Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 105 Laatste
Acties:
  • 599.730 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

mijn ervaring is dat tussen 10u en 17:00u er het meeste valt te oogsten uit de lucht, bij een hogere pompstand.(60-70% van max)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Gasschuif schreef op zondag 04 januari 2015 @ 19:51:
<>
De warmte wisselaar is en een metaal/hout/kunststof behuizing geschroefd, en ingebouwd in de ventilatie WTW unit in de toevoer lucht naar het huis. Waterzijdig aangesloten op de toevoer van de vloerverwarming van de boven verdieping.
<>
Dus deze neemt warmte van de l/w warmtepomp en voegt deze toe aan de inkomende luchtstroom ten koste van de aanvoer van de vloerverwarming waardoor je een directere warmte krijgt?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 629833

Beste Eric-PVT en Niki-Lauda: bedankt! Zowel radiatoren als vloer zitten in 1 groep van de WP. Het is dus alles of niets. Vroeger met gas zat er een thermostaat op de vloer die water boven 45c niet door liet of kneep. De vloer heeft een eigen pomp die begint te draaien vanaf 30c aanvoer van de WP.
Ik begin met Eric zijn voorstel voor de rest van dit seizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

45 graden aanvoer kan je gewoon vol open zetten bij de verdeler, misschien ietsje knijpen naar 40. En dan beginnen met 24/7 aan, is je vloer redelijk op temperatuur kan je in de nacht wel een uurtje of 6 uit.
Een vloer is traag, dus effe aanwarmen kan haast niet.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rol-Co schreef op zondag 04 januari 2015 @ 20:56:
45 graden aanvoer kan je gewoon vol open zetten bij de verdeler, misschien ietsje knijpen naar 40. En dan beginnen met 24/7 aan, is je vloer redelijk op temperatuur kan je in de nacht wel een uurtje of 6 uit.
Een vloer is traag, dus effe aanwarmen kan haast niet.
Ik ga morgen eens spelen. Nadeel is dat de Panasonic niks kan regelen. Of ik moet heel dom zijn maar de gebruiksaanwijzing is ruk. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Zit er geen thermostaat kraan op de vloerverwarming unit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:50

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

franssie schreef op zondag 04 januari 2015 @ 20:19:
[...]

Dus deze neemt warmte van de l/w warmtepomp en voegt deze toe aan de inkomende luchtstroom ten koste van de aanvoer van de vloerverwarming waardoor je een directere warmte krijgt?
Beter kan ik het niet zeggen :)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:13

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
franssie schreef op zondag 04 januari 2015 @ 20:19:
[...]

Sterker nog. Zo combineer je dus L/W met L/L met zelfs gefilterde lucht doordat die eerst door de WTW heen gaat.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

mkleinman schreef op zondag 04 januari 2015 @ 22:25:
[...]
Sterker nog. Zo combineer je dus L/W met L/L met zelfs gefilterde lucht doordat die eerst door de WTW heen gaat.
Ik las dacht ik dat het de aanvoer van de WTW is dus ongefilterd (zie ook de opmerkingen van schoonmaken) maar misschien lees ik het fout. Sowieso een leuk concept!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

franssie schreef op zondag 04 januari 2015 @ 22:51:
[...]

Ik las dacht ik dat het de aanvoer van de WTW is dus ongefilterd (zie ook de opmerkingen van schoonmaken) maar misschien lees ik het fout. Sowieso een leuk concept!
Korte toelichting.

Elk luchtfilter laat deeltjes door. (uitgezonderd absoluut filters) De filters in WTW units dus ook, na jaren kan het erachter dus (licht) vervuilen. Het zal echter niet zo'n vaart lopen schat ik in, discipline bij WTW lucht filters is minimaal 2 keer per jaar schoonmaken, liefst vaker.

Bijna alle verhalen over "slechte lucht" in huis bij WTW units is geen onderhoud en niet goed ingeregeld.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
De stooklijn van onze HP cube heb ik gisteren maar eens veranderd om te kijken wat dit zou doen.

De stooklijn van de WP stond bij 20 graden op 30 en bij -10 graden op 40. Dit heb ik gewijzigd naar 20=25 en -10=35. Het resultaat is dat de gasmeter niet gaat lopen maar dat de WP alleen staat de draaien.

De kamertemperatuur komt echter net niet op 20 graden waardoor de warmtepomp blijft draaien. Zou ik dit nog kunnen veranderen door de pompsnelheid te verlagen? In het menu staat de pomp op nummer 8, beschikbaar is 1 t/m 9. De standaardinstelling is 5, in de handleiding staat dat de waarde bij pomp bepaalt wordt tijdens de installatie. Ik ga ervanuit dat hier dus bewust voor is gekozen door de installateur.

De buitentemperatuur is trouwens 2 graden.

Ik heb het nu veranderd naar 20=25 en -15=40. De ketel springt nu weer bij en de temperatuur gaat ook iets omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:42
Ik denk dat een dag te kort is om dit te ervaren. Toen we onze WP vorig jaar aangesloten hadden, dacht ik wel even het originele klokthermostaatprogramma aan te kunnen houden. Da's dus dikke nachtverlaging, om rond half zes in de middag naar 20,5 graden te klimmen. Ging du niet werken, want de WP heeft te kort vermogen om dit soort sprongen in relatief korte tijd te maken.

Dus wat doe ik nu: hele dag 20,5 aanhouden, nachtverlaging naar 20 graden. Duurt een dag, maar daarna is je huis op temperatuur en kan de WP het bijverwarmen totdat de buitentemp onder de 2 graden duikt. Daaronder springt de ketel af en toe aan (WP dan even uit).

Ik vind het overigens een zeer lage stooklijn. Komt overeen met "vloerverwarming laag" van de Elga (Vloerverwarming Laag = -1/3 * buiten + 37)

Heb je "toevallig" een supergoed geisoleerd huis?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
hansdegit schreef op maandag 05 januari 2015 @ 10:30:

Dus wat doe ik nu: hele dag 20,5 aanhouden, nachtverlaging naar 20 graden. Duurt een dag, maar daarna is je huis op temperatuur en kan de WP het bijverwarmen totdat de buitentemp onder de 2 graden duikt. Daaronder springt de ketel af en toe aan (WP dan even uit).
Heb je toevallig het verschil nog geprobeerd tussen 1 graad nachtverlaging en 0.5 graden? Ik ga nu 's nachts van 20.0 naar 19.0 en dan heeft de ELGA 's ochtends 3 tot 4 uur nodig om weer naar die 20 graden te komen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
Rc waarde vloer: 4,0 3,5 / gevel: 5 / dak: 5 4,1. Vrij standaard isolatie voor woning van 2014. Anders wordt de EPC niet gehaald.

De stooklijn is nu laag maar bij de andere stooklijn springt de ketel direct mee. Als het mogelijk is zou ik graag de juiste/zuinigste instelling willen vinden, vandaar het proberen.

Misschien is het iets te koud voor de HP cube, maar met de oude stooklijn ook gas verbruik in de maanden dat het net iets warmer was. Met iets meer tweaken zou dat dan minder kunnen.

De aanvoer T was veel te koud om goed te kunnen verwarmen. Rond de 27 graden.

Ik doe geen nachtverlaging. Temp staat standaard op 19.5. Temperatuur schommelt dan tussen 19.3 op laagste punt en 20.2 op hoogste.

Installatie springt gemiddeld zo om de 8 uren aan.

De WP verbruikt ongeveer 620W. Met een iets betere stooklijn waarbij de ketel net niet aanspringt zou het toch zuiniger zijn? Volgens mij wordt er per keer ca. 2m3 gas verbruikt en 1,5 - 2 uur 620W.

[ Voor 1% gewijzigd door Pos2007 op 07-01-2015 11:07 . Reden: rc-waarde veranderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rol-Co schreef op zondag 04 januari 2015 @ 21:54:
Zit er geen thermostaat kraan op de vloerverwarming unit?
Ja, toch wel. Die staat nu op 40c zoals geadviseerd. Ga nu eerst 2 dagen vol stoken om de vloer warm te krijgen, kijken wat dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
mkleinman schreef op maandag 05 januari 2015 @ 11:35:
[...]
Heb je toevallig het verschil nog geprobeerd tussen 1 graad nachtverlaging en 0.5 graden? Ik ga nu 's nachts van 20.0 naar 19.0 en dan heeft de ELGA 's ochtends 3 tot 4 uur nodig om weer naar die 20 graden te komen.
Ja, paar daagjes, maar ik werd daar eigenlijk niet zo vrolijk van. Ik zie dat de thermostaat vannacht om de 25 minuten eventjes 7 minuten warmte vraagt.

Stroomverbruik is wel flink gestegen sinds vorig jaar, is misschien een aandachtspuntje.

[ Voor 18% gewijzigd door hansdegit op 05-01-2015 15:53 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-06 20:41

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Gasschuif schreef op maandag 05 januari 2015 @ 00:16:
[...]

Korte toelichting.

Elk luchtfilter laat deeltjes door. (uitgezonderd absoluut filters) De filters in WTW units dus ook, na jaren kan het erachter dus (licht) vervuilen. Het zal echter niet zo'n vaart lopen schat ik in, discipline bij WTW lucht filters is minimaal 2 keer per jaar schoonmaken, liefst vaker.

