Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 105 Laatste
Acties:
  • 601.848 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-10 16:31
AUijtdehaag schreef op maandag 30 juni 2014 @ 17:40:
Ik wil de (aankomende) buitenunit op zolder gaan installeren onder een schuindak en met luchtkanalen gaan werken.

Nu heb ik al enige dagen de temperatuur gemeten tussen dakpannen en dakbeschot op de zuidkant
De temperatuur ligt op het moment tussen de 10 C en 55 C bij stilstaande lucht.
Als de lucht verplaatst wordt zal dit wel lager worden. Op deze dak helft liggen ook mijn zonnepanelen.

Lijkt me best aantrekkelijk ivm hogere cop. Dakpannen houden ook langer warmte vast.
Ik zal er eens lucht afzuigen, kijken wat dan de temperatuur doet.
In de winter misschien ook wel gunstig door warmteverlies van de buren door het schuindak. :+
Het is een rijtjeshuis.
Heeft iemand goede suggesties/opmerkingen om het niet zo te doen? Misschien meer kans op vochtproblemen tussen de dakpannen en dakbeschot?
Warmtepomp aanzuiglucht mag in ieder geval niet hoger worden dan 42 C volgens de gegevens.
Van de week wordt het schijnbaar 27 C buiten, mooie kans om nog eens te meten.

Voor de koelfunctie van de warmtepomp is het natuurlijk wel ongunstig lijkt me, maar het gaat me nu even om het verwarmen.
Je idee is goed, warmere lucht zal het rendement zeker verhogen. Die 42 C die zal je niet snel bereiken, volumestromen zijn er groot. Let op bij het werken met luchtkanalen dat je niet te veel weerstand krijgt.

|| Solar 8kWp oost + 11kWp west + Deye 12K-SG04LP3-EU + 45kWh LiFePo4 Seplos || Panasonic 5kW monoblock || Hyundai Ioniq 38kW || Alfen laadpaal ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

noo schreef op maandag 30 juni 2014 @ 20:49:
[...]

Heb je ook een link naar het hele artikel?
Nope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik kreeg het advies na deze eerste periode (bijna 1 jaar) het verbruik van de warmtepomp eens terug te rekenen naar gas, verder geen advies....dat was dus ook de truuk.
hieruit volgt dat mijn ltv op gas(18c/45c) een maximaal jaarrendement op cv haalt van 68% over 4 jaar.
puur afgemeten op de elga warmtepomp prestaties (elga is index) van de afgelopen periode van 10 maanden.
ik gebruik de atag qsolar cv ketel, een van de door de consumentenbond meest efficiente ketel op de markt, met volgens de consumentenbond een rendement van 107 tot 109%

hoe vreselijk onwaar blijkt dat nu te zijn... ik heb dus een hr68 ketel, die volgens de consumetenbond best getest en meest zuinig is.
ik ben hier heel erg zuur van, zeker omdat ik in 2010 op het laatste moment besloot de warmtepomp toen niet te kopen, ondanks 2000 euro subsidie destijds.
niet bepaald een henk en ingrid leaseketel met aan uit en 50/70 regime... hoe efficient zou het daar dan echt zijn ?

ps : ja, ik heb netjes met de graaddagen gerekend ook, dat maakt niet zoveel uit
1m3=8kWh
ik heb een vrij strakke waterzijdige inregeling en brainq automaat, zeg maar bijna the best there is, qua efficiency op gasgebied.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2014 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:26
@Eric-pvt: helder verhaal. wanneer bereikt dit inzicht de de Consumentenbond in haar functie als 'Opvoeder van het Nederlandsche Volk'?!

Naar mijn idee kan het nog rendementvoller, door die hele CV-stap uit te schakelen.

Wellicht dat @gasschuif en @Beneco hun gegevens kunnen prijsgeven? (hun L/L WP is dan de index)

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s Sigenergy 17kW 36kWh; laadpaal, 2 EV’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:08
@eric-pvt: Ik zou deze even crossposten in het cv-tunings topic. Kijken wat je teweeg brengt...

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dre schreef op maandag 30 juni 2014 @ 20:35:
Hoge marge en veel arbeidsuren voor warmtepompinstallateurs

Alpha2L25-40 pomp zag ik ooit ergens voor € 131 incl. btw
Platenwisselaar € 150 ofzo?
L/L WP, zelfde buitenunit als Elga, kost ~€ 600

Wellicht tijd voor een DIY-WP :)
Diy lucht/water warmtepomp
Je hebt ook van die zwembodwarmtepompen, stel dat je daar een glycoloplossing doorheen laat lopen met binnen een wisselaar? Nadeel van die pompen is dat ze niet bedoeld zijn om efficient te zijn bij lage buitentemperaturen. Wel jammer, ze kosten geen drol nl. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-10 19:51
Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 13:54:
ik kreeg het advies na deze eerste periode (bijna 1 jaar) het verbruik van de warmtepomp eens terug te rekenen naar gas, verder geen advies....dat was dus ook de truuk.
hieruit volgt dat mijn ltv op gas(18c/45c) een maximaal jaarrendement op cv haalt van 68% over 4 jaar.
puur afgemeten op de elga warmtepomp prestaties (elga is index) van de afgelopen periode van 10 maanden.
ik gebruik de atag qsolar cv ketel, een van de door de consumentenbond meest efficiente ketel op de markt, met volgens de consumentenbond een rendement van 107 tot 109%

hoe vreselijk onwaar blijkt dat nu te zijn... ik heb dus een hr68 ketel, die volgens de consumetenbond best getest en meest zuinig is.
ik ben hier heel erg zuur van, zeker omdat ik in 2010 op het laatste moment besloot de warmtepomp toen niet te kopen, ondanks 2000 euro subsidie destijds.
niet bepaald een henk en ingrid leaseketel met aan uit en 50/70 regime... hoe efficient zou het daar dan echt zijn ?

ps : ja, ik heb netjes met de graaddagen gerekend ook, dat maakt niet zoveel uit
1m3=8kWh
ik heb een vrij strakke waterzijdige inregeling en brainq automaat, zeg maar bijna the best there is, qua efficiency op gasgebied.
68% is wel erg laag en ik vraag mij af of je die conclusie zomaar kan trekken op het vergelijken van twee verschillende jaren met alleen verrekening van de graaddagen. Lijkt mij een iets te simplistische benadering. Ik zou eerder iets in de buurt van de 80-90% verwachten. Die 107% is ten opzichte van de onderwaarde. Op bovenwaarde komt het op 96% neer.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb de omgekeerde wijze toegepast.
dus niet `ik heb gas`, wat bespaard een warmtepomp, maar precies andersom.
de ketel moet zich nu dus bewijzen tegen de elga (cop 4,6 460% hr gemeten )
en dat gaat dan ineens helemaal mank, de ketel moet dus zo min mogelijk gebruikt worden.

vandaag gekoeld in de kinderkamers en die sliepen meteen lekker, blijkbaar moet het echt warm zijn voor een flinke koelfunctie, de elga zal hier ook wel slimmer zijn dan ik.
eerder ging het wat sufjes, vandaag met 25+ ging het vrij bruut met 800+Wac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-10 18:42
Dat lijkt me logisch. Als je vanaf 0 begint is een warmtepomp al snel een slimmer alternatief. Zeker als je al zaken zoals PV en een WP hebt wordt de vergelijking simpel: de operationele kosten van een dergelijke opzet zijn immers extreem laag. Dus wint een WP + PV het makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik wil zoiets ook proberen uit te rekenen voor mijn _niet_ CV-ketel warmtebron. Kan je uitleggen hoe je tot deze rendementsverhouding komt ("68%"), en ook bijvoorbeeld hoe je de COP over 10 maanden bepaald hebt. Wellicht ook wel intressant voor andere mensen die al overgestapt zijn naar de warmtepomp, dan kunnen zij het ook berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat kun je niet omdat je alleen gas historie hebt,
ik heb gashistorie (mindergas) en nu 1 jaar elga.
zo is geredeneerd
de cop is bepaald tegen het eerder gemiddelde gasverbruik, dus weer de andere kant op.
helemaal niet moeilijk toch ? het regende hier sheets dus die kan je omdraaien, als je meetdata hebt.
die is uniek per woning vanwege de isolatiegraad.
echter als nu blijkt dat mijn atag ketel de cop verhoger is,
dan mogen we de folders gaan herschrijven, en alle excel sheets ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:02
Dre schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 09:12:
[...]

