Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 105 Laatste
Acties:
  • 601.843 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-10 18:42
Ook een mooi initiatief: http://www.greenhp.eu/

Ontwerpdoelen:
- Speciaal voor renovatie
- Betere efficiëntie tegen redelijke kosten
- geschikt voor oudere en grotere gebouwen
- relatief hoge temperaturen, ook bij lage buitentemperaturen (30kW tot -18/58)
- Lage hoeveelheid koelmiddel: 17 gram/kW, zodat propaan (GWP=3) kan worden gebruikt
- Goede integratie met: smart grid, PV productie, warmteopslag, zon/thermisch
- Elimineren ontdooi cyclus

Ik ben benieuwd wat er van terecht komt, de namen die samenwerken zijn in ieder geval groot genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:20

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Koeling staat nu weer aan. Aanvoer is nu 17 graden. Woonkamertemperatuur is nu 23.5 graad... *SMELT*

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:03
Dutchsat schreef op maandag 09 juni 2014 @ 02:13:
[...]

Hallo,

Ik heb wel interesse. Maar je email is afgeschermd. Doe ik iets fout?
Ik kan je ook geen PM sturen... Heb je waarschijnlijk uit staan? ( mijn mail is albert [at] hakvoort . co )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
mkleinman schreef op maandag 09 juni 2014 @ 15:05:
Koeling staat nu weer aan. Aanvoer is nu 17 graden. Woonkamertemperatuur is nu 23.5 graad... *SMELT*
Uit je site maak ik op dat je grotendeels radiatoren hebt, gebruik je die ook om mee te koelen, of doe je dat alleen middels de vloerverwarming? Ik heb namelijk in de woonkamer wel Jaga's hangen, maar heb met name in de slaapkamers de behoefte om de ruimtes te kunnen koelen. Daar zitten op dit moment nog conventionele radiatoren. Voor ons voldoende, aangezien die ruimtes eigenlijk zelden gestookt worden, maar als het voor het koelen zou ik wel bereid zijn om ze te vervangen door Jaga's.

Hoe zijn de eerste ervaringen hier van het koelen met een aanvoer van 17-18 graden? Doet het merkbaar iets in combinatie met Jaga's zonder dbe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koelen gaat heeurlijk, kleine kinderen slapen rustig....priceless

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge2rt
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-09 13:28

Ge2rt

4.8 kWp - gas/jr: <300 m3 :-)

ZuinigeRijder schreef op maandag 09 juni 2014 @ 08:48:

Hier een besparingberekening van de Enviline 8 kW
Bedankt! Die ga ik even goed bestuderen. Ik vermoed na een eerste blik wel dat de Enviline zonder een boiler niet zo'n goede keus is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:08
Verwijderd schreef op maandag 09 juni 2014 @ 22:12:
koelen gaat heeurlijk, kleine kinderen slapen rustig....priceless
Koelen.... Dat wordt nog een uitdaging. Dat zou bij mij alleen kunnen lukken met een OpenTherm gateway denk ik. Bovendien zou ik de driewegklep die de retour door de boiler leidt met het handje moeten omzetten. Ik ga er eens rustig over nadenken.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
HvB83 schreef op maandag 09 juni 2014 @ 21:07:
[...]

Uit je site maak ik op dat je grotendeels radiatoren hebt, gebruik je die ook om mee te koelen, of doe je dat alleen middels de vloerverwarming? Ik heb namelijk in de woonkamer wel Jaga's hangen, maar heb met name in de slaapkamers de behoefte om de ruimtes te kunnen koelen. Daar zitten op dit moment nog conventionele radiatoren. Voor ons voldoende, aangezien die ruimtes eigenlijk zelden gestookt worden, maar als het voor het koelen zou ik wel bereid zijn om ze te vervangen door Jaga's.

Hoe zijn de eerste ervaringen hier van het koelen met een aanvoer van 17-18 graden? Doet het merkbaar iets in combinatie met Jaga's zonder dbe?
Beneden met de vloerverwarming kan je heel snel effect merken, je kan merken dat de vloer koud wordt. Ook met mijn warmtebeeldcamera is dit goed te zien. Op de eerste verdieping ben ik nog niet aan het testen geweest verder. Dus hoe het koelen verder gaat verlopen met radiatoren weet ik niet.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:18
alberthakvoort schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 12:57:
Ik ga samen met een paar anderen de warmtepomp uit China bestellen (KS50).. Mocht je interesse hebben stuur dan een pm.
Ik heb er nu het geld even niet voor maar ben benieuwd naar de resultaten. Laat je de leidingen dan gewoon door een lokale installateur doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Inderdaad, heb een stekmonteur in de buurt gevonden die het wil uitvoeren voor een zacht prijsje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik heb een koelfunctie ingebouwd in de DIY Elga besturingssoftware, maar ik ben nog niet onverdeeld enthousiast:
- Ik heb een OT gateway nodig om de thermostaat te vertellen of ik wil koelen of verwarmen
- De driewegklep die er voor zorgt dat de retour door de boiler kan moet ik handmatig omzetten, want ik wil de in de boiler gebufferde warmte natuurlijk niet kwijt.

Bovendien heb ik het gevoel dat mijn radiatoren niet heel geschikt zijn om mooi mee te koelen. Ja, de aanvoerleiding gaat lachend naar 15 graden, maar de radiator koelt de ruimte niet echt.

Misschien moet ik iets meer geduld hebben en is een uur koeling niet genoeg om enig resultaat te ervaren.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
hansdegit schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 21:16:
Ik heb een koelfunctie ingebouwd in de DIY Elga besturingssoftware, maar ik ben nog niet onverdeeld enthousiast:
- Ik heb een OT gateway nodig om de thermostaat te vertellen of ik wil koelen of verwarmen
- De driewegklep die er voor zorgt dat de retour door de boiler kan moet ik handmatig omzetten, want ik wil de in de boiler gebufferde warmte natuurlijk niet kwijt.

Bovendien heb ik het gevoel dat mijn radiatoren niet heel geschikt zijn om mooi mee te koelen. Ja, de aanvoerleiding gaat lachend naar 15 graden, maar de radiator koelt de ruimte niet echt.

Misschien moet ik iets meer geduld hebben en is een uur koeling niet genoeg om enig resultaat te ervaren.
Ook niet met DBE enabled? Zou wel >:) zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als de kamer 25 graden is heb je denk ik met 15 graden aanvoer zo'n beetje hetzelfde koelvermogen als je anders met 35 graden watertemperatuur verwarmingsvermogen hebt. Niet veel dus maar met geduld kom je er wel. En met DBE weer wat meer.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Heb geen DBE's in de slaapkamers.
Natuurlijk heb ik er wel over nagedacht, maar koude zakt, om die dan met fans proberen omhoog te trekken is denk ik niet zo handig.....