Bijna alle verhalen over "slechte lucht" in huis bij WTW units is geen onderhoud en niet goed ingeregeld.
Ik hoop dat je bedoeld dat je de filters op regelmatige basis vervangt.
WTW filterdoek heeft een bepaalde kwaliteit (grote openingen) van het doek (G, F met een nummer enz).
Bij wassen/schoonmaken gaat de kwaliteit van deze doeken verloren, lees: gaatjes worden groter/kleiner en de doeken voldoen niet meer aan hun specificaties.
Het schoonmaken van de doeken, met bijvoorbeeld een stofzuiger, is helemaal uit de boze vanwege o.a. bacterieen.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

ollie1965 schreef op maandag 05 januari 2015 @ 16:09:
[...]

Ik hoop dat je bedoeld dat je de filters op regelmatige basis vervangt.
WTW filterdoek heeft een bepaalde kwaliteit (grote openingen) van het doek (G, F met een nummer enz).
Bij wassen/schoonmaken gaat de kwaliteit van deze doeken verloren, lees: gaatjes worden groter/kleiner en de doeken voldoen niet meer aan hun specificaties.
Het schoonmaken van de doeken, met bijvoorbeeld een stofzuiger, is helemaal uit de boze vanwege o.a. bacterieen.
Dat bedoel ik inderdaad, tijdig vervangen van luchtfilters is een "must do".
(En ik spreek uit ervaring) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwollie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-02 11:33
@ pos2007;

mbt jouw vraag over de coolcube;

Wij verbruiken geen gas omdat ik de gaskraan van de cv-ketel heb dicht staan. Ondanks dat de ketel in storing staat gaat de coolcube wel gewoon aan. Het verbuik van de coolcube is afhankelijk van de aanvoertemperatuur. Hier nu momenteel 525 watt bij een aanvoer van ca. 25 graden.

Het betreft een tussenwoning met in totaal ca 50m2 begane grondvloer (met vloerverwarming) waar alleen gestookt word. 1e verdieping en zolder wordt niet gestookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
hansdegit schreef op maandag 05 januari 2015 @ 15:41:
[...]

Ja, paar daagjes, maar ik werd daar eigenlijk niet zo vrolijk van. Ik zie dat de thermostaat vannacht om de 25 minuten eventjes 7 minuten warmte vraagt.

Stroomverbruik is wel flink gestegen sinds vorig jaar, is misschien een aandachtspuntje.
Ok. Hier nog een interessant experiment te doen. Kijken wat er gebeurd als we maar 0.5 graad nachtverlaging toepassen.

Edit:

Nachtverlaging naar 19.5 ipv 19.0.
Dag start nu om 7:30 ipv 7:00
Dag eindigt nu om 21:30 ipv 22:00

[ Voor 10% gewijzigd door mkleinman op 05-01-2015 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 561488

Ha GOTérs.

Buurman gasschuif: tanx voor het voorwerk. Ik heb als pre-pensionado en pappie van Jeroentje 3 jr minder tijd dan buurmans.

De WTW laat met een rood ledje weten dat het tijd is de filters te vervangen. dat is 3x per jaar. De verse staan er al naast. Het klusje kost minder dan 1 minuut. Vuile filters spoelen we onder de douche uit. Kost 2 minuten.

Rond de 5-0C buitentemp is het rendement van de WTW ongeveer 75%. Buiten 0C, binnen 20C aanvoer uit WTW naar huis is plm 15C.
Ik zocht een simpele manier om de 15C op te peppen naar 20C, of iets erboven.
Ik heb LTV water van 30C in overvloed. >:)

Ik had een warmtewisselaar uit een valliant 22kw VR cv ketel liggen. Met karton en ducttape heb een proefopstelling gebouwd, en die met een tuinslang aangesloten op de keukenkraan.
Ik was verbaasd over het resultaat en heb gelijk gasschuif opgetrommeld. We hebben natuurlijk nog goed nageborreld ehm ge-evalueerd.
Met ongeveer 100m3/h lucht (en kwa inschatting was het meer), en een temperatuursverschil van 10C tussen water en ingaande lucht, weet deze wisselaar de luchttemp met ongeveer +7C op te peppen. Met 20C dus +14C, want eea is linear met deltaT.
We waren verbaast. Maar met een wat betere blijk op de wisselaar: de waterkanalen zijn geen ronde buizen, maar platte, ik schat 8mmx35mm. Hierdoor is er natuurlijk een lange verblijftijd.

Dus het kartonnen expiriment opnieuw gebouwd, maar nu in meer duurzaam hout, blik en dunne plastic plaat. Geschroefd, gepopt en veel ducktape. (C mithbusters)
Totaal koste me dit €1,-, (voor de nieuwe afdichtringen), de rest was scrap uit mn knutselvoorraad. :P

De message is: met een wisselaar uit een cv ketel kan je een heel aardige LW wisselaar bouwen.

On tread: mn 3,5Kw Gree LW WP doet het heel goed. Ik heb hem nooit meer dan 10 uur p dag aan. Dus het potentieel is nog een factor 2.
Wanneer wordt het nu eens koud?

groeten, robert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
Zwollie,

Heb jij ook gespeeld met je stooklijn? Welke waardes gebruik je daarbij van voet- en klimaatpunt. En heb je de waarde van de pomp ook aangepast? Gas uitzetten kan hier niet want dan kan ik niet meer douchen, wel mooi systeem heb je zo.

Klopt het dan dat in december de WP ongeveer 10 uur per dag staat te draaien bij verbruik van 170kWh. Ik heb nu 200m3 gas verstookt in december. Economisch gezien kan ik daar ook kWh voor kopen. Nu nog zorgen dat het comfort dan ook gelijk blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwollie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-02 11:33
Vandaag heeft ie 15 uurtjes gedraaid, maar gemiddeld 10 uur zou goed kunnen.

Ik geloof 20/20 -10/35 en bijschakelen ketel 120 min. Pompstand 5 en ventilatorstand 8. Ventilatorstand is afhankelijk van je leidingwerk luchtzijdig, pompstand is afhankelijk van je lengte van je langste vloerverwarmingsgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
Bij mij nu op 20/25 en -10/40 anders krijgt ik het niet warm genoeg. Als ik deze temperaturen hoger zet dan spingt de ketel direct bij omdat anders de aanvoer temperatuur niet gehaald wordt (ondanks een bijspringtijd van 30 min)

Ventilatorstand staat bij mij op 5, dit klopt wel met de voorschriften voor het aanwezige leidingwerk. De pomp staat bij mij op 8. Ik ben nog aan het uitzoeken waarom dit zo is. Ik moet daarbij het debiet en drukverschil hebben, ben daarmee nog aan het rekenen mbv excel bestand van Itho. De langste groep (1 van de 10) is volgens mij 102 meter. Ik heb al gelezen dat deze waardes woning afhankelijk zijn en je ze dus ook niet van iemand anders over kan nemen. Bedankt voor de info.

Ik moet nog even wennen aan het verbruik qua tijd. Voor mij gevoel is het beter dat ie kort draait (ca. 1,5 uur) met verbruik van gas en elektrisch. Kostentechnisch is het voordeliger om 6 uur op alleen elektrisch te stoken. We hebben nl. nog geen zonnepanelen, dit staat nog op de planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik ben uitgespeeld met de elga technisch, alhoewel, vandaag een zieke thuis, dus continu bedrijf de hele dag op een vaste temperatuur.
en dan zie je dat het weer buiten en het regelgedrag toch wel wat meer aandacht verdient dan die zogenaamde technische oplossingen.
ik ga de wp eens volgen op een statische stand, en ga het weer (wind / temp) en de relatieve vochtigheid eens volgen, of ik er dan meer van begrijp. ....de tweakers huoding is niet produktief zie ik nu, of is uitgetweaked.
begrijp me niet verkeert, technisch draait de wp perfect, maar het kan analoog beter zie ik nu, door logisch na te denken als een jong creatief persoon, die nog nooit een gasketel heeft gehad, van een jaar of 18.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik denk dat je in bovenstaande post meer de nukken van Honeywell Touch beschrijft, dan het regelgedrag van de Elga. Dit regelgedrag is in essentie vrij simpel:
- we hebben een setpoint (ingestelde ruimtetemp)
- we hebben de ruimtetemp zoals door de Touch gerapporteerd
- we hebben de retourtemp

Op basis van die drie parameters bepaalt de Elga de gevraagde persgastemperatuur.

Ik heb de Touch eruit geflikkerd (misschien zet ik 'em nog op MP of V&A) en vertrouw op de good old Honeywell Vision thermostaten die de temperatuur in de door hun bewaakte ruimtes verbazingwekkend goed regelen.

Het enige wat ik met mijn software extra doe, is kijken of de retourtemperatuur niet te ver daalt tov de stooklijn. Zo ja, dan verwarmen we tijdelijk met de ketel.

