Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
In de woonkamer is het tussen de 23 en 24 graden op dit moment. Op de eerste verdieping 24-25. Op de slaapkamer op zolder achter is het 22 ( noordkant, zonnepanelen op het dak, veel ventileren ).
Op mijn kantoor is het nauwelijks uit te houden. Doordat de zonneboiler er staat en de kamer op zuid ligt is het er maar liefst 28 graden.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Verwijderd
maar goed het zit erin, dus dit inregelen is dan ook wel weer leuk om af te fikken (ontopic)
in sales termen noem je dat win-win
Wij hebben een houtskelet woning en tijdens normaal gebruik (hele dag alle deuren open en kids die in en uit rennen) warmt het normaliter vrij snel op. Tegen de ochtend is het dan ook wel weer redelijk afgekoeld (als ik fors ventileer), maar nu is dat dus al aan het begin van de nacht. Ik zet straks de airco af en dan is het in huis niet warmer dan buiten. Dat is wel winst. Ik heb er altijd een hekel aan als het buiten al lekker is afgekoeld en de warmte nog in huis 'hangt'.
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Verwijderd
de elga houd het daar lekker koel met 170Wh verbruik, dat is niet onaardig, wel nutteloos tenzij :
ouderen
dieren
kinderen
die laatste heb ik dus en erg jong, ze slapen nu heerlijk en dat is me dus wel wat waard, of eigenlijk niet, want de meter giert achteruit.
ik heb simpelweg de automaat aanstaan, het is inderdaad topkoeling, maar houd het wel koel indien je dat de hele dag doet.(op tijd begint)
deze dagen komen net zo vaak voor als dagen (overdag) van -10c
De ELGA trekt nu 70W en alle radiatoren en de vloer zijn nu 19 graden.
Ik laat de ELGA vannacht aan staan. Kijken wat die voor elkaar krijgt.
Verwijderd
Volgens de vloerverdeler gaat er nu 19 graden de vloer in
En dan bedoel ik, hoe warmer buiten, hoe hoger de aanvoertemperatuur.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Verwijderd
ik heb 26c nu als threshold temperatuur om te gaan koelen, en 22 als max verwarmen ingesteld, en dan auto koel verwarm modus.
al met al ben ik erg tevreden met de topkoeling, het is goede koeling als de woning goed geisoleerd is,
dus wellicht verteld de 500m3 verbruiks grens wel ook meer over koelen.
(tav de isolatiegraad is topkoeling dan ook flink koelen)
Iemand belang bij dit ELGA (c) (r) (tm) condensaat
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Gisteren was het 34 graden buiten en kwam de ELGA met 20 graden aanvoertemperatuur. Nu is het hier "slechts" 24 volgens de thermometer en de ELGA gaat nu terug naar 17 graden. Vandaar ook denk ik de lichte condensatievorming boven.
Opvallend is dat het hier in de woonkamer niet tot condensatie leidt op de vloer en bij de vloerverdeler. Ik zie bij de ELGA zelf bij de koppelingen onderaan de ELGA wel lichte condensatievorming.
Bij de radiatoren is het ook wel duidelijk hoe dit op te lossen is.. DBE maar dan voor koeling
*UPDATE*
6 fannetjes van het DBE project en twee adapters gepakt. Alles op 12V ingesteld en op beide radiatoren zitten nu drie fannetjes mee te helpen ( van boven naar beneden ) om geforceerd extra koude lucht in de kamer te krijgen.
Ben benieuwd
[ Voor 15% gewijzigd door mkleinman op 20-07-2014 15:35 ]
FF zonder dollen, dit wordt gedaan.. of tenminste op de tekentafel. (ik heb niet gekeken of ze het al gerealiseerd hebben..
http://dutchrainmaker.nl/
Als we het dan toch goed en zonder al te veel techniek willen doen (passief bijvoorbeeld) dan het volgendemightym schreef op zondag 20 juli 2014 @ 22:06:
[...]
FF zonder dollen, dit wordt gedaan.. of tenminste op de tekentafel. (ik heb niet gekeken of ze het al gerealiseerd hebben..
http://dutchrainmaker.nl/
Chile dew water harvesting
Natuurlijk af gekeken van de natuur Loma vegetation
Dit , hierom en hierom
[ Voor 100% gewijzigd door Proton_ op 21-07-2014 08:48 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Volgens mij ga ik voor die piekdagen beter uitkomen met een kleine verrijdbare airco.
misschien toch beter af geweest met een lucht lucht warmtepomp?mkleinman schreef op maandag 21 juli 2014 @ 09:43:
Wij zijn waarschijnlijk te laat begonnen met aktief koelen en doen het waarschijnlijk niet lang genoeg. Ondanks de hele dag alles dicht op de eerste verdieping, 's avonds luchten EN de aktieve koeling van de ELGA blijft het ontzettend plakkerig warm boven.Met name de luchtvochtigheid is denk ik een probleem.
