Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 105 Laatste
Acties:
  • 599.672 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ja dat doet het, al maak ik me toch een beetje zorgen over de verbruikte kWh van de Wp, daar nu een 550 op de teller vanaf oktober.
Vanaf februari maar weer hard terug draaien, ik ga al weer bijna in de plus. :'(

Afbeeldingslocatie: http://plaatjesdump.nl/upload/15b1024f3c83f3c3e6f55de1ea2f3627.jpg

Ik kom van 1280 m3 af.

[ Voor 21% gewijzigd door Rol-Co op 30-12-2014 21:21 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

mwah het comfort verhaal he, kWh gewoon omztten in m3 en alles is logisch
ik zit op 355kWh in december is dat nou zo erg ? NEE dus
het is windstroom uit de regio, en het was anders 45m3
45m3 ? fossiel...uit de gasrotonde, ik dacht het niet, dat heb ik nog nooit gehaald.
nu nog eerlijke beprijzing, of wel lekker salderen, maar ja, daar zijn jij en ik bij gebaat, dus dat feest duurt vast nog maar kort.

jammer is het wel heb je de techniek in handen, gaat EZ de typemachine herinvoeren en subsidieren.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 30-12-2014 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:52
Ik heb nu 150m3 gebruikt dit jaar met nog 1 dag te gaan.
En nog een 2100kw in de pocket.
Sta ook overigens op minder gas.
Ben toch wel blij met de ecolution.
Denk er over om een l/l warmte pomp erbij te nemen zodat c.v. helemaal weg kan.
En dan electrich koken krachtstroom licht al tot in de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 21:21

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik ben intussen ook de balans aan het opmaken van 2014.

De periode 18 maart t/m 30 december ( mindergas.nl )
  • 2010: 655m3
  • 2011: 467m3
  • 2012: 536m3
  • 2013: 575m3
  • 2014: 80m3
18 maart is de ELGA geinstalleerd.

WOW!

Edit:

En het verbruik van de ELGA dit jaar:
  • Maart 66kWh
  • April 92kWh
  • Mei 56kWh
  • Juni 9kWh
  • Juli 32kWh
  • Augustus 12kWh
  • September 6kWh
  • Oktober 60kWh
  • November 200kWh
  • December 348kWh

Totaal in de ELGA dit jaar: 884kWh

[ Voor 34% gewijzigd door mkleinman op 30-12-2014 22:07 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:08
hier ruim over de 2300kwh met de elga (sinds 16 januari). ben benieuwd. maar ook ca. 1100-1300m3 gas bespaard denk ik.. (op jaarbasis)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:14

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

mkleinman schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 21:57:
Ik ben intussen ook de balans aan het opmaken van 2014.

De periode 18 maart t/m 30 december ( mindergas.nl )
  • 2010: 655m3
  • 2011: 467m3
  • 2012: 536m3
  • 2013: 575m3
  • 2014: 80m3
18 maart is de ELGA geinstalleerd.

WOW!

Edit:

En het verbruik van de ELGA dit jaar:
  • Maart 66kWh
  • April 92kWh
  • Mei 56kWh
  • Juni 9kWh
  • Juli 32kWh
  • Augustus 12kWh
  • September 6kWh
  • Oktober 60kWh
  • November 200kWh
  • December 348kWh

Totaal in de ELGA dit jaar: 884kWh
Dus, even heel snel:
Je hebt dit jaar 65 euro besparing gerealiseerd met de elga?
En misschien 50 euro vanwege een lager capaciteits tarief?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:12
Ligt eraan of de kWh's van de zonnepanelen komen of niet. Als dat het geval is, dan is de besparing 0,65*495=320 euro.
(En 320-(884*0,22)=125 euro als de kWh's ingekocht zijn)
Hoe kom jij aan de 65 euro dan?

Denk wel dat de grootste klapper jan-half maart nog moet komen. Ben erg benieuwd naar de cijfers in de loop van maart.

[ Voor 15% gewijzigd door Niek_ op 31-12-2014 02:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nee teacher, gas is ongeveer 1 euro per m3 eindklant prijs bij een afname van 1000m3.
verder zit er aan gas een luchtje, anders dan een paar jaar eerder.
dat luchtje gaat niet weg door het alleen over geld te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-11-2024
De besparing bij Martin is niet in geld uit te drukken, en gelukkig doet hij dat zelf ook niet.
De besparing bij Martin komt ook door de hogere temperatuur en het hiermee samenhangend getal van graaddagen.
Verder is de situatie bij Martin totaal veranderd ivm een giga verbouwing welke hij dit jaar heeft uitgevoerd.

Dan rest mij nog jullie allemaal en prettige oudejaarsavond en een zonnig 2015 toe te wensen.

Nb. Ik heb afgelopen jaar genoten van dit forum ! :)

[ Voor 7% gewijzigd door Raolte op 31-12-2014 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-06 09:52

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Anoniem: 238103 schreef op woensdag 31 december 2014 @ 08:15:
nee teacher, gas is ongeveer 1 euro per m3 eindklant prijs bij een afname van 1000m3.
verder zit er aan gas een luchtje, anders dan een paar jaar eerder.
dat luchtje gaat niet weg door het alleen over geld te hebben.
Nee eric-pvt, 1000 kuub gas met 0 kWh kost nu in Nederland €524,66 bij de goedkoopste leverancier.

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

janesh schreef op woensdag 31 december 2014 @ 10:35:
[...]

Nee eric-pvt, 1000 kuub gas met 0 kWh kost nu in Nederland €524,66 bij de goedkoopste leverancier.
Ik denk dat je eens beter op je rekening moet kijken, zo ver mis zit eric niet.

Afbeeldingslocatie: http://plaatjesdump.nl/upload/de193f7326c6ff00923f3c0a9ff8c5f1.jpg

Onderaan de streep toch bijna een euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ik zie eric-pvt en mkleinman nog niet zo snel hun gasaansluiting de deur uit doen ;) Het vaste tarief blijft dan dus behouden, ongeacht verbruik. Je hebt dan alleen invloed op het variabele tarief. Variabel zit rond de 63 cent zover ik weet.

[Edit]
Of 65 cent zoals in jou plaatje staat.

[ Voor 34% gewijzigd door Dre op 31-12-2014 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-06 09:52

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Ik kijk gewoon op gaslicht.com of easyswitch.nl, daar kost 1000 m3 bovengenoemd bedrag bij de goedkoopste leverancier.
Met stroom aansluiting. :)

[ Voor 10% gewijzigd door janesh op 31-12-2014 11:01 ]

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Raolte schreef op woensdag 31 december 2014 @ 10:18:
De besparing bij Martin is niet in geld uit te drukken, en gelukkig doet hij dat zelf ook niet.
De besparing bij Martin komt ook door de hogere temperatuur en het hiermee samenhangend getal van graaddagen.
Verder is de situatie bij Martin totaal veranderd ivm een giga verbouwing welke hij dit jaar heeft uitgevoerd.
Dus als ik het goed begrijp minder graaddagen, een giga (isolatie) verbouwing en dan 495 m3 (circa 3960 kWh) versus 884 kWh met de warmtepomp. Ik vraag me dan wel af hoe hoog het verbruik geweest zou zijn, in graaddagen, zonder verbouwing :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dre schreef op woensdag 31 december 2014 @ 11:02:
[...]

Dus als ik het goed begrijp minder graaddagen, een giga (isolatie) verbouwing en dan 495 m3 (circa 3960 kWh) versus 884 kWh met de warmtepomp. Ik vraag me dan wel af hoe hoog het verbruik geweest zou zijn, in graaddagen, zonder verbouwing :S
Waarschijnlijk ook een hele comfort boost in huis wat dan gemakshalve niet meegerekend word bij jou. Dat het financieel niet uit kan is al even bekend, of je moet een hele klap gas besparen, maar van 600 naar 100 cuub gaat dat nooit.

Dus dan blijft over:

Meer comfort (hier wel tenminste)
Geen gasverbruik, of weinig
Voldoening van je werk
Klein financieel voordeel

Tja, niet iedereen doet het voor de knaken Dre, dat heb je nu toch inmiddels wel begrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwollie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-02 11:33
Balans 2014.

Geheel jaar in totaal 28m3 gas verbruikt (voor het koken.)

Verbruik HP Coolcube dit jaar met de thermostaat op begane grond op 22 graden
Jan 99 kWh
Feb 101 kWh
Maart 58 kWh
April 10 kWh
Mei 4 kWh
Juni 0,5 kWh
Juli 1 kWh
Augustus 6 kWh
September 6 kWh
Oktober 40 kWh
November 107 kWh
December 170 kWh

Totaal in de Coolcube dit jaar ongeveer 600 kWh

En het verbruik van de Stiebel warmtepompboiler ongeveer 300 kWh

en nog ca 530 kWh over............Geweldig!

afrekening Nuon afgelopen November was 11,- voor het hele jaar. Prachtig!.

Beide warmtepompen draaien momenteel en toch nog terugleveren gewoon omdat de zon schijnt.

Daarnaast wordt de luchttoevoer door de panelen voorverwarmt voor de HP Cool cube om een beter rendement te behalen. Super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 645942

Ben mij nu een tijdje aan het inlezen op Gathering en andere fora over WP-pompen omdat wij ook wat stroom in het overschot hebben zitten en liefst totaal van het gas willen.

Ik lees hier veel dingen over de Elga en mensen zijn hier laaiend enthousiast over hun eigen projecten, maar lees toch matige posts tussendoor van mensen die de Elga als "standaard" oplossing toegepast hebben.

Ook lees ik dat er vanaf 2016 een beperking komt op R410A en daarmee de verkrijgbaarheid lastiger en zo goed als zeker ook duurder wordt. Dan vraag ik mij af; hebben R410A systemen nog wel toekomst in NL ? Ook las ik (dacht in zelfbouw project post) dat iemand een behoorlijke hoeveelheid R410A verloren was met een daarbij behorende GW waarde van 1900 kg Co2. Als ik dan lees dat iemand een halve kilo R410A kwijt is, dan staat dat gelijk aan >4000m3 gas.... Wat voor velen hier equivalent is aan 5-10 jaar stoken is.

Ik snap dat het hier om het affikken gaat, maar ik vind het toch behoorlijk discutabel tov het milieu.

Ik lees ook veel belovende zaken over R744(Co2), maar het lijkt buiten Japan nog zeer slecht verkrijgbaar.
Co2 systemen zouden tot -10 een COP van >=3 halen met een eind temp >=65c en daarmee voorkomen dat CV installaties omgebouwd moeten worden naar LTV.

Is er hier iemand met R744 ervaring die hij kan en wil delen omtrent affikken en de voordelen/nadelen ervan tov R410A?

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 645942 op 31-12-2014 12:44 . Reden: tipo fiksen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:14
Ik lees hier al een poosje mee in dit topic en een WP lijkt mij ook wel wat. Mijn vriendin en ik hebben net een huis gekocht waarin o.a. de gehele CV vernieuwd dient te worden.

Nu is het budget natuurlijk niet ontoereikend, maar zonnepanelen (8x 285wp) komen sowieso, deze worden geplaatst op het platte dak van de garage/carport. Het dak van het huis zelf blijft volledig vrij en staat op Zuid/Zuid-oost.

Het mooiste zou zijn naast de set panelen dat zeker is (wat ook zou passen op het dak van 6x5m):
• zonneboiler met iets van 30 heatpipes met 200/300L boiler
• Elga warmtepomp
• 6x 285wp zonnepanelen erbij (3990wp totaal)

Maar dit gaat zo goed als zeker economisch niet haalbaar zijn, dus ik vraag mij af: Wat als alleen een warmtepomp aangeschaft wordt zonder zonneboiler? Heeft dit nog veel profijt? Want een zonneboiler zal zeker helpen, die warmte de boiler op en in (koudere) bewolkte dagen zou de Elga mee kunnen helpen.

Ik heb mooie resultaten gezien met een compleet pakket (WP + boiler), maar hoeveel nut heeft het om te investeren in alleen een warmtepomp? Of schiet het pas echt op met een zonneboiler?

ps huis informatie: tussenwoning uit 1969 met HR++ beglazing, simpele dakisolatie en komt vloerverwarming op de beneden verdieping.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
zwollie schreef op woensdag 31 december 2014 @ 11:29:
Balans 2014.

Geheel jaar in totaal 28m3 gas verbruikt (voor het koken.)

Verbruik HP Coolcube dit jaar met de thermostaat op begane grond op 22 graden
Jan 99 kWh
Feb 101 kWh
Maart 58 kWh
April 10 kWh
Mei 4 kWh
Juni 0,5 kWh
Juli 1 kWh
Augustus 6 kWh
September 6 kWh
Oktober 40 kWh
November 107 kWh
December 170 kWh

Totaal in de Coolcube dit jaar ongeveer 600 kWh

En het verbruik van de Stiebel warmtepompboiler ongeveer 300 kWh

en nog ca 530 kWh over............Geweldig!

afrekening Nuon afgelopen November was 11,- voor het hele jaar. Prachtig!.

