14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output
Kom je toch weer op een warmteverliesberekening uit. Dan pas weet je hoeveel warmte je bij welke buitentemperatuur kwijt raakt. Dan nog een factor er bovenop voor regen en harde wind en je komt aardig in de buurt denk ik hoeveel vermogen je nodig hebt.WoudseHoeve schreef op maandag 08 september 2014 @ 13:45:
Zou ik er ver naast zitten als ik zeg "ik heb nu een 20kW gas CV" dus " is 5kW ( ~ 4 COP) Wp" voldoende? Of is dat erg kort door de bocht.
In de winter zal de COP wat slechter zijn maar door de buffer wel op te vangen door een langere draai tijd.
En dan nog rekening houden met een lagere COP bij lage temperaturen. Wordt complexe rekensom.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Import van EVs
Anoniem: 238103
24uur x 5,5Kw en je stopt 132Kw warmte in je woonruimte, dat is net zoveel als je gasketel 4 uur voluit.
mijn jaarafrekening is net binnen, na de heffingskorting en een maandbedrag van 0 euro moet ik 37 cent bijbetalen.(1400kWh in reserve)
dus ik zeg stuur de faktuur maar, zegt greenchoice, ja daag, die moeten we frankeren, we mailen de pdf wel. prachtig toch ! welkom in 2014........
de geopolitieke situatie maakt de keuze voor de elga erg prettig +1 , ik ben er erg happy mee, en dat telt ook.
Dus een 20KW gas ketel is vergelijkbaar met een 10 kW(thermisch) WP+ grote buffer.
14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output
Als het niet voor jezelf is, laat hem door een goede installateur helpen die alles goed berekenen kan en service+garantie doet (en er echt verstand van heeft). Als tweaker neem je wel wat meer risico voor jezelf, maar voor een ander zou ik het niet doen.WoudseHoeve schreef op maandag 08 september 2014 @ 21:35:
De WP is niet voor mij maar voor een vriend, die heeft geen tijd om met hout te slepen ( een echte boerderij..) maar als er een voldoende buffer is kan een WP in bij continue bedrijf veel warmte genereren. Omdat er een buffer is voor de korte termijn (snelle) warmte mag de w[ zelf kleiner blijven dacht ik.
Dus een 20KW gas ketel is vergelijkbaar met een 10 kW(thermisch) WP+ grote buffer.
Import van EVs
Let wel op bij een systeem met alleen een l/W warmtepomp dat dit vermogen beschikbaar moet zijn bij de slechtste omstandigheden. Vandaar dat dit type vaak bivalent met cv ketel of houtkachel oid wordt ingezet.
Een buffer helpt bij langdurige vraag weinig
[ Voor 5% gewijzigd door RobinE op 09-09-2014 07:48 ]
De buffer is er primair voor de Heatpipes, vervolgens voor de snelle vraag van warmte bij het aanwarmen en de WP kan kleiner blijven door de middeling van de vraag. De WP zal het vat nooit hoger in temperatuur brengen als 50 graden (er is alleen vloer verwarming), De Heatpipes kunnen hem hoger in temperatuur zetten om een wat langere periode te overbruggen van minder zon.
Import van EVs
Zoals nu: DeltaT aanvoer/retour > 4 graden. Bijna 1200W aan opgenomen vermogen, terwijl het setpoint van de thermostaat op 0,44 beneden ruimtetemperatuur is.
Wanneer de DeltaT aanvoer/retour < 3 is, laat de Elga zich wel temmen qua opgenomen vermogen.
Interessant allemaal....
ik dacht:hansdegit schreef op woensdag 10 september 2014 @ 19:48:
Dacht ik even dat ik volledige controle had over het opgenomen vermogen van de Elga... Echt niet. Het lijkt erop dat óók de Delta T over de warmtewisselaar van invloed is. Ik denk dat de Elga stuurt op een DeltaT van 2-3 graden (of had ik dat nou van BarryH begrepen??).
Zoals nu: DeltaT aanvoer/retour > 4 graden. Bijna 1200W aan opgenomen vermogen, terwijl het setpoint van de thermostaat op 0,44 beneden ruimtetemperatuur is.
Wanneer de DeltaT aanvoer/retour < 3 is, laat de Elga zich wel temmen qua opgenomen vermogen.