Maar ik deel je mening dat er verder weinig meer te tweaken valt. Ja, heb gisteravond de pompsnelheid ietstje teruggebracht; ik hoorde net even teveel gesuis in de boilerspiraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:43

Aad

Even een vraag over thermostaten. Ik heb mijn Elga losgekoppeld van de CV , beide werken ze onafhankelijk, zitten naast elkaar in de kamer. Honeywell modulation round 2X
Als mijn Elga een poos alleen heeft gewerkt , de CV een graad lager dan de Elga kan hij dan soms verkeerde dingen geleerd hebben over de ruimte temperatuur ?
Een modulerende thermostaat leert hoe hij de ruimte het best kan verwarmen.
Ik heb nl het probleem als de Elga uit is, en de CV alleen moet verwarmen hij dit niet goed doet. Ketel gaat steeds aan en weer uit en dan weer pompen. Als ik naar de setpoint temperatuur kijk is dit soms 21 graden en moet hij de kamer nog 2 graden bij verwarmen.
Is dit normaal ?
Aad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja dat is normaal, de ketel kan denken dat het lente of zomers is, of in mijn geval zelfs, de zon schijnt en de cv werkt erop.
ik kon in mijn atag een adaptieve stooklijn uitzetten, en heb hem nu hard gezet op waarden wanneer de elga minder werkt (~ -4c) ....het duurde anders 3 dagen voordat de ketel doorhad dat het winter was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

Precies dat heb ik ook maar mijn itho daalderop basecube heeft dat niet en het duurt echt lang voor het weer goed geregeld is.
Maar hoe zou ik dat kunnen oplossen ?
Want als het vriest gaat bij mij de Elga uit. En dan heb ik geen ketel nodig die denkt dat het lente is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zie pagina 44
http://www.ithodaalderop....rift_base_cube_def2_0.pdf

misschien kun je er wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

Eric
Ik ga het zeker doornemen en kijken wat ik kan.

Ik ben sinds December het gebruik van mij ELGA gaan loggen met een Fritzdect 200. In de Fritzdect zit een teperatuur meter.
Wat mij opvalt is dat als de CV alleen aan is de temperatuur in de kast waar mijn ELGA en CV samen inhangen 17,5 graden is.
Als de ELGA aan is wordt het in de kast 21,5 graden.
De ELGA geeft wel veel warmte af heb ik gemerkt. Het leidingwerk in de kast en in de ELGA is geisoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 29-06 22:03

mb1

Aad schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 13:23:

Ik ben sinds December het gebruik van mij ELGA gaan loggen met een Fritzdect 200. In de Fritzdect zit een teperatuur meter.
Wat mij opvalt is dat als de CV alleen aan is de temperatuur in de kast waar mijn ELGA en CV samen inhangen 17,5 graden is.
Als de ELGA aan is wordt het in de kast 21,5 graden.
De ELGA geeft wel veel warmte af heb ik gemerkt. Het leidingwerk in de kast en in de ELGA is geisoleerd.
Kan het zijn dat je ketel "open" is aangesloten, dat wil zeggen dat deze de verbrandingslucht uit de opstelling ruimte haalt?
Op deze manier krijg je vanzelf ventilatie in de kast welke je met alleen de Elga aan niet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bevalt dat fritz dingetje ? ik zat er ook al naar te kijken, het is een ideale monitor met app voor de `weepee`
ik heb nu plugwise erop.
mijn elga is intern een prop isolatie met een blokkerzak over de prints, dus die is koud.
de eventuele warmte van een hr ketel word met onderduk afgezogen, dus die lijkt koel maar dat is verlies naar de volgeltjes, verlies in huis noem ik warmte.

frittz dingetje schijnt geen pv te kunnen metem helaas....
· NIEUW: v.a. firmware 6.20: indicatie omgevingstemperatuur.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 10-01-2015 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

Ik vind het ook geen probleem dat de kast warm wordt, maar het verschil viel mij op door de fritzdect.

Wat betreft de Frtitzdect wat hij moet doen, doet hij en heeft diverse instellingen. Hij is uit te lezen met een app op de smartfoon en op de pc via de Fritzbox. Je kan hem met de telefoon ook aan en uit zetten.
Wat ik wel handig vind is dat hij mail verstuurt. Je kan iedere melding per mail versturen zodat je altijd op de hoogte bent van wat er gebeurd. Ik heb hem zo ingesteld dat hij iedere dag een mailk stuurt met de verbruiks gegevens. Dit omdat ik vanwege mijn werk meestal de hele week niet thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 613455

voor de beginners en oriënteerder wellicht handig

deze website geeft een overzicht tussen de verschillende soorten warmtepompen luch/water

http://www.warmtepomp-info.nl/luchtwater/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dus ik dacht nou gaat ie komen die gasprijsverlaging, en ik heb mijn ketel nog, hoesje om de elga en weer een jaartje gas. (dre gaat alvast klappen)
ik bel greenchoice, nou dat valt tegen, gas nu 63 cent, en ook geen verlaging op 1 juli
regioleverancier gebeld zelfde verhaal.

stroom word wel weer goedkoper, maar de warmtepomp gebruikt dat om gas te vermijden.
de case voor de warmtepomp staat als een huis vanaf een cop van 2,8
met de cop vanaf augustus 2013 is de ketel voor cv volstrekt kansloos, tegen pv+wp.

of dit
http://www.energycircle.n...energiebelasting_2015.htm

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 11-01-2015 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

"#knip"

[ Voor 255% gewijzigd door Dre op 11-01-2015 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

reactie op dre die #knip zei

[ Voor 146% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 11-01-2015 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Heren, dank u :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Anoniem: 238103 schreef op zondag 11 januari 2015 @ 17:12:
stroom word wel weer goedkoper, maar de warmtepomp gebruikt dat om gas te vermijden.
Heb je prijzen gekregen van GC met hoeveel de elektriciteitsprijs gaat zakken? Ben wel benieuwd. Des te lager de stroomprijs en hoger de gasprijs des te meer is een warmtepomp in het voordeel.

Trouwens de komende dagen zien er ook weer goed uit voor de warmtepomp ( 9 graden+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
@overschot: vandaag gaan we negatief. Ik sta nog 1 kWh in de plus.... In maart gaan we afrekenen, maar de dagen lengen alweer, dus wellicht dat het saldo 0 of misschien zelf een klein overschot wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

grappig, wij van wc eend...
http://www.cobouw.nl/nieu...ie/2011/06/22/zonneboiler
er is toch wel een `klein` verschilletje tussen dit topic en dit artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
20% besparing met een l/w warmptepomp, specifieker: de Elga?

Bij ons is het eerder 90%. Gasverbruik afgelopen 365 dagen : 151 m3 (en dalend). Daartegenover staat wel een bak Elgastroom. Over de afgelopen 359 dagen is er 2533 kWh in de wp gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

In dit topic zitten natuurlijk ook de Tweakers die hun systeem nagenoeg perfect afstellen :). Uit het gas-tuning topic en ook dit WP-topic blijkt dat lang niet alle installaties optimaal staan afgesteld.

Andere bron van hetzelfde project:
http://www.energeia.nl/dossier.php?DossierID=25&ID=47154
Warmtepompen en HRE-ketels vereisen een verandering in het stookgedrag om echt tot energiebesparing te leiden, is een van de conclusies uit de pilot. "Het eerste jaar hebben we geen nadruk op stookgedrag gelegd, en toen viel op dat de draaitijden niet geweldig waren. Daarna hebben we de bewoners geïnstrueerd om gelijkmatiger te stoken." Beide technologieën zijn bovendien nog duur in aanschaf.

[ Voor 60% gewijzigd door Dre op 14-01-2015 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ten dele mee eens. Als je de eric-pvt setup kiest, valt er verder niet zoveel te tweaken. Bovendien is die setup briljant in zijn eenvoud. Als iedereen dat nou zou doen, zou die "test" ook wat beter uitvallen voor de Elga.

Het enige waaar ik continu aan freubel is mijn algoritme. Wanneer ketel inschakelen, welke stooklijn is ideaal. Dat hoeft allemaal niet wanneer je per verwarmingstoestel maar één thermostaat hebt. Die vermaledijde zoneregeling heeft inmiddels heel veel uren opgeslokt en ik schuif langzaam (heul langzaam) op naar een systeem zónder zoneregeling. Als je geen of bijna geen nachtverlaging toepast valt het nut van de thermostaat in de badkamer een beetje weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Het zou mij bijvoorbeeld niks verbazen als de woningen in dit onderzoek zijn uitgerust met een hoge temperatuur verwarming van 80/60. Ook stookgedrag (zie edit vorige post) is bepalend in de besparing van een techniek. Leuk die telegraaf koppen en zeggen dat techniek X maar Y m3 per jaar bespaard, maar hoe de cijfers tot stand komen kan ik niet terug vinden. Zoals je weet wil ik graag de achtergrond van cijfers weten ;) (extraordinary claims require extraordinary evidence)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-06 14:34
Anoniem: 238103 schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 21:34:
grappig, wij van wc eend...
http://www.cobouw.nl/nieu...ie/2011/06/22/zonneboiler
er is toch wel een `klein` verschilletje tussen dit topic en dit artikel.
1435m3 gas voor verwarming bij de HRE huizen... iets zegt me dat ze nog niet klaar waren met isoleren voordat ze deze test begonnen. Zo kun je in ieder geval garanderen dat de warmtepomp faalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik ben erg tevreden, ik verwachtte een vraag dubbeling en die is ook gekomen,
maar de afreken dubbeling is niet gekomen.
zoals dre terecht zei, dat kan duurzamer, maar ik deel de warmtevraag nu door 4, ipv 2.
en dan ben ik met 2 nog erg kleine dochters toch effe super uber zuinig geworden, als ik gas-licht-water deel door 4.
wat vinden cobouw en essent er eigenlijk van als je snachts om 04:00u luiers staat te doen met de cv aan, en een flessie klaarmaakt, is hun produklt een optie ?
de besparing is dus afhankelijk van het huis en de inwoners 20% (conventioneel) tot 98,3%(tweako-isolatie-technocraat)

* Anoniem: 238103 :leuk technisch verhaal, maar de isolatie knarst nu naar 4x over de kop tvt en dan het glas
de warmtepomp is slechts de icing on the cake

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 15-01-2015 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

Ik heb een probleem met de CV. Hulp gevraagd.