Beide warmtepompen draaien momenteel en toch nog terugleveren gewoon omdat de zon schijnt.

Daarnaast wordt de luchttoevoer door de panelen voorverwarmt voor de HP Cool cube om een beter rendement te behalen. Super!
Zwollie,

heb jij ook een HP Coolcube + cv combinatie van daalderop? Hier draait ook een HP Coolcube maar die verbruikt op dit moment ook gewoon gas? Draait bij jouw alleen de warmtepomp om de vloerverwarming? te verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:23

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

PASware schreef op woensdag 31 december 2014 @ 12:07:
Ik lees hier al een poosje mee in dit topic en een WP lijkt mij ook wel wat. Mijn vriendin en ik hebben net een huis gekocht waarin o.a. de gehele CV vernieuwd dient te worden.

Nu is het budget natuurlijk niet ontoereikend, maar zonnepanelen (8x 285wp) komen sowieso, deze worden geplaatst op het platte dak van de garage/carport. Het dak van het huis zelf blijft volledig vrij en staat op Zuid/Zuid-oost.

Het mooiste zou zijn naast de set panelen dat zeker is (wat ook zou passen op het dak van 6x5m):
• zonneboiler met iets van 30 heatpipes met 200/300L boiler
• Elga warmtepomp
• 6x 285wp zonnepanelen erbij (3990wp totaal)

Maar dit gaat zo goed als zeker economisch niet haalbaar zijn, dus ik vraag mij af: Wat als alleen een warmtepomp aangeschaft wordt zonder zonneboiler? Heeft dit nog veel profijt? Want een zonneboiler zal zeker helpen, die warmte de boiler op en in (koudere) bewolkte dagen zou de Elga mee kunnen helpen.

Ik heb mooie resultaten gezien met een compleet pakket (WP + boiler), maar hoeveel nut heeft het om te investeren in alleen een warmtepomp? Of schiet het pas echt op met een zonneboiler?

ps huis informatie: tussenwoning uit 1969 met HR++ beglazing, simpele dakisolatie en komt vloerverwarming op de beneden verdieping.
Ik denk dat isoleren, isoleren en had ik isoleren al genoemd :+ , je eerste prio's zijn.
Met de besparing die je daarmee op de energierekening behaald kun je alle andere klussen in de komende jaren fluitend doen door de financiële ruimte die je dan krijgt. Daarbij heeft passieve maatregelen (bijvoorbeeld isolatie) de beste terugverdien tijd (als je daar aan doet).

Heeft het huis al spouwmuur isolatie (steenwol/suplafil o.i.d.)?
Is het met een kruipruimte? Is deze al geïsoleerd? Vloer op het zand gestort zou ik ieder geval nu nooit vloerverwarming doen.

Als de verwarmingsinstallatie toch moet worden vervangen (ik lees dan ook radiatoren), plaats dan gelijk LTV verwarming (berekend op max 35 graden). Ben je gelijk klaar voor warmtepomp/zonneboiler systeem.

Succes met het bedenken wat je allemaal in je nieuwe woning wilt/kan doen.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
ollie1965 schreef op woensdag 31 december 2014 @ 12:22:
[...]

Ik denk dat isoleren, isoleren en had ik isoleren al genoemd :+ , je eerste prio's zijn.
Met de besparing die je daarmee op de energierekening behaald kun je alle andere klussen in de komende jaren fluitend doen door de financiële ruimte die je dan krijgt. Daarbij heeft passieve maatregelen (bijvoorbeeld isolatie) de beste terugverdien tijd (als je daar aan doet).

Heeft het huis al spouwmuur isolatie (steenwol/suplafil o.i.d.)?
Is het met een kruipruimte? Is deze al geïsoleerd? Vloer op het zand gestort zou ik ieder geval nu nooit vloerverwarming doen.

Als de verwarmingsinstallatie toch moet worden vervangen (ik lees dan ook radiatoren), plaats dan gelijk LTV verwarming (berekend op max 35 graden). Ben je gelijk klaar voor warmtepomp/zonneboiler systeem.

Succes met het bedenken wat je allemaal in je nieuwe woning wilt/kan doen.
Isoleren zal sowieso een hogere prioriteit krijgen, hoe het zit met de spouwmuur weet ik niet er zit enorm veel glas in en de grootste stukken buitenmuur bestaat uit een soort metalen plaat. Dat is dus makkelijker af te halen en te controleren hoe het staat met de isolatie. Ik wil het liefste ook nog wat extra isolatie toevoegen binnen dmv voorzet wandjes.
Kruipruimte is er, en die is vrij hoog, dus er kan een mooi dik pak EPS tegen de betonvloer aangeplakt worden.
LTV wil ik denk ik gaan toepassen, maar dan moeten inderdaad alle radiatoren vervangen worden, even kijken of dat geldtechnisch al snel te behalen is, want het is natuurlijk wel iets waar vanaf begin rekening mee gehouden dient te worden. LTV radiatoren zijn volgens mij stukken duurder, kunnen dan grotere radiatoren ook? Lijkt me wel toch? Icm met extra isolatie zal het alleen maar makkelijker worden.

Sinds ik hier in dit forum gedeelte meelees wordt ik steeds meer besmet met het virus ( 8)7 ) en nu we een huis hebben gekocht kan het in de praktijk worden gebracht.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-06 19:16
Mooi resultaat. Een WP zet echt zoden aan de dijk. Ik ben een tijd uit de running geweest omdat ik in de mantelzorg voor mijn moeder actief was. In middels heb ik wel een warmtemeter uit China laten overkomen om aan te sluiten op een toekomstige WP die ik ga installeren.

Ik heb deze 3/4" ultrasonic thermal energy meter ingebouwd in mijn CV installatie om uit te testen. Het ding werkt goed, tot nu toe (5 maanden) aan kWh warmte komen overeen met het gasverbruik van de HR ketel. Het voordeel van deze meter is dat hij geen waterweerstand heeft en het circuit niet verstoort. Het is dus een flowmeter met 2 temperatuur sensoren op aanvoer en retour: Q= massastroom.c. (Ta-Tr) en het computertje integreert over een langere periode en rekent in kWh thermische energie geleverd door de WP aan de CV installatie.

Als ik deze meter samen met een kWh meter voor elektriciteit inbouw in het WP-circuit kan ik de momentane COP maar ook de SCOP bepalen. De energiebesparing kan ik dan exact terugrekenen in m3 aardgas. Bovendien zit er een M-bus aansluiting op waarmee verbinding kan worden gemaakt met het netwerk.

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7553/16153870401_b05c68d386_s.jpg

De bestelling was niet eenvoudig. Het Chinese bedrijf vroeg hoeveel 1000 ik wilde bestellen en daarna deed de ING bank nog een partijtje moeilijk. Duidelijk gemaakt dat het om een proef exemplaar ging. Er is voor $85 een proefexemplaar geleverd. Ik denk dat dit ding normaal geleverd rond de 120 Euro gaat kosten.
Gezien de investering zou eigenlijk iedere WP standaard zo'n ding ingebouwd moeten hebben om controle te houden over de performance net als bij de PV -panelen.
Als ik met mijn WP project start zal ik het inbouwschema laten zien en uiteraard de resultaten.
Hoe krijg ik die foto groter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-06 19:16
Een grotere foto
Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8683/15969704359_a5ddc47242_z.jpg

De af te lezen 6515 kWh warmte komt overeen met c.a 600 m3 aardgas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rol-Co schreef op woensdag 31 december 2014 @ 11:24:
[...]
Tja, niet iedereen doet het voor de knaken Dre, dat heb je nu toch inmiddels wel begrepen?
zolang dre geen zorg draagt voor een gezin (elke ruimte warm) of mantelzorg voor een zieke, 24x7
verondersteld hij dat het goed is dat gas, en goedkoop ook.
daarom dre, een gelukkig 2015 met veel vlammetjes rook en goedkoop gas
en als gas meedaalt met de olie, ja dre, dan doe ik lekker goedkoop met je mee, maar dat gaat niet gebeuren, de gasopslag en rotonde moet nog effe betaald worden.
;w vooringenomenheid is onduurzaam, en wat is duurzaam ? dat verschilt per huisnummer

en bedankt rolco, een kuubje is een euro, en 8 kWh na saldering is ~60 cent.
van 8 kWh maak ik 40 kWh en dat zit niet in een kuubje gas, dre haalt er maar ... 8 kWh uit, of nog minder.
koppie coppie gebruiken mensen.

@zwollie dat zijn mooie cijfers, de coolcube is een erg mooi ding, ik had 48 euro @maandbedrag 0,00 euro, en stroom niet exact doorgegeven gesaldeert op 0 en 2200kWh in reserve.
stel je voor, mijn buurman doet nu 340 euro.... hoor je me dre het verschilt per huisnummer

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 31-12-2014 20:18 . Reden: kamp was net op tijd met ontkoppelen van olie en gas ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Iedereen het beste gezond energie jaar :D
@zwollie mooie cijfers.
Coolcube ook erg leuk ding.
C.v. bedrijf dus niet actief geweest ervan?
En de aanzuiging onder de panelen te plaatsen is idd slim.

Mijn verbruik voor 2014 is.
Gas 155m3 incl. koken.
Electra verbruik 1697kw
Electra terug geleverd 3806kw
KW nog over 2109kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-06 20:44
voor de HP (cool) Cube eigenaren... welke specifieke versie hebben jullie? en wat gaf de doorslag voor deze (Specifieke) versie? gebruiken jullie deze ook om te koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 645942 schreef op woensdag 31 december 2014 @ 11:41:
Ben mij nu een tijdje aan het inlezen op Gathering en andere fora over WP-pompen omdat wij ook wat stroom in het overschot hebben zitten en liefst totaal van het gas willen.

Ik lees hier veel dingen over de Elga en mensen zijn hier laaiend enthousiast over hun eigen projecten, maar lees toch matige posts tussendoor van mensen die de Elga als "standaard" oplossing toegepast hebben.

Ook lees ik dat er vanaf 2016 een beperking komt op R410A en daarmee de verkrijgbaarheid lastiger en zo goed als zeker ook duurder wordt. Dan vraag ik mij af; hebben R410A systemen nog wel toekomst in NL ? Ook las ik (dacht in zelfbouw project post) dat iemand een behoorlijke hoeveelheid R410A verloren was met een daarbij behorende GW waarde van 1900 kg Co2. Als ik dan lees dat iemand een halve kilo R410A kwijt is, dan staat dat gelijk aan >4000m3 gas.... Wat voor velen hier equivalent is aan 5-10 jaar stoken is.

Ik snap dat het hier om het affikken gaat, maar ik vind het toch behoorlijk discutabel tov het milieu.

Ik lees ook veel belovende zaken over R744(Co2), maar het lijkt buiten Japan nog zeer slecht verkrijgbaar.
Co2 systemen zouden tot -10 een COP van >=3 halen met een eind temp >=65c en daarmee voorkomen dat CV installaties omgebouwd moeten worden naar LTV.

Is er hier iemand met R744 ervaring die hij kan en wil delen omtrent affikken en de voordelen/nadelen ervan tov R410A?
Geen CO2 ervaring aanwezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe

volgens mij is er de nodige ontwikkeling gaande, bijvoorbeeld Daikin is bezig met een transitie naar R32. zie: http://www.slideshare.net...stallation-design-aspects

Acties:
  • 0 Henk 'm!

R32 lijkt in Japan er niet echt doorheen te komen en vooral omdat daar ecocute met r744 als leidende technologie wordt gezien. Kan zo snel even niet vinden wat de temperatuur karakteristieke van r32 maar r744 zou zeer geschikt zijn voor hogere temperatuur systemen en koudere klimaten. Volgens mij is r744 dan zeer geschikt om mee af te fikken. Overigens is r32 in lichte mate ontvlambaar en r744 totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:23

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

PASware schreef op woensdag 31 december 2014 @ 13:16:
[...]

LTV wil ik denk ik gaan toepassen, maar dan moeten inderdaad alle radiatoren vervangen worden, even kijken of dat geldtechnisch al snel te behalen is, want het is natuurlijk wel iets waar vanaf begin rekening mee gehouden dient te worden. LTV radiatoren zijn volgens mij stukken duurder, kunnen dan grotere radiatoren ook? Lijkt me wel toch? Icm met extra isolatie zal het alleen maar makkelijker worden.

