Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 105 Laatste
Acties:
  • 602.400 views

Verwijderd

10,2c hier op de thermostaat buiten temperatuur... in de kerstweek.
ondanks alles is de cop van de gasketel nu 1.(ofwel 0,6 in real life)
om discussies te voorkomen, meer dan 1 word ie nooit, dus het maakt niet uit wat het is, het is 1 of minder.
wat betreft de lucht/water warmtepomp is het verschil ook typemachine/tablet met de ketel, het verbruik gaat de >1800kWh niet halen voor 2014, en het was hier het hele jaar heerlijk zelfs met koeling.

1800kWh/8=225m3 voor de cv, ik denk het niet, dat kwam gratis uit de lucht vallen.
een hollander zou moeten trippen op gratis, maar ja, niet als het om gas gaat.

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:57
Zit nu op 2140 kWh en 334 dagen. Die kWh's interesseren me niet zo, ze komen grotendeels van het dak. Wat misschien ook wel leuk is: de ketel wordt door mijn regeling uitgeschakeld zodra de boiler een douchewaardige temperatuur bereikt heeft (want dan hoef de ketel tóch niet bij te verwarmen). Reken even mee:
standby verbruik van de ketel = 7,5W
We draaien inmiddels 5000 uur met deze oplossing, da's 37,5 kWh alleen aan standby verbruik.
Maar omdat de ketel vrijwel nooit meer aan staat, is het daadwerkelijke verbruik over deze periode slechts 11 kWh.

Is tóch weer een dagje Elga op full power aan besparing.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Verwijderd

de toegevoegde stroom word vaak vergeten bij de gasketel, mijn oude vaillant was een sluipverbruiker van jewelste...met wilo pomp van oink en kruik.... de qsolar doet dat al niet gek met 9-18Wac
de elga maakt er allemaal gehakt van, de cv pomp verbruikt vrijwel niets en daar komt de eerste besparing al uit.
ik had eerlijk gezegd het dubbele verbruik verwacht conform de folder, maar dat is dus de helft.(!)
ik verbruik nu in de elga dus minder kWh dan m3 in 2008.. >> bizar ?

je hoort het dre nog zeggen in het begin : beetje hoog sluipverbruik, maar die 18Wac/9Wacis te verwaarlozen door de vermeden kWhs op de cv pomp (wilo yonos piko)
https://www.grnnrg.nl/med...chema_Parkerschijf_1_.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2014 21:57 ]

• Aad
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-11 20:16

Aad

Joris
ik heb het zelfde probleem gehad wat jij omschrijft. Bij mij kwam het om dat de sensor vlak bij de cv ketel zat en als er warm water getapt werd de retour leiding van de cv te warm werd en de ELGA uitging. Oplossing sensor van de retour afhalen.

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09-11 07:32
Heeft iemand de gegevens van de Toshiba unit die gebruikt wordt icm de ELGA?

Wij hebben een CV-combiketel (BOSCH 30 HRC; CW4) uit 2009, deze gaat als het goed is nog een aantal jaar mee, waarna ik de gas-ketel de deur uit wil doen en wat slimmer wil stoken. Plan is om dan met warmtepomp en zonneboiler combinaties de energievraag te dekken....

ik vraag me af of ik met alleen een ELGA uitkan, of misschien toch een andere warmtepomp moet overwegen (ter info: wij hebben een 2-onder-1-kap uit 1997, afgelopen 2 maanden 400m3 gas gebruikt voor douchen, koken en verwarmen. Begane grond volledig vloerverwarming de rest conventionele radiatoren).

Als laatste vraag ik mij ook af of er ook andere gebruikers zijn waarvan de CV ketel minimaal 7W gebruikt en in 4 dagen 3KwH aan electriciteit gebruikt... lijkt me dat dit efficienter moet kunnen.

hulp welkom.

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Toshiba buitenunit rav-sm564atp-e

Service manual:
http://www.toshibizate.co...ITAL_INVERTER_SERIE_4.pdf

• Mooilochem
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-12-2024
Welke aanvoer temperatuur word er nu behaald .
volgens mijn indicatie thermometer heb ik nu 72 graden aanvoer.
buiten temperatuur 11.5
1080 opgenomen vermogen.
woonkamer 20.5 graden

Hoe hoog kan eigenlijk de aanvoer temperatuur worden

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

HiBe schreef op maandag 22 december 2014 @ 14:40:
[...]
Als laatste vraag ik mij ook af of er ook andere gebruikers zijn waarvan de CV ketel minimaal 7W gebruikt en in 4 dagen 3KwH aan electriciteit gebruikt... lijkt me dat dit efficienter moet kunnen.
[...]
Klein beetje offtopic:

Sluipverbruik:
Intergas HRE 24/18: 2 Watt
Intergas Kombi Kompakt HR22: 9,6 Watt
ATAG Perfect II: 7,5 Watt

Anno 2014 zou je inderdaad verwachten dat het sluipverbruik wat lager zou zijn dan 7 Watt. <0,3 Watt zie ik zelfs voor sommige TV's _/-\o_

• HiBe
sorry, was onderdeel van mijn ongenoegen over energieverbruik voor verwarming/douchen...
wil graag weten of iemand een kosten-efficiente manier heeft gevonden om volledig op lucht-water warmtepomp over te stappen. Grootste angst is of het bij -10C nog warm te houden is...

• hansdegit
Hangt van de grootte van je huis af.

De buitenunit van de Elga doet _niets_ meer bij vanaf -15 en lager. Bij -10 moet je er ook niet teveel van verwachten; voor die temperaturen is de Elga gewoon te klein, qua capaciteit. Als je volledig gasloos wilt zijn, moet je eerder denken aan een dikke Zubadan van 10-12 kW. Lijkt mij vreselijk kicken, maar ik kan niet zomaar 135 kilo aan buitenunit op het dak hijsen.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Verwijderd

Mooilochem schreef:
Welke aanvoer temperatuur word er nu behaald .
volgens mijn indicatie thermometer heb ik nu 72 graden aanvoer.
Geen idee hoe jouw installatie berekend en afgesteld is, maar in elk geval totaal ongeschikt voor een WP.
Mooilochem schreef:
Hoe hoog kan eigenlijk de aanvoer temperatuur worden
Vanaf het begin werden de aardgasinstallaties, met name in de sociale woningbouw of anders budget-gerelateerde toepassingen, berekend op een aanvoertemperatuur van 90 graden en een retourwatertemperatuur van 70 graden indien de buitentemperatuur -10 graden zou zijn.

Verwijderd

de aanvoer die de elga hier nu haalt is hier 56c, retour 45 buiten is het 10c
en oh, hij is alweer uit.
de weergesteldheid bepaald erg veel, storm en regen geeft een hoge cop zolang het warmer is dan 4c,
anders dan bij de gasketel waar deze cop altijd nooit 1 is, terwijl storm en regen fors afkoelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2014 20:43 ]

Verwijderd

eric-pvt schreef:
de weergesteldheid bepaald erg veel, storm en regen geeft een hoge cop zolang het warmer is dan 4c,
anders dan bij de gasketel waar deze cop altijd nooit 1 is, terwijl storm en regen fors afkoelen.
Dat is wat al te simplistisch gedacht. Beetje dat 'de vader de wens van de gedachte is'.

Maar die zijn natuurkundig gewoon te logenstraffen:

-Dat het bij storm en regen fors afkoelt komt door het grotere warmte-overdragend vermogen van de lucht. Dus ook logisch dat een WP er bij die condities dus ook meer warmte uit kan halen. Niks bijzonders dus.

-De COP van een WP is niet echt te vergelijken met die van een gasketel. Om elektriciteit in een centrale te maken, is voor 40% elektriciteit 100% procent gas of kolen nodig. De 60% procent die overblijft gaat overwegend naar de vogeltjes.

Dus wat Eric eigenlijk heel ingewikkeld aan het doen is, is die warmte weer bij de vogeltjes terug te halen! :)

• Mooilochem
Ik had me iets duidelijker moeten uitdrukken . Aanvoer gaszijdig naar binnenunit was 72 graden.
het betreft een ouder model elga.
Watertemperatuur 48 graden.

Verwijderd

Oeeeittt, Ik wist niet dat je er al een WP had.

Maar 72 graden persgastemperatuur is veels te hoog, je zult haast geen positieve COP meer over hebben.

Het 'moeilijke' in deze materie voor gebruikers is dat ze naar temperaturen kijken terwijl dat niets zegt over de 'hoeveelheid' warmte...

Ik vermoed dat je een koelmiddel tekort hebt, en dus ook wel ergens een lekkage.

• Mooilochem
Afgelopen week techneco op bezoek gehad deze heeft de begrenzing er afgehaald.
Elga werkt perfect volgens uitlezing.
Er is verder ook niks mee aan de hand.

