Waarom is 200 liter tapwater niet genoeg trouwens? Ik zou er mn bad mee kunnen vullen. Wat voor wp boiler heb je? Id ie gecombineerd met je zonneboiler?
De warmtepomp en de warmtepompboiler zijn chineesjes en die hebben mij samen 1100 euro gekost.
Was een restpartijtje en ik wilde experimenteren. Rekensommen met bedragen van 4-5000 euro voor warmtepompen zijn inderdaad niet vlug interessant. (maar een zonneboiler krijg je ook niet cadeau) Wij zijn overigens met 2 volwassenen en 3 kinderen. 200liter warmwater is dan net te weinig. 300 liter zou afdoende zijn. Deze Warmtepompboiler heeft helaas geen extra warmtewisselaar, dus het buffervat van de zonneboiler staat er ook nog (300l). Maar daar heb je in de winter niets aan. Omdat deze warmtepomp net te klein is, staat de CV ketel nog in serie. Dan merkt papa tenminste niet dat de boiler koud is als hij staat te douchen..

De zonnepanelen bestaan uit twee deelaankopen. De eerste in 2010 : 5,2 kW, die is al helemaal terugverdiend.
Eind 2013 nog eens 2,3 kW, die heeft toen zonder BTW :-) iets van 2100 euro gekost.

Je zou kunnen zeggen dat ik 3300 euro heb uitgegeven om de warmtepompen te kunnen laten draaien op een overschot haha!

Met de warmtepompen heb ik het afgelopen jaar naar schatting 600 kuub gas vermeden en elektrisch speel ik quitte.
Er resteert hier nog een gasverbruik van om en nabij de 200 kuub. Hierin zitten een handje vol koude dagen/nachten en iedere dag een heel klein beetje gas voor wat tapwater als het buffervat leeg is.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

• Aad

Aad

Ik weet niet van welk jaar hij is maar ik denk wel van rond 2010
Maar dan doet hij het niet slecht als hij maar 3,5 kw is.
Vanmiddagt liep hij wel even op naar boven de 950 KW maar dat was maar heel even.
Er zal misschien wel ergens een type plaatje zitten ik zal morgen wel eens kijken. Of anders na vragen bij Techneco

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-11 11:57
Verwijderd schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 21:42:
ouder model :
http://www.vitbouw.nl/Warmtepompen
ook een ouder model :
http://www.simonbv.nl/index_htm_files/828.jpg

@dre ik kocht (en hans ook) suntechs met omvormer(sma) clickfit en kabels voor 450 euro,
dat was 1kWp nieuw, in juli 2015, het werd nog gratis thuisgebracht ook.
dus 45 cent per Wp, goed voor 1000kWh per jaar hopelijk, ofwel 1000 uur verwarmen.
[...]
eric aan de SMA? Dacht het niet. Volgens mij is dat een typo en bedoelde je AEG...

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Mooilochem
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-12-2024
[video]http://2014110_115012.jpg[/video]Dag Aad.

Ik heb de zelfde uitvoering als jij.
Als ik de wp op de boiler zet loopt hij op tot 1180 .
draait hij direct op de aanvoer loopt op tot circa 1000 .
Mijn elga is van Mei 2010. En is een 5 kw uitvoering .

Ik zal even opzoek gaan naar de foto's van buitenunit. Kijken wat hierop staat.

[ Voor 6% gewijzigd door Mooilochem op 16-02-2015 18:22 ]

Pagina: 1 ... 52 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.