Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 105 Laatste
Acties:
  • 601.885 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:03

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
janne_nl schreef op woensdag 05 november 2014 @ 10:12:
Als ik meer van de voordelen (koeling) wil gebruiken zal ik ook mijn gewone radiatoren moeten vervangen. Zonnepanelen zijn onderweg. Ik denk dat ik uiteindelijk meer heb aan een aparte airco viir in de woonkamer die dan in de winter kan verwarmen. O ja, afgelopen jaar 800m3 gas gebruikt, daar is weinig winst mee te halen denk ik. Toen we nog op gas kookten is het nooit meer dan 1200 geweest.

Maar je hebt gelijk, niet alleen naar de tvt kijken.
;) . Die 800m3 zou met de ELGA trouwens letterlijk als sneeuw voor de zon verdampen. Hier zaten we rond de 1000-1100m3. Sinds dat de ELGA draait ( 18 maart dit jaar ) zakt ons gasverbruik heel hard. Sterker nog; Sinds 18 maart is ons gasverbruik voor stoken slechts 0.8m3. En dat is nog eens door een eigen domme fout van mij ook |:(

Grote kans dat je met een ELGA of vergelijkbare warmtepomp uit komt op 200-300m3 gasverbruik. _/-\o_

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:26
Hm. Dan zou de besparing inderdaad aanzienlijk groter worden. Eerst maar een wachten tot de panelen er liggen. En zeker als er wat akeligs gebeurt met de salderingsregeling is een Elga zeker een optie, moet er wel iemand thuis zijn als de zon schijnt anders heeft het maar deels doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zozo 20 jaar, en je gelooft dat ook meteen, kan ik je wat verkopen ? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Net even gekeken op mindergas.nl Sinds de installatie is mijn gasverbruik met 90% gedaald. Prognose nu voor november is 13m3 gasverbruik.

* mkleinman blij :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je loopt lekker in mkleinman, maar ik kan geen kant meer op, 100% besparing op cv=100%
over 20 jaar nog mag ik hopen, want onze opzet leent zich vrij makkelijk voor plug en play en hopsa een andere in de cv.

een wp heeft overigens nog een voordeel als je de media moet geloven, minder uitstoot, en dat kan ook koolmonoxide zijn in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:40

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik werd net ook gewezen op de mogelijkheden van de Elga luchtwarmtepomp. En ondanks dat de TVT erg lang is, lijkt het me wel een handige investering voor ons nieuwbouwhuis. Ik vind alleen die buiten unit erg lomp en lelijk. Maakt zoiets nog een hoop herrie zoals een airco unit? Dan heb je die het liefst op het dak ergens, toch?

Kun je ook een andere thermostaat gebruiken dan die bijgeleverd is? Ik wil nl. een Nest, ATAG One of iets dergelijks gebruiken.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
zonoskar schreef op woensdag 05 november 2014 @ 12:37:
Ik werd net ook gewezen op de mogelijkheden van de Elga luchtwarmtepomp. En ondanks dat de TVT erg lang is, lijkt het me wel een handige investering voor ons nieuwbouwhuis. Ik vind alleen die buiten unit erg lomp en lelijk. Maakt zoiets nog een hoop herrie zoals een airco unit? Dan heb je die het liefst op het dak ergens, toch?

Kun je ook een andere thermostaat gebruiken dan die bijgeleverd is? Ik wil nl. een Nest, ATAG One of iets dergelijks gebruiken.
Geen idee waar je woont maar als je de buitenunit een keer wil beluisteren dan mag je uiteraard langs komen. Ik heb overigens een Carrier buitenunit. Intussen wordt de ELGA geleverd met een Toshiba unit.

De buitenunit blaast een beetje. Zodra het regent buiten overstemt de regen met gemak het geluid die de ELGA maakt. Binnen hoor je helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Oke, duidelijk. Ik woon in Reusel, dat is denk ik wel een eindje uit de buurt. Waar staat die unit bij jou? Mijn CV ketel zit aan de voorkant van het huis, maar ik vind zo'n buitenunit aan de voorgevel een beetje lelijk. En op het dak al helemaal (wij hebben een lessenaarsdak).

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Buitenunit hangt bij mij achter het huis. Net boven het dak van de bijkeuken. De binnenunit hangt in de schuur. Het verste weg van de ketel. Dat maakt voor de werking verder niets uit van de ELGA.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2014/11/mindergas.nl_.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonde he, van die eerste maanden van 2014... wat is daar de tvt van ?
oh wacht, die was er helemaal niet
het begint een beetje op het pv topic te lijken zo, en verondersteld dat niets doen beter is,
dat zal wel, saai is het ook.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2014 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Kun je zo'n Elga nou met een Nest aansturen, of moet je de bijgeleverde thermostaat gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
janne_nl schreef op woensdag 05 november 2014 @ 10:12:
Als ik meer van de voordelen (koeling) wil gebruiken zal ik ook mijn gewone radiatoren moeten vervangen. Zonnepanelen zijn onderweg. Ik denk dat ik uiteindelijk meer heb aan een aparte airco viir in de woonkamer die dan in de winter kan verwarmen. O ja, afgelopen jaar 800m3 gas gebruikt, daar is weinig winst mee te halen denk ik. Toen we nog op gas kookten is het nooit meer dan 1200 geweest.

Maar je hebt gelijk, niet alleen naar de tvt kijken.
Dan is inderdaad een airco gebruiken als warmtepomp misschien een beter idee.
Zie Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:13
gas verbruik zonder warmte pomp / hout kachel. over ongeveer de zelfde periode

Afbeeldingslocatie: http://i1242.photobucket.com/albums/gg538/m_seric/Gas/gasverbruik-2.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonoskar schreef op woensdag 05 november 2014 @ 13:52:
Kun je zo'n Elga nou met een Nest aansturen, of moet je de bijgeleverde thermostaat gebruiken?
een nest is een redelijke domme aan/uit thermostaat, dat had je dus zo zelf kunnen onrtdekken,
en de elga is opentherm koelen+verwarmen.
je had techneco kunnen bellen, of even kunnen googlen.
Dan is inderdaad een airco gebruiken als warmtepomp misschien een beter idee.
lucht lucht bereikt maar 1 ruimte, voor mij is dat een showstopper.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2014 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Mensen mogen hier ook best wat vragen... :Y Samen met de antwoorden heb je een zeer grote collectieve kennisbank.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Als ik die van mkleinman zie is er nog wel wat te halen met een zonneboiler of iets anders wat warm water produceert op iets anders dan gas.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/ad227958a2c7dd8a007d52972b9bd4e1.jpg

Mooi he, het word kouder maar ga minder gas gebruiken....voor warm water dan. >:)

[ Voor 8% gewijzigd door Rol-Co op 05-11-2014 18:43 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als mkleinman het voor elkaar krijgt de retour van de cv door zijn boiler te krijgen, dan komt dat wel goed,
ik doe dat handmatig zo rond 21-10, dan is de zon wel verdwenen, en gaat de cv retour altijd door de boiler.(middelste spiraal)
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/elga1.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2014 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-10 19:25
Rol-Co schreef op woensdag 05 november 2014 @ 18:42:
Als ik die van mkleinman zie is er nog wel wat te halen met een zonneboiler of iets anders wat warm water produceert op iets anders dan gas.

