[Algemeen] Hoe richt jij jouw home server in?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:41

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter

Hoe richt jij jouw home server in?

Introductie
Veel tweakers hebben thuis een server(tje) staan voor eigen gebruik, of misschien heb je net de nodige hardware in huis. Een hoopje hardware maakt nog geen server, die moet geïnstalleerd worden. En daar heb je veel keus in, er zijn veel verschillende operating systems, met elk hun voordelen en nadelen. Daar gaat dit topic over: welk software+operating system gebruik je, en waarom?
Tevens behandel ik ook een paar programma's voor veel gebruikte taken, en ook een paar kant en klare operating systems.

Het is duidelijk niet de bedoeling dat er lijstjes gepost worden met wat jij allemaal voor software hebt draaien, dat voegt geen waarde toe.Vertel iets over jou keuze, en wat je zo al met je server doet. Of stel juist een vraag als je niet precies weet wat voor OS je precies wil.
Een vragenlijstje die je kan beantwoorden:
1. Welk OS system(s) draai je, en waarom heb je daar voor gekozen?
2 .Maak je gebruik van virtualistatie? en hoe+hoeveel?
3. Wat waren jouw eisen?
4. Maak je gebruik van meerdere harde schijven, en de bijbehorende raid/raidz/lvm/jbod ?
5. Is er een superhandig programma dat je het noemen waard vind, en vertel waarom het zo handig is. (Als het niet eerder genoemd is)

Note over zfs

ZFS is een modern bestandssysteem, daal veel voordelen heeft als je van plan om meerdere harde schijven te gebruiken een van de voordelen is dat het zich automatisch repareert, en niet bij een leesfout een schijf uit de raid array knalt. voor meer info zou ik Het grote ZFS topic doorlezen, heel veel info over zfs.
Ondersteuning voor ZFS
  • Windows: nee, alleen ntfs en sinds win8/2012 ook ReFS
  • Ubuntu: niet standaard, maar met aangepaste installatie werkt het wel.
  • Freenas: ja, native

Windows gebaseerd

Windows 6.0/6.1/6.2
De gewone Windows editie, zonder speciale serverfuncties.
Ik neem aan dat iedereen wel Windows Vista/win7/win8 een keer heeft gebruikt en weet wat het is. Met software van derden kan je er uiteraard ook prima servertaken mee vervullen.meer dan dit kan ik er niet over vertellen :+ note:De professionele varianten(dus geen home en of basic) hebben IIS aan boord, de webserver van Windows.

Windows Server 2008/2012
De server versies zijn gebaseerd op de normale Windows edities. Je kunt kiezen om te installeren zonder GUI of de normale windows interface, voor de liefhebbers van metro/Modern UI: hij is ook in WS2012 aanwezig. De desktop GUI is alleen erg sober,geen mooie kleurtjes of aero.er zijn een groot aantal extra beheertools+en server diensten ingebouwd, zoals Hyper-v, WINS-server.

De meeste server diensten zullen niet gebruikt worden bij thuisgebruik.Het instellen ervan gaat de vele wizards vrij eenvoudig.Windows Server kan interessant zijn voor studenten(alle opleidingen) omdat hij op dreamspark gratis te downloaden is.

Windows Home Server
ik ben niet erg bekend met whs, als ik onjuistheden vertel laatr het mij weten
Windows Home Server, afgekort WHS heeft geen Windows desktop, maar een "web"* interface: je kan extern je server beheren.
*=evt met de app "dashboard" veelgebruikte taak is automatishe backups. Met plugins kan je taken toevoegen zoals een torrent programma.

Voor meer info: [WHS] Windows Home Server ervaringen topic
prijs:pricewatch: Microsoft Windows Home Server 2011 64bit Nederlands OEM 10clients

Non windows Operating systems

Ubuntu/ubuntu server
2x per jaar verschijnt er een nieuwe edite. Je kan makkelijk upgraden naar de nieuwe versie, of je blijft gewoon lekker de oude versie draaien. Ubuntu is erg gebruiksvriendelijk en daarmee zeer geschikt voor kennismaking met linux. Buiten dat ook erg populair, als je ergens niet uitkomt, vind je met een beetje zoekwerk altijd wel een tutorial of een forum waar je een vraag kan stellen. Er is dus voldoende support vanuit de verschillende communities.
De desktop versie van Ubuntu heeft een gui die je met de muis kan bedienen. Mijn ervaring is dat het intuïtief werkt, maar je af en toe niet aan het terminal ontkomt om dingen in te stellen
De server versie heeft geen gui, en je zult aangewezen zijn op het toetsenbord alleen. De terminal is wat voor Windows gebruikers CMD is. Daar ben je dus op aangewezen. Software installeer je door te typen wat je wil instralen, en er word meteen gekeken of die afhankelijk is van andere software. Er is heel veel software beschikbaar. Ubuntu doet dan ook qua functionaliteit niet onder voor Windows Server.
En het mooiste: het is 100% gratis: http://www.ubuntu.com/download

Freenas
Als je gebruiksgemak zoekt is Freenas misschien iets voor jou: Eèn keer installeren, en daarna zet je bepaalde modules aan of uit, je hoeft nergens speciale instellingen te veranderen.Er is geen GUI, maar standaard staat de Web GUI wel aan.Verder gebruikt Freenas standaard ZFS als bestandsysteem.

Virtualisatie

Met virtualisatie kan een OS draaien in een afgebakend proces. Je kan een "virtuele machine" makkelijk aan en uitzetten.Virtualisatie maakt het mogelijk meerdere besturingssystemen op een pc/server te draaien.
De host is hetgene waarmee je de virtuele machines beheerd ook wel hypervisor genoemd.De gast duid de vm aan.

1.Schaalbaarheid: je kan dynamish processorkracht,werkgeheugen,of opslagcapaciteit aanpassen.zolang die maar fysiek beschikbaar zijn.
2.Snapshots: je kan een momentopname maken van alle data, en bijv bewaren als "backup" indien je terug wil naar een vroegere versie.Ook dupliceren is mogelijk zodat je meerdere identieke vm's naast elkaar kan draaien.Op die manier hoef je niet eerst het besturingssysteem te installeren. Je zet de vm aan en hij draait.Evt kan je ook een VM opslaan en naar een ander systeem verplaatsen.
3.sandbox , het crashen van een vm heeft geen invloed op de andere vm's of de host.

Je hebt programma's die alleen vm's hosten en verder niets kunnen, maar ook complete besturingssystemen kunnen vm's draaien. Met technieken als VT-X en AMD-V kan hardware, zoals een tv kaart of grafische kaart, direct worden doorgegeven aan de vm. Wat voor betere prestaties zorg omdat er geen tussenlaag is. voorwaarde is dat zowel het moederbord als de processor het moeten ondersteunen, bij intel vind je dit bij de duurdere processors, amd heeft bij de meeste processors ingebouwd.
voor meer info check:Het grote thuis-virtualisatie topic
ESXI
Uit het Zuinige ESXi Server
ESXi is een bare metal embedded hypervisor waarmee je, afhankelijk van de gebruikte hardware, een efficiënte virtuele omgeving kunt neerzetten. Door het bare metal aspect heb je namelijk minder overhead en haal je betere prestaties dan met een virtualisatieoplossing die bovenop een besturingssysteem draait.
Het gebruik ervan is gratis.
<wie o wie kan hier een mooi stukje text over schrijven, met homeservers in het achterhoofd>

Xen
<wie o wie kan hier een mooi stukje text over schrijven, met homeservers in het achterhoofd>
xen is een open source bare metal hypervisor. en ook gratis, http://www.howtoforge.com...tion-with-xenserver-5.5.0

Hyper-v
De hypervisor van Microsoft, te vinden in Windows Server 2008, en latere versies.Dit is geen bare metal hypervisor, maar onderdeel van windows server.Het aanmaken van een vm gaat met de ingebouwde wizard kinderlijk eenvoudig.

Handige software

Crashplan: een programma om data te backuppen naar een andere map/schijf/pc/server/offsite locatie.Het gebruik van crashplan als programma is gratis,Het backuppen naar crashplan central ook, hetzij met beperkingen.Voor 5 dollar per maand kan je ongelimiteerd backuppen. licentie is voor èèn pc, dus handig als alle andere apparaten hun backup thuis naar je homeserver schrijven, zodat de homeserver alle meuk naar crashplan central kan uploaden.

