5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT
Chronotherm CV-thermostaat regeld 6x per uur en dan voor een bepaalde tijd.peauke schreef op maandag 17 november 2014 @ 14:50:
Even een klein vraagje/ bevestiging. Onderstaande plaatje betekend toch dat mijn WP aan pendelen is (en niet zo een beetje) ?
[afbeelding]
Het lijkt mij dat hij niet moduleerd maar gewoon aan/uit regelt op een vast frequentie.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Waar heeft hij al die energie voor nodig? Die van mij is vandaag niet aan geweest voor verwarming. Enkel voor het warm tapwater heeft hij vanmiddag even gedraaid...peauke schreef op maandag 17 november 2014 @ 14:50:
Even een klein vraagje/ bevestiging. Onderstaande plaatje betekend toch dat mijn WP aan pendelen is (en niet zo een beetje) ?
[afbeelding]
Op koudere dagen zie ik dit gedrag ook, maar dan met vermogens van rond de 300 Watt, meestal daaronder en soms er boven.
Welke water temperaturen ben je aan het maken als ik vragen mag? Je kan namelijk op de WP de stooklijn instellen en ook de invloed van de thermostaat in de kamer. Wellicht staat daar e.e.a. niet goed?
Ik denk inderdaad dat het iets met de stooklijn te maken heeft. Nu heb ik ingesteld dat hij volledig op de kamerthermostaat regeld en niet op de buitenvoeler. Maximale aanvoertemp heb ik ingesteld op 45gr.
Ik moet toch even de instellingen goed nalopen.
@woudsehoeve
Het is geen chronotherm maar een Siemens regeling. En hij moduleert volgens mij niet terug terwijl dat wel moet volgens mij.
5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT
Pompsnelheid te laag? Hij pendelt op max temperatuur of systeem druk.peauke schreef op maandag 17 november 2014 @ 14:50:
[afbeelding]
Just a brainfart
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Nee, vandaag geen houtkachel aan gehad. Ik heb verder geen CV of stadsverwarming. De zon scheen en ik heb veel glas op zuid. Gisteren 1 keer de houtkachel vol gehad om 12:00 in de middag, de rest van de dag was het heerlijk warm en de WP uit. Gisteren toen ik naar bed ging was het nog 20+ in de kamer.peauke schreef op maandag 17 november 2014 @ 20:54:
TLer heb je wel nog gestookt met de cv-houtkachel ?
Ik denk inderdaad dat het iets met de stooklijn te maken heeft. Nu heb ik ingesteld dat hij volledig op de kamerthermostaat regeld en niet op de buitenvoeler. Maximale aanvoertemp heb ik ingesteld op 45gr.
Ik moet toch even de instellingen goed nalopen.
Je kan nog meer instellen dan enkel de max. aanvoer temp. Zie pagina 43 & 44 van je installatiehandleiding. Daar kan je afhankelijk van je verwarminisysteem de juiste slope kiezen. Die van mij staat nu op 0,34 ingesteld. Hiermee heb ik bij de koude dagen die we nu hebben mee gemaakt de aanvoer temp niet hoger gezien als 24 graden. De retour was dan rond de 21 a 22 graden en de kamer was gewoon op temperatuur. Bij 0 graden komt dat niet op +- 28 graden en bij -10 op +- 30. Ik denk dat de slope voor de echte koude dagen te laag staat, maar voor nu voldoet het best.
Dat is ook een goed punt. De WP leeft van kleine DeltaT en een hoge pompsnelheid.Rol-Co schreef op maandag 17 november 2014 @ 21:26:
[...]
Pompsnelheid te laag? Hij pendelt op max temperatuur of systeem druk.
Just a brainfart
Gezien zijn plaatje waar het in het begin goed ging omdat het water nog koud was, ik zie dit zelfde beeld ook op mijn wp als ik de max temp op 30 graden zet.TLer schreef op maandag 17 november 2014 @ 21:32:
[...]
Dat is ook een goed punt. De WP leeft van kleine DeltaT en een hoge pompsnelheid.
Verder zag ik wel dat het verbruik wel hoog was. De wp draaide een tijdje op 5000 watt, ik heb het gevoel dat hij elektr verwarmingselement gebruikt of is 5000 watt een normale waarde om de aanvoertemp van 20 gr naar 34 gr te krijgen.
Dit is mijn verbruik over de afgelopen 24h.peauke schreef op maandag 17 november 2014 @ 22:53:
Ik heb even nog eea ingesteld en de Wp op auto gezet. Aanvoertemp is 34gr en retour 32 gr op pompstand 4.
Verder zag ik wel dat het verbruik wel hoog was. De wp draaide een tijdje op 5000 watt, ik heb het gevoel dat hij elektr verwarmingselement gebruikt of is 5000 watt een normale waarde om de aanvoertemp van 20 gr naar 34 gr te krijgen.

Als je systeem een COP heeft van 3 betekend dat hij bij een verbruik van 5kW totaal dus 15kW aan energie levert. Als hij een koud huis op moet warmen is dat niet heel gek. Ook is het in de ochtend vrij koud waardoor de COP wat lager zal zijn. Dat is de rede dat ik er voor gekozen heb om altijd op de zelfde temperatuur te stoken, namelijk 19,5 graden. Om dat vast te houden heeft hij maar heel weinig nodig. Die piek die je ziet is om mijn warm water boiler op temperatuur te brengen. Dat doet hij 1 keer per dag, Gisteren was hij goed leeg gegaan en nu staat hij weer op bijna 50 graden.
Ik heb net even gekeken, mijn WP maakt op dit moment 24 graden en verbruikt daarvoor ongeveer 300 Watt. Dit is natuurlijk wel een handhaaf temperatuur en niet een opwarm cyclus.
Note, mijn WP is ook maar 6kW waar die van jou 14kW(?) is
Verwijderd
misschien is het ook je kamerthermostaat.
ik heb op de elga/carrier nu langzaam lineare stijgende grafieken.
De kamerthermostaat hoort bij de WP. Ik denk eerder dat het nog gewoon te warm is buiten waardoor hij niet lekker kan doorstoken.Verwijderd schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 19:25:
kan je hem niet eens continu op 20c houden, het ziet er zo vreemd uit die grafiek.....
misschien is het ook je kamerthermostaat.
ik heb op de elga/carrier nu langzaam lineare stijgende grafieken.
Bedankt iedereen voor de onderbouwing hiervan, blijf ik hierdoor ook weer makkelijk onder de 500 m3,
Monteur van Techneco kon niet vertellen wat het effect zou zijn om de interne ntc van de retour voor de zonneboiler te plaatsen.
Volgende week dinsdag de boel hier verbouwen met de zonneboiler voor de Elga en maar eens zien/testen in de standaard hybride cv/Elga installatie met 1 thermostaat.
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Ik heb deze nu net iets meer dan een jaar hangen.