[afbeelding]

Mooi he, het word kouder maar ga minder gas gebruiken....voor warm water dan. >:)
Ik vind anders dat het vrij duidelijk is dat Martin al een zonneboiler heeft, zeker als ik het met ons verbruik vergelijk:
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/85f37e98cf9b6da3854413b95942d3f5.jpg

@Eric:
Van jouw plaatje moet je toch wel redelijk vrolijk worden, of niet? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Zoiets?
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2s5z3g0.jpg
Ondanks dat je maar 1 ruimte kan verwarmen met een L/L WP lijkt mij dit ook geen slecht resultaat. :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou dat zou wel moeten, maar eerst werd ik nogal boos om die putin toren in mijn achtertuin (bergermeer)
maar dan blijkt stoppen met (gas)roken toch wel erg zwaar te zijn.
het kan wel, maar je moet echt immuun worden voor fossiele comfort en tvt praatjes.
dat probleem zie je ook in het topic, ik gedraag me als een gefrustreerde ex roker.

@beneco ja das je qsolar hahaha
elga+qsolar is een goed huwelijk in gemeenschap van cv leiding
de qsolar mist 4 maanden zon, en de elga kan dat compenseren

het lijkt erop dat ik trouwens rechts ingehaald word door de terugverdientijd, natuurlijk met wat subsidie,
maar ik heb ook genoeg energiebelasting betaald.
stel je voor op een elga kreeg je in 2011 nog 2000 euro subsidie,
en we wisten allemaal van niets, en ik dacht ook niet na. ("te duur")
als je dan nog eens naar mijn grafiek kijkt van 2011 tot 2014,
dan zie je daar bijna al een hele elga staan.
met die 2k subsidie was de elga nu terugverdient,
ik betaalde echter rustig 1863m3 gas, en het ging volledig in rook op.
zo zie ik dat comfort en tvt verhaal nu, en het roepen van 20 jaar is echt heel fout.

/me kijkt nog even verdrietig naar de helverlichte putin toren

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2014 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als je nu geen geen laag cap tar krijgt weet ik het ook niet meer... :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik krijg het niet van liander, ik weet het ook niet meer, gelukkig betaal ik nu het lage aan greenchoice, en is het hun probleem.
de vermeden kosten per maand of jaar zijn erg interessant financieel gezien, zolang je kan salderen, ofwel ontopic : affikken vergroot je saldeerrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stef110
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-10 19:56
hierbij mijn gegevens, is van af juli dit jaar vergeleken met vorig jaar. Op jaaroverzicht is goed te zien dat er van af eind mei geen gas meer gebruikt is, in de zomer heeft 4 maanden lang de ketel effectief uit gestaan door de zonneboiler. Momenteel pakt de warmtepomp het hier goed op en is er zins installatie 140kWh in verdwenen.

Afbeeldingslocatie: http://gallery.svitterzon.nl/cache/albums/warmtepomp/mindergas.jpg

stef

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
@eric-pvt,

Heb hier ook een beetje subsidie op de Q gehad, was destijds boekhoudkundig verantwoord en viel binnen de gestelde kaders. 8)

Morgen komt trouwens de installateur nog langs voor de Q, ondanks dat WW en CV (nog) uit staan snoept die toch 1 liter gas per uur. Gaan de boel checken op lekkage. Ook de offerte voor de E-boiler (voor de Q en met extra WP/zonnespiraal) komt binnen.

(leuk he, dat meten en registreren anders merk je dit niet op.)

[ Voor 60% gewijzigd door BenEco op 05-11-2014 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Bezuiniger schreef op woensdag 05 november 2014 @ 19:48:
[...]

Ik vind anders dat het vrij duidelijk is dat Martin al een zonneboiler heeft, zeker als ik het met ons verbruik vergelijk:
[afbeelding]

@Eric:
Van jouw plaatje moet je toch wel redelijk vrolijk worden, of niet? 8)
Ik bedoel ook dat er hier ( bij mij) nog wat te halen is. :) vanaf april /mei geen cv mee aan gehad, zelfs nu met 4 graden buiten houd de warmtepomp het prima bij.
Mijn warm water gasverbruik kan ik nog niet beter krijgen, dan moet er echt iets anders komen dan de cv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:33
BenEco schreef op woensdag 05 november 2014 @ 20:57:
Morgen komt trouwens de installateur nog langs voor de Q, ondanks dat WW en CV (nog) uit staan snoept die toch 1 liter gas per uur. Ook de offerte voor de E-boiler (voor de Q en met extra WP/zonnespiraal) komt binnen.
Klinkt wel erg naar geheimtaal :)

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 Daikin airco’s; 4 PiB’s Sigenergy 17kW 36kWh; laadpaal, 2 EV’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
Rol-Co schreef op woensdag 05 november 2014 @ 21:52:
[...]
Mijn warm water gasverbruik kan ik nog niet beter krijgen, dan moet er echt iets anders komen dan de cv.
Zelfde bij mij. Gasschuif heeft een week geleden geschreven dat hij een interessante oplossing gevonden had.

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 Daikin airco’s; 4 PiB’s Sigenergy 17kW 36kWh; laadpaal, 2 EV’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
shthpnz schreef op woensdag 05 november 2014 @ 21:55:
[...]

Zelfde bij mij. Gasschuif heeft een week geleden geschreven dat hij een interessante oplossing gevonden had.
elektrische doorstroomverwarmer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Op 1 fase zijn die niet wild hoor, ik wil mijn meter nog niet kwijt. Maar je zou een 1 fase voor de cv kunnen zetten, die gaat dan vanzelf minder verbruiken/terug moduleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:33

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

@ ZuinigeRijder Nee, geen doorstroom verwarmer

Check 27 oktober 21.15

Met de recente dalende BL temperaturen blijft het toilet toch wel wat koud, lage WAF. Dus van de week waren bij de Praxis de kleine vlakke plaat E kachels in de aanbieding, met ingebouwde thermostaat, twee vermogens standen. 55*65 cm. (er zitten 2 deuren en een stuk gang tussen woonkamer en toilet en het toilet heeft 2 buitenmuren)

Nu bezig het toilet nog beter te isoleren, en dan via Plugwise en schakelschema es kijken wat dit gaat verbruiken om het op zeg 17 C te houden Verwacht iets tussen 50 a 100 kWh. (helaas cop 1) Die ruimte zit er wel in het PV overschot, en zo niet dan zijn er in het voorjaar al plannen om de PV op het platte dak met 700 Wp te upgraden.
Afgelopen maand nul gas verbruikt, wel en paar keer de houtkachel aan gehad. Vorig jaar ging er in november 135 kWh in beide WP,s Zit nu op 7 kWh vanaf 1 nov.

