Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 105 Laatste
Acties:
  • 601.838 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• david5
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-11-2021
@peauke inmiddels staat hier een Nibe Fighter 2040 12 Kw.
Het was inderdaad een forse investering maar wel een top apparaat.
Mijn woning velriest door het vrij staan ook redelijk was energie. Maar met een beetje E energie houdt hij de woning heerlijk op 20 graden constant. Vandaag zal het vat verwarmd worden door de zon.
Pics volgen tzt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:42
nimie schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 08:00:
[...]

Bij zonnepanelen heb ik altijd het gevoel dat de tvt meer dan 10 jaar is. Wellicht komt dit door de reclames welke ik altijd zie, maar 10 jaar is in mij ogen te lang. Wellicht dat ik de verkeerde prijzen zie. Ze bij mij op het dakplaatsen zou totaal geen probleem zijn. Het huis wordt in de jaren 20 style gebouwd en heeft per saldo een plat dak van +- 60m2 waarop ik de panelen in elke gewenste richting kan plaatsen zonder dat ze zichtbaar zijn.

In ons huidige huis uit 2006 hadden we alleen beneden vloerverwarming. Het geen waaraan ik mij ben gaan irriteren is zodra je 1 stap op de bovenverdieping zet (laminaat) dan is die vloer koud terwijl je beneden juist een warme vloer hebt gehad. Ik wil de bijverwarming gaan gebruiken om alleen de koude uit de vloer te hebben. We hebben zelf nooit de verwarming aan op de slaapkamer. Er zijn nu ondertussen 2 kids bijgekomen en dan weet ik niet of we de slaapkamers van hun snel kan laten veranderen van slaapkamer temperatuur naar speelkamer temperatuur. Mijn idee is om per slaapkamer 1 radiator op te hangen zodat dmv deze radiator de temperatuur snel te kunnen wijzigen. Via alleen de vloerverwarming op hun slaapkamers lijkt mij niet haalbaar.

Zoneregeling komt in het huis, anders is het allemaal niet goed af te stellen.

De openhaard is gesloten voor het rendement, een open openhaard heeft dit niet. CV ondersteuning heb ik niet gezien bij de door ons gekozen openhaard.

Wtw vind ik tot op heden geen optie. Ik hoor daar zoveel moeilijheden over dat we ervoor gekozen hebben om alleen een mv. box op te hangen.

Naar zonnecollectoren zal ik nu een gaan kijken. Ik heb geen idee nog wat het inhoudt en wat het gaat kosten. Plaats voor een grote boiler is er altijd wel :-)

Afzien van stadsverwarming is altijd nog een optie, echter gevoelsmatig hebben we dan geen back-up meer, daar gas bij ons niet mogelijk is. Een aardwarnte installatie welke volgens mij bij meer dan € 15.000 beginnen is budgettechnisch ook geen optie meer :-(
TVT van zonnepanelen van 10 jaar is al wat achterhaald, je bouwt nu een nieuw huis, doe je dat om die binnen 10 jaar weer te verkopen of denk je er langer te blijven wonen, ik heb een tvt van 6-7 jaar en heb een jaar terug geplaatst, prijzen zijn nog iets naar beneden gegaan volgens mij.

Ik denk dat je met vloerverwarming boven een erg behaaglijk klimaat kan krijgen, voor eventuele speelkamer idd een LTV radiator in de slaapkamer. Ik gebruik zelf een "modulerende" elektrokachel in mijn werkkamer(=slaapkamer) deze honeywell gaat automatisch van vol vermogen naar minder vermogen zodra temperatuur is bereikt. Ik zet hem na 10 minuten uit, de iMac en mijn eigen lichaam houden de kamer van 15m2 prima op temperatuur, wordt zelfs erg warm, en ik heb nog een jaren 60 huis(wel met spouwiso en HR+). Je LTV radiator kan de kamer net even iets sneller opwarmen dan de vloerverwarming, wanneer je (budgettair) de mogelijkheid hebt zou je ook nog DBE op een Jaga radiator kunnen nemen, die gaan nog iets sneller dan de radiatoren zonder.

Met zoneregeling bedoel ik niet de standaard draaiknoppen, je kan namelijk ook een elektrische variant hebben, deze kun je al dan niet met een klokthermostaat in het vertrek aansturen, Honeywell Evohome heb ik zelf gehad. Best aan de prijs maar wel een erg leuk systeem eenmaal goed ingeregeld, echter met je warmtepomp heb je er minder aan ;)

Wtw, ben benieuwd naar wat je bent tegen gekomen, vraag eric-pvt of andere gebruikers ook eens naar een douche wtw, die heb je echt snel terugverdiend en werkt ook een stuk fijner voor je eventuele zonne/warmtepompboiler.

Backup heb je zeker wel met een zonne/warmtepompboiler, namelijk een elektrisch element of een doorstroomverwarmer voor ww. Je moet echter wel de juiste dingen doen nu want continu in de backup hangen is niet echt duurzaam en nog duur ook. Aardwarmte heb ik persoonlijk niet veel interesse in ivm de erg hoge investeringen.

Afhankelijk van je portemonnee liggen er een hoop kansen/mogelijkheden:
Zonneboiler
Warmtepomp
LTV
Douche WTW
Ventilatie WTW
Zonnepanelen
Isolatie

Zelf een nieuw huis bouwen en ook nog aardig wat zaken zelf in de hand hebben, voor mijzelf een "wet dream" >:) echter nu niet haalbaar voor ons, dus klussen we lekker verder met ons eigen huisje. Veel succes met kennis vergaren! Wanneer je er een beetje over uit bent wat het gaat worden dmv de diverse topics ga op zoek naar een goede installateur op het gebied van duurzame energievoorziening. Een installateur die het geen zak interesseert en alleen maar ketels op de muur schroeft moet je hier niet voor hebben, daar zijn al meerdere je in voor geweest.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

david5 schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 08:44:
@peauke inmiddels staat hier een Nibe Fighter 2040 12 Kw.
Het was inderdaad een forse investering maar wel een top apparaat.
Mijn woning velriest door het vrij staan ook redelijk was energie. Maar met een beetje E energie houdt hij de woning heerlijk op 20 graden constant. Vandaag zal het vat verwarmd worden door de zon.
Pics volgen tzt.
Mag ik vragen wat je kwijt was?
peauke schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 15:12:
[...]

Kan nog wel isoleren maar dan moet ik een voorzetwand gaan plaatsen en dat vind ik toch iets te veel werk voor een vrijstaande woning met +/- 200 m² woonopp. en 800 m³ inhoud. RC buitenschil is 3,0 en buitenkozijnen HR ++ (Uwaarde 1,2) verder heb ik nog een WTW ventilatie.

Volgens mij is de 8,5 kW niet proportioneel veel, kan altijd beter natuurlijk.

[...]

Heb nu wat offertes liggen van de volgende WP fabrikanten

General Waterstage (14kW / 16kW)
Daikin (11kW)
Panasonic (12kW T-pac)
Nibe (18 kW)

Voor mijn gevoel kom ik weg met een WP van tussen de 10 en 12 kW bij 7gr en 35gr aanvoer.
Ook hier, ben benieuwd naar de prijzen, is ook interessant voor de topicstart :)

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2014 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-10 10:14
@neographikal

Op jouw verzoek

- Waterstage WP (3 fasen, 16 kW) + WP boiler 190 L. +/- € 12.500,= (incl. montage)
- Daikin (3 fase 11kW) + boiler 300 L. (geen wp boiler). +/- 12.700,= (incl. montage)
- Panasonic (12 kW T-pac) + 200 L boiler (HRS200). +/- 15.000,= (incl. montage)
- Nibe (18 kW) (incl. montage)
* WP Nibe f2300-20 + boiler (450 L). +/- € 18.000,=
* aanpassen cv-leidingwerk e.d. +/- € 1300,=
* aanpassen loodgieterswerk water/afvoer e.d. +/- € 950,=
Totaal +/- € 20.250,=
* Optie zonneboiler (300 L ipv de 450 L) met 3 collectoren (Nibe fp215P). meerprijs +/- € 5200,=

Zoals je ziet is de Nibe de duurste, maar daar heb ik maar 1 offerte van liggen en gevoelsmatig zeg ik dat dit wel een stuk lager zou kunnen. De overige WP zijn kandidaten om toegepast te worden bij onze woning. Mijn persoonlijke voorkeur is Panasonic (op papier goede specs), maar ben nog druk bezig alles uit te zoeken e.d.