Interessant allemaal....
elga streeft naar aanvoer uit buitenunit is X graden boven retour CV circuit op basis van delta (gewenste - gemeten ruimte temperatuur)
Vervolgens is Wattage een resultaat van de absolute hoogte van de aanvoer uit de buitenunit, buiten temperatuur en retour naar buitenunit
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Uit mijn cijfers blijkt voorlopig dat de Elga pas terugmoduleert wanneer de deltaT tussen aanvoer en retour kleiner is dan 7 graden. Dus, ongeacht wat je instelt op de thermostaat zal de buitenunit eerst proberen om de retour op te krikken tot minder dan 7 graden onder de aanvoer.
Die 7 graden staat wat mij betreft nog ter discussie, om dat zeker te weten moet ik de isolatie om de retoursensor even verwijderen.
edit: @BarryH: in jouw geval lijkt het dan zinniger om je retoursensor een zo hoog mogelijke temperatuur te laten rapporteren aan de Elga. Ik zou 'em dan niet vóór je boiler zetten, maar "gewoon" erna, in je binnenunit dus.
[ Voor 14% gewijzigd door hansdegit op 11-09-2014 08:07 ]
Hij is met software (via RS485) aan te sturen, maar hoe dat precies in elkaar steekt moet ik nog uitzoeken :hansdegit schreef op donderdag 11 september 2014 @ 13:04:
@Albert: zijn er met deze warmtepomp ook mogelijkheden qua externe aansturing? Of ben je echt overgeleverd aan de controller die bij deze wp wordt meegeleverd?

En een on/off thermostaat erbij moet mogelijk zijn..
[ Voor 6% gewijzigd door alberthakvoort op 11-09-2014 14:04 ]
Mooi!alberthakvoort schreef op donderdag 11 september 2014 @ 11:29:
KS Warmtepompen zijn binnen![]()
[afbeelding]
Ik heb een oude KS120DC ik zoek daarvoor een programma om hem uit te lezen weet jij waar ik deze software zou kunnen downloaden.alberthakvoort schreef op donderdag 11 september 2014 @ 13:57:
[...]
Hij is met software (via RS485) aan te sturen, maar hoe dat precies in elkaar steekt moet ik nog uitzoeken :
[afbeelding]
Nou, zo op het oog ziet dat er goed uit, veel parameters, veel metingen mogelijk.alberthakvoort schreef op donderdag 11 september 2014 @ 13:57:
[...]
Hij is met software (via RS485) aan te sturen, maar hoe dat precies in elkaar steekt moet ik nog uitzoeken :
[afbeelding]
Ik mag toch hopen dat er minimaal een techneut van Techneco meelleest in dit topic, dit is natuurlijk wat iedere tweeker wil.
Een schril contrast met het "reverse engineering" proces van o.a. hansdegit.
Iedere toepassing is net weer iets anders, dus veel parameters instelbaar voor de Elga astublieft
@albert houd ons op de hoogte van e.e.a. Het ziet er veelbelovend uit
[ Voor 4% gewijzigd door Gasschuif op 11-09-2014 21:26 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Dusalberthakvoort schreef op donderdag 11 september 2014 @ 11:29:
KS Warmtepompen zijn binnen![]()
[afbeelding]
alberthakvoort
Warmtepomp besteld
moet worden
alberthakvoort
Warmtepomp is binnen:D
Haha, ik zal het gelijk aanpassen...niki_lauda schreef op donderdag 11 september 2014 @ 21:25:
[...]
Dus
alberthakvoort
Warmtepomp besteld![]()
moet worden
alberthakvoort
Warmtepomp is binnen:D
Foto's komen er uiteraard, en het is een inverter..
Wel mooi van die KS serie dat je die seriële interface hebt en dus alles mooi kan aansturen
[ Voor 15% gewijzigd door martijnr17 op 19-09-2014 14:09 ]
Ik zou hem aangevenalberthakvoort schreef op woensdag 17 september 2014 @ 16:53:
Het meeste ga ik zelf doen, verders een "kennis" die hem voor me afperst
Eigenlijk een printplaat met daar op een display, aansluitingen voor temperatuur sensors, kwh meter en flow sensor.
Tevens een netwerk aansluiting voor aflezen op afstand, en komt er een sd kaart slot in voor het loggen van de data.
Zal eerdaags een post maken in diy warmtepomp topic over dit project.
stef
4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
moeilijk moeilijk wat nu het best werkt....
de gegevens die ik je mailde waren in ieder geval altijd door de boiler van november tot maart, verder klep dicht. het gaat namelijk om minder gas, dus of dat nu cv of douche is maakt niet uit.