En heb nu vanaf 1jan tot vandaag 85m3 gas gebruikt dit is incl. koken op gas.
Er loopt ook een topic over hier KLIK
Ik heb dan een mechanische afzuiging zonder terug winning.
Maar volgens mij werkt het daar ook mee.
Voordeel het werkt altijd ook als het buiten onder de 4c en de cop is bijna altijd gelijk want de afgezogen lucht is ook altijd dezelfde temperatuur.
c.v. ketel komt in als de wp het niet red.
tot op heden heeft de c.v. bij mij nog niet gedraaid en in huis momenteel 20,5c
En hij zorgt ook nog eens voor 50l water van 45/50c (1x per week naar 60 ivm legionella).
Is die Wp van jou vermogen ( 6Kw ) geschikt om je gehele huis te verwarmen? Ik las eerder dat je maar een deel verwarmd.
Is er een buffervat aanwezig of verwarmt hij direct.
Ik ben zeer nieuwsgierig naar je verbruik....
Ik heb zelf 145m2 te verwarmen, mijn huidige verbruik met de Stadsverwarming is 30-35 Gj per jaar en ik bereken dat ik met een 7Kw aardig uit moet komen incl tapwater. Wat zeggen jou berekeningen?
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Kun je wat vertellen over de efficiëntie? Welke is nou efficiënter? Zo'n Elga, of de Inventum?SpikeHome schreef op woensdag 19 november 2014 @ 09:45:
voor mensen die een mechanische afzuiging in huis hebben en ook een warmte pomp willen kan ik toch wel de inventum ecolution combi 50 aanraden (of de ventiline van nefit).
Ik heb deze nu net iets meer dan een jaar hangen.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
als je afzuiging hebt blaas je de warme lucht zo naar buiten.zonoskar schreef op woensdag 19 november 2014 @ 10:23:
[...]
Kun je wat vertellen over de efficiëntie? Welke is nou efficiënter? Zo'n Elga, of de Inventum?
met de wp word deze gekoeld tot een 2c wat naar buiten gaat.
de cop is ook een 4,4 ong. met ltv en met htv een cop van 4.2
Ik heb zelf een 2 onder 1 kap woning uit '94 redelijk geïsoleerd allemaal (standaard vanuit de bouw).
denk alleen als het kouder word dat de elga meer vermogen heeft.
nadeel dat je een buiten unit hebt die ik zelf helaas niet wist te plaatsen ergens (zelfs inpandig op zolder bedacht met buis systeem)
De ecolution vervangt je ventilatie box en sluit de leidingen aan parallel op je c.v. en in serie met je warm water voor je c.v. ketel (die evt. als naverwarmer functioneert)
Zou je er ook makkelijk een zonneboiler aan kunnen koppelen?
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ik heb voor de wp ook een zonneboiler zitten.zonoskar schreef op woensdag 19 november 2014 @ 11:12:
Klinkt als een beter idee voor mij (nieuwbouwhuis) dan zo'n Elga. Ik heb dan geen lelijke buitenunit meer, en ik heb nog geen mechanische ventilatie, dus die kosten bespaar ik dan. En de cop blijft redelijk gelijk, of het nou winter of zomer is.
Zou je er ook makkelijk een zonneboiler aan kunnen koppelen?
dus zomers hoeft de wp bijna niks te doen, en in de winter als er weinig uv is zorgt de wp voor je warm water, en je c.v. natuurlijk.
voordeel met nieuwbouw is dat je kan maken wat je wilt.
en ik neem aan dat er ook een warmte terugwinning dan in zit. waardoor het naar buiten geblazen lucht al wat afgekoeld is.
[ Voor 13% gewijzigd door SpikeHome op 19-11-2014 11:16 ]
Nee, we hebben geen WTW voorzien. We hadden niet zo'n zin in een potdicht huis. Dus gewoon ventilatie met roosters in de ramen. Niet zo mooi, maar ach. Zo'n WP zou dit nadeel wel een heel stuk verminderen (en de EPC flink verlagen, is nu 0.52).SpikeHome schreef op woensdag 19 november 2014 @ 11:14:
en ik neem aan dat er ook een warmte terugwinning dan in zit. waardoor het naar buiten geblazen lucht al wat afgekoeld is.
/edit: je kan alleen niet koelen met zo'n vwp, toch? Hoe goed werkt dat met zo'n Elga icm vloerverwarming?
[ Voor 10% gewijzigd door zonoskar op 19-11-2014 11:41 ]
ok gewone afzuiging aanwezig dus.zonoskar schreef op woensdag 19 november 2014 @ 11:20:
Nee, we hebben geen WTW voorzien. We hadden niet zo'n zin in een potdicht huis. Dus gewoon ventilatie met roosters in de ramen. Niet zo mooi, maar ach. Zo'n WP zou dit nadeel wel een heel stuk verminderen (en de EPC flink verlagen, is nu 0.52).
/edit: je kan alleen niet koelen met zo'n vwp, toch? Hoe goed werkt dat met zo'n Elga icm vloerverwarming?
Dan is dit wel een goede optie.
Koelen van de vloerverwarming kan hij niet.
Echter heb ik van de zomer wel bij het uitblaas gedeelte de koele lucht op zolder eruit laten blazen.
je zou dus dmv een T stuk een zomer en winterstand erop kunnen maken.
(winterstand koude lucht naar buiten, zomerstand lucht op zolder laten uitblazen)
of kijken of je aan en afvoer van je lucht makkelijk kan wisselen.
zomers lucht van buiten wat in huis gekoeld word geblazen
winter lucht van binnen gekoeld naar buiten.
[ Voor 14% gewijzigd door SpikeHome op 19-11-2014 13:49 ]
Dat is wel een goede. Ik zat er al niet op te wachten om als iemand naar de WC geweest was, de ventilatie te moeten uitzetten omdat de lucht weer het huis ingeblazen zou wordenSpikeHome schreef op woensdag 19 november 2014 @ 12:03:
of kijken of je aan en afvoer van je lucht makkelijk kan wisselen.
zomers lucht van buiten wat in huis gekoeld word geblazen
winter lucht van binnen gekoeld naar buiten.
Maar hoe zit het met de koelcapaciteiten van de Elga luchtwarmtepomp icm vloerverwarming? Heeft niemand daar ervaring mee? Of is iedereen gefocussed op warmte productie, en is koeling niet nodig?
Verwijderd
ik verbruik nu nog niet de helft van vorig jaar bij een gelijk aantal graaddagen, en toch is het heeeeerlijk warm in huis.
bijgeleerd : klokthermostaat hoger tussen 11u en 16:00u en lager in de koudere dagperiodes, ook als je niet thuis bent; gisteren stond ik op 120kWh verbruikt, 92kWh opgewekt, dat is toch bijzonder voor november (en 3m3 gas)
terug gerekend naar ouderwets gasketeltje, dus ongeveer 18m3 gas voor ww+cv, dat heeft de allerzuinigste atag sc ketel, die ik heb, nog nooit gehaald in november sinds ik meet, en salderen doet een ketel ook erg slecht.