Webmin: het voegt een webinterface toe om het beheren te vergemakkelijken,ik raad het aan voor gebruik in Ubuntu en andere, linux varianten. Er is ook een windows variant,maar die heeft minder functies.Plesk is daar een beter(helaas ook betaald) alternatief voor.

Sickbeard/Coutchpotato: handig programma voor het downloaden van films/series
meer info:[Ervaringen] CouchPotato, Sickbeard, Headphones e.a. deel 2

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
en natuurlijk trapt de TS af:

1.Welk os draai je: Windows server 2012.
Ik wilde graag Windows gebruiken vanwege de vele desktopprogramma's zoals itunes, die ook als server kan dienen.Verder had ik ook de keuze voor WS2008 maar ik had liever een nieuwe editie, die ook meer gebruiksgemak heeft. ik vind metro ook fijn werken. Gratis gedownload vanaf dreamspark, anders had ik voor linux gekozen.
2. nee,ik heb wel een ubuntu vm, maar die staat altijd uit.
3. mijn eisen had ik hierboven al een beetje genoemd, het draaien van windows programma's.
maar buiten dat niet niet specifiek iets wat een ander os niet zou kunnen.(itunes alternatief is een daap server)
4. ja 2x een wd green 2tb die ik door middel van software raid mirror per partitie.WS2012 kan ReFS draaien, maar het is vrij nieuw, en omdat de data niet leesbaar is voor oudere windows versies toch maar gekozen voor ntfs. ik heb ook nog een offsite backup, alle data word met crashplan geback-upt naar crashplan central.
5. nee al mijn programma's zijn al genoemd

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:16
Leuk topic, ik vind het ook altijd wel interessant om te lezen hoe anderen het hebben aangepakt thuis.

Mijn situatie is als volgt:
Zuinige server (Pentium G620 (S1155)) met daarop Windows Server 2008 R2 Standard x64 (licentie via MSDN verkregen, MSDN heb ik toegang tot via mijn opleiding ;) ). Deze server heeft een 320GB laptopschijfje (lekker zuinig) voor het OS en de virtuele machines.

Er zit een 2TB schijf in voor alle films, muziek, series, en backups (ghost images, en backups van mijn documenten van alle pc's (dmv robocopy scriptje).

Op de server heb ik de Hyper-V role geinstalleerd, en daarin 4 virtuele machines:
  • Een Debian Squeeze installatie die als webserver dient (Dit was een kant en klare virtual appliance, Turnkey LAMP Stack, erg makkelijk, downloaden en binnen 5 minuten draait het :) ) Hier staat wat testspul op, een netwerkstatus pagina (php scriptje die wat ip adressen en poorten pingt), en de MySQL database van XBMC (zodat ik overal in huis zelfde xbmc library heb)
  • Een XP VM met daarin uTorrent en Spotnet, voor het downloaden. Deze schrijft de data weg op een netwerkshare van de 2K8 server.
  • Een XP VM met daarin iTunes, voor muziekbibliotheek delen met iPad. Deze haalt de muziek uit een netwerkshare van de 2K8 server
  • Een XP VM met daarin PRTG, om m'n netwerk te monitoren. Erg mooi programma, mooie grafiekjes maken van internetverbinding gebruik (mits je router/switch SNMP ondersteund natuurlijk).
Server hangt via gigabit aan het netwerk. Verder hangt er nog een klein UPSje aan zodat niet de hele boel hard uitgaat bij een stroomuitval.

Bevalt erg goed zoals ik het nu heb, en ook lekker zuinig (25W idle).

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 12-11-2012 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:17
ZFSGuru, vanwege ZFS natuurlijk! En een root-on-ZFS installatie doen met een kale FreeBSD is niet zo makkelijk. Bovendien krijg je er een fancy webinterface bij :)

Ja, VirtualBox momenteel. vroeger wel heel lang ESXi gebruikt icm Ubuntu als NAS VM. Helaas heeft FreeBSD eigenlijk geen echte HyperVisor mogelijkheden, dus helaas moet ik het doen met VirtualBox.
Maar het werkt, en de phpVirtualBox interface is prima werkbaar.

3. Wat waren jouw eisen?
Uh, dat wisselt per dag. Meestal staat zuinig voorop, maar het moet ook wel een beetje performen.
Belangrijkste eis is eigenlijk de mogelijkheid om iig 1 VM te kunnen draaien. Dit omdat ik SickBeard, SabNZBd, CoucPatato, Headphones en Transmission in een Ubuntu VM heb staan, en die eigenlijk niet onder een ander OS dan Ubuntu wil draaien (vanwege auto-update functionaliteiten enzo...)

4. Maak je gebruik van meerdere harde schijven, en de bijbehorende raid/raidz/lvm/jbod ?
10-disk RAIDZ2 volume van 2TB disks.

5. Is er een superhandig programma dat je het noemen waard vind, en vertel waarom het zo handig is.
Ik heb vanalles geprobeerd, maar dingen die met kop en schouders bovenaan staan: Sickbeard, Couchpatato en HeadPhones... Zonder die tools zou mijn leven een stuk vervelender zijn :)
Niet echt een tool, meer een site: NZBmatrix.com. Is gewoon super handig icm eerder genoemde applicaties. Zorgt voor een veel grotere hit ratio als het gaat om downloads.

Nog even mijn specs:

Intel Core i5-3550
4*4GB Kingston ValueRAM 1333Mhz
Intel DQ77MK
IBM M1015 SAS adapter, geflashed naar IT-mode.
6 * 2TB Samsung F4EG
4 * 2TB Western Digital EARS
2 * 80GB Intel G2 Postville SSD's in mirror voor OS pool.
BeQuiet L7 300W voeding

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:10

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Mijn server ziet er als volgt uit.

• WHS2011 (als opvolger van mijn vorige server met WHS v1)
OS is gekozen op basis van de jarenlange ervaringen met de voorloper, WHS v1 wat voor mij een set and forget OS is gebleken. WHS2011 is dat tot nu toe ook.

Nee, alles draait direct op WHS2011.
Op WHS v1 maakte ik gebruik van VMWare Server, maar ik vond eea toch te bewerkelijk...

3. Wat waren jouw eisen?
Eisen waren in willekeurige volgorde:
  • Zo zuinig mogelijk
  • Snel (on the fly transcoden van HD streams)
  • Compact (ik HAAT die grote onooglijke ATX kasten)
Dit heeft geresulteerd in de volgende hardware:
  • Intel DH77DF
  • Intel Core i5 3570K
  • G.Skill Sniper F3-12800CL9D-8GBSR2 (WHS2011 is beperkt tot 8GB)
  • Samsung 830 series 256GB
  • Western Digital Caviar Green WD15EADS 2x
  • Western Digital Caviar Green WD25EZRS
  • Western Digital Caviar Green WD30EZRX
  • be quiet! Straight Power E9 400W
  • Lian Li PC-Q25B
Deze server verbruikt met de data schijven in idle zo'n 16W! Behalve aan het zuinige mobo, is dit mede te danken aan de zeer goede lage load prestaties van de E9 400, die met 16W op een 4% zit.
De Lian Li PC-Q25B kast is naast klein en mooi enorm groot in zijn opslagmogelijkheden: deze kan 5 hot-plug 3.5" hdd's bevatten en daarnaast op een tweede frame nog 3x 2.5" hdds/ssds of 1x 3.5" hdd + 2x 2.5" hdds/ssds.

Verder was deze server de aanleiding tot het maken van het mSATA -> SATA bordje van mux: het moederbord heeft nl. maar 4 SATA aansluitingen. De overige 2 SATA aansluitingen zijn geimplementeerd als eSATA en mSATA. Met 5 schijven had ik dus 1 aansluting te kort, en vandaar het adapter bordje...

• StableBit DrivePool (als opvolger van DE uit WHS v1)
StableBit DrivePool als DE vervanger is verkozen boven DriveBender vanwege de zeer goede ervaringen al met de beta versies: nooit corrupte data, uitval van de Pool of andere problemen.
De Pool bestaat uit 1.5TB, 2.5TB en 3TB.

