Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 105 Laatste
Acties:
  • 602.420 views

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 31-10 11:17
Verwijderd schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 10:54:
in mijn opzet (die persleiding moet toch ergens naar binnen ?) kan je 5 meter gewoon onder het huis kwijt,
daar vriest het niet als de wp echt moet leveren, het verlies blijft dan toch in huis.
misschien kan je ergens ook weer omhoog en krijg je de wisselaar zelfs in de meterkast.
Hij hangt al met een leidinglengte van +/- 8 meter (door de kelder), maar ben aan het kijken om hem te verplaatsen (ivm geluid en moeilijke buren :/ ). Maar vind het inderdaad vreemd dat dit minimaal 5 meter moet zijn als een monoblock de koelleidingen velen malen kleiner is.

Nu toch onderwerp geluid naar voren is gekomen wil ik vragen of jullie ideeën hebben om het geluid van de buitenunit te reduceren. Was zelf aan het denken aan een kast om de unit te bouwen (voldoende ruimte) en de zijde naar de straat (dus waar geen buren zitten) open laten zodat er voldoende luchtstroom is. De binnenzijde van de kast bekleden met geluidsabsorberend materiaal. Of kunnen jullie nog andere oplossingen bedenken buiten het verplaatsen van de unit.

De buren hem voornamelijk last van het monotone geluid in de avond/nacht als het wat stiller/rustiger is buiten. Nu moet ik wel zeggen dat de buren enkele beglazing hebben (dat helpt ook niet tegen geluidsreductie).

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:52
Meestal moet er koelmiddel verwijderd worden bij minder dan 5 meter. Bij langer juist toevoegen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Verwijderd

@peauke
welke buitenunit heb je?
ik vind de carrier die ik heb erg stil

• peauke
De Fuji Electric (Waterstage) 13,5kW (400V)

Hier onder de specs, qua geluid. TLer heeft ook hetzelfde fabricaat (wel een 6kW versie) en geeft ook aan dat hij erg stil is. De afstand van de unit tot de gevel is ruim 4 meter en als erfafscheiding staat er nog een haag van ruim 2 meter.

Het is de 140 drie.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropboxusercontent.com/u/32674728/WP/specs.jpg

Ik heb eens gemeten met een Decibel app op de iphone en op 1 meter gaf hij een waarde van rond de 60 Db aan (wel op vol vermogen = ruim 5000 Watt).

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:42
@ Peauke,

Dit geeft maar weer eens aan dat geluid niet onderschat mag worden. Kun je mij de offerte ook PM'en. Daarnaast een kast erom heen zou kunnen, maar ik zou het niet direct aanraden. Je hebt lucht flow nodig voor een optimale werking, dus als jij drie zijden dichtmaakt en alleen de straatzijde openhoudt is dit wat weinig. Denk hierbij maar eens aan de luchtflow in de computerkast. Wat je zou kunnen doen is de buurzijde afschermen, denk hierbij aan de geluidswallen van de snelweg. Helpt enorm.

Weet je zeker dat die 60 dB door de buitenunit itself veroorzaakt wordt? Zit hier niet een of andere resonantie in? Hoe zit het met je demping? Kun je een foto van de buitensituatie sturen?

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-11 07:24
Origineel schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 11:00:
[...]

Het zou toch raar zijn als 2 warmtepompen goedkoper zijn dan 1 :?

En wordt dat leidingwerk dan zo complex?
Heb er geen verstand van, maar een simpele splitter in de leiding is niet mogelijk?
Het is simpelweg een complexe functie, die niet veel gevraagd wordt. Dat drijft de prijs op.
Maar ga je twee warmtepompen in dezelfde ruimte toepassen moet je er maar 1 tegelijk aan hebben denk ik (of complexere schakeling maken) dat ze niet tegen elkaar in gaan werken.

[ Voor 37% gewijzigd door !null op 06-02-2015 12:04 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• peauke
PolderPloer! schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 11:55:
@ Peauke,

Dit geeft maar weer eens aan dat geluid niet onderschat mag worden. Kun je mij de offerte ook PM'en. Daarnaast een kast erom heen zou kunnen, maar ik zou het niet direct aanraden. Je hebt lucht flow nodig voor een optimale werking, dus als jij drie zijden dichtmaakt en alleen de straatzijde openhoudt is dit wat weinig. Denk hierbij maar eens aan de luchtflow in de computerkast. Wat je zou kunnen doen is de buurzijde afschermen, denk hierbij aan de geluidswallen van de snelweg. Helpt enorm.

Weet je zeker dat die 60 dB door de buitenunit itself veroorzaakt wordt? Zit hier niet een of andere resonantie in? Hoe zit het met je demping? Kun je een foto van de buitensituatie sturen?
Zie eerdere post voor foto's

http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43218943

Hij hang aan de gevel (wil ik nog wijzigen) en op dempers.
Een geluidswal in de vorm van een schutting hebben we ook overwogen maar denk dat deze dan aanzienlijk hoog moet worden en daarnaast willen de buren niet dat deze vlak bij de haag (hun erfgrens) komen i.v.m. afsterven van de haag (nu hebben ze natuurlijk niets te willen als ik de schutting op mijn stuk grond plaats, maar dat terzijde).

Ik denk dat ik eens met een proefopstelling ga proberen om te kijken hoe het met de luchtflow en werking van de WP uitpakt. :)

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-11 11:14

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Quote Orgineel

Heb er geen verstand van, maar een simpele splitter in de leiding is niet mogelijk?

Ik hen je situatie niet in detail, maar meestal kun je bij een L/L pomp de buiten en binnenunit dicht bij elkaar zetten, kort leidingwerk dus Persoonlijk vind ik al die leiding goten aan de muur niet zo mooi, zowel buiten als binnen.

Als je ook je L/W pomp compact kunt uitvoeren, zou dat mij een meerprijs waard zijn.
Dan heb ik het nog niet over de denk ik complexe besturing. 8)

In de zomer draait de een, in de winter de andere, scheelt je ook draaiuren per systeem.

Hier in huis 3 stuks L/L met zeer kort leidingwerk, het meeste ook nog uit zicht.

[ Voor 34% gewijzigd door Gasschuif op 06-02-2015 12:23 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Verwijderd

PolderPloer! schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 11:55:
@ Peauke,

Dit geeft maar weer eens aan dat geluid niet onderschat mag worden.
inderdaad die gasopslag is een hel, 21 putten boren laagfrequent vrachtwagens en licht ook nog.
die buren van peake toch he, ze zouden eens moeten weten.
misschien lijkt de elga daarom zo stil.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2015 12:54 ]

• PolderPloer!
Verwijderd schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 12:53:
[...]

inderdaad die gasopslag is een hel, 21 putten boren laagfrequent vrachtwagens en licht ook nog.
die buren van peake toch he, ze zouden eens moeten weten.
misschien lijkt de elga daarom zo stil.
Met alle respect voor jou kundigheid en anti gas gedachtes, maar wat draagt bovenstaande post bij aan de oplossing voor zijn probleem?

Feit is dat een lucht water warmtepomp meer omgevingslawaai produceert als bv aardwarmte en ook gasketel. Daarnaast draait de warmtepomp ook 's nachts, dus dan gaat jou verhaal van vrachtwagens ook niet op, zeker niet in een woonwijk.

Ik kan me goed voorstellen dat het knap lastig is als de buren het geluid als overlast beschouwen, dat is zeker iets om rekening mee te houden.

Verwijderd

het geluid wat zijn buren produceren dat mag ik aanhoren, snap je ?
if not : kom maar langs voor een biertje, mijn vrouw word inmiddels een beetje gallisch van het laagfrequent boren het hele jaar rond hier.(en pompen en compressorstations)
nieuwe techniek moet een kans krijgen, misschien kan hij zijn buren erin mee laten gaan en ze helpen ?
ik neem aan als buren klagen dat je zelf ook wel wat hoort, dus alletwee oplossen is het best.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2015 13:26 ]

• PolderPloer!
Verwijderd schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 13:24:
het geluid wat zijn buren produceren dat mag ik aanhoren, snap je ?
if not : kom maar langs voor een biertje.
nieuwe techniek moet een kans krijgen, misschien kan hij zijn buren erin mee laten gaan en ze helpen ?
Ah kijk dat was niet duidelijk uit je eerdere post. Maar dan nog, omdat jij ook lawaai ervaart wil dat niet zeggen dat de buren van Peauke het ook maar moeten accepteren, ondanks hun slechte geluidsisolatie (enkel glas)

Ik kan niet inschatten of Peauke op speaking terms is met de buren, maar er zijn weinig dingen vervelender dat ruzie met de buren (spreek uit ervaring). Je voelt je minder prettig thuis, terwijl dat de omgeving zou moeten zijn waar je je het veiligst/prettigst voelt ipv opgelaten vanwege de hinder die jij veroorzaakt door je warmtepomp.

