Het grote zuinige server topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 63 Laatste
Acties:
  • 537.276 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirickle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:50
never mind }:O

[ Voor 89% gewijzigd door Mirickle op 18-04-2013 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09-2023
lujo schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 12:23:
Weet iemand hoeveel volt (welke lijn) een moderne 3,5'' sata hardeschijf gebruikt?
Als ik het goed heb:
geel = 12V
rood = 5V
oranje = 3,3V
zwart = aarde
Niemand die het weet of is mijn vraag over het hoofd gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:58
Dat is dezelfde vraag stellen als hoe hard kan een moderne auto? Over wat voor auto praten we? Een personenauto? Sportauto? Bestelwagen?

Daarnaast heb je genoeg reviews van specifieke harde schijven bij Storage Review die precies aangeven hoeveel een harde schijf verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:39

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
lujo schreef op donderdag 18 april 2013 @ 15:37:
[...]

Niemand die het weet of is mijn vraag over het hoofd gezien?
Alleen +12 lijn , 5 volt word alleen door 2.5 modellen gebruikt.

Verbruik is te divers, van energiezuinig tot high performance wees specifieker in welk type/ model je hebt of kijk anders in de topicstart

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShockWave
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-09 20:42

ShockWave

Lost it somewhere

mrc4nl schreef op woensdag 17 april 2013 @ 21:48:
[...]

is wel het vernoemen waard misschien, zolang er geen inhoudelijke discussie komt over WS is mij mij best :+
word geupdate
Is daar niet topic "Hoe richt jij jouw home server in?" voor in het leven geroepen?

Star Citizen referralcode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
mrc4nl schreef op donderdag 18 april 2013 @ 16:28:
[...]

Alleen +12 lijn , 5 volt word alleen door 2.5 modellen gebruikt.
Dat is niet correct. Een 3.5" schijf verbruikt zowel 12 volt als 5 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En sommige modellen ook nog 3.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hierbij wat info over mijn nieuwe server:
  • Intel DQ77KB moederbord
  • Intel Core i5-3570 processor (vanwege vPro)
  • Corsair ValueSelect 2 x 8GB DDR3 SO-DIMM
  • OCZ Vertex 1 128GB SSD (alleen om te testen)
  • edit: Dell PA12 notebook adapter 65 watt
Even een paar punten die opvielen vandaag:
  1. Laagste verbruik in idle onder Ubuntu 12.04 server: 12.4W edit: gemeten met Energy Logger 4000
  2. De CPU fan draait altijd op 1077rpm, onafhankelijk van de load. Spellen met de BIOS settings verandert daar ook niets aan.
  3. Intel vPro AMT (KVM achtige dingen): leuk speelgoed, lastig te configureren. Om er de eerste keer in te komen moet je in de BIOS "Trusted Platform Module" aanzetten en daarna tijdens booten Ctrl-P ingedrukt houden. 9 van de 10 keer negeert hij de Ctrl-p en boot hij gewoon door. Argh!
    Nu het eenmaal werkt is het wel tof: met RealVNC Viewer Plus vanuit een Windows XP desktop een Ubuntu ISO gemount en er naar geboot en zo de installatie helemaal remote gedaan.
    (onderstaand is random plaatje van interwebs)
    Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/,5-P-350125-3.png
  4. CPU i5-3570 met te hoge TDP (77W) voor DQ77KB: Kon niet meer opstarten na BIOS upgrade. De enige manier om terug naar oude BIOS (38) te gaan is door deze op een USB stick te zetten en de "BIOS Configuration Jumper" te verwijderen. Hij doet dan een BIOS recovery vanaf de USB.
  5. Max verbruik gelimiteerd (van 62.7W naar 32.6W) door Turbo Boost uit te zetten in BIOS en max multiplier te verlagen (Maximum Non-Turbo ratio) (random plaatje van interwebs geplukt:)
Afbeeldingslocatie: http://images.pugetsystems.com/gallery/full/bios_screenshots/Motherboard/Special-Order-Part---Intel-DQ77KB-8959/199812.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Juup op 19-04-2013 17:14 ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarmee heb je die 12.4W gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
GioStyle schreef op donderdag 18 april 2013 @ 17:48:
[...]

Dat is niet correct. Een 3.5" schijf verbruikt zowel 12 volt als 5 volt.
ik heb het opgezocht 12v voor de motor 5v voor de overige electronica, ok weer wat geleerd.i stand corrected.
eigenlijk best genant dat ik dit fout had , ik zal voortaan wat terughoudender zijn met dingen die ik niet zeker weet :')

owja, helemaal vergeten dat ik die ook nog had :P jammer dat het daar zo stil is, t zou leuk zijn als jullie ook jullie systeem daar postten met verbruik evt

[ Voor 34% gewijzigd door mrc4nl op 19-04-2013 01:41 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Niet online
[Algemeen] Hoe richt jij jouw home server in? lijkt erg veel op Storage showoff topic - 10+ TB storage systems, hadden we dit niet een paar maanden terug moeten bespreken in Herstructurering CSL-topics.

[ Voor 24% gewijzigd door analog_ op 19-04-2013 03:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:34
Die eerste is een discussie topic, de tweede eigenlijk niet...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 00:04:
Waarmee heb je die 12.4W gemeten?
Voltcraft Energy Logger 4000

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-09 22:56
In mijn bios kan ik ook een lager wattage ingegeven voor de processor. Kan dit kwaad / heeft dit nut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houtig
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 19:57
Steefmeister schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 11:57:
In mijn bios kan ik ook een lager wattage ingegeven voor de processor. Kan dit kwaad / heeft dit nut?
Watt is Volt x Ampere. Ik neem aan dat het een soort undervolten is. Staat er nog iets meer bij?

By us.. [Als ik hier ben ben ik niet aan het werk]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09 17:15
Juup schreef op donderdag 18 april 2013 @ 22:55:
...
• CPU i5-3570 met te hoge TDP (77W) voor DQ77KB: Kon niet meer opstarten na BIOS upgrade. De enige manier om terug naar oude BIOS (38) te gaan is door deze op een USB stick te zetten en de "BIOS Configuration Jumper" te verwijderen. Hij doet dan een BIOS recovery vanaf de USB.
...
Het moederbord en processor gaan dus niet samen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
nielsn schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 13:19:
Het moederbord en processor gaan dus niet samen?
Officieel niet.
Max TDP van de DQ77KB is 65W.
Met de originele BIOS (38) werkt het wel gewoon.
Elke nieuwere BIOS versie geeft meteen bij POST een error dat de proc niet ondersteund wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
houtig schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 12:53:
[...]

Watt is Volt x Ampere. Ik neem aan dat het een soort undervolten is. Staat er nog iets meer bij?
Geen idee, volgens mij niet. Hij staat standaard gewoon op 55 watt ingevuld. Ik zal hem morgen nog eens aan een beeldscherm hangen en dan eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Het heeft volgens mij meer te maken met het limiteren van de lengte van een Turbo Boost. Meestal zit daar een kort tijdslimiet aan, om het genereren van warmte een beetje binnen de perken te houden. Het is geen undervolting, alleen maar een max aan TDP. Je kan dus in principe gewoon een -T model maken met de juist BIOS instellingen.

Als je die instellingen limiteert, limiteer je ook echt de processing power (bij de meeste instellingen) van je CPU. Als je *alleen* undervolt, blijven de prestaties gelijk. Het is dus niet hetzelfde.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
FireDrunk schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 14:03:
Het heeft volgens mij meer te maken met het limiteren van de lengte van een Turbo Boost. Meestal zit daar een kort tijdslimiet aan, om het genereren van warmte een beetje binnen de perken te houden. Het is geen undervolting, alleen maar een max aan TDP. Je kan dus in principe gewoon een -T model maken met de juist BIOS instellingen.