Volgens mij ga ik voor die piekdagen beter uitkomen met een kleine verrijdbare airco.
ik weet trouwens niet of je die leiding ook kunt gebruiken voor een warme wisselaar naar je cv
Nee. De ELGA is ideaal in onze situatie. We kunnen het hele huis ermee verwarmen en de praktijk heeft ook al uitgewezen dat dat erg eenvoudig gaat. Met een lucht/lucht warmtepomp beperk je je tot 1 ruimte of tot meerdere units of split units met extra kanalen in huis.creon schreef op maandag 21 juli 2014 @ 10:11:
[...]
misschien toch beter af geweest met een lucht lucht warmtepomp?
ik weet trouwens niet of je die leiding ook kunt gebruiken voor een warme wisselaar naar je cv
Interessant!HvB83 schreef op maandag 21 juli 2014 @ 09:45:
Heeft iemand hier al ervaring met het aansturen van de Elga in combinatie met een Opentherm Gateway (http://www.opentherm-gateway.com/) zonder thermostaat ertussen? Sinds de 4.0-firmware schijn je zonder thermostaat toe te kunnen, mits je dan natuurlijk op een andere manier zorgt dat de gateway weet welke commando's er aan de ketel verstuurd moeten worden. Dat lijkt me een ideale manier om een multi-zone regeling te kunnen realiseren.
Ook commando's voor koeling worden ondersteund, dus daarmee zou je in mijn ogen met de Elga uit de voeten moeten kunnen.
Overigens moet je dan nog wel zorgen voor een thermostaat, virtueel of via een API aan de Vera gekoppeld. Zelf heb ik hier niets aan, aangezien ik een Fibaro HC2 heb. Ik ga er echter vanuit dat je het met verstand van zaken met elk systeem aan de praat zou moeten kunnen krijgen.
Edit: en ik zie dat Domoticz ook met de gateway overweg kan. Hoewel ik nog niet heb kunnen ontdekken wat wel en niet kan. Wordt koelen bijv. wel ondersteund? Ik ga me er komende tijd eens in verdiepen.
[ Voor 16% gewijzigd door HvB83 op 21-07-2014 12:15 ]
Tada...joostmaas schreef op maandag 21 juli 2014 @ 12:12:
Ik ben ook erg geïnteresseerd in die opentherm-gateway. Ik wil uiteindelijk de heleboel met domotica gaan besturen. Zou de Elga dan ook zonder thermostaat leverbaar worden (is nogal dure thermostaat, dus zou aardig schelen)? En weet iemand al iets over eventuele opvolgers of modellen met Toshiba ipv Carrier? Is er ergens informatie te vinden over de software versies van de Elga?
Verwijderd in "Gas besparen door middel van CV tuning"
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Kortom: Tijd om de handdoek te gooien.
Ik zet mijn geld nu op de zolderventilatie die noodzakelijk is geworden omdat mijn omvormer het nu structureel te warm krijgt.
En anders scoor ik wel ergens een airco, lijkt me heerlijk. Maar vooral voor de jongens op zolder.
Van de duurdere hoef je ook niet wakker te liggen, die fluisteren je toe met 20dB
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
misschien toch te weinig radiator vermogen om te kunnen koelen?hansdegit schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 22:08:
'k Ben klaar met de koeling, ik stop ermee. Ik heb vanaf een uur of twee vanmiddag tot half negen vanavond de koelstand gebruikt, maar de Elga komt met zijn verbruik nooit boven de 300W en de aanvoertemp daalt eigenlijk nooit onder de 20 graden. Resultaat nihil, maar de programmeerinspanning is navenant. Daarbij komt het feit dat de radiatoren in de "gekoelde" ruimtes waarschijnlijk niet echt geschikt zijn.
Kortom: Tijd om de handdoek te gooien.
al gekeken naar een remeha kickspace?
en dan de ventilator aansluiten op de extra pomp uit gang van de elga?
http://www.remeha.nl/remeha-kickspace/
http://www.remeha.nl/prof...Uid]=403&cHash=d6b1f9d7dc
is wat goedkoper als een airco gaan gebruiken.
edit:
betere link toegevoegd, remeha professioneel geeft te minste info.
[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 24-07-2014 10:22 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ik was al aan het zoeken op monoblocks en split systemen met twee binnenunits, maar dat is wat complexer dan die kickspace.
ff wat plaatjes erbij zoeken.
Aan de andere kant...Die radiatoren zelf werden ook niet belachelijk koud gemaakt. Kan je ook niet verwachten met een aanvoertemp van rond de 20 graden.
[ Voor 30% gewijzigd door hansdegit op 24-07-2014 10:29 ]
zelf was ik een planning aan het maken met de kickspace 800.hansdegit schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 10:25:
Goeie tip, thx.
Ik was al aan het zoeken op monoblocks en split systemen met twee binnenunits, maar dat is wat complexer dan die kickspace.