Toch maar even met spoed na isoleren....
Carrier Buitenunit meestal gebruikt voor koelen, dan is het niet erg die slechte isolatie.
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Even terug bladeren in dit topic.....zonoskar schreef op donderdag 20 november 2014 @ 09:26:
[...]
Maar hoe zit het met de koelcapaciteiten van de Elga luchtwarmtepomp icm vloerverwarming? Heeft niemand daar ervaring mee? Of is iedereen gefocussed op warmte productie, en is koeling niet nodig?
Conclusie was ; de warmte piek in de zomer kun je wel iets afvlakken, maar verwacht geen wonderen....
Koude lucht is zwaar, in de vloer resulteert dit in een "wat" koudere vloer.zonoskar schreef op donderdag 20 november 2014 @ 09:26:
[...]
Dat is wel een goede. Ik zat er al niet op te wachten om als iemand naar de WC geweest was, de ventilatie te moeten uitzetten omdat de lucht weer het huis ingeblazen zou worden
De temp. van het gekoelde water moet boven DP anders wordt de vloer nat. Voor effectief koelen moet je dat in het plafond doen, zoals in plafondkoeling in kantoorgebouwen, de afgekoelde lucht zakt dan omlaag.
Of.... zoals hier in huize Gasschuif met L/L WP's , dan kun je koelen en tegelijkertijd fors ontvochtigen (straaltje water uit de condensafvoer.)
Juist de lagere vochtinhoud (gr/Kg) zorgt voor een aangename gevoelstemperatuur, omdat het adiabatische verdampingsproces op de huid (lees verdamping) makkelijker werkt. Super WAF
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Euhh Nope, aanvoer en retour goed aangesloten. Gekeken of vlakbij de retour de aanvoer in aanraking komt, maar dat is ook niet het geval. De leidingen zijn allemaal geisoleerd. Heb net gekeken op de Wp, retour 26,8gr aanvoer 23,2 gr.Rol-Co schreef op woensdag 19 november 2014 @ 22:38:
Euhh, cv leidingen verkeerd om.
Blijft de ontdooi-klep hangen?peauke schreef op woensdag 19 november 2014 @ 21:43:
Hoe kan het zijn dat mijn retour warmer is dan de aanvoer bij mijn Wp
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Geen extra warmtebron in het circuit (in ieder geval niet dat ik weetTLer schreef op donderdag 20 november 2014 @ 23:12:
Dan zal ik de installateur er bij roepen. De retour kan nooit warmer zijn als de aanvoer, ten zij je nog een warmte bron hebt natuurlijk?
Zou het niet weten, hoe zie of merk ik dit ?
HEERLIJK!
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Wat is je elektra verbruik (en COP) bij deze lage buitentemperatuur?
Blokkering is verwijderd hier. Hij gaat vrolijk verder onder de 4 graden. Er is vandaag tot nu toe 5kWh in de ELGA verdwenen en het huis is lekker warm.Jack schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 11:09:
Ik dacht dat de ELGA niet meer werkte onder de 4 graden buiten?
Wat is je elektra verbruik (en COP) bij deze lage buitentemperatuur?
Als ik mijn COP sheet moet geloven dan is bij 2 graden buiten en een aanvoer van 32 graden de COP nog steeds 4,46
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Verwijderd
dit is zooo leuk, het zal vast wel verboden gaan worden.
2280Wac uit de PV 1094Wac direkt de elga in.
/edit blokkering moet door techneco worden verwijdert.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2014 12:39 ]
Houtkachel?Paul C schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 14:28:
Hier is het een heerlijke 22 graden in huis. Verwarming staat al sinds woensdag uit.![]()
Is een houtkachel geen verwarming meer?
22 graden hier, lekker warm vloertje , het maakt mij niet uit hoe koud het is buiten, mijn wp doet het met -20 nog.
Okay, maar waarom zit er dan een blokkering op, als het gewoon werkt?mkleinman schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 12:45:
Blokkering is door Techneco verwijderd. Bij de bestelling meteen doorgegeven. Ecolibrium heeft toen meteen de blokkering laten verwijderen.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Waarschijnlijk ook een reden is dat in veel standaard gevallen onder de 4 graden de max 4,5 kW vermogen te weinig is en dat dan gewoon de cv ketel alleen aan is ( meer vermogen dus).PASware schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 17:15:
[...]
Okay, maar waarom zit er dan een blokkering op, als het gewoon werkt?
En inderdaad met het defrosten duurt het aanwarmen van cv water behoorlijk langer.
Hier vanavond een slechte WAF (ziek), dus maar even van 20,5 naar 21 graden. Na een tijdje komt de Elga erachter dat het te lang duurt en schakelt de ketel er even bij ( hybride) via opentherm, aanvoer van ketel 38 graden volgens display van mijn Intergas ( deze trouwens terug gezet naar 6,5 kW )
In mijn situatie (deels vloerverwarming,deels radiatoren) werkt het perfect zo, dik tevreden dus.
[ Voor 8% gewijzigd door vanderv op 21-11-2014 20:59 ]
Nee, de zon doet dat. De bovenburen stoken vrij hard, maar is op zichzelf niet genoeg, zorgt er wel voor dat het hier nooit heel koud is (heb de thermostaat nog nooit onder de 17,5C gezien (dat is in werkelijkheid 1 a 1,5 graden hoger weet ik dankzij een gekalibreerde thermometer)).
Begin van de maand nog meegemaakt dat het hier 24,5C binnen was toen de zon lekker scheen. Ik zat lekker in m'n t-shirt met een koude cola te werken.
Dit huis is trouwens ook heel luchtdicht en dat helpt ontzettend (n50=0,62, dat zijn bijna PassiefHuis waarden).
Omdat bij temperaturen lager dan 4 graden de ELGA geen 42 graden aanvoertemperatuur meer haalt. Vanochtend bij 2 graden een aanvoer van 32 graden. Volgens mijn berekening is dat een COP van 4.46. Dus ondanks de lage temperatuur wel een hoge COP. Alleen met die lage tempearturen duurt het lang voordat het huis warm is.PASware schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 17:15:
[...]
Okay, maar waarom zit er dan een blokkering op, als het gewoon werkt?
Vanavond nog met Eric gesproken, de echte limiet lijkt zo'n beetje te liggen bij -5. Dan wordt de opbrengst echt te klein qua aanvoertemperatuur.
Daar moet ik nog wat creatiefs op vinden met mijn eigen thermostaat zodat bij ie lage temperatuur de CV het alsnog over neemt.
Overigens.. Bijna -90% gasverbruik in november 2014 volgens mindergas.nl
Zon deed het hier ook lekker vandaag. ELGA eerst naar 20 graden. Daarna met de zon naar 21.5.Paul C schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 22:45:
[...]