Ik heb zelf een totaal budget van +/- € 15.000,= voor het aanpassen van mijn totale installatie, hieronder valt:
1. WP installatie met evt. een aparte voorziening voor SWW
2. Verlichting aanpassen naar LED
3. Energiezuinige appartuur aankopen (eigenlijk met name alleen een nieuwe vriezer nu +/- 650 kW/h per jaar)
4. Overige energiezuinige maatregelen (timer/schakeling standby apparatuur, pompschakelaar vloerverwarming, isoleren diverse cv-leidingen)
5. Bijplaatsen PV-panelen om extra energiebehoefte te dekken (+/- 15 panelen) of toch nog wat ruimte laten voor collectoren (weet ik nu nog niet zeker)

En dan ben ik de komende jaren "energie neutraal" voor zolang we mogen salderen. Als dit veranderd dan zien we dan wel hoe we e.e.a. oppakken / oplossen. :P

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
Toch jammer dat de Elga in standby 18,5 W trekt. Ik heb zojuist even gemeten: een Elga in storing doet daar nog eens 0,6W bij.
Ook jammer, die tiptoets om 'em aan/uit te schakelen. Zijn er standaard trucjes om dat te omzeilen?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:25
hansdegit schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 16:04:

Toch jammer, die tiptoets om 'em aan/uit te schakelen. Zijn er standaard trucjes om dat te omzeilen?
die zou ik ook willen weten, want dan kan ik bij een hete ZB de elga uitschakelen (en de CV de ZB laten leegtrekken, die doet dat nl een stuk effectiever (door de stooklijn aansturing).
Daarnaast kan je dan ook de elga uitzetten bij b.v. -5

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
Hoe effectiever? Wat is het mechanisme wat je CV toepast dan?

Ik trek de boiler gewoon met de Elga leeg. Pompen met de Wilo Yonos. Die is m.i. een stuk effectiever dan mijn Bosch CV pomp (Grundfos)

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
De remeha calenta / Isense heeft 1 regelstrategie waarbij je stooklijn de maximum aanvoertemperatuur bepaald. Als je dan ook nog insteld dat de cvpomp x minuten (b.v. 1 uur) blijft doordraaien krijg je het volgende gedrag (bij warme zonneboiler)

scen 1:
Warmtevraag (door ruimtetemperatuur onder doel)
CVpomp start
Gasbrander start niet (doordat de retour via de ZB alweer zo warm is dat je boven de stooklijn zit)
doeltemperatuur bereikt
1 uur later stopt de pomp (wel even een overshoot)

scen 2:
Warmtevraag (door ruimtetemperatuur onder doel)
CVpomp start
Gasbrander start (doordat de retour via de ZB niet zo warm is dat je boven de stooklijn zit)
doeltemperatuur bereikt
1 uur later stopt de pomp (wel even een overshoot)

kortom: je haalt meer warmte uit je zonneboiler dan bij de E (elga), want als die aanslaat sprint ie (bij mijn huis) naar vol vermogen en gaat bij bereiken doeltemperatuur snel weer uit, ook de pomp.

Verder is er in de calenta een klasse A pomp gemonteerd bij installatie.

[ Voor 3% gewijzigd door BarryH op 16-05-2014 21:27 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de elga staat standby maar kan ook slapen, na 10 uur idle, dan gebruikt de elga 7-9 watt
in de nieuwste folders van hp staat ook 10-20watt idle, dus u hoeft hem niet meer uit te zetten,
dus als dat de standaard is.......

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2014 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Verwijderd schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 21:32:
de elga staat standby maar kan ook slapen, na 10 uur idle, dan gebruikt de elga 7-9 watt
in de nieuwste folders van hp staat ook 10-20watt idle, dus u hoeft hem niet meer uit te zetten,
dus als dat de standaard is.......
Klopt, wel grappig dat de default instelling van de switches is dat ie niet in standby gaat. duidelijk dat je hem moet tweaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

grappig dat we het hier over hebben... op een dag dat ik 40,8kWh(7,3kWh/kWp) produceer uit de pv, elke 12 minuten een kWh (voor de elga) die in slaapstand staat, en ja ik heb natuurlijk die switch aangezet, maar het sluipverbruik is peanuts, de elga cv pomp bespaart meer dan je oude.
in mijn geval sinds september 108kWh.....(nutscase dat ik ben hahaha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-10 19:47
[quote]Appie Heijn schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 11:03:

Afhankelijk van je portemonnee liggen er een hoop kansen/mogelijkheden:
Zonneboiler
Warmtepomp
LTV
Douche WTW
Ventilatie WTW
Zonnepanelen
Isolatie

Vraagje wat kost volgens jullie dan het volgende
Zb,
Wp
Zp

Isolatie is geen probleem, huis wordt nieuw gebouwd en voor de rc berekening is geen rekening gehouden met bovenstaande, daarnaast is de begane grond voorzien van triple glas.
Beneden krijgen van een stuv openhaard voor de extra gezellige warmte. Verbruik in oude woning qua elektra was zo'n 4500kw

Ltv vloerverwarming komt er zoiezo in en in eerste instantie was de wp van elga de keuze voordat ik zit te kijken naar het geheel zelf voorzien van warmte.

Ivm vakantie in usa kunnen mijn reactie iets langer duren, min excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@eric-pvt:
voor ik de elga had zat de calenta met automatisch regelende pompstand met pomp klasse A op 30 watt als de CV actief was.

Bij het inregelen zodat
- de efficiency van de ELGA het hoogste is (laagste temperaturen dus pomp flink hoog)
- de CV en de ELGA elkaar niet blokkeren
is het resultaat dat de ELGA zodra die draait 57 watt gebruikt.

Dus bij mij is het een iets andere situatie.
En ik moet dus nog een beetje verder spelen en experimenteren. Daarvoor probeer ik eerst de regel logica te snappen om daarna een experiment te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:12

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Wat ik intussen begrijp. Je moet het warme water zo snel door je systeem jassen dat het nauwelijks tijd om af te koelen in je systeem. Dan is de dT het laagst en moduleert je ELGA het snelste terug.

Dus debiet idioot hoog, dT laag.

Alleen als ik debiet van mijn vloerverwarming opvoer dan gaat het verbruik continu van 6W naar 40+. Dat scheelt gigantisch op jaarbasis.

Of ik moet de vloerverwarmingspomp schakelen met de ELGA en//of de CV. Keuzes......

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dus wat radiatoren dichtdraaien laat beter de werking van de regeling zien
en daar moet je dan over nadenken en inregelen, ik denk dat ik gewoon weer geluk heb gehad
de elga in bedrijf na of voordraaifase verbruikt 23Wac (hier) pompstandje ~2,6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks, wel forse prijzen, heb je de LG's gezien uit de TS? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
De twee offertes voor een L/W waterpomp die ik heb binnen gekregen zijn € 12.000 en € 14.000. Naar mijn mening nog te duur. Een leverancier vertelde mij dat Techneco ook bezig is met een monovalent systeem wat waarschijnlijk sterke overeenkomsten met de ELGA gaat vertonen, maar geen ondersteuning van de gasketel meer nodig heeft. Ik zou graag de gasaansluiting af willen sluiten wegens vastrecht van meer dan € 200, de vermindering van CO2 uitstoot (door groene windenergie voor de WP te gebruiken) en de mogelijkheid om ook te kunnen koelen.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• david5
Verwijderd schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 11:13:
[...]

Mag ik vragen wat je kwijt was?

[...]

Ook hier, ben benieuwd naar de prijzen, is ook interessant voor de topicstart :)
Ik was wel kwijt genoeg heb hem via de groothandel gekocht en zelf geïnstalleerd. Helaas mag ik de prijs niet noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• david5
peauke schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 12:16:
@neographikal

Op jouw verzoek

- Waterstage WP (3 fasen, 16 kW) + WP boiler 190 L. +/- € 12.500,= (incl. montage)
- Daikin (3 fase 11kW) + boiler 300 L. (geen wp boiler). +/- 12.700,= (incl. montage)
- Panasonic (12 kW T-pac) + 200 L boiler (HRS200). +/- 15.000,= (incl. montage)
- Nibe (18 kW) (incl. montage)
* WP Nibe f2300-20 + boiler (450 L). +/- € 18.000,=
* aanpassen cv-leidingwerk e.d. +/- € 1300,=
* aanpassen loodgieterswerk water/afvoer e.d. +/- € 950,=
Totaal +/- € 20.250,=
* Optie zonneboiler (300 L ipv de 450 L) met 3 collectoren (Nibe fp215P). meerprijs +/- € 5200,=

Zoals je ziet is de Nibe de duurste, maar daar heb ik maar 1 offerte van liggen en gevoelsmatig zeg ik dat dit wel een stuk lager zou kunnen. De overige WP zijn kandidaten om toegepast te worden bij onze woning. Mijn persoonlijke voorkeur is Panasonic (op papier goede specs), maar ben nog druk bezig alles uit te zoeken e.d.

