Herstructurering CSL-topics

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 12:58

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Ondergetekende en andere gebruikers waren nog niet geheel tevreden over hoe het ging in de grote topics in CSL (al klinkt dat wat dramatisch :p).

Enkele dagen geleden heb ik daarom modbreaks geplaatst over eventuele veranderingen die toegepast kunnen worden en hoe men dacht over deze veranderingen. Er kwam naar voren dat de topics vele gemeenschappelijke bezoekers hadden ('het gebruikelijke lijstje'). Daarom is er gekozen om de discussie onder te brengen in één centraal topic.

Om de discussie overzichtelijk te houden is er gekozen om de discussie te splitsen van die topics en zodoende is dit topic in het leven geroepen.

Hieronder zijn de modbreaks van respectievelijk Nieuwe Zuinige Server (discussie) en Zuinige ESXi Server
Bolletje schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 03:20:
Modbreak:Mannen, zoals jullie allen wel weten is het topic erg gegroeid. Het topic staat vol met informatie, maar veel van deze informatie wordt niet geraadpleegd omdat het zo verspreid staat over allerlei berichten. Uiteraard is er de zoekfunctie, maar veel informatie wordt dan nog over het hoofd gezien. Door deze onduidelijkheid komen veel (beginners)vragen steeds voorbij en is het topic vervallen in een algemeen "wat vinden jullie van dit systeem?"-topic. Eigenlijk is DAA daarvoor in het leven geroepen.

Mijn idee is daarom om een nieuw deel te openen met een nieuwe topicstart waarbij veel (algemene) informatie centraal staat. Veel vragen die in dit topic voorbij komen zijn namelijk al meerdere keren behandeld. Een frisse nieuwe topicstart helpt veel gebruikers om zich te verdiepen in de materie, zonder daarbij veel waardevolle tijd te verliezen aan het zoeken (of laten we het anders zeggen: te lui zijn om het topic door te spitten :+ ) Bepaalde essentiële zaken zoals waarom men niet blindelings af moet gaan op de TDP van een processor, het nut van een zuinig moederbord, het kiezen van een voeding etc kan dan aan de orde komen. Ook het inrichten van de server (besturingssysteem, undervolten, kiezen van backup-methodes, instellen van spin-down van schijven?) kan bijv. besproken worden.

Daarnaast kan er een lijst worden bijgehouden met zuinige setups (eigen zoals bij het 10TB+ storage topic), zodat er het één en ander vergeleken kan worden.

Nu was mijn vraag of jullie dit zien zitten. En zo ja, hoe het topic dan ingevuld dient te worden / moet worden vormgegeven. Ondergetekende heeft al een outline gemaakt, maar meer input is altijd gewenst. Heb je dus ideeën rondom deze kwestie en/of wil je meehelpen (mede-auteur?) laat dat dan even weten middels een reactie/berichtje :)
Bolletje schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 16:15:
Modbreak:De discussie over een eventueel Xen-topic kwam onder de aandacht. Een goed moment om ook gelijk aan te kaarten wat de toekomstig van dit topic / ESXi is.

In de topicwaarschuwing staat nu wel dat algemene vragen hier niet horen, maar er is nog geen algemeen groot topic over ESXi. Derhalve sluipen er toch nog veel algemene vragen binnen. Zelfs vragen over het kiezen van een behuizing komen voorbij, terwijl dat toch niet de essentie is van dit topic.

Tijd dus om dat te gaan veranderen. Een idee is dus om een nieuw algemeen topic over ESXi, een algemeen topic over Xen en een hardwaretopic te maken.
Wat dan de kop opsteekt is echter waar je dergelijke topics plaatst. Een hypervisor neemt een rol in die zowel sterk aan software als hardware gerelateerd is. 'Het Grote Xen topic', zou dan in essentie niet in CSL thuishoren; eerder bij de software (CSA). Dat kan eventueel worden opgelost met een alias.

Daarnaast kan ik begrijpen dat er tussen ESXi en Xen verschillen zitten, maar ook veel overeenkomsten als het gaat om de te kiezen hardware. Het huidige ESXi topic richt zich daarbij op de zuinige hardware. Veel van die adviezen gaan dan ook op voor mensen die hun systeem willen inrichten met Xen. Wellicht is het dan een idee om een algemeen 'hardware voor virtualisatie' topic te maken?

Het is dan de vraag wat er met dit huidige topic moet gebeuren. Sluiten we die, waarbij we dus een nieuw topic maken; of een titelchange zodat voortaan het een algemener hardware topic voor virtualisatie wordt?
Of het topic zo laten voor het is en enkel dus houden bij ESXi (wellicht is Xen nog niet zo populair?).

Nu werd ik er op geattendeerd dat een poll misschien handig is. Bij deze dus ook een zeer fraaie poll:
Poll: Inrichting ESXi / Xen / hardware voor virtualisatie
Nieuw algemeen topic EXSi (CSA) + algemeen topic Xen (CSA) + hardwaretopic virtualisatie (topictitel change);
Nieuw algemeen topic EXSi (CSA) + algemeen topic Xen (CSA) + hardwaretopic virtualisatie (nieuw topic);
Huidige manier doorgaan
Tussenstand:
[afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier

Let wel op dat poll uitslag niet bindend is; het is meer voor een globaal beeld. Argumentatie is van groter belang. Heb je dus ideeën/een mening rondom deze kwestie laat dat dan even weten middels een reactie/berichtje. Het kan dan ook zijn dat niet alle opties in de poll zijn opgenomen.

Er zijn al enkele nuttige reacties gekomen die ik hier heen heb verplaatst (afkomstig uit het ESXi topic).

offtopic:
O ja, ik moest wat creatief zijn met het verplaatsen van berichten etc. vandaar dat het lijkt alsof dit topic al eerder is geopend :p

[ Voor 36% gewijzigd door Bolletje op 04-02-2013 03:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Let er wel op dat ESXi heel hardware kieskeurig is. Voor mijn part mag er een apart ESXi-ervaringen topic gestart worden, maar ik zou dit graag als whitebuild/zuinige whitebuild topic willen houden (maw, geen wijziging dus, ook geen titelwijziging)

Xen mag voor mij apart, uiteraard met alias zoals je aangaf.

Een algemeen hardwarevirtualisatie/bare metal hypervisor ervaringen topic lijkt me leuk maar op dit moment is daar gewoonweg nog niet de animo voor... BBG's van jullie en populariteit strooien bij de "instap-tweakers" die thuis willen beginnen met een BM-virtualisatie server zullen daar wel bij helpen waardoor die nood ooit wel komt naar zo een algemeen topic...

Enne, vergeten we dan vooral Hyper-V R3 ook niet? :)

[ Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 02-02-2013 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaiBork
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-11-2023
Ja een apart Xen topic lijkt me veel logischer aangezien dit het ESXi topic is en zoals HyperBart al zegt is ESXi erg strikt met de hardware.

Btw, niemand aanmerkingen op mijn mogelijke build?

[ Voor 16% gewijzigd door SaiBork op 02-02-2013 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Xen en ESXi gebruiken ongeveer dezelfde HCL, ik denk dat we wel liev met elkaar kunnen spelen. Ik denk echter dat dedicated virtualisatie topics per 'soort' overkill gaan zijn. Eerlijk gezegd zie ik de Hyper-V variant nog het langst actief, met reden ;) Nog liever een globaal virtualisatie OS draad.

Ik zou het zuinige aspect wel hier wegknikkeren en opnemen bij je andere mod-edit van vandaag.

[ Voor 14% gewijzigd door analog_ op 02-02-2013 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

FireDrunk schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 00:19:
OH, en trouwens, voor dat geld heb je een 840 Pro... Geen 830 meer nemen, zijn overpriced.
De stijging in prijs komt omdat Samsung nu aan het overschakelen is op de 840 en 840 Pro. Qua snelheid zijn de verschillen met de 830 te klein, qua energiegebruik is de 840/840 Pro een betere keus. Maarrrrrr...de 830 is inmiddels wel een bewezen ssd die stabiel is. De 840 &840 Pro zijn nog maar net op de markt en moeten zich op dit vlak nog bewijzen. Voor wie stabiliteit van belang is, is wellicht de 830 toch de betere keus.

