Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 105 Laatste
Acties:
  • 602.414 views

• J.o.r.i.s
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-05 13:10
mkleinman schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 15:03:
[...]

Geen idee, je krijgt al wel snel een idee denk ik wat de aanvoertemperatuur doet.
Die begint inderdaad op te lopen. Meet nu 36,1°C voor de verdeler vloerverwarming. Dus heb inderdaad teveel water om op te warmen :(
Ik zeg sparen voor lowH2O radiatoren :9

**EDIT** Cv ketel ondertussen aangesprongen, dus die stijging naar 36,1°C had te maken met cv ketel :( |:(

[ Voor 12% gewijzigd door J.o.r.i.s op 27-01-2015 15:15 ]

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:06
mkleinman schreef op maandag 26 januari 2015 @ 22:18:
De ELGA heeft hier consequent doorgedraaid tot en met het eindpunt (21:30). 4 uur lang non-stop 1.2kW of meer gepakt....
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-11 15:07

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
J.o.r.i.s schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 15:12:
[...]

Die begint inderdaad op te lopen. Meet nu 36,1°C voor de verdeler vloerverwarming. Dus heb inderdaad teveel water om op te warmen :(
Ik zeg sparen voor lowH2O radiatoren :9

**EDIT** Cv ketel ondertussen aangesprongen, dus die stijging naar 36,1°C had te maken met cv ketel :( |:(
Niet zozeer teveel water, maar teveel afgiftevermogen. Kan je de ketel niet tijdelijk afkoppelen om de test zuiver te houden? Moet je alleen misschien de ELGA op aan/uit sturing zetten ipv Opentherm. Anders gaat die in storing zonder ketel.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Verwijderd

mooi om te zien dat jullie nu ook het gedrag zien, en de installatie en isolatiegraad.
ik probeer dat nu te optimaliseren, leuk om te doen !
ik heb lowh2o ltv, dus een zeer klein plasje water en veel oppervlak.

• J.o.r.i.s
mkleinman schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 15:17:
[...]

Niet zozeer teveel water, maar teveel afgiftevermogen. Kan je de ketel niet tijdelijk afkoppelen om de test zuiver te houden? Moet je alleen misschien de ELGA op aan/uit sturing zetten ipv Opentherm. Anders gaat die in storing zonder ketel.
Morgen nog maar eens proberen, voor nu genoeg gedaan ;)

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:23
martijnr17 schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 15:14:
[...]

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Heel interessant; hoe is de geleverde warmte gemeten? Wat voor type WP is het?

Verwijderd

naast de cop waren we ook nog aan het affikken, vandaag alweer 50% eigen opwek in de warmtepomp

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Hier nu drie graden buiten. Pompsnelheid op 3, Aanvoer 34,9 retour 29,4. Verbruik op dit moment 1140W.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mkleinman schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 21:22:
Hier nu drie graden buiten. Pompsnelheid op 3, Aanvoer 34,9 retour 29,4. Verbruik op dit moment 1140W.
Kleine vergelijking

Ook 3 graden buiten, aanvoer 36 retour 31 , nu 25 min uit, daarvoor 20 min 950W, daarvoor 45 min uit, kamertemp 21,8.
Verbruik afgelopen 24 u zonder nachtverlaging 9,2 kWh.

Gaat best goed voor een warmtepomp binnen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Hier nog een kleine update.. 41.6 aanvoer 34,6 retour. Opgenomen vermogen van de ELGA op dit moment 1.3kW, buitentemperatuur 4 graden. 22 graden gevraagd. 20.8 in de woonkamer.

Ik ben vanavond bewust aan het testen. Totaal vandaag 10,7kWh, als ik niet aan het testen was geweest was dit een paar kWh lager uitgevallen.

Heb intussen ook gezien wanneer een radiatorkraan boven open gaat. Zowel aanvoer en retour lopen hard terug, scheelt per radiator 5 graden, en ELGA toert duidelijk terug naar 900-1000W en begint daar weer op te bouwen.

Ik begin de ELGA steeds meer te begrijpen. Een stuk beter dan de ketel in elk geval. Wil je verwarmen met 40 graden aanvoer met de ELGA dan moet rondom die 40 graden het evenwicht liggen van aanvoer en afgiftevermogen. Heb je enorm veel capaciteit liggen in huis ( bijvoorbeeld vloerverwarming ) en grote radiatoren dan kan het evenwicht wel eens liggen op een plek die je niet wil.

• Tomexergie
Tot mijn verwondering zie ik dat Technoco overgegaan is naar Toshiba. Voordeel de lage toegestane buitentemperaturen maar hoe zit het met de COP? Beter dan Carrier? Ik heb geen specificaties van dit nieuwe concept van Techneco. Wel op de Toshiba site

Serie 2 SM 563 buitenunit COP 3,89 (7/35) slechter dan Carrier
Serie 3 SM 562 COP 4,67 beter dan Carrier
Maar van de sm 564 atp-e buitenunit geen gegevens, ook niet in de installatie handleiding. Hoe kom ik aan de performance gegevens?

Ik wil toch iets meer weten voordat ik ga bestellen.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Tomexergie schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 09:45:
[...]

Tot mijn verwondering zie ik dat Technoco overgegaan is naar Toshiba. Voordeel de lage toegestane buitentemperaturen maar hoe zit het met de COP? Beter dan Carrier? Ik heb geen specificaties van dit nieuwe concept van Techneco. Wel op de Toshiba site

Serie 2 SM 563 buitenunit COP 3,89 (7/35) slechter dan Carrier
Serie 3 SM 562 COP 4,67 beter dan Carrier
Maar van de sm 564 atp-e buitenunit geen gegevens, ook niet in de installatie handleiding. Hoe kom ik aan de performance gegevens?

Ik wil toch iets meer weten voordat ik ga bestellen.
Wat ik begrijp wordt de Carrier unit niet meer gemaakt. Carrier is volgens mij gestopt met de consumententak.Techneco is daarom overgestapt naar deze Toshiba unit. Het belangrijkste wat mij is opgevallen is dat het opgenomen elektrische vermogen hoger is, of dat ook resulteert in meer warmte durf ik niet te zeggen.

• J.o.r.i.s
Hier om half tien vanochtend opnieuw begonnen met testen.
Buitentemperatuur is 5,7 graden. Alle radiatoren die dicht kunnen zijn dicht.
Na een half uur draaien kom ik met het volgende; persgas 55,2°C en 26,7°C. Cv water 33,4°C en 26,9°C.
Vraag kamerthermostaat 0,5°C hoger dan omgeving en ketel even uitgezet dit keer ;-)

**update** 10.30 uur: persgas 60,4°C en 28,0°C. Cv water 34,0°C en 27,6°C. Lijkt nog niet echt op de 39/40°C die iedereen hier met gemak lijkt te halen. Daarbij komt dat de woonkamer eigenlijk niet opwarmt, waarschijnlijk doordat op 1 na alle radiatoren dicht zitten.
Helaas kan ik het stroomverbruik nu niet monitoren, maar bestelde verbruiksmeter is onderweg.

**update 2** 11.00 uur, temperatuur komt niet hoger dan die 34,0-34,1°C. Aangezien dit slechts hooguit 1°C hoger is dan met alle radiatoren open denk dat ik het toch ergens anders in moet zoeken en dat het hem niet zozeer zit in de hoeveelheid te verwarmen water.

Iemand een idee?

Overigens merk ik op dat zeker elke anderhalf uur er wel gedefrost wordt bij de huidige buitentemperatuur van 6,1 graden. Is dat normaal?

[ Voor 59% gewijzigd door J.o.r.i.s op 28-01-2015 14:33 ]

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-11 07:24
Ik zit wel eens te kijken naar warmtepompen, en ik zie nu dat er toch flink betaalbare modellen staan op Ebay. Nu vraag ik me af, het zal zoals altijd wel een slecht idee zijn om voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Een korte selectie geeft al aan dat je niet de hoogste COP gaat halen, maar de prijs is er wellicht dan ook naar. De merken zeggen mij echter niets.

12,5kW met COP van 4,6 max voor 1700 euro http://www.ebay.nl/itm/NE...g_Air&hash=item51ca3f72b2

4kW met COP van 3,6 max voor 930 euro http://www.ebay.nl/itm/Mi...izung&hash=item2a45d3cb66

5kW split met COP van 3,8 max voor 1100 euro http://www.ebay.nl/itm/Mi...izung&hash=item2a4802695c

5kW split met COP van 4,2 max voor 1600 euro http://www.ebay.nl/itm/Mi...izung&hash=item2a45d3cb67

Zoals gezegd ben ik niet bekend met deze merken, en ik begrijp dat de duurdere warmtepompen een hogere COP halen. Maar ik zou nooit duizenden euro's in een warmtepomp steken. Voor dergelijke investering geef ik de voorkeur aan een zonneboiler, waarmee ik zou verwachten 2/3e van mijn warmtevraag (dus ook tapwater) jaarlijks te kunnen afdekken.
Maar dergelijke warmtepompen (van 5kW bijv) die betaalbaar zijn, zou ik wel kunnen toepassen om de resterende warmtevraag (van verwarming) op te lossen in de tijden waarin de zonneboiler niet meer levert.