Ik heb zelf een totaal budget van +/- € 15.000,= voor het aanpassen van mijn totale installatie, hieronder valt:
1. WP installatie met evt. een aparte voorziening voor SWW
2. Verlichting aanpassen naar LED
3. Energiezuinige appartuur aankopen (eigenlijk met name alleen een nieuwe vriezer nu +/- 650 kW/h per jaar)
4. Overige energiezuinige maatregelen (timer/schakeling standby apparatuur, pompschakelaar vloerverwarming, isoleren diverse cv-leidingen)
5. Bijplaatsen PV-panelen om extra energiebehoefte te dekken (+/- 15 panelen) of toch nog wat ruimte laten voor collectoren (weet ik nu nog niet zeker)

En dan ben ik de komende jaren "energie neutraal" voor zolang we mogen salderen. Als dit veranderd dan zien we dan wel hoe we e.e.a. oppakken / oplossen. :P
Wel even appels ,er appels vergelijken. Er worden 20kW warmtepompen met 12kW warmtepompen vergeleken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een modulerende appel van 20kW kan een peer van 12kW zijn
@mag de rpijs niet noemen : vreemd toch dat kreeg ik ook al,
terwijl de gasvlam branche keihard op prijs concurreerd.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2014 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Beatman schreef op zaterdag 17 mei 2014 @ 12:43:
De twee offertes voor een L/W waterpomp die ik heb binnen gekregen zijn € 12.000 en € 14.000. Naar mijn mening nog te duur. Een leverancier vertelde mij dat Techneco ook bezig is met een monovalent systeem wat waarschijnlijk sterke overeenkomsten met de ELGA gaat vertonen, maar geen ondersteuning van de gasketel meer nodig heeft. Ik zou graag de gasaansluiting af willen sluiten wegens vastrecht van meer dan € 200, de vermindering van CO2 uitstoot (door groene windenergie voor de WP te gebruiken) en de mogelijkheid om ook te kunnen koelen.
ook de ELGA kan je monovalent gebruiken. En Kijk ook eens bij carrier zelf....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:00
Hoe zit het met het stroomverbruik van een l/w warmtepomp?
ik denk dat het veel is, maar hoe zou ik dit kunnen berekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Boomster schreef op maandag 19 mei 2014 @ 07:34:
Definieer veel? De ELGA trekt maximaal 1.3kW elektrisch uit het net. Vanaf 18 maart tot nu toe is er op de kop af 206kWh bij mij in de ELGA verdwenen. Dat vind ik nog wel meevallen. Daar staat namelijk tegenover dat we voor het verwarmen in die periode 0m3 gas hebben verbruikt.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
david5 schreef op zaterdag 17 mei 2014 @ 14:33:
[...]

Wel even appels ,er appels vergelijken. Er worden 20kW warmtepompen met 12kW warmtepompen vergeleken.
Je hebt gelijk dat de vermogens niet allemaal hetzelfde zijn maar als ik het verhoudingsgewijs bekijk dat een Nibe 20kW met 450 L boiler € 7700,= meer kost dan een 16kW met 200 L boiler kan ik toch aannemen dat de Nibe in verhouding duurder is dan de overige.

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-10 08:15
Boomster schreef op maandag 19 mei 2014 @ 07:34:
General heeft een uitgebreid meetprogramma met echte warmtemeters opgezet. Het ziet er gedegen uit en hieruit kun je bekijken wat het oplevert op jaarbasis:

http://www.liveheatpump.c...tie/d/11122013/s/week/h/9

Gemakkelijk uit te rekenen:
Als je de toegevoerde elektrische energie voor de WP vermenigvuldigd met 0,25 dan krijg de de vergelijkbare m3 aardgas nodig voor de elektriciteitsopwekking.
Als je de kWh warmte die geleverd wordt vermenigvuldigd met 0,1 dan krijg je de vergelijkbare m3 aardgas voor warmte geproduceerd via een CV ketel.

De resultaten lopen sterk uiteen, maar voor een goed ontworpen en geinstalleerd systeem kan je de besten aanhouden denk ik. Volgens de specificaties is de ELGA iets beter dan de Waterstage WP die General heeft toegepast op deze projecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-10 19:43
Via via iemand gesproken die regelmatig containers uit China laat komen, nu aan het kijken wat de transport kosten dan worden... Als dat de kosten flink kan drukken gaat ik hem bestellen... Anders toch maar doorsparen voor een Elga...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:59

mb1

Iemand wel eens aan zoiets degelijks gedacht? http://www.azalp.nl/zwembadverwarming/warmtepompen/6349
Zou toch mogelijk moeten zijn om hiermee (onderin) een buffer te verwarmen voor je vloerverwarming.
Paar nadelen zijn er wel, max 40graden, tot 7graden buitentemperatuur fors debiet nodig, maar die prijs......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Daar heeft iedereen al naar gekeken ;)

Vaak is de COP pas hoog bij +10 graden buitentemperatuur en een water temperatuur van 30 graden
Zwembadwarmtepomp: zeer energiezuinige manier voor het verwarmen van privé-zwembaden (bij gematigd klimaat en met isolerende afdekking) van ca. mei tot september.

[ Voor 40% gewijzigd door alberthakvoort op 20-05-2014 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• david5
apt schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 09:45:
david5, hoe zorg je er dan voor dat je verwarmingsleidingen, die naar buiten worden doorgetrokken, niet bevriezen? Dat lijkt me in Scandinavische landen nog problematischer. Dan moet je bij vorst er dus voor zorgen dat de leiding continue op temperatuur blijft. Het lijkt me vervelend als de stroom een paar uur uitvalt bij vorst.

Zullen dit voortzetten onder lucht/water affikken?
Bij deze.
Over het algemeen valt de stroom in Nederland bijna niet uit en inderdaad het zal zuur zijn als dit gebeurt bij -10. Er zijn dan twee mogelijkheden te weten: aggregaat aanslingeren of de isolatie om de leiding weg halen door de retour te laten afkoelen krijg je trek uit het vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Of je maakt gebruik van een boiler met spiraal met glycol...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
alberthakvoort schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 13:56:
Of je maakt gebruik van een boiler met spiraal met glycol...
Met als nadeel een lagere COP i.v.m. extra warmteoverdracht met temperatuurverschillen. Daarom hebben de Dx binnenunits een hogere COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:26

apt

Generator aanslingeren: wellicht kun je inderdaad met een kleine generator of 12v-220v omvormer de circulatie pomp in gang houden. Dan blijft de installatie wel vorstvrij inderdaad. Een generator die de hele warmtepomp in gang kan houden hou ik niet achter de hand voor noodgevallen.

Ik vond die alles in één installaties er op het eerste gezicht ook interessant uit zien omdat de installatie makkelijker is. Maar neig toch naar een split unit ivm vorstgevaar. Het COP verschil moet ik nog eens bekijken. De alles in één unit zijn vaak wel goedkoper, en goedkoper te installeren. Dan mag de COP wel iets lager zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-10 13:26
Ik heb bericht van Eneco terug over het compleet afsluiten van de stadswarmte en verwijderen van de warmteset. Dit gaat rond de €500 kosten. Niet niks natuurlijk, maar toch het overwegen waard. Nu maar even verder rekenen en bedenken hoe de installatie eruit komt te zien.

Misschien dat ik toch ook wel een of een paar collectoren op het dak leg ook, want onze gemeente geeft daar nog wat subsidie op.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 05:04
subsidie nog?
meeste potjes zijn allang leeg

[ Voor 82% gewijzigd door SpikeHome op 21-05-2014 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Weer wat geleerd:
De ELGA kan ook geprogrammeerd/geïnstalleerd worden met een Weersafhankelijke regeling...... (Onlangs geintroduceerd en staat nog niet op de site....)

belangstellenden kan ik het techneco document wel mailen.

Vergt wel 1 extra sensor (en andere software, waarbij je dan met de dipswitch kan schakelen tussen standaard programma en WA regeling.

Nu nog uitvogelen of dit met de regelstrategie "RTC+max stooklijn" van de Isense te combineren valt...

[ Voor 6% gewijzigd door BarryH op 22-05-2014 17:15 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:21
Het puzzelt mij al een tijdje hoe een nog niet uitontwikkeld apparaat als de Elga, die zowel veel matig gedocumenteerde instelmogelijkheden heeft, daarbij soms een onvoorspelbaar temperament ten toon spreidt en tevens een opvallend grote afhankelijkheid van de ingebouwde software van de leverancier van de buitenunit met zich mee sleept, op dit forum zoveel fans weet te vergaren.

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s Sigenergy 17kW 36kWh; laadpaal, 2 EV’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat betreft betrouwbaarheid van de ELGA , heb ik slechte ervaringen . Inmiddels Carrier stuurprint
4 keer vervangen in nog geen 2 jaar tijd. Symptoom thermostaat geeft vast 10 graden aan en buitenunit
wordt niet meer aangestuurd. Volgens Techneco fabrieksfout. Wie heeft dezelfde ervaring met de ELGA?
Misschien oorzaak vervuilde voedingsspanning? Overweeg plaatsing van een netfilter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
shthpnz schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 21:37:
Het puzzelt mij al een tijdje hoe een nog niet uitontwikkeld apparaat als de Elga, die zowel veel matig gedocumenteerde instelmogelijkheden heeft, daarbij soms een onvoorspelbaar temperament ten toon spreidt en tevens een opvallend grote afhankelijkheid van de ingebouwde software van de leverancier van de buitenunit met zich mee sleept, op dit forum zoveel fans weet te vergaren.
Ik wil graag minder gas verbruiken. De ELGA is daarvoor een van de goedkoopste WP L/W oplossingen. Waarbij je ook nog zeker weet dat die icm je CV ketel kan functioneren. Dat gaat dus niet over fan zijn, maar over beslissen wat in jouw (mijn) omstandigheden de beste stap op dat moment is. Andere L/W WP oplossingen (via nederlandse leveranciers) waren 1,5-2 x zo duur, incl. installatie.