Of zelfs met de ELGA de zonneboiler opladen door beide pompen te laten draaien. Of ik zou zelfs met een tweewegklep en een terugslagklep parallel aan de pomp ook zonder de pomp kunnen doen.
Ik wil gebruik maken van een canadese put, als ik dan ga voor de tradionele lucht methode, dus zeg eens met een luchtkanaal van 200 meter, dan moet ik die aansluiten op een L/W warmtepomp. Deze heeft geen buitenunit nodig. Dat zijn oa. die zwembadpompen, denk ik nu te simpel? deze zijn immers flink goedkoper dan split-units en hebben minder onderhoud nodig.
Ik zou dan een zwembad WP willen nemen en zorgen dat de ventilator dan de lucht aanzuigt uit de put. Ik zal dus deze WP in een kast moeten bouwen waarop de put dan aangesloten wordt en dat ik deze WP ook gebruik voor het rondpompen van mijn vloerverwarming. Later wil ik deze lucht dan vermengen met de aangezogen lucht van mijn mechanische ventilatie, dat zou ik ook kunnen doen in deze kast dan en dan met kleppen dit mengen). Ik wil het liefst alles in een kast houden om zo de kosten laag te houden en het onderhoud simpel. De sturing van een dergelijke installatie is niet al te moeilijk, of er is wel of er is geen warmtevraag.
Is er misschien iemand hier op het forum die een WP op een canadese put heeft aangesloten (en welke WP heeft die dan gebruikt)?
[ Voor 54% gewijzigd door Dutchsat op 19-09-2014 20:53 ]
Dat kan maar............Dutchsat schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 14:33:
canadese put...........................200 meter.........................aansluiten op een L/W warmtepomp.
Je haalt er heel veel lucht er doorheen kijk maar eens naar de M3 per uur.
Als je dan de berekening gaat doen van het afkoelen van de grond moet je wel met een aantal dingen rekening houden.
1 maximale afkoeling die je vewacht, en wilt hebben
2 herstel van de grond (weer warm worden), door minimaal er ook lucht door heen te pompen gedurende de warme maanden.
Iets zegt me dat 200 lengte met een doorsnede van 40 cm niet genoeg is.
Mmmmm zoeken.....
Aha, ollie1965 in "WTW vanuit kruipruimte, en overige warmteterugwinning"
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Ha dank je voor de info, met 200 meter moet het dan wel goed komen.
Ik heb sowieso te weinig plaats voor een hydraulische put, dan ga je de retourleiding met bevroren koelmiddel weer verwarmen via de aardwarmte. Ik ontrek alleen de omgevingslucht en verwarm deze. Inderdaad zal er een moment zijn dat de bron te koud wordt, maar er gaat ook weer geen vrieskou constant doorheen. De momenten dat het vriest buiten opteer ik voor verwarmen via een kachel dan, maar dat moet getest worden. Mijn insteek is om twee leidingen dan te leggen een op 2 meter diepte en dan een op 1 meter diepte.
[ Voor 4% gewijzigd door Dutchsat op 20-09-2014 15:54 ]
Een zwembad warmtepomp heeft zelf geen pomp dus je moet er 1 monteren of via een schakeling die van de cv gebruiken.Dutchsat schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 14:33:
Ik zou dan een zwembad WP willen nemen en zorgen dat de ventilator dan de lucht aanzuigt uit de put. Ik zal dus deze WP in een kast moeten bouwen waarop de put dan aangesloten wordt en dat ik deze WP ook gebruik voor het rondpompen van mijn vloerverwarming. Later wil ik deze lucht dan vermengen met de aangezogen lucht van mijn mechanische ventilatie, dat zou ik ook kunnen doen in deze kast dan en dan met kleppen dit mengen). Ik wil het liefst alles in een kast houden om zo de kosten laag te houden en het onderhoud simpel. De sturing van een dergelijke installatie is niet al te moeilijk, of er is wel of er is geen warmtevraag.
Is er misschien iemand hier op het forum die een WP op een canadese put heeft aangesloten (en welke WP heeft die dan gebruikt)?
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Rol-Co schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 08:35:
[...]
Een zwembad warmtepomp heeft zelf geen pomp....
