Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 105 Laatste
Acties:
  • 599.332 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-06 13:00

WoudseHoeve

Hobby Boer

Proton_ schreef op maandag 08 september 2014 @ 13:51:
Het geadverteerde vermogen is het afgiftevermogen, niet het stekkervermogen :)
De elga bijvoorbeeld wordt verkocht als 5kW maar trekt nog geen 2 kW uit het stopcontact.
Je zoekt dus een 20kW warmtepomp.
Ook daalt het afgiftevermogen als er een hogere temperatuur gevraagd wordt, het opgegeven vermogen is geloof ik bij 30 graden CV water.
Oeps, dat was me nog niet opgevallen ......... Scheelt wel watt......

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:31

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
WoudseHoeve schreef op maandag 08 september 2014 @ 13:45:
Zou ik er ver naast zitten als ik zeg "ik heb nu een 20kW gas CV" dus " is 5kW ( ~ 4 COP) Wp" voldoende? Of is dat erg kort door de bocht.
In de winter zal de COP wat slechter zijn maar door de buffer wel op te vangen door een langere draai tijd.
Kom je toch weer op een warmteverliesberekening uit. Dan pas weet je hoeveel warmte je bij welke buitentemperatuur kwijt raakt. Dan nog een factor er bovenop voor regen en harde wind en je komt aardig in de buurt denk ik hoeveel vermogen je nodig hebt.

En dan nog rekening houden met een lagere COP bij lage temperaturen. Wordt complexe rekensom.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 19:20
Sowieso CV van 20kW is niet 1:1 te vergelijken met WP. Die CV kan het huis snel warm stoken, maar gebruikt als je een constant-temperatuur regime zou voeren veel minder capaciteit. Hij moduleert terug, wat een inverter warmtepomp ook zou doen. Ik denk wel dat jij met boerderij in de wat grotere warmtepompen zal zitten, en inderdaad afhankelijk van de temperatuur buiten kan je WP niet alles dekken. Dat is ook beter om die paar extra koude dagen af te dekken met bijstook elektrisch of anderszins. In elk geval heb je al megaveel thermische warmte met je heat-pipes.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

vwb de elga en de output die boven de 6c buiten best hoog is, is 24x7 bij een cop van 4 de output extreem hoog.
24uur x 5,5Kw en je stopt 132Kw warmte in je woonruimte, dat is net zoveel als je gasketel 4 uur voluit.
mijn jaarafrekening is net binnen, na de heffingskorting en een maandbedrag van 0 euro moet ik 37 cent bijbetalen.(1400kWh in reserve)
dus ik zeg stuur de faktuur maar, zegt greenchoice, ja daag, die moeten we frankeren, we mailen de pdf wel. prachtig toch ! welkom in 2014........
de geopolitieke situatie maakt de keuze voor de elga erg prettig +1 , ik ben er erg happy mee, en dat telt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

De WP is niet voor mij maar voor een vriend, die heeft geen tijd om met hout te slepen ( een echte boerderij..) maar als er een voldoende buffer is kan een WP in bij continue bedrijf veel warmte genereren. Omdat er een buffer is voor de korte termijn (snelle) warmte mag de w[ zelf kleiner blijven dacht ik.
Dus een 20KW gas ketel is vergelijkbaar met een 10 kW(thermisch) WP+ grote buffer.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
WoudseHoeve schreef op maandag 08 september 2014 @ 21:35:
De WP is niet voor mij maar voor een vriend, die heeft geen tijd om met hout te slepen ( een echte boerderij..) maar als er een voldoende buffer is kan een WP in bij continue bedrijf veel warmte genereren. Omdat er een buffer is voor de korte termijn (snelle) warmte mag de w[ zelf kleiner blijven dacht ik.
Dus een 20KW gas ketel is vergelijkbaar met een 10 kW(thermisch) WP+ grote buffer.
Als het niet voor jezelf is, laat hem door een goede installateur helpen die alles goed berekenen kan en service+garantie doet (en er echt verstand van heeft). Als tweaker neem je wel wat meer risico voor jezelf, maar voor een ander zou ik het niet doen.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Globaal gezien kan je het vermogen bepalen door het Max warmteverlies (warmteverliesberekening bij -10) per uur x 24 + aantal je benodigd voor warm water / 24
Let wel op bij een systeem met alleen een l/W warmtepomp dat dit vermogen beschikbaar moet zijn bij de slechtste omstandigheden. Vandaar dat dit type vaak bivalent met cv ketel of houtkachel oid wordt ingezet.
Een buffer helpt bij langdurige vraag weinig

[ Voor 5% gewijzigd door RobinE op 09-09-2014 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

CV ketel blijft inderdaad als backup in de loop ...... dat is plan B zeker bij erg koud weer ....

De buffer is er primair voor de Heatpipes, vervolgens voor de snelle vraag van warmte bij het aanwarmen en de WP kan kleiner blijven door de middeling van de vraag. De WP zal het vat nooit hoger in temperatuur brengen als 50 graden (er is alleen vloer verwarming), De Heatpipes kunnen hem hoger in temperatuur zetten om een wat langere periode te overbruggen van minder zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Aardwarmte of ingraven ijsopslag (phase-change/Eisspeicher) is ook interessant wanneer je voldoende ruimte hebt.

Import van EVs

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:06
Dacht ik even dat ik volledige controle had over het opgenomen vermogen van de Elga... Echt niet. Het lijkt erop dat óók de Delta T over de warmtewisselaar van invloed is. Ik denk dat de Elga stuurt op een DeltaT van 2-3 graden (of had ik dat nou van BarryH begrepen??).