• Origineel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Gasschuif schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 12:12:
Quote Orgineel

Ik hen je situatie niet in detail, maar meestal kun je bij een L/L pomp de buiten en binnenunit dicht bij elkaar zetten, kort leidingwerk dus Persoonlijk vind ik al die leiding goten aan de muur niet zo mooi, zowel buiten als binnen.

Als je ook je L/W pomp compact kunt uitvoeren, zou dat mij een meerprijs waard zijn.
Dan heb ik het nog niet over de denk ik complexe besturing. 8)

In de zomer draait de een, in de winter de andere, scheelt je ook draaiuren per systeem.

Hier in huis 3 stuks L/L met zeer kort leidingwerk, het meeste ook nog uit zicht.
Mijn idee was 1 warmtepomp op het dak van de garage en van daar het leidingwerk direct naar beneden naar de bijkeuken waar de CV nu ook staat.
Dan tevens vanaf de warmtepomp 2 meter langs de buitenmuur naar boven naar de vliering op om van daar naar de slaapkamer te gaan nog eens 2 meter.
Dus van de warmtepomp naar de cv/vloerverwarming is zeg 5 meter en ook 5 meter naar waar de airco unit moet komen te hangen.

In het kader van stilstaan is achteruitgang, heb ik liever 1 systeem wat veel draaiuren maakt dan 2 losse sytemen. Want uiteindelijk zal altijd maar 1 deel actief zijn per seizoen, of vloerverwarming (benedenverdieping) als het koud is of airco (slaapkamer) als het warm is.

• peauke
PolderPloer! schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 13:28:
[...]
......
Ik kan niet inschatten of Peauke op speaking terms is met de buren, maar er zijn weinig dingen vervelender dat ruzie met de buren (spreek uit ervaring). Je voelt je minder prettig thuis, terwijl dat de omgeving zou moeten zijn waar je je het veiligst/prettigst voelt ipv opgelaten vanwege de hinder die jij veroorzaakt door je warmtepomp.
We zijn zeker on speaking terms en willen beide natuurlijk het beste, maar verplaatsen / aanvullende voorzieningen zijn toch weer extra kosten waar je niet op zit te wachten. Had persoonlijk gedacht na het lezen van de specs en ervaringen in dit topic dat het geluid wel mee zou vallen. Kan het ook zijn dat het koeltechnische gedeelte niet goed is uitgevoerd waardoor de compressor aanvullend geluid maakt wat normaal niet is ?

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:07

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Heb je ook bij de buren geluisterd wat ze ervaren qua geluid? Dat geeft je zelf ook een idee waarmee je te maken hebt. Voor hetzelfde staat je buitenunit helemaal uit maar ervaren ze wel een geluid....

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• PolderPloer!
En als verplaatsen 500 euro kost, ivm STEK, dan kun je misschien beter dubbel glas bij de buren installeren voor bijvoorbeeld elk de helft van de kosten. Misschien rare gedachte, maar je creëert een hoop goodwill en ze zijn nog zuiniger ook. Vraag ze maar eens naar condensvorming op enkel glas

Verwijderd

ik moet naar een ander topic, de zonneboiler ("zon-ding" wat niet werkt zegt nederland) heeft de retour op 40c en de elga slaat af....bij 0c buiten.
daar gaat me cop, gelukkig gebruik ik wel mijn kop.

terugkijkend op de oktober-februari periode denk ik dat een cop van 4,5+ heel goed mogelijk is met een elga, en dat zonder de ketel erop je ook gewoon 1000m3 kan weghalen met wat pv op je dak.

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

mkleinman schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 13:50:
Heb je ook bij de buren geluisterd wat ze ervaren qua geluid? Dat geeft je zelf ook een idee waarmee je te maken hebt. Voor hetzelfde staat je buitenunit helemaal uit maar ervaren ze wel een geluid....
Daar heb je een goed punt. Ik dacht tijdenlang 's ochtends zittend op de bank in de huiskamer mijn eigen WP op het garagedak te horen maar ik blijf dat laagfrequente geluid ook te horen als mijn WP helemaal uit staat. Wat het is is nog niet duidelijk want ik hoor het alleen als precies daar zit. En ja, het is een irritante brom dus ik begrijp peauke's buren volkomen.

Verwijderd

zoek eens op laagfrequent overlast, misschien heb je iets in de buurt wat je niet weet.
(gasbehandeling / ontzwavelingsinstallatie / etc)
maar ook een ventilatie unit op een dak elders kan het zijn.

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-11 12:13

WoudseHoeve

Hobby Boer

Een Gamma badkamer ventilator :)

Maar goed mijn mechanische ventilatie op volle kracht is zeer goed te horen door de openhaard pijp, ook als de klep dicht zit.
De uitgang van de mechanische ventilatie zit vlak naast de openhaard pijp op het dak.

[ Voor 77% gewijzigd door WoudseHoeve op 06-02-2015 15:32 . Reden: mechanische ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• peauke
mkleinman schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 13:50:
ik ben uiteraard ook gaan luisteren (niet 's nachts >:) ) en als je bij het raam staat in de woonkamer dan hoor je inderdaad een zacht gebrom/ gezoem. Als het dan stil is in huis kan ik mij voorstellen dat het eentonige geluid vervelend kan zijn tijdens de slaap.

@PolderPloer dubbel glas bij de buren heb ik ook al aan gedacht en ga ik misschien ook nog voorstellen, maar weet niet of het daarmee verholpen is. Maar ja dubbel glas kost ook geld (3 ramen). Als ik het buiten een officieel installatiebedrijf laat verplaatsen kost het mij ongeveer € 150,= ( is wel te doen).

• koevlaas2
PolderPloer! schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 14:00:
En als verplaatsen 500 euro kost, ivm STEK, dan kun je misschien beter dubbel glas bij de buren installeren voor bijvoorbeeld elk de helft van de kosten. Misschien rare gedachte, maar je creëert een hoop goodwill en ze zijn nog zuiniger ook. Vraag ze maar eens naar condensvorming op enkel glas
Nou, mijn standaard dubbelglas en zelfs hr++ is in de morgen helemaal zeiknat. Is ook een fabeltje dat dubbelglas je van condensvorming afhelpt.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-11 12:13

WoudseHoeve

Hobby Boer

koevlaas2 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 16:05:
[...]
Nou, mijn standaard dubbelglas en zelfs hr++ is in de morgen helemaal zeiknat. Is ook een fabeltje dat dubbelglas je van condensvorming afhelpt.
Dan is er een probleem met je HR++, dat beslaat zelfs aan de buiten kant .....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• PolderPloer!
Ik ben geen glasexpert maar even logisch redeneren leert dat bij enkel glas de temperatuur aan binnenzijde veel lager is als bij dubbel glas. Lagere temperatuur = minder opneembaar vocht, dus eerder condens

• koevlaas2
Nee, het was/is te vochtig bij mij boven, soms > 90 %
Ik heb inmiddels overdag een paar uur een ontvochtiger draaien en het is nu weer een comfortabele 55%.
Oorzaak is de was die boven te drogen hangt, door de grote hoeveelheden vocht is het ook niet meer warm te krijgen.
Nu moet ik zelfs het radiatorvermogen terugschroeven want de temp. loopt teveel op.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

peauke schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 15:38:
[...]

ik ben uiteraard ook gaan luisteren (niet 's nachts >:) ) en als je bij het raam staat in de woonkamer dan hoor je inderdaad een zacht gebrom/ gezoem. Als het dan stil is in huis kan ik mij voorstellen dat het eentonige geluid vervelend kan zijn tijdens de slaap.

@PolderPloer dubbel glas bij de buren heb ik ook al aan gedacht en ga ik misschien ook nog voorstellen, maar weet niet of het daarmee verholpen is. Maar ja dubbel glas kost ook geld (3 ramen). Als ik het buiten een officieel installatiebedrijf laat verplaatsen kost het mij ongeveer € 150,= ( is wel te doen).
Aan je foto te zien denk ik dat het meeste geluid richting buren gaat omdat het gereflecteerd word via de muur.
Wat je simpel kan proberen is bij de gammel geluid dempend schuimrubber (met die punten) te halen, dat op een watervast plaatje plakken en achter de unit zetten.
Je zal zien dat het veel scheelt, ik heb ook zo'n stuk achter mijn unit liggen en ook rond de compressor in de unit gemaakt omdat hij binnen staat, prachtig stil. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Rol-Co schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 17:16:
[...]