Aan de andere kant...Die radiatoren zelf werden ook niet belachelijk koud gemaakt. Kan je ook niet verwachten met een aanvoertemp van rond de 20 graden.
met de ventilator snelheid laag en 40 graden water doen je dan een 1396W aan verwarming.
wat hij dan zou doen met 20 graden en een omgeving van laten we zeggen 26 graden (zoals het nu is in mijn huis)
geen idee.
daarvoor moet je eigenlijk weten hoeveel m3/h de ventilator doet.
(voor mij zelf ben ik er aan gaan denken toen ik het bericht las van mkleinman en zijn vloer verwarming).
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Hebben jullie het geluidsniveau van een Kickspace gezien (andere merken is dat ook zo)?
Geluidsniveau is tussen 25 -49 dBA, afhankelijk van model en hoog - laag stand.
Wat wel opmerkelijk bij Remeha is, in laag stand maakt hij meer geluid! Foutje in de tabel?
Zie blz 9 van de technische info
Dit , hierom en hierom
lol, ik denk dat dat een foutje in de tabel is.
en dat was ook de reden dat ik de laag stand aanhield voor de ventilator, lol.
ik vind 49dBA ook net wat teveel voor in huis.
http://www.aircoshop.nl/a.../airco-zonder-buitenunit/
voor als je wil heb ik er nog wel 1 voor je staan werkeloos op zolder,hansdegit schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 10:59:
Het gaat een beetje OT, maar deze is qua afmetingen wel interessant; radiator weg, monoblock erin:
http://www.aircoshop.nl/a.../airco-zonder-buitenunit/
een dimplex (iets minder krachtig en iets minder mooi als het voorbeeld, en ik kan wel even kijken wat de specs zijn.)
Ik heb een tijd geleden naar de Panatrons gekeken en die hebben problemen met een filter dat uiteindelijk vol zit en niet vervangen kan worden => dan heb je een blok ijzer staan
Had je het ook geprobeerd via hun site: http://www.michl-waermepumpen.de/index.php/kontakt ?alberthakvoort schreef op maandag 21 juli 2014 @ 23:24:
Alleen jammer dat de verkoper van die wp slecht of totaal niet reageerd op vragen. Had daar ook al naar gekeken.
Ook moet ik de Elga nog even voor de gek houden. De koellijn vertelt 'em nl. dat -ie 20 graden moet geven bij buitentemp van 30. Dat betekent: buitensensor in een bak water hangen.
[ Voor 47% gewijzigd door hansdegit op 24-07-2014 15:41 ]
Als je een Kickspace zou willen nemen moet je wel de thermostaat die erop zit doorverbinden.hansdegit schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 10:25:
Goeie tip, thx.
In de automatische stand gaat de ventilator uit bij watertemperaturen onder de 40 graden.
Dan heb je een dikke radiator met een mooi stille fan er voor. Kan je mooi mee koelen toch ?
(zonder condens problemen?)
Kan je gewoon in huis zetten ivn die lelijke cv radiatoren. Het zijn gewoon een soort super jaga's ...
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
google maar eens op brise en briza.
Vraag: elga en topkoeling. Wordt hiermee bedoelt dat de bovenzijde van de radiator koud wordt?
Dan zakt de lucht langs de radiator naar beneden je hebt dan geen kruisstroom meer en dus een slechte warmte/koude overdracht.
Of heb ik het gewoon niet begrepen.

[ Voor 6% gewijzigd door Seafarer op 24-07-2014 18:55 ]
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
In de praktijk is het zelden dat een installatie het gebouw onder alle omstandigheden bijv op 25 graden kan houden. Die zijn immers duurder in aanschaf en exploitatie, niet in de laatste plaats omdat je grotere kanalen nodig hebt voor de lucht. Als een ontwikkelaar iets niet leuk vindt, dan zijn het wel grote schachten. Daarom wordt er vaak met simulaties gerekend, waarbij een bepaald aantal overschrijdingsuren is toegestaan. Met het principe van de Elga ga je dat nooit halen omdat je in de problemen komt met het dauwpunt, maar 3 graden eraf doet al een hoop voor je comfort...
Dat geeft duidelijkheid.
ik opt dat de ventilator gewoon word aan gesloten op de extra pomp uitgang van de elga.Oxellaar schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 17:32:
[...]
Als je een Kickspace zou willen nemen moet je wel de thermostaat die erop zit doorverbinden.
In de automatische stand gaat de ventilator uit bij watertemperaturen onder de 40 graden.
(maar hansdegid heeft een nog iets ingewikkelder systeem met meer mogelijkheden
dan draait hij op momenten dat hij moet draaien.
maar wat zou het effect zijn van een kickspace?
ik kom op 1394W (bij lage fan stand, uitgaande van de 800) bij een T van 40 graden of een deltaT van 20.
(van uitgaande dat de doorstroming 340 l/h is)
nu is bij koeling van 26 graden naar 20 de deltaT maar 6.
dus 1394/20*6 = 418W extra koel capaciteit.
wat met een cop van 3 een 139W verhoging zou geven aan de elga.
klink als niet veel maar is stiekem een flinke klapper.
alleen is dit wel correct
wel een heleboel poooooooower.