Met relatief lage investeringen zoals 1000 euro, is het al interessant om eventueel nu al toe te passen. Iets meer over onze woning: Wij hebben een nieuwbouwhuis, isolatie is Rc 5.0 en we hebben triple glas, met dankbaar gebruik van zoninstraling. Gasrekening is sowieso al laag (al wonen we er nog geen jaar dus nog even bekijken).
Met een warmtepomp met COP 4 vind ik in eerste instantie het lastig om te rekenen naar een terugverdientijd. COP van 4 betekent 1kWh wordt 4. Het wordt daarmee slects ietsje goedkoper dan stoken op gas. Betwijfel of dat de investering waard is.
Maar tegelijkertijd is het zo dat de CV ketel echt behoorlijk inefficient bezig is voor onze vloerverwarming. Hij is veel aan het pendelen, en hij zit vermoedelijk vaak aan z'n minimum CV capaciteit. Alles in huis is al LTV. Een warmtepomp van bijvoorbeeld 4 of 5kW zou dit efficienter kunnen aanpakken, gezien het geen probleem is om maar 30 of 35 graden uitvoer temp aan te houden (graag zelfs). Maar in hoeverre stapt zo'n warmtepomp ook terug? Want als ze alleen maar aan of uit kunnen dan zou hij ook nogal eens kunnen gaan pendelen.

Ook vind ik het wel interessant om tapwater en de 1e verdieping (zeer weinig stoken, incidenteel) met CV ketel, los te koppelen van de vloerverwarming. M.a.w., dat de vloerverwarming in de woonkamer dus op een warmtepomp draait en dat alles boven in huis (inclusief warm tapwater) nog door CV gebeurt (en later ook zonneboiler).
Zo'n monoblock unit lijkt me dan relatief makkelijk toe te passen. Je parkeert hem in de voor of achtertuin, legt de leidingen door de kruipruimte en laat deze naar boven komen bij de vloerverwarminginstallatie. Dus eigenlijk 2 gaten boren (en natuurlijk elektra aanleggen, ook aansturing door thermostaat).

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Tomexergie
[quote]!null schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 11:09:
Ik zit wel eens te kijken naar warmtepompen, en ik zie nu dat er toch flink betaalbare modellen staan op Ebay. Nu vraag ik me af, het zal zoals altijd wel een slecht idee zijn om voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Een korte selectie geeft al aan dat je niet de hoogste COP gaat halen, maar de prijs is er wellicht dan ook naar. De merken zeggen mij echter niets.

Deze warmtepompen zijn al een keer op het forum verschenen. Er zijn een aantal vraagtekens:

* betrouwbaarheid van informatie o.a. de COP; belangrijk voor terugverdientijd t.o.v. aardgas stoken.
* vaak geen bi-valente regeling (Samenwerking met HR ketel)

Deze WP worden vaak in landen gebruikt waar geen aardgas aansluiting is waardoor een ander programma van eisen.
Een aantal leden van het forum heeft een goedkope Chinese WP KS50 geinstalleerd. De ervaring hiermee wachten we nog af. Tot op heden is het best betaalbare alternatief de Elga gebleken. Nefit, Viessman, Daikin enz enz zijn duur en werken meestal samen met hun eigen merk HR ketel.

Ik denk dat (forum leden zullen het daar wel mee eens zijn) kan zeggen dat de warmtepomp de meest significante besparingsmogelijkheid is na isoleren en HR glas.

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-11 12:13

WoudseHoeve

Hobby Boer

!null schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 11:09:
Voor dergelijke investering geef ik de voorkeur aan een zonneboiler, waarmee ik zou verwachten 2/3e van mijn warmtevraag (dus ook tapwater) jaarlijks te kunnen afdekken.
Maar dergelijke warmtepompen (van 5kW bijv) die betaalbaar zijn, zou ik wel kunnen toepassen om de resterende warmtevraag (van verwarming) op te lossen in de tijden waarin de zonneboiler niet meer levert.
Ik vind voorlopig de dekking van de verwarming door de ZB nog laag, het warm water zorgt zeker voor een 3/4 besparing. De overgebleven 1/4 is het na verwarmen van het water naar 63 graden als het 1 of 2 dagen te weinig zon instraling is. Met 3 personen hebben we een 210L WW-boiler op 120 heatpipes. In de winter heb je echt veel heatpipes nodig om nog verschil te maken.
Maar tegelijkertijd is het zo dat de CV ketel echt behoorlijk inefficient bezig is voor onze vloerverwarming. Hij is veel aan het pendelen, en hij zit vermoedelijk vaak aan z'n minimum CV capaciteit. Alles in huis is al LTV. Een warmtepomp van bijvoorbeeld 4 of 5kW zou dit efficienter kunnen aanpakken, gezien het geen probleem is om maar 30 of 35 graden uitvoer temp aan te houden (graag zelfs). Maar in hoeverre stapt zo'n warmtepomp ook terug? Want als ze alleen maar aan of uit kunnen dan zou hij ook nogal eens kunnen gaan pendelen.
Het pendelen kan je simpel oplossen door een buffer ( 2de hands boiler 40L of zo) te plaatsen tussen vloer verwarming en CV ketel. Dat heb ik in mijn eerste huis ook gedaan. Voordeel : Vloerverwarming heeft altijd warm water aanvoer. Bijvoorbeeld: de VV pomp kan je dan op een kamer thermostaat zetten en de boiler thermostaat voor je CV ketel.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:54

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

!null schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 11:09:
Let wel op dat de warmtepomp ook terug valt in productie juist in het jaargetijde dat een zonneboiler weinig warmte levert. Dus dan heb je in de winter mogelijk een tekort.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• !null
Ik zie trouwens weinig in een regeling in combinatie met CV ketel. Ja het kan, en het kan soms zinnig zijn. Maar ik zou de warmtepomp direct de vloerverwarming willen laten verwarmen, ook om het simpel te houden.
Tomexergie schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 11:28:
Deze warmtepompen zijn al een keer op het forum verschenen. Er zijn een aantal vraagtekens:

* betrouwbaarheid van informatie o.a. de COP; belangrijk voor terugverdientijd t.o.v. aardgas stoken.
* vaak geen bi-valente regeling (Samenwerking met HR ketel)

Deze WP worden vaak in landen gebruikt waar geen aardgas aansluiting is waardoor een ander programma van eisen.
Een aantal leden van het forum heeft een goedkope Chinese WP KS50 geinstalleerd. De ervaring hiermee wachten we nog af. Tot op heden is het best betaalbare alternatief de Elga gebleken. Nefit, Viessman, Daikin enz enz zijn duur en werken meestal samen met hun eigen merk HR ketel.
Terechte vragen, als het product niet bekend is.
Ik denk dat (forum leden zullen het daar wel mee eens zijn) kan zeggen dat de warmtepomp de meest significante besparingsmogelijkheid is na isoleren en HR glas.
Tja, isolatie is in orde (Rc 5.0), en ik heb al beter dan HR glas, ik heb triple glas met zelfde coating.

Ik blijf echter moeite hebben met de "besparingsmogelijkheid" van de warmtepomp. Ik denk zeker dat je ermee kan besparen, en gezien het elektrisch is kun je het compenseren met pv of winddelen etc.
Alleen vind ik het rekensommetje lastig om te maken. Met een COP van 4 heb je dus voor 20 cent 4kWh aan warmte, wat ietsje goedkoper is dan 8 a 10kWh die in een kuub gas zit.

Eerder heb ik proberen te bieden op een LG warmtepomp, die dan als complete vervanging werkt voor de CV ketel. Dit kon wel uit omdat deze relatief goedkoop wegging. Maar zou je de nieuwprijs nemen, toch zo'n 5000 euro, dan is dat natuurlijk een forst bedrag.Voor 3000 euro kan ik dan ook wel een zonneboiler systeem realiseren waarmee ik gas verbruik tot de helft kan terugdringen vermoedelijk. De warmtepomp zou veel efficienter werken dan m'n CV ketel met mijn LTV verwarming, en zou zeker leiden tot lagere energiekosten. Maar een zonneboiler systeem zou waarschijnlijk effectiever zijn.

Ik verwacht nu zo rond de 600m3 gas uit te komen over het jaar. Minstens de helft ervan zal warm tapwater gebruik zijn. Daarom is een zonneboiler voor tapwater en CV ondersteuning erg interessant.
zonoskar schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 12:13:
[...]

Let wel op dat de warmtepomp ook terug valt in productie juist in het jaargetijde dat een zonneboiler weinig warmte levert. Dus dan heb je in de winter mogelijk een tekort.
Dat is wel een terecht punt. Maar als ik een warmtepomp neem die tot -15 gaat, kan hij wel altijd leveren. Okee, niet meer met een COP van 4 o.i.d., het zal serieus slechter zijn. Maar het zal wel werken. Bij gemiddelde temperaturen in de winter zal het wel acceptabel zijn.
WoudseHoeve schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 11:54:
[...]

Ik vind voorlopig de dekking van de verwarming door de ZB nog laag, het warm water zorgt zeker voor een 3/4 besparing. De overgebleven 1/4 is het na verwarmen van het water naar 63 graden als het 1 of 2 dagen te weinig zon instraling is. Met 3 personen hebben we een 210L WW-boiler op 120 heatpipes. In de winter heb je echt veel heatpipes nodig om nog verschil te maken.
Een zonneboiler zal ook nooit alles af kunnen dekken (tenminste, dan hadden we een groter dak nodig)
Maar zoals hierboven al geschat, laten we zeggen dat ik op 600m3 uitkom waarvan de helft warm tapwater. Dan verwacht ik serieus veel ermee te kunnen besparen (lente/zomer/herfst) aan tapwater, maar ook qua CV ondersteuning.