Sinds ik hier in dit forum gedeelte meelees wordt ik steeds meer besmet met het virus ( 8)7 ) en nu we een huis hebben gekocht kan het in de praktijk worden gebracht.
LTV zal je wel "aan" moeten als je aan een warmtepomp denkt, want een goede COP haal je alleen tot 45 graden watertemp. Daarboven stort de COP meestal in (enkele uitzonderingen).
En bij 45 graden watertemp voor radiatoren is de opbrengst behoorlijk veel lager (en dan is het nog maar de vraag of het in jullie situatie "warm" wordt).
Ja, het is duurder maar kosten gaan voor de ......

Maar convectoren enz is meer voor een ander topic.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
...
Ook lees ik dat er vanaf 2016 een beperking komt op R410A en daarmee de verkrijgbaarheid lastiger en zo goed als zeker ook duurder wordt. Dan vraag ik mij af; hebben R410A systemen nog wel toekomst in NL ?
De lucht/lucht warmtepomp/airco Daikin Ururu Sarara heeft R32 aan boord en is dus voorbereid op de strenger wordende regels, zie dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
ollie1965 schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 23:00:
[...]

LTV zal je wel "aan" moeten als je aan een warmtepomp denkt, want een goede COP haal je alleen tot 45 graden watertemp. Daarboven stort de COP meestal in (enkele uitzonderingen).
En bij 45 graden watertemp voor radiatoren is de opbrengst behoorlijk veel lager (en dan is het nog maar de vraag of het in jullie situatie "warm" wordt).
Ja, het is duurder maar kosten gaan voor de ......

Maar convectoren enz is meer voor een ander topic.
dat dacht ik al wel, helaas. Sowieso gaat dit jaar nog niet lukken om een WP (en misschien een zonneboiler erbij) te plaatsen, verbouwing gaat voor, maar gaat in de toekomst wel komen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ZuinigeRijder schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 23:14:
[...]

De lucht/lucht warmtepomp/airco Daikin Ururu Sarara heeft R32 aan boord en is dus voorbereid op de strenger wordende regels, zie dit topic.
R32 is inderdaad milieuvriendelijker, in lichte mate ontvlambaar en nog steeds een gwp van bijna 700 staat een kilo van dat spul gelijk aan 1600m3 gas stoken. Dat is voor ons 3 jaar gas stoken en naarmate WP's ouder worden, de meer koelmiddel ze gaan lekken door trillingen en corrosie.

Affikken ok, maar dan het liefst wel met een zo milieuvriendelijk gas dat te krijgen is.

Vind toch bijzonder dat R410a überhaupt wordt gezien als een milieuvriendelijk manier van affikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-06 17:25

Aad

Het is hier boven de 7 graden gekomen vanmorgen, toch gaat mijn ELGA niet aan. Hoe kan ik de sensor verwarmen om de ELGA wel aan de praat te krijgen en waar zit die sensor op de carrier ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Anoniem: 645942 schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 09:23:
[...]

R32 is inderdaad milieuvriendelijker, in lichte mate ontvlambaar en nog steeds een gwp van bijna 700 staat een kilo van dat spul gelijk aan 1600m3 gas stoken. Dat is voor ons 3 jaar gas stoken en naarmate WP's ouder worden, de meer koelmiddel ze gaan lekken door trillingen en corrosie.

Affikken ok, maar dan het liefst wel met een zo milieuvriendelijk gas dat te krijgen is.

Vind toch bijzonder dat R410a überhaupt wordt gezien als een milieuvriendelijk manier van affikken.
Ga jij er van uit dat het gaat lekken dan? Als ik een unit koop mag ik verwachten dat dit op een verantwoorde manier gebouwd is en geen koelmiddel gaat lekken.
Als je je daar zo'n zorgen om maakt koop je een snuffelaar bij en loop je de warmtepomp elke week langs.
Of the good old fles met zeepsop :)
Het is al flink aan het veranderen in die wereld met de koelmiddelen, 410A is ook al een vervanger van een slechtere en zo zijn er meer. Persoonlijk vind ik dat je wat overdrijft hier in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ga er idd vanuit dat als ik een WP koop voor 15 jaar, dat de installatie in die 15 jaar minimaal 1 keer zijn gas kwijt zal raken. Dat kan dan gebeuren door trillingen met haarscheurtjes als gevolg persleidingen, corrosie, slecht aangelegde koppeling (knel en/of soldeer). Dat gas kwijtraken kan bijv. gebeuren als 5% per jaar verlies of een leiding die ineens barst.

Als er dan 700gr vrijkomt, dan staat dat gelijk aan 1600kg co2 en dat staat weer gelijk aan 4000m3 gas en wij verbruiken nu ong 650m3 per jaar. Dat is ruim 6 jaar gas verbruik.

Alle split units hebben te maken met koppelingen en dat is in 99% mensen werk en waar gewerkt wordt, worden vaute gemaakt.

R410a zal zeker milieuvriendelijker zijn dan oudere middelen, maar het kan altijd beter, dus dat het beter is dan vroeger, dat is imho geen excuus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
FreeMar heeft wel degelijk een punt, ik denk dat je zult schrikken als je wist hoeveel van dat spul weglekt op jaarbasis.
Zeker omdat er veel kleine installaties, onder de 3kg, dus zonder enig toezicht of onderhoud, bij gekomen zijn. De inhoud van die machines komt in veel gevallen vroeg of laat in de open lucht terecht, niemand die er op let. Ze draaien door tot er een lekkage is, of een ander mankement natuurlijk.
Ikzelf denk ook dat het "groene" van de warmtepomp iets overdreven is kijkend naar de uitstoot van koudemiddelen.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dat een warmtepomp groen is zal je me nooit horen zeggen, het is een alternatieve verwarming voor mij om van het gas af te komen, die heb ik niet in de hand, de elektriciteit wel....niet mee en niet minder.

Maar waarom kijken we bij een wp ineens zwaar naar het gas en bij de koelkast horen we niets, die worden ook niet onderhouden, zelfde voor de standaard airco in je auto, dus nu de wp wat in opmars is hier en daar is dat de boeman omdat die kan lekken? Beetje vreemd

De zelf aansluit setjes zijn er al even hoor, die airco's kon je 10 jaar geleden al kopen voor 350,- , nu is het een warmtepomp en kost hij gelijk 1000,-
Maar zoals ik al schreef dus, een overdreven reactie over dat koelmiddel, maar het staat iedereen vrij om een zo goed mogelijk middel voor het milieu in zijn systeem te kopen, al wil dat niet zeggen dat dit over 3 jaar nog zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
HiBe schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 15:49:
voor de HP (cool) Cube eigenaren... welke specifieke versie hebben jullie? en wat gaf de doorslag voor deze (Specifieke) versie? gebruiken jullie deze ook om te koelen?
Wij hebben Een HP Cube, niet specifiek voor gekozen. Deze ketel werd ingevoerd in de EPC berekening en de installateur heeft deze ook geplaatst.

Vraag me wel af of e.e.a. wel goed staat ingesteld. In december 220m3 gas verbruikt (ca. 25m3 voor douchen en koken). De Cube zou minder goed werken bij temperaturen onder de 7 gaden, in kan dus niet goed beoordelen of de warmtepomp goed zijn werk doet omdat de CV nu steeds bijspringt.
Zoals ik het kan zien gaat de gasmeter lopen zodra de verwarming aanspringt, de CV zou echter pas na 30 minunten bij moeten springen volgens de handleiding/instellingen.

LT-VP-cv: 30
LT-VP-buiten: 20
LT-KP cvtemp: 40
LT-KP buiten: -10

bovenstaande staat ingesteld in de cv-ketel. Zou ik daar nog mee kunnen tweaken? Of moet ik het zoeken in de aanvoer en retour temperaturen. Als ik het goed begrijp zorgt dit voor een stooklijn. Er is wel een buitenvoeler aangesloten, echter niet een weersafhankelijke programmering. De thermostaat (honeywell round modulation) zorgt voor de temperatuur in de woonkamer/keuken (ca. 65m2). Aangesloten is een verdeler (als ik het goed heb een passieve) met 10 groepen. De hal/bijkeuken en berging (totaal ca. 27m2) worden ook nog verwarmd met de vloerverwarming.

Op de verdieping een HT-zone die reageert samen met de thermostaat in de woonkamer. In de handleiding heb ik gelezen dat er nog een draadloze thermostaat aangesloten zou kunnen worden om zo de badkamer op temperatuur te houden. Deze "loeit" nu mee met de woonkamer. De radiatoren staan nu allemaal dicht op de verdieping.

Nieuwbouw woning (2014) met een EPC van 0,59.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Pos2007 schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 16:42:

Hmm. Als je huis (2014) een EPC van 0,59 heeft vind ik 220m3 voor december 2014 enorm veel. December was een warme maand. Bij ons heb ik slechts 457 graaddagen gemeten. Dat zou bij ons ongeveer neer komen op 190m3 gas. In 2012 telde ik 459 graaddagen en was ons verbruik 190m3 :). ( dus voor de verbouwing met vloerverwarming, isolatie, warmtepomp etc ).

En ik woon in een huis uit 1978 die her en der is na-geisoleerd maar vast volgens een EPC berekening destijds nooit in de buurt van die 0.59 zou komen.

Dus 220m3 is veel, heel erg veel.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:01
Als ik puur naar graaddagen kijk zit er niet heel veel verschil tussen december 2013 en december 2014. Volgens mij was december 2013 veel zonniger dan 2014. (ik had iig 30-40% minder opbrengst dan in 2013) Wij hebben veel glasoppervlak op zuiden en westen, dus ik mis de bijdrage van de zon. Op basis van de graaddagen alleen kan ik geen goed vergelijk maken tussen 2013 en 2014. Wie heeft er ook relatief veel glas op zuid/west, maar in beide jaren op gas gestookt en kan mij vertellen hoe het gasverbruik van december 2014 zich verhoudt tot 2013??

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
@ mkleinman. Gisteren is de ketel 2x aangesprongen volgens mij. Totaal verbruik gisteren was 6,8m3 aan verwarming (mindergas). Zou dan per keer 3,5m3 verbruiken. Ketel staat wel 1,5 tot 2,5 uur aan.

December kwam op 0,40 m3/graaddag uit. Mindergas geeft 489 graaddagen in december. Gemiddeld over 2014 kwam ik op 0,38 maar de 1e 3 maanden was het gemiddelde 0,54 vanwege het droogstoken van de woning.

Kan ik met deze gegevens naar de installateur stappen? Weet iemand in het noorden van het land een installateur die ervaring heeft met plaatsen en inregelen HP Cube?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Pos2007 schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 18:28:
@ mkleinman. Gisteren is de ketel 2x aangesprongen volgens mij. Totaal verbruik gisteren was 6,8m3 aan verwarming (mindergas). Zou dan per keer 3,5m3 verbruiken. Ketel staat wel 1,5 tot 2,5 uur aan.

December kwam op 0,40 m3/graaddag uit. Mindergas geeft 489 graaddagen in december. Gemiddeld over 2014 kwam ik op 0,38 maar de 1e 3 maanden was het gemiddelde 0,54 vanwege het droogstoken van de woning.

Kan ik met deze gegevens naar de installateur stappen? Weet iemand in het noorden van het land een installateur die ervaring heeft met plaatsen en inregelen HP Cube?
Om eerlijk te zijn geen idee of dit genoeg is om naar een installateur te stappen. Zelfs al zou je een gewone CV ketel hebben dan vind ik het gasverbruik erg hoog. Het enige wat ik me inderdaad kan bedenken is dat er nog een hoop bouwvocht in je huis zit wat je eerst weg moet stoken.

Wanneer is je huis opgeleverd?

Hoe groot is je woning? Hoeveel m2 vloeroppervlak en is het een rijtjeshuis of een vrijstaande woning? Wat is je gasverbruik tot nu toe ( begindatum dat je erin kwam te wonen tot en met vandaag ).

Ik blijf het vinden je EPCwaarde correspondeert voor geen meter met je gasverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
Oplevering: half januari 2014. Vrijstaande woning met op begane grond ca. 100m². Verdieping ca. 60 m2 denk ik.
Ketel/WP geplaatst: 10 jan. 2014.
Huidige meterstand: 1275m3.

Januari tm maart niet bewoond maar wel gestookt en flink geventileerd. In die maanden ook ongeveer 200 per maand verbruikt.

Luchtvochtigheid binnen volgens netatmo is rond de 53 (plusmin 5)

Ik had meer verwacht van de WP. Ik heb van sommige gebruikers gelezen dat ze bijna geen gas verbruiken (zo wordt er ook mee geadverteerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Heb je geen storingen in de display ? Onder storing hpc in het menu (pag14) kan je zien of er iets is met de coolcube.