Met de indeling van de schijven is ook gelet op energieverbruik. De SSD wordt daarom gebruikt voor ALLE lopende zaken (OS, downloaden, OwnCloud, HomeSeer etc.). De SSD wordt 2x per dag gebackuped met de backup functie van WHS2011 naar één van de 1.5TB schijven.
De overige 3 data schijven zitten in de Pool en bevatten mijn documenten, muziek, films en foto's.
De meest cruciale zaken worden met iDrive dagelijks gebackuped naar internet.

5. Is er een handig programma dat je het noemen waard vind, en vertel waarom het zo handig is.
Lastige vraag. Ik ben lang op zoek geweest naar bijv. het ideale programma om vanalles te kunnen streamen, zowel lokaal, als over WAN/3G, maar zie hieronder de lijst van programma's die dit allemaal doen en je zult begrijpen dat geen enkel programma voldeed aan de eisen, vandaar een hele rits:
  • SABnzbd (+de rest) (downloaden)
  • PS3 Media Server (streamen films naar PS3)
  • PLEX Media Server (streamen /transcoden films naar oa TV etc.)
  • Logitech Media Server (voor alle Squeezeboxen)
  • ORB Caster (streamen / transcoden films, muziek, documenten over WAN/3G)
  • AirVideo (streamen / transcoden films naar iDevices)
  • OwnCloud (personal cloud)
  • HomeSeer Pro (Domotica)
  • iDrive (Backup)
De 'dikke' Core i5 3570K zit er voornamelijk in om 2 HD streams tegelijkertijd on the fly te kunnen transcoden.

[ Voor 72% gewijzigd door Mars Warrior op 12-11-2012 15:37 ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
OS: OpenIndiana (OpenSolaris afgeleide), met root op ZFS en ZFS voor data.
Software: VirtualBox, Transmission, en Serviio (mediaserver)

Hardware: HP N40L , 1x 250 GB OS disk, 2x 2TB data in RAID1, 2x2GB RAM.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-08 19:39
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G530 Boxed€ 37,40€ 37,40
1Asrock B75 Pro3-M€ 59,35€ 59,35
1Western Digita Green WD15EARS, 1.5TB€ 129,25€ 129,25
1Fractal Design Core 1000€ 30,20€ 30,20
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 32,95€ 32,95
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,50€ 37,50
1OCZ Agility 3 60GB€ 49,99€ 49,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 376,64

Windows Server 2008, had een gratis licentie hiervoor van MSDN, en ben zeer bekent met windows, en loop vaak tegen problemen aan met Linux.

er staat een win7 virtual op geïnstalleerd, maar meestal staat deze uit.

3. Wat waren jouw eisen?
Vooral zuinig, geen lawaai, stabiel, goedkoop en makkelijk uitbreidbaar. Daardoor ook een normale voeding en geen micro-psu

Geen raid, wekelijkse backups van de meest belangrijke data (docs en fotos) download downlaod ik wel opnieuw. Binnenkort wel 2e hdd aanschaffen want deze is bijna vol.

5. Is er een superhandig programma dat je het noemen waard vind, en vertel waarom het zo handig is. (Als het niet eerder genoemd is)
nee niet echt gebruik vrij standaard software

utorrent voor mijn torrents, filesharing via network sharing, TVersity voor mediasharing naar oa PS3 en Xbox FTP om overal bij mijn bestanden kan buiten het netwerk
en binnenkort ook HTTP server voor enkele openbare bestanden die ik wil delen.
OS draait op de SSD en downloads komen binnen op de SSD, waarna ze zodra ze binnen zijn naar de HDD worden verplaats.

vaak hoeft deze server dus neit zo veel te doen, daarom voor dit zuinige systeem gekozen.

[ Voor 18% gewijzigd door ramonlambal op 13-11-2012 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 13:47

edeboeck

mie noow noooothing ...

mrc4nl schreef op maandag 12 november 2012 @ 11:29:
Windows Home Server
ik ben niet erg bekend met whs, als ik onjuistheden vertel laatr het mij weten
Windows Home Server, afgekort WHS heeft geen Windows desktop, maar een "web"* interface: je kan extern je server beheren.
*=evt met de app "dashboard" veelgebruikte taak is automatishe backups. Met plugins kan je taken toevoegen zoals een torrent programma.
Hierbij even de "gevraagde" correctie ;) : WHS is gebaseerd op Windows Server: WHS op Windows Server 2008 R2 en WHS v1, als ik me niet vergis, op Windows Server 2003.
Ook hier aan iedereen: als ik onjuistheden vertel, laat het mij weten :9
Ikzelf wilde eigenlijk vooral een "lokaal soort Dropbox" om sommige bestanden gemakkelijk te kunnen delen tussen verschillende pc's (denk: muziek, foto's, ...), terwijl andere toch weer "privé" bleven. Oorspronkelijk uitgangspunt was 1 server (HP N40L) en 2 pc's, maar intussen is ook een extra laptop aan het verhaal toegevoegd.
  • Server draait WHS 2011 op 3 disks: de standaard 250GB voor OS en 2 x 2 TB in RAID 1
  • 2 Desktops draaien Windows 7 Professional SP1 x64 (waarvan 1 pc 3 x 2TB in RAID 5 heeft, de andere heeft geen RAID)
  • 1 laptop draait Windows 7 Enterprise SP1
  • Extra laptop die nog toegevoegd moet worden draait Windows 8 Pro x64
Voor WHS werd gekozen omwille van de eenvoud om back-ups te draaien en het "beheren" van de pc's (dankzij het launchpad) en omdat ik - verkeerdelijk - dacht dat er ook automatisch een AD zou opgezet worden ("het centraal beheren van users").
Voor de synchronisatie (dropbox-like functionaliteit) draai ik AeroFS waarvan ik, na wel wat initiële problemen, heel tevreden ben (o.a. door vriendelijkheid supportdienst)... het synchroniseert trager en minder controleerbaar dan DropBox, maar het doet zijn werk goed.
Virtualisatie voor testdoeleinden was ik ook van plan, maar heb toch wat twijfels bij de kracht van het servertje daarvoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 20:02
Wil iemand AUB for crying out loud die afbeelding in de TS met "jou" verandere in "jouw".

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1149/

Dan gooi ik mijn servertje hier ook eens bij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-09 12:00
Leuk topic en zal ook mijn setup eens plaatsen.

Op mijn homeserver draait Ubuntu. De reden is couchpotato, spotweb, sabnzbd, sickbeard, etc. Ook APF voor de timemachine was nodig en daar biedt windows nog niet echt oplossingen voor.
Ik heb nog een andere server waar W2K12 op draait. Gebruik ik enkel om dingen op te testen. Wil graag MCSA van W2K12 gaan halen dus daarom :-)

Op de homeserver niet. Mijn W2K12 bakkie wel. Vooral testclients / testserver.

3. Wat waren jouw eisen?
Ik heb vandaag nieuwe componenten besteld (i3-3220T , 8 GB geheugen, B75MA-P45). Ik hoop hier mijn systeem een stuk zuiniger mee te krijgen. Op dit moment zit er een gigabyte mobo + AMD athlon 5200+ in. Deze is goed voor 120 - 130 Watt. Misschien dat iemand mij al kan vertellen als het gaat helpen?
Daarnaast draait op een aparte LVM ook een backupserver die enkel op ubuntu stabiel draait.

Yes! 5 x 2 TB in RAID-5 (ARC-1220 uit mijn hoofd)

Ik ben zeer blij met spotweb, sabnzbd en sickbeard. Zou niet meer zonder kunnen! Ik gebruik ook Cacti om de boel te monitoren. Leuke grafiekjes + makkelijk zelf data query's te maken (als je het eenmaal door hebt). En niet te vergeten tvheadend! Als het eenmaal draait werkt het geweldig. Zeker met XBMC frodo (en de centrale library).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
HyperBart schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 00:03:
Wil iemand AUB for crying out loud die afbeelding in de TS met "jou" verandere in "jouw".

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1149/

Dan gooi ik mijn servertje hier ook eens bij!
"Verandere" ...juist :+
taal is niet mn sterkste kant. wie weet pas ik het aan,wie weet laat ik het staan.
@hieronder dat kan ik niet zelf doen. Zal het vragen aan de moderator.

[ Voor 8% gewijzigd door mrc4nl op 13-11-2012 09:17 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:10

Mars Warrior

Earth, the final frontier

mrc4nl schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 00:31:
[...]
taal is niet mn sterkste kant. wie weet pas ik het aan,wie weet laat ik het staan.
Vraag het anders even aan je vrou, en gooi dan als je toch bezig bent ff en spatie tussen de ] en Hoe :X

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 20:02
mrc4nl schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 00:31:
[...]