Ik heb voor aanschaf ook documentatie van andere L/W oplossingen door geakkerd en voor mij was de ELGA oplossing degene waarvan ik zeker wist dat het ging werken.

Graag hoor ik van jou betere alternatieven en je ervaringen daarmee. Daar wordt ik en de andere lezers alleen maar wijzer van
Alvast Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
@BarryH,

hoewel mijn bericht pal boven de jouwe staat is mijn oprechte verwondering niet als directe reactie op jouw stuk bedoeld. Mocht ik die indruk wekken, mijn excuus.

Als antwoord op je verzoek: Ik zit in hetzelfde schuitje als jij. Wil - voor niet teveel geld - ook minder gas verbruiken, terwijl ik stroom over heb.

Je weet wellicht dat ik for the time being een ander pad ben ingeslagen. Een Mitsubishi Lucht/Lucht inverter aangeschaft. Via een buitenlandse leverancier. Die ikzelf installeer en waarvan ik pas na het volgend stookseizoen de ervaringen weet. Ik zal niet schromen die hier te posten. Mijn inschatting is overigens dat die overeenkomen met die van Gasschuif en Beneco.

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s Sigenergy 17kW 36kWh; laadpaal, 2 EV’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
shthpnz schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 21:37:
Prachtige lange zin, het onvoorspelbare temperament van ELGA........
Het is een heel fascinerende energiebesparende toepassing die veel kan opleveren maar ook helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:17

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

shthpnz schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 23:21:
@BarryH,

hoewel mijn bericht pal boven de jouwe staat is mijn oprechte verwondering niet als directe reactie op jouw stuk bedoeld. Mocht ik die indruk wekken, mijn excuus.

Als antwoord op je verzoek: Ik zit in hetzelfde schuitje als jij. Wil - voor niet teveel geld - ook minder gas verbruiken, terwijl ik stroom over heb.

Je weet wellicht dat ik for the time being een ander pad ben ingeslagen. Een Mitsubishi Lucht/Lucht inverter aangeschaft. Via een buitenlandse leverancier. Die ikzelf installeer en waarvan ik pas na het volgend stookseizoen de ervaringen weet. Ik zal niet schromen die hier te posten. Mijn inschatting is overigens dat die overeenkomen met die van Gasschuif en Beneco.
Gasschuif is nog steeds super blij met zijn 2 Mitsubishi L/L WPs.
Het goede nieuws is dat de maandelijkse "bijdrage" van de energie rekening is verlaagd naar 22 euro. Hoera Hoera, leve de WP.

Het slechte nieuws is dat het capaciteits tarief gas volledig verkeerd is berekend. (<500 m3)

Volgens tabel 3 van Stedin is dat 49,95 euro

http://www.stedin.net/Sit...gas.kleinverbruik_DEF.pdf

Dit blijkt op de rekening een dikke 150 euro verdeeld over 3 tijds staffels (ja ja.... hoe kan dat als het jaarvolume 235 (N)m3 afgenomen is)

Na een oeverloze (lees zinloze) woorden wisseling met de dames en heren helpdesk ven Eneco en Stedin
(zij verwijzen naar elkaar) maar de knoop doorgehakt en een pissige mail naar Eneco er uitgegooid, dat geping-pong ben ik helemaal zat.

Vervolgens vele beloftes, "er is iets fout gegaan" het gaat goed komen. Ook is de voice mail ingesproken met een belofte van een herberekening.

Tot op heden geen nieuws via mail of andere kanalen, Gasschuif wordt er moe van, maar zet de pitbull mode in. Wordt vervolgd.

Voor een ieder die wat kWh's over heeft is het advies overigens razend snel een WP aan te schaffen, tot c.a. 2020 is dat zeker lonend (c.a. 0,09 Euro export) Als t.z.t. het minister KAMP saldeergebeuren werkelijk wetgeving is geworden, zien we wel verder. (na herverkiezing??, 2e kamer 1e kamer en aanname wetsvoorstel)

Ik mag hopen dat er tegen die tijd een "visionair minister" aan het roer staat, zonder fossiele belangen, met focus op het totaal energie plaatje. Of nog beter een nieuwe minister voor Duurzame Energie

Het oog kan dan echt naar de toekomst.

Gasschuif brengt een ode aan de afscheidsbrief van Wubbo Okkels. may he rest in peace _/-\o_

[ Voor 41% gewijzigd door Gasschuif op 24-05-2014 13:27 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-10 13:31
Gasschuif schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 01:25:
[...]

.....

Het slechte nieuws is dat het capaciteits tarief gas volledig verkeerd is berekend. (<500 m3)

Volgens tabel 3 van Stedin is dat 49,95 euro

http://www.stedin.net/Sit...gas.kleinverbruik_DEF.pdf

Dit blijkt op de rekening een dikke 150 euro verdeeld over 3 tijds staffels (ja ja.... hoe kan dat als het jaarvolume 235 (N)m3 afgenomen is)

Na een oeverloze (lees zinloze) woorden wisseling met de dames en heren helpdesk ven Eneco en Stedin
(zij verwijzen naar elkaar) maar de knoop doorgehakt en een pissige mail naar Eneco er uitgegooid, dat geping-pong ben ik helemaal zat.

Vervolgens vele beloftes, "er is iets fout gegaan" het gaat goed komen. Ook is de voice mail ingesproken met een belofte van een herberekening.

Tot op heden geen nieuws via mail of andere kanalen, Gasschuif wordt er moe van, maar zet de pitbull mode in. Wordt vervolgd.

..............
Discussie met de helpdesk is niet nodig, de geschillencommissie is een betere route.

AUijtdehaag in "De Duurzame Kroeg deel 2"

Ik heb net mij klacht gedeponeerd op http://www.degeschillencommissie.nl/home. (met dank aan AUijtdehaag)

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

drielp schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 23:44:
[...]

Discussie met de helpdesk is niet nodig, de geschillencommissie is een betere route.

AUijtdehaag in "De Duurzame Kroeg deel 2"

Ik heb net mij klacht gedeponeerd op http://www.degeschillencommissie.nl/home. (met dank aan AUijtdehaag)
Ik heb al eerder een berichtje van AUijtdehaag ontvangen _/-\o_

Het gaat hopelijk goed komen.

In wat voor wereld leven we dat je zo moet knokken voor je rechten bij onze energie boeren.
Het is eigenlijk te gek voor woorden hoe ze de "domme" consumenten (proberen ) af te knijpen
Ik heb er geen goed gevoel bij.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ach, Je moet als consumeerder (in dit geval minder :9 ) tegenwoordig (en vroeger?) gewoon goed opletten.
Helaas geldt dat tegenwoordig voor de meeste dagelijkse dingen, banken, energiemaatschappijen en andere instanties waar je je duur verdiende geld aan uit geeft..
Aan iedereen die minder dan 500 m3 gas per jaar verbruikt, laat je niets wijsmaken en sta in je recht al gaat het maar om ~48 euro /vakbondmodus uit :P

Maar zoals Dre al vermelde, dit hoort niet in dit topic of in de duurzame kroeg.
Laten we in het vervolg de resultaten/ergenissen voortzetten in het 1 jaar oude Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar topic. Misschien toch een beter idee.
In mijn geval, toch mooi dat je met zonnepanelen plaatsen, een warmtepomp gaat overwegen en met het overschot aan PV, op wat voor manier dan ook, minder gas gaat verbruiken. (inductie, elektrische kachels, doorstroomverwarmer, quooker, isolatie en niet te vergeten zachte winters)
Dre schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 23:16:
@500m3 van wmeester en AUijtdehaag

Goed om te horen! Hopelijk dat de energieleveranciers/netbeheerders het nu wat beter aanpakken. Wellicht is het idee om dergelijke verhalen te delen in dit topic:
Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar
Dan staan dat soort ervaringen op 1 punt en kunnen anderen gebruikers dat vast goed gebruiken!

[ Voor 57% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-05-2014 09:57 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Verheug me nu al op de jaarafrekening 2013-2014 van Essent in september. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Gasschuif schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 01:25:
[...]

