Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 58 ... 105 Laatste
Acties:
  • 602.433 views

Verwijderd

Beste Bezuiniger,

Ik heb geen voorkeur voor een merk (tenminste, nog niet), de ventiline diende als voorbeeld.
Nadeel van de WP Enviline (of vergelijkbaar) is dat de warme ventilatielucht verdwijnt. Of zie je daar een oplossing voor?

En wat vind je van het idee om de buitenunit in de parkeergarage te plaatsen? Is dat beter dan buiten (want in de winter minder koud) of niet aan te raden?

• ohnee
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-01-2023
De vraag is ook wat je wilt bereiken en hoeveel geld je er in wilt steken. Gaat het alleen om een lage energierekening, of wil je helemaal zonder gas? Een nieuwbouwwoning is meestal al redelijk goed geïsoleerd. EPC 0.6 is nog geen passiefhuis, maar al veel beter dan wat ze in de vorige eeuw bouwden. Met alleen PV kun je de energierekening al flink omlaag halen.

En met een goede L/L-warmtepomp (ofwel airco), kun je energiezuinig koelen en verwarmen. Een L/W warmtepomp heeft weer het voordeel dat je het kunt gebruiken met je vloerverwarming, en dat het ook kan bijdragen aan warm water voor douchen etc.

Een buitenunit koelt de lucht af bij verwarmen en warmt de lucht op bij koelen. Dat is niet erg omdat je met de buitenlucht een bijna oneindig reservoir hebt. Maar als je zo'n buitenunit in een gesloten ruimte gaat zetten, dan wordt de temperatuur daar al heel snel slechter dan die van de buitenlucht. En is die parkeergarage alleen voor jou? Anders heb je waarschijnlijk te maken met een VVE die het goed moet vinden.

Een ventilatiewarmtepomp haalt inderdaad warmte uit je huis. Maar als die is geïntegreerd met de mechanische ventilatie (Ecolution of Ventiline) dan is dat warmte die je anders toch kwijt bent. Want je zult toch moeten ventileren.

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-11 05:57
Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 23:44:
Beste Bezuiniger,

Ik heb geen voorkeur voor een merk (tenminste, nog niet), de ventiline diende als voorbeeld.
Nadeel van de WP Enviline (of vergelijkbaar) is dat de warme ventilatielucht verdwijnt. Of zie je daar een oplossing voor?

En wat vind je van het idee om de buitenunit in de parkeergarage te plaatsen? Is dat beter dan buiten (want in de winter minder koud) of niet aan te raden?
Voor ventilatie: ook daar een WTW unit toepassen.

De parkeergarage klinkt goed, maar ik denk wel dat je moet oppassen: voor je het weet ben je de ruimte lokaal aan het koelen. De warmte die je op dat punt onttrekt moet ook weer goed aangevuld kunnen worden.

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 23:44:
Beste Bezuiniger,

Enviline is een lucht/water warmtepomp met een buitenunit, dus de lucht van buiten wordt omgezet in warmte en gaat je radiatoren/vloerverwarming in. Er kan ook een boiler op aangesloten worden. Dus de Enviline is anders dan de Ventiline, aangezien je voor de Enviline geen gas nodig hebt. Echter, in combinatie met een boiler ga je al snel boven de 6000 euro voor het kleinste model.

Waarschijnlijk gaat bij een EPC van 0.6 een veel groter deel op aan verwarmen van warm water, dus een zonneboiler of warmtepompboiler is een alternatief, waarbij je het gas/CV blijft gebruiken maar minder verstookt aan warm water.

[ Voor 3% gewijzigd door ZuinigeRijder op 31-05-2015 09:12 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Wat zou het minst "slechtste" werken?

Situatie:
- Een schuurtje waar de buitenunit in komt te staan, met uitblaas naar buiten door rooster.
- Een trapkast waar de binnenunit zou komen te staan (onder de trap, begane grond)
- Een buffervat, 3 spiralen (450 ltr, cv) die op zolder komt te staan.

Afstand schuurtje - trapkast: 11 mtr (freon of water leidingen kunnen volledig onder de grond in een buis)
Afstand trapkast - zolder: 5 mtr

Mijn vraag is, kan ik de buitenunit en binnenunit beter dicht bij elkaar houden en het verwarmde water (Ltv cv water) naar zolder sturen, of de binnen en buitenunit de 11 mtr afstand laten overbruggen dmv de freon?
The pump unit is supplied with adequate refrigerant for normal runs of pipework up to 10 metres.
For runs in excess of 10 metres, add the following amounts of refrigerant per metre of pipework above 10 meter: 30 grams/meter
Ben nu eindelijk zover dat ik het ding kan gaan installeren.
KS70-DC PDF

Kleine kanttekening: met water door de grond betekent wel, of met verwarmingslint gaan werken, of met glycol, gezien ik de warmtepomp hoofdzakelijk overdag wil laten draaien.

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-05-2015 10:28 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-10 20:08
AUijtdehaag schreef op zondag 31 mei 2015 @ 10:09:
Wat zou het minst "slechtste" werken?

Situatie:
- Een schuurtje waar de buitenunit in komt te staan, met uitblaas naar buiten door rooster.
- Een trapkast waar de binnenunit zou komen te staan (onder de trap, begane grond)
- Een buffervat, 3 spiralen (450 ltr, cv) die op zolder komt te staan.

Afstand schuurtje - trapkast: 11 mtr (freon of water leidingen kunnen volledig onder de grond in een buis)
Afstand trapkast - zolder: 5 mtr

Mijn vraag is, kan ik de buitenunit en binnenunit beter dicht bij elkaar houden en het verwarmde water (Ltv cv water) naar zolder sturen, of de binnen en buitenunit de 11 mtr afstand laten overbruggen dmv de freon?

[...]

Ben nu eindelijk zover dat ik het ding kan gaan installeren.
KS70-DC PDF

Kleine kanttekening: met water door de grond betekent wel, of met verwarmingslint gaan werken, of met glycol, gezien ik de warmtepomp hoofdzakelijk overdag wil laten draaien.
Binnen en buitenunit zo dicht als mogelijk bij mekaar zetten, hier worden de hoogste temperaturen bereikt, dus ook het grootste warmteverlies.

LTV leidingen in de grond leggen op 80 cm diep, dit is de 'vorstvrije' diepte, en zou je in principe geen tracing nodig hebben.
Leidingen goed isoleren, bijv. rioolbuis 125 mm gebruiken en de aanvoer en retour leidingen met houten afstandhouders (zelf maken) in het midden fixeren.
In de buis gaten boren om de 20 cm of zo (bovenkant en onderkant) en dan goed volspuiten met PUR.
Topisolatie en goedkoop te realiseren. :)

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-11 11:14

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Limojo schreef op zondag 31 mei 2015 @ 22:38:
[...]

Binnen en buitenunit zo dicht als mogelijk bij mekaar zetten, hier worden de hoogste temperaturen bereikt, dus ook het grootste warmteverlies.

LTV leidingen in de grond leggen op 80 cm diep, dit is de 'vorstvrije' diepte, en zou je in principe geen tracing nodig hebben.
Leidingen goed isoleren, bijv. rioolbuis 125 mm gebruiken en de aanvoer en retour leidingen met houten afstandhouders (zelf maken) in het midden fixeren.
In de buis gaten boren om de 20 cm of zo (bovenkant en onderkant) en dan goed volspuiten met PUR.
Topisolatie en goedkoop te realiseren. :)
Als je met water naar buiten gaat altijd glycol toepassen, geen tracing. (tenzij dikke UPS of noodstroomvoorziening)

Het is buiten -10, de netspanning valt 12 h uit, WW in de buitenunit is dan bevroren geweest, waarschijnlijk kapot.

Glycol dus 8) ietsje minder overdracht maar wel zeer bedrijfs zeker.

En natuurlijk heel goed isoleren zoals limojo al aangeeft.

Er zijn in Nederland minstens 7 miljoen glycol systemen te vinden bij mij (en wellicht jullie) voor de deur

[ Voor 9% gewijzigd door Gasschuif op 31-05-2015 23:49 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Bedankt voor het meedenken. Buitenunit en binnenunit, dicht bij elkaar dus, in het schuurtje.

Dat van de pvc buis, flexibele leidingen en pur is een goede tip, maar ik ga liever voor een kant en klaar oplossing.
Ik moet +/- 4 meter onder mijn huis door, dat gaat wat makkelijker met kant en klaar (flexibele) buis.
Zou 25 mm doorsnede voldoende zijn voor een lengte van 11 mtr onder de grond en +/- 5 meter binnen omhoog?
http://www.haarmanverwarm...maflex-vs-rh125a2-25.html
Afbeeldingslocatie: http://www.haarmanverwarming.nl/media/catalog/product/cache/15/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/3/9/3920717.gif

Ik wil graag de mogelijkheid van koelen behouden, buiten de boilerspiralen om, direct op de vloerverwarming, dus liever geen glycol.
Desnoods gebruik ik wat zelfregulerende tracing op de binnenunit warmtewisselaar en leidingen, tot ze de grond ingaan geschakeld op een vorstbeveiliging thermostaat.
Een stroomstoring heb ik in de 15 jaar dat ik hier woon 1x meegemaakt, een half uurtje, maar is niet uit te sluiten natuurlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-06-2015 11:13 ]

• Limojo
AUijtdehaag schreef op maandag 01 juni 2015 @ 11:04:
Bedankt voor het meedenken. Buitenunit en binnenunit, dicht bij elkaar dus, in het schuurtje.