Nee, de zon doet dat. De bovenburen stoken vrij hard, maar is op zichzelf niet genoeg, zorgt er wel voor dat het hier nooit heel koud is (heb de thermostaat nog nooit onder de 17,5C gezien (dat is in werkelijkheid 1 a 1,5 graden hoger weet ik dankzij een gekalibreerde thermometer)).
Begin van de maand nog meegemaakt dat het hier 24,5C binnen was toen de zon lekker scheen. Ik zat lekker in m'n t-shirt met een koude cola te werken.
Dit huis is trouwens ook heel luchtdicht en dat helpt ontzettend (n50=0,62, dat zijn bijna PassiefHuis waarden).
Luchtdichtheid blijft hier een probleem. Alleen al zoiets simpels als de voordeur goed laten sluiten. Nu weer gezeik met het onderrubber. Die gaat over de mat heen doordat de vloer hoger is gekomen ( vloerverwarming ). Alleen na 6 maanden is het rubber zo versleten dat het al kapot gaat.

[ Voor 37% gewijzigd door mkleinman op 21-11-2014 23:45 ]
Ze schieten al tig jaren mensen naar de maan, maar een deur goed laten sluiten..........

Ik doe hier dan s'morgens bij het aanwarmen maar even + 1graad op de thermostaat, dan pakt hij gelijk de cv ketel erbij.[b]
Daar moet ik nog wat creatiefs op vinden met mijn eigen thermostaat zodat bij ie lage temperatuur de CV het alsnog over neemt.
Nu begin ik met 19,5 naar 20 en halverwege de dag naar 20,5 en vervolgens bij slapen weer naar 19,5.( optimaal gebruik maken van de PV en ZB)
Verwijderd
dan zet ik gewoon de ketel voor die vorstperiode even hoger dan de elga...simpel toch ?
tijdens vorst ben ik dan weer een gewone gas hollander.
maar laat dat eerst maar eens gebeuren dan, want ik wacht al erg lang.
geen last van, gewoon doorfikken met die handel.En inderdaad met het defrosten duurt het aanwarmen van cv water behoorlijk langer.
[ Voor 11% gewijzigd door Dre op 22-11-2014 21:18 ]
Verwijderd
nu eerst maar eens vorst overdag, want het is nu al heel lang bagger om te testen daarmee, morgen alweer 14c
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2014 21:21 ]
Vanmorgen heb ik geprobeerd de elga de cv te laten aansturen:
1/ elga WP stand uit
2/ elga van stroom
3/ cv van stroom
4/ kabel van OT uitgang elga naar ot ingang ketel
5/ dipswitch elga op OT thermostaat aansturing en op "niet ELGA en CV tegelijk aansturen"
6/ cv aan
7/ elga aan
En
Bij aangaan elga 2 korte gele flitsjes van het boekje icoon en vervolgens geen aansturing. De ketel merkt wel dat de elga stroom krijgt, maar slaat niet aan en ook de elga niet meer.
half uur gewacht, geen actie op warmtevraag thermostaat.
Dus maar terug gebouwd en volgende week opnieuw proberen....
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Verwijderd
wat voor ketel is het ?
waarom zou je het willen ? de elga is veeel te conservatief in zijn regeling met ketelsturing.
Om een en ander te proberen hebben wij de elga even gekoppeld aan onze CV, een Agpo econpact 135 gekoppeld aan een stork WTW. Dit bleek geen succes, de Agpo ging storing waar deze ook niet meer uit gekomen is.(13 jaar oud)
Ondertussen een nieuwe cv, Intergas gemonteerd samen met een Itho eco 2.
Afgelopen dagen lekker druk met het uitproberen en inregelen.
Momenteel is de Elga druk om de boiler op te warmen tot 44 graden 1108 W
thermostaat staat hierbij in gesteld op 21 graden kamer momenteel 20.5.
ik heb een remeha calanta. we zijn altijd thuis en de regeling is nu 19 graden 's nachts en dan via 19,5 naar 20 graden. de cv staat 0.5 graad lagerVerwijderd schreef op zondag 23 november 2014 @ 14:08:
niet alles is echt opentherm compatible, dan moet je aan uit nemen,
wat voor ketel is het ?
waarom zou je het willen ? de elga is veeel te conservatief in zijn regeling met ketelsturing.
Op dit moment moet ik ingrijpen als de WP de temperatuur niet meer realiseert en de WP dus in een pauze stand komt omdat de CV op een halve graad lager stuurt.
Mijn vrouw en kinderen willen het ook graag simpel hebben.
ik dacht dat de elga pas de cv bijschakelt als je meer dan 0.5 graad omhoog wil. Dat is alleen als iemand de thermostaat omhoog zet als het snel warm moet worden. Dus prima dat de CV dan bijspringt.
Tevens wil ik de schakeling zo zetten dat als de ELGA de cv aanzet de elga zelf uitgaat. Dit komt mooi overeen met de verwarmingstemperatuur die dan ook vaak naar 45+ gaat en eigenlijk alleen in de winter voorkomt . de COP is dan toch niet heel goed.
met de verlaagde temperatuur dan niet met de CV bijstoken en de interne NTC voor de ZB heb ik dan volgens mij een goede, makkelijk te gebruiken installatie.
[ Voor 6% gewijzigd door BarryH op 23-11-2014 21:53 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Nou.. dan werkt de warmtepomp als een koeler (dus airco) en wordt de uitgaande leiding koud :-)peauke schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 07:46:
[...]
Geen extra warmtebron in het circuit (in ieder geval niet dat ik weet). Heb de installateur al gevraagd om langs te komen om e.e.a. door te nemen en goed af te stellen, maar dacht misschien is het een probleem wat ik zelf snel kan verhelpen.
[...]
Zou het niet weten, hoe zie of merk ik dit ?
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Wat bedoel je precies met de pauzestand van de Elga? Ook als de Elga de ketel bijzet, blijft -ie zelf volle bak meestoken. Als je Elga echt stil wilt hebben, kan je met een maak/breek contact de externe NTC onderbreken op het moment dat je ketel bijschakelt, Elga gaat dan in storing.BarryH schreef op zondag 23 november 2014 @ 21:41:
[...]
Op dit moment moet ik ingrijpen als de WP de temperatuur niet meer realiseert en de WP dus in een pauze stand komt omdat de CV op een halve graad lager stuurt.
Mijn vrouw en kinderen willen het ook graag simpel hebben.
ik dacht dat de elga pas de cv bijschakelt als je meer dan 0.5 graad omhoog wil. Dat is alleen als iemand de thermostaat omhoog zet als het snel warm moet worden. Dus prima dat de CV dan bijspringt.