Al eens op marktplaats gekeken, ik heb 100 eurie geboden. En hij heeft er maar 4 te koop staan.
Huis 1100 m3 en 325m2.
Transmissie 18.5 kw
Openhaard 10-18kw
Vloerverwarming/ koeling beneden en boven (benden hart 10cm boven hart 15, slangen 18mm)en boven, badkamer, tapwater en overige --> Fujitsu waterstage (WH14F) 13.5KW cop 4,22 incl 500 liter boiler
Slaapkamers extra voorzien van split airco
Fujitusu buitenunit split airco (AOYG24LAT3 + 3 * ASYG09LM ) 5.22KW
Fujitsu sunstage (zonneboiler, 2 collectoren type leegloop)
PV Yingli +- 25 stuks
De keuze wel een ZB of deze vervangen voor extra pv moet nog gemaakt worden
Heeft iemand ervaring met deze pomp/ opstelling of eventuel nog op of aanmerkingen/ tips.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Een Mitsubishi Multisplit unit met 3 binnen units plus boiler 80L (optioneel tot 200L)
8Kw koelen 8.9KW verwarmen seer rond de 6 en SCOP rond de 4.2
boiler heeft ook een elektrisch element als backup en warmt de boiler op tot 50graden
Maar dan moet de installatie wel draaien. zit geen elektronica op de boiler.
voor +/- 3500 euro inc btw excl leverkosten en installatie (inc 3 binnen units)
Panasonic warmte pomp als vervanger van je cv ketel van 5 tot 16 KW (SCOP 4)
vanaf 5000 euro inc btw exlc leverkosten en installatie.
Voor meer specs kan ik een offerte nog laten maken of een specifieke type kan ook geleverd worden.
maar dat zal wel de prijs hoger worden.
Mijn vraag is het Mitsubishi systeem iets om aan te schaffen? dat Panasonic is wel makkelijker te installeren maar bijna 2x zo duur.
Verwijderd
Ondertussen het platdak vervangen en voorzien van beduidend meer isolatie (nu niks nl ..... ) dan kan daar de buitenunit op gezet worden. Later stadium word het plat dak voorzien van zonnepanelen om zelf de benodigde stroom voor de warmtepomp te produceren .
Goed bezig dus
Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???
Wat is voor de intergas het moment om aan te slaan? Of beter: hoe is de regeling van de combi?
Hoi Hans,hansdegit schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 22:13:
@Wow, Texel én aan zee. Dat wordt 1150 Wh/Wp++.
Wat is voor de intergas het moment om aan te slaan? Of beter: hoe is de regeling van de combi?
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik die vraag nog niet kan beantwoorden, heb een heel boekwerk erbij gekregen met gegevens van Daikin(specifiek voor mijn situatie qua huis en verwarmingsmogelijkheden). Daar kwam zonder al te duidelijk erin te duiken al een behoorlijke besparing naar boven .
Maar haast is/was geboden om nu met het aflopen van de regeling te gaan kiezen voor een van de twee optie's die ik had (nefit multiline of evt enviline, en deze die "lastminute"(vertegenwoordiger begon erover(intergas)(en zo kwam de bal aan het rollen ) binnen kwam bij de installateur. Alles op een rij gezet tussen het (drukke) werk door (werk in de horeca op Texel, dus nu kun je over de koppen lopen om het maar even gekscherend te zeggen ). Installateur heb ik al langere tijd contact mee, ook erg geinteresseerd in het toepassen in nieuwe technologie, o.a ook het waterzijdig opnieuw inregelen van het geheel werd vanuit hemzelf al besproken . Vorige klus van de zonneboiler werd ook door een monteur gedaan die uiterst netjes zijn werk doet, plus zich ook daadwerkelijk interesseerd voor hetgeen hij doet. Ben zelf handig genoeg dus dag twee hem geholpen ipv zijn maat, scheelde weer wat. Nu wederom deze afspraak gemaakt. Diezelfde monteur, en ik hem helpen heb genoeg achtergrond om ook daadwerkelijk iets te kunnen betekenen .
Zit wel met een ruimte kwestie bij ons thuis dus "de waf "werd erg laag als ik in de bijkeuken een vat van 800 liter wou gaan plaatsen.(want minder kastjes/ruimte etc). Nu een combi van vat van zonneboiler en deze genoemde daikin hybride kachel. heeft nl. geen vat extra nodig mits de inhoud van je cv systeem ten minste 10 liter is. Mocht de mogelijkheid komen dat dit alsnog nodig blijken te zijn, dan zal dit alles allemaal geregeld worden. Ben wel de eerste die de installateur installeerd, maar heb er alle vertrouwen in. Heb destijds bij bouw woning gekozen voor uber gedimensioneerde radiatoren(want snel op temperatuur) en dat zal mij hopelijk helpen met een laag stookregime(qua temperatuur dan he ? ) de boel warm te kunnen houden.Daarnaast gewoon als hoofdverwarming vloerverwarming liggen op de hele benedenverdieping. De radiatoren zijn in voor en najaar even snel wat temperatuur er in te krijgen aangeschaft.