Als je die instellingen limiteert, limiteer je ook echt de processing power (bij de meeste instellingen) van je CPU. Als je *alleen* undervolt, blijven de prestaties gelijk. Het is dus niet hetzelfde.
Maar verdere opties voor undervolten bij mijn moederbord heb ik helaas niet kunnen vinden (msi h61ma-e35). Dus dit heeft ook geen nut dan :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirickle
...
Met de Seasonic adapter uit de OP, of iets anders?

[ Voor 7% gewijzigd door Mirickle op 19-04-2013 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Mirickle schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 14:35:
Met de Seasonic adapter uit de OP, of iets anders?
Het is een Dell PA12 notebook adapter 65 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayures
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-08 16:52
Vandaag mijn tweede Meanwell GS90A12-P1M 12V 6,67A (80W) adapter binnen gekregen (tnx xingchen) en omdat deze nog niet aangesloten is, eens doorgemeten.

Afbeeldingslocatie: http://s24.postimg.org/94s1qe1it/2013_04_19_20_59_46.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s8.postimg.org/43naac4z9/Meanwell_GS90_A12_P1_M.png
obv Fluke data:
Afbeeldingslocatie: http://s10.postimg.org/5dx6hvc21/Meanwell_GS90_A12_P1_M_grafiek.png

Hieruit weer eens duidelijk dat er toch een aardig meetverschil zit tussen mijn Fluke 177 en de Voltcraft Energy Monitor 3000.
edit: % verschil Fluke en VEM toegevoegd. Dit valt gewoon binnen de afwijkingen van de aparaten.

En dat er een dip zit bij 20W DC. Toevallig is dit ook het moment dat de PFC haar werk begint te doen.

[ Voor 26% gewijzigd door Rayures op 20-04-2013 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Topicstarter
Hoe kom je dan aan watts met alleen een Fluke 177?

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voltage meten, stroom meten en vermenigvuldigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 00:04:
VoltageSpanning meten, stroom meten en vermenigvuldigen.
Da's een beetje lastig bij AC nietwaar (faseverschil enzo...)?

[ Voor 3% gewijzigd door Juup op 20-04-2013 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, dat is niet lastig. Als je die Fluke namelijk netjes op 'spanning meten wisselstroom' zet, spuugt 'ie gewoon de effectieve waarde uit. :+ En dat is tevens de enige waarde die je wilt hebben

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2013 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Juup schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 00:54:
[...]

Da's een beetje lastig bij AC nietwaar (faseverschil enzo...)?
ik heb het ff opgezocht en de fluke 177 is ook true rms

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secoh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-02 09:13
Mijn config is a wat ouder, maar ik ben er weer een beetje mee aan het spelen vanwege een bios update. Misschien toch leuk als meetpunt:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X3 405e€ 0,-€ 0,-
2Western Digital Green WD10EARX , 1TB SATA-600, 64MB€ 61,90€ 123,80
2Corsair XMS2 TWIN2X4096-6400C5€ 0,-€ 0,-
1Mini-box picoPSU 150€ 40,-€ 40,-
1Seasonic Power Adapter 80 Watt (12V)€ 30,35€ 30,35
1Biostar A760G-M2+----
1OCZ agility 2 32GB----
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 194,15

29 Watt idle nu met een crappy Isotronic 40365 meter (voltcraft in bestelling)
OS Win XP Pro 64 bit

Er zijn nog genoeg mogelijkheden te onderclocken/volten - ik kan de cpu naar 100 Mhz fix brengen en ook de HT nog terugklokken.
(Nu idle 800 MHz, load 2300 MHz)

Edit: K10stat FTW: P0-state 2300 Mhz 1,2V, P3-state 100 Mhz, 0,875V

You are standing in an open field west of a white house, with a boarded front door. There is a small mailbox here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayures
mux schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 23:31:
Hoe kom je dan aan watts met alleen een Fluke 177?
Verwijderd schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 00:04:
Voltage meten, stroom meten en vermenigvuldigen.
Mux doelt waarschijnlijk op iets anders..

stiekem de PF van de VEM gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
Mijn systeem loopt idle op 23 watt. Instellingen als EuP 2013, C-states, fan speed hadden eigenlijk geen voordeel tegenover de default instellingen die ik nu weer heb aangezet.

Wie heeft eventueel tips? Ik heb wat afbeeldingen toegevoegd van mijn bios. Waar valt nog wat winst te behalen?

http://img543.imageshack....858/img20130421184613.jpg

http://img21.imageshack.us/img21/6445/img20130421184625.jpg

P.s. heeft het verlagen van de "long duration power limit' en 'Short duration' nog nut of kan dit uberhaupt? Het systeem is niet zo gericht op prestaties. Eigenlijk staat hij alleen te downloaden en bestanden te delen voor mediaspelers

[ Voor 21% gewijzigd door Steefmeister op 21-04-2013 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Rayures schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 13:50:

Mux doelt waarschijnlijk op iets anders..

stiekem de PF van de VEM gebruiken
Zoiets dacht ik al... in dat geval zegt dat dus helemaal niks. De enige manier om iets te zeggen over de nauwkeurigheid van de VEM is als je een volledige power-meting met een (bekend) beter instrument doet. En dat is dus per definitie een power-meter, geen aparte spanning- en stroommetingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayures
mux schreef op zondag 21 april 2013 @ 19:22:
[...]
Zoiets dacht ik al... in dat geval zegt dat dus helemaal niks. De enige manier om iets te zeggen over de nauwkeurigheid van de VEM is als je een volledige power-meting met een (bekend) beter instrument doet. En dat is dus per definitie een power-meter, geen aparte spanning- en stroommetingen.
Daarom vergelijk ik VA en niet W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Maar zels je VA meting klopt toch niet als je de 2 niet exact tegelijk meet?
Je meter meet misschien 10 keer per seconde en maakt daar een gemiddelde van, maar als je hem switcht meet je weer opnieuw 10 keer en wordt er weer een nieuw gemiddelde berekend van nieuwe waardes.

Dat is toch niet accuraat?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayures
Klopt. Met niet geijkte apparatuur, en met apparatuur met een flinke tolerantie (VEM: +/-2%+ +/-2W; Fluke: +/-(1,5%+3) kan je per definitie niet accuraat meten. Gelukkig pretendeer ik dat ook niet. Wel kan je de mate van accuratie (juistheid) bepalen als je weet wat de te meten waarde zou moeten zijn.
Hetgeen wat ik meet (weerstand), is wel aardig precies. Max afwijking die ik gezien tijdens het meten van hetzelfde is 0,8%, dan vind ik de meting aardig precies, maar wellicht niet juist omdat ik niet weet wat de exacte waarde zou moeten zijn. Daarom kan ik ook niet bepalen welke meter meer accuraat is.
Dat er in de methodiek nog enkele shortcuts zitten ben ik mij van bewust, meer dan een aardige indicatie is het ook niet. Maar met een precisie afwijking van 4% (+1 tot -3%) tussen de meters vindt ik haar met consumenten elektronica best netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Nee, dit heeft nog steeds geen enkele zin. Je kunt ook VAs niet met elkaar vergelijken en iets zeggen over de nauwkeurigheid, want je weet niet of de integratiemethodes vergelijkbaar zijn.

Als je zou weten dat in beide meters een echte RMS-to-DC of vergelijkbare analoge integrator zou zitten wel, maar dat is nou juist het hele punt: de fluke meet fundamenteel anders dan de VEM. Daardoor zijn VA, W en PF per definitie onvergelijkbaar, wat je ook doet. Nog los van de nauwkeurigheid en temperatuurcoefficient van de meetweerstand en spanningsreferentie.