Voor een ieder die wat kWh's over heeft is het advies overigens razend snel een WP aan te schaffen, tot c.a. 2020 is dat zeker lonend (c.a. 0,09 Euro export) Als t.z.t. het minister KAMP saldeergebeuren werkelijk wetgeving is geworden, zien we wel verder. (na herverkiezing??, 2e kamer 1e kamer en aanname wetsvoorstel)
Check! Dit weekend de koof in mijn werkkamer op de eerste verdieping open gemaakt voor de koelleidingen en een WCD (met eigen S0 meter) voor de Samsung L/L WP die begin juni geplaatst wordt. En omdat de boel toch van onder tot boven open lag gelijk maar twee extra loze 3/4" pijpen tot aan de zolder erbij gelegd (voor extra PV en/of een Elga oid in de toekomst. Beter mee verlegen dan om verlegen :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:42

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Lucht lucht warmtepomp is toch gewoon een airco die ook kan verwarmen of zit er meer verschil in? En ik neem aan dat die dan een binnen en buiten unit heeft? Ofwel een split airco.?

Ik zoek namelijk nog een oplossing voor mijn koude vloer tijdens het stoken van de pelletkachel maar wel iets wat geen gas verbruikt, zb of wp die water verwarmt van/voor de vloerverwarming.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Rol-Co schreef op zondag 25 mei 2014 @ 18:55:
Lucht lucht warmtepomp is toch gewoon een airco die ook kan verwarmen of zit er meer verschil in? En ik neem aan dat die dan een binnen en buiten unit heeft? Ofwel een split airco.?

Ik zoek namelijk nog een oplossing voor mijn koude vloer tijdens het stoken van de pelletkachel maar wel iets wat geen gas verbruikt, zb of wp die water verwarmt van/voor de vloerverwarming.
Inderdaad, een split airco die ook kan verwarmen. Voor jouw use case niet de juiste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:59

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als ik lees hoe ontzettend fout het kan gaan met een Elga (bij iemand na een jaar weer teruggenomen door de leverancier) dan neig ik ook naar een 'simpele' split airco in de huiskamer die de cv gewoon uitschakelt op temperatuur via de cv-thermostaat.
Het hogere rendement maakt dat je minder stroomoverschot nodig hebt en koelen doet hij een stuk beter.
Jammer dat het hele huis niet gelijkmatig warmer of kouder wordt, maar daar valt mee te leven ;)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Speedy-Andre schreef op zondag 25 mei 2014 @ 19:26:
Als ik lees hoe ontzettend fout het kan gaan met een Elga (bij iemand na een jaar weer teruggenomen door de leverancier) dan neig ik ook naar een 'simpele' split airco in de huiskamer die de cv gewoon uitschakelt op temperatuur via de cv-thermostaat.
Het hogere rendement maakt dat je minder stroomoverschot nodig hebt en koelen doet hij een stuk beter.
Jammer dat het hele huis niet gelijkmatig warmer of kouder wordt, maar daar valt mee te leven ;)
Met name de koelfunctie heeft mij gemotiveerd. De vrouw des huizes kan heel slecht tegen de hitte bij een warmtegolf. En een plat dak hier, wordt toch warm. Ook veel glas (met horizontale screens welliswaar)
Ikzelf ging voor COP max, maar de WAF gaat toch ook voor de vormgeving, dus het is de "ZEN" Mitsubishi geworden. 2,5 kW voor beneden en 3,5 kW voor boven.

Ik heb het jaren te laat gedaan, en koeling is super hoge WAF. Afgelopen winter er een kleine 700 kWh opgestookt, nul gas. Tevens het huis verder gesoleerd, o.a. met vulling van de spouw.
Ik verwacht bij een strenge winter wellicht 1000 kWh of ietsje meer, maar de extra PV is bijna in de lucht. Ik zal er tzt over posten.

Als de deuren beneden open staan, verdeeld de warmte zich toch naar de naastliggende ruimtes.
Boven is de woonkamer, daar zijn we 99% van de tijd, de rest blijft wat kouder, ik lig er niet wakker van.
Als het de komende winter ineens -17 wordt, laat ik de CV een beetje mee lurken, mochten de beide WP's het niet trekken.
Mindergas zit met prognose nu op 130 m3, dus ik heb nog wat over tot 499 m3

[ Voor 24% gewijzigd door Gasschuif op 25-05-2014 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
Hoeveel mensen ken jij in je omgeving die nog het hele huis gelijkmatig warm stoken? :) Zelf heb ik op de bovenste etages van ons huis de radiatoren altijd uit. Op de badkamers na, waar ik vroeger electrische vloerverwarming heb aangelegd. Door de onhandige open trap die door het hele huis loopt, is op die etages van een echte kou in de winter geen sprake.

Ik merkte deze winter dat een CV op zolder in deze situatie, waarbij veel radiatoren op de bovenste etages uit staan, eigenlijk erg onrendabel is. Blijkbaar gaat er veel transportwarmte verloren. Een staalkachel van 2kW in de woonkamer kon het makkelijk bijfietsen terwijl de nieuwe, op 55 graden draaiende gas-CV de kuubs er doorheen joeg. Dus mijn lust om een L/W WP te koppelen aan zo'n CV werd er niet beter op.

Dus ik blijf nu in de winter dat verwarmen waar we daadwerkelijk wonen. Kamer, keuken en de badkamer. Ik hoop dat met de installatie van de L/L WP in kamer en open keuken gaat lukken. De vloerverwarming in de badkamer blijft gewoon aan. Mocht ik met de L/L WP stroom over houden, doe ik de deur naar de hal-met-open-trap open. We'll see...

[ Voor 31% gewijzigd door shthpnz op 25-05-2014 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-10 13:26
SpikeHome schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 08:27:
subsidie nog?
meeste potjes zijn allang leeg
Jazeker, net bericht gekregen dat dit nog kan, dit is een lokaal potje van mijn gemeente. Ik ga dus ook zonnecollectoren op het dak leggen en aansluiten op het boilervat alvorens de warmtepomp erbij te installeren. Nu dus eerst maar eens het zonneboiler topic zoeken en analyseren.

Denk dat ik de collector onderdimensioneer t.o.v. het boilervat (400L, twee spiralen) zodat zowel de collector als de warmtepomp iets te doen blijven hebben. Ik denk nu aan een 24-32 buizen vacuumcollector.

[ Voor 19% gewijzigd door Luiaard op 26-05-2014 12:39 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Drie jaar geleden ook een Elga aangeschaft, ben er ontzettend blij mee. Verbruik nauwelijks gas meer, stroomgebruik valt wel mee. Heb het niet nauwkeurig gemeten maar mijn jaarafrekening is gemiddeld wel een paar honderd euro lager dan vóór de Elga. Hoorde dat ze met een nieuwe Elga komen waar ook wifi op zit om makkelijk uit te kunnen lezen, denk niet dat dat in die van mij nog kan gemaakt kan worden maar dacht dat het wel nuttige informatie kon zijn voor mensen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Op welke termijn en van wie heb je dat gehoord?
Werk je toevallig bij Techneco?

Zit hier nog in dubio, welke het moet gaan worden.

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-05-2014 21:45 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat was er dan fout met de elga ? of was het juist de ketel ?
en dat is de hollandse spagaat.
wat had de poster gedaan om het zelf op te lossen ?

ik sta nu op 200m3 koken en douchen met 2 kleine kinderen, het komt hen nu toe.
dat is toch het vermelden waard.
als je je niet verdiept in een gasketel of warmtepomp, rijd je zonder stuur.
Tomexergie schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 17:31:
[...]

Prachtige lange zin, het onvoorspelbare temperament van ELGA........
Het is een heel fascinerende energiebesparende toepassing die veel kan opleveren maar ook helemaal niets.
assumption is the mother of...
vooralsnog kun je insinuaties beter achterwege laten, tenzij je een jaloerse huisvrouw bent.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2014 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ik vind 200m3 gas nog wel best veel.

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 31-05-2014 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jij hebt geen gezin he ?
het word 1 juni, de elga is er alweer 10 maanden,
dat is dus 20m3 per maand voor 4 personen (babybadjes etc x2)
ww+koken
niemand op mindergas zit lager in "overig" dus ik zit wel goed.
wel jammer dat het pv overschot alweer meer is dan die 200m3 inhoud.
ook te conservatief geweest dus in het fikken, wel veilig, met zulke jonge kinderen (1 en 3) is de output altijd 65c geweest of meer.
voordat jij nu weer gaat calculeren met "je had 500m3 en nu 200m3",
realiseer je dan dat dat de afrekeningen waren van 1 of geen kinderen.
ik reken nu dus liever per hoofd, en dat gaat stukken beter.