Ben nu gewoon aan het leren wat de elga doet.
toevallig zag ik dat de temperatuur hoog stond. En vroeg me dan ook af hoe hoog de gaszijdige temperatuur kon worden

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:16

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 22 december 2014 @ 22:22:
Oeeeittt, Ik wist niet dat je er al een WP had.

Maar 72 graden persgastemperatuur is veels te hoog, je zult haast geen positieve COP meer over hebben.

Het 'moeilijke' in deze materie voor gebruikers is dat ze naar temperaturen kijken terwijl dat niets zegt over de 'hoeveelheid' warmte...

Ik vermoed dat je een koelmiddel tekort hebt, en dus ook wel ergens een lekkage.
Snap inderdaad niet heel veel van de materie. Ik "erger" me al tijden mateloos dat de ELGA niet hoger komt dan 35 graden aanvoertemperatuur. Aan de andere kant de vloer wordt goed warm en het kost geen drol aan energie.

Als ik jouw verhaal beluister dan is dit zowel gunstig voor de COP en indirect ook dus dat de ELGA correct werkt hier?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Verwijderd

mkleinman schreef:
Snap inderdaad niet heel veel van de materie. Ik "erger" me al tijden mateloos dat de ELGA niet hoger komt dan 35 graden aanvoertemperatuur.
Les 1 (vrij naar mijn vader): Erger je niet, maar verwonder je!
mkleinman schreef:Aan de andere kant de vloer wordt goed warm en het kost geen drol aan energie.
Dat het geen 'drol kost' is naar mijn zeer bescheiden persoonlijke opinie, geen 'vrijbrief' om je er niet nader in te verdiepen. Buiten dat een natuurkundig zeer interessant fenomeen is, zou je in het kader van 'verstandig rentmeesterschap' je eens nader kunnen verdiepen in hoeverre je de Trias Energetica zou willen respecteren (ik leg je hem dus niet op).
mkleinman schreef:Als ik jouw verhaal beluister dan is dit zowel gunstig voor de COP en indirect ook dus dat de ELGA correct werkt hier?
Daar heeft het veel van weg, het zit niet in een gehaalde temperatuur, maar in de feitelijke hoeveelheid geleverde warmte.

En de 'moeilijke begrijpfactor' bij een WP zit in het feit, dat nu juist de meeste hoeveelheid warmte wordt over gezet als de verdampingstemperatuur en de condensatietemperatuur zo kort als mogelijk bij elkaar liggen (fase overgang van vloeistof naar gas, en omgekeerd).

Want dat is de situatie waarbij je bij de minste kubieke meters (liters) koelgas die je moet verzetten, juist de meeste energieoverdracht 'krijgt'. Daarbij heb je namelijk de minste hoeveelheid aan toegevoerd asvermogen nodig.

Het zit dus niet in te 'behalen' eindtemperaturen die met een WP te behalen zijn, maar met de inhoudelijke hoeveelheid warmte.

Vandaar dat het ook niet een succes is om Cv-boeren aan een WP installatie te laten werken, ze denken in gas- of olieketeltermen, die natuurlijk in het geheel niet overeenkomen met de mogelijkheden (en meer nog, de onmogelijkheden) van een WP.

Ik ben bezig om daar een verhaal over te schrijven hoe of dat nu allemaal werkt, was dat eigenlijk helemaal niet van plan.

Maar het initiatief van Stef (en het gezonde lef) om zelf zo'n ding uit scrap te bouwen, vond ik dermate leuk om hem, binnen alle begripsverwarring die er binnen de wereld van 'knopjesdraaiers' bestaat, hem toch in de natuurkundige achtergrond verder op weg te helpen.

Voor het goede begrip in deze, mijn achtergrond is in der aard de levensmiddelentechnologie, met een zwaartepunt wat de meesten als 'vlees' bestempelen. Vandaar mijn affiniteit met de koeltechniek. Als in kindsbeen zijnde nog degelijke vaklui meegemaakt die het 'spelletje' ook nog echt uit konden leggen.

Groter wordend, ook steeds meer onzin verkocht wordend. En toen ben ik het net als bij elektra, gas, water en riolering, het maar lekker zelf gaan doen.

En er zullen vast nog wel ergens papiertjes liggen waar mijn naam en 'diploma' op staat van ROVC, van 't Hoff instituut, SBC-Elsevier, en vast nog wel iets wat ik vergeet.. Nooit op wezen halen, ik had ze niet nodig, en wou eigenlijk alleen de theorie achter de praktijk gewoon weten...

Afijn, die inleiding in de koeltechniek kun je hier lezen. Verhaal gaat wel even duren omdat mijn gezondheid verre van helemaal jofel is. Dus het kan daar ook van de hak op de tak gaan. Maar, schroomt u niet! Inbreng en vraagstelling brengt ons allen verder!

En alles wat er aan kennis en techniek in Stef's versie WP II gaat komen, vindt je hier

Verwijderd

Mooilochem schreef:
Afgelopen week techneco op bezoek gehad deze heeft de begrenzing er afgehaald.
Elga werkt perfect volgens uitlezing.
Er is verder ook niks mee aan de hand.
En wat kwam er dan over de vloer? Een mislukte Cv-boer, of iemand met toevallig een STEK-diploma die het eigenlijk ook nog steeds niet snapt...

En vertel ons vooral op welke argumenten deze begrenzing verwijderd werd, zeer spannende 'tweak' actie!
Mooilochem schreef:
Ben nu gewoon aan het leren wat de elga doet.
Stop daar maar mee, want 72 graden op R 134A is echt niet goed...'T spul flikkert langzaam uit elkaar.
Mooilochem schreef:
toevallig zag ik dat de temperatuur hoog stond. En vroeg me dan ook af hoe hoog de gaszijdige temperatuur kon worden
Nou, das duidelijk, te hoog dus.

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09-11 22:18
Hier de afgelopen 15 uur geen Elga gehad,( inmiddels wel weer)

Thermostaat ; ketelstoring
Elga ; carrierprint storing
Carrierprint ; buitenunit ventilator defect

Oftewel ; het waait te hard, vanmiddag de buitenunit maar eens even draaien

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
vanderv schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 05:17:

Ik mag toch hopen dat je dit niet serieus meent? Hier heeft de wind ook vol op de ventilator gestaan en de ELGA heeft zonder morren de hele dag gedraaid zonder storingen.
Verwijderd schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 00:59:
[...]

Les 1 (vrij naar mijn vader): Erger je niet, maar verwonder je!
Vandaar ook de erger tussen quotes 8) . Wat ik ermee wilde zeggen is dat ik gewend was de eerste tijd dat de ELGA strak naar de 42/43 graden aanvoer ging en dan pas terug ging moduleren. Wat ik nu regelmatig zie is dat bij een aanvoertemperatuur van 30-32 graden de ELGA terug begint te regelen.

Als mijn eigen Excelsheets, eerder hier gepost, kloppen dan is dit bij 32 graden aanvoer met een hoge COP en met de maximale 5.1kW warmte die in het systeem wordt gestopt.

Wat ik dan weer niet snap is dat de ELGA feitelijk niets doet met de informatie vanuit de thermostaat maar alles zelf intern regelt. Ik ben dan weer nieuwsgierig hoe!
Dat het geen 'drol kost' is naar mijn zeer bescheiden persoonlijke opinie, geen 'vrijbrief' om je er niet nader in te verdiepen. Buiten dat een natuurkundig zeer interessant fenomeen is, zou je in het kader van 'verstandig rentmeesterschap' je eens nader kunnen verdiepen in hoeverre je de Trias Energetica zou willen respecteren (ik leg je hem dus niet op).
Het "geen drol kosten" was niet op bovenstaande manier bedoeld :P, meer om aan te geven dat de ELGA zonder dat het moeite lijkt te kosten het huis warm krijgt en houd. Ik ben van huis uit een echte techneut en wil van dit soort installaties exact weten hoe ze werken.

Ik ben intussen al jaren bezig met een gedetailleerd overzicht van mijn huis en de installaties die erin staan. Om nog maar te zwijgen over de technische aanpassingen in huis die gedaan zijn :*)
Daar heeft het veel van weg, het zit niet in een gehaalde temperatuur, maar in de feitelijke hoeveelheid geleverde warmte.

En de 'moeilijke begrijpfactor' bij een WP zit in het feit, dat nu juist de meeste hoeveelheid warmte wordt over gezet als de verdampingstemperatuur en de condensatietemperatuur zo kort als mogelijk bij elkaar liggen (fase overgang van vloeistof naar gas, en omgekeerd).

Want dat is de situatie waarbij je bij de minste kubieke meters (liters) koelgas die je moet verzetten, juist de meeste energieoverdracht 'krijgt'. Daarbij heb je namelijk de minste hoeveelheid aan toegevoerd asvermogen nodig.