De vorige groene verbeteractie was het voorzien van spouwmuurisolatie (was er totaal nog niet nl.), dit scheelde al echt een boel.(qua gas en comfort) Nu komende week het plat dak en lichtkoepel voorzien van isolatie en nieuwe laag epdm. De lichtkoepel word er een met HR++ glas erin, daar dubbelwandig ploycarbonaat bol op.
Ga in ieder geval flink besparen nu, en als ik straks mijn eigen pv panelen op het platte dak neer kan zetten helemaal. In ieder gavel met stroomprijzen nu kan het al behoorlijk goed uit .
Volgende actie na de spaarpot weer wat aangevuld te hebben worden de pv panelen en de voegen opnieuw laten doen (want dat is wel lelijk hoor, huis heeft snijvoegen en daar zitten nu allemaal grijze stippen in ...... )
Mevrouw van het energieloket zei al "Goed bezig ! "en zo voelt het ook wel
[ Voor 31% gewijzigd door Cybersijp op 08-08-2014 00:55 ]
Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???
Neem een goede monoblock en dan ben je tot net onder het vriespunt voordeliger uit dan een cv ketel.
Het voordeel van een monoblock is dat je geen binnenunit hebt maar eigenlijk wel een vat nodig hebt die je weer kan combineren met zonnecolectoren. Een wp die ik heb staan is een 12Kw Nibe Figther die ook heerlijk koelt via de vloer, als ik wil maakt hij tien grade water daarna moet je wel de vloer dweilen vanwege condens...
Het grote voordeel is dat je daarna Puton vrij kan zijn als je elektrisch kookt dit scheelt vastrecht meterhuur etc.
[ Voor 10% gewijzigd door david5 op 08-08-2014 07:18 ]
Schiet mij maar lek.... Nieuwe OT Gateway ertussen, ik klik de thermostaat op het muurplaatje. 15-20 seconden lang een vertrouwd beeld, en daarna: "aansluitfout".hansdegit schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 20:07:
@ericplan, ik denk het...Ik kreeg de rs 232 niet lekker aan de gang op mijn netduino. Op advies van Robert Hekkers (moderator van Domoticaforum.eu) heb ik de max-232 eruit gewipt en op mijn geheel eigen professionele wijze het chipvoetje daarvan vernaggeld. Nieuw voetje erin, uiteindelijk wel rechtstreeks contact en communicatie tussen netduino en gateway, maar de thermostaat zegt "aansluitfout". Dat duidt er m.i. op er geen zinvolle gesprekken meer mogelijk zijn tussen de Elga en de thermostaat. Dus nu de gateway er maar tussenuit. Hobbies kosten geld; zeker als je niet voorzichtig bent met je spullen.
Als je de Gateway ertussenuit haalt, gaat het prima.
Heel frustrerend; vanochtend konden de Elga en de thermostaat nog redelijk met elkaar babbelen. Ik ga weer even verder puzzelen.
Verwijderd
nu kan ik mooi eens gaan kijken wat de gemiddelden waren, opmerkelijk is al dat vanaf 1 november tot 1 april de draaittijd 15 uur per dag was, en het vermogen (Wac) heel variabel.tussen 120Wac en 1221Wac.
de uiteindelijk verbruikte kWh`s zijn erg laag.
de specs in de folder kloppen in ieder geval niet met mijn initieel niet gecertificeerde oplossing (die het overigens nu door techneco wel is geworden = standalone)
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2014 21:28 ]
Verwijderd
dat is vast nietr wat je wilt horen, maar mijn spf is zo individueel dat verder daar toch niemand wat aan heeft.
het bepalen van die waarde is verder erg moeilijk vanwege een grote boier met cv waarin ook wtw water en zonopbrengst zit.
maar in de maanden nov-feb was deze onverwacht hoog ongeveer 4.6 cop, maar daar mag je een marge van 25% op toepassen omdat ik nog niet weet hoe ik dat exact moet berekenen.
de wp is namelijk een deelsysteem van het geheel.
het geheel is de boiler, en daar zit wel een warmtemeter in (output ww+cv)
Hoeveel (elektrische) energie eric-pvt in zijn warmtepomp gestopt heeft kan je hier zien: http://van.wijk.net:444/TLer schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 23:25:
En, hoeveel KWh heb je er nu uiteindelijk in gestopt, en hoeveel zijn er uit gekomen? Met andere woorden, wat is de SPF (seasonal performance factor) geweest over het eerste jaar in gebruik?
Daaruit blijkt dat de afgelopen 365 dagen circa 2400 kWh verbruikt is door de warmtepomp.
In het pre-warmtepomp tijdperk verbruikte eric-pvt iets van 500m3 gas per jaar meen ik gelezen te hebben. Hoeveel gas eric-pvt mét warmtepomp verbruikt weet ik niet.