@hieronder dat kan ik niet zelf doen. Zal het vragen aan de moderator.
:+
Dat was een echte typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

En terug on topic ;)

Leuk topic en zal ook mijn setup eens plaatsen.

Ik gebruik WHS v1. Dit vooral vanwege de 'beheer-vrije' backup-mogelijkheden voor mijn desktop en laptops. Ik ben overigens ondanks de relatief lage prijs van opslag nog behoorlijk gecharmeerd van de ontdubbelde opslag.

Op het moment niet meer. Ik heb een tijdje de homeserver "misbruikt" door een (Vista) Media Center direct op het staal te draaien (daarom heeft de homeserver nog steeds een tv kaart :D ) en daarop VMWare Server en WHS. Was bepaald geen optimale oplossing dus toch maar een losse streamer gekocht en WHS fysiek geïnstalleerd voor backup en opslag.

3. Wat waren jouw eisen?
Backup, opslag, zuinige & stille hardware. Verder geen poespas en ook geen downloadclients etc. Het beestje (fysieke server en OS) is 4 of 5 jaar oud, vervanging gaat op een gegeven moment nodig zijn.

2x 500GB IDE schijven, icm de drive extender van WHS.

Ik merk dat ik steeds meer neig naar een simpele NAS voor lokale opslag en incidentele images + het eerdergenoemde Crashplan voor de backups. Dan een nieuwe home server voor "spelen" (andere OSen, serverapps, etc).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazymonkey
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 10:46

Crazymonkey

Gek als een aap ;)

Windows Server 2012 Standard, gratis licentie via dreamspark. Maar ook om HyperV v3.0.

Jep, de server word vooral gebruikt voor test opstellingen. Zoals RADIUS, Exchange 2013 maar ook als virtuele DC. Momenteel draait er ook een linux bak op voor verschillende doeleinden.

3. Wat waren jouw eisen?
Vooral zuinig, toen der tijd gemeten kwam er 45 watt idle. Maar ook centrale opslag voor films/series en andere meuk.

Heb een tijd gebruik gemaakt van een HP E200, helaas viel de performance nog al tegen. Dus nu netjes gen raid of iets, alles valt toch wel opnieuw te downloaden.

Sabnzbd samen met Sickbeard, prima als je veel series kijkt.

De server is begin 2011 samen gesteld, met de BBG van toen.
Intel i3 540 samen met 16Gb aan geheugen voor hyperV
Samen met 2x 1 Tb samsung Spinpoints F3. Voor Data en Backup, en een 2 TB Samsung Ecogreen voor films en series.
320 GB laptop schijf als OS, en een Vertex 2 voor virtuele machines.

Ook zit er een Dual Gigabit netwerk kaart van intel in voor de VM's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-07 15:05
ThinkPadd schreef op maandag 12 november 2012 @ 11:41:
Server hangt via gigabit aan het netwerk. Verder hangt er nog een klein UPSje aan zodat niet de hele boel hard uitgaat bij een stroomuitval.

Bevalt erg goed zoals ik het nu heb, en ook lekker zuinig (25W idle).
is die 25W inclusief de ups?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Inmiddels aangepaste situatie:

Windows Server 2012R3 Standaard Editie, upgrade van 2012. De reden is heel simpel, ik werk veel met Windows omgevingen en mijn klanten ook. Zelf heb ik prive de beschikking over een Technet Pro abonnement waardoor ik geen beperkingen heb met licenties.
In verhouding tot ESX(i) en andere Virtualisatie software blijkt de Hyper-V uit server 2012R2 zeer volwassen te zijn. Het is totaal niet te merken dat de virtuele machines gevirtualiseerd zijn. Tevens blijkt de ISCSI Target software in Server 2012 erg handig voor het maken van clusters op basis van iSCSI met zeer grote performance. Verder is de Deduplication technologie in Server 2012R2 heel erg handig en een toegevoegde waarde voor een kleine thuis server. Al met al maakt dit mijn keuze voor Windows Server 2012R2.

Ja, op basis van Hyper-V. De server zelf is een Core installatie, Server 2012R2 maakt het makkelijk om te schakelen tussen core en GUI. Op het moment draai ik twee omgevingen op de server:
Omgeving 1 Productie: Domein controller (2012R2), Fileserver (2012R2), Mailserver (2012) Exchange 2013, Internet Server (FTP + Download), 2012R2 SQL 2012R2, OwnCloud op 2012R2 en IIS.

3. Wat waren jouw eisen?
Snel, goedkoop, stil, veel disk ruimte, weinig storingsgevoelig.

Ja, OS staat op een hardware RAID-1 set van 250GB netto. Deze bestaat uit 2x250GB 7.200rpm WD disks. Hierop staan 2 partities waarbij partitie 2 het OS VM gedeelte staat van de virtuele machines.
Daarnaast heb ik 4 x 2TB disks in RAID-10 (netto 4TB) met een Hot-spare disk. Door beperkingen in de AMD hardware (SB950) en de sector size was dit de enige oplossing (zie ook: artikel). Daarnaast 2x1,5 TB in RAID 1 voor Backup (Tier 1) en 1 x 2 TB Offline backup in een NASje.

5. Is er een superhandig programma dat je het noemen waard vind, en vertel waarom het zo handig is.
Powershell. Dit zijn zeer handige stukken software. Met name omdat ik alles met Powershell manage.

6. Hardware
1 x AMD FX-8120 Black Edition
2 x Corsair 16 GB DDR3-1333 Kit (totaal 32GB)
2 x WD 250 GB (RAID1)
6 x WD 2TB EARS (RAID-10, HS, Backup offline)
2 x WD 1,5TB (RAID-1) Backup
1 x GIGABYTE GA-970A-DS3 (rev. 1.0) (6x SATA)
1 x NVidia 210 PCIe Adapter
1 x LSI 8 Sata PCIe 4x Adapter
1 x Cooler Master Silenso 550
1 x Trust Wireless Keyboard en muis setje
1 x Be Quiet 80+ voeding, 400 Watt
1 x Trust UPS

[ Voor 20% gewijzigd door Wim-Bart op 21-07-2015 01:51 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
GoVegan schreef op woensdag 14 november 2012 @ 03:28:
[...]

is die 25W inclusief de ups?
Nee, was dat maar waar. Kan vanavond nog wel even weer een meting doen (Cresta verbruiksmeter). Dan meet ik wel eventjes inclusief UPS. Maar UPS was zover ik mij kan herinneren ook redelijk zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-09 11:32
CentOS 6.3.
Ooit begonnen met Red Hat 9 op een thuisbouw-servertje. Dat geupgrade naar Fedora Core 1 en toen door t/m Fedora 16. Elk half jaar je server upgraden is ook zoiets, dus ik besloot om voor wat stabielers te gaan en zo bij CentOS uitgekomen.
Misschien dat de overstap naar Ubuntu Server nog gemaakt gaat worden, in verband met de wat nieuwere packages die daar voor beschikbaar zijn, maar dat ben ik nog aan het uitzoeken.

Ja, middels VirtualBox. Ook weer zoiets dat "gegroeid" is. Op een gegeven moment gebruikte ik VirtualBox op mijn werk-laptop en ben ik daar meer mee gaan spelen. Toen dacht ik: als ik nou zo'n VM op m'n server zet, dan kan ik er altijd bij. Nou ja, langzaam maar zeker (bijna) alle functies die op de server draaiden naar VM's overgeheveld.
Op dit moment draaien de volgende VM's:
  • LAMP Server (CentOS)
  • Fedora 17 "desktop"
  • Windows 7 Werk Desktop
Verder nog een paar VM's "on-demand" in gebruik.

3. Wat waren jouw eisen?
In eerste instantie wilde ik "alleen maar" een web/file server. Langzaamaan is dit echter uitgebreid met downloaden via torrents en virtualisatie.
Zuinigheid heb ik mij destijds geen zorgen over gemaakt, maar dat wordt nu wel een puntje, dus langzaam wordt het tijd om eens te gaan denken over vervanging van het één en ander.

Jep. 4x 1TB in Linux RAID5.

WebMin. Staat in de TS, maar voor een Linux leek zoals dat ik was, is het een ideale tool om een Linux server te beginnen te beheren.