Ik heb mijn ELGA en mijn CV beiden op een eigen thermostaat, die hangen naast elkaar in de kamer. Vanavond ging de ELGA weer uit omdat de temperatuur zakte onder de 4 graden. Normaal moet dan bij een halve graad verlaging de CV inschakelen. dit gebeurd niet, ik ben gaan kijken bovenbij de CV en er is vraag volgens de thermostaat maar kijk ik naar de setpoint temperatuur op de cv staat die op 28 graden. dus blijft het koud in huis. bij vraag van 24 graden gaat de setpiont naar 40 graden, maar na een minuut gaat de aanvoer boven de setpiont temperatuur en gaat de ketel in de antipendel stand, gevolg het blijft koud in huis. weet iemand een oplossing ?
Ik heb de thermostaat van de cv al een keer vervangen door een andere thermostaat en hetzelfde probleem.
Itho daalderop heeft deze week de regel unit in de cv vervangen en het probleem is daar ook niet mee opgelost.

Aad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Aad,

mijn 1e ingeving is:
misschien heb je een modulerende thermostaat.
Een deze is misschien van pad af ingeleerd, omdat hij afgelopen tijd kennelijk met heel weinig (ketel) vermogen het huis warm krijgt (want hij weet niet van het bestaan vd elga)

Nu de warmtevraag klein is, geeft hij een laag cv setpoint (28C), bij een kunstmatig verhoogde vraag word het setpoint al hoger (40C)

Ik vraag me af of alles wel volgens de elga- regels is aangesloten. Zelf heb ik geen elga, anderen kunnen je beter helpen.

Google eens op de thermostaat, kijk of hij dat modulerende heeft, of dat zelf inlerende, en of je dat uit kan zetten of resetten.

Met 40C is binnen een minuut de temp > 40C, kennelijk kunnen de radiatoren oid de warmte niet kwijt. Heb je thermostaatknoppen die snel dicht gaan?

ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Bij sommige ketels kan je een minimale temperatuur instellen, anders kan je de thermostaat vervangen door een dom aan/uit ding.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

Robairo
Beide hebben een modulerende thermostaat en zijn afzonderlijk van elkaar aangesloten. Ik heb het ook geprobeerd met een aan/uit thermostaat dan gaat de CV wel meteen naar 50 graden aanvoer. Dat gaat ten koste van het comfort.
Mijn idee was ook dat de CV thermostaat verkeerd in leert doordat de Elga tot 4graden het meeste werk doet.
Ik heb in mijn huis allemaal LowH20 radiatoren en heb de ketel op 7KW staan, dus weinig water in het systeem.
Deze morgen was het hier 1 graad het duurde even maar ik denk dat de CV nu weet dat hij het alleen moet doen.
is het ook mogelijk om een thermostaa/CV te resetten zodat hij weer opnieuw begint met leren ?
Aad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

is het ook mogelijk om een thermostaa/CV te resetten zodat hij weer opnieuw begint met leren ?
Aad
Google eens op de thermostaat, kijk of hij dat modulerende heeft, of dat zelf inlerende, en of je dat uit kan zetten of resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

Robairo
bedankt voor de tip, Ik heb gegoogeld en er is inderdaad een mogelijkheid om de zelf lerende functie uit te zetten. Alleen niet voor een Honeywell round. Ik ga een Honeywell touch kopen waar ik dat wel mee kan.
bedankt voor je Hulp
Aad
Jullie horen van mij of dit het probleem gaat oplossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

let op dat zelf lerende leert de elga/ketel ook als de vorst beveiliging eraf is, zo kan je wel naadloos de ketel laten leren wanneer jouw huis de ketel toch nodig heeft.
ik leerde dat dat bij -4c is en hans bij ongeveer 0c.

die stomme 4c grens is anders ineens een uitval van de elga, en dat leert de ketel niet, /nooit
de elga is namelijk best nog heel goed bij 4c.
dan moet de ketel ook leren dat de elga op vakantie is tot 7c, maar bij 7c haalt mijn elga alweer 55c aanvoer en soms nog hoger.
hier kan geen enkele thermostaat mee omgaan.

het is dus andersom, de ketel moet met de elga leren omgaan en niet andersom met rare limieten.
ok, dat is omdat de cop dan daalt, maar de stroomprijs daalt ook, en de gasprijs niet.
als gas ineens een kwartje kost, kan ik mijn `elga unlimited` gewoon op continu 15c zetten, de ketel is dan weer ouderwets terug.
andersom kan ook, en dat doe ik nu.
vandaag draaide de elga echter alweer terug, de cv zonneboiler werd wakker, en de pv leverde dus terug.... de laatste keer dat dat urenlang gebeurde was 28-11-2014

ik ben blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

eric-pvt
Dat zelf lerende heb je alleen nodig volgens mij bij het opstarten s'morgens als je de klok thermostaat gebruikt.
In mijn geval zetten we zelf de thermostaat hoger of lager, bij ons is er niet zo'n regelmaat zoals bij de meeste mensen, Bij ons is het iedere dag anders.
We hebben geen kinderen meer in huis en werken beiden.
Ik ga het volgend weekend als ik mijn Touch heb meteen uitproberen op de CV en denk er ook over om er een aan te schaffen voor de Elga en daar ook het lerende gedeelte uit te zetten. Want anders om is nu de regeling voor de Elga weer in de war.
Mijn Elga trekt het trouwens prima met temperaturen tot 5 graden, hij houd het hier makkelijk op 22 graden.
Ik vind de kosten om de begrenzing er af te laten halen niet opwegen tegen het voordeel wat ik daar voor terug krijg (voorrijd kosten/uurloon monteur)
Aad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ok je kan de elga nog sneller laten reageren als je "type" regelgedrag van de touch verandert
traag/normaal/snel
je kan als je dat zou willen een afspraak maken indien er een monteur in de buurt is,
dan kost het maar 70m3 geloof ik (let op ik noem geen euro)
een elga die stopt op 4c is toch een beetje ferrari die 100km/h rijd vanwege de begrenzing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verrek, zou door de aanpassing naar traag ervoor zorgen dat mijn temperatuur zo laag blijft? ( 30- 35 graden? ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-06 20:50

Jack

MHz Matters

eric-pvt, als ik het goed heb begrepen staat de thermostaat van je ketel nu iets langer ingesteld als de thermostaat van de Elga, waardoor de Elga al het werk doet en de ketel pas aanslaat als de Elga het niet meer trekt.

Hoe zorg je, op een zonnige dag als vandaag, ervoor dat je de warmte van de zonneboiler gebruikt voor je cv? Of doe je dat niet?

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb het grote geluk dat ik een qsolar heb met 3wegklep en solar print met T functie,
ik geloof de honeywell 9640 dus die moduleert open bij flow en mogelijke toevoeging.
verder zet ik net als de elga bij zon de qsolar en elga gelijk of +0,5 en heb de nadraaifase van de qsolar op 90 minuten gezet (para 19)
zo room ik alles uit de boiler af van het midden, en blijft 25 liter over voor badderen.
zonder zon stroomt de elga door het midden (andersom dan zon)

bij afwezigheid word het simpel, de warmte van de zon komt in de boiler, en blijft daar zitten,
de elga doet zijn klokprogramma.
totdat ik thuiskom natuurlijk, als ik dan zie dat de boiler warm is en in huis is het niet warm,
dan loop ik naar de gas thermostaat maar dat is dan de zon.
het kan zelfs zo erg dat je het gas uitzet op de cv, dan gaat de hele boiler de cv in, en later slaat de elga weer aan of vanaf 21 maart dus nooit meer tot 21 oktober.
het werkt eenvoudig en geniaal, en dat heeft atag nu ook door, dus ze willen info en een gelijkwaardig produkt gaan bouwen op basis van de energion maar dan l/w

verder kan je als je een gelijkwaardige opzet hebt, zodra de zon weer lekker schijnt, de elga lager zetten, en de gas cv gewoonweg uit, dat werkt goed en deed ik al eerder tot 2 jaar geleden.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 17-01-2015 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

mkleinman schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 19:25:
Verrek, zou door de aanpassing naar traag ervoor zorgen dat mijn temperatuur zo laag blijft? ( 30- 35 graden? ).
Ik heb de cv en elga vaak samen de temperatuur naar boven doen brengen, dan leert de ELGA thermostaat ook verkeerd dan zie ik ook daarna dat de aanvoer temperatuur van de ELGA ook veel lager is dan in het seizoen dat de ELGA alleen werkt.
Aad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja dat heb ik ook, en dat duurt een dag of 3 en dan verandert het weer, maar dat had de gasketel ook met een adaptieve stooklijn.
je zou eens kunnen proberen het type regelgedrag op snel te kunnen zetten in de touch thermostaat.

