Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 105 Laatste
Acties:
  • 601.852 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:20
Ergens op http://vakbladwarmtepompen.nl, vlak bij een stukje over Eneco en stadsverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-10 11:08
Eerste ervaringen met de OpenTherm gateway/Elga zijn niet heel positief:
- Als je geen thermostaat aan de gateway hebt hangen en je sluit de thermostaatcontacten op de gateway kort, dan zou de Elga op volle kracht moeten gaan draaien. => Elga doet niets. Misschien heb ik een foutje gemaakt, morgen nog maar eens kortsluiten.

- Thermostaat weer aangesloten. De Elga reageert vervolgens niet op het commando om de aanvoertemp naar 90 gr te tillen. Ook commando's om terug te moduleren worden in de wind geslagen.

- Het enige wat ik na lang klooien voor elkaar heb weten te krijgen: setpoint verhogen en verlagen. Dit werkt alleen wanneer de instelling "tele-ingang" van de thermostaat op 0 staat.

Tjsa, wat heb ik nou eigenlijk bereikt?? Eigenlijk hoopte ik dat ik de Elga zonder thermostaat -met dus alleen de gateway- kon aansturen. Die hoop is niet helemaal vervlogen, overigens. Verder vind ik dat de thermostaat heel traag reageert op setpoint commando's. Tussen het geven van de opdracht en het updaten van de Chronotherm Touch zit meer dan 90 seconden!

En wat mij betreft is nu zonneklaar dat de Elga amper of niet reageert op modulatiecommando's van de thermostaat. Ik vind het dan ook heel vreemd dat Techneco voor OpenTherm heeft gekozen, temeer daar zo'n licentie ook niet voor weinig wordt weggegeven. Het lijkt er m.i. heel sterk op dat de Elga puur moduleert op delta T tussen aanvoer en retour en slechts heel beperkt rekening houdt met de ruimtetemperatuur. Dat laatste baseer ik op het feit dat -terwijl de ruimtemp 22,13 graden was (aldus de thermostaat) en de ingestelde waarde op 22 stond, de Elga nog steeds op 100% modulatie en 90 graden aanvoer stond te blazen. Althans, in OpenTherm termen dan, zoals uitgelezen op de gateway, maar misschien was ik iets te snel in mijn conclusies en had ik de situatie nog een kwartiertje moeten laten voortduren.

Niet tevreden, wel eea geleerd.

[ Voor 4% gewijzigd door hansdegit op 18-08-2014 22:58 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben al weer met affikken begonnen, ik geloof dat het hier nu 23c moet blijven want dat is lekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-10 13:26
Hoeveel warmte genereert een binnenunit van een split warmtepomp of hoe nodig is ventilatie daarbij? Ik heb een 11kW split op het oog en in de installatiehandleiding zie ik volgend plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://s23.postimg.org/w7o5bf813/installatie.jpg

Die meter ruimte aan de voorkant begrijp ik niet zo goed, behalve misschien om bij de unit te kunnen voor servicedoeleinden. Ik heb al eerder een Elga binnenunit in een meterkast gezien. Ik zou mijn meterkast iets willen vergroten (dieper maken, deur komt verder naar voren) en dan daar, op de plaats waar nu de warmteunit van de stadsverwarming hangt de binnenunit van de warmtepomp plaatsen. Wat denken jullie?

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-10 07:31

Crazy-

Best life ever

Heb ik het nou goed: een lucht lucht wartmepomp is toch gewoon een warm/koud airconditioning? Ofwel, climate control in je auto?

Deze vraag omdat ons huis in de zomerdagen gem. op 27 graden binnen is (zoals maand juli....) daar de tuin vol zuid staat met vol glas.

Overwegen dus een climate control met 2 binnenunits, of 2 losse. Prijzen variëren echter van 800 tot 2500 euro... ga me er maar eens in verdiepen

Huis 6x8x2.3m en een verdieping met 4 kamers, platdak.

Beneden is 75% 1 ruimte (open keuken, woonkamer) 25% is de hal met wc, trap en meterkast.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:12

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Al aan buitenzonwering gedacht?
Wat meer lowtech maar werkt goed :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-10 07:31

Crazy-

Best life ever

Proton_ schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 20:15:
Al aan buitenzonwering gedacht?
Wat meer lowtech maar werkt goed :)
Ahum, sorry :) hebben we al.... haha
Was t eerste wat we bestelde toen we 1 week in huis zaten...

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
In aanvulling van mijn berichtje van gisteravond; ik heb vandaag even gebeld met Techneco, ik snap nu beter hoe het aansturen van de buitenunit in zijn werk gaat. De Elga heeft in ieder geval 3 inputs nodig: een startsignaal, de binnentemperatuur en de gewenste ruimtetemperatuur. Op basis daarvan wordt de vermogensvraag naar de buitenunit berekend.

Nu snap ik dus ook waarom OpenTherm nodig is, dat protocol kan het setpoint en de ruimtetemp leveren. Met alleen aan/uit red je dat niet.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:02
@hansdegit: setpoint zit in elga zelf. thermostaat levert puut
warmtevraag
ruimtetemp
gewenste ruimtetemp

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Kwestie van definitie denk ik.
- Thermostaat levert gewenste ruimtetemp (=Setpoint in OpenTherm termen)
- ruimtetemperatuur
- startsignaal (=volgens mij het CHenable bit)

Vervolgens berekent de binnenunit een setpoint voor de carrier buitenunit.

Volgens mij bedoelen we hetzelfde. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:06

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Heb hier intussen beide thermostaten beter op elkaar afgestemt. De ELGA doet het werk tussen 07:00 en 22:00, de ketel tussen 22:00 en 07:00. Zodoende dus meer energieverbruik op de dagteller en minder op de nachtteller.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-10 12:03
mkleinman schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 12:25:
Heb hier intussen beide thermostaten beter op elkaar afgestemt. De ELGA doet het werk tussen 07:00 en 22:00, de ketel tussen 22:00 en 07:00. Zodoende dus meer energieverbruik op de dagteller en minder op de nachtteller.
Nachttarief begint toch pas om 23:00?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
alberthakvoort schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 12:36:
[...]

Nachttarief begint toch pas om 23:00?
Klopt. maar om 22:00 gaat de nachtverlaging in. ELGA houdt het tot 22:00 op 20 graden. Vanaf 22:00 gaat de thermostaat naar 19 graden die door de ketel wordt gepakt. Dat uurtje tussen 22:00 en 23:00 zullen zowel de ketel als de ELGA nooit wat doen denk ik.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Op dit moment ben ik erg benieuwd naar waar jullie in huis de binnenunit hebben geplaatst en waarom. Ik heb zelf een tweetal opties, waarvan ik op dit moment toch erg neig naar de begane grond en dan specifiek de meterkast of eventueel de trapkast.

Overwegingen hierbij zijn:
- Nederlandse (rijtjes-)huizen hebben geen echte aparte technische of stookruimte van voldoende grootte. Er is een meterkast en vaak is er nog ergens een ketel of verwarmingsinstallatie;
- Hoewel lange leidingen tussen binnen- en buitenunit zijn toegestaan, zal de lengte in de praktijk wegens moeite van het aanleggen en de kosten geminimaliseerd worden;
- De plaats van de CV leidingen zal vaak leiden tot plaatsing op of bij de bestaande verwarmingsinstallatie;
- Interactie met eventueel bestaande ketel en/of (zonne-)boiler vergt aanvullend leidingwerk en beperkt de mogelijkheden.
- Liefst wil ik alles zo min mogelijk zichtbaar hebben.