Aan je foto te zien denk ik dat het meeste geluid richting buren gaat omdat het gereflecteerd word via de muur.
Wat je simpel kan proberen is bij de gammel geluid dempend schuimrubber (met die punten) te halen, dat op een watervast plaatje plakken en achter de unit zetten.
Je zal zien dat het veel scheelt, ik heb ook zo'n stuk achter mijn unit liggen en ook rond de compressor in de unit gemaakt omdat hij binnen staat, prachtig stil. :)
Misschien dan wel afdekken met plastic. Laatste wat je wilt is dat dit spul gaat verweren en door de aanzuigende werking van de buitenunit erdoorheen wordt gezogen. Maar het is zeker een goede tip.

Wat ook kan helpen is om de unit 1cm scheef te zetten ten opzichte van de muur. Dus op de eerste beugel bijvoorbeeld 20cm van de muur. En op de andere beugel 21cm. Eventuele reflectie van geluid gaat dan ook al heel anders.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:23
Ik heb een IUNGO (Een item waarover ze in een ander tweakers forum positief waren) monitoring systeem gekocht ga mijn slimme meter, PV panelen maar probeer Warmtepomp daarop te krijgen. Met name de warmtemeter met M-bus aansluiten kan nu nog niet maar het bedrijfje gaat het uitzoeken. Inventie heeft ook de slimme meter een M-bus systeem dat serieel twee slaven registreert, gas en water. Als daar ook de warmtemeter bij kan komen, dan kan ik de COP bepalen op ieder moment van de dag en de SCOP over het seizoen.
Als COP fanaat ben ik dus bezig mijn Chinese warmtemeter aan het monitoringssysteem van IUNGO te koppelen. Meten is weten. Misschien weet iemand meer van het M-bus 485 warmtemeter protocol.

• Rol-Co

Rol-Co

mkleinman schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 18:40:
[...]

Misschien dan wel afdekken met plastic. Laatste wat je wilt is dat dit spul gaat verweren en door de aanzuigende werking van de buitenunit erdoorheen wordt gezogen. Maar het is zeker een goede tip.

Wat ook kan helpen is om de unit 1cm scheef te zetten ten opzichte van de muur. Dus op de eerste beugel bijvoorbeeld 20cm van de muur. En op de andere beugel 21cm. Eventuele reflectie van geluid gaat dan ook al heel anders.
Tegen de muur valt dat wel mee, en al zou je dat elke 2 jaar moeten vervangen, dat spul kost niks, het zit met 3 in een pak.

• Origineel
  • Niet online
Ik zit hier te rekenen of een lucht/water warmtepomp voor mij een haalbare investering is.

Als ik uit ga van 1 m3 gas = 10kwh.
Neem ik een COP van 5 ==> 1m3 gas = 2kwh

Reken ik verder met (bedragen niet zo van belang, gaat om de rekenmethode)
1 m3 gas = 60 cent
1 kwh = 10 cent

Met een lucht/water warmtepomp is de besparing dus 40 cent (60 - 2 x10) per verbruikte m3 gas.

Verbruik ik 1800m3 gas, is de besparing dus 720 euro op jaarbasis.

Klopt zo ver mijn gedachtegang/beredenering/rekensom?

• Rol-Co

Rol-Co

Bijna, wel een beetje in je voordeel gerekend.

Gas is eerder €0,64 als €0,60
Stroom is €0,22 en geen €0,10, als je stroom over hebt van panelen is het €0,08 maar die overige €0,14 valt dan weer weg bij de tvt van je panelen, of als je er meer panelen voor neer legt is daar de tvt aanzienlijk langer met €0,08.
1 m3 gas is 8kWh en geen 10
COP is geen 5 in de winter maar eerder een 3,5 denk ik gemiddeld.

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-11 15:28
En vergeet je vastrecht niet als je totaal van het gas af wil.

• Origineel
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 10:24:
Bijna, wel een beetje in je voordeel gerekend.

Gas is eerder €0,64 als €0,60
Stroom is €0,22 en geen €0,10, als je stroom over hebt van panelen is het €0,08 maar die overige €0,14 valt dan weer weg bij de tvt van je panelen, of als je er meer panelen voor neer legt is daar de tvt aanzienlijk langer met €0,08.
1 m3 gas is 8kWh en geen 10
COP is geen 5 in de winter maar eerder een 3,5 denk ik gemiddeld.
Heb makkelijk bedragen genomen om niet te veel in de details te verzanden.

In hoeveel jaar schrijven jullie zo'n warmtepomp installatie af, en wat zijn de jaarlijkse onderhoudskosten?
Is daar wat over te zeggen?

• Bezuiniger
  • Laatst online: 06-11 05:57
Wat ik veel belangrijker vind: als je nu 1800m3 gas verbruikt dan moet je je afvragen of een warmtepomp wel gaat werken. Als je het huis met een watertemperatuur van bijvoorbeeld 40-45 graden niet warm kunt krijgen dan neemt het nut van de warmtepomp af. De combinatie jaarverbruik en afgiftesysteem moeten wel kloppen, zeker bij gebruik van een L/W warmtepomp.

• Rol-Co

Rol-Co

Bezuiniger schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 10:58:
Wat ik veel belangrijker vind: als je nu 1800m3 gas verbruikt dan moet je je afvragen of een warmtepomp wel gaat werken. Als je het huis met een watertemperatuur van bijvoorbeeld 40-45 graden niet warm kunt krijgen dan neemt het nut van de warmtepomp af. De combinatie jaarverbruik en afgiftesysteem moeten wel kloppen, zeker bij gebruik van een L/W warmtepomp.
Goed punt, ook vloerverwarming vind ik wel een must.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
ik zat op 1500 m3 en nu naar 2600 kwh+300m3 met een elga. mbv traditionele radiatoren met over capaciteit door na isoleren

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Bezuiniger
Inderdaad: na isoleren. Wat soms vergeten wordt is dat de WP een lage temperatuur oplossing is. Als je huis daarmee niet warm te krijgen is heb je alsnog een probleem.

En mij hoef je niet te vertellen dat je door isoleren en met radiatoren ook een geschikt systeem kunt opbouwen. Eric, Hans, Martin, etc. hebben dat allemaal al laten zien. Maar soms is het mij niet duidelijk of iemand die plotseling opduikt dat ook weet. Het is in ieder geval duidelijk dat veel bouwers en aannemers het niet (willen?) weten.

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Origineel schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 10:56:
[...]

Heb makkelijk bedragen genomen om niet te veel in de details te verzanden.

In hoeveel jaar schrijven jullie zo'n warmtepomp installatie af, en wat zijn de jaarlijkse onderhoudskosten?
Is daar wat over te zeggen?
In hoeveel jaar schrijf je een CV ketel af? Wat zijn de jaarlijkse onderhoudskosten van een CV ketel?
Ik denk dat in beide gevallen de lucht/water warmtepomp of een lucht/lucht warmtepomp ongeveer hetzelfde uitkomt als een CV.

Wanneer je al LTV/vloerverwaming hebt is een lucht/water warmtepomp de beste optie. Indien dit niet het geval is, is een airco voor verwarmen een optie. Dit laatste is vaak goedkoper (ongeveer 2700 euro) wanneer er nog geen LTV is. De Daikin Ururu Sarara heeft een SCOP van 5.73 en is een totaaloplossing, inclusief bevochtigen/ontvochtigen/ventileren via buitenlucht/filteren lucht.

T.o.v. 1 m3 gas, betekent dit 1.4 kW stroom.

Verwijderd

ik lees "afschrijven", dat doe ik dus nooit op duurzame energiemiddelen.
ik doe het simpeler, op een dag was ik hetzelfde of meer kwijt geweest en sta je nog met lege handen, als je niets doet.
elke dag die daarna volgt zonder storing is meegenomen en pure winst.
ik weet precies waar ik vandaan kom en de historie 10 jaar in mijn woning.
het kan mij niet zoveel meer schelen of het 2-4-6-8 jaar is.
niemand lijkt zich af te vragen wat de impact is van 4 jaar niets doen, als tvt en cop belangrijk zijn begin je dus met het becijferen van niets doen.

op een dag zal de warmtepomp wel versleten zijn, maar dan pin ik een nieuwe van de vermeden kosten, en dat gaat best lekker als gas 65 cent is of meer
het kan ook zijn dat je failliet gaat of werkeloos word, of dat je een gezin wilt,
de hamvraag is dan of het handig is dat die 5k euro op een rekening staat, of elders voor je werkt.