Het zit dus niet in te 'behalen' eindtemperaturen die met een WP te behalen zijn, maar met de inhoudelijke hoeveelheid warmte.

Vandaar dat het ook niet een succes is om Cv-boeren aan een WP installatie te laten werken, ze denken in gas- of olieketeltermen, die natuurlijk in het geheel niet overeenkomen met de mogelijkheden (en meer nog, de onmogelijkheden) van een WP.

Ik ben bezig om daar een verhaal over te schrijven hoe of dat nu allemaal werkt, was dat eigenlijk helemaal niet van plan.
Ik geloof je op je woord, Gasschuif had daar ook al eens een stuk theorie hier in het topic over geschreven. Zonder koeltechnische achtergrond vind ik het lastige materie om me eigen te maken in elk geval. Ik ga je verhaal in elk geval lezen!
Maar het initiatief van Stef (en het gezonde lef) om zelf zo'n ding uit scrap te bouwen, vond ik dermate leuk om hem, binnen alle begripsverwarring die er binnen de wereld van 'knopjesdraaiers' bestaat, hem toch in de natuurkundige achtergrond verder op weg te helpen.
Hier past inderdaad maar een smiley _/-\o_ _/-\o_ :)

[/quote]
Voor het goede begrip in deze, mijn achtergrond is in der aard de levensmiddelentechnologie, met een zwaartepunt wat de meesten als 'vlees' bestempelen. Vandaar mijn affiniteit met de koeltechniek. Als in kindsbeen zijnde nog degelijke vaklui meegemaakt die het 'spelletje' ook nog echt uit konden leggen.

Afijn, die inleiding in de koeltechniek kun je hier lezen. Verhaal gaat wel even duren omdat mijn gezondheid verre van helemaal jofel is. Dus het kan daar ook van de hak op de tak gaan. Maar, schroomt u niet! Inbreng en vraagstelling brengt ons allen verder!

En alles wat er aan kennis en techniek in Stef's versie WP II gaat komen, vindt je hier
[/quote]

Mijn achtergrond is in de informatica. Lastige voor mij is dat ik alleen middelbare school natuurkunde als achtergrond heb. Dat vind ik af en toe een gemis om echt door te krijgen hoe verwarmingssystemen werken ( afgiftevermogens berekenen etc ) en nu ook met de ELGA met het berekenen hoe die onder de motorkap werkt.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• hansdegit
Verwijderd schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 01:35:
[...]
Stop daar maar mee, want 72 graden op R 134A is echt niet goed...'T spul flikkert langzaam uit elkaar.
[...]
Geen idee of het uitmaakt in de discussie, maar het koelmiddel in de Elga/Carrier combi is R410a.

De hoogste temp die ik in de persleiding ooit gemeten heb is 63,4 gr C, op 25 augustus jl.

Huh? Stond de Elga toen aan, Hans? Jazeker, ik maak er ook warm water mee. Aanvoertemp toen 39,8, retour 32,6, vloeistofleiding 36,4. Alleen de gerapporteerde buitentemp van 11,8 graden vertrouw ik niet zo, ik vermoed dat de sensor in de uitblaaswind van de buitenunit hing.

• HiBe
hansdegit schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 09:11:
Huh? Stond de Elga toen aan, Hans? Jazeker, ik maak er ook warm water mee.
interesting... hoe heb je dit alles dan aangesloten? warm je een boilervat op o.i.d.?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 22 december 2014 @ 20:57:
[...]

-De COP van een WP is niet echt te vergelijken met die van een gasketel. Om elektriciteit in een centrale te maken, is voor 40% elektriciteit 100% procent gas of kolen nodig. De 60% procent die overblijft gaat overwegend naar de vogeltjes.

Dus wat Eric eigenlijk heel ingewikkeld aan het doen is, is die warmte weer bij de vogeltjes terug te halen! :)
dat is de gasketelboer zijn argument, maar zodra het andersom is komt dat verhaal over centrales altijd weer opduiken... terwijl druk en transport bij gas word weggelaten.(&stroomverbruik gasketel)
de gasketel doet altijd hetzelfde, ik zie veel extra energie in storm en regen,
en dat maakt me vrolijk, logenstraffen of niet....het lijkt alsof het echte wp verhaal niet word verteld in .nl

• hansdegit
HiBe schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 09:52:
[...]

interesting... hoe heb je dit alles dan aangesloten? warm je een boilervat op o.i.d.?
Ik heb het in dit topic al ergens iets uitgebreider vermeld. In 't kort komt het hierop neer:
Ik heb zoneventielen voor woonkamer, werkkamer/slaapkamers en badkamer, maar ook voor de boiler. Normaalgesproken gaat alleen de retourstroom door de boiler om daar te worden opgewarmd, maar ik heb een extra circuitje opgenomen waarmee ik "heet" water door de boilerspiraal kan jagen. Het effect is dat de bovenste helf van de boiler opwarmt tot een graad of 43 en da's genoeg voor één douche van 10-15 minuten, dus hoeft de ketel niet altijd aan als één van de gezinsleden onder de douche duikt.

De ketel gaat ook echt uit (=0W sluipverbruik) als de boiler warm genoeg is. 8)

Verwijderd

hansdegit schreef:
Geen idee of het uitmaakt in de discussie, maar het koelmiddel in de Elga/Carrier combi is R410a.
Oops, zat nog met de datasheet van de Ecolution voor... 8)7 Maar dan nog is het veel te hoog, dit is ruim 45 bar. Ding schakelt zowat op zijn clixon, denk ik.
hansdegit schreef:
De hoogste temp die ik in de persleiding ooit gemeten heb is 63,4 gr C, op 25 augustus jl.
Huh? Stond de Elga toen aan, Hans? Jazeker, ik maak er ook warm water mee. Aanvoertemp toen 39,8, retour 32,6, vloeistofleiding 36,4.
Die waarden zijn wel volgens de lijn der verwachting.

• J.o.r.i.s
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-05 13:10
Aad schreef op maandag 22 december 2014 @ 14:07:
Joris
ik heb het zelfde probleem gehad wat jij omschrijft. Bij mij kwam het om dat de sensor vlak bij de cv ketel zat en als er warm water getapt werd de retour leiding van de cv te warm werd en de ELGA uitging. Oplossing sensor van de retour afhalen.
En waar heb je de retoursensor toen gelaten? Verder weg gehangen op de retour, of helemaal niet meer teruggeplaats?

• Aad
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-11 20:16

Aad

Joris
Ik heb de retour sensor helemaal nergens meer op. Bij douchen en warm water tappen werd de retour bij mij te warm zodat de ELGA er mee stopte en moest hem steeds resetten. Nu de sensor nergens meer op zit heb ik geen probleem meer gehad.
Groet Aad

• vanderv

Bij het thuiskomen vanmiddag, weer dezelfde storing en alles koud.

@mkleinman
Ja, dat meen ik dus wel,het waaide te hard (het gaat volgens mij mis met het wervelen van de wind, vorig jaar ook een keer gehad) De buitenunit staat nu oost, west, morgen toch maar eens noord, zuid zetten?!

p.s. Ik zit hier in het buitengebied met heel heel veel wind, ook is hier geen kabel tv te krijgen, o<:)

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Verwijderd

ik woon aan de kust, kop van noordholland en mijn elga heeft dat niet. (carrier buitenunit)
in mijn plugwise zie ik zelfs de laatste week van oktober 2013 met toen recordwindsnelheden van 162km/h
en de elga werkte gewoon prima door.
je hebt denk ik een ander probleem.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2014 22:01 ]

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-11 11:14

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Ik heb ooit eens een hoge druk storing opgelost op 100 meter hoog op Europoint R dam, veroorzaakt door de wind.

Na onderzoek is gebleken dat de buitenunit fans van de condensor (computer koeling) door de zeer harde wind de verkeerde kant op draaiden na een regelstop. Het startkoppel van de toerenregelaar (regelt op persdruk) kon de fans (230 V) niet stoppen en dit gaf problemen.

Is toen opgelost met een terugloop rem.

Met 3 fasen kun je de rotor remmen met de frequentieregelaar door in het menu de motorrem te te activeren door DC op de wikkelingen te zetten(tijdens stilstand). Zal bij jou niet kunnen schat ik zo in.

Draaien van de unit kan ook natuurlijk, maar dat doet de wind helaas ook. Een plaat op enige afstand voor de fan zou ook kunnen werken, om iets van de wind te breken.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• vanderv
Klopt helemaal, ventilator draaide heel hard de verkeerde kant op. Het teruglooprem verhaal wordt moeilijk denk ik. De buitenunit staat " los" op het platte dak en kan gelukkig vrij makkelijk gedraaid worden.

@ericpvt
Ik heb er bijna nooit last van, alleen met een bepaalde windrichting. Onlangs met de herfststorm ook geen last.