Ik heb een ruime vliering met betonvloer waar veel installatiemogelijkheden zijn. Voor de te installeren zonneboiler is deze vanwege omvang en nabijheid dak/afstand collectoren mijn eerste keuze. Voor de binnenunit van de warmtepomp is dat minder vanzelfsprekend. Er zouden veel langere leidingen nodig zijn naar de buitenunit op de begane grond (vliering is derde verdieping) en ook de aansluiting naar CV-circuit zal lastiger zijn. In de meterkast zit nu de installatie van de stadsverwarming. Als deze wordt weggehaald, zal daar ruimte over zijn voor de binnenunit van de warmtepomp (mits meterkast iets dieper wordt gemaakt). De aansluiting van het CV-circuit zit daar ook.

Enige wat dan weer lastiger wordt is het aan elkaar knopen van de zonneboiler met de warmtepomp, tenzij ik een bestaande radiatoraansluiting boven gebruik met een driewegklep.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itchin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-09 21:29
Bij mij is vandaag een Elga geplaatst. De buitenunit is nu van Toshiba, maar de huidige firmware van de Elga is hiervoor nog niet volledig geschikt. Techneco werkt hier nog aan. Aanzetten en testen mag Techneco doen als ze de nieuwe firmware erin komen zetten.
Ik ben benieuwd!
Ik hoop dat de Elga zo'n 400 a 500 m3 gas/jaar gaat besparen, op een totaalverbruik van zo'n 780 m3/jaar (inclusief warmwater en koken). Bij de huidige gasprijs is de door mij geschatte terugverdientijd ruwweg zo'n 13 jaar.
De Elga hangt naast de CV in het washok en is aangesloten om los van de CV te opereren, elk op een eigen thermostaat (die beide in de woonkamer hangen). Het stroomverbruik ga ik volgen met Plugwise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Heb je een paar plaatjes, itchin? Ik ben wel benieuwd naar de buitenunit, qua capaciteit enzo. Of anders een typenummer oid?
Wanneer verwacht je dat jouw Elga operationeel is?

@Luiaard
welke interactie met je zonneboiler had je in gedachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
hansdegit schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 16:02:
@Luiaard
welke interactie met je zonneboiler had je in gedachten?
Ik heb een boilervat met twee spiralen, kan dus met de warmtepomp het water bijverwarmen indien nodig. En uiteraard is dat in sommige maanden nodig. Zou dit natuurlijk ook elektrisch kunnen doen, maar daar is de COP=1 en ik wil die kWhs gebruiken voor de warmtepomp. Betekend wel met mijn huidige geplande indeling dat de boiler ca. 20m leiding van de warmtepomp af staat. Moet verder niet zo'n probleem zijn en misschien zelfs wel het eenvoudigst te realiseren met gelaagde kunststof buis (wavin tigris) dat is er ook geïsoleerd.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de waf heeft hier gevraagd het huis lekker op 23c te laten, en wie ben ik als neggie om daar nee op te zeggen... fikken met die handel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Dat betekent dan wel dat je je zonneboiler niet kunt gebruiken voor ruimteverwarming, tenzij je een driewegklep voor je wisselaar zet. Of ik snap niks van je stadsverwarming, dat kan natuurlijk ook....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itchin
hansdegit schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 16:02:
Heb je een paar plaatjes, itchin? Ik ben wel benieuwd naar de buitenunit, qua capaciteit enzo. Of anders een typenummer oid?
Wanneer verwacht je dat jouw Elga operationeel is?
Het typenummer van de Toshiba buitenunit is rav-sm564atp-e.
De verwachting is dat de nieuwe firmware 'met een week of twee' gereed zou moeten zijn.
De Elga zou met grotere buitenunits ook in hogere capaciteiten beschikbaar komen.

Via onderstaande link zijn wat foto's te vinden. De draden wirwar van de logging moet nog wat worden opgeknapt.
https://app.box.com/s/8fy3kn0720cv8amzajln

[ Voor 13% gewijzigd door itchin op 22-08-2014 21:42 . Reden: link naar de foto's toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
hansdegit schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 16:28:
Dat betekent dan wel dat je je zonneboiler niet kunt gebruiken voor ruimteverwarming, tenzij je een driewegklep voor je wisselaar zet. Of ik snap niks van je stadsverwarming, dat kan natuurlijk ook....
Met 4,5m2 vlakke plaat zou dat ook niet echt zoden aan de dijk zetten denk ik. Stadsverwarming gaat er helemaal uit is de bedoeling. Het gaat mij nu met name om plaatsing en leidingwerk. Nederlandse huizen zijn vaak niet ontworpen op grote boilervaten.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

itchin schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 17:26:
[...]

Het typenummer van de Toshiba buitenunit is rav-sm564atp-e.
De verwachting is dat de nieuwe firmware 'met een week of twee' gereed zou moeten zijn.
De Elga zou met grotere buitenunits ook in hogere capaciteiten beschikbaar komen.

Via onderstaande link zijn wat foto's te vinden. De draden wirwar van de logging moet nog wat worden opgeknapt.
https://app.box.com/s/8fy3kn0720cv8amzajln
Ik ben benieuwd hoe dat gaat met geluid en condens, lekt dat laatste niet op je hoofd?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itchin
Rol-Co schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 09:43:
[...]
Ik ben benieuwd hoe dat gaat met geluid en condens, lekt dat laatste niet op je hoofd?
Ik ben zelf net zo benieuwd.
Er zit een condensafvoerslang van midden onderuit de unit naar de regenpijp. Verder zitten er twee iets grotere stoppen in (die eruit kunnen voor extra drainage). Tegen de tijd dat het kouder wordt en de unit werkt in de gaten houden of de afvoer groot genoeg is en niet verstopt raakt.
Daarbij hangt de unit niet direct boven de deur die gebruikt wordt, dus het zal allemaal wel meevallen met lekwater in je nek zodra je de deur uitstapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Luiaard schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 09:28:
Op dit moment ben ik erg benieuwd naar waar jullie in huis de binnenunit hebben geplaatst en waarom. Ik heb zelf een tweetal opties, waarvan ik op dit moment toch erg neig naar de begane grond en dan specifiek de meterkast of eventueel de trapkast.

Ik heb een ruime vliering met betonvloer waar veel installatiemogelijkheden zijn. Voor de te installeren zonneboiler is deze vanwege omvang en nabijheid dak/afstand collectoren mijn eerste keuze. Voor de binnenunit van de warmtepomp is dat minder vanzelfsprekend. Er zouden veel langere leidingen nodig zijn naar de buitenunit op de begane grond (vliering is derde verdieping) en ook de aansluiting naar CV-circuit zal lastiger zijn. In de meterkast zit nu de installatie van de stadsverwarming. Als deze wordt weggehaald, zal daar ruimte over zijn voor de binnenunit van de warmtepomp (mits meterkast iets dieper wordt gemaakt). De aansluiting van het CV-circuit zit daar ook.