Ik wil zoiets ook proberen uit te rekenen voor mijn _niet_ CV-ketel warmtebron. Kan je uitleggen hoe je tot deze rendementsverhouding komt ("68%"), en ook bijvoorbeeld hoe je de COP over 10 maanden bepaald hebt. Wellicht ook wel intressant voor andere mensen die al overgestapt zijn naar de warmtepomp, dan kunnen zij het ook berekenen.
Als al het andere gelijk is (isolatie, etmaal gemiddelde binnentemperatuur) en Eric heeft braaf voor de graaddagen gecompenseerd dan zijn er twee mogelijkheden:
- Het rendement van zijn warmtepomp is veel hoger.
- Het rendement van zijn CV installatie is veel lager.

Ik heb het dan over de CV-installatie, niet over de CV-ketel alleen.

Dit is natuurlijk nog steeds een gevalletje n=1, maar er zijn hier meer warmtepomp bezitters met vergelijkbare verhalen. Ik ben bijzonder benieuwd of zij vergelijkbare getallen hebben en zeker ook hoe het met de L/L WP bezitters gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
Ik ben zeer benieuwt naar de getallen wanneer we een echte winter hebben gehad.

Niet zo n nep winter als afgelopen jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Hmm, warmte is warmte, ook in een nepwinter.
Ik ben wel benieuwd waar de ontbrekende 32% warmte uit het gas al die tijd gebleven is...
Meer info over de rekenmethode lijkt me wel noodzakelijk om de uitspraak goed op waarde te schatten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:01

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Mijn historie is nog te kort vanaf 18 maart, mijn cijfers komen nog! :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:17

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Ben nog even voorzichtig met de cijfers L/L, afgelopen winter was een flut wintertje, hier een houtkachel, en in januari de spouw gevuld. Geen goed vergelijkmateriaal dus, maar we gaan het zien komende winter.
Voor koeling is de L/L nauwelijks nog in bedrijf geweest. Op die spaarzame momenten in no time de toko koel.
Wel is er sinds kort 1,5 kWp in de lucht hier, ter compensatie van het extra verbruik van de beide L/L WP's
Zal er in de kroeg wat over posten.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:09
hoi allemaal,
Ik heb de laatste 2 weken dit complete forum doorgenomen omdat ik geinteresseerd ben in een warmtepomp en ik heb veel geleerd. Echter heb ik zoveel info gelezen dat ik nu door de bomen het bos niet meer zie.
Ik zal mijn gegevens van mijn woonsituatie weergegeven en wellicht kunnen jullie mij adviseren.
Ik heb een 2 onder 1 kap woning van 1994 die redelijk / goed is geisoleerd, er wordt 191 m2 opp verwarmd waarvan 133 m2 op 20,5 graden en 58m2 op 18 graden en de garage is 16,5m2 maar is niet verwarmd, hangt wel radiator.
Ik heb nu een nefit proline met buitensensor en moduleren en ik heb 3200 watt aan panelen met een opbrengst van 2900 a 3000 kw.
Verbruik 2013 gas 1536 m3 waarvan 225 m2 voor ww, graaddagen 3056
e verbruik netto dag 765 kw en nacht netto 1387kw, totaal netto e verbruik is 4763 kw
In oktober komt een nieuwe keuken die e verbruik gaat verlagen en ik ben het sluip verbruik aan het uitzoeken. Een offerte voor hr++ is opgevraagd
Vloerverwarming en 2x aluminium radiatoren en koperen convector beneden, overig stalen radiatoren.
temp ketel gemiddels tussen 35 en 45 graden c doelstelling zo laag mogelijke temp creeren, alleen bij -10 heb ik 50 -55 graden gezien.
Ik wil een nefit mulitline installeren, kan hem voor € 2950 aanschaffen ex installeren.

Wat denken jullie, is dit zinvol voor mijn situatie ?

gr,

Cor

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Proton_ schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 20:46:
Hmm, warmte is warmte, ook in een nepwinter.
Ik ben wel benieuwd waar de ontbrekende 32% warmte uit het gas al die tijd gebleven is...
Meer info over de rekenmethode lijkt me wel noodzakelijk om de uitspraak goed op waarde te schatten.
Dat zeg je goed! Het zou inderdaad mooi zijn als eric-pvt de onderliggende cijfers en berekeningsmethodiek deelt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
corsat schreef op zondag 06 juli 2014 @ 11:00:
hoi allemaal,
Ik heb de laatste 2 weken dit complete forum doorgenomen omdat ik geinteresseerd ben in een warmtepomp en ik heb veel geleerd. Echter heb ik zoveel info gelezen dat ik nu door de bomen het bos niet meer zie.
Ik zal mijn gegevens van mijn woonsituatie weergegeven en wellicht kunnen jullie mij adviseren.
Ik heb een 2 onder 1 kap woning van 1994 die redelijk / goed is geisoleerd, er wordt 191 m2 opp verwarmd waarvan 133 m2 op 20,5 graden en 58m2 op 18 graden en de garage is 16,5m2 maar is niet verwarmd, hangt wel radiator.
Ik heb nu een nefit proline met buitensensor en moduleren en ik heb 3200 watt aan panelen met een opbrengst van 2900 a 3000 kw.
Verbruik 2013 gas 1536 m3 waarvan 225 m2 voor ww, graaddagen 3056
e verbruik netto dag 765 kw en nacht netto 1387kw, totaal netto e verbruik is 4763 kw
In oktober komt een nieuwe keuken die e verbruik gaat verlagen en ik ben het sluip verbruik aan het uitzoeken. Een offerte voor hr++ is opgevraagd
Vloerverwarming en 2x aluminium radiatoren en koperen convector beneden, overig stalen radiatoren.
temp ketel gemiddels tussen 35 en 45 graden c doelstelling zo laag mogelijke temp creeren, alleen bij -10 heb ik 50 -55 graden gezien.
Ik wil een nefit mulitline installeren, kan hem voor € 2950 aanschaffen ex installeren.

Wat denken jullie, is dit zinvol voor mijn situatie ?

gr,

Cor
Persoonlijk zou ik alleen een warmtepomp installeren als je PV overschot hebt af te fikken.(dus als je het overschot voor een schamele 6 cent moet weggeven) De warmte uit een warmtepomp is ook niet gratis en je hebt een COP van 3 of hoger nodig om met een wamtepomp de prijs van het verwarmen met aardgas te evenaren. Afgelopen winter was erg warm, dus zat het met die COP wel snor.

(That reminds me :@eric-pvt dat zal wel verklaren waarom jij op vreemde rendementen van je gasketel komt, de graaddagen houden geen rekening met het hoger worden van de COP, of heb jij dat in jouw eigen berekening gedaan?)

Als we een normale winter krijgen wordt het al veel lastiger om een lekkere COP te bereiken, zeker met de temperaturen die jij nodig hebt voor verwarming. Dan ben je met een warmtepomp dus niet per definitie goedkoper uit. Kortom, ik zou mijn 3000 euro anders besteden. Heb je nog isolatiemogelijkheden??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Als we een normale winter krijgen wordt het al veel lastiger om een lekkere COP te bereiken, zeker met de temperaturen die jij nodig hebt voor verwarming. Dan ben je met een warmtepomp dus niet per definitie goedkoper uit. Kortom, ik zou mijn 3000 euro anders besteden. Heb je nog isolatiemogelijkheden??

Ja, het hr++ glas ben ik mee bezig, het dak van zolder maar deze is afgescheiden van de bg en de 1e verdieping dus heeft dit zin ? en misschien de vloer en muren maar dat moet ik onderzoeken of ik wellicht de spouwmuren nog kan isoleren of dat deze uberhaupt geisolleerd zijn. _/-\o_

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pollievn
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-03 16:22
Corsat waarom ga je niet voor een warmtepomp alleen en doe je ketel weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
Pollievn schreef op zondag 06 juli 2014 @ 19:01:
Corsat waarom ga je niet voor een warmtepomp alleen en doe je ketel weg?
Wie een klein beetje dit forum volgt, weet dat je het met een warmtepomp type lucht water ( 3 tot 5 K euro )het in een normale winter niet zult redden.

Het zou natuurlijk erg vervelend zijn wanneer je het in de winter niet warm kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dre schreef op zondag 06 juli 2014 @ 13:44:
[...]