• hansdegit
Doe je voorzichtig? Voor je het weet knik je één van de koelleidingen.

• J.o.r.i.s
Aad schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 16:58:
Joris
Ik heb de retour sensor helemaal nergens meer op. Bij douchen en warm water tappen werd de retour bij mij te warm zodat de ELGA er mee stopte en moest hem steeds resetten. Nu de sensor nergens meer op zit heb ik geen probleem meer gehad.
Groet Aad
Die sensor is toch nodig voor de Elga? Ik begin denk ik met het verplaatsen ervan. Zit een lang snoer aan dus zet hem wel 1,5 mtr bij de ketel vandaan. Kijken of dat helpt.

• hansdegit
Die sensor gebruikt je Elga alleen maar om te bepalen wanneer je aan/uit ketel in- en uitgeschakeld moet worden. Als je ketel niet door de Elga bestuurd wordt, maar a la eric-pvt gewoon zijn eigen thermostaat heeft, kan je die retoursensor gewoon in de lucht hangen. Hij moet wél aangesloten zijn, anders gaat je Elga in storing.

Ik heb 'em om een pvc elektrabuis geklemd ;)

Je kunt de sensorkabel ook straffeloos verlengen, mocht de huidige lengte ontoereikend zijn.

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-11 20:01
Verwijderd schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 11:19:
[...]

Oops, zat nog met de datasheet van de Ecolution voor... 8)7 Maar dan nog is het veel te hoog, dit is ruim 45 bar. Ding schakelt zowat op zijn clixon, denk ik.

[...]
Die waarden zijn wel volgens de lijn der verwachting.
Ben het met je eens dat de druk samenloopt met de temperatuur en daarom was ik bij mijn diy unit ook bang dat ie op knappen stond toen ik een temp heb gemeten van 72 graden. Echter toen ik de meter eraan had gehangen was de druk bij 72 graden maar 28 bar. Het gaat dus niet helemaal op dat de temp en druk samengaan. Die 72 graden is gemeten net voor de condensor op de leiding.
2014-12-24 11:25:02 Condens in :71.81 warmtewisselaar uit:37.25

Verwijderd

martijnr17 schreef:
Ben het met je eens dat de druk samenloopt met de temperatuur en daarom was ik bij mijn diy unit ook bang dat ie op knappen stond toen ik een temp heb gemeten van 72 graden. Echter toen ik de meter eraan had gehangen was de druk bij 72 graden maar 28 bar. Het gaat dus niet helemaal op dat de temp en druk samengaan.
Dit is binnen de koeltechniek weer een ander fenomeen. Het kan prima dat een gas warmer is dan zijn bijbehorende druk. Dit heet dan 'oververhitting'.

Het is op zich een ongewenst iets, alles wat het gas warmer wordt dan de bijbehorende condensatiedrukdruk vergt extra askracht (motorvermogen), en het volumetrisch rendement van de compressor daalt.

Het omgekeerde fenomeen bestaat ook, dan noemen we het 'onderkoeling. Dat is de situatie in de vloeistoffase waarbij de temperatuur juist lager is dan de bijbehorende druk.
martijnr17 schreef:'
Die 72 graden is gemeten net voor de condensor op de leiding.
2014-12-24 11:25:02 Condens in :71.81 warmtewisselaar uit:37.25
Bij die 28 bar zou de temperatuur ongeveer 47 graden moeten zijn, daar zit jij dus 25 graden boven.

Normaal is enige oververhitting (wegens wat andere redenen) wel wenselijk, maar dit is toch echt te veel.

Ik vermoed dan, dat je, net als Stef, koelmiddel te kort hebt. Je COP mietert zo als een kaartenhuis in elkaar.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
@ChickenPower

Vraag: Wat zijn de beste plekken om temperatuursensoren te plaatsen bij een warmtepomp om te kijken of die goed werkt?

Maakt het veel uit aan welke zijde van de gasleidingen ik de sensoren plaats? Bij de buitenunit plaats ik liever geen sensoren op de aanvoer/retourgasleiding. Binnen bij de binnenunit kan dit veel eenvoudiger.

Verwijderd

En toch moet je bij de compressor zijn...

Bij je binnenunit zijn de parameters al weer een stuk onduidelijker door de afstand tot de compressor.

Het is niet voor niets dat Stef nu bezig is om aansluitingen te maken (zowel aan de zuig- als de perszijde bij de compressor) voor een pressostaat en manometeraansluiting.

Of een installatie echt goed werkt zie je alleen goed door de samenhang tussen druk en temperatuur te meten.

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-11 20:01
Verwijderd schreef op woensdag 24 december 2014 @ 12:19:
[...]
Dit is binnen de koeltechniek weer een ander fenomeen. Het kan prima dat een gas warmer is dan zijn bijbehorende druk. Dit heet dan 'oververhitting'.

Het is op zich een ongewenst iets, alles wat het gas warmer wordt dan de bijbehorende condensatiedrukdruk vergt extra askracht (motorvermogen), en het volumetrisch rendement van de compressor daalt.

Het omgekeerde fenomeen bestaat ook, dan noemen we het 'onderkoeling. Dat is de situatie in de vloeistoffase waarbij de temperatuur juist lager is dan de bijbehorende druk.

[...]
Bij die 28 bar zou de temperatuur ongeveer 47 graden moeten zijn, daar zit jij dus 25 graden boven.

Normaal is enige oververhitting (wegens wat andere redenen) wel wenselijk, maar dit is toch echt te veel.

Ik vermoed dan, dat je, net als Stef, koelmiddel te kort hebt. Je COP mietert zo als een kaartenhuis in elkaar.
In het engels bedoel je dan supcooling and subheat?
Heb laatst omdat ik dacht dat er te weinig in zat dat gemeten en alles lijkt te kloppen.
Als ik na de verdamper meet voor superheat (daar heb ik een schrader valve gemaakt) dan is het verschil rond de 5 graden als ik me goed herinner. Dat is binnen de gewenste waardes.
Supcooling kan ik niet meten omdat de valve niet op de goede meetplek zit, voor de condensor ipv daarna.

[ Voor 3% gewijzigd door martijnr17 op 24-12-2014 13:45 ]

Verwijderd

met ultra korte leidingen (1.40 meter) en de binnenunit die lager hangt dan de compressor, en 3 uur vacumeren met biertje en peukje, (kennis perste de elga af tot in pefectie in hoeveelheid r401) is dat misschien de reden dat mijn elga zo goed werkt ?
hij is altijd heel rustig, moduleert erg goed, en de temperaturen zeer constant op de r401/cv wisselaar.

@sensor op de leiding :
uiteindelijk heb ik die in de qsolar gestopt op het boilervat in de isolatie, dat de warmtepomp niets doet, als zoncv start, niets beter dan zon-cv de cop is dan duizend of zo.(8kW warmte@18Wac pompje)

• J.o.r.i.s
hansdegit schreef op woensdag 24 december 2014 @ 10:48:
Die sensor gebruikt je Elga alleen maar om te bepalen wanneer je aan/uit ketel in- en uitgeschakeld moet worden. Als je ketel niet door de Elga bestuurd wordt, maar a la eric-pvt gewoon zijn eigen thermostaat heeft, kan je die retoursensor gewoon in de lucht hangen. Hij moet wél aangesloten zijn, anders gaat je Elga in storing.

Ik heb 'em om een pvc elektrabuis gekklemd ;)

Je kunt de sensorkabel ook straffeloos verlengen, mocht de huidige lengte ontoereikend zijn.
Ketel wordt wel door de Elga aangestuurd maar niet aan/uit. Wordt OT aangestuurd. Is die sensor dan ook noodzakelijk?

Verwijderd

die sensor doet het altijd, hang hem maar eens in een kopje thee, OT of aan/uit

• hansdegit
Hmm, even denken.... Elga zegt tegen de ketel in het Opentherms : "gast, maak jij ff water van 50 graden voor me". Ketel zegt, :"komt voor de bakker".

De vraag is eigenlijk: zou de Elga de externe NTC gebruiken om te checken of de retour hoog genoeg is opgelopen om de ketel weer uit te schakelen, zelfs als de Elga de ketel OT aanstuurt?

Ik vind het interessant. Enerzijds zeg ik: nee, die info heeft de Elga helemaal niet nodig, want de thermostaat in de huiskamer (of andere referentieruimte) zou genoeg info moeten geven.

Maar als dat een geldig argument is, hebben we de retoursensor überhaupt niet nodig.

Met andere woorden: ik denk dat eric-pvt gelijk heeft. Is een beetje in tegenspraak met de handleiding, overigens.

Ik vind het wéér een argument om de Elga en ketel los te trekken.

Verwijderd

martijnr17 schreef:
In het engels bedoel je dan supcooling and subheat?¨
Je maakt er schrijf technisch nogal een rommeltje van:

Ik geef de voorkeur aan de juiste benaming in het Nederlands, boven het Engels (talen spel je ook met een hoofdletter :D ).

