Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 105 Laatste
Acties:
  • 601.836 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

migjes schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 09:36:
eigenlijk goed te doen in beide gevallen.
stel je hebt niet genoeg kWh om alleen een warmte pomp te gebruiken.
dan kun je ook een beetje stroom kopen, je hoeft niet perse neggie te zijn.
de eerste 1717kWh die je afneemt zit toch geen belasting op. (dan betaal je alleen netjes je aansluitkosten)
of je hangt nog ergens een klein setje er bij.
Huh :S , ik zat altijd onder die 1717 kWh en moest gewoon de volle mep betalen. Dat was dan 21 cent per kWh.

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 07-05-2014 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-10 10:14
Ik denk natuurlijk dat Migjes de heffingskorting bedoeld die je terug krijgt a € 385,35 / 1717 kwh = € 0,22 cent per kWh ;)

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik was al bang dat de terugverdientijd van m'n PV erg slecht werd, als ik de geen belasting zou kunnen salderen over die eerste 1717 kWh.
Die heffingskorting krijg je dus altijd terug, ongeacht je verbruik, helder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zelfs bij dre word eerst de heffingskorting toegepast voordat je de resterende `niet volle mep` moet betalen.
de volle mep word betaald voor gas

Dre собирается быть клиентом «Газпрома» штрафа

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-10 18:42
Nou ik weet het niet. Als je naar de gasprijs kijkt denk ik dat de overheid vooralsnog het meeste naarbinnen harkt met een m3, en niet Gazprom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:38

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Verwijderd schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 20:46:
zelfs bij dre word eerst de heffingskorting toegepast voordat je de resterende `niet volle mep` moet betalen.
de volle mep word betaald voor gas

Dre собирается быть клиентом «Газпрома» штрафа
Ik neem de permissie om de vertaling van Google er bij te plakken: собирается быть клиентом «Газпрома» штрафа

going t o be a client of "Gazprom" fine

Dutch: Gaan naar een klant van "Gazprom" fijn zijn

Hiero minimum gazprom :o sterker nog, future plans: "Gasprom" to zero

Inzet is ons aller ZON, als je begrijpt wat ik bedoel.
Voorlopig nog via het saldeer proces en WP's, na 2020 wellicht anders, de echte Tweeker laat zich niet kisten. :)

PV in Nedeland stelt nog helemaal niets voor vergeleken met onze buren, maar Kamp schiet helemaal in de stresss, er gaat staatsinkomen verdwijnen, het "verdien model" moet dan "aangepast" worden.
(lees de slimme meter)

Mark mij words: Iedereen een windmolen, morgen windbelasting.
Richt in de toekomst het model daarnaar in.

Buffer, thermisch en elektrisch en regelsoftware, dat gaat dan het verdien model worden.

Helderder kan ik het niet zeggen.

[ Voor 45% gewijzigd door Gasschuif op 08-05-2014 01:06 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:08
Kan je een multiline splitgewoon gebruiken bij een non-low h2o verwarming?

Maw MOET je low h2o hebben voor een warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
Je hoeft niet perse low h2o te hebben, maar is veel beter voor het rendement (COP) van de WP natuurlijk.

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
peauke schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 07:48:
Je hoeft niet perse low h2o te hebben, maar is veel beter voor het rendement (COP) van de WP natuurlijk.
Zijn er tabellen die het verschil aangeven van cop tussen low h2o en gewone paneelradiatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:20
Boomster schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 13:29:
[...]

Zijn er tabellen die het verschil aangeven van cop tussen low h2o en gewone paneelradiatoren?
In dit topic heet mkleinman tabellen gepubliceerd. Het gaat om het verschil in aanvoertemperatuur.
Overigens kan je met gewone radiatoren ook met een lage aanvoertemperatuur werken, maar dan heb je gewoon minder warmteafstraling

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
BarryH schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 13:44:
[...]

In dit topic heet mkleinman tabellen gepubliceerd. Het gaat om het verschil in aanvoertemperatuur.
Overigens kan je met gewone radiatoren ook met een lage aanvoertemperatuur werken, maar dan heb je gewoon minder warmteafstraling
als mijn cv nu op temperatuur is, draait hij rustig continue tussen 35 en 45 graden, dit lijkt me dus prima te kunnen met een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Boomster: dat lijkt me dan ook.
En als je nog verder terug kan, wordt het nog beter.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ondanks een goede kamertemperatuur voelt het wat kil in de regen, ik saldeer en fik het even naar een lekkere 22,5 graden, gewoon omdat het kan met 18kWh opbrengst in de regen, en een dagverbruik van 4,4kWh

tvt en cop that.
de gasketel is echt een imbeciel apparaat met pv op het dak, en de huidige wettelijke regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:12

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik ben de laatste paar dagen met pompsettings aan het spelen van de vloerverwarming. Kijken met welke pompsnelheid ik het laagste verbruik heb maar ook de kleinste deltaT ( en dus een zo hoog mogelijke COP ).

Afgelopen dagen ook ( dus semi noodgedwongen ) door zitten stoken naar 23 graden om die pomp maar draaiende te houden.

En dan nog geen 3kWh nodig hebben om je huis van 20 naar 23.2 graden te stoken 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door mkleinman op 09-05-2014 08:54 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-10 08:15
Boomster schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 13:46:
[...]

als mijn cv nu op temperatuur is, draait hij rustig continue tussen 35 en 45 graden, dit lijkt me dus prima te kunnen met een warmtepomp.
Ik vind de CV temperaturen hoog voor de tijd van het jaar. Geschikt voor WP? Kijk maar naar onderstaande tabel met gegevens van mijn huis.

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7321/13957407507_6d3c4b73a1_o.jpg

Meer kan ik er niet van maken. Bij 10 C buiten zou je hooguit 30 C aanvoer moeten hebben om de WP op jaarbasis nog wat significants te laten opbrengen. Ik denk dat je CV1 hebt.
Als je je huis verder isoleert, dan zal de CV temperatuur dalen en kom je misschien in CV 2,3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@boomster, Tom heeft gelijk. Ik had over het woordje "nu" heengelezen. Als je bij vorst met 35-45 uitkam, heeft een wp zin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik denk dat weer een berekening is, want ik kan het niet matchen met de feiten
verder is de persoonlijke stooklijn en de geleerde reactietijd van de thermostaat ook een gegeven

als ik verhoog met 0,5 ga ik naar 26/18
als ik 1,5 graad verhoog ga ik naar meteen 45 aanvoer
niet excel maar de bewoner heeft de gegevens al in zijn hoofd of een wp gaat werken

exact zo reageert zon-cv ook, en de ketel ook, als deze maar goed dynamisch ingeleerd is

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2014 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Verwijderd schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 14:46:
ik denk dat weer een berekening is, want ik kan het niet matchen met de feiten
verder is de persoonlijke stooklijn en de geleerde reactietijd van de thermostaat ook een gegeven

als ik verhoog met 0,5 ga ik naar 26/18
als ik 1,5 graad verhoog ga ik naar meteen 45 aanvoer
niet excel maar de bewoner heeft de gegevens al in zijn hoofd of een wp gaat werken

exact zo reageert zon-cv ook, en de ketel ook, als deze maar goed dynamisch ingeleerd is
Als je niet aan de thermostaat komt, dan zal een slimme thermostaat de modulerende ketel geleidelijk aanpassen aan de warmtevraag en niet even naar 45C doorschieten. Je verkoopt complete onzin. Bij modulerend bedrijf gaat alles heel geleidelijk.
Bij het ontwikkelen van technische installatie begin je met berekeningen dat is heel normaal. Het energiegebruik van een warmtepomp hang af van veel factoren en dat is zeker niet in een moment opname en op gevoel goed in te schatten. Een berekening is het beste wat je kunt hebben als je een warmtepomp wilt aanschaffen. Natuurlijk kun je bestaande installaties meten, maar dan moet je wel een warmtemeter aanbrengen om de performace te meten. Over een heel jaar zou je met een berekend gasgebruik, gebaseerd op het verleden zonder warmtepomp en gecorrigeerd voor het klimaat een uitspraak over COP doen maar dat zijn ook berekeningen. Maar dat heb ik op dit forum nog niet gezien al ik me niet vergis.

citaat Eric-pvt: niet excel maar de bewoner heeft de gegevens al in zijn hoofd of een wp gaat werken

Dit is echt grote onzin: door berekeningen als onbelangrijk af te doen verlaag je je op het niveau van de door jullie verguisde dop erwt installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:55
mkleinman schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 08:53:
Ik ben de laatste paar dagen met pompsettings aan het spelen van de vloerverwarming. Kijken met welke pompsnelheid ik het laagste verbruik heb maar ook de kleinste deltaT ( en dus een zo hoog mogelijke COP ).

Afgelopen dagen ook ( dus semi noodgedwongen ) door zitten stoken naar 23 graden om die pomp maar draaiende te houden.

En dan nog geen 3kWh nodig hebben om je huis van 20 naar 23.2 graden te stoken 8)7
Ik zit precies hetzelfde te doen maar dan meer voor het inregelen van de zonneboiler CV ondersteuning. Wanneer je pomp op de laagste stand hebt is de circulatie het minst, het water heeft dan veel tijd om af te koelen(water af te geven), je dT zou dan toch groter moeten zijn dan bij een hoger pompsnelheid?
Wanneer ik mijn CV pomp op de hoogste stand zet gaat hij gevoelsmatig als een malle 30 graden water door de radiatoren jakkeren terwijl deze niet in staat zijn om het zo snel af te geven.