Wat betreft dit topic: het gaat hier specifiek om zuinige hardware voor een specifieke hypervisor (ESXi). Dat raakt dadelijk ondergesneeuwd als het hier alleen maar over hardware voor virtualisatie gaat met de kans dat men naar het zuinige server topic vlucht (je ziet daar nu al dat er vrij regelmatig zuinige hardware voor virtualisatie voorbij komt qua vragen en discussie). Dat is vast wel te voorkomen door een goede topicstart te maken met de nodige informatie maar of het ook handig is... Wat wel zou kunnen is dit tot een algemeen topic voor zuinige virtualisatie hardware maken. Dat kan best voor diverse hypervisors.

Topics voor verschillende hypervisors kan misschien een goed idee zijn maar dan denk ik dat je op dit moment er meerdere moet maken: ESXi/vSphere, Xen/XenServer. Hyper-V en KVM. Dit zijn namelijk de meest gebruikte op het moment. Dit zijn echter bijna allemaal non-windows systemen en geen software pakketjes die je installeert of clients. Ze horen dus zeer zeker niet in CSA thuis maar in NOS. De enige uitzondering vormt Hyper-V. Aangezien dat in Windows zit gebakken hoort het in de Windows topics (server en client) thuis. Volgens mij lopen daar al zat onderwerpen over.

Ik kies dus voor geen enkele optie die in de poll voorkomt. Liever dat dit topic een algemeen zuinige hypervisor hardware topic wordt met additionele topics voor de betreffende hypervisors. Dan scheidt je in ieder geval de zuinige virtualisatie hardware van de vragen/problemen met een bepaalde hypervisor. Dat laatste is vaak niet eens gerelateerd aan de (zuinige) hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-09 10:34
Zijn hierover niet machtig interessante SSD topics? Of misschien specifiek één starten over de 830/840? :)
Bolletje schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 16:15:
[modbreak]
De discussie over een eventueel Xen-topic kwam onder de aandacht. Een goed moment om ook gelijk aan te kaarten wat de toekomstig van dit topic / ESXi is.
[/modbreak]
Het is allereerst handig om de link naar de modbreak in de mededelingen/waarschuwingen boven de quick reply te plaatsen. En dan nog iets...

Daarnaast is het een issue dat breder is, wat ook deels zal zijn opgevallen getuigde de modbreaks in andere topics. Het is niet alleen ESXi vs. Xen. Het vaste rondje dat ik (en met mij vast meerderen) maak is:Dan moet je even niet iets uit de volgorde proberen af te leiden, behalve dan dat de eerste drie de grotere topics zijn. Maar stiekem zit er in het ZFS topic echt van alles en nog wat en had het laatste topic een ambitieuze insteek ( O-) ) maar is dat toch wel redelijk ten onder gegaan / ondergesneeuwd.
In de grotere topics zijn eigenlijk meerdere keren wel balletjes opgegooid om, vanuit zo'n topic, een nieuwe startpost op te zetten. Het is ook waar het laatste uit naar voren is gekomen.

Uiteindelijk denk ik persoonlijk dat het nu het handigste is om voor de topics een hele simpele, maar strakke onderverdeling, op te zetten. En hiermee kom ik op de, 'en nog iets...', het is echt iets wat je gewoon in een apart topic moet bespreken. Het hoeft er echt nog niet op dag één te staan. Al zouden er maar vijf simpele startposts komen die naar elkaar verwijzen, met een aantal waakhonden ( :+ ) om de reacties in de juiste topics te houden. Je kunt dan nog altijd drie miljoen mensen aan de startpost toevoegen om vooral links en verwijzingen op te zetten.
Uiteindelijk is dat 'mijn' grootste fout geweest. Een gigantische startpost, in plaats van vele links naar pareltjes van reacties en simpele pointers om mensen op weg te helpen. Onderhoud is relatief beperkt en dan heeft het ook echt zin om te verwijzen naar de startpost.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:48
Waakhond 1 meld zich..

* FireDrunk blaft...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Niet online
Zo ziet mijn RSS feed eruit, ik denk dat de meeste actieve leden in die topics ook de andere bezoeken, het ligt allemaal erg dicht bij elkaar qua expertise/kennis. Soms krijg ik ook de indruk dat discussie over topics heen worden bediscussieert maar dat kan aan mij liggen.

Dat er wat orde nodig is zijn we denk ik allemaal wel mee eens. Maar een simpele insteek werkt beter dan ons in keurslijfjes gieten. Ik zie liever te snel offtopic gebral dan posts die heen en weer worden geschopt. Sowieso krijg ik de indruk van andere subfora (gaming, fotografie, ...) dat 'grote topics' een slow-chat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
FireDrunk schreef op zondag 03 februari 2013 @ 01:23:
Waakhond 1 meld zich..

* FireDrunk blaft...
* HyperBart blaft mee

Woef! Ik waak graag mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
analog_ schreef op zondag 03 februari 2013 @ 01:58:
[...]
Soms krijg ik ook de indruk dat discussie over topics heen worden bediscussieert maar dat kan aan mij liggen.
Dat is recent ook letterlijk gebeurd. En daarnaast zie je dat de topics soms even identiek offtopic lopen.

analog_ schreef op zondag 03 februari 2013 @ 01:58:
Dat er wat orde nodig is zijn we denk ik allemaal wel mee eens. Maar een simpele insteek werkt beter dan ons in keurslijfjes gieten. Ik zie liever te snel offtopic gebral dan posts die heen en weer worden geschopt. Sowieso krijg ik de indruk van andere subfora (gaming, fotografie, ...) dat 'grote topics' een slow-chat zijn.
Pantagruel schreef op zondag 03 februari 2013 @ 10:30:
Dat discussies zich over meerdere topics heen bewegen heeft naturlijk te maken met het feit dat een combinatie van zuinig/virtualisatie/ZFS/DIY NAS elkaar inmiddels niet meer uitsluiten.
...
Een beetje tweaker mix en matched de info uit de topics om tot de, voor hem/haar, optimale samenstelling te komen.

En ach, zo nu en dan een pietsie off-topic gebral is zo erg nog niet en als het de foute kant op gaat grijpen de mods wel in.
Bedenk even van waaruit ik dit alles schreef.
Ikzelf kan ook prima overweg met deze set topics, ik loop al een tijdje rond en ik weet nog wel aardig in welk topic wat aan bod kwam. En voor jullie zal dat ook wel opgaan, ik kom jullie ook overal tegen. :)
Echter, als je nu wat topics een nieuwe start wil geven, binnen de filosofie van grote topics wil blijven en eigenlijk geen slowchat zou willen, dan kan een iets duidelijkere opzet en iets betere handhaving aardig zijn. Het gaat dan specifiek om mensen die niet frequent hetzelfde rondje lopen of die net instappen. En anders zou ik zeggen, gewoon Xen topic openen en dan voeg ik die ook wel weer toe aan mijn rondje. :+

[ Voor 3% gewijzigd door Dadona op 03-02-2013 11:44 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
With ^^

eigenlijk moet je een soort determinatie tabel hebben met je eisen, en dan een advies welk topic je moet hebben.

Of moeten een topic openen.

Het grote "Ik weet niet in welk forum/topic mijn server thuishoort" Topic... :+ :+

[ Voor 94% gewijzigd door FireDrunk op 03-02-2013 12:02 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Laatst online: 06-09 19:15

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

FireDrunk schreef op zondag 03 februari 2013 @ 12:01:
With ^^

eigenlijk moet je een soort determinatie tabel hebben met je eisen, en dan een advies welk topic je moet hebben.

Of moeten een topic openen.

Het grote "Ik weet niet in welk forum/topic mijn server thuishoort" Topic... :+ :+
De bekende "beslisboom" ;)

@Dadona

Het is inderdaad niet altijd even makkelijk om de juiste plek voor je vraag te vinden. Soms is dit de oorzaak van het omtbreken van een specifiek topic, maar soms kwakt een gebruiker zijn/haar vraag in een 'gelijkend' topic (vervuiling) omdat deze actiever is en dit de kans op een antwoord groter maakt.