De correcte Engelse termen in de koeltechniek zijn trouwens 'superheating' en 'subcooling' (niet te verwarren met 'supercooling')
martijnr17 schreef:
Heb laatst omdat ik dacht dat er te weinig in zat dat gemeten en alles lijkt te kloppen.
Als ik na de verdamper meet voor superheat (daar heb ik een schrader valve gemaakt) dan is het verschil rond de 5 graden als ik me goed herinner.
Die zin nog eens, maar dan zorgvuldiger geschreven:
Als ik na de verdamper meet (daar heb ik een Schräder-ventiel geplaatst) om de oververhitting te meten, dan is het verschil rond de 5 graden, als ik me goed herinner.
martijnr17 schreef:
Dat is binnen de gewenste waardes.
Inderdaad, dat is heel strak aan de wind. Vandaar dat het echt vreemd is als je aan de perskant ineens 25 graden hoger uitkomt. Het stukje leiding tussen verdamper en zuigzijde compressor is in WP bedrijf te kort, om dit verschil te verklaren.

Buiten koelmiddeltekort, zou het ook nog lucht in de installatie kunnen zijn (niet, of niet goed vacumeren, alleen ontluchten door koelmiddel te spuien), of een vermogensdiscrepantie tussen verdamper en condensor.
martijnr17 schreef:
Supcooling kan ik niet meten omdat de valve niet op de goede meetplek zit, voor de condensor ipv daarna.
De onderkoeling van de in de condensor gevormde vloeistof kan ik niet meten omdat het drukmeet-ventiel niet op de goede meetplek zit, nl. aan het begin van de condensor i.p.v. daarna.Dat is normaal niet zo'n probleem als leidingmaten juist uitgevoerd zijn, dan valt de interne weerstand zo goed als weg.

Normaal geldt dan: ingangsdruk condensor = uitgangsdruk condensor.

Is dat niet goed op elkaar afgestemd (bij goedkope concepten vaak het geval, denk aan mobiele airco's), dan kun je in de penarie raken.

Vandaar dat ik echt benieuwd ben hoe jij aan zo'n hoge perstemperatuur komt. Meet je dan ook het opgenomen vermogen van de compressor?

Verwijderd

knip, offtopic

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 25-12-2014 11:16 ]

Verwijderd

.

[ Voor 106% gewijzigd door teacher op 25-12-2014 11:17 ]

• Gasschuif

Gasschuif

.

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 25-12-2014 11:18 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Verwijderd

knip, offtopic

[ Voor 103% gewijzigd door teacher op 25-12-2014 11:19 ]

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Dubbelpost :?

[ Voor 99% gewijzigd door Oxellaar op 25-12-2014 10:26 ]

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 24 december 2014 @ 12:19:
[...]

[...]

Volgens mij klopt er iets niet helemaal in je verhaal. R410a staat bekend om zijn erg hoge persgastemperatuur.
Als zo'n installatie volle bak aan het verwarmen is, dan is 72 graden helemaal niet hoog.
Je kunt makkelijk 80 graden persgastemperatuur hebben bij een bar of 26 en gewoon netjes 1 a 2K oververhitting

Ook haal je oververhitting en onderkoeling door elkaar. En leg je het verkeerd uit. Oververhitting meet je aan de lage drukzijde, direct na de verdamper. En niet, zoals jij beweerd, aan de hoge drukzijde en zeker niet aan de persgastemperatuur bij de compressor.
Oververhitting = gastemperatuur na de verdamper - verdampingstemperatuur van koudemiddel

Onder, of nakoeling meet je na de condensor, aan de hoge drukzijde.
Nakoeling = condensatietemperatuur van koudemiddel - vloeistoftemperatuur na de condensor.

De eerder genoemde installaties draaien dus prima en hebben geen last van te weinig koudemiddel.
Pas als je persgas richting de 90 a 100 graden gaat is er vaak iets niet helemaal lekker.

P.s. Wel fijn dat je ook grammatica lessen geeft :+

Verwijderd

Beste mensen,
Ik heb een vraagje aan de geleerden hier. Heb een Panasonic mono-block L/W warmtepomp van 9kW.
Werkt prima in combinatie met vloerverwarming. Alleen de programmeer mogelijkheden zijn wat beperkt. Vandaar dat ik er een domotica schakelding met relais op heb gezet.
Mijn vraag is of de warmtepomp geen schade ondervindt van het aan en uitschakelen aan de stroomzijde?
De kamerbediening pakt alles gewoon weer op, dat is geen probleem. Ik twijfel alleen of er mechanisch iets stuk kan gaan of zo?
Er wordt per 24u ongeveer 10 keer aan/uit geschakeld.
Graag een gewaardeerde reactie op deze 1e kerstdag!
Ruud

Mijn huidige situatie is: 60x 245W PV, 9kW L/W warmtepomp. Dat af fikken gaat dus prima. Nu moet ik alleen de CV (die als backup nog steeds aanwezig is) uitfaseren voor het warm water. Ik denk hierbij aan een warmtepompboiler die in de garage zou moeten staan. Mogelijk in combinatie met een zonnecollector? Iemand ervaring hiermee? Het gas wil ik blijven houden voor koken en als het echt koud wordt. De scheiding CV en water is om risico bij uitval te spreiden.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2014 10:22 . Reden: tekst toegevoegd ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ruud
Zit er op de print nergens een aansluiting voor pauze/standby/stop of iets wat er op lijkt? Misschien zit er nu een lusje/brugje in?
Dat is waarschijnlijk wel veel beter dan bruut de power er af, mijn wp gaat wel 30x aan en uit per dag en zou niet best zijn als ik dat met de power doe, de ventilator moet eigenlijk even doorlopen namelijk als de compressor al uit is.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Verwijderd

Hoi Rol-Co,
Er zit idd een lusje! Ik moet alleen nog even uitvinden hoe het exact werkt. Wordt vervolgd!
Bedankt voor je tip,
Ruud

• Oxellaar
  • Niet online
Erg best kan het niet zijn voor je compressor, zeker niet zo vaak per dag.
Luister maar eens naar het geluid van normale uitschakeling en het plots van spanning afhalen.
Normaal gesproken toert de compressor netjes af en schakelt dan uit.
Het plots van spanning halen maakt altijd wat vreemde bijgeluiden en trillingen.

Een keer is niet erg, maar zeker niet te vaak doen.

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op donderdag 25 december 2014 @ 10:50:
Hoi Rol-Co,
Er zit idd een lusje! Ik moet alleen nog even uitvinden hoe het exact werkt. Wordt vervolgd!
Bedankt voor je tip,
Ruud
Meestal heb je gewoon een NO contact nodig, ik zelf gebruik een danfoss Tp5E voor de vloer wp, ik had hem eerst tussen de flow sensor en dan schakelt hij ook netjes uit. Maar dat heb ik nu op de stnd by functie wat eigenlijk beter is.
Enige wat ik nog een keer verander is de Tp5E , die kan alleen op een hele graad regelen maar ik wil het nog wat kleiner kunnen afstellen dus hang ik er nog een keer een andere regelaar aan die op tienden kan met een pt100 in de vloer.

Verwijderd

Nou het werkt! Ik heb een domotica ding van MiCaseVerde wat ik nu heb aangesloten.
Hiermee kan ik met scenes etc de WP aansturen, werkt super!
En inderdaad de fan draait 20 seconden hard na als ik netjes afsluit ipv de stroom eraf te gooien.
Ik weet alleen niet of de vorstbeveiliging van de WP (want mono-block) nog werkt.
Maar dat kan ik volgende week testen want het gaat vriezen....

Fijne dagen,

Ruud

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2014 15:25 . Reden: foutje ]

• Gasschuif

Gasschuif

@ rujo

Die vorstbeveiliging is in de praktijk een "carterverwarming"

Onder de 5 C moet ie ongeveer aan gaan. Zorgt er voor dat de compressor veilig zonder schade op kan starten. (Of zit je warmtewisselaar buiten? en zit er geen glycol in)
Wat ook kan is een speciale opstart voorziening (zoals in mijn beide L/L Mitsubishi's) Carter verwarming is dan niet nodig. Nul standby verlies.

[ Voor 20% gewijzigd door Gasschuif op 25-12-2014 16:32 ]

Verwijderd

Oxellaar schreef:

Volgens mij klopt er iets niet helemaal in je verhaal.
We zullen zien, heb je de theorieboeken bij de hand?

Ik merk deze misverstanden wel vaker op bij mensen die uit de gasgestookte verwarmingswereld komen, en daar naast ook nog WP's 'bij gaan doen'. Misschien wel een 'tipje van de sluier' waarom het nogal eens fout gaat in WP-land als 'de verwarmingsman' is langs geweest...

