Je idee is goed, warmere lucht zal het rendement zeker verhogen. Die 42 C die zal je niet snel bereiken, volumestromen zijn er groot. Let op bij het werken met luchtkanalen dat je niet te veel weerstand krijgt.AUijtdehaag schreef op maandag 30 juni 2014 @ 17:40:
Ik wil de (aankomende) buitenunit op zolder gaan installeren onder een schuindak en met luchtkanalen gaan werken.
Nu heb ik al enige dagen de temperatuur gemeten tussen dakpannen en dakbeschot op de zuidkant
De temperatuur ligt op het moment tussen de 10 C en 55 C bij stilstaande lucht.
Als de lucht verplaatst wordt zal dit wel lager worden. Op deze dak helft liggen ook mijn zonnepanelen.
Lijkt me best aantrekkelijk ivm hogere cop. Dakpannen houden ook langer warmte vast.
Ik zal er eens lucht afzuigen, kijken wat dan de temperatuur doet.
In de winter misschien ook wel gunstig door warmteverlies van de buren door het schuindak.![]()
Het is een rijtjeshuis.
Heeft iemand goede suggesties/opmerkingen om het niet zo te doen? Misschien meer kans op vochtproblemen tussen de dakpannen en dakbeschot?
Warmtepomp aanzuiglucht mag in ieder geval niet hoger worden dan 42 C volgens de gegevens.
Van de week wordt het schijnbaar 27 C buiten, mooie kans om nog eens te meten.
Voor de koelfunctie van de warmtepomp is het natuurlijk wel ongunstig lijkt me, maar het gaat me nu even om het verwarmen.
|| Solar 8kWp oost + 11kWp west + Deye 12K-SG04LP3-EU + 45kWh LiFePo4 Seplos || Panasonic 5kW monoblock || Hyundai Ioniq 38kW || Alfen laadpaal ||