[ Voor 99% gewijzigd door Dutchsat op 20-09-2014 19:14 ]
Als je echt safe wilt zijn dan moet je even een berekening laten maken met een PHPP programma (die van mij is reuze oud met grond waarden uit Duitsland). Niks vervelender als je veel werk (en kosten) op je nek haalt en vervolgens op de momenten dat het er toe doet geen voldoende resultaat hebt.Dutchsat schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 08:11:
[...]
Ha dank je voor de info, met 200 meter moet het dan wel goed komen.
Ik heb sowieso te weinig plaats voor een hydraulische put, dan ga je de retourleiding met bevroren koelmiddel weer verwarmen via de aardwarmte. Ik ontrek alleen de omgevingslucht en verwarm deze. Inderdaad zal er een moment zijn dat de bron te koud wordt, maar er gaat ook weer geen vrieskou constant doorheen. De momenten dat het vriest buiten opteer ik voor verwarmen via een kachel dan, maar dat moet getest worden. Mijn insteek is om twee leidingen dan te leggen een op 2 meter diepte en dan een op 1 meter diepte.
Ooit zelf uitgerekend (met dat oude programma) en bij ons was het 200M lengte 2 meter diep doorsnede 50 cm. Vervolgens condensput met pomp (voor de zomer), filter aan de ingang en de hele tuin overhoop.........
Dag WAF............
Vergis je ook niet in de kosten van een kraan om het op 2 meter diepte in te graven
Die kosten van de berekening heb je er zo uit. Afhankelijk hoe "moeilijk" je het wilt leggen onder de grond, zal men niet meer dan 1-2 uur werk hebben aan invoer en controle ervan.
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Ga dat zeker doen!ollie1965 schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 22:44:
[...]
Die kosten van de berekening heb je er zo uit.....
Ja kan, maar alle pompen in het zelfde circuit moeten draaien anders heb je teveel restrictie en dus te weinig flow.Dutchsat schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 10:07:
Ok perfect, een pomp is het minste probleem, die kan ik wel monteren in het circuit.
[...]
Zie mijn post, ik had nog wat meer "probleempjes"
Rol-Co in "Diy lucht/water warmtepomp"
Ja dit zocht ik, werk aan de winkel nu. Wisselen van topic dan, super dank al,Rol-Co schreef op zondag 21 september 2014 @ 12:36:
[...]
Ja kan, maar alle pompen in het zelfde circuit moeten draaien anders heb je teveel restrictie en dus te weinig flow.
Zie mijn post, ik had nog wat meer "probleempjes"
Rol-Co in "Diy lucht/water warmtepomp"
zonder het filter kreeg ik vaak ketelstoring (+errorcode) op de elga, ofwel inteferentie op de openterm communicatie of sensors, dat is nu helemaal weg.
enkel op de fase met de sungrow omvormer gaat dit perfect, de andere omvormers maken blijkbaar toch een hoop noise op de fases. (sma aeg steca)
ik heb unipipe overal, het zag er keurig uit allemaal na 1 jaar, geen gruis.
je watert dan af door het filter, met de pomp in reverse, daarna vul je het cv water bij, het standaard elga filter is dan dus ook schoon.
een voordeeltje blijkt nu te zijn dat deze op het laagste punt hangt, en de filter opening ook, anders kan je na een paar jaar ineens minder flow hebben op de onderste verdieping.
ik ben toevallig happy met mijn eerst blinde keuze, die achteraf best handig doordacht blijkt te zijn.
Yepalberthakvoort schreef op maandag 22 september 2014 @ 16:00:
Hebben jullie ook een leidingfilter? (voor de warmtepomp?)
Spirotrap in de retour.
http://www.spirotech.nl/nl/producten/vuilafscheiders/
En ik kan je vertellen; daar komt een hoop zwarte bagger uit als je na een jaar draaien deze open draait.
Edit: Zelfde als Rol-Co dus
[ Voor 5% gewijzigd door mkleinman op 22-09-2014 20:21 ]
22 word het dan, dat is een standaard maat. Je kan ook flex nemen, al kan je dat zelf niet aan knijpen, het werkt wel lekker.alberthakvoort schreef op maandag 22 september 2014 @ 22:23:
Hoeveel mm buis hebben jullie tussen de warmtepomp in zitten? Aangezien ik een 14 meter via de kelder/meterkast/plafond/koof moet, zat ik te denken aan 20mm... Ook vanwege al het bochtenwerk..