Verwijderd
door de combinatie van faktoren is het handiger als hans, martin of ssc etc iets roept over de performance,
daar is minder gewijzigd, zo is hier 1 meisje bijgekomen die lekker warm in haar kamer lag, en ook vaak badderde.
sommige dingen zijn nu eenmaal belangrijker dan cop of tvt
van de vermeden gaskosten koop ik wel weer een driewieler.
in de wintermaanden nov-feb verbruikte ik nog 17 tot 34m3 per maand voor warmwater, (4 personen)
omdat ik te dom fossiel ben omgegaan met de wtw+eboiler, dat gaat nu niet meer gebeuren.
ik ga iets van 100m3 gas afrekenen en -2500kWh stroom begin september bij greenchoice, uiteraard in het lage sjv profiel....
dom he ? ja dat is erg dom die 100m3, doodzonde, oerstom.

maar goed zo zijn we allemaal opgevoed denk ik...
500m3 is hr100 4000kWh warmte
400m3 vermeden met 2400kWh vind ik prima, maar het is geen 400, ik denk dat ik meer langer en zwaarder warmer heb gestookt het afgelopen jaar, en ook nog gekoeld.
de waf is hier erg hoog, snachts eruit, en een lekker warm huis was heerlijk.
/me happy
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2014 22:17 ]
Verwijderd
wellicht dat we dan samen op basis van de afrekening meer kunnen bepalen.
er moet dan een spookgat zijn, wat de cop en dwtw op de boiler moeten gaan zijn.
Echt hard nadenken hoe ik een overschot aan PV op m'n dak kwijt moet kunnen...
Verkopen aan de buren ? Kabeltje van de omvormer met een kWh meter er tussen naar de meterkast van de buren. (Ik weet niet hoe ver dat is natuurlijk)HvB83 schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 14:39:
€160 klinkt niet heel veel, maar als je ziet dat eric-pvt daarvoor waarschijnlijk ook maar iets van € 350,- voor z'n gasverbruik betaalde is het nog indrukwekkender. Bijna 50%!
Gewoon even de schakelaar omzetten voor een aantal dagen ( als je op vakantie bent ?) en afrekenen op de meterstand van de kWh meter. Simpel.
Dat mag (terecht!) niet. Dat levert gevaarlijke situaties op.WoudseHoeve schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 15:24:
[...]
Verkopen aan de buren ? Kabeltje van de omvormer met een kWh meter er tussen naar de meterkast van de buren. (Ik weet niet hoe ver dat is natuurlijk)
Gewoon even de schakelaar omzetten voor een aantal dagen ( als je op vakantie bent ?) en afrekenen op de meterstand van de kWh meter. Simpel.
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Er mag wel meer niet .... Gevaarlijk? Natuurlijk moet je geen directe verbinding met je eigen installatie maken .... maar gewoon je omvormer even bij de buren aansluiten. Waarom zou dat niet mogen ?ATS schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 15:35:
[...]
Dat mag (terecht!) niet. Dat levert gevaarlijke situaties op.
Daarom hoopte ik eigenlijk dat de verhalen over de koeling enthousiaster waren, maar vooralsnog zijn die nog enigszins twijfelend als ik het goed heb onthouden. Redelijke topkoeling via een L/W warmtepomp met dbe convectoren zou voor mij namelijk een extra argument zijn om een Elga te kopen.
Overigens via de sales-afdeling van Techneco vernomen dat ze binnen redelijke termijn een grotere versie van de Elga willen uitbrengen. Iemand al meer gehoord over een eventuele release date en eventueel andere details die interessant kunnen zijn?
Misschien dat ik tzt wel wat onderdelen kan omruilen. Een steviger buitenunit zou hier niet misstaan.
Mmm, of dat mag weet ik niet, je wordt dan een leverancier. Je omvormer bij de buren hangen en je DC kabels daar op aansluiten mag dan waarschijnlijk wel. Je buren lenen je dak even...WoudseHoeve schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 15:59:
[...]
Er mag wel meer niet .... Gevaarlijk? Natuurlijk moet je geen directe verbinding met je eigen installatie maken .... maar gewoon je omvormer even bij de buren aansluiten. Waarom zou dat niet mogen ?
@eric-pvt, als ik het goed heb, doet aardgas tussen de 8,7 en 9,7 kWh/m3. Dit geeft een ander cijfer dan vermeldt.
2400 kWh ≈ 260m3 gas. Ik denk dat niet veel mensen hier hun huis de winter lang op 23ºC kunnen houden. De Elga werkt en niet zo'n beetje ook.
Hoeveel overschot heb je? Ik heb nu een e-boiler tussen dwtw en cv ketelHvB83 schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 14:39:
€160 klinkt niet heel veel, maar als je ziet dat eric-pvt daarvoor waarschijnlijk ook maar iets van € 350,- voor z'n gasverbruik betaalde is het nog indrukwekkender. Bijna 50%!
[ Voor 23% gewijzigd door drielp op 15-08-2014 18:55 ]
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Hm... je denkt jaarrond zelfs 100% van de bovenwaarde te kunnen halen door het in een CV ketel te verbranden? Mag ik het type CV ketel weten die dat haalt?drielp schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 18:50:
[...]
doet aardgas tussen de 8,7 en 9,7 kWh/m3.
