Nog een reactie op eerdere bijdrages die m.i vooral niet van enige kennis gespeend blijken te zijn:
Rol-Co schreef:
Maar waarom kijken we bij een wp ineens zwaar naar het gas en bij de koelkast horen we niets, die worden ook niet onderhouden, zelfde voor de standaard airco in je auto, dus nu de wp wat in opmars is hier en daar is dat de boeman omdat die kan lekken? Beetje vreemd
Helemaal niet vreemd!
Bij koel/vrieskasten is R134a al zo goed als uit gefaseerd, men gebruikt daar nu iso-butaan (R 600) en propaan (R290)voor. En als blaasmiddel voor het isolatieschuim wordt meestal pentaan gebruikt.
Daarnaast wordt zo'n hele eenheid ook compleet hardgesoldeerd, dus geen gammele DHZ koppelingen..
In de autoairco sector gaat R134a waarschijnlijk vervangen worden door R1234yf. Daar wordt door de fabrikanten nog over gesteggeld, CO2 is nog niet goed uitontwikkeld naar compressoren in hanteerbare maten.
Rol-Co schreef:
De zelf aansluit setjes zijn er al even hoor, die airco's kon je 10 jaar geleden al kopen voor 350,- , nu is het een warmtepomp en kost hij gelijk 1000,-
Dat is ook een kul-argument, voor dat die goedkope split-units met bootladingen tegelijk uit China aankwamen, waren airco's ook 1000 euro en meer. Het is gewoon een kwestie van tijd voor WP's ook voor ramsj-prijzen te koop zijn. Zie alleen al hier en daar de 'eigen import' uit China.
Rol-Co schreef:
Maar zoals ik al schreef dus, een overdreven reactie over dat koelmiddel, maar het staat iedereen vrij om een zo goed mogelijk middel voor het milieu in zijn systeem te kopen, al wil dat niet zeggen dat dit over 3 jaar nog zo is.
Helemaal geen overdreven reactie, FreeMar stelt zich een vraag die zeer terecht is.
Er is helemaal niets op tegen om je de consequenties van je eigen handelen te overzien. Het is een meer oprecht duurzame gedachte, dan om vanuit economisch gewin in termen zoals "affikken" te schrijven!
Rol-Co schreef:
Hoe groot is de kans dat mijn R410A in de atmosfeer komt, en hoe groot is de kans dat jou verbrande gas in de atmosfeer komt? I rest my case
Ik schat die kans (ik heb er nu een 'technisch' beeld bij) op even groot. Of heb je al een lekzoeker, afpompunit, en een lege reservefles?
Nog maar een keer, en dan correct: R410a is een bijna azeotroop mengsel van 50% R32 en 50% R125. Die laatste zit er overwegend bij om de brandbaarheid van R32 te onderdrukken, als koelgas presteert pure R32 beter.
eric-pvt schreef:
gas = gegarandeerd uitstoten, en vieze condens lozen (het mag niet eens door je wtw zo smerig)
Volgens mij heb ik in de gaten dat je hier weer ondeskundig aan het fulmineren bent tegen 'aardgas' en niet het bedoelde koelgas...
Maar goed, indien je het condensaat van een aardgasgestookte Cv-ketel bedoeld, dan vraag ik me in hemelsnaam af in welke setup dit door een WTW zou moeten komen...
Daarnaast is dat condensaat helemaal niet zo 'smerig' als jij wenst voor te geven (daar misleidt je de lezers mee!), in die wonderlijk brakke WTW setup moet je dan ook zeker geen gewone keukenazijn gebruiken, want dat zou vergelijkbare effecten geven.
eric-pvt schreef:
alle autos hebben ook zo`n ding lijkt me een groter proibleem dan hier huilen.
zoals rolco zegt, reactie is over de top.

Wat hebben alle auto's dan? Een WP? Of een WTW? Of toch een katalysator?
Afijn, FreeMar's reactie is zeker niet om 'te huilen'
Dan nog een verhaaltje over die koelgassen: in de langste tijd dat er mechanische koeling bestaat waren R12, R22 en R502 de meest gebruikte. Buiten waterstof en koolstof, waren fluor en chloor de basisingrediënten .
Totdat we merkten dat we zure regen kregen, en er een gat in de ozonlaag ontstond. Knappe koppen kregen uitgevlooid dat er hoog boven onze hoofden een interessante chemische reactie plaats vond waarbij het
fluor chloor uit de koelmiddelen het chemisch instabiele ozon (O3) 'opvrat' zodat het onze tere huidjes niet meer tegen tegen Uv-straling kon behoeden.
Of de duvel er mee speelt, daar is men het wereldwijd mee eens, zodat op het Protocol van Montreal die koelmiddelen in de ban gaan. D.w.z, de gechloreerde (Cfk's).
Nu hebben we in de gaten dat de fluorcomponent ook niet helemaal 'lekker' is in dat systeem boven ons hoofd. Dus van de resterende Hfk's willen we dus ook af.
Er zijn prima alternatieven, zeker in de commerciële koeltechniek. In supermarkten gebruikt men vaak een cascade van Ammoniak (NH3, R717) en CO2 (R744).
In de machineruimte heeft men een ammoniak installatie die voor de feitelijke koeling zorgt, want ammoniak bij een lekkage in een koelmeubel in de winkel wil je niet hebben. Met die ammoniak koelt men dan CO2 wat door de WW's in de winkel circuleert.
Het koelen op alleen CO2 is nog lastig vanwege de erg hoge drukken die bij dit (zeer trans kritische) koelmiddel spelen. Voor de toekomst biedt het wel voordelen, er zijn hogere temperaturen bij een acceptabel aandrijfvermogen mogelijk. Dus die dingen gaan zeker we 3000 euro kosten!
Ik constateer wel iets merkwaardigs binnen de koeltechnische branche, beetje analoog naar de opmerking van iemand anders (effe kwijt wie): waar het eigenlijk vreemd is dat in een hoop toepassingen een WP niet standaard ingezet wordt, is het eens te merkwaardig dat de installateurs de mond vol hebben van 'natuurlijke koudemiddelen'.
Maar dan hebben we het alleen over NH3 en CO2...
De meest perfecte koudemiddelen zijn butaan en propaan. Energetisch gezien renderen ze zels nog iets beter dan de oude R12 en R22...
Kennelijk is er nog een hoop 'omdenken' nodig om dat breed geaccepteerd te krijgen, de brandveiligheid zorgt hier, hoe ironisch ook, voor 'koud watervrees'.
Dergelijke installaties moeten aan een hoop regelgeving voldoen, zoals explosievrije motoren. Terwijl ik nog nooit een explosieveilig component op een gasketel gezien heb...
Staat nog ergens op de 'to do' list, een WP uit scrap te bouwen, werkend met propaan als koelmiddel.
Eerst nog eens een paar open Bitzers of Bocks voor een appel of ei zien te scoren.