Dat van de pvc buis, flexibele leidingen en pur is een goede tip, maar ik ga liever voor een kant en klaar oplossing.
Ik moet +/- 4 meter onder mijn huis door, dat gaat wat makkelijker met kant en klaar (flexibele) buis.
Zou 25 mm doorsnede voldoende zijn voor een lengte van 11 mtr onder de grond en +/- 5 meter binnen omhoog?
http://www.haarmanverwarm...maflex-vs-rh125a2-25.html
[afbeelding]

Ik wil graag de mogelijkheid van koelen behouden, buiten de boilerspiralen om, direct op de vloerverwarming, dus liever geen glycol.
Desnoods gebruik ik wat zelfregulerende tracing op de binnenunit warmtewisselaar en leidingen, tot ze de grond ingaan geschakeld op een vorstbeveiliging thermostaat.
Een stroomstoring heb ik in de 15 jaar dat ik hier woon 1x meegemaakt, een half uurtje, maar is niet uit te sluiten natuurlijk.
25 mm is ruim voldoende.

Maaruh... bijna 700 euri voor die geisoleerde buis 8)7

TVT ? :+

Je bent hartstikke gek. >:)

Verwijderd

@Bezuiniger; @ohnee; @ZuinigeRijder.

Dank voor de feedback. Weer een stapje verder. Ik heb even nagevraagd, de Elga jaagt er zo'n 3000m3 lucht per uur doorheen, de garage zelf is 2500m3. Uiteraard wordt die ook geventileerd. Iemand enig idee of ik dat ding dan inderdaad in een fors formaat diepvries verander (afgezien idd nog van het feit of ik er uberhaubt toestemming voor krijg).

Het project maak het huis zuinig is niet alleen uit financiele overwegingen, minder energie (of vriendelijke energie) is het hoofddoel (los van Groningen of Rusland is ook zeker een pre). Daarnaast willen we niet (teveel) comfort inleveren en moet het haalbaar blijken binnen het bouwproject waar we deel van zijn. Dus alles wat er in de bouwfase al kan worden meegenomen, moet we nu regelen (als het aan de aannemer ligt komt er gewoon een HR ketel in).

Alvast dank en ik blijf hier lezen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Limojo schreef op maandag 01 juni 2015 @ 21:46:
[...]

25 mm is ruim voldoende.

Maaruh... bijna 700 euri voor die geisoleerde buis 8)7

TVT ? :+
700 euri is 7 maanden van mijn leven van "voor" PV, toen ik nog een voorschot betaalde van 108 euro pm.
Maar inderdaad best prijzig, de "losse" 1 buis set is wat goedkoper en waarschijnlijk flexibeler en direct leverbaar.
Eerst maar eens graven en goed meten... Je zal maar 50 cm te kort komen...
De L/w warmtepomp was in verhouding met nederlandse begrippen ook niet zo heel duur.
Het RVS boilervat wat morgen binnenkomt, heb ik het liever niet over :+
No way dat ik het huis nog een keer aankomende winter warm houd met 1 elekt. kacheltje. 8)
Je bent hartstikke gek. >:)
Dank voor het compliment. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-06-2015 22:47 ]

• Limojo
AUijtdehaag schreef op maandag 01 juni 2015 @ 22:42:
[...]

700 euri is 7 maanden van mijn leven van "voor" PV, toen ik nog een voorschot betaalde van 108 euro pm.
Maar inderdaad best prijzig, de "losse" 1 buis set is wat goedkoper en waarschijnlijk flexibeler en direct leverbaar.
Eerst maar eens graven en goed meten... Je zal maar 50 cm te kort komen...
De L/w warmtepomp was in verhouding met nederlandse begrippen ook niet zo heel duur.
Het RVS boilervat wat morgen binnenkomt, heb ik het liever niet over :+
No way dat ik het huis nog een keer aankomende winter warm houd met 1 elekt. kacheltje. 8)

[...]

Dank voor het compliment. ;)
Graag gedaan. :)

Het blijft een tenenkrommend bedrag, in verhouding tot bijv. de prijs van je warmtepomp.
Als de afstand naar 'deHaag' niet zo groot was, kwam ik je helpen.

Werkelijk, 2 stukken uponor buis van 22/ 2 (of zoiets), 2 x 5mtr. dikwandige rioolpijp van 125 mm.
Een paar hulpstukken en 1 of 2 bussen PUR (en even een goede PURspuit lenen / kopen € 15, -)
Een middagje werk en het zit in de grond...voor minder dan € 150, - ... schat ik?

Het geeft toch veel meer voldoening als je het helemaal zelf hebt gemaakt tegen een fractie van de kosten.

Hier een mooi voorbeeld van iemand die dit ook zo heeft gedaan:

http://www.ecologieforum....3&t=1640&start=195#p25531

;)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Laat ik nou nog net 12 bussen pur hebben staan en over een pistool beschikken.
Morgen weer verder zoldertje isoleren, als het vat op zijn plaats staat.
Bedankt voor de info weer, heb weer wat over na te denken.

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-11 18:06
Noem mij gek maar ik zou lekker de koelleiding in de grond leggen met wat extra isolatie. Het is geen enkel probleem die leidingen tot 25m te maken als je maar koelmiddel toevoegt. Je hebt dan geen kans op invriezen. Tuurlijk je hebt iets meer verlies, die leidingen worden niet warmer dan 60graden dus wat extra isolatie er omheen en denk dat het meevalt hoeveel het verlies is.

Een hele andere vraag, ik heb mijn warmtepomp nu een paar dagen op koelen getest en het valt me op dat het water wat de radiatoren ( met boosters homemade) in stroomt bijna meteen verticaal naar beneden gaat. Dit is natuurlijk logisch omdat het water kouder is maar zo erg had ik niet verwacht. Zijn er meer mensen die dit ook ervaren hebben?
Ik zit er nu aan te denken om een 4wegklep tussen de leidingen te zetten zodat in dien je gaat koelen het hele water circuit onderin erin komt en boven eruit.
Er moet toch ook nog later een driewegklep komen om een boiler te verwarmen.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:37

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
martijnr17 schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 08:58:

Een hele andere vraag, ik heb mijn warmtepomp nu een paar dagen op koelen getest en het valt me op dat het water wat de radiatoren ( met boosters homemade) in stroomt bijna meteen verticaal naar beneden gaat. Dit is natuurlijk logisch omdat het water kouder is maar zo erg had ik niet verwacht. Zijn er meer mensen die dit ook ervaren hebben?
Ik heb precies hetzelfde. Alleen gaat het koelen van de vloer uiteraard wel goed. Ik heb besloten niet meer te koelen met de ELGA. Het effect is beperkt. Binnenkort een ritje plannen om een mobiele airco op te halen O-)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Noem mij gek maar ik zou lekker de koelleiding in de grond leggen met wat extra isolatie. Het is geen enkel probleem die leidingen tot 25m te maken als je maar koelmiddel toevoegt. Je hebt dan geen kans op invriezen. Tuurlijk je hebt iets meer verlies, die leidingen worden niet warmer dan 60graden dus wat extra isolatie er omheen en denk dat het meevalt hoeveel het verlies is.
Zo gek is dat niet, ik denk ook wel dat het kan.
Maar hoe langer ik er over nadenk....

De waterleidingen naar het schuurtje heeft wel als voordeel:
- uit te breiden met een simpele c/v pelletkachel naast de l/w warmtepomp :P
- de warmtepomp is eenvoudiger compleet te vervangen, door bijv, een betere co2 warmtepomp, alles staat bij elkaar.
- geen geluiden in huis.

Nadeel:
- bevriezingsgevaar, maar op te lossen door tracing op vorstbeveiliging, of de pomp telkens eventjes te laten draaien, als de warmtepomp stil staat, 's nachts.
- grotere gaten boren.

Graven!

• martijnr17
mkleinman schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 09:19:
[...]

Ik heb precies hetzelfde. Alleen gaat het koelen van de vloer uiteraard wel goed. Ik heb besloten niet meer te koelen met de ELGA. Het effect is beperkt. Binnenkort een ritje plannen om een mobiele airco op te halen O-)
Ik wil de slaapkamers ermee koelen en daar is helaas geen vloerverwarming.
Heb met de ventilatoren op de radiator getest en de ruimte wordt wel echt kouder. Het is zonde als ik weer airco leidingen moet gaan leggen en vochtafvoer om de 3 slaapkamers (inclusief 1 warme zolder) koud te krijgen, dus het lijkt me erg leuk als dat lukt met de radiatoren.
Het is natuurlijk ook een uitdaging.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:49

Seafarer

XXX

Noem mij gek maar ik zou lekker de koelleiding in de grond leggen met wat extra isolatie. Het is geen enkel probleem die leidingen tot 25m te maken als je maar koelmiddel toevoegt. Je hebt dan geen kans op invriezen.
Ik heb op de koel en vries gevaren.