Enige wat dan weer lastiger wordt is het aan elkaar knopen van de zonneboiler met de warmtepomp, tenzij ik een bestaande radiatoraansluiting boven gebruik met een driewegklep.
Ik heb hier exact dezelfde overwegingen gehad. Ik heb dus gekozen voor de schuur met de kortst mogelijke leidingen van en naar de buitenunit. Plus dat de ELGA bij mij het dichtste bij de belangrijkste verwarming zit, namelijk mijn vloerverwarming.

Ik heb de ELGA en de CV niet gekoppeld en er hangen dus twee thermostaten in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Vraagje over de manier waarop de elga de retourtemperatuur meet.

Ik heb begrepen dat de elga een interne sensor heeft die de retourtemperatuur van het cvwater meet en een externe (die bij de cv geplaatst moet worden).
Weet iemand welke sensor gebruikt wordt voor de berekening van de doeltemperatuur van de aanvoer door de de buiten unit?
en als het de interne is hoe je dat kan veranderen naar de externe sensor (de ntc bij de cv)?
bedankt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Of nog specifieker. Wat doet de ELGA exact met de externe NTC?

Die hangt bij mij nu los en geeft dus altijd ongeveer de kamertemperatuur op aan de ELGA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Elga doet alleen iets met de NTC als -ie een ketel met aan/uit moet aansturen. De retourtemp voor het bepalen van het Carrier setpoint wordt gemeten met de interne sensor.

Bij de meeste bij mij bekende Elga bezitters hangt de NTC er een beetje los bij zonder functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
hansdegit schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 14:22:
Elga doet alleen iets met de NTC als -ie een ketel met aan/uit moet aansturen. De retourtemp voor het bepalen van het Carrier setpoint wordt gemeten met de interne sensor.

Bij de meeste bij mij bekende Elga bezitters hangt de NTC er een beetje los bij zonder functie.
ok.
ik wil de volgende uitdaging oplossen:
de elga stuurt delta T (aanvoertemperatuur van buiten unit - retourwater radiatoren). deze stuurt ie tussen de 3 en 14 graden.

Bij mij gaat de retour van de radiator via de ZB. Dus retour radiator b.v. 30, na ZB 40 -> elga stuurt op 40 +x (b.v. 40+14 = 54), terwijl die eigenlijk op 30+x = 30+14 = 44 moet sturen

gevolg: elga slaat aan en gaat snel door naar vol vermogen (want moet een (te) hoge temp realiseren....

Iemand een tip? (b.v. de ntc extern aansluiten op de draden van de interne sensor??)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik denk dat jij over dezelfde info beschikt als ik ;)

Ik ken de karakteristieken van de beide NTC's niet....

Wat je wél kunt doen, is het verschil tussen gevraagde temperatuur en ruimtetemperatuur begrenzen op 0,1 graad. Dan zal de Elga het setpoint van de Carrier op 40 +3 = 43 graden zetten.

Ik probeer dat nu met de OpenTherm Gateway te bereiken. Daar heb ik alvast één probleem te overwinnen: de Touch Modulation geeft de temp op 2 decimalen nauwkeurig, maar rondt het setpoint af op halve graden :(
Dus dan kan je leuk proberen te regelen op 21,2 graden, maar maakt de touch daar doodleuk 22 of 22,5 van (ja, het lijkt random, ik ben er nog niet precies achter)

De Honeywell Chronotherm modulation type CMT8851M1000 accepteert setpoints tot op 1/100 graad. Die hoop ik nu gescoord te hebben op marktplaats.
Plan B is om de thermostaat uit het systeem te halen en een Netduino te vermommen als OpenTherm master.

[ Voor 9% gewijzigd door hansdegit op 23-08-2014 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@hansdegit:

blijft natuurlijk ook daarmee wel een hollen/stilstaan regeling...

ik ga eens kijken waar die NTC intern zit. als ik die nu kan verplaatsen naar de retour net voor de ZB....

[ Voor 24% gewijzigd door BarryH op 23-08-2014 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Oh, dat zal wel lukken hoor. Het kabeltje waaraan de NTC hangt is best lang. Één NTC is van de Elga, de andere van de Carrier.
BarryH schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 21:13:
blijft natuurlijk ook daarmee wel een hollen/stilstaan regeling...
Die snap ik niet. Als ik zelf heel exact het setpoint kan bepalen, zal ik de Elga niet laten hollen.

[ Voor 52% gewijzigd door hansdegit op 24-08-2014 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Vraag blijft dan natuurlijk of technisch beide NTC"s hetzelfde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
hansdegit schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 02:42:

Die snap ik niet. Als ik zelf heel exact het setpoint kan bepalen, zal ik de Elga niet laten hollen.
CV retour is 30 graden, ZB maakt daar 45 graden van.
Dan heb je een keurig verwarmregime.

Als de elga daar dan nog wat op gaat gooien is dat eigenlijk overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
mkleinman schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 10:57:
Vraag blijft dan natuurlijk of technisch beide NTC"s hetzelfde zijn.
ik ga eens in de kast kijken waar ik die ntc zie zitten. als ik hem eenvoudig los kan halen en 2 m verder op de cv buis kan zetten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
hansdegit schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 21:02:
Ik denk dat jij over dezelfde info beschikt als ik ;)

Ik probeer dat nu met de OpenTherm Gateway te bereiken. Daar heb ik alvast één probleem te overwinnen: de Touch Modulation geeft de temp op 2 decimalen nauwkeurig, maar rondt het setpoint af op halve graden :(
Dus dan kan je leuk proberen te regelen op 21,2 graden, maar maakt de touch daar doodleuk 22 of 22,5 van (ja, het lijkt random, ik ben er nog niet precies achter)

De Honeywell Chronotherm modulation type CMT8851M1000 accepteert setpoints tot op 1/100 graad. Die hoop ik nu gescoord te hebben op marktplaats.
Plan B is om de thermostaat uit het systeem te halen en een Netduino te vermommen als OpenTherm master.
volgens mij is dat setpoint van de thermostaat niet van belang voor de elga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Juist wél. Het setpoint van de thermostaat is een ander woord voor de gewenste ruimtetemperatuur. De Elga regeling heeft geen andere mogelijkheid om aan de gewenste ruimtetemp te komen; die kan alleen de thermostaat doorgeven. Je kent inmiddels de formule...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
hansdegit schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 20:25:
Juist wél. Het setpoint van de thermostaat is een ander woord voor de gewenste ruimtetemperatuur. De Elga regeling heeft geen andere mogelijkheid om aan de gewenste ruimtetemp te komen; die kan alleen de thermostaat doorgeven. Je kent inmiddels de formule...
Heb jij al info kunnen vinden over het moment waarop thermostaten het signaal "warmtevraag" geven.

in het algemeen heb ik begrepen bij 0,5 graad onder de gewenste ruimte temperatuur. als er een bestaat die al op 0,1 graad onder de gewenste temperatuur reageert :)

Wellicht dat de honeywell snel/standaard/langzaam instelling hier mee varieert, maar dat heb ik nog niet kunnen vinden...
Of heb jij dat allemaal uitgepuzzeld met de opentherm gateway :)

[ Voor 4% gewijzigd door BarryH op 24-08-2014 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
En daar verschillen onze setups.
Ik heb aan/uit thermostaten hangen die warmtevraag geven, dit signaal detecteer ik met de Netduino. Het doel is om de Elga warmtevraag-gestuurd te laten draaien. Met andere woorden: de som van de warmtevraag van alle vertrekken en de boiler samen bepaalt de modulatie van de Elga. Ik vaar dus op het signaal van de aan/uit thermostaat en de ruimtetemp die door de Touch gerapporteerd wordt. Ik weet eerlijkgezegd niet wanneer de aan/uit thermostaat een warmtevraagsignaal geeft, ik weet wel dat de snel/standaard/langzaam instelling daarvan de regelsnelheid beinvloedt.