Wil wel voor flex buis gaan, anders wordt het me helemaal te lastig met al die bochten
[ Voor 30% gewijzigd door alberthakvoort op 22-09-2014 22:42 ]
Ik heb een stuk van 5 meter laten maken door een huisinstallateur van mijn werk, grijs, type weet ik zo even niet maar kan ik wel opzoeken voor je, was goed voor warm en koud water en 10 bar. Slang trompen met speciale tool, koppelstuk er in duwen en een huls er overheen knijpen met een elektrische tang van de set.alberthakvoort schreef op maandag 22 september 2014 @ 22:41:
PE-RT-buis Ø 20 x 2 mm , anders ga je gelijk naar 26mm (er zijn tegenwoordig ook knelkoppelingen voor PE-RT)
Wil wel voor flex buis gaan, anders wordt het me helemaal te lastig met al die bochten
Klein en degelijk, en kost way minder dan die bouwmarkt flex rommel die veul te prijzig is.
al 2421kWh in reserve tot 31-12, dat zijn 101 dagen full pull draaien (3maanden)
ja, daarom wil kamp van salderen af natuurlijk, die ziet me al aankomen...

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 23-09-2014 19:32 ]
stef
4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp
Hopelijk van het voorjaar een kleine 1000Wp extra op het dak.
Ik heb besloten voorlopig maar eens even niets te doen. De enorme stap in isolatie die we gemaakt hebben zorgt zo te zien voor ca. 40% daling in het gasgebruik (950-1000m3 naar 550-600m3), de PV en veel zuiniger apparatuur zorgden voor een daling van ca. 4800kWh in 2008 naar ruim -1750kWh nu.
De huidige stand der techniek staat nog een daling van ca. € 235,- per jaar op de rekening toe, en dat vind ik te weinig om de aanschaf van een Multiline of goede airco mee te verantwoorden. De COP moet omhoog, de prijs van de unit naar beneden of het gas moet meer gaan kosten. Waarschijnlijk gaan alle drie gebeuren, dus uiteindelijk zal de WP er wel komen. Als het niet binnenkort is dan waarschijnlijk toch als de CV vervangen moet worden.
pfff bij mij is het gezakt tot 20,5 vanmorgen.Bezuiniger schreef op woensdag 24 september 2014 @ 00:08:
Inderdaad, het is nu nog 25 graden in huis dus een iets lagere temperatuur mag wel.
word nu weer tijd om de wp aan te zetten.
Hier ook ja helaas. Maar gelukkig, dat is de stookgrens..beetje zon zo en t warmt wel weer op. Maar ik zie de cv 1 deze dagen nog.wel gaan aanslaan.SpikeHome schreef op woensdag 24 september 2014 @ 08:08:
[...]
pfff bij mij is het gezakt tot 20,5 vanmorgen.
word nu weer tijd om de wp aan te zetten.
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Even uitleggen: de oplettende lezer weet dat ik de boiler zie als een extra zone in het verwarmingscircuit die warmte kan vragen. De warmtepomp levert die warmte wanneer de zon niet genoeg kracht heeft. Ondanks dat de Elga de bovenste helft van de boiler niet veel verder dan 43 graden kan verwarmen, is de bovenste helft van 350L aanmerkelijk meer dan de bovenste helft van het 200L exemplaar dat hier eerder stond.
Vanochtend 2 volwassenen onder de douche: effectief 27 liter gas verbruikt; het leeuwedeel van de benodigde warmte opgewekt met COP > 5.
Eerder deze week had ik met de onvolprezen eric-pvt nog een maildiscussie over het gebruik van de zb/wp combi voor verwarming van je huis. Moet je nu de zon vooral lekker in je boiler laten zitten om mee te douchen (en zo gas te besparen) of moet je die warmte aanwenden om je huis op dagen als deze een tikje warmer te krijgen. Consequentie van de die laatste keuze is dan mogelijk dat je meer gas verstookt tijdens het douchen.
Ik weet het antwoord nu. Met een grotere boiler (en handmatige driewegklep) maakt het me niet meer uit. Het ziet er nu naar uit dat de de ketel ook in de koudere seizoenen weinig hoeft bij te dragen aan het douchecomfort.
BTW: huidig gasverbruik over de laatste 365 dagen: 201 m3 en 2100 kWh in de min. Running gasverbruik daalt momenteel met een halve kuub per dag en stroomoverschot stijgt nog steeds.