6. Hardware
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 615e Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-890GPA-UD3H€ 0,-€ 0,-
1Samsung EcoGreen F3, 1TB€ 75,10€ 75,10
3Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Western Digital Caviar Blue WD1600AABS, 160GB€ 0,-€ 0,-
1Chieftec DA-01B-D€ 0,-€ 0,-
1Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9€ 33,90€ 33,90
1Samsung SH-D162D€ 0,-€ 0,-
1HKC USP-3430€ 38,95€ 38,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 147,95

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-09 19:05
Mijn server ziet er als volgt uit.

OpenMediaVault (OMV), is op basis van Debian Linux. Ik heb nog weinig kennis van Linux, door de eenvoudige webinterface kan ik met OMV makkelijk de basisinstellingen doen zoals shares, users+rechten, etc. Ik ben lerende met Linux en hoop later zelf wat meer in Debain te kunnen installeren en tunen.

Update 30-1-13: ik draai inmiddels enkele weken Ubuntu 12.10 server en dat draait uitstekend.

Nee. Nog niet althans, misschien later Virtualbox

3. Wat waren jouw eisen?
Voornaamste taak is fungeren als NAS, bestanden, films, muziek delen (ook via DNLA). Daarnaast:
- downloadserver; SabNZB en Transmission.
- Mediaserver, XMBC, PS3 Media Server of Plex, moet ik nog bepalen
- MySQL databases, voor XMBC library, websites (Joomla/Wordpress), opslag uitlezen Energiemeter en Zonnepanelen
- Apache voor draaien/testen websites, Joomla enWordpress

OMV staat op een 4GB SD kaart. 2x 2TB Green, NFS geformateerd

Nog niet echt. Maar OMV is zeker aan te beleven.

Wat ik nog heel graag wil doen is de server zeer energiezuing maken, hij draait nu op 34W in actie met de 2x 2TB draaiende, maar dat moet en kan veel lager.

De hardware:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 2120T Boxed€ 109,20€ 109,20
1MSI B75MA-P45€ 54,95€ 54,95
2Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 88,80€ 177,60
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 22,87€ 22,87
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 16,95€ 33,90
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,50€ 37,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 436,02

Afbeeldingslocatie: http://www.wanonzin.nl/wp-content/themes/itheme2/themify/img.php?src=http://www.wanonzin.nl/wp-content/uploads/2012/11/P1010341-800x600.jpg&w=593&h=261

[ Voor 1% gewijzigd door Petje72 op 30-01-2013 07:39 . Reden: update OS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Slackware 14.0, een vrij kale installatie zonder X.
Waarom Slackware? Omdat ik - klinkt misschien gek - me daarin thuis voel. Je moet wel veel zelf doen, maar het OS is erop gebouwd dat zo makkelijk mogelijk te maken. Alle software is vanilla. Het is vreselijk goed te doen om iets aan de praat te krijgen en je kunt rustig een kernel van kernel.org pakken en die compilen als je wilt. Dat lukt met maar weinig Linux-distributies. :)
Verder is er het geweldige slackbuilds.org waarmee je mooi van source packages kunt maken voor je systeem. Die kun je vervolgens beheren met de packagemanager.

Nee. Niet. 1 OS is zat.

3. Wat waren jouw eisen?
Ik wilde met het apparaat gewoon Slackware kunnen draaien, en dan inrichten. Tevens wilde ik 'm van grote hd's voorzien want een NAS is niets voor mij.
De taken die ie nu op zich neemt:
- downloads in de vorm van torrents via een Deluge-server met web-interface
- fileserver (NFS/SMB)
- database (mysql)
- web-server met wat dingetjes als Ampache (moet ik nog een nieuwe versie van installeren) en dat soort zaken.

4. Maak je gebruik van meerdere harde schijven, en de bijbehorende raid/raidz/lvm/jbod?
Ik heb het OS op een 4GB CF-kaartje staan (is wel heel langzaam maar wel heel bruikbaar) en voor de storage heb ik verder nu 2 WD Greens van 1 en 3 TB. Via LVM (O+) zijn ze onderdeel van hetzelfde volume en het resultaat is een volume van zo'n 4TB. Filesystem is NFS.

Ik ben wel onder de indruk van Deluge met z'n webinterface eerlijk gezegd. Die interface zit gewoon best mooi in elkaar. Het is een volwaardige torrentclient.
Ik heb ook even met Subsonic gespeeld en dat beviel ook bepaald niet slecht. Het enige jammere is dat je voor een licentie moet doneren en pas dan kan je met smartphone-apps aan de gang (na de probeerperiode). Verder werkte het echt heel mooi en ik denk dat het best zou kunnen dat ik daar een keer een tientje aan doneer. De licentie die je dan krijgt is gelijk een lifetime-licentie.
Verder niets echt specifieks tot dusverre.

Ik weet (nog) niet precies hoe zuinig ie is maar als het goed is moet het verbruik niet echt hoog zijn. De processor is een dualcore Athlon64 LE, hij heeft "maar" 1GB RAM en dan nog de twee HD's van WD die stil en zuinig zouden moeten zijn, plus de het CF-kaartje waar het OS op staat. De rest gaat via de onboard spulletjes (LAN eigenlijk alleen). Er draait 1 chassis-fan in die over de HD's blaast.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isitlightagain
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-09 22:22
Windows home server 2011,vooral omdat het een uitgeklede versie is van Windows server 2008, en precies met de onderdelen die ik nodig had. Daarnaast is het niet zo lastig voor de mede mensen in dit huishouden om het te begrijpen :). Ook draai ik via virtualbox OpenSUSE 12.2, voor een klein web- en mail server.

Op WHS2011 heb ik dus virtual box, met opensuse. Meer niet, misschien dat ik later nog wil overstappen naar ESXi ( of dergelijks ) maar tot nu toe werkt het allemaal fijn :)

3. Wat waren jouw eisen?

Vooral zuinigheid. Ik heb precies de server genomen die eerder dit jaar in de best buy guide van tweakers stond, prima home server voor simpele taken ( lees: downloaden, mail, webserver, opslag ) Het leuke aan WHS2011 is dat je online via je browser kan inloggen, waardoor je dus de muziek en films vrij eenvoudig kan streamen. Dit werkt niet helemaal perfect met muziek en video's bij mij, maar dia shows is zeker leuk om te laten zien.

De os schrijf draait op een 500GB WD Green Caviar, os wordt elke weer een (handmatige) backup van gemaakt, verder draaien er nog 2x 2TB WD Green Caviar schrijven in RAID1. Hierop staan vooral de films, muziek en overige data. Alle data die erop staat wordt gebackupt naar crashplan, temindste de belangrijkste dingen. Van elke download worden de .torrent ( of nzb ) bestanden apart opgeslagen, mocht alles eens kapot staan is het vrij eenvoudig weer te halen.

Natuurlijk Sickbeard/Coutchpotato, heeft geen verdere uitleg nodig denk ik :) Misschien is het de moeite waard om te melden dat ik gebruik maak van een plugin voor de Dashboard voor Windows Home server 2011, namelijk Lights Out. Deze plugin zorgt ervoor dat de server om bijvoorbeeld 1 uur 's nachts in slaapstand gaat en daar ( niet altijd even goed ) rond 7 uur weer uit gaan, wat natuurlijk weer wat stroom bespaard :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620€ 53,-€ 53,-
1MSI B75MA-P45€ 54,95€ 54,95
1Xigmatek Asgard II€ 34,-€ 34,-
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 16,82€ 16,82
1Antec Earthwatts EA-380D Green€ 42,18€ 42,18
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 200,95

[ Voor 5% gewijzigd door Isitlightagain op 15-11-2012 08:15 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Systemen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 650 Tray€ 129,-€ 129,-
1Seagate Barracuda 7200.12 ST3500418AS, 500GB€ 75,50€ 75,50
1Western Digital Caviar Green WD6400AARS, 640GB€ 0,-€ 0,-
1Intel Gigabit GT Desktop Adapter€ 22,87€ 22,87
1Asus Vintage V6-P7H55E€ 142,30€ 142,30
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 32,95€ 65,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 435,57

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3550 Boxed€ 179,-€ 179,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 66,80€ 66,80
1Seagate Barracuda 7200.12 ST3500418AS, 500GB€ 75,50€ 75,50
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 22,87€ 22,87
1Asus V7-P877E€ 155,40€ 155,40
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 32,95€ 65,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 565,47

Operating System

Hypervisor: ESXi 5.0 voor de dozen zelf, daarop de guests.
Mix van een paar 2008 Servers en de rest 2008R2, via Technet abo.
Hoofdzakelijk voor eigen gebruik, mijn lapdoos en Mediacenter PC hangt in het AD domain met 2 DC's wat ondertussen al sinds Server 2000 meegaat en van 2000 > 2003 Beta > 2003R2 > 2008 > 2008R2 is upgraded.