Bootje 100 meter lang. (er zijn langere) Alle compressoren in de machinekamer.
Langste leidingafstand naar ruim 1 was 75 meter.

Dus dat schuurtje kan best nog wat verder gezet worden. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:10

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

[...]

Met een mobiele airco geldt ook dat het effect beperkt is en hij vreet energie t.o.v. wat hij presteert :P
Ik heb er een in m'n slaapkamer getest en het is koeler zolang hij werkt maar zet je hem uit (vanwege de herrie) dan is de temperatuur in een paar kwartier terug bij af.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Gasschuif

Gasschuif

[...]

Martin, dat moet je m.i. niet doen.

Het rendement is door meerdere oorzaken beroerd, en ze maken meestal een takke herrie :o
Huur er maar es een voor een weekend, en hang er een kWh meter tussen 8) Er staan c.a. 700 tweedehands mobiele airco's op MP, waarom moet je je dan afvragen.

[ Voor 6% gewijzigd door Gasschuif op 05-06-2015 11:21 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Gasschuif schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 11:11:
[...]

Martin, dat moet je m.i. niet doen.

Het rendement is door meerdere oorzaken beroerd, en ze maken meestal een takke herrie :o
Huur er maar es een voor een weekend, en hang er een kWh meter tussen 8) Er staan c.a. 700 tweedehands mobiele airco's op MP, waarom moet je je dan afvragen.
Zijn die dingen echt zo beroerd? Ook voor het gebruik 's avonds om de temperatuur in de slaapkamer paar graden te verlagen voor het slapen gaan?

Het is niet de bedoeling om zo'n ding structureel in te gaan zetten om het de heel dag aangenaam te houden. Puur alleen als soort van topkoeling 's avonds voor het slapen gaan.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Gasschuif

Gasschuif

mkleinman schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 13:08:
[...]

Zijn die dingen echt zo beroerd? Ook voor het gebruik 's avonds om de temperatuur in de slaapkamer paar graden te verlagen voor het slapen gaan?

Het is niet de bedoeling om zo'n ding structureel in te gaan zetten om het de heel dag aangenaam te houden. Puur alleen als soort van topkoeling 's avonds voor het slapen gaan.
Het grootste probleen is de onttrekking van een flinke bak warme lucht uit de ruimte naar buiten, hier komt lucht van buiten voor in de plaats. Het is dus een soort kortsluiting.

Als top koeling in de avond wel inzetbaar, maar niet erg rendabel. Overweeg een kleine 2,5 kW L/L WP, die je centraal ophangt daar waar de slaapruimtes zijn, zet dan alle deuren open. De koude lucht loopt over de vloer de ruimtes in. Gaat als top koeling wel werken, doe ik hier soms ook. (weet niet of je daar de ruimte voor hebt)

Bovendien bij -10 buiten wat extra capaciteit "om de Elga te helpen." :+

• martijnr17
Ik ben nu naar jaga radiatoren aan het kijken. Dan hoeft de flow niet andersom. Convector idee, dus meer oppervlak. Denk dat dat wel moet schelen, maar wel een beetje duur.

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:30
mkleinman schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 13:08:
[...]

Ja, eigenlijk wel. Dat beest wat je van mij kan ophalen heb ik (toen ik hem gebruikte in ons vorige huis) nog omgebouwd, om ook de koellucht van de warme zijde van buiten te onttrekken. Dat werkte en kwam het rendement ten goede, maar je bleef met het geluid zitten. In ons vorige huis 'lekte' veel en snel warmte door de muren/dak naar binnen, dus zodra je de airco uitschakelde liep de temperatuur hard op.

Als ik jou was zou ik direct voor een split unit gaan, maar je mag het ook zelf gaan ervaren natuurlijk!

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Verwijderd

@eric-pvt

Beste Eric,

Ik kwam in de post "Instellingen nalopen HP Cool Cube warmtepomp" jouw opmerking tegen dat je graag een CoolCube had gehad. Uit de andere posts zie ik dat je nu een Elga hebt (waar je tevreden over bent).

Ik zit ook te twijfelen. De support perikelen van de installateur daargelaten, welke keuze zou je nu maken?

Dank,

Rob

Verwijderd

nog steeds de cool cube met een forse boiler, met daarin weer een solar collector.

Verwijderd

@eric-pvt

Dank

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ik heb een HP Cube en had als ik de verhalen zo lees liever een Elga gehad.

Zoals ik van Itho heb begrepen haalt de Cube maar een paar graden extra uit de lucht. Mijn aanvoertemperatuur is maar 22-23 graden. Dit was in de winter ook al zo, maar ik dacht dat dat toen kwam door de lage buitentemperatuur. Dit is normaal volgens Itho.

Op 2 juni heeft de Cube er 4 uur (a ca. 640W, van 7 tot ca. 11 uur)) over gedaan om de kamer van 18.8 naar 19.8 te verwarmen. Volgens mij zelfs ook nog een 1/2 m3 gas. Het setpoint was toen 28 graden. Buitentemp. volgens mindergas gemiddeld 13.8. Het maximale uitstel wat ik in kan stellen om geen gas te gebruiken is 2 uur. In die twee uur kan een aanvoertemperatuur van 23 graden bijna geen warmte afgeven.

Ik had er ook al over gedacht om er een zonneboiler bij te plaatsen maar zoals ik het lees is die dan alleen voor het tapwater. Als er een zonneboiler tussen komt die ook CV zou aansturen dan zou de warmtepomp alleen gebruikt worden als pomp (a 600W) volgens mij?

[ Voor 10% gewijzigd door Pos2007 op 08-06-2015 14:32 ]

Verwijderd

de cool cube heeft net zo`n geheimzinnig eigenzinnig menu als de elga, niet voor gasheads zoals jij en ik, en die andere 16 miljoen nederlanders; als je niet out of the box technisch kunt gaan word het niets.
de coolcube is geniaal bij vervanging, de elga heel erg technisch, <of als je al een zonneboiler hebt>
http://www.ithodaalderop.nl/faq/hp-cool-cube#t285n1727
het lijkt op je eerste computer ervaring, wat meestal eindigde in een #boot fail, maar leuk was het wel als je dat nog kon fixen ook. die learning curve moet je in.

Verwijderd

Die learning curve maak ik me geen zorgen over en dat installateurs meestal niet veel meer kunnen dat twee punten instellen is me ook bekend. Daar duik ik tzt wel in en zal wel even experimenteren kosten (maar hier op tweakers kun je in ieder geval een hoop ervaringsdeskundigen vinden).

Op dit moment is het zo dat de woningen worden geleverd met vloerverwarming zonder zonescheiding. In het meerwerk ga ik vragen om een zone per kamer. Die wil in dan aansturen met bijvoorbeeld:
http://www.warmteservice....loerverwarming/p/37655425 met een temperatuursensor in iedere ruimte. Maar goede ideeen zijn ook welkom

• PolderPloer!
  • Laatst online: 23:17
Verwijderd schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 20:29:
Die learning curve maak ik me geen zorgen over en dat installateurs meestal niet veel meer kunnen dat twee punten instellen is me ook bekend. Daar duik ik tzt wel in en zal wel even experimenteren kosten (maar hier op tweakers kun je in ieder geval een hoop ervaringsdeskundigen vinden).

Op dit moment is het zo dat de woningen worden geleverd met vloerverwarming zonder zonescheiding. In het meerwerk ga ik vragen om een zone per kamer. Die wil in dan aansturen met bijvoorbeeld:
http://www.warmteservice....loerverwarming/p/37655425 met een temperatuursensor in iedere ruimte. Maar goede ideeen zijn ook welkom
In de praktijk kom je nooit aan de thermostaat voor vloerverwarming. Daarnaast is het een traag systeem, zeker als je met hele lage aanvoertemperaturen gaat werken, wat de efficiëntie van je verwarmingstoestel ten goede komt. Omdat het zo traag is, zul je alles op een bepaalde temperatuur houden. Wat heb je eraan als je in een bepaalde ruimte de thermostaat omhoog gooit en het duurt 3-4 uur voordat de temperatuur bereikt is?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:24

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Niet elke kamer hoeft dezelfde vaste temperatuur te hebben; slaapkamers kouder dan hobbykamers, badkamer nog warmer.
Normaal wordt dit opgelost door met het vermogen (afstand tussen de slangen) te spelen, maar een thermostaat kan natuurlijk ook.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hoe los je dit dan goed op als je toch zoneregelingen wil en een (verdieping) thermostaat met ltv vloervw.?
Misschien wil je naderhand helemaal niet stoken op een slaapkamer en juist wel in een badkamer.
Ik begrijp de traagheid van het systeem, maar wat is dan de betere oplossing? Een vloerthermostaat of sensor erbij?

Ik zit ook nog in de aanlegfase van mijn vloerverwarming en ltv, vandaar de interesse.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:02

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Je kan op de verdeelunit de stroomsnelheid van het water door een bepaalde sectie aanpassen. Zo komt er meer of minder warmte in je vloer. Zo regelt de Evohome ook de temp in een ruimte neem ik aan. Je moet het dan alleen met de hand doen.