[ Voor 116% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2014 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

200m3 is dan per jaar dan? (ongeveer). Ik dacht eerst vanaf 1 januari 2014...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 21:27:
[...]
niemand op mindergas zit lager in "overig" dus ik zit wel goed.
[...]
Kun je dit eens toelichten want iemand heeft een huidige jaarverbruik (verwarming en overig) van 86m3 op MinderGas.nl................of dit nog hoger gaat worden voor september 2014? :)
Verwijderd schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 20:23:
[...]

assumption is the mother of...
Het zijn je eigen woorden :)

Ook hier zal het pv overschot tot 1 september alleen nog maar verder oplopen maar of dit erg is, de bedoeling is om dit op termijn met vervoer af te fikken. :)

[ Voor 15% gewijzigd door BenEco op 01-06-2014 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, het is vanaf de start van de warmtepomp.
voor dit kalenderjaar is het 86m3, toevallig he ?
het zal niet meer stijgen, hooguit wat kookgas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis_77
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-06-2024
Wij stoken deels ons huis elektrisch warm warm om ons overschot op te maken. Wij zijn nog een beetje aan het uitproberen hoever we ermee kunnen/ moeten gaan.. Wij hebben echt veel te veel op dit moment. Er zou een electrische cv komen, maar we hebben het huis te koop staan, dus ik wacht nog wel ff met die electrische cv. Een splitairco die verwarmt zou ook een goed alternatief kunnen zijn..

De verkoop van ons huis houdt me een beetje tegen om te investeren in maatregelen om meer quitte te spelen.. Straks wil iemand ons huis, maar niet de zonnepanelen, en dus ook niet de electrische cv, dan moet die zooi eruit, en moet ik alsnog een nieuwe cv op gas aanschaffen

Grafiek vanaf begin dit jaar:
Afbeeldingslocatie: http://oi58.tinypic.com/33z6zk1.jpg

Wij hebben sinds april 2012 zes kWp extra aan zonnepanelen, op het dak liggen. En sindsdien doen we onze best om de boel op te stoken. Airco op de slaapkamer (heerlijk voor de warme dagen. (warme dag is > 20 graden op de slaapkamer)

Deze grafiek toont hoe ons verbruik er uit had gezien als we geen zonnepanelen zouden hebben. Die vertoond een aardig stijgende lijn. Ons motto was voorheen zo weinig mogelijk gebruiken..

Afbeeldingslocatie: http://oi59.tinypic.com/2q1v4ft.jpg

Nog niet echt gedacht aan een warmtepomp eigenlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dennis_77 schreef op zondag 01 juni 2014 @ 10:07:
Wij stoken deels ons huis elektrisch warm warm om ons overschot op te maken. Wij zijn nog een beetje aan het uitproberen hoever we ermee kunnen/ moeten gaan.. Wij hebben echt veel te veel op dit moment. Er zou een electrische cv komen, maar we hebben het huis te koop staan, dus ik wacht nog wel ff met die electrische cv. Een splitairco die verwarmt zou ook een goed alternatief kunnen zijn..

De verkoop van ons huis houdt me een beetje tegen om te investeren in maatregelen om meer quitte te spelen.. Straks wil iemand ons huis, maar niet de zonnepanelen, en dus ook niet de electrische cv, dan moet die zooi eruit, en moet ik alsnog een nieuwe cv op gas aanschaffen

Grafiek vanaf begin dit jaar:
[afbeelding]

Wij hebben sinds april 2012 zes kWp extra aan zonnepanelen, op het dak liggen. En sindsdien doen we onze best om de boel op te stoken. Airco op de slaapkamer (heerlijk voor de warme dagen. (warme dag is > 20 graden op de slaapkamer)

Deze grafiek toont hoe ons verbruik er uit had gezien als we geen zonnepanelen zouden hebben. Die vertoond een aardig stijgende lijn. Ons motto was voorheen zo weinig mogelijk gebruiken..

[afbeelding]

Nog niet echt gedacht aan een warmtepomp eigenlijk..
Klinkt allemaal niet heel duurzaam of wel ;) Dus je had een verbruik van nog geen 2000kWh per jaar en dan leg je 6kWp extra op je dak?? Mij ontgaat de redenatie hier even. Zels al was je een wp of wat dan ook van plan is het waaay overkill.
Het zou dan ook niet gek zijn dat potentiële kopers van je huis de hoeveelheid panelen niet willen of er een schijtprijs aan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis_77
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-06-2024
Wij gebruiken weinig omdat ik in mijn hoofd nog steeds heel energie zuinig probeer te zijn.. Die panelen hebben mij niks gekost, behalve tijd, en dat heb ik genoeg.. En ik had in mijn achterhoofd een electrische cv, en die gebruikt ook aardig wat. Dus in theorie was het geen overkill, maar precies genoeg/ iets te weinig :)

Genoeg reden?

[ Voor 22% gewijzigd door Dennis_77 op 01-06-2014 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
wel een toepasselijk artikel zolang gas nog goedkoop is:
http://www.olino.org/arti...-aardgas-of-elektriciteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Het spookt al een tijdje door mijn hoofd hier om een warmtepomp of zonneboiler aan te schaffen maar nu kwam ik een warmtepompboiler tegen en dat spreekt me wel aan, 2 warmtewisselaars dus goed in de winter te gebruiken voor mijn vloer wat op te warmen, een elektrisch element er in om wat stroom af te fikken die ik teveel heb en eventueel een warmtepomp om de boiler bij te verwarmen als er te weinig warm water is.
Er kan ook nog een collector op aangesloten worden om het via de zon te warmen, een mooie multi unit als je het mij vraagt maar misschien zie ik wat over het hoofd? Zijn er tweakers hier die een warmtepompboiler hebben draaien?
Graag hoor ik wat ervaringen.

Zo iets dus
http://www.generalbenelux...folder_v01_00_NL_web2.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 02-06-2014 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Rol-Co schreef op maandag 02 juni 2014 @ 19:06:
Het spookt al een tijdje door mijn hoofd hier om een warmtepomp of zonneboiler aan te schaffen maar nu kwam ik een warmtepompboiler tegen en dat spreekt me wel aan, 2 warmtewisselaars dus goed in de winter te gebruiken voor mijn vloer wat op te warmen, een elektrisch element er in om wat stroom af te fikken die ik teveel heb en eventueel een warmtepomp om de boiler bij te verwarmen als er te weinig warm water is.
Er kan ook nog een collector op aangesloten worden om het via de zon te warmen, een mooie multi unit als je het mij vraagt maar misschien zie ik wat over het hoofd? Zijn er tweakers hier die een warmtepompboiler hebben draaien?
Graag hoor ik wat ervaringen.

Zo iets dus
http://www.generalbenelux...folder_v01_00_NL_web2.pdf
ben het in hoofdlijn met je eens met de volgende vragen?
- zijn die 2 warmtewisselaars vrij of is er 1 ingebruik door de ingebouwde warmtepomp?
- altijd aansluiten op MV met wellicht extra aanvoer buitenlucht omdat je ventilatiedebiet onvoldoende is
- vraag me af welke COP er gehaald wordt op buitenlucht van 10, 5 , 0 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

BarryH schreef op maandag 02 juni 2014 @ 19:28:
[...]

ben het in hoofdlijn met je eens met de volgende vragen?
- zijn die 2 warmtewisselaars vrij of is er 1 ingebruik door de ingebouwde warmtepomp?
- altijd aansluiten op MV met wellicht extra aanvoer buitenlucht omdat je ventilatiedebiet onvoldoende is
- vraag me af welke COP er gehaald wordt op buitenlucht van 10, 5 , 0 graden.
Daar heb je een paar goede punten!

Ik lees veelal "met 2e spiraal" en een 300l variant gezien met een COP 4 opgegeven. Of er 1 spiraal gebruikt word voor de wp zelf durf ik niet te zeggen, ik haal dat er niet uit.

Wat me wel aanspreekt zijn de mogelijkheden, eventueel na een kleine aanpassing. Hij zou dan op zolder komen bij de cv en ventilatie unit, dus kan de afgezogen (warme) lucht terug winnen in de boiler met verbruik van stroom ipv gas, het elektrische element wat er in zit en dient voor anti legionella kan ik met een kleine aanpassing ook aansturen bij zonnig weer. (Gunstig voor salderen)
En in de winter kan ik mijn vloer er wat warmte mee geven als de pelletkachel aan staat, waar die warme lucht ook weer afgezogen word en in de boiler terecht komt, dan is de cirkel rond. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
en wat moet ik nu zien? ik zie een plaatje met een tabelletje specs, maar geen info over warmtewisselaars , anders dan die van de condensor

(maar ik heb mn leesbril niet op, dus kan wat missen...)

ik zou zeker kijken wat de minimale m3/uur doorvoer is waarbij het apparaat werkt. Toen ik er een keer naar keek was dat 3-4 maal de m3/uur die ik nodig heb om de lucht in huis schoon te houden, en dan de luchtverversing verhogen leidt alleen maar tot meer energieverbruik....
probeer eens uit te rekenen hoeveel warmte je uit je eigen ventilatielucht zou moeten kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
Rol-Co schreef op maandag 02 juni 2014 @ 19:59:
[...]

Daar heb je een paar goede punten!

Ik lees veelal "met 2e spiraal" en een 300l variant gezien met een COP 4 opgegeven. Of er 1 spiraal gebruikt word voor de wp zelf durf ik niet te zeggen, ik haal dat er niet uit.