Ik verwacht dat de beide Mitusubishi's het ook bij -10 buiten gaan redden, dus prognose voor dit jaar is 32 M3 gas, verbruikt voor douchen :o Was ik maar eerder aan de WP begonnen.

[ Voor 11% gewijzigd door Gasschuif op 06-11-2014 00:42 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

van de vermeden gas kosten heb ik nu zelfs ltv op de plee
buiten is het nu 3,5 graden, de aanvoer is 38c, netjes hoor
de warmtepomp is vannacht 2x een uurtje aangegaan, automatisch om het 19,5c te houden,
en verbruikte dan maximaal 600Wac

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2014 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Hier een vergelijkbaar beeld. Gisteren heb ik 4,5kWh in de warmtepomp gestopt. Gemiddelde buitentemperatuur was gisteren 6,9 graden hier en het is de hele dag mistig geweest / windstil. Ongeveer vergelijkbare omstandigheden hadden we hier rond 20 december vorig jaar ( 21-12 to be exact ). Toen verbruikten we 5.1m3!

Nu maakt een zwaluw nog geen zomer maar ik snap de vergelijking die Eric eerder maakte in dit topic nu een stuk beter. 4,5kWh tegenover 5.1m3.. Dat is nog beter dan 1:1 waar Eric het eerder over had. En in vergelijking met vorig jaar stoken we nu hoger. Vorig jaar was het gemiddeld 19.4 of 19.6. Nu stoken we strak op 20.0 graden.

* mkleinman baffled.

De thermostaat gaat hier 's avonds naar 19 graden. Vannacht pakte de ELGA voor het eerst tussen 5 en 6 's ochtends het werk op. Tot 7 uur warm houden op 19 graden kostte me 0,65kWh. Om 7 uur gaat de thermostaat naar 20 graden. Dat kostte me net iets meer dan 2kWh.

Hilarisch!

Edit:

Nog een leuk feitje. De laatste keer dat we meer dan 1m3 gas hebben verbruikt op 1 dag was 15 maart 2014. 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door mkleinman op 06-11-2014 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-10 16:24

Jack

MHz Matters

Jij hebt de muren van de woonkamer ook van binnenuit na-geïsoleerd.
Misschien wel eerlijk om dat er bij te vermelden, om de cijfers in het juiste perspectief te zien.
Ik ga er vanuit dat dat het warmteverlies stukken heeft verminderd.

Hoe bevalt die isolatie eigenlijk? Kan je het goed merken qua temperatuurval 's nachts/comfort/oververhitting in de zomer?

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Jack schreef op donderdag 06 november 2014 @ 13:23:
Jij hebt de muren van de woonkamer ook van binnenuit na-geïsoleerd.
Misschien wel eerlijk om dat er bij te vermelden, om de cijfers in het juiste perspectief te zien.
Ik ga er vanuit dat dat het warmteverlies stukken heeft verminderd.

Hoe bevalt die isolatie eigenlijk? Kan je het goed merken qua temperatuurval 's nachts/comfort/oververhitting in de zomer?
als je het nog strikter bekijkt is het helemaal appels met peren vergelijken. CV vs warmtepomp. Vloerverwarming vs radiatoren, stookprogramma vs stookprogramma etc. Maar goed. Dik 5m3 tegenover 4.5kWh is energetisch natuurlijk een waanzinnige besparing.

Extra na-isoleren heb ik een erg dubbel gevoel over. We hebben nu de eerste zomer gehad en de warmte blijft erg lang hangen die binnenshuis komt. De bufferende werking ( koeling! ) van het beton van de binnenmuur is bijna volledig weggevallen.

Nu het wat kouder wordt voelt het waanzinnig. Geen koude rug meer als je op de bank zit. Ik vermoed dat het thermisch onderbreken van de binnenmuur zeer veel effect gaat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2014 is weer een raar jaar voor salderen en warmtepomp hier, nog steeds wekt de pv meer op dan de warmtepomp verbruikt, mijn pv grafieken hebben een saldeerlijn per dag/week/maand, en die is nog helemaal positief....dit zou dan betekenen dat 2014 wel een heel erg warm en zonnig jaar moet gaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Gisteren was nog iets kouder dan de dag ervoor. Dezelfde cijfers: Gemiddelde temperatuur 6,1 graden. 0 zon, nagenoeg windstil.

Gisteren 6.24kWh in de ELGA gestopt voor het verwarmen en uiteraard 0m3 gas. Voorgaande data met vergelijkbare omstandigheden van voor de verbouwing komen uit op een gemiddelde van 5,6m3 per dag. ( laagste 3.5 hoogste 7,9 ).

Dus 6.24kWh tegenover 5.6m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mkleinman schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 12:50:
Gisteren was nog iets kouder dan de dag ervoor. Dezelfde cijfers: Gemiddelde temperatuur 6,1 graden. 0 zon, nagenoeg windstil.

Gisteren 6.24kWh in de ELGA gestopt voor het verwarmen en uiteraard 0m3 gas. Voorgaande data met vergelijkbare omstandigheden van voor de verbouwing komen uit op een gemiddelde van 5,6m3 per dag. ( laagste 3.5 hoogste 7,9 ).

Dus 6.24kWh tegenover 5.6m3.
Dank, daar was ik benieuwd naar, gisteren namelijk een 7,5 kWh verbruikt maar ook zonder nachtverlaging en 20,5-21 graden kamer temperatuur.
Gas alleen voor tapwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:39
martijnr17 schreef op maandag 03 november 2014 @ 10:38:
Is dat niet erg duur die software aan laten passen, aangezien ze langs moeten komen. Of waren ze er toch al voor regulier onderhoud?
Net even gebeldt met Techneco ( zeer vriendelijke mensen daar overigens, d:)b ),

Voorrijdkosten 118 Euri
Uurloon 56 euri

Toch maar een afspraak gemaakt, had ik dit forum maar eerder ontdekt, 7(8)7

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-10 11:08
Leuk hoor, het vermogen van de Elga beinvloeden. Moet je het alleen wél even goed doen.... Nu de tweede dag op rij dat de Elga te ver terugmoduleert, waardoor de gevraagde aanvoertemp niet gehaald wordt terwijl de gemiddelde aanvoertemp daar keurig boven blijft. 8)7 Niet handig, want uiteindelijk daalt de gemiddelde aanvoer óók onder de gevraagde aanvoer en dan springt de CV ketel bij. Dus in 2 dagen tijd 600 ltr gas verklooid.