Ik neem aan dat je wel een LTV gedeelte hebt zoals vloerverwarming op die cool cube, en de radiatoren op de basic cube. Staat dan die vloerverwarming nog niet uit/dicht of heel laag zodat de basic cube (cv) al snel bijspringt?
Anders zou ik itho bij halen, dat kan gratis via de installateur lees ik hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
Geen storingen volgens mij. Er staan wel storingen maar die zijn volgens mij nog van tijdens het installeren. Stomme is dat er geen data bij staan en ik ze ook niet kan wissen.

Begane grond is idd vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Pos2007 schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 16:42:
[...]

Wij hebben Een HP Cube, niet specifiek voor gekozen. Deze ketel werd ingevoerd in de EPC berekening en de installateur heeft deze ook geplaatst.

Vraag me wel af of e.e.a. wel goed staat ingesteld. In december 220m3 gas verbruikt (ca. 25m3 voor douchen en koken). De Cube zou minder goed werken bij temperaturen onder de 7 gaden, in kan dus niet goed beoordelen of de warmtepomp goed zijn werk doet omdat de CV nu steeds bijspringt.
Zoals ik het kan zien gaat de gasmeter lopen zodra de verwarming aanspringt, de CV zou echter pas na 30 minunten bij moeten springen volgens de handleiding/instellingen.

LT-VP-cv: 30
LT-VP-buiten: 20
LT-KP cvtemp: 40
LT-KP buiten: -10

bovenstaande staat ingesteld in de cv-ketel. Zou ik daar nog mee kunnen tweaken? Of moet ik het zoeken in de aanvoer en retour temperaturen. Als ik het goed begrijp zorgt dit voor een stooklijn. Er is wel een buitenvoeler aangesloten, echter niet een weersafhankelijke programmering. De thermostaat (honeywell round modulation) zorgt voor de temperatuur in de woonkamer/keuken (ca. 65m2). Aangesloten is een verdeler (als ik het goed heb een passieve) met 10 groepen. De hal/bijkeuken en berging (totaal ca. 27m2) worden ook nog verwarmd met de vloerverwarming.

Op de verdieping een HT-zone die reageert samen met de thermostaat in de woonkamer. In de handleiding heb ik gelezen dat er nog een draadloze thermostaat aangesloten zou kunnen worden om zo de badkamer op temperatuur te houden. Deze "loeit" nu mee met de woonkamer. De radiatoren staan nu allemaal dicht op de verdieping.

Veel hoor voor een cube.
Ik heb een ecolution en heb in een heel 2014 155m3 gebruikt incl. Koken warm water e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-06 12:28
Ik lees hier tamelijk dramatische COP's voor de HP Cube bij buitentemperaturen van het rond het vriespunt. Als dit klopt, dan snap ik wel dat je van zo'n Cube geen wonderen hoeft te verwachten.

Edit: in de praktijk zal de brontemperatuur wel nooit zo laag worden, aangezien je ook ventilatielucht toevoert.

[ Voor 16% gewijzigd door marcel3 op 02-01-2015 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Pos2007 schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 20:02:
Geen storingen volgens mij. Er staan wel storingen maar die zijn volgens mij nog van tijdens het installeren. Stomme is dat er geen data bij staan en ik ze ook niet kan wissen.

Begane grond is idd vloerverwarming.
Kijk in de handleiding, volgens mij 2x op reset drukken, hoor je de wp wel eens lopen?
Vloerverdeler krijgt wel warm water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

r401a = 50% r32 /edit 410

gas = gegarandeerd uitstoten, en vieze condens lozen (het mag niet eens door je wtw zo smerig)
alle autos hebben ook zo`n ding lijkt me een groter proibleem dan hier huilen.
zoals rolco zegt, reactie is over de top. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je bedoeld waarschijnlijk R410a, ipv R401a?

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tuurlijk.... laten we gewoon massaal R410(!)a en/of R32 de atmosfeer in pompen!!!
CFK's en aanverwante artikelen zijn ook niet voor niets verboden. Ik zou persoonlijk de tinnif zooi niet in mijn huis hebben. Wat als R410a vrijkomt in je huis?! Lijkt mij naast zwaar radioactief tabak en nog veel slechtere tabaksrook niet zo fijn voor kinderen en Wife.
gas = gegarandeerd uitstoten, en vieze condens lozen (het mag niet eens door je wtw zo smerig)
Reactie over de top?! Waarom? Jij gooit standaard de putin toren als tegenaanval en dat maakt alles wat jij doet goed. Maar ondertussen moeten mijn kinderen straks in een milieu leven waar tonnen R410a in geslopen zijn.

Alvast bedankt namens mijn kinderen en lang leven het groen affikken!!

Gas werd vroegah ook gezien als een schoon alternatief tov de kolenkit, maar toch zijn mensen er achter gekomen dat gas niet zo heel leuk is. Laten we nu eerlijk zijn en zeggen dat R410a slecht is en dit niet in het milieu thuis hoort!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-06 19:41
R410a zorgt voornamelijk voor vriesblaren en er is kans op verstikking, maar de concentraties moeten dan wel behoorlijk hoog zijn. Je doet het nu voorkomen alsof het bij een WP absoluut zeker is dat de koelmiddelen vrijkomen, sterker nog: je stelt haast dat het een doel op zich is. Maar dat is uiteraard niet zo.

Door de toekomstige wetgeving zal er op het gebied van de WP heel veel gaan veranderen. De prijzen van HFKs zullen in de toekomst sterk gaan stijgen, door het steeds krapper wordende aanbod: de toegestane productie zal in de toekomst een steeds kleinere omvang krijgen. Er zijn op dit moment heel veel ontwikkelingen. Natuurlijke koudemiddelen worden steeds meer gebruikt, de lading wordt steeds kleiner, de COP/EER stijgt steeds verder, etc. Door al deze ontwikkelingen zal de warmtepomp steeds zuiniger, en ook steeds groener worden qua werking. Zelfs als er iets mis gaat.

Het is eigenlijk wel zeker dat de warmtepomp de verwarming van de toekomst is. En ja: het verlies van de lading is nu nog een groot probleem. Maar op dit moment zijn er voor gebruik thuis nog bijna geen units te krijgen die werken met koelmiddel met een GWP kleiner dan 750. Eigenlijk is Daikin een van de weinige, met het gebruik van R32 (GWP=675). Voor L/W moet er domweg nog even gewacht worden op nieuwere modellen. Maar dat is geen reden om iedereen aan te vallen die nu bezig is met een WP. De eerste gaskachels waren namelijk ook geen HR107 modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ben het wel met Eric eens. Er wordt nu "ophef" gemaakt over de warmtepompen thuis. Lekken van gas is uiteraard NOOIT goed voor de atmosfeer. Maar ik denk dat het aantal auto's met lekkende airco's een veel groter probleem is.

Hetzelfde dat anti-windmolengangers steeds het argument van vogelkillers naar voren brengen terwijl auto's veel meer vogels "vermoorden".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Hoe groot is de kans dat mijn R410A in de atmosfeer komt, en hoe groot is de kans dat jou verbrande gas in de atmosfeer komt?
I rest my case

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Precies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 636436

Nog een reactie op eerdere bijdrages die m.i vooral niet van enige kennis gespeend blijken te zijn:
Rol-Co schreef:
Maar waarom kijken we bij een wp ineens zwaar naar het gas en bij de koelkast horen we niets, die worden ook niet onderhouden, zelfde voor de standaard airco in je auto, dus nu de wp wat in opmars is hier en daar is dat de boeman omdat die kan lekken? Beetje vreemd
Helemaal niet vreemd!

Bij koel/vrieskasten is R134a al zo goed als uit gefaseerd, men gebruikt daar nu iso-butaan (R 600) en propaan (R290)voor. En als blaasmiddel voor het isolatieschuim wordt meestal pentaan gebruikt.

Daarnaast wordt zo'n hele eenheid ook compleet hardgesoldeerd, dus geen gammele DHZ koppelingen..

In de autoairco sector gaat R134a waarschijnlijk vervangen worden door R1234yf. Daar wordt door de fabrikanten nog over gesteggeld, CO2 is nog niet goed uitontwikkeld naar compressoren in hanteerbare maten.
Rol-Co schreef:
De zelf aansluit setjes zijn er al even hoor, die airco's kon je 10 jaar geleden al kopen voor 350,- , nu is het een warmtepomp en kost hij gelijk 1000,-
Dat is ook een kul-argument, voor dat die goedkope split-units met bootladingen tegelijk uit China aankwamen, waren airco's ook 1000 euro en meer. Het is gewoon een kwestie van tijd voor WP's ook voor ramsj-prijzen te koop zijn. Zie alleen al hier en daar de 'eigen import' uit China.
Rol-Co schreef:
Maar zoals ik al schreef dus, een overdreven reactie over dat koelmiddel, maar het staat iedereen vrij om een zo goed mogelijk middel voor het milieu in zijn systeem te kopen, al wil dat niet zeggen dat dit over 3 jaar nog zo is.
Helemaal geen overdreven reactie, FreeMar stelt zich een vraag die zeer terecht is.

Er is helemaal niets op tegen om je de consequenties van je eigen handelen te overzien. Het is een meer oprecht duurzame gedachte, dan om vanuit economisch gewin in termen zoals "affikken" te schrijven!
Rol-Co schreef:
Hoe groot is de kans dat mijn R410A in de atmosfeer komt, en hoe groot is de kans dat jou verbrande gas in de atmosfeer komt? I rest my case
Ik schat die kans (ik heb er nu een 'technisch' beeld bij) op even groot. Of heb je al een lekzoeker, afpompunit, en een lege reservefles?
eric-pvt schreef:
r401a = 50% r32
Nog maar een keer, en dan correct: R410a is een bijna azeotroop mengsel van 50% R32 en 50% R125. Die laatste zit er overwegend bij om de brandbaarheid van R32 te onderdrukken, als koelgas presteert pure R32 beter.
eric-pvt schreef:
Volgens mij heb ik in de gaten dat je hier weer ondeskundig aan het fulmineren bent tegen 'aardgas' en niet het bedoelde koelgas...

Maar goed, indien je het condensaat van een aardgasgestookte Cv-ketel bedoeld, dan vraag ik me in hemelsnaam af in welke setup dit door een WTW zou moeten komen...

Daarnaast is dat condensaat helemaal niet zo 'smerig' als jij wenst voor te geven (daar misleidt je de lezers mee!), in die wonderlijk brakke WTW setup moet je dan ook zeker geen gewone keukenazijn gebruiken, want dat zou vergelijkbare effecten geven.
eric-pvt schreef:
Wat hebben alle auto's dan? Een WP? Of een WTW? Of toch een katalysator?

Afijn, FreeMar's reactie is zeker niet om 'te huilen' ;)

Dan nog een verhaaltje over die koelgassen: in de langste tijd dat er mechanische koeling bestaat waren R12, R22 en R502 de meest gebruikte. Buiten waterstof en koolstof, waren fluor en chloor de basisingrediënten .

Totdat we merkten dat we zure regen kregen, en er een gat in de ozonlaag ontstond. Knappe koppen kregen uitgevlooid dat er hoog boven onze hoofden een interessante chemische reactie plaats vond waarbij het fluor chloor uit de koelmiddelen het chemisch instabiele ozon (O3) 'opvrat' zodat het onze tere huidjes niet meer tegen tegen Uv-straling kon behoeden.

Of de duvel er mee speelt, daar is men het wereldwijd mee eens, zodat op het Protocol van Montreal die koelmiddelen in de ban gaan. D.w.z, de gechloreerde (Cfk's).

Nu hebben we in de gaten dat de fluorcomponent ook niet helemaal 'lekker' is in dat systeem boven ons hoofd. Dus van de resterende Hfk's willen we dus ook af.

Er zijn prima alternatieven, zeker in de commerciële koeltechniek. In supermarkten gebruikt men vaak een cascade van Ammoniak (NH3, R717) en CO2 (R744).

In de machineruimte heeft men een ammoniak installatie die voor de feitelijke koeling zorgt, want ammoniak bij een lekkage in een koelmeubel in de winkel wil je niet hebben. Met die ammoniak koelt men dan CO2 wat door de WW's in de winkel circuleert.

Het koelen op alleen CO2 is nog lastig vanwege de erg hoge drukken die bij dit (zeer trans kritische) koelmiddel spelen. Voor de toekomst biedt het wel voordelen, er zijn hogere temperaturen bij een acceptabel aandrijfvermogen mogelijk. Dus die dingen gaan zeker we 3000 euro kosten! >:)

Ik constateer wel iets merkwaardigs binnen de koeltechnische branche, beetje analoog naar de opmerking van iemand anders (effe kwijt wie): waar het eigenlijk vreemd is dat in een hoop toepassingen een WP niet standaard ingezet wordt, is het eens te merkwaardig dat de installateurs de mond vol hebben van 'natuurlijke koudemiddelen'.

Maar dan hebben we het alleen over NH3 en CO2...