Het kan natuurlijk zijn, dat in een onbewaakt ogenblik, de natuurkunde elementair veranderd is. Dan op voorhand mijn excuses. 8)7

Mijn twee (old skool NLG- 8) ) centen:
Oxellaar schreef:
R410a staat bekend om zijn erg hoge persgastemperatuur.
Dat is correct.
Oxellaar schreef:
Als zo'n installatie volle bak aan het verwarmen is, dan is 72 graden helemaal niet hoog.
Het hangt er maar net vanaf bij welke verdampingstemperatuur het spul dan 'werkt'...
Oxellaar schreef:Je kunt makkelijk 80 graden persgastemperatuur hebben bij een bar of 26 en gewoon netjes 1 a 2K oververhitting
Bij een druk van 26 bar en 2 K oververhitting is de condensatietemperatuur toch echt 43 graden en de persgastemperatuur 45 graden...
Oxellaar schreef:
Ook haal je oververhitting en onderkoeling door elkaar. En leg je het verkeerd uit. Oververhitting meet je aan de lage drukzijde, direct na de verdamper. En niet, zoals jij beweerd, aan de hoge drukzijde en zeker niet aan de persgastemperatuur bij de compressor.
M'n beste Oxellaar, geen idee of dat verhaal ooit geland is, maar zowel in de verdamper als in de condensor vindt er een proces plaats, wat eigenlijk uit drie stapjes bestaat.

In de verdamper gaat het vloeibare koelmiddel, na het expansieorgaan gepasseerd te zijn, afhankelijk van de mate van onderkoeling van die vloeistof, eerst zichzelf koelen. Het daarbij vrijkomende gas wordt ook wel 'flashgas' genoemd. Daarna is die overblijvende vloeistof pas in staat om warmte via de verdamper op te nemen. Is alle vloeistof eenmaal verdampt voor het einde van de verdamper, dan kan in de verdamper het derde proces plaatsvinden, en wel de oververhitting. Het gevormde gas neemt nog meer warmte op, boven de warmte die al door het verdampingsproces veroorzaakt werd.

Dat traject is de oververhitting aan lagedrukzijde, en die is aan de hogedrukzijde echt niet plotsklaps verdwenen! Het mag duidelijk zijn, dat dit (ongewenste) traject van oververhitting dus ook plaats kan vinden in de zuigleiding tussen verdamper en de compressor. Vandaar dat echt goed isoleren een must is, het standaard mee geleverde spul is meestentijds bagger.

Gaan we naar de andere kant; de compressor gaat het gas 'verdichten'. Dat gaat niet zomaar, er moet kracht (i.q. vermogen) op uitgeoefend worden. En daar hebben we de elektromotor voor, die drijft de compressor aan zodat elke 'liter' aangezogen gas in een veel kleiner volume terechtkomt.

Zodoende beland het dus op een hogere druk, maar ook onder een hogere temperatuur in de condensor. En daar zijn ook weer drie onderscheidelijke fases voordat het koelmiddel weer als vloeistof terug gaat naar de verdamper.

Vooraleer er sowieso wat valt te condenseren, zal eerst die oververhittingswarmte uit het lage drukdeel er uit moeten, dat zit er onbedoeld 'bij bovenop', die warmte is eigenlijk 'boventallig' op het feitelijke proces van condenseren en verdampen.

En daarnaast hebben we ook nog het vermogen van de elektromotor, alle energie die dat ding opneemt, komt bijna allemaal op dat gas terecht. Dat heeft dus in wezen ook niets te maken met alleen de fase-overgang van gas naar dampvloeistof of omgekeerd (dit is dus die 1 kWh E. die je in je WP stopt, om er 4 kWh Th. voor terug te krijgen).

Dit is dus wat er in het HD-deel gebeurt aan oververhitting!

Als het gas dan inmiddels van al die 'ballast' is ontdaan, dan ontstaat er pas ruimte voor het condensatieproces. Het gas is eerst pas na het kwijtraken van die 'overtemperatuur', weer in staat om tot de vloeistoffase terug te keren. Dat 'eerst tot vloeistof terugkeren' is dus de tweede stap in dit deel van de condensor.

En dan komt de derde fase in de condensor, de onderkoeling. Dat is dus de mate waarin de net gecondenseerde vloeistof, nog meer warmte aan de omgeving af kan staan. Maar uiteraard, dit kan alleen onder voorwaarde dat die temperatuur natuurlijk lager is dan de temperatuur waarbij de condensatie plaats vindt.
Oxellaar schreef:
Oververhitting = gastemperatuur na de verdamper - verdampingstemperatuur van koudemiddel

Onder, of nakoeling meet je na de condensor, aan de hoge drukzijde.
Nakoeling = condensatietemperatuur van koudemiddel - vloeistoftemperatuur na de condensor.
Ik hoop dat het je nu duidelijk is dat het iets complexer ligt dan de gemiddelde 'gasketelman' (hoe goed en wakker ie in dat vakgebied ook mag zijn) aan kan ...
Oxellaar schreef:
De eerder genoemde installaties draaien dus prima en hebben geen last van te weinig koudemiddel.
Pas als je persgas richting de 90 a 100 graden gaat is er vaak iets niet helemaal lekker.
Op basis van die stelling, en zonder gegevens over de verdampingstemperatuur, en van het door de elektromotor opgenomen vermogen, ga ik op die fiets zeker niet door voor de koelkast. :*)
Oxellaar schreef:
P.s. Wel fijn dat je ook grammatica lessen geeft :+
Haha, en jij helemaal niet in de gaten hebbend dat ik er stiekem ook nog wat idioom bij deed! ;)

Verwijderd

De "carterverwarming" is een optie denk ik. Je kunt namelijk een verwarmingslint aanschaffen wat je op een bepaalde manier door de pomp moet leggen zodat ijswater niet ophoopt als ijs.
Ik denk dat die opstart voorziening er in zit. Het is trouwens bedroevend hoe weinig duidelijk info er in de documentatie staat. Het is echt huis/tuin/keuken docu.

Groet,

Ruud

• Rol-Co

Rol-Co

Trace lint door de pomp?

Verwijderd

Het is een mono-block dus je hebt een warmtewisselaar rechts van de WP unit. Ik heb een tekening waarbij dat lint zowel op de water als de Wp zijde met tie-wraps vastgezet moet worden. En door het "carter". Dat is echter een optie die niet nodig is?
Ben tot nu zeer te spreken over het apparaat. Uitermate stil, 2x grote fan die heel langzaam en stil draaien. Heb nu ingesteld op 37c water temp dat levert me een verbruik van rond de 25kW per dag, soms wat meer. Het is een bungalow met VV maar zonder LT radiatoren in de slaapkamers. Dat gaat tot nu prima!
Eens kijken wat het gaat doen deze winter....

• hansdegit
Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/miekegrootes/tweakers/defrost.png

Misschien wel eens leuk om te laten zien.
Je ziet op bovenstaand plaatje dat het best koud is, de Elga gaat in defrost (de temp van de vloeistofleiding daalt tot dicht bij het vriespunt), vrij kort daarna zie je die "rode dijk". Da's wanneer de ketel bijspringt. Of eigenlijk: het moment dat de ketel het overneemt, want parallelbedrijf is bij 't Gitje niet mogelijk. Ketel slaat weer af wanneer de warmtevraag gedekt kan worden door de Elga (in dit geval stopte de huiskamerthermostaat met vragen en kon de boiler weer worden verwarmd).

[ Voor 8% gewijzigd door hansdegit op 26-12-2014 10:03 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Grappig hans, hoe log je dit alles? Met de netduino's? En hoe kan je retour warmer zijn dan de aanvoer? Komt dat als je ketel net aan geweest is?

• hansdegit
De Netduino logt idd alles, met mijn server vraag ik om de 10 minuten de logfile uit en plemp ik het in een MySql database.

Bij een defrost keert de warmtepomp om, bij wijze van spreken. Normaalgesproken pompt -ie warmte van buiten het huis in, tijdens een defrost wordt de warmte uit het huis gebruikt om het ijs van de buitenunit te verwijderen.

• itchin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:04
Ik kwam gisteren na 10 dagen Verwigistan thuis. Bij het opwarmen van het huis van 15 graden continu naar 19,5 graden continu lukte het de Elga om de watertemperatuur in het systeem tot boven de 51 graden te krijgen, om vervolgens af te slaan omdat de retourtemperatuur te hoog werd. De NTC weerstand op de retourleiding naar de CV/Elga heb ik vervolgens maar verplaatst naar een koude waterleiding, waarna de Elga weer stevig verder gestookt heeft om het huis op temperatuur te krijgen.
Het is duidelijk dat de Elga meer warmte kan produceren dan het CV systeem in mijn woning kan afgeven.
In de 10 dagen afwezigheid was er geen gas verbruikt, en had de Elga (afgelezen op de Plugwise registratie) alleen stand-by verbruik. Lekker zuinig dus. Sinds temperatuur verhoging wel ieder uur (ook vannacht) gemiddeld zo'n 1,6 kWh in de Elga gestopt, al het beton moet natuurlijk ook weer op temperatuur komen. Ik ben blij met de Elga.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zit me een beetje te oriënteren in warmtepompen, en lees dat ze ook kunnen koelen. Ik denk dan bijv. aan een luchtwarmtepomp om de ketel bij te staan icm lage temperatuur radiatoren. Voor zover duidelijk. Maar kan zo'n systeem dan ook 's zomers koelen via de radiatoren danwel vloerverwarming?