Zoals nu: DeltaT aanvoer/retour > 4 graden. Bijna 1200W aan opgenomen vermogen, terwijl het setpoint van de thermostaat op 0,44 beneden ruimtetemperatuur is. :?

Wanneer de DeltaT aanvoer/retour < 3 is, laat de Elga zich wel temmen qua opgenomen vermogen.

Interessant allemaal....

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
hansdegit schreef op woensdag 10 september 2014 @ 19:48:
Dacht ik even dat ik volledige controle had over het opgenomen vermogen van de Elga... Echt niet. Het lijkt erop dat óók de Delta T over de warmtewisselaar van invloed is. Ik denk dat de Elga stuurt op een DeltaT van 2-3 graden (of had ik dat nou van BarryH begrepen??).

Zoals nu: DeltaT aanvoer/retour > 4 graden. Bijna 1200W aan opgenomen vermogen, terwijl het setpoint van de thermostaat op 0,44 beneden ruimtetemperatuur is. :?

Wanneer de DeltaT aanvoer/retour < 3 is, laat de Elga zich wel temmen qua opgenomen vermogen.

Interessant allemaal....
ik dacht:
elga streeft naar aanvoer uit buitenunit is X graden boven retour CV circuit op basis van delta (gewenste - gemeten ruimte temperatuur)
Vervolgens is Wattage een resultaat van de absolute hoogte van de aanvoer uit de buitenunit, buiten temperatuur en retour naar buitenunit

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• hansdegit
Klopt precies, maar da's niet het volledige verhaal. Ik dacht: laat ik de Elga eens op laag vermogen de boiler opstoken, deltaT ruimte/gewenst op min 0,4 graden ingesteld, blaast die buitenunit ff met 5,6 kW mijn boiler in.

Uit mijn cijfers blijkt voorlopig dat de Elga pas terugmoduleert wanneer de deltaT tussen aanvoer en retour kleiner is dan 7 graden. Dus, ongeacht wat je instelt op de thermostaat zal de buitenunit eerst proberen om de retour op te krikken tot minder dan 7 graden onder de aanvoer.

Die 7 graden staat wat mij betreft nog ter discussie, om dat zeker te weten moet ik de isolatie om de retoursensor even verwijderen.

edit: @BarryH: in jouw geval lijkt het dan zinniger om je retoursensor een zo hoog mogelijke temperatuur te laten rapporteren aan de Elga. Ik zou 'em dan niet vóór je boiler zetten, maar "gewoon" erna, in je binnenunit dus.

[ Voor 14% gewijzigd door hansdegit op 11-09-2014 08:07 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-06 14:52
KS Warmtepompen zijn binnen :)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/pdz6BMw.png

• hansdegit
@Albert: zijn er met deze warmtepomp ook mogelijkheden qua externe aansturing? Of ben je echt overgeleverd aan de controller die bij deze wp wordt meegeleverd?

• alberthakvoort
hansdegit schreef op donderdag 11 september 2014 @ 13:04:
@Albert: zijn er met deze warmtepomp ook mogelijkheden qua externe aansturing? Of ben je echt overgeleverd aan de controller die bij deze wp wordt meegeleverd?
Hij is met software (via RS485) aan te sturen, maar hoe dat precies in elkaar steekt moet ik nog uitzoeken :

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ltA7DiK.png

En een on/off thermostaat erbij moet mogelijk zijn..

[ Voor 6% gewijzigd door alberthakvoort op 11-09-2014 14:04 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

• kanaaldijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10:18

kanaaldijk

23000 Wp, WP 11,2 kW ecodan

alberthakvoort schreef op donderdag 11 september 2014 @ 13:57:
[...]

Hij is met software (via RS485) aan te sturen, maar hoe dat precies in elkaar steekt moet ik nog uitzoeken :

[afbeelding]

Ik heb een oude KS120DC ik zoek daarvoor een programma om hem uit te lezen weet jij waar ik deze software zou kunnen downloaden.

• alberthakvoort
Ik kan wel even informeren bij mijn contact

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:45

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

alberthakvoort schreef op donderdag 11 september 2014 @ 13:57:
[...]

[afbeelding]

Nou, zo op het oog ziet dat er goed uit, veel parameters, veel metingen mogelijk.

Ik mag toch hopen dat er minimaal een techneut van Techneco meelleest in dit topic, dit is natuurlijk wat iedere tweeker wil.
Een schril contrast met het "reverse engineering" proces van o.a. hansdegit.

Iedere toepassing is net weer iets anders, dus veel parameters instelbaar voor de Elga astublieft :+
@albert houd ons op de hoogte van e.e.a. Het ziet er veelbelovend uit

[ Voor 4% gewijzigd door Gasschuif op 11-09-2014 21:26 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Dus
alberthakvoort

Warmtepomp besteld :D

moet worden
alberthakvoort

Warmtepomp is binnen:D

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
niki_lauda schreef op donderdag 11 september 2014 @ 21:25:
[...]

Dus
alberthakvoort

Warmtepomp besteld :D

moet worden
alberthakvoort

Warmtepomp is binnen:D

:)
Haha, ik zal het gelijk aanpassen... >:)

• alberthakvoort
Ondertussen zijn alle KS warmtepompen afgehaald, dus nu kijken wie als eerste "online" is ;)

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-06 14:03
Ben benieuwd naar de foto's en installaties. Hoop dat er ook iemand met een warmtemeter gaat werken zodat je de cop kan bepalen. Was dit nou een inverteren model?

• alberthakvoort
Ik moet nog even kijken of ik er (gelijk) een warmtemeter tussen zet, heb nu even wat te veel projecten te verstouwen financieel... Moet ook beetje binnen WAF blijven >:)

Foto's komen er uiteraard, en het is een inverter..