Ben ik nou gek of?(retorische vraag >:) )

@Tomexergie
Gokje dat Eric het iets anders bedoelt dan jij interpreteert.
Wanneer je een brainq thermostaat een 0,5gr omhoog zet zal hij een minder hoge cv aanvoer vragen dan wanneer je hem 1,5gr omhoog klapt. Dit deed mijn Evohome net zo.

Een bewoner doet er goed aan om zich wat te verdiepen en te meten op het huidige systeem. Wanneer je proefondervindelijk hebt vastgesteld dat je niet onder de 40 graden kan stoken bij 0 graden dan weet je in ieder geval dat een WP niet de oplossing is, eerst maar isoleren en het verwarmingssysteem opwaarderen naar iets wat meer richting LTV gaat. Ik gebruik overigens wel Excel om mijn meetwaarden wat in de gaten te houden. Meten is weten, berekenen is helaas niet "zeker weten"

Een warmtemeter is leuk maar niet perse nodig.

Ik kan prima uit de voeten met:
CV aanvoer temp
CV retour temp
Buitentemp
Graaddagen
Gasverbruik per dag in m3

[ Voor 29% gewijzigd door Appie Heijn op 09-05-2014 16:42 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Appie Heijn schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 16:35:
[...]

Ik zit precies hetzelfde te doen maar dan meer voor het inregelen van de zonneboiler CV ondersteuning. Wanneer je pomp op de laagste stand hebt is de circulatie het minst, het water heeft dan veel tijd om af te koelen(water af te geven), je dT zou dan toch groter moeten zijn dan bij een hoger pompsnelheid?
Wanneer ik mijn CV pomp op de hoogste stand zet gaat hij gevoelsmatig als een malle 30 graden water door de radiatoren jakkeren terwijl deze niet in staat zijn om het zo snel af te geven.

Ben ik nou gek of?(retorische vraag >:) )
Precies wat je zegt. Toen de vloerverwarming nog dicht stond jankte het water letterlijk door de CV leidingen heen. De radiator werd vrij rap 42 graden en de dT over de radiator zelf was < 2 graden. Gevolg was wel dat de ELGA heel snel terug moduleerde.

Nu met de vloerverwarming aan op een rustige pompsnelheid ( Proportioneel hoog / max verbruik pomp 12W ) is de dT over de vloer 10 graden met als gevolg dat de ELGA veel langer op 100% vermogen blijft draaien. Aanvoertemperatuur 42, retour 32.

De ELGA gebruikt zijn thermostaat om terug te moduleren maar is ook in grote mate afhankelijk van de dT tussen aanvoer en retour.

Vraag is nu: pomp op laagste stand om zo een paar kWh te besparen of pomp op hoogste stand om ervoor te zorgen dat er sneller wordt terug gemoduleerd door de ELGA?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Met kWh besparen bedoel je de lagere pompsnelheid neem ik aan? Wat gaat de Elga minder aan kWh'tjes verbruiken wanneer je de cvpomp sneller zet, en wat kost het aan kWh'tjes meer op de CVpomp. Wilde gok is dat de Elga op 100% meer verbruikt dan een lagere cvpompstand. Zolang je het nog maar warm kan krijgen/houden zou je dit binnen 2-3 dagen kunnen vast stellen. In het najaar zou je dit wellicht nog eens moeten herzien.

[ Voor 24% gewijzigd door Appie Heijn op 09-05-2014 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Tomexergie schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 16:34:
[...]

Als je niet aan de thermostaat komt, dan zal een slimme thermostaat de modulerende ketel geleidelijk aanpassen aan de warmtevraag en niet even naar 45C doorschieten. Je verkoopt complete onzin. Bij modulerend bedrijf gaat alles heel geleidelijk.
Bij het ontwikkelen van technische installatie begin je met berekeningen dat is heel normaal. Het energiegebruik van een warmtepomp hang af van veel factoren en dat is zeker niet in een moment opname en op gevoel goed in te schatten. Een berekening is het beste wat je kunt hebben als je een warmtepomp wilt aanschaffen. Natuurlijk kun je bestaande installaties meten, maar dan moet je wel een warmtemeter aanbrengen om de performace te meten. Over een heel jaar zou je met een berekend gasgebruik, gebaseerd op het verleden zonder warmtepomp en gecorrigeerd voor het klimaat een uitspraak over COP doen maar dat zijn ook berekeningen. Maar dat heb ik op dit forum nog niet gezien al ik me niet vergis.

citaat Eric-pvt: niet excel maar de bewoner heeft de gegevens al in zijn hoofd of een wp gaat werken

Dit is echt grote onzin: door berekeningen als onbelangrijk af te doen verlaag je je op het niveau van de door jullie verguisde dop erwt installateur.
Als je met de hand de thermostaat een slinger geeft, dan verhoogt de ketel wel degelijk op die manier de temperatuur. Dat heeft deze bewoner gewoon gezien in zijn huis. Dat het systeem wat meer geleidelijk kan worden wanneer je een aantal dagen achter elkaar hetzelfde programma afdraait met dezelfde warmtevraag is compleet niet relevant ten opzichte van de opmerking.

Ik zie veel te veel berekeningen hier op het forum. Het is natuurlijk prima om een eigen situatie te modelleren als een besluit tot investeren ervan afhangt. Echter kan een berekening je gestolen worden wanneer je op onderbuik een aankoop doet. In mijn optiek is dat niet slechter of percé minder verstandig.

Verder blijkt bij Eric (en anderen) dat de praktijk met de Elga's positiever is dan de theorie. De praktijk heeft nog geen strenge vorst gehad, maar slechts de afgelopen herfst, winter en nu het voorjaar. De Elga is niet geschikt gebleken om het overschot uit de PV op te fikken. Bij Eric blijkt dat ding te goed te werken in zijn situatie.

Beetje opletten om iemand zomaar te betichten van complete onzin verkopen terwijl je zelf de betreffende opmerking niet goed hebt gelezen.

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het is heel gevaarlijk wat in dit topic steeds gebeurt, en geef hier dan ook een waarschuwing af
ik voorzie mensen van inzichten, en neem zelf altijd het eerste risico, out of the box.
saillant voor tomexergie is dat hans tot een totaal andere oplossing kwam en mkleinman ook.
ik word weer statisch afgerekend op niet discutabele feiten, maar dat inzicht is wat de bewoner weet.
en voila zodra iemand zijn huis kent, en installatie, komen de mooie resultaten.
je moet alleen wel even eerst isoleren onder de 1000m3 komen, en dan lef hebben.

de doperwt draai is werkelijk een dijenkletser, als ik onzin verkoop, dan moet jij zeker wel gasketels verkopen.
/edit van mkleinman zijn eigen excel rekenmodel blijft in de praktijk niets over
het effect is precies hetzelfde als voordat je pv had en nadat

@cheese_man
de elga is inderdaad helemaal ruk als het gaat om pv stroom af te fikken, hij verbruikt veel te weinig,
wat in de wintermaanden wel grappig is, maar nu in de zomer niet meer.

ben het wel gewend inmiddels :
2006 een zonneboiler ? dat werkt toch niet ? (qsolar)
2007 pv ? dat is toch heel duur met lange tvt 5kWp
...ltv
..wtw
.alles a++
2014 een l/w warmtepomp ? wat is de tvt en cop ? werkt niet bij vorst !
op naar 2020, dan schrijf ik een boek

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2014 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Update: vloerverwarmingspomp draait op stand paniek ( 45W ). dT is nog steeds 8 graden ( 2 graden minder dan de laagste stand ).

En de ELGA verbruikt 1.3kW en het profiel wat hij verbruikt is identiek als bij de laagste pompstand. Dus pompsnelheid heeft geen invloed op verbruik van de ELGA.. ERGO pomp terug naar lage stand.
Verwijderd schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 20:29:

/edit van mkleinman zijn eigen excel rekenmodel blijft in de praktijk niets over
het effect is precies hetzelfde als voordat je pv had en nadat
True. COP van de ELGA is in de praktijk hoger, en het stroomverbruik veel lager dan verwacht.. Zit intussen hier weer met 22.5 graden te experimenteren. *ZWEET*.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Bij mij is het verbruik van de elga overeenkomstig met wat ik verwacht had.

Ik merk dat ik nog vaak een redelijk hoge aanvoertemperatuur (nodig) heb, wat de cop beperkt.
Dit komt ook omdat het me niet lukt de elga veel uren op een lage stand te laten draaien. b.v. vandaag heeft ie ca. 1,5 uur gedraaid, waarbij die na ca. 15 minuten op max vermogen zit. Meer radiator oppervlak of boosters of zltv verwarming zullen voor betere resultaten zorgen.

Het enige wat ik kan verzinnen is dat ik op de thermostaat 3 periodes per dag programmeer met een hogere temperatuur. zodat ik in voor/na seizoen niet veel uren maak met de elga op full power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

[...]