Zowel de VEM als de Fluke kunnen allebei gelijk hebben maar alsnog een ander getal aangeven. Dat komt doordat de meetbandbreedte van de VEM heel laag is (ik geloof 256 samples per seconde oid, dus effectief 120Hz bandbreedte) en een flink deel van de 'standaard' NEN1010 meetbandbreedte niet meeneemt (daarvoor moet je ongeveer 2kHz bandbreedte hebben). Een deel van de stroompieken die een schakelende voeding kan veroorzaken 'ziet' hij dus niet. De fluke daarentegen heeft een idioot grote bandbreedte (100kHz oid), waardoor hij veel meer rommel op de lijn meeneemt dan bijvoorbeeld je meterkast en ook een afwijking zal laten zien ten opzichte van de meting (en energie) waarvoor je betaalt.

Nog afgezien daarvan heb je niet zoveel aan VA-metingen. De watts is waar de echte moeilijkheid in het meten komt (simultaan spanning en stroom integreren is ook iets wat de VEM niet doet, hij interleavet een ADC dus er zit een niet-zo-heel minieme offset tussen corresponderende stroom- en spanningsmetingen). En je hebt geen alternatieve manier om watts of PF te meten.

Dit alles is in dit geval uiteraard wat gerommel in de marge, want je meetnauwkeurigheid is in beide gevallen heel erg laag. Meten is een behoorlijk lastige wetenschap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
Steefmeister schreef op zondag 21 april 2013 @ 19:02:
Mijn systeem loopt idle op 23 watt. Instellingen als EuP 2013, C-states, fan speed hadden eigenlijk geen voordeel tegenover de default instellingen die ik nu weer heb aangezet.

Wie heeft eventueel tips? Ik heb wat afbeeldingen toegevoegd van mijn bios. Waar valt nog wat winst te behalen?

http://img543.imageshack....858/img20130421184613.jpg

http://img21.imageshack.us/img21/6445/img20130421184625.jpg

P.s. heeft het verlagen van de "long duration power limit' en 'Short duration' nog nut of kan dit uberhaupt? Het systeem is niet zo gericht op prestaties. Eigenlijk staat hij alleen te downloaden en bestanden te delen voor mediaspelers
*BUMP*

Hier nog iemand tips voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Gebruik je Intel VT? Anders uitzetten, en waarom C1E uit?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
Ga ik uitzetten! C1E had ik aanstaan, samen met een aantal opties eerder beschreven, maar toen was het verbruik ietsje hoger vreemd genoeg.

Iemand nog tips over het long/short duration power limit gebeuren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 17:55
  • edit: Dell PA12 notebook adapter 65 watt
Even een paar punten die opvielen vandaag:
  1. Laagste verbruik in idle onder Ubuntu 12.04 server: 12.4W edit: gemeten met Energy Logger 4000
  2. De CPU fan draait altijd op 1077rpm, onafhankelijk van de load. Spellen met de BIOS settings verandert daar ook niets aan.
  3. Intel vPro AMT (KVM achtige dingen): leuk speelgoed, lastig te configureren. Om er de eerste keer in te komen moet je in de BIOS "Trusted Platform Module" aanzetten en daarna tijdens booten Ctrl-P ingedrukt houden. 9 van de 10 keer negeert hij de Ctrl-p en boot hij gewoon door. Argh!
    Nu het eenmaal werkt is het wel tof: met RealVNC Viewer Plus vanuit een Windows XP desktop een Ubuntu ISO gemount en er naar geboot en zo de installatie helemaal remote gedaan.
    (onderstaand is random plaatje van interwebs)
    [afbeelding]
  4. CPU i5-3570 met te hoge TDP (77W) voor DQ77KB: Kon niet meer opstarten na BIOS upgrade. De enige manier om terug naar oude BIOS (38) te gaan is door deze op een USB stick te zetten en de "BIOS Configuration Jumper" te verwijderen. Hij doet dan een BIOS recovery vanaf de USB.
  5. Max verbruik gelimiteerd (van 62.7W naar 32.6W) door Turbo Boost uit te zetten in BIOS en max multiplier te verlagen (Maximum Non-Turbo ratio) (random plaatje van interwebs geplukt:)
[afbeelding]
Srry voor de late reactie, het valt me nu pas op dat je je bios op "low power" hebt staan.

In het vorige topic kwam Mux met de wijsheid dat "Custom" een lager idle verbruik geeft, omdat de C3 state alleen dan enabled wordt.
Wellicht valt daar nog iets te winnen?

[ Voor 15% gewijzigd door -JB- op 23-04-2013 14:10 ]

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
Afgelopen weekend een vergelijkende test gedaan tussen een Bequiet L7 300w en een Seasonic G360.

Systeem (voor de test zonder data hdd's):
Intel DH67BL moederbord
Intel G620 processor
2x4gb corsair value geheugen
640gb 2.5" WD blue HDD

Bequiet L7 300w: idle verbruik 25.2w
Seasonic G360: idle verbruik 22.3w

Gemeten met een Cresta meter. Financieel niet de moeite waard om te upgraden naar een Seasonic, maar aan een ieder die nog een voeding moet kopen zou ik de Seasonic aanraden. Zoals hier al vaker is aangegeven is de G360 een kwalitatief zeer goede voeding en gebaseerd op de bovenstaande metingen verwacht ik dat je het €25 prijsverschil binnen de levensduur van je server hebt terugverdiend.

Wellicht nog interessant voor een ieder die momenteel een server aan het samenstellen is, het verbruik van de onderstaande setup is idle 16w.
Intel DH77DF moederbord
Intel G1610 processor
2x4gb geheugen
Plextor 128gb mSata hdd
Seasonic G360 voeding
2x 3TB WD red HDD's

[ Voor 16% gewijzigd door -JB- op 23-04-2013 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 10:51
En bedoel je idle met je WD's gewoon nog draaiend of hebben ze dan een spindown gehad?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
In spindown uiteraard.
Die schijven verbruiken elk 4,1 watt als ze opgespint zijn, in spindown is dit nog 0,6 watt. Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 09:43

woutur

Klauwtjes uit!

Ik ben een beetje aan het twijfelen over de aanschaf van een HP Proliant N54L of zelf iets samenstellen. Deze server moet de volgende zaken gaan doen:
  • OpenKM soepeltjes draaien
  • Apache/MySQL/PHP server
  • Als fileserver voor mijn PopcornHour fungeren
  • Downloadstation (usenet, NZBGet icm Sickbeard)
  • Linux knoeibak
  • LTSP server (voor lichtgewicht linux desktopomgeving via een thinclient)
Omdat ik bang ben dat ik wat processorkracht tekort kom, heb ik via de pricewatch gekeken wat een redelijke processor is met een vrij lage TDP. Daarna heb ik gezocht op een kleine behuizing. Ik kwam tot de volgende set:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3220T Boxed€ 108,90€ 108,90
1ASRock Intel H77 H77M (standaard)€ 64,90€ 64,90
1Western Digital Red WD30EFRX, 3TB€ 121,50€ 121,50
1Fractal Design Node 304€ 76,70€ 76,70
1GeIL Dragon RAM GD38GB1333C9DC€ 44,99€ 44,99
1Seasonic SS-250SU€ 36,80€ 36,80
1Samsung 840 series SSD 120GB€ 84,95€ 84,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 538,74

Dit systeem is redelijk klein, kan voldoende harde schijven aan (mocht ik willen uitbreiden). Ik heb het idee dat het systeem redelijk zuinig is. Ik zoek wat bevestiging en eventuele tips. Iemand hier wat over te zeggen (waarom neem je niet ........?)?

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Ik zou eens beginnen om de openingspost rustig door te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
FireDrunk schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 11:39:
Gebruik je Intel VT? Anders uitzetten, en waarom C1E uit?
Allebei uitgezet, maar blijkt echt totaal geen nut te hebben. Verbruik is wederom weer 1 watt meer. Hoe is het mogelijk? Krijg ik die setup van mij dan nooit of te nimmer net onder de 20 watt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Steefmeister schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 20:22:
[...]

