Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 105 Laatste
Acties:
  • 602.393 views

Verwijderd

mkleinman schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 20:13:
Ik heb iets opvallends. Ik kan nergens een lek vinden in mijn CV systeem en toch daalt de druk langzaam. Begin oktober stond het systeem nog op 1.8 bar. Intussen is dit gezakt naar 1.4 bar.

Heeft iemand enig idee waardoor dit kan?
Ik weet even niet of je nog een gasketel hebt. Zo ja, mogelijk warmtewisselaar lek. Dan zie geen lekwater omdat dit door de condensafvoer direct naar het riool verdwijnt Kun je te testen door de ketel 24 uur niet te laten branden en de condensafvoer in een emmer te hangen. Emmer nat > lekke wisselaar. Zwetende overstortklep, dito.

Meer waarschijnlijk een luchtprobleem, zeker in combinatie met een VV-systeem. Dit blijf je waarschijnlijk houden. Kun je het beste ondervangen door een microbellenvanger (Spirovent o.i.d.) in het warmste systeemdeel te plaatsen. Die verlaagd constant de hoeveelheid opgeloste gassen in het water. Is zo dus ook in staat om kleine luchtophopingen is het slangensysteem centraal te doen afvoeren.

Heb je, als je dan toch bezig bent, ook nog een EC pomp in de installatie, zet er dan ook een Spirotrap vuilafscheider in. Die pakt al het magnetische vuil mee, zodat dit niet aan de permanente magneet blijft hangen.

Groet, Cp

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:25

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 03 december 2014 @ 14:02:
[...]

Ik weet even niet of je nog een gasketel hebt. Zo ja, mogelijk warmtewisselaar lek. Dan zie geen lekwater omdat dit door de condensafvoer direct naar het riool verdwijnt Kun je te testen door de ketel 24 uur niet te laten branden en de condensafvoer in een emmer te hangen. Emmer nat > lekke wisselaar. Zwetende overstortklep, dito.

Meer waarschijnlijk een luchtprobleem, zeker in combinatie met een VV-systeem. Dit blijf je waarschijnlijk houden. Kun je het beste ondervangen door een microbellenvanger (Spirovent o.i.d.) in het warmste systeemdeel te plaatsen. Die verlaagd constant de hoeveelheid opgeloste gassen in het water. Is zo dus ook in staat om kleine luchtophopingen is het slangensysteem centraal te doen afvoeren.

Heb je, als je dan toch bezig bent, ook nog een EC pomp in de installatie, zet er dan ook een Spirotrap vuilafscheider in. Die pakt al het magnetische vuil mee, zodat dit niet aan de permanente magneet blijft hangen.
Er hangt inderdaad nog een gasketel ( Remeha Avanta ). Een Spirotrap hangt al in het systeem bij de ketel. Bedenk me net dat die op die plek weinig nut heeft zolang de ketel niet draait :/

Vanavond het systeem eens bijvullen :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Verwijderd

Juist, stook dan toch even een uurtje flink door met de gasketel, 80 graden of zo. Dan zet de meeste lucht zich al af. De temperatuur van je WP is daarvoor te laag.

Groet, Cp

Verwijderd

@mkleinman
ja mijn carrier print was 1 dag stuk, en op de gasmeter verscheen keihard 6,8m3 (ipv 300 liter voor warm water)
ik heb een atag sc25 ketel met ltv
de elga werkt geniaal efficient, ook als hij bijdraagt aan de cv samen met een ketel onder de 0c
de elga draait alweer natuurlijk

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09-11 22:18
@mkleinman
Er hangt inderdaad nog een gasketel ( Remeha Avanta ). Een Spirotrap hangt al in het systeem bij de ketel. Bedenk me net dat die op die plek weinig nut heeft zolang de ketel niet draait :/

Vanavond het systeem eens bijvullen :)
Ha, ook mijn spiro combi vorige week verplaatst ivm minimaal ketel gebruik.

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 03 december 2014 @ 15:17:
@mkleinman
ja mijn carrier print was 1 dag stuk, en op de gasmeter verscheen keihard 6,8m3 (ipv 300 liter voor warm water)
ik heb een atag sc25 ketel met ltv
de elga werkt geniaal efficient, ook als hij bijdraagt aan de cv samen met een ketel onder de 0c
de elga draait alweer natuurlijk
Ook inderdaad ongeveer mijn verbruik als ik geen ELGA zou hebben.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• vanderv
In november toch nog 149,5 % meer gas tov mkleinman, hier de nachtverlaging er ook maar uit...

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mkleinman schreef op woensdag 03 december 2014 @ 08:24:
[...]

Ik verwarm mijn hele huis ermee. De vloerverwarming krijgt de grootste plons van de ELGA. Hij zit er nog geen meter bij vandaan. De rest gaat door naar een viertal radiatoren op de eerste verdieping. De twee radiatoren op zolder zitten bijna altijd dicht.
Ok
Maar als je op een 28 graden aanvoer met radiatoren moet verwarmen doet dat toch niks? Ik heb het hier ook geprobeerd maar zelfs met 35 gebeurd er weinig, ja een beetje lauw warm en de wp draait overuren omdat het water heel hard afkoelt.
Ik doe nu alleen de vloer en dat gaat prima, de warmte trekt wel wat naar boven met de tussendeur open, al wil ik het daar niet te warm hebben.

-2 nu buiten, het zal nu wel een beetje meer stroom kosten als de afgelopen dagen, maar zolang het maar geen gas is.
Wel weer even wennen aan de 500kWh verbruik in de maand.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Rol-Co schreef op woensdag 03 december 2014 @ 18:22:
[...]

Ok
Maar als je op een 28 graden aanvoer met radiatoren moet verwarmen doet dat toch niks? Ik heb het hier ook geprobeerd maar zelfs met 35 gebeurd er weinig, ja een beetje lauw warm en de wp draait overuren omdat het water heel hard afkoelt.
Ik doe nu alleen de vloer en dat gaat prima, de warmte trekt wel wat naar boven met de tussendeur open, al wil ik het daar niet te warm hebben.

-2 nu buiten, het zal nu wel een beetje meer stroom kosten als de afgelopen dagen, maar zolang het maar geen gas is.
Wel weer even wennen aan de 500kWh verbruik in de maand.
KLopt, met 30 graden in de radiatoren gebeurd er weinig. Ik heb alleen nog niet de optie om wanneer de ELGA draait alle radiatoren dicht te draaien.

Het was hier volgens de ELGA net -4. Ondanks lage temperatuur wel 31 graden aanvoer. Retour was 25 op dat moment. Heb nu wel het probleem dat de woonkamer ( ondanks de ELGA ) afkoelde van 19.8 naar 19.6. Ik ben nu eens aan het pielen met de ketel.

ketel aan betekent wel dat er ontzettend veel water naar de twee radiatoren voor gaat terwijl de vloerverwarming weinig krijgt. Net met een imbussleuteltje beide radiatoren nog minder water gegeven.

• Rol-Co

Rol-Co

Dat bedoel ik ja, gaat er niet teveel vermogen verloren in de radiatoren terwijl je er niets aan hebt, dan snap ik dat de elga het zwaar heeft.