• martijnr17
Ik weet niet of bet een oplossing is om een arduino warmtemeter te maken/gebruiken zoals in het diy topic. Zit zelf ook met die financiële kwestie. Leuke hobby's of ideeën maar moet wel betaalbaar blijven. Ga je hem zelf installeren of last je het doen?

Wel mooi van die KS serie dat je die seriële interface hebt en dus alles mooi kan aansturen

[ Voor 15% gewijzigd door martijnr17 op 19-09-2014 14:09 ]

• alberthakvoort
Het meeste ga ik zelf doen, verders een "kennis" die hem voor me afperst

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

alberthakvoort schreef op woensdag 17 september 2014 @ 16:53:
Het meeste ga ik zelf doen, verders een "kennis" die hem voor me afperst
Ik zou hem aangeven :)

• stef110
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-06 21:18
Ik ben momenteel bezig met ontwikkelen van een controller waar mee je goedkoop je warmtepomp kan monitoren.
Eigenlijk een printplaat met daar op een display, aansluitingen voor temperatuur sensors, kwh meter en flow sensor.
Tevens een netwerk aansluiting voor aflezen op afstand, en komt er een sd kaart slot in voor het loggen van de data.
Zal eerdaags een post maken in diy warmtepomp topic over dit project.

stef

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Super! Ik zit er ook aan te denken om een flowsensor te plaatsen in mijn CV circuit bij de CV ketel. Het systeem moet dan toch deels leeg als ik een pomp ga plaatsen. Ik ben wel benieuwd hoeveel MJ ik vanuit de zonneboiler kan tappen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

of het eruit duwen, uit die boiler, en als dat dan niet lukt is de wp het erin aan het duwen voor de douche..
moeilijk moeilijk wat nu het best werkt....
de gegevens die ik je mailde waren in ieder geval altijd door de boiler van november tot maart, verder klep dicht. het gaat namelijk om minder gas, dus of dat nu cv of douche is maakt niet uit.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Straks met die derde pomp heb ik ultieme flexibiliteit. Of alleen de zonneboiler, of de ELGA, of de CV, of een combinatie van die drie.

Of zelfs met de ELGA de zonneboiler opladen door beide pompen te laten draaien. Of ik zou zelfs met een tweewegklep en een terugslagklep parallel aan de pomp ook zonder de pomp kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchsat
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-06-2024
Ik ben zelf ook aan het kijken om mijn huis electrisch te verwarmen. Huidige situatie is een HR cv ketel van 16 KW die moduleert tot 4 Kw, aangesloten op een passive vloerverwarmingsgroep (dus zonder pomp, de CV regelt dit ook) waarop ik 1000 meter vloerverwarmingsbuis heb aangesloten (10 groepen op 7,5 cm naast elkaar). Normaal is die 4 kw voldoende om mijn vloerverwarming te verwarmen, deze staat ingesteld op 35 graden aanvoer temperatuur.

Ik wil gebruik maken van een canadese put, als ik dan ga voor de tradionele lucht methode, dus zeg eens met een luchtkanaal van 200 meter, dan moet ik die aansluiten op een L/W warmtepomp. Deze heeft geen buitenunit nodig. Dat zijn oa. die zwembadpompen, denk ik nu te simpel? deze zijn immers flink goedkoper dan split-units en hebben minder onderhoud nodig.

Ik zou dan een zwembad WP willen nemen en zorgen dat de ventilator dan de lucht aanzuigt uit de put. Ik zal dus deze WP in een kast moeten bouwen waarop de put dan aangesloten wordt en dat ik deze WP ook gebruik voor het rondpompen van mijn vloerverwarming. Later wil ik deze lucht dan vermengen met de aangezogen lucht van mijn mechanische ventilatie, dat zou ik ook kunnen doen in deze kast dan en dan met kleppen dit mengen). Ik wil het liefst alles in een kast houden om zo de kosten laag te houden en het onderhoud simpel. De sturing van een dergelijke installatie is niet al te moeilijk, of er is wel of er is geen warmtevraag.

Is er misschien iemand hier op het forum die een WP op een canadese put heeft aangesloten (en welke WP heeft die dan gebruikt)?

[ Voor 54% gewijzigd door Dutchsat op 19-09-2014 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:16

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Dutchsat schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 14:33:

canadese put...........................200 meter.........................aansluiten op een L/W warmtepomp.
Dat kan maar............
Je haalt er heel veel lucht er doorheen kijk maar eens naar de M3 per uur.
Als je dan de berekening gaat doen van het afkoelen van de grond moet je wel met een aantal dingen rekening houden.
1 maximale afkoeling die je vewacht, en wilt hebben
2 herstel van de grond (weer warm worden), door minimaal er ook lucht door heen te pompen gedurende de warme maanden.

Iets zegt me dat 200 lengte met een doorsnede van 40 cm niet genoeg is.

Mmmmm zoeken.....

Aha, ollie1965 in "WTW vanuit kruipruimte, en overige warmteterugwinning"

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• Dutchsat
Ha dank je voor de info, met 200 meter moet het dan wel goed komen.

Ik heb sowieso te weinig plaats voor een hydraulische put, dan ga je de retourleiding met bevroren koelmiddel weer verwarmen via de aardwarmte. Ik ontrek alleen de omgevingslucht en verwarm deze. Inderdaad zal er een moment zijn dat de bron te koud wordt, maar er gaat ook weer geen vrieskou constant doorheen. De momenten dat het vriest buiten opteer ik voor verwarmen via een kachel dan, maar dat moet getest worden. Mijn insteek is om twee leidingen dan te leggen een op 2 meter diepte en dan een op 1 meter diepte.