[ Voor 6% gewijzigd door hansdegit op 25-09-2014 22:01 ]
de carrier buitenunit van de elga staat rated tot -15c, dat moet het nu maar eens worden, ik wacht al 1,5 jaar, tot -4c haal ik in ieder geval 38,7c aanvoer.
hier staan de carrier specs http://www.carrier.nl/~/m...l/Flyer-42nqv_g_zp09.ashx
de elga gebruikt de 38NYV035H
Mijn oude koelvriescombi haalt zelfs de < -18°C en > 35°C. DeltaT van meer dan 53°C. Een deltaT alleen zegt mij niet zoveel.Anoniem: 238103 schreef op zondag 28 september 2014 @ 10:58:
"beter" moet eerst blijken uit de mond anders dan de slager over zijn eigen vlees.
de carrier buitenunit van de elga staat rated tot -15c, dat moet het nu maar eens worden, ik wacht al 1,5 jaar, tot -4c haal ik in ieder geval 38,7c aanvoer.
hier staan de carrier specs http://www.carrier.nl/~/m...l/Flyer-42nqv_g_zp09.ashx
de elga gebruikt de 38NYV035H
[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 28-09-2014 14:55 ]
Toch is temperatuur ook wel interessant omdat dat het afgiftevermogen bepaalt.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
dre koop die warmtepomp nou maar want je jaloezie loopt nu de spuigaten uit (of je gasrekening natuurlijk)
je lijkt nu wel een anwb lid met kip caravan en 5 keuringen voordat je voor de 10e keer naar de ardeche vertrekt. (weinig spannend)
Edit. Foutje. halve graad warmer
[ Voor 11% gewijzigd door mkleinman op 28-09-2014 20:16 ]
tweaken is wel nodig om hem echt zuinig te krijgen
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
http://www.generalbenelux...Configurator/3815/general
Je kunt het beste eerst het boekje downloaden en afdrukken, je afmetingen en dergelijke invullen en daarna in de online tool verwerken.
Import van EVs
Service manual nieuwe buitenunit Elga
http://www.toshibizate.co...ITAL_INVERTER_SERIE_4.pdf
(Bewerkt: aanvulling)
In een airco folder geeft Toshiba voor deze unit SCOP 4 (35% deellast bij 7 graden), 1,5-6,3kW (koelen 5,6kW), jaarverbruik (LOT10) koelen 300Wh, verwarmen 1560kWh (en dat lijkt al aardig te kloppen met de gebruikerservaringen in dit topic).
[ Voor 45% gewijzigd door joostmaas op 30-09-2014 17:54 ]

(nog even kijken of er voldoende luchtdoorstroming is, anders moet ik hem anders positioneren)
[ Voor 30% gewijzigd door alberthakvoort op 06-10-2014 09:32 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
De WAF factor was ook nog niet hoog genoeg... Dus ik denk dat ik hem toch maar ga draaien en dan maar op de straat.. Volgend jaar gaan we toch de straat aanpakken, kan hij mooi "weggewerkt worden"
Noem het maar niets.....alleen de unit vind ik mooier .....Gasschuif schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 11:21:
Zo zie je er (bijna) niets meer van
[afbeelding]
Als ik een WAF-gerelateerde tip mag geven: doe dan meteen wat meer trillingsdempend rubber tussen de unit en de houder. Als ik me niet vergis hebben forumgenoten foto's van vergelijkbare ophangoplossingen geplaatst.alberthakvoort schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 14:14:
net nog even gemeten, afstand tot de muur is 12 cm.. Maar ga hem toch maar naar de zijkant verplaatsen, hangt zo ook iets te prominent in het WAF gedeelte
Bj 1904; gasloos; HR++ x133; PV 9kWp; WP L/W 16kW; Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, EV’s
Ik vind het zo nogal een monster eigenlijk... En die kooi om de unit heen, gaat dat niet fluiten bij stevige wind uit de verkeerde hoek?Gasschuif schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 11:21:
Zo zie je er (bijna) niets meer van
[afbeelding]
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Edit:
Bah, kom er net achter dat de ELGA niet alleen heeft verwarmd maar dat de ketel vannacht ook nog bijna een kuub gas heeft verbrand. En dat terwijl de temperatuur boven de 10 graden was vannacht. Ik met mijn domme thermostaatinstelling dat ik 's nachts de ketel het werk wil laten doen.