Verwijderd

<> hangt net hans op. <>
ik ben bezig met duobedrijf elga met laag modulerende ketel.(~5-25Kw)
mooie referentie gisteren, 14x ketel aangeslagen en iets van 7m3
vandaag 3x aan en nog geen 1m3 erbij gestookt.
zo moet duobedrijf dus, toevallig was hans dat ook aan het doen, en zo spaar je dus nog steeds extreem veel gas.
de elga moet het cv water lang warm of lauw houden, dat lukt goed.
hans laat de elga stoppen als de ketel start, ik laat hem erbij, en niet warmer dan dat de elga afslaat.
de flow inregelen is wel even een truukje, mijn pomp moduleert ook, en bij 65% capaciteit ging de flowswitch knipperen, dus ik heb de ketel pomp nu een limiet opgelegd.

het lieve elgaatje is nu natuurlijk maar iets van 4Kw nu dus die heeft dan hulp nodig als je meer dan >5Kw verliest. Met slechts 1 radiator open heb ik ontdekt wat de carrier unit kan, bij -3c, deze werd gewoon 42c na een uurtje, maar het vermogen voor het hele huis is niet voldoende bij -4c en lager, hij helpt nog steeds wel erg goed.

vandaag is het kouder en waait het harder, als ik de elga in kWh pak en dan de gasketel gisteren dan heb ik een hr62 ketel. ik vind dat wel verdrietig. (1m3=8Kwh)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2014 21:02 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Heeft er iemand ook jaga strada 30/35 in zijn systeem? Ik zit te denken om er 1 in de gang te plaatsen ipv de gewone radiator maar hij moet best groot worden 60 bij 1m40 en vraag me af of het werkt en of ik niet een dbe versie nodig heb dan.

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-11 08:31
<hangt net Eric op>
Ik heb de regeling aangepast. Eigenlijk heb ik de regeling gemaakt zoals in de handleiding beschreven, maar dan vrij instelbaar (duh).

Dus ketel aan wanneer de retour meer dan x graden onder de stooklijn zit en ketel uit wanneer de retour y graden onder de stooklijn zit.

Voorheen deed ik ook zoiets, maar zette ik de de ketel uit op het moment dat de aanvoertemp de stooklijn haalde. Gevolg: veel, maar korte stooksessies. Nu met de ketelaanvoertemperatuur op 50 graden en hoge pompsnelheid gaat -ie aan, blijft 20 seconden op 18 kW en duikt daarna richting 12 kW (lager kan ie niet). Dat gaat door totdat de retour heet genoeg is. Niks geen gependel, allemaal reteefficient stoken. Als het dan toch moet, dan maar met zo min mogelijk gasverbruik.

En daarna neemt de Elga het weer over. Die weet het aanslaan van de ketel toch flink te vertragen.

Zondag, maandag en dinsdag: 4-5 m3 per dag. Vandaag: kouder, maar slimmere regeling: nog geen 2 m3.

o ja, nog een weetje: om de Elga in een defrost te triggeren moet -ie langer dan 22 minuten draaien. Ik heb het zo gemaakt dat de Elga zijn defrost altijd af mag maken voordat de ketel start. Bij mij loopt de Elga per beurt een minuut of 40.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Verwijderd

ik heb mijn ketelmaxaanvoer nu ook op 50c verhoogd, dan slaat de elga niet af in duobedrijf, maar moduleert terug, bij het afkoelen van het cvwater, moduleert hij weer omhoog, tot de ketel weer aanslaat, en dat is gelukkig erg weinig ... heel erg weinig.

• Rol-Co

Rol-Co

Dit is het eerste seizoen maar als het hier zo blijft werken als nu gaat die ketel van de muur en komt er een boiler voor warm water, verder gebruik ik hem niet.
Bye bye gasaansluiting :w

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Net de CV installatie bijgevuld. Daar ging denk ik nog geen 200ml bij om van 1.2 bar naar 1.9 bar te gaan.

Ik heb een flowprobleem wanneer de ketel draait. De vloerverwarming is het verste weg van de ELGA en het duurt heel erg lang voordat het aan het einde van de ketel ook warm wordt.

Ik heb intussen 3 van de vier radiatoren nagenoeg volledig dicht gedraaid met het voetventiel. Ik moet alleen nu de ELGA denk ik ook gaan aanpassen. Ik vermoed dat de pompsnelheid van de ELGA nu zo hoog is dat ik dat boven ga horen.

Opvallend was ook dat de ketel niet in duo bedrijf wilde werken. De pomp van de ketel ging wel draaien maar de ketel vond het niet nodig om warmte te gaan toevoegen aan het CV circuit. Solo deed die het wel prima.

Ik moet ook nog gaan uitzoeken wat nu de ideale thermostaatinstellingen zijn van de ELGA en de ketel. Ik vermoed op dit moment de ELGA altijd 0.2 of 0.4 graden hoger dan de ketel.

• hansdegit
En schiet mij maar lek... De Elga krijgt ook nog de kans om de boiler te verwarmen. Hij trekt het dus blijkbaar zo goed dat er periodes zijn waarin geen enkele zone warmte vraagt.

Ketelaanvoer op 60 graden gedraaid. Maakt niet uit, want de regeling bepaalt wanneer de ketel stopt.

edit: vandaag eens per uur een defrost.

[ Voor 7% gewijzigd door hansdegit op 03-12-2014 22:22 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• vanderv
Ook hier flow verschillen, elga pomp op modulerend, als de ketel aan gaat moduleerd de elga pomp volgens mij iets terug ivm de extra druk van ketel. Ook telt mee de string in de zb die met een 3 wegklep en delta t wordt geregeld. De elga pomp heeft het dan iets zwaarder omdat het de extra leiding lengte van de zb erbij krijgt.

Vanavond de ketel pomp op 1 gezet ( is genoeg voor de 6,5 kW ) 3 weg klep via zb en toen de elga pomp maar terug draaien tot het flow lampje uitgaat en dan iets terug. Hierna controleren of de mix flow van de ketel en Elga overeenkomen.

Misschien nog een oplossing voor vloerverwarming en radiatoren, voordat de aanvoer van de Elga haaks op de aanvoer ketel komt,eerst nog een aftakking maken naar de vloerverwarming? Dan voed de Elga bij hybride alleen de vw verdeler ( het warme water van de ketel dus niet ) en de rest van de elga wordt bij gemixed naar de radiatoren.
Thermostaat kraan van de vw verdeler gooit bij hogere temperaturen deze dicht waardoor je ook weer flow verschillen krijgt.

• Rol-Co

Rol-Co

mkleinman schreef op woensdag 03 december 2014 @ 08:24:
[...]

Ik verwarm mijn hele huis ermee. De vloerverwarming krijgt de grootste plons van de ELGA. Hij zit er nog geen meter bij vandaan.
mkleinman schreef op woensdag 03 december 2014 @ 22:11:
Net de CV installatie bijgevuld. Daar ging denk ik nog geen 200ml bij om van 1.2 bar naar 1.9 bar te gaan.

Ik heb een flowprobleem wanneer de ketel draait. De vloerverwarming is het verste weg van de ELGA en het duurt heel erg lang voordat het aan het einde van de ketel ook warm wordt.
Of bedoel je bij die laatste de cv?

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
De Elga hangt in de schuur. De vloerverwarming verdeler zit in de bijkeuken er naast. De ketel hangt helemaal op zolder.

Dus draait de ketel solo dan zit de vloerverwarming het verste weg

Edit. Zie net in mijn voorgaande post dat ik joekel van een tikfout heb gemaakt. Ik bedoel uiteraard de cv en niet de elga mbt welke nu het verste zit vanaf de ketel...

[ Voor 31% gewijzigd door mkleinman op 03-12-2014 22:48 ]

• vanderv
Als de ketel waterzijdig is in geregeld zou dat niet zo moeten zijn. Als het op het einde te lang duurt, dan flow omhoog?

Waarom wil je het zeer warme ketel water in jouw vloer hebben? Max. 25-30 graden is voor vw toch wel genoeg?

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Systeem is ingeregeld alleen met ook radiatoren beneden. Het Systeem is nu compleet anders opgezet en blijkbaar pompt de ketel het water makkelijker door het systeem op de eerste verdieping en komt er nauwelijks water bij de vloerverwarming.