Er zijn ook vloerverwarmingen die wel snel reageren, maar daar denken de meesten niet aan. Er zijn bijv droogbouw systemen (of: deze) die met een kleinere diameter slang werken (12mm ipv 16) en dichter onder de vloer zitten. Deze reageren vrijwel net zo snel als een radiator. Die kun je overigens ook in de wand verwerken.

[ Voor 19% gewijzigd door zonoskar op 10-06-2015 15:40 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 08 juni 2015 @ 21:03:
de cool cube heeft net zo`n geheimzinnig eigenzinnig menu als de elga, niet voor gasheads zoals jij en ik, en die andere 16 miljoen nederlanders; als je niet out of the box technisch kunt gaan word het niets.
de coolcube is geniaal bij vervanging, de elga heel erg technisch, <of als je al een zonneboiler hebt>
http://www.ithodaalderop.nl/faq/hp-cool-cube#t285n1727
het lijkt op je eerste computer ervaring, wat meestal eindigde in een #boot fail, maar leuk was het wel als je dat nog kon fixen ook. die learning curve moet je in.
Het menu (code: 3225 voor wie ook even wil spelen) ken ik al bijna uit m'n hoofd. Het gasverbruik is volgens mindergas.nl 45% minder dan vorig jaar. De installateur had een vrij hoge klimaat/voetpunt ingesteld en met korte aanvultijd van de CV-ketel en ik had mij er het eerste jaar niet echt in verdiept. (Zit ook een stukje droogstoken van de nieuwe bij de 1e paar maanden).

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
zonoskar schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 14:48:
Er zijn ook vloerverwarmingen die wel snel reageren, maar daar denken de meesten niet aan. Er zijn bijv droogbouw systemen (of: deze) die met een kleinere diameter slang werken (12mm ipv 16) en dichter onder de vloer zitten. Deze reageren vrijwel net zo snel als een radiator. Die kun je overigens ook in de wand verwerken.
Daar ben ik de gelukkige eigenaar van. Ik heb een droogbouwsysteem en opwarmen van de benedenverdieping gaat behoorlijk snel. Ik pas overigens nachtverlaging toe. 19.5 na 21:30. Om 11:30 moet de ruimte weer 20.0 zijn.

Met beetje mazzel schijnt de zon 's ochtends en warmt de zon de woonkamer op tot 20.0 zodat de warmtepomp niets hoeft te doen.

45% besparing is leuk, maar de 90% besparing met de ELGA tot nu toe vind ik toch net ietsje beter :9~

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:18

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Vraag voor de Elga experts :)

zijn er diverse modellen of is er 1 model wat van 2 naar 7 kW gaat? Denk er aan om de vloerverwarming aan te sturen met een kleine Elga (2.5 model als dat er is). Gebruik maken van zone regeling zou dit mooi werken denk ik, om een resultaat te behalen met een elektrische boiler of cv is beetje zonde.. (scop/speer 1:1?)

Sturen jullie de Elga ook aan via een domotica of iets ? klikaan/uit of zo ?

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Ik ben benieuwd of er eigenaren van Mitsubishi Ecodan of Zubadan pompen op dit forum aanwezig zijn.
Of kent iemand met deze pomp, die wat meer kan vertellen?

Graag zou ik de ervaringen horen met deze pompen, kwaliteit, cop, verbruik.

Wie o wie deelt zijn ervaring?

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
crazyharrie schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 22:32:
Ik ben benieuwd of er eigenaren van Mitsubishi Ecodan of Zubadan pompen op dit forum aanwezig zijn.
Of kent iemand met deze pomp, die wat meer kan vertellen?

Graag zou ik de ervaringen horen met deze pompen, kwaliteit, cop, verbruik.

Wie o wie deelt zijn ervaring?
Kijk hier eens (met cop - verbruik gegevens vanaf 2010)
http://geen-energierekeni...esse-wat-verder-gaat.html

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Bedankt BenEco, ik heb het gezien.
Erg interessant leesvoer, mooi begin.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
peterpijpelink schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 14:25:
Vraag voor de Elga experts :)

zijn er diverse modellen of is er 1 model wat van 2 naar 7 kW gaat? Denk er aan om de vloerverwarming aan te sturen met een kleine Elga (2.5 model als dat er is). Gebruik maken van zone regeling zou dit mooi werken denk ik, om een resultaat te behalen met een elektrische boiler of cv is beetje zonde.. (scop/speer 1:1?)

Sturen jullie de Elga ook aan via een domotica of iets ? klikaan/uit of zo ?
De beginmodellen hadden een lager vermogen. Tegenwoordig met de Carrier unit wordt 5.1kW stickervermogen gehaald. De nieuwe units met Toshiba unit zitten dacht ik ietsje hoger, zo rond de 5.8kW.

Alleen de eerste modellen kwamen volgens mij in twee varianten, 2,5kW en 5.1kW.

De meesten hier sturen de ELGA aan met de gewone kamerthermostaat. Hans de Git heeft met een Arduino zelf een stuk code geschreven om hem aan te sturen.

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:53
Na het doen van de nodige investeringen in ons woonhuis, overweeg ik de aanschaf/inzet van een eventuele warmtepomp.

Bij voorkeur een systeem wat ik kan koppelen aan de bestaande CV installatie, de vrouw heeft immers ook inspraak.
We hebben de ouderwetse plaatradiatoren zoals deze vroeger in '87 gangbaar waren.
(Deze stook ik met onze Nefit Trendline op 40-45graden, wat goed werkt en comfortabel is.

Nu klinkt een ELGA wel als iets wat ik zoek, echter heb ik de vraag inhoevere de 'koel' functie hiervan effect heeft?

• Gasschuif

Gasschuif

AcIDeR schreef op maandag 15 juni 2015 @ 11:26:
Na het doen van de nodige investeringen in ons woonhuis, overweeg ik de aanschaf/inzet van een eventuele warmtepomp.

Bij voorkeur een systeem wat ik kan koppelen aan de bestaande CV installatie, de vrouw heeft immers ook inspraak.
We hebben de ouderwetse plaatradiatoren zoals deze vroeger in '87 gangbaar waren.
(Deze stook ik met onze Nefit Trendline op 40-45graden, wat goed werkt en comfortabel is.

Nu klinkt een ELGA wel als iets wat ik zoek, echter heb ik de vraag inhoevere de 'koel' functie hiervan effect heeft?
De Elga gaat het dan wel redden schat ik zo in, kan water maken dan een dikke 40 C
De koelfunctie is nihil, je moet boven DP blijven, anders wordt alles nat. De koude blijft daar waar je het niet wilt op de vloer. Ontvochtiging is nul., In tegenstelling tot een L/L, die kan dat wel. En dat laatste geeft juist het comfortabele "koeling gevoel" :)

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:15
Heeft er iemand ervaring met de warmtepomp van www.remko.de ?

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

• Limojo
Gasschuif schreef op maandag 15 juni 2015 @ 12:13:
[...]

De Elga gaat het dan wel redden schat ik zo in, kan water maken dan een dikke 40 C
De koelfunctie is nihil, je moet boven DP blijven, anders wordt alles nat. De koude blijft daar waar je het niet wilt op de vloer. Ontvochtiging is nul., In tegenstelling tot een L/L, die kan dat wel. En dat laatste geeft juist het comfortabele "koeling gevoel" :)
Jammer dat hier steeds maar weer geroeptoeterd word dat vloerkoeling niet werkt, juist door mensen die geen vloerkoeling hebben. 8)7

Vloerkoeling heb ik al 8 jaar, in onze vorige woning,en nu voor het 3e seizoen in onze huidige woning.
Vloerkoeling, of beter gezegd massakoeling werkt gewoon perfect.
Ook bij meer dan een week 30 graden C. buiten blijft het hier in huis altijd 23 graden C.
Je moet het vergelijken met de koelte die je ervaart als je een kerk binnenloopt als het buiten heet is.
Gewoon lekker koel, luchtvochtigheid is helemaal niet belangrijk, 23 graden is 23 graden...
Meten is weten.

Condens op de vloer is ook geen probleem als je de watertemperatuur maar rond de 15 a 16 graden C. houd in een goed geisoleerd huis.

Het leuke is dat de wtw unit in de zomer ook meewerkt, de warme inkomende lucht van buiten afkoelen met de uitgaande koelere lucht.
Daarmee verlaag je ook enigzins de luchtvochtigheid.

Ik nodig bij deze alle critici mbt tot koelen met koud water uit, om hier eens zelf te komen ervaren wat koel is als het eens een weekje 30 graden is. :)

bytheway: ik koel middels een bronpomp in een waterput (puls) en platenwarmtewisselaar de vloerverwarming op beide verdiepingen.
De bronpomp is 600 W. en het jaarverbruik om te koelen is ca. 500 kWh.
Die 500 kWh is overigens 'affakkelen' van overschot PV. :*)

• Gasschuif

Gasschuif

Limojo schreef op maandag 22 juni 2015 @ 23:39:
[...]