Dus heel simpel:
1) bepaal de warmtevraag (gewogen naar de grootte van de vertrekken)
2) check de ruimtetemp in de referentieruimte
3) set de gevraagde temp op zo'n niveau dat -ie, afhankelijk van de warmtevraag, volle bak of iets minder gaat draaien. Je kunt je voorstellen dat de boilerfunctie minder vermogen zal vragen dan woonkamer en badkamer tegelijk.....

Zoiets, dus.

edit: evt ook nog tijdsgestuurd, dus eerst een kwartiertje op half vermogen, daarna iets feller. Er zijn allerlei mogelijkheden....

[ Voor 6% gewijzigd door hansdegit op 24-08-2014 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik zie dat de elga rond de 1300W is, wat stoken jullie nu aan kWh weg per dag? En op welke cv watertemperatuur draait hij?

Een Wp is best traag t.o.v een gas gestookt, houd je dan ook een ander stookritme aan, ik neem aan dat je hem niet voor een paar uurtjes afwezig laag zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Rol-Co schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 23:38:
Ik zie dat de elga rond de 1300W is, wat stoken jullie nu aan kWh weg per dag? En op welke cv watertemperatuur draait hij?

Een Wp is best traag t.o.v een gas gestookt, houd je dan ook een ander stookritme aan, ik neem aan dat je hem niet voor een paar uurtjes afwezig laag zet?
De ELGA stuurt op het verschil tussen TgemetenWoonkamer en TGewenst en gebruikt die waarden in de binnenunit om de gewenste aanvoertemperatuur te bepalen.

Ik stook op dit moment maximaal 1kWh weg op een dag, alleen 's ochtends gaat de warmtepomp kort aan om de woonkamer te verwarmen. Daarna neemt de zon het gelukkig nog over. Ik heb eerlijk gezegd geen flauw benul wat voor maximale aanvoertemperatuur hij nu bereikt.

Wat ik wel weet is dat de ELGA afslaat zodra de RETOUR 43 graden aantikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-10 12:03
Ik heb voor mijn eigen installatie ook een topic aangemaakt. Warmtepomp + CV houtkachel... Graag jullie ongezouten reacties en op/aanmerkingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mkleinman schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 09:01:
[...]

De ELGA stuurt op het verschil tussen TgemetenWoonkamer en TGewenst en gebruikt die waarden in de binnenunit om de gewenste aanvoertemperatuur te bepalen.

Ik stook op dit moment maximaal 1kWh weg op een dag, alleen 's ochtends gaat de warmtepomp kort aan om de woonkamer te verwarmen. Daarna neemt de zon het gelukkig nog over. Ik heb eerlijk gezegd geen flauw benul wat voor maximale aanvoertemperatuur hij nu bereikt.

Wat ik wel weet is dat de ELGA afslaat zodra de RETOUR 43 graden aantikt.
Ok
Maar stel dat ik de kamer verwarm met vloerverwarming dan heb je dus niet veel aan kort aan. Ik neem aan dat jij dus ltv radiatoren hebt waardoor dit wel werkt.
Ik las dat eric iets van 2500 kwh op jaarbasis verstookt met de elga. Voor een maand of 6 is dat san zo 400-420 kWh per maand? Kan dat kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Daar zit ook koelbedrijf bij, maar ik weet niet hoeveel dat is en of het een relevant aandeel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Rol-Co schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 10:45:
[...]

Ok
Maar stel dat ik de kamer verwarm met vloerverwarming dan heb je dus niet veel aan kort aan. Ik neem aan dat jij dus ltv radiatoren hebt waardoor dit wel werkt.
Ik las dat eric iets van 2500 kwh op jaarbasis verstookt met de elga. Voor een maand of 6 is dat san zo 400-420 kWh per maand? Kan dat kloppen?
Ik heb intussen ook vloerverwarming beneden over de gehele benedenverdieping (10cm HoH ). De afstand tussen de ELGA en de vloerverdeler is kort. De ELGA hangt praktisch naast de verdeler namelijk.

Boven heb ik wel oversized radiatoren, geen LTV radiatoren. Hoe dat in de winter samen met de ELGA zal gaan is nog even afwachten. Ik vermoed overigens dat met 43 graden maximaal aanvoer dat geen probleem gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ok
Ik was wel benieuwd naar het verbruik per dag ook, of per jaar, het lijkt me niet dat je het met een beetje overschot red, je hebt gewoon serieus meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Rol-Co schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 18:45:
Ok
Ik was wel benieuwd naar het verbruik per dag ook, of per jaar, het lijkt me niet dat je het met een beetje overschot red, je hebt gewoon serieus meer nodig.
Ik heb mijn ELGA nog te kort om daar concreet antwoord op te kunnen geven. Tijdens het proefdraaien met de ELGA was ons huis een grote bouwput, dus niet echt representatief.

Komend stookseizoen zal ik mijn cijfers posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

250 kWh nov
400 dec
450 jan
400 feb
300 mrt april

voor de afgelopen stookperiode is er 7m3 gas gebruikt in de cv, dat was testen maar het was een erg warme winter.
het jaartotaal bemeten met plugwise was 2397,2kWh

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2014 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Net een apart "dingetje" waargenomen bij de Elga. Standbyverbruik was geklommen naar 30W...Ik dacht eerst dat het aan de OpenTherm gateway lag, maar nee. Stekker eruit, er weer in en nu weer een -ahem- keurige 18W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
hansdegit schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 22:03:
Net een apart "dingetje" waargenomen bij de Elga. Standbyverbruik was geklommen naar 30W...Ik dacht eerst dat het aan de OpenTherm gateway lag, maar nee. Stekker eruit, er weer in en nu weer een -ahem- keurige 18W.
Achteraf was dit de voorbode voor een Elga storing die ik pas vandaag heb bemerkt. Symptoom: warmtepomp symbool brandt, Carrier print geeft "alles OK" signaal, maar de buitenunit doet helemaal niets.

Techneco stuurt een nieuwe print op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
hansdegit schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 17:14:
[...]

Achteraf was dit de voorbode voor een Elga storing die ik pas vandaag heb bemerkt. Symptoom: warmtepomp symbool brandt, Carrier print geeft "alles OK" signaal, maar de buitenunit doet helemaal niets.

Techneco stuurt een nieuwe print op.
Vreemd, geeft je thermostaat ook 10 graden buiten aan toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja dat symptoom heb ik ook net gehad en is keurig opgelost, het probleem is ls volgt :

carrier zou op tweakers volgens hollandse norm en stijl een a merk zijn, maar komt uit dezelfde fabriek als de b c d e f merken, alles komt namelijk gewoon uit china.
de print kan dus bagger componenten hebben, en dat is dan ook zo.
techneco stuurde maar liefst 3 prints van carrier naar mij, en 2 waren gewoon stuk, en 1 nieuwe sloot zelfs bijna kort, de leds gingen bijna uit.