Eric-pvt vertelde net dat -ie 2 uur nodig had om de slaapkamers op acceptabele temp te krijgen. Dan is de oplossing simpel: eerder beginnen met koelen. Maar nogmaals: het is nogal een procedure:
- via de webinterface vertellen dat ik wil koelen
- wachten tot het zoneventiel open is (als je dat niet doet, bevriest de zuigleiding binnen 2 minuten!)
- koelfunctie op de binnenunit enablen
- dan de thermostaat op 18 graden instellen

En dat voor die 4x per jaar dat het 's avonds een beetje warm is? Nee, ik weet het nog niet.
Aan de andere kant: dit is wel weer een aardige trigger om een OT Gateway aan de gang te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

`t aantal vorst dagen dat de wp niet werkt is ongeveer even groot als het aantal zomerdagen dat de wp moet koelen....
2x geen probleem denk ik...
ik doe het alleen maar vanwege de lage leeftijd van de kids, en omdat ik die stroom toch nergens kwijt kan helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-10 19:51
Wat ik me nou afvraag is het volgende. De afgelopen dagen waren nog niet heel erg warm, maar vooral erg vochtig. Als je nu gaat koelen met je Elga (of andere WP) gekoppeld aan de CV, dan koel je de lucht af, maar onttrek je geen vocht aan de lucht. De relatieve luchtvochtigheid zal dan nog hoger worden. Wat doet dit met het gevoel van comfort? Een lucht/lucht airco werkt volgens mij vooral prettig omdat hij ook de RL omlaag brengt.

Eric, heb je toevallig al eens gemeten aan de relatieve luchtvochtigheid tijdens koelbedrijf?

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Of als het echt te gek wordt voor een paar tientjes een verrijdbare airco kopen op marktplaats / ebay? Dat werkt uiteindelijk makkelijker dan een CV installatie + thermostaat moeten aanpasen om te kunnen koelen met de ELGA.

Zomaar 2 centjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Zo'n verrijdbare airco heb ik hier nog staan.. staat al jaren in de weg. Nadeel van die dingen is dat het lucht van de warme zijde aan de gekoelde ruimte onttrokken wordt, zodat het rendement van die airco's heel erg bedroevend is.. ze maken nog een kl*te herrie ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Elga + radiatoren zijn wel veel stiller (binnen dan). Plus je hebt de spullen al :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Elga + radiatoren + vochtvreter = airco >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
En een ELGA + vloerkoeling + radiatoren en op een centrale plaats een airco wandunit die ook vocht uit de lucht kan trekken? Zou die ook op de carrier buitenunit of de ELGA binnenunit gekoppeld kunnen worden?

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Temperatuur + relatieve luchtvochtigheid versus comfort c.q. ongemak:

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/16ihaa1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ja, nog zoiets: vloerkoeling. Dat lukt ook niet zo goed als je de pompen op een pompschakelaar hebt zitten.

Nogmaals: voor nu even teveel haken en ogen aan dat gekoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-10 21:51
mightym schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 21:38:
Wat ik me nou afvraag is het volgende. De afgelopen dagen waren nog niet heel erg warm, maar vooral erg vochtig. Als je nu gaat koelen met je Elga (of andere WP) gekoppeld aan de CV, dan koel je de lucht af, maar onttrek je geen vocht aan de lucht. De relatieve luchtvochtigheid zal dan nog hoger worden. Wat doet dit met het gevoel van comfort? Een lucht/lucht airco werkt volgens mij vooral prettig omdat hij ook de RL omlaag brengt.

Eric, heb je toevallig al eens gemeten aan de relatieve luchtvochtigheid tijdens koelbedrijf?
Vloer koelen is massa koelen, simpel gezegt het voelt hetzelfde aan als dat je een kerk bezoekt in de zomer.
Het enige nadeel wat ik kan bedenken zijn de koude voeten die je krijgt als je op blote voeten loopt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik had een stukje wcpapier laag op de radiator geplakt, maar die werd niet vochtig
denk dat de aanvoer iets van 14-16c is geweest max
de hygrometer stond gisteren op 66
ik ben geen referentie want de ltv is nogal overrated in vermogen

alles gaat wel omgekeerd dus dat is wel apart
het effect van de elga is ook maar klein, maar langdurig wel prettig.

http://upload.wikimedia.o...396px-Dewpoint-RH.svg.png

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2014 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Limojo schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 22:30:
[...]

Vloer koelen is massa koelen, simpel gezegt het voelt hetzelfde aan als dat je een kerk bezoekt in de zomer.
Het enige nadeel wat ik kan bedenken zijn de koude voeten die je krijgt als je op blote voeten loopt. :)
Jouw opmerking strookt ook met de grafiek die Dre heeft geplaatst, het lijkt er op dat koelen altijd een gunstig effect heeft op het ervaren van comfort. Ook als de RL stijgt, zou het mogelijk zijn dat je in de comfortgrafiek een stapje naar links doet en dus het comfort verhoogt. Ik ben toch wel eens benieuwd naar een meting van de RL voor en na koelen. Mijn WP loopt ook met de retour door de ZB.. dus zonder sleutelen hier geen mogelijkheden tot experimenteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Schaamteloze self-quote...
hansdegit schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 22:07:
Ja, nog zoiets: vloerkoeling. Dat lukt ook niet zo goed als je de pompen op een pompschakelaar hebt zitten.

Nogmaals: voor nu even teveel haken en ogen aan dat gekoel.
Wat natuurlijk ook kan, zonder OT Gateway.
- Relais op de NTC van de Elga
- Relais op tele-ingang van de Honeywell Touch. De Touch is standaard ingesteld op 17 graden.