Jammer dat hier steeds maar weer geroeptoeterd word dat vloerkoeling niet werkt, juist door mensen die geen vloerkoeling hebben. 8)7

Vloerkoeling heb ik al 8 jaar, in onze vorige woning,en nu voor het 3e seizoen in onze huidige woning.
Ook bij meer dan een week 30 graden C. buiten blijft het hier in huis altijd 23 graden C.
Je moet het vergelijken met de koelte die je ervaart als je een kerk binnenloopt als het buiten heet is.
Gewoon lekker koel, luchtvochtigheid is helemaal niet belangrijk, 23 graden is 23 graden...
Meten is weten.

Condens op de vloer is ook geen probleem als je de watertemperatuur maar rond de 15 a 16 graden C. houd in een goed geisoleerd huis.

Je zegt het goed, meten is weten.
En 23 C 80 % voelt toch heel anders als 23 C 45% :)

Dat laatste bereik je met ontvochtigen, en dat kan alleen onder DP

Het leuke is dat de wtw unit in de zomer ook meewerkt, de warme inkomende lucht van buiten afkoelen met de uitgaande koelere lucht.

Ik nodig bij deze alle critici mbt tot koelen met koud water uit, om hier eens zelf te komen ervaren wat koel is als het eens een weekje 30 graden is. :)

bytheway: ik koel middels een bronpomp in een waterput (puls) en platenwarmtewisselaar de vloerverwarming op beide verdiepingen.

• Gasschuif

Gasschuif

Limojo schreef op maandag 22 juni 2015 @ 23:39:
[...]

Meten is weten.

23 C 45 % RV voelt toch echt heel anders als 23 C 80 % RV

Dat eerst bereik je alleen met ontvochtigen. Met een lage RV werkt de verdampings koeling van je huid "ietsje" makkelijker. :)

Zie o.a. onderstaande grafiek
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/p8j1v6wl.png

[ Voor 4% gewijzigd door Gasschuif op 23-06-2015 09:16 ]

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:16
bbn_ldp schreef op maandag 22 juni 2015 @ 22:42:
Heeft er iemand ervaring met de warmtepomp van www.remko.de ?
Heb dit merk laatst ook gevonden in google, maar toen ik de prijzen zag was ik snel klaar...

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-10 08:52
Ik heb sinds een maand een eerste eigen huis.

Het is een tussenwoning uit 1958 (90M2) heeft geen dak-, vloer- of spauwmuurisolatie en het dubbelglas is van ergens uit de vorige eeuw (staat geen datum in). De VR ketel is ook al 14 jaar oud. De vorige bewoners waren 185,= kwijt aan Gas en elektra :S

Ik heb moeten gokken, maar ik ga uit van 2000M2 en 3000kWh
Ik wil de Isolatie verbeteren & vloerverwarming gaan nemen (duur wel een paar jaar voor het zover is)

Aanname 1: 4% stijging van de gas & elektra prijs
Aanname 2: 30% besparing door de isolatie

Een HR ketel bespaart +/-20% t.a.v. VR ketel
Een ketel kost zo'n 1500 (incl. BTW & montage)
Dit heb ik dan in 6 jaar terug verdient.

Als ik kijk naar de Nefit EnviLine, die beweert 40% kosten te besparen op een HR-ketel.
Een EnviLine kost zo'n 5500,= (Maar ik hoef geen nieuwe HR ketel te kopen)
Dan verdien ik die terug in 9 jaar.

Ik zit er over te denken om de HR-Ketel-generatie maar gewoon over te slaan. Ga ik nou te kort door de bocht?
Wat denken jullie?

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

• bbn_ldp
koevlaas2 schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 08:31:
[...]

Heb dit merk laatst ook gevonden in google, maar toen ik de prijzen zag was ik snel klaar...
Deze offerte kreeg ik https://dumpyourphoto.com/photo/PFH1WBwGBy
Is wel duurder dan de set incl wtw ventilatie die hier in staan
https://dumpyourphoto.com/photo/jnl6ywRUPn

Vinden jullie dit te duur?

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

• AUijtdehaag
  • Niet online
Voor (ruim!) 12.000 euro, kun je energieneutraal zijn. Veel te duur dus.
L/w warmtepomp, zonnepanelen, buffervat, gasaansluiting eruit, paar zonnecollectoren en overal ltv vloerverwarming.

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-06-2015 23:13 ]

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Gasschuif schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 00:41:
[...]

Dat eerst bereik je alleen met ontvochtigen. Met een lage RV werkt de verdampings koeling van je huid "ietsje" makkelijker. :)

[afbeelding]
Ben het absoluut met je eens.Ik heb zelf geen vloerkoeling, maar kom vaak bij verschillende mensen die het wel hebben.
In gebouwen met vloerkoeling is het vaak onaangenaam en voelt het vaak bedompt aan.
Misschien verschilt het wel per woning, de één produceert nu eenmaal minder vocht in huis dan de ander.
Maar over het algemeen voelt het niet echt lekker fris aan, het lijkt op de koele lucht in een kelder.
Daarbij is bij met het kwakkelweer in Nederland erg lastig te bepalen wanneer je begint of stopt met koelen.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• PolderPloer!
  • Laatst online: 23:17
AUijtdehaag schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 23:11:
L/w warmtepomp, zonnepanelen, buffervat, gasaansluiting eruit, paar zonnecollectoren en overal ltv vloerverwarming.
Maak daar maar 20k van... Zeker als het een verbouwing betreft van radiatoren naar ltvv. En misschien nog wel meer aangezien een verbouwing alleen plaatsvind bij "oudere" woningen en die zijn per definitie slechter geïsoleerd. 12 red je dan echt niet. Zonder gas in de winter kan dan wel maar niet rendabel via lucht water en slecht geïsoleerd, dan mogelijk een houtkachel erbij voor de extreme winterdag.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Is dat niet net te enthousiast? Voor 12.000 ga je het vrees ik niet redden. Als ik even uit ga van mijn eigen verbouwing vorig jaar, een artikel wat ik net heb geschreven over zonnepanelen vs een zonneboiler en wat aannames.
  • ELGA / Warmtepomp: 4000
  • Vloerverwarming beneden: 3000 ( inclusief afwerking )
  • Zonneboiler 500 liter ( zelf installeren ): 3000 euro
  • Zonnepanelen ( 2100Wp ) ( zelf installeren ) : Ca 3500.
  • Isolatieschil verbeteren / navullen: 2000 ( Vloerisolatie, spouwmuur, evt dak ).
  • HR++ glas rondom: 2500
Dan zit je al op 18.000 euro.

Nog steeds prima te doen overigens denk ik, zeker als je een huis net hebt gekocht.

/Edit: Zie net dat Polderploer me voor is :)

[ Voor 2% gewijzigd door mkleinman op 25-06-2015 09:43 . Reden: Iemand was me voor :P ]

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:10

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ach ja, wie heeft er nou niet €20K op de bank :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• SpikeHome
  • Laatst online: 13:15
liquid_ice schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 18:34:
Als ik kijk naar de Nefit EnviLine, die beweert 40% kosten te besparen op een HR-ketel.

Ik zit er over te denken om de HR-Ketel-generatie maar gewoon over te slaan. Ga ik nou te kort door de bocht?
Wat denken jullie?
Ik denk dat je alleen een enviline al een heel eind komt en je c.v. bijna niet meer gebruikt word (warm water dan nog wel).
Zou er dan nog een zonneboiler bij plaatsen voor je warm water.

• liquid_ice
SpikeHome schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 11:20:
[...]
Ik denk dat je alleen een enviline al een heel eind komt en je c.v. bijna niet meer gebruikt word (warm water dan nog wel).
Zou er dan nog een zonneboiler bij plaatsen voor je warm water.
Dat vind ik zo leuk aan de enviline, die doet ook warm water leveren

• koevlaas2
mkleinman schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 09:43:
[...]

Is dat niet net te enthousiast? Voor 12.000 ga je het vrees ik niet redden. Als ik even uit ga van mijn eigen verbouwing vorig jaar, een artikel wat ik net heb geschreven over zonnepanelen vs een zonneboiler en wat aannames.
  • ELGA / Warmtepomp: 4000
  • Vloerverwarming beneden: 3000 ( inclusief afwerking )
  • Zonneboiler 500 liter ( zelf installeren ): 3000 euro
  • Zonnepanelen ( 2100Wp ) ( zelf installeren ) : Ca 3500.
  • Isolatieschil verbeteren / navullen: 2000 ( Vloerisolatie, spouwmuur, evt dak ).
  • HR++ glas rondom: 2500
Dan zit je al op 18.000 euro.

Nog steeds prima te doen overigens denk ik, zeker als je een huis net hebt gekocht.

/Edit: Zie net dat Polderploer me voor is :)
Sommige zaken reken je te veel voor Martin,

Zonnepanelen 2100 Wp > € 2600,- bij zonnepanelen.nl incl. extra groep (zelf installeren)
HR++ glas zelf bestellen/monteren scheelt de helft +/- € 1500,-
ELGA kun je (grotendeels) zelf installeren, ben je schat ik € 500,- goedkoper uit.
------------------------------------------------------------------------------------------------
900+1000+500= € 2400 minder.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• koevlaas2
bbn_ldp schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 21:24:
[...]