De meest perfecte koudemiddelen zijn butaan en propaan. Energetisch gezien renderen ze zels nog iets beter dan de oude R12 en R22...

Kennelijk is er nog een hoop 'omdenken' nodig om dat breed geaccepteerd te krijgen, de brandveiligheid zorgt hier, hoe ironisch ook, voor 'koud watervrees'.

Dergelijke installaties moeten aan een hoop regelgeving voldoen, zoals explosievrije motoren. Terwijl ik nog nooit een explosieveilig component op een gasketel gezien heb...

Staat nog ergens op de 'to do' list, een WP uit scrap te bouwen, werkend met propaan als koelmiddel.

Eerst nog eens een paar open Bitzers of Bocks voor een appel of ei zien te scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Anoniem: 636436 schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 01:20:
Nog een reactie op eerdere bijdrages die m.i vooral niet van enige kennis gespeend blijken te zijn:
Dank je, nou sorry voor mijn domheid in deze. :|
Helemaal niet vreemd!

Bij koel/vrieskasten is R134a al zo goed als uit gefaseerd, men gebruikt daar nu iso-butaan (R 600) en propaan (R290)voor. En als blaasmiddel voor het isolatieschuim wordt meestal pentaan gebruikt.

In de autoairco sector gaat R134a waarschijnlijk vervangen worden door R1234yf. Daar wordt door de fabrikanten nog over gesteggeld, CO2 is nog niet goed uitontwikkeld naar compressoren in hanteerbare maten.
Jij gaat uit van nieuw, en die triljoen koelkasten en auto's die er al jaren staan en rijden? Die hebben ook de hoogste kans op lekken , daar hadden we het over hier.
Dat is ook een kul-argument, voor dat die goedkope split-units met bootladingen tegelijk uit China aankwamen, waren airco's ook 1000 euro en meer. Het is gewoon een kwestie van tijd voor WP's ook voor ramsj-prijzen te koop zijn. Zie alleen al hier en daar de 'eigen import' uit China.
Vast wel, als ze door de mand vallen dat ze woekerprijzen rekenen gaat het vanzelf zakken, voorlopig kloppen ze nog even lekker uit de zakken.
Helemaal geen overdreven reactie, FreeMar stelt zich een vraag die zeer terecht is.

Er is helemaal niets op tegen om je de consequenties van je eigen handelen te overzien.
Zeker, of je neemt helemaal geen warmtepomp, koelkast, airco waar dan ook, is de reactie ook niet van toepassing.
Volgens mij heb ik in de gaten dat je hier weer ondeskundig aan het fulmineren bent tegen 'aardgas' en niet het bedoelde koelgas...

Maar goed, indien je het condensaat van een aardgasgestookte Cv-ketel bedoeld, dan vraag ik me in hemelsnaam af in welke setup dit door een WTW zou moeten komen...

Daarnaast is dat condensaat helemaal niet zo 'smerig' als jij wenst voor te geven (daar misleidt je de lezers mee!), in die wonderlijk brakke WTW setup moet je dan ook zeker geen gewone keukenazijn gebruiken, want dat zou vergelijkbare effecten geven.
Nou sorry maar het rookgas kanaal moet wel van dusdanige dikte zijn anders is hij weg binnen het jaar, lijkt me ook geen "frisse lucht"
Wat hebben alle auto's dan? Een WP? Of een WTW? Of toch een katalysator?

Afijn, FreeMar's reactie is zeker niet om 'te huilen' ;)
Airco met 134A waar het bij de airco boer spitsuur is als het 1 dag warm weer is in het voorjaar omdat die brakke installaties weer eens leeg zijn, dag 650 gram x ? Auto's, geen gehuil daar over omdat het wel lekker fris moet zijn naar het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
Rol-Co schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 20:30:
[...]

Kijk in de handleiding, volgens mij 2x op reset drukken, hoor je de wp wel eens lopen?
Vloerverdeler krijgt wel warm water?
Ik zal de handleiding nog een keer doornemen om dat resetten te proberen. De WP heeft een zacht zoemend geluid als hij in werking is. Ik had het idee dat dit in andere maanden iets meer geluid gaf.
Soms staat er "ontdooien" in het display, dit zou wel kloppen met de gegevens van ITHO.
De vloerverdeler doet het volgens mij wel goed, we hebben over de verwarming verder niets te klagen.
Ik zou dan zeggen als de warmtepomp niet meedoet met verwarmen dan zou het electraverbruik daarmee ook af moeten nemen? Als de verwarming aanslaat dan gaat het electraverbruik met ca. 650-700W toenemen volgens de Youless. Dit duurt dan ongeveer 1,5 - 2,5 uur. Misschien dat dit meer is als de WP wel volledig mee doet. Ik heb er een verbruiksmeter tussen gezet om het electraverbruik ook te monitoren.

Verbruik verwarming andere maanden 2014:
April: 75m3
Mei: 45m3
Juni t/m September: 15m3
Oktober: 40m3
November: 114m3
December: 198m3
totaal: 487m3 bij 1550 graaddagen

@marcel. Volgens ITHO werkt het minder goed als het 7 graden of minder is omdat er dan iets bevriest in de WP. De binnen lucht wordt ook (een beetje?) gebruikt dus in praktijk zal dit volgens mij iets lager zijn.

Naar aanleiding van dit topic ben ik mij er iets meer in gaan verdiepen en de andere maanden niet echt op verbruik gelet. Ik heb gisteren ergens een schema gezien dat de WP het gemiddeld gezien vanaf week 8 weer helemaal alleen zou kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Chicken Power _/-\o_

Je had al laten merken dat je er verstand van heb en ook nu weer petjes af!

Hier vindt nog een interessant stukje lees voer;

http://www.acr-news.com/r...ning-to-minimise-leakage-

Het gaat daar om professionele installatie en niet het goedkope huis/tuin spul.

Hoe is het eigenlijk gesteld? ld met de kennis van Chicken Power omtrent co2 koelmiddel? Kan dat al in worden gezet om mee af te fikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rol-Co schreef:
Dank je, nou sorry voor mijn domheid in deze. :|
Ik neem het je ook niet kwalijk, vaak wordt een dergelijk inzicht aangewakkerd door de tendentieuze en onjuiste berichtgeving zoals Eric nogal eens doet. Naar de techniek ga ik uit van de feitelijkheden zoals ze zijn.
Rol-Co schreef:
Jij gaat uit van nieuw, en die triljoen koelkasten en auto's die er al jaren staan en rijden? Die hebben ook de hoogste kans op lekken , daar hadden we het over hier.
FreeMar heeft het ook over nieuw, en daar vraagt ie terecht van af welke consequenties dat kan hebben. En waar het de oude meuk betreft, dat is al zo goed als uitgefaseerd, en het gat in de ozonlaag is zich aan het sluiten.

En daarnaast is het duidelijk dat de Hfk's ook niet jofel zijn, en dit de volgende stap in vervangen wordt.

Die redenatie van jou is in dezelfde orde van "als mijn buurman rotzooi op straat gooit, dan mag ik het ook...".
Rol-Co schreef:
Vast wel, als ze door de mand vallen dat ze woekerprijzen rekenen gaat het vanzelf zakken, voorlopig kloppen ze nog even lekker uit de zakken.
Nou, das ook wel een beetje beperkt inzicht in de economie. De eerste exemplaren van een nieuw iets zijn altijd duurder. Als er eenmaal giga-volume in de afzet zit krijg je je een goedkopere productie en daarna dalende prijzen. ie maar eens hoe de ontwikkelingen in computerland gaan...
Rol-Co schreef:
Zeker, of je neemt helemaal geen warmtepomp, koelkast, airco waar dan ook, is de reactie ook niet van toepassing.
Dat is ook een keuze die je op basis van je eigen verantwoordelijkheid kunt nemen. Maar dan neem je hem wel!
Rol-Co schreef:
Nou sorry maar het rookgas kanaal moet wel van dusdanige dikte zijn anders is hij weg binnen het jaar, lijkt me ook geen "frisse lucht"
Enige waarom je in aluminium dikwandig moet gebruiken is: omdat het in tegenstelling tot dunwandige buis naadloos is zodat het condens er niet uitloopt, en het condensaat is wat zuurder. Maar in het geheel niet gevaarlijk, zoals ik al eerder schreef vergelijkbaar met keukenazijn. Je zou er dus ook mee kunnen koken.
Rol-Co schreef:
Airco met 134A waar het bij de airco boer spitsuur is als het 1 dag warm weer is in het voorjaar omdat die brakke installaties weer eens leeg zijn, dag 650 gram x ? Auto's, geen gehuil daar over omdat het wel lekker fris moet zijn naar het werk.
Nogmaals, accepteer nu dat het algemeen aanvaard is dat R134a zijn langste tijd gehad heeft. Weinig zinvol om dit uitstervende gebruik als legitimering te willen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Cp
Je kan er lang en kort over discuseren maar het ging over het wegwerken van overtollig stroom doormiddel van een warmtepomp.
Dit was (volgens de discusie starter over het gebruikte koelmiddel) geen goed plan vanwege lekkage van de warmtepomp wat geen feit is maar verbranden er intussen geen gas mee, wat wel een feit is. (Dank namens de groningers)

Dan kan je alle koelmiddelen uit de kast trekken wat er wel en niet goed is of uitgefaseerd maar ga er nou maar gewoon van uit dat alles niet goed is, (ook r600, ammoniac,propaan niet) is het niet nu , danwel over 5-10-15 jaar. Misschien weer niet voor de ozon maar weer voor de pinguin populatie op de zuidpool.
Totdat er echt iets goed is gevonden voor verwarmen stook je met gas of warmtepomp die we beide over 10 jaar opruimen, dan denk ik dat bij netjes afvoeren de warmtepomp beter uit de verf komt als het op duurzaam aan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik neem het je ook niet kwalijk, vaak wordt een dergelijk inzicht aangewakkerd door de tendentieuze en onjuiste berichtgeving zoals Eric nogal eens doet. Naar de techniek ga ik uit van de feitelijkheden zoals e zijn.
Chicken power _/-\o_
Rol-Co schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 10:59:
Cp
Je kan er lang en kort over discuseren maar het ging over het wegwerken van overtollig stroom doormiddel van een warmtepomp.
Dit was (volgens de discusie starter over het gebruikte koelmiddel) geen goed plan vanwege lekkage van de warmtepomp wat geen feit is maar verbranden er intussen geen gas mee, wat wel een feit is. (Dank namens de groningers)
Het is een beetje opvallend dat de negatieve effecten van de gasketel zo herhaaldelijk gepost worden, maar een dat de discussie over de negatieve effecten van een warmtepomp zo veel mogelijk ontweken wordt. Level playing field.

Nog een artikel voor jullie:
http://www.lowtechmagazin...ook-airco-in-de-auto.html

Overigens zou ik zelf hoofdzakelijk een warmtepomp aanschaffen voor de terugverdientijd. Als ik mij zo zou 'bekommeren' om de 'Groningers' zou ik mijn euro's niet investeren in een woning die al een heel laag energieverbruik heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Dre schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 11:26:
[...]
Het is een beetje opvallend dat de negatieve effecten van de gasketel zo herhaaldelijk gepost worden, maar een dat de discussie over de negatieve effecten van een warmtepomp zo veel mogelijk ontweken wordt. Level playing field.
Definieer "Level playing field". Ik heb juist het idee dat het tegendeel in dit topic aan de hand is. Elke keer moet de warmtepomp zich bewijzen terwijl de ketel buiten schot blijft.

En welke negatieve effecten worden er in dit topic ontweken? Simpel feit is dat een ondeugdelijk geinstalleerde installatie ( CV of warmtepomp ) sowieso niet goed is. Zoek maar eens op "Teun de Beun" op twitter voor geweldige foto's van ranzig geinstalleerde en onderhouden CV ketels. CV ketels mogen door elke mafkees worden geinstalleerd. En ketels zijn per definitie niet duurzaam omdat ze aardgas verbranden waar ze onder andere in Groningen niet blij van worden.

Een beroerd geinstalleerde warmtepomp dito, als het koudemiddel ontsnapt dan is dit ook niet goed voor het milieu. Daarom moeten warmtepompen/airco's ook door STEK gecertificeerde installateurs worden geinstalleerd. ( geen garantie overigens ). Daarbij zijn er nog steeds dermate weinig warmtepompen in gebruik in Nederland voor het verwarmen van huizen dat het eventuele negatieve effect van ontsnapt koudemiddel nog te verwaarlozen is. Zeker als je dat gaat vergelijken met fout afgevoerde koelkasten, of zoals Rol-Co aangaf de airco in auto's. De hoeveelheid koudemiddel die vanuit die twee bronnen ontsnapt is IMHO vele malen groter dan die van STEK geinstalleerde warmtepompen voor het verwarmen van huizen.