/edit en de stoolijn van de ketel op vast (bij atag kun je de geleerde stooklijn aflezen, en die dan als vaste waarde instellen)
mijn stooklijn was 1.12, bijna vloerverwarming geworden door de elga.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 18-01-2015 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb hier interessante cijfers. Ik heb begin januari mijn nachtverlaging aangepast van 19.0 naar 19.5 graden en de stookperiode is met een uur ingekort.

Ik heb alles omgerekend naar kWh/graaddag en alleen dagen genomen met heel weinig zon. Het resultaat is dat een halve graad hoger in de nacht maar liefst 15% meer elektriciteit kost. Met 19 graden kwam ik uit op 0,838kWh/graaddag. De nieuwe periode komt uit op 0,970kWh/graaddag.

Ik heb de nachtverlaging weer op 19.0 graden gezet en ga de komende periode maar weer eens rustig meten.

[ Voor 23% gewijzigd door mkleinman op 19-01-2015 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooilochem
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-12-2024
Dag martin.

Hoeveel kwh heb je nu in de wp gestopt.
en wat is nu je tussenstand van je gasverbruik voor Januari.

Hier in lochem 126 kwh op gestookt en 60 m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

eindelijk langdurig koud, en ik ben lekker aan het hobby`en.....
bij -2c heb ik een mega pendel van de ketel ontdekt, daar zit een omslagpunt als elga en ketel gelijk staan.
interessant is ook hoe langer het koud blijft deste zwaarder de elga het krijgt.
de vraag in de touch thermostaat staat nu tussen 88% en 91% (installer menu aanvoer gevraagd)
bij -2c kom ik dus vrij dicht bij de max limiet.

@mooilochem
voor wat het waard is hier 244kWh in de elga (0m3 cv), en 8 m3 gas(ww) voor januari
elga/carrier zonder vorst beveiliging.

oud gasverbruik voor de warmtepomp was 500m3
(cv/ww gas per jaar wat gelijkwaardig is aan ~4000kWh)

[ Voor 65% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 19-01-2015 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik zit nu op 227,4kWh voor de ELGA en 10m3 ongeveer voor koken en warm water. Vandaag is voor het eerst ditjaar de ketel aan geweest voor het verwarmen van het huis. 0.1 graad erbij duurde 1 1/2 uur met de ELGA.

Ga het eerst met het reguliere klokprogramma proberen nog. Mocht dat niet lukken stap ik weer over continu programma op 20 graden. Dat kost wel een vracht met elektriciteit maar dan kan ik nog steeds met de ELGA Het huis warm houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Anoniem: 238103 schreef op maandag 19 januari 2015 @ 21:32:
eindelijk langdurig koud, en ik ben lekker aan het hobby`en.....
bij -2c heb ik een mega pendel van de ketel ontdekt, daar zit een omslagpunt als elga en ketel gelijk staan.
interessant is ook hoe langer het koud blijft deste zwaarder de elga het krijgt.
de vraag in de touch thermostaat staat nu tussen 88% en 91% (installer menu aanvoer gevraagd)
bij -2c kom ik dus vrij dicht bij de max limiet.

[...]
Die Touch kan van alles vragen (0%, 44%, 100%), de Elga doet er helemaal niets mee. Aan die 91% kan je dus eigenlijk helemaal geen conclusies verbinden.

Maar zeg je nu dat bij jou de ketel bijspringt omdat de BrainQ het koud krijgt?

Vandaag is de ketel een paar keer ingevallen, want de retour komt niet hoog genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb het al gezien, de ketel heeft spraakgebrek/stottert als ik hem gelijk zet, want de elga levert nog teveel, het is nu alweer iets kouder, en als ik de ketel op retour =<18c zet zwijgt ie weer.
ik moet dat stotter punt nog ontdekken, maar dan moet het wel nog wat kouder worden ***, want hij slaat aan bij een retour instelling die langzaam daalt, dus de elga moet echt #fail zeggen.

de vraag van de touch lijkt wel wat te doen hans, maar of dat nu de fan of de pompfrequentie is moet ik nog ontdekken, en ook waarom soms de fan harder gaat en soms de warmtepomp.
als ik nu de gemeten en gevraagde temperatuur gelijk zet, gaat niet de pomp maar de fan langzamer...
ik snap dat nog niet zo.

*** wat voor jouw huis 0c buiten is, weet ik hier nog steeds niet..... het lijkt -4c maar ik moet die temperatuur vinden, en de bijpassende retour + inschakeling ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Mag ik toch ff doorzagen over die vraag? De reden van mijn stelligheid is de OpenTherm gateway die hier tussen de thermostaat en de Elga hangt. Ik heb lopen spelen met dat vraagniveau, maar er gebeurde niets, nada, noppes. De Elga luistert er gewoon niet naar (en dat is dus niet conform OpenTherm specs)

Dat jouw fan/pomp verandert heeft waarschijnlijk meer met de retour dan met de thermostaat te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:44

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Door het plaatsen van een Itho Daalderop HP Cool cube zou mijn EPC van 0.52 naar 0.22 zakken, volgens de berekeningen van de bouwfisicus. Zou dat kunnen?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-06 14:34
Vast wel. Alleen heeft de EPC waarde bar weinig met de werkelijkheid te maken. Dus of je werkelijk energie ofwel energiekosten bespaard valt nog te bezien. Op papier kun je met een huis waarvan bij wijze van spreken de ramen openstaan nog een goede EPC waarde behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-05 22:46

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Hallo,

Ik ben van plan om komende zomer mijn Nefit economy uit 2001 te gaan vervangen voor een combinatie nieuwe HR ketel met een warmtepomp in serie. http://www.nefit.nl/consu...oduct_detail/product_1408
Heb al een Nefit moduline 400 hangen, die ik na jaren studeren eindelijk zo'n beetje helemaal door heb, denk ik. vandaar eigenlijk die keuze. Heb nu voldoende PV hangen voor ons gewone elektra gebruik, ik vraag me af hoeveel ik ongeveer extra nodig ga hebben om de 1000 m3 gas te compenseren.
Ik wil de 630 Wp kristaleine PV gaan vervangen voor 2040 Wp SF op solar edge (verschillende grillige schaduwen daar op het dak).
We hebben ook een houtkachel, meestal stop ik er tot rond 23:00 nog hout in, maar misschien is het dan ook handig om m juist vol te douwen voor ik ga pitten. dan kan ie nog een paar uur door.
Ik blijf wel gas houden, we koken graag op gas, en we hebben maar 1 fase, en geen geschikt plek voor een boiler. Kan iemand mij een stukje opweg helpen?

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-06 22:11

WoudseHoeve

Hobby Boer

Andre1973 schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 00:44:
Hallo,

Ik ben van plan om komende zomer mijn Nefit economy uit 2001 te gaan vervangen voor een combinatie nieuwe HR ketel met een warmtepomp in serie. http://www.nefit.nl/consu...oduct_detail/product_1408
Heb al een Nefit moduline 400 hangen, die ik na jaren studeren eindelijk zo'n beetje helemaal door heb, denk ik. vandaar eigenlijk die keuze. Heb nu voldoende PV hangen voor ons gewone elektra gebruik, ik vraag me af hoeveel ik ongeveer extra nodig ga hebben om de 1000 m3 gas te compenseren.
Ik wil de 630 Wp kristaleine PV gaan vervangen voor 2040 Wp SF op solar edge (verschillende grillige schaduwen daar op het dak).
We hebben ook een houtkachel, meestal stop ik er tot rond 23:00 nog hout in, maar misschien is het dan ook handig om m juist vol te douwen voor ik ga pitten. dan kan ie nog een paar uur door.
Ik blijf wel gas houden, we koken graag op gas, en we hebben maar 1 fase, en geen geschikt plek voor een boiler. Kan iemand mij een stukje opweg helpen?
Waarom nog die CV-ketel ? Lijkt me een dure oplossing. Met een kleine buffer kan je de piekvraag opvangen. Met de warmtepomp de baseline en de CV-water-buffer opwarmen.

Ik denk trouwens dat je al iets van 400m2 gas verbruikt voor Koken / Warm Water? blijft er nog maar 600m2 over voor verwarmen naast je houtkachel.

De Warm Water voorziening kan je ook elektrisch doen met een na-verwarmer, eerste stap door de WP uit de buffer dan nog even bij verwarmen met een doorstroom verwarmer. (KKDWD)

In de keuken een close in boiler, heb ik ook, lekker snel WW en bijna altijd genoeg.

Die SF zou ik nog even over nadenken, jij hebt optimaal kWh/m2 nodig, de meer opbrengst per Wp compenseert dat niet. :) Als je voldoende kWh per jaar hebt is dat allemaal simpel te realiseren.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-04 21:52
Voor 840 m3 gas aan verwarming kwam ik met een COP van 3.4 (conventionele verwarming) op 2300 kWh stroom. Bij een COP van 4.6 (vloerverwarming) kwam ik op 1719 kWh. Ik heb uiteindelijk een L/L pomp gekocht (Daikin Ururu Sarara 3.5 kW), waarvoor ik met een SCOP van 5.7 kwam op 1387 kWh (ik heb conventionele verwarming). Deze doet bij mij alle verwarming, ik verwarm alleen de woonkamer/keuken, ook bij deze temperaturen. De ELGA zal niet al je verwarming doen als het hierboven zo lees, zeker niet zonder modificaties, maar wel een forse hap. Als ik de gegevens van @WoudseHoeve even gebruik dan zou je ongeveer 500 m3 gas vervangen. Met vloerverwarming zou je dan zo'n 1000 kWh (500/850*1719) stroom nodig hebben. De planning van 1400 Wp extra zou daar goed bij passen (SF claim in ~ 1 kWh/Wp).