Gelukkig zit de programmeur van de regeling in de buurt en zijn de lijntjes kort.

Het goede nieuws is dat het allemaal steeds mooier en automatischer wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door hansdegit op 07-11-2014 17:42 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

De allerbeste Elga configuratie mogelijkheid is een dipswitch setting waarmee hij extern aanstuurbaar is met een signaal. (modulatie van minimum tot maximum) Uiteraard binnen de fysieke mogelijkheden, van de hardware, maar onafhankelijk van de BL temp.

Bijvoorbeeld 0-10 V of 0-20 mA (of OT zonder ketel). Als er dan een softwarematige drempel (instelbaar en met differentie) mogelijk is voor aan /uit gaan vele tweekers hier helemaal uit hun dak.," including me"

Gasschuif hoopt dat Techneko hier meeleest.

[ Voor 3% gewijzigd door Gasschuif op 07-11-2014 19:20 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kan de elga redelijk foppen via het setpoint, maar ook simpeler, mijn thermostaat hangt in de gang, daar schrikt ie van (slechtere isolatie door voordeur =hoger comfort in de huiskamer)
ik heb nu mijn elga 2x gereset, was het vorige week nog t-shirt wamr, en dacht de elga in bloemetjes, is het nu koud, dat inleren van 3 dagen met under en overshoot is een beetje onhandig, maar komt door de thermostaat (hw touch)

de elga trekt plankgas weg bij het stoplicht, en moduleert terug bij het bereiken van de juiste snelheid.
eigenlijk niets mis mee, lekker fossiel gedrag zoals we gewend zijn. (or else your name is hans)
eenmaaal op cruise snelheid is het een modulatiefeestje hoor gasschuif, hier vaak tussen de 270 en 630wac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:28

Aad

Ik heb sinds de zomer een tweede thermostaat in mijn woonkamer gemonteerd om mijn Elga apart van de cv ketel te laten werken, tot gisteren ging dat goed. Gisteren duurde het lang voor mijn huis op temperatuur kwam en is de cv bijgeschakeld met de aparte thermostaat die staat hier 1 graad lager dan de thermostaat van de Elga.
Ik heb twee Honeywell round modulation thermostaten.
Hier ging het fout. De Elga ging in storing.
Mijn CV ketel geeft een aanvoer van 50 graden. De NTC sensor heb ik van de retour van de cv afgehaald en hangt gewoon los in de kast.
Ik weet niet zeker of ik alle switches goed heb staan om de Elga single te laten werken.
ze staan nu zo :
1,2 en 8 staan op on en de rest staat op off.
Ik heb een ouder type Elga met stalen kap maar ik denk dat de switches hetzelfde zijn.
Dipswitch
hier is een PDF met de instellingen
https://dl.dropboxusercon...g%206.5%20sept%202010.pdf
Wie kan mij helpen
Aad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat is je storing ? flow ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

Ik heb geen idee, de Elga draait nu weer constant na een reset. CV wel uitgezet nu.
Proberen is voor mij een beetje moeilijk zelf ben ik alleen het weekend yhuis en dan moet het door de weeks wel werken want anders is de vrouw boos.
Kan je de switch verzetten met de Elga aan ??

[ Voor 9% gewijzigd door Aad op 07-11-2014 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee, instellingen wijzigen met de stekker eruit
als je de storingsoorzaak niet weet kan je het ook niet oplossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

hoe kom ik er achter of het met de flow te maken heeft ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in de handleiding staat een flowswitch beschreven, in mijn versie is dat een led als er een flow probleem is,
dus de gasketelpomp die te hard pompt, bijvoorbeeld.
omdat je ze autonoom hebt kan dat bijna alleen de enige oorzaak zijn, je kan de pomp lager zetten van de gasketel of de druk iets verlagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooilochem
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-12-2024
Dag Forumleden,

Sinds een aantal jaren volg ik ook het elga verhaal.

Maandag word er bij ons een ouder type geplaatst bouwjaar 2010, eentje met een stalen kap.
Ik denk het zelfde type als die van Aad.

De wp wordt aangesloten op de zonneboiler en kan zo het bovenste deel op temperatuur houden.
zonneboiler is voorzien van een platenwisselaar voor sww.

Mocht dit niet werken heb ik direct een aansluiting gemaakt op de aan en toevoer cv. en of ik kan switchen
Naar aanleiding van jullie tips en trucs word de wp niet verbonden met de cv ketel.
buitenleiding word extra geïsoleerd en opgesloten in een buis maat 80.

mvg

Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

Ik heb de kast even van de CV gehaald en je hebt inderdaad gelijk, de pomp stond op standje 3. Ik heb hem verlaagd naar twee.
Ik heb deze zomer bijna al mijn radiatoren vervangen door Jaga strada's met zelfgemaakte DBE's dus ik denk dat ik deze winter met aardig wat minder wat aanvoer temperatuur kan stoken. Door het plaatsen van de jaga's zit er ook behoorlijk minder water in het CV systeem.
Morgen ochtend even testen of ze nu wel samen werken.
Eric bedankt voor de tip.
Wat besparen betreft ik heb dit jaar nog maar 350 kub gas verbruikt, toen ik nog geen Elga had was dit 2200 kub. Vorig jaar was mijn verbruik met de ELGA in combinatie met de CV nog 1350 kub
Aad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooilochem
Dag Aad,

Van welk bouwjaar is jouw elga.
hopelijk kan ik ook van jouw ervaringen leren.

Ons huis 2 onder een kap. is van 2001 en heeft een energie label a+
vanaf 1 jan tot nu 645 m3
hopelijk word dit aankomend jaar een stukje minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

Ik heb mijn Elga gebruikt gekocht. Ik had een energie label op mijn huis nodig ivm subsidie voor mijn zonnepanelen.
Ik heb mijn elga sinds December 2011.
De a+ zegt niet veel die kan je al krijgen als je genoeg zonnepanelen plaatst.
Voor het subsidie bedrag heb ik de ELGA gekocht prijs + installatie € 2200'--. Mijn huis was daarmee meteen A++
Ik heb een 2 onder een kap woning uit 1993, drie verdiepingen met veel glas. achterzijde op zuid. de derde verdieping heeft een groot dak terras wat in de winter nog veel kou doorgeeft aan de slaapkamer er onder.
Zo als de Elga nu werkt ( stand alone ) heb ik tot nu toe geen gas verbruikt voor verwarming, gerekend vanaf de zomer.
Aad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik laat nu het startvermogen afhangen van de buitentemp. Hoewel.... De Elga has a mind of its own.... Dus ik denk soms dat -ie lekker zachtjes staat te pruttelen, blijkt dat er een behoorlijk gat tussen aanvoer en retour zit. Daar verschijnt dan ineens 1230 Wac op het display van de stroommeter.