Dat zeg je goed! Het zou inderdaad mooi zijn als eric-pvt de onderliggende cijfers en berekeningsmethodiek deelt :)
1m3=8kWh
ik heb het toch al gezegd ? of is er nu duidelijk een blind spot.
ik weet hoeveel ik nodig had in de wp, reken het naar aardgas (en kijk nog eens naar mkleinmann vebruik als referentie) en daar is het.
tevens zei ik : is de gasketel de cop verhoger ?
de variantie is te groot om te negeren, mijn woning is gelijkwaardig aan mkleinman,
we gaan vrijwel gelijk op, bouwnorm bouwer en bouwjaar gelijk, en historie bekend.
of er iets mis is met mijn cv ? ik weet het niet, mijn verbruik was al erg laag ~500m3
duidelijk is wel dat het niet nutteloos warm was op zolder door de cv ketel
en dat er ook geen warmte de schoorsteen uitgang.
zeker is dat de elga in de kruipruimte een verkapte vloerverwarming werd (waar eerder de zolder warm was)
er zijn veel variabelen
1 variabele is duidelijk, ik had mijn verbruik+wp op 11 april afgedekt op 0
gas bleef 0
en wat gaat mkleinman aftikken ?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2014 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Raolte schreef op zondag 06 juli 2014 @ 19:13:
[...]
Wie een klein beetje dit forum volgt, weet dat je het met een warmtepomp type lucht water ( 3 tot 5 K euro )het in een normale winter niet zult redden.

Het zou natuurlijk erg vervelend zijn wanneer je het in de winter niet warm kunt krijgen.
Ik weet het niet hoor, met een Enviline 8kW kom ik volgens mij een heel eind. En wat is straks een normale winter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:38
om totaal over te gaan op een warmte pomp moet je weten wat je gas verbruik is in mijn situatie.

1000 M3 gas = gelijk aan 8000KWh (warmte)
bij een COP van 3 8000/3=2666.66KWh Electra verbruik.

je wil boven een COP van 3 blijven 1KWh=20cent 1M3 gas = 60 cent
ook dat bij -20 buiten je een COP van < 2 kan hebben.

Dat betekend dat een warmtepomp nog maar 2/3 vermogen overheeft vergeleken met een COP van 3
helemaal erg word het als het een vermogen van 15KW bij een COP van 5.

dan hou je 15K/5*2= 6KW over

hier heb je zo geval dat een mes aan 2 kanten snijdt.

dus met een huis tuin en keuken L/L WP van 2.5KW die ongeveer 600watt verbruikt bij vol vermogen.
daar hou je dus 600*2=1.2KW aan warmte over. meestal zit er nog een verwarmings element bij om nog tot een schappelijke 2.5KW te komen. maar dat is duur.

Dat is dus leuk -4 tot 0 graden en dan overschakelen

Ik ben dus ook aan het kijken wat mogelijk is voor mijn situatie
Maar de meeste warmte pompen hebben en geven niet de specs bij -20

ik heb al specs gezien van sommige top merken een COP van 3.5 bij -10
maar van LG kan ik niks vinden. ja tot 7 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Master_duck schreef op zondag 06 juli 2014 @ 20:30:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
             kW BTU  Watt   COP SCOP
H12AK +7    4   13656   740 5.4 5.1
H09AK +7    3.2 10925   570 5.6 5.3
H12MW +7    4   13656   800 5.0 
H12MW -7    3.4 11608   800 4.3 
H12MW -10   3.2 10925   800 4.0 
H09MW +7    3.2 10925   570 5.6 
H09MW -7    2.7 9218    570 4.7 
H09MW -10   2.5 8535    570 4.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Verwijderd schreef op zondag 06 juli 2014 @ 19:34:
[...]

1m3=8kWh
ik heb het toch al gezegd ? of is er nu duidelijk een blind spot.
ik weet hoeveel ik nodig had in de wp, reken het naar aardgas (en kijk nog eens naar mkleinmann vebruik als referentie) en daar is het.
tevens zei ik : is de gasketel de cop verhoger ?
de variantie is te groot om te negeren, mijn woning is gelijkwaardig aan mkleinman,
we gaan vrijwel gelijk op, bouwnorm bouwer en bouwjaar gelijk, en historie bekend.
of er iets mis is met mijn cv ? ik weet het niet, mijn verbruik was al erg laag ~500m3
duidelijk is wel dat het niet nutteloos warm was op zolder door de cv ketel
en dat er ook geen warmte de schoorsteen uitgang.
zeker is dat de elga in de kruipruimte een verkapte vloerverwarming werd (waar eerder de zolder warm was)
er zijn veel variabelen
1 variabele is duidelijk, ik had mijn verbruik+wp op 11 april afgedekt op 0
gas bleef 0
en wat gaat mkleinman aftikken ?
Eric, ik schreef het hierboven al, maar ik denk dat jouw WP een hogere COP had door deze extreem zachte winter. Dat kan zomaar 20-30% meer zijn dan verwacht. Als je met jouw berekening niet verder bent gegaan dan 8kWh=1m^3 ,dan kom je op rare getallen. Eigenlijk zou je een warmtemeter moeten opnemen om met behulp van een warmtepomp het rendement van een CV ketel te kunnen berekenen. Bij een WP weet je wel wat je er in hebt gestopt, maar niet wat er uit is gekomen,.
Het enige wat je weet is dat je huis lekker warm wordt en dat de WP niet genoeg verstookt om het overschot PV af te fikken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
de nefit proline is 3 jaar jong en om 100% over te stappen naar wp en de onzekerheid in een koude winter wil ik niet nemen. Ik denk wel dat winters zoals afgelopen winter meer regel dan uitzondering worden. Ik ga eerst alle isolatieopties na. Ik blijf dit forum overigens wel volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

mightym schreef op maandag 07 juli 2014 @ 07:20:
[...]
Eigenlijk zou je een warmtemeter moeten opnemen om met behulp van een warmtepomp het rendement van een CV ketel te kunnen berekenen.
eric-pvt heeft een warmtemeter maar vertelt niet of en hoe die gebruikt is.
Met een warmtemeter heb je de warmtepomp niet nodig om een rendementsberekening van de ketel te doen; die kan je dan immers direct meten.
De enige manier om met een warmtepomp iets over je ketel te zeggen is een aanname (of metingen) doen van de COP.

Ik begrijp ook niet hoe eric-pvt kan stellen dat er geen warmte verloren ging door de schoorsteen...

Laten we hopen dat dit interessante resultaat niet op de stapel 'kunnen we niks mee' eindigt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er zit een warmtemeter in de qsolar die output warmwater en output cv meet, echter staat voor de boiler een e-boiler en een dikke zonnecollector.
hierdoor is de warmtemeter niet te gebruiken, behalve voor het gehele woningcijfer.
(die ik overigens belangrijker vind)
1m3=8kWh rekent wel goed, het gascijfer was over 4 jaar duidelijk, de warmtepomp moet dat matchen met bijv een cop van 4.
tot december gaat het nog redelijk gelijk op (gas naar stroom, en andersom)
daarna gaat het mis, met het gas.. waarom weet ik niet, leuk is het wel.

&nogmaals : de oude installatie hangt er nog gewoon, maar is 0,5 graad lager ingesteld mocht de warmtepomp het niet redden.
verder word met de warmtepomp ook de electrische energie van de print en pomp meegenomen, wat bij een ketel vaak niet word gedaan..

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2014 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Gisteren was het vies klef/warm buiten ( 25 graden met hoge LV ). Binnen was het 24.5 graad met een nog hogere LV.

Ik heb daarom gisteren langdurig de koeloptie van de ELGA aan gehad. De vloer wordt merkbaar kouder maar de temperatuurafname in de woonkamer blijft erg beperkt ondanks de hoeveelheid buizen in de vloer.

Vermoedelijk omdat dat een klein koud laagje lucht bij de vloer ontstaat die moeilijk mengt met de rest van de kamer. Een normale airco is dan een stuk efficienter.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:42
@mkleinman
probeer het eens met een ventilator die over de vloer blaast ;)

kan best zijn wat je zegt dat de kou blijft hangen op de grond.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Je mag ook met de bovenwaarde rekenen met een condenserende ketel. Wordt het nog iets beroerder van.
Als het met deze verhouding gelijk opgaat zit je ook nog lang niet op de HR107 trouwens.
het gascijfer was over 4 jaar duidelijk, de warmtepomp moet dat matchen met bijv een cop van 4.
Dat was inderdaad onderdeel van mijn vraag; hoe heb je de COP gekozen om de kWhs om te rekenen naar kuubs?
tot december gaat het nog redelijk gelijk op (gas naar stroom, en andersom)
daarna gaat het mis, met het gas.. waarom weet ik niet, leuk is het wel.
Het wordt vast leuker als je weet waarom :P
Mogelijk een afhankelijkheid in buitentemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 14:29
eind vorige week mijn jaarrekening binnen.
Heb 176m3 gas verbruikt kosten incl belastingen transport e.d. €310,- dat is bijna 1,7 euro per m3.
Dit was natuurlijk een zachte winter en heb met mijn ecolution vanaf november pas gedraaid.
Zonder c.v. red deze het niet maar een elga ipv ketel wel, echter moet je dan ook het koken mee nemen.
dat is een 30m3 op jaar basis, dus verbruik stoken een 146m3 afgelopen jaar
Ik heb krachtstroom en kan evt compleet van gas af.
Mijn c.v is nu echter gelijk in september gehangen met de ecolution en ga die er niet gelijk uit gooien.
Heb afgelopen jaren genoeg even geïnvesteerd.