/edit
er zijn ook huizen met de brink luchtblazer op gas, vervangen van de gasunit kost zomaar 7000 euro.
maar dan dit :
http://www.brinkclimatesy...en-comfortabel-koele.aspx
ook weer afgekapt op 4c, wel jammer weer.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2015 19:58 ]

• Origineel
  • Niet online
Terechte opmerking, echter kies ik ervoor om eerst eens te kijken of e.e.a globaal rendabel is. Pas als ik het idee heb dat een warmtepomp voor ons enigszins rendabel is wil ik me verder in de details begeven.

Ter info:
De huidige CV combi ketel is +/- 15 jaar oud en toe aan vervanging. Op de benedenverdieping ligt vloerverwarming en de radiatoren op de slaapkamers staan op vorst beveilig middels een thermostaatkraan.
Daarnaast is de wens om onze slaapkamer te voorzien van een airco.

• Origineel
  • Niet online
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 19:13:
[...]

In hoeveel jaar schrijf je een CV ketel af? Wat zijn de jaarlijkse onderhoudskosten van een CV ketel?
Ik denk dat in beide gevallen de lucht/water warmtepomp of een lucht/lucht warmtepomp ongeveer hetzelfde uitkomt als een CV.

Wanneer je al LTV/vloerverwaming hebt is een lucht/water warmtepomp de beste optie. Indien dit niet het geval is, is een airco voor verwarmen een optie. Dit laatste is vaak goedkoper (ongeveer 2700 euro) wanneer er nog geen LTV is. De Daikin Ururu Sarara heeft een SCOP van 5.73 en is een totaaloplossing, inclusief bevochtigen/ontvochtigen/ventileren via buitenlucht/filteren lucht.

T.o.v. 1 m3 gas, betekent dit 1.4 kW stroom.
De vloerverwarming die we nu hebben liggen vind ik ideaal, dus die wil ik zeker behouden.
Ik zit er wel over te denken om zo'n Daikin Ururu Sarara op de slaapkamer te hangen als dat niet eenvoudig te combineren is met een lucht/water warmtepomp.
Daikin kan dat in ieder geval niet, Samsung wel. Maar wat ik daarvan heb gezien, is dat een veel te dure oplossing :|

• Origineel
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 19:39:
ik lees "afschrijven", dat doe ik dus nooit op duurzame energiemiddelen.
ik doe het simpeler, op een dag was ik hetzelfde of meer kwijt geweest en sta je nog met lege handen, als je niets doet.
elke dag die daarna volgt zonder storing is meegenomen en pure winst.
ik weet precies waar ik vandaan kom en de historie 10 jaar in mijn woning.
het kan mij niet zoveel meer schelen of het 2-4-6-8 jaar is.
niemand lijkt zich af te vragen wat de impact is van 4 jaar niets doen, als tvt en cop belangrijk zijn begin je dus met het becijferen van niets doen.

op een dag zal de warmtepomp wel versleten zijn, maar dan pin ik een nieuwe van de vermeden kosten, en dat gaat best lekker als gas 65 cent is of meer
het kan ook zijn dat je failliet gaat of werkeloos word, of dat je een gezin wilt,
de hamvraag is dan of het handig is dat die 5k euro op een rekening staat, of elders voor je werkt.

/edit
er zijn ook huizen met de brink luchtblazer op gas, vervangen van de gasunit kost zomaar 7000 euro.
maar dan dit :
http://www.brinkclimatesy...en-comfortabel-koele.aspx
ook weer afgekapt op 4c, wel jammer weer.
Maar je moet toch wel even doorrekenen of het de investering waard is?

Met de gegevens die ik nu heb en wat e.e.a. kost kom ik snel op een investering van 10k euro.
Als ik dat in 15 jaar afschrijf en ik bespaar mijzelf ieder jaar 500 euro, heb ik aan het eind van de rit nog steeds verlies :X

• Origineel
  • Niet online
Ter info:
Goed geïsoleerd huis uit 2000.
Gasverbruik 1800m3
Van de aangelegde pv op het zuiden verwacht ik tussen de 500~1000kwh over te houden.

Verwarming benedenverdieping is vloerverwarming, slaapkamers zijn standaard radiatoren die we nooit stoken (thermostaatkraan op vorstbeveiliging).

Wens is om 1 slaapkamer te voorzien van airco.

Als er pv bij gelegd moet worden kan dit deels op oost/west (hooguit +/- 1000wp) en op het noorden (30 graden dak, ruimte voor +/- 5000wp)

Ik sta voor alle suggesties open.
Investeren is niet het probleem, maar daar wil ik wel wat voor terug zien (rendement/comfort)

• Rol-Co

Rol-Co

Goedkope warmtepomp alleen op de vloerverwarming. Of een (als je het kwijt kan) een pellet kachel in de kamer met cv aansluiting, dan kan je nog alle kanten op, zelfs een boilertje voor warm water in het cicuit.
Maar dan koop je wel pellets en een beetje ruimte nodig voor opslag.

Ik stook ook niet boven, de warmte die van beneden naar boven gaat is voldoende, simpele wp op de vloerverwarming en een pelletkachel voor wat extra en een vuurtje in de kamer. (Hoge WAF)

• Bezuiniger
Als het niet gaat werken hoef je je ook niet af te vragen of het wel rendabel is. Maar globaal is het "rendabel" als je de gasaansluiting de deur uit doet of een overschot stroom van de PV hebt.

Eigenlijk is het helemaal geen vraag of we allemaal over moeten gaan stappen naar een warmtepomp, maar hoe snel het zal gaan. Met sommige vriendelijke buren heb je zelfs geen vijanden meer nodig. Rusland vraagt steeds meer voor het gas. Als straks de nieuwe leiding naar China er ligt en ons gas is op dan is er weinig reden voor hen om terughoudend te zijn wat betreft de vraagprijs. Dus zodra de gasvoorraden in Europa uitgeput zijn kun je stevige verhogingen verwachten van de gasprijs.

• PolderPloer!
Bezuiniger schreef op zondag 08 februari 2015 @ 11:18:
Als het niet gaat werken hoef je je ook niet af te vragen of het wel rendabel is. Maar globaal is het "rendabel" als je de gasaansluiting de deur uit doet of een overschot stroom van de PV hebt.

Eigenlijk is het helemaal geen vraag of we allemaal over moeten gaan stappen naar een warmtepomp, maar hoe snel het zal gaan. Met sommige vriendelijke buren heb je zelfs geen vijanden meer nodig. Rusland vraagt steeds meer voor het gas. Als straks de nieuwe leiding naar China er ligt en ons gas is op dan is er weinig reden voor hen om terughoudend te zijn wat betreft de vraagprijs. Dus zodra de gasvoorraden in Europa uitgeput zijn kun je stevige verhogingen verwachten van de gasprijs.
Dat zal allemaal wel kloppen, maar zo wordt er al zeker 5 jaar en misschien wel 10 jaar gedacht. Tot nog toe valt het relatief mee. Ik kan me voorstellen dat veel bestaande huizenbezitters niet veranderen, gasleiding ligt er toch al, ketel is lage investering enz. enz.

Wat ook vaak vergeten wordt vind ik is het volgende:
  1. Bij 2 energiebronnen (gas en elektrisch) heb je minder kans op geen energie in huis. Laatst nog in het nieuws, gasleiding vol met zand, iedereen in de kou. Of een jaar of 10 terug met het Enron schandaal, elektrische energie is een (vrije) handel geworden, volledig geprivatiseerd. Het zal hier niet snel voorkomen dat we een meltdown krijgen om wat voor reden dan ook, maar ondertussen huiveren onze zuiderburen ervan. Geen stroom? Dan ben je maar wat blij met je gas. Dus risicospreiding is een reden om toch gas aan te houden in mijn optiek, zeker bij bestaande woningen. Zelf ga ik nieuw bouwen en wil ik zonder gas, dus het is niet dat ik er niet voor open sta.
  2. Elk jaar gaat de techniek vooruit. Waar nu een COP van 4 heel mooi is, kan dat best over 5 jaar de onderkant van de markt zijn. Dus de WP investering 5 jaar uitstellen, kan een overweging zijn. Zeker weer bij bestaande huizen. Mocht die gasprijs dan toch zo explosief stijgen, dan kun je alsnog over, maar maak je wel gebruik van de nieuwste technieken, dus hogere COP.
.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

PolderPloer! schreef op zondag 08 februari 2015 @ 12:57:
  1. Bij 2 energiebronnen (gas en elektrisch) heb je minder kans op geen energie in huis. Laatst nog in het nieuws, gasleiding vol met zand, iedereen in de kou. [...] Geen stroom? Dan ben je maar wat blij met je gas. Dus risicospreiding is een reden om toch gas aan te houden in mijn optiek
.
Ik volg je redenatie maar ben het niet met je eens :) Zonder stroom zijn er maar weinig HR ketels die nog werken; in dat opzicht is verwarmen op stroom altijd betrouwbaarder dan op gas.
Dus als het je om risicospreiding te doen is zou ik voor een warmtepomp icm rocket stove houtkachel gaan (niet cv gekoppeld).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• PolderPloer!
Proton_ schreef op zondag 08 februari 2015 @ 13:12:
[...]