Als je ziet waar de regeling nu is in vergelijking tot een jaar geleden... Wow, al zeg ik het zelf. Alleen kosten sommige onvolkomenheden nog een bak met gas. Maar da's beter dan een koud huis en lage WAF.

Nu nog de vloerverwarmingspompen eerder aan laten slaan. Die pompschakelaars van 2Heat zijn écht sloom! Die slaan pas aan wanneer het zoneventiel al weer bijna dicht gaat.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooilochem
Mijn elga heeft in de showroom gehangen, aanschafprijs incl. montage frame en negen meter leiding
ongeveer 1700 euro.

woning is vergelijkbaar met die van Aad drie lagen, platte daken en een dakterras op zww
Momenteel 1900 wp aan zonnepanelen en drie winddelen.
500 liter sonnenkraft zonneboiler
ben nu nog bezig om 1000 wp bij te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

Waar heb je de buiten unit geplaatst?
Ik heb hem op de derde verdieping,dakterras, had veel mogelijkheden maar ik dacht hoe hoger hoe beter ivm vorst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooilochem
Ik heb drie opties. Boven op het platte dak tussen de Collectoren, afstand tussen buitenunit en binnen drie meter.
Ik wil allen niet zoveel op het dak lopen en belasten
2e plek naast de buitendeur buitenunit kon dan worden belucht de retourlucht woning. allen kom ik krap uit met monteren.
3e plek aan de binnenmuur aan de buitenmuur dakterras afstand tot binnen 9 meter.

hier heb ik geen last van resonantie en kan ik er makelijk bij voor onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

het mooiste is zo dicht mogelijk bij de binnen unit, normaal als alles werkt hoef je niet meer op het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooilochem
Dat is in principe ook de opdracht aan de monteur.
Als de elga hangt zal ik wel foto uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Verwijderd schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 19:28:
je kan de elga redelijk foppen via het setpoint, maar ook simpeler, mijn thermostaat hangt in de gang, daar schrikt ie van (slechtere isolatie door voordeur =hoger comfort in de huiskamer)
ik heb nu mijn elga 2x gereset, was het vorige week nog t-shirt wamr, en dacht de elga in bloemetjes, is het nu koud, dat inleren van 3 dagen met under en overshoot is een beetje onhandig, maar komt door de thermostaat (hw touch)

de elga trekt plankgas weg bij het stoplicht, en moduleert terug bij het bereiken van de juiste snelheid.
eigenlijk niets mis mee, lekker fossiel gedrag zoals we gewend zijn. (or else your name is hans)
eenmaaal op cruise snelheid is het een modulatiefeestje hoor gasschuif, hier vaak tussen de 270 en 630wac
Eric, je zegt het goed, je moet de Elga foppen, daar zit de kern. (begrijp me goed ik bewonder je improvisatie hieromtrent.)

Dat moet niet de bedoeling zijn. Ik kom uit een professionele M&R omgeving, en daar is "bijna alles" "tune baar"

Het zou Techneco in waarde doen stijgen als ze hiervoor een mogelijkheid implementeren.

Neemt niet weg dat ie het bij jouw (en andere Super Tweekers (HdG :) ) prima doet.

Ook hier, de beide Mitsubishi WP"s knallen er even volgas in (enklele minuten) en moduleren daarna fors terug. hobbbelen "heden ten daghe" rond de 0,280 kWh. Minimum is 310 W.

Tjonge jonge..., waarom is heel Nederland niet aan de WP, met wat PV op het dak is dat een verdien model, zolang Kamp niet ingrijpt. Hopelijk is er t.z.t .een minister met echte "renewebe" visie, en is Kamp exit
(maar dat is een ander verhaal) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
hansdegit schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 22:15:
Nu nog de vloerverwarmingspompen eerder aan laten slaan. Die pompschakelaars van 2Heat zijn écht sloom! Die slaan pas aan wanneer het zoneventiel al weer bijna dicht gaat.
Ik heb mijn vloerwarmingspomp via de Elga geschakeld ( extra vrij contact ). in het progameer menu ( even over de schouder van de monteur mee gekeken ) kan bijv. de nalooptijd van dit contact ook ingesteld worden.

Dus ja,wat zou het mooi zijn dat je net als in de cv ketel de div. waarden zelf kunt aanpassen.

De Elga kan met andere software ook geschikt worden gemaakt voor alleen verwarming van een boiler, aldus de monteur. Er worden proeven gedaan om bij overschot van de pv panelen de Elga te gebruiken om deze energie te bufferen. Zelf kleinschalig salderen dus.

Luchtwarmtepompen ; de oplossing voor het global warming ?? 8)

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Bedankt voor de tip, maar dat gaat hier niet werken. Er zijn twee zones uitgerust met vloerverwarming. Heb al iets bedacht met KlikAanKlikUit en mijn Netduino.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-10 07:23
Elga voor 2000 euro, waar haal je die, ik vind ze alleen voor zon 4000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:56
langleven marktplaats :-)

Deze bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik had al eens gekeken op mp maar zag ze niet gebruikt, deze is 6 jaar oud en nog belangrijker, hoe lang staat hij al gedemonteerd , volgensmij vinden die wp dat niet zo leuk om vochtige buitenlucht te ademen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die ketelregeling(aan/uit) is idioot in de elga, vandaag eens gemonitord, 21x ketelaansturing.
uiteraard is die niet aangesloten,en is het huis gewoon warm... maar waarom zo ? powered bij gasunie of zo ? die slaat echt nergens meer op.
ja, zo valt de besparing wel tegen, en kloppen de tvt verhalen ook wel... maar waar is nu de folder autonoom, en met pv op het dak ?
dat is namelijk de duurzame folder, en de standaard opzet is echt heel slecht.

zo simpel vandaag, 1800Wac het net in, elga aan, pak 1000Wac direkt van de pv,
gasketel zwijgen, huisje warm, biertje, klaar, nu donker, elga uit, huisje 22,3c,
nog een biertje, want geen gaskosten, dus gratis bier. d:)b

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2014 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Niet helemaal gratis, je pv en elga zijn nog niet terug ;)

Maar ik begrijp wel wat je voelt, wp bijna niet aan vandaag, zonnetje er lekker op dus huis warm en 3,75 kWh/kWp .
Tot nu toe nog 0 gas voor verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Mooie foto van de ELGA :)