[ Voor 4% gewijzigd door Dutchsat op 20-09-2014 15:54 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dutchsat schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 14:33:

Ik zou dan een zwembad WP willen nemen en zorgen dat de ventilator dan de lucht aanzuigt uit de put. Ik zal dus deze WP in een kast moeten bouwen waarop de put dan aangesloten wordt en dat ik deze WP ook gebruik voor het rondpompen van mijn vloerverwarming. Later wil ik deze lucht dan vermengen met de aangezogen lucht van mijn mechanische ventilatie, dat zou ik ook kunnen doen in deze kast dan en dan met kleppen dit mengen). Ik wil het liefst alles in een kast houden om zo de kosten laag te houden en het onderhoud simpel. De sturing van een dergelijke installatie is niet al te moeilijk, of er is wel of er is geen warmtevraag.

Is er misschien iemand hier op het forum die een WP op een canadese put heeft aangesloten (en welke WP heeft die dan gebruikt)?
Een zwembad warmtepomp heeft zelf geen pomp dus je moet er 1 monteren of via een schakeling die van de cv gebruiken.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Dutchsat
Ok perfect, een pomp is het minste probleem, die kan ik wel monteren in het circuit.
Rol-Co schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 08:35:
[...]
Een zwembad warmtepomp heeft zelf geen pomp....

[ Voor 99% gewijzigd door Dutchsat op 20-09-2014 19:14 ]

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:16

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Dutchsat schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 08:11:
[...]

Ha dank je voor de info, met 200 meter moet het dan wel goed komen.

Ik heb sowieso te weinig plaats voor een hydraulische put, dan ga je de retourleiding met bevroren koelmiddel weer verwarmen via de aardwarmte. Ik ontrek alleen de omgevingslucht en verwarm deze. Inderdaad zal er een moment zijn dat de bron te koud wordt, maar er gaat ook weer geen vrieskou constant doorheen. De momenten dat het vriest buiten opteer ik voor verwarmen via een kachel dan, maar dat moet getest worden. Mijn insteek is om twee leidingen dan te leggen een op 2 meter diepte en dan een op 1 meter diepte.
Als je echt safe wilt zijn dan moet je even een berekening laten maken met een PHPP programma (die van mij is reuze oud met grond waarden uit Duitsland). Niks vervelender als je veel werk (en kosten) op je nek haalt en vervolgens op de momenten dat het er toe doet geen voldoende resultaat hebt.
Ooit zelf uitgerekend (met dat oude programma) en bij ons was het 200M lengte 2 meter diep doorsnede 50 cm. Vervolgens condensput met pomp (voor de zomer), filter aan de ingang en de hele tuin overhoop.........

Dag WAF............

Vergis je ook niet in de kosten van een kraan om het op 2 meter diepte in te graven

Die kosten van de berekening heb je er zo uit. Afhankelijk hoe "moeilijk" je het wilt leggen onder de grond, zal men niet meer dan 1-2 uur werk hebben aan invoer en controle ervan.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchsat
ollie1965 schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 22:44:
[...]

Die kosten van de berekening heb je er zo uit.....
Ga dat zeker doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dutchsat schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 10:07:
Ok perfect, een pomp is het minste probleem, die kan ik wel monteren in het circuit.

[...]
Ja kan, maar alle pompen in het zelfde circuit moeten draaien anders heb je teveel restrictie en dus te weinig flow.

Zie mijn post, ik had nog wat meer "probleempjes"

Rol-Co in "Diy lucht/water warmtepomp"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchsat
Rol-Co schreef op zondag 21 september 2014 @ 12:36:
[...]
Ja kan, maar alle pompen in het zelfde circuit moeten draaien anders heb je teveel restrictie en dus te weinig flow.

Zie mijn post, ik had nog wat meer "probleempjes"

Rol-Co in "Diy lucht/water warmtepomp"
Ja dit zocht ik, werk aan de winkel nu. Wisselen van topic dan, super dank al,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Hebben jullie ook een leidingfilter? (voor de warmtepomp?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja nu na een jaar net geplaatst, spanningsfilter en leiding filter (ferriet) om inteferentei van de omvormers weg te filteren (harmonischen)
zonder het filter kreeg ik vaak ketelstoring (+errorcode) op de elga, ofwel inteferentie op de openterm communicatie of sensors, dat is nu helemaal weg.
enkel op de fase met de sungrow omvormer gaat dit perfect, de andere omvormers maken blijkbaar toch een hoop noise op de fases. (sma aeg steca)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Eric, ik bedoelde meer in de cv leiding zelf, om eventuele smerigheid te filteren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja, die heb ik ook, met aftapkraan, de wp hangt op het laagste punt
ik heb unipipe overal, het zag er keurig uit allemaal na 1 jaar, geen gruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik denk dat Albert zoiets bedoeld:
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/vyb137.jpg

Ik ga hem in iedere geval wel plaatsen om de warmtewisselaar te beschermen. WP komt voorlopig op bestaande CV circuit. Baat het niet, schaadt het niet.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

die zit standaard al in de elga binnenunit, maar ik koos ervoor voor een auto empty filter, met reversing, omdat de pomp dat ook kan.
je watert dan af door het filter, met de pomp in reverse, daarna vul je het cv water bij, het standaard elga filter is dan dus ook schoon.
een voordeeltje blijkt nu te zijn dat deze op het laagste punt hangt, en de filter opening ook, anders kan je na een paar jaar ineens minder flow hebben op de onderste verdieping.

ik ben toevallig happy met mijn eerst blinde keuze, die achteraf best handig doordacht blijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

alberthakvoort schreef op maandag 22 september 2014 @ 16:00:
Hebben jullie ook een leidingfilter? (voor de warmtepomp?)
Yep

Spirotrap in de retour.

http://www.spirotech.nl/nl/producten/vuilafscheiders/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb in 2012 al ( na de zonneboilerverbouwing ) al een filter geplaatst bij de CV. deze: http://www.warmteservice....r-en-luchtafscheider/c/84

En ik kan je vertellen; daar komt een hoop zwarte bagger uit als je na een jaar draaien deze open draait.