Als je alleen het NTC relais schakelt is de gewenste tempinstelling 17 graden => koelen
Als je beide schakelt, is de gewenste instelling de instelling van het tele-contact. Bij mij is dat 30 graden. => verwarmen.

edit: done.

edit2: lamaar. Alles weer terug naar de situatie waarin koelen nog niet mogelijk was. Ik krijg het niet voor elkaar icm met die vermaledijde Honeywell Touch. Dan zou ik dus echt een OT Gateway moeten hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door hansdegit op 11-06-2014 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het aantal dagen dat je in je zwembroek loopt in schagen matched niet met alle effort die in het maken van koelen gaat zitten.

in mijn geval kan het toevallig, maar ik ben niet \zo onder de indruk, laat het eerst maar eens 2 weken 30c worden, in dat geval ga je toch zweten omdat je pv het zo lekker doet ondanks die koeling in je huiskamer.
tip : steek je hoofd in de koelkast en zoek een biertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:06

Aad

Mijn verwarming is vanaf begin mei niet meer aan geweest en zal normaal gesproken ook niet meer aan gaan tot september.
Ik denk dat het dan handiger is om de ELGA helemaal uit te schakelen ivm stroomverbruik.
Of is het beter om de stekker er in te laten ?
Aad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:42
Aad schreef op zondag 15 juni 2014 @ 10:36:
Mijn verwarming is vanaf begin mei niet meer aan geweest en zal normaal gesproken ook niet meer aan gaan tot september.
Ik denk dat het dan handiger is om de ELGA helemaal uit te schakelen ivm stroomverbruik.
Of is het beter om de stekker er in te laten ?
Aad
ik vind eigenlijk dat 50% van de waarde van het apparaat ook de mogelijkheid is om te kunnen koelen. :*)
zou het wel erg jammer vinden als dat dan niet kon.

(een elga heeft een aardig standby gebruik, maar of ik dat nu echt erg vind?
dat is ongeveer 100kWh per jaar. uitgaande van 12W, maar dat doet hij niet altijd dus zal wel iets lager uitvallen.
is aardig veel te noemen, maar vind ik zelf niet rampzalig.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
@Aad, als je je zorgen maakt om het standby verbruik, haal je idd gewoon de stekker eruit. Mogelijk nadeel is dat je bij het opnieuw inschakelen even datum en tijd op de thermostaat opnieuw moet instellen.

Hier gebruik ik de Elga om de boilertop op 42 graden te krijgen. Met de zon van de afgelopen week is dat niet nodig geweest, maar voor hetzelfde geld hebben we 2 weken regen.

Ik houd 'em dus lekker aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2014/06/2.jpg

WAUW! Koelen gaat wel langzaam met de vloer. Zijn begonnen op 23.5, zitten nu op 23,0 graden. Verbruik valt reuze mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Ik heb ondertussen 7 man voor de KS warmtepomp, nog even wachten totdat iedereen betaald heeft en dan kan de bestelling er uit... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:09

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Moet ik hier aan denken (is dit dezelfde?)?
Deze zou 2000 pond kosten zonder transport ...

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Dat is dezelfde inderdaad,alleen is dat een branded merk, ik haal hem uiteraard rechtstreeks als OEM. ik kan hem nu voor +/- € 1600,-- importeren.

[ Voor 34% gewijzigd door alberthakvoort op 16-06-2014 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Hmm, op mp zie ik een Elga incl. montage voor €3250 ...
In mijn situatie komt daar nog wat bij omdat ik verder dan 50km van de leverancier woon.
Verder voldoe ik makkelijk aan de gestelde voorwaarden.
Probleempje is dat het een standaard installatie is, dus gekoppeld met de cvketel.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Die 3250 euro is overigens ontzettend kaal in de prijs. Ga er maar vanuit dat jou situatie *NET* niet normaal is en je moet bijbetalen.

* mkleinman nog steeds heel blij met www.ecolibrium.nl, liever wat meer betalen maar met super service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Als ik onbeleefd mag zijn, mkleinman, hoe duur was jou warmtepomp en hoeveel voor de installatie?

[ Voor 18% gewijzigd door Dre op 16-06-2014 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Hoeveel meer is 'wat meer' dan? :P
Barneveld is wel meer in de richting voor mij.
Het lijstje is duidelijk met max pijplengtes e.d., dat kan ik zelf eenvoudig opmeten.
Een draadje lostrekken lukt me wel, voordeel is dat hij een thermostaat erbij levert zodat ik de bestaande kan laten zitten voor de cv en ik heb 2 aders over in het bestaande thermostaat snoer
Ik blijf nog met een rekensommetje zitten, gas zal t/m augustus 720m3 zijn en de stroom verwacht ik bijna op 0 te krijgen met de panelen erbij en de top-opbrengst tot nu toe.
Dat betekent dat ik ga betalen voor het stroomverbruik van de Elga, maar de cv kan langer uit blijven zodat daar minder verbruik in zit.
Jammer dat de Elga niet standaard tapwater verwarmt, een boiler of heatpipes heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Mijn installatie was 3999,- exact. Dat is installatie ELGA, aansluiten op de CV installatie bij de vloerverwarming en het aansluiten van de vloerverwarming door de muur naar het bestaande circuit. Uiteraard het vacumeren van het geheel, en hele meuk opruimen en alles wat erbij komt kijken. De foto's staan hier wel. Nette installatie, die goed werkt.

Dus 750 euro meer voor de installatie waar er echt de tijd voor werd genomen, zowel in het pre-sales, de dag zelf, en aftersales. En vooral dat eerste en (vermoedelijk ook) het laatste is waar je het grote verschil gaat merken.

Ik heb ook contact gehad met bedrijven in Friesland, Amersfoort en Almere die goedkoper konden leveren. Die waren beide net als of je aan een dood paard aan het trekken was, er worden beloftes gemaakt dat je een offerte krijgt, en die krijg je dan niet. Dan bel je er achter aan, krijg je een excuses en wederom toezegging. Die weer niet wordt nagekomen.

Sterker nog, het bedrijf wat ik in Amersfoort heb aangeschreven (email) en heb gebeld moet nog steeds reageren.

Dan betaal ik liever iets meer geld maar waar je wel te woord wordt gestaan.

[ Voor 4% gewijzigd door mkleinman op 16-06-2014 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat is nogal een bekje meer, het Chineesje met een plaatselijke installateur wordt dan wel interessant.
Bij mij is de 'winst' niet enorm hoog, al zou het me niet verbazen als de Elga een zachte winter als de laatste bijna in z'n eentje doet.
In dat geval hou ik wel flink wat geld in m'n zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:42