Allebei uitgezet, maar blijkt echt totaal geen nut te hebben. Verbruik is wederom weer 1 watt meer. Hoe is het mogelijk? Krijg ik die setup van mij dan nooit of te nimmer net onder de 20 watt?
Heb je nou al die extra apparaten weer aangezet en netjes de drivers ervoor geinstalleerd?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
Die uitgezette apparaten staan gewoon weer aan ja. Drivers zijn met de msi software geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dus je hebt geen enkele gedisabled device in je BIOS en geen devices zonder drivers in Windows?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
-JB- schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 14:43:
Gemeten met een Cresta meter. Financieel niet de moeite waard om te upgraden naar een Seasonic, maar aan een ieder die nog een voeding moet kopen zou ik de Seasonic aanraden. Zoals hier al vaker is aangegeven is de G360 een kwalitatief zeer goede voeding en gebaseerd op de bovenstaande metingen verwacht ik dat je het €25 prijsverschil binnen de levensduur van je server hebt terugverdiend.
Tussen die twee is de Seasonic idd een veel betere keuze de kwaliteit van de be quiet is namelijk gewoon slecht, door de Capxon condensators. Die voeding is gewoon een afrader...

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 17:47
Om een of andere reden begon mijn server kuren te vertonen (blue screens bij startup), dus heb ik 'm maar vervangen door het volgende:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1610 Boxed€ 36,50€ 36,50
1MSI B75IA-E33€ 74,35€ 74,35
1Hitachi Travelstar 5K1000, 1TB€ 61,99€ 61,99
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M1A1600C9€ 56,90€ 56,90
1Seasonic S12II 380W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 255,00

De voeding en de kast kon ik hergebruiken, de rest is nieuw. Dit geheel verbruikt 23W idle, 26W wanneer hij staat te downloaden. Het maximale verbruik is 36W volgens de meter, maar ik moet er wel bij zeggen dat ik geen CPU o.i.d. heb gedraaid.

Ik ben nog in dubio of ik de voeding ga vervangen door een picopsu variant; dit zal ongetwijfeld wat watts reductie opleveren, maar zal wel zo'n 70,- kosten (picopsu + seasonic 12V adapter). Dat geld haal je er in de economische leversduur van de machine volgens mij niet uit (stel 5W besparing, a EUR 2,- per jaar, levert 7 jaar gebruik voor breakeven op. dat haalt de typische machine in mijn huis niet). Aan de andere kant vind ik het toch wel leuk om een server te hebben die onder de 20W idle zit... Twijfels, twijfels...

[ Voor 7% gewijzigd door Munchkin op 02-05-2013 18:09 . Reden: Kast uit lijst verwijdert ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
Die 20w ga je sowieso niet halen met deze ben ik bang. Setupje van mij heeft er iets van weg en haalt met een 80+ gold voeding en een 3TB van Toshiba 22w idle.

Succes met samenstellen, altijd leuk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Mijn setup deed anders 19W hoor...

i5-3550
DQ77MK
BeQuiet L7 300W

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
Die intel bordjes zijn dan toch nog een stuk zuiniger dan de MSI borden denk ik.

Want ik nogmaals.. ik weet anders echt niet waarom ik niet onder de 20 watt uit zou kunnen komen met mijn setupje. Alle drivers zijn up to date, CStates enabled, Fan speed staat op 0% en gaat pas aan bij 65 graden, Intel VT disabled, HDD's worden uitgeschakeld na 1 min.

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI H61MA-E35 (B3)€ 43,95€ 43,95
1Toshiba DT01ACA300, 3TB€ 111,-€ 111,-
1Cooler Master Elite 344 USB 3.0 Zilver€ 30,90€ 30,90
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 28,-€ 28,-
1Huntkey Jumper 300G€ 61,70€ 61,70
1Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 312,05

[ Voor 94% gewijzigd door Steefmeister op 24-04-2013 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Voeding? Die huntkey is goed, maar ook weer niet zo goed...
Volgens mij kan je de fan beter laten draaien. Een CPU is zuiniger als hij kouder is heb ik ooit van Mux geleerd.

[ Voor 46% gewijzigd door FireDrunk op 24-04-2013 09:42 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
Nou ja hij is uitgebreid getest geworden en minstens net zo efficiënt als de Seasonic 360 volgens diverse bronnen.
Kan de CPU fan wel weer aanzetten, al vloekt dit met wat in de post na de openingspost staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Nou ja, er staat dat 50c ook de grens is... En niet 65 zoals jij al zegt. Ik heb mijn CPU fan gewoon aan hoor.. Ding draait op minimale snelheid, en die 19W is dus inclusief fan...

Staat DIPM aan? Die SSD doet met DIPM 0.094W, maar 4.3W bij schrijven. Dat is BEHOORLIJK veel voor een SSD in mijn ogen...

[ Voor 26% gewijzigd door FireDrunk op 24-04-2013 09:55 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
Ik zal de grens in ieder geval eens aanpassen. DIPM? Weet ik niet. Waar zou ik dat kunnen vinden, ook in bios?

Het verbruik is gemeten wanneer het systeem eigenlijk helemaal niets meer doet. Dus wanneer alles in spindown is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen idee waar dat zit, maar het heet vaak SATA Power Savings.
Ook geen idee hoe je dat in Windows kan controleren

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
http://www.sevenforums.co...ent-enable-hipm-dipm.html

Ik zou eerst eens moeten kijken of het in de bios op enabled staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:00

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Munchkin schreef op woensdag 24 april 2013 @ 08:36:
Om een of andere reden begon mijn server kuren te vertonen (blue screens bij startup), dus heb ik 'm maar vervangen door het volgende:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI B75IA-E33€ 74,35€ 74,35
1Hitachi Travelstar 5K1000, 1TB€ 61,99€ 61,99
1Lian Li PC-Q07B€ 45,90€ 45,90
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M1A1600C9€ 56,90€ 56,90
1Seasonic S12II 380W€ 39,-€ 39,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 314,64

De voeding en de kast kon ik hergebruiken, de rest is nieuw. Wanneer ik mijn energymeter weer gevonden heb, zal ik tevens de verbruikswaarden posten.
Ik ben nog in dubio of ik de voeding ga vervangen door een picopsu variant; dit zal ongetwijfeld wat watts reductie opleveren, maar zal wel zo'n 70,- kosten (picopsu + seasonic 12V adapter). Dat geld haal je er in de economische leversduur van de machine volgens mij niet uit (stel 5W besparing, a EUR 2,- per jaar, levert 7 jaar gebruik voor breakeven op. dat haalt de typische machine in mijn huis niet). Aan de andere kant vind ik het toch wel leuk om een server te hebben die onder de 20W idle zit... Twijfels, twijfels...
Heb je een paar foto's van hoe het er ingebouwd uitziet? Ik zit te denken aan een PC-Q03 (nog iets lager, verder vergelijkbare afmetingen volgens mij), en ik vraag me vooral af hoe je uitkomt met de ruimte van voeding en CPU-koeler. Gebruik je een stock of aftermarket koeler? Is er voldoende airflow om het binnen acceptabele temperaturen te houden of slaat de fan steeds aan (--> = meer herrie en energiegebruik?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 17:47
gwystyl schreef op woensdag 24 april 2013 @ 11:11:
[...]
Heb je een paar foto's van hoe het er ingebouwd uitziet? Ik zit te denken aan een PC-Q03 (nog iets lager, verder vergelijkbare afmetingen volgens mij), en ik vraag me vooral af hoe je uitkomt met de ruimte van voeding en CPU-koeler. Gebruik je een stock of aftermarket koeler? Is er voldoende airflow om het binnen acceptabele temperaturen te houden of slaat de fan steeds aan (--> = meer herrie en energiegebruik?)
Oops! Ik was vergeten dat die kast ook nog in de lijst stond (ik heb een wenslijst naar inventaris overgezet). Sorry, ik heb op dit moment nog een andere (grote) kast. Die PC-Q07B stond op het wenslijstje. i.v.m. het financieel ongelukkige moment van server overlijden (Ik heb net een wat prijzige vakantie in de US achter de rug) heb ik mij beperkt tot het meest noodzakelijke... Het MSI bordje is met de ingestalleerde stockkoeler vanaf de backplate gemeten zo'n 65mm hoog. Als ik plaatjes van LianLi bekijk, zou het moeten passen, met beperkte ruimte tussen de koeler en de voeding. De stock-koeler maakt overigens bij het opstarten veel herrie, maar bij een idle 2008 R2 desktop vind ik 'm redelijk stil (maar de server staat op zolder, dus echt uitmaken doet het voor mij niet).