Tevens wil ik de schakeling zo zetten dat als de ELGA de cv aanzet de elga zelf uitgaat. Dit komt mooi overeen met de verwarmingstemperatuur die dan ook vaak naar 45+ gaat en eigenlijk alleen in de winter voorkomt . de COP is dan toch niet heel goed.
[...]
Maar misschien begrijp ik je niet zo goed.
Verwijderd
dus smorgens ketel 20c en elga lager bijv.
COP L2 / W45: 2,9, En 14511 test bij 60 Hz
COP L7 / W45: 3,4, En 14511 test bij 60 Hz
COP L7 / W35: 4,6, En 14511 test bij 60 Hz
Ik heb geen LTV, dus dan zal de COP bij 7 graden ongeveer 3.4 zijn. Bij de LL jongens is de Daikin Ururu Sarara koning en deze doet bij een 7 graden een COP van 7.45 (https://www.buenotech-sho...em-daikin/FTXZ25N/RXZ25N/). In aanschaf komt een ELGA op E3800, een Daikin op E2400. Mijn conclusie is dat de Daikin veel aantrekkelijker is uit CO2/milieu/kosten oogpunt. Staat hooguit tegenover dat de ELGA in gebruik makkelijker kan zijn omdat hij met de bestaande verwarming samen kan werken (drop in aanvulling) en hij warm water kan maken. Mijn ongezouten mening is dat de Daikin de vloer aan veegt met de ELGA, zijn er hier mensen een andere mening toe gedaan :-) ?
Verwijderd
de cop uit het boekje zal wel, het weer bepaald het echt.
Daar zit het eerste verschil in de apparaten en de COP al in.
Ten tweede heeft een vloerverwarming meestal minimaal 35 graden aanvoer nodig en is voor een L/L wp een graad of 24 genoeg om de ruimte op te warmen. Dit is een stuk kleinere DeltaT, met als gevolg een stuk minder energieverbruik en dus een betere COP.
Maar je kunt maar 1 ruimte opwarmen met een L/L wp, zoals eric-pvt ook al zegt.
En de ELGA is niet heel concurrerend geprijsd inderdaad. Dat klopt.
https://www.buenotech-sho...em-daikin/FTXZ35N/RXZ35N/
Dit is dan 3.5 kW koelvermogen en 4.5 kW verwarming volgens de spec van Daikin, dus dat is vrijwel vergelijkbaar met de 5.1 kW van de ELGA.
De opmerking over vloerverwarming is absoluut terecht. Als je wel LTV hebt, dan wordt het rendement een stuk beter. Dat is volgens mij ook *de* reden. Je moet van lucht via water naar lucht en die tweede stap levert een forse extra temperatuurssprong op als je geen LTV hebt, wat het rendement drukt. Als je LTV hebt valt dat nog mee (10 graden extra als het i.d.d. 35C is), met radiatoren wordt dat verschil een stukje groter.
Wat betreft handigheid is de ELGA zeker beter. Met LL moet je als het echt koud wordt iets doen voor de andere ruimtes, deuren open zetten, de CV aan trucken, etc.. Voor mij acceptabel, maar ik heb niet te maken met een WAF :-). Overigens krijg je bij ee L/L pomp er gratis airco bij.
Die Ecolution vind ik ook opvallend. Het idee is prima, gebruik een hoge temperatuur bron om warmte uit te pompen. Alleen is volgens mij de energie die in de afgezogen lucht zit niet zo veel, dus hou je veel bijverwarming over. Als je dan ook nog eens bij 7C het al volledig voor gezien houdt, is de financiele businesscase daarvoor niet fantastisch. Maar goed, als je een EPN moet halen moet je wellicht iets.
[ Voor 4% gewijzigd door robhuls op 24-11-2014 17:27 ]
COP ( buitentemperatuur vs buitentemperatuur ). Zolang de vakjes groen zijn is verwarmen met de ELGA goedkoper dan met gas. ( 21 cent/kWh en 65 cent voor een m3 gas uit mijn hoofd ).

Opgenomenvermogen van de ELGA bij verschillende temperaturen.

En afgiftevermogen

En daarmee is de ELGA in mijn ogen een waanzinnig mooi en efficient apparaat.
Verwijderd
maar wat voor polderpv geld met pv, is ook van toepassing op de warmtepomp, vroeg beginnen is het leukst, en ik ben al best heel laat.
Vorig jaar verbruikte ik van 1-11 t/m 24-11 12,04kWh in de CV ketel. Op dit moment doet de CV 2,66kWh. Omgerekend 9,38kWh verschil. Mijn Remeha ketel doet ongeveer 70W tijdens stookbedrijf. Omgerekend dus ongeveer 134 uur stoken tegenover 0 ( stiekem 1 ) nu.
En er is tot nu toe 128kWh in de ELGA verdwenen. WAUW.
Verwijderd
mkleinman heeft een elga, in lelystad is het nu 7c (whatever zijn cop is)
eric-pvt heeft een elga, in alkmaar is het nu 11,2c, vanwege wind over de warme zee (hogere cop dus)
niet de cop in de folder, maar eerst de lokatie bepaald je succes
http://www.buienradar.nl/weerkaarten/mintemperatuur
De L/L exemplaren hebben allemaal een flink oppervlakte aan koelribben in de binnenunit en een ventilator, maar 24 graden aanvoer vind ik dan alsnog serieus laag, dat had ik niet gedacht.Jack schreef op maandag 24 november 2014 @ 15:41:
Rob, je vergelijkt een ELGA met 5,1 kW verwarmingsvermogen met een Daikin met 2,5kW vermogen.
Daar zit het eerste verschil in de apparaten en de COP al in.
Ten tweede heeft een vloerverwarming meestal minimaal 35 graden aanvoer nodig en is voor een L/L wp een graad of 24 genoeg om de ruimte op te warmen. Dit is een stuk kleinere DeltaT, met als gevolg een stuk minder energieverbruik en dus een betere COP.
Maar je kunt maar 1 ruimte opwarmen met een L/L wp, zoals eric-pvt ook al zegt.
En de ELGA is niet heel concurrerend geprijsd inderdaad. Dat klopt.
Voordeel van L/W WP met vloerverwarming: Infrarood straling van vloerverwarming. En daardoor mogelijk ook een lagere luchttemperatuur bij gelijkblijvend comfort ten opzichte van L/L WP. (correct if wrong)
Verwijderd
warmte die je normaal ervaart in je stookhok, zit nu onder de huiskamervloer en in de betonvloer.
het was erg veel werk, maar per ongeluk is het ook mega comfortabel.
klein voordeel was dan weer dat er maar 1 gat gemaakt moest worden naar de kruipruimte van buiten, de cv leidingen waren al aanwezig in de kruipruimte.
buitenunit -> kruipruimte-> cv
bijkomend voordeel is dan ook dat de woonkamer nu als eerste warmte krijgt.
groot nadeel : bij een storing moet ik onder de vloer.