En heel simpel: Dat ontsnappen van dat gas moeten we zoveel als mogelijk zien te voorkomen, ongeacht de bron. Maar om dat argument nu uit te gaan vergroten in dit topic vind ik persoonlijk spijkers op laag water zoeken.

Warmtepompen kunnen wel bijdragen aan een duurzame samenleving, zeker als de elektriciteit die ze verbruiken worden opgewekt door windmolens of zonnepanelen. Het effect wordt kleiner wanneer gas wordt gestookt maar is nog steeds aanwezig.

Verder staat de COP hier vaak ter discussie maar met cijfers wordt IMHO steeds bewezen dat bijvoorbeeld de ELGA beter presteert dan wat in de folder staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rol-Co schreef:
Zolang er nog steeds gas- en kolencentrales draaien zie ik "overtollig stroom" eerlijk gezegd niet zo...
Rol-Co schreef:
Nou verdraai je de boel toch al weer! Die vraagsteller begint de discussie met de restricties in de verkrijgbaarheid van R410a per 2016. Hij heeft zich dus goed ingelezen, wat wijs is als je van plan bent een dergelijk kapitaalgoed aan te schaffen, je moet er toch een jaar of 10 mee zien te doen. Dat is dus een praktische beschouwing.

Daarop door redenerend komt het milieuaspect pas aan de orde als reden voor die afnemende verkrijgbaarheid! Das toch anders als wat jij nu voorgeeft.

Evenzeer de lekkages, die zijn wel degelijk een feit. Je kunt blijven proberen dit te ontkennen, in de praktijk (zoals eerder ook al bevestigd door Oxellaar) is het toch echt anders.

En dat er geen aardgas verbrand wordt bij gebruik van en WP, is natuurlijk alleen waar bij een niet-netgekoppelde pV-installatie (ook een feit).
Rol-Co schreef:
Dan kan je alle koelmiddelen uit de kast trekken wat er wel en niet goed is of uitgefaseerd maar ga er nou maar gewoon van uit dat alles niet goed is, (ook r600, ammoniac,propaan niet) is het niet nu , danwel over 5-10-15 jaar. Misschien weer niet voor de ozon maar weer voor de pinguin populatie op de zuidpool.
Totdat er echt iets goed is gevonden voor verwarmen stook je met gas of warmtepomp die we beide over 10 jaar opruimen, dan denk ik dat bij netjes afvoeren de warmtepomp beter uit de verf komt als het op duurzaam aan komt.
Sorry, maar dit blijft toch een beetje redeneren naar 'de wens die de vader van de gedachte is'.

Het is gewoon wetenschappelijk en technisch bekend dat al die koelgassen hun eigen specifieke eigenschappen hebben.

Ze allemaal op een hoop te gooien zoals je nu doet, doet me denken aan een techniek om je particuliere beleving in stand te houden.

Met de werkelijke (en vooral toekomstige) stand der techniek heeft het echter niets van doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
Anoniem: 636436 schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 13:19:
Nou verdraai je de boel toch al weer! Die vraagsteller begint de discussie met de restricties in de verkrijgbaarheid van R410a per 2016. Hij heeft zich dus goed ingelezen, wat wijs is als je van plan bent een dergelijk kapitaalgoed aan te schaffen, je moet er toch een jaar of 10 mee zien te doen. Dat is dus een praktische beschouwing.
nu gaat het interessant worden... want 2016 is niet zo heel ver weg, en een WP die we dit jaar mogelijk aan gaan schaffen zal toch iets langer mee mogen gaan... dus wat is slim? wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-06 12:28
Anoniem: 636436 schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 13:19:
[...]
Ik ben wel benieuwd naar de bron hiervoor. Als ik Google op "R410a 2016" zit er niks bij de eerst 10 hits. alleen maar iets over de defintieve uitfasering van R22.

Edit: Nog wat verder gezocht, er is geen sprake van een phase-out, maar van een phase down. En dan alleen in de EU, typisch op z'n EU's: restricties aan het totale marktvolume van HFC's. Kennelijk gaat het al vanaf dit jaar in. In 2017 wordt ook R410a in nieuwe apparatuur meegeteld. Geen idee waarom 2016 verder zo'n belangrijk jaar zou moeten zijn. Is weer eens wat anders dan accijns 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door marcel3 op 03-01-2015 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

marcel3 schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 13:35:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar de bron hiervoor. Als ik Google op "R410a 2016" zit er niks bij de eerst 10 hits. alleen maar iets over de defintieve uitfasering van R22.

Edit: Nog wat verder gezocht, er is geen sprake van een phase-out, maar van een phase down. En dan alleen in de EU, typisch op z'n EU's: restricties aan het totale marktvolume van HFC's. Kennelijk gaat het al vanaf dit jaar in. In 2017 wordt ook R410a in nieuwe apparatuur meegeteld. Geen idee waarom 2016 verder zo'n belangrijk jaar zou moeten zijn. Is weer eens wat anders dan accijns 8)7
http://uitfaseren.cofely-...t-r134a-r407-en-r410.html

Moet je lang wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mkleinman schreef:Definieer "Level playing field".
Dat is wat we nu hebben, 'feiten' en 'fictie' puur op technische gronden ontleden.
mkleinman schreef:
Ik heb juist het idee dat het tegendeel in dit topic aan de hand is. Elke keer moet de warmtepomp zich bewijzen terwijl de ketel buiten schot blijft.
Ik denk dat ik ondertussen wel een beetje ingelezen ben, en ik stel vast dat je idee niet terecht is. Ik ben geen reacties tegengekomen waarin 'het apparaat WP' principieel wordt afgewezen.

Komt ook wel overeen met de werkelijkheid, het fenomeen warmtepomp is al meer dan honderd jaar oud. Nu gelukkig meer in de belangstelling wegens de oplopende gasprijzen, maar natuurlijk meer door de portemonnee gedreven zoektocht naar een alternatief voor het salderen.

Als je al die gebruikers met uitsluitend dat motief er eens aftrekt dan heb je de mensen te pakken die altijd al rekening hebben gehouden met de mogelijkheden, en vooral de onmogelijkheden van een WP.
mkleinman schreef:En welke negatieve effecten worden er in dit topic ontweken?
Wel, als iemand een kritische en gefundeerde vraag naar de toekomst stelt, dan wordt dit met kul-argumenten gebagatelliseerd tot een "over de top" reactie.

Daarnaast vat het me op dat ongeveer niemand zijn WP periodiek laat controleren op een goede werking, men trekt pas aan de bel als het ding al tijden zijn optimale werking niet meer gehaald heeft...
mkleinman schreef:
Simpel feit is dat een ondeugdelijk geinstalleerde installatie ( CV of warmtepomp ) sowieso niet goed is. Zoek maar eens op "Teun de Beun" op twitter voor geweldige foto's van ranzig geinstalleerde en onderhouden CV ketels. CV ketels mogen door elke mafkees worden geinstalleerd.
Zijn we het dus over eens, in deze geen enkel verschil tussen beide toestellen.
mkleinman schreef:
En ketels zijn per definitie niet duurzaam omdat ze aardgas verbranden waar ze onder andere in Groningen niet blij van worden.
Neem me niet kwalijk hoor, maar wie beweert dat dan?
mkleinman schreef:
Een beroerd geinstalleerde warmtepomp dito, als het koudemiddel ontsnapt dan is dit ook niet goed voor het milieu. Daarom moeten warmtepompen/airco's ook door STEK gecertificeerde installateurs worden geinstalleerd. ( geen garantie overigens ).
Nou dat "moeten" valt ook wel mee. En STEK-erkend is inderdaad geen garantie. Meer een verkapte vorm van ongewenste winkelnering.
mkleinman schreef:
Daarbij zijn er nog steeds dermate weinig warmtepompen in gebruik in Nederland voor het verwarmen van huizen dat het eventuele negatieve effect van ontsnapt koudemiddel nog te verwaarlozen is.
Dus we gaan ons beleid pas aanpassen als het negatieve effect optreed? Dus "het als het kalf verdronken is.." principe?
mkleinman schreef:
Zeker als je dat gaat vergelijken met fout afgevoerde koelkasten, of zoals Rol-Co aangaf de airco in auto's. De hoeveelheid koudemiddel die vanuit die twee bronnen ontsnapt is IMHO vele malen groter dan die van STEK geinstalleerde warmtepompen voor het verwarmen van huizen.
Nogmaals, vergelijkingen met uitstoot via andere kanalen is geen legitimering!
mkleinman schreef:
En heel simpel: Dat ontsnappen van dat gas moeten we zoveel als mogelijk zien te voorkomen, ongeacht de bron.
Absoluut mee eens!
mkleinman schreef:
Maar om dat argument nu uit te gaan vergroten in dit topic vind ik persoonlijk spijkers op laag water zoeken.
Absoluut mee oneens! De enige uitvergroting vindt nu juist plaats door het krampachtig bagatelliseren. Met dat 'ontkennen' met onjuiste argumenten en manke vergelijkingen, daar schoot men even in 'eigen voet'.
mkleinman schreef:
Warmtepompen kunnen wel bijdragen aan een duurzame samenleving, zeker als de elektriciteit die ze verbruiken worden opgewekt door windmolens of zonnepanelen. Het effect wordt kleiner wanneer gas wordt gestookt maar is nog steeds aanwezig.
Eens!
mkleinman schreef:
Verder staat de COP hier vaak ter discussie maar met cijfers wordt IMHO steeds bewezen dat bijvoorbeeld de ELGA beter presteert dan wat in de folder staat.
Die discussie zie ik niet, niemand die de hefboomwerking in warmteopbrengst van een WP ter discussie stelt.

Wat ik wel zie is dat de specifieke COP per toestel besproken wordt. Maar dat lijkt me niet meer dan logisch, hangt af van de uitvoering door de fabrikant en de installateur. Wijkt dus ook niet af van een aardgas gestookte ketel, daar speelt dit net zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Anoniem: 636436 schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 14:25:

Als je al die gebruikers met uitsluitend dat motief er eens aftrekt dan heb je de mensen te pakken die altijd al rekening hebben gehouden met de mogelijkheden, en vooral de onmogelijkheden van een WP.
Misschien niet op principe maar de praktijkcijfers die hier worden gepost worden wel bijzonder kritisch bekeken. Het moment dat iemand diezelfde kritiek plaatst bij HR107 die voor HR ketels *ZOU* moeten gelden dan is dat pertinent onjuist.
Daarnaast vat het me op dat ongeveer niemand zijn WP periodiek laat controleren op een goede werking, men trekt pas aan de bel als het ding al tijden zijn optimale werking niet meer gehaald heeft...
Huh? Heb ik het nog nooit over gehad. Die van Eric hangt net 2 jaar, die van Hans 1 1/2, die van mij 9 maanden. De lucht/lucht warmtepompen van oa Gasschuif hangen ook nog geen 3 jaar.

Hier staat de reminder al in de agenda om in maart 2016 ( 3 jaar na install ) de installatie eens na te laten kijken of alles nog er goed uit ziet. En van het voorjaar ga ik het dak op om de buitenkant schoon te maken en te kijken hoe de fan eruit ziet. ( uiteraard met de spanning eraf :) ).
Neem me niet kwalijk hoor, maar wie beweert dat dan?
Zonder namen te noemen zijn er hier voldoende criticasters die "graag" gas willen blijven verstoken. En meer dan kritisch zijn op de warmtepomp als verwarmingstoestel.
Nou dat "moeten" valt ook wel mee. En STEK-erkend is inderdaad geen garantie. Meer een verkapte vorm van ongewenste winkelnering.
Toch heb ik liever iemand die een STEK diploma heeft om hier de leidingen te solderen, af te persen, te vacumeren en daarna met de correcte hoeveelheid koelmiddel te vullen dan dat een Teun de beun hier langskomt omdat die "toevallig ook wel weet hoe die moet solderen".

STEK zegt niet alles maar het zegt hopelijk nog wel iets. Iets dergelijks zou voor het werken aan gasketels ook van mijn part ingevoerd mogen worden. Ik heb bij het opnemen van meterstanden vaak genoeg bij een lekkende installatie gestaan.
Dus we gaan ons beleid pas aanpassen als het negatieve effect optreed? Dus "het als het kalf verdronken is.." principe?
Heb ik het niet over gehad en is niet wat ik bedoel. Wat er hier nu in het topic gebeurd is dat er constant wordt gehamerd op het gasverlies uit warmtepompen uit de ELGA en andere warmtepompen en dat dit als argument wordt gebruikt om geen warmtepomp te nemen. En dus klassiek gas te blijven verstoken.