[ Voor 0% gewijzigd door Munchkin op 24-04-2013 11:39 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:12

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Heb tbv wat betere performance mijn Celeron G1610 geüpgrade naar een Core i3-3220. Tov mijn vorige readings is alleen het Full load scenario verbruik omhoog gegaan naar 38Watt. 10 Watt meer dus. Op zich niet raar aangezien hij een 700MHz hogere frequentie heeft en meer cache maar toch ietwat tegenvallend...

Totale investering viel uiteindelijk wel mee:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3220 Boxed (2e hands)€ 82,50€ 82,50
1Intel Desktop Board DH61DLB3 (2e hands)€ 41,30€ 41,30
1Fujitsu MHY2250BH, 250GB SATA-150, 8MB, 5400rpm (had ik al)€ 0,-€ 0,-
1Morex Venus 668 (Mini-ITX, 220W, Zwart) (had ik al)€ 0,-€ 0,-
1Kingston KVR1333D3N9/8G€ 50,90€ 50,90
1Mini-box picoPSU 80 (samen met Seasonic 60Watt)€ 43,60€ 43,60
1Seasonic Power Adapter 60 Watt (12V)€ 0,00€ 0,00
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB (had ik al)€ 0,00€ 0,00
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 218,30

Hij vervangt 2 andere machines die 24/7 aanstonden, 1 die 50 Watt idle, 80 Watt Full Load deed en 1 die 9 Watt idle en 12 Watt Full Load deed.

[ Voor 75% gewijzigd door Tomba op 25-04-2013 10:09 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tHe_BiNk
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

tHe_BiNk

He's evil! Very EVIL!

Kwam net nog deze nieuwe laptop adapter tegen van Huntkey >89% efficiency:

http://www.hardwaresecret...dapter-Ultra-Edition/7276

APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houtig
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 19:57
tHe_BiNk schreef op woensdag 24 april 2013 @ 19:40:
Kwam net nog deze nieuwe laptop adapter tegen van Huntkey >89% efficiency:

http://www.hardwaresecret...dapter-Ultra-Edition/7276
Hoe verhoudt deze t.o.v. de adapter die soms bij de combipack met picopsu zit?

By us.. [Als ik hier ben ben ik niet aan het werk]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
De Huntkey adapter is 19v, dus niet geschikt voor de 12v pico psu's. Wel kan je hem goed gebruiken op een intel Thin ITX bord, zoals de DQ77KB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-09 20:31
Heren (en dames) van de zuinige servers!

Ik heb jullie hulp nodig, want ik zie door de bomen het bos niet meer.

Mijn trouwe Mini-itx-intel atom-Nas is overleden. Om precies te zijn, de PATA laptopschijf die het besturingssysteem herbergt doet het niet meer.

Nu kan ik natuurlijk een nieuwe PATA HD kopen, maar dat lijkt me een beetje ouderwets. Het moederbord heeft echter maar 2 sata poorten, die in gebruik zijn voor de data-disks, en ik heb nog een kleine SATA SSD liggen.

Vraag aan jullie is dus: wat is een fatsoenlijk mitx moederbordje/cpu combi met minimaal 3 sata poorten? Heb de startpost doorgelezen, maar weet niet hoe actueel dat allemaal nog is. En bovendien heb ik geen 8 Sata poorten nodig, en de snelheid vind ik niet zo van belang, het gaat puur om bestanden serveren, en de oude 1Ghz dualcore Atom redde zich tot nu toe prima. Zuinigheid is wel aanbevolen. Ik heb een behuizing met een 19V adapter, met binnenin een verloopje/transformator naar een ATX stekker. Het liefst dus een moederbord met een ATX aansluiting, maar een 19V stekker is misschien ook nog wel te klussen.

Suggesties welkom dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
De startpost is nog geen 2mnd oud en zeker nog netjes up to date!

Alle ITX bordjes in de startpost zouden opzich prima geschikt voor je kunnen zijn.
Het lijkt mij het makkelijkst om een normaal (geen thin) ITX bordje uit te zoeken, dan kan je je huidige bord gewoon vervangen.
Mocht je in de toekomst niet meer dan 2 normale HDD's aan willen sluiten, en heeft je behuizing naast de HDD's en moederbord geen andere onderdelen die stroom gebruiken, dan zou Thin-ITX ook een optie zijn.

Voordelen Thin ITX:
- vaak minder energieverbruik
- geen losse voeding nodig (maar die heb je al)
- compacter (maar je hebt al een gewone ITX behuizing)
- de DQ77KB heeft 2x LAN en intel vPro
- ?

Nadelen Thin ITX:
- Max 2x 3,5" schijven (opstartstroom die de schijven nodig hebben is anders teveel voor de onboard voeding)
- duurder
- ?

Suggesties

[ Voor 13% gewijzigd door -JB- op 26-04-2013 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-09 20:31
Sorry, waarschijnlijk was m'n post niet heel erg duidelijk. De startpost is inderdaad nog niet zo oud, maar ik volg alle ontwikkelingen op moederborden en chipsetgebied niet zo.

Laat ik dus maar wat preciezer zijn: De Asrock B75M, samen met een Celeron kost je toch weer iets van 110 a 120 euro. In de pricewatch staan nog wel wat itx bordjes met vaste cpu, bijvoorbeeld een Biostar met een simpele Celeron: http://tweakers.net/price...-nm70i-847/specificaties/. Dat scheelt toch 40 a 50 euro.

Verder viel het me op dat in de startpost nogal wat bordjes met verschillende chipsets staan. Mag ik daaruit concluderen dat de chipset niet veel verschil maakt? Zo niet, is voor 50 euro dit bordje van Gigabyte iets http://tweakers.net/price...gigabyte-ga-h61n-d2v.html?

Er staan natuurlijk ook aardig wat AMD-Apu bordjes in, maar die zijn vanwege hun hoge gebruik niet geschikt las ik al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Chipset maakt weinig uit (1-5W), merk daarentegen vaak wel meer... En laat Gigabyte nou niet echt een hele zuinige jongen zijn...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirickle
Ik ben van plan om een router/firewall/downloadbak/kleine thuisserver te bouwen. Het doel is meer controle (en doorvoersnelheid) dan mijn oude WRT54GL kon bieden, en daarnaast een klein stukje always-on storage voor de opslag en delen van foto's, muziek, documenten en tekenfilmpjes voor de kids. En het mot zuinig zijn natuurlijk. OS wordt Debian stable.

De bulkopslag voor films en series volgt overigens later in de vorm van een aparte (niet always-on) ZFS-bak.

De WRT54GL gaat achter de firewall als access point draaien. En verhuist dan tevens naar de eerste verdieping om zodoende overal in huis goede ontvangst te hebben met 1 access point.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1610 Boxed€ 36,70€ 36,70
1Asrock B75M-ITX€ 66,50€ 66,50
1Western Digital Scorpio Blue WD5000BEVT, 500GB SATA-300, 8MB, 5400rpm€ 0,-€ 0,-
1Intel PRO/1000 PT Desktop Adapter (1000Mbps, PCI-e 1x)€ 0,-€ 0,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 0,-€ 0,-
1Mini-box picoPSU 90€ 0,-€ 0,-
1Seasonic Power Adapter 80 Watt (12V)€ 30,35€ 30,35
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 133,55

De Intel netwerkadapter, picoPSU, harddisk en het RAM had ik nog liggen, vandaar dat ik niet kies voor de Intel DQ77KB (SO-DIMMs...), ondanks dat ik dan misschien een paar Wattjes lager uitkom.