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2014/11/ELGA.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die kast is bij mij 1 prop isover, (want hij hangt onder het huis) zo te zien heb jij dat ook gedaan, want het aanvoerpijpje is een stuk warmer.
je ziet ook het ac snoer warm worden, die heb ik snel vervangen voor 2,5mm2, net zoals pv loopt er langdurig 1000Wac door en dan vind ik dat te dun en te warm

vandaag toch maar weer de pomp lager gezet, na wat testen is 2,2 op de pomp bijna 60c@11c buiten,
en cv pomp stand 3 nog maar 48c.
vreemd, maar hier is dat dus zo, meer flow is een hogere cop, maar de stralingswarmte is ook wel erg lekker .
de afstand tot de woonkamer bestaat hier niet, hij hangt eronder, en zo bereik ik lekker snel een warme woonkamer, en daarna pas de rest van het huis. (een gasketel doet dat andersom)

@mkleinman ter bescherming van de prints heb ik 1cm eps onder het metaal van de prints gedaan,
tussen platenwisselaar en de prints, past precies.
anders worden deze best warm (meer dan 45c in vol bedrijf)
Rol-Co schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 21:21:
Niet helemaal gratis, je pv en elga zijn nog niet terug ;)
hoe dan ook, ik neem er nog eentje want ik vergelijk met mijn enkelglas buurman

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2014 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 09 november 2014 @ 19:30:
die kast is bij mij 1 prop isover, (want hij hangt onder het huis) zo te zien heb jij dat ook gedaan, want het aanvoerpijpje is een stuk warmer.

@mkleinman ter bescherming van de prints heb ik 1cm eps onder het metaal van de prints gedaan,
tussen platenwisselaar en de prints, past precies.
anders worden deze best warm (meer dan 45c in vol bedrijf)
Mijn ELGA is nog compleet standaard van binnen O-) . Ik heb intussen wel met isolatieband het overgrote deel van de persleidingen extra geisoleerd. Aan de buitenkant bij de buitenunit heb ik nog aardig wat blootliggend koper kunnen isoleren. Aan de binnenzijde was het meer de afwerking zelf.

Alleen de laatste 15cm vanaf het dak durf ik nog niet te doen. Hier heeft het langs gelekt. Ik denk dat de lekkage nu definitief voorbij is maar ik wil eerst 100% zeker weten dat het droog is en blijft.

Ik durf eerlijk gezegd de ELGA van de binnenkant niet aan te passen.
vandaag toch maar weer de pomp lager gezet, na wat testen is 2,2 op de pomp bijna 60c@11c buiten,
en cv pomp stand 3 nog maar 48c.
vreemd, maar hier is dat dus zo, meer flow is een hogere cop, maar de stralingswarmte is ook wel erg lekker .
de afstand tot de woonkamer bestaat hier niet, hij hangt eronder, en zo bereik ik lekker snel een warme woonkamer, en daarna pas de rest van het huis. (een gasketel doet dat andersom)
Hier nog geen idee. Het ligt nog steeds in de planning om ook de ELGA compleet vol te behangen met sensoren :). Hier staat de pomp op een behoorlijk hoge stand. Met lage temperaturen het water door het systeem jagen. De vloerverwarming werkt geweldig. De vloer is in principe nooit meer koud!
je ziet ook het ac snoer warm worden, die heb ik snel vervangen voor 2,5mm2, net zoals pv loopt er langdurig 1000Wac door en dan vind ik dat te dun en te warm
Dat was mij nog niet opgevallen. Maar scherp opgemerkt op de foto. Op het moment van de foto weet ik niet of de ELGA op dat moment draaide. Ik zal het in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-10 10:14
Donderdag komen ze eindelijk *O* de WP afmonteren en inregelen en dan kunnen we eens kijken hoe de gasmeter stil komt te staan :P

Tot nu is dit gerealiseerd.

Buitenunit:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropboxusercontent.com/u/32674728/WP/IMG_4759%20%28450%20x%20600%29.jpg

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropboxusercontent.com/u/32674728/WP/IMG_4760%20%28450%20x%20600%29.jpg

Binnenunit:

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropboxusercontent.com/u/32674728/WP/IMG_4888%20%28600%20x%20450%29.jpg

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
@peauke,

Ziet er goed uit, Hoeveel kW heeft deze WP en alleen voor CV of ook voor WW?

[ Voor 25% gewijzigd door BenEco op 11-11-2014 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
13,5kW bij +7gr buiten en aanvoer temp van +35gr

Het is een Fujitsu Waterstage WO K140LCT / WS K160DC9 (3 fasen).

Nu nog alleen voor CV, SWW komt nog, dus mijn uitspraak dat de gasmeter stil komt te staan is niet helemaal waar :X.

[ Voor 34% gewijzigd door peauke op 11-11-2014 12:04 ]

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:11
is het mogelijk om te mengen?
dus lucht in,
en dan of naar de airco of naar een boiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 16:59
Met mijn inventum combi 50 tot nu toe dit hele jaar maar 75m3 gas gebruikt (vanaf 1jan tot 10-nov).
En dan koken we ook op gas.
mag niet klagen, al was vorig jaar natuurlijk een zachte winter.
Kijken of liander mij een kleinere meter wilt geven <500m3

[ Voor 4% gewijzigd door SpikeHome op 11-11-2014 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

peauke schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 12:02:
13,5kW bij +7gr buiten en aanvoer temp van +35gr

Het is een Fujitsu Waterstage WO K140LCT / WS K160DC9 (3 fasen).

Nu nog alleen voor CV, SWW komt nog, dus mijn uitspraak dat de gasmeter stil komt te staan is niet helemaal waar :X.
Wat ben je hiervoor kwijt als ik vragen mag (ex / in installatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
9K incl. materiaal en installatie, maar excl. installatie waterzijdig gedeelte (zelf uitgevoerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zo das ubergeil en strak gemaakt zeg, ook onder de woning geplaatst ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Zo, nu ook de vloerverwarming en de DBE fan's geschakeld met de regeling. Tot vandaag werden die gestuurd met een temperatuurgeregelde pompschakelaar van 2Heat, maar die reageerden pas 3 minuten na opening van het zoneventiel. Doordat de pompen nu starten bij het open gaan van het zoneventiel, verdwijnt er meer warmte in de vloer. Je ziet ook meteen de retour harder teruglopen....Natuurlijk ook even een nalooptijd ingesteld, de fans mogen de radiatoren best nog wat verder afkoelen.

/offtopic: Voor de zekerheid ook maar even 2 Netduino's v2 gescoord; het programma begint wat te groot te worden; ik krijg af en toe "out of memory" foutjes op de v1.

[ Voor 12% gewijzigd door hansdegit op 11-11-2014 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-10 21:20
peauke schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 11:38:
Donderdag komen ze eindelijk *O* de WP afmonteren en inregelen en dan kunnen we eens kijken hoe de gasmeter stil komt te staan :P

Tot nu is dit gerealiseerd.