Deze offerte kreeg ik https://dumpyourphoto.com/photo/PFH1WBwGBy
Is wel duurder dan de set incl wtw ventilatie die hier in staan
https://dumpyourphoto.com/photo/jnl6ywRUPn

Vinden jullie dit te duur?
De Michl warmtepomp (9 Kw) die ik besteld heb kost een stuk minder, maar heeft dan nog geen buffervat.
Qua prestaties doen ze niet veel voor elkaar onder als ik het zo met een eerste oog bekijk.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-11 16:38

Stoney3K

Flatsehats!

Wij gaan ook eens serieus kijken naar een warmtepompsysteem in ons nieuwe huis :)

Situatie:

Tussenwoning, 100m2, drie verdiepingen, schuin dak met één kant op het zuiden. Op dit moment gestookt met een geiser en een gaskachel beneden.

Woonkamer gaat voorzien worden van LTV radiatoren (ivm het heel houden van de mooie laminaatvloer), bovenverdiepingen wordt nog naar gekeken omdat dat op termijn nog wordt verbouwd. Waarschijnlijk, in de badkamer en zolder, vloerverwarming, slaapkamer waarschijnlijk niet.

De primaire warmtebron gaat (voorlopig) een houtkachel worden met een 500 liter buffervat en een warmtepomp, maar het vermogen zijn we nog niet uit. Een Elga is waarschijnlijk te klein om de warmtevraag compleet op te vangen. Met een (hout)pelletkachel zouden we dat misschien weer wel redden.

Straks komt er nog 2kWp aan PV op het dak, zodat we er per maand veel aan overhouden :)

[ Voor 3% gewijzigd door Stoney3K op 25-06-2015 14:37 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-11 12:13

WoudseHoeve

Hobby Boer

Stoney3K schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 14:37:
Wij gaan ook eens serieus kijken naar een warmtepompsysteem in ons nieuwe huis :)
Situatie:
Tussenwoning, 100m2, drie verdiepingen, schuin dak met één kant op het zuiden. Op dit moment gestookt met een geiser en een gaskachel beneden.
Gefeliciteerd ! in authentieke staat dus ....
Woonkamer gaat voorzien worden van LTV radiatoren (ivm het heel houden van de mooie laminaatvloer),
Ik heb nog geen mooie laminaat vloer gezien maar goed... die gaat niet echt lang mee. ik zou een voorbereiding maken voor vloer verwarming, is nu maar weinig extra werk/kosten.
bovenverdiepingen wordt nog naar gekeken omdat dat op termijn nog wordt verbouwd. Waarschijnlijk, in de badkamer en zolder, vloerverwarming, slaapkamer waarschijnlijk niet.
Ook hier geld een paar pijpjes aanleggen gaat nu simpel, alles moet toch afgewerkt worden. Ik zou de slaapkamer niet overslaan, krijg je toch spijt van. Doe alles in 1 keer goed of bereid het voor.
De primaire warmtebron gaat (voorlopig) een houtkachel worden met een 500 liter buffervat en een warmtepomp, maar het vermogen zijn we nog niet uit. Een Elga is waarschijnlijk te klein om de warmtevraag compleet op te vangen. Met een (hout)pelletkachel zouden we dat misschien weer wel redden.
Isolatie Isolatie Isolatie, had ik al gezegd Isolatie ? Daar bereik je het meest mee.
De warm water voorziening (+60 graden) doe je met? Elga + doorstroom na verwarmer?
Straks komt er nog 2kWp aan PV op het dak, zodat we er per maand veel aan overhouden :)
2kWp? met het verbruik van de WP erbij heb je denk ik meer nodig.
Hoe ga je koken? elektrisch ? of op gas(flessen)?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Koken blijven we sowieso op gas doen, we hebben niet de ambitie om compleet off-grid te stoken maar wel om onze stookkosten (en elektriciteitsrekening) laag te houden.

Daarom weet ik ook dat we met 2kWp niet het volledige gebruik gaan redden, maar meer past er nu eenmaal niet op 13 m2 aan schuin dak (tenzij je superefficiënte zonnepanelen kan aanbieden) :+

Extra isoleren en de vloer open trekken is iets waar we voorlopig liever niet aan willen beginnen, ook omdat dat qua tijd en materialen echt veel te veel gaat kosten, we hebben nu niet eventjes een begroting van 20K voor verbouwingskosten ergens liggen.

Warmtepomp installeren met nieuwe CV gaat wel binnen onze begroting (als we het echt spotgoedkoop willen doen dan hangen we wel een HR ketel aan de muur), maar het hele huis compleet kaal strippen niet. Dat komt over een paar jaar wel.

De bedoeling is dus om nu de onderliggende infrastructuur te hebben liggen (radiatoren, leidingen, buffervat, warmtepomp) en die later uit te kunnen breiden als we dat zouden willen.

Sanitair water willen we inderdaad doen met een doorstroomverwarmer of een extra spiraal in de buffertank, en in de winter stoken we gewoon de houtkachel lekker warm op :)

Qua warmtepompen zat ik zelf te kijken naar de Nefit Enviline serie, en dan de 11kW uitvoering als die binnen ons budget past.

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:47

MrScratch

I am rubber, you are glue

liquid_ice schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 18:34:
Ik heb sinds een maand een eerste eigen huis.

Het is een tussenwoning uit 1958 (90M2) heeft geen dak-, vloer- of spauwmuurisolatie en het dubbelglas is van ergens uit de vorige eeuw (staat geen datum in). De VR ketel is ook al 14 jaar oud. De vorige bewoners waren 185,= kwijt aan Gas en elektra :S

Ik heb moeten gokken, maar ik ga uit van 2000M2 en 3000kWh
Ik wil de Isolatie verbeteren & vloerverwarming gaan nemen (duur wel een paar jaar voor het zover is)

Aanname 1: 4% stijging van de gas & elektra prijs
Aanname 2: 30% besparing door de isolatie

Een HR ketel bespaart +/-20% t.a.v. VR ketel
Een ketel kost zo'n 1500 (incl. BTW & montage)
Dit heb ik dan in 6 jaar terug verdient.

Wat denken jullie?
Ik denk dat je te kort door de bocht gaat. De EnviLine is een warmtepomp en deze zal alleen goed kunnen werken als je de zaken mbt isolatie en vloerverwarming eerst op orde brengt. Je hebt voor een warmtepomp een lage temperatuur verwarming (LTV) nodig en die zal er bij zo'n tochthok (no offence intended) niet inzitten. Vloerverwarming is bij uitstek een LTV verwarming, dus dat is inderdaad een uitstekende keuze.

Maar stel dat je een LTV verwarming in je huis inricht en vervolgens een warmtepomp neemt zonder te isoleren, zal je een enorme capaciteit warmtepomp nodig hebben om het warm te kunnen stoken en houden. En als je dan wel geisoleerd hebt (dus dak, muur en ramen. Vloerisolatie doe je gelijk met je vloerverwarming natuurlijk) zit je met een veel te zwaar bemeten warmtepomp.

Look behind you! A three headed monkey!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

MrScratch schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 15:09:
[...]

Maar stel dat je een LTV verwarming in je huis inricht en vervolgens een warmtepomp neemt zonder te isoleren, zal je een enorme capaciteit warmtepomp nodig hebben om het warm te kunnen stoken en houden. En als je dan wel geisoleerd hebt (dus dak, muur en ramen. Vloerisolatie doe je gelijk met je vloerverwarming natuurlijk) zit je met een veel te zwaar bemeten warmtepomp.
Bij ons is het dak zeker weten geïsoleerd, en rondom dubbel glas (afgezien van één deur naar de serre toe, geloof ik). Spouwmuur weet ik niet zeker, zal ik na moeten vragen.

In de winter stoken we gewoon apart bij met hout, maar is een 7,5kW warmtepomp voldoende in de lente/zomer/herfst? En hoeveel zouden we dan bij moeten verwarmen voor sanitair tapwater? 11kW is misschien veel maar dan hebben we capaciteit over om eventuele tochtgaten op te vangen.

Heet water hebben we in principe alleen in de keuken nodig, dus daar kan een naverwarmer gemonteerd worden, de douche/badkamer kan met warm water weg komen, zou ik zelf denken. Uiteraard met anti-legionella in de buffertank.

Iemand trouwens al eens nagedacht over verwarmen/koelen van boven, in plaats van van onder? Het plafond aanpakken is voor ons een stuk beter te doen dan vloeren open te moeten breken/frezen, en de plafonds moesten we toch al doen.

Schijnt ook een stuk effectiever te zijn als je je warmtepomp ook wil gebruiken om te koelen in de zomer.

http://www.solid-air.nl/klimaatplafonds

[ Voor 18% gewijzigd door Stoney3K op 25-06-2015 19:33 ]

• bbn_ldp
koevlaas2 schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 14:21:
[...]

De Michl warmtepomp (9 Kw) die ik besteld heb kost een stuk minder, maar heeft dan nog geen buffervat.
Qua prestaties doen ze niet veel voor elkaar onder als ik het zo met een eerste oog bekijk.
Kan de michl ook koelen? Het huis krijgt de volgende rc waarden.
Vloer rc5, muren en dak rc10. Ltv vloerverwarming op bg en verdieping.
K-vision zero energie ramen U 0, 8. WTW-D en wtw water.