Verbeteringen zijn welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-07 15:05
Mirickle schreef op maandag 29 april 2013 @ 20:01:
De bulkopslag voor films en series volgt overigens later in de vorm van een aparte (niet always-on) ZFS-bak.
waarom een aparte zfs storage bak?
Ik het direct bij je nieuwe server/router system integreren (dmv zfsonlinux of zfsguru virtueel draaien.)
als je films/serie dan niet gebruik, laat je die schijven/pool in standby gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Niet online
GoVegan schreef op maandag 29 april 2013 @ 20:31:
[...]

Ik het direct bij je nieuwe server/router system integreren (dmv zfsonlinux of zfsguru virtueel draaien.)
Als je met virtualisatie wat serieuzer wilt spelen (HA, redundante storage) zijn meerdere bakken veel gemakkelijker vanwege flexibiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Laatst online: 06-09 19:15

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

GoVegan schreef op maandag 29 april 2013 @ 20:31:
[...]
Met de huidige hardware kun je geen Vt-d doen. De enige optie die je hebt, met de celeron, is t RDM-en van disks en dit werkt niet altijd even probleemloos, daarnaast werkt spindown op RDM-ed drives niet altijd goed.

Ik heb zelf een OpenIndiana storage VM draaien (2 RDM-ed drives in mirror) welke storage aanbiedt aan een Linux download VM, jammer genoeg doet spindown het niet en is daar qua zuinigheid geen eer te behalen.

Als je ZFSguru wilt virtualiseren moet je wel aan heel andere hardware denken omdat je min of meer vast zit aan Vt-d ondersteuning en een extra HBA die je door wilt geven aan de storage vm, dit bevorderd de zuinigheid niet echt (RDM-ed disks en ZFSGuru wilde in mijn handen niet vlekkeloos werken).
analog_ schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 02:59:
[...]
Als je met virtualisatie wat serieuzer wilt spelen (HA, redundante storage) zijn meerdere bakken veel gemakkelijker vanwege flexibiliteit.
Yep en een serieuze virtualisatie/HA oplossing ziet er op harware gebied beduidend anders uit. Als ik het bij t juiste eind heb, impliceert HA per definitie een master/slave opstelling om uitval op te vangen.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Nieuwe pc gebouwd:

- M350 behuizing + Seasonic 19V adapter
- Intel DQ77KB plus laatste biosversie
- Intel Core i3 3225 + stock koeler
- 2x 4GB Cosair Value
- Crucial M4 256GB
- Windows 8
- 2x Dell U2312HM

Idle (zonder peripherals, fan van stockkoeler niet aangesloten): 7,1 watt
Idle (1 UTP-kabel, HDMI, DisplayPort, Logitech Unifying receiver): 12,6 watt
Load (Prime95): 45,5 watt
Load (Prime95 + FurMark): 71,5 watt

De boel gemeten met een Energy Logger 4000.

[ Voor 7% gewijzigd door GioStyle op 30-04-2013 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Netjes! Lekkere idle waardes! Die logitech reciever staat er wel bekend om om veel te slurpen volgens mij...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Bij mij scheelt het 0,1 à 0,2 watt, niet noemenswaardig dus. De receiver an sich verbruikt dus haast niets, maar ik weet wel uit eigen ervaring dat door een Logitech Unifying receiver bij een Asus P8H77-I het verbruik enkele watts omhoog schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ervig
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-11-2024

Ervig

ervig#2891

Mijn server is binnengekomen en draait als een zonnetje (en is stil!). Iedereen uit dit topic bedankt het meedenken (o.a. Mux en Partyboy)! Uiteindelijk is het onderstaand systeem geworden voor mijn HTPC (met XBMC) en Minecraft Server (met Multicraft) op Ubuntu. Bij deze in het kort mijn ervaringen voor diegenen die ook geïnteresseerd zijn in een dergelijke setup.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3220 Boxed€ 102,80€ 102,80
1Intel Desktop Board DH61AG€ 90,12€ 90,12
1Seagate Spinpoint M8 ST1000LM024, 1TB€ 61,87€ 61,87
1Lian Li PC-Q05€ 53,-€ 53,-
1Intel HTS1155LP€ 22,05€ 22,05
1Corsair CMSO8GX3M2A1333C9€ 51,90€ 51,90
1Crucial m4 CT064M4SSD1 Slim 64GB€ 66,95€ 66,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 448,69

Allereerst een (tweaker onwaardige) bekentenis: omdat ik er toch wat tegenopzag om het systeem zelf te gaan bouwen heb ik alles bij micro-mail zeewolde besteld en hebben zij het voor €30 voor me in elkaar gezet. Na de bestelling kreeg ik een hele nette mail dat bij deze setup geen adapter zag (had ik over het hoofd gezien) en heb ik er een 90W seasonic adapter bijbesteld. Erg tevreden over de service van hen.

Ik heb geprobeerd om het systeem op windows server 2012 draaiende te krijgen maar had daar problemen mee om de juiste drivers voor de GPU te installeren (decodering video in XBMC) : "Intel does not plan to develop and offer Windows Server 2003 or Windows Server 2008 drivers for any Intel Desktop Board.". Ik heb het geprobeerd met een aantal tweaks via 'windows 2012 workstation' maar kreeg XBMC helaas niet helemaal soepel aan de praat.

Daarna Ubuntu geïnstalleerd (ging vlekkeloos) en enorm eenvoudig XBMC erop gezet. Als je weet hoe je een terminalvenster kan openen en een guide stap voor stap kan volgen, dan kan je dit ook (het is welgeteld 4 commando's invoeren). Multicraft en minecraft installeren waren voor mij (met mijn minimale kennis van Linux) iets lastiger, maar ging uiteindelijk ook met een beetje trial and error.

Oftewel: alles draait helemaal prima. Nu alleen nog eens kijken of ik met een aantal tweaks nog kan zorgen dat zo weinig mogelijk energie verbruikt wordt (met name als hij niets hoeft te doen). Tips hiervoor zijn nog welkom.

edit:
Windows Server wilde ik graag proberen omdat ik deze via een dreamspark licentie had. XBMC werkte wel op XBMC, maar minder soepel dan op Ubuntu omdat ik de hardwarematige versnelling op WinServer niet aan de praat kreeg. Dit moet overigens vast mogelijk zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Ervig op 01-05-2013 11:56 ]

Star Citizen Referral Code (5,000 UEC Free Signup Bonus) | Elite: Dangerous Thread

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Ervig schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 09:37:
Mijn server is binnengekomen en draait als een zonnetje (en is stil!). Iedereen uit dit topic bedankt het meedenken (o.a. Mux en Partyboy)! Uiteindelijk is het onderstaand systeem geworden voor mijn HTPC (met XBMC) en Minecraft Server (met Multicraft) op Ubuntu. Bij deze in het kort mijn ervaringen voor diegenen die ook geïnteresseerd zijn in een dergelijke setup.

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 448,69

Allereerst een (tweaker onwaardige) bekentenis: omdat ik er toch wat tegenopzag om het systeem zelf te gaan bouwen heb ik alles bij micro-mail zeewolde besteld en hebben zij het voor €30 voor me in elkaar gezet. Na de bestelling kreeg ik een hele nette mail dat bij deze setup geen adapter zag (had ik over het hoofd gezien) en heb ik er een 90W seasonic adapter bijbesteld. Erg tevreden over de service van hen.