Cv staat op maximaal 55.graden ingesteld dus het valt nog mee met hoge temperaturen. Met min 4.vanavond had de warmtepomp het erg zwaar

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:34

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Rol-Co schreef op woensdag 03 december 2014 @ 21:12:
Heeft er iemand ook jaga strada 30/35 in zijn systeem? Ik zit te denken om er 1 in de gang te plaatsen ipv de gewone radiator maar hij moet best groot worden 60 bij 1m40 en vraag me af of het werkt en of ik niet een dbe versie nodig heb dan.
Ja, Jaga Tempo (60 hoog 100 breed type 21) met DBE warm 's morgens vroeg met 28 graden water (maar dat komt natuurlijk ook door de isolatieschil).
Ja, op 30/35 heb je een flink grote knoest nodig als je niet DBE hebt, maar het werkt wel.
Geluid van een DBE? Ik vind ze 's morgens hoorbaar (niet storend in de keuken en hal), daar in tegen is het geluidsniveau in ons huis in rust zeer laag.
Als eenmaal iedereen wakker is en rondloopt beneden kan ik ze niet meer horen.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Verwijderd

mkleinman schreef:
Net de CV installatie bijgevuld. Daar ging denk ik nog geen 200ml bij om van 1.2 bar naar 1.9 bar te gaan.¨
Das ni goe... Expansievat losnemen (kan looig zijn!) en kijken of je het membraam kunt voelen. Komt er al een partij water uit, kun je een verse overwegen. Het leven van het ding kun je nog proberen te redden door hem op te pompen (autobandventiel). Vat op zolder > 0,5 bar. Vat kelder > 1,0 bar.

Wss is je overstort dan ook aangesproken, en lekt die nu langzaam door...

Door je relatief lagere WP temperaturen merk je daar dus weinig van.

Groet, Cp

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-11 11:14

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Met Chiken power.

0,2 liter en 0,7 bar erbij lijkt op een lek membraam van het expansievat. Wat is de inhoud en voordruk (af fabriek) ervan?? Zit ie boven op zolder of BG?

Off topic: Vandaag 15 kWh afgegefikt, in de beide L/L WP's, Waf klachten over de lage temperaturen in het "achterhuis" Er gaat nog een Daikin L/L WP bijkomen. Nu min 3 C en forse wind. Nog steeds op nul gas.
Woonvertrekken en slaapkamer reden het nog prima, plenty vermogen over op Plugwise (3,5 plus 2,5 kW)
Houtkachel brandt wel vanavond.

Lang niet meer zoiets gezien, min 2,8 C in het politieke circus (PVDA wil geen schaliegas hoor ik net op het journaal) 8)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/JGyIp8l.png

[ Voor 63% gewijzigd door Gasschuif op 04-12-2014 00:38 . Reden: temp plaatje erbij ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 03 december 2014 @ 23:23:
[...]
Das ni goe... Expansievat losnemen (kan looig zijn!) en kijken of je het membraam kunt voelen. Komt er al een partij water uit, kun je een verse overwegen. Het leven van het ding kun je nog proberen te redden door hem op te pompen (autobandventiel). Vat op zolder > 0,5 bar. Vat kelder > 1,0 bar.

Wss is je overstort dan ook aangesproken, en lekt die nu langzaam door...

Door je relatief lagere WP temperaturen merk je daar dus weinig van.
Expansievat hangt op zolder nagenoeg direct onder de ketel. Wat is de gemiddelde levensduur van een expansievat? Deze is nu 8 jaar oud.

Geen idee of het 0.2 of 0.4 liter was uiteraard maar het viel me op dat met de kraan deels open de druk binnen een paar tellen zoveel hoger stond.
Gasschuif schreef op woensdag 03 december 2014 @ 23:52:
Met Chiken power.

0,2 liter en 0,7 bar erbij lijkt op een lek membraam van het expansievat. Wat is de inhoud en voordruk (af fabriek) ervan?? Zit ie boven op zolder of BG?
Het is een standaard expansievat. 18 of 25 liter gok ik? Voordruk? Geen idee 8)7 . Hij hangt dus op zolder nagenoeg onder de CV ketel.

• Rol-Co

Rol-Co

8 jaar oud?
Hele grote kans dat ie stuk is, soms met 2 jaar al kapot, die dingen kosten niks en gaan er bij onderhoud standaard al vaak nieuw op.

Verwijderd

In aanvulling op Rol-Co:
mkleinman schreef:Expansievat hangt op zolder nagenoeg direct onder de ketel. Wat is de gemiddelde levensduur van een expansievat? Deze is nu 8 jaar oud.
Idd tussen de 2 en 25 jaar. Die laatste heb ik 2x nagepompt, toen was ie echt op. Schraderventieltje wil ook wel eens lekken.
mkleinman schreef:Geen idee of het 0.2 of 0.4 liter was uiteraard maar het viel me op dat met de kraan deels open de druk binnen een paar tellen zoveel hoger stond.
"As clear as can be..." Overstort al gecheckt?
mkleinman schreef:Het is een standaard expansievat. 18 of 25 liter gok ik? Voordruk? Geen idee 8)7 . Hij hangt dus op zolder nagenoeg onder de CV ketel.
18 en 24/25 liter zijn beide standaard maten. >:) En die dingen worden voor ramsjprijzen verkocht. Overweeg gelijk een 8 liter vaatje (ook een standaardmaat :) ) in de retour voor de pomp van je WP te zetten, zoek maar eens op "hydraulisch nulpunt"). Voordruk had ik al vermeld (zolder/kelder).

Groet, Cp

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:34

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

@MKleinman

Let je wel even op als je het losschroeft, 25 liter vaatje kan 25 liter bevatten..... (zal het niet zijn als je niet al tig keer hebt bijgevuld).

Maar je krijgt wel ineens een berg gewicht in je handen, dus er iets eronder plaatsen is handig.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• J.o.r.i.s
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-05 13:10
Ik lees alsmaar mee en krijg de indruk dat hier iedereen de begrenzing van 5 graden van de Elga heeft laten verwijderen. In hoeverre is dit slim/zinvol om ook te doen? Ik heb geen zonnepanelen namelijk.
Ga ik dan heel veel meer stroom verbruiken?
En kan alleen Techneco die beveiliging verwijderen?

Verwijderd

Rol-Co schreef op woensdag 03 december 2014 @ 22:03:
Dit is het eerste seizoen maar als het hier zo blijft werken als nu gaat die ketel van de muur en komt er een boiler voor warm water, verder gebruik ik hem niet.
Bye bye gasaansluiting :w
Probleem is dat je op piekvermogen moet dimensioneren, als het -15 is en windkracht 8 wil je niet met 10 graden in huis zitten omdat je warmtepomp het niet trekt.

• hautessa
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-12-2024

hautessa

5620Wp

...nou ja... in that worst case. Snel ff naar gamma voor 1 of 2 elektrische kacheltjes van 2000Watt. Als je die vol aanzet, ben je voor paar tientjes gered van de kou hoor. Hier fik ik mijn pv overschot er ook mee af. Ik weet het, laag WAF en GOT gehalte, maar het werkt zeker.

Op dit moment die 2500 euro vd Elga nog in the pocket gehouden ook, maar volgend seizoen. ... hangt ie hier toch. Hahaha

Verwijderd

Elga voor 2500? Waar? :P

Ik fik nu ook m'n stroomoverschot af met van die kachels. Beetje achterlijk om het voor bijna niks weg te geven.

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2014 12:03 ]

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:51
Hier is de SV aansluiting de deur uit en verwarm ik momenteel met een 6kW het hele huis. Het verbruik is continue 600 Watt (kamer temp 20 graden) ongeveer zo rond het vries punt. Nog zat vermogen over voor de dagen dat het echt koud is. Ook hebben wij nog een 8kW houtkachel in de kamer staan. Die springt wel bij als het echt koud is :)

Ik denk niet dat het zinnig is om een WP in te zetten op het worst case situaties. Je moet alleen zorgen voor iets dat kan bijspringen. In ons geval de houtkachel, voor een ander een paar elektrische kachels.