2e symptoom, de weerstanden en componenten zijn bepalend voor het functioneren,
dus een afwijkende weerstand of elco laat het product anders werken.
elke temperatuur us gewoon een R waarde. (weerstandje)
uiteindelijk raakt de firmware en de rom corrupt, en dan doet de elga niets behalve 10c aangeven.
gelukkig is de service erg goed te noemen, ik ben er erg blij mee, en heb zelf nu meer inzicht in mijn warmtepomp.
het is een mooi eenvoudig produkt, en ik wil nu een carrier print op voorraad thuis.
het wisselen van de carrier print kost 5 minuutjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:54
Ben wel verbaasd wat de elga in standby gebruikt. Ik heb in het diy topic ook me eigen systeem gemaakt van een goedkope chineze buiten en binnenunit maar die gebruikt maar 2 watt. Hoop ooit ook over te kunnen schakelen op een inverteren type maar die aansturing is natuurlijk een stuk ingewikkelder. Ben dus ook benieuwd hoe de doe het zelf installaties performen ten op zichte van de professionele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een elga gaat in deep sleep na 10 uur, en dan sluipt deze 9 watt
vanuit sleep doet hij wel een instant start, en van die 9 watt is een deel ook de thermostaat.
ik vind het allemaal wel meevallen, een straatlantaarn doet meer, ik heb er in ieder geval geen last van.
als je niet gaat koelen kan je hem ook gewoon uitschakelen in de zomer.
dan sluipt deze ongeveer 90kWh in de winter.
toch is het in mijn geval niet waar wat je zegt, mijn atag ketel sluipt veel meer, maar als de cv draait pakt deze ineens nog eens 86watt
dit word vergeten in de gasketel, we kijken alleen naar het gas.(!)
de elga heeft hier dus juist stroom bespaart ondanks het sluipverbruik omdat deze 153 kWhour die onzuinige (in de folder A+) cv pomp heeft laten zwijgen.
uiteindelijk had ik 186kWh sluipverbruik van de elga in 1 kalenderjaar, en daar trek ik dan die 153kWh vanaf.
de cv pomp van de elga is waanzinnig zuinig (wilo yonos pico)
het gekke is dus, dat wat je zegt waar is, maar of het na 1 jaar ook echt zo is, afhangt van je huidige cv pomp.

& de atag staat hier dus gewoon uit nu.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2014 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:02

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

'We' is niet iedereen hier, ik let over het algemeen goed op sluipverbruik en dat is door de panelen alleen maar toegenomen (bewustwording).
Omdat ik (nog) geen alternatief heb gaat de cvketel alleen aan voor tapwater en dan weer uit.
Mijn Awb verbruikt 10W standby, 73W actief en 56W met alleen een draaiende pomp.
Ik ben niet zo'n ijzer-hobbyist anders zou ik de pomp wel willen vervangen voor een zuiniger type :P

Wat de Elga betreft valt het me wel erg tegen dat de stuurprint blijkbaar zo gammel is, gelukkig doet Techneco daar niet moeilijk over maar toch ...

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

`t is van carrier he notabene.....die print

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:02
Dat sluipverbruik is waarschijnlijk van een klein warmte elementje onder de compressor. Dat zorgt ervoor dat de olie van de compressor warm blijft, daardoor vloeibaar en meteen vanaf de start voor een goede smering zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-10 07:17

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Paul C schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 11:40:
Dat sluipverbruik is waarschijnlijk van een klein warmte elementje onder de compressor. Dat zorgt ervoor dat de olie van de compressor warm blijft, daardoor vloeibaar en meteen vanaf de start voor een goede smering zorgt.
Carterverwarning is inderdaad een sluipverbruiker, echter voor zover mijn koeltechnische kennis reikt is die om
schuimvorming van de olie tijdens starten van de compressor te voorkomen.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Klopt, is om schuimvorming tegen te gaan bij koude olie.
Dat maakt het direct geen sluipverbruik meer, sluipverbruik is nutteloos verbruik, carterverwarming niet. ;)

En als je de wp langere tijd niet nodig hebt kun je gewoon de spanning eraf gooien.

[ Voor 22% gewijzigd door Oxellaar op 31-08-2014 14:37 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Mijn beide Mitsubishi WP's (L/L) hebben geen carterverwarming.
Op mijn vraag aan de installateur hoe dit is "geregeld" kom ie in eerste instantie geen antwoord geven.
Bij navraag aan de importeur blijkt dat er een speciale opstart regeling in zit, om schuimvorming te voorkomen
Hoe dit precies werkt weet ik niet, iemand een idee??

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

blijkt niet uit mijn carrier unit met een warmtebeeld foto, 9 watt lijkt me ook niet zo warm worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub jonker
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-09-2022
Unieke DC inverter compressor
Daikin maakt voor de ZEAS condensingunits onder meer gebruik van een unieke, zelf ontwikkelde DC inverter scrollcompressor, geschikt voor het koudemiddel R-410A. Deze energiezuinige compressoren zijn standaard uitgevoerd met een economiser, waardoor er een grotere onderkoeling kan worden gerealiseerd met als gevolg een grotere koelcapaciteit en een lager energieverbruik. Door gebruik te maken van R-410A voldoet de ZEAS bovendien aan de hoogste milieu-eisen met betrekking tot energieverbruik en CO2-uitstoot.
De compressor is persgas gekoeld, waardoor een carterverwarming overbodig is. Door de genoemde technieken zijn de units uitermate geschikt voor de koel- en vriestechniek tot verdampingstemperaturen van –45 °C.

De omkasting van de units is weerbestendig, uiterst compact en geschikt voor zowel binnen- als buitenopstelling. Door het toepassen van speciaal ontworpen, invertergestuurde ventilatoren én de unieke scrollcompressoren wordt een uiterst laag geluidsniveau behaald, waardoor er geen overlast is voor eventuele omwonenden.

quote]Gasschuif schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 15:44:
Mijn beide Mitsubishi WP's (L/L) hebben geen carterverwarming.
Op mijn vraag aan de installateur hoe dit is "geregeld" kom ie in eerste instantie geen antwoord geven.
Bij navraag aan de importeur blijkt dat er een speciale opstart regeling in zit, om schuimvorming te voorkomen
Hoe dit precies werkt weet ik niet, iemand een idee??
[/quote]

Op internet kwam ik dit verhaal tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Wat ik zo gek vind is dat de ELGA zo'n gevoelige print heeft die regelmatig stuk gaat. Mijn leverancier had het er ook al over. Dat wanneer de thermostaat 10 graden aan geeft en de buitenunit niet wil starten dat er een print vervangen moet worden.