Ik volg je redenatie maar ben het niet met je eens :) Zonder stroom zijn er maar weinig HR ketels die nog werken; in dat opzicht is verwarmen op stroom altijd betrouwbaarder dan op gas.
Dus als het je om risicospreiding te doen is zou ik voor een warmtepomp icm rocket stove houtkachel gaan (niet cv gekoppeld).
Volledig mee eens, maar ik vond het benoemen het zeker waard, gezien de toch wel in mijn ogen door sommige extreme anti gas lobby welke zo nu en dan als argument naar voren komt.

Denk dat we ook niet moeten vergeten dat het gros van de huishoudens niet op tweakers zit, geen affiniteit met techniek hebben, niet geïnteresseerd zijn in duurzaamheid en niet tot nauwelijks weten hoeveel ze verbruiken.

Zo gezegd ben ik een volger van jullie "eersten" / early adopters. Wellicht zijn mijn ouders degene die mij weer gaan volgen bij het bouwen van een woning en zo komen we langzaam verder.

• Origineel
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 08 februari 2015 @ 11:02:
Goedkope warmtepomp alleen op de vloerverwarming. Of een (als je het kwijt kan) een pellet kachel in de kamer met cv aansluiting, dan kan je nog alle kanten op, zelfs een boilertje voor warm water in het cicuit.
Maar dan koop je wel pellets en een beetje ruimte nodig voor opslag.

Ik stook ook niet boven, de warmte die van beneden naar boven gaat is voldoende, simpele wp op de vloerverwarming en een pelletkachel voor wat extra en een vuurtje in de kamer. (Hoge WAF)
Voor de beeldvorming, wat vind je een goedkope warmtepomp?
Want de hier op het forum alom geprezen Elga zit al rond de 4000 euro.

Pellet kachel heb ik naar gekeken, maar icm de cv gaat hem niet worden.
Misschien dat ik die nog wel overweeg om de (sfeer) haard (gas) die we hebben te vervangen tzt

• Rol-Co

Rol-Co

Dit vind ik een goedkope warmtepomp

http://www.ebay.de/itm/Mi...izung&hash=item2a4802695c
http://www.ebay.de/itm/Mi...izung&hash=item2a48c9b05b

[ Voor 27% gewijzigd door Rol-Co op 08-02-2015 14:33 ]

• Origineel
  • Niet online
Als het niet gaat werken hoef je je ook niet af te vragen of het wel rendabel is.
Dat het kan werken ben ik niet bang voor, ook met hogere temperaturen. Zie b.v. de Daikin Altherma hogetemperatuur-split.

Maar ik kijk liever of iets eventueel rendabel is, vóórdat ik allerlei berekeningen ga maken over welk systeem ik dan wel niet nodig mocht hebben. Want is het niet rendabel dan spaar ik mijzelf een hoop tijd uit.
Zo werk ik eigenlijk met alles wat ik doe, eerst het financiële plaatje voor elkaar, dan pas verdere stappen ondernemen.
Je zult mij dus nooit zien proefrijden in een auto die ik niet zou kunnen betalen of naar een huis kijken dat duurder is ik mijzelf kan veroorloven.
Maar globaal is het "rendabel" als je de gasaansluiting de deur uit doet of een overschot stroom van de PV hebt.
"Globaal is het rendabel" is voor mij een veel te ruim begrip.
Zonnepanelen waren 10 jaar geleden ook rendabel zei men, maar naar mijn mening is pas van de laatste tijd dat het echt rendabel is.

Eenzelfde gevoel krijg ik ook bij het lucht/water warmtepomp verhaal, wat nog relatief nieuw is.

• Origineel
  • Niet online
Dat lijkt er al een heel stuk meer op, ga ik me eens even in verdiepen ;)

Verwijderd

@orgineel een huis uit 2008 zou zuinig moeten zijn 1800m3 is dat niet, een warmtepomp gaat niet werken
je praat over investering en verdienen, ik praat over hoeveel betaal ik voor warmte de komende 10 jaar.
je gooit 10k en 4k in het topic, maar na goed zoeken heb ik 1800 -500 subsidie betaald. (1300 dus)
onze uitgangspunten liggen erg ver uit elkaar, ik denk dat het je nog niet gaat lukken, je moet eerst naar minder dan 850m3 per jaar met een stookregime rond de 35c aanvoer in de cv.
puur op de centen moet je dus fors isoleren.

ik kom van rond de 2700m3 in 2005 mijn woning is een hoek uit 1974, niet bepaald het toppunt van isolatie, maar het kan wel, stap voor stap, de warmtepomp is denk ik de laatste stap hier.
Maar je moet toch wel even doorrekenen of het de investering waard is?
als je weet dat ik vanaf 2008 21 euro betaalde per maand en nu niets meer.....
6x12x niets is niets
ik mag hopen dat je niet 6x1800m3 heb afgetikt, want dan is je warmtepomp nu rook.
tip van eric-pvt fossiel conventioneel is een doorlopend krediet.
als gas duur blijft (incl 21% btw) dan blijft het bij mij niets

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2015 15:15 ]

• Bezuiniger
PolderPloer! schreef op zondag 08 februari 2015 @ 12:57:
[...]
Dat zal allemaal wel kloppen, maar zo wordt er al zeker 5 jaar en misschien wel 10 jaar gedacht. Tot nog toe valt het relatief mee.
Pas sinds 2006 zijn ze echt fors de prijs aan het verhogen. Polen zat in 2013 al op 526 dollar per 1000m3. Nederland betaald momenteel veel minder, omdat we anders uiteraard gewoon de kraan in Groningen verder opendraaien. Als we dat niet meer kunnen zal onze prijs waarschijnlijk stijgen, al was het maar naar het gemiddelde dat door de rest van de klanten ook betaald wordt.

Zonder stroom draait mijn CV ketel niet, en ook de pomp werkt voor geen meter zonder elektra. Dus zelfs de eigenaar van een zonneboiler met CV ondersteuning zit dan al snel met een probleem. De meeste pelletkachels hebben ook stroom nodig. Op zich wordt je dus niet afhankelijker van je elektriciteit dan je al was.

Hoewel ik helemaal niet anti-gas ben is het ook tijd realistisch te worden. Rusland zet zijn energiebronnen in om zijn strategische doelen te bereiken. Dat is domweg een feit. Als we niet heel rustig aan gaan doen met de gasvoorraden en langzaam over gaan schakelen naar alternatieven worden we ofwel van hen ofwel van de VS (schaliegas) afhankelijk. Beide situaties vind ik onwenselijk.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Origineel schreef op zondag 08 februari 2015 @ 10:56:
Ter info:
Goed geïsoleerd huis uit 2000.
Gasverbruik 1800m3
Wat is de inhoud van je huis en hoe hoog stook je, en waar stook je in huis?

Voordat we hier begonnen met isoleren zaten we rond de 1500-1600m3 per jaar voor een woning uit 1978 die bijzonder matig was geisoleerd. Inhoud van het huis waar ik in woon zit zo rond de 300-350m3.

1800m3 klinkt in eerste instantie behoorlijk hoog, maar dat zou natuurlijk kunnen als je huis significant groter is.

• Origineel
  • Niet online
mkleinman schreef op zondag 08 februari 2015 @ 15:18:
[...]

Wat is de inhoud van je huis en hoe hoog stook je, en waar stook je in huis?

Voordat we hier begonnen met isoleren zaten we rond de 1500-1600m3 per jaar voor een woning uit 1978 die bijzonder matig was geisoleerd. Inhoud van het huis waar ik in woon zit zo rond de 300-350m3.