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-11 12:13

WoudseHoeve

Hobby Boer

TLer schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 12:12:
Hier is de SV aansluiting de deur uit en verwarm ik momenteel met een 6kW het hele huis. Het verbruik is continue 600 Watt (kamer temp 20 graden) ongeveer zo rond het vries punt. Nog zat vermogen over voor de dagen dat het echt koud is. Ook hebben wij nog een 8kW houtkachel in de kamer staan. Die springt wel bij als het echt koud is :)

Ik denk niet dat het zinnig is om een WP in te zetten op het worst case situaties. Je moet alleen zorgen voor iets dat kan bijspringen. In ons geval de houtkachel, voor een ander een paar elektrische kachels.
Voor de piek vraag ( savonds aan warmen als je thuis komt) is het handig als je een buffer hebt. Ik heb een tijd de indirect gestookte Warm water boiler als warmte buffer voor de vloer verwarming gebruikt. Nu kan je deze Warm-water boiler natuurlijk via een CV opwarmen....

Maar dan kan ook met een:
- Elektrisch element (COP=1) of een,
- (kleine) L/W warmte pomp(COP>1),
Gewoon via de CV spiraal.

Helemaal ideaal als je dat combineert met:
- Zonnecollector (COP>100)(heb je wel een warmte wisselaar nodig)
- CV-Houtkachel (COP=700)
of alle vier gecombineerd, wel wat terugslag klepjes nodig....

De radiatoren en vloer verwarming lopen dan (via een meng klep) door je boiler spiraal met een eigen pomp welke wordt geschakeld door de woonkamer thermostaat. (je kan dan dus ook meerdere thermostaten parallel zetten)

Dan heb je warm water en je huis verwarming, zonder gas, met backup, helemaal netjes voor elkaar.

[ Voor 0% gewijzigd door WoudseHoeve op 05-12-2014 12:33 . Reden: vier ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 12:02:
Elga voor 2500? Waar? :P

Ik fik nu ook m'n stroomoverschot af met van die kachels. Beetje achterlijk om het voor bijna niks weg te geven.
inkoop ex voor de installateur is de elga 1800-2000 euro compleet, dus zoek snel een duurzame installatievriend en stek monteur voor de buitenleidingen, ik was uiteindelijk all-in werkend iets van 2300 euro kwijt, maar ik doe het zelfert, met installtievriendjes, en een gemeente die met subsidie strooit, dus uiteindelijk was het ~ 1600 eur

het huis is nu weer heerlijk warm met 23c en regen voor de elga buiten @7kWh vandaag slechts.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2014 16:27 ]

• TLer
WoudseHoeve schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 12:32:
[...]

Voor de piek vraag ( savonds aan warmen als je thuis komt) is het handig als je een buffer hebt.....
Mijn vloerverwarming staat eigenlijk altijd op dezelfde temperatuur. Ik heb wel eens wat geëxperimenteerd met nacht verlaging, maar gewoon constant is het voordeligst en comfortabelst in onze woning. Zeker omdat ik ook veel thuis werk.

• hansdegit
Elgaatje draait hele dag zonder dat de ketel hoeft bij te springen. Wel ieder uur een defrost, zit blijkbaar veel vocht in de lucht.

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 10:33:
[...]

Probleem is dat je op piekvermogen moet dimensioneren, als het -15 is en windkracht 8 wil je niet met 10 graden in huis zitten omdat je warmtepomp het niet trekt.
Dan zou dat alleen komen doordat het huis sneller afkoelt, dus gaat hij langer draaien dan nu met de -3. Vergeet niet dat het bijna het zelfde blijft omdat hij binnen staat, dus in een vrij constante temperatuur.
Met de -3 kon ik het met gemak 21 graden maken in de kamer, dus nog ruim over.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb de cijfers van november 2014. Bespaarde hoeveelheid gas is ongeveer 102m3. Daarvoor heb ik 200kWh elektriciteit moeten affikken in de ELGA.Als je dan gaat rekenen met boven- en onderwaarde van gas dan kom je op respectievelijk een COP van 4.5 ( onderwaarde ) en 5.0 bovenwaarde.

NOT BAD!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Welke temp. hebben jullie de Elga ingesteld? Sprak de jongens van Elga op een beurs - zijn niet blij met klanten die vragen om een instelling < 4 graden.

Mijn houtkachel doet lekker 22 graden bij dit weer - op een kratje eiken per dag. Daardoor heeft de Elga een TVT van 1000 jaar. Maargoed.

Mijn gasverbruik tot nu toe dit jaar is 450 m3. Met kleine die in januari is geboren, én een vrijstaand huis waarbij 7 dagen per week alles lekker warm is.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
SunshineCompany schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 18:58:
Welke temp. hebben jullie de Elga ingesteld? Sprak de jongens van Elga op een beurs - zijn niet blij met klanten die vragen om een instelling < 4 graden.

Mijn houtkachel doet lekker 22 graden bij dit weer - op een kratje eiken per dag. Daardoor heeft de Elga een TVT van 1000 jaar. Maargoed.

Mijn gasverbruik tot nu toe dit jaar is 450 m3. Met kleine die in januari is geboren, én een vrijstaand huis waarbij 7 dagen per week alles lekker warm is.
Ik stook op 20 graden hier overdag en nachtverlaging naar 19.

Gaven ze ook een reden waarom ze niet blij zijn met klanten die een ELGA hebben zonder temperatuurbeveiliging?

• SpikeHome
  • Laatst online: 06:08
@SunshineCompany
Nou dat kratje eiken moet je wel voor niks krijgen.
Ken genoeg mensen met een openhaard die een 60 tot 80 euro betalen voor een m3 hout.

• hansdegit
SunshineCompany schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 18:58:
Bedoel je de stooklijn, SSC? Denk het wel, want dat is zo ongeveer het enige wat je in kunt stellen...

Welnu: die stooklijn maakt voor stand-alone Elga _niets_ uit. De Elga gebruikt de stooklijn alleen om de ketel aan te sturen. Voor zijn eigen aanvoertemp gebruikt de Elga het setpoint van de thermostaat; de exacte formule zal ik je besparen.

• vanderv
Houtkachel kopen, mooi dubbel wandig rvs pijpje omhoog, schoorsteen vegen, houtkappen/zagen/kloven,pffff watn werk, hier een jeugdtrauma wat houtkachels betreft....

Ja,waarom zijn de Elga jongens niet blij?

• vanderv
J.o.r.i.s schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 10:27:
Ik lees alsmaar mee en krijg de indruk dat hier iedereen de begrenzing van 5 graden van de Elga heeft laten verwijderen. In hoeverre is dit slim/zinvol om ook te doen? Ik heb geen zonnepanelen namelijk.
Ga ik dan heel veel meer stroom verbruiken?
En kan alleen Techneco die beveiliging verwijderen?
Ja, alleen een monteur van Techneco kan dit doen. Het probleem is dat hij houd op bij 4 graden en begint pas weer bij 7 graden, dus heb je lekker pech als het bijv. 1 keer onder de 4 zakt en vervolgens 4 weken lang niet boven de 6 graden komt.|:(

Oplossing is dan bijv. bij geen pv, 2 thermostaten ophangen zodat je zelf kunt bepalen wie,wat en wanneer in je eigen situatie en weers omstandigheden.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:09
BarryH schreef op zondag 30 november 2014 @ 13:30:
Vandaag mijn inregeling aangepast:
- elga stuurt nu de cv aan via OT, op basis van radiatoren laag
- elga uit als cv aan gaat (Want dan gaat de aanvoer / retour temp toch gelijk vrij ver omhoog, dus COP ver omlaag en ik heb geen kwh overschot en lijk makkelijk onder de 500m3 te blijven)
- thermostaat: vanaf 0630 20 graden, 19,5 vanaf 2200

dit even een week proberen en dan eens continu 20 graden proberen. vervolgens eens proberen met vloerverwarming hoog als regime, kijken of het dan snel genoeg verwarmt
Dit ga ik weer terugdraaien. De cv ketel wordt veel te snel bijgeschakeld.
Ik ga weer terug naar
- elga constante temperatuur
- cv ketel er een halve graad onder
- begin ochtend de elga net onder de CV ketel temperatuur instellen, zodat als de elga afgesschakelt is doordat de CV het water te heet heeft gemaakt de elga weer uit zn blokkade stand gaat
begin avond wellicht hetzelfde

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• vanderv
Wat opvalt is dat de Elga het wel lang constant warm houd, maar als de binnentemp. omhoog moet, zullen de hulptroepen moeten komen.