Edit: Zelfde als Rol-Co dus :)

[ Voor 5% gewijzigd door mkleinman op 22-09-2014 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

en een heel vies muf luchtje als je atag hebt, weet niet waarom dat is... andere merken stinken niet zo erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Hoeveel mm buis hebben jullie tussen de warmtepomp in zitten? Aangezien ik een 14 meter via de kelder/meterkast/plafond/koof moet, zat ik te denken aan 20mm... Ook vanwege al het bochtenwerk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

alberthakvoort schreef op maandag 22 september 2014 @ 22:23:
Hoeveel mm buis hebben jullie tussen de warmtepomp in zitten? Aangezien ik een 14 meter via de kelder/meterkast/plafond/koof moet, zat ik te denken aan 20mm... Ook vanwege al het bochtenwerk..
22 word het dan, dat is een standaard maat. Je kan ook flex nemen, al kan je dat zelf niet aan knijpen, het werkt wel lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
PE-RT-buis Ø 20 x 2 mm , anders ga je gelijk naar 26mm (er zijn tegenwoordig ook knelkoppelingen voor PE-RT)

Wil wel voor flex buis gaan, anders wordt het me helemaal te lastig met al die bochten ;)

[ Voor 30% gewijzigd door alberthakvoort op 22-09-2014 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

alberthakvoort schreef op maandag 22 september 2014 @ 22:41:
PE-RT-buis Ø 20 x 2 mm , anders ga je gelijk naar 26mm (er zijn tegenwoordig ook knelkoppelingen voor PE-RT)

Wil wel voor flex buis gaan, anders wordt het me helemaal te lastig met al die bochten ;)
Ik heb een stuk van 5 meter laten maken door een huisinstallateur van mijn werk, grijs, type weet ik zo even niet maar kan ik wel opzoeken voor je, was goed voor warm en koud water en 10 bar. Slang trompen met speciale tool, koppelstuk er in duwen en een huls er overheen knijpen met een elektrische tang van de set.
Klein en degelijk, en kost way minder dan die bouwmarkt flex rommel die veul te prijzig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Ik haal het bij de groothandel vandaan (via mijn werk), bij de bouwmarkt vragen ze inderdaad de goudprijs voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

test-firing my elga, goh wat is dat toch leuk, nou een beetje meer koude graag dan in 2013/14 want dat was een leuke cop maar niet zo leerzaam.
al 2421kWh in reserve tot 31-12, dat zijn 101 dagen full pull draaien (3maanden)
ja, daarom wil kamp van salderen af natuurlijk, die ziet me al aankomen... ;w

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 23-09-2014 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stef110
  • Laatst online: 12-06 21:18
Vanmiddag kwam ik thuis van werk, en toen draaide de DIY pomp ook. Geeft nog steeds goed gevoel dat het gelukt is. Van mij mag het ook wel wat kouder worden om wat te kunnen testen.

stef

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik sluit me daarbij aan. Het mag wel iets kouder worden. Maar goed. Aankomende dagen wordt het weer lekker warm. Ik heb een iets bescheidener overschot. 350kWh over op dit moment en stijgende.

Hopelijk van het voorjaar een kleine 1000Wp extra op het dak.

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:36
Inderdaad, het is nu nog 25 graden in huis dus een iets lagere temperatuur mag wel. ;)

Ik heb besloten voorlopig maar eens even niets te doen. De enorme stap in isolatie die we gemaakt hebben zorgt zo te zien voor ca. 40% daling in het gasgebruik (950-1000m3 naar 550-600m3), de PV en veel zuiniger apparatuur zorgden voor een daling van ca. 4800kWh in 2008 naar ruim -1750kWh nu.

De huidige stand der techniek staat nog een daling van ca. € 235,- per jaar op de rekening toe, en dat vind ik te weinig om de aanschaf van een Multiline of goede airco mee te verantwoorden. De COP moet omhoog, de prijs van de unit naar beneden of het gas moet meer gaan kosten. Waarschijnlijk gaan alle drie gebeuren, dus uiteindelijk zal de WP er wel komen. Als het niet binnenkort is dan waarschijnlijk toch als de CV vervangen moet worden.

• SpikeHome
  • Laatst online: 21:25
Bezuiniger schreef op woensdag 24 september 2014 @ 00:08:
Inderdaad, het is nu nog 25 graden in huis dus een iets lagere temperatuur mag wel. ;)
pfff bij mij is het gezakt tot 20,5 vanmorgen.
word nu weer tijd om de wp aan te zetten.

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:41

Crazy-

Best life ever

SpikeHome schreef op woensdag 24 september 2014 @ 08:08:
[...]
pfff bij mij is het gezakt tot 20,5 vanmorgen.
word nu weer tijd om de wp aan te zetten.
Hier ook ja helaas. Maar gelukkig, dat is de stookgrens..beetje zon zo en t warmt wel weer op. Maar ik zie de cv 1 deze dagen nog.wel gaan aanslaan.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Hier nog 22 graden, ventileren is prima maar je moet niet overdrijven >:)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• napp
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-07-2021
Hier nog 21 graden

3240 watt 12 x trina solar 270WP mono met een Delta Solvia 5.0

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
HIer nog steeds heerlijk 22 graden.