Wat me wel aanspreekt zijn de mogelijkheden, eventueel na een kleine aanpassing. Hij zou dan op zolder komen bij de cv en ventilatie unit, dus kan de afgezogen (warme) lucht terug winnen in de boiler met verbruik van stroom ipv gas, het elektrische element wat er in zit en dient voor anti legionella kan ik met een kleine aanpassing ook aansturen bij zonnig weer. (Gunstig voor salderen)
En in de winter kan ik mijn vloer er wat warmte mee geven als de pelletkachel aan staat, waar die warme lucht ook weer afgezogen word en in de boiler terecht komt, dan is de cirkel rond. :)
Naar alle waarschijnlijkheid ga ik ook een WP-boiler icm een L/W WP installeren. De WP-boiler die ik op het oog heb heeft ook een 2de spiraal en die is bedoeld voor een 2de verwarmingsbron (zonnecollectoren, Cv-ketel, etc). In principe noemen ze alleen zonnecollectoren als 2de verwarmingsbron, maar ik kan mij voorstellen dat dit ook met een L/W warmtepomp kan. Je kan dan alleen niet de spiraal gebruiken om je CV-circuit mee te verwarmen omdat de 1e spiraal voor de WP-boiler zelf is.

Bij mijn toekomstige installatie heb ik dit gescheiden, WP-boiler voor SWW en L/W WP voor verwarming. Ben alleen nog aan het kijken of ik de WP-boiler de lucht uit de ruimte (kelder), buiten of WTW moet/kan pakken. De geclaimde COP bij 15gr aanvoer lucht en SWW water van 60 gr is 3,3.
Ik ben zelf ook nog aan het kijken of ik een regeling kan maken dat wanneer de buitentemp hoger is dan de aanvoer binnen hij de lucht van buiten pakt om het SWW te verwarmen, weet alleen niet of dit mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
met mijn inventum combi 50 die mijn lucht afzuiging vervangt zorgt ook voor warm water.
Zie ook overigens deze topic KLIK

Zodra het bij mij buiten rond de 9 a 10 graden is heb ik de c.v. niet meer nodig.
Als het kouder is komt de c.v. ook in actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-10 16:31
ollie1965 schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 15:31:
[...]

Knip/plak volgorde

1- isoleren, isoleren isoleren en nog meer isoleren
2- decentrale WTW,
3- aardpijp (1 voor nummer 2, 1 voor nummer4),
4- Lucht/Water warmtepomp op aardpijp (eigen toevoeging >:) Out of the box)
5- pelletkachel,
6- zelfbouw ZB,
7- vergrote regenwater buffer,
- ideeën te over, maar helaas niet de tijd om ze (allemaal) uit te voeren.
@ollie1965

Was door het topic aan het lezen (heb de discussie niet af begingevolgd)
Kon zo snel geen reactie vinden op je "out of the box" idee.
Ik vind het een zeer goed idee, zeker op de koude dagen met een temperatuur onder nul / 's-nachts.
Klopt het dat hier nooit een reactie op is geweest?
Groeten, Roel

|| Solar 8kWp oost + 11kWp west + Deye 12K-SG04LP3-EU + 45kWh LiFePo4 Seplos || Panasonic 5kW monoblock || Hyundai Ioniq 38kW || Alfen laadpaal ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Roel1.9GJ schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 22:05:
[...]

@ollie1965

Was door het topic aan het lezen (heb de discussie niet af begingevolgd)
Kon zo snel geen reactie vinden op je "out of the box" idee.
Ik vind het een zeer goed idee, zeker op de koude dagen met een temperatuur onder nul / 's-nachts.
Klopt het dat hier nooit een reactie op is geweest?
Groeten, Roel
Lijkt me goed werken. Moet je wel een FLINKE aardpijp maken. goed voorbeeld is deze man, teelt citrusvruchten in Nebraska en houdt daar genoeg warmte aan over om zn huis te verwarmen :)

http://www.altenergymag.c...er=03.08.01&article=finch

110m aardpijp met 15cm diameter, met een 2200 watt ventilator om lucht erdoor te duwen. pijp zit op 2 m diep denk ik

en dit moet voor ons toch DE aansporing zijn:

As Russel thought back to those phone calls, he commented ;This was the most important lesson I have learned in twenty-two years of developing this system. Don't believe anyone who tells you something won't work if no one has tried it before."

ps. Jammer dat onze tuin een paar jaar terug netjes is aangelegd....

[ Voor 25% gewijzigd door BarryH op 04-06-2014 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
BarryH schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 22:29:
[...]

Lijkt me goed werken. Moet je wel een FLINKE aardpijp maken. goed voorbeeld is deze man, teelt citrusvruchten in Nebraska en houdt daar genoeg warmte aan over om zn huis te verwarmen :)

http://www.altenergymag.c...er=03.08.01&article=finch

110m aardpijp met 15cm diameter, met een 2200 watt ventilator om lucht erdoor te duwen. pijp zit op 2 m diep denk ik

en dit moet voor ons toch DE aansporing zijn:

As Russel thought back to those phone calls, he commented ;This was the most important lesson I have learned in twenty-two years of developing this system. Don't believe anyone who tells you something won't work if no one has tried it before."
Inspirerend artikel! Thx.
De investering in de aardpijp zal wel lastig te verantwoorden zijn als er een 2200 watt ventilator nodig is. Het totaal rendement van het systeem lijkt me dramatisch slecht te worden.
Klopt deze 2200 watt? In het artikel wordt gesproken over 1/3 hp? Is één hp bijna gelijk aan één pk? Als er 0.333 hp bedoeld wordt zijn het nog maar 244 watt, toch?

Als er iemand ervaringen heeft met een aardpijp verneem ik deze graag.
Wat is de opgenomen energie per meter bij welke luchtstroom?

|| Solar 8kWp oost + 11kWp west + Deye 12K-SG04LP3-EU + 45kWh LiFePo4 Seplos || Panasonic 5kW monoblock || Hyundai Ioniq 38kW || Alfen laadpaal ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Roel1.9GJ: je hebt gelijk denk ik, 1/3 pk = 1/3x0,7 = ~250 watt.
overige maten ook maar even controleren :)

Ik vindt het een heel inspirend verhaal. Kas om mn ELGA buitenunit heen, 100-150m aardpijp, kleine fan. en zodra buiten temp onder de 10 graden komt de kas sluiten en de fan aan.

Of wellicht zelfs je buitenunit in een stuk van je kruipruimte zetten ofzo. Dan heb je helemaal geen ontsiering aan de buitenkant.

Ben wel benieuwd hoe je uitkomt als je gaat rekenen aan de benodigde sterkte van de fan. een buitenunit haalt veel m3 lucht erdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-10 14:48
BarryH schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 09:38:

Of wellicht zelfs je buitenunit in een stuk van je kruipruimte zetten ofzo. Dan heb je helemaal geen ontsiering aan de buitenkant.
de lucht voor de buitenunit vanuit de kruipruimte halen, wat zou dat brengen?

koude vloer misschien?
goed droge kruipruimte (veel ventilatie :) )
aangezien de meeste riolering buizen ook in de kruipruimte liggen, een stukje wtw

extra ventilatie openingen maken zodat de extra lucht ook in de kruipruimte kan komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Ik ga samen met een paar anderen de warmtepomp uit China bestellen (KS50).. Mocht je interesse hebben stuur dan een pm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-10 13:32

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

creon schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 10:28:
[...]

de lucht voor de buitenunit vanuit de kruipruimte halen, wat zou dat brengen?

koude vloer misschien?
goed droge kruipruimte (veel ventilatie :) )
aangezien de meeste riolering buizen ook in de kruipruimte liggen, een stukje wtw

extra ventilatie openingen maken zodat de extra lucht ook in de kruipruimte kan komen
Als je de M3 ziet die een lucht/water wamtepomp nodig heeft per uur, denk ik dat het niet blijft bij "ventilatie" openingen

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
@alberthakvoort
Dank voor het aanbod maar heb reeds een WP

@BarryH
De WP die ik heb zit reeds in een kast, Hydrotop van DHS.
Heb verder 100 heatpipes op mijn dak, zat eraan te denken om naast de aardpijp een leiding te leggen van de heatpipes en zo de aarde op te warmen in de zomer (ook een vorm van overschot af fikken). Zal ongetwijfeld veel van verloren gaan, maar wat blijft zitten is mooi meegenomen om op koude dagen de COP te verhogen. Kwestie van een drieweg klep plaatsen in huidige ZB-HP circuit.

@Ollie1965
Waar ik aan zit te denken is om de lucht erbij te blazen, tweede ventilator dus.