[...]
Even voor de beeldvorming: HRww is vanaf ca. 61% van de bovenwaarde. En onderzoek wijst uit dat in de praktijk ca. 90% van de lab uitkomsten wordt gehaald. Dus een HR107 haalt in de praktijk maar 96% van de onderwaarde. Mix de warmwaterbereiding erin en je komt hopelijk rond de 8 kWh / m3 uit. Met de redelijk normale 80% CV/20% WW verdeling zit je daar echter al onder.
Verwijderd
we hebben in overleg besloten de stroom +1/+2 hoog laag af te rekenen, en ter compensatie dan maar wat minder gas door te geven.. prima gas in het lage sjv uiteraard
nu komen we in het hart van het probleem, nederland kan administratief mijn situatie helemaal niet aan.
en dat voelt heel goed.
morgen even langs ikea voor een inductieplaatje en de eboiler na de wtw full pull
mijn maand bedrag word 0 en de jaarafrekening word het uitbetalen van de heffingskorting.
naar gelang mijn wensen mag ik altijd bellen om wat kWh uit te laten betalen a 9,2 cent per kWh
dat is prima ook post tvt.
de warmtepomp haalt duidelijk de frustratie uit mijn afrekeningen, en laat de strenge winter ook maar komen,
ik ben er klaar voor met zegge tweeeneenhalfmegawatt.
dre, de cop.
volgens de qsolar is er 868m3 warmte verstook (x33=MJ) in de cv (cv output in mj parameter range 200)
het elektrisch verbruik van de elga was 2441kWh
je kunt nu terug rekenen, ondanks dat er wat variabelen actief zijn, zoals dwtw warmte wat in de cv terecht komt, of warmwater wat de elga in de boiler heeft gemaakt voor de douche
liander bedankt voor 1 opname en 2x een steekproef tav het sjv geschil, het maakt me alleen maar sterker, en de leverancier kan nu niet meer om de standen heen.
[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2014 20:51 ]
Da's een aardig inzicht wat je hier geeft, dat wist ik niet. Misschien dat daarom de warmtepomp zo'n spectaculair resultaat lijkt te geven. Bottom line geeft een wp dus meer voor je kWh's en zuigt een ketel des te meer. Ondanks HRww en HR107 keurmerk. Wie geven die keurmerken ook alweer af? O, wacht....Bezuiniger schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 19:36:
[...]
Hm... je denkt jaarrond zelfs 100% van de bovenwaarde te kunnen halen door het in een CV ketel te verbranden? Mag ik het type CV ketel weten die dat haalt?
Even voor de beeldvorming: HRww is vanaf ca. 61% van de bovenwaarde. En onderzoek wijst uit dat in de praktijk ca. 90% van de lab uitkomsten wordt gehaald. Dus een HR107 haalt in de praktijk maar 96% van de onderwaarde. Mix de warmwaterbereiding erin en je komt hopelijk rond de 8 kWh / m3 uit. Met de redelijk normale 80% CV/20% WW verdeling zit je daar echter al onder.
Of het mag weet ik niet.
Maar pv mag onder bepaalde voorwaarden vergunningvrij gelegd worden.
1 van de voorwaarden is volgens mij dat de pv op het pand van de verbruiker moet liggen.
Als je aan je buren levert zul je officieel dus een vergunning moeten aanvragen.
Heb je de boel alweer weekend Hans?hansdegit schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 15:05:
[...]
Schiet mij maar lek.... Nieuwe OT Gateway ertussen, ik klik de thermostaat op het muurplaatje. 15-20 seconden lang een vertrouwd beeld, en daarna: "aansluitfout".
Als je de Gateway ertussenuit haalt, gaat het prima.
Heel frustrerend; vanochtend konden de Elga en de thermostaat nog redelijk met elkaar babbelen. Ik ga weer even verder puzzelen.
Dit fenomeen heb ik dus nu met twee gateways; dat kan geen toeval meer zijn.
edit: asjemenou?
Oude gateway ertussen en die geeft geen "aansluitfout", zowel met de "oude" als "nieuwe" PIC ertussen.
Dan gaan we nu maar weer proberen om de communicatie tussen de netduino en de thermostaat te herstellen.
[ Voor 34% gewijzigd door hansdegit op 16-08-2014 11:23 ]
elga stuurt delta cv-retour <-> cv aanvoer op basis van delta ruimtetemperatuur: dus een constante ruimtetemperatuur werkt het beste. +1 graag celcius is al snel +14 als aanstuurdelta cv aanvoer - retour. Dat bij mijn overbemeten radiatoren realiseren, lukt natuurlijk pas bij hoge aanvoer/retour (50 graden?)
dus komend seizoen: testje met altijd 20 graden in huis. ben benieuwd
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik heb het niet over het, overigens beroerde, rendement van een CV ketel, maar over de energetische waarde van aardgas. Als je de onderwaarde neemt is dat 8,79 kWh, de bovenwaarde is 9,77 kWh, gemiddeld wordt dat 9,28 kWh. 2400 kWh komt dan overeen met 258.6 m3 gas. En dat bedoelde ik dusBezuiniger schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 19:36:
[...]