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

En hoe kan dat uit? Dat is meer dan 5000 m3 gas, meer dan 12 jaar aan verwarming, ik kom er met een zonneboiler van 2200,- al niet uit om het rendabel te krijgen. Reken ik iets verkeerd of gaat het hier niet alleen om het financiële aspect?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Financieel is vooral de grote hap in een keer een uitdaging.
Met de panelen heb ik een redelijk rendement (lagere maandlast) en bij mij telt dat zeker mee.
Het is toch redelijk onzinnig om de lasten te verschuiven van gas naar stroom?
Tenzij gas opeens in prijs verdubbelt omdat iemand een grote kraan dichtdraait :P
Daarom zoek ik extra voordeeltjes zoals het kunnen koelen, dat kost normaal gesproken ook geld als je daar apparatuur voor zou aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Speedy-Andre schreef op maandag 16 juni 2014 @ 23:20:
Financieel is vooral de grote hap in een keer een uitdaging.
Met de panelen heb ik een redelijk rendement (lagere maandlast) en bij mij telt dat zeker mee.
Het is toch redelijk onzinnig om de lasten te verschuiven van gas naar stroom?
Tenzij gas opeens in prijs verdubbelt omdat iemand een grote kraan dichtdraait :P
Daarom zoek ik extra voordeeltjes zoals het kunnen koelen, dat kost normaal gesproken ook geld als je daar apparatuur voor zou aanschaffen.
Het zou zomaar kunnen gebeuren dat gas plotseling veel duurder wordt. Niet alleen zitten we met een kraantje bij een achteraf niet helemaal betrouwbare verre buur, in EU verband wordt er al langer gesproken over elektrificatie van de warmtevoorziening. Warmte door elektra en die elektra duurzaam opwekken is een recept dat veel wordt gepromoot, niet alleen om de EU CO2 neutraler te maken, maar dus ook onafhankelijker van diverse externe partijen.

Zelfs bij EZ schijnen er hierdoor plannen te zijn om de ongelijkheid in EB tussen elektra en gas beter te gaan verdelen. Dat kan betekenen dat de EB op elektra wordt verlaagd, en die op gas wordt verhoogd. Of de EB op gas wordt domweg verhoogd. Hoe dan ook: het wordt dan financieel aantrekkelijker om een WP in te zetten als warmtebron. En als bonus wordt dan de aderlating door de PV heel wat kleiner gemaakt: de EB opbrengst wordt dan immers relatief verhoogd.

Verder schijnen er voorstellen gedaan te zijn om een WP in het lage BTW tarief te laten vallen. De gedachte is dat ondanks het lagere tarief de WP zo duur is dat deze netto toch meer BTW oplevert (ja, ja ze worden slim). Alles bij elkaar zorgt dat er mogelijk voor dat binnenkort de rekensom heel anders wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Rol-Co schreef op maandag 16 juni 2014 @ 23:04:
En hoe kan dat uit? Dat is meer dan 5000 m3 gas, meer dan 12 jaar aan verwarming, ik kom er met een zonneboiler van 2200,- al niet uit om het rendabel te krijgen. Reken ik iets verkeerd of gaat het hier niet alleen om het financiële aspect?
Tja, rendabel, TVT, CO2 reductie,economische stimulans. Redenen om iets wel of niet te doen zijn er altijd..
En elke (thuis)situatie is ook weer anders. Keuzes zal een ieder voor zichzelf uit maken.
In euro's bekeken zijn beide (L/L) WP's hier incl. installatie in minder dan 6 jaar eruit (van +/-1000m3 p/j naar ruim onder de 100m3 gas p/j), echter de comfort verhogende werking in de zomer (door koeling) is priceless en (persoonlijk) minstens even belangerijk als TVT.
Het erbij hebben van een leuke hobby is ook niet verkeerd. :)
Bezuiniger schreef op maandag 16 juni 2014 @ 23:47:
[...]

Het zou zomaar kunnen gebeuren dat gas plotseling veel duurder wordt. Niet alleen zitten we met een kraantje bij een achteraf niet helemaal betrouwbare verre buur, in EU verband wordt er al langer gesproken over elektrificatie van de warmtevoorziening. Warmte door elektra en die elektra duurzaam opwekken is een recept dat veel wordt gepromoot, niet alleen om de EU CO2 neutraler te maken, maar dus ook onafhankelijker van diverse externe partijen.

Zelfs bij EZ schijnen er hierdoor plannen te zijn om de ongelijkheid in EB tussen elektra en gas beter te gaan verdelen. Dat kan betekenen dat de EB op elektra wordt verlaagd, en die op gas wordt verhoogd. Of de EB op gas wordt domweg verhoogd. Hoe dan ook: het wordt dan financieel aantrekkelijker om een WP in te zetten als warmtebron. En als bonus wordt dan de aderlating door de PV heel wat kleiner gemaakt: de EB opbrengst wordt dan immers relatief verhoogd.

Verder schijnen er voorstellen gedaan te zijn om een WP in het lage BTW tarief te laten vallen. De gedachte is dat ondanks het lagere tarief de WP zo duur is dat deze netto toch meer BTW oplevert (ja, ja ze worden slim). Alles bij elkaar zorgt dat er mogelijk voor dat binnenkort de rekensom heel anders wordt.
@Bezuiniger, :Y

[ Voor 43% gewijzigd door BenEco op 17-06-2014 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je nu je huidige leverancier belt en het kontrakt 3 jaar verlengt zie je al een aardige ontwikkeling.
stroom daalt in dat geval voor mij met 3 cent/kWh
gas stijgt dan 14 cent per m3
het verschil tussen een wp hebben en erover denken is even groot als bij pv.
eenmaal de wp aanwezig, en kan je niet uitleggen wat het is aan iemand die het graag wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:17

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

BenEco schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 00:12:
[...]

Tja, rendabel, TVT, CO2 reductie,economische stimulans. Redenen om iets wel of niet te doen zijn er altijd..
En elke (thuis)situatie is ook weer anders. Keuzes zal een ieder voor zichzelf uit maken.
In euro's bekeken zijn beide (L/L) WP's hier incl. installatie in minder dan 6 jaar eruit (van +/-1000m3 p/j naar ruim onder de 100m3 gas p/j), echter de comfort verhogende werking in de zomer (door koeling) is priceless en (persoonlijk) minstens even belangerijk als TVT.
Het erbij hebben van een leuke hobby is ook niet verkeerd. :)

[...]

@Bezuiniger, :Y
Inderdaad, twee L/L WP's zijn pricless, een tijdje terug met 28 bl temp en binnen 26 C even een uurtje laten draaien, in no time 2 graden omlaag en RV 10 % omlaag. Super WAF.
Met een Elga de vloer koelen is koude inbrengen waar je het niet wilt hebben.(wel leuk natuurlijk om mee te spelen)
In heel veel kantoorpanden zit plafond koeling, dat werkt natuurlijk wel super.

Gasschuif vind het wel heel leuk speelgoed, en is er blij mee.
Het is zoals eric-pvt zegt: Het verschil tussen een wp hebben en erover denken is even groot als bij pv.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gewoon alle radiatoren dicht, kinderkamers vol open en elga aan geeft middagslaapjes ipv een hoop gejank.
een ruimte koelen voor dieren bij erge warmte is ook iets om over na te denken.