Buitenunit:
[afbeelding]

[afbeelding]

Binnenunit:

[afbeelding]
He, die binnen unti komt mij bekend voor >:) Succes met de rest van de installatie, komt wel goed met die gas rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
Verwijderd schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 17:45:
zo das ubergeil en strak gemaakt zeg, ook onder de woning geplaatst ?
Yep, de binnenunit staat in de kelder. Nu nog de leidingen goed isoleren en gaan met die banaan.
TLer schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 20:46:
[...]

He, die binnen unti komt mij bekend voor >:) Succes met de rest van de installatie, komt wel goed met die gas rekening.
Hoe bevalt de waterstage, qua gebruik en verbruik ;). Mag ik vragen welk type je hebt en voor welk type woning/gezin samenstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
peauke schreef op woensdag 12 november 2014 @ 07:53:
[...]

Yep, de binnenunit staat in de kelder. Nu nog de leidingen goed isoleren en gaan met die banaan.

[...]

Hoe bevalt de waterstage, qua gebruik en verbruik ;). Mag ik vragen welk type je hebt en voor welk type woning/gezin samenstelling.
Ik heb hem nog te kort om daar echt iets zinnigs over te zeggen. Na de winter kan ik daar wel wat meer over zeggen denk ik.

Dit is het gebruik van afgelopen week:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/vJuDdJP5Dkn9y1ZBzzdjgHYf/medium.jpg

De WP zorgt voor warm water en verwarming. Het in een comfort 6kW type aangesloten op een 300L boiler. Type nummer WC06 (binnen) + WOC05RIY (buiten).

Tot nu toe heb ik niets te klagen. We hebben warm water en warme voeten door de vloer verwarming. Voor hele koude periodes wordt de WP ondersteunt door een houtkachel.

Woning in een 2-onder-1 kap uit 2008. Voorzien van vloerverwarming en bewoond door 4 man waarvan twee 5 en 7 jaar oud zijn. De totale vloeroppervlakte is 165m2, maar effectief verwarmen we hier ongeveer 70m2 van.

Verwijderd

na jah wat krijgen we nou ? 13 november en de meterstand blijft nog steeds dalen... 2014 begon warm, en eindigt zonnig, maar ik heb 1 kWp bijgelegd voor een koude winter.....
komt die nog ? zo gaat het kWh saldo echt een probleem vormen (dat kan alleen in nederland natuurlijk)
al 3 weken heb ik een kWh overschot van rond de 10kWh per week....

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Als je last hebt van die 1kWp teveel dan weet ik nog wel een adresje hoor :) ;)

Hier vanochten 2.3kWh om het huis weer op temperatuur te krijgen. Rest van de dag is de ELGA nog IDLE geweest.

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

TLer schreef op woensdag 12 november 2014 @ 17:22:
[...]

Ik heb hem nog te kort om daar echt iets zinnigs over te zeggen. Na de winter kan ik daar wel wat meer over zeggen denk ik.

Dit is het gebruik van afgelopen week:

[afbeelding]

De WP zorgt voor warm water en verwarming. Het in een comfort 6kW type aangesloten op een 300L boiler. Type nummer WC06 (binnen) + WOC05RIY (buiten).

Tot nu toe heb ik niets te klagen. We hebben warm water en warme voeten door de vloer verwarming. Voor hele koude periodes wordt de WP ondersteunt door een houtkachel.

Woning in een 2-onder-1 kap uit 2008. Voorzien van vloerverwarming en bewoond door 4 man waarvan twee 5 en 7 jaar oud zijn. De totale vloeroppervlakte is 165m2, maar effectief verwarmen we hier ongeveer 70m2 van.
Ik houd jullie ervaringen nauwlettend in de gaten ;) Ook ik ga de overstap binnenkort maken, alle ervaring is meegenomen. Respect _/-\o_

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
De Warmtepomp is operationeel, nu nog uitvogelen hoe we e.e.a. beste kunnen instellen. Toch nog aardig wat mogelijkheden die ingesteld kunnen worden. Het liefste wil ik gewoon hetzelfde als stookgedrag als voorheen met mijn ketel, maar zoals hij nu ingesteld staat klopt dit volgens mij niet echt.

Heb nu al ruim 25 kWh verbruikt aan de WP om de woning van 18 gr naar 21 gr te krijgen (in de periode van 16:00 uur tot 21:00 uur gisteravond). Lijkt me behoorlijk veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
peauke schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 10:13:
De Warmtepomp is operationeel, nu nog uitvogelen hoe we e.e.a. beste kunnen instellen. Toch nog aardig wat mogelijkheden die ingesteld kunnen worden. Het liefste wil ik gewoon hetzelfde als stookgedrag als voorheen met mijn ketel, maar zoals hij nu ingesteld staat klopt dit volgens mij niet echt.

Heb nu al ruim 25 kWh verbruikt aan de WP om de woning van 18 gr naar 21 gr te krijgen (in de periode van 16:00 uur tot 21:00 uur gisteravond). Lijkt me behoorlijk veel.
Ik had in het begin heel erg veel lucht in het systeem zitten. De pomp van de binnen unit heeft een ontluchtingsstand. Deze kan je activeren op de pomp via de draaiknop. Daarmee kan je ook de flow instellen en of je een statische of dynamische flow nodig hebt. De eerste is voor als je vloerverwarming hebt, de tweede voor als je het systeem aan radiators hebt gekoppeld.

Dat vele lucht had tot gevolg dat de pomp hard aan het werk was maar er geen flow was. Veel verbruik, weinig warme dus. Is heb die stand + de ontluchting mogelijkheid van de boiler heel veel gebruikt gedurende een week, hierbij ook twee keer het water moeten bijvullen wat nu bijna weer moet (1,2 bar staat hij nu).

[ Voor 14% gewijzigd door TLer op 14-11-2014 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itchin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-09 21:29
Mijn Elga draait sinds 14/10. In de eerste maand was het verbruik 93 kWh om het huis constant op 19.5 graden Celsius te houden. De 3300 Wp aan zonnepanelen leverden over dezelfde periode 163 kWh.