Jammer dat greenchoice niet gelijk het teruglever gedeelte op 1 factuur zet.
dit duurt weer 1 a 2 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
310 euro voor 176 m3?

Kan het zijn dat je in de verkeerde staffel voor capaciteitstarief bent ingedeeld?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
tja zie
Afbeeldingslocatie: http://www.famspijkers.nl/tweakers/greenchoice-gas-2014.jpg

[ Voor 87% gewijzigd door SpikeHome op 07-07-2014 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me kijkt er niet van op, net weer profiel <500m3 moeten bevechten....
https://www.essent.nl/con...arieven_netbeheerders.pdf
vraag je captarcode op of je sjv

/cop
het zou wel eens kunnen dat mijn ketel op deellast (20%) erg slecht presteert, en dat dat komt door de goede isolatie, daar waar de elga door de warme winter juist weer optimaal werkte, en ook langere draaiperioden had dan de ketel.(zonder nachtverlaging)
ik heb de cop bepaald via mindergas, 4 jaars gemiddelde, en toen herrekend naar wat de elga verbruikte, deze komt dan van 1-11-2013 tot 21-02-2014 uit op 4,682
mogelijk is de cop dus hoger geweest, en het rendement van de gasketel lager.
dus elga 15% beter, uitgangspositie gas was ook 15% slechter.

vreemd allemaal, de ketel is juist helemaal to the max getweakt sinds 2008 en waterzijdig ideaal afgesteld,
de elga profiteert dan ook.
ik denk dat een aanvoer regime van 35c dus niet zo ideaal is voor een gasketel....
wie denkt wat anders ?

hoe het bij hans/martin gaat uitpakken gaan we nog snel leren, maar dat zijn ook alweer erg afwijkende slimme installaties, niet de standaard.

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2014 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Samsungs DVM systeem haalt volgens de specs bij -10 nog 90% van zijn vermogen.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-10 21:51
Verwijderd schreef op maandag 07 juli 2014 @ 21:18:

vreemd allemaal, de ketel is juist helemaal to the max getweakt sinds 2008 en waterzijdig ideaal afgesteld,
ik denk dat een aanvoer regime van 35c dus niet zo ideaal is voor een gasketel....
wie denkt wat anders ?
Ik denk niet anders, maar ik heb hetzelfde ervaren.

ik heb na het gereed komen van onze nieuwbouwwoning (overal vloerverwarming hoh 10 cm) op 1 januari 2013, bijna een jaar lang een stookregime van 30 / 23 graden gehanteerd.
Het gasverbruik voor onze zeer goed (door mij zelf) geisoleerde en luchtdichte woning, viel mij enorm tegen in verhouding tot wat ik er van verwacht had.

Vanaf 27 januari 2014 heb ik het stookregime aangepast en is het verbruik in Mindergas is met meer dan 50% gezakt.

De gemeten rookgastemperatuur bij 30 / 23 was ca. 24 graden... maar dit meet ik ook ongeveer bij 40 /23.
In mijn beleving kan dat kleine gasvlammetje bij een minimaal ketelvermogen van 3,8 kW niet efficient de warmte uitwisselen in de wisselaar.

Volgend stookseizoen als mijn houtcv met 1500 ltr. buffer draait op 30 / 23 kan ik er meer over zeggen, ik kan dan het houtverbruik in kg's wel omrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
Master_duck schreef op zondag 06 juli 2014 @ 20:30:
om totaal over te gaan op een warmte pomp moet je weten wat je gas verbruik is in mijn situatie.

1000 M3 gas = gelijk aan 8000KWh (warmte)
bij een COP van 3 8000/3=2666.66KWh Electra verbruik.

je wil boven een COP van 3 blijven 1KWh=20cent 1M3 gas = 60 cent
ook dat bij -20 buiten je een COP van < 2 kan hebben.

Dat betekend dat een warmtepomp nog maar 2/3 vermogen overheeft vergeleken met een COP van 3
helemaal erg word het als het een vermogen van 15KW bij een COP van 5.

dan hou je 15K/5*2= 6KW over

hier heb je zo geval dat een mes aan 2 kanten snijdt.

dus met een huis tuin en keuken L/L WP van 2.5KW die ongeveer 600watt verbruikt bij vol vermogen.
daar hou je dus 600*2=1.2KW aan warmte over. meestal zit er nog een verwarmings element bij om nog tot een schappelijke 2.5KW te komen. maar dat is duur.

Dat is dus leuk -4 tot 0 graden en dan overschakelen

Ik ben dus ook aan het kijken wat mogelijk is voor mijn situatie
Maar de meeste warmte pompen hebben en geven niet de specs bij -20

Er zijn wel WP leveranciers die ook specs hebben tot -20 graden, Mitsubishi Ecodan bijvoorbeeld.
Zou verder het vermogen van de WP niet bepalen op basis van je jaar verbruik maar op basis van het verbruik dat je op één zeer koude dag nodig hebt.
Voor de COP op deze zeer koude dagen, kijk eens naar de weerdata van 1986 (zeer koud jaar) dan zie je dat dit maar enkele dagen is waar je een COP<3 hebt, alle overige dagen zijn dus beter.

|| Solar 8kWp oost + 11kWp west + Deye 12K-SG04LP3-EU + 45kWh LiFePo4 Seplos || Panasonic 5kW monoblock || Hyundai Ioniq 38kW || Alfen laadpaal ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Limojo schreef op maandag 07 juli 2014 @ 22:19:
[...]

Ik denk niet anders, maar ik heb hetzelfde ervaren.

ik heb na het gereed komen van onze nieuwbouwwoning (overal vloerverwarming hoh 10 cm) op 1 januari 2013, bijna een jaar lang een stookregime van 30 / 23 graden gehanteerd.
Het gasverbruik voor onze zeer goed (door mij zelf) geisoleerde en luchtdichte woning, viel mij enorm tegen in verhouding tot wat ik er van verwacht had.

Vanaf 27 januari 2014 heb ik het stookregime aangepast en is het verbruik in Mindergas is met meer dan 50% gezakt.

De gemeten rookgastemperatuur bij 30 / 23 was ca. 24 graden... maar dit meet ik ook ongeveer bij 40 /23.
In mijn beleving kan dat kleine gasvlammetje bij een minimaal ketelvermogen van 3,8 kW niet efficient de warmte uitwisselen in de wisselaar.

Volgend stookseizoen als mijn houtcv met 1500 ltr. buffer draait op 30 / 23 kan ik er meer over zeggen, ik kan dan het houtverbruik in kg's wel omrekenen.
Bij een nieuwbouwwoning is er in het eerste jaar nogal wat water 'weg te stoken', waardoor het verbruik in het eerste jaar bijna altijd tegenvalt. Ik zie niet in waarom een stookregime van 30/23 minder zuinig zou zijn dan 40/23. Het zou overigens wel interessant zijn om eens rendementsgegevens afhankelijk van de belasting/temperaturen van een CV ketel te zien.

edit : Ik kan zo snel alleen maar rendementsgegevens vinden afhankelijk van retourtemperatuur:

Afbeeldingslocatie: http://www.radson.com/images/content/heating-guide/3-3-nl.png

[ Voor 6% gewijzigd door mightym op 08-07-2014 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Het rendement van een cv ketel is bij 30/23 ook hoger dan bij 40/23. Er zal immers meer condensatie over de hele wisselaar zijn.
Bij beide temperaturen zal het rendement hoog zijn.

Het is niet echt de beste tijd om te stoken, anders zou ik best een rendementmeting bij mijn eigen ketel willen doen en het resultaat hier delen.
Was alleen niet van plan om met deze temperatuur mijn huis te gaan warm stoken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Onder labomstandigheden inderdaad. Zoals je zegt zijn er maar weinig mensen die met 20 graden omgevingstemperatuur stoken.