Ik heb geprobeerd om het systeem op windows server 2012 draaiende te krijgen maar had daar problemen mee om de juiste drivers voor de GPU te installeren (decodering video in XBMC) : "Intel does not plan to develop and offer Windows Server 2003 or Windows Server 2008 drivers for any Intel Desktop Board.". Ik heb het geprobeerd met een aantal tweaks via 'windows 2012 workstation' maar kreeg XBMC helaas niet helemaal soepel aan de praat.

Oftewel: alles draait helemaal prima. Nu alleen nog eens kijken of ik met een aantal tweaks nog kan zorgen dat zo weinig mogelijk energie verbruikt wordt (met name als hij niets hoeft te doen). Tips hiervoor zijn nog welkom.
Dat gedoe altijd met die Intel borden in combinatie met Windows server, bah. Ik heb dat toen opgelost door handmatig de driver te installeren (navigeer naar de juiste locatie), maar dan moet je exact weten welke INF je moet hebben.

EDIT - handige link die je daar hebt, voor de zekerheid sla ik hem ook op ... is inderdaad diezelfde stap qua drivers :)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
De GPU driver zelf werkt toch gewoon? De Windows 8 driver werkte hier prima (op 2012)... Je hebt inderdaad geen Hardwarematige versnelling ofzo, maar hij werd hier prima geinstalleerd...

Dat XBMC niet werkt vind ik niet zo gek... Een hoop grafische shit is eruit gesloopt, danwel uitgezet... En dat is met een reden denk ik dan...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Ik kan niets zeggen over Windows 2012 deze draait alleen virtueel bij mij, maar de host is wel 2008R2 en hiervoor was het niet eenvoudig om de juiste driver te installeren. Ik kreeg alleen de standaard driver en die is dus echt BASIC met hoofdletters. Deze verbruikte ook nodeloos veel energie.

Overigens kan je inderdaad bij 2008R2 alle Windows 7 goodies weer aanzetten. --> http://weblog.bassq.nl/in...-windows-7-look-and-feel/

[ Voor 23% gewijzigd door psy op 01-05-2013 12:04 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onox
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-05 22:02
Ervig schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 09:37:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 448,69

Daarna Ubuntu geïnstalleerd (ging vlekkeloos) en enorm eenvoudig XBMC erop gezet. Als je weet hoe je een terminalvenster kan openen en een guide stap voor stap kan volgen, dan kan je dit ook (het is welgeteld 4 commando's invoeren). Multicraft en minecraft installeren waren voor mij (met mijn minimale kennis van Linux) iets lastiger, maar ging uiteindelijk ook met een beetje trial and error.

edit:
Windows Server wilde ik graag proberen omdat ik deze via een dreamspark licentie had. XBMC werkte wel op XBMC, maar minder soepel dan op Ubuntu omdat ik de hardwarematige versnelling op WinServer niet aan de praat kreeg. Dit moet overigens vast mogelijk zijn.
Is bij jou de kleine speaker die bij de PC-Q05 wordt meegeleverd aangesloten op je moederbord? Ik heb een een DQ77KB en naast het feit dat de pinnetjes van de speaker niet kloppen (je moet denk ik eentje ff verplaatsen voor mono sound (moederbord ondersteund stereo sound) is het niet eens mogelijk om die speaker aan te sluiten omdat het zwarte plugje een stukje te groot is. Maar ik weet niet of dit ook zo is bij de DH61AG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secoh
Hmm.. de Voltcraft Energy Monitor 3000 is uitverkocht bij Conrad.. weet nog iemand een alternatieve leverancier?

You are standing in an open field west of a white house, with a boarded front door. There is a small mailbox here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-07 15:05
kon je niet beter de logger nemen.
mux schreef op woensdag 10 april 2013 @ 14:37:
De energy check is geen true rms, althans, hij schijnt dus wel TRMS te doen maar doet dit op een zodanig lage frequentie dat je nog steeds geen goede metingen krijgt bij voedingen zonder PFC. Ik heb er dezelfde 'rare' afwijkende metingen mee gekregen als andere cheapo meters. Let wel, dit was in 2007-2008, het kan best zijn dat de nieuwere versies een andere chip hebben gekregen.

De Logger (ongeacht welk cijfertje erachter zit) is de enige meter waarvan ik persoonlijk zeker weet dat hij TRMS is en dan ook accuraat meet.

Als dit het enige is waar je een energiemeter voor aanschaft kun je ook een dichtbij wonende medetweaker lief aankijken.
de logger 4000 is wel 2 x zo duur.
maar conrad heeft soms een aanbieding dat hij maar iets van 2 tientjes is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Hij heeft het over de Monitor, die is wel ok volgens mij. De Check is waardeloos inderdaad.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secoh
FireDrunk schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 18:31:
Hij heeft het over de Monitor, die is wel ok volgens mij. De Check is waardeloos inderdaad.
Inderdaad, de Check is gewoon leverbaar, maar ik had al gevonden dat die crap is.
Die logger kan ook.. maar dat heb ik allemaal niet nodig - en hij is nogal log (pun intended).
Voltcraft lijkt alleen een Conrad merk te zijn, ik vind ze verder nog nergens.
Anders tot 19 juni wachten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 21:55

JayPe

Ondertitel

*wachtende*

Inmiddels overigens naast de server ( DH77DF met G1610 ) dus ook de NetGear Switch én mijn 'Huawei' ADSL modem op de 60 Watt SeaSonic aangesloten. Daarnaast dus een HP printer op één stekkerdoos.

Mijn cheap-ass verbruiksmeter zegt '31 Watt' in idle voor dit alles. Soms ietsje minder, soms ietsje meer. Maar géén TrueRMS of fake-TrueRMS dus nog geen idee wat ie precies doet.

Ik kan mijn slimmeenergiemeter (van Liander) wel uitlezen, maar deze is qua actueel verbruik best lastig te gebruiken voor een adequate energiemeting. Vooral omdat er in huis nog véél meer is aangesloten, én omdat ik het verschilverbruik zou moeilijk kan meten: Juist mijn zuinige server gebruik ik om de P1 poort uit te lezen.

*idee*
- Zuinige server naar eigen groep verplaatsen (ik heb één vrije groep beschikbaar )
- Alle andere groepen uitschakelen
- Uitlezen wat het actuele verbruik is via de P1 poort

Ik neem toch aan dat mijn ISKRA ME382 meter een TRMS meter zal zijn en nog enigzins betrouwbaar ook? ( http://www.liander.nl/sc/...382_ENG_tcm300-256673.pdf ) 't is in iedergeval de meter die bepaald hoeveel euro'tjes in aan het eind van het jaar mag dokken...

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
FireDrunk schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 18:31:
Elke meter die men hier gebruikt is vrij slecht voor het meten van het verbruik van een PC, wil je echt precies meten moet je gewoon duizenden euro's er voor over hebben en dat heeft dus niemand hier er voor over.

[ Voor 5% gewijzigd door -The_Mask- op 02-05-2013 23:00 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 19:01

thof

FP ProMod
-The_Mask- schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 22:59:
[...]

Elke meter die men hier gebruikt is vrij slecht voor het meten van het verbruik van een PC, wil je echt precies meten moet je gewoon duizenden euro's er voor over hebben en dat heeft dus niemand hier er voor over.
Dan begin ik mij wel een beetje af te vragen hoe dat zit met de meters die de energieleveranciers in huizen plaatsen. Hoe nauwkeurig zijn deze (digitale en analoge) meters eigenlijk? Best nieuwschierig naar het verschil en de verhouding ten opzichte van een bv. EnergyLogger.
(Wellicht enigsinds oftopic, iemand beter topic of meer info hier over)

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
-The_Mask- is van nature een beetje bot...

De chips in energiemeters in huizen meten gewoon volgens de NEN1010, hoe het precies heet weet ik niet, maar Mux noemde het geloof ik 25 harmonischen. Dat zijn 25 integraties per seconde van alle data, en die worden uitgelezen. Hoe je die weer integreert moet je zelf weten geloof ik. YMMV / CMIIW.