De warmtevraag van mijn woning is zo laag, afgelopen maand hebben we dat goed kunnen zien. Zonnige winterdag = niet stoken door de CV. En dan kan de zonneboiler weer wat warmte opslaan. Niet zoveel als in de zomer waarschijnlijk, maar het zal weer helpen voor de volgende dag. Ik heb maar 30 graden water nodig om de boel te verwarmen.
Het pendelen kan je simpel oplossen door een buffer ( 2de hands boiler 40L of zo) te plaatsen tussen vloer verwarming en CV ketel. Dat heb ik in mijn eerste huis ook gedaan. Voordeel : Vloerverwarming heeft altijd warm water aanvoer. Bijvoorbeeld: de VV pomp kan je dan op een kamer thermostaat zetten en de boiler thermostaat voor je CV ketel.
Dat is sowieso wel een optie. En zoiets zat ik ook aan te denken wanneer ik een zonneboiler zou realiseren, de ketel gewoon rechtstreeks het vat op temperatuur brengen op effecienst mogelijke manier (dus cv ketel configureren op meest optimale stand)

• Tomexergie
[quote]!null schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 12:44:
Ik zie trouwens weinig in een regeling in combinatie met CV ketel. Ja het kan, en het kan soms zinnig zijn. Maar ik zou de warmtepomp direct de vloerverwarming willen laten verwarmen, ook om het simpel te houden.

Met een referentiejaar van 8770 uur is een WP installatie doorgerekend:

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7321/13957407507_de1607a543_z.jpg

Uit ervaring van diverse forumleden blijkt dat deze besparingen echt gehaald kunnen worden. Overigens is de COP volledig afhankelijk van de omstandigheden en COP=4 zegt weinig. Met 4 niveau's van CV warmte afgifte systemen zie je dat de besparing van de WP daar sterk van af hangt. Als je al CV3 of 4 hebt, dan is een "goede" WP sterk aan te raden

• !null
Hoe moet ik de 4 niveau's interpreteren? Dit is wel een huis met een fors gasverbruik. Ik verbruik waarschijnlijk 5 keer zo weinig, als we het hebben over gas voor CV (en niet tapwater). Maar goed, besparing in procenten zul je wel kunnen vergelijken.
Ik heb een rijtjes huis met EPC 0,6, wat ik nog naar beneden aan het halen ben als je me wat tijd geeft :P

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:52
Beste !Null,

De goedkope Michl pompen die jij opnoemt zijn of monoblock of aan/uit pompen. Beide verdienen niet de voorkeur.
Michl heeft ook (modulerende) inverter-warmtepompen, maar dan zit je op € 2750,- voor 9 KW. Model ILWWP-C09
Zelf ben ik aan het kijken of een dergelijke pomp iets voor mij is. Ik heb een handleiding van zo'n aan/uit model opgevraagd (de andere was in review/niet beschikbaar), eventueel kan ik deze naar je mailen.
In de webshop van Michl krijg je overigens nog korting als je daar besteld: www.michl-waermepumpen.de

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Tomexergie
koevlaas2 schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 14:25:
Beste !Null,

De goedkope Michl pompen die jij opnoemt zijn of monoblock of aan/uit pompen. Beide verdienen niet de voorkeur.
Michl heeft ook (modulerende) inverter-warmtepompen, maar dan zit je op € 2750,- voor 9 KW. Model ILWWP-C09
Zelf ben ik aan het kijken of een dergelijke pomp iets voor mij is. Ik heb een handleiding van zo'n aan/uit model opgevraagd (de andere was in review/niet beschikbaar), eventueel kan ik deze naar je mailen.
In de webshop van Michl krijg je overigens nog korting als je daar besteld: www.michl-waermepumpen.de
Het probleem is dat je zelf het bi-valente systeem moet uitknobbelen als je deze wilt koppelen aan een modulerende HR ketel. Daarnaast omschrijven ze een COP 4,2 (Als hij dat haalt). Daarmee bereik je minder besparing dan de A=merken WP's en moet je de meer investering van bv een Elga meewegen. In Duitsland is op veel plekken geen aardgas beschikbaar en dan wint iedere warmtepomp het van 100% elektrisch stoken. Ik denk dat dat de markt is voor deze WP. Als je een normaal huis hebt (tot 500m3) dan dekt een 6 kW WP 80% van de benodigde energie. Dus 9 kW is economisch gezien niet nodig.

• koevlaas2
Als ik Martin zo volg met zijn warmtepomp dan ben ik bang dat voor mijn situatie 6 KW te weinig is.
De ELGA heeft zeer veel tijd nodig om de temperatuur te verhogen. Met 9 KW aan power gaat dit m.i. veel beter. Temperatuur continue houden valt wat mij betreft af, met gas is dit minimaal 30% duurder dan 1c verlagen gedurende de nacht.

Vwb de Michl reken ik met een COP van 3 dan zit ik in iedergeval safe. Overigens het juiste 6 Kw model kost € 2450,- slechts een fractie minder dan 9 KW.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Tomexergie
!null schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 13:21:
Hoe moet ik de 4 niveau's interpreteren? Dit is wel een huis met een fors gasverbruik. Ik verbruik waarschijnlijk 5 keer zo weinig, als we het hebben over gas voor CV (en niet tapwater). Maar goed, besparing in procenten zul je wel kunnen vergelijken.
Ik heb een rijtjes huis met EPC 0,6, wat ik nog naar beneden aan het halen ben als je me wat tijd geeft :P
CV niveau 4 is de warmte afgifte capaciteit van het CV/vloerverwarmings systeem. In het rekenmodel heeft het huis op basis van het gasverbruik per jaar energieverlies dat door de CV wordt gedekt. Als de CV een groot oppervlakte radiatoren heeft kan met lage temperaturen verwarmd worden met als gevolg een hoge COP. Voor een WP moeten verwarmingssysteem en woning met elkaar in balans zijn. Met een EPC van 0,6 kan het best zo zijn dat de CV installatie is uitgelegd op Tw 70C bij -10C buiten. Foute boel voor WP.
Maar meestal hebben woningen met EPC 0,6 ( extreem goed) vloer of luchtverwarming. Er is dan zo weinig warmte nodig dat radiatoren overbodig zijn. Besparing in procenten kun je wel vergelijken. Maar bij 500 m3/jaar gasgebruik is een WP zeker niet economisch rendabel gezien de kostprijs. Gecombineerd met tapwater verwarming kan het wat beter worden.
Met een WP van 6 kW kun je 100% verwarming dekken want bij 500m3/jaar (jouw jaarverbruik?) betekent dat je met 3kW bij -10c je huis warm kunt houden.
Gas afsluiten; geen vastrechtskosten en WP 100% laten doen; PV panelen nemen want een WP is gunstig voor salderen.

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:06
Tomexergie schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 20:07:
[...]

Heel interessant; hoe is de geleverde warmte gemeten? Wat voor type WP is het?
Het is een goedkope eurom airco, welke ik heb omgebouwd naar een l/w warmtepomp.
Het meten gaat met een arduino flow sensor en wat temp sensoren.

• Tomexergie
Knap gedaan, maar de COP is nog niet zo geweldig. De temperaturen lijken normaal, maar misschien heeft de compressor een niet zo hoog rendement.

• !null
Tomexergie schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 15:25:
[...]

CV niveau 4 is de warmte afgifte capaciteit van het CV/vloerverwarmings systeem. In het rekenmodel heeft het huis op basis van het gasverbruik per jaar energieverlies dat door de CV wordt gedekt. Als de CV een groot oppervlakte radiatoren heeft kan met lage temperaturen verwarmd worden met als gevolg een hoge COP. Voor een WP moeten verwarmingssysteem en woning met elkaar in balans zijn. Met een EPC van 0,6 kan het best zo zijn dat de CV installatie is uitgelegd op Tw 70C bij -10C buiten. Foute boel voor WP.
Maar meestal hebben woningen met EPC 0,6 ( extreem goed) vloer of luchtverwarming. Er is dan zo weinig warmte nodig dat radiatoren overbodig zijn. Besparing in procenten kun je wel vergelijken. Maar bij 500 m3/jaar gasgebruik is een WP zeker niet economisch rendabel gezien de kostprijs. Gecombineerd met tapwater verwarming kan het wat beter worden.
Met een WP van 6 kW kun je 100% verwarming dekken want bij 500m3/jaar (jouw jaarverbruik?) betekent dat je met 3kW bij -10c je huis warm kunt houden.
De woning heeft beneden alleen maar vloerverwarming, maar boven nog wel LTV radiatoren.
Verder geen luchtverwarming of andere zaken.
Gas afsluiten; geen vastrechtskosten en WP 100% laten doen; PV panelen nemen want een WP is gunstig voor salderen.
Dat is wel leuk, en zeker haalbaar met mijn huis. Als ik in de biedingen de LG Therma V warmtepomp 'gewonnen' had dan was dat ook gewoon zo gebeurt. En had ik dit kunnen combineren met zonneboiler gezien de Therma V daar op voorbereid is. Maar dat was dan ook wel een buitenkans.