/edit grote verschillen vanavond@21:00u :
breda 0,3c, den helder 9,8c
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2014 20:57 ]
[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 24-11-2014 20:58 ]
Een wp en vloerverwarming en verder geen radiatoren is heel traag, het afstellen kost ook serieus tijd maar als je hem goed hebt werkt het super kwa temperatuur.Dre schreef op maandag 24 november 2014 @ 20:46:
[...]
De L/L exemplaren hebben allemaal een flink oppervlakte aan koelribben in de binnenunit en een ventilator, maar 24 graden aanvoer vind ik dan alsnog serieus laag, dat had ik niet gedacht.
Voordeel van L/W WP met vloerverwarming: Infrarood straling van vloerverwarming. En daardoor mogelijk ook een lagere luchttemperatuur bij gelijkblijvend comfort ten opzichte van L/L WP. (correct if wrong)
En die 7 graden is van meetstation vliegveld Lelystad. Dat ligt hier een kilometer of 5 vandaan. En tussen daar en hier zijn al hele grote verschillen. Ik meet hier buiten nu 8.9 graden.Verwijderd schreef op maandag 24 november 2014 @ 19:52:
de cop is zo variabel als het weer, en niet de foldermarketing.
mkleinman heeft een elga, in lelystad is het nu 7c (whatever zijn cop is)
eric-pvt heeft een elga, in alkmaar is het nu 11,2c, vanwege wind over de warme zee (hogere cop dus)
niet de cop in de folder, maar eerst de lokatie bepaald je succes
http://www.buienradar.nl/weerkaarten/mintemperatuur
In de zomer zie je vaak dat het hier helder is en twee kilometer verderop begint de bewolking. Vermoedelijk invloed van het Markermeer en het IJsselmeer.
Traag valt ook nog wel meeRol-Co schreef op maandag 24 november 2014 @ 21:02:
[...]
Een wp en vloerverwarming en verder geen radiatoren is heel traag, het afstellen kost ook serieus tijd maar als je hem goed hebt werkt het super kwa temperatuur.
[ Voor 24% gewijzigd door mkleinman op 24-11-2014 21:44 ]
Ik gebruik ook een aanvoer temperatuur van een 35 graden ongeveer maar het duurde best een aantal dagen voordat ik de pompen op goede snelheid had zodat de vloer egaal warm word en op een redelijke snelheid.
Wel een nachtverlaging (uit) ingesteld van 22:00-06:00
Wat hier natuurlijk wel anders is dat ik in de vloer meet en niet de ruimte, dat is wat lastiger om het zo te krijgen dat het niet te warm of te koud word in de kamer. De wp houd mijn vloer op 23 graden continue en daarmee houd hij de kamer al zelfs rond de 21.
Daarnaast had ik ook nog het idee om de retour via deze WP boiler te laten lopen, maar ik wil graag weten of dit zinvol is en hoe ik kan berekenen hoe deze retourtemp verhoogd wordt (als dit het geval is). Ik moet dan wel aanvullende voorzieningen treffen, omdat deze WP boiler van zichzelf geen spiraal heeft. Nu heb ik 2 opties bedacht, namelijk:
Optie 1: middels een plaatwisselaar de retour laten opwarmen door het SWW

Optie 2: ik koop nog een 2de kleine boiler die wel een extra spiraal heeft.

Bij optie 1 dacht ik aan een platen wisselaar met een vermogen van +/- 30 Kw
Bij optie 2 heb ik een boiler op het oog die een spiraal heeft van +/- 0,7 m² en een vermogen van 11 kW (bij 70/10/45).
Waarom zou je dat doen, je WP heeft zat capaciteit om je SWW te verwarmen! Kost je enkel een boiler en een drieweg klep. Daarvoor hoef je toch niet nog eens apart een WP boiler aanschaffen, of zie ik hier iets verkeerd? Als je dan toch wat extra's wil kopen, leg dan een zonneboiler systeem aan waarbij je de bestaande WP als backup verwarmer gebruikt.peauke schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 08:18:
Momenteel verwarm ik mijn woning met een L/W warmtepomp en het SWW gaat nog via de combiketel. Nu kan ik vrij goedkoop aan een WP boiler komen die ik dan voor het warm water wil gaan gebruiken.
Daarnaast had ik ook nog het idee om de retour via deze WP boiler te laten lopen, maar ik wil graag weten of dit zinvol is en hoe ik kan berekenen hoe deze retourtemp verhoogd wordt (als dit het geval is). Ik moet dan wel aanvullende voorzieningen treffen, omdat deze WP boiler van zichzelf geen spiraal heeft. Nu heb ik 2 opties bedacht, namelijk:
Optie 1: middels een plaatwisselaar de retour laten opwarmen door het SWW
[afbeelding]
Optie 2: ik koop nog een 2de kleine boiler die wel een extra spiraal heeft.
[afbeelding]
Bij optie 1 dacht ik aan een platen wisselaar met een vermogen van +/- 30 Kw
Bij optie 2 heb ik een boiler op het oog die een spiraal heeft van +/- 0,7 m² en een vermogen van 11 kW (bij 70/10/45).
Dat is ook een optie, maar mijn gedachtegang is dat het rendement van een WP boiler beter is omdat hij warme lucht van binnen pakt om hoge temperaturen te maken. Als mijn L/W pomp dit moet doen in de winter dan zakt de COP enorm omdat hij veel koudere buitenlucht heeft dan de lucht binnen.TLer schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 09:12:
[...]
Waarom zou je dat doen, je WP heeft zat capaciteit om je SWW te verwarmen! Kost je enkel een boiler en een drieweg klep. Daarvoor hoef je toch niet nog eens apart een WP boiler aanschaffen, of zie ik hier iets verkeerd? Als je dan toch wat extra's wil kopen, leg dan een zonneboiler systeem aan waarbij je de bestaande WP als backup verwarmer gebruikt.
Een zonneboiler systeem heb ik ook aan gedacht maar geen plaats meer op het dak en de investering is groter dan het systeem wat ik in gedachte heb.
Bij optie 1 ben ik +/- € 400,= kwijt en bij optie 2 +/- € 700,=. Optie 1 kan ik ook andersom natuurlijk en dan gebruik ik mijn L/W Wp om het SWW te verwarmen (heb dan wel nog een 3weg klep nodig)
Ik heb nu iets meer dan een jaar een ecolution.robhuls schreef op maandag 24 november 2014 @ 16:37:
Die Ecolution vind ik ook opvallend. Het idee is prima, gebruik een hoge temperatuur bron om warmte uit te pompen. Alleen is volgens mij de energie die in de afgezogen lucht zit niet zo veel, dus hou je veel bijverwarming over. Als je dan ook nog eens bij 7C het al volledig voor gezien houdt, is de financiele businesscase daarvoor niet fantastisch. Maar goed, als je een EPN moet halen moet je wellicht iets.
En kan melden dat ik tot nu toe mijn c.v. nog niet aan heb gehad.