/overigens
moet de pomp van de elga voluit anders koelt ie erg langzaam,
en das jammer, want juist de halve stand is hier weer ideaal in de winter.
eerder starten met koelen is de oplossing.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2014 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Omdat het verschil tussen aanvoer en retour kleiner is bij koelen ( dT van max 4 graden over de vloer ) moduleert de ELGA snel terug. Gemiddeld elektrisch zo'n 250W om de woonkamer te koelen. Het gaat langzaam maar het werkt wel. Ik kan ongeveer 0.5 graden per 90 minuten koelen.

Dus gesteld het wordt bloedheet dan begin ik gewoon vrolijk de nacht ervoor al te koelen. Buiten koel waardoor ook de buitenunit minder hard hoeft te werken. En dan stabiel 22 graden continu aanhouden.

En inderdaad op de eerste verdieping radiatoren vol opendraaien wil je daar ook koelen. Moet ik ook nog mee experimenteren. Pompsnelheid waar die nu op staat bevalt tot nog toe ook voor koelen prima.

Gesteld ik kan met 250W continu mijn huis op 22 graden houden. Dat is 6kWh per dag maximaal. En op mooie hete dagen wek ik zo 18kWh op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Even voor mijn begrip: dat koelen, dat doen jullie gewoon door het water in het CV systeem zo koud mogelijk te maken, en dan rond te pompen via de normale CV radiotoren en/of vloerverwarming? Gebruik je dan ook geforceerde convectie voor je radiatoren/convectoren of zelfs dat niet?

Ik ben flink aan het meelezen in dit forum om me te oriënteren op de mogelijkheden voor ons nieuwe huis waar we in september de sleutel van gaan krijgen, en dit zou ik wel een "coole" optie vinden :-)

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Indien je in je nieuwe huis een ventilatie wtw hebt, kun je daarna ook een warmtewisselaar plaatsen, zodat de lucht ook alvast opgewarmd/afgekoeld wordt voordat het ingeblazen wordt, toch?
Iemand ervaring daarmee icm een warmtepomp?

Mijn chineesje is betaald. Nu wachten op het afhalen. >:)

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-06-2014 16:36 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pas maar op je hebt er zo weer een hobby erbij, die het pv wintergat opvult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-10 22:26

apt

mkleinman, hoe komt het koude water eigenlijk in je vloerverwarming? Ik ken alleen systemen met een thermostaatkraan op een verdeler, ik zat me af te vragen hoe die omgaat met koud water. Gaat die open tenzij de vloer te warm wordt? Dan zou die geen barrière vormen voor het koude water. Wel moet de vloerverwarmingspomp worden ingeschakeld. Bij gaat die aan bij warmte aanvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:06

Aad

migjes schreef op zondag 15 juni 2014 @ 11:07:
[...]

ik vind eigenlijk dat 50% van de waarde van het apparaat ook de mogelijkheid is om te kunnen koelen. :*)
zou het wel erg jammer vinden als dat dan niet kon.

(een elga heeft een aardig standby gebruik, maar of ik dat nu echt erg vind?
dat is ongeveer 100kWh per jaar. uitgaande van 12W, maar dat doet hij niet altijd dus zal wel iets lager uitvallen.
is aardig veel te noemen, maar vind ik zelf niet rampzalig.)
De stekker zit er natuurlijk zo weer in als ik wil koelen
Aad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-10 21:51
AUijtdehaag schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 16:25:
Indien je in je nieuwe huis een ventilatie wtw hebt, kun je daarna ook een warmtewisselaar plaatsen, zodat de lucht ook alvast opgewarmd/afgekoeld wordt voordat het ingeblazen wordt, toch?
Iemand ervaring daarmee icm een warmtepomp?

Mijn chineesje is betaald. Nu wachten op het afhalen. >:)
Ja, uitgeprobeerd met een omgebouwde airco.
Dat werkt niet omdat het debiet van de wtw unit te klein is om daadwerkelijk fatsoenlijk te kunnen koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-10 22:20
Koelen dmv gebruik conventionele radiatoren, werkt dat nou echt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik denk het niet, met ltv wel en overcapaciteit
je bereikt met 8c koudere normale radiatoren om te koelen net zoveel als 8c warmere radiatoren op verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik vermoed dat aktief koelen lastig wordt, maar een kamer op temperatuur houden moet volgens mij prima lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
apt schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 20:02:
mkleinman, hoe komt het koude water eigenlijk in je vloerverwarming? Ik ken alleen systemen met een thermostaatkraan op een verdeler, ik zat me af te vragen hoe die omgaat met koud water. Gaat die open tenzij de vloer te warm wordt? Dan zou die geen barrière vormen voor het koude water. Wel moet de vloerverwarmingspomp worden ingeschakeld. Bij gaat die aan bij warmte aanvoer.
Mijn vloerverwarmingspomp draait 24/7 ( Grundfos Alpha 2 ), daar heb ik dus geen last verder. De thermostaatknop is ook geen probleem, die gaat alleen dicht bij een hoge temperatuur, niet wanneer je er water van 15 graden of zelfs 5 graden in zou gooien.

Dus het paradoxale om te koelen is om alle benodigde thermostaatkranen open te zetten op een zo hoog mogelijke waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-10 22:26

apt

@mkleinman: OK, dat vereist dus geen aanpassing!

@Eric-PVT: Dat het effect hetzelfde is bij een omgekeerd temperatuursverschil is niet noodzakelijkerwijs waar. Gewone radiatoren verspreiden vooral veel warmte door een convectiestroom, wellicht is de naam dus niet optimaal gekozen. De convectiestroom komt vooral tot stand wanneer de warme radiator op een koude plek staat, bij de vloer. De warme lucht stijgt dan op en de koude daalt. Wanneer je de warme radiator bij het plafond zou hangen zou je die convectiestroom onderdrukken. Andersom: de koude radiator koelt de lucht af en die zou dus willen zakken, maar wanneer de koude radiator op de grond staat wordt die convectiestroom dus onderdrukt. Eigenlijk wil je je koude radiatoren dus juist wel bij het plafond hangen. Dat wil niet zeggen dat het niet werkt, maar het effect is niet hetzelfde.

Edit2: Eric ik deel je menging dus dat het weinig doet, je hebt inderdaad LTV en overcapaciteit nodig.

[ Voor 96% gewijzigd door apt op 18-06-2014 11:34 . Reden: Reactie op Eric toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

`t is allemaal nieuw voor me, ja, maar voor meer convectiestroom hangen de radiatoren veel hoger hier,
het was een specificatie voor meer effect van ltv, het is iets minder mooi, of wat je gewend bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
mkleinman schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 08:39:
[...]