Echter zou ik niet zo snel die keuze maken. WP met PV en salderen is mooie combi, en sowieso ben je imho dan goed bezig ten opzichte van gemiddeld Nederland. Maar het heeft mijn voorkeur om de energievraag van de woning eerst naar beneden te brengen door een zonneboiler. Dan heeft de woning minder energie van het net nodig (of het nou gas of elektra is). Daarna blijft er een restant over, dat nog gas kan blijven. Maar liever draai ik de gaskraan ook dicht, waarvoor je of een houtkachel neemt of een warmtepomp. Een houtkachel is leuk en gezellig, maar los van eventuele uitstoot denk ik dat bij het eerste blokje op het vuur al veel en veel te warm in huis wordt.
Warmtepompen zijn bij mij niet echt een rendabele investering, tenminste, wanneer ik dus al voor een zonneboiler ga is de WP nog minder rendabel qua tvt. Maar wel de mogelijkheid om de gaskraan dicht te draaien.

Daarom begon ik ook te vragen over deze betaalbare warmtepompen, die ongetwijfeld niet de beste zijn. Maar als je voor een investering van 1000 euro of 1500 euro een warmtepomp kan hebben die direct op de vloerverwarming werkt. Dan kan ik daarmee mooi het gat dichten wat de zonneboiler achterlaat.

Het salderen is mooi, en moet nog lang in stand gehouden worden zolang de opgebrachte PV energie toch weer door de buurman wordt opgebruikt, en er nog geen overvloed is. Maar het heeft toch mijn voorkeur om eerst de energievraag van de woning naar beneden te brengen (middels zonneboiler) en daarna op te lossen met PV en salderen.

Maar wel nuttig om zo wat feedback te krijgen.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Persoonlijk vind ik ook een leuke optie om het dak vol te gooien met PV (elektrisch dus) en dan vervolgens met een warmtepomp tapwater en CV-water te maken. Als het salderen ooit een probleem gaat vormen kan je de warmtepomp sturen op basis van de hoeveelheid beschikbare zonnestroom. Niet alle warmtepompen hebben een eenvoudige 0-10 Volt ingang, maar tegen die tijd heeft hansdegit vast wel een mooie commercieel verkrijgbare retrofit thermostaat ontwikkeld :P (respect!)

Aan de andere kant zal je in jou geval toch een boilervat nodig hebben om tapwater op te warmen met het beperkte vermogen van een warmtepomp. De 'upgrade' naar een zonneboiler wordt dan al een stuk goedkoper.

Aangezien je hebt over vraag reductie hoef ik jou vast niet te wijzen op de 'quick wins' zoals de spaardouche, douchetimer en DWTW :)

• koevlaas2
@!null

De LG Therma V heb ik ook bekeken, de laagste prijs die ik vinden kon was op:

http://marke-warmtepompen.nl/Warmtepompen

Echter, nog steeds ca. € 1350,- duurder dan Michl en de COP is niks beter.
Voor het uitgespaarde geld kan ik dan meer pv installeren zodat de GC rekening 0 is.

Ik kwam er laatst een tegen op ebay, staat er nu nog...

http://www.ebay.fr/itm/po...ffage&hash=item1c4d235cab

[ Voor 28% gewijzigd door koevlaas2 op 28-01-2015 19:25 ]

Verwijderd

ik begin helaas steeds meer te merken dat mijn denken de grootste hobbel is en niet de cop en tvt.
pas nu na 1,5 jaar leer ik het een beetje, en weet bij gelijke graaddagen 180kWh minder te gebruiken in de warmtepomp nu, en toch een hogere output cv+ww te hebben, het dwingt je tot inzicht, de theorie en de praktijkmeting zijn heel belangrijk maar voor elk huisnummer behoorlijk verschillend.

een iets te kleine warmtepomp is dan toch echt beter dan zekerheid met een wat grotere, als het je om kennis en inregeling gaat. (en isolatie)

• koevlaas2
Verwijderd schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 19:40:
ik begin helaas steeds meer te merken dat mijn denken de grootste hobbel is en niet de cop en tvt.
pas nu na 1,5 jaar leer ik het een beetje, en weet bij gelijke graaddagen 180kWh minder te gebruiken in de warmtepomp nu, en toch een hogere output cv+ww te hebben, het dwingt je tot inzicht, de theorie en de praktijkmeting zijn heel belangrijk maar voor elk huisnummer behoorlijk verschillend.

een iets te kleine warmtepomp is dan toch echt beter dan zekerheid met een wat grotere, als het je om kennis en inregeling gaat. (en isolatie)
Betekend een te kleine warmtepomp niet dat deze altijd op z'n tenen loopt en de levensduur hierdoor in het geding is ? Met al het andere is dit wel zo, vast ook met een WP.

• !null
koevlaas2 schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 18:58:
@!null

De LG Therma V heb ik ook bekeken, de laagste prijs die ik vinden kon was op:

http://marke-warmtepompen.nl/Warmtepompen

Echter, nog steeds ca. € 1350,- duurder dan Michl en de COP is niks beter.
Voor het uitgespaarde geld kan ik dan meer pv installeren zodat de GC rekening 0 is.

Ik kwam er laatst een tegen op ebay, staat er nu nog...

http://www.ebay.fr/itm/po...ffage&hash=item1c4d235cab
De LG Therma V is toen weggegaan voor 2150 euro, koopje natuurlijk. Maar ik viste er achter, en was ook niet heel handig moment.

Maar ik vond het wel een mooi systeem, kmdat het een complete vervanging van cv ketel is. En omdat je vat met zonneboiler erop kan aansluiten, hij is er op voorbereid.

Nu zou ik dat echter nooit kopen, want voor bedragen van 5000 euro kan ik PV plus zonneboiler op mn dak hebben waarbij mn energie rekening nog veel kleiner wordt.

Verwijderd

@koevlaas2
maar waar komt dat dan door ?
dat was bij de start hier wel zo, maar nu dus niet, en dat komt niet door de warmtepomp dat komt door mijzelf; en dan nog, die buitenunit kost 310 euro van carrier, gelijk aan 3x een gaswacht inspectie van je ketel....
ik bedoel het aardig hoor, maar je doet een aanname die ik ook deed, maar ik zie het nu effe anders.
een warmtepomp die dan op zijn tenen loopt is gelijkwaardig aan een ketel die teveel gas verstookt, de oorzaak is je warmteverlies, welke je compenseert met gas cop<1 of wp. cop hoger dan 1....en saldering

ik ben wel benieuwd of mijn vindingen ook bij mkleinman komen in maart als zijn elga/carrier 1 jaar draait.
als de cop daalt, draait de warmtepomp hier nu gewoon langer, waar voorheen de gasketel uit stond.
dan start de gasketel smorgens weer met 20kW maar je kan ook gewoon 4 uur 3kW blijven toevoegen, das toch echt veel prettiger in huis, en verhip de cop is hoger....

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2015 20:06 ]

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-11 05:57
koevlaas2 schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 19:46:
[...]
Betekend een te kleine warmtepomp niet dat deze altijd op z'n tenen loopt en de levensduur hierdoor in het geding is ? Met al het andere is dit wel zo, vast ook met een WP.
Bij een warmtepomp spelen meer dingen mee: de hoeveelheid start/stop cycli bijvoorbeeld. Daarom is een inverter ook een betere keuze: die moduleert eerst een heel eind naar beneden, voordat er een stop en nieuwe start komt.

Warmtepompen worden meestal op ca. 80% van het maximum berekend, met een voorziening die in geval van nood bij kan springen. Dat kan elektrische verwarming zijn, maar ook een CV ketel. Die 80% van het maximumvermogen is namelijk in meer dan 95% van de tijd genoeg.

• koevlaas2
HET grote nadeel van een zonneboiler is dat wanneer je de warmte het hardst nodig hebt het er niet is. In de zomer heb je dan weer veel teveel warmte.

Het liefst heb ik hier PV, dankzij salderen kan ik daar in de winter dan wat mee...

• koevlaas2
Verwijderd schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 20:01:
@koevlaas2
maar waar komt dat dan door ?
dat was bij de start hier wel zo, maar nu dus niet, en dat komt niet door de warmtepomp dat komt door mijzelf; en dan nog, die buitenunit kost 310 euro van carrier, gelijk aan 3x een gaswacht inspectie van je ketel....
ik bedoel het aardig hoor, maar je doet een aanname die ik ook deed, maar ik zie het nu effe anders.
een warmtepomp die dan op zijn tenen loopt is gelijkwaardig aan een ketel die teveel gas verstookt, de oorzaak is je warmteverlies, welke je compenseert met gas cop<1 of wp. cop hoger dan 1....en saldering

ik ben wel benieuwd of mijn vindingen ook bij mkleinman komen in maart als zijn elga/carrier 1 jaar draait.
als de cop daalt, draait de warmtepomp hier nu gewoon langer, waar voorheen de gasketel uit stond.
dan start de gasketel smorgens weer met 20kW maar je kan ook gewoon 4 uur 3kW blijven toevoegen, das toch echt veel prettiger in huis, en verhip de cop is hoger....

omdat ik zo lang bezig was met gas besparen en ketel inregeling, ben ik dus h
De prijs van de buitenunit valt mee, kan je deze 1 op 1 uitwisselen met de toshiba ? Carrier is toch gestopt.
Voorlopig is je gasketel nog niet weg, onderhoud kan je misschien oprekken naar 1x per 2 jaar.

