Ik zie trouwens weinig in een regeling in combinatie met CV ketel. Ja het kan, en het kan soms zinnig zijn. Maar ik zou de warmtepomp direct de vloerverwarming willen laten verwarmen, ook om het simpel te houden.
Tomexergie schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 11:28:
Deze warmtepompen zijn al een keer op het forum verschenen. Er zijn een aantal vraagtekens:
* betrouwbaarheid van informatie o.a. de COP; belangrijk voor terugverdientijd t.o.v. aardgas stoken.
* vaak geen bi-valente regeling (Samenwerking met HR ketel)
Deze WP worden vaak in landen gebruikt waar geen aardgas aansluiting is waardoor een ander programma van eisen.
Een aantal leden van het forum heeft een goedkope Chinese WP KS50 geinstalleerd. De ervaring hiermee wachten we nog af. Tot op heden is het best betaalbare alternatief de Elga gebleken. Nefit, Viessman, Daikin enz enz zijn duur en werken meestal samen met hun eigen merk HR ketel.
Terechte vragen, als het product niet bekend is.
Ik denk dat (forum leden zullen het daar wel mee eens zijn) kan zeggen dat de warmtepomp de meest significante besparingsmogelijkheid is na isoleren en HR glas.
Tja, isolatie is in orde (Rc 5.0), en ik heb al beter dan HR glas, ik heb triple glas met zelfde coating.
Ik blijf echter moeite hebben met de "besparingsmogelijkheid" van de warmtepomp. Ik denk zeker dat je ermee kan besparen, en gezien het elektrisch is kun je het compenseren met pv of winddelen etc.
Alleen vind ik het rekensommetje lastig om te maken. Met een COP van 4 heb je dus voor 20 cent 4kWh aan warmte, wat ietsje goedkoper is dan 8 a 10kWh die in een kuub gas zit.
Eerder heb ik proberen te bieden op een LG warmtepomp, die dan als complete vervanging werkt voor de CV ketel. Dit kon wel uit omdat deze relatief goedkoop wegging. Maar zou je de nieuwprijs nemen, toch zo'n 5000 euro, dan is dat natuurlijk een forst bedrag.Voor 3000 euro kan ik dan ook wel een zonneboiler systeem realiseren waarmee ik gas verbruik tot de helft kan terugdringen vermoedelijk. De warmtepomp zou veel efficienter werken dan m'n CV ketel met mijn LTV verwarming, en zou zeker leiden tot lagere energiekosten. Maar een zonneboiler systeem zou waarschijnlijk effectiever zijn.
Ik verwacht nu zo rond de 600m3 gas uit te komen over het jaar. Minstens de helft ervan zal warm tapwater gebruik zijn. Daarom is een zonneboiler voor tapwater en CV ondersteuning erg interessant.
Dat is wel een terecht punt. Maar als ik een warmtepomp neem die tot -15 gaat, kan hij wel altijd leveren. Okee, niet meer met een COP van 4 o.i.d., het zal serieus slechter zijn. Maar het zal wel werken. Bij gemiddelde temperaturen in de winter zal het wel acceptabel zijn.
WoudseHoeve schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 11:54:
[...]
Ik vind voorlopig de dekking van de verwarming door de ZB nog laag, het warm water zorgt zeker voor een 3/4 besparing. De overgebleven 1/4 is het na verwarmen van het water naar 63 graden als het 1 of 2 dagen te weinig zon instraling is. Met 3 personen hebben we een 210L WW-boiler op 120 heatpipes. In de winter heb je echt veel heatpipes nodig om nog verschil te maken.
Een zonneboiler zal ook nooit alles af kunnen dekken (tenminste, dan hadden we een groter dak nodig)
Maar zoals hierboven al geschat, laten we zeggen dat ik op 600m3 uitkom waarvan de helft warm tapwater. Dan verwacht ik serieus veel ermee te kunnen besparen (lente/zomer/herfst) aan tapwater, maar ook qua CV ondersteuning.
De warmtevraag van mijn woning is zo laag, afgelopen maand hebben we dat goed kunnen zien. Zonnige winterdag = niet stoken door de CV. En dan kan de zonneboiler weer wat warmte opslaan. Niet zoveel als in de zomer waarschijnlijk, maar het zal weer helpen voor de volgende dag. Ik heb maar 30 graden water nodig om de boel te verwarmen.
Het pendelen kan je simpel oplossen door een buffer ( 2de hands boiler 40L of zo) te plaatsen tussen vloer verwarming en CV ketel. Dat heb ik in mijn eerste huis ook gedaan. Voordeel : Vloerverwarming heeft altijd warm water aanvoer. Bijvoorbeeld: de VV pomp kan je dan op een kamer thermostaat zetten en de boiler thermostaat voor je CV ketel.
Dat is sowieso wel een optie. En zoiets zat ik ook aan te denken wanneer ik een zonneboiler zou realiseren, de ketel gewoon rechtstreeks het vat op temperatuur brengen op effecienst mogelijke manier (dus cv ketel configureren op meest optimale stand)