1800m3 klinkt in eerste instantie behoorlijk hoog, maar dat zou natuurlijk kunnen als je huis significant groter is.
Ik weet het niet precies, maar denk dat de woning een 500m3 is (vrijstaand).
Stoken doen we eigenlijk alleen op de benedenverdieping en de badkamers (2) middels vloerverwarming met de thermostaat op 20 graden.
Heb het idee dat de woning toch behoorlijk goed geïsoleerd is, de hele fundering ligt in piepschuim, HR glas etc. Zou zo niet weten wat daar nog aan veranderd kan/moet worden.

• PolderPloer!
Origineel schreef op zondag 08 februari 2015 @ 14:37:
[...]

....

Maar ik kijk liever of iets eventueel rendabel is, vóórdat ik allerlei berekeningen ga maken over welk systeem ik dan wel niet nodig mocht hebben. Want is het niet rendabel dan spaar ik mijzelf een hoop tijd uit.
Zo werk ik eigenlijk met alles wat ik doe, eerst het financiële plaatje voor elkaar, dan pas verdere stappen ondernemen.
Je zult mij dus nooit zien proefrijden in een auto die ik niet zou kunnen betalen of naar een huis kijken dat duurder is ik mijzelf kan veroorloven.
...
Origineel schreef op zondag 08 februari 2015 @ 15:26:
[...]

Stoken doen we eigenlijk alleen op de benedenverdieping en de badkamers (2) middels vloerverwarming met de thermostaat op 20 graden.
Heb het idee dat de woning toch behoorlijk goed geïsoleerd is, de hele fundering ligt in piepschuim, HR glas etc. Zou zo niet weten wat daar nog aan veranderd kan/moet worden.
Als je bijde quotes onder elkaar zet dan klopt er iets niet. Jij DENKT dat het goed geisoleerd is, maar je weet het niet.
Het is verstandig om eerst maar eens uit te zoeken wat je nu precies hebt en daar je vervolgstappen van af laten hangen

• Origineel
  • Niet online
Ik zie niet in hoe ik mijn huis verder kan isoleren.

Fundering ligt in piepschuim, kan ik verder niet bij.
Vloeren zijn geïsoleerd middels broodjes, kan ik verder niet bij
Spouwmuren zijn geïsoleerd, kan ik verder niet bij
Hele huis is HR glas.
Dak is geïsoleerd.

Ik zou echt niet weten wat daar nog aan veranderd kan worden.
Als je suggesties hebt, laat maar horen.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
[...]

Ik woon in een tussenwoning dus dat scheelt aardig. Maar 1800m3 klinkt erg hoog. Mijn schoonpa woont ook in een vrijstaande woning uit de jaren 30 ( wel met spouw ). Hij heeft intussen de spouw laten isoleren en hij zit intussen ook ruim onder de 1800m3 per jaar aan gasverbruik.

Er klopt volgens mij iets niet. Misschien een groot warmtelek of lekken. Misschien constructeur die de kantjes eraf heeft gelopen met isolatiewerk? In elk geval genoeg om verder te gaan onderzoeken waar dit hoge verbruik weg komt denk ik.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Aanname: het huis is goed geisoleerd
Feit: 1800 m³ gas verbruikt

Suggestie: warmtecameracheck + blowerdoortest

Vervolgstappen: dakpannen + spouw naïsoleren, decentrale balansventilatie in leefruimtes.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Verwijderd

ook bij 500m3 inhoud klopt de bouwnorm(epc eis) van 2008 voor geen meter natuurlijk, tijd voor wat warmtebeeld fotos denk ik
de energieinhoud van 1800m3 is ongeveer 16.000kWh (hr107)
met een scop van 3+ zou je alsnog 5000+ kWh nodig hebben in een forse warmtepomp.
ergens gaat een hoop warmte verloren.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2015 15:48 ]

• Origineel
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 08 februari 2015 @ 15:45:
ook bij 500m3 inhoud klopt de bouwnorm(epc eis) van 2008 voor geen meter natuurlijk, tijd voor wat warmtebeeld fotos denk ik
2000 geen 2008

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Interessant leesvoer ( maar we gaan wel aardig offtopic intussen :) ).

http://nl.wikipedia.org/w...atieco%C3%ABffici%C3%ABnt

2000 = EPC 1.0 = RC van 2 voor de schil of omgerekend ongeveer 8cm isolatie.

Verwijderd

ook dan, hoe dan ook, mijn woning is 394m3 dus ik vind 1800m3 gas echt teveel,
warmtepomp is redelijk kansloos nog.(l/w 5-9-20kW)

@mkleinman was me al voor

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2015 15:50 ]

• PolderPloer!
Proton_ schreef op zondag 08 februari 2015 @ 15:44:
Aanname: het huis is goed geisoleerd
Feit: 1800 m³ gas verbruikt

Suggestie: warmtecameracheck + blowerdoortest

Vervolgstappen: dakpannen + spouw naïsoleren, decentrale balansventilatie in leefruimtes.
aanname: huis wordt vol continue op 21 graden gehouden in elke ruimte

• Origineel
  • Niet online
PolderPloer! schreef op zondag 08 februari 2015 @ 15:55:
[...]

aanname: huis wordt vol continue op 21 graden gehouden in elke ruimte

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Waar staat je woning? :)

• Origineel
  • Niet online
Als ik uit ga van de cijfers van het nibud, dan valt mijn verbruik van 1800m3 heel erg mee, daar gaat men uit van een gemiddeld verbruik van 2650m3 voor een vrijstaande woning.
Zelf had ik ook altijd het idee dat 1800m3 helemaal niet zo gek is, dus ben wel enigszins verbaasd over de reacties hier :+

Verder denk ik, hoe hoger het verbruik des te meer werk voor een warmtepomp, lees hoe eerder je die terug verdient.
Maar jullie reactie is, nee eerst het verbruik naar beneden, eric-pvt heeft het zelfs over "je moet eerst naar minder dan 850m3 per jaar".
Dat is wel leuk, maar 850m3 gas per jaar....en dan 4000 euro investeren in een Elga?
Wordt wel erg lastig om die investering dan terug te verdienen.....en nee, mijn rekenmachine is niet kapot :+

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Veel mensen hier krijgen geld van hun energieleverancier in plaats van dat er geld naar toe moet :+

"Gemiddeld" omvat ook de doortocht woningen van voor de oorlog.

Stap 1 is beperken van het energieverbruik door verspilling tegen te gaan:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Trias_energetica

Met minder verliezen hoeft de warmtepomp minder thermische energie in je woning te stoppen, én kan dat ook nog met een lagere temperatuur. Dubbele winst.

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 08-02-2015 16:57 ]

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-11 11:57
Origineel schreef op zondag 08 februari 2015 @ 16:45:
[...]
Verder denk ik, hoe hoger het verbruik des te meer werk voor een warmtepomp, lees hoe eerder je die terug verdient.
Maar jullie reactie is, nee eerst het verbruik naar beneden, eric-pvt heeft het zelfs over "je moet eerst naar minder dan 850m3 per jaar".
Dat is wel leuk, maar 850m3 gas per jaar....en dan 4000 euro investeren in een Elga?
Wordt wel erg lastig om die investering dan terug te verdienen.....en nee, mijn rekenmachine is niet kapot :+
Ik zat door zonneboiler e.d. ook rond de 850-900 m3 per jaar voordat ik aan een WP dacht. 1e jaar in deze woning was goed voor 1350 m3. 1800 m3 is met een COP van 3,5 equivalent aan ruim 4600 kWh aan elektriciteit die je in een WP zou stoppen; dat lijkt me niet realistisch. Hier is afgelopen jaar 2600 kWh in de Elga verdwenen (hoekwoning, 1973, 500 m3).

Ik denk dat je flink op comfort gaat inleveren als je met je huidige verbruik overschakelt op een WP. Zorg eerst dat je je comfort kunt handhaven bij een aanvoertemperatuur van 35 graden (da's altijd goed!) en kijk dan nog eens.

Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar wat is ingestelde aanvoertemperatuur van je huidige CV systeem?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• J.o.r.i.s
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-05 13:10
Origineel schreef op zondag 08 februari 2015 @ 15:40:
Ik zie niet in hoe ik mijn huis verder kan isoleren.

Fundering ligt in piepschuim, kan ik verder niet bij.
Vloeren zijn geïsoleerd middels broodjes, kan ik verder niet bij
Spouwmuren zijn geïsoleerd, kan ik verder niet bij
Hele huis is HR glas.
Dak is geïsoleerd.

Ik zou echt niet weten wat daar nog aan veranderd kan worden.
Als je suggesties hebt, laat maar horen.
Is je cv-installatie waterzijdig ingeregeld? Daar zou ik mee beginnen als dat niet gebeurd is tijdens het plaatsen van je installatie.