Ik vraag mij dan af wat er stuk gaat op die specifieke print.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Er moet dan toch een ontwerpfout in zitten of het soldeerwerk is matig.
Weerstanden kunnen een afwijking hebben en eventueel een te laag vermogen waardoor ze stuk gaan.
Ik ben wel benieuwd of er andere printen komen als er een ander merk dan Carrier wordt gebruikt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Die prints beginnen in ieder geval niet te stinken als ze stuk gaan. Dat lijkt niet op een echte hardwarestoring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Speedy-Andre schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 17:25:
Er moet dan toch een ontwerpfout in zitten of het soldeerwerk is matig.
Weerstanden kunnen een afwijking hebben en eventueel een te laag vermogen waardoor ze stuk gaan.
Ik ben wel benieuwd of er andere printen komen als er een ander merk dan Carrier wordt gebruikt.
Er was toch iemand die een toshiba buiten unit had bij zijn elga?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Zou Gasschuif ook een probleem met de print hebben gehad?
Is wel L/L warmtepomp, ik weet niet of dat iets uitmaakt.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Speksteenkachel schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 20:03:
Zou Gasschuif ook een probleem met de print hebben gehad?
Is wel L/L warmtepomp, ik weet niet of dat iets uitmaakt.
Hier draaien de beide Mitsubishi WP's al 1,5 jaar zonder problemen, en vette WAF.
Recent 1,5 kWp erbij gelegd dus weer wat ruimte voor een nieuw boiler project, is in uitvoering momenteel.
Al wel een aanbieding gehad van de installateur om de beide buitenunits te voorzien van een coating, ter bevordering van de levensduur.
In de buurt van de kust het overwegen waard, zout alu en Cu is een slechte combinatie. Heb daar veel ellende van meegemaakt. (tijdens werk)
Ik ga er nog es een nachtje over slapen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Gasschuif schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 20:25:
[...]

Hier draaien de beide Mitsubishi WP's al 1,5 jaar zonder problemen, en vette WAF.
Recent 1,5 kWp erbij gelegd dus weer wat ruimte voor een nieuw boiler project, is in uitvoering momenteel.
Al wel een aanbieding gehad van de installateur om de beide buitenunits te voorzien van een coating, ter bevordering van de levensduur.
In de buurt van de kust het overwegen waard, zout alu en Cu is een slechte combinatie. Heb daar veel ellende van meegemaakt. (tijdens werk)
Ik ga er nog es een nachtje over slapen. :)
@gasschuif: wat dien ik mij voor te stellen bij een coating? Betreft het dan de mantel of juist het inwendige?
Dit omdat ik nu ook een tevreden Mitsubishi-gebruiker ben en dat graag nog jaren wil blijven.

Toen ik nog een boot op het zout had, zou ik 'gemariniseerde' apparatuur aan moeten schaffen. Dat 'mariniseren' bleek niks anders te zijn dan een laagje lak op de printplaten ed. Royaal met een spuitbus van de Action in de weer en ik was ook klaar. Moet ik bij de WP ook langs deze lijn denken?

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 Daikin airco’s; 4 PiB’s Sigenergy 17kW 36kWh; laadpaal, 2 EV’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

shthpnz schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 22:25:
[...]

@gasschuif: wat dien ik mij voor te stellen bij een coating? Betreft het dan de mantel of juist het inwendige?
Dit omdat ik nu ook een tevreden Mitsubishi-gebruiker ben en dat graag nog jaren wil blijven.

Toen ik nog een boot op het zout had, zou ik 'gemariniseerde' apparatuur aan moeten schaffen. Dat 'mariniseren' bleek niks anders te zijn dan een laagje lak op de printplaten ed. Royaal met een spuitbus van de Action in de weer en ik was ook klaar. Moet ik bij de WP ook langs deze lijn denken?
Een coating is een beschermlaag op de warmtewisselaar van de buiten unit. Om te voorkomen dat door weersinvloeden (zure regen, zout) er aantasting van de warmte(koude)overdracht plaatsvind. Dit gaat ten koste van het overall rendement.

De warmte wisselaar bestaat uit koperen pijpjes, met daarop geklemd alu plaatjes, c.q stroken. Na verloop van tijd vreet het koper het alu op, en gaat de klempassing tussen die twee verloren. eide oefening WW
Het beste is een Cu/Cu warmtewisselaar, maar die zijn c.a. 20 % duurder als Cu/alu. Die zie je niet zo vaak.
Ik ken een voorbeeld waar ze na 30 jaar nog goed werkten en dat was op de oude "SS Rotterdam" van de HAL, (maar toen was kwaliteit nog heel gewoon. :+ )
Check onderstaande link.

http://www.blygold.nl/actueel/oplosmiddelvrije-coating

Als je dicht bij de kust woont of veel industrie in de buurt hebt (lees vervuilde lucht) is het te overwegen. Normaal gaat een Cu/alu wisselaar c.a. 15 jaar mee. Met coating een aantal jaren meer.

Als er geen "burn out" plaatsvind in het freon deel (lees zure olie) kan de compressor wel langer mee.
Afgezien van de besturing printen, het blijft elektronica natuurlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Gasschuif op 31-08-2014 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
@Gasschuif:
Dank. Hier in N-Drenthe geen zeelucht noch industrie. En dat vliegveld bij mijn dorp weet ook al jaren geen potten te breken :-)

Wat denk je, na de garantieperiode de printplaat coaten?

[ Voor 22% gewijzigd door shthpnz op 31-08-2014 23:16 ]

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 Daikin airco’s; 4 PiB’s Sigenergy 17kW 36kWh; laadpaal, 2 EV’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

@shthpnz

Als je wilt coaten doe dat dan meteen, immers corrosie begint vanaf dag een.
Een laklaag op een print beschermt, en zal de garantie niet aantasten mag ik hopen.

(tast natuurlijk wel het "verdien model" 8) aan)

[ Voor 13% gewijzigd door Gasschuif op 31-08-2014 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hansdegit schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 17:48:
Die prints beginnen in ieder geval niet te stinken als ze stuk gaan. Dat lijkt niet op een echte hardwarestoring.
het is puur een software fout van carrier, techneco stuurt ze op, krijgt ze geflashed terug en ze werken weer. het kan ook gewoonweg 10 jaar niet gebeuren, niemand weet precies waarom de carrier print dat doet, na de fout staat de regeling in een loop.
de print vervangen is peanuts. ik had die print overigens al gesealed in plastic, om oa vocht of stof te vermijden.

de grote vraag is nu wat de deadmans curve is, bij mij trad het spontaan passief op, terwijl de elga al 14 dagen niets deed, enig opvallende was de buitentemperatuur, ik dacht he, vast iets van de sleep mode.
stel de thermostaat in, en niets reageert, alleen de cv pomp.
op geen enkele wijze is te zien dat er een storing is behalve :
-er blijft 10c op de thermostaat staan
-de buitenunit slaat niet aan.

ik denk dat er gewoon lekker goedkope flash is gebruikt, alles is inmiddels made in china, ook carrier
ik heb in ieder geval een spanningfilter voor de elga geinstalleerd, dat kan nooit kwaad.
het printje kost overigens minder dan 1 maand gas gebruiken in een hollandse woning in een wintermaand

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2014 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 01 september 2014 @ 13:13:
[...]

ik heb in ieder geval een spanningfilter voor de elga geinstalleerd, dat kan nooit kwaad.
het printje kost overigens minder dan 1 maand gas gebruiken in een hollandse woning in een wintermaand
Welke heb je? Voorkomen is beter dan genezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik moet nog even flink testen, maar het begin is er: ik kan de Elga op 7 vermogensniveaus aanspreken.