• hansdegit
Even een opmerking voor Tweakerts met een zonneboiler. Sinds we afgelopen mei de ZB moesten vervangen voor een groter exemplaar is het gasverbruik tgv douchen verder verlaagd. Ja, duh....

Even uitleggen: de oplettende lezer weet dat ik de boiler zie als een extra zone in het verwarmingscircuit die warmte kan vragen. De warmtepomp levert die warmte wanneer de zon niet genoeg kracht heeft. Ondanks dat de Elga de bovenste helft van de boiler niet veel verder dan 43 graden kan verwarmen, is de bovenste helft van 350L aanmerkelijk meer dan de bovenste helft van het 200L exemplaar dat hier eerder stond.

Vanochtend 2 volwassenen onder de douche: effectief 27 liter gas verbruikt; het leeuwedeel van de benodigde warmte opgewekt met COP > 5.

Eerder deze week had ik met de onvolprezen eric-pvt nog een maildiscussie over het gebruik van de zb/wp combi voor verwarming van je huis. Moet je nu de zon vooral lekker in je boiler laten zitten om mee te douchen (en zo gas te besparen) of moet je die warmte aanwenden om je huis op dagen als deze een tikje warmer te krijgen. Consequentie van de die laatste keuze is dan mogelijk dat je meer gas verstookt tijdens het douchen.

Ik weet het antwoord nu. Met een grotere boiler (en handmatige driewegklep) maakt het me niet meer uit. Het ziet er nu naar uit dat de de ketel ook in de koudere seizoenen weinig hoeft bij te dragen aan het douchecomfort.

BTW: huidig gasverbruik over de laatste 365 dagen: 201 m3 en 2100 kWh in de min. Running gasverbruik daalt momenteel met een halve kuub per dag en stroomoverschot stijgt nog steeds.

[ Voor 6% gewijzigd door hansdegit op 25-09-2014 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Gebr. Koning -die ook veel ervaring met Elga's heeft- kan een lucht-water warmtepomp met een Panasonic buitenunit van 9kW leveren voor een vergelijkbaar bedrag als de Elga en ook probleemloos naast CV in te zetten. Voordeel: Panasonic beter dan Carrier, groter vermogen, hogere temp/betere COP (probleemloos tot -7 te gebruiken). Nadeel: de Hudge binnenunit is mij totaal onbekend en daar is (nog) niets over te vinden en helaas voorzien van ouder en waarschijnlijk minder zuinig type Grundfos pomp (is natuurlijk te vervangen). Heeft iemand hier al ervaring mee of toevallig meer informatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

"beter" moet eerst blijken uit de mond anders dan de slager over zijn eigen vlees.
de carrier buitenunit van de elga staat rated tot -15c, dat moet het nu maar eens worden, ik wacht al 1,5 jaar, tot -4c haal ik in ieder geval 38,7c aanvoer.
hier staan de carrier specs http://www.carrier.nl/~/m...l/Flyer-42nqv_g_zp09.ashx
de elga gebruikt de 38NYV035H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Die Elga -4/38,7 klinkt goed genoeg, al zou op papier(!) de Panasonic dat nog een stukje beter doen (ik bedoelde met 'beter' in prestaties). Bij de Elga wordt blijkbaar nu Toshiba geleverd en dus andere unit dan voorheen, met dus ook onzekerheid en tevens nu al bekende nieuwe aanstuurproblemen (die wel opgelost zullen gaan worden). Ook bij de Elga lijkt een grotere unit binnenkort leverbaar te gaan worden (en iets groter kan bij mijn 1928 huis geen kwaad). Maar bij Panasonic ben ik vooral naar de binnenunit benieuwd. De eigen complete sets van Panasonic zijn duur, hebben ook veel mogelijkheden, maar daar zit ik niet op te wachten. De door Koning geleverde binnenunit lijkt supersimpel, maar weinig info beschikbaar. Principe is gelijk aan Elga. Ik zou de Elga liefst zonder thermostaat kopen, maar dat gaat helaas niet. De OpenTherm aansturing van hansdegit heeft dan ook mijn aandacht. Lastige keuze... en wilde eigenlijk nog voor dat het koud gaat worden dat ding plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Anoniem: 238103 schreef op zondag 28 september 2014 @ 10:58:
"beter" moet eerst blijken uit de mond anders dan de slager over zijn eigen vlees.
de carrier buitenunit van de elga staat rated tot -15c, dat moet het nu maar eens worden, ik wacht al 1,5 jaar, tot -4c haal ik in ieder geval 38,7c aanvoer.
hier staan de carrier specs http://www.carrier.nl/~/m...l/Flyer-42nqv_g_zp09.ashx
de elga gebruikt de 38NYV035H
Mijn oude koelvriescombi haalt zelfs de < -18°C en > 35°C. DeltaT van meer dan 53°C. Een deltaT alleen zegt mij niet zoveel.

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 28-09-2014 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Yup, vermogen en energie zijn key.
Toch is temperatuur ook wel interessant omdat dat het afgiftevermogen bepaalt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

de toshiba unit is kleiner in vermogen dan de carrier, er komt helemaal geen grotere unit.
dre koop die warmtepomp nou maar want je jaloezie loopt nu de spuigaten uit (of je gasrekening natuurlijk)
je lijkt nu wel een anwb lid met kip caravan en 5 keuringen voordat je voor de 10e keer naar de ardeche vertrekt. (weinig spannend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik kan niet wachten totdat het dusdanig kouder wordt en alles eindelijk in werking gaat. Intussen is het hier nog 21.8 graden volgens de Plugwise Sense.