• koevlaas2
bbn_ldp schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 20:31:
[...]

Kan de michl ook koelen? Het huis krijgt de volgende rc waarden.
Vloer rc5, muren en dak rc10. Ltv vloerverwarming op bg en verdieping.
K-vision zero energie ramen U 0, 8. WTW-D en wtw water.
Ja, de Michl iwps-9d kan ook koelen.
Kijk maar op www.michl-waermepumpen.de en dan shop > inverter warmtepompen
PM je email adres even dan stuur ik je de engelse handleiding.

[ Voor 6% gewijzigd door koevlaas2 op 26-06-2015 11:15 ]

• liquid_ice
Weet iemand hoe de ventilatie WTW warmtepompen presteren met koudere lucht?

Stel dat die met 10-graden lucht nog steeds een COP hebben waardoor het interessant is om ze te gebruiken, dan kan je ook buitenlucht gaan aanzuigen toch.

• charops
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-09 11:59
koevlaas2 schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 10:51:
[...]

Heb je misschien een wat uitgebreider gebruikerservaringsverhaal ? De Michl's zijn hier al vaker besproken maar er waren nogal wat opmerkingen en bedenkingen erbij. Kan je wat meer vertellen over verbruik, geluidsproductie, 'tweakbaarheid'etc ? :)

life is like clicking -yes- to everything, you never know what you gonna get

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

charops schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 23:56:
[...]

Heb je misschien een wat uitgebreider gebruikerservaringsverhaal ? De Michl's zijn hier al vaker besproken maar er waren nogal wat opmerkingen en bedenkingen erbij. Kan je wat meer vertellen over verbruik, geluidsproductie, 'tweakbaarheid'etc ? :)
Ja wil ik ook wel weten, maar diegene die er 1 heeft hier reageert niet op pm helaas.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:29
Hoezo is dat veel te duur dan? 12K, of 20K euro is een hoop geld. Zonder meer. De meeste mensen geven het echter ook uit aan een badkamer, of een uitbouw van 3 meter tijdens de bouw. Die zaken leveren enkel luxe en daarmee woongenot, terwijl energie neutraal bouwen zowel milieu winst als financiële winst oplevert, naast een goed gevoel en vaak ook extra woongenot.

Stel je bespaard 200 euro per maand, dus 2400 euro per jaar, aan energie kosten. Dan verdien je de investering terug in ongeveer 20000/2400 = +-9 jaar.

Op dit moment betalen wij 0 euro per maand aan kosten voor energie. _/-\o_

• AUijtdehaag
  • Niet online
TLer schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 14:05:
[...]
Hoezo is dat veel te duur dan?
Ik vind ruim 12000 euro exl btw te duur voor een enkel een l/w warmtepomp.
Daar ging de discussie om: https://static.dyp.im/PFH...51fa79969f2267507b3e2.png

Ik zeg niet dat alles erop en der aan te duur is.
Ik zit nu ook rond de 12.000 euro.
Maar dat is l/w warmtepomp, zonnepanelen, rvs buffervat, vloerverwarming, douchewtw, inductiekookplaat, quooker, en alles zelf gedaan.
En volgend jaar geld terug van vandebron en meer kwh teruggeleverd dan verbruikt.
Mijn "abbonementsgeld" bij vdb .is nu 5 euro pm. Die krijg ik vast nog terug.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-06-2015 14:25 ]

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:29
AUijtdehaag schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 14:23:
[...]

Daar ging de discussie om: https://static.dyp.im/PFH...51fa79969f2267507b3e2.png

Maar dat is l/w warmtepomp, zonnepanelen, rvs buffervat, vloerverwarming, douchewtw, inductiekookplaat, quooker, en alles zelf gedaan.
En volgend jaar geld terug van vandebron en meer kwh teruggeleverd dan verbruikt.
Dan heb ik verkeerd gelezen :o goed bezig dus.

• bbn_ldp
[...]

Vergeleken met wat hier bij zit is hij idd te duur: http://www.greenigloo.nl/all-in-one-eco4.html

• bbn_ldp
[...]

Welke combinatie heb jij dan draaien voor dat geld?

• bbn_ldp
koevlaas2 schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 10:51:
[...]

Ik heb je als het goed gegaan is een pm gestuurd, en ben tevens benieuwd naar jou ervaringen.

• koevlaas2
charops schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 23:56:
[...]

Ik heb het apparaat nog niet, maar wel besteld.
Ik hoop 'm in September geleverd te krijgen.
Volgend jaar kan ik er dan meer over vertellen, ben zelf ook erg benieuwd.

• charops
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-09 11:59
Hou ons op de hoogte zou ik zeggen :p

life is like clicking -yes- to everything, you never know what you gonna get

• Cor-Jan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-04 10:27
Ik zit er zwaar over na te denken om ook een warmtepomp (elga oid) te plaatsen om de gas rekening te drukken. De plaatsing van het toestel in de kruipruimte zoals EricPVT (per ongeluk als ik het goed begrijp) heeft, lijkt mij de meest ideale oplossing (qua warmte dan, want ook mijn CV ruimte is meer dan warm genoeg).

Zijn er op het forum meer mensen die deze keuze gemaakt hebben ? Hoe is dit bevallen ? Geen problemen met vocht oid ? Ik begrijp dat het meer werk is (door de vloer heen boren etc), maar door het opwarmen van de kruipruimte zou je veel minder warmte verlies moeten hebben van je vloer. Dus dit zou ook exrta rendament en extra comfort opleveren.

Het kan natuurlijk ook wat lastiger zijn met plaatsen / onderhouden etc etc en je moet natuurlijk wel ca 60 cm oid aan ruimte tussen de vloer en de bodem hebben en zeker weten dat er geen water in komt.

[ Voor 0% gewijzigd door Cor-Jan op 29-06-2015 22:30 . Reden: typo ]

21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP

• koevlaas2
Cor-Jan schreef op maandag 29 juni 2015 @ 22:29:
Ik zit er zwaar over na te denken om ook een warmtepomp (elga oid) te plaatsen om de gas rekening te drukken. De plaatsing van het toestel in de kruipruimte zoals EricPVT (per ongeluk als ik het goed begrijp) heeft, lijkt mij de meest ideale oplossing (qua warmte dan, want ook mijn CV ruimte is meer dan warm genoeg).

Zijn er op het forum meer mensen die deze keuze gemaakt hebben ? Hoe is dit bevallen ? Geen problemen met vocht oid ? Ik begrijp dat het meer werk is (door de vloer heen boren etc), maar door het opwarmen van de kruipruimte zou je veel minder warmte verlies moeten hebben van je vloer. Dus dit zou ook exrta rendament en extra comfort opleveren.

Het kan natuurlijk ook wat lastiger zijn met plaatsen / onderhouden etc etc en je moet natuurlijk wel ca 60 cm oid aan ruimte tussen de vloer en de bodem hebben en zeker weten dat er geen water in komt.
Het apparaat is dermate klein dat deze beter ergens aan de muur kan hangen, kan je er ook makkelijk bij als er iets mee is.

• Q1Q
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-12-2024

Q1Q

Ik zit ook aan een Elga te denken. Ik heb stroom genoeg over.

Ik heb een vrij kleine ruimte waar de CV in zit. Er is wel ruimte voor aan de zij wand (deze is van gips maar hier kan kan ik hout tegen aanzetten. Alles zit dan wel dicht op elkaar.
Wordt de Elga erg warm?

Ik heb ook een CV afvoer pijp waar ook de lucht afzuiging omheen loopt. Zouden daar de slangen van de buiten unit doorheen mogen? (er zijn ook installateurs van zonnepanelen die daar de DC kabels door heen doen.

Ik zoek ook een ervaren Elga installateur in de buurt van Dordrecht.

Ik zie ook dat de Elga vernieuwd is, maar wat er veranderd is staat niet op de site!?
http://www.techneco.nl/ni...de_elga_volop_leverbaar_1

Elga met Toshiba / PV SMA5000TL21 (5520WP 15') & 21 (5900WP 10") / Ampera /Podpoint / Ratio lader/ 270L Atlantic boiler/ Daikin Airco

• Limojo
Gasschuif schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 00:41:
[...]

[afbeelding]
Vloerkoeling in de praktijk.

Even wat metingen dan:

Buitentemperatuur op dit moment nog 29,5 graden C.

Binnentemperatuur:

Begane grond 23 graden C.
Verdieping 23,5 graden C.

RL in huis 55%, buiten 44%.

Aanvoertemp. vloerverwarming: 16,1 graden C.
Retourtemperatuur vloerverwarming 21,2 graden C.
Stroomverbruik bronpomp vandaag ca. 6 kWh.

Ventilatiedebiet wtw 150 m3/h. warmtewisselaar aan (afkoelen inblaaslucht werkt ook)

Temperatuursensoren wtw unit:

Temp. buitenlucht 29 graden C.
Temp. inblaaslucht 23,5 graden C.
Temp. afzuiglucht 24 graden C.
Temp. afvoerlucht 27 graden C.