Mijn vloerverwarmingspomp draait 24/7 ( Grundfos Alpha 2 ), daar heb ik dus geen last verder. De thermostaatknop is ook geen probleem, die gaat alleen dicht bij een hoge temperatuur, niet wanneer je er water van 15 graden of zelfs 5 graden in zou gooien.

Dus het paradoxale om te koelen is om alle benodigde thermostaatkranen open te zetten op een zo hoog mogelijke waarde.
De thermostaatknop reageert toch op de temperatuur in de kamer? Als het warm genoeg is sluit de kraan. Als de kamer in de zomer al heel warm is zal de thermostaatknop dicht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dus als ik het goed begrijp is het koelen met de warmtepomp het ideaalste te doen met LTV dmv leidingen in het plafond.
Dus ideaal zou zijn plafondverwarming/koeling en vloerverwarming/koeling tesamen.
Ik las ook ergens dat een LTV verdeler geen aparte pomp nodig heeft op de verdeler?
De warmtepomp heeft zelf ook een pomp ingebouwd. In hoeverre is dit dan nog nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:17
Plafondkoeling werkt het beste, maar een voordeel van vloerkoeling is dat veel van de zonnewinst direct op de vloer terecht komt. Als de vloer actief koud gehouden wordt, dan komt die warmte van de zon dus ook veel minder in huis. Vereiste is dan wel dat je de vloer overdag koelt en niet pas begint te koelen als je constateert dat het te warm is geworden. Of je zorgt voor goede zonwering en dan heb je die koeling wellicht niet nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modbreak:nog een keer is got vakantie

[ Voor 86% gewijzigd door teacher op 19-06-2014 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Snip.

[ Voor 125% gewijzigd door teacher op 19-06-2014 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Beatman schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 14:40:
[...]

De thermostaatknop reageert toch op de temperatuur in de kamer? Als het warm genoeg is sluit de kraan. Als de kamer in de zomer al heel warm is zal de thermostaatknop dicht zijn.
Daarom zeg ik ook. Je moet de thermostaatknoppen op de eerste verdieping helemaal open draaien, wij hebben digitale voor het aktief vragen. Ik kan daar tot 30 graden gaan. De stap erna is altijd vol open. Ideaal voor koelen dus.

De woonkamer reageert op de thermostaat in de woonkamer. De thermostaatkraan om terug te mengen staat ingesteld op 55 graden. 15 graden laat die gewoon door.

Dus ideaal met koelen. Het is even vreemd en omgekeerd denken maar het werkt dus wel degelijk. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:20

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Paul C schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 16:04:
Of je zorgt voor goede zonwering en dan heb je die koeling wellicht niet nodig?
Kijk passief, dat is het beste.
Als ik bij ons het zonnedoek niet voor de achtergevel zou hebben geplaatst toen het even richting de 30 graden was had ik nu al warmte gebufferd in mijn vloer (pomp draait altijd om warmte te verdelen).
En had ik nu mogelijk al boven de 20 graden op de begane grond.
Maar nu ben ik bijna geneigd om het zonnedoek even een paar dagen weg te halen om even zonne-energie in de vloer te pompen, het is namelijk 20 graden in de kamer en dalende (op 0,1 graden aflezend).
Niks koelen dmv (hernieuwbare) energie, gewoon passief en GBV dan kom je al een heel eind.

Heerlijk zonne-energie, ook in de winter zorgt het voor een aantal graden + in de woning.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
mkleinman schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 22:00:
[...]

Daarom zeg ik ook. Je moet de thermostaatknoppen op de eerste verdieping helemaal open draaien, wij hebben digitale voor het aktief vragen. Ik kan daar tot 30 graden gaan. De stap erna is altijd vol open. Ideaal voor koelen dus.

De woonkamer reageert op de thermostaat in de woonkamer. De thermostaatkraan om terug te mengen staat ingesteld op 55 graden. 15 graden laat die gewoon door.

Dus ideaal met koelen. Het is even vreemd en omgekeerd denken maar het werkt dus wel degelijk. _/-\o_
Je hebt gelijk, niet goed gelezen icm verwarrende materie. Als de thermostaatknop helemaal open staat gaat het goed.

Als je schrijf dat de warmtepomp 200 W opneemt zal hij ongeveer 800 W koelend vermogen hebben. De warmte toetreding door de isolatie of openstaande deuren moet daar dus onder blijven om de ruimte in temperatuur te laten dalen. Anders zal het alleen vertragen van de opwarming zijn. Maar zelfs als de temperatuur slechts een paar graden onder de buitentemperatuur zou kunnen komen is dat voor mij al genoeg.

Met mijn mobiele split airco op zolder van 2800 W (opgenomen 900 W) lukt het maar matig om het hele huis te koelen, voornamelijk omdat hij alleen op zolder uitblaast, vooral het ontvochtigende effect is merkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Mijn ouders wonen in een oude boerderij, enkel glas, weinig isolatie, kieren etc. En in de winter is het toch warm dankzij de hout(snipper) kachel. Maar op dagen zoals gisteren met druilerig weer is het in huis wat muf/vochtig, en dan moet hij eigenlijk stoken om de vloerverwarming wat warm te houden zodat het vocht verdwijnt uit de lucht en de stenen vloer van de woonkamer. Slaapkamers etc. Zijn niet zo van belang.

Dus hij kwam op het idee om zonnecollectoren te plaatsen, vandaag iemand langs gehad die gaat berekenen wat er mogelijk is.
Maar toen begon ik te denken: kan ie niet veel beter aan de warmtepomp? Er ligt 5,5kwp op het dak, en alhoewel er een tamelijk groot verbruik is van pakweg 20-30kwh per dag, gaat er nog zat terug het net op overdag. Er kunnen desnoods nog 6 panelen bij.

Wat ik mij dan wel afvroeg, is hoe jullie die sturen. Ik begrijp dat de meeste samen met de Cv ketel werken. In onze situatie is dat dus ff anders. Ik zat zelf te denken aan het uitlezen van de PV of elektriciteitmeter, en de temperatuur in huis, en op basis daarvan de warmtepomp te schakelen. (met een invloeden zoals buffertemperatuur). Is dat realistisch? Want het is natuurlijk niet wenselijk om de warmtepomp op netstroom te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Zolang je kunt salderen is dat toch geen probleem? De warmtepomp direct aansturen op basis van energieoverschot zou ik niet doen, of met een flinke delay in de regeling. Even een wolkje voor de zon en de wp moet weer stoppen. Zon weer terug, pomp weer aan.. tegen de tijd dat de wp weer een stabiel werkpunt gevonden heeft komt de volgende wolk. Of je moet aan de gang met een wp met inverter techniek waarmee je het vermogen traploos kunt regelen. Geen idee hoe snel zo'n ding kan varieren en of dit uberhaupt mogelijk is met een signaal van buitenaf.