We hebben hier twee mensen die zeggen dat het real life niet zo is en daar metingen van hebben :)
Hypothese: lagere aanvoertemperatuur -> lager vermogen -> langere stooksessies -> meer schoorsteenverlies?
Proton_ in "Gas besparen door middel van CV tuning"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ik bedoel dat ik het zou kunnen meten, want ik heb zelf een rookgasmeter. Alleen ga ik nu niet stoken om het te bewijzen.
Heb genoeg metingen uitgevoerd om te weten dat het rendement beter is bij 30/23 bij lag vermogen.
Als het goed koud was zou ik het zeker doen.

Langere stooksessies heeft trouwens niets te maken met het rookgaszijdige rendement, maar met de isolatiewaarde van de te verwarmen ruimte of het afgiftesysteem wat niet geschikt is.

[ Voor 5% gewijzigd door Oxellaar op 08-07-2014 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
[
/cop
het zou wel eens kunnen dat mijn ketel op deellast (20%) erg slecht presteert, en dat dat komt door de goede isolatie, daar waar de elga door de warme winter juist weer optimaal werkte, en ook langere draaiperioden had dan de ketel.(zonder nachtverlaging)

hoe het bij hans/martin gaat uitpakken gaan we nog snel leren, maar dat zijn ook alweer erg afwijkende slimme installaties, niet de standaard.
Precies wat je zegt volgens mij. Ik vermoed dat de ketel ontzettend inefficient is wanneer hij aanzienlijk terugmoduleert. En als dan de beoogde temperatuur ook nog eens laag is ( Taanvoer ) dan zal het mij niets verbazen als het rendement nog verder in elkaar zakt.

Feit is dat ik vanaf 18 maart slechts 220kWh heb verbruikt in de ELGA. Energetisch vele malen minder dan wat ik normaal ( verrekend met graaddagen ) zou verbruiken aan gas.

Ik ben ontzettend benieuwd hoe vanaf september/oktober de zaken ervoor staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@Oxellaar: wat is dan je verklaring voor wat Limojo, eric-pvt en mkleinman merken?
Ze halen minder joules uit een kuub bij lagere modulatie.
Het verlies moet ergens heen en het meest waarschijnlijk is de schoorsteen.

De enige andere mogelijkheden zijn dat er gas onverbrand blijft of dat er significant warmte met het condenswater wegloopt, allebei erg onwaarschijnlijk.
Niet dat ik het begrijp, maar ik word er heel nieuwsgierig van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
Een CV monteur vertelde dat het rendement van een ketel altijd op 100% vermogen het efficiënts is.
als deze gaat terug moduleren gaat ook de efficiëntie naar beneden.

Vergelijk het maar met een dikke auto die op de snelweg zuiniger is dan een boodschappen auto (130KM/h)
En in de stad is deze niet zuinig meer.

30KW ketels voor huizen die goed geïsoleerd zijn zou dus verboden moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Master_duck schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 10:15:
Een CV monteur vertelde dat het rendement van een ketel altijd op 100% vermogen het efficiënts is.
als deze gaat terug moduleren gaat ook de efficiëntie naar beneden.

Vergelijk het maar met een dikke auto die op de snelweg zuiniger is dan een boodschappen auto (130KM/h)

30KW ketels voor huizen die goed geïsoleerd zijn zou dus verboden moeten worden.
Die monteur moet snel een cursus stooktechniek gaan doen, het is precies anders om, rookgassen zijn het koudst bij minimum modulatie. Ook een lagere retour temp. werkt hier in mee (maar we gaan nu wel off topic)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/J0AzklF.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Gasschuif op 08-07-2014 10:51 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Weer even over warmtepompen...

Ik zat te denken om de warmtepomp (grotendeels) overdag te laten draaien om een boiler op te warmen.
Gunstiger in de winter ivm cop lijkt me. En gunstiger ivm zonnepanelen en direct verbruik.
Er komen dan 1 of 2 grote boilers die opgewarmd worden. Welke weet ik nog niet, in ieder geval lange spiralen in de boiler.
De ruimtethermostaat schakelt de vloerverwarmingspomp.
Voor tapwater zat ik aan zoiets te denken om op de boiler aan te sluiten met een aparte warmtewisselaar: link

Zit ik alleen nog mee hoe dan te koelen in de zomer met de vloerverwarming.
De chinese warmtepomp van Albert heeft een 3-weg klep.
Stand tapwater is dan boiler, stand cv circuit is dan koelen met een extra klep(pen) om de boiler te bypassen.

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-07-2014 13:06 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:04

Seafarer

XXX

mkleinman schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 09:50:
[...]

Precies wat je zegt volgens mij. Ik vermoed dat de ketel ontzettend inefficient is wanneer hij aanzienlijk terugmoduleert. En als dan de beoogde temperatuur ook nog eens laag is ( Taanvoer ) dan zal het mij niets verbazen als het rendement nog verder in elkaar zakt.

Feit is dat ik vanaf 18 maart slechts 220kWh heb verbruikt in de ELGA. Energetisch vele malen minder dan wat ik normaal ( verrekend met graaddagen ) zou verbruiken aan gas.

Martin,

Aan je cijfermatige consequentie zal het niet liggen, maar ik begrijp niet helemaal dat je een gasverbruik waarbij een enorm grootte verkeerd ingebouwde radiator in je, vorige woonkamer, vergelijkt met je nieuwe woonkamer waarbij je ook nog eens muren aan de binnenzijde hebt geïsoleerd.

Je bent dus thermisch ontkoppelt van je betonnen wanden, die vastgegoten zitten aan die 10 meter lange palen die je ook moet warmstoken.

Ik begrijp daarom ook niet dat er een vergelijk gemaakt wordt tussen eric-pvt en m.kleinman volgens mij zijn de verschillen nu mega groot geworden? Of niet, zie ik wat over het hoofd?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja dat we altijd gelijk opgaan in woning bouwjaar en maatregelen
we vergelijken in mindergas ook al jaren, en sommige dingen blijken erg onduidelijk, en het effect ervan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:04

Seafarer

XXX

Verwijderd schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 16:15:
ja dat we altijd gelijk opgaan in woning bouwjaar en maatregelen
we vergelijken in mindergas ook al jaren, en sommige dingen blijken erg onduidelijk, en het effect ervan ook.
Ik ben zelf te inconsequent geweest voor mooi cijfer materiaal, teveel aan de cv verandert en net alle ramen vervangen (70% van de totale gevel tussenwoning) om harde conclusies te trekken.

Wat ik wel weet is dat het gasverbruik bij -5 windstil minder is dan +5 en meer dan windkracht 5.
Maar dat was dus nog met enkel glas boven en pre-historisch dubbelglas beneden.

Wind de grootte boosdoener?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:42
* Appie Heijn kijkt er niet van op, net weer profiel <500m3 moeten bevechten....
wie denkt wat anders ?
Ik denk het ook Eric, ik heb met een 40 graden(versus 30) aanvoer een betere prestatie wanneer je in m3 gas per dag gaat kijken. In verhouding stookt de ketel iets minder zuinig dan met 30 graden aanvoer. Ik heb 2 nadelen, nog niet overal vloerverwarming. Isolatie van ramen/deuren kan nog beter.

Dus wat oxellaar zegt: het afgiftesysteem is (nog) niet helemaal geschikt voor dergelijke lage temperaturen. Mijn ketel staat met 30 graden de hele dag aan zo'n beetje, bij 40 graden aanvoer niet meer. Dus JA ketel wordt zuiniger met gas(bij 30 graden) en NEE dat wil niet zeggen dat je ook daadwerkelijk minder verbruikt op een dag.