Mijn punt ( en volgens mij ook die van Rol-Co )is dat het vergrootglas wordt gelegd op de warmtepomp voor het verwarmen van huizen terwijl er verhoudingsgewijs vele malen meer R410a en andere koudemiddelen in de atmosfeer terecht komen door lekkende airco's in auto's of oude koelkasten die incorrect worden afgevoerd.

Er valt dus veel meer te winnen om daar op dit moment meer de nadruk op te leggen omdat daar met minder inspanning veel meer milieuwinst behaald kan worden. Ik heb zelf ook al meerdere malen met mijn auto bij een vulstation gestaan omdat mijn airco leeg was.

En zoals ik al eerder zei, en waar we het beide over eens zijn :P, koelmiddelverliezen moeten zoveel als mogelijk voorkomen worden. Voorkomen is beter dan genezen.
Nogmaals, vergelijkingen met uitstoot via andere kanalen is geen legitimering!
Wie heeft het hier over legitimering? Het laatste wat ik wil is dat het koudemiddel verloren gaat uit mijn systeem. Ik mag hopen dat het er allemaal in blijft zitten.
Wat ik wel zie is dat de specifieke COP per toestel besproken wordt. Maar dat lijkt me niet meer dan logisch, hangt af van de uitvoering door de fabrikant en de installateur. Wijkt dus ook niet af van een aardgas gestookte ketel, daar speelt dit net zo goed.
Wel opvallend in dit topic is dat HR107 HR107 is en zal moeten zijn. Het moment dat iemand met een COP berekening komt dan wordt alles uit de kast gehaald om die onderuit te halen. Het moment dat iemand in dit topic HR107 ter discussie stelt dan krijgt diegene ook eea over zich heen.

Dat een COP wordt besproken is heel wat anders dan dat die als onrealistisch wordt afgestempeld en dat is wat hier regelmatig gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Als je de besparing van een warmtepomp wilt vergelijken ten opzichte van een gasketel die je voorgaande jaren had moet je zoveel mogelijk proberen appels met appels te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:27

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

@martin

Mijn beide L/L Mitsubishi's hangen nu dik een jaar, en bij de koop inbegrepen is 5 jaar garantie en 4 jaar gratis onderhoud en controle (om de 2 jaar dus.) De toegepaste koppelingen zijn zeer goed in gasdichtheid, niet te vergelijken bij de oude flair koppelingen. Mag dus hopen dat de gasscharge af fabriek er heel lang in blijft zitten.

Het is ook mijn inschatting dat de c.a. 7 miljoen auto's in Nederland in bezit van particulieren met 90 % airco een hoge belasting geven op uitstoot.

Vele jaren geleden heb ik vele honderden kilo's R 22 "ins blau hinein" zien verdwijnen, daar ging dus gewoon de zaag in tot ie leeg was. Zo ging dat in die tijd, voor afpomen was geen tijd, lees te duur.
Ook heb ik op schepen gevaren waar elke haven weer wat dikke 60 kg freon flessen klaar stonden, om de lekkages weer bij te vullen. In deze dagen onvoorstelbaar.

Gelukkig is er veel veranderd, en moest ook ik op stek cursus. Gelukkig maar dat de lat nu een stuk hoger ligt.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Dre schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 16:25:
Als je de besparing van een warmtepomp wilt vergelijken ten opzichte van een gasketel die je voorgaande jaren had moet je zoveel mogelijk proberen appels met appels te vergelijken.
Het opvallende is alleen dat wanneer die cijfers onderbouwt worden die niet worden geloofd. Met wederom HR107 = heilig.. Warmtepomp met hoge COP = onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@gasschuif:
En nu weten wij met z'n allen wat de gevolgen zijn van het gas dat vrijkomt. Maar ik merkte ook op of R410a systemen, met de aankomende aangescherpte richtlijnen, nog wel toekomst hebben. En het nut heeft om een systeem te kopen waarvoor straks geen of alleen nog heel duur gas te krijgen is. Anders kan het affikken met R410a toch financiële gezien een hele dure en milieu onvriendelijk manier worden van affikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jemig ik heb een milieu delict gekocht, ik neem aan dat jullie niet mij maar de leverancier techneco hebben bestookt met dit rampzalige feit ? mail twitter etc ? natuurlijk ik vertrouw jullie, dat hebben jullie al gedaan voordat de flames en trols begonnen in het topic.
en ja de kinderen... neem die ook maar mee, en hans sluit het topic direkt maar snel met teacher, want het is helemaal niks die warmtepompem en airco`s.

gelukkig weet ik beter en is de overeenkomst sterk met mijn eerste pv stappen, daar werd ook van alles bijgehaald, tot in het idiote aan toe, kortom, het boeit me geen kont, en het informeert niemand, want het gaat om individuele zaken, terwijl er; terwijl ik dit post zeker 50.000 autos met nutteloze airco worden gemaakt.
maar die laten we voor het gemak gewoon even weg, simpel toch ? en we gaan verder stoken uit de bergermeer, zonder daar eens te gaan kijken

[ Voor 72% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 03-01-2015 17:55 . Reden: in 1 woord, kokervisie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@eric-pv;
Volgens mij ben jij hier de grootste trolling door iedere Nederlander die nog aan het gas hangt over 1 kam te scheren en dat allemaal omdat putin een toren in Noord-Holland heeft gezet (wat overigens niet jouw(!) achtertuin is) .

Het gaat hier om WP's die een koudemiddel hebben met een hoge gwp (hoger dan CO2) en niet om (auto) airco's, gas trolling, gas vermijding, etc.

@algemeen:
Het is een feit dat WP's kunnen gaan lekken, het is een feit dat als het koude middel in de atmosfeer komt het niet goed is voor jouw/mij en onze kinderen hun toekomstige milieu, het is een feit dat de regelgeving rond r410a (terecht) aangescherpt wordt en daarmee zullen vrijzeker(!) de beschikbaarheid minder worden en de prijs ervan stijgen, STEK geen garantie is op lekkage vrije systemen, STEK een certificering is en geen garantie op afgeleverd mensen werk,etc etc.

WP's vermijden huishoudelijke gasverbruik, maar er is geen garantie dat er door de WP geen gas meer wordt gebruikt.

Wij zijn trots op wat wij met PV hebben bereikt en dat wij ons gasverbruik met 70% hebben teruggebracht. Maar nu wil ik graag zo groen mogelijk verder en daar hoort een goed doordacht affik programma bij. Als ik wil dan hangen er voor eind januari een multi split oplossing met voor 3 kamers een binnen unit.

Dat zal affikken als een..... Maar dat vind ik(!) niet groen genoeg. Het zorgt voor een teveel hijsa in en om huis brengt 4 losse devices in huis die ook allemaal onderhoud nodig hebben en kapot kunnen gaan.

Het lijkt erop dat er binnenkort CO2 L/W WP's richting Europa komen. Het lijkt erop dat deze systemen een cop van >=3, bij buitentemperatuur van -5 tot -10 eind temperatuur van >=70c met een vermogen van max 5kw tot min 3kw.

Als zulke systemen op korter termijn naar Europa cq NL komen, dan fik ik met heel veel liefde nog een paar honderd m3 gas af om vervolgens zo groen als mogelijk door te gaan en volgas af te fikken met CO2.

Met de verwachte eind temperatuur van 70c is verwarmen een appel/peertje, douchen een giller (met letterlijk de blaren op je rug) en om nog maar te zwijgen over gas rekening en elektra eindstand...

Had de hoop dat er hier ogen open konden, maar blijkbaar is R410a net zo verslavend als het Slochteren gas...

edit:

O net even gekeken naar de koelkast (Siemens 6 jaar oud);
R600a met een totaal gewicht van 36gram(!) en de GWP = 3 _/-\o_ _/-\o_ voor Siemens!!!

De auto heeft +/- 400-500gram r134a met GWP=1300

Zo even snel gevonden lijkt de elga 850 gram r410a aanboord te hebben.

36*3 == 108 gram co2
500 * 1300 == 650.000 gram co2
850 * 1900 == 1.615.000 gram co2

1 lading koelmiddel van de elga is bijna gelijk aan 3 ladingen van de auto en ook weer gelijk aan bijna 15.000 siemens koelkasten...

CO2 pomp heeft waarschijnlijk ook iets van 850 gram CO2 aanboord met een gwp van 1 en dat staat weer gelijk aan 1900 elga ladingen.

I rest my case en een iedere succes met zijn oplossing om zijn E-rekening zo laag als mogelijk te krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 645942 op 03-01-2015 18:55 . Reden: auto,koelkast,elga,co2pomp vergelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Het heeft niets te maken met een R410A verslaving zoals jij dat beschrijft, het feit dat je er van uit gaat dat hij gaat lekken komt bij mij storend over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zeer storend
de boortoren staat 312 meter van mijn huis, maar jij schijnt dat beter te weten dan ikzelf.
ik zie dat je zelf ook gaat plaatsen, maar je zet mensen weg die dat al hebben gedaan, tikkie bizar niet ?
ook fijn om te zien wie dre nu echt is :
Overigens zou ik zelf hoofdzakelijk een warmtepomp aanschaffen voor eigen financieel gewin. Als ik mij zo zou 'bekommeren' om de 'Groningers' zou ik mijn euro's niet investeren in een woning die al een heel laag energieverbruik heeft...
jammer dat je geen rekening houd met gezinnen die willen verhuizen "maar er zit een scheur in de gevel " door jouw gedrag. beetje jammer dit, wel heel duidelijk nu.

[ Voor 141% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 03-01-2015 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:14

Crazy-

Best life ever

Fout topic...

[ Voor 150% gewijzigd door Crazy- op 03-01-2015 19:36 . Reden: Foutje ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rol-Co schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 18:55:
Het heeft niets te maken met een R410A verslaving zoals jij dat beschrijft, het feit dat je er van uit gaat dat hij gaat lekken komt bij mij storend over.
Het artikel dat ik eerder vandaag posten, geeft op professionele installaties een jaarlijkse lekkage van 3,x%.
Het is mij niet helemaal duidelijk of dat betekend dat ieder professioneel NL systeem 3,x% van zijn lading verlies OF dat ieder jaar 3,x% van de systemen lekkages vertonen.

Het enige dat ik mij kan bedenken is dat de huis/tuin/keuken systemen relatief meer lekkages zullen hebben omdat het daar meer om de kwantiteit gaat dan om de kwaliteit, zoals snel/knel -koppelingen, slechte lassen, etc.

kan mij voorstellen dat het je irriteert, maar het irriteert mij ook dat men er vanuit gaat dat deze systemen nooit lading kwijt zullen raken.

@eric-pvt;
Ik scheer niemand over 1 kam.
Ik stel de vraag of r410a systemen nog wel bestaansrecht hebben en of affikken met deze systemen wel zo groen is. Ik stel niet dat iemand die zo'n systeem heeft staan slecht is, al vraag ik mij wel af wat r410a met de gezondheid van mijn mede wereldburgers (wel zo'n duurzame gedachten).

Ik mag graag kwoten;
Anoniem: 238103 schreef op woensdag 05 november 2014 @ 19:57:
nou dat zou wel moeten, maar eerst werd ik nogal boos om die putin toren in mijn achtertuin (bergermeer)

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 645942 op 03-01-2015 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Ik geloof dat ik m'n speksteenkachel nog maar even ga opstoken. 8)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Speksteenkachel schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 19:34:
Ik geloof dat ik m'n speksteenkachel nog maar even ga opstoken. 8)
Toch hout zonder schors?!

Want je weet dat schors net als tabak(dat overigens zeer veel radioactieve materiaal bevat) heel veel zware metalen bevat ;)

Voor de geïnteresseerd;
https://www.youtube.com/watch?v=TRL7o2kPqw0
En dan te bedenken dat meeroken nog veel slechter is... bedankt roker(s)!!

@Crazy;
R32 is een beter alternatief en zal de komende jaren nog prima verkrijgbaar blijven.
Dit jaar zullen er zeer zeker meer systemen komen met alternatieve koudemiddelen.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 645942 op 03-01-2015 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Oh, daarom geven die pijprokers altijd zoveel licht _O-

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Anoniem: 645942 schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 18:16:

Het lijkt erop dat er binnenkort CO2 L/W WP's richting Europa komen. Het lijkt erop dat deze systemen een cop van >=3, bij buitentemperatuur van -5 tot -10 eind temperatuur van >=70c met een vermogen van max 5kw tot min 3kw.