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-11 05:57
Jaga heeft voor koeling DBE Pro, dus ja: mits het afgiftesysteem geschikt is kun je ook koelen.

• Gasschuif

Gasschuif

Aikon schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 15:43:
Zit me een beetje te oriënteren in warmtepompen, en lees dat ze ook kunnen koelen. Ik denk dan bijv. aan een luchtwarmtepomp om de ketel bij te staan icm lage temperatuur radiatoren. Voor zover duidelijk. Maar kan zo'n systeem dan ook 's zomers koelen via de radiatoren danwel vloerverwarming?
Koelen met een L/W WP kan, maar stel je daar niet te veel van voor. Je kunt er niet mee ontvochtigen.
En laat dat nou net een heel groot verschil zijn in "Comfoort Beleving"

Een L/L WP kan dat veel beter, en ook razend snel. De R.V in je huis is "in no time" 10% of meer lager.
Een liter of 10 condens per dag draai je wel (hier staat er buiten een emmer onder een unit boven de tegels)
Afgelopen winter er 700 kWh doorgejast voor verwarmen en ik schat 50 kWh voor koelen, bij een heel warme periode start ik een of 2 L/L WP's (super hoge WAF)

Maar er is hier ook een houtkachel, dus geen vergelijkbare cijfers.

Vanavond draait ie weer sinds twee weken, de schoorsteen is voorzien van een RVS mantel, ivm wat lekkage probleempjes. WP uit, en 20 C binnen in de woonkamer, en vlammetjes om naar te kijken. :P

[ Voor 12% gewijzigd door Gasschuif op 26-12-2014 19:31 ]

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-10 20:08
Gasschuif schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 17:46:
[...]

Koelen met een L/W WP kan, maar stel je daar niet te veel van voor. Je kunt er niet mee ontvochtigen.
En laat dat nou net een heel groot verschil zijn in "Comfoort Beleving"
Ik koel nu 2 zomers onze huidige woning (700 m3) met vloerkoeling, niet met een WP maar met grondwater van 16 graden via een simpele warmtewisselaar op de vloerverwarming en een bronpomp van 400 W.
Ons vorig huis (450 m3) heb ik ook 5 jaar gekoeld, tot volle tevredenheid met een LW WP)

Op de benedenverdieping hou ik het gewoon continu 22 graden, op de verdieping red ik 23 graden, ook bij 35 graden buitentemperatuur.

Natuurlijk kan ik niet ontvochtigen, maar 22 graden = 22 graden, hoe dan ook. >:)
De comfortbeleving is prima, vergelijk het met de temperatuur in een kerk in de zomer, daar is het ook altijd lekker koel.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/8a0fe2b1594d9f526ae2a4921a5e8f8c.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/30e763193e768d9492398d89a324b258.jpg

Hierbij wat fotootjes van mijn Panasonic in winterkoude! Dit is het 1e koude seizoen en ik sta versteld van de hoeveelheid ijs aan de achterzijde?
Heb nog geen defrost gezien maar het lijkt me nu wel nodig...
9kW monoblock L/W.

Groet,

Ruud

[ Voor 172% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2014 15:10 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 14:23:
Ik probeer wat fotootjes te uploaden van mijn Panasonic in winterkoude!
Lukt niet? Ik weet niet wat ik met mijn Macbook moet doen?
HELP?!?!
Hier kan je ze uploaden
http://plaatjesdump.nl

Daarna de link kopiëren in een reactie nadat je in de toolbar op het plaatje hebt geklikt.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik ben ook aan het kijken voor een LL warmtepomp (Daikin Ururu), maar ik zit met de volgende situatie:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/slo2r96lPpaIT4U3IIpEEnJG/medium.png

Kan ik een open buis monteren (rood gemarkeerd), waardoor beide ruimtes met 1 WP bediend kunnen worden? Zouden de kamers als "communicerende vaten" warm moeten worden of werkt dat in de praktijk niet?

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Limojo schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 20:54:
[...]

Ik koel nu 2 zomers onze huidige woning (700 m3) met vloerkoeling, niet met een WP maar met grondwater van 16 graden via een simpele warmtewisselaar op de vloerverwarming en een bronpomp van 400 W.
Ons vorig huis (450 m3) heb ik ook 5 jaar gekoeld, tot volle tevredenheid met een LW WP)
Dank je, dus koeling is wel mogelijk met vloervewarming, wel heel erg interessant :)
Roamor schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 14:46:
Ik ben ook aan het kijken voor een LL warmtepomp (Daikin Ururu), maar ik zit met de volgende situatie:
[afbeelding]

Kan ik een open buis monteren (rood gemarkeerd), waardoor beide ruimtes met 1 WP bediend kunnen worden? Zouden de kamers als "communicerende vaten" warm moeten worden of werkt dat in de praktijk niet?
Uiteraard zal via een open verbinding warmte worden uitgewisseld, maar dat zal denk ik heel langzaam gaan zonder actieve ventilatie oid.

Verwijderd

weer iets nieuws, hier was het natte sneeuw, maar de uittredende lucht van de elga was dus erg koud, en zo werd de heg een ijsskulptuur.
de elga houd zich goed, 0c buiten is duidelijk nog geen probleem, er is zelfs teruggemoduleert.
(@20,5c binnen aanvoer 38 retour 33)

• hansdegit
Feli met je kunstwerk. Hier neemt de ketel het af en toe over. Steeds voor een minuut of 10-15, net genoeg om de warmtevraag van de woonkamer te dekken. Ik ben er inmiddels volledig relaxed onder dat de Elga hier niet te allen tijde in staat is om de kou te trotseren. Jammer, dan tikken we een paar kuub achterover; dat overleeft het SJV ook wel.

Verbruik over de afgelopen 365 dagen is 148 kuub. Ben benieuwd hoe de regeling vannacht reageert op -7 en verder..... Brrr. Even rekenen: gewenste aanvoer = 43.0 minus 0.7 x buitentemp. Dat wordt een gevraagde aanvoer van bijna 48 graden. Dus de retour mag niet onder de 38 zakken. Kansloos voor de Elga als de woonkamerthermostaat een warmtevraag schreeuwt.

Voor de zekerheid even de max aanvoer van de ketel checken, ik dacht 55 graden....

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:11

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Verwijderd schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 14:23:
[afbeelding]

[afbeelding]

Hierbij wat fotootjes van mijn Panasonic in winterkoude! Dit is het 1e koude seizoen en ik sta versteld van de hoeveelheid ijs aan de achterzijde?
Heb nog geen defrost gezien maar het lijkt me nu wel nodig...
9kW monoblock L/W.

Groet,

Ruud
Zie ik het verkeerd of is hier nog winst te halen met wat isolatie werk......

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb hier vanochtend voor het eerst hybride bedrijf gezien. Zowel de ELGA en de ketel waren aan de bak. Grappig effect. De ELGA levert voornamelijk aan de vloerverwarming, de CV aan de kring boven. De ELGA ging van 30 graden aanvoer naar 40 graden aanvoer voor alleen de VV en de ketel pruttelt rustig op 50 graden boven de radiatoren warm.

Leuk effect en onbedoeld ook nog eens precies goed :)

• Oxellaar
  • Niet online
ollie1965 schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 17:32:
[...]

Zie ik het verkeerd of is hier nog winst te halen met wat isolatie werk......
Ik dacht het ook te zien...Verkeerd materiaal, bochten niet mee geïsoleerd en ty-raps....
De bochten lijken wel erg haaks trouwens, is voor iedere bocht een soldering gemaakt?(@rujo)
Bekabeling zit ook fraai :N

Verwijderd

de ketel is hier nu af en toe ook aan getuft even bijhelpen tot 38c en 15 minuten later weer uit.
ik heb de nadraaifase van de ketel op 45 minuten gezet, en de circulatie wat hoger van de ketelpomp,
zo heb ik ook een hoge pompstand terwijl de elga lager staat.
`t is ook best wat windkracht 7 en 0c

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2014 21:18 ]

Verwijderd

Hoi Ollie en Oxellaar,

Jullie hebben allebei gelijk.... Het is een beetje een haast project geworden. Afgelopen 2 jaar ben ik gegrepen door het energie (bespaar) virus. Waar ik jarenlang gewoon 10.000kW en 3500m3 per jaar aftikte dacht ik na een paar gratis PV paneeltjes van NLE dat het echt wel anders kon.... In januari 2013 ben ik begonnen.