Hm... je denkt jaarrond zelfs 100% van de bovenwaarde te kunnen halen door het in een CV ketel te verbranden? Mag ik het type CV ketel weten die dat haalt?
(Als je van de onderwaarde uitgaat wordt het 273 m3 gas, de bovenwaarde geeft 246 m3 gas)
Nog even terugkomend op het beroerde rendement van een willekeurige HR-ketel. Leuk dat 107%, maar dat is natuurlijk nooit mogelijk, de warmte die naar buiten gaat is verlies.
Geeft zeker toe dat een cv-ketel in vergelijking tot een warmtepomp een dramatisch slecht rendement heeft.drielp schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 14:32:
[...]
Nog even terugkomend op het beroerde rendement van een willekeurige HR-ketel. Leuk dat 107%, maar dat is natuurlijk nooit mogelijk, de warmte die naar buiten gaat is verlies.
Naar mijn mening is het overigens appels met peren vergelijken, het zijn twee totaal verschillende apparaten.
De 107 halen is idd haast onmogelijk, maar warmte die naar buiten gaat is natuurlijk niet meegerekend in die 107% die is opgegeven.
Toch zie ik hier vooroorlogse rendementscijfers voorbij komen waarbij er verkeerd met onder en bovenwaarde word omgegaan.
"Dus een HR107 haalt in de praktijk maar 96% van de onderwaarde. "
In dit geval gaat er zeker 107% aan warmte het cv-water in, waarvan 96% rechtstreeks uit het gas en 11% komt vrij door condensatiewarmte.
Ook haalt elke moderne ketel een rendement van ruim 90% op warm water.
Probeer dat maar eens na te doen met een warmtepomp als je tapwater van 65 graden wilt hebben.
HR107 wordt gerekend vanaf de onderwaarde. Zoals gezegd: praktijkmetingen wijzen uit dat de gemiddelde CV ketel een rendement heeft van ca. 90% van de opgegeven lab-waardes. 90% van 107% is 96% van de onderwaarde. Helaas is het zo dat alleen die 96% wordt gebruikt om je huis te verwarmen, de rest van de energie gaat gewoon lekker verloren. Dus nogmaals: voor wie met cijfers van 8,8 tot 9,8 kWh voor een m3 gasvervanging willen rekenen: houd rekening met het feit dat dat niet uit gaat komen.
De nieuwste (industriële) WP-en gaan tot COP 8 voor 90 graden of COP 7 voor stoom. 65 graden rendement weet ik niet, dat stond niet in het artikel. Ik zou er in ieder geval niet op gokken dat een CV ketel het 65 graden rendement van dergelijke apparaten ooit gaat halen.
volgend uitzoekpunt: wanneer geeft de honeywell warmtevraag? ze maar een mailtje gestuurd.BarryH schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 13:50:
Gisteren een staatje gezien van de ELGA logica (geen printje van jammer genoeg):
elga stuurt delta cv-retour <-> cv aanvoer op basis van delta ruimtetemperatuur: dus een constante ruimtetemperatuur werkt het beste. +1 graag celcius is al snel +14 als aanstuurdelta cv aanvoer - retour. Dat bij mijn overbemeten radiatoren realiseren, lukt natuurlijk pas bij hoge aanvoer/retour (50 graden?)
dus komend seizoen: testje met altijd 20 graden in huis. ben benieuwd
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
En waarom kan je een CV ketel en een warmtepomp niet met elkaar vergelijken? Ze dienen beide hetzelfde doel, een warm huis en warm water.

Gevonden. Defecte optocoupler op de nieuwe gateway. Die heb ik vervangen door de optocoupler van de oude gateway en nu werkt alles (of: bijna alles) zoals het zou moeten. Ik kan in ieder geval weer verder experimenteren met de Netduino/Elga/OT Gateway combi.
Oja: Gateway te koop, dus. Moet alleen een nieuwe optocoupler op, kost 46 ct.
Mooie klusjes voor de regenachtige zondagmiddaghansdegit schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 14:39:
[...]
![]()
Gevonden. Defecte optocoupler op de nieuwe gateway. Die heb ik vervangen door de optocoupler van de oude gateway en nu werkt alles (of: bijna alles) zoals het zou moeten. Ik kan in ieder geval weer verder experimenteren met de Netduino/Elga/OT Gateway combi.
Oja: Gateway te koop, dus. Moet alleen een nieuwe optocoupler op.
A'dam PVOutput
Welk artikel?Bezuiniger schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 17:55:
De nieuwste (industriële) WP-en gaan tot COP 8 voor 90 graden of COP 7 voor stoom. 65 graden rendement weet ik niet, dat stond niet in het artikel.
Dit topic is gesloten.