Wel is het zo dat de Q-Solar op dergelijke lage aanvoertemperaturen wat langer van het gas afblijft en het solar verhaal het werk verricht.
Master_duck schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 10:15:
CV BLAAT

Mijn auto verbruikt zo'n 6,0 bij 130kmu en 3,8 bij 80kmu, stad circa 6,0(ivm startstop) die vergelijking gaat niet helemaal op, je auto gaat in de stad stil staan en afremmen. Dit zou een ketel zeker niet hoeven te doen wanneer het afgiftesysteem goed is ingeregeld. "No Offence" ik snap de vergelijking dus niet helemaal.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wind is een grote boosdoener bij gasstoken heb ik geleerd, voor de elga is wind juist erg fijn.
de elga en wind+qsolar op lage temperaturen is een idioot lekker huwelijk
ze vullen elkaar aan.
mkleinman woont aan open water (=hardere constante wind) lelystad, ik ook noordzee op 3,5km.

wind over nog warm open water is een feest tot kerst, voor de elga

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Als door wind je huis meer afkoelt en je daardoor meer gas gaat verstoken, dan zal de Elga ook meer, of harder moeten werken om je huis te verwarmen. je verlies blijft immers hetzelfde, dat staat los van de warmtebron.
Dat wind beter kan zijn voor toevoer van warmte naar je buitendeel is heel wat anders, je kunt dat niet zo vergelijken met gasverbruik.
Wind kan ook zeker een nadeel zijn voor je buitendeel, het kan voor betere toevoer van warmte, maar ook zeker voor recirculatie zorgen. Windrichting heb je namelijk niet voor het uitkiezen.
Proton_ schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 10:08:

De enige andere mogelijkheden zijn dat er gas onverbrand blijft of dat er significant warmte met het condenswater wegloopt, allebei erg onwaarschijnlijk.
Niet dat ik het begrijp, maar ik word er heel nieuwsgierig van :)
Onverbrand gas kan niet, zeker niet in laaglast. onverbrande gassen veroorzaken CO en dat meet je gelijk met een rendementsmeting. Op laaglast produceert een cv ketel minder ppm CO dan op vollast. Laaglast ligt het CO vaak op 0 tot 20 ppm CO, op vollast ga je makkelijk naar een ruime 100ppm.
En wat betreft condenswater en warmte heb je zeker een punt, de laatste procent kan daar wel in op gaan.
Als hier de ketel lekker laag staat de draaien tijdens opwarmen, dan is de condensafvoer de eerste 1.5 meter lekker warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ

1m3=8kWh
Heb zelf ook sinds maart ook een WP en het rendement aan het vergelijken met mijn histories gasverbruik. Met welke COP reken je, variabel afhankelijk van de gemiddelde buitentemperatuur die dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@eric-pvt
Zoals je ziet is er behoefte aan hoe je tot bepaalde antwoorden komt. Dus niet alleen het antwoord, maar ook de voorliggende formules en cijfers. Dit maakt voor bijvoorbeeld gebruiker Roel1.9GJ makkelijker om de verhouding gas/WP te berekenen.
Wil en kan je je berekeningen met ons delen in bijvoorbeeld een Excel-sheet :)

[ Voor 13% gewijzigd door Dre op 09-07-2014 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

laten we het niet moeilijker maken dan het is,
1m3=8kWh cop 1
500m3 vermijden zou 4000kWh kosten cop=1
dan ga je meten, en zie je de echte kWh`s in de wp afgefikt
dan nog wat graaddagen erbij, en je hebt al een redelijke indruk
dan heb je al snel een cijfer, maar elke woning is anders.
in mijn woning is er een dochter bijgekomen en was de geen nachtverlaging dus erg wenselijk,
ik zat snachts vaak heerlijk warm beneden.
de cop verbergt het stiekume geld geleuter op hollandse koopmanstijl, ik spreek liever over kostbaarheden
van de warme winter kocht ik luiers. lang leve de cop, of die nu zuiver was of niet.

stel je voor dre, je word ineens pappa, ga jij dan door met gas ?
ik probeer je alleen maar out of the box te laten denken.
18 jaar douchen
18 jaar cv aan
ik heb nu 2 dochters, ook daarom was ik erg snel met een douche wtw, sommige dingen hoeven niet berekend tot worden tot 4 cijfers achter de komma, ze zijn namelijk te logisch.
ik heb in 2014 39m3 gebruikt, en de stroom staat negatief, bij een gestegen verbruik,
dat zijn de inzichten die ik wil delen, en niet dat de cop 4,6821453 was.
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/elga1.jpg

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2014 20:41 . Reden: met de cop van 2013 is de tvt <4 jaar ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Volgens jou Plugwise heeft je warmtepomp de afgelopen ~10 maanden zo'n 2400 kWh verbruikt. Als je daarmee 4000 kWh opwekt kom ik uit op een COP van 1,7 (4000/2400). Dan neem ik het gasverbruik niet eens mee. Dat komt niet overeen met jou COP van 4,6.

Ik mis wéér de tot stand koming van je antwoorden. Je hebt het over luiers, maar niet over zaken als graaddagen, gas verbruik, elga verbruik en eventueel andere warmtebronnen.

Kom eens met wat relevante gegevens, dus wanneer tot wanneer, welk weerstation, hoeveel graaddagen, hoeveel gas, hoeveel kWh elektra. En hoe reken je vervolgens verder met die data.

[ Voor 25% gewijzigd door Dre op 09-07-2014 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mkleinman schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 09:50:
[...]

Wij stoken ruwweg 1200-1500m3 per jaar inclusief 500m3 warm water. Volgens mij komt dit redelijk overeen met de cijfers die ik van jou heb gezien. (Iets hoger zelfs) Wij hebben (nog) geen zonneboiler.
Stooktemperatuur 21 graden, ketel op 55 ,tussenwoning 2004. Er is de hele dag iemand aanwezig in huis.
Als ik 1 maart tm 31 mei reken hebben we 100m3 gas voor verwarming gebruikt.
Maart en April zijn enorm zacht geweest ivm de enorme aanwezigheid van onze vriend de zon :)

Met de milde winter komt volgens mij de kracht van de WP naar boven, hoe zachter de temperatuur hoe efficienter het apparaat werkt. Als ik me niet vergis stookt de ketel het gas in lineair verband met de temperatuur.

Met COP waardes van 4.5? voor deze periode zou 4.5 x 220Kwh = 990Kwh geleverde warmte zijn.
Dat zou een 120m3 gas zijn.

Ik volg alle ontwikkelingen met heel veel interesse.

Wat betreft het gebruik van de Elga voor het affikken, ik schrok een beetje toen ik op de website van de leverancier vernam dat ze 1 jaar garantie op het apparaat geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Verwijderd schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 20:22:
de cop verbergt het stiekume geld geleuter op hollandse koopmanstijl
stel je voor dre, je word ineens pappa, ga jij dan door met gas ?
Een 'nee, ik wil mijn bewering niet onderbouwen' had volstaan.
Laat ik je niet meer horen over wegzetten en op de man spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dre schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 21:31:
Volgens jou Plugwise heeft je warmtepomp de afgelopen ~11 maanden zo'n 2400 kWh verbruikt. Als je daarmee 4000 kWh opwekt kom ik uit op een COP van 1,7 (4000/2400). Dan neem ik het gasverbruik niet eens mee. Dat komt niet overeen met jou COP van 4,6.

Ik mis wéér de tot stand koming van je antwoorden. Je hebt het over luiers, maar niet over zaken als graaddagen, gas verbruik, elga verbruik en eventueel andere warmtebronnen.

Kom eens met wat relevante gegevens, dus wanneer tot wanneer, welk weerstation, hoeveel gas, hoeveel kWh elektra. En hoe reken je vervolgens verder met die data.
Volgens mij heeft eric-pvt deze gegevens gaande weg dit topic meerdere keren genoemd.
Met de komst van de Elga meen ik gelezen te hebben dat hij 23 graden gestookt heeft met weinig tot geen nachtverlaging. Ook met deze winter red je dat niet met 500m3 gas.

Wat eerder het geval zal zijn is dat er 2400Kwhx4.6 = 11000Kwh verstookt is.
Dat is ruim 1350m3 door de schoorsteenpijp. Die 1350m3 heeft hem welgeteld €168 (2400×0,07) gekost.

Dat is wat ik in ieder geval gelezen meen te hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Andersom gerekend: 2400kWh verbruik met COP=4,68 kom je op ca. 1400m3 gas. Iets zegt me dat je dat gezien de grafiek niet verbruikt hebt in 2011, '12 of '13.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Het kan natuurlijk allemaal kloppen. In ieder geval zijn er flink wat aannames nodig om de jaren op gas met nachtverlaging te vergelijken met een jaar op de warmtepomp met twee graden kamertemperatuur meer.
Als je dan een opzienbarende conclusie trekt (de HR ketel haalt de 70% niet) is die alleen met die aannames geldig, dus zonder dat die bekend zijn gaat de conclusie wat mij betreft op de 'random beweringen op het internet' stapeltje naast 'kabels slijten harder bij teruglevering' en 'Elvis Leeft'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
Verwijderd schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 22:04:
[...]

Volgens mij heeft eric-pvt deze gegevens gaande weg dit topic meerdere keren genoemd.
Met de komst van de Elga meen ik gelezen te hebben dat hij 23 graden gestookt heeft met weinig tot geen nachtverlaging. Ook met deze winter red je dat niet met 500m3 gas.