:) en straks kruip ik weer lekker onder het dekbed.

[ Voor 6% gewijzigd door Limojo op 01-07-2015 22:33 ]

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:50

Nhz

Limojo schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 22:23:
[...]

Ventilatiedebiet wtw 150 m3/h. warmtewisselaar aan (afkoelen inblaaslucht werkt ook)

Uit deze cijfers maak ik op dat je vooral koelt met lucht. Ik ben wel benieuwd wat er gebeurd als je je vloerverwarmingspomp een dag uitschakelt.

Enne...dekbed met 23,5 graden? Lakentje misschien... :P

Groetjes

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-11 13:42
Afgelopen weken de KS50 even op zijn teentjes getrapt :

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/TE2ePW5.png

Met deze buitentemperaturen (lees boven de 15 graden) is ook de 60 graden goed haalbaar.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/xpMKRbm.png

Na mijn vakantie gaat hij in de verkoop. Voor mijn nieuwe woning heb ik nu officieel de gas aansluiting "geannuleerd" >:) Ik ga voor de Daikin Altherma 4 kW.

De KS50 heeft van februari tot begin Juni gedraait
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/gkykZOB.png
Gas verbruik is aardig teruggelopen.. Ik kreeg zelfs nog € 350,-- terug van de energieleverancier... (En dat met een maand bedrag van € 50,--) 8)

[ Voor 30% gewijzigd door alberthakvoort op 02-07-2015 09:07 ]

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:39

mb1

[...]

Even wat metingen dan:

Binnentemperatuur:

Hier klopt iets niet Limojo!
De WTW unit kan nooit de inblaaslucht afkoelen tot onder de afzuiglucht temperatuur...
De delta T de woning in is 29-23,5=5,5 graden
Delta T de woning uit is 27-24=3 graden
Ik neem aan dat de afgezogen hoeveelheid gelijk is aan de ingeblazen hoeveelheid?
Zo ja dan maak je een meetfout van bijna 100%!
Ik zou de thermokoppels maar eens controleren!

• Gasschuif

Gasschuif

[...]

Even wat metingen dan:

Binnentemperatuur:

Ik begrijp je metingen niet

BG is 23 C en 55% : Dit gegeven levert 11,6 gr/kg lucht en DP=16,3

Buiten is 29,5 en 45% : 9,7 gr/kg lucht en DP=13,5

Er zijn twee mogelijkheden.

Of je hebt in huis een ontvochtigingsproces waar je zelf het bestaan niet van weet :+
Of je metingen kloppen niet 8)

Gasschuif is de trotse eigenaar van een al 40 jaar oude precisie Haenni natte en drogebol thermometer
afleesbaar op 0,2 C, en daarmee heeft ie al vele digitale metertjes naar het rijk der fabelen verwezen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Gasschuif op 02-07-2015 12:09 ]

• Oxellaar
  • Niet online
Zolang de oppervlakte temperatuur van de vloer niet onder het dauwpunt komt, dan is er niet veel aan de hand.
Uit de retour temperatuur blijkt dat hij daar nog lang niet is.

Mooi zo'n oude meter, maar een mollier diagram verteld nagenoeg hetzelfde toch?

• Gasschuif

Gasschuif

Oxellaar schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 15:15:
Zolang de oppervlakte temperatuur van de vloer niet onder het dauwpunt komt, dan is er niet veel aan de hand.
Uit de retour temperatuur blijkt dat hij daar nog lang niet is.

Mooi zo'n oude meter, maar een mollier diagram verteld nagenoeg hetzelfde toch?
Met zo'n mooie oude meter (kwik in glas, geijkt in laboratorium) kun je zeer precies meten, dat is vaak het probleem van digitale hoe duur ook. Goed meten is goed weten.

En inderdaad, de meetwaardes klop ik dan in mijn digitale psychometrische kaart op de PC:)

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-11 11:57
Vraagje aan de Elga bezitters:
Als de Elga in Low-power gaat (9 a 10w standby verbruik) wordt de buitentemperatuur niet meer ververst, zo lijkt.

Dit kan toeval zijn...Maar sinds vannacht 3 uur (ofzo) staat de buitentemp op 21 graden bij 10 W verbruik. Nu even de stroom eraf gehaald. Verbruik is dus nu weer 18.4 W, maar ik heb wél weer een actuele buitentemp.

[ Voor 3% gewijzigd door hansdegit op 02-07-2015 22:22 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Oxellaar
  • Niet online
Geen antwoord op je vraag, maar verbruikt de Elga 10W in stand-by?
Dat is wel erg veel en volgens ook flink meer dan wettelijk toegestaan.

• koevlaas2
De ELGA kent een hotstandby van 10 uur en dan zit je op 18,7 W, daarna 9,7 W (Bron: http://van.wijk.net:444 )

[ Voor 1% gewijzigd door koevlaas2 op 03-07-2015 10:59 . Reden: // in http vergeten ]

• hansdegit
Mijn vermoeden klopt. Na de hot-standby verandert de meting van de buitentemp niet meer.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• koevlaas2
hansdegit schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 11:44:
Mijn vermoeden klopt. Na de hot-standby verandert de meting van de buitentemp niet meer.
Verbeterpuntje voor de ELGA

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
hansdegit schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 22:16:
Vraagje aan de Elga bezitters:
Als de Elga in Low-power gaat (9 a 10w standby verbruik) wordt de buitentemperatuur niet meer ververst, zo lijkt.

Dit kan toeval zijn...Maar sinds vannacht 3 uur (ofzo) staat de buitentemp op 21 graden bij 10 W verbruik. Nu even de stroom eraf gehaald. Verbruik is dus nu weer 18.4 W, maar ik heb wél weer een actuele buitentemp.
Klopt. herkenbaar. Zodra die naar cold standby gaat veranderd de temperatuur buiten niet meer. Gisteren volgens de sensor 12.5 graden buiten terwijl het toch echt 35 graden was :)

• koevlaas2
Ik snuffelde wat door ebay.de en kwam airco's van Michl tegen, beloven een Seer van 6,1
Ik zal mijn contact bij Michl eens om wat meer informatie vragen (brochure/handleiding).

http://www.ebay.de/itm/Mi...in_77&hash=item2a51a11dba

Verwijderd

Oxellaar schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 23:16:
Geen antwoord op je vraag, maar verbruikt de Elga 10W in stand-by?
Dat is wel erg veel en volgens ook flink meer dan wettelijk toegestaan.
het was een koud voorjaar, er is daardoor toch best veel gasverbruik geweest
dat is wettelijk volledig toegestaan, gek eigenlijk he ? het saldeert ook al niet, en stoot uit.
een beetje internet router doet ook 20Watt
ik zie het probleem niet....de standby modus is instelbaar
powerdown is overigens 9,4 Wac,
mijn atag qsolar slurpt ook 18Wac standby
ik haal de winst elders, de gasketel en zuinigere apparaatjes.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2015 22:49 ]

• Oxellaar
  • Niet online
Je haalt weer een heleboel door elkaar naar mijn mening en praat in je eigen straatje, maar goed.
Snap niet dat jij je niet druk maakt om een onnodig verbruik van een apparaat wat niets aan het doen is.
Jouw Elga saldeert ook niet en kan ook op grijze stroom aangesloten worden en stoot dan wel uit..
Waar jij je winst uit haalt heeft niets met het sluipverbruik van een Elga bij iemand anders te maken.

• hansdegit
Mijn Bosch 35-HRC uit 2010 verbruikt 8W als -ie niets doet. Mag dat wel? Vind ik behoorlijk naar, dus die staat echt uit (lees: van de stroom af) wanneer de boiler > 40 graden is.

Ik heb echt geen flauw idee waar die Elga 18W voor nodig heeft. Ik vind het jammer, maar het wordt inderdaad ruimschoots gecompenseerd door het totaalplaatje (zuinige pomp, bijna geen gasverbruik)

Ik kan de Elga makkelijk stroomloos schakelen als ik zou willen, maar het aanschakelen gaat via zo'n vermaledijde soft key, dus dat zou niet goed werken. Bummer.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Sluipverbruik is net zoiets als het stationair laten draaien van de brandstofmotor bij het stoplicht: Het heeft geen enkel nut en is pure verspilling, hoe klein dan ook. Ik zou me daar aan storen, ondanks dat het op jaarbasis misschien niet eens zoveel is. 15 Watt (?) gemiddeld is 131 kWh per jaar. Zou bij mij overigens wel de COP met 0,7 omlaag gooien...

Wat mag en niet mag weet ik niet, maar 8 Watt voor een ketel uit 2010 vind ik wel veel. Dat moet toch zuiniger kunnen anno 2015 2010? (of het verbruik moet een functie hebben, dan vind ik het niet erg)

Verwijderd

wat hans zegt, de elga sluipt wat, maat over het jaar is het toch fors zuiniger door oa de pomp..
zonder het sluipen zou het nog zuiniger zijn, maar dat heeft geen nut, want die stroom moeten we weggeven in nederland.

@oxelaar, ik ben klant bij greenchoice, dus die stroom is echt groen he op zijn nederlands gewassen en geverfd.
Pagina: 1 ... 58 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.