Als je de regeling zo traag maakt dat hij niet schrikt van een wolkje, dan ben je onder aan de streep ook aan het salderen....
Maar hoe is de temperatuur in de woning van je ouders? Als de temperatuur comfortabel is, kun je dan niet beter ontvochtigen ipv verwarmen?? Wordt er wel voldoende geventileerd? Een eenvoudige ventilatiebox kost geen drol, ik heb een ventilatiebox met een 0-10V ingang waarmee je het debiet kunt regelen. Bij mij hangt hier nu een CO2 sensor aan, maar een arduino of ander goocheldoosje met een leuke regeling kan natuurlijk ook (staat hier ook nog in de planning...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
_ferry_ schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 00:13:
Mijn ouders wonen in een oude boerderij, enkel glas, weinig isolatie, kieren etc.
Ik zou beginnen om eerst eens het warmteverlies aan te pakken. HR++ glas (evt. in voorzetkozijnen), stevige isolatie en goede kierdichting zijn een betere aanpak dan een andere manier van verwarmen en waarschijnlijk ook nog een stuk voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Inderdaad wel schakelen met een flinke delay, het hangt er natuurlijk ook een beetje af wat de WP zelf gebruikt. Uiteindelijk moet daarin dan een balans zijn te vinden. Het is nu redelijk tot licht bewolkt, en wekt de PV toch nog 1200W op.
De temperatuur is in de avonden wel eens wat te laag. Of beter gezegd, mijn moeder heeft het dan koud :+ en dan de vloer, die bestaat uit oude gebakken tegels zeg maar, met daaronder de vloerverwarming, en dan beton. Er was dus geen dik pak isolatie mogelijk, omdat dan de vloer te hoog zou komen. Er trekt dus wel wat vocht op, en dat ruikt dan naar beton/vocht. Ventilatie helpt, bovenraampjes staan dan wel eens open, maar dan komen we weer bij de temmperatuur, die dan in de avond te laag kan zijn. Wat dat betreft een heel verschil met mijn nieuwbouwwoning _o_ Ik heb sinds eind april niet meer gestookt, en met dit weer houden we de schuifpui lekker open, of als het warmer is juist dicht, om in de avonds door te luchten.

Ik denk dat een stuk raamisolatie ook veel kan schelen, zeker, weet alleen niet hoe mijn pa daarin staat. Maargoed, ik denk dat het voor hem dus verstandig is om beide opties te vergelijken. Ook een voordeel is dat er nu een elektrische boiler hangt, die is dan ook te combineren met de WP. Al zit daar al een warmtewisselaar voor die aangesloten is op het CV net, zodoende is het water alvast wat voorverwarmd. Al met al is het een hele constructie, vooral in het ketelhuis :P Zo zullen we dan ook nog installatietechnisch moeten kijken, want heel het huis heeft radiatoren, alleen in de woonkamer vloerverwarming. In deze periode mogen alle radiatoren uit blijven, maar nog wel de vloerverwarming aan. Dan zou het wellicht logischer zijn om de WP bij de vloerverwarming te plaatsen, 2 kraantjes dicht tussen vloerverwarming en CV net en klaar. Tegen de tijd dat het winter is kan de houtkachel weer aan en de 2 kraantjes weer open.

[ Voor 13% gewijzigd door _ferry_ op 21-06-2014 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
De KS Warmteclub bestaat ondertussen uit 6 man... Nu wachten tot de stoomboot uit China aankomt.. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat een elga iedere dag even de pomp laat draaien is nu niet zo handig, hij duwt dan extreem heet water de cv in, uit de zonneboiler terwijl het al warm is.
ik heb afsluiters op de cv en die staan nu dicht bij de boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Interessant.

Hier deert dat niet. De pomp draait, maar de toegang naar alle radiatoren is afgesloten; er staat geen enkel zoneventiel open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Vanaf 17 januari is er 1059 kWh in de Elga verdwenen. Geen flauw idee wat er tussen 28 oktober en 17 januari is gebeurd, helaas. We meten vrolijk door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
alberthakvoort schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 21:12:
De KS Warmteclub bestaat ondertussen uit 6 man... Nu wachten tot de stoomboot uit China aankomt.. 8)
Ik ben benieuwt naar de results >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Binnenkort hier ook testen met een 5kW warmtepomp op de cv, ik hoop dat het voldoende is.al heb ik het alleen nodig voor de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
hansdegit schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 22:37:
Vanaf 17 januari is er 1059 kWh in de Elga verdwenen. Geen flauw idee wat er tussen 28 oktober en 17 januari is gebeurd, helaas. We meten vrolijk door.
vanaf begin 11-2013 t/m 28-06-2014 met totaal 6 kW L/L WP 1114 kWh verbruikt. Dan is het verschil in verbruik wel groot in vergelijk met de Elga L/W WP over een kortere periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Het is dan ook niet alleen een andere WP, maar vooral ook een ander huis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

misschien is het dan ook beter te vergelijken met ?kWh/m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-10 13:26
Jaarafrekening kan eind deze maand opgemaakt worden, gisteren al even gekeken en heb 1800+ kWh over dit afgelopen jaar. Zelfs bij Greenchoice wat veel me dunkt. Nu de eerste fase in mijn plan aan het uitvoeren met zonneboiler, daarna wp erbij en dan stadsverwarming eruit.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 29 juni 2014 @ 09:15:
Bezuiniger schreef op zondag 29 juni 2014 @ 07:58:
Het is dan ook niet alleen een andere WP, maar vooral ook een ander huis...
Jullie hebben helemaal gelijk,natuurlijk zijn er veel meer factoren waar je rekening mee moet houden. :)
Maar voor het plaatsen WP doe je (normaal) een warmte berekening om de grote in kW van je WP te bepalen waarin je alle voorwaarden mee neemt om zo over/onder capaciteit te voorkomen. (in dit geval L/L 6kW en L/W 5 kW)
Vind het persoonlijk leuk om beide types WP en kWh verbruik in de praktijk hier op Tweakers onderling een beetje te vergelijken. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
Ik kwam op youtube nog een filmje tegen oa over de elga,
Ik weet niet ofdat hij hier al eens is langsgekomen, ik kan het me niet herinneren

YouTube: Bij Jan Rotmans thuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Verwijderd schreef op zondag 29 juni 2014 @ 09:15:
Ik denk dat dat al een beter resultaat oplevert, maar dan nog blijft het cijfer afhankelijk van heel wat andere factoren. Als je jezelf en de buren vergelijkt zal er denk ik ook al een stevig verschil te zien zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:17
Raolte schreef op zondag 29 juni 2014 @ 13:49:
Ik kwam op youtube nog een filmje tegen oa over de elga,
Ik weet niet ofdat hij hier al eens is langsgekomen, ik kan het me niet herinneren

