Oxellaar schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 07:09:
[...]
Zo opmerkelijk is het niet. Voor ieder apparaat vind ik het een doodzonde als er een flink standby verbruik is. Nogmaals, ik val je Elga niet aan, alleen is het jammer dat hij een hoog standby verbruik heeft.
Mijn ketel(2008) verbruikt 3.5 watt in rust en dat is net acceptabel, voor de rest gaat er hier zoveel mogelijk uit.
Ik ga echt bewust met energie om en blijf dus lekker in mijn eigen straatje
En wat betreft Portugal, zo staat Nederland ook nog bomvol met oude koelingen.
/edit
elga(carrier) standby na bedrijf = 18,2 Wac voor 10 uur (in verwarm en koel modus)
elga sleep mode na 10 uur = 9,4 Wac
indien de koelfunctie word uitgezet daalt het sleep standby verbruik met nog 0,55Wac
je kan de elga ook uitzetten van mei tot oktober, maar ik weet niet of dit wel goed is voor de (warmte)pomp.
het is niet de elga die sluipt, het is de carrier buitenunit, er daar zijn er miljoenen van verkocht (oepsie)
als je de ac afkoppelt van de buitenunit, blijft er 1,44Wac over.
[/quote]
Die 0.55 en 1.44 zijn echt acceptabel, die andere twee waardes erg hoog.
Ik weet dat een Samsung DVM S in standby onder de 1W zit, dus moet Carrier dat zeker ook kunnen met een splitje.
ach is dat een ramp?
stel het is 20W.
20 X 24 x 365 /1000 = 175kWh per jaar.
maar met wat standby er bij lijkt het me sterk dat je snel boven de 100kwh uit komt per jaar.
zonde: ja, ramp, nee.
alternatief is alles verwarmen met elektrieche verwarming, maar met mijn 500m3 gas kom ik dan ongeveer op 500 x 8 = 4000kWh per jaar uit.
en zoveel extra kan ik niet opwekken met mijn dak.
een warmte pomp met een gemiddelde jaar cop (*) van ongeveer 2,5.
hoef ik maar 4000/2,5 + 100kWh sluipverbruik = 1700kWh.
en dat kan ik wel extra opwekken, daar heb ik wel de ruimte voor.
ik heb 3 jaar geleden 5000€ in pv gestopt (3850Wp), en nu had ik al zoveel winst dat ik 3000Wp hoge rendements panelen heb gescoord van de winst.
dus met een beetje geduld is het niet eens duur.
straks heb ik 5770Wp op dak en ga ik ruim in over productie.
(er gaan ook een paar panelen van mijn dak voor de zonneboiler.
ik weet nog niet zeker wat ik ga doen met de overige panelen.)
(*) gemiddelde jaar cop:
ook zo een leuk discussie puntje hier, en word net als sluipverbruik vaak verkeert begrepen en veel te moeilijk over gedaan hier.
als het buiten kouder word of droger bevat de lucht gewoon minder energie om over te kunnen pompen.
de cop daalt dan een stuk.
het gebruik van het apparaat blijft dan het zelfde gebruiken(+/-1200W) maar het aantal kW wat je huis in gaat daalt dan.
en helaas dat zijn precies de momenten dat je veel kW nodig hebt.
het gebruik van kW in huis gaat snel omhoog bij lage buiten temperaturen, terwijl de opbrengst uit warmtepomp(lucht/water) weer snel om laag gaat.
maar ook dit is niet zo een hele grote ramp, hoe vaak is het nu zo koud?
en al die andere momenten dat je wel een hoge cop haalt moet je er wel tegen over zetten, en dat zijn er veel.
dit word hier ook vaak weg gebagatelliseerd, terwijl het een heel belangrijk gegeven is, veel belangrijker als het sluipverbruik.
het bepaalt wel de grens of een elga krachtig genoeg is voor het huis.
persoonlijk: ik vind een elga maar een dom apparaat, gemaakt voor mensen die geen ruggengraat hebben.
hij behoor samen te kunnen werken met een gas ketel
dat noem ik een grote ontwerp fout, gewoon niet laf doen en een echte warmte pomp pakken met een elektrische extra verwarmings-mogelijkheid(meestal hangt die toch aan een eigen groep en die kun je gewoon uit zetten, en alleen aan zetten voor als het echt nodig is, als je dat zou willen).
het is dan wel iets duurder als een elga, maar je weet dan wel dat je gewoon heel het jaar je huis zeker warm hebt.
ik heb nog geen verwarmings-water ontdekt wat alleen maar door gas verwarmt kon worden

(maar goed dat weet jij ook allemaal wel, je weet meer van gas ketels als ik.)
dus gewoon een warmte pomp aansluiten op het systeem naast de gas ketel, en ze niet tegelijk aan zetten.
(dan weet jij wel hoe je dat moet doen met de brander voorwaarde input van je gas ketel

)
gewoon lol hebben met het spul, zo duur is het nu ook weer niet.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)