We bepalen eerst adhv de stooklijn de gewenste aanvoertemp, dan kijk ik wat de retourtemperatuur is. Op basis van het verschil tussen die twee bepaal ik het gewenste vermogen. Door een beetje te spelen met setpoints op je thermostaat, kan je vervolgens de buitenunit een bepaalde aanvoertemperatuur laten leveren.

Werkt wel grappig, al zeg ik het zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-10 10:14
*O* Eindelijk de knoop doorgehakt en op 6 oktober wordt ook mijn L/W warmtepomp geplaatst *O*

Nu wil ik natuurlijk gaan bijhouden hoe deze gaat presteren en vraag ik mij af hoe ik dat het beste kan doen. Het wordt een 3 fasen WP en heb dus al een 3 Fasen tussen meter aangeschaft om het elektra verbruik bij te houden, maar hoe kan ik meten/bepalen wat de afgegeven warmte is om zodoende de COP en SCOP te bepalen. Moet er dan een warmtemeter of iets dergelijks er tussen ? Of is het gebruikelijk dat dit ook op de WP af te lezen valt.

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:54
Als je handig bent met elektronica dan zou je misschien iets met een Arduino kunnen doen?
Dat heeft deze persoon ook gedaan: stef110 in "Diy lucht/water warmtepomp"

Als ik het goed begrijp is de COP een getal, opgebouwd door een formule met een aantal waarden? Als je die waarden (temperaturen waarschijnlijk?) uitleest en dan met een Arduino de COP laat berekenen heb je het realtime :)

http://harizanov.com/2012...my-heat-pump-performance/

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 05-09-2014 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stef110
  • Laatst online: 19:56
Je actuele cop is verhouding tussen energie die je er in stopt en wat je er uit haalt.
De energie die je er in stopt kan je straks al meten met je kWh meter hopelijk eentje met S0 aansluiting.
Afgegeven energie heb je twee waardes nodig dat is je water flow en de ΔT over je warmte pomp.

Wat je nodig hebt is een arduino, twee ds18B20 temperatuur sensors, een flow meter en een display om actuele COP weer te geven.

Als je het zelf bouwen aan wild gaan is het vrij eenvoudig en goedkoop te realiseren.
Het is alleen de vraag hoe lang de cheapass flow sensors mee gaan die ik gebruikt heb.

Misschien is hier wel meer animo voor, misschien leuk om een klein printje te maken waar een arduino nano op kan met display en aansluitingen voor sensors. Wat eenvoudig zelf in elkaar te zetten is.

stef

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-10 10:14
Ben niet vies van een beetje knutselen met elektronica. Ben geen ster maar google en dit forum is je vriend. Programeren is een ander verhaal, maar je bent nooit te oud om te leren.

@stef
Aan welke kosten denken we dan aan?

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:54
De flowsensors weet ik niet, dus dat is even wachten op stef. Rest van de hardware die hij noemt heb je in totaal voor <30 euro.

Arduino: 15 euro
2x DS18B20: 3 euro
Display: 5 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stef110
flow sensor kost ook 5 euro ik heb er zo eentje:
http://www.ebay.co.uk/itm...ageName=ADME:L:OC:NL:3160
Die kosten vallen wel mee dus. Ik weet alleen niet hoeveel water deze sensors tegen houden. Bij mij zit er nog een open verdeler achter die het water door het cv systeem pomp dus voor mij maakt het niet zo veel uit.
Ik weet niet wat het doet als je dit achter je warmtepomp gaat zetten.

stef

[ Voor 37% gewijzigd door stef110 op 05-09-2014 21:45 ]

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
@hansdegit: Ik ben zeer geïnteresseerd naar het vervolg. Begrijp ik nu goed dat je de setpoints op de thermostaat instelt en via je OpenTherm Arduino (was het toch?) het vermogen in stappen kunt regelen?

@steff110: mocht je een printontwerp maken dan ben ik geïnteresseerd. Volgens mij valt het drukverlies bij een Hall Sensor erg mee. De meetnauwkeurigheid zie ik eerder als probleem (dynamisch >5%).

Verder wordt er nu met een 9kW Toshiba Elga geadverteerd. Weet iemand meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
@joostmaas:
Ja, ik kom er steeds meer achter dat de Elga zich heel weinig van de thermostaat aantrekt. De aanvoertemperatuur is een resultante van retourtemp, ruimtetemp en gewenste temp (=setpoint). De Elga start als je het setpoint 0,39 graden onder de ruimtetemperatuur instelt. Als -ie eenmaal gestart is kan je tot 0,49 onder de ruimtetemp "terugmoduleren". Die ondergrens luistert vrij nauw: het kan zomaar voorkomen dat de thermostaat -terwijl je het setpoint nét hebt ingesteld, een ruimtetemp doorgeeft die 0,51 hoger is dan je setpoint. En dan stopt de Elga acuut.

Ik heb "uit" gedefinieerd als > 0,5 onder de ruimtetemp. Mijn regeling kent de volgende stappen:
setpoint <0,5 onder ruimtetemp = standje 1
setpoint <0,4 onder ruimtetemp = standje 2
setpoint <0,3 onder ruimtetemp = standje 3
setpoint <0,2 onder ruimtetemp = standje 4
setpoint <0,1 onder ruimtetemp = standje 5
setpoint 0,01 boven ruimtetemp = volle bak blazen.

Als de Elga gestart is en de aanvoertemp > 1 boven de stooklijn, dan terugregelen. Als Aanvoer onder de stooklijn zit, dan extra vermogen vragen. Zo door tot standje 6. Als het dan nog niet lukt, schakel ik de Elga uit en stook ik even de ketel op.

Die setpoints stel je in op de thermostaat. In mijn geval gooi ik een paar commando's over de seriele Netduino interface naar de OpenTherm Gateway die de setpoints op de thermostaat instelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

joostmaas schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 10:52:

Verder wordt er nu met een 9kW Toshiba Elga geadverteerd. Weet iemand meer?
Toshiba heeft een eigen systeem dat koelt en tevens voor tapwater geschikt is, de Estia.
Deze serie start met 8KW en gaat tot 16KW.
Misschien is zo'n systeem beter uitontwikkeld dan de Elga ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
hansdegit schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 11:49:
@joostmaas:
Ja, ik kom er steeds meer achter dat de Elga zich heel weinig van de thermostaat aantrekt. De aanvoertemperatuur is een resultante van retourtemp, ruimtetemp en gewenste temp (=setpoint). De Elga start als je het setpoint 0,39 graden onder de ruimtetemperatuur instelt. Als -ie eenmaal gestart is kan je tot 0,49 onder de ruimtetemp "terugmoduleren". Die ondergrens luistert vrij nauw: het kan zomaar voorkomen dat de thermostaat -terwijl je het setpoint nét hebt ingesteld, een ruimtetemp doorgeeft die 0,51 hoger is dan je setpoint. En dan stopt de Elga acuut.

Ik heb "uit" gedefinieerd als > 0,5 onder de ruimtetemp. Mijn regeling kent de volgende stappen:
setpoint <0,5 onder ruimtetemp = standje 1
setpoint <0,4 onder ruimtetemp = standje 2
setpoint <0,3 onder ruimtetemp = standje 3
setpoint <0,2 onder ruimtetemp = standje 4
setpoint <0,1 onder ruimtetemp = standje 5
setpoint 0,01 boven ruimtetemp = volle bak blazen.