• Rol-Co

Rol-Co

Origineel schreef op zondag 08 februari 2015 @ 16:45:
Als ik uit ga van de cijfers van het nibud, dan valt mijn verbruik van 1800m3 heel erg mee, daar gaat men uit van een gemiddeld verbruik van 2650m3 voor een vrijstaande woning.
Zelf had ik ook altijd het idee dat 1800m3 helemaal niet zo gek is, dus ben wel enigszins verbaasd over de reacties hier :+

Ik denk dat het wel wat aan de hoge kant is inderdaad maar niet exclusief, een vrijstaand huis koelt gewoon harder af en heeft geen voordeel van de buren warmte. Ik deed 1300 cuub in het jaar in een 400m3 rijtjes huis.
Eerst naar 850 lijkt me ook niet nodig, net wat je zegt dat het dan niet terug te verdienen is, so what als je bij extreme kou de cv wat bij moet zetten, je kan best een dikke besparing realiseren met een warmtepomp er bij.

• koevlaas2
Origineel schreef op zondag 08 februari 2015 @ 14:38:

Rol-Co schreef op zondag 08 februari 2015 @ 14:30:
Dit vind ik een goedkope warmtepomp

http://www.ebay.de/itm/Mi...g&hash=item2a4802695c
http://www.ebay.de/itm/Mi...g&hash=item2a48c9b05b
[...]

Dat lijkt er al een heel stuk meer op, ga ik me eens even in verdiepen ;)
Ik ben al een tijdje met Michl aan het mailen, het ziet er naar uit dat ik een 9 KW model ga kopen.
Heb je meer info nodig of de gebruikershandleiding dan kan ik je die leveren.
Inverter WP's van Michl hebben wel een paar leuke features zoals vaste watertemp. met buiten temperatuurcorrectie.

• Pollievn
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-03 16:22
Mijn huis is vrijstaand van 1950, zover mogelijk nageisoleerd. Ben nu aan het testen voor l/w warmtepomp, cv aanvoertemperatuur max.40 graden,cv op laagste stand is 11 kW. Vloerverwarming op 28 graden thermostaat op 20,5 in de avond en snachts naar 19 en in 3 stapen over de dag omhoog. Bovenverdieping verwarmd op 18 graden. Tot vandaag lukt het om de temperatuur te halen via plugwise cv gemeten en op dagen met -4 draaid de cv ong. 17 uur/dag.
Ik denk met een warmtepomp cv en tapwater te kunnen verwarmen afgaande op de stooklijn van de wp welke bij -4 ook 40 graden doet. Keus lijkt te gaan vallen op een Nibe split van 11kW.

• koevlaas2
Waarom staat je vloerthermostaat op 28 c ?

• Pollievn
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-03 16:22
De temperatuur staat op 28 graden zodat de ruimte temperatuur word gehaald, de ketel aan blijft zodat de rest van het huis ook verwarmd blijft. Alleen de woonkamer en keuken zijn voorzien van vloerverwarming en de rest doet het met Jaga en nog een paar oude radiatoren.

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-10 14:36

Cheese_man

Waarom kiezen?

@Origineel; Een huis uit 2000 is standaard niet zo "goed" geisoleerd als een huis uit 2008 of later. Wanneer je niet verder aan de muren of vloer kunt "rommelen", dan is het dak de meest voor de hand liggende optie. Wellicht is aan de binnenkant/buitenkant extra te isoleren.

Misschien is er nog een kleine optimalisatie te realiseren bij het tweaken van de ketel, maar daar zou ik geen wonderen van verwachten. Ter vergelijking....mijn tussenwoning uit 2010 "doet" 800-900m3 per jaar. Hele huis verwarmd rond 21 graden met zeer beperkte nachtverlaging. Inhoud zou ik zo niet uit mijn hoofd weten..maar gok rond de 400-450m3 exclusief vliering boven de zolder (nog 1.7m tot de nok).

Elimineren van tocht, isoleren dak en na laten kijken verwarmingssysteem zou wat op moeten leveren...daarna pas kijken naar andere zaken. De goeroes in dit topic hebben de WP als sluitstuk genomen van een traject. Een traject waarbij een overschot aan stroomproductie (PV) wordt gebruikt om het huis te verwarmen. Het verwarmen wordt ook nog eens (voor een gedeelte) door zonnecollectoren in combinatie met een boiler gedaan.

Als je de euro's zo "goed" mogelijk wilt uitgeven (terugverdienen), kijk dan naar de isolatie, dan naar zonnecollectoren (je hebt als ZLTV; gunstig) en PV. Daarna eens kijken of je het verwarmen van je huis met WP (modellen in dit topic gebruikt) kunt "ondersteunen'.

reserveringshouder Tesla Model 3

• Origineel
  • Niet online
hansdegit schreef op zondag 08 februari 2015 @ 17:39:
[...]

Ik zat door zonneboiler e.d. ook rond de 850-900 m3 per jaar voordat ik aan een WP dacht. 1e jaar in deze woning was goed voor 1350 m3. 1800 m3 is met een COP van 3,5 equivalent aan ruim 4600 kWh aan elektriciteit die je in een WP zou stoppen; dat lijkt me niet realistisch. Hier is afgelopen jaar 2600 kWh in de Elga verdwenen (hoekwoning, 1973, 500 m3).

Ik denk dat je flink op comfort gaat inleveren als je met je huidige verbruik overschakelt op een WP. Zorg eerst dat je je comfort kunt handhaven bij een aanvoertemperatuur van 35 graden (da's altijd goed!) en kijk dan nog eens.

Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar wat is ingestelde aanvoertemperatuur van je huidige CV systeem?
Comfort inleveren gaat niet gebeuren, een warmtepomp zal dus niet het volledige gasverbruik over kunnen nemen.

Aanvoer temperatuur van de vloerverwarming is zo'n 35 graden, hoger zou ook niet kunnen want dat vind mijn natuurstenen vloer niet fijn ;)

• Origineel
  • Niet online
J.o.r.i.s schreef op zondag 08 februari 2015 @ 17:41:
[...]

Is je cv-installatie waterzijdig ingeregeld? Daar zou ik mee beginnen als dat niet gebeurd is tijdens het plaatsen van je installatie.
Niet ingeregeld, maar alle segmenten van de vloerverwarming zijn ongeveer even lang.

• Origineel
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zondag 08 februari 2015 @ 19:37:
[...]

Ik ben al een tijdje met Michl aan het mailen, het ziet er naar uit dat ik een 9 KW model ga kopen.
Heb je meer info nodig of de gebruikershandleiding dan kan ik je die leveren.
Inverter WP's van Michl hebben wel een paar leuke features zoals vaste watertemp. met buiten temperatuurcorrectie.
Ben heel benieuwd naar je ervaring.
Als ik zo naar de specs keek had ik het idee dat deze meer dan gemiddeld geluid maken?

• J.o.r.i.s
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-05 13:10
Origineel schreef op maandag 09 februari 2015 @ 12:27:
[...]

Niet ingeregeld, maar alle segmenten van de vloerverwarming zijn ongeveer even lang.
Waterzijdig inregelen geldt voor de hele installatie, niet alleen je vloerverwarming.
Waterzijdig inregelen kan een behoorlijke besparing opleveren. Google maar eens. Bij mij heeft het in ieder geval behoorlijk in verbruik gescheelt. Het is iets wat 9 van de 10 keer niet gedaan wordt bij installatie door de installateur.

• Origineel
  • Niet online
Had er al even naar gekeken na je opmerking en ben in ieder geval van plan om eens een IR thermometer te kopen. Eens kijken of de vloerverwarming overal in balans is.

• koevlaas2
Origineel schreef op maandag 09 februari 2015 @ 12:30:
[...]

Ben heel benieuwd naar je ervaring.
Als ik zo naar de specs keek had ik het idee dat deze meer dan gemiddeld geluid maken?
Dat is dan zo'n 2 db meer, op de plek die ik in en buiten het huis wil is dit niet zo erg.

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-10 14:36

Cheese_man

Waarom kiezen?