• !null
koevlaas2 schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 20:03:
HET grote nadeel van een zonneboiler is dat wanneer je de warmte het hardst nodig hebt het er niet is. In de zomer heb je dan weer veel teveel warmte.

Het liefst heb ik hier PV, dankzij salderen kan ik daar in de winter dan wat mee...
Dat snap ik en is opzich waar. Totdat ze de regels veranderen.
Maar mijn situatie betreft al een laag gas verbruik, waarvan de helft uit tapwater zal bestaan waarschijnlijk (dit ga ik allemaal meten en loggen). Een flinke zonneboiler zal bij ons zeker de helft wegnemen verwacht ik. Die paar honderd m3 of minder die overblijft zou ik dan met warmtepomp kunnen oplossen.

Verwijderd

onjuist, een zonneboiler is een boiler/buffervat waar je met de l/w warmtepomp in kan bufferen overdag en indien een collector aangesloten 10 maanden warmwater kan bevatten voor cv/ww zonder dat de wp hard werkt.(slijt)
ook nu pak ik de warme `overdag temperatuur` en stop deze in de boiler
boiler of zonneboiler, een wp verdient een boiler
ik vul mijn boiler met een douche wtw, wat zou de cop dan zijn van het warme water ?
en zomers, als ik de zon wtw ?
kan gas dan echt nog goedkoper zijn ?
mijn situatie leent zich hier goed voor met 2 kleine kids hier en nog 16 jaar thuis.

carrier is niet gestopt
niet uitwisselbaar met toshiba want de controller print is anders, en de persleiding ook.
voorlopig is de ketel niet weg maar die doet ook niet veel meer, als ik aan de regeling iets verknoei kan ik erop terugvallen met 2 kleine kids.
onderhoud geeft de ketel nu zelf aan (atag sc) door een teller die er altijd al inzat, maar ik werd dom gehouden. interval nu 1x per 6 jaar geeft atag aan, echter is dat enkel controle pakking branderhuis op uitdroging.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2015 20:22 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Bezuiniger schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 20:03:
[...]

Bij een warmtepomp spelen meer dingen mee: de hoeveelheid start/stop cycli bijvoorbeeld. Daarom is een inverter ook een betere keuze: die moduleert eerst een heel eind naar beneden, voordat er een stop en nieuwe start komt.

Warmtepompen worden meestal op ca. 80% van het maximum berekend, met een voorziening die in geval van nood bij kan springen. Dat kan elektrische verwarming zijn, maar ook een CV ketel. Die 80% van het maximumvermogen is namelijk in meer dan 95% van de tijd genoeg.
Met een cv werkt dat moduleren wel omdat je daar op een hogere temperatuur stookt, met een warmtepomp maakt het niet echt veel uit gok ik doordat je in het gebied 30-40 graden blijft, kom je daar onder heb je niets aan en is het weg gegooide stroom.
Ik heb een aan / uit , en laat hem bewust pendelen, stopt bij 36 graden aanvoer of op de thermostaat....wat het eerst komt.
Dit geeft het water ook wat tijd om de warmte af te geven aan de vloer en de vloer wat door te laten trekken.
Resultaat, iets zuiniger in verbruik.
Afgelopen 115 dagen 846KWh in de warmtepomp weg gestookt, 0 gas voor verwarming.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• koevlaas2
@!null

Dat dilemma heb ik hier ook, moet ik nu wachten tot blokker WP's verkoopt (voor weinig).
Echter dit kan nog wel 10 jaar duren en dan heb ik de huidige WP al terugverdient.

Heb destijds wel e.e.a. geleerd van mijn carin navigatiesysteem van destijds Fl. 6200,-

• !null
Haha, je kunt nog steeds dergelijke bedragen neerleggen voor inbouw navigatiesystemen bij dure merken :P

Maarre, het is meer een tijdelijk probleem. We zitten net in onze nieuwbouwwoning en hebben erg veel moeten investeren (ook omdat hypotheekverstrekkers niet echt meewerkten). Dus pats boem, starten in het huis zonder gasaansluiting was leuk geweest, maar niet echt haalbaar. Wel in de aankomende jaren. Ach binnenkort alvast een klein PV setje erop, wat bij elkaar gesprokkeld. Douche wtw erin bouwen. Komt wel met de tijd.

[ Voor 4% gewijzigd door !null op 28-01-2015 20:43 ]

• koevlaas2
Klein beginnen kan, echter pv smaakt al snel naar meer en dan ligt je dak zo vol.
Inmiddels heb ik 24 panelen, zoek mijn heil nu elders.

Wij hebben net verbouwd (en de totale som viel iets tegen), moet eerst sparen voor de pomp.

• !null
Ik leg er nu 6 paneeltjes op a 1500wp, en dan later wellicht een schattig setje van 3 panelen (750wp in ieder stopcontact te prikken). Dan heb ik opzich al m'n stroomverbruik gecompenseerd, even los van eventuele warmtepomp. Ik hou dan nog ruimte over voor 90 heatpipes, om een aanzienlijk deel van m'n gasrekening weg te werken. Dan hou ik nog een leeg dak op het noord-oosten over, kan altijd nog wat op.

• koevlaas2
Noord-oosten is niet de beste richting, ik zou het tussen oost-zuid-west houden (bijvoorkeur Zuid). Of in de tuin een paal met PV neerzetten.

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-11 11:57
Rol-Co schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 20:18:
[...]

Afgelopen 115 dagen 846KWh in de warmtepomp weg gestookt, 0 gas voor verwarming.
Interessant... Ik doe 2,6MWh in een jaar, imho is dat goed vergelijkbaar. Hier hoekhuis met muren vol in de wind, bijna 500m3 inhoud.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-11 13:42
Even een kleine update van de Chinese warmtepomp (vanwege de vele DM's)

Er draaien nu 4 stuks, 2 in nieuwbouw woningen en 2 in (veel oudere) woningen. Zoals ik al verwachtte heeft de wp met de oudere woning (slechte isolatie) te veel moeite om het bij te houden.. Bij de nieuwbouw woningen met voornamelijk vloerverwarming draait hij als een trein.

Sinds 3 weken ben ik in de race voor een passieve hoek woning, dus mijn plannen gaan helemaal weer op de schop... De WP komt dan helemaal tot zijn recht (overal vloerverwarming) ;)

Zo gauw ik meer kan melden horen jullie van me.. Ook zullen de andere (chinese) WP gebruikers nog de nodige metingen gaan uitvoeren. Mocht ik daar meer van weten post ik dat ook..
Tot nu toe geen slechte ervaring met de KS WP.

• koevlaas2
Hoi Albert,

Ik had al gezien dat jij in Monnickendam werkt (bij de aldaar bekende botenbouwer) echter je huis herkende ik niet.
Mijn oudere woning hier in ilpendam heeft vloerverwarming. Met een 9 Kw WP hoop ik een heel eind te komen ondanks de soms niet al te beste isolatie.

Verwijderd

noord holland is een kilo `cop` knaller met die warme zeewind, en pv doet het ook al erg fijn...
verschillen zijn erg groot met oost en midden nederland.

• koevlaas2
Je hebt gelijk Eric, hier vaak boven nul en in het oosten vriest het dat het kraakt.
Ben voornemens de buitenunit op het oosten te plaatsen (in de zon, 1e verdieping), zeg maar als hier iets op aan te merken is.

Verwijderd

nee, goed, smorgens verwamen en een ochtend zonnetje erop gaat goed
smiddags is het altijd warmer of al een windje van zee.
savonds ga je weer meer verwarmen hopelijk zit er dan nog wat warmte in de muur van de zon.
dat werkt hier erg goed (noord oost staat ie)
niet over nagedacht, allemaal puur geluk.

ik woon in de bergermeer polder, en daarom heb ik dus nu een warmtepomp

• Tomexergie
Verwijderd schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 22:17:
noord holland is een kilo `cop` knaller met die warme zeewind, en pv doet het ook al erg fijn...
verschillen zijn erg groot met oost en midden nederland.
Brabant vergeten jullie. Geen vorst , heerlijk bier waarmee je een warmtepomp tot bierpomp kunt maken. Met een WP heb je het goed het Brabandtttse land.

• Kabbie_Kabbie
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:29
Ik zit hier afgelopen dagen een beetje te meten aan mijn L/W. Kan iemand mij vertellen wat een normale gas temperatuur is wat de binnenunit inkomt? Meet hier nu zo'n 35oC en dat lijkt mij vrij koud?

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 31-10 11:17
hansdegit schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 21:04:
[...]

Interessant... Ik doe 2,6MWh in een jaar, imho is dat goed vergelijkbaar. Hier hoekhuis met muren vol in de wind, bijna 500m3 inhoud.
Ik heb nu +/- 1,8MWh verbruikt in 76 dagen (start medio November 2014). Vrijstaande woning +/- 800 m³ inhoud en in Zuid-Limburg. Wel geen Elga (Fuji Electric Waterstage). ;)

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

• !null
Gebruikt iedereen hier eigenlijk een buffervat of draaien velen het ook direct op het CV systeem?

Sprekend over de goedkopere niet modulerende warmtepompen; ik snap dat je liever een modulerende hebt. Maar ik zat te denken, een dergelijke simpele warmtepomp (en met 5kW niet te overdadig) op het vloerverwarmingsysteem in woonkamer zou willen aansluiten (dus niet op hele huis, geen samenwerking met CV en ook geen tapwater functie). Rechtstreeks willen aansluiten zal slecht werken, de warmtepomp zal veel aan en uit gaan. Maar met toepassing van een buffervat (wat velen sowieso lijken te doen), dan maakt het ook weer weinig uit dat hij niet kan moduleren. Je vult het buffervat en gaat dat dan rondpompen in de vloer.