Aandachtspuntje is wellicht wel die houtkachel. Warmtepompen hebben meestal niet heel veel vermogen, dus ze kunnen de boel wel warm houden, maar niet zoals je CV de boedel heel snel warm stoken. Een houtkachel heeft heel veel vermogen, dus als een warmtepomp dat grote vermogen gedurende een paar nachtelijke uren over moet nemen, dan kon die wel eens niet sterk genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hansdegit schreef op maandag 19 januari 2015 @ 22:28:
Mag ik toch ff doorzagen over die vraag? De reden van mijn stelligheid is de OpenTherm gateway die hier tussen de thermostaat en de Elga hangt. Ik heb lopen spelen met dat vraagniveau, maar er gebeurde niets, nada, noppes. De Elga luistert er gewoon niet naar (en dat is dus niet conform OpenTherm specs)

Dat jouw fan/pomp verandert heeft waarschijnlijk meer met de retour dan met de thermostaat te maken.
je hebt gelijk, ik heb het nu ook gezien, hij doet er niets mee, maar wat er verder gebeurt snap ik nu nog minder. uiteindelijk heb ik met karton de airflow beperkt om het meer te snappen.
waarom soms de aanvoer stijgt en daalt bij continuvraag is een raadsel, gelukkig is het wel vrij strak wat de ketel dus niet doet. het pendelpunt is nu ook opgelost met wat hulp van atag.
nu nog iets kouder aub....

/edit
ook raar, de elga heeft nu nog niet de helft verbruikt van vorig jaar zelfde periode/graaddagen,
wijzigingen zijn :
cv pomp ietje hoger van 2,5 naar 3,5 (van 6) verbruik van 32 Wac naar 48,2Wac
langere programmas (dit staat haaks op wat ik vind als gashead)
maar toch, daar is het effect...die pomp meer laten verbruiken ging lijnrecht tegen mijn gevoel in,
maar ik heb het toch gedaan

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 20-01-2015 21:14 . Reden: ik heb het meeste last van mezelf grrrrr ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

net even gekeken in mijn meterkast, bij de hoofdzekering komt wel 3 fasen binnen, maar daar zitten geen zekeringen in, en ik heb ook maar een 1 phase meter. Maar misschien kan ik die laten vervangen voor een 3 fasen als ik aangeef zonnepanelen te willen plaatsen met een 3 fasen omvormer, dan doen ze dat misschien wel gratis, meter vervanging i.v.m. plaatsen PV gaat gratis, is waarschijnlijk dat ze dat doen als ie niet terug loopt, hoe dat gaat van 1 fase naar 3 fasen weet ik nog niet, ik ga t uitzoeken, want voor een doorstroom apparaat heb ik denk ik wel 3 fasen nodig. anders komt dat bad van mijn meissie nooit vol en dan komt de WAF ook nooit op het gewenste niveau.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Continuvraag is feitelijk niets meer dan een redelijk permanent setpoint. Je weet dat de Elga regelt op setpoint en ruimtetemperatuur (secundair op retour). Welke zou variabel zijn in deze formule? Ik denk ruimtetemperatuur.

Als de temp bij jou in de gang ietsjes daalt, merkt de Elga dit binnen een minuut en zal -ie het vermogen opschroeven. Vandaar je verhoogde aanvoer.

Qua verbruik heb ik nu de jaarcijfers: 2650 kWh is er verstookt. Een deel daarvan is tapwaterbereiding, maar ik kan echt niet aangeven hoeveel dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

@Andre1973
Even bij Liander gekeken.

Als je drie zekering houders er al zitten kost je dat max 200 euro inc. btw, als ze ook de kabel moeten vervangen kost het 800 euro inc. BTW

Mogelijk als je aangeeft het voor zonnepanelen te doen dat ze het gratis doen.. maar dan krijg je ook een "slimme" meter? of heb je die al.

[ Voor 23% gewijzigd door WoudseHoeve op 21-01-2015 09:23 . Reden: zonnepanelen ]

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 19:27:
[...]

/edit
ook raar, de elga heeft nu nog niet de helft verbruikt van vorig jaar zelfde periode/graaddagen,
wijzigingen zijn :
cv pomp ietje hoger van 2,5 naar 3,5 (van 6) verbruik van 32 Wac naar 48,2Wac
langere programmas (dit staat haaks op wat ik vind als gashead)
maar toch, daar is het effect...die pomp meer laten verbruiken ging lijnrecht tegen mijn gevoel in,
maar ik heb het toch gedaan
Ik heb het al vaker opgeschreven begin 2014

De COP wordt onder andere bepaald door de gemiddelde condensor/verdamper temperatuur

1: Bij 36 intrede en 48 uittrede is dat gemiddeld 42 C. dT is 12 C
2: Bij dubbele flow (en gelijk vermogen) wordt dit 36 intrede en 42 uittrede dT is 6 C, gemiddeld 39 C. Even extreem neergezet als voorbeeld.

Het verschil tussen verdamper en condensor is in het 2e geval 3 C beter.(lees kleiner)

Voor max COP is dus optimaal: dT verkleinen, zowel voor condensor (pomp) als verdamper, bestuurd door de ventilator, met een variabel debiet regelend op zuigdruk temperatuur en wellicht ook BL temp ( lees de software van de carrier buitenunit, mij niet bekend)

In jouw voorbeeld van 32 naar 48,2 Wac is schat ik c.a. 22 % meer flow, dus bij hetzelfde compressortoerental 22% minder dT c.a.C 2 verschil

Stel nu dat de A/R water temp. uit de wisselaar 42/32 is dT=10 C gemiddeld 37 dan wordt de nieuwe dT na het op toeren van de pomp 22 % a 40/32 afgerond 2 C gemiddeld 36C De gemiddelde daling is dan c.a. 1 C (note: het afname systeem moet dit wel op kunnen nemen)

Als de gemiddelde verdamper temperatuur van de buitenunit 4 C is dan is het verschil 37-4=33 C oud,
en 36-4=32 nieuw. Deze 2 getallen zijn lineair met de COP . De verbetering is 33/32= 3 %

Als de unit 4 kW thermisch draait is dat 120 W meer tegenover 16 W meer vermogen naar de pomp
Bij een hogere bl. temp gaat 1 graad verschil meer effect in de procentuele verandering opleveren.

Disclaimer: het blijft een voorbeeld natuurlijk, de echte getallen ken ik niet 8) Het gaat om de verdamper en condensor dichter bij elkaar te brengen voor COP max.

Bij de CV ketel geldt pomp aftoeren, Bij de WP net andersom.
En dan heb ik het ook wel eens gehad over de extra condensatie warmte beschikbaar op de verdamper bij vochtig weer regen en mist, dat levert veel extra op, verandering van damp naar vloeistof, dit effect is weer analoog met de CV ketel. (zolang het water geen ijs gaat worden, dat is "absolutely killing" voor de COP, daar het er weer afgesmolten moet worden naar water en damp).
Ik mag hopen dat de regel software van mijn WP's in de buurt van nul graden uittrede verdamper (freon) er een klappie van de fan bij gooit, om het bevriezen nog even uit te stellen.

Bij mij schiet het vermogen omhoog zodra de verdamper wit gaat worden, zoals de laatste dagen als het in de avond al onder nul is en veel waterdamp bevriest op de lamellen, en dus defrost cycles.
Maar hopen op droog winterweer :+

[ Voor 29% gewijzigd door Gasschuif op 21-01-2015 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

WoudseHoeve schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 09:18:
@Andre1973
Even bij Liander gekeken.

Als je drie zekering houders er al zitten kost je dat max 200 euro inc. btw, als ze ook de kabel moeten vervangen kost het 800 euro inc. BTW

Mogelijk als je aangeeft het voor zonnepanelen te doen dat ze het gratis doen.. maar dan krijg je ook een "slimme" meter? of heb je die al.
Dat is ook de reden dat ik nog wacht met aanvragen 3 fase, als de landelijke uitrol is geweest is het nog vroeg zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Gasschuif schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 11:47:

En dan heb ik het ook wel eens gehad over de extra condensatie warmte beschikbaar op de verdamper bij vochtig weer regen en mist, dat levert veel extra op, verandering van damp naar vloeistof, dit effect is weer analoog met de CV ketel. (zolang het water geen ijs gaat worden, dat is "absolutely killing" voor de COP, daar het er weer afgesmolten moet worden naar water en damp).
Het voelt zo tegendraads om het water zo hard door het systeem te jagen dat net nauwelijks de tijd krijgt om warmte af te geven.

Ik heb hier net de pompsnelheid van 2,5 naar 6 verhoogd op de ELGA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Rol-Co schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 17:25:
[...]