Wat eerder het geval zal zijn is dat er 2400Kwhx4.6 = 11000Kwh verstookt is.
Dat is ruim 1350m3 door de schoorsteenpijp. Die 1350m3 heeft hem welgeteld €168 (2400×0,07) gekost.

Dat is wat ik in ieder geval gelezen meen te hebben...
Ik kan nog wel even doorrekenen 2400*0,22= 528 euro,
Afschrijving en onderhoud. 600 euro
Totaal dus. 1128 euro .

Ik betaal minder voor mijn gas verwarming ! En hou dus meer over !

Kinderfietsjes en pampers hebben wij niet meer nodig, maar met 2 studerende kinderen is het wel fijn om meer over te houden.

erik pvt zal wel weer zeggen dat hij niet aan afschrijving doet en tvt niet ineterrsant vind, maar ik wel en hou meer over voor mijn kinderen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

duidelijk een enorme blind spot voor mijn argumenten, wij zijn van dinky ((dual income no kids) naar een gezin gegaan en 24x7 aanwezigheid.

@proton, dre beantwoord mijn vraag niet terwijl ik deze in een context plaats, ik moet wel antwoord geven.. jaja
die context moet je wel intact laten, het is niet op de man maar een inzichtelijke vraag
in het argument zit ook verstopt: je woning verwarmen bij aanwezigheid, of overdag niemand thuis.
maakt nogal een verschil namelijk of een wp of ketel de beste keuze is,.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2014 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
En een CV ketel heeft ook geen afschrijving en onderhoud nodig natuurlijk.
600 euro afschrijving en onderhoud? ik kom meer op iets van 240 euro en voor een cv ketel op 200 euro.
En daar zit nog geen vervangende onderdelen bij of reparaties.

haal je de Gas aansluiting weg, scheelt je nog eens 250 euro per jaar. (155 + meter + vast recht + geen transport kosten). Daar Wilt eric-pvt naar toe volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vergeet de cop even, wat kan ik nu het beste doen van herfst 2014 tot lente 2015 ?
de ketel of de Wp gebruiken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Ik heb waarschijnlijk inderdaad een blind spot voor je argumenten en dat vind ik heel jammer; wat heb je dan geschreven dat dit aan zou moeten tonen?
De onderbouwing voor bovenstaande opmerking die ik gelezen heb:
* Er is met graaddagen gerekend dus het moet kloppen
* Doe niet zo moeilijk, als je me niet snapt denk je fossiel
Als ik een argument gemist heb word ik er graag op gewezen.
Misschien hier ergens verder gaan?
Gas besparen door middel van CV tuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waarom vergeet je mij dan niet gewoon even en vraag je het hans en martin ?
zo is het niet zo constructief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Opvallend hoe je je best doet om de tot standkoming van de cijfers niet prijs te geven. Het komt op mij over alsof je iets te verbergen hebt. Ik zou bijna gaan denken dat je de cijfers niet berekend maar verzonnen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sorry ik besprak het met hans, en dit is vergif voor het topic.
waarom zou hij het wel begrijpen ?

nu stel ik ook een vraag en die word het graf in genegeerd zie je het zelf ook ?
einde topic wat mij betreft.
ga ik nu weer wat met de regeling van de koelfunctie verder spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Verwijderd schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 09:04:
duidelijk een enorme blind spot voor mijn argumenten, wij zijn van dinky ((dual income no kids) naar een gezin gegaan en 24x7 aanwezigheid.
Geen blind spot voor je argumenten, maar wel een voor je berekening. Met jouw isolatie is van bijv. 21 naar 23 graden omhoog gaan echt geen factor 3x in gasverbruik, zelfs niet als je ook nog de 24x7 factor meerekent.

En let wel: ik heb het dan voornamelijk over je COP berekening. De efficiëntie van de ketel zal mij eerlijk gezegd worst wezen: ik ben ervan overtuigt dan de laatste CV ketel hier al wel hangt. Als er weer geïnvesteerd moet worden zal dat zeker niet in een gas gestookte oplossing zijn.

Je ketel of WP vraag is vrij makkelijk: gezien de kosten altijd de WP. Aangezien beiden er al hangen zijn alleen operationele kosten van belang, en die van de WP zijn zelfs bij een COP van 1,2 nog lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:42
Wat Erik zegt m.b.t. verandering van levenswijze, van beide full time naar 40/20 + baby gegaan afgelopen 24 Februari.

1 Januari t/m 24 Februari= nachtverlaging/afwezig 17,5gr en 20-21 bij aanwezigheid.
Precies 24 Februari gaan we naar nachtverlaging/afwezig(=nihil) 20gr en 22,5-23gr bij aanwezigheid(bijna continu)

Resultaat
2013vs2014(via mindergas)
Maart 22% meer gas
April 50% meer gas

2013 was 1300m3 gas wat erg netjes is voor dit type huis(jaren 60 en erg vrijstaand) buren stoken 2400m3 :X exact hetzelfde huis. Vergeet niet dat er naast het veranderde stookgedrag ook een behoorlijke toename aan WW vraag is ivm babybadjes. Nu dik 4 maanden verder en meneer past niet meer in het babybadje dus dan maar in het grote bad, en in dit jaargetijde kost dat buiten het water om NIETS, lang leve de Q-Solar.

Dus ja hier gaat er ook een warmtepomp komen zodra ik het verwarmingssysteem meer richting LTV veranderd heb. Verder heb ik nog wat ruimte op het plat dak en een vrije MPP op mijn SB3600.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
Verwijderd schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 19:11:
sorry ik besprak het met hans, en dit is vergif voor het topic.
Als een kritische blik vergif is voor het topic, dan is dat jammer.

Maar ik heb wel liever een reeel beeld met juiste getallen, dan een sprookje .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
Master_duck schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 09:14:
En een CV ketel heeft ook geen afschrijving en onderhoud nodig natuurlijk.
600 euro afschrijving en onderhoud? ik kom meer op iets van 240 euro en voor een cv ketel op 200 euro.
Een complete elga installatie kost ca 4000 euro.
Bij 2400 draaiuren per jaar is dit 24000 draaiuren na 10 jaar, wegens vele bewegende mechanische delen
Zoals compressor, pomp, en fan, mag je hem gerust afschrijven over 10 jaar.

Dus 400 euro per jaar is volgens mij niet te veel, reken dan nog eens 200euro voor onderhoud en storingen, dan kom ik toch op zo n 600 euro per jaar.

Wanneer je de oude gasketel eruit doet en niet vervangt wordt het inderdaad een ander verhaal.
Maar ik ben bang dat velen het niet warm genoeg krijgen met alleen een kleine warmtepomp zoals een elga.

Wanneer de Elga additioneel erbij wordt geplaatst kan het er vaak moeilijk uit.

Er kunnen natuurlijk wel andere overwegingen zijn, zoals het besparen van fossiele brandstoffen enz, iedereen maakt hierin zijn of haar eigen keuze. Maar financieel wordt het voor mij een moeilijke berekening, om deze rond te krijgen.
Alhoewel ik het een fantastische techniek vind die ik graag het voordeel van de twijfel geef.

[ Voor 4% gewijzigd door Raolte op 11-07-2014 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• david5
  • Laatst online: 26-11-2021
Interessant die tvt...wat mij betreft niet. Ik slaap heerlijk in een koele slaapkamer en de rest van de woning blijft constant 21 graden. Dat is ook wat waard en heeft geen tvt slechts kWh kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

david5 schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 15:29:
Interessant die tvt...wat mij betreft niet. Ik slaap heerlijk in een koele slaapkamer en de rest van de woning blijft constant 21 graden. Dat is ook wat waard en heeft geen tvt slechts kWh kosten.
Hier sluit ik mij graag bij aan. De L/L WP is nog niet zo vaak in koelbedrijf gegaan, maat het is een super luxe gevoel als het buiten 29 C is en de woonkamer in 10 minuten heerlijk koel is. mevrouw Gasschuif is er zeer mee in haar nopjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:46

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Hmm, dan is mevrouw Gasschuif niet het type dat de tuindeur(en) wagenwijd open gooit om te 'luchten' waarna je de warmte er niet meer uit krijgt :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn koelregeling is ook nu goed ingeregeld, hij koelt maar een graad of 3 terug kamertemperatuur als het moet, maar vandaag bleek dat het regime net zoals verwarmen in de winter is
gewoon 21c vasthouden, de hele dag
het comfort komt met het opendraaien van alle radiatoren en een iets hogere pompsnelheid (4 van 6)
de waf is erg groot.