Als de Elga gestart is en de aanvoertemp > 1 boven de stooklijn, dan terugregelen. Als Aanvoer onder de stooklijn zit, dan extra vermogen vragen. Zo door tot standje 6. Als het dan nog niet lukt, schakel ik de Elga uit en stook ik even de ketel op.

Die setpoints stel je in op de thermostaat. In mijn geval gooi ik een paar commando's over de seriele Netduino interface naar de OpenTherm Gateway die de setpoints op de thermostaat instelt.
Ik ben je even kwijt. Je setpoint is je gevraagde temperatuur waarop je het graag wilt hebben. Dan is het toch setpoint > ruimtetemp om de ELGA te triggeren? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Nope. Setpoint > ruimtetemp is volle bak blazen. Hij stopt pas bij 0,5 graden boven setpoint. Als je die redenering omdraait....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
hansdegit schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 12:30:
Nope. Setpoint > ruimtetemp is volle bak blazen. Hij stopt pas bij 0,5 graden boven setpoint. Als je die redenering omdraait....
Ah. Ik volg hem weer! Die +0.5 graden (Setpoint = ruimtetemp + 0.5 resulteert in uit gaan van de ELGA . Die 0.5 graden is onderdeel van de dode band om de ELGA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Not quite... Als ruimtetemp = setpoint + 0,5 => Elga uit. Dus setpoint meer dan 0,5 onder ruimtetemp = Elga uit. Daaruit volgt dat je ruimte om te spelen zit tussen ruimte -0,5 en ruimte + 0. Vanaf 0 is fullpower, dus +0 heeft hetzelfde effect als +30.

misschien bedoel je hetzelfde, maar dat staat er niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1 jaar een elga, gasverbruik 98,2% gedaald, de rest was dus koken, gezin van 3 naar 4 personen
jaarafrekening 37 cent na saldering, waarbij het negatieve saldo in mijn voordeel blijft staan.
dit saldo is gedaald van -2400kWh naar -1300kWh, maar ja, ook net 1kWp bijgelegd....
laat die strenge winter nu maar komen.
zonnestroom inzetten om gas te vermijden lijkt erg rendabel, milieuwinst komt gratis,
en de geo politieke ontwikkelingen het afgelopen jaar laten mij een beetje lachen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2014 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
hansdegit schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 13:03:
Not quite... Als ruimtetemp = setpoint + 0,5 => Elga uit. Dus setpoint meer dan 0,5 onder ruimtetemp = Elga uit. Daaruit volgt dat je ruimte om te spelen zit tussen ruimte -0,5 en ruimte + 0. Vanaf 0 is fullpower, dus +0 heeft hetzelfde effect als +30.

misschien bedoel je hetzelfde, maar dat staat er niet
Bedoelen idd hetzelfde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@hansdegit:
mooi resultaat. ik ga er eerst voor zorgen dat de elga de retourtemp voor de zonneboiler oppakt (dus de interne NTC verplaatsen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Hmm, als de retour dan door je boiler flink wordt opgewarmd, kan je Elga dan niet tegenwerken?

Voorbeeld: retour = 28 graden, na zonneboiler is -ie 35 graden. Elga had berekend dat -ie 31 graden nodig had, buitenunit levert dat. Retour > Aanvoer, maar de Elga weet dat niet. Volgens mij raak je dan wat warmte kwijt in de persleiding/zuigleiding.

:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stef110
Wat de budget "cop" monitor betreft zijn er nog meer mensen hier in gedesinteresseerd?
Misschien de moeite om een nieuw topic voor te openen. En daar in verder te brainstormen?

stef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als de elga en de ketel/boiler dichtbij elkaar hangen, dan kan die andere cv pijp ineens ver weg zijn.
dus de retour of de aanvoer laat zich dan kiezen.
in mijn geval is de elga ook echt ver van de cv boiler en het resultaat is erg leuk, ik gebruik de elga met sensor als de cv boiler open gaat, het is dan erg snel stil in de elga en warm in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
hansdegit schreef op zondag 07 september 2014 @ 17:23:
Hmm, als de retour dan door je boiler flink wordt opgewarmd, kan je Elga dan niet tegenwerken?

Voorbeeld: retour = 28 graden, na zonneboiler is -ie 35 graden. Elga had berekend dat -ie 31 graden nodig had, buitenunit levert dat. Retour > Aanvoer, maar de Elga weet dat niet. Volgens mij raak je dan wat warmte kwijt in de persleiding/zuigleiding.

:?
Dat is inderdaad een risico, echter dan zou ik hopen dat de elga snel ver terugmoduleert.
hopelijk naar wel pomp laten draaien, buitenunit niet..

op dit moment is het in ieder geval niet ideaal:
- retour 30graden
- ZB brengt het naar 40
-Elga naar 40+14 = 54. Lage COP.

Ik zou graag de elga met een stooklijn laten werken. de Remeha deed dat ook heel prima.
dus op basis van buiten temperatuur de aanvoertemperatuur bepalen.

Eerst maar eens proberen met de NTC voor de ZB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Die laatste bewering komt niet overeen met wat ik zie. Als ik bijvoorbeeld de boiler verwarm met de Elga, loopt de retour op tot boven de 41 graden. De aanvoer komt echter nooit boven de 43 graden, terwijl je daar dan 55 graden zou verwachten (de door jou genoemde +14).
Zodra de retour oploopt, zie je de Elga flink terug moduleren en het opgenomen vermogen zakt dan terug naar 300W daaromtrent.

Hoe ben jij tot de conclusie gekomen dat de Elga niet terugmoduleert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Weet iemand hoe je kan uitrekenen hoe groot een warmtepomp en of buffer moet zijn voor een huis met een bepaalde inhoud?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Dit kun je wel schatten, maar om zeker te zijn kun je het beste een warmteverliesberekening (laten) maken. Er zijn veel meer variabelen dan alleen de inhoud. Bouwmaterialen, oppervlakten en diktes bepalen de warmteweerstand.

En in jouw geval is de warmteopwekking multivalent, maakt het ingewikkelder. In welk temperatuurgebied moet de warmtepomp je behoefte kunnen dekken en waar maak je gebruik van ondersteuning door bv. hout?

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb de capaciteit van de radiators opgeteld en m'n cv daarop afgesteld.
Omdat het standaard radiators zijn zal dat niet 1 op 1 voor een Wp gelden maar ik heb wel een getal.
Met de inhoud van een huis ben je er niet, isolatie, ventilatie, vrijstaand of niet telt allemaal mee.
Er zijn buro's die kunnen vaststellen wat de warmtebehoefte van een pand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Zou ik er ver naast zitten als ik zeg "ik heb nu een 20kW gas CV" dus " is 5kW ( ~ 4 COP) Wp" voldoende? Of is dat erg kort door de bocht.
In de winter zal de COP wat slechter zijn maar door de buffer wel op te vangen door een langere draai tijd.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Laatst online: 22:12

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het geadverteerde vermogen is het afgiftevermogen, niet het stekkervermogen :)
De elga bijvoorbeeld wordt verkocht als 5kW maar trekt nog geen 2 kW uit het stopcontact.
Je zoekt dus een 20kW warmtepomp.
Ook daalt het afgiftevermogen als er een hogere temperatuur gevraagd wordt, het opgegeven vermogen is geloof ik bij 30 graden CV water.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1 ... 37 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.