Storage?

Op mijn oude desktop/fileserver staat het meerendeel van de 4+ TB storage, wat vervolgens via DFS-namespaces wordt ontsloten.
Geen zin in ingewikkelde RAID constructies, ik rouleer wel wat schijven rond en robocopy de data heen en weer als ik er zin in heb.

Wat doe je ermee?

Het draait. Ik test wat voor werk, ik kijk wat series/films, enzo. Niks bijzonders.
Er zit een ADCS CA tussen, Webserver, een paar W7 testmachines en een tweede test-AD met eigen Exchange voor migratiescripts.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

ik heb nu voor omdat ik toch opnieuw moest installeren vanwege een gecraste HDD server 2012 geinstalleerd ipv 2008R2.

Maar kan hij zijn dat 2012 meer stroom verbruikt? Dit lijk ter wel op namelijk.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Cyberpope schreef op donderdag 15 november 2012 @ 16:29:
ik heb nu voor omdat ik toch opnieuw moest installeren vanwege een gecraste HDD server 2012 geinstalleerd ipv 2008R2.

Maar kan hij zijn dat 2012 meer stroom verbruikt? Dit lijk ter wel op namelijk.
zou niet moeten, volgens mux is win8 zelfs zuiniger. heb je alle drivers geïnstalleerd?

ik heb de titel in de ts gefix0rd kom er maar in hyperbart

[ Voor 7% gewijzigd door mrc4nl op 15-11-2012 16:55 ]

ora et labora

• ThinkPad
ThinkPadd schreef op woensdag 14 november 2012 @ 10:08:
[...]

Nee, was dat maar waar. Kan vanavond nog wel even weer een meting doen (Cresta verbruiksmeter). Dan meet ik wel eventjes inclusief UPS. Maar UPS was zover ik mij kan herinneren ook redelijk zuinig.
Om hier nog eventjes op terug te komen. Ik heb het lichtelijk onderschat blijkbaar O-) Idle verbruik is 38W incl. UPS :)

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

mrc4nl schreef op donderdag 15 november 2012 @ 16:46:
[...]

zou niet moeten, volgens mux is win8 zelfs zuiniger. heb je alle drivers geïnstalleerd?
Gewoon de standaard installatie. Maar lastig meten, want ik heb 2012 erop gegooit vanwege defecte HDD. Dus nu niet de "vaste" config van de afgelopen maanden, dus lastig vergelijken.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTechNL
  • Laatst online: 08-09 17:15
ThinkPadd schreef op donderdag 15 november 2012 @ 21:17:
[...]

Om hier nog eventjes op terug te komen. Ik heb het lichtelijk onderschat blijkbaar O-) Idle verbruik is 38W incl. UPS :)
Dat is wel erg netjes inderdaad. Mag ik vragen wat voor UPS je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
APC Back-UPS CS 500 (BK500EI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Heb zojuist nog een blog geschreven over de monitoring van de hardware in mijn server, misschien wel interessant voor jullie:
ThinkPad's TweakBlog: HOWTO: Hardware temperaturen monitoren met PRTG onder Windows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Ik ben sinds een aantal weken ook aan het spelen met een thuisserver. De onderdelen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus C60M1-I€ 61,02€ 61,02
1Toshiba DT01ACA300, 3TB€ 126,-€ 126,-
1LC-Power LC-1320mi€ 39,33€ 39,33
2Patriot PG38G1333EL€ 30,90€ 61,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 288,15

1: Ik draai er momenteel Windows 2008 64bits op, de licentie had ik nog uit mijn studententijd en ik ben nog altijd een aardige windows addict. Daarnaast draait een Ubuntu server 12.04.
2: Ik gebruik ESXi als virtualisatieplatform.Of ik dit houd weet ik nog niet omdat de netwerkverbinding naar de host en de guests nogal random wil wegvallen. Ik heb een aanpassing gedaan in ESXi en tot nu toe werkt het nog, maar wellicht ga ik Xen ook eens proberen.
3: Zuinig!, veel schijfruimte, veel RAM. De CPU-prestaties zijn ondergeschikt. Het resultaat is 25W uit het stopcontact met de huidige setup.
4: Nee, er zit 1 3TB schijf en en van de belangrijke spullen maak ik backups naar mijn Synology die momenteel nog de rol van fileserver heeft. Ik ga het ook niet doen, want de behuizing heeft geen ruimte voor nog zo'n 3TB schijf.
5: Nope, voorlopig werkt ik alleen nog maar met de noodzakelijke software Vsphere Client.

Doel van het bakkie: op termijn mijn Synology vervangen, maar dan wil ik eerst zeker weten dat de boel goed stabiel draait. Nu: OpenStreetMap kaarten renderen. Hiervoor draait op de Win2k8 server een PostgreSQL/PostGIS db en draait op Ubuntu het OSM2PGSQL proces dat de OSM data in PostGIS laadt. Dit proces heeft een voorkeur voor veel geheugen, dus daarom heb ik mezelf wijs gemaakt dat ik minimaal 2x 8GB in het moederbord moest steken ;-)
Ik heb er overigens ook nog een ventilator voor gekocht, maar vooralsnog is het enige draaiende onderdeel van deze server de harddisk :9

[ Voor 2% gewijzigd door PeaceNlove op 25-11-2012 17:32 . Reden: typo's ]

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:23
Welk OS system(s) draai je, en waarom heb je daar voor gekozen?

Momenteel draai ik Server 2012 Datacenter, om server 2012 te proberen en ervaring in op te doen

Maak je gebruik van virtualistatie? en hoe+hoeveel?

Ja via Hyper-V twee client machines aangemaakt (windows 7 & Windows 8)

Maak je gebruik van meerdere harde schijven, en de bijbehorende raid/raidz/lvm/jbod ?

1X 500 GB 1x 1TB

Is er een superhandig programma dat je het noemen waard vind, en vertel waarom het zo handig is.Nee

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry1987
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-02-2022
Windows Server 2012 Hyper-V
Windows Server 2008 SQL & Sharepoint
Debian met Apache en Bind

Ik heb 1 hyper-v host waar de volgende servers op draaien met diverse applicaties.
- Server 2012 hyper-v
- Server 2012 RDS gateway
- Server 2008R2 SQL & Sharepoint 2010
- Server 2012 Steppingstone/ management bakje
- Debian - Apache Bind voor DNS en Reverse Proxy
- Debian - Observium voor monitoring
- Debian - Splunk 5.0

3. Wat waren jouw eisen?
Energie zuinig weinig lawaai en genoeg kracht.

1 schijf 250 gb voor het draaien van me vm's dit wil ik in de toekomst gaan migreren naar mijn Nas synology 412+ 12 tb capaciteit in hybrid raid 5 configuratie.

Observium -> voor monitoring
Sabnzb, Couchpotato, Sickbeard, subliminal -> voor het kijken van films en series

Toekomst plannen.
Webshop hosten in sharepoint, Blog migreren naar Sharepoint (superitconsultant.blogspot.nl) aanschaffen Mikrotik ivm SNMP beheer in observium. Debian Reverse proxy en DNS verhuizen naar raspberry pi.

[ Voor 1% gewijzigd door Jerry1987 op 30-07-2013 16:48 . Reden: Extra server toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddie4nl
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-02 14:39
Tot grote schaamte draai ik nog steeds Windows 7, Dit omdat ik een makkelijke Media-Center nodig had die analog tv kon opnemen. En omdat ESXi met Directpasstrough niet mijn ATI kaart liet forwarden naar een VM.

Ja ik maak gebruik van VMWare Workstation 9 met de webplugin zodat je de server van een afstand kan beheren en nieuwe VM's kan aanmaken.

3. Wat waren jouw eisen?
Het geheel moet zuinig zijn maar niet inleveren op performance. Daarom maak ik liever gebruik van wat slimme trukjes. En maximale performance voor zo min mogelijk geld.