Origineel schreef op maandag 09 februari 2015 @ 12:37:
Had er al even naar gekeken na je opmerking en ben in ieder geval van plan om eens een IR thermometer te kopen. Eens kijken of de vloerverwarming overal in balans is.
Je schreef ook dat je alleen de badkamers en de begane grond verwarmd. Misschien dan ook handig om "de ketel" in de gaten te houden. Bij een aanvoer van 35, ligt de retour idealiter rond de 28-30. Wanneer je ketel te lomp stookt en pendelt (te hoge retour), kan je daar misschien toch ook wat winnen. Bijvoorbeeld door de retour van je hele vloerverwarming te knijpen, of de pompsnelheid van je ketel te verlagen (als die alleen maar hoeft te pompen voor twee badkamers, dan is het standaard standje van max misschien te hoog).

reserveringshouder Tesla Model 3

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:23
itchin schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 23:01:
Hier doet de Elga met Toshiba buitenunit het ook top. Door de normale radiatoren (hogere watertemperaturen, zelfs zo hoog dat de Elga denkt dat de CV ketel brand) is het verbruik wel wat hoger dan anderen hier melden. De afgelopen dagen tussen de 12 en 16 kWh/dag. Huis is aangenaam warm op constant 19,5 graden Celsius.
Sinds afgelopen oktober zijn er 810 kWh in de Elga verdwenen, maar daar zitten een aantal weken bij dat de temperatuur op 15 graden was ingesteld. In december is 10 dagen niets verbruikt, tijdens mijn afwezigheid in januari moest de Elga er ook voor 15 graden flink eraan trekken.
Jammer dat je geen warmtemeting hebt om de echte performance (COP) van de Toshiba vast te stellen. Als ik zo de ervaring tot nu toe lees op dit forum kan ik nog niet enthousiast worden van de Elga/Toshiba combinatie. Ook op het plaatje (foto buiten unit) staat COP 3,9. onder welke condities staat er niet bij , maar het geeft wel te denken (Carrier 4,6). Ik wil de komende maand een WP bestellen maar of het ELGA wordt is nog de vraag. Een goedkope Chinees (KS50 of Milch) komt dan weer in beeld.
Techneco zou binnen korte tijd de website aanpassen met specificaties van de nieuwe Elga. Nog niets gezien.
Heeft er nog iemand ervaring tot nog toe met Elga/Toshiba?

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik ga binnenkort extra sensoren plaatsen op de ELGA. Ik heb eindelijk mijn log software stabiel genoeg om op te schalen en om het aantal records binnen de perken te houden.

Met sensoren op de 4 punten van de warmtewisselaar, een buitensensor en een flowmeter ben ik er toch om de COP te bepalen? Of misschien nog mooier meteen een warmtemeter?

• Proton_

Proton_

Team Welles

Je hebt ook een AC vermogensmeter nodig.

• koevlaas2
Ik ben afgelopen zaterdag op een duurzaamheid markt in Volendam geweest, daar heb ik iemand van Techneco gesproken. Deze meneer vertelde dat de levering van de ELGA voorlopig opgeschort is en dat de Toshiba eigenlijk te zwaar is voor de ELGA waardoor deze zijn vermogen van ca. 8 KW niet kwijt kan.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
koevlaas2 schreef op maandag 09 februari 2015 @ 18:52:
Ik ben afgelopen zaterdag op een duurzaamheid markt in Volendam geweest, daar heb ik iemand van Techneco gesproken. Deze meneer vertelde dat de levering van de ELGA voorlopig opgeschort is en dat de Toshiba eigenlijk te zwaar is voor de ELGA waardoor deze zijn vermogen van ca. 8 KW niet kwijt kan.
Jij ook al? Ik stond op de stand van ODE naast Zonnepaneel Volendam en de elektrische boot motoren :)
Proton_ schreef op maandag 09 februari 2015 @ 18:45:
Je hebt ook een AC vermogensmeter nodig.
Die heb ik ( Plugwise ) :)

[ Voor 15% gewijzigd door mkleinman op 09-02-2015 19:14 ]

• koevlaas2
Ik was er een uur of 11 en ik heb je niet gezien.
Heb nog een tijdje staan praten met die lui van de scheepsmotoren.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
koevlaas2 schreef op maandag 09 februari 2015 @ 19:17:
Ik was er een uur of 11 en ik heb je niet gezien.
Heb nog een tijdje staan praten met die lui van de scheepsmotoren.
Ben er de hele dag geweest, van 8:15 tot ongeveer 17:30. Was leuk om de Toshiba unit te zien. Ik had nog niet begrepen dat ze hem tijdelijk terug getrokken hebben omdat die z'n 8kW niet kwijt kan in de warmtewisselaar.

• koevlaas2
Ik ken jou ook alleen maar van plaatjes, ik heb je over het hoofd gezien.
Volgende keer let ik beter op...

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Het had bijna een DED meeting kunnen zijn. Ik ben jullie ook mis gelopen daar. De man bij de Elga was gewoon n lokale installeur. Hij monteert ook nog CV ketels.

Wel nog n andere jongen gesproken die een water/water pomp wil installeren in een nieuwbouwhuis op Volendam. Die is goed bezig. En een dorpje verderop, in Zuiderwoude is er ook net een gerenoveerd huis van begin 1900 met waterput van 130 m diep opgeleverd. Er zijn ook nog plannen om n complete school met ltv te bouwen.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

• koevlaas2
Beatman schreef op maandag 09 februari 2015 @ 19:39:
Het had bijna een DED meeting kunnen zijn. Ik ben jullie ook mis gelopen daar. De man bij de Elga was gewoon n lokale installeur. Hij monteert ook nog CV ketels.

Wel nog n andere jongen gesproken die een water/water pomp wil installeren in een nieuwbouwhuis op Volendam. Die is goed bezig. En een dorpje verderop, in Zuiderwoude is er ook net een gerenoveerd huis van begin 1900 met waterput van 130 m diep opgeleverd. Er zijn ook nog plannen om n complete school met ltv te bouwen.
Ik heb nog speciaal naar je uitgekeken, maar zag alleen de 2 andere leden van SDW. Jullie stonden tegenover Techneco. Ik vroeg nog aan de man van 'techneco' of hij van Techneco was, hij bevestigde dit.
Het was de jongste van de 2.

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
koevlaas2 schreef op maandag 09 februari 2015 @ 19:42:
[...]

Ik heb nog speciaal naar je uitgekeken, maar zag alleen de 2 andere leden van SDW. Jullie stonden tegenover Techneco. Ik vroeg nog aan de man van 'techneco' of hij van Techneco was, hij bevestigde dit.
Het was de jongste van de 2.
Hij verkoop en monteert ze, dus in wezen is hij ook van Techneco. Zelf was ik er alleen 's middags.

Zo'n warmtepomp blijft kriebelen. Zeker nu ik straks extra zonnepanelen laat plaatsen en waarschijnlijk wat kWh's ga overhouden.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-11 07:24
Beatman schreef op maandag 09 februari 2015 @ 20:12:
[...]
Zo'n warmtepomp blijft kriebelen. Zeker nu ik straks extra zonnepanelen laat plaatsen en waarschijnlijk wat kWh's ga overhouden.
Let wel op met zonnepanelen laten plaatsen en overcapaciteit. Wellicht kun je dan inzetten op ook een zonneboiler. De warmtepomp is mooi, maar veel PV en dan warmtepomp maak je wel iets meer afhankelijk van regelgeving. Maar goed, het een hoeft het ander niet uit te sluiten.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Aad
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-11 20:16

Aad

Er valt sinds ik mijn verbruik van de ELGA meet dat hij over de hele dag bijna het zelfde verbruikt. Hij geeft op mijn Fritzdect een strakke lijn bij 876 W en dat de gehele dag. Zelfs als hij s´morgens de temperatuur omhoog moet brengen.
Zie : https://www.dropbox.com/s/tgs4w42fr84obje/verbruik.png?dl=0
of : https://dl.dropboxusercon...61567638/verbruik%201.png

[ Voor 22% gewijzigd door Aad op 09-02-2015 22:06 ]

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

Aad schreef op maandag 09 februari 2015 @ 21:57:
Er valt sinds ik mijn verbruik van de ELGA meet dat hij over de hele dag bijna het zelfde verbruikt. Hij geeft op mijn Fritzdect een strakke lijn bij 876 W en dat de gehele dag. Zelfs als hij s´morgens de temperatuur omhoog moet brengen.
Verbruikt hij dan 8500kWh per jaar?

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• Aad
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-11 20:16

Aad

paulv1973 schreef op maandag 09 februari 2015 @ 22:05:
[...]

Verbruikt hij dan 8500kWh per jaar?
Hij staat denk ik in de zomer niet aan 8)7

• koevlaas2
Aad schreef op maandag 09 februari 2015 @ 21:57:
of : https://dl.dropboxusercon...61567638/verbruik%201.png
Staat de ELGA soms op de instelling vloerverwarming ? Zet deze dan eens op radiatoren.

Pagina: 1 ... 51 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.