Edit. Foutje. halve graad warmer

[ Voor 11% gewijzigd door mkleinman op 28-09-2014 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
@eric-pvt. Goed om te weten! Is er toevallig al een typenr van de Toshiba buitenunit bekend? Of enig idee hoeveel kleiner vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Inmiddels iets meer informatie over de Panasonic optie: setpoint is met de hand instelbaar op de binnenunit (maar dus niet met domotica in te stellen, hetgeen bij de Elga overigens ook niet vanzelfsprekend is...), buitenunit moduleert op het setpoint, indien setpoint na een uur niet gehaald wordt kan via een relais de cv (of andere bijverwarming) worden ingeschakeld. Zonder die setpoint instelling wordt aansturen via domotica lastig of minder efficient: is de Elga juist door de aansturing van het setpoint zo zuinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@joostmaas: de ELGA is standaard zuinig omdat ie uitgaat als het er echt om gaat.
tweaken is wel nodig om hem echt zuinig te krijgen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Bij Fujitsu-General kun je via een online-tool een warmteverliesberekening van je huis maken om de gewenste grootte van een lucht/water-warmtepomp te bepalen. Hier wil ik de komende week even mee gaan stoeien. Doe er je voordeel mee als je nog niet weet hoe groot je warmtepomp moet worden. Voor mij met name van belang omdat de wp standalone het huis moet verwarmen met hooguit een elektrische backup.
http://www.generalbenelux...Configurator/3815/general

Je kunt het beste eerst het boekje downloaden en afdrukken, je afmetingen en dergelijke invullen en daarna in de online tool verwerken.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Wellicht handig voor sommigen:
Service manual nieuwe buitenunit Elga
http://www.toshibizate.co...ITAL_INVERTER_SERIE_4.pdf

(Bewerkt: aanvulling)
In een airco folder geeft Toshiba voor deze unit SCOP 4 (35% deellast bij 7 graden), 1,5-6,3kW (koelen 5,6kW), jaarverbruik (LOT10) koelen 300Wh, verwarmen 1560kWh (en dat lijkt al aardig te kloppen met de gebruikerservaringen in dit topic).

[ Voor 45% gewijzigd door joostmaas op 30-09-2014 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Zaterdag de 1e stap gezet. Vandaag de binnenunit ophangen..

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/gDctlE6.jpg

(nog even kijken of er voldoende luchtdoorstroming is, anders moet ik hem anders positioneren)

[ Voor 30% gewijzigd door alberthakvoort op 06-10-2014 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Nou, dat ziet er wel heel krap uit. Mijn advies is om aan de achterzijde een muurafstand van minimaal 10 a 12 cm te realiseren. Als aan de linker zijkant ook een luchtrooster zit moet de unit ook wat verder uit de hoek is mijn inschatting

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Hij moet zowiezo nog naar voren, tis jammer dat de aansluitingen precies andersom zitten.

De WAF factor was ook nog niet hoog genoeg... Dus ik denk dat ik hem toch maar ga draaien en dan maar op de straat.. Volgend jaar gaan we toch de straat aanpakken, kan hij mooi "weggewerkt worden"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Zo zie je er (bijna) niets meer van

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Ig9NeY2.jpg?2

[ Voor 46% gewijzigd door Gasschuif op 06-10-2014 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Noem het maar niets.....alleen de unit vind ik mooier .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
net nog even gemeten, afstand tot de muur is 12 cm.. Maar ga hem toch maar naar de zijkant verplaatsen, hangt zo ook iets te prominent in het WAF gedeelte >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-06 22:28
alberthakvoort schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 14:14:
net nog even gemeten, afstand tot de muur is 12 cm.. Maar ga hem toch maar naar de zijkant verplaatsen, hangt zo ook iets te prominent in het WAF gedeelte >:)
Als ik een WAF-gerelateerde tip mag geven: doe dan meteen wat meer trillingsdempend rubber tussen de unit en de houder. Als ik me niet vergis hebben forumgenoten foto's van vergelijkbare ophangoplossingen geplaatst.

Bj 1904; gasloos; HR++ x133; PV 9kWp; WP L/W 16kW; Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, EV’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

Ik vind het zo nogal een monster eigenlijk... En die kooi om de unit heen, gaat dat niet fluiten bij stevige wind uit de verkeerde hoek?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
De zomer is definitief voorbij. De ELGA is vanochtend aan gegaan om het huis te verwarmen. Intussen aangename 20.3 hier in de woonkamer.

Edit:

Bah, kom er net achter dat de ELGA niet alleen heeft verwarmd maar dat de ketel vannacht ook nog bijna een kuub gas heeft verbrand. En dat terwijl de temperatuur boven de 10 graden was vannacht. Ik met mijn domme thermostaatinstelling dat ik 's nachts de ketel het werk wil laten doen. }:O

Edit2:

Thermostaten aangepast. Nachtverlaging van 20.0 naar 19.0 op de ELGA thermostaat. Programma is nu ruwweg:

* 08:00 - 20 graden
* 11:30 - 19 graden ( even uit )
* 12:00 - 20 graden
* 17:30 - 19 graden ( even uit )
* 18:00 - 20 graden
* 22:00 - 19 graden ( nachtverlaging ).

De klokthermostaat van de ketel is nog simpeler.

* 09:00 - 19.4 graden
* 22:00 - 17.6 graden ( nachtverlaging ).

Effectief dus de ELGA 100% van de tijd aan het roer. Alleen bij extreme koude verhoog ik de CV thermostaat wel.

Die 600 liter gas die vanochtend is verbrand :( :( :( :( :( :( :( :( :( :(

[ Voor 93% gewijzigd door mkleinman op 08-10-2014 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

ATS schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 08:55:
[...]