@ Tomexergie, stop aub met gewaardeerde topic inbreng van eric-pvt in de hoek te parkeren, dat schiet mij in het verkeerde keelgat. Hij heeft veel WP (en veel meer) ervaring. Bij jou staat de WP ervaring teller op nul, gedraag je daarnaar.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Wat ik hier regelmatig bemerk is, dat sommige mensen vinden dat hun waarheid DE waarheid is. Als daar dan vragen over gesteld worden, (kritisch) (hardop) over nagedacht wordt, dan wordt de deur keihard dichtgeslagen en krijg je allemaal zaken/argumenten/denigrerende opmerkingen/beschuldigingen te horen die totaal niet bijdragen aan een constructieve discussie en de persoon totaal niet in zijn waarde laat.
Freemann in "Lucht/water warmtepomp om stroomoverschot af te fikken"

[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 09-05-2014 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
[...]
Blaat....Je verkoopt complete onzin restant blaat.
Where it all started.... >:)

Maar weer on-topic(hoop ik) :*)

[ Voor 4% gewijzigd door Appie Heijn op 09-05-2014 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
Ik denk dat ik, als trotse WP bezitter met ervaring, eens ga proberen om de Elga stooklijn een duwtje omlaag te geven. Gewoon eens kijken of het verbruik flink gaat afnemen. Volgens mij kan het gewoon in dit seizoen. Is een beslissing op gevoel, overigens.

'k Kan dan ook ervaren hoe warm de boiler wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door hansdegit op 09-05-2014 23:38 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06-2023
Ik ga dit topic uitprinten en zal vervolgens de pandeigenaar zelf de keuze laten maken of hij een warmtepomp wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@Laserjet, daarvoor ben je wel een forse laserjet nodig met 126 pagina's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
hansdegit schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 23:36:
Ik denk dat ik, als trotse WP bezitter met ervaring, eens ga proberen om de Elga stooklijn een duwtje omlaag te geven. Gewoon eens kijken of het verbruik flink gaat afnemen. Volgens mij kan het gewoon in dit seizoen. Is een beslissing op gevoel, overigens.

Hoor graag je ervaringen. Ik zit zelf nog te twijfelen of de ELGA zich aan een stooklijn houdt. Een servicemonteur van techneco vertelde mij dat de stooklijn die in de elga zit zowel voor de CV aansturing als voor de WP zelf wordt gebruikt, maar ik vind de elga met de huidige buitentemperatuur nog flink hoog stoken (terwijl de stook lijn op VV - laag staat)....

.. maar ik moet zelf ook nog eens kijken waar ik nu de ntc sensor heb zitten (of was die losgeraakt :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-10 19:51
Gasschuif schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 22:59:
[...]

@ Tomexergie, stop aub met gewaardeerde topic inbreng van eric-pvt in de hoek te parkeren, dat schiet mij in het verkeerde keelgat. Hij heeft veel WP (en veel meer) ervaring. Bij jou staat de WP ervaring teller op nul, gedraag je daarnaar.
:F

@Tomexergie : Ik zou zeggen vooral doorgaan met berekeningen en kritische kanttekeningen. Dat houdt de boel hier lekker scherp. Het zou mooi zijn als we over een aantal jaar zover zijn dat de theorie en de praktijk in overeenstemming zijn, dan hebben we pas echt in de gaten hoe en waarom e.e.a. werkt.

@Gasschuif: Als ik de opmerkingen van Eric de afgelopen jaren bekijk, dan heb ik het vermoeden dat hij niet onder de indruk is van dit soort uitlatingen. Ik waardeer de (soms eigenzinnige) inbreng van Eric ook (ben het overigens niet altijd met hem eens), maar heb er weinig trek in om daarom hier met elkaar op spitsroeden te gaan lopen.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
hansdegit schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 23:36:

Hoe ga je dat doen? Andere stooklijn kiezen? Welke stooklijn hebben jullie nu geselecteerd met welke dipswitch instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Met mightym, ik waardeer de post van Tomexergie enorm. Een beetje tegengas tegen het roeptoeteren van sommige mensen mag wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
mkleinman schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 10:23:
[...]

Hoe ga je dat doen? Andere stooklijn kiezen? Welke stooklijn hebben jullie nu geselecteerd met welke dipswitch instellingen?
Ik zit nu op "radiatoren laag". Eerst maar eens "vloerverwarming hoog" selecteren.

@ Excel vs praktijkdiscussie:
Het wordt pas interessant wanneer Tom de theorie aan de praktijk weet te matchen. Vooralsnog kloppen de berekeningen niet met de Elga ervaringen van eric-pvt, mkleinman en ongetekende. De posts van Tom zijn uitgebreid en met cijfers onderbouwd, maar m.i. te stellig omdat ze niet zijn gebaseerd op praktijkervaring met een WP in huis.

Kortom: Tom verkoopt geen onzin, maar het is theorie. Eric-pvt verkoopt geen onzin, maar het past niet in Tom's model. Wie heeft er nou gelijk? In mijn ogen is dat degene die het meest tevreden is over de ontstane thuissituatie.

@Tom: ik ben echt benieuwd naar je match. Schaf zo'n ding aan en post je ervaringen.

@Dre: ik zou graag jouw warmtepompervaringen eens horen ipv van de "bijdragen" alhier. Ik denk dat ik daar lang op moet wachten; dat apparaat gaat er bij jou niet komen.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-10 10:04
@mkleinman
vraagje,
ik kom hier thuis altijd in de problemen met de cv ketel en de vloerverwarming.
zo heb ik van ochtend de cv ketel aan gezet.
alleen die stookt op een deltaT van 15 graden en dat houwt nu in dit seizoen in dat hij de 28 graden water temperatuur niet haalt.
en daar door de schakelaar van de vloer verwarming niet over gaat om de pomp te starten.
(ik kan de temperatuur ook niet lager zetten van de schakelaar, want dan draai hij gewoon in de zomer, de temperatuur loopt dan weer makkelijk op naar 28 graden)

ik kan dit wel oplossen, maar vroeg me af hoe jij dat gedaan hebt (of mischien nog niet) met de elga?
(zat zelf er aan te denken om de vloerverwarming door de warmte pomp te laten starten en stoppen)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:29

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Gasschuif schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 22:59:
[...]

Stop daar aub NIET mee :P
Eric heeft niet alleen een Elga, maar ook andere bronnen zoals een zonneboiler.
Als je met bewolking 18KWh kan produceren dan is dat prachtig, maar voor een groot deel van de pv bezitters is dat niet haalbaar vanwege een te klein dak of een ongunstige oriëntatie.
Ook kan lang niet iedereen profiteren van zonnewarmte die via de ramen binnen komt.

Iemand die van scratch af begint heeft niets aan die mooie getallen van Eric als niet duidelijk is dat hij z'n cvketel niet voor alleen de Elga vervangen heeft.
De titel van dit topic dekt om die reden niet het hele verhaal maar slechts een deel.
Het risico voor anderen is dat ze gaan denken dat je met een enkele warmtepomp de gasketel kan vervangen en dan 'gratis' warmte hebt.
Tomexergie haalt gelukkig alle factoren erbij die van invloed zijn zodat anderen kunnen zien wat er nog meer bij komt kijken naast alleen de warmtepomp.

Kijk ook eens naar de hypothetische situatie dat er 3 miljoen warmtepompen in de winter staan te draaien, wat heeft dit voor effect op het stroomnet?
Ik denk dat er behoorlijk wat gas/kolencentrales bijgeschakeld moeten worden om al die warmtepompen draaiend te krijgen, want de zon doet het even niet voor je ...

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
En ik bedoel dit absoluut niet provocerend, maar:

Het gaat om een zeer goed geisoleerde vinex woning met stokende buren waar voor €20.000,- aan apparatuur geplaatst is met een technische levensduur van 20 jaar. Dat die energierekening richting de €0 gaat lijkt me logisch en vind ik verder technisch gezien weinig interessant of baanbrekend te noemen. Maar dat mag ieder voor zich weten.

Wat mij wel boeit zijn zeer terechte opmerkingen over:

het klimaatverschil tussen Nederland (ook op provincieniveau) en bijvoorbeeld Duitsland waar het vaak smerig koud kan zijn overdag. Dat is essentieel in de warmtepompdiscussie. Tips over de fysieke installatie van de warmtepomp. Ook al ben ik niet altijd voor zonneboilers, maar als je hem dan toch hebt het optimaliseren van de warm water voorziening in huis. Maar dat hoort eigenlijk in een ander topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik vind de discussie leuk, omdat het lijkt op een mail die ik de pvv fractie stuurde
"olie is islam energie, waarom niet vol op duurzaam ?" (aan de mos)
voordat de volgende discussie losbarst, ik stemde op de maker van 31c, maar die stem is hij nu wel kwijt omdat hij kamp het laat slopen.
aanpakken ook weer omdraaien en terugkaatsen.
ook hier spitst de discussie zich op vrees voor verandering van een huis gelijk aan een zeef, met gasketel van 39kW, en dan tegenredeneren.
niet schieten is altijd mis.
ik probeer wat, maar het mag niet werken, toch lees ik de ervaringen van anderen zoals gasschuif barryh en migtym met genoegen, want daar leer ik wat van.
dre, ik leer niet van je posts

samengevat :
het ontopic affikken is gebeurt, ervaring is zeer positief, zo te lezen ook bij andere bezitters van een WP+PV; negatief lijken alleen de niet bezitters, dat kan alleen afgunst zijn.
discussies zijn goed, zolang je de bal speelt.

nu ga ik weer met mijn WP instellingen spelen, het is alweer een hobby geworden.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2014 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik ben niet tegen verandering of anders denken, sterker nog mijn huis zit vol met 'gadgets' om energie te besparen en van alles te monitoren maar (nog) wel op kleine schaal.
Niet iedereen heeft >=€6K liggen om de boel in een keer om te gooien.
Ook is niet iedereen in staat om een systeem met pv, wp en zb te doorgronden en dan te optimaliseren.