[ Voor 8% gewijzigd door Roel1.9GJ op 06-06-2014 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mmm vandaag een beetje koelen ....proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Verwijderd schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 09:22:
mmm vandaag een beetje koelen ....proberen
en dan kijken waar het lekt bij de radiatoren :D

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee want ik heb unipipe, en geen stalen installatie met klemringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
En koelen is ook redelijk beperkt. Volgens de koellijn komt de watertemperatuur niet veel lager dan 16-17 graden in normale gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

mkleinman schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 12:00:
En koelen is ook redelijk beperkt. Volgens de koellijn komt de watertemperatuur niet veel lager dan 16-17 graden in normale gevallen.
En bij die temperatuur (16-17 graden) kun je al condensatie krijgen als we vandaag 10 graden erboven zitten.
Aha dat zitten we al op sommige plaatsen
http://www.weer.nl/10-minuten-waarnemingen.html

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-10 14:48
kwestie van veel water rondpompen
waarbij het water de temp heeft van het dauwpunt
toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
ollie1965 schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 13:00:
[...]

En bij die temperatuur (16-17 graden) kun je al condensatie krijgen als we vandaag 10 graden erboven zitten.
Aha dat zitten we al op sommige plaatsen
http://www.weer.nl/10-minuten-waarnemingen.html
ELGA houdt daar rekening mee voor zover ik weet. Juist om condens te voorkomen.

Hier in de woonkamer is het nog prima te doen met 22 graden. Hier gaat de koeling nog niet aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hier ook niet want het regent...drup drup
toppie van het knmi toch ? hoge uv pas op...blabla
net zulk geroeptoeter als over condens enzo.. ik ga het leren, en dan zeg ik er pas wat over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-10 19:47
Iemand hier ervaring. Met de nefit enviline? De dealer kwam hiermee als oplossing voor de gehele woning te voorzien zonder gas en stadsverwarming aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Verwijderd schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 13:50:
net zulk geroeptoeter als over condens enzo.. ik ga het leren, en dan zeg ik er pas wat over.
Been there, seen it, done it. need to know more?
Dus geen roeptoeter, maar ook jij snapt die berekening wel, en anders http://www.weerschip.nl/calc_Td.php

Gisteren zat MKleinman er aan als hij met 16-17 graden ging koelen.
http://www.weer.nl/10-minuten-waarnemingen/obsid/6269.html
Als de Elga zelf het dauwpunt berekent is dat weer een pluspunt voor dat ding.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 13:50:
Hier ook "drup drup" niet van de regen maar van het condens wat op straat valt uit condens afvoerpijp WP. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-10 21:51
ollie1965 schreef op zondag 08 juni 2014 @ 18:49:
[...]

Been there, seen it, done it. need to know more?
Dus geen roeptoeter, maar ook jij snapt die berekening wel, en anders http://www.weerschip.nl/calc_Td.php

Gisteren zat MKleinman er aan als hij met 16-17 graden ging koelen.
http://www.weer.nl/10-minuten-waarnemingen/obsid/6269.html
Als de Elga zelf het dauwpunt berekent is dat weer een pluspunt voor dat ding.
Ik heb al een aantal jaren vloerkoeling.
In ons vorig huis met een lucht / waterairco, watertemperatuur ca.10 tot 12 graden.
Op dit moment koel ik met met grondwater van 14,5 graden.

Mijn ervaring is dat condensvorming op de vloer pas voor gaat komen bij watertemperaturen van ca. 10 graden.
Echter nog nooit in het voorjaar last van gehad, maar pas na na juni ivm de hogere luchtvochtigheid in de maanden juli, augustus en september.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vandaag gekoeld, dat ging perfect, overshoot is dan weer dat het savonds te koud word
geen condens gezien, de elga houd de huiskamer keurig op 21c @172Wac
kinderkamers op west keurig op 20c, dat is dus een mooie extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het verbruik van de Elga valt me mee, maar vandaag was het deels bewolkt en niet super warm.
Bij mij wordt het boven warmer (plat dak) terwijl ik beneden veel meer glas (op ZW) heb.
Geen idee hoeveel energie ik nodig heb om 100m2 een paar graden omlaag te krijgen.
Een opgewarmd blok beton opeens afkoelen kost meer energie dan als je het continu op 20 houdt denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beetje zelfde verhaal als de ltv... je moet wel flink wat afgifte hebben
100m3 gaat wel lukken een graad of 3 naar beneden
`t is toch wel maf die enorme straal hete lucht uit de elga, waar dat eerder ijskoud was..
(en een sloot condenswater)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Hier hetzelfde als Eric. Koelen gaat ontzettend efficient ( maar langzaam ). Verbruik schommelt tussen de 100 en 200W en tot dusverre geen condens gezien.

Enige waar je rekening mee moet houden is dat je thermostaatkranen vol open moet zetten zodat er warmtevraag is. Dan kan je vrolijk afkoelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge2rt
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-09 13:28

Ge2rt

4.8 kWp - gas/jr: <300 m3 :-)

nimie schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 19:54:
Iemand hier ervaring. Met de nefit enviline? De dealer kwam hiermee als oplossing voor de gehele woning te voorzien zonder gas en stadsverwarming aansluiting.
Ben ik ook wel benieuwd naar. Ik wil ASAP het gas het huis uit en over op LTV i.c.m. fatsoenlijke warmwatervoorziening voor gezin, het hele jaar door. Ook als de warmtepomp door lage temperaturen niet gebruikt kan worden vanwege gevaar voor bevriezing. En het liefst door uitsluitend warmte te bufferen met zelf opgewekte elektriciteit. Vanwege eventueel wegvallen salderen wil ik nu al een oplossing waarmee ik zo weinig mogelijk energie van de energieboer gebruik, en zoveel mogelijk eigen energie gebruiken voor warmtebuffering op moment van opwekken. Dan hoef ik ook zo weinig mogelik af te fikken, want de opwekking van elektriciteit zal eerst groter zijn dan direct nodig.
De productbrochure van de Enviline is wat mistig:
EnviLine werkt zo efficiënt dat de verwarming ook in de strengste winter voor 100% wordt gevoed met duurzame buitenwarmte. Zelfs bij -20°C is het buiten nog warm genoeg voor deze Nefit warmtepomp.
Lijkt me stug. Dan hoef je 'm in Nederland niet te verkopen met een verwarmingselement. Of die laatste moet een functie hebben tegen legionella? Als het verwarmingselement veel gebruikt wordt, wil ik liever naar een oplossing met zonnecollector of PVT-panelen of iets als Hone Surface Power.

Ben ook benieuwd welke watertemperatuur de Enviline aanbiedt aan de LTV en (optioneel) de warmwaterboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
mkleinman schreef op zondag 08 juni 2014 @ 22:38:
Hier hetzelfde als Eric. Koelen gaat ontzettend efficient ( maar langzaam ). Verbruik schommelt tussen de 100 en 200W en tot dusverre geen condens gezien.
Toch gaat je COP in koelstand ongeveer 1.0 omlaag tov verwarmen ;)
De energie die de compressor toevoegt is in koelstand "afval" en blaas je zo de buitenlucht in. Tijdens verwarmen benut je de energie wel.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Heel veel marketingpraat en ook gewoon op bijv. Alibaba te vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchsat
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-10 09:39
alberthakvoort schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 12:57:
Ik ga samen met een paar anderen de warmtepomp uit China bestellen (KS50).. Mocht je interesse hebben stuur dan een pm.
Hallo,

Ik heb wel interesse. Maar je email is afgeschermd. Doe ik iets fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Ge2rt schreef op zondag 08 juni 2014 @ 22:43:
[...]

Ben ik ook wel benieuwd naar. Ik wil ASAP het gas het huis uit en over op LTV i.c.m. fatsoenlijke warmwatervoorziening voor gezin, het hele jaar door. Ook als de warmtepomp door lage temperaturen niet gebruikt kan worden vanwege gevaar voor bevriezing. En het liefst door uitsluitend warmte te bufferen met zelf opgewekte elektriciteit. Vanwege eventueel wegvallen salderen wil ik nu al een oplossing waarmee ik zo weinig mogelijk energie van de energieboer gebruik, en zoveel mogelijk eigen energie gebruiken voor warmtebuffering op moment van opwekken. Dan hoef ik ook zo weinig mogelik af te fikken, want de opwekking van elektriciteit zal eerst groter zijn dan direct nodig.

[...]

Lijkt me stug. Dan hoef je 'm in Nederland niet te verkopen met een verwarmingselement. Of die laatste moet een functie hebben tegen legionella? Als het verwarmingselement veel gebruikt wordt, wil ik liever naar een oplossing met zonnecollector of PVT-panelen of iets als Hone Surface Power.

Ben ook benieuwd welke watertemperatuur de Enviline aanbiedt aan de LTV en (optioneel) de warmwaterboiler.
Hier een besparingberekening van de Enviline 8 kW

Afbeeldingslocatie: http://www.installatiebedrijfvannorel.nl/site/cache-img/300/300/0/crop/upload/images/enviline%20lucht%20water%20monovalent.JPG
Pagina: 1 ... 33 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.