en ontopic : affikken in de koelregeling werkt nu dus ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Je gaat me toch niet vertellen dat je nu 2x per jaar de kruipruimte induikt om de pompsnelheid in te stellen? Dus hij blijft nu lekker staan op 4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Nu online

mb1

hansdegit schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 22:30:
Je gaat me toch niet vertellen dat je nu 2x per jaar de kruipruimte induikt om de pompsnelheid in te stellen? Dus hij blijft nu lekker staan op 4?
Waarom zou je niet 2x per jaar in de kruipruimte in kunnen duiken....
Doe ik ook altijd om m'n winterbanden set om te wisselen voor zomerset welke daar om beurten droog en donker liggen opgeslagen, gelijk vervang ik dan de stofzuigerzak van de centrale stofzuigerunit welke daar zit (gedaan vanwege geluid, ruimte en de warme droge lucht welke deze onder de kruipruimte inblaast) en draai ik de stopkraan en aftap van de buitenkraan open dan wel dicht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

standje 6 koelt als een idioot met condens op de radiatoren, standje 2,5 verwarmt het best, dus dit is het compromis. door de erg hoge luchtvochtigheid de afgelopen dagen kon ik goed testen.
gisteren heb ik continubedrijf koelen aangehad, en dat heeft goed gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Hoe ga je eigenlijk om met het condenswater wat dan van je radiatoren afloopt? Heeft dat een acceptabele WAF?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
@ATS, ik vrees dat je je deerlijk vergist.

Het handelt zich hier niet om gewoon water (aka Aqua Vulgaris), dat je ook in de wc zo hinderlijk van de stortbak ziet druppen.

Nee het betreft hier het zogenaamde ELGA-condensaat* [*patent pending]

:-)

[ Voor 28% gewijzigd door shthpnz op 12-07-2014 16:48 ]

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s Sigenergy 17kW 36kWh; laadpaal, 2 EV’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
shthpnz schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 10:35:
@ATS, ik vrees dat je je deerlijk vergist.

Het handelt zich hier niet om gewoon water (aka Aqua Vulgaris), dat je ook in de wc zo hinderlijk van de stortbak ziet druppen.

Nee het betreft hier het zogenaamde ELGA-condensaat* [*patent pending]

:-)
Ik zeg : opvangen, bottelen en verkopen die hap! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik ga hier binnenkort nog eens kritisch kijken naar de beide thermostaten.

Ik heb nu de ELGA consequent hoger staan dan de CV ketel en de ELGA moet ook het nachtwerk doen. Alleen: Ik heb stroom "over" op mijn dagteller, niet op mijn nachtteller. Dus misschien pas ik het nachtregime wel aan zodat de ketel dat deel doet.

Eerst maar eens goed over nadenken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@condens
tot standje 4 heb ik daar geen last van, erboven wel, maar het druipt er niet vanaf, ook niet na een uur koelen.
het verdampt eerder gewoon weer.
ik heb nu dus pompstand 4
heb in de behuizing een gaatje gemaakt om eenvoudig bij de pompsnelheid te kunnen komen.
vreemd eigenlijk dat die er niet standaard opzat.

verder was ik vandaag even langs bij hans pv kijken en tegen zijn nieuwe boiler schoppen, en we hebben het even over mijn cop berekening gehad, voor hem klinkt het vrij logisch maar ik ga het hier niet verder uitleggen, omdat het namelijk ook meerdere topics bestrijkt.
2 dingen zijn wel duidelijk, mijn verbruik is fors toegenomen, maar mijn eindafrekening zal extreem dalen.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2014 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
mightym schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 20:54:
[...]

Ik zeg : opvangen, bottelen en verkopen die hap! ;)
@mightym: Ik zal u, ofschoon ongevraagd, eenmalig een zakelijk advies geven.

Indien u dit gebottelde druipsel onder de naam 'ELGA-condensaat' in de handel brengt, weet u zich verzekerd van in ieder geval één afnemer. Deze zal dit forum vervolgens aanwenden om ook anderen op vlammende wijze te overtuigen van al het goede dat hen ten deel zal vallen indien ook zij overgaan tot aanschaf van het onovertroffen 'ELGA-condensaat'.
En een prettige bijkomstigheid: lastige vragen over de samenstelling van de substantie zullen op onnavolgbare wijze 'geherstructureerd' worden. Dus daar vloeit geen bloed uit.

Een betere, onbezoldigd ambassadeur kunt u zich waarlijk niet wensen! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:20

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Verwijderd schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 13:50:
hier ook niet want het regent...drup drup
toppie van het knmi toch ? hoge uv pas op...blabla
net zulk geroeptoeter als over condens enzo.. ik ga het leren, en dan zeg ik er pas wat over.
Verwijderd schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 08:46:
standje 6 koelt als een idioot met condens op de radiatoren, standje 2,5 verwarmt het best, dus dit is het compromis. door de erg hoge luchtvochtigheid de afgelopen dagen kon ik goed testen.
gisteren heb ik continubedrijf koelen aangehad, en dat heeft goed gewerkt.
Tja roep toeteren....... of kennis door ervaring en het door willen geven.
Gefeliciteerd, nu weet je het ook door het te testen.

@Elga-condensaat met een ;)
Wetende dat sommige milieu diensten ten tijde van het bewust(er) worden van Legionella zelfs het koelwater verontreinigd vonden (want ook in de lucht hangt immers verontreiniging vooral in het DCMR gebied ) en dat dit eigenlijk niet op het riool geloosd mocht worden.......
(Uiteindelijk wel gewonnen en het mocht op het riool (50M3 per dag))

Maar dat waren water condensors, maar wat hangt er in een huiskamer aan luchtjes en vervuiling. ;) :+

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-10 16:24

Jack

MHz Matters

mkleinman schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 21:10:

Ik heb nu de ELGA consequent hoger staan dan de CV ketel en de ELGA moet ook het nachtwerk doen. Alleen: Ik heb stroom "over" op mijn dagteller, niet op mijn nachtteller. Dus misschien pas ik het nachtregime wel aan zodat de ketel dat deel doet.

Heb je niet genoeg warmte in je boiler zitten om te gebruiken voor nachtverwarming?

Dmv een kleine vloerverwarmingsverdeler erbij? Wel zo'n klassieke variant, die de retour mengt met je hete aanvoer water. En dan op een tijdschakelaar.

[ Voor 12% gewijzigd door Jack op 13-07-2014 21:00 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
mkleinman schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 21:10:

Dat maakt toch niet uit: overschot op hoog wordt verrekend met laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Bezuiniger schreef op zondag 13 juli 2014 @ 22:18:
[...]

Dat maakt toch niet uit: overschot op hoog wordt verrekend met laag.
Vorige keren ook ellende mee gehad. Situatie die ik liever voorkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-10 13:31
Bij ellende met een (energie-) bedrijf is de geschillencommissie de beste weg. Kost een klein bedrag, maar bespaart veel irritatie.
De discussie mbt het gastarief < 500 m3 was snel opgelost.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
offtopic even nog dan
@drielp ben nu ook in discussie met greenchoice en liander
greenchoice vraagt teveel voor de aansluiting en liander zegt mij in een laag tarief te hebben.
kastje/muur verhaal dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-10 13:31
Nog even de link

http://www.degeschillencommissie.nl/home

Kosten zijn € 27,50.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koelen werkt nu erg goed, kaf en waf erg hoog.

(kids acceptance factor)
(wife acceptance factor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Koel jij nu alleen maar met vloer, of ook met radiatoren?
Zover ik weet heb je met een vloer ongeveer 25W per m2 aan koelvermogen.
Standaard radiatoren doen waarschijnlijk niet veel meer.
Het is dus niet meer dan topkoeling, dus maximaal een graad of 3 zakken in ruimtetemp.
Waarbij je ook nog alles potdicht moet houden naar buiten toe, iets wat mij niet fijn lijkt in een draaiend gezin.

Wordt het bij jouw dan zo snel warm binnen dat je met de eerste dag van net 25 graden moet gaan koelen?
Hier is het in de woonkamer 22.5 graad, totaal nog geen behoefte aan koeling dus.
Heb deze maand het hele dak geïsoleerd met 10cm Kingspan en dat werkt extreem goed!
Het lijkt boven zelfs iets koeler dan beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gewoon ltv, en auto koel verwarm stand
hij houd het gewoon op 24c max, beneden, wat uiteindelijk 19,2 werd in de slaapkamers boven
ik ben tevreden, het lijkt goed te werken.
Pagina: 1 ... 35 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.