Mensen met een gasketel als 'idioten' wegzetten lijkt me ook niet echt bevorderlijk als je ze naar een alternatief wilt laten kijken :/
Als je het allemaal iets vriendelijker zou brengen dan geeft men minder 'tegengas' ;)
Op de lange duur verandert het 'gasdenken' vanzelf omdat het een keer onbetaalbaar wordt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik post hier al sinds 2006 over al mijn bevindingen he...per jaar per maatregel.
10k over 10 jaar is gelijk aan wat je anders ook moest betalen, en omvat de echte tvt
als iemand zit afvraagt waar ik het allemaal van financier, dan zit het antwoord ook verborgen in de vorige zin, ik spaar de vermeden energiekosten sinds 2005, betaal greenchoice niets behalve 1 jaarafrekening.

ik heb niet gezegd dat iemand 5k moet investeren om de boel in 1x om te gooien.
ik heb mensen met gasketels niet idioten genoemd, ik heb het apparaat imbeciel genoemd.

speel de bal.

ik wil wel noemen dat affikken van pv stroom in een wp werkt vanaf 1000m3 of lager, gecombineerd met een zonneboiler blijft de gasvraag bijna nihil.
(pv) stroom stijgt niet in prijs, gas wel, dat is strategie, financieel, met gratis milieuwinst.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2014 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik ga denk ik de goede kant op met maar €80 per maand voor Gc en <1000m3 per jaar.
Echter loop ik naar mijn idee aardig vast omdat ik geen pv overschot heb en dat ook niet zomaar kan behalen.
M'n dak staat vol met 2350Wp en dat dekt bijna mijn verbruik.
Een Wp en Zb erbij plaatsen vraagt een flinke investering en ik kan niet meer dan 12x€80 besparen.
Bovendien zal ik zeer creatief met de ruimte op m'n platte dak om moeten gaan om alles een plek te geven zonder de panelen te beschaduwen.
Het idee van een L/L wp staat me ook wel aan, dan hoef ik niet in te grijpen op de cv installatie en kan ik ook nog efficiënt koelen als daar behoefte aan is.
Nadeel is dat ik dan leidingen weg moet werken, maar dat is goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-10 09:26
Tomexergie schreef op zondag 30 maart 2014 @ 17:04:

Wat ik nodig heb is:
Gasgebruik per jaar (zonder Elga) m3/jaar
Ketel rendement
Elektriciteitsgebruik huishouden kWh/jaar
Raam oppervlakte Z, O, W (heel globaal)
Bij welke buitentemperatuur welke radiator temperatuur.

Dit voer ik in mijn programma.
Doe je dit nog?
Zo ja, zou voor mij een berekening willen maken?
Ik krijg hier volgende week iemand op bezoek die ook eea uitgerekend heeft op basis van energiegebruik en ik ben wel benieuwd hoe deze twee zich tot elkaar verhouden.
UIteraard blijft de vraag wat zo'n grapje gaat kosten, maar ook daar krijg ik als het goed is een antwoord op...

Mijn gegevens:
Gasverbruik in 2013 1990m3, waarvan 1640m3 voor verwarming, wat volgens mindergas.nl 0,46m3/graaddag is.
Ketel met het overbekende HR/107% gaskeurlabel.
E-verbruik +/- 3000kWh.
Raamoppervlakte's:
O: 4m2
W: 5,5m2
Z: 5,5m2, waarvan 5m2 op onverwarmde slaapkamers ook op de begane grond.
Helaas kijkt onze woonkamer uit op noord, al is uitzicht over de weilanden natuurlijk wel een stuk mooier dan de weg op zuid :)
Wij hebben vloerverwarming, maar dan wel van het oude type, dus we hebben bij -10 ongeveer 50 graden cv-water nodig.

BVD :)

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@hansdegit
Mijn situatie is anders dan die van jou. Net even Excel opgestart, ik verwacht over de komende 15 jaar €3.627,- te betalen aan gas voor verwarming (variabele deel). Toekomst zal uitwijzen of mijn glazenbol klopt. Een L/W warmtepomp van alleen aanschaf al €3.250,- vind ik dan een te groot risico qua investering. Een L/L WP van €1.000,- is over 10 jaar terugverdient. Is haalbaar, maar ik spring er geen gat van in de lucht.

Het viel me trouwens op dat het hebben van een gasaansluiting maar € 20.- per jaar kost. Weinig effect op de terugverdientijd. Kijk maar eens naar de welkomstpremies.

Als de gasketel het begeeft wordt het wel verdomd intressant om die te vervangen door een L/L of L/W WP eventueel in combinatie met een warmwater boilertje (elektrisch element). Dan hoef ik geen nieuw gasketel meer aan te schaffen.

Voor een andere woning ben ik wel aan het kijken naar L/L oplossing, tvt van 7 jaar. Alleen plaatsing buiten-unit en WAF moet nog even bekeken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
Dre schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 12:31:

Het viel me trouwens op dat het hebben van een gasaansluiting maar € 20.- per jaar kost. Weinig effect op de terugverdientijd. Kijk maar eens naar de welkomstpremies.
Klopt. Ik heb een laag verbruik zonder technische hulpmiddelen en stap ieder (!) jaar over en betaal op jaarbasis minder dan €200,- voor gas en stroom. Sparen is nog leuker dan "investeren" in hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
migjes schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 10:58:
@mkleinman
vraagje,
alleen die stookt op een deltaT van 15 graden en dat houwt nu in dit seizoen in dat hij de 28 graden water temperatuur niet haalt.
en daar door de schakelaar van de vloer verwarming niet over gaat om de pomp te starten.
(ik kan de temperatuur ook niet lager zetten van de schakelaar, want dan draai hij gewoon in de zomer, de temperatuur loopt dan weer makkelijk op naar 28 graden)

ik kan dit wel oplossen, maar vroeg me af hoe jij dat gedaan hebt (of mischien nog niet) met de elga?
(zat zelf er aan te denken om de vloerverwarming door de warmte pomp te laten starten en stoppen)
Is het nog een idee om je vloerverwarmingspomp te vervangen voor een Grundfos Alpha 2? Die doet in proportioneel laag slechts 6W en die krijgt het water hier ook rond in de vloer. De dT is overigens nu met 14 graden wel wat aan de forse kant.

Ik heb geen pompschakelaar. Dat kan in mijn geval niet. de vloerverwarming is vanaf de ketel de laatste in de ketting en vanaf de ELGA de eerste. ELGA draaien dan gaat het goed, dan komt er heet water langs de aanvoer.

Ketel aan terwijl de pomp uit is betekent 0,0 flow in dit deel dus het warme water komt nooit aan bij de vloerschakelaar.

Ik ben er intussen wel uit wat de beste pompstand is.Namelijk zo laag mogelijk. Stand laag is 6W = 52kWh per jaar. Stand hoog die ik gebruikte is 38W = 333kWh. Voor dat verschil van bijna 280kWh kan ik heel lang mijn ELGA op vol vermogen laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

overigens ben ik ook een conventionele kwibus, mijn grote voorbeeld is
http://www.noordhollandsd...streek/article4097351.ece
http://www.zaanse-energie...excursies_meijns_2010.php
hij sprak in mijn buurt voor het eerst over wat ik nu weer heb gedaan met de elga, in 2010
toen kon je een elga bijna gratis krijgen (senter subsidie 2k euro), maar ik deed het niet (!)
hoe dom was ik ?
langzaam heel langzaam ging mijn gasdenkende hollandse hoofdje anders denken, en dat denken is nu niet 80 euro per maand vermijden, maar hoe betaal ik de studie van mijn dochters ?
of wat betaal ik nu en straks, en de milieuwinst is gratis.
die zitten hier nog wel 15 jaar thuis te douchen en in hun kamer.