Als zulke systemen op korter termijn naar Europa cq NL komen, dan fik ik met heel veel liefde nog een paar honderd m3 gas af om vervolgens zo groen als mogelijk door te gaan en volgas af te fikken met CO2.
Dit klinkt precies zo als "Ik wacht nog even met het nemen met zonnepanelen want volgend jaar gaat het rendement weer omhoog". Eric heeft helemaal gelijk met de tekst: "Niets doen is duur".
Had de hoop dat er hier ogen open konden, maar blijkbaar is R410a net zo verslavend als het Slochteren gas...
Dit slaat natuurlijk nergens op. Hiermee scheer je iedereen met een airconditioning/warmtepomp waar R410a in zit over een kam en noemt ze feitelijk een milieucrimineel. Feit is dat een ELGA wordt geleverd met koudemiddel R410a net zoals meer dan 90% van alle andere consumentenapparaten die op dit moment worden verkocht, veel keuze is er dus niet. En ik heb geen zin om te wachten op "the next best thing".

En ik ga er even vanuit dat diegene die mijn systeem heeft aangesloten en heeft gevuld weet wat die doet en dat het STEK papier wel degelijk nog wat inhoud. Jij doet het overkomen alsof alle warmtepompen gegarandeerd gaan lekken en hun inhoud zo de atmosfeer in dumpt.

[ Voor 4% gewijzigd door mkleinman op 03-01-2015 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Anoniem: 645942 schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 19:36:
[...]
Toch hout zonder schors?!

Want je weet dat schors net als tabak(dat overigens zeer veel radioactieve materiaal bevat) heel veel zware metalen bevat ;)
Schors lever ik altijd af bij de oudijzerboer.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Speksteenkachel schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 19:45:
[...]

Schors lever ik altijd af bij de oudijzerboer.
Hij is "ijzersterk" _/-\o_

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@mkleinman;
nogmaals;
Ik scheer niemand over 1 kam.
Ik stel de vraag of r410a systemen nog wel bestaansrecht hebben en of affikken met deze systemen wel zo groen is. Ik stel niet dat iemand die zo'n systeem heeft staan slecht is, al vraag ik mij wel af wat r410a met de gezondheid van mijn mede wereldburgers (wel zo'n duurzame gedachten).
Dat mensen met r410a systemen zich aangesproken voelen qua verslaving, dat is een ander verhaal.
Ik snap heel goed dat niemand een >€4000 aan de wilgen hangt omwille van het milieu :)

En het heeft niets te maken met "Ik wacht nog even met het nemen met zonnepanelen want volgend jaar gaat het rendement weer omhoog", het heeft er alles mee te maken dat er straks een beter alternatief is. Die pomp gaat dit jaar komen en staat er voor komende winter en dan gaat hij beter affikken dan welke WP hier op het forum >:)

@Speksteenkachel;
>:) _/-\o_
Heel duurzaam en goed voor de portemonnee :D

Ik ga nu heel duurzaam wat tijd aan mijn gezinnetje besteden en straks lepeltje lepeltje in bed liggen :)

Trusten alvast en een goed weekend 2all!

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 645942 op 03-01-2015 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Anoniem: 645942 schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 19:52:
@mkleinman;

Dat mensen met r410a systemen zich aangesproken voelen qua verslaving, dat is een ander verhaal.
Ik snap heel goed dat niemand een >€4000 aan de wilgen hangt omwille van het milieu :)
}:O :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-06 19:41
Voor diegenen die denken dat lekkage wel meevalt: http://www.coolsultancy.n...9-Definitief-06012011.pdf

Een CO2 gebaseerde lucht-water pomp lijkt mij een fantastisch ding, want die maken water tot ca. 90 graden. Dit is een voorbeeld van een kleintje: http://www.ekoenerjisistemleri.com/eng/small-12kW.asp?id=5

En dat is nu juist het grote probleem: klein is bij deze units nog niet klein genoeg voor gebruik in een normaal huis. Als we hier 9-12KW gaan aanvoeren dan zitten we binnen de kortste keren met een probleem, want dan vallen we flauw van de hitte. Maar het idee is leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 19:19:

[...]

jammer dat je geen rekening houd met gezinnen die willen verhuizen "maar er zit een scheur in de gevel " door jouw gedrag. beetje jammer dit, wel heel duidelijk nu.
De afgelopen 365 dagen heb je volgens je website 2000 kWh verbruikt in je warmtepomp. Uitgaande van een COP van 4 is dat 8000 kWh. Met gas verbruikte je 500m3 per jaar. Uitgaande van 8 kWh per m3 is dat 4000 kWh. Een verdubbeling in verbruik, en dan heb ik graaddagen nog niet eens gecorrigeerd voor de warme winter. Volgens mij moet dat duurzamer kunnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:01
Als die dingen op de markt komen (een beetje betaalbaar), dan gaat hier thuis de bezem door alles wat met warm water te maken heeft :-)

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dre lieverd, jou zal ik nooit kinderfotos sturen, dus je zult het ook niet begrijpen.
maar ik had het overigens pas 15 keer tegen je gezegd, maar het kwartje valt niet he ?

dus nog een keer :
zolang salderen bestaat, fik ik af in een warmtepomp, en saldeer het (vergroot mijn recht ook) de reden is strategie, per persoon is het verbruik gas-licht-water iets waar jij nog lang niet bent.
het zou wel erg duur worden om bij het gas te blijven met pv op het dak.
het verschilt per huisnummer, maar een huisnummer kan ook veranderen, zo staan er hier nu 4 namen op de deur, kort geleden nog 2.
hoe zou jij dat aanpakken ? oh, laat maar je was mij weer aan het wegzetten.....jammer.
heel jammer, want een alternatief hoor ik helemaal nooit van je

denk je ook na wat het betekende als ik geen elga had gehad ?
heel fijn, dankje. ;w

freemar, je hebt het lucht/lucht topic nog niet gevonden ?
Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
kan je daar ook nog even de missionaris houding aannemen (ipv lepeltje/lepeltje)

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 03-01-2015 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:14

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Nou had ik gehoopt dat dit topic zou (blijven)gaan over de technische aspecten van l/w wp-en; ik vind dat tenminste erg leerzaam. :)

Eventuele milieuaspecten kunnen (kort) in dit topic besproken worden, maar verdienen eigenlijk een eigen topic zodra ze, zoals nu wat meer diepgang krijgen of wat langer doorgaan.

Waar echt geen plaats voor is in dit topic, dit forum en heel GoT is getroll, op de man spelen en jij-bakken; dat hoort simpelweg niet thuis in een serieuze discussie, met serieuze discussie partners.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-11-2024
Er zijn blijkbaar al Warmtepompen met CO2 als gas beschikbaar ca 4,5 KW verwarmingsvermogen
220 V netspanning werkt tot -25 C
Zie

http://www.r744.com/products/view/157

Van het merk sanyo

Zie ook

http://www.airconwarehous...ANYO_CO2_ECO_Brochure.pdf

Ik kwam nog een prijs tegen van 3700 pond zijnde circa 4700 euro

Toevoeging ik weet niet ofdat deze nu nog te koop is , ik las ergens dat sanyo over was genomen door panasonic en dat ze eea hadden discontinued,

Misshien kunnen de heren hun visie hier eens over geven, ik ben er nog niet zo in thuis :)

[ Voor 23% gewijzigd door Raolte op 04-01-2015 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Altijd mooi natuurlijk, zeker de hogere temperatuur, maar de prijs is ook niet geheel onbelangrijk. Alles wat nieuw is is dan ook vaak aan de prijs dus lange tvt.

Edit:
Waaaay overpriced dus, 4700,- , hahaha, nee het is geen zakken vullen hoor, helemaal niet. :X

Edit2
Een interessant stukje leesvoer

https://ideals.illinois.e...3365/CR039.pdf?sequence=2

[ Voor 42% gewijzigd door Rol-Co op 04-01-2015 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als je daarmee van het gas af kan betaalt hij zich al in 25 jaar terug aan vastrecht :)
Disclaimer: De TVT mag iedereen voor zichzelf aangokken en daar al dan niet conclusies aan verbinden.

@eric-pvt een idee voor jou? Je huidige warmtepomp lijkt 'te klein' om helemaal van je overschot af te komen en met een grotere is de marge voor een strenge winter groot genoeg om helemaal van Putin af te komen. Als €5k incl boiler is, dan moet jij hem voor veel minder kunnen installeren, de meeste spullen heb je immers al :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik ga dat al anders doen met de qsolar boiler, maar dan moet de garantie eerst effe aflopen, rot hoor.. 10 jaar garantie op het vat en wisselaars.aan de andere kant, nu is affikken ideaal, maar gezien de olieprijs, wat kost een kuubje per 1 juli ? keuzes....
als gas daalt onder de 60cent dan heb ik ruime marge van ~350m3 omdat bij vorst in te zetten, en water te verwarmen, tijd om energie inhoud gelijk te trekken in prijs. sv/gas/wp, ik ben nu wel uitgetweaked door deze ongelijke prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 629833

Kan iemand me helpen?

Ik heb een 9kW l/w WP. Bungalow met vloerverwarming als hoofdverwarming, 1 radiator in woonkamer. Nu krijg ik de woonkamer maar moeilijk echt goed warm? Alle radiatoren in de rest van het huis staan afgesteld op ongeveer 18c, badkamer heeft elektrische vloerverwarming, radiator en elektrische luchtverwarming .

De aanvoertemp is nu 43c. De vloerverwarmingspomp staat op stand 2 van de 4.
Moet ik de vloer maximaal verwarmen door de pomp hoger te zetten of moet ik hem langzaam zetten?
De WP gaat om 6u aan tot 9u. Dan om 11u tot 14u. Dan weer 16u tot slapen.

Ik overweeg om een flink LTV radiator in de woonkamer te zetten. De warmtebehoefte van de woonkamer is 5kW bij -12c, de vloer zou dat moeten kunnen zonder radiator. Het totale huis heeft een warmtebehoefte van 12kW bij -12c.

Nu stoken we bij met hout in een flinke 15kW kachel, maar als we dat niet doen is het te koud (18-19c).
In dec heb ik in totaal 1200kWh gebruikt voor de WP, het huis (en jacuzzi). Het gasverbruik vroeger was rond de 2500-3000m3. Nu alleen voor water en koken 500m3 gebruikt per jaar.

Wat is wijsheid? De Panasonic l/w WP kan ik alleen de uitvoerwatertemp regelen en de ruimtetemperatuur. Het is allemaal wat basic zeg maar.

Ruud

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 629833 op 04-01-2015 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Even een speciaal projectje voor tussendoor (ook lucht water)

Was vanavond even bij de overbuurman Robairo, hij heeft weer wat moois in elkaar gesleuteld.
Op de plank lag al een tijdje een warmtewisselaar uit een gasketel niets te doen. E.e.a hangt aan een Gree 3,5 kW L/W WP, vorig jaar in bedrijf tezamen met 1000 L buffer en laadcoil houtkachel.

De warmte wisselaar is en een metaal/hout/kunststof behuizing geschroefd, en ingebouwd in de ventilatie WTW unit in de toevoer lucht naar het huis. Waterzijdig aangesloten op de toevoer van de vloerverwarming van de boven verdieping.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/dj49zLX.jpg

Voorlopig resultaat tegen alle verwachtingen in, dT luchtzijdig 5 K, waterzijdig 3 K, de inblaas temp is nu c.a. 25 C, net in bedrijf.

Hij hangt aan de schuine muur van de zolder
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/bJyPwry.jpg

De zijkanten van "het doosje" zijn van doorzichtig kunststof, je kunt er door kijken
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/lNgoEmh.jpg

Doorkijkje naar wisselaar koper/koper. Heeft als voordeel dat bij vervuiling luchtzijdig dit zichtbaar is en actie kan worden ondernomen
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/WC1270i.jpg

Uiteidelijk is de belasting van de buffertank wat groter, het retourwater ietsje kouder, ietsje neer COP.
en bij aanwarmen na een paar dagen weg ietsje sneller warme lucht.
Hij zal zelf ook wel commentaar leveren schat ik zo in

[ Voor 39% gewijzigd door Gasschuif op 04-01-2015 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-06 21:47

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Anoniem: 629833 schreef op zondag 04 januari 2015 @ 19:42:
Kan iemand me helpen?

Ik heb een 9kW l/w WP. Bungalow met vloerverwarming als hoofdverwarming, 1 radiator in woonkamer. Nu krijg ik de woonkamer maar moeilijk echt goed warm?

De aanvoertemp is 43c. De vloerverwarmingspomp staat op stand 2 van de 4.
Moet ik de vloer maximaal verwarmen door de pomp hoger te zetten of langzaam zetten?
De WP gaat om 6u aan tot 9u. Dan om 11u tot 14u. Dan weer 16u tot slapen.

Ik overweeg om een flink LTV radiator in de woonkamer te zetten. De warmtebehoefte is 5kW, de vloer zou dat moeten kunnen.

Nu stoken we bij met hout in een flinke 15kW kachel, maar als we dat niet doen is het te koud (18-19c).

Wat is wijsheid?

Ruud
Vloerverwarming konstant stoken is mijn idee of maximaal 0,5 graden nachtverlaging.
Pagina: 1 ... 46 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.