YouTube: Bij Jan Rotmans thuis
Kijk dat filmpje liever niet:
"Zo'n apparaatje levert 30% warmtebesparing op."
"Als iedereen zo'n apparaatje zou nemen dan zou dat 1 of 2 gas- of kolencentrales schelen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wel de duurste omgekeerde koelkast die er te koop is, wat is er zo speciaal in dat apparaat die het prijsverschil rechtvaardigt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Wat is de COP van een koelkast? Je hebt bij de ELGA of warmptepomp al 2 units, stukje regeltechniek, pomp, etc... En dan installateur moet er nog wat aan verdienen.. Verders is een koelkast een plug&play apparaat.. En er worden in NL meer van verkocht dan warmtepompen... Wat de prijs absoluut ten goede komt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 29 juni 2014 @ 22:46:
Wel de duurste omgekeerde koelkast die er te koop is, wat is er zo speciaal in dat apparaat die het prijsverschil rechtvaardigt ?
/fluistermode
a merk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik wil de (aankomende) buitenunit op zolder gaan installeren onder een schuindak en met luchtkanalen gaan werken.

Nu heb ik al enige dagen de temperatuur gemeten tussen dakpannen en dakbeschot op de zuidkant
De temperatuur ligt op het moment tussen de 10 C en 55 C bij stilstaande lucht.
Als de lucht verplaatst wordt zal dit wel lager worden. Op deze dak helft liggen ook mijn zonnepanelen.

Lijkt me best aantrekkelijk ivm hogere cop. Dakpannen houden ook langer warmte vast.
Ik zal er eens lucht afzuigen, kijken wat dan de temperatuur doet.
In de winter misschien ook wel gunstig door warmteverlies van de buren door het schuindak. :+
Het is een rijtjeshuis.
Heeft iemand goede suggesties/opmerkingen om het niet zo te doen? Misschien meer kans op vochtproblemen tussen de dakpannen en dakbeschot?
Warmtepomp aanzuiglucht mag in ieder geval niet hoger worden dan 42 C volgens de gegevens.
Van de week wordt het schijnbaar 27 C buiten, mooie kans om nog eens te meten.

Voor de koelfunctie van de warmtepomp is het natuurlijk wel ongunstig lijkt me, maar het gaat me nu even om het verwarmen.

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-06-2014 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

alberthakvoort schreef op maandag 30 juni 2014 @ 13:17:
Wat is de COP van een koelkast? Je hebt bij de ELGA of warmptepomp al 2 units, stukje regeltechniek, pomp, etc... En dan installateur moet er nog wat aan verdienen.. Verders is een koelkast een plug&play apparaat.. En er worden in NL meer van verkocht dan warmtepompen... Wat de prijs absoluut ten goede komt..
Heeft een split airco ook geen 2 units en regeltechniek? Daar heb je met 1100 al een hele dure. COP 4
Een warmtepomp zwembad verwarmer is 1 unit en een stukje regeltechniek, daar heb je ook een goede voor 1000,- en ook COP 5
Dure A+++ koelkast heb je ook voor 1200,- maar weinig regeltechniek.

Dan heb ik het over A merken zonder montage maar nog een verschil van 2000,- , waar zit hem dat in?

Snap je wat ik bedoel? Ik zou de specificatie van de kosten wel eens willen zien hoe die 3200,- opgebouwd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Rol-Co schreef op maandag 30 juni 2014 @ 17:52:
[...]

Een warmtepomp zwembad verwarmer is 1 unit en een stukje regeltechniek, daar heb je ook een goede voor 1000,- en ook COP 5
Een beetje warmtepomp voor zwembad is niet vergelijkbaar.. Ga maar eens de spec's vergelijken, die pompen zijn bedoeld voor mei tot september (dat geven de meeste fabrikanten zelf aan).. en de COP van 5 is vaak ook erg positief...

Maar ik snap je punt wel, in verhouding gezien is een warmtepomp is een stuk duurder.. Een airco wordt nu eenmaal meer verkocht... Dat drukt de prijs automatisch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Op Mp adverteert iemand met Elga, incl. btw, montage en afleveren binnen 50km vraagt hij €3250.
Dat maakt het verschil met een 'kale' L/L WP al kleiner.
In de Elga zit toch extra materiaal zoals een pomp en alles wat nodig is om hem op een cv systeem aan te sluiten?
Dus ook meer werk.

[ Voor 32% gewijzigd door Speedy-Andre op 30-06-2014 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in de elga zit een wilo yonos/pico pomp en een vision regeling met thermostaat, die zijn samen al snel 600 euro. van mij mag techneco ook wat verdienen en een kundige installateur ook.
alleen al door de pomp heb ik het sluipverbruik allang afgedekt tov mijn zogenaamd zuinige atag pomp (upr18) de warmtepomp heeft compleet autonoom gedraaid zonder de orginele cv pomp dit jaar.
dan nog de platenwisselaar en een carrier buitenunit, ik denk dat het allemaal wel klopt.
inkoop is de elga ongeveer 1000 euro goedkoper dan de consumentenprijs.
verder is nu duidelijk dat deze autonoom, hybride met de ketel, maar ook dubbel met de thermostaat werkt.
dat zijn veel opties om te kiezen.
er zou ook een 9kW elga komen wie weet daar al meer van ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Paul van Techneco zei tegen mij iets van een ander merk buitenunit, ik meen Toshiba. Dit omdat Carrier gaat stoppen met consumenten inverters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Hoge marge en veel arbeidsuren voor warmtepompinstallateurs

Alpha2L25-40 pomp zag ik ooit ergens voor € 131 incl. btw
Platenwisselaar € 150 ofzo?
L/L WP, zelfde buitenunit als Elga, kost ~€ 600

Wellicht tijd voor een DIY-WP :)
Diy lucht/water warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Dre schreef op maandag 30 juni 2014 @ 20:35:
Hoge marge en veel arbeidsuren voor warmtepompinstallateurs

Alpha2L25-40 pomp zag ik ooit ergens voor € 131 incl. btw
Platenwisselaar € 150 ofzo?
L/L WP, zelfde buitenunit als Elga, kost ~€ 600

Wellicht tijd voor een DIY-WP :)
Diy lucht/water warmtepomp
Wisselaar is beduidend duurder. Is geen water/water platenwisselaar maar een R410A <--> Water wisselaar ( beide kanten op ). Dat is een ander stukje techniek.

Pagina: 1 ... 34 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.