Dit zal gezien de kou echter niet meer lang duren.
Ik vind het voordeel van de ecolution dat je ventileerd en de warmte die je naar buiten blaast niet voor niks is.
Voor en naseizoen kan je uitstekend uit met de ecolution, bij echt kou gaat de c.v. mee helpen.
Hij doet het dus nog steeds, sterker nog je cop blijft altijd hetzelfde omdat je ventilatie lucht niet kouder word en altijd een 18 a 20c is.
Het is dus een vervanger voor je afzuig unit die de warmte gewoon naar buiten gooit. 24/7
Wil je compleet van het gas af dan is dit idd niet voldoende.
Ik heb nu dit jaar vanaf 1jan. tot nu nog geen 90m3 gebruikt dat is incl koken op gas en warm water.
Gas

Electra

Uiteraard de regeling weer helemaal overstuur, want gevraagde aanvoer niet gehaald enzo. Gevolg: de ketel werd even ingeschakeld. Dan nu de hamvraag: is dat erg? Nee, want comfortbehoud. Ja, want gasverbruik.
Lastig....
De lucht die naar buiten gaat is bij mij zo tussen de 2 en 4crobhuls schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 12:49:
Interessante gebruiksdata van de Ecolution, thanks! Ik neem aan dat de 40m3 gas in januari wel bijstook was? Mijn redenering was eenvoudig, als het buiten 7 graden is en je dumpt de lucht met 7 graden, dan maakt de ecolution precies de kou goed die je via ventilatie binnen haalt. Alle andere verliezen (ramen, muren, vloer, etc.) moeten dan goedgemaakt worden door andere bronnen (zon, gas, mensen, apparaten, ...). Jouw praktijkcijfers lijken erop te wijzen dat dit min of meer lukt, totdat het echt koud wordt, maar dat geld voor alle kleine retrofit pompen. Met dik 3000 euro ook geeneens bizar duur en je hebt geen buitenunit nodig. Woon je toevallig op een appartement (daar deed ik zonder iets als <500 m3, in mijn huidige semi bungalow vol glas zullen de overige verliezen wat omvangrijker zijn)?
Als het buiten -5 is gaat de lucht nog steeds met een 2 a 4c naar buiten natuurlijk.
Als je normaal een ventilatie systeem hebt dan blaas je de warme lucht sowieso naar buiten.
De unit is idd niet echt goedkoop en zit qua prijs bijna aan een Elga die meer vermogen heeft, maar weer een lastige buitenunit.
Ik wilde frisse lucht in huis en de warmte eruit onttrekken.
Ik woon in een 2 onder 1 kap woning (uit '94), en verwarm de beneden verdieping en badkamer met vloerverwarming, dus wel ltv.
Import van EVs
Is dat defrosten ook mee genomen in het COP schema van mkleinman?hansdegit schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 12:03:
De eerste defrost van het seizoen is een feit, Persleiding richting 28 graden, maar de zuigleiding daalt echt diep: 5.6 0.7 graden!
Uiteraard de regeling weer helemaal overstuur, want gevraagde aanvoer niet gehaald enzo. Gevolg: de ketel werd even ingeschakeld. Dan nu de hamvraag: is dat erg? Nee, want comfortbehoud. Ja, want gasverbruik.
Lastig....
Hier afgelopen middag 3weg klep en ZB voor de Elga geknutseld. Werkt tot zover perfect ook in hybride met de intergas aangesloten via OT. Even getest, bij hogere warmtevraag van thermostaat zie je de aanvoer van de ketel ook omhoog gaan.
In kamer 20,5 ,vraag 21,5 aanvoer van ketel 42 graden
In kamer 20,5 ,vraag 22 aanvoer van ketel 50 graden
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat mkleinman en eric-pvt een kleinere plas water te verwarmen hebben dan BarryH en ik. Dus de COP grafieken/sheet van mkleinman kan perfect van toepassing zijn op zijn huis. Maar "ken je huis". Ik weet hoe het hier gaat, de ketel is gewoon -helaas- nodig bij een bepaalde buitentemperatuur. De afgelopen keren is dat vanwege mijn iets te conservatieve algoritme, maar soms ook omdat de Elga het écht niet trekt.
afzuiging is in te stellen van 60m3 tot 300m3Luiaard schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 16:32:
Ik heb ook wel naar die ventilatie-warmtepompjes gekeken, maar de volumestroom is meestal veel groter dan wat er normaal via de mechanische ventilatie loopt. Dit zou betekenen dat dit niet zomaar 1-op-1 over te zetten is zonder een hoop herrie via de bestaande kanalen.
wat belangrijker is hoe groot je buismaat is die in je woning zit.
bij mij is dit helaas 100mm beter is 150mm wat nieuwere woningen hebben ook 150mm
standaard doet een afzuigunit zo rond de 150m3 (volgens bouwbesluit) dus geen enkel probleem.
Ik heb een extra aftakking gemaakt op zolder die ik kan regelen en daardoor ook beter bij die 150mm buis maat in de buurt kom.
Ik ben niet bekend met jouw specifieke warmtepomp, maar heel vaak hebben warmtepompboilers 300m3 per uur nodig en dat is gewoon erg veel. Zoals jij zegt een extra aftakking op de zolder en goed inregelen geeft natuurlijk ook wat mogelijkheden. Het zou ook een leuke combinatie zijn met een zonneboiler wanneer je een vat met twee spiralen hebt. Wat je in de wintertijd tekort komt aan zon, kun je dan weer uit je ventilatielucht halen.SpikeHome schreef op woensdag 26 november 2014 @ 09:25:
[...]
afzuiging is in te stellen van 60m3 tot 300m3
wat belangrijker is hoe groot je buismaat is die in je woning zit.
bij mij is dit helaas 100mm beter is 150mm wat nieuwere woningen hebben ook 150mm
standaard doet een afzuigunit zo rond de 150m3 (volgens bouwbesluit) dus geen enkel probleem.
Ik heb een extra aftakking gemaakt op zolder die ik kan regelen en daardoor ook beter bij die 150mm buis maat in de buurt kom.
Import van EVs
De COP sheet komt 1:1 uit de documentatie van Techneco, alle tussenliggende waarden zijn geinterpoleerd. Jouw ELGA *ZOU* hetzelfde moeten doenhansdegit schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 23:17:
Nee, denk het niet.
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat mkleinman en eric-pvt een kleinere plas water te verwarmen hebben dan BarryH en ik. Dus de COP grafieken/sheet van mkleinman kan perfect van toepassing zijn op zijn huis. Maar "ken je huis". Ik weet hoe het hier gaat, de ketel is gewoon -helaas- nodig bij een bepaalde buitentemperatuur. De afgelopen keren is dat vanwege mijn iets te conservatieve algoritme, maar soms ook omdat de Elga het écht niet trekt.