@BarryH
Het nadeel is dan weer, dat je constant die thermostaten aan moet passen aan het weer. Hier springt de ketel ook regelmatig even bij. Ik heb toch geen keus, hier heeft de Elga toch te weinig vermogen met het koude weer. Ivm de WAF lekker via 1 thermostaat vol automatisch hybride. Prognose mindergas.nl totaal jaarverbruik ong. 300 m3.

Als je alles van tevoren wist, dan had ik mijn ZB met nog een extra string willen hebben speciaal voor het defrosten van de buitenunit. 3 weg klep erop met delta T en afkoelen maar die boiler.

Waar blijft die zon? oOo

[ Voor 16% gewijzigd door vanderv op 06-12-2014 11:17 ]

• BarryH
vanderv schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 11:08:
Wat opvalt is dat de Elga het wel lang constant warm houd, maar als de binnentemp. omhoog moet, zullen de hulptroepen moeten komen.

@BarryH

Het nadeel is dan weer, dat je constant die thermostaten aan moet passen aan het weer. Hier springt de ketel ook regelmatig even bij. Ik heb toch geen keus, hier heeft de Elga toch te weinig vermogen met het koude weer. Ivm de WAF lekker via 1 thermostaat vol automatisch hybride. Prognose mindergas.nl totaal jaarverbruik ong. 300 m3.

Waar blijft die zon? oOo
Wat bij mij gebeurt bij schakeling op 1 thermostaat is dat de elga na 30 minuten nog ca. 0.2 graad onder de doeltemperatuur zit en dus de CV bijschakelt :(
Ik zou liever hebben: schakel CV bij als deltaT > 0.5 graad. en niets met 30 minuten.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• vanderv
En die 30 min is volgens mij te wijzigen door de Techneco monteur. Misschien dat Eric dat weet?

Elga 4.0 ; met zelf programmeerbare parameters _/-\o_

[ Voor 23% gewijzigd door vanderv op 06-12-2014 11:23 ]

• BarryH
vanderv schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 11:20:
En die 30 min is volgens mij te wijzigen door de Techneco monteur. Misschien dat Eric dat weet?
Dan begrijp ik ook wel dat ze bij Techneco niet blij zijn met ons :)
monteurtje hier , monteurtje daar.. :)

• vanderv
Voor rijdkosten 118 euri en 56 euri uurloon.

• TLer
Is de Elga niet uit te rusten met een buitenvoeler? Mijn wp stuurt de aanvoer temperatuur heel mooi aan de hand van de buiten temperatuur. Zo heb ik vannacht met een aanvoer van 26 graden de kamer netjes op 20 graden gehouden. Toen het onder nul was liep dat op tot 30 graden aanvoer, geheel automatisch via de stooklijn (welke je zelf kan instellen). Wel heb ik de water pomp wat harder laten draaien om de DeltaT wat kleiner te krijgen. Ik zie nu een DeltaT van ongeveer 3,5 graad t.o.v. de aanvoer. Op dit moment staat hij overigens uit en doet de zon zijn werk :)

• hansdegit
Ben dan toch wel blij met mijn eigen regeling. Het was even programmeren, maar nu ben ik toch wel tevreden. Hoewel, ben nog een beetje aan het spelen met de stooklijn.
De folder "regeling en extra's " van de Elga rept over 4 stooklijnen:
Radiatoren Hoog (73 - 5/3* buitentemp)
Radiatoren Laag (50 - buitentemp)
Vloerverwarming Hoog (44 - 2/3 * buiten)
Vloerverwarming Laag (37 - 1/3 * buiten)

Mijn stooklijn is momenteel 40 - 0,7* buiten. Huis is warm, maar de thermostaat in de huiskamer kent bijna geen momenten dat -ie tevreden is: continue vraag.

Het is een leuke balancing-act... geen kunst om het gasverbruik naar 0 te krijgen natuurlijk, maar je huis tegelijkertijd heel lekker warm wordt iets lastiger. Tenminste, als je dat volledig automatisch wilt.

Kortom: ik ben nog even in dubio over mijn stooklijninstelling.

Nu 319 dagen aan het meten, 1868 kWh in de Elga verstookt.

edit: de Elga krijgt de buitentemperatuur van de buitenunit.

[ Voor 3% gewijzigd door hansdegit op 06-12-2014 11:59 ]

Verwijderd

hansdegit schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 11:58:
edit: de Elga krijgt de buitentemperatuur van de buitenunit.
en je kan een extra buitensensor toepassen als de elga in de zon staat op een donkere muur.

@4c uit
techneco moet niet zo zeuren, ik bepaal wanneer de elga uitgaat.
als ik hun instelling wil dan pas ik hem wel toe, door onder de 4c de ketel te gebruiken.
maar vooralsnog moet de elga nog even 2200 uur draaien om alles af te fikken voor nieuwjaar
geen begrenzing geeft opties en vrijheid.
mijn garantie van 1 jaar is alweer verlopen, en die van hans ook, dus tweak maar raak #nogas
juist het wachten op 8c is idioot want dat komt erg vaak voor.
static 4c uit of instelbaar op je huis was logischer, dus nogmaals : niet zeuren techneco.
mijn elga faalt bij -4c hans faalt bij 0c.
belangrijker is dus achteraf begrenzen, of zelf regelen zonder, en dat heet tweaken.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2014 15:20 ]

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-11 05:57
Verwijderd schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 15:19:
[...]
techneco moet niet zo zeuren, ik bepaal wanneer de elga uitgaat.
Helemaal mee eens. Als Techneco het wijzigen van instellingen bij klanten zo vervelend vind dan hadden ze er gewoon voor moeten kiezen de instellingen beter toegankelijk te maken.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Zou ik geweldig vinden dat je vanaf de honeywell thermostaat via een menu de parameters van de ELGA kan veranderen. Dode band zelf in kunnen stellen. Bijvoorbeeld vanaf 2 graden uit en bij 4 weer aan. Of zelfs nog lager.

Snel lijstje:
  • Dode band met afslagpunt in kunnen stellen; ( default 4-7 )
  • Werktijd in kunnen stellen voordat de ketel erbij aan moet ( default 120 minuten )
  • Gedrag van de pomp bij te hoge retourtemperatuur ( default laten draaien )
  • Stooklijn met maximale aanvoertemperatuur
Nog meer?

• hansdegit
Tsja, eigenlijk alles wat ik nu in mijn regeling heb gebouwd. Variabele stooklijn, boiler verwarmen, aan/uit sturing, vermogen instelbaar met 0-10v, maar misschien de belangrijkste:
- de 43 retour begrenzing eraf.

Ik denk dat het nooit zal komen, het product moet simpel blijven. Daar is niets mis mee, je kunt met een Elga nog genoeg tweaken en als je het apparaat goed kent, is het ook makkelijk om 'm te foppen.

en koppeling met rs-485 of TTL.

[ Voor 3% gewijzigd door hansdegit op 06-12-2014 17:55 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Verwarming elementen in de buitenunit om snel te defrosten bij vorst.

Mailt iemand wel eens met techneco over zulke dingen? Zijn er wel eens update's? Of is het kopen en nooit meer zien?
Ik neem aan dat je nog wat service mag verwachten voor dat geld!

• hansdegit
Defrost gaat best rap hoor en volgens mij met COP > 1.

edit: twijfel.... Gasschuif, help!

[ Voor 26% gewijzigd door hansdegit op 06-12-2014 18:10 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Ook nog als het onder 0 is? Je zou denken dat het dan moeizaam gaat.

• hansdegit
Ter verdediging van de stelling:
- bij een defrost wordt er warmte uit het huis gebruikt. Die warmte was eerder opgewekt met COP > 1.

Of zoiets. Even zonder dollen: ik weet het gewoon niet.

Verwijderd

volgens mij niet, hij defrost lokaal, en dat doet de wp zelf, en erg snel inderdaad.