Dat is ook de reden dat ik nog wacht met aanvragen 3 fase, als de landelijke uitrol is geweest is het nog vroeg zat.
Zo na 2020 ? toch? Target was 80% in 2020 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-06 19:16
Een interessant probleem;wat is de invloed van de condensor temperatuur op de COP en dus op de energiebesparing? Als ik het thermodynamisch benader met:

COP=0,4*(Tc+273)/(Tc-Tb) dan verandert de COP ongeveer 3 % per graad verandering van Tcondensor(Tc). Bij de door jou vastgestelde 3C zou dat 10% lagere of hogere COP dus opbrengst opleveren. Goed inregelen van de flow kan heel belangrijk zijn. Alleen bij welke flow is het optimaal ? Heel interessant om daar een model voor te maken.
Gasschuif schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 11:47:
[...]

Ik heb het al vaker opgeschreven begin 2014

De COP wordt onder andere bepaald door de gemiddelde condensor/verdamper temperatuur

1: Bij 36 intrede en 48 uittrede is dat gemiddeld 42 C. dT is 12 C
2: Bij dubbele flow (en gelijk vermogen) wordt dit 36 intrede en 42 uittrede dT is 6 C, gemiddeld 39 C. Even extreem neergezet als voorbeeld.

Het verschil tussen verdamper en condensor is in het 2e geval 3 C beter.(lees kleiner)

Voor max COP is dus optimaal: dT verkleinen, zowel voor condensor (pomp) als verdamper, bestuurd door de ventilator, met een variabel debiet regelend op zuigdruk temperatuur en wellicht ook BL temp ( lees de software van de carrier buitenunit, mij niet bekend)

In jouw voorbeeld van 32 naar 48,2 Wac is schat ik c.a. 22 % meer flow, dus bij hetzelfde compressortoerental 22% minder dT c.a.C 2 verschil

Stel nu dat de A/R water temp. uit de wisselaar 42/32 is dT=10 C gemiddeld 37 dan wordt de nieuwe dT na het op toeren van de pomp 22 % a 40/32 afgerond 2 C gemiddeld 36C De gemiddelde daling is dan c.a. 1 C (note: het afname systeem moet dit wel op kunnen nemen)

Als de gemiddelde verdamper temperatuur van de buitenunit 4 C is dan is het verschil 37-4=33 C oud,
en 36-4=32 nieuw. Deze 2 getallen zijn lineair met de COP . De verbetering is 33/32= 3 %

Als de unit 4 kW thermisch draait is dat 120 W meer tegenover 16 W meer vermogen naar de pomp
Bij een hogere bl. temp gaat 1 graad verschil meer effect in de procentuele verandering opleveren.

Disclaimer: het blijft een voorbeeld natuurlijk, de echte getallen ken ik niet 8) Het gaat om de verdamper en condensor dichter bij elkaar te brengen voor COP max.

Ik mag hopen dat de regel software van mijn WP's in de buurt van nul graden uittrede verdamper (freon) er een klappie van de fan bij gooit, om het bevriezen nog even uit te stellen.

Bij mij schiet het vermogen omhoog zodra de verdamper wit gaat worden, zoals de laatste dagen als het in de avond al onder nul is en veel waterdamp bevriest op de lamellen, en dus defrost cycles.
Maar hopen op droog winterweer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Tomexergie schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 17:58:
Een interessant probleem;wat is de invloed van de condensor temperatuur op de COP en dus op de energiebesparing? Als ik het thermodynamisch benader met:

COP=0,4*(Tc+273)/(Tc-Tb) dan verandert de COP ongeveer 3 % per graad verandering van Tcondensor(Tc). Bij de door jou vastgestelde 3C zou dat 10% lagere of hogere COP dus opbrengst opleveren. Goed inregelen van de flow kan heel belangrijk zijn. Alleen bij welke flow is het optimaal ? Heel interessant om daar een model voor te maken.
[...]
Ik heb niets vastgesteld maar verondersteld op basis van kennis en ervaring, een extreem voorbeeld van flow verdubbeling flow met 3 C en een praktijk (geschat) voorbeeld van eric pvt met 1 C

Ben hier zwaar een het experimenteren met de silent mode van de Daikin, deze functie laat de buitenunit fan lager in toeren draaien voor minder geluid buiten. Complexe materie, ben er nog niet uit.
Meten is weten so to speak, en er zijn wel wat variabelen.

Jullie mogen er gaten in schieten, of meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-06 19:16
Zeg dat wel,meten is wetenn. Ik ga binnenkort een ELGA zelf installeren. Daarvoor heb ik al een Chinese warmtemeter gekocht en inmiddels op de HR ketel uitgetest. Echte kWh warmte levering en W vermogen direct aflezen en/of via M-bus naar een netwerk. Met een goedkope elektrische kWh meter op de WP kan ik dan ieder moment de Echte COP=W/E bepalen. Daarna kan ik aan de knoppen gaan draaien om te optimaliseren.
Gasschuif schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 19:04:
[...]

Ik heb niets vastgesteld maar verondersteld op basis van kennis en ervaring, een extreem voorbeeld van flow verdubbeling flow met 3 C en een praktijk (geschat) voorbeeld van eric pvt met 1 C

Ben hier zwaar een het experimenteren met de silent mode van de Daikin, deze functie laat de buitenunit fan lager in toeren draaien voor minder geluid buiten. Complexe materie, ben er nog niet uit.
Meten is weten so to speak, en er zijn wel wat variabelen.

Jullie mogen er gaten in schieten, of meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

gasschuif heeft gesproken en goed ook, eerder ook maar ik hoorde hem nog totaal niet.
inmiddels wel, en het klopt, en ik heb erop ingeregeld en gemeten. ****
chicken power begin ik ook te begrijpen, en tomexergie ook.
niet de cop is het probleem maar het feit dat ik een vooringenomen hollander/idioot ben
hoe ga je dus communiceren zodat mensen je horen of begrijpen ?
warmtepomp technieki is kansloos voor een 40 jarig gashoofd zoals ik, maar heb wel behoefte aan die info zodat het gaat landen.

voor elk huis is een ideaal setpoint, ik ben er nu dichtbij
na de woorden van gasschuif heb ik vanmorgen gas gebruikt en vanmiddag de warmtepomp
wtf het verschil is extreem.

**** warmtepomp pomp cv op 50%, gas cv pomp op 50-100%
als ik de ketel nu op dezelfde kamertemperatuur zet als de elga, krijg ik megaflow maar niet zodanig dat er ruis of een flow probleem komt, ik krijg code 6 atag "brander uit bij warmtevraag", gas start niet,
net zoals de zon-cv.
zo ga ik het onder 0 doen, het vriest zo weinig dat dit wel handmatig kan.
zonder de gas ketelpomp heb ik nu een lagere cop maar hogere aanvoer, das ook wel fijn.

fact : bij -2c weet de elga hier max 38c aanvoer te halen, dat is keurig

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 21-01-2015 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

WoudseHoeve schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 17:49:
[...]

Zo na 2020 ? toch? Target was 80% in 2020 ?
Ja zoiets, maar volgens stedin komen ze tussen 2016 en 2020 dus kan dat ook volgend jaar al zijn.

Dan vraag ik gelijk 3 fase en kunnen we los met grotere doorstromers, elektrisch koken enz enz.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Rol-Co schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 20:53:
[...]

Ja zoiets, maar volgens stedin komen ze tussen 2016 en 2020 dus kan dat ook volgend jaar al zijn.

Dan vraag ik gelijk 3 fase en kunnen we los met grotere doorstromers, elektrisch koken enz enz.
:)
het lijkt me logisch wanneer je nu de 3 fase (200E) aanvraagt je vanzelf een nieuwe meter krijgt.
De meter die er nu zit zal een 1 fase meter zijn zoals Andre1973 al aangaf.

Dus waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Anoniem: 238103 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 19:48:
[...]
na de woorden van gasschuif heb ik vanmorgen gas gebruikt en vanmiddag de warmtepomp
wtf het verschil is extreem.

[...]
Gas gebruikt? Jij??? Leg uit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

mkleinman schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 17:34:
[...]

Het voelt zo tegendraads om het water zo hard door het systeem te jagen dat net nauwelijks de tijd krijgt om warmte af te geven.

Ik heb hier net de pompsnelheid van 2,5 naar 6 verhoogd op de ELGA.
Martin, de warmte wisselaar van je CV ketel heeft ook 4 pijpjes, twee water in uit en heetgas van het brander brander bed naar blau hinein. Het is is dus iets anders als twee keer een gesloten circuit water freon. of een ander geschikt medium. Hij heeft verlies naar buiten, het rookgas.

Een gesloten 2 keer 2 pijps wisselaar heeft een extreem hoog rendement, het freon vermogen is nagenoeg het watervermogen. Er is alleen wat isolatie en straling verlies.

En dan moet je anders gaan denken toch?

Je moet het watervermogen er met een zo klein mogelijke dT uithalen met oog op de COP, al heeft dit wel bepaalde grenzen.

Het hoofd circuit is verdamper compressor condensor en expansieventiel. De twee secundaire processen zijn de verdamper met variabele water (of lucht bij L/L) flow en de condensor met variabele luchtflow. Dat maakt het geheel complex vanwege alle variabelen.

De fan wordt vaak aangestuurd op een druk setpoint (of temperatuur, maar dat komt op hetzelfde neer)
De waterhoeveelheid heb je zelf in de hand.