@dre, soms als je belt en blijft geven leveranciers ineens een korting en een kontrakt wat niet bestaat
de wereld anno 2014 voor vaste klanten.... ik mailde het mkleinman en die kreeg het ook.

het denken van mkleinman is hier ook doorgeslagen, elke kWh is 1 uur verwarmen op vol vermogen
de elga heeft hier nu 1988 uur gedraaid als ik dat deel door het aantal kWh dan was het gemiddelde vermogen van 1 september tot vandaag 694Wac (h)
dat is toch echt een haarfohn.
hamvraag is nu natuurlijk voor iedereen wat is nu wijsheid tot 2018,
2000kWh salderen, of 2000kWh in een WP en gas vermijden.
met een overschot is het wel duidelijk, boven 0 na saldering word het heel individueel en vaag

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2014 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
migjes schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 10:58:
@mkleinman
vraagje,

@migjes: de vv pomp vanuit de cv ketel aansturen? bij mijn calenta kan dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@pompschakelaar
Eventueel draadloos schakelen met klik aan klik uit module (tweaker oplossing). Schakelen op CV-pomp, stroomverbruik Elga, temperatuur. Alles kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@migjes :
1.10.4 Externe pomp

Bij sommige installaties wordt een vloerverwar-
mingpomp geschakeld door de cv-ketel. Bij de
installatie van een Elga treedt dan het probleem
op dat de vloerverwarmingpomp niet draait als
alleen de warmtepomp verwarmt.
Het potentiaalvrije contact voor een externe
pomp op de Elga-print (230 VAC, max. 10 A) is
geschakeld als de Elga, cv-ketel of beide actief
zijn. Ook in koelbedrijf wordt dit contact gescha-
keld. Dit contact heeft dezelfde nadraaitijden als
de interne circulatiepomp (voor aansluitingen zie

Tabel 2).
hans heeft zelfs zijn cv pomp van de elga helemaal extern aangestuurd,
eerder stuurde ik mijn qsolar pomp ook aan, maar het bleek dat de wilo yonos meer dan krachtig genoeg is voor het hele huis (tot 8 meter hoog) ineens is een boilervat of betonnen vloer dan hetzelfde geworden (buffer)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2014 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dre schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 12:52:
@pompschakelaar
Eventueel draadloos schakelen met klik aan klik uit module (tweaker oplossing). Schakelen op CV-pomp, stroomverbruik Elga, temperatuur. Alles kan :)
Dat soort dngen doe ik al, ik heb iets van 13 Kaku schakelaars die van alles schakelen via een schema dat in m'n Homewizard staat.
Conditioneel schakelen aan de hand van temperatuur of luchtvochtigheid kan daar ook mee.
Helaas kan de HW de Itho Ecofan niet aansturen met RF, dan kon het nog mooier en zuiniger.
Mijn cvketel staat 's nachts uit en met dit weer overdag ook als ik weg ben.
Met dank aan de buren daalt de temperatuur niet verder dan tot 19,5 graden

Wat gaskosten vermijden betreft, ik krijg daar met een Wp stroomkosten voor terug dus dan blijft er alleen nog een milieuvoordeel over.
Alleen met flink meer panelen zou dat anders kunnen, maar waar laat ik die dan ... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Speedy-Andre schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 13:03:
[...]

Helaas kan de HW de Itho Ecofan niet aansturen met RF, dan kon het nog mooier en zuiniger.
ik schakel mij itho ecofan met een plugwise plug. Je moet in de bedrading even uitzoeken over welke drade n de 230v loopt en daar dan een verlengsnoer stekker inzetten of een inbouwmodule....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Raar ding zo'n ELGA. Nu een dT over de vloer van 14 graden ( 44 in ,30 uit ) en de ELGA besluit nu wel terug te moduleren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@mkleinman: en de doeltemperatuur is nog niet bereikt?
ik ben nog steeds op zoek naar de logica vd elga tav terugmodulern. bij mij lijkt tie altijd in 30 minuten op te schalen naar volle kracht en daar dan op door te blazen tot de thermostaat afschakelt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Als je wilt weten wat er over OpenTherm loopt is dit wellicht wat:
http://otgw.tclcode.com/otmonitor.html (OpenTherm Monitor)

[ Voor 41% gewijzigd door Dre op 10-05-2014 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Oké, eerste testje met andere stooklijn.

Het maakt geen ene moer uit. Vermogensvraag van de buitenunit gaat nog steeds > 1kW, persgas is net als gisteren tussen de 55 en 60 graden.

We gaan nu de 2e test in. "Vloerverwarming laag"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
hansdegit schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 13:26:
Oké, eerste testje met andere stooklijn.

Het maakt geen ene moer uit. Vermogensvraag van de buitenunit gaat nog steeds > 1kW, persgas is net als gisteren tussen de 55 en 60 graden.

We gaan nu de 2e test in. "Vloerverwarming laag"
klopt de watertemperatuur net na de elga met de stooklijnen in de installatiehandleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
  • Laatst online: 10-10 12:38
Heren, een vraag:

Ik heb hier een Elga met een Nefit ecomline hr exellent ketel.

In de kamer heb ik de Honeywell hangen.
Nu wil ik een extra thermostaat toepassen. Moet dit een aan/uit thermostaat zijn?

En waar kan ik het beste de NTC (buisklem) plaatsen?

Graag een reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
BarryH schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 13:17:
@mkleinman: en de doeltemperatuur is nog niet bereikt?
ik ben nog steeds op zoek naar de logica vd elga tav terugmodulern. bij mij lijkt tie altijd in 30 minuten op te schalen naar volle kracht en daar dan op door te blazen tot de thermostaat afschakelt....
Doeltemperatuur is volgens mij wel bereikt ( 43 graden ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
apepannetje schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 13:54:
Heren, een vraag:

Ik heb hier een Elga met een Nefit ecomline hr exellent ketel.

In de kamer heb ik de Honeywell hangen.
Nu wil ik een extra thermostaat toepassen. Moet dit een aan/uit thermostaat zijn?

En waar kan ik het beste de NTC (buisklem) plaatsen?

Graag een reactie
Twee thermostaten is makkelijk. Pak gewoon je oude thermostaat en hang die weer aan de ketel, aan/uit of modulerend maakt niet uit. De ELGA laat je aan de Chronoterm hangen. Enige wat je moet doen is in de ELGA de aansturing van de ketel ( die dus niet aangesloten zit! ) zetten op aan/uit!

Ik heb de NTC zielig in een hoekje los hangen, zonder hem aangesloten te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
  • Laatst online: 10-10 12:38
mkleinman schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 13:58:
[...]

Twee thermostaten is makkelijk. Pak gewoon je oude thermostaat en hang die weer aan de ketel, aan/uit of modulerend maakt niet uit. De ELGA laat je aan de Chronoterm hangen. Enige wat je moet doen is in de ELGA de aansturing van de ketel ( die dus niet aangesloten zit! ) zetten op aan/uit!

Ik heb de NTC zielig in een hoekje los hangen, zonder hem aangesloten te hebben.
Dank je Martin, ik had het al een keer geprobeerd, maar kreeg toen een storing op het display van de Nefit thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
BarryH schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 13:49:
[...]
klopt de watertemperatuur net na de elga met de stooklijnen in de installatiehandleiding?
Nee, ook niet. Ik kan er geen touw aan vastknopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
apepannetje schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 14:17:
[...]

Dank je Martin, ik had het al een keer geprobeerd, maar kreeg toen een storing op het display van de Nefit thermostaat
Misschien een opentherm thermostaat op een aan/uit regeling van de ketel of andersom? Controleer de handleiding van je ketel even, misschien moet je twee andere draden verbinden als je hem opentherm wil aanspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Elga-regeling heeft de volgende gegevens
nodig van de kamerthermostaat om te functione-
ren:
• Representatieve gemeten ruimtetempera-
tuur
• Gewenste ruimtetemperatuur
• Wel of geen verwarmingsvraag
• Wel of geen koelvraag
ik misbruik verlaagde temperatuur en heb de thermostaat op de koudste plek gehangen, in de gang
als het daar 19c is is de kamer 20,5
hij moduleert dan wel omhoog en omlaag, grappig genoeg ook bij een windvlaag

en ook in relatie tot :
De Elga-regeling zal op basis van de volgende
gegevens beslissen of de warmtepomp, de ketel
of beiden de woning moeten verwarmen:
• het verschil tussen gemeten- en gewenste
ruimtetemperatuur
• de buitentemperatuur
Onderstaande Tabel 1 geeft de schakelingen
weer op basis van een gewenste ruimtetempera-
tuur van 20°C. etc etc zie 1.5 handleiding
weinig variatie is de bedoeling, direkte hoge vraag is altijd vol vermogen,
een kamertemperatuur die daalt tot het niveau "aanslaan" laat de elga langzaam starten (met mijn instelling)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2014 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ook "vloerverwarming laag" heeft geen invloed op de door de Elga behaalde temperaturen. Hij moduleert pas terug als de retour in de buurt van de aanvoer komt.

Maandag misschien maar eens naar Techneco bellen voor een uitleg. Misschien hebben die stooklijnen meer te maken met de ketelsturing dan het gedrag van de inverter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
hansdegit schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 16:56:
Misschien hebben die stooklijnen meer te maken met de ketelsturing dan het gedrag van de inverter.
Zo staat het wel in de handleiding (maar een techneco mdw gaf aan dat de stooklijn WEL de "Setpoint" bepaalde waar de ELGA naar toe werkt.
ik zou graag de elga meer uren laten maken op een lagere temperatuur....

april heb ik nu ca. 1-3 uur elga x ca. 800 watt gemiddeld (door de opschakelcyclus) terwijl ik liever 12 uur op 80-200 watt zou hebben

[ Voor 13% gewijzigd door BarryH op 10-05-2014 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ja, zou ik ook wel willen. Ik meen dat Tom een paar weken geleden had voorgerekend dat en WP in deellast een hogere COP haalt. Als je met een lager verbruik je woning op temp kan houden, tjsa....Wie wil dat nou niet?