Edit2:
Thermostaten aangepast. Nachtverlaging van 20.0 naar 19.0 op de ELGA thermostaat. Programma is nu ruwweg:
* 08:00 - 20 graden
* 11:30 - 19 graden ( even uit )
* 12:00 - 20 graden
* 17:30 - 19 graden ( even uit )
* 18:00 - 20 graden
* 22:00 - 19 graden ( nachtverlaging ).
De klokthermostaat van de ketel is nog simpeler.
* 09:00 - 19.4 graden
* 22:00 - 17.6 graden ( nachtverlaging ).
Effectief dus de ELGA 100% van de tijd aan het roer. Alleen bij extreme koude verhoog ik de CV thermostaat wel.
Die 600 liter gas die vanochtend is verbrand
[ Voor 93% gewijzigd door mkleinman op 08-10-2014 10:53 ]
Hij staat niet bij mij, maar bij de overbuurman. Ik heb en nog nooit horen klagen over geluid.ATS schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 08:55:
[...]
Ik vind het zo nogal een monster eigenlijk... En die kooi om de unit heen, gaat dat niet fluiten bij stevige wind uit de verkeerde hoek?
En inderdaad, wat de een mooi vind, daar denkt een ander heel anders over
jeeeeeej martin... laat die ketel-met-vlammetjes-uit-het-jaar-kruik nu voor wat het is, die saldeert niet he ?
ik heb 7m3 aan domheden verstookt de eerste 3 maanden met de elga, allemaal door domme bangmakerij.
Hier is de Elga al volop bezig: boiler, woonkamer, boiler, woonkamer, badkamer, boiler, woonkamer..... De kWh's uit het overschot fikken lekker weg.
Die korte verlaging is truuk die ik van Eric heb overgenomen. Mocht de ketel het om wat voor reden hebben overgenomen dan zorgt dat halve uur verlaging ervoor dat de ELGA weer aan kan springen.hansdegit schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 11:51:
@Martin, wat een -eh- vreemd dagprogramma. Wat is er op tegen om gewoon de 20 graden overdag en de nachtverlaging naar 19 graden aan te houden? Verder eens met eric-pvt, negeer die ketel.
Hier is de Elga al volop bezig: boiler, woonkamer, boiler, woonkamer, badkamer, boiler, woonkamer..... De kWh's uit het overschot fikken lekker weg.
Is overigens zo aangepast. Beide "verlaten" punten veranderen op de thermostaat naar 20 graden
Mocht het niet werken zoals beoogd dan gaan die er inderdaad uit.
Dat doettie niet gelukkig. Dan moet het in 30 minuten afkoelen van 20 naar 19.2. Dan pas gaat de ketel aan. Als het zo snel afkoelt dan is het buiten HEUL koudAnoniem: 238103 schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 13:54:
die korte verlaging per klokprogramma mag natuurlijk niet opleveren dat de ketel hoger uitkomt <!>
Elke ochtend zakt de temperatuur in de woonkamer net onder de 20 graden.Het kost me nu elke ochtend ongeveer 1kWh om het huis op temperatuur te krijgen.
Voorlopig programma continu op 19.5 oC. Nu ben ik benieuwd naar het dagverbruik, dat ik met Plugwise ga volgen.
Wow 10A (2300W) alleen de elga met buiten unit? Of is dat compleet met cv pomp(en)?itchin schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 17:14:
Mijn Elga werkt nu samen met de Toshiba buitenunit. Op vol vermogen trekt de buitenunit meer dan 10A en staat dan aardig te loeien. Hier moet bij voorkeur nog een begrenzing op circa 8A worden ingesteld. Gelukkig geen trillingen hoorbaar via de gevel, de rubber voetjes doen het dus prima.
Voorlopig programma continu op 19.5 oC. Nu ben ik benieuwd naar het dagverbruik, dat ik met Plugwise ga volgen.
Dat is wel veel ja.
[ Voor 12% gewijzigd door itchin op 14-10-2014 18:08 ]
Als ik terug lees wil hij 4-500 cuub besparen van de 700.Bezuiniger schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 19:05:
2400W naar de WP om 19,5 vast te houden? Hoeveel gas verstookte je dan wel niet voor de WP werd gestart?
Maar ik denk dat er iets niet klopt, een 5kw wp trekt geen 2400W, hooguit 1200 denk ik.
Dit topic is gesloten.