Gasschuif schreef op maandag 15 juni 2015 @ 12:13:
[...]
De Elga gaat het dan wel redden schat ik zo in, kan water maken dan een dikke 40 C
De koelfunctie is nihil, je moet boven DP blijven, anders wordt alles nat. De koude blijft daar waar je het niet wilt op de vloer. Ontvochtiging is nul., In tegenstelling tot een L/L, die kan dat wel. En dat laatste geeft juist het comfortabele "koeling gevoel"

Jammer dat hier steeds maar weer geroeptoeterd word dat vloerkoeling niet werkt, juist door mensen die geen vloerkoeling hebben.
Vloerkoeling heb ik al 8 jaar, in onze vorige woning,en nu voor het 3e seizoen in onze huidige woning.
Vloerkoeling, of beter gezegd massakoeling werkt gewoon perfect.
Ook bij meer dan een week 30 graden C. buiten blijft het hier in huis altijd 23 graden C.
Je moet het vergelijken met de koelte die je ervaart als je een kerk binnenloopt als het buiten heet is.
Gewoon lekker koel, luchtvochtigheid is helemaal niet belangrijk, 23 graden is 23 graden...
Meten is weten.
Condens op de vloer is ook geen probleem als je de watertemperatuur maar rond de 15 a 16 graden C. houd in een goed geisoleerd huis.
Het leuke is dat de wtw unit in de zomer ook meewerkt, de warme inkomende lucht van buiten afkoelen met de uitgaande koelere lucht.
Daarmee verlaag je ook enigzins de luchtvochtigheid.
Ik nodig bij deze alle critici mbt tot koelen met koud water uit, om hier eens zelf te komen ervaren wat koel is als het eens een weekje 30 graden is.
bytheway: ik koel middels een bronpomp in een waterput (puls) en platenwarmtewisselaar de vloerverwarming op beide verdiepingen.
De bronpomp is 600 W. en het jaarverbruik om te koelen is ca. 500 kWh.
Die 500 kWh is overigens 'affakkelen' van overschot PV.