Ik vind het zo nogal een monster eigenlijk... En die kooi om de unit heen, gaat dat niet fluiten bij stevige wind uit de verkeerde hoek?
Hij staat niet bij mij, maar bij de overbuurman. Ik heb en nog nooit horen klagen over geluid.
En inderdaad, wat de een mooi vind, daar denkt een ander heel anders over ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wp statisch uit slaapstand, maar nog niet aangegaan.
jeeeeeej martin... laat die ketel-met-vlammetjes-uit-het-jaar-kruik nu voor wat het is, die saldeert niet he ?
ik heb 7m3 aan domheden verstookt de eerste 3 maanden met de elga, allemaal door domme bangmakerij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
@Martin, wat een -eh- vreemd dagprogramma. Wat is er op tegen om gewoon de 20 graden overdag en de nachtverlaging naar 19 graden aan te houden? Verder eens met eric-pvt, negeer die ketel.

Hier is de Elga al volop bezig: boiler, woonkamer, boiler, woonkamer, badkamer, boiler, woonkamer..... De kWh's uit het overschot fikken lekker weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
hansdegit schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 11:51:
@Martin, wat een -eh- vreemd dagprogramma. Wat is er op tegen om gewoon de 20 graden overdag en de nachtverlaging naar 19 graden aan te houden? Verder eens met eric-pvt, negeer die ketel.

Hier is de Elga al volop bezig: boiler, woonkamer, boiler, woonkamer, badkamer, boiler, woonkamer..... De kWh's uit het overschot fikken lekker weg.
Die korte verlaging is truuk die ik van Eric heb overgenomen. Mocht de ketel het om wat voor reden hebben overgenomen dan zorgt dat halve uur verlaging ervoor dat de ELGA weer aan kan springen.

Is overigens zo aangepast. Beide "verlaten" punten veranderen op de thermostaat naar 20 graden :).

Mocht het niet werken zoals beoogd dan gaan die er inderdaad uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

die korte verlaging per klokprogramma mag natuurlijk niet opleveren dat de ketel hoger uitkomt <!>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Cv ingesteld op 18 hier in maart en niet meer veranderd, Wp staat bij en 21 graden in de kamer 24/7. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Anoniem: 238103 schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 13:54:
die korte verlaging per klokprogramma mag natuurlijk niet opleveren dat de ketel hoger uitkomt <!>
Dat doettie niet gelukkig. Dan moet het in 30 minuten afkoelen van 20 naar 19.2. Dan pas gaat de ketel aan. Als het zo snel afkoelt dan is het buiten HEUL koud >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
Vandaag had ik een airco storing op het werk dus was even met de monteur aan de praat. Wij hebben een toshiba en carrier unit in ons serverhok. Nou moest de carrier misschien vervangen worden en toen kreeg ik te horen dat die dan ook een toshiba ging worden. Op de vraag waarom, carrier is gestopt met de kleine units. Dat zal dus ook de reden zijn waarom de elga ineens met een toshiba buitenunit komt. Blijkbaar zijn toshiba en carrier ook van hetzelfde bedrijf. Even ter info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itchin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:07
Dinsdag a.s. wordt de software van mijn Elga geupdate om samen te werken met de Toshiba buitenunit. Dan kan de installatie eindelijk in gebruik genomen worden. Ik ben heel benieuwd en dan vooral naar de geluidsproductie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb de thermostaat aangepast. Programma is nog simpeler gemaakt. 07:00 naar 20.0 graden.. 22:00 naar 19.0 graden. En dat voor alle dagen. De CV thermostaat staat consequent minimaal 1 graad lager afgesteld.

Elke ochtend zakt de temperatuur in de woonkamer net onder de 20 graden.Het kost me nu elke ochtend ongeveer 1kWh om het huis op temperatuur te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itchin
Mijn Elga werkt nu samen met de Toshiba buitenunit. Op vol vermogen trekt de buitenunit meer dan 10A en staat dan aardig te loeien. Hier moet bij voorkeur nog een begrenzing op circa 8A worden ingesteld. Gelukkig geen trillingen hoorbaar via de gevel, de rubber voetjes doen het dus prima.
Voorlopig programma continu op 19.5 oC. Nu ben ik benieuwd naar het dagverbruik, dat ik met Plugwise ga volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

itchin schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 17:14:
Mijn Elga werkt nu samen met de Toshiba buitenunit. Op vol vermogen trekt de buitenunit meer dan 10A en staat dan aardig te loeien. Hier moet bij voorkeur nog een begrenzing op circa 8A worden ingesteld. Gelukkig geen trillingen hoorbaar via de gevel, de rubber voetjes doen het dus prima.
Voorlopig programma continu op 19.5 oC. Nu ben ik benieuwd naar het dagverbruik, dat ik met Plugwise ga volgen.
Wow 10A (2300W) alleen de elga met buiten unit? Of is dat compleet met cv pomp(en)?
Dat is wel veel ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itchin
Alleen Elga + buitenunit ruim 2400 Watt.

[ Voor 12% gewijzigd door itchin op 14-10-2014 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:36
2400W naar de WP om 19,5 vast te houden? Hoeveel gas verstookte je dan wel niet voor de WP werd gestart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Bezuiniger schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 19:05:
2400W naar de WP om 19,5 vast te houden? Hoeveel gas verstookte je dan wel niet voor de WP werd gestart?
Als ik terug lees wil hij 4-500 cuub besparen van de 700.

Maar ik denk dat er iets niet klopt, een 5kw wp trekt geen 2400W, hooguit 1200 denk ik.

Pagina: 1 ... 38 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.