[ Voor 23% gewijzigd door Gasschuif op 21-01-2015 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pollievn
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-03 16:22
@andre1973 ik vind zelf de nibe split wel interessant, wilde eerst ook nefit wp + hr ketel maar ben hier vanaf gestapt en bezig voor de nibe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

WoudseHoeve schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 21:18:
[...]

het lijkt me logisch wanneer je nu de 3 fase (200E) aanvraagt je vanzelf een nieuwe meter krijgt.
De meter die er nu zit zal een 1 fase meter zijn zoals Andre1973 al aangaf.

Dus waarom wachten?
Omdat het nu nog soepel saldeert met een analoge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Pollievn schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 23:34:
@andre1973 ik vind zelf de nibe split wel interessant, wilde eerst ook nefit wp + hr ketel maar ben hier vanaf gestapt en bezig voor de nibe.
Net even gekeken, maar het probleem is dat de ketel nu in een soort stookkast hangt, met weinig ruimte (hoogte vooral, onze woning is nog van voor de ontdekking van Slochteren etc.), en ik kan nergens een boiler kwijt, en geen zin om een dakkapel te gaan plaatsen voor een boiler, zover ben ik nog (!) niet. Die nefit economy past er nu net aan in.
En die nefit warmte pomp die zou ik aan de andere kant van die muur kunnen hangen, met wat buisjes door de muur, is vast een hoop gedoe, maar daarna zit t weer voor jaren.

En ik heb nu nog een analoge meter, die zou ik best willen behouden (makkelijk salderen met PV), maar als er een nieuwe inkomt omdat daar 3 Fasen doorheen moet (vanwege een doorstomer, en misschien ook wel voor die warmte pomp handig) dan zal dat wel een slimme worden.

Oh en die Solar Frontier die kan ik goed inkopen van iemand waarmee ik veel zaken doe, en die passen ook geweldig daar.precies 2 boven elkaar, komen dan wel bijna tot de nok, maar t is een schuur, ik slaap er dus niet en is veel lager dan de omliggende bebouwing, en alleen wij kijken er op uit.

[ Voor 12% gewijzigd door Andre1973 op 22-01-2015 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Gasschuif schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 22:28:
Martin, de warmte wisselaar van je CV ketel heeft ook 4 pijpjes, twee water in uit en heetgas van het brander brander bed naar blau hinein. Het is is dus iets anders als twee keer een gesloten circuit water freon. of een ander geschikt medium. Hij heeft verlies naar buiten, het rookgas.

Een gesloten 2 keer 2 pijps wisselaar heeft een extreem hoog rendement, het freon vermogen is nagenoeg het watervermogen. Er is alleen wat isolatie en straling verlies.

En dan moet je anders gaan denken toch?

Je moet het watervermogen er met een zo klein mogelijke dT uithalen met oog op de COP, al heeft dit wel bepaalde grenzen.

Het hoofd circuit is verdamper compressor condensor en expansieventiel. De twee secundaire processen zijn de verdamper met variabele water (of lucht bij L/L) flow en de condensor met variabele luchtflow. Dat maakt het geheel complex vanwege alle variabelen.

De fan wordt vaak aangestuurd op een druk setpoint (of temperatuur, maar dat komt op hetzelfde neer)
De waterhoeveelheid heb je zelf in de hand.
Eens, het systeem is compleet anders en dus moet er anders worden gedacht. Ik val soms in de "klassieke" denkfouten met een CV ketel als ik probeer de ELGA te tweaken en beter te begrijpen. Eric vat het goed samen met het woord "gashoofd".

Wat me ook opvalt zijn de subtiele verschillen tussen diverse installaties. Eric haalt met 0 graden nog 36 graden aanvoer terwijl ik het met 30 moet doen. Blijkbaar heb ik meer afgiftevermogen waardoor bij 30 graden aanvoertemperatuur er een evenwicht in huis ontstaat tussen opgenomen vermogen door de ELGA van buiten en het afgiftevermogen binnen in de vloerverwarming en radiatoren.

En de interessantste, klopt mijn aanname @Gasschuif?

Eric zijn installatie lijkt over het algemeen iets meer elektriciteit op te nemen, volgens zijn PW site zie ik zijn ELGA regelmatig op 1100W of hoger te draaien.Mijn installatie draait op dit moment tussen de 900-950W.

Ik vermoed dat dit komt doordat Eric zijn systeem op een iets hogere temperatuur een evenwicht bereikt ( bij 36 graden aanvoer ). De ELGA moet dan iets meer arbeid verrichten. In mijn geval stabiliseert de aanvoer en afgifte op 30 graden en de ELGA heeft het dan iets makkelijker.

Klopt dit of sta ik hier onzin te verkondigen :P

Dan is de vervolgvraag meteen. Als in mijn geval de compressor niet op 100% hoeft te draaien om aan het stickervermogen van 5.1kW te komen, is dan het systeem hard begrenst op die 5.1kW? In theorie zou de compressor namelijk dan harder kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 29-06 17:13
Wat is eigenlijk de uitgaande temperatuur van het water het cv circuit in van een Elga tijdens het defrosten?

Ipv de zb in het na en voorjaar te gebruiken om ook het cv circuit te verwarmen, ga ik deze denk ik maar gebruiken om het defrosten met een delta T 3weg klep door de zb te laten lopen.

Laat de zon het defrost water maar zoveel mogelijk opwarmen voordat het mijn vw en radiatoren in gaat.

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik herken een defrost aan de temperatuur van de vloeistofleiding, die gaat dan richting 0 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-06 20:50

Jack

MHz Matters

mkleinman schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 09:07:
Dan is de vervolgvraag meteen. Als in mijn geval de compressor niet op 100% hoeft te draaien om aan het stickervermogen van 5.1kW te komen, is dan het systeem hard begrenst op die 5.1kW? In theorie zou de compressor namelijk dan harder kunnen draaien.
In dat geval zal de compressor niet de bottleneck zijn van het maximaal te leveren vermogen, maar of de verdamper of de condensor. Enig idee hoe groot de platen warmtewisselaar in de binnenunit is? Dan kan je een inschatting maken van het vermogen.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

die is ongeveer 5,6, en de flow bepaald het echte vermogen natuurlijk ook.

@mkleinman de elga doet ook de boiler aan in de retour,dus wat je ziet, is douchewater what i get ..
verder heb ik rebound ja, het is wat warmer (ughe ughe) in huis dan destijds op gas.
al met al moet mijn saldeerrecht omhoog, en zijn de vermeden gaskosten hoger dan de pv opbrengst.
de milieuwinst is gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

mkleinman schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 09:07:
[...]

Eens, het systeem is compleet anders en dus moet er anders worden gedacht. Ik val soms in de "klassieke" denkfouten met een CV ketel als ik probeer de ELGA te tweaken en beter te begrijpen. Eric vat het goed samen met het woord "gashoofd".

Wat me ook opvalt zijn de subtiele verschillen tussen diverse installaties. Eric haalt met 0 graden nog 36 graden aanvoer terwijl ik het met 30 moet doen. Blijkbaar heb ik meer afgiftevermogen waardoor bij 30 graden aanvoertemperatuur er een evenwicht in huis ontstaat tussen opgenomen vermogen door de ELGA van buiten en het afgiftevermogen binnen in de vloerverwarming en radiatoren.

En de interessantste, klopt mijn aanname @Gasschuif?

Eric zijn installatie lijkt over het algemeen iets meer elektriciteit op te nemen, volgens zijn PW site zie ik zijn ELGA regelmatig op 1100W of hoger te draaien.Mijn installatie draait op dit moment tussen de 900-950W.

Ik vermoed dat dit komt doordat Eric zijn systeem op een iets hogere temperatuur een evenwicht bereikt ( bij 36 graden aanvoer ). De ELGA moet dan iets meer arbeid verrichten. In mijn geval stabiliseert de aanvoer en afgifte op 30 graden en de ELGA heeft het dan iets makkelijker.

Klopt dit of sta ik hier onzin te verkondigen :P

Hoe het zit met het afgegeven thermisch vermogen weet ik natuurlijk niet

Het simpelst is in de retour een goedkope watermeter plaatsen a la Robairo, hij kan behoorlijk goed het thermisch vermogen meten. En een aanvoer/retour sensor natuurlijk (evenals een secondenwijzer). Kost een paar tientjes. Let op pak een Qn=4 m3 met oog op de minimale weerstand.
Ik blijf van de oude stempel, meten is weten

Ik denk niet dat een verschil in uitgangs temp. vergeleken met Eric (een graad of 6) een verschil in opgenomen E vermogen van een dikke 250 W kan verklaren, met een COP van b.v. 3,8 scheelt dit bijna
1000 W.
Veel dus, bijna 20 %. Wissel ook es een Plugwise plug als je daar mee meet, to be shure.

Over de regelsoftware zeg ik weinig, ik weet het niet, hansdegit heeft er externe hard en software bij gemaakt om em goed aan de praat te krijgen. Techneco zou daar es wat meer inzicht in moeten verschaffen hoe het nu precies werkt naar mijn idee.

Ook een 2-10 V ingang kiezen voor min/max frequentie zou wel handig zijn. Dan kun je zelf iets simpels maken volgens eigen wensen.

Deze is gemonteerd bij Robairo. Het zwarte torretje draait vrolijk rond, "optische controle" :+
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/E9XIi7V.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Gasschuif op 22-01-2015 15:43 ]

Pagina: 1 ... 47 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.