60Watt storage spin down
80Watt storage up

Na een tijdje gespeeld te hebben met ZFS/Dedub en tiered storage toch terug gekomen naar een goede basis.

LSI 9260 Raidkaart
4 Hitachi 2TB 5400rpm disks (Storage)
4 Toshiba 2TB disks (Zijn er nog niet maar binnen kort hopelijk)
1 Dell 2,5inch 320GB disk (OS/VM)
1 30GB SSD die read write cache doet voor Dell 2,5inch

De 4 storage disks gaan dankzij custom firmware in spin down na 30Minuten. De VM's maken geen gebruik van deze disks alleen wanneer ze een backup maken met windows backup.

VM's Backup pad
Raid5>>NTFS>>SMB Share>>VHD>>Windows Disk backup.
Wanneer de backup start roept die eerst een script aan dat de VHD koppelt waarna die een backup maakt en daarna weer ontkoppeld. Op deze manier wordt Storage pool niet actief gehouden.

TCP View & PFSense (Beiden erg handig als je 100.000 binnen komende tcp connecties hebt)

Specs:

Intel Core i5-650 (inc VT-d)
4*4GB Kingston ValueRAM 1333Mhz
Intel DQ57TM (inc VT-d)
LSI 9260 Raidkaart
4 * 2TB hitachi
1 * 320Gb 2,5 lowpower(OS)
1 * 30Gb Cache SSD (Werkt opmerkelijk goed)
4 * 1Gbit intel netwerk kaartjes (WAN/LAN/DMZ/IPTV/VPN Protected)
1 * 430watt 80+gold voeding

Software/Services:
XBMC (In combinatie met DVBLink)
DVBLink (IPTV & PVR)
MySQL (XBMC Database zodat libary gesynced is door het hele huis)
Couchpotato 2.0
SickBeard
SABnzbd
Qbittorrent
Apache (Reverse proxy/Video stream)
VMWare Remote manage ding

VM's (Draait allemaal op een laptop schijfje met een caching ssd)
PFSense 2.1 (Loadbalance/Router/VPN endpoint)
Ubuntu met Qbittorrent & VPN (Voor veilig seeden)
Ubuntu met Opentracker & VPN (Bittorrent Tracker node met 6.000.000 peers connected & VPN zodat die kan syncen met zijn broertje)
Ubuntu met Bind9 (Geolocated DNS voor BTTracker)
Windows 2012 & Exchange 2013
Windows vm sletje

[ Voor 3% gewijzigd door eddie4nl op 26-07-2013 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houston3
  • Laatst online: 08-09 10:09

Houston3

ole

Ik draai nu een verse install van Windows server 2012. Voor mij is het puur een gemakskeuze. Ik ben niet werkzaam in de IT wereld en uit hobby ben ik nooit echt begonnen met linux. Voor mij is de GUI en het gebruikersgemak van Windows daarom erg belangrijk. Daarnaast kon ik via wat omwegen Server 2012 via Dreamspark downloaden wat de keuze verder heeft geholpen. Desalniettemin zou ik me graag in linux verdiepen omdat, zodra er betaald moet worden voor Windows Server, dit toch wel erg aan de prijs is.

Nee.

3. Wat waren jouw eisen?
Mijn server had ooit als doel het uitgeven van ip's aan alle apparatuur in huis met DHCP en het routen van al het verkeer via een centrale plek. Mijn moeders hobby zorgt er voor dat ze vaak op een laptop of een vaste pc werkt waardoor centrale opslag op enig moment ook wenselijk was. Tevens was dit na verloop van tijd belangrijk toen ik samen met mijn stiefvader voor mezelf begon en ook behoefte had aan centrale opslag. Eigenlijk ben ik er recent achter gekomen dat de server inmiddels onmisbaar is geworden en ik heb dan ook dagelijkse backups van de server die ook nog eens op 2 SSD's in raid 1 draait. De onmisbaarheid zal dit jaar nog veel groter worden omdat ook de database van onze boekhoudsoftware (we hebben een administratiekantoor) op de server komt te staan. Bij downtime kunnen we dus niet meer werken....Uptime is dus de enige echte eis die ik heb.

Na een tijdje gespeeld te hebben met ZFS/Dedub en tiered storage toch terug gekomen naar een goede basis.

Ja, ik heb 2 ssd's in raid 1 (OS).
Verder hangt er 1 TB in voor opslag van alle mensen in huis. 2 TB voor films, 500 GB voor diverse bestanden (tijdelijk beschikbaar op het netwerk), 2 TB voor downloads en ik heb nog 2x 3TB klaarliggen om preventief wat oudere disks te vervangen. De normale HDs staan allemaal in JBOD, maar ik sluit niet uit dat er spoedig nog een keer een raid 6 array komt met alle data er op.

Ik ben deltacopy erg gaan waarderen voor de backups die naar mijn server bij leaseweb gaan (Offsite backups van klantdata).

Specs:

Intel Core i3-2100 (3,1 Ghz)
8 GB geheugen
2x 120 GB Samsung 840 SSD en diverse Samsung normale disks
1x gbit Intel + 1x gbit onboard

Software/Services:
DHCP
RRAS
MyiHome (Popcornhour streamserver)
uTorrent
Unit 4 fiscaal, accounting en audition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Hoe doe je dat met hardware storingen dan? Als je een nieuw moederbord moet bestellen ben je toch minstens een dag verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houston3

Houston3

ole

ThinkPadd schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 17:07:
Hoe doe je dat met hardware storingen dan? Als je een nieuw moederbord moet bestellen ben je toch minstens een dag verder.
Voorlopig is dat een risico wat we moeten nemen omdat het vrij kostbaar is om 2 servers te gaan neerzetten. Het voordeel is wel dat ik altijd onderdelen heb en dus heel snel een pc die tijdelijk als server kan functioneren in kan richten.

Het probleem waar ik een beetje tegen aan loop is dat de software leverancier geen support heeft voor windows 7 en 8 en alleen server versies wil ondersteunen waardoor je een server neer moet zetten ondanks dat het in je bedrijf niet direct noodzaak is. Het brengt ook behoorlijke kosten met zich mee, als je niet zelf het e.e.a. kan. Op dit moment is het risico van uitval niet dusdanig groot dat we aanvullend maatregelen nemen, maar er is dus wel een klein beetje over nagedacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Snap ik, is inderdaad duur. Maar was puur om even aan te geven dat je op dat punt nog wel nat kan gaan dus.

Is het niet een idee om alsnog met virtualisatie te gaan werken, zodat je de setup zo 1:1 kan overzetten op een andere PC, omdat hardwareverschillen dan niet meer uitmaken? Nu zul je alsnog moeten zorgen dat op de reserve hardware het goede OS staat, met de goede drivers. En dan moet je daar het pakket nog op zetten.

Support voor bepaalde besturingssystemen speelt bij virtualisatie ook minder een rol, je kunt dan immers op 1 fysieke PC, meerdere besturingssystemen draaien. Zo heb ik thuis van linux, xp, 2008, 2012 allemaal naast elkaar draaien, zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houston3

Houston3

ole

Maar als ik met virtualisatie werk dan neem ik maar aan dat ik in het geval van een kapot moederbord ook downtime heb? Qua tijd zou het dan denk ik niet heel veel uitmaken want het installeren van een OS hoeft nog geen uur te duren en daarna kan je gewoon alles uit de backup terug zetten. Daarnaast heb ik ook geen ervaring met virtualisatie dus daar zou ik me ook weer eerst in moeten verdiepen voor ik dat zomaar kan doen.
Maargoed ik ben blij met je opmerking, want mijn hoop was ook wel een beetje feedback te krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12-09 19:33
Volgens mij mag je trouwens dreamspark licenties niet commercieel gebruiken ;)

Moet wel zeggen dat als ik klant was bij jullie kantoor ik met een situatie als deze niet heel vrolijk zou voelen. De gehele setup klinkt leuk op prive vlak, echter zakelijk zou het mij erg amateuristisch overkomen, een server die ook dienst doet als download bak, media center en schijnbaar ook nog eens van buiten af te bereiken is maar wel met alle financiële data van relaties van jullie kantoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 11:51
Wow beetje oud topic, maargoed daar komt ie:

Hyper-V Server 2012.
Mijn thuis server is ook mijn proeftuin voor al het microsoft spul wat op het werk gebruikt wordt. Dus als je ervaring met Hyper-v wilt dan installeer ik dat dus thuis ook. Bovendien is het gratis. (niet dat ESXi dat niet is ;) )

Windows Home Server 2011
Dit is mijn virtuele media/File/Backup server, de nieuwe WHS'en bevallen mij niet zo. En dit is gebaseerd op Windows Server 2008 R2.

