Dit loopt een behoorlijk beetje 'mank'. Buiten dat je met 'retour WP' eigenlijk 'retour Cv ingaand' en 'retour Cv uitgaand' bedoeld, het volgende: pompen projecteer je in principe bij voorkeur in de retourleidingen. Ze gaan per definitie langer mee en je hebt minder kans op cavitatieschade.peauke schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 08:18:
Momenteel verwarm ik mijn woning met een L/W warmtepomp en het SWW gaat nog via de combiketel. Nu kan ik vrij goedkoop aan een WP boiler komen die ik dan voor het warm water wil gaan gebruiken.
Daarnaast had ik ook nog het idee om de retour via deze WP boiler te laten lopen, maar ik wil graag weten of dit zinvol is en hoe ik kan berekenen hoe deze retourtemp verhoogd wordt (als dit het geval is). Ik moet dan wel aanvullende voorzieningen treffen, omdat deze WP boiler van zichzelf geen spiraal heeft. Nu heb ik 2 opties bedacht, namelijk:
Optie 1: middels een plaatwisselaar de retour laten opwarmen door het SWW
[afbeelding]
Optie 2: ik koop nog een 2de kleine boiler die wel een extra spiraal heeft.
[afbeelding]
Bij optie 1 dacht ik aan een platen wisselaar met een vermogen van +/- 30 Kw
Bij optie 2 heb ik een boiler op het oog die een spiraal heeft van +/- 0,7 m² en een vermogen van 11 kW (bij 70/10/45).
Maar in die opstelling heb je met een dergelijke PWW helemaal geen pomp nodig. Als je de PWW hoger houdt dan de uitgang van je WP-boiler en de retour weer terugbrengt naar de inlaat van de onderkant van de boiler dan werkt dit al op thermosifon! Scheelt bij dit vermogen al de helft in je COP...
Het vermogen van dergelijke WP-boilertjes is dermate gering dat alle gevangen warmte uit de ventilatielucht al snel in je Cv-systeem zit.
Daarom is optie 2 helemaal onverstandig: je gebruikt die extra boiler alleen als warmte wisselaar die heel snel koud is. Qua SWW blijft er niets over.
Groet, Cp