Dus warmtepomp a 4 of 5kW, boilervatje van 100 of 200 liter (zou dit door moeten rekenen) en deze (liefst overdag) op temperatuur proberen te houden. Vervolgens dat rondpompen als de thermostaat erom vraagt.
(Wij verwarmen eigenlijk nooit snachts, dus zou je liefst dan ook warmtepomp niet gebruiken ivm mindere temperaturen)

Edit: even rekenen, een 4kW warmtepomp zou volgens mij 170 liter water 20 graden kunnen opwarmen in een uur tijd. Als je dan een 100 liter bufervat zou nemen, kun je de warmtepomp een half uur a 40 minuten laten draaien om het op temperatuur te brengen (afhankelijk van de begintemperatuur natuurlijk, maar laten we zeggen van 15 naar 35 graden of van 20 naar 35). Vervolgens, of al tijdens, zou je kunnen gaan leveren aan de vloerverwarming.

[ Voor 24% gewijzigd door !null op 29-01-2015 13:26 ]

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

!null schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 12:59:
Gebruikt iedereen hier eigenlijk een buffervat of draaien velen het ook direct op het CV systeem?

Sprekend over de goedkopere niet modulerende warmtepompen; ik snap dat je liever een modulerende hebt. Maar ik zat te denken, een dergelijke simpele warmtepomp (en met 5kW niet te overdadig) op het vloerverwarmingsysteem in woonkamer zou willen aansluiten (dus niet op hele huis, geen samenwerking met CV en ook geen tapwater functie). Rechtstreeks willen aansluiten zal slecht werken, de warmtepomp zal veel aan en uit gaan. Maar met toepassing van een buffervat (wat velen sowieso lijken te doen), dan maakt het ook weer weinig uit dat hij niet kan moduleren. Je vult het buffervat en gaat dat dan rondpompen in de vloer.

Dus warmtepomp a 4 of 5kW, boilervatje van 100 of 200 liter (zou dit door moeten rekenen) en deze (liefst overdag) op temperatuur proberen te houden. Vervolgens dat rondpompen als de thermostaat erom vraagt.
(Wij verwarmen eigenlijk nooit snachts, dus zou je liefst dan ook warmtepomp niet gebruiken ivm mindere temperaturen)

Edit: even rekenen, een 4kW warmtepomp zou volgens mij 170 liter water 20 graden kunnen opwarmen in een uur tijd. Als je dan een 100 liter bufervat zou nemen, kun je de warmtepomp een half uur a 40 minuten laten draaien om het op temperatuur te brengen (afhankelijk van de begintemperatuur natuurlijk, maar laten we zeggen van 15 naar 35 graden of van 20 naar 35). Vervolgens, of al tijdens, zou je kunnen gaan leveren aan de vloerverwarming.
Uitgaande dat 170L+4Kw = 1 uur klopt :) kan je bij een 100 Liter vat :
Als je de hysteresis van de thermostaat op ~ 5 graden zet moet hij dus 100/170 * 5/20 * 1 uur = 8.8 minuten.
Hij zal dus steeds 9 minuten (meer door constante afname) aan staan en en dan uit tot dat de ondergrens weer wordt bereikt.
Door te spelen met WP vermogen, Buffer vat inhoud en hysterese kan je het systeem optimaliseren.
Standaard is een cyclus van 6 x aan per uur. ( Honeywell Cronotherm thermostaat )
Ik zou de buffer nog wat kleiner maken ..... een hysterese kleiner als 5 graden wordt snel onnauwkeurig om dat de sensor ook een hysterese heeft.
(40 toto 80L) kan je simpel vinden op MP. een oude elektrische of een indirect gestookte.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• !null
Dan heb je het over de thermostaat van het boilervat en niet van de ruimte? Dus wanneer delta meer dan 5 graden is gaat de warmtepomp weer aan. Zou je dit dan geheel los willen laten werken van de kamerthermostaat? Dus laten we zeggen altijd het vat op tempereatuur willen houden (in stookseizoen dan), en compleet los daarvan de vloerverwarmingspomp aansturen middels een aan/uit kamerthermostaat, die ook gewoon vanuit het vat begint te pompen?
(even hypothetisch gezien, geen samenwerking met CV of zonneboiler, ook om het simpel te houden)

Dat soort kleinere boilervaatjes zijn inderdaad makkelijk te vinden op marktplaats en zijn de kosten niet. Een dergelijk boilervaatje, wat aansluit materiaal en een betaalbare monoblock unit van Michl leidt dan tot een heel haalbaar plaatje voor de volgende winter. (Hoewel het zeker niet de beste COP factor heeft, en zal de unit wellicht qua betrouwbaarheid ook onderdoen voor de betere merken)

Edit: 4kW *1uur is 4kWh = 14,4MJ.
14,4MJ / 4,19KJ (1 liter 1 graad opwarmen) = 3436,75 / 20 graden = 171,8 liter

[ Voor 5% gewijzigd door !null op 29-01-2015 14:22 ]

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Ik heb dit gedaan icm een CV-Ketel een Indirect gestookte WW-Boiler. De vloer verwarming onttrok de warmte uit de boiler door ook dezelfde spiraal als de ketel te gebruiken.

Ik heb het over de thermostaat van de buffer. Simpel aan/uit thermostaat ( aliexpres ) bestuurd de WP.
En een simpele aan/uit (klok) thermostaat voor de ruimte welke de pomp van de vloer verwarming bestuurd.
Lekker onafhankelijk en simpel.

Je kan nog wat optimaliseren door een "vertraagd uit" schakelaar op de WP, als er een uur? geen warmte vraag is geweest zet je de WP uit. Bij de eerste vraag meteen aan. Alleen heb je dan bij het opstarten een vertraging, het vat is niet direct op de optimale temperatuur.
Je kan hem ook gewoon wat extra isoleren .... Het warmte verlies is niet verloren, dat dissipeert in de ruimte wat je waarschijnlijk ook verwarmd.

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Volgens mij ga je dat met een standaard boilertje niet halen, je moet er eentje hebben met een warmtewisselaar erin zodat de 2 circuits gescheiden zijn (warmte toevoer, warmte afname)

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

DanTm schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 14:34:
Volgens mij ga je dat met een standaard boilertje niet halen, je moet er eentje hebben met een warmtewisselaar erin zodat de 2 circuits gescheiden zijn (warmte toevoer, warmte afname)
Waarom ? Je hebt wel een 2 terugslag kleppen (8 euro p/s) nodig om te voorkomen dat de vloer verwarming pomp water door de WP duwt en omgekeerd.....
Als je twee gescheiden circuits hebt heb je weer 2 expansie vaten, 2x ontluchting, 2x vulnippel, 2x overdruk enz

Het circuit van de WP is dan ook wel heel klein, tenzij je die niet op het spiraal zet. Het kan wel maar maakt het niet simpeler.

• !null
Ik zou dan ook denken aan alles op 1 boilertje, en dan idd wat voorkomen met terugslag kleppen om te zorgen dat het circuit loopt zoals bedoelt. Maar moet je geen glycol of vergelijkbaar gebruiken met de warmtepomp gezien deze ook buiten staan en de leidingen (in ons geval wellicht een metertje) buiten lopen? Lijkt me dat je dan wel een gescheiden circuit wil en dus een wtw spiraal nodig hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door !null op 29-01-2015 14:43 ]

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

!null schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 14:42:
Ik zou dan ook denken aan alles op 1 boilertje, en dan idd wat voorkomen met terugslag kleppen om te zorgen dat het circuit loopt zoals bedoelt. Maar moet je geen glycol of vergelijkbaar gebruiken met de warmtepomp gezien deze ook buiten staan en de leidingen (in ons geval wellicht een metertje) buiten lopen? Lijkt me dat je dan wel een gescheiden circuit wil en dus een wtw spiraal nodig hebt.
Als het WP water buiten komt moet je inderdaad een Glycol mengsel gebruiken denk ik.
Ik weet niet maar ik neem nu even aan dat een "mono blok" geen gescheiden binnen/buiten unit heeft :)
Een WP die dat wel heeft kan je dus op water laten draaien.

• !null
Oja logisch, dan heb je dat probleem natuurlijk niet, met een iets duurdere split unit. Maakt het weer simpeler. Dan hoef je geen kosten te maken voor een duur vat met warmtewisselaar, en koop je een betere warmtepomp (ook hogere COP).

Verwijderd

!null schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 12:59:

Deze discussie volg met veel interesse
Het zou de oplossing kunnen zijn voor mijn situatie

Ik ben geen techneut
dus ik probeer het simpel weg het op een rijtje te krijgen

Monoblock WP via indirect gestookte boiler aansluiten op de vloerverwarming
wat komen daar nog voor regelingen bij kijken

De vloerverwarming staat bij mij apart van de rest van de verwarming met een zoneklep

Zou de Wp ook in de garage kunnen hangen?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2015 15:35 ]

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Als je geen techneut bent moet je er wel een iemand bij halen die het wel is, je investeert toch wel wat geld....

De WP IN de garage lijkt me niet handig, dan wordt het daar erg koud .......