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-11 11:14

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

hansdegit schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 18:08:
Defrost gaat best rap hoor en volgens mij met COP > 1.

edit: twijfel.... Gasschuif, help!
Bij mijn beide Mitsubishi L/L WP,s gebeurt dit met en 130 W heater welke aan de onderzijde aan de buitenlucht freon/lucht wisselaar is gemonteerd. Doordat de pijpjes van koper zijn trekt de warmte snel door het hele blok naar boven en smelt het ijs af naar de bodemplaat, waar de waterafvoer zit met daaronder weer een emmer, die ik om de paar dagen leeg.
Zie E schema

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/XClOC1a.png?1

RT 61 is defrost thermistor, H is defrost heater 26 H is heater protector, opend bij 45 C

De exacte werking van de software ken ik natuurlijk niet, maar de defrost sensor meet ijs, er zal een wachtijd zijn, en dan stopt de compressor, start de heater enkele minuten. Je ziet het ijs afsmelten en op het eind start de fan volgas, een flinke damppluim de tuin in, en al het ijs is eraf.

Daarna start de compressor weer, en herhaald het proces zich.

Omkeren van verdamper condensor zou ook kunnen, maar bij L/L is dat zeer onwenselijk, omdat er dan zeer koude lucht naar binnen wordt geblazen.

[ Voor 25% gewijzigd door Gasschuif op 06-12-2014 20:46 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• J.o.r.i.s
vanderv schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 22:40:
[...]

Ja, alleen een monteur van Techneco kan dit doen. Het probleem is dat hij houd op bij 4 graden en begint pas weer bij 7 graden, dus heb je lekker pech als het bijv. 1 keer onder de 4 zakt en vervolgens 4 weken lang niet boven de 6 graden komt.|:(

Oplossing is dan bijv. bij geen pv, 2 thermostaten ophangen zodat je zelf kunt bepalen wie,wat en wanneer in je eigen situatie en weers omstandigheden.
Dat onder de 4 graden en pas na 4 weken boven de 6 graden is alleen een probleem als je niet zelf de buitentemperatuur in de gaten houd. Op het moment dat de temperatuur boven de 5 graden komt, vraag thermostaat laag. Elga of ketel uit, gauw vraag weer constant. Zo doe ik dat nu, en dan springt gewoon de Elga aan. Het is mij meer te doen om mijn huis meer/langer op temperatuur te houden met de Elga.
Maar een belletje richting Techneco zou dus voldoende moeten zijn?

Verwijderd

maar als het smorgens 3 graden is, dan brand de gasketel....en dat saldeert zo rot dat gas.
de touch termostaat is slim genoeg om in te leren, en vaak zie ik de elga al om 04:00u starten om 19,5 smorgens om 07:00u te halen, en dat word ook gehaald, en het is echt heel vaak <4c smorgens, de carrier buitenunit heeft daar geen problemen mee voor mijn huis
een belletje is genoeg maar ze moeten er wel voor langskomen om de software aan te passen.
waarschijnlijk is dat wel de moeite waard met de huidige gasprijs en pv op het dak.
en het is techneco he, niet een kolen-gas-energieboer, dus het is goed besteed.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2014 20:34 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Gasschuif schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 20:12:
[...]

Bij mijn beide Mitsubishi L/L WP,s gebeurt dit met en 130 W heater welke aan de onderzijde aan de buitenlucht freon/lucht wisselaar is gemonteerd. Doordat de pijpjes van koper zijn trekt de warmte snel door het hele blok naar boven en smelt het ijs af naar de bodemplaat, waar de waterafvoer zit met daaronder weer een emmer, die ik om de paar dagen leeg.
Zie E schema

[afbeelding]

RT 61 is defrost thermistor, H is defrost heater 26 H is heater protector, opend bij 45 C

De exacte werking van de software ken ik natuurlijk niet, maar de defrost sensor meet ijs, er zal een wachtijd zijn, en dan stopt de compressor, start de heater enkele minuten. Je ziet het ijs afsmelten en op het eind start de fan volgas, een flinke damppluim de tuin in, en al het ijs is eraf.

Daarna start de compressor weer, en herhaald het proces zich.
Kan je dan ook de blok temperatuur bepalen of tijd van defrosten? Of is dat een vaste setting en moet goed zijn?
In de koeltechniek kan je vaak een tijd instellen van bijv max 1 uur of 20 graden blok temperatuur, wat eerste komt, dan 2-3 minuten drogen (ventilator aan) .
Die gaan overigens ook veel met elektrische elementen die in het koelblok zitten, dat werkt gewoon beter. Maar omdat de elga tot max 4 graden werkt (officieel) zou je verwachten dat hij ze niet heeft maar wel nodig heeft als je die blokkering er af haalt. Als hij half dicht zit holt de COP helemaal achteruit bij 0 tot -10? temperaturen.
Handig is dan misschien ook om hem uit de wind en niet te ver van je huis af te monteren, dan krijgt hij nog wat warme lucht.

Verwijderd

de elga/carrier heeft dat allemaal niet hoor, die defrost met de warmtepomp zelf.
dat is ook duidelijk te horen dat de keerklep gaat en dan de pomp als een dolle voor 30sec.
hij word dan een graadje of 38

• Rol-Co

Rol-Co

Met andere woorden, hij gaat vol gas koelen? dan word de buitenunit warm namelijk.

Verwijderd

http://www.totaline.com.t...Power%20Platinum&Gold.pdf

pagina 39 beschrijft het a-b-c proces van de xpower platinum (gebruikt in de elga)
het is reteefficient, kost weinig stroom, de fan blijft uit.
water wel goed afvoeren onder 0 anders gaat je defrost water een ijsberg maken.

• J.o.r.i.s
Verwijderd schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 20:32:
maar als het smorgens 3 graden is, dan brand de gasketel....en dat saldeert zo rot dat gas.
de touch termostaat is slim genoeg om in te leren, en vaak zie ik de elga al om 04:00u starten om 19,5 smorgens om 07:00u te halen, en dat word ook gehaald, en het is echt heel vaak <4c smorgens, de carrier buitenunit heeft daar geen problemen mee voor mijn huis
een belletje is genoeg maar ze moeten er wel voor langskomen om de software aan te passen.
waarschijnlijk is dat wel de moeite waard met de huidige gasprijs en pv op het dak.
en het is techneco he, niet een kolen-gas-energieboer, dus het is goed besteed.
Ja salderen is bij mij niet van toepassing. Had al eerder gevraagd of het slim/zinvol is om die begrenzing er af te halen zonder zonnepanelen op het dak. Maar die vraag staat dus nog.

Verwijderd

ik heb mijn huis verwarmd in 2013-14 voor 2000kWh met de elga, na de heffingskorting is dat 250 euro of zo, ik heb dat eerder met gas gedaan, het bedrag zal ik maar niet noemen....
met zonnepamelen heb je het dan over 10 paneeltjes van 200Wp.
tot 0c is het ook zinvol zonder zonnepanelen, als je al eerder onder de 1000m3 stookte.

als je een wp hebt voor een jaar, kun je eens andersom gaan rekenen, de ketel moet zich nu eens gaan bewijzen tov je elga, mkleinman komt daar nu ook achter, wat een hopeloos rendement hr107 nu echt is.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2014 20:58 ]

• J.o.r.i.s
Afgelopen jaar (van oktober tot oktober) 438 m3 gas voor verwarming en 499m3 voor warm water.

Heb de Elga al een paar jaar (met subsidie nog) maar de eerste drie jaar enorm veel problemen gehad met de unit (printplaten om de haverklap stuk, lekkage van de warmtewisselaar, lekkage koudemiddel, enz., enz.). Alles overigens keurig opgelost door Techneco. Afgelopen jaar voor het eerst pas goed kunnen draaien.

[ Voor 63% gewijzigd door J.o.r.i.s op 06-12-2014 21:06 ]

Verwijderd

Gasschuif schreef:
Omkeren van verdamper condensor zou ook kunnen, maar bij L/L is dat zeer onwenselijk, omdat er dan zeer koude lucht naar binnen wordt geblazen.
Dat kan echt wel en uitstekend middels een thermobank, maar hier is dat tussen ´rijp en groen´ niet meer terug te vinden.