De bewering van de medewerker van Techneco is niet volledig c.q. klopt niet. Hier werkt de inverter verder dan het setpoint. Immers, de gevraagde aanvoer bij deze buitentemperatuur ligt bij de laagste stooklijn rond de 33 graden, maar ik zie gewoon 42 graden aanvoertemp. Wat ik ook doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Mijn calenta laat zich door de Isense "onder de stooklijn van de Isense" drukken.
Het zou feest zijn als de elga zich ook door b.v. de isense liet beteugelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gewoon proberen, over het draadje gaat gewoon openterm, kan de isense ook koelen ?
let op : je kunt via het installer menu de elga gevraagde aanvoer tweaken
de schaal is 0-90 (op de touch)
meteen halveren naar 45 geeft inzicht wat de elga dan doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Net op de honeywell de max aanvoer temp van 89 naar 25 gezet. Morgen eens kijken naar het effect. Als de ELGA daar naar luistert ga ik zeker de isense en honeywell verwisselen om de isense stooklijn te kunnen toepassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

das wel erg weinig hoor.... 25
het is een relatieve schaal, een halvering gaf hier een aanvoer halvering
het blijft een apart geval, ben nog wat aan het testen...

mijn wp (pomp) moduleert nu juist hoog, maar de fan draait laag, en het opgenomen vermogen is laag,
de aanvoer temperatuur is wel dik 40c
wind is dus een grote factor (6-7 waait het hier)
ik denk dat de regeling al slimmer is dan ikku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Als ik al je tips nou eens onthoud....

Heb zojuist op de Honeywell de max aanvoer op 60 gezet. Kijken wat er van het verbruik overblijft (en de aanvoertemp...)

edit:
lijkt weinig effect te hebben. Verbruik zit nu op 1115 Wac, persgas kruipt ook weer richting 58 graden. Kleine kanttekening: ik heb op de Touch 29 graden ruimtetemperatuur gevraagd. Ik loop dus maar even naar boven om de max aanvoer naar 35 te zetten. Kijken wat er gebeurt.

edit2: maakt geen fuck uit. En dan herinner ik me ineens een belletje dat ik met Paul van Techneco had... Volgens hem bepaalt de Elga de aanvoertemp op:
- gevraagde temp
- gemeten temp
- stooklijn.

De relatie tussen die 3 grootheden is mij volledig duister.

[ Voor 68% gewijzigd door hansdegit op 10-05-2014 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als ik niet of 0,5 verhoog boven de kamertemperatuur moduleert de elga meteen laag en traag,
zodra ik 1 of meer graden verhoog en het is buiten 10c of lager, gaat de WP meteen voluit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Hier nu een kleine test, 0,5 graden erbij. ELGA ramt meteen naar 1.07kW volgens Plugwise. Ik kan er voorlopig nog geen enkele pijl op trekken hoe die nu bepaald wat de aanvoertemperatuur moet worden en hoeveel energie daarvoor gebruikt moet worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
BarryH schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 21:11:
Net op de honeywell de max aanvoer temp van 89 naar 25 gezet. Morgen eens kijken naar het effect. Als de ELGA daar naar luistert ga ik zeker de isense en honeywell verwisselen om de isense stooklijn te kunnen toepassen
Ook hier is de elga weer naar 1,08kw opgeklommen met een aanvoertemp van 32,5 graad bij de radiator.
Dus max aanvoer temp van de honeywell is niet " aan de macht"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mmm typisch, misschien is het ingeleerde of de isolatiegraad (werkingsgraad elga) bij mij compleet anders.
in de stortregen en wind produceert de pv vandaag meer dan de elga neemt
/edit ik snap `em al, mijn opstelling en low h2o geeft al snel warme retour
het water is echt extreem weinig in de cv, dat weet ik nog van de plaatsing van de elga

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2014 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Was vanmiddag even op bezoek bij mijn overbuurman Robairo, en er is inmiddels veel gebeurt sinds de laatste update. Natuurlijk gelijk even wat foto,s genomen. Note: het WP project is in een experimenteel stadium, let niet op de provisorische aansluitingen.

In het glycol systeem was een anti lekmiddel toegevoegd vanwege een minimieme lekkagge (zeer moeilijk te solderen, vandaar) De resultaten zijn niet goed, pomp loopt vast, en diverse andere problemen. Nooit doen dus.

Alles afgetapt gespoeld en gebackwashed, en nieuwe glycol er in, lekje gefixed.
Ook is er een extra (grote)TSA in gekomen vanwege de toegepaste regelstrategie, meer overdracht naar de vloerverwarming tijdens draaien van de WP daarna zachtjes de buffer omlaag trekken via de kleine TSA
De WP voed achtereenvolgens de boiler 120 L in serie met de nieuwe TSA, daarna de buffer van 1000 L

De M&R kast van de WP, uitgebreid met diverse status lampjes van de compressor, pomp sturing, status pomp , fan laag toeren, fan hoog toeren, de EH (electrische heater boiler is er niet, maar voor onderzoek in de winter)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ny0i4Ru.jpg

De debiet meter, er is een tweede pomp in het glycol circuit gekomen, er is nu een flow instelbaar tussen 600 en 1000 l/h te realiseren, met oog op COP maximalisatie, en andere expirimenten.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/E9XIi7V.jpg

Overzicht van de doorgang van het leidingwerk naar de WP buiten

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/JxRoJAK.jpg

De nieuwe pomp, 4 standen, en de nieuwe grote TSA De WP pomp en deze staan in serie, dus extra flow realiseerbaar als dit wenselijk is

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3vGpgM2.jpg

De nieuwe 120 L boiler, met de sensor van de Gree WP instelbaar op hoogte in de boiler met een schroevendraaier, hij kan onderin of bovenin geplaatst worden.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Tx6jASr.jpg

Boiler en TSA overzicht

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/hzSQgYC.jpg

De thermometer in de boiler gezaagd en gemonteerd, moet nog verder afgewerkt worden natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/SQPf5zM.jpg

De 1000 L buffer, nu met nieuwe glycol gevulde manometer, in de oude zat een probleem.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/UtgGPuu.jpg

De Gree 3,8 kW WP, nu zonder visuele afschermkap.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3kwBhxa.jpg

Overzicht van de kap en WP

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/TCdE4Bl.jpg

Tot slot de aandrijving van al dit moois, 4,5 kW Yingly. Er is een dikke 1000 kWh over om in de WP op te stoken

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/X5RcFml.jpg

Robairo heeft het druk met verven van het huis, maar hij zal vast binnenkort e.e.a. toelichten.
Vanmiddag hebben we een borrel genomen op het goede resultaat, de WP had 8 uur aan een stuk gedraaid,
buffer warm,vloerverwarming geladen, boiler op 35 C. Setpoint glycol in de Gree software 35 C, schakelt uit bij 39 C.

Er gaan nog experimenten volgen natuurlijk, nu nog een beetje verwarming van het huis, de rest tot aan de komende winter boiler bedrijf, in de winter gaat de buffer weer meedoen. Ook de openhaard gaat in de winter meewerken om de buffer te laden, er ligt al weer een hele berg hout klaar.

De retour van de vloerverwarming lus gaat eerst door de kleine TSA, dan de grote, en dan door de openhaard coil, dan weer terug naar de buffer. Zowel de WP als de OH coil kunnen dus laden.
Naar mijn idee wel een super speciaal project, waar Robairo en Gasschuif in het ontwerpstadium al vele woorden met elkaar hebben gewisseld, om maximale COP te realiseren.
Zoals het nu draait is dat aardig gelukt.

Verwachting is dat de <500 m3 staffel in het capaciteits- tarief aardgas wel gehaald gaat worden.

En op het dak is nog ruimte :+

[ Voor 65% gewijzigd door Gasschuif op 12-05-2014 10:27 . Reden: foto,s er bij plakken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eric-pvt schreef op 9 mei

ben het wel gewend inmiddels :
2006 een zonneboiler ? dat werkt toch niet ? (qsolar)
2007 pv ? dat is toch heel duur met lange tvt 5kWp
...ltv
..wtw
.alles a++
2014 een l/w warmtepomp ? wat is de tvt en cop ? werkt niet bij vorst !
op naar 2020, dan schrijf ik een boek

Ik koop het boek
zet mij maar op de intekenlijst voor het boek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 22:36
hahaha ik volg de topics, hoef ik het boek niet te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-10 19:47
Hier een doperwt, na het lezen van alle pagina,s zie ik door debomen het bos niet meer.
Binnen twee maanden begint de start van de bouw van mijn nieuwe woning (1200m3)
Het huis wordt aangesloten op stadsverwarming :-(. Beneden krijgen we lth vloerverwarming als hoofdverwarming en boven komt er vloerverwarming als bijverwarming. Op de slaapkamers komen normale radiatoren om de kamers naar wens snel te kunnen verwarmen. Beneden komt een zware houtgestookte gesloten openhaard waarvan wij in de koude maanden veel gebruik van maken ( verstoken ruim 8kuub hout per jaar). De benedenverdieping wordt geheel voorzien van triple glas.
Mijn eerste gedachte was om de elga te installeren om zo de hoge kosten van de gj te drukken en de goede recensies in het begin van het forum. Nu komen er ook andere merken naar voren en uitgebreidere installaties met zonneboilers, pv etc. Een pv vind ik tot op heden nog niet interssant ivm de terugverdientijd (situatie geen warmtepomp) echter wellicht zie ik dat verkeerd.