Windows Server 2012
Dit is gewoon een klooi VM om een beetje met Server 2012 te experimenteren.

Debian
Om een beetje ervaring op te doen in de Linux wereld.

Ja dus. Hyper-V server 2012 met 4VM's

Maak je gebruik van meerdere harde schijven, en de bijbehorende raid/raidz/lvm/jbod ?

1x OS schijf: oud ding wat ik nog ergens had liggen :P
2x Dataschijf voor de VM's 2TB per stuk in RAID 1 (Software RAID, wil niet afhankelijk zijn van bepaalde chip)

Wat waren jouw eisen?
De hardware moest zuinig (Idle zit ik nu op 28W) en vooral STIL zijn. De server staat namelijk gewoon in de huiskamer achter de bank. En tot nu toe heeft de visite hem nog niet opgemerkt :*) Dus Mission Accomplished.
Daarnaast moest het ondersteuning hebben voor Virtualisatie. Het maakt Servers upgraden zoveel makkelijker. Gewoon Data disk aan nieuw ingerichte VM koppelen en ik kan er weer tegenaan.

Is er een superhandig programma dat je het noemen waard vind, en vertel waarom het zo handig is.
crashplan, handig gratis backup tooltje dat ook aan compression/encryption en deduplication doet.

Specs:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 530 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MSI H55M-E33€ 0,-€ 0,-
2Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Western Digital Caviar WD1200AAJS, 120GB€ 0,-€ 0,-
1Antec Performance One Mini P180 (Wit)€ 0,-€ 0,-
1Scythe Big Shuriken€ 0,-€ 0,-
3Kingston ValueRAM KVR1066D3E7/2G€ 0,-€ 0,-
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,80€ 37,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 37,80

Software/Services:
SABnzb
PS3Mediaserver
Crashplan
Remote Access met WHS
Ik had ooit een OpenVPN server, maar dat is nu vervangen door Windows spul.

[ Voor 57% gewijzigd door Meekoh op 07-08-2013 17:36 ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Houston3 schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 12:23:
Maar als ik met virtualisatie werk dan neem ik maar aan dat ik in het geval van een kapot moederbord ook downtime heb? Qua tijd zou het dan denk ik niet heel veel uitmaken want het installeren van een OS hoeft nog geen uur te duren en daarna kan je gewoon alles uit de backup terug zetten
De ervaring leert dat het zelden zo eenvoudig is, zeker als je probeert te herstellen op heel andere hardware of aanpassingen aan het OS zijn gedaan (gebruikers aanmaken, extra IP toevoegen, firewall configureren, etc). Op zich allemaal kleinigheden maar die kan je niet gebruiken als jij in paniek het systeem moet herstellen. Omdat er dit soort dingen spelen kun je er niet blind op vertrouwen dat alles weer werkt na de restore, je zal alles moeten gaan testen. Virtualisatie neemt die onzekerheid weg. Er is een ontzettend duidelijke lijn tussen de host, die niks anders doet dan de hardware beheren, en de guests die zich met applicaties bezighouden.
Na een restore weet je dat je alleen naar de host hoeft te kijken. Als die goed werkt dan zullen je clients het ook doen. Mocht het toch helemaal fout gaan dan kun je clients zeer eenvoudig naar een andere host verplaatsen. Voor de host is een VM niet meer dan een handvol bestanden.

De extra kennis die je nodig hebt om met virtualisatie te beginnen is minimaal. Als je je eigen computer kan installeren dan kun je ook virtualiseren. (Meer kennis is altijd beter, maar beginnen is vrij eenvoudig).

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Dafjedavid
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 15:01
Ubuntu 13.04 server
Waarom?
Had hiervoor een QNAP Nas, is ook linux based en dat beviel me wel.
Eigenlijk heb ik alles wat op de QNAP draaide ook op Ubuntu draaien, alleen veel sneller en ben flexibeler in het in inrichten van andere applicaties/services die op de QNAP niet mogelijk zijn.

Nee. Niet.

3. Wat waren jouw eisen?
Mij Homserver moest minimaal draaien wat de QNAP ok kon en waar ik gebruik van maak:
- Sickbeard
- Couchpotato
- Sabnzbd
- Transmission
- Samba/AFp file sharing
- webserver
- media server met DLNA
- Webserver

4. Maak je gebruik van meerdere harde schijven, en de bijbehorende raid/raidz/lvm/jbod?
Nee, maar heb wel plannen in die richting. OS draait op SSD, data op een enkele 3 TB schijf, welke wordt gebackupped.
Toekomstplannen:
2 x 2 TB voor Data in raid1
1 x 3 TB data als Timemachine backup voor de Macjes

Denk dat ik een vrij standaard homeservertje heb, maar waat ik niet meer zonder wil is Sickbeard, voor het leechen van series.

Who Needs Windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houston3

Houston3

ole

CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 14:56:
[...]

De ervaring leert dat het zelden zo eenvoudig is, zeker als je probeert te herstellen op heel andere hardware of aanpassingen aan het OS zijn gedaan (gebruikers aanmaken, extra IP toevoegen, firewall configureren, etc). Op zich allemaal kleinigheden maar die kan je niet gebruiken als jij in paniek het systeem moet herstellen. Omdat er dit soort dingen spelen kun je er niet blind op vertrouwen dat alles weer werkt na de restore, je zal alles moeten gaan testen. Virtualisatie neemt die onzekerheid weg. Er is een ontzettend duidelijke lijn tussen de host, die niks anders doet dan de hardware beheren, en de guests die zich met applicaties bezighouden.
Na een restore weet je dat je alleen naar de host hoeft te kijken. Als die goed werkt dan zullen je clients het ook doen. Mocht het toch helemaal fout gaan dan kun je clients zeer eenvoudig naar een andere host verplaatsen. Voor de host is een VM niet meer dan een handvol bestanden.

De extra kennis die je nodig hebt om met virtualisatie te beginnen is minimaal. Als je je eigen computer kan installeren dan kun je ook virtualiseren. (Meer kennis is altijd beter, maar beginnen is vrij eenvoudig).
Nou in principe ben ik hier gezegend met slechts 3 users en het instellen van alles wat ik nodig heb kan ik letterlijk binnen een uur. Maar zoals jij nu omschrijft hoe virtualisatie in zijn werk gaat wekt het toch wel interesse. Zoals ik het nu dus voor me zie (corrigeer me als ik het verkeerd zeg) heeft je hardware een stukje software (host) en die draait clients (os). In geval van hardware die kapot gaat kan je op je nieuwe hardware weer de host installeren en vervolgens de client uit een backup terug zetten? In dit geval zou het altijd sneller zijn dan opnieuw installeren en biedt denk ik ook voordelen met het gebruik van de key's van het OS.

Misschien binnenkort toch maar eens wat research doen naar virtualisatie en een testserver online zetten :)

Overigens loop ik bij het beheer van mijn server tegen een probleem aan. Een van de gebruikers verzamelt een specifiek soort bestanden wat inmiddels in de miljoenen loopt (allemaal < 500 kb), je kan je voorstellen dat het even kopieren of rarren hiervan erg lang duurt, ook DeltaCopy heeft problemen met het aantal bestanden. Hoe zouden jullie zoiets backuppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 13:37
ESXI VMware 5.0 puur vanwege de virtualisatie mogelijkheden. veel keuze tussen OS en snel schakelen.

Ja dus, ESXI. ongeveer 4 VM's:

1x win7
1x Win7 Download (draait sabnzbd, couchpotato, sickbeard etc)
1x Win7 met Domoticasoftware, Homeseer HSPRO om precies te zijn
1x WHS 2011

3. Wat waren jouw eisen?
Content op server 24/7 available. Ik wil te allen tijde mijn films, foto's en andere rotzooi on call hebben en beschikbar voor de meeste apparaten in mijn huis.

4. Simpele raid opstelling met 2x 2tb schijven.

nope