Voor de logging gebruik ik een Plugwise systeem met een Stretch 2.0. Hier krijg ik prima het verbruik uit, en het actueel opgenomen vermogen is ook te zien. Zelf zou ik het nog wel leuk vinden om een historie van het opgenomen vermogen te zien. Kan dat met dit systeem, of is het handiger om met een losse kWh meter te gaan werken en die te loggen?
Ik was op Plugwise uitgekomen om hiermee de Elga bijvoorbeeld vanuit het buitenland uit te kunnen schakelen als de temperatuur in NL ver onder het vriespunt daalt. We gaan zien of dat deze winter nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
itchin schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 23:36:

Voor de logging gebruik ik een Plugwise systeem met een Stretch 2.0. Hier krijg ik prima het verbruik uit, en het actueel opgenomen vermogen is ook te zien. Zelf zou ik het nog wel leuk vinden om een historie van het opgenomen vermogen te zien. Kan dat met dit systeem, of is het handiger om met een losse kWh meter te gaan werken en die te loggen?
Ik was op Plugwise uitgekomen om hiermee de Elga bijvoorbeeld vanuit het buitenland uit te kunnen schakelen als de temperatuur in NL ver onder het vriespunt daalt. We gaan zien of dat deze winter nodig is.
Gebruik zelf ook Plugwise. Stretch en Smile. Geeft een historisch overzicht. Per uur, dag, week, maand en jaar. Niet verkeerd.
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/1a48ca061ffc20e1a1acc5763798c1b6.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Leuk idee om de Elga uit te schakelen bij echte koude. Alleen: op afstand kan je 'm nooit meer aanschakelen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
Wat doet de Elga bij een hoge retour temp.uit de zonneboiler. Bijv. 60 graden?

De cv ketel is via de Elga geschakeld en kunnen ook hybride draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dan moduleert hij terug, als je dan geen radiatoren open hebt, slaat hij af, wegens het bereiken van een goede aanvoer of retour
juist daarom heb ik lange voor en nadraaifases op de gasketel, de elga moet stil zijn als er zon aanbod is.
dit gaat hier nu zo vloeiend dat het gewoon leuk is geworden.
pas als alles faalt komt de gasketel aan de beurt, en dat is nu al dik een jaar dus helemaal niet.

de elga weet bij mij niet van het bestaan van een ketel, dat is in mijn geval namelijk erg onhandig,
hij schakelt wel af en toe de ketel aan, maar die is niet aangesloten, en dat gebeurde dus bijvoorbeeld vorige wee 21 keer op 1 dag, maar dat was nergens voor nodig.
>20c in de huiskamer is >20c in de huiskamer, daar hoeft niet een gasketel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
Dus als er bijv. 60 graden bij jouw uit de zb komt en de Elga wil een aanvoer hebben van bijv. 40 graden ivm warmtevraag dan gaat de buitenunit uit en de circulatiepomp van de Elga blijft dan wel draaien??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
Verwijderd schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 16:02:
de elga weet bij mij niet van het bestaan van een ketel, dat is in mijn geval namelijk erg onhandig,
hij schakelt wel af en toe de ketel aan, maar die is niet aangesloten, en dat gebeurde dus bijvoorbeeld vorige wee 21 keer op 1 dag, maar dat was nergens voor nodig.
>20c in de huiskamer is >20c in de huiskamer, daar hoeft niet een gasketel bij.
Als de Elga de ketel erbij wil, dat betekend dan dat de Elga op tenen loopt? ( het verwarmen gaat niet snel genoeg ?)

Vorig seizoen draaide de Elga hier soms bijna 24/7 en ook de ketel er amper bij. :*) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@pomp als de elga afslaat gaat de pomp ook snel uit, dus daar moet je andere opties voor gebruiken,
de elga heeft ook opties hiervoor (externe pomp of instelbare voor en nadraai fases.

@op de tenen
nee, niet op zijn tenen, als je meer dan 0,5 graad verhoogd gaat die domme regeling je ketel aanzetten, terwijl de elga 30 minuten later het ook wel heeft gered, zonder de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
De ELGA denkt af en toe nog erg conservatief. Volgens mij ligt de grens bij 1.5 graad verhoging. Zodra je die instelt gaat hij onmiddelijk het ketelrelais aansturen.

Andere instelling is volgens mij dat hij het eerst zelf 90 of 120 minuten probeert, is dan de ingestelde temperatuur niet gehaald dan schakelt hij de ketel ook bij.

Tot nu toe krijgt de ELGA mijn huis hier met twee vingers in de neus warm. Het gaat er zelfs om spannen of ik dit jaar nog 70m3 gas verbruik. Als ik daar onder blijf dan kom ik dit jaar al onder de 500m3 uit.

Hij blijft me elke dag nog verbazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:25
vanderv schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 17:20:
Dus als er bijv. 60 graden bij jouw uit de zb komt en de Elga wil een aanvoer hebben van bijv. 40 graden ivm warmtevraag dan gaat de buitenunit uit en de circulatiepomp van de Elga blijft dan wel draaien??
Bij standaard elga installatie gaat op basis van warmtevraag de elga draaien. Hij moduleert op deltaT .
Als je een zb ervoor zet ziet de elga dat niet en moduleert dus naar een hogere deltaT.
Ik ga de interne NTc op de retour verplaatsen naar voor de zb .

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
BarryH schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 23:26:
[...]
Ik ga de interne NTc op de retour verplaatsen naar voor de zb .
idee, _/-\o_

De retour temperatuur foppen, waardoor de aanvoer temperatuur in de warmtewisselaar waarschijnlijk dan wel door de buitenunit/ carrierprint wordt terug gemoduleerd,
maarrrr de circulatiepomp blijft draaien.

Misschien dan wel zorgen dat de retour van de Elga nooit warmer wordt dan 40 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:21

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

mkleinman schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 22:55:
Tot nu toe krijgt de ELGA mijn huis hier met twee vingers in de neus warm. Het gaat er zelfs om spannen of ik dit jaar nog 70m3 gas verbruik. Als ik daar onder blijf dan kom ik dit jaar al onder de 500m3 uit.
Hoe zit het met die 500m3 regeling, moet je dat meerdere jaren op rij aantonen of zo? Wat ik zo lees zijn er mensen hier mee bezig geweest en heeft ericpvt er een serieuze hobby van gemaakt las ik al ;) Zelf ga ik dit jaar ook onder de 500m3 komen met gas ivm lucht-lucht wp. (en 1200 kWh PV over).

Maar hoe ziet een energieleverancier, zeg greenchoice, dit nu? puur opgave en ruim onder 500m3 is voldoende bewijs? En wat maakt het dan concreet uit?

[ Voor 4% gewijzigd door peterpijpelink op 16-11-2014 12:55 ]

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We gaan het zien, ik heb afgelopen jaar 288m3 verbruikt, dat lijkt me toch duidelijk zat dat het lager dan 500 is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou dat hopen we dan maar, maar in de energiewereld is 500m3 niet zomaar 500m3 hoor.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itchin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-09 21:29
hansdegit schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 12:21:
Leuk idee om de Elga uit te schakelen bij echte koude. Alleen: op afstand kan je 'm nooit meer aanschakelen.....
Dat is een interessante observatie. Als dat zo is betekent dat namelijk dat de Elga ook na een stroomstoring niet zelf weer aan de gang gaat, dat zou niet handig zijn (voor degenen onder ons die niet dagelijks thuis zijn).
Pagina: 1 ... 40 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.