Je snapt natuurlijk dat hoe vaker je meet, en hoe minder je integreert, hoe meer je het verbruik daadwerkelijk accuraat meet.

Maar het verschil zit echt in de tienden zo niet honderdsten van procenten...

Voorbeeld van een chipje wat in een slimme energiemeter kan zitten:
http://www.cirrus.com/en/products/cs5463.html

[ Voor 18% gewijzigd door FireDrunk op 03-05-2013 09:08 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Ben al even aan het kijken geweest, maar pindakaas. De ISKRA output van het actuele verbruikt geeft slechts tot een 100'ste kilowatt output via de P1 poort. Dus stapjes van 10 Watt.

Ik kan natuurlijk makkelijk een uur (of een paar uur) alleen de zuinige server laten draaien en dan meterstanden bij houden en dan delen door de tijd, maar ik heb een aantal mede-bewoners die mij dat (alles uit alleen zuinige-server-aan) vast niet in dank gaan afnemen én wat moet ik dan zelf in de tussentijd gaan doen? Een mooi boek lezen ofsow*? Duh! In iedergeval NIET de ijskast open maken :-)

Het verbruik over een periode van 1 of meerdere uren is misschien niet de meest ideale manier, maar 't is wel 'iets', meer dan 'niets', en zegt ook vooral iets over wat Liander mij uiteindelijk in rekening gaat brengen. Eens kijken of ik het voor mekaar kan krijgen om eens wat mensen het huis uit te schoppen.

*ofsow is hier als soort van 'pun' gebruikt. Books feed your head!

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
FireDrunk schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 09:07:
-The_Mask- is van nature een beetje bot...

De chips in energiemeters in huizen meten gewoon volgens de NEN1010, hoe het precies heet weet ik niet, maar Mux noemde het geloof ik 25 harmonischen. Dat zijn 25 integraties per seconde van alle data, en die worden uitgelezen. Hoe je die weer integreert moet je zelf weten geloof ik. YMMV / CMIIW.

Je snapt natuurlijk dat hoe vaker je meet, en hoe minder je integreert, hoe meer je het verbruik daadwerkelijk accuraat meet.

Maar het verschil zit echt in de tienden zo niet honderdsten van procenten...

Voorbeeld van een chipje wat in een slimme energiemeter kan zitten:
http://www.cirrus.com/en/products/cs5463.html
bijna

Ze moeten binnen 1% nauwkeurigheid over een 500:1 dynamisch bereik meten t/m de 25e harmonische van de 50Hz sinus meten. Dat betekent dat een 16A energiemeter een analoge bandbreedte van 1250Hz moet hebben (25*50) en een belasting van 7W (16A / 500 = 32mA @ 230V = 7W) nog met 1% nauwkeurigheid moet kunnen meten. Extreem ruwweg, zonder enige nuance, is dit de norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• triet
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Vandaag m'n Mini-box M350 (met extra hdd bracket) en DH61AG binnen gekregen. De boxed koeler zorgt ervoor dat de deksel niet dicht kan (net te hoog) waardoor de Scythe Kozuti inderdaad nodig is.

Echter:
- De bekabeling van de M350 van powerbutton naar mobo is te kort! Die krijg je dus niet aangesloten.
- Met de koeler geinstalleerd (zowel kozuti als boxed) past er geen ENKELE 2,5" hdd meer in de case.

Hoe hebben jullie dit opgelost? Want op deze manier is de M350 redelijk waardeloos. Is er een andere casing waar de DH61AG (thin itx) goed in past maar WEL ruimte is voor 2x 2,5" hdds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
- De bekabeling heb ik opgelost door interne usbkabeltjes te bestellen. De kabeltjes loshalen en de originele plugjes eropzetten. Problem solved.

- De boxed koeler past sowieso met 1 hdd bracket. Zelf heb ik een Crucial M4 met 1 schroef aan de bracket vastgemaakt en een beetje naar rechts gedraaid, zodat het net past.

Of je met een Kozuti wel 2 hdd's + brackets kwijt kan; geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Waarom zo klein behuist? Budget gewijs zit mijn DH77DF (mITX) gewoon in een full-ATX kast. Past prima. 13" TFT Monitor op de zijkant van de kast geschroeft, zodat ik in geval van calamiteiten direct een scherm bij de hand heb (draait verder headless).

Anyweetjes.
Via my ISKRA eens de boel op een aparte groep gezet.
"Cost Control" geeft voor zuinige server + randapparatuur 31 Watt in Idle aan. ( http://content.hwigroup.n...icles/basetech-124400.JPG < Cost Control / BaseTech)

Ik heb een ISKRA slimme meter welke ik via de P1 poort uitlees: Python scriptje haalt elke halve minuut de data op en stopt t in een MySQL databaseje.

Ik heb 6 groepen. Start van de metingen: basis verbruik: 260 Watt

Alles uit, op 1 groep na waar de server op hangt:

Groep 1: 0,03 kW - > 30 Watt ( Server)
Groep 2: 0,03 kW - > 30 Watt ( Vaatwasser )
Groep 3: 0,03 kW - > 30 Watt ( Wasmachine )
Groep 4 0,03 kW - > 30 Watt ( Fornuis + Afzuigkap )
Groep 5 0,07 kW - > 70 Watt ( Boven verdieping )
Groep 6 0,26 kW - > 260 Watt ( Beneden verdieping )

Ergo:
Server: 30 Watt (Idle)
Bovenverdieping: 40 Watt (Idle)
Benedenverdieping: 190 Watt (Idle).

Ik hoorde bij het uit en aanschakelen van de groepen natuurlijk direct enkele apparaten stressen. Zo stond de vriezer in de kelder te pruttelen bij het begin van de meting ( 260 Watt is dus incl vriezer ). Ook hoorde ik bijv. de vaatwasser even klikken bij het aangaan.

Anyweetjes: Server doet dus circa 30 Watt.... en dat klopt redelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
JayPe schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 20:57:
Waarom zo klein behuist? Budget gewijs zit mijn DH77DF (mITX) gewoon in een full-ATX kast. Past prima. 13" TFT Monitor op de zijkant van de kast geschroeft, zodat ik in geval van calamiteiten direct een scherm bij de hand heb (draait verder headless).
Kan jij een full-ATX kast kwijt in je meterkast? En hoe sexy is het om 2 monitoren op je bureau zien staan, maar geen pc kast? Ik heb die M350 onderop mijn bureau vastgeschroefd. Lekker minimalistisch. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Mijn meterkast is een kelder van 5 m^2 dus ja :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 17:48

RMX

Beste Mensen, ik ben bezig mijn zuinige server samen te stellen, alleen blijf een beetje hangen op het moederbord. Ik heb namelijk pricewatch: Western Digital Green WD20EZRX, 2TB op het oog. Deze wil ik er 4 maal inzetten. Verder gooi ik er nog een SSD als opstartschijf in. Ik heb volgens de specificaties dus 5x SATA 600 nodig.

Nu zijn het WD Green schrijven. Moeten die percee op SATA 600? Of is het met SATA 300 even snel? Ze moeten in een RAID5 config gaan draaien onder Ubuntu. (Misschien dat ik ZFS aan durf onder Ubuntu, maar dat moet ik even kijken)

Kan iemand mij wegwijs maken? Bedankt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zit geen significant verschil tussen SATA-600 en SATA-300 bij harde schijven. In veel gevallen zul je zelfs op SATA-150 kunnen draaien met 95% van de performance. Alleen aan het einde van de platter neemt de seq. read en write iets af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 17:48

RMX

Bedankt voor je antwoord. Ik kan gewoon 1 SATA-600 voor mijn SSD aanhouden, en de SATA-300 voor de Greens!
Pagina: 1 ... 7 ... 63 Laatste

Dit topic is gesloten.