Mijn vraag is daarom wat jullie voor installatie zouden nemen indien er sprake is van een nieuwbouw woning welke voorzien is van stadsverwarming, vloerverwarming en openhaard. Nu kan ik alles nog kiezen en bepalen :-)

Alvast bedankt!!!!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Zou sowieso proberen om van je stadsverwarming af te komen als dat nog kan. Moderne huizen stook je in een zucht warm met een WP.
En hoe verstook je 8 kuub hout op één jaar??? Ik stook hier ongeveer 7 maanden per jaar iedere dag van half de middag tot laat in de avond. Hoe koud de winter ook was, ik heb nooit meer dan 3 kuub hout weg gestookt.
Afgelopen winter is er exact 2 kuub doorheen gegaan.
Vandaar dat ik 8 kuub bizar veel vind.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Het huis moet nog gebouwd worden, dan weet je toch totaal niet hoeveel hout je verstookt? Stadsverwarming vermijden lijkt mij een goed streven. We kunnen natuurlijk niet in je portemonnee, bouwdepot kijken maar een redelijk investering zou weleens jaren aan vastrecht kunnen vermijden.

Ga je verder nog iets met zonnepanelen doen?

Verder heb je het op de bovenverdieping over vloerverwarming als bijverwarming, hoe moet ik dit zien? Wanneer je vloerverwarming boven gaat krijgen zal dat ruimschoots voldoende moeten zijn om je kamers op een acceptabele temperatuur te houden, om het comfortabel te houden met je houtkachel zou ik wel voor zoneregelaars gaan welke je met een thermostaat kan regelen, zo kun je boven lekker op temperatuur houden en beneden lekker de houtkachel aan.

Waarom een gesloten open haard trouwens? Heb je die al(aangezien je het houtverbruik ook weet)? Kan je niet voor één haard MET cv ondersteuning gaan? Wat zonnecollectoren een fors boilervat en je houtkachel/haard met CV ondersteuning. Wat PV op het dak voor elektra. Heb je verder al gedacht aan wtww?

Zie bijvoorbeeld:
WoudseHoeve in "Zonneboilers, dit is de plek"

[ Voor 123% gewijzigd door Appie Heijn op 13-05-2014 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Iemand al eens gekeken of je bij de ELGA de WP verwarming aan/uit schakelaar op de ELGA kan omzeilen en op afstand via een relais kan schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
Oxellaar schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 07:16:
Zou sowieso proberen om van je stadsverwarming af te komen als dat nog kan. Moderne huizen stook je in een zucht warm met een WP.
En hoe verstook je 8 kuub hout op één jaar??? Ik stook hier ongeveer 7 maanden per jaar iedere dag van half de middag tot laat in de avond. Hoe koud de winter ook was, ik heb nooit meer dan 3 kuub hout weg gestookt.
Afgelopen winter is er exact 2 kuub doorheen gegaan.
Vandaar dat ik 8 kuub bizar veel vind.
Het moeilijke is om iets standaard als stadsverwarming te laten varen. Ik las het artikel van elga in combinatie met stadsverwarming en dacht dit is de oplossing. Nu duik ik er verder in en komt er gelijk zoveel meer bij qua mogelijkheden. Op zich is dat geweldig, maar zo is het bij zoveel dingen als je voor het eerst je eigen huis laat bouwen :-)

Onder stadsverwarming kan ik nog gewoon uit, ik bepaal zelf wat er komt. Over een maand gaat de eerste paal de grond in en een week of 10 later is de aannemer klaar met het casco en mag ik de rest zelf gaan afmaken.

Budget was er in het begin genoeg, maar naarmate alles definitiever wordt zijn de keuze toch steeds duurder uitgevallen en is de bank ook niet de makkelijkste meer.

Ons oude woning had een woonkamer en keuken van +- 70m2. Hierin stond een stuv 21/85 welke wij ergveel aanhadden. Dit is niet een hele hoge rendement kachel, maar wel erg mooi. Doordat we nu groter gaan wonen hebben en we wel erg tevreden waren over de stuv, hebben we hem een maatje groter gekocht. 8 KUB gaat er dan echt wel doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
Appie Heijn schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 09:45:
Het huis moet nog gebouwd worden, dan weet je toch totaal niet hoeveel hout je verstookt? Stadsverwarming vermijden lijkt mij een goed streven. We kunnen natuurlijk niet in je portemonnee, bouwdepot kijken maar een redelijk investering zou weleens jaren aan vastrecht kunnen vermijden.

Ga je verder nog iets met zonnepanelen doen?

Verder heb je het op de bovenverdieping over vloerverwarming als bijverwarming, hoe moet ik dit zien? Wanneer je vloerverwarming boven gaat krijgen zal dat ruimschoots voldoende moeten zijn om je kamers op een acceptabele temperatuur te houden, om het comfortabel te houden met je houtkachel zou ik wel voor zoneregelaars gaan welke je met een thermostaat kan regelen, zo kun je boven lekker op temperatuur houden en beneden lekker de houtkachel aan.

Waarom een gesloten open haard trouwens? Heb je die al(aangezien je het houtverbruik ook weet)? Kan je niet voor één haard MET cv ondersteuning gaan? Wat zonnecollectoren een fors boilervat en je houtkachel/haard met CV ondersteuning. Wat PV op het dak voor elektra. Heb je verder al gedacht aan wtww?

Zie bijvoorbeeld:
Bij zonnepanelen heb ik altijd het gevoel dat de tvt meer dan 10 jaar is. Wellicht komt dit door de reclames welke ik altijd zie, maar 10 jaar is in mij ogen te lang. Wellicht dat ik de verkeerde prijzen zie. Ze bij mij op het dakplaatsen zou totaal geen probleem zijn. Het huis wordt in de jaren 20 style gebouwd en heeft per saldo een plat dak van +- 60m2 waarop ik de panelen in elke gewenste richting kan plaatsen zonder dat ze zichtbaar zijn.

In ons huidige huis uit 2006 hadden we alleen beneden vloerverwarming. Het geen waaraan ik mij ben gaan irriteren is zodra je 1 stap op de bovenverdieping zet (laminaat) dan is die vloer koud terwijl je beneden juist een warme vloer hebt gehad. Ik wil de bijverwarming gaan gebruiken om alleen de koude uit de vloer te hebben. We hebben zelf nooit de verwarming aan op de slaapkamer. Er zijn nu ondertussen 2 kids bijgekomen en dan weet ik niet of we de slaapkamers van hun snel kan laten veranderen van slaapkamer temperatuur naar speelkamer temperatuur. Mijn idee is om per slaapkamer 1 radiator op te hangen zodat dmv deze radiator de temperatuur snel te kunnen wijzigen. Via alleen de vloerverwarming op hun slaapkamers lijkt mij niet haalbaar.

Zoneregeling komt in het huis, anders is het allemaal niet goed af te stellen.

De openhaard is gesloten voor het rendement, een open openhaard heeft dit niet. CV ondersteuning heb ik niet gezien bij de door ons gekozen openhaard.

Wtw vind ik tot op heden geen optie. Ik hoor daar zoveel moeilijheden over dat we ervoor gekozen hebben om alleen een mv. box op te hangen.

Naar zonnecollectoren zal ik nu een gaan kijken. Ik heb geen idee nog wat het inhoudt en wat het gaat kosten. Plaats voor een grote boiler is er altijd wel :-)

Afzien van stadsverwarming is altijd nog een optie, echter gevoelsmatig hebben we dan geen back-up meer, daar gas bij ons niet mogelijk is. Een aardwarnte installatie welke volgens mij bij meer dan € 15.000 beginnen is budgettechnisch ook geen optie meer :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
BarryH schreef op zondag 11 mei 2014 @ 12:47:
[...]

Ook hier is de elga weer naar 1,08kw opgeklommen met een aanvoertemp van 32,5 graad bij de radiator.
Dus max aanvoer temp van de honeywell is niet " aan de macht"
Testje gedraaid. De Elga regelt terug wanneer de delta T aanvoer/retour binnen de 5 (of 4) graden komt. Bij Eric is dat gewoon heel snel het geval, omdat er weinig water in zijn systeem zit. Hier duurt dat dus flink langer.

Morgen word ik gebeld door Bart van Techneco. Die vraag van de dipswitches vs aanvoertemp is wat mij betreft nog niet beantwoord. Ik ga ook nog aan hem vragen wanneer de Elga gaat terugregelen.

Het is mij iig al wel duidelijk dat de thermostaat er niet zoveel mee te maken lijkt te hebben (bij mijn firmware versie) en dat het een spelletje tussen aanvoer, retour en gevraagde en gemeten ruimtetemp is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat lijkt me logisch, ik heb forse isolatie (500m3 sjv), low h2o en dat is heel anders dan vloerverwarming of 1000m3 verbruik, dan reageert de elga anders.
het gedrag van de elga verandert ook behoorlijk tussen de seizoenen, interessant is het wel,
dat moet dan weer de buitensensor zijn.

de zonneboiler legt nu ook de elga continu het zwijgen op, ik zie af en toe wel een vlammetje (on) status, maar geen verbruik meer.(Pac)
een zoneregeling kan wel voor low-h2o zorgen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2014 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ja, exact! Je ziet de Elga hier terugmoduleren wanneer alleen de boiler of de badkamer verwarmd wordt. Da's natuurlijk niet zo'n grote plas water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
hansdegit schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 18:36:
[...]

