als je het atag qsolar plaatje pakt, uit de folder, en je plaatst daar een elga in de aanvoer van de cv leding, dan is dat mijn instalaltie.
waarbij :mijn elga zo ver mogelijk weg staat van de qsolar.
(hangt onder het huis, en de unit buiten ernaast = niet standaard)
waarbij beide systemen volledig autonoom zijn en elkaar niet kennen, alleen de cv aanvoer en retour(sensors merken dingen op)
eigenlijk een heel dom systeem, in een oud hoekhuis 1974 met nieuw glas en een goede isolatie.
zoals je ziet heeft martin ** gelijke resulaten, een andere opzet in dezelfde gedachte werkt dus even goed.,
** martin :
remeha ketel
sunsystems zonneboiler
elga
doorgeslagen pv hobby
isolatie
werking:
als de zon niet schijnt doet de elga zijn werk
als de zon wel schijnt gaan zon-cv en elga de aanvoer verwarmen
hoe beter de zon schijnt hoe minder de elga werkt, hoe harder er word terug geleverd (saldering)
zodra de retour 40c word, slaat de elga af.
als de elga het niet red en de zon schijnt niet, dan staat de gasketel standbij, 0,5 lager dan de elga (altijd 24x7x364)
dat blijkt sinds augsutis nog niet het geval te zijn
dat gebeurt nu bij martin ook
qsolar feature : als de elga draait denkt de qsolar dat de zon schijnt, ook snachts,
je krijgt een code 9 voor zon-cv, zo verwarm je de boiler voor je warmwater.
het is wel even een dingetje om dat ingesteld te krijgen, de parameters zijn er wel 100+ andersom,
omdat de qsolar primair net zo dom is ingeregeld als de elga, waarbij gas leading is.
/edit

elga/carrier l/w warmtepomp bevind zich bij 12 in de aanvoer, en ik heb radiatoren ltv.
[
Voor 49% gewijzigd door
Verwijderd op 05-02-2015 21:28
]