Maar je kan hem overal buiten neer zetten. Een split unit heeft vaak een maximale afstand( 7m?)

Het circuit WP-Boiler moet dan wel erg goed geïsoleerd zijn. Je zet de WP dan op de spiraal omdat je in het WP-Boiler circuit glycol moet gebruiken. Een split unit is simpeler: geen glycol, geen spiraal.

Je hebt een thermostaat in de boiler/buffer nodig voor de WP.
Je hebt een ruimte thermostaat nodig voor de VV-pomp. Deze is optioneel, je kan ook alleen de VV water temperatuur instellen en een schakel klok op de VV-pomp, zeker in geval van bij verwarming.

Ik weet niet wat die zone klep doet ?

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 31-10 11:17
WoudseHoeve schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 16:16:

Maar je kan hem overal buiten neer zetten. Een split unit heeft vaak een maximale afstand( 7m?)
Of een minimale afstand. In mijn geval moet de leidinglengte minimaal 5 meter zijn (conform handleiding) daarnaast mag de leidinglengte 15 meter zijn met de koelvloeistof die standaard in de unit zit en 20 meter (indien koelvloeistof bijgevuld wordt).

Zal per WP fabricaat verschillen.

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

• koevlaas2
Hier staat de Michl handleiding (tot 05-02-2015) http://we.tl/3rX4Z7d7hX

Verwijderd

WoudseHoeve schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 16:16:
Als je geen techneut bent moet je er wel een iemand bij halen die het wel is, je investeert toch wel wat geld....

De WP IN de garage lijkt me niet handig, dan wordt het daar erg koud .......

Het circuit WP-Boiler moet dan wel erg goed geïsoleerd zijn. Je zet de WP dan op de spiraal omdat je in het WP-Boiler circuit glycol moet gebruiken. Een split unit is simpeler: geen glycol, geen spiraal.

Je hebt een thermostaat in de boiler/buffer nodig voor de WP.
Je hebt een ruimte thermostaat nodig voor de VV-pomp. Deze is optioneel, je kan ook alleen de VV water temperatuur instellen en een schakel klok op de VV-pomp, zeker in geval van bij verwarming.

Ik weet niet wat die zone klep doet ?
Ik heb een goede monteur die al diverse warmtepompen heeft gedaan, maar probeer eerst zelf te begrijpen waar ik het over heb voordat ik geld ga uitgeven

De garage is dus uitgesloten

Een kleine boiler kan ik binnen wel kwijt

De VV zit met een zoneklep op de woonkamerthermostaat aangesloten, deze staat dus apart van alle andere radiatoren in huis die staan op een thermostaat boven aangesloten

• koevlaas2
[b][message=43657690,noline]Eric-pvt

ik woon in de bergermeer polder, en daarom heb ik dus nu een warmtepomp
Ik heb je kermis bekeken Eric, kostte mij 15 minuten je in google earth te vinden. Vervolgens met streetview gegluurd.
Ziet er indrukwekkend uit !

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-11 15:28
peauke schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 11:48:
[...]

Ik heb nu +/- 1,8MWh verbruikt in 76 dagen (start medio November 2014). Vrijstaande woning +/- 800 m³ inhoud en in Zuid-Limburg. Wel geen Elga (Fuji Electric Waterstage). ;)
Zins 13 oktober tot op vandaag 994 kW/h voor verwarming en het warm tapwater.

2 onder 1 kap woning met 600m3 inhoud. Bj 2008, ligging op zuid met veel glas.

Waterstage 6kW met een 300 liter boiler voor sanitair warm water. Geen bijverwarming (CV, SV, enz), al staat zo nu en dan de hout kachel wel aan.

PS Woning staat nabij Arnhem, dus redelijk oost :9

[ Voor 4% gewijzigd door TLer op 29-01-2015 19:26 ]

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik zit nu totaal op 1257kWh sinds 18 maart 2014. Valt me nog reuze mee.

Verwijderd

dat is schandalig weinig martin, net meer dan de heffingskorting.
ik duik diep onder mijn eerste jaarverbruik van de elga, gewoon door er lekker mee te spelen.
@koevlaas2 : hopelijk was ik dat want een aantal buren hebben ook lekker uitgepakt, maar wel ongeveer hetzelfde (8kW collector/380liter 6,5kWp pv en warmtepomp)
wat dat betreft si 1 gazprom/taqa vlag in je wijk wel weer leuk, je buren klagen ook niet over pv/wp ...

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2015 22:10 ]

• koevlaas2
Jij bent de enige die ook een vol garage dak heeft, baas boven baas.

Verwijderd

de baas in de buurt is duwaco, met warmtepompen zonneboilers en al, en eigen trafostation zelfs !
http://www.duwako.nl/green-mission/sunroof
duitse stijl, de putin gastoren is 300 meter naar links, kansloos lelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2015 22:33 ]

• koevlaas2
In Heerhugowaard is het pas groot, heb je dat weleens gezien ?

Verwijderd

/offtopic risico
ja, daar kom ik dagelijks (werk / vrienden)

• Tomexergie
itchin schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 11:39:
De Elga (met Toshiba buitenunit) stond vannacht/vanmorgen stevig te stampen. Boven de 800 Watt noem ik het geen stil apparaat meer, en vanmorgen rond 9:00 trok het apparaat zo'n 1650 Watt. Het verbruik vandaag tussen 0:00 en 11:00 was 7,3 kWh met een piek tussen 4:00 en 5:00 waarin 1,175 kWh was verbruikt. Het huis is prima warm en de Elga heeft geen CV ketel nodig, dus dat gaat goed. Maar de wens van Martin om een gelijkmatiger verbruik/verwarming in te kunnen regelen deel ik wel.
Binnenkort maar eens een ander stookprofiel proberen (is nu radiatoren-laag, zoals ingesteld door Techneco) of een andere pompsnelheid. Maar de drempel om de eerste keer aan instellingen te sleutelen is nog wat hoog. Zodra ik een dagje thuis ben maar eens aan het proberen.
Ik hoop niet dat het de COP van de Split Toshiba Estia is 4.08 (35/7) terwijl de Carrier 4,6 (35/7) had volgens de specificaties, dat is 13% minder opbrengst. Techneco heeft dan wel iets uit te leggen. Ik ga er van uit dat een innovatief bedrijf juist de energie performance verbetert na 6 jaar Carrier. Dan komt de Chinese Ks50 weer in beeld.

• koevlaas2
Op de site van Techneco schermt men nog steeds met de oude documentatie. Ook zie ik het ei van Columbus powered by Eric-PVT niet terug.

Verwijderd

wat zeg je ?

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
koevlaas2 schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 09:02:
Op de site van Techneco schermt men nog steeds met de oude documentatie. Ook zie ik het ei van Columbus powered by Eric-PVT niet terug.
ik zou het ook geen ei van Columbus noemen.

eigenlijk gebruikt eric-pvt de warmte pomp op de gewone manier, zoals je die hoort te gebruiken. ;)
alleen techneco heeft een vreemde manier met de elga door het samen te laten werken met een cv ketel, met daar wat beperkingen op.
het enige wat eric-pvt vreemd doet: een apparaat gebruiken met vreemde beperkingen zonder de beperkingen te gebruiken (je zou het ook hacken kunnen noemen.).

kijk je naar andere merken warmtepompen als de elga, dan zie je eigenlijk dat eric-pvt zijn methode gewoon standaard is.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:54
De Toshiba heeft wel meer vermogen.( en geluid )

Ik hoorde onlangs een gerucht dat er een lucht/water warmtepomp met geïntegreerde zonnecollector aan zit tekomen?? Met een gemiddelde COP van 6 of 7? Ook van Techneco??

De gemiddelde Elga klant wil gewoon altijd warme radiatoren, als men kou voelt tijdens het defrosten hangen ze gelijk aan de telefoon voor een storings melding :9~ .Daarom de 4-7 graden grens? Boven deze grens, kun je in verweg de meeste woningen met de 4,5 Kw vermogen het wel warm houden. Deze gemiddelde Elga klant zit ook niet te tweaken, :P

[ Voor 46% gewijzigd door vanderv op 30-01-2015 11:35 ]

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Verwijderd

de elga is gewoon de standaard carrier l/w warmtepomp met een extra print voor de aansturing voor de domme plofketelklant in nederland. -> specifiek design op geld tvt en verondersteld comfort, nav jarenlange spindoctering dat gas en wat je nu hebt zo goed is.
de elga is een toevoegsel zodat de gasklant niet bang word en toch tvt krijgt, ik ben dat ook (geweest)
maar dan ? dan kan je gewoon verderbouwen met dat ding, en mijn opstelling is nu andersom.
http://www.carrier.nl/nl/...en/Warmtepompen/38AW.aspx
plofklant angsthaas die ik ben had ik dit natuurlijk in 2010 al moeten doen

• migjes
vanderv schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 11:26:
Ik hoorde onlangs een gerucht dat er een lucht/water warmtepomp met geïntegreerde zonnecollector aan zit tekomen?? Met een gemiddelde COP van 6 of 7? Ook van Techneco??
dit is bij veel merken al gewoon aan te leggen, soms standaard en soms heb je een speciale module nodig.
niks nieuws onder de zon.
voorbeeld:
http://www.vaillant.be/producten/warmtepompen/#warmtepompen
die hebben een extra module er voor. (en zit mooi in elkaar)
(de VWZ MEH 61 of de 60, moet je even zelf opzoeken ;) )

gemiddelde COP van 6 of 7.
mmm marketing COP?
dat is wel veel, vraag me af wat voor cijfers ze dan door elkaar gooien.

het defrosten is zo kort, daar koelen de radiatoren niet zomaar van af.
de elga is eigenlijk gemaakt voor laffe mensen die niet durven zonder gas verder te gaan.
(niet te hard op pakken deze opmerking bedoel er niks mee, lol)
het is ook best wel een financieel geziene krappe over gang om een warmte pomp financieel gezien als goedkoper als gas te noemen. (met eigen stroom opwek veranderd de zaak wel wat ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

laf is het juiste woord

• koevlaas2
Ziet er interessant uit Eric, vooral de EER is erg goed.
Ik kan zo even geen prijslijst vinden, dat beloofd niet veel goeds.