Testje gedraaid. De Elga regelt terug wanneer de delta T aanvoer/retour binnen de 5 (of 4) graden komt. Bij Eric is dat gewoon heel snel het geval, omdat er weinig water in zijn systeem zit. Hier duurt dat dus flink langer.

Morgen word ik gebeld door Bart van Techneco. Die vraag van de dipswitches vs aanvoertemp is wat mij betreft nog niet beantwoord. Ik ga ook nog aan hem vragen wanneer de Elga gaat terugregelen.

Het is mij iig al wel duidelijk dat de thermostaat er niet zoveel mee te maken lijkt te hebben (bij mijn firmware versie) en dat het een spelletje tussen aanvoer, retour en gevraagde en gemeten ruimtetemp is.
Ik zou het wel fijn vinden als de ELGA zich aan de aanvoertemperatuur eisen houd. Dan krijg ik nl meer draaiuren op lager vermogen met een lagere delta T (aanvoerCV vs buitentemp) dus betere COP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Zojuist met Paul van Techneco gesproken.
1) Stooklijn is echt alleen van toepassing bij de ketelaansturing
2) terugmoduleren op retour is een carrier-dingetje, dat kan Techneco niet beinvloeden. Ook de afspraak over de max aanvoer zit in de carrier regeling.
3) Het verschil tussen gevraagde en gemeten ruimtetemperatuur is bepalend voor de vermogensvraag.

Wel leuk om hier te melden: men is bezig met uitbreiding van de Elga familie. Je kunt dus tzt kiezen voor grotere vermogens (ik hoorde 9kW).

tzt = niet binnen een jaar.

[ Voor 20% gewijzigd door hansdegit op 15-05-2014 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
9kwh en boven de 4 graden.,,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
Ben even in dubio.

Het warmteverlies van mijn woning bij -10gr is +/- 8,5 kW. Nu heb ik op warmtepomp-info.nl gelezen dat bij het kiezen van een WP vermogen vaak de 80% regel toegepast wordt. Dwz dat wanneer je een WP neemt dat 80% van benodigde vermogen bij -10gr de verwarmingsvraag dekt. In mijn geval dus 0,8 * 8,5kW = een WP die bij -10gr 6,8 kW verwarmingsvermogen kan leveren. Hiermee dek je (volgens berekening warmtepomp-info) 97% van je jaarbehoeft. Voor de overige 3% wordt dan het elektrisch element gebruikt. De reden waarom ze dit doen is dat dit het pendel gedrag van de WP zou beperken.

Is dit een logische redenatie of kan je het ook anders benaderen, bijvoorbeeld:

Je neemt een 12kW WP die dus bijna niet op vollast hoeft te draaien (terug moduleert), dus energiezuiniger (dit is wat een installateur mij verteld) dus hogere rendement.

Wat is nu de beste keuze :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Weet je waar je warmteverlies zit en kan je daar nog zaken in verbeteren? 8.5kW bij -10 is best fors. In mijn geval kom ik dan uit op ongeveer 3.5kW warmteverlies ( rijtjeshuis uit 1978 ).

Des te minder je verliest, des te minder hoef je te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@peauke
Oude/goedkope warmtepompen kunnen niet of slecht moduleren. Dan klinkt een te kleine warmtepomp om de gestelde reden zinnig.

Moderne warmtepompen kunnen terugmoduleren tot 30% of minder. Dan kan een iets oversized warmtepomp gunstig zijn.

Afhankelijk van je budget dus.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
hansdegit schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 11:19:
Zojuist met Paul van Techneco gesproken.
1) Stooklijn is echt alleen van toepassing bij de ketelaansturing
2) terugmoduleren op retour is een carrier-dingetje, dat kan Techneco niet beinvloeden. Ook de afspraak over de max aanvoer zit in de carrier regeling.
3) Het verschil tussen gevraagde en gemeten ruimtetemperatuur is bepalend voor de vermogensvraag.

Wel leuk om hier te melden: men is bezig met uitbreiding van de Elga familie. Je kunt dus tzt kiezen voor grotere vermogens (ik hoorde 9kW).

tzt = niet binnen een jaar.
ad 3: bij mij is dat bijna nooit meer dan 0,5 graad... ... en toch altijd naar de 1200watt ofzo.
ik ga maar eens experimenteren met 3 korte tijdblokken waarvoor ik de temperatuur verhoog. b.v. 20 minuten. dan valt de warmtevraag weg voordat de elga de 1000watt bereikt.

nu nog op zoek naar een thermostaat met meer dan tijdvakken per dag....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
mkleinman schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 14:28:
Weet je waar je warmteverlies zit en kan je daar nog zaken in verbeteren? 8.5kW bij -10 is best fors. In mijn geval kom ik dan uit op ongeveer 3.5kW warmteverlies ( rijtjeshuis uit 1978 ).

Des te minder je verliest, des te minder hoef je te verwarmen.
Kan nog wel isoleren maar dan moet ik een voorzetwand gaan plaatsen en dat vind ik toch iets te veel werk voor een vrijstaande woning met +/- 200 m² woonopp. en 800 m³ inhoud. RC buitenschil is 3,0 en buitenkozijnen HR ++ (Uwaarde 1,2) verder heb ik nog een WTW ventilatie.

Volgens mij is de 8,5 kW niet proportioneel veel, kan altijd beter natuurlijk.
Proton_ schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 14:40:
@peauke
Oude/goedkope warmtepompen kunnen niet of slecht moduleren. Dan klinkt een te kleine warmtepomp om de gestelde reden zinnig.

Moderne warmtepompen kunnen terugmoduleren tot 30% of minder. Dan kan een iets oversized warmtepomp gunstig zijn.

Afhankelijk van je budget dus.
Heb nu wat offertes liggen van de volgende WP fabrikanten

General Waterstage (14kW / 16kW)
Daikin (11kW)
Panasonic (12kW T-pac)
Nibe (18 kW)

Voor mijn gevoel kom ik weg met een WP van tussen de 10 en 12 kW bij 7gr en 35gr aanvoer.

De bovenste drie vallen eigenlijk binnen mijn budget. De Nibe is te duur (in ieder geval de offerte die ik heb ontvangen).

Persoonlijk ben ik qua specs gecharmeerd van de Panasonic Aquarea, maar specs is een ding service en verkrijgbaarheid onderdelen is ook belangrijk.

Nog even goed bekijken welke we gaan nemen (dat we een gaan nemen staat eigenlijk al vast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:43
Nog even een Chinese update .... de laatste dan.. anders begint het op spam te lijken :P

8KW, inverter split heat pump EXW,Foshan price is $1610.
If you buy one set,we will take extra $500 for inland freight from Foshan to port Guangzhou.So one set,FOB,price is $2010.
If you buy 5 sets, we will take extra $600. So FOB,Guangzhou price is $1730/set (1610+600/5).
Ocean freight to Netherlands for one set is $100;for 5 sets is $200.
See heat pump spec attached pls. Thx.

https://dl.dropboxusercon...20performance%20curve.pdf

https://dl.dropboxusercon...rithermaManual-2014V2.pdf

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/4sWJqlk.png

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/LTiLhXX.png

[ Voor 9% gewijzigd door alberthakvoort op 15-05-2014 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Albert, de sturing op een ruimte thermostaat is via een relais mogelijk. Maar dan wel aan, uit en van een modulerende regeling is waarschijnlijk geen sprake.

Gezien de investering een aantrekkelijke optie, maar wie durft het aan? Wie heeft ervaring en hoe zit het met de service? Hoe slim zit het regeltechnisch in elkaar om de WP maximaal te laten presteren? Ik heb de indruk dat deze WP's worden ontwikkeld met op de achtergrond de doelgroep die anders elektrisch zouden moeten gaan verwarmen... , en dan is iedere WP een positieve optie.

Op dit forum zie ik drie doelgroepen?

1) De WP bivalent laten werken met een HR107 en wil dan daarop meer dan 40%(EON>1,7) primaire energie besparen met een zo kort mogelijke TVT.
2) Geen aardgas aansluiting willen hebben, dan EON>1,07 zou al goed kunnen zijn
3) Zoveel mogelijk kWh van de PV kwijt willen voor verwarming.

Ik hoor tot de eerste groep die zo min mogelijk willen investeren en met een zo kort mogelijke TVT met daarbij de WP dimensioneren op 50% van het maximale vermogen waarbij de HR ketel nog maar 20% behoeft bij te stoken. Zo bereik je de minimale investering en maximale TVT.

Met deze optie is een grote WP (KS50) mogelijk tegen lage kosten mogelijk die 100% kan dekken. Je kunt de HR107 buiten werking zetten of parallel plaatsen met een afsluiter als nood back-up. Als de overall performance maar groter is dan EON>1,7 =SCOP> 3,9 dan is het doel bereikt tegen een nog lagere investering. Risicoloos kun je de WP uitproberen omdat je kunt terugvallen op de HR ketel. Ik zou wel een warmtemeter plaatsen om de SCOP te kunnen monitoren. De buitenunit wordt wel wat groter en dat kan een nadeel zijn.

Ik moet nog beslissen en ben er nog niet uit. Maar in ieder geval heel interessant voor een doe het zelver.
Pagina: 1 ... 32 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.