Voor alle reeds verkregen inzichten en aanvullende echte koeltechnische kennis kun je hier in een zuivere draad de ontwikkeling van Stef´s ´low budget´ eigenbouw WP II volgen.

Groet, Cp

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 16:26:
[...]

inkoop ex voor de installateur is de elga 1800-2000 euro compleet, dus zoek snel een duurzame installatievriend en stek monteur voor de buitenleidingen, ik was uiteindelijk all-in werkend iets van 2300 euro kwijt, maar ik doe het zelfert, met installtievriendjes, en een gemeente die met subsidie strooit, dus uiteindelijk was het ~ 1600 eur

het huis is nu weer heerlijk warm met 23c en regen voor de elga buiten @7kWh vandaag slechts.
Ik kom ze in de praktijk niet onder de 3k geïnstalleerd tegen als ik zoek. Ben heel benieuwd waar ik het voor deze prijzen kan fixen, voor dat geld wil ik er best mee gaan spelen :)

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 21:04:
[...]
Dat kan echt wel en uitstekend middels een thermobank, maar hier is dat tussen ´rijp en groen´ niet meer terug te vinden.

Voor alle reeds verkregen inzichten en aanvullende echte koeltechnische kennis kun je hier in een zuivere draad de ontwikkeling van Stef´s ´low budget´ eigenbouw WP II volgen.

Groet, Cp
Niet alleen daar, die zijn hier ook...... Oh wacht, het is dezelfde ;)

Diy lucht/water warmtepomp

• SpikeHome
Ik denk dat het defrosten zo werkt dat hij nog steeds warmte ontdekt en de compressor de warm niet meer afgeeft aan de c.v. enzijn interne temperatuur daardoor oploopt.
Dus de buiten unit gaat dan ook warm worden, als die een bepaalde temperatuur haalt even extra hard blazen voor de afzetting en klaar.
Vervolgens word de warmte weer afgegeven aan de c.v.

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-11 14:26
Verwijderd schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 21:09:
[...]

Ik kom ze in de praktijk niet onder de 3k geïnstalleerd tegen als ik zoek. Ben heel benieuwd waar ik het voor deze prijzen kan fixen, voor dat geld wil ik er best mee gaan spelen :)
+1
Het elektrische kacheltje dat ik nu gebruik om af te fikken is leuk, maar een Elga oid is natuurlijk het echte werk (COP, meerdere ruimtes verwarmen, enz).

• Rol-Co

Rol-Co

Niek_ schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 23:39:
[...]

+1
Het elektrische kacheltje dat ik nu gebruik om af te fikken is leuk, maar een Elga oid is natuurlijk het echte werk (COP, meerdere ruimtes verwarmen, enz).
Ja inderdaad, maar zonder vloerverwarming of andere LTV hoef je er niet aan te beginnen. Ook met een beetje huis is de elga te klein, beter rond kijken naar een wat grotere, zeker als je huis semi isolate heeft.

Voor elga geld koop je in DE een van 13Kw of groter je zal hem alleen zelf moeten halen / installeren.

http://www.ebay.de/itm/Lu...in_77&hash=item4870463f2c

http://www.ebay.de/itm/Mi...izung&hash=item2a46fc7c92

[ Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 07-12-2014 06:54 ]

• SpikeHome
De kleine is misschien wel wat voor mij.
Als ik zoiets er naast zet kan gas er helemaal uit.
€1500,- +installatie materiaal haal je er dan snel uit.
Ik heb nu een gas verbruik van een 150 a 200m3 per jaar incl. Koken.
Voor het koken moet dan elektrisch en heeft een cop van 1 dat is weer minder.

Editie:
Er zijn ook nog kleinere en goedkopere zie ik.
Nog voor onder de €1000,-

[ Voor 12% gewijzigd door SpikeHome op 07-12-2014 11:14 ]

• Rol-Co

Rol-Co

SpikeHome schreef op zondag 07 december 2014 @ 10:43:
De kleine is misschien wel wat voor mij.
Als ik zoiets er naast zet kan gas er helemaal uit.
€1500,- +installatie materiaal haal je er dan snel uit.
Ik heb nu een gas verbruik van een 150 a 200m3 per jaar incl. Koken.
Voor het koken moet dan elektrisch en heeft een cop van 1 dat is weer minder.

Editie:
Er zijn ook nog kleinere en goedkopere zie ik.
Nog voor onder de €1000,-
Ja maar de goedkopere zijn monoblock, dus moet je met je water naar buiten, nie handig nie als het vriest.
Of je moet hem binnen kunnen zetten zoals hier.

Dan zou ik het bij een split unit houden en daar de kleinste is 4.0Kw , wat aan de kleine kant is.
http://www.ebay.de/itm/Mi...izung&hash=item2a48026ea1

Hier heb je ze allemaal
http://stores.ebay.de/airdraft?_trksid=p2047675.l2563

En dit zijn de inverter versie's
http://www.ebay.de/sch/m....er&_nkw=inverter&_sacat=0

[ Voor 11% gewijzigd door Rol-Co op 07-12-2014 12:20 ]

Verwijderd

de elga heeft een geadverteerde capaciteit van rond de 5kW.
In de handleiding, die ik postte staat dat vanaf 6 graden, er meer linear beschikbaar is, en dat kan ik bevestigen pompsnelheid van 3 of hoger is dan wel aan te raden.

• Rol-Co

Rol-Co

5 kw vind ik wel aan de kleine kant, voor een extreem geïsoleerd huis geen probleem maar voor een normaal geïsoleerd huis of een hoekhuis/2 onder 1 kap/ vrijstaand wel te krap.
Ik zou eerder iets in de trend van 7-9Kw kijken, dat heb ik ook minimaal nodig met een cv aan vermogen voor het hele huis.
Maar op de lage temperatuur kan je alle standaard radiators vervangen voor LTV dus je bent er niet met gewoon een wp ophangen.

Het is gewoon ja of nee wp en bij ja alles omgooien in huis, maar als het draait en geen gasverbruik tovert wel weer a smile on your'e face :)

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

In mijn woning merk ik dat het verhogen van de ruimtetemperatuur _in een acceptabele tijd_ veel vermogen kost. Als je 24/7 stookt is de vermogensbehoefte heel anders dan als je 6 uur stookt op een werkdag.

Paar dagen weg geweest van huis: van 15°C naar 19°C duurt 5:30 uur met 1,7 kW (COP=1) :X (en na die 5:30 uur ging de gasgestookte CV ketel even aan)

[ Voor 32% gewijzigd door Dre op 07-12-2014 18:54 ]

• hansdegit
Rol-Co schreef op zondag 07 december 2014 @ 17:07:
5 kw vind ik wel aan de kleine kant, voor een extreem geïsoleerd huis geen probleem maar voor een normaal geïsoleerd huis of een hoekhuis/2 onder 1 kap/ vrijstaand wel te krap.
Ik zou eerder iets in de trend van 7-9Kw kijken, dat heb ik ook minimaal nodig met een cv aan vermogen voor het hele huis.
Maar op de lage temperatuur kan je alle standaard radiators vervangen voor LTV dus je bent er niet met gewoon een wp ophangen.

Het is gewoon ja of nee wp en bij ja alles omgooien in huis, maar als het draait en geen gasverbruik tovert wel weer a smile on your'e face :)
I beg to differ....

Ja, 5 kW is aan de kleine kant. Maar toch doet dat Elgaatje het maar mooi hier in een hoekhuis van 490 m3. Ik heb de radiatoren niet hoeven vervangen (had al standaard type 21 en 22 hangen, gewoon met diy DBE's uitgebreid)

Dus niet té krap. Tenminste, als je net zoals wij niet per se gasloos door het leven hoeft.

@eric: die handleiding kende ik nog niet. Thanks!