[ Voor 12% gewijzigd door koevlaas2 op 30-01-2015 13:42 ]

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:54
+1

Helaas kan deze lafaard ook niet zonder, dankzij mijn tapwater wat ik momenteel anders niet warm krijg, :?

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

• koevlaas2
Tomexergie schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 22:59:
[...]

Ik hoop niet dat het de COP van de Split Toshiba Estia is 4.08 (35/7) terwijl de Carrier 4,6 (35/7) had volgens de specificaties, dat is 13% minder opbrengst. Techneco heeft dan wel iets uit te leggen. Ik ga er van uit dat een innovatief bedrijf juist de energie performance verbetert na 6 jaar Carrier. Dan komt de Chinese Ks50 weer in beeld.
Ik heb net de Estia even gegoogled, ze beloven een COP van 4,88 en ook de EER is niet slecht.
Met een dergelijke COP kan het ondanks de meerprijs tov goedkopere WP's interessant zijn.

• migjes
vanderv schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 16:22:
[...]

+1

Helaas kan deze lafaard ook niet zonder, dankzij mijn tapwater wat ik momenteel anders niet warm krijg, :?
al naar zoiets gekeken?
http://www.havepe.nl/nl/W...0l-2e-spiraal-ax7-/84/87/

(ik vind het niet de mooiste, kan mooier, maar het is het idee waar het over gaat.)

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 30-01-2015 16:58 ]

• Tomexergie
koevlaas2 schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 16:34:
[...]

Ik heb net de Estia even gegoogled, ze beloven een COP van 4,88 en ook de EER is niet slecht.
Met een dergelijke COP kan het ondanks de meerprijs tov goedkopere WP's interessant zijn.
Dat is heel behoorlijk, dan heb ik zeker verkeerd gekeken, ga ook even zoeken. Maar wel geruststellend.

Verwijderd

sneeuw eten doet de elga ook best goed, eigenlijk net zoals regen, de aanvoer is gestegen naar 37c en de retour naar 31 @0,5c buiten.
ik vind jullie cop en seer best leuk maar het hangt er wel even vanaf in wel huis/systeem je het hangt

• koevlaas2
Tomexergie schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 17:20:
[...]

Dat is heel behoorlijk, dan heb ik zeker verkeerd gekeken, ga ook even zoeken. Maar wel geruststellend.
Dat is dan niet in combinatie met de ELGA, die optie heb ik niet bekeken.

Maar onder het naar huis rijden rekende ik het even uit:

Stel je huis heeft 8000 KwH energie nodig:

Toshiba Estia (€ 5500 ofzo) 8000/4,88=1639 KwH
Michl (€ 2750) 8000/4,20=1904 KwH

Levensduur WP 10 jaar ? in tien jaar kost de goedkope pomp je dan 1904-1639=2650 KwH meer.
In Geld 0,2211x2650=587 €
Even tapwater niet meegerekend, beide kunnen dit leveren.

Conclusie: Goedkope pomp is een betere optie.

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
http://www.marktplaats.nl...6db858f31&previousPage=lr

Wat kan je nog voor leuke dingen doen met zo'n Carrier buitenunit?
Dan moet je apart een bijpassende binnenunit (hydrobox) aanschaffen... Enig idee of dat gaat werken?

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO

• Tomexergie
koevlaas2 schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 18:44:
[...]

Dat is dan niet in combinatie met de ELGA, die optie heb ik niet bekeken.

Maar onder het naar huis rijden rekende ik het even uit:

Stel je huis heeft 8000 KwH energie nodig:

Toshiba Estia (€ 5500 ofzo) 8000/4,88=1639 KwH
Michl (€ 2750) 8000/4,20=1904 KwH

Levensduur WP 10 jaar ? in tien jaar kost de goedkope pomp je dan 1904-1639=2650 KwH meer.
In Geld 0,2211x2650=587 €
Even tapwater niet meegerekend, beide kunnen dit leveren.

Conclusie: Goedkope pomp is een betere optie.
Een beetje te eenvoudig gesteld. De COP's zijn afgegeven onder de conditie 7C buiten 35 graden water. Wat ze in werkelijkheid zijn hangt af van het CV systeem huis en bovendien zijn de gegevens van b.v. Michl niet goed te controleren en niet gecertificeerd. Daarnaast zit er een factor 10 foutje in je berekening.

Maar met zo weinig energieverbruik (900 m3/j) is een WP van 5500 euro moeilijk rendabel te maken
Als de WP volledig de 800m3 gas kan dekken; Besparing 800*0,7-0,22*1900= 142 Euro TVT 19 jaar
Als de energie uit PV panelen komt die je mag salderen dan TVT 2750/560=5 jaar als ik de investering in PV niet mee tel. Bij een A merk WP het dubbele.

Een aantal leden van het forum heeft de Chinese ks50 geinstalleerd, we wachten op het resultaat. Ik heb sterk het vermoeden dat Michl ook Chinees is alleen voor meer geld.

• koevlaas2
Het is inderdaad een simpele berekening, welke een aantal factoren niet meetelt.
Voor meer had ik echter te weinig reistijd.

Bijna alles komt op een of andere manier uit china, echter china heeft de laatste jaren de kwaliteit verbeterd.

Michl heeft ook goedkopere inverters, maar ik reken voor mezelf met de duurdere.

Een certificaat zegt mij niet zoveel, er word overal zoveel mee gefraudeerd..

• Tomexergie
Verwijderd schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 17:25:
sneeuw eten doet de elga ook best goed, eigenlijk net zoals regen, de aanvoer is gestegen naar 37c en de retour naar 31 @0,5c buiten.
ik vind jullie cop en seer best leuk maar het hangt er wel even vanaf in wel huis/systeem je het hangt
Uit de 7/35 norm kun je de Carnot factor terugrekenen; Voor de Elga 0,41.
Met deze factor kun je een jaar berekening maken. De SCOP (seizoen)van Elga op en redelijk zuinig huis is hoger. Dat zal tussen de 5 en 6 liggen. Ten zij je de WP niet bi-valent gaat inzetten maar ook bij vorst dus 100% dekking, dan zal de SCOP zakken.

• koevlaas2
De totale som gaan we binnenkort van Martin Kleinman horen.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Hoe zit het eigenlijk met sneeuw en een buitenunit? Die sneeuw kan vastkoeken op de ventilatorbladen. Is die daarvoor beveiligd?

Verwijderd

dat gebeurt niet en ik zag het ook nog nooit
ik zie wel iets nieuws een streep sneeuw die niet wegdooit, en dat mijn afwatering beter moet, de carrier moet ietsje omhoog (5cm)
tijdens vorst is het defrost water ijs geworden, onder de unit.
ik ga het stopje gebruiken en een slangetje, het water gaat dan naar de uittrede zijde.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2015 12:09 ]

• J.o.r.i.s
Iemand nog een idee naar aanleiding van onderstaande eerdere post? Is blijkbaar een beetje ondergesneeuwd waardoor ie niet opviel ;)

Hier om half tien vanochtend opnieuw begonnen met testen.
Buitentemperatuur is 5,7 graden. Alle radiatoren die dicht kunnen zijn dicht. 
Na een half uur draaien kom ik met het volgende; persgas 55,2°C en 26,7°C. Cv water 33,4°C en 26,9°C.
Vraag kamerthermostaat 0,5°C hoger dan omgeving en ketel even uitgezet dit keer ;-)

**update** 10.30 uur: persgas 60,4°C en 28,0°C. Cv water 34,0°C en 27,6°C. Lijkt nog niet echt op de 39/40°C die iedereen hier met gemak lijkt te halen. Daarbij komt dat de woonkamer eigenlijk niet opwarmt, waarschijnlijk doordat op 1 na alle radiatoren dicht zitten.
Helaas kan ik het stroomverbruik nu niet monitoren, maar bestelde verbruiksmeter is onderweg.

**update 2** 11.00 uur, temperatuur komt niet hoger dan die 34,0-34,1°C. Aangezien dit slechts hooguit 1°C hoger is dan met alle radiatoren open denk dat ik het toch ergens anders in moet zoeken en dat het hem niet zozeer zit in de hoeveelheid te verwarmen water.

Iemand een idee?

Overigens merk ik op dat zeker elke anderhalf uur er wel gedefrost wordt bij de huidige buitentemperatuur van 6,1 graden. Is dat normaal?

Verwijderd

wat vreemd die laatste zin, dat is een teken van hoge afgifte, maar waar blijft die warmte dan ?
ik krijg defrosts onder de 4,5c namelijk
Pagina: 1 ... 49 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.