Fase 1: 3x gratis NLE PV, gevolgd door nogmaals zelfde config.
Fase 2: 18x PV.
Fase 3: 18x PV.
Fase 4: 18x PV.

In oktober van dit jaar na veel wikken en wegen (en rekenen!) een Panasonic L/W monoblock warmtepomp aangeschaft. Dat ding moest natuurlijk wel snel gaan draaien want ik wilde geen m3 gas meer verstoken!

Met wat vallen en opstaan lijkt dat allemaal goed te komen, inregel technisch is de Panasonic een ramp maar het comfort is echt 100 keer beter dan met mijn Nefit Turbo ketel van 20 jaar oud.

Voor het voorjaar staat de afwerking van de WP en een nieuwe warmwater voorziening in de planning. Ik denk aan een warmte pomp boiler van 300L welke ik eventueel op een zoneboiler-paneel wil aansluiten.

Fase 1&2 zijn ongeveer terugverdiend met de laatste afrekening per 1/12/14. Als ik kan bereiken dat het gas ook nul wordt kan ik met wat teruglevering extra op een negatief bedrag blijven uitkomen?

Het grote overschot aan PV lijkt zinloos maar is deels voorsorteren op salderingsmaatregelen waarbij ik de zuider- en oosterburen nauwlettend volg. Als je naar Duitsland kijkt is de standaard een combi van PV, zonneboiler, heel grote warm water buffers en stroomopslag voor de nacht (10kWh of zo).

Dit forumonderwerp focust vaak op Elga, ik ben nog geen meer generiek forumonderwerp tegen gekomen? Ik heb me wel voorgenomen om wat meer te gaan posten van mijn zoektocht in de energiewereld.

Groet,

Ruud

Panelen op plat dak, nu geen ruimte meer.
Afbeeldingslocatie: http://webjoosten.nl/wp-content/uploads/2013/03/IMG_0405.jpg

Omvormer, PowerOne.
Afbeeldingslocatie: http://webjoosten.nl/wp-content/uploads/2013/03/IMG_0408.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2014 08:22 . Reden: foutje ]

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:42
@Roamor Je post in het verkeerde topic, er is ook een L/L warmtepomp topic.

• Rol-Co

Rol-Co

@rujo
Mag ik zeggen dat ook de panelen op dak er allemaal uit ziet als een haastklus, achteraan schots en scheef naast elkaar, kabels all over the place en echt van A naar B getrokken klaar.

Het moet nog even mee en goed performen toch? Dat valt en staat met de orde en netheid van plaatsen.
Ik zou dat met wat beter weer eens onder de loep nemen als ik jou was.

Ontopic

De warmtepomp draait bijna overuren maar houd het nog steeds op temperatuur, ook met de -3 buiten nu en de sneeuw gisteren. Het verbruik blijft toch zo tussen de 8-10kWh per dag voor 24 u aan.

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Roamor schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 14:46:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/slo2r96lPpaIT4U3IIpEEnJG/full.png

Ik denk dat je inderdaad beter in "Huis verwarmen met lucht/lucht warmtepomp" kunt posten.

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-11 15:32
Zo hé, ben vanmorgen wel weer jaloers op de landgenoten aan de kust. Niet alleen betere PV opbrengsten, maar de temperatuur ook zomaar 5 graden hoger dan hier in het oosten. Best een flink verschil voor zo'n klein landje. Kon het kaartje van vanmorgen vroeg zo snel niet vinden, maar dit is ongeveer het idee:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/CV93Eqe.png

Dit kan wel eens de business case voor een Elga maken of breken...

• Rol-Co

Rol-Co

Klopt wel, het was -3,4 hier vanmorgen, nu staat het zonnetje er op dus net onder 0.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
robhuls schreef op zondag 28 december 2014 @ 09:20:
@Roamor Je post in het verkeerde topic, er is ook een L/L warmtepomp topic.
Excuses, had niet gezien dat er meerdere vergelijkbare topics waren. Bedankt. :)

Verwijderd

het is hier alkmaar/bergen inderdaad in de zon heerlijk en best warm tov de rest van nederland.
de thermostaat geeft 3,6c aan voor buiten.
ik hoop dat de netbeheerder ook even naar het kaartje kijkt tav schatten en het sjv.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2014 13:29 ]

• HiBe
Heeft er iemand ervaring met de intergas hybride (combinatie met daikin). Lijkt veel op een geïntegreerde elga/hrketel ... Of zij er meer voordelen voor een losse hreco ketel icm een elga?

• hansdegit
Meh....

Comfort heeft een prijs. Afgelopen twee dagen 4,7 kuub verstookt om het huis comfortabel te houden. Het algoritme van mijn regeling werd in ieder geval aardig getest. En ja, de ketel ging aan volgens plan. Wel jammer en toch ook weer niet. Nogmaals: comfort heeft zijn prijs.

Tussen de -2 en -4 bepaalt de warmtevraag of de ketel aan gaat. Bij -4 zou de Elga nog prima in staat zijn om een klein circuit als de badkamer of boiler te verwarmen. Maar als de woonkamerthermostaat dan gaat vragen, redt de Elga het niet. Vandaar dat de ketel in de ochtend en vannacht wel een aantal keer startte.

Ik vind het niet (meer) erg, ik blijf heul ruim onder de 500 m3 en da's niet slecht voor dit huis.

Verwijderd

ik was zo nieuwsgierig om de buurman te vragen, die doet gewoon >8m3 hans, dus de elga doet wel wat hoor, maar dan niet alles meer.
de cv is hier 38/33 gebleven maar wie wat deed weet ik niet, het boeit ook niet op de 500m3 grens.
4,7m3 is voor je gezin 2,35 per dag en is fcking weinig

• hansdegit
Ja, ik moest denken aan jouw >6m3 dagje, even geleden. En een blik in mijn historische gegevens leert dat er weken van 80m3 tussen zaten. Da's dit huis, for the record.

Dus je hoort mij niet klagen, nog 415 kWh in de tas, in januari worden de dagen alweer langer en in april (factuurtijd) zal alles wel weer op nul uitkomen. Qua kWh, bedoel ik. Gas zal rond de 100-150 m3 uitkomen. Prima score voor een huis uit 1973.

edit:
8 m3 voor een tussenwoning is m.i. belachelijk. Let me guess: VR keteltje en enkelglas?

[ Voor 10% gewijzigd door hansdegit op 28-12-2014 21:20 ]

• Rol-Co

Rol-Co

8 m3 is best normaal voor een rijtjes huis , ook met een hr en dubbelglas wel, 90% van die dingen staan belabberd afgesteld.
De warmtepomp heeft vandaag een recordje gehaald, 13 kWh in de afgelopen 24u om het huis op temperatuur te houden, geen 19 graden maar een comfortabele 21 graden.

Verwijderd

en die 8m3 is zomaar 64kWh(cop1 hr100) wat belachelijk eigenlijk.....
ja dan is 13-18 kWh een lachertje in je weepee.
ik moet nog 1333kWh affikken, het gaat dus al beter dan vorig jaar met 2000kWh teveel op de jaarwisseling.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2014 22:01 ]

Verwijderd

zoooo ik heb op mindergas.nl 110% meer gas verbruikt dan mkleinman in december,
die gaat me nog inhalen zo....oh wacht, op 0,03m3/graaddag is 110% ongeveer 1m3 gas
mijn buurman referentie-index staat vandaag op 245m3, dat is waar ik vandaan kom.

mooi spul he die warmtepompies _/-\o_ het kan niet anders dan dat salderen word afgeschaft

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2014 20:25 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Hier 25 m3 nu op de teller voor december waarvan ....euhh, 0 m3 voor verwarming. O+

Verwijderd

mooi man, en dan hebben we nog nielstn op mindergas, wel een qsolar, maar geen wp, die staat op 100m3 dat is een redelijke tussen-index (1 persoon, mijn huishouden is 4 personen)
ik zie leuke verschillen, en heb maar 1 match, hans de git, de pompt ook door zijn boiler alsof het een radiator is, en dan zijn de cijfers vrijwel gelijk.
blijklbaar is zuiniger nu technisch niet mogelijk, en dat maakt me blij
ik neem aan dat rol-co ook een happy mens is ? het geeft toch wel een erg lekker gevoel...
ik ga 2014 afsluiten met 177m3 gas en -1300kWh, dus 100kWh positief all-in,
iets waar ik eigenlijk best trots op ben, als je kijkt waar ik vandaan kom.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2014 21:11 ]

Pagina: 1 ... 45 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.