@defrost: in een defrost zie je hier de retourtemperatuur teruglopen tot een paar graden ónder de aanvoertemperatuur. Er wordt dus wel degelijk warmte aan het systeem onttrokken tbv de defrost.

edit:
'k moet wél bekennen dat ik met de kennis van nu een zwaarder exemplaar zou uitkiezen. Zo'n chineesje ofzo klinkt toch ook wel aantrekkelijk. Of een LG, of een DIY. Op marktplaats zie je soms lekker dikke 10kW exemplaren langskomen.

maar hé, niet getreurd. Met een gasverbruik van 150-200m3 haal ik het apparaat er in een jaar of 8 uit. Bij gelijkblijvende gasprijzen. Dus in de praktijk zal ik 'em wel eerder terugverdienen.

[ Voor 14% gewijzigd door hansdegit op 07-12-2014 17:43 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Ligt aan je gasverbruik voordat de wp er was.

Ik bespaar er hooguit 250m3 aan gas mee, en daar moet de overschot stroom nog af.
Dus zelfs de kosten van de DIY (+\- 500) duurt best al even voordat ik dat terug heb.

Verwijderd

ik heb juist een hoekhuis met giga noordmuur, en het gaat goed.

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 07 december 2014 @ 21:37:
ik heb juist een hoekhuis met giga noordmuur, en het gaat goed.
Ja i.c.m gas, stel je gooit de gasleiding het huis uit, en het word -10?? Dan nog?

• vanderv
En nu doet mijn groene led het niet meer, buitenunit/ compressor draait wel, :?

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Rol-Co schreef op zondag 07 december 2014 @ 17:07:
Wat is extreem goed geïsoleerd? Als ik mijn huis pak dan durf ik die niet extreem goed geïsoleerd te noemen. Toch valt het warmteverlies ontzettend mee, zelfs bij -5 graden :)

5kW is sneller genoeg denk ik dan iedereen denkt.
vanderv schreef op maandag 08 december 2014 @ 03:24:
Stekker er al uit gehad? Wat voor temperatuur staat er op je thermostaat ( buitentemperatuur)?. En kan je meten hoeveel vermogen je ELGA nu verbruikt?

[ Voor 18% gewijzigd door mkleinman op 08-12-2014 08:46 ]

Verwijderd

mkleinman schreef:Wat is extreem goed geïsoleerd?
Voor al het werk wat nu afgewerkt wordt moet je aan een Rc-waarde van 5 denken.

Ga je nu wat ondernemen, en wil je in 2020 ook nog actueel zijn, ga dan uit van Rc = 10.

Groet, Cp

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 08 december 2014 @ 12:47:
[...]

Ga je nu wat ondernemen, en wil je in 2020 ook nog actueel zijn, ga dan uit van Rc = 10.

Groet, Cp
Een Rc van 5 rondom mijn schil ga ik nagenoeg nergens halen. Ik heb 13 / 23cm EPS onder de vloer zitten. Alleen de delen waar 23cm zit haal ik ruimschoots de 5.

Ondanks dat valt mijn warmteverlies mee. Als het 3 graden is buiten dan is mijn warmteverlies over mijn schil ongeveer 2.1kW. Bij -5 is dit 2.9kW. En aangezien W = J/s.

Deze berekening: ( 2100 J/s ) * 3600 * 24 ) / 1000 / 1000 = 183.3MJ. 183.3 / 35,17 = 5,2m3 gasverbruik wanneer geen nachtverlaging zou worden toegepast. En dat komt weer aardig in de buurt bij de verbruiken die ik zie.

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:32
Ik doe nu nog ongeveer 0.3 m3/graaddag. Bij -5 heb je 20 graaddagen dus 6 m3 gas per dag, wat ongeveer 48 kWh is en dus is het warmteverlies dan ruwweg 2 kW. Bouwjaar 1998 en bovendien semi-bungalow, dus veel buitengevels, er zijn zeker mensen die dit beter kunnen. Ik weet niet wat de ELGA nog levert bij -5C, de 5.1 kW zal denk ik bij L7/W35 zijn (COP 4.6). Ik gok zo een COP van rond de 3.0 voor L-5/W35 gezien het benodigde temperatuurverschil. Het pompvermogen zal gelijk blijven dus dan zou je wellicht nog 3.3 kW leveren. Als het kouder wordt, dan wordt het wellicht problematisch met de buitenunit, het vermogen daalt verder, terwijl de warmtebehoefte stijgt en dus de watertemperatuur omhoog moet, waardoor het rendement nog verder daalt etc.. Dan krijg je wat hansdegit terecht meldt, als je volledig van het gas af wilt, dan explodeert je eis, omdat je dan toch wel graag bij -10C als je van de wintersport terug komt en het 15C binnen je huis is met een uurtje op wilt warmen. Je krijgt dan een enorme installatie (qua kosten en volume), die je eigenlijk nooit gebruikt. Of je lost het op met een straalkachel of nog beter, een houtkacheltje!

• vanderv
Je zal maar 1 van de 545 woningen in Apeldoorn zijn met een warmtepomp, dan heb je de hele buurt op bezoek..... _O- :+

• vanderv
vanderv schreef op maandag 08 december 2014 @ 03:24:
Alles even een half uur volledig spanningloos gehad, en.....hij brandt weer. :*)

Ik was gister even met de stooklijn aan het experimenteren geweest, waarschijnlijk iets te haastig geweest met de spanning eraf en er weer op.

Komende week herfst = weer super Elga weer....

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-11 05:57
Verwijderd schreef op maandag 08 december 2014 @ 12:47:
[...]

Groet, Cp
Je weet dat zelfs de eisen voor 2015 maar 6.0/4.5/3.5 zijn voor dak/gevel/vloer? Rc waardes van 5 nu zijn echt geen regel, en zelfs in 2015 en daarna komen bouwers ermee weg veel minder te doen dan wat mogelijk is. En naast kwantiteit is kwaliteit zeker zo belangrijk: al is de isolatie meters dik, zodra je het ondeskundig aanbrengt dan blijft er uiteindelijk toch een lekke schil over.

Het is schrijnend te zien dat de huidige nieuwbouwwoningen vaak een gasverbruik hebben dat 2x ons verbruik is (woning uit 1989). Dus alle "voortgang" op het gebied van regelgeving en isolatie-eisen ten spijt: het zet bij de NL bouwer blijkbaar niet de knop om. Tot we een bouwer volledig aansprakelijk maken voor alle schade die voortvloeit uit zijn acties, desnoods voor de levensduur van de woning, zal dat waarschijnlijk ook niet gaan gebeuren.

• vanderv
@bezuiniger

+1

Ook hier nieuwbouw in 2008 opgeleverd, elke vrijdag tijdens het bouwen patat gebracht. Als ik dat niet had gedaan had ik nu zelf 30 bussen pur leeg kunnen blazen ipv de 10 bussen nu. :F

Hier nu via de WTW mechanisch de woning op overdruk, tocht het niet zo.....

Sinds een half jaar nieuwe buren met nieuwbouw ( opgeleverd 2014 ). Vuuraansteker voor de stopcontacten (wcd) vlam waait uit......

[ Voor 34% gewijzigd door vanderv op 08-12-2014 19:47 ]

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 07 december 2014 @ 21:45:
[...]
Ja i.c.m gas, stel je gooit de gasleiding het huis uit, en het word -10?? Dan nog?
ik hoor dat wel vaker, maar kun je eerst aangeven wanneer dat gaat gebeuren ?
ik kocht de wp nadat ik een jaartje elektrische bijfik had gedaan, dat werkte al heel goed, en die dingen heb ik nog steeds, zo leerde ik hoeveel Kw ik kon verwachten.
ik betaal al een hoge geschatte captar code, dus power trekken mag ik betaalde er al voor.
keurig geregeld al dus.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Leuke grafiek.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2014/12/scatterplot.jpg

In 2014 zijn twee trendlijnen te zien. Eentje voor de periode er na de ELGA. De andere er na.

Pagina: 1 ... 43 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.