Komende dagen wordt het kouder met nachtvorst. Ben benieuwd wat de ELGA dan gaat doen. Voorlopig heeft hij het nog niet erg moeilijk gehad.
Ik zie dat er twee ecolutions zijn...de Solo en eentje met boiler (combi 50). Die Solo wordt volgens de documentatie als extra "ketel" toegevoegd aan het systeem en niet als een "radiator"/"zonneboiler". Weet jij dan hoe de communicatie verloopt tussen de ketel en de ecolution? Algemener vraag ik me af waarom deze niet als "boiler" kan worden aangesloten in cv circuit. Zoals Eric zijn ELGA heeft aangesloten. Lijkt me dat het systeem daar simpeler van wordt. Wat zijn jouw ervaringen precies en op welke manier is de boel bij jou aangesloten?SpikeHome schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 10:52:
[...]
Ik heb nu iets meer dan een jaar een ecolution.
En kan melden dat ik tot nu toe mijn c.v. nog niet aan heb gehad.
Dit zal gezien de kou echter niet meer lang duren.
Ik vind het voordeel van de ecolution dat je ventileerd en de warmte die je naar buiten blaast niet voor niks is.
Voor en naseizoen kan je uitstekend uit met de ecolution, bij echt kou gaat de c.v. mee helpen.
Hij doet het dus nog steeds, sterker nog je cop blijft altijd hetzelfde omdat je ventilatie lucht niet kouder word en altijd een 18 a 20c is.
Het is dus een vervanger voor je afzuig unit die de warmte gewoon naar buiten gooit. 24/7
Wil je compleet van het gas af dan is dit idd niet voldoende.
Ik heb nu dit jaar vanaf 1jan. tot nu nog geen 90m3 gebruikt dat is incl koken op gas en warm water.
Gas
[afbeelding]
Electra
[afbeelding]
reserveringshouder Tesla Model 3
De ecolution communiceert niet met de ketel.
Ik heb gewoon een 2e draadloze thermostaat die de ecolution aanstuurt en die begint 0,5c eerder dan de c.v.
waardoor de ecolution altijd al een basis last levert.
tot nu heeft de ecolution nog steeds mijn huis warm kunnen houden en is de c.v. (nog) niet aan geweest.
Dit zal echter niet lang meer duren gezien het kouder word, maar dan nog levert de ecolution de basislast aan warmte.
De ecolutions en solo sluit je parallel op je c.v. aan.
Maar de ecolution sluit je ook op je warm water aan in serie voor je c.v..
En ik heb daarvoor nog eens een zonneboiler staan.
Dus koud water in naar zonneboiler naar ecolution naar c.v. naar kraan.
In praktijk doet de c.v. bij mij bijna niks voor het warme water hooguit in de winter (wanneer er lang geen uv geweest is) als er veel mensen achter elkaar gaan douchen en de zonneboiler geen voorraad meer heeft.
Overigens niks met een Elga mis hoor.
Die heb ik ook erg in overweging genomen, maar vanwege buitenunit afgeketst.
Ook vond de lucht die zo naar buiten ging nogal zonde en moest toch mijn ventilatie box gaan vervangen.
check ook de handleidingen van de site zie HIER
Overigens is de Ecolution combi 50 precies hetzelfde als de Nefit Ventiline KLIK
Nefit en Inventum hebben die samen ontwikkeld.
Je hebt natuurlijk gelijk. Mijn huis heeft meer warmteverlies.mkleinman schreef op woensdag 26 november 2014 @ 13:58:
[...]
De COP sheet komt 1:1 uit de documentatie van Techneco, alle tussenliggende waarden zijn geinterpoleerd. Jouw ELGA *ZOU* hetzelfde moeten doen. Misschien meer warmteverlies?
Komende dagen wordt het kouder met nachtvorst. Ben benieuwd wat de ELGA dan gaat doen. Voorlopig heeft hij het nog niet erg moeilijk gehad.
Vandaag is de ketel weer even bijgesprongen door een stomme programmeerfout. Ik misschien beter de regeling even vertellen dat de ketel niet meedoet.
Verwijderd
In ventilatielucht zit erg weinig beschikbare warmte, daar is het debiet te laag voor. Normale WP,s zijn eigenlijk te groot.
Je ventileert een huis prima rond de 150m3/h. Je kan natuurlijk kunstmatig het debiet verhogen (naar 300m3/h bijvoorbeeld) maar die extra 150m3 moet je wel eerst verwarmd hebben. Dat is niet gratis, dus het schijnbaar betere rendement bij 300m3 tov 150m3 is onder de streep niet waar.
Dat is vestzak/broekzak rekenarij. Het maakt daarbij niet uit of je het in lucht of via boilerwater of via LTVV terugvoert.
Het is goed te realiseren wanneer je gebruik wilt maken van terugwinning van afzuiglucht. Het nut rond 15-10C buitentemp is erg beperkt.
Rond 5 tot -5C is het belangrijk. Bij lagere temperaturen is het natuurlijk ook nuttig, maar: die komen relatief niet zo vaak voor.
Ik heb een WTW renovent medium, de afzuiging is 130m3/h. Dan draaien 2 ventilatortjes die samen 25 tot 30W verbruiken.
De terugwinning is niet met een superhoog rendement, met 0C buiten en 20C binnen is de naar buiten gaande lucht ongeveer 5C, wat wordt ingeblazen is ongeveer 15C.
Terzijde: Ik had vooral gemeten aan het gedrag onder 0C. Er treed een onbalans instelling in werking die voorkomt dat de wisselaar bevriest. De luchtinblaas temp gaat dan helaas naar beneden. Gelukkig kan je dit in de instellingen uitzetten.
Bij lange perioden onder 0 en een flinke vochtproductie binnen loop ik nu kans dat de ww bevriest.
Maar in nl komt dit bijna nooit voor, en je merkt er niets van. /terzijde.
Nu wordt het leuk:
130m3/h met 15C verlagen is even snel gerekend 700W recovery. Met 25-30W input.
Dus bij 0C buiten (op het moment dat het er toe doet dus) is de COP van mn WTW 700/30 > 20.
[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2014 20:17 . Reden: uigaande lucht en ingeblazen lucht wat verduidelijkt. ]
Verwijderd
aangezogen regen geeft altijd een erg fijne hoge aanvoer temperatuur.
De SW van water is 4187 J/kgK
Lucht(droog) is 1,29 J/kgK
Er valt dus uit water veel meer energie te halen (lees regendruppels)
Of nabij 100 % luchtvochtigheid, omdat snel condensatie op de lamellen ontstaat, en dus ook water
Deze dagen heb ik al een paar keer condensaat uit de buitenlucht unit zien stromen,
Hoge RV lage temperatuur BL. (Mitsubishi condensaat wel te verstaan
[ Voor 8% gewijzigd door Gasschuif op 26-11-2014 22:54 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Dit topic is gesloten.