Het 'virtualisatie topic' splitsen op basis van virtualisatie wijze (type 1/2; ESXi/Xen/KVM/etc) is inderdaad een goed plan. Je verliest wellicht wat algemeen toepasbare dingen/tips/hints maar je voorkomt tevens topic 'vervuiling". Voor de gebruikers die virtualisatie in het algemeen interreseert is het inderdaad een kwestie van toevoegen aan t dagelijkse rondje.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Dadona schreef op zondag 03 februari 2013 @ 00:25:
Zijn hierover niet machtig interessante SSD topics? Of misschien specifiek één starten over de 830/840? :)
Er zijn wel vaker zijdelingse discussies over bepaalde onderwerpen in topics en dat is ook helemaal niet erg zolang het maar niet volledig ontspoord. Dat is hier niet gebeurd dus je kritiek is veel te voorbarig. Het grappige is dat je daarna zelf je eigen kritiek overtreed. De discussie die je nu start hoort niet hier maar in het subforum LA :)

Ik denk dat het nu eigenlijk ook verstandiger is om een topic over deze materie te openen in LA en daar verder te gaan. Dan raken de echte zuinige ESXi server vragen hier niet ondergesneeuwd. Eveneens als de onderwerpen in de overige topics. Ik deel namelijk wel je observatie dat de daadwerkelijke discussie veel meer omvat dan alleen dit topic. Wellicht dat de mods intern ook even kunnen gaan nadenken over wat ze nou zelf precies zouden willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Je ziet mijn 'kritiek' verkeerd, namelijk als kritiek. Het ging mij er alleen om dat je misschien in het SSD topic een meer steekhoudende discussie kunt voeren. Een korte offtopic talk vind ik zeker niet zo'n probleem. Maar doorgaans wil je het dan wel echt bij feiten deling houden. En daarnaast kan het soms even simpelweg een snelle hulp zijn. Dat zag ik hier even niet gebeuren en het leek mij bij uitstek iets dat voor meer mensen opging.

En wat mijn 'overtreden' van mijn 'eigen kritiek'. Ik gaf Bolletje wat pointers en ging er van daaruit vanuit dat Bolletje voor een afsplitsing zou zorgen. En wat jouw suggestie betreft, dat had ik eerlijk gezegd meteen verwacht. Een reactie en een let op voor een topic in LA.

Anyway, genoeg hierover, Bolletje heeft een DM om de puinhoop op te ruimen. :+ Terug ontopic. :)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Bij deze dus een nieuw topic.

O ja, ik moest wat creatief zijn met het verplaatsen van berichten etc. vandaar dat het lijkt alsof dit topic al eerder is geopend :P

[ Voor 96% gewijzigd door Bolletje op 04-02-2013 03:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Niet online
Ballonnetje: Ik zie het als een tweedelig proces, server hardware selecteren en vervolgens configuratie ervan. Ik heb geprobeerd een beetje door te lichten wat er inhoudelijk aanbod komt en naar mijn gevoel ziet het er zo ongeveer uit. Daarnaast zijn er dus twee grote onderwerpen: virtualisatie en storage, vaak worden beide functies in één toestel gevoegd wat lastig is voor een goede topic structuur.

-storagevirtualisatie
hardware+ (config checks)++ (vt-d, whitebox config checks)
configuratie-+ (raid levels/volume setups/OS selectie)-- (enkel en alleen RDM)

Onder elke onderwer zijn er subniches: esxi, xen, hyper-v, zfs, unraid, software raid op linux/bsd ... De vraag die gesteld moet worden is of de niche groot genoeg is om een eigen topic te verantwoorden. Ik denk dat in de meeste gevallen dit niet is. Momenteel is er iets voor ZFS en unraid (afaik) wat mogelijk nu gerevalueerd kan worden (overigens ben ik het persoonlijk wel mee eens dat ZFS een eigen topic verdient, ik weet niet hoe actief unraid is...).

Het hele 'zuinige' aspect is wat mij betreft meer een voorkeur binnen hardware topics. Sommigen geven aan dat hier geen rekening moet worden gehouden en dat levert ook prima discussies op. Ik zou dus vermijden grote zuinige topics aan te maken.

Additionele observatie die al eens is aangekaart, maar voor de volledigheid opnieuw. De sterke aanwezigheid van Cipher en zijn ontwikkelingen met zfsguru zorgt dat het ZFS topic topic vervuilt wordt ZFSguru gerelateerde vragen die gaan over additionele services (torrent clients ofzo). Het stoort mij niet echt maar taxonomisch is het fout.

[ Voor 23% gewijzigd door analog_ op 04-02-2013 05:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Misschien moeten we dan toch verder gaan in het Energie Efficient Computing topic, en een apart topic maken voor alle softwarematige onderwerpen qua virtualisatie.

Het DIY RAID NAS topic kan in principe nog blijven als BBG/pats topic voor de wat minder zuinige portomonnee..

Maar eerlijk is eerlijk, eigenlijk zou er al lang een slotje op Het Nieuwe Zuinige Server topic moeten :+

[ Voor 16% gewijzigd door FireDrunk op 04-02-2013 08:05 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-09 18:56

B2

wa' seggie?

Is het misschien wat om wat dingen uit CSL te verplaatsen naar Internet & Netwerken. Kan daar niet iets mee gedaan worden? Daar bijvoorbeeld de Servers uittrekken, dit verdelen in hard en software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Wat hebben servers met Internet en Netwerken te maken?
Dan kan je beter naar PNS (Proffesional Networking en Servers)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onox
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-05 22:02
Kan er niet gewoon een virtualisatie en storage forum komen? Dan kunnen daar alle topics in :) Nu staan ze namelijk verspreid bij o.a. CSL en OIOC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Een heel virtualisatie forum, zeg dat is nog niet eens zo'n gek idee...
"Het Grote Virtualisatie Storage Topic" kunnen we dan een alias van maken richting IO Controllers en Opslagmedia...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

FireDrunk schreef op maandag 04 februari 2013 @ 09:09:
Wat hebben servers met Internet en Netwerken te maken?
Dan kan je beter naar PNS (Proffesional Networking en Servers)
PNS hangt onder Internet en Netwerken toch? /7 zeg maar. Dus wat ik bedoel is dat /7 dan ook geherstructureerd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

FireDrunk schreef op maandag 04 februari 2013 @ 09:32:
Een heel virtualisatie forum, zeg dat is nog niet eens zo'n gek idee...
"Het Grote Virtualisatie Storage Topic" kunnen we dan een alias van maken richting IO Controllers en Opslagmedia...
Niet dat ik nu zo'n virtualisatie wizz ben, maar een eigen forum klinkt goed.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Pantagruel schreef op maandag 04 februari 2013 @ 10:45:
[...]

Niet dat ik nu zo'n virtualisatie wizz ben, maar een eigen forum klinkt goed.
Een forum of een subforum? Hard en software dan gescheiden in een subforum of hier aparte topics voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

B2 schreef op maandag 04 februari 2013 @ 10:47:
[...]

Een forum of een subforum? Hard en software dan gescheiden in een subforum of hier aparte topics voor?
Een forum lijkt me wel recht te doen aan het geheel, met bijv. als subfora de diverse virtualisatie 'smaken' (ESXi topic/Xen topic/KVM topic/Hyper-V topic etc, ), HCL whitelists, NAS/SAN virtualistatie, virtual HTPC, virtualised All-in-ones, desktop virtualisatie,etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
We kunnen in eerste instantie al die smaakjes in 1 topic mieteren in een eigen subforum, en als het daar uit de kluiten groeit altijd nog splitsen... Het word wel een stuk duidelijker waar je met je virtualisatie vragen naartoe moet.

Oook voor modjes is het makkelijker, wil je iets weten over hardware als het gaat over Virtualisatie? Gelijk naar dat subforum, want daar zitten de guru's :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

FireDrunk schreef op maandag 04 februari 2013 @ 11:21:
We kunnen in eerste instantie al die smaakjes in 1 topic mieteren in een eigen subforum, en als het daar uit de kluiten groeit altijd nog splitsen... Het word wel een stuk duidelijker waar je met je virtualisatie vragen naartoe moet.

Oook voor modjes is het makkelijker, wil je iets weten over hardware als het gaat over Virtualisatie? Gelijk naar dat subforum, want daar zitten de guru's :)
Volgens mij is dat topic er toch al? Het Het grote thuis-virtualisatie topic..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Inderdaad, dan kunnen we daar in principe verder gaan. Dat topic was er meer om je thuis situatie juist te posten volgens mij, en niet om advies te vragen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

FireDrunk schreef op maandag 04 februari 2013 @ 11:30:
Inderdaad, dan kunnen we daar in principe verder gaan. Dat topic was er meer om je thuis situatie juist te posten volgens mij, en niet om advies te vragen.
Ik was idd ook onder de indruk dat het eerder een 'show off'- dan een vraagbaak topic was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Een nogal tegenstrijdige uitspraak FD. ;) Het is gewoon een presenteer je setup. Voorjaar laat nog even op zich wachten, wil je de voorjaarsschoonmaak toch nu al starten? Het is een beetje als het "Storage showoff topic - 10+ TB storage systems". Misschien ook gewoon als dusdanig hernoemen?

Virtualisatie apart is op zich prima. Het is wat overkill, maar dat is misschien ook meer een kip-ei geval. Eigen plek zal leiden tot meer posts.
Maar je zit nog wel met wat je met Energy Efficient, DIY Raid NAS en Zuinige Server topic moet doen. Naar mijn mening heeft Energy Efficient een nu te hoge stoflaag opgelopen. Het idee kan wel voort blijven bestaan in een nieuw topic.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Let op de woorden: Dan en Was...

ALS we een subforum maken, DAN kunnen we daar in verder.

Dat topic WAS een showoff topic...

Dat moet dus veranderen Dadona ;) Verder heb je gelijk :)

Als iedereen die veel te zeggen heeft in de huidige topic, weet welke topics er nog meer zijn, kunnen we mensen makkelijk verwijzen naar andere topic.

Als we mensen die Het Nieuwe Zuinige Server topic vinden, en dan beslissen om voor Virtualisatie te gaan verwijzen naar die andere topic, komen we al een heel eind.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Haha, je had al na zin één mogen stoppen hoor. :) Je hebt gelijk, eroverheen gelezen.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onox
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-05 22:02
Pantagruel schreef op maandag 04 februari 2013 @ 11:00:
[...]

Een forum lijkt me wel recht te doen aan het geheel, met bijv. als subfora de diverse virtualisatie 'smaken' (ESXi topic/Xen topic/KVM topic/Hyper-V topic etc, ), HCL whitelists, NAS/SAN virtualistatie, virtual HTPC, virtualised All-in-ones, desktop virtualisatie,etc.
Ja, en dan ook nog een subforum storage bijv. met topics als:

Het grote DIY RAID NAS topic deel 3
Het grote ZFS topic
ZFSguru topic
Storage showoff topic - 10+ TB storage systems

Elke van deze 2 subfora kan dan diverse discussie / is-mijn-config-goed? / pats topics bevatten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:19

mrc4nl

Procrastinatie expert

Voor servers is het vooral de software die hert verschil maakt,. Je zou met dezelfde basis een webserver kunnen bouwen maar bijv ook een storage server. tuurlijk er zijn verschillen maar vaakvwil men een zuinige server de voldoet aan zijn/haar eisen.

Mijn voorstel is dan ook om een algemeen serverbouwharwaretopic te maken. En de verschillende software on (iedwer?) Zn Hn eigen toptic. Want voor storage. Kan je Windows en Linux gebruiken hardware maakt dan niet uit.

[ Voor 26% gewijzigd door mrc4nl op 04-02-2013 17:06 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

analog_ schreef op maandag 04 februari 2013 @ 05:53:
Ballonnetje: Ik zie het als een tweedelig proces, server hardware selecteren en vervolgens configuratie ervan.
Als ik een beetje afga wat tot dusver het commentaar is geweest denk ik dat we het hier wel unaniem over eens zijn waardoor je dan ook uitkomt op een scheiding van hardware en software. Iets wat er nu min of meer ook al is.
Daarnaast zijn er dus twee grote onderwerpen: virtualisatie en storage, vaak worden beide functies in één toestel gevoegd wat lastig is voor een goede topic structuur.
Even afgezien hiervan, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Virtualisatie is dan ook iets die je met diverse hypervisors kunt doen (ESXi, KVM, Hyper-V, noem ze maar op). Je moet je hier beseffen dat het bij vragen om hypervisors niet specifiek om hardware gaat, laat staan om zuinige hardware dus vandaar dat je die beter apart kunt doen (algemener publiek). Vragen mbt hardware kunnen dan in het hardware topic. Eenzelfde geldt voor het storage verhaal, hoewel ik me hier afvraag in hoeverre dit nog met zuinigheid te maken heeft (als je 3.5" schijven gaat gebruiken en 10+ TB aan opslag wil hebben kun je zuinigheid wel vergeten; dit lijkt iets wat velen willen bouwen). Ik denk dat je hier eerder een algemeen topic voor zuinige servers moet houden en wellicht samen laten lopen met die voor een hypervisor aangezien er aardig wat overeenkomsten zijn. Probleem is dat er ook aardig wat verschillen zijn, voornamelijk wat het tweaken van bepaalde settings e.d. zijn. Waar moet je die dan nog in kwijt?
De vraag die gesteld moet worden is of de niche groot genoeg is om een eigen topic te verantwoorden. Ik denk dat in de meeste gevallen dit niet is.
Datzelfde gevoel heb ik ook en daarnaast zijn er inmiddels ook al diverse losse topics te vinden in o.a. NOS, SWS (of WSS), etc. Een heel subforum voor virtualisatie is een beetje een lastige. In NOS en de Apple subfora zit specifieke kennis. In theorie zou bij virtualisatie topics over bijv. KVM en VMware Fusion ineens in dat virtualisatie subforum moeten staan maar gaat de specifieke kennis dan ook mee? En wat te doen met bijv. Windows Server 2012 en Windows 8 waar Hyper-V tegenwoordig al standaard is? Wat als men specifieke vragen heeft die bijv. van het niveau PNS zijn, moet dat dan daar of in het nieuwe subforum?

Daar staat tegenover dat met 1 groot subforum wel alle virtualisatie kennis is gecentraliseerd. Dat kan ook stimuleren om eens naar een andere hypervisor te kijken natuurlijk :) Hebben we trouwens niet al eens een subforum gehad over virtualisatie, eentje als themaforum?
Additionele observatie die al eens is aangekaart, maar voor de volledigheid opnieuw. De sterke aanwezigheid van Cipher en zijn ontwikkelingen met zfsguru zorgt dat het ZFS topic topic vervuilt wordt ZFSguru gerelateerde vragen die gaan over additionele services (torrent clients ofzo). Het stoort mij niet echt maar taxonomisch is het fout.
Dat is een kwestie van beleid en toezicht aanscherpen: offtopic geleuter eruit mikken. Er zijn hier topics te over waar dat principe gehanteerd wordt dus dat lijkt me niet zo'n probleem. Is trouwens ook iets waar wij als users zelf wat aan kunnen doen door zaken te melden (in het topic, via de meldknop). Als het aanbod ZFSguru te groot wordt kun je dat natuurlijk afsplitsen en er een eigen topic van maken. Dat is meer iets voor de mods om te bepalen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik blijf bij een eigen subforum... Dat lijkt toch het makkelijkst.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teunis
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-09 21:00
FireDrunk schreef op maandag 04 februari 2013 @ 21:04:
Ik blijf bij een eigen subforum... Dat lijkt toch het makkelijkst.
+ FAQ, dat kan genoeg van vragen afvangen die voor alle virtualisatie software en hardware gelijk is.
en goed beeld scheppen over de verschillen.

Please nerf Rock, Paper is fine. Sincerely yours, Scissor.
GW2:Teunis.6427

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Niet online
Kan je topics niet symlinken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Een eigen forum lijkt me onhaalbaar. storage & hardware zijn harde waren en zfs WHS xen etc software. Er zit wat mij betreft een grote scheiding tussen die 2 en als je die bij elkaar in een (sub)forum gaat gooien... chaos ende verwarring.als je een vraag hebt en je wil een topic maken moet het duidelijk zijn waar die vraag hoort,en geen doublures.

lijkt me toch dat je WHS onder windows moet zoeken en niet onder een speciaal sub forum.
en apart forum voor virtualisatie in softe goederen lijkt me nog wel enigszins haalbaar.

maar we hebben zeef nog niet gezien in dit topic, misschien kunnen de mods hem er ook bij betrekken voor discussie.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:53

Compizfox

Bait for wenchmarks

Het 'probleem' is dat ESXi kieskeurig is met hardware, en dus gaat het in het Zuinige ESXi-server topic globaal over 2 dingen:
- Whitebox configs
- Algemene ESXi-vragen

Dit laatste komt doordat er geen algemeen ESXi-topic is. Toch lijkt het me niet handig om deze twee aspecten te splitsen in 2 topic (zelfs 2 subfora), omdat dat voor onduidelijkheid zorgt.

Ik stel voor de volgende topics te behouden:
Zuinige ESXi Server --> Algemeen ESXi-server topic (titelchange)
Nieuwe Zuinige Server (discussie)
Het grote ZFS topic
Het grote DIY RAID NAS topic deel 3

Het grote thuis-virtualisatie topic en Zuinige ESXi Server hebben imho te veel overlap met elkaar om beide bestaansrecht te hebben. Eventueel kan dat laatste topic ook hernoemd worden naar "Algemeen virtualisatieserver" topic, maar ESXi is het populairst.

Het lijkt mij handig om Het grote DIY RAID NAS topic deel 3 toe te spitsen op hardware-RAID, software-RAID, fakeRAID, LVM en GEOM (of hoe dat allemaal ook mag heten ;))
Op deze manier scheidt je het van Het grote ZFS topic

Just my 2 cents ;)
mrc4nl schreef op maandag 04 februari 2013 @ 17:00:
Mijn voorstel is dan ook om een algemeen serverbouwharwaretopic te maken. En de verschillende software on (iedwer?) Zn Hn eigen toptic. Want voor storage. Kan je Windows en Linux gebruiken hardware maakt dan niet uit.
Toch klopt dit niet voor veel bare-metal hypervisors zoals ESXi. Je moet niet alleen rekening houden met eisen zoals VT-d/IOMMU (waardoor de voorkeur wbt hardware ineens flink kan veranderen!), maar de hypervisors zijn ook nog eens erg selectief qua supported hardware, wat je vooral terugziet in een beperkte keuze van NICs en HBA's.

[ Voor 41% gewijzigd door Compizfox op 05-02-2013 23:31 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Compizfox schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 23:21:
Toch klopt dit niet voor veel bare-metal hypervisors zoals ESXi. Je moet niet alleen rekening houden met eisen zoals VT-d/IOMMU (waardoor de voorkeur wbt hardware ineens flink kan veranderen!), maar de hypervisors zijn ook nog eens erg selectief qua supported hardware, wat je vooral terugziet in een beperkte keuze van NICs en HBA's.
mja. iedereen heeft weer andere wensen, de een wil 10TB aan schijven de ander 1 ssd,
dan zou je in de ts van het algemene servertopic wat dingen kunnen melden over virtualisatie eisen, storage eisen. en bijv een paar bouwvoorstellen doen, voor de toepassing. vergeet ook niet dat ik een topic heb gemaakt over : [Algemeen] Hoe richt jij jouw home server in? om een beetje de verschillende systemen te verzamelen. topique een een beetje eenzaam nu ;(

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat is het een beetje, we willen een heleboel dingen:

Gestructureerd discussieren over de nieuwste technieken (Grote ZFS, ESXi, Virtualisatie, Xen, Hyper-V)
We willen makkelijk advies kunnen geven (DIY RAID NAS, Grote ZFS, Zuinige ESXi)
We willen bij het geven van advies makkelijk kunnen verwijzen naar reeds bestaande setups (10TB Showoff, Zuinige ESXi startpost, DIY RAID NAS zoeken, Grote ZFS zoeken..)
En we willen nieuwkomers duidelijkheid geven waar ze moeten zijn...

Probeer dat maar eens te verenigen. Met een duidelijk subforum voor virtualisatie, en de hardware die daarbij hoort, zorg je ervoor dat ze iets gemeen hebben.

Dan kunnen we bovenaan een Sticky topic maken met basis advies wat nu in DIY RAID NAS / ZFS / ESXi staat, met wat verwijzingen (symlinks) naar aangrenzende fora.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

FireDrunk schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 13:03:
Probeer dat maar eens te verenigen. Met een duidelijk subforum voor virtualisatie, en de hardware die daarbij hoort, zorg je ervoor dat ze iets gemeen hebben.
Maar een ZFS-server (of DIY RAID NAS) hoef je niet per se te virtualiseren.
Daarom zou ik het niet semantisch vinden als dat topic in een virtualisatie-subforum komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Klopt zeker, dat was ook niet mijn bedoeling, ik wilde eerder een symlink maken ;)

(een alias heet dat hier)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Voordat mensen denken dat het blijft liggen; ik volg de discussie gewoon :)

Of een heel subforum haalbaar durf ik zo niet te zeggen. Het is hier zeker van belang of die animo daar wel voor is. Er zijn natuurlijk de stamgasten, maar enkel dat is niet reden genoeg.

Zoals gezegd houd ik de discussie in de gaten en zal ik later met een (uitgebreidere) reactie komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teunis
Nu is grote nadeel dat zeer onduidelijk is waar je eventueel heen kan voor vragen of als je er gewoon meer wil overlezen (alle topics zijn onderhand over +3 forums verdeeld)

andere kant is er genoeg topic materie om gehele subforum te onderhouden, zonder dat weer uitnodigt in een Help deze config werkt niet/Welke hardware werkt etc. topic bomb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wat ik eigenlijk ook wel een beetje mis is de wens van de crew, wat maakt het dat het nu minder goed loopt en wat zou de crew zelf willen? Zelf lees ik (vanuit de 2 berichten vanuit de TS) dat
[list]• topics erg veel informatie bevatten, niet erg, maar is door de tijd heen érg gefragmenteerd geraakt
• er (terugkerende) vragen worden gesteld in bepaalde topics, waar dat officieel niet wenselijk is, maar toch gebeurd omdat er geen 'officiële' plaats voor is.Eigenlijk is het antwoord dan toch heel simpel? Nieuwe topics aanmaken (nieuwe reeksen!), hernoem eventueel de (nieuwe) topics en plaats aliases waar nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 10-02-2013 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

het zuinige server topic mist trouwens ook een goede TS

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:05

Felyrion

goodgoan!

FireDrunk schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 13:03:
Dat is het een beetje, we willen een heleboel dingen:

Gestructureerd discussieren over de nieuwste technieken (Grote ZFS, ESXi, Virtualisatie, Xen, Hyper-V)
We willen makkelijk advies kunnen geven (DIY RAID NAS, Grote ZFS, Zuinige ESXi)
We willen bij het geven van advies makkelijk kunnen verwijzen naar reeds bestaande setups (10TB Showoff, Zuinige ESXi startpost, DIY RAID NAS zoeken, Grote ZFS zoeken..)
En we willen nieuwkomers duidelijkheid geven waar ze moeten zijn...

Dan kunnen we bovenaan een Sticky topic maken met basis advies wat nu in DIY RAID NAS / ZFS / ESXi staat, met wat verwijzingen (symlinks) naar aangrenzende fora.
Ik wil me graag bij FireDrunk aansluiten.

Het is nu eenmaal lastig om al die wensen te kunnen vervullen in bijvoorbeeld drie topics.
Als je de huidige situatie bekijkt is het gewoon erg lastig voor een nieuw iemand om te vinden waar hij moet beginnen.
Er staat in het ESXi topic nu bijvoorbeeld zoveel informatie verspreid dat het moeilijk is de juiste dingen te vinden.(Ik heb bijvoorbeeld uren het topic doorgenomen voor ik helder had wat VT-d bijvoorbeeld deed, en waarom mijn windows 2012 niet wou installeren zonder..)

En vergeet ook niet HyperV en Xen. Het zou nu eenmaal mooi zijn om een paar mooie FAQ's en topicstarts te hebben.
Daarnaast hebben we echt een paar goede fanatieke tweakers met enige kennis over het onderwerp in deze topics rondhangen die volgens mij heel goed in staat zijn om er wat lijn in te houden (FireDrunk, HyperBart, Dadona o.a.).

Een andere optie die bij me opkomt is het samenvoegen van het hele thuis-server gebeuren, dan veeg je de zelfbouw NAS, ZFS, zuinige server, ESXi bij elkaar.
Maar dan is wel de vraag hoe dat er precies moet uitzien.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 22:06
Ik ben bezig met een NAS forum, dat zouden we natuurlijk wat breder kunnen opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

zeef schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 14:52:
Ik ben bezig met een NAS forum, dat zouden we natuurlijk wat breder kunnen opzetten.
goed idee :Y mrc4nl in "Voorstel nieuwe indeling NAS-topics"

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:05

Felyrion

goodgoan!

Daar zie ik dan nog het meeste in. Het is alleen misschien wel lastig om een goede scheiding te maken van wat er wel en niet in het subforum thuishoort.

Ik heb wel het gevoel dat bijvoorbeeld het "DIY NAS" topic en het "zuinige zelfbouw server" topic bij elkaar horen terwijl ze nu ver van elkaar staan. Maar er zijn ook wat lastigere voorbeelden te verzinnen.

Hebben jullie daar ideeën voor?

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
DIY RAID NAS 'was' vooral voor de mensen die echt veel storage willen, en meer met RAID willen doen. Storage was daar voor mijn gevoel iets belangrijker dan verbruik...

In het Nieuwe Zuinige Server topic gaat het echt om het laagste van het laagste halen voor mijn gevoel...

Maar dat is mijn gut feeling.

De topics zijn niet onverenigbaar, alleen moeten we afspreken dat we niet gaan flamen als mensen bepaalde keuzes maken (zoals meer storage te koste van meer stroom).

Er wilde nog wel eens een "Waarom heb je zo'n absurde hoeveelheid ruimte, kijk je zoveel pron ofzo?" en dat soort gein. Nou moet een geintje natuurlijk kunnen, maar moeten er wel regels zijn denk ik.

just my 2 cents...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Niet online
Gaat virtualisatie dan afhankelijk van de techniek naar Non-Windows Operating Systems en Serversoftware en Windows Servers? Waar komt de whitebox-hardware voorselectie dan terecht?

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:57

Mars Warrior

Earth, the final frontier

FireDrunk schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 17:13:
DIY RAID NAS 'was' vooral voor de mensen die echt veel storage willen, en meer met RAID willen doen. Storage was daar voor mijn gevoel iets belangrijker dan verbruik...

In het Nieuwe Zuinige Server topic gaat het echt om het laagste van het laagste halen voor mijn gevoel...
Ben ik met je eens. Het doel is wat mij betreft compleet anders. Ik geef eerlijk gezegd geen reet om RAID - waar anderen het juist heel belangrijk vinden - en heb ik dat topic dus ook niks te zoeken.

Het Nieuwe Zuinige Server topic dan weer wel, maar daar is het doel zoals je zegt ook anders: een zo zuinig mogelijk systeem bouwen in de breedste zin: want een computer met 1 SSD of 1 2.5" hdd erin is nl. ook al als server inzetbaar. De DIY RAID NASsers kijken daar niet eens naar...
De topics zijn niet onverenigbaar...
Dat niet, maar de doelgroepen zijn toch wel echt verschillend.
Als je het woord "Server" nu eens zou weglaten, en het forum Nieuwe Zuinige Computer oid zou noemen, dan heb je dat probleem ook niet meer. Dan heb je zuiver een forum dat zuinige computers nastreeft, en of je die nu inzet als HTPC, simpele server, of er een enorm ding van maakt met 20TB, TV Kaarten en weet ik veel wat, dat maakt dan uiteindelijk niet meer uit: zuiniger gaat op een gegeven moment niet omdat de techniek dat niet toestaat.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• FireDrunk
Maar server was juist hetgeen wat best vaak in beide topic aan het licht kwam.

Als mensen alleen maar advies willen over een zuinige pc, kan het ook in het Desktop Aankoop Advies forum.

Even niets...

• zeef
We zijn er mee bezig. Het is eigenlijk net te weinig voor een subforum. Dus we zijn nog aan het kijken naar de beste oplossing. ;)

• Mars Warrior

Mars Warrior

Nu je hier toch over begint: wat is nu het verschil tussen een NAS en een (home)server?
Zelf zie ik een NAS als de afkorting: data in je netwerk, al kan een NAS tegenwoordig ook wat meer.
Een (home)server fungeert bijna altijd als NAS, maar kan daarbij nog veel meer...

Als je deze op één hoop gooit, krijg je volgens mij ook allerhande onduidelijkheden...

@Firedrunk...

Zuinigheid gaat natuurlijk ook flink tellen bij een server die 24/7 aanstaat.

De overlap met DAA kan ik niet helemaal plaatsen, daar zie ik voornamelijk posts over ik heb zoveel geld, en wat kan ik daarvoor kopen voor internet of game pc...

Wat mij betreft van een totaal ander caliber dan het discussieren over zo zuinig mogelijke hardware zoals undervolten, moederbordjes selecteren, invloed van de CPU, SSD's op idle verbruik uitzoeken, picoPSUtjes, adapters, BIOSsen vergelijken etc...

Als ik mijn lijst van configuraties bekijk, dan gaan bovenstaande zaken meetellen omdat 1W al 10% van het totale verbruik bepaald (mobo, cpu, ram, ssd, psu).

Overigens staat mux nog steeds bovenaan, maar het verschil met 'de kop van het peleton' wordt wel steeds en steeds kleiner :)F

[ Voor 27% gewijzigd door Mars Warrior op 14-02-2013 14:12 . Reden: NAS/Homeserver ]

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Mars Warrior schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 14:00:

Overigens staat mux nog steeds bovenaan, maar het verschil met 'de kop van het peleton' wordt wel steeds en steeds kleiner :)F
Heiligschennis!
Wat mij betreft van een totaal ander caliber dan het discussieren over zo zuinig mogelijke hardware zoals undervolten, moederbordjes selecteren, invloed van de CPU, SSD's op idle verbruik uitzoeken, picoPSUtjes, adapters, BIOSsen vergelijken etc...
Als je kijkt naar het soort volk dat zijn nut bewijst in de verschillende topics zie je wel een behoorlijk duidelijke tweedeling: aan de ene kant de echte zuinigheidsfreaks die het niet erg vinden om dingen te laten wijken voor zuinigheid, versus de mensen die een bepaalde toepassing voor ogen hebben en die 'dan ook nog eens zuinig willen hebben'. Zuinigheid is een rode draad door alles heen puur vanwege het feit dat het always-on machines zijn waar de gebruiker de stroom voor betaalt, maar de mensen van die laatste categorie zijn niet persé geïnteresseerd in de nuts and bolts van de zuinigheid.

Hetzelfde soort tweedeling heeft een tijd gespeeld in F&V: aan de ene kant waren er mensen die willen weten over f-getallen, ISO, sluitertijden en sensorgroottes vanuit een fotografisch perspectief, aan de andere kant zijn mensen die daarover willen leren omdat ze in de wiskunde/fysica geïnteresseerd zijn.

Zo'n soort tweedeling in 'grote' topics lijkt me in de praktijk beter werken dan een segmentatie op basis van systeemfunctie (er zijn 20-disk RAID-Z NAS-apparaten en single 2,5" NAS-apparaten die in je hand passen).

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• FireDrunk
Maak je post eens concreet :+

Even niets...

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Mars Warrior schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 14:00:
[...]

Nu je hier toch over begint: wat is nu het verschil tussen een NAS en een (home)server?
Zelf zie ik een NAS als de afkorting: data in je netwerk, al kan een NAS tegenwoordig ook wat meer.
Een (home)server fungeert bijna altijd als NAS, maar kan daarbij nog veel meer...

Als je deze op één hoop gooit, krijg je volgens mij ook allerhande onduidelijkheden...
De functionaliteit is vaak al wel gelijk hoor. Moderne NAS'en zijn gewoon homeservers, alleen koop je ze in één pakketje.

Ik denk daarom dat een eventueel forum prima beide zou kunnen dekken.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Mars Warrior

Mars Warrior

Het verschil met de mij bekende directe achtervolgers van Uwe Heiligheid is 2.3W / 2.7W / 2.8W en 3.1W!
In procenten natuurlijk nog steeds aanzienlijk, maar in absolute zin steeds minder!
Als je kijkt naar het soort volk dat zijn nut bewijst in de verschillende topics zie je wel een behoorlijk duidelijke tweedeling: aan de ene kant de echte zuinigheidsfreaks die het niet erg vinden om dingen te laten wijken voor zuinigheid, versus de mensen die een bepaalde toepassing voor ogen hebben en die 'dan ook nog eens zuinig willen hebben'. Zuinigheid is een rode draad door alles heen puur vanwege het feit dat het always-on machines zijn waar de gebruiker de stroom voor betaalt, maar de mensen van die laatste categorie zijn niet persé geïnteresseerd in de nuts and bolts van de zuinigheid.
Als de zuinigheidsfreaks hun resultaten overzichtelijk inzichtelijk zouden maken, dan zouden de mensen die wel iets zuinigs willen, maar geen idee hebben van de techniek, toch veel aan het zuinige (computer/server) topic hebben door het boodschappenlijstje van componenten en de instellingen over te nemen. Sla je twee vliegen in één klap: de ervaringen zijn inzichtelijk èn je bent af van of dit-en-dit moederbord met deze cpu en schapenkeutel wel zuinig is...

Hooglander1 schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 15:24:
[...]
De functionaliteit is vaak al wel gelijk hoor. Moderne NAS'en zijn gewoon homeservers, alleen koop je ze in één pakketje.

Ik denk daarom dat een eventueel forum prima beide zou kunnen dekken.
Ben het gedeeltelijk met je eens. NASsen (zoals ik ze ken) koop je vaak als duur pakket dat je aanzet en het dan met een simpele wizard / configuratie doet. De mogelijkheden zijn zwaar beperkt als het gaat om uitbreidingsmogelijkheden, applicatiesoftware en CPU kracht.
Een homeserver is vaak home-made, uitbreidbaar en multi-inzetbaar (NAS, domotica, database server, audio/video/tv server (incl. on the fly transcoden), VM's, remote werkplek etc.).

In mijn optiek dus ook voor behoorlijk verschillende doelgroepen. Daardoor nog wel in één forum te verenigen, maar niet in hetzelfde topic. Maar goed. Dan heb je nog het gedoe met al die OSsen wat al eerder is genoemd: je zoekt WHS onder Windows, niet onder een NAS forum waar het meer over QNAPs etc. gaat.

Krijg steeds meer het gevoel dat de huidige indeling best goed is...

• Mars Warrior

Mars Warrior

CptChaos schreef op zondag 10 februari 2013 @ 20:49:
Wat ik eigenlijk ook wel een beetje mis is de wens van de crew, wat maakt het dat het nu minder goed loopt en wat zou de crew zelf willen? Zelf lees ik (vanuit de 2 berichten vanuit de TS) dat
[list]• topics erg veel informatie bevatten, niet erg, maar is door de tijd heen érg gefragmenteerd geraakt
• er (terugkerende) vragen worden gesteld in bepaalde topics, waar dat officieel niet wenselijk is, maar toch gebeurd omdat er geen 'officiële' plaats voor is.Eigenlijk is het antwoord dan toch heel simpel? Nieuwe topics aanmaken (nieuwe reeksen!), hernoem eventueel de (nieuwe) topics en plaats aliases waar nodig.
Als dit werkelijk de kern van het probleem samenvat, dan heb ik het sterke idee dat een goede TS / FAQ per topic, en het actueel houden hiervan deze problemen (1) fragmentatie en (2) terugkerende vragen, voor het overgrote deel oplost, of denk ik nu té simpel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
* Neemt een aanloop.

Gister in de auto bedacht ik me: In Development hadden ze deze problemen volgens mij ook. Mensen willen een topic waar ze gewoon allerhande dagelijkse dingen willen kunnen bespreken met betrekking tot Storage, Virtualisatie en alle bijkomstige geknutsel wat ze doen.

Waarom introduceren we niet een kroeg? Daar waar alles eigenlijk mag, en er geen regels zijn.
Alle andere topics gaan of op slot, of er gaat de handrem op qua wat wel en niet mag.

Als we met z'n allen afspreken dat we zinloze discussies in de kroeg doen, en alle serieuze hulpvragen/adviezen in ofwel DIY fora doen ofwel het Consumenten Aankoop Advies forum, komen we denk ik een heel eind.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

FireDrunk schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 09:44:
* Neemt een aanloop.
Waarom introduceren we niet een kroeg? Daar waar alles eigenlijk mag, en er geen regels zijn.
Alle andere topics gaan of op slot, of er gaat de handrem op qua wat wel en niet mag.
Een kroegtopic, Darkstone opperde dat ook al: in Verwijderd in "[NBBG Aanschaf] Thin-&-light notebook februari 2012"
Verwijderd schreef op zondag 10 februari 2013 @ 23:32:
Dit is niet echt meer een NBBG, eerder een kroegtopic. Maar iedereen hier is te bezopen om een officieel kroegtopic aan te maken :+
devschuur heeft een topic, EL heeft een kroegtopic, dus waarom csl niet?

mm ik kan geen kroegtopic vinden in EL, meende toch echt electronica gebasseerd kroegtopic te hebben gezien

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
En dus maken we nu een " De CSL/OM Kroeg" topic.

* FireDrunk gaat een sollicatie schrijven voor barman.

[ Voor 3% gewijzigd door FireDrunk op 26-02-2013 10:21 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

FireDrunk schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 10:21:
En dus maken we nu een " De CSL/OM Kroeg" topic.

* FireDrunk gaat een sollicatie schrijven voor barman.
kvk belde, kroeg moet nog een naam hebben :+
Moet er toestemming worden gevraagd voor het maken van een kroegtopic?
en ten 2e mocht het doorgaan wie gaat het topic dan maken?
* mrc4nl heeft interesse, TS is snel gemaakt, en hoeft niet onderhouden te worden

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
De StoViServ Kroeg :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

'Plek Waar FD en CiPHER kunnen kibbelen en verder af en toe andere mensen ook wel eens kijken'-kroeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Ik vind het best. Maar dan wil ik wel afspreken dat we het gezellig houden en elkaar niet de tent uit vechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

tja de lijst met stamgasten zal heel erg klein gezellig zijn.

laat het kroegtopic eerst maar over DIY gaan (en evt NAS) want om nu meteen OM erbij te betrekken....
als er al een kroegtopic komt moet het ook specifiek over het forum gaan, niet niet dat in een NAS forum OM zaken worden besproken. of OM word samen gevoegd met DIY en krijgt een nieuwe naam.

laat er in ieder er een duidelijke indeling komen. anders zijn we terug bij af.

[ Voor 18% gewijzigd door mrc4nl op 26-02-2013 11:09 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik denk dat we het er wel over eens zijn dat er een duidelijke indeling moet komen in de verschillende fora, maar:
- Welke indeling?
- Waar gaat de rest van het spul heen? (oplossing: kroeg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

mux schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 11:14:
Ik denk dat we het er wel over eens zijn dat er een duidelijke indeling moet komen in de verschillende fora, maar:
- Welke indeling?
- Waar gaat de rest van het spul heen? (oplossing: kroeg)
precies!

mijn idee:
[OM]
• harde schijven
• controllers
• ssd
[CSL]
• kant en klare nas
• laptops
[DIY]
ik zou zelf het forum de afkorting ZelfBouwServer geven DIY is engels
• zfs/zuinige server
• DIY raid/nas/storage
• showoff topic
• kroegtopic

maar waar je dan virtualisatie gaat plaatsen is moeilijk.
persoonlijk zou ik zeggen softe goederen, maar in het topic komen ook veel harware vragen voor :/

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat is een beetje de kern van het probleem. Virtualisatie (en Storage) heeft nou eenmaal overal raakvlakken mee.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Schitterend, +1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

FireDrunk schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 09:44:
* Neemt een aanloop.

Gister in de auto bedacht ik me: In Development hadden ze deze problemen volgens mij ook. Mensen willen een topic waar ze gewoon allerhande dagelijkse dingen willen kunnen bespreken met betrekking tot Storage, Virtualisatie en alle bijkomstige geknutsel wat ze doen.

Als we met z'n allen afspreken dat we zinloze discussies in de kroeg doen, en alle serieuze hulpvragen/adviezen in ofwel DIY fora doen ofwel het Consumenten Aankoop Advies forum, komen we denk ik een heel eind.
Ik vind het goed, maar dat wel voor 'erbij'. Het lijkt me niet dat dat een goed alternatief kan zijn voor de huidige topics waarover hier wordt gediscussieerd.

Als ik serieus ergens over wil discussiëren, of een probleem ergens mee heb, doe ik dat het liefst in het topic waar dat past en niet in een algemeen topic. Dat wordt anders al snel een grote warhoop denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Compizfox schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 16:04:
[...]

Ik vind het goed, maar dat wel voor 'erbij'. Het lijkt me niet dat dat een goed alternatief kan zijn voor de huidige topics waarover hier wordt gediscussieerd.

Als ik serieus ergens over wil discussiëren, of een probleem ergens mee heb, doe ik dat het liefst in het topic waar dat past en niet in een algemeen topic. Dat wordt anders al snel een grote warhoop denk ik.
Precies. Het mag niet ten koste gaan van inhoud of niveau van de andere topics. Iets erbij dus, niet iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
OK, maar hoe gaan we dan verder? Welke gaan dicht, welke komen er bij?

We weten al dat er een kroeg komt, met dat in het achterhoofd, wat kunnen we offloaden naar de kroeg en wat moet/mag/willen we in dedicated topiques?

Ik stel dan voor dat we het zuinige ESXi-topic dan ook houden, en algemene whitebox builds bespreken in de kroeg(?)

Zuinige server kan op zichzelf gewoon leven, omdat het ondersteunde hardware platform daar gewoon breder is, niet?

[ Voor 34% gewijzigd door HyperBart op 26-02-2013 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

HyperBart schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 16:50:
Zuinige server kan op zichzelf gewoon leven, omdat het ondersteunde hardware platform daar gewoon breder is, niet?
laat er dan wel een nieuw deeltje komen met fatsoenlijke topicstart. Is Mux geinterseerd?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik heb een chronisch gebrek aan tijd, dus meeschrijven zal ik niet, nakijken kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

mux schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 17:31:
Ik heb een chronisch gebrek aan tijd, dus meeschrijven zal ik niet, nakijken kan wel.
ah ok is begrijpelijk, zelf heb ik pas do de tijd, een ts opzetten is zo gedaan, daar heb er wel ervaring mee.maar voor de invulling heb ik eigenlijk iemand nodig die wat meer in het topic heeft doorgebracht.
wie weet meld een andere vrijwilliger zich. gelukkig heeft het geen haast ;)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FireDrunk schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 11:24:
Dat is een beetje de kern van het probleem. Virtualisatie (en Storage) heeft nou eenmaal overal raakvlakken mee.
Precies dit probleem zien we natuurlijk vaker. De oplossing - denk ik - is vrij simpel: maak vaker een alias naar een ander gerelateerd forum. Zo hebben we een alias van ZFS van OM naar NOS forum. Niet iedereen is daar even gelukkig mee, maar ik vind het zelf goed als concentraties van gebruikers af en toe met elkaar in contact komen en op die manier nieuwe inzichten kunnen uitwisselen. Daar zijn in feite beide fora bij gebaat.

Dus zo'n zuinig server topic zou wat mij betreft ook een alias in het OM forum mogen krijgen.

Daarnaast vind ik de suggestie van FireDrunk voor een Virtualisatie forum een uitstekend idee. Juist dit is een nieuwe trend die blijft groeien en wellicht breed genoeg om een eigen forum te rechtvaardigen. Om het probleem wat FireDrunk vervolgens opsomt het hoofd te bieden, maak je dan van één of meer topics in het virtualisatieforum een alias aan naar bijvoorbeeld OM. Zo kun je storage & virtualisatie dus verbinden met elkaar. Daarnaast is er nu nog geen verbinding tussen zuinige server met OM en dat vind ik zelf dus erg jammer. Juist een zuinige ZFS NAS bouwen is een hot topic voor velen in DIY RAID NAS is al enorm breed van opzet. Een alias van dit topic naar OM kan dan een oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

mrc4nl schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 18:00:
[...]

ah ok is begrijpelijk, zelf heb ik pas do de tijd, een ts opzetten is zo gedaan, daar heb er wel ervaring mee.maar voor de invulling heb ik eigenlijk iemand nodig die wat meer in het topic heeft doorgebracht.
wie weet meld een andere vrijwilliger zich. gelukkig heeft het geen haast ;)
Hierop inhakend: Momenteel zijn Mars Warrior, mrc4nl en ik bezig met het schrijven van een TS voor de opvolger van het NZS topic en daaraan gekoppeld een database met zuinige systeemconfiguraties en een update van mijn zuinige BBG. Het moge duidelijk zijn dat we dit topic meteen een goede start willen geven, we zitten alleen nog met een paar dingen:
- Hoe gaat het topic heten? Mijn eerste ingeving is 'het grote zuinige server hardwaretopic' of iets van die strekking.
- We willen eigenlijk wat feedback van onder andere de mensen in dit topic op de TS zonder het topic meteen te openen. Is het handig om hier in LA dan de TS te posten en eraan te knutselen tot we er tevreden mee zijn? Of denken we dan te moeilijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik denk dat je te moeilijk denkt.

Het kracht van een forum is juist de interactie. Die mis je bij het niet opstarten van een topic.

Ik zeg start het topic op met een aantal gereserveerde posts en houd dan de eerste posts bij met de info die in de rest van het topic naar boven komt.

Waarom de meeste forumtopics zich alleen concentreren op de lopende discussie is omdat een topic start meestal niet word bijgehouden.

anyway mijn 2 centen.
lekker live knutselen en perfecte topic start overboord zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Mafketel schreef op maandag 04 maart 2013 @ 11:57:
Ik denk dat je te moeilijk denkt.

Het kracht van een forum is juist de interactie. Die mis je bij het niet opstarten van een topic.

Ik zeg start het topic op met een aantal gereserveerde posts en houd dan de eerste posts bij met de info die in de rest van het topic naar boven komt.

Waarom de meeste forumtopics zich alleen concentreren op de lopende discussie is omdat een topic start meestal niet word bijgehouden.

anyway mijn 2 centen.
lekker live knutselen en perfecte topic start overboord zetten ;)
Daarom hebben we ook de feature gebouwd dat je met meer mensen topicstarter kan zijn. Daarmee is samen een TS up to date houden geen probleem. Zo hoeft niet een persoon alle werk te doen en kun je continuïteit waarborgen.

[ Voor 3% gewijzigd door zeef op 04-03-2013 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Niet online
Ik zie net Themaforum: SimCity en plots zijn alle argumenten om geen subforum te maken van tafel. Als je per game al een subfora aanmaakt voel ik nul,nul bezwaar om voor serieuzere onderwerpen dit niet te doen. De meeste topics in dat subfora hebben amper 10 posts.

samengevat: het argument van activiteit/nichemarkt/post-count ontoereikend voor subfora is dus niet van toepassing. De vraag of het handig is of taxonomisch aanvaardbaar is iets anders.

[ Voor 62% gewijzigd door analog_ op 04-03-2013 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Neem dan wel het volgende verschil: daar gaat het om een tijdelijk themaforum, die verdwijnt nadien weer. Daar is nu een grote publiciteit rondom (er was laatst ook een actie op de frontpage). Zo zijn er ook wel eens themaforums over het EK/WK als die in de zomer plaatsvindt.

Hiermee wil ik niet zeggen dat het geen goed idee is, maar wel om het verschil aan te kaarten.

Ik zal weer eens wat mensen aanschieten, dit moet even worden doorgepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teunis
Ik denk dat Themaforum een goed begin is, misschien is aan eind wel bewezen dat goed genoeg is om eigen forum te behouden. (volgens mij is dit al een keer voorgekomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wihe1
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-08 08:30
Ik ben twee jaar terug begonen met een homeerver in te richten, primair om al mijn PC's regelmatig te backuppen. Nu staan daar een aantal virtuele machines op gebruikmakend van virtual box. Ik heb nog voldoende wensen. Mijn eigen mailserver thuis. een cloud server, war ik veilig evernote en dropbox achtige functionaliteit kan hosten. Testmachines voor nieuwe versies van windows e.d.
Ik heb nu al een tijdje een low budget esxi server draaien, eigelijk alleen om te kijken hoe dit werkt. Eigenlijk zouden al die machines moeten verhuizen naar 'e'en of twee esxi-hosts

Maar dat is dan wel zwaarder dan wat ik nu zie in het zuinige esxi server topic (of niet). Voordeel is dat 'e'en machine veel zuiniger is dan allemaal verschillende machines.

Daarnaast horen bij een esxi server ook clients die de virtuele machines benaderen. Lichte zelfbouw PC's gebouwd met verouderde hardwarem dus goedkoop. Maar wat voor software draai ik daar dan op?

Dit zijn onderwerpen die ik graag in een forum zou willen zien. En ja daar hoort ook de hardware bij, Hoeveel intern geheugen 16, 32, 64 Gb? koppelen van client hardware aan de VM?

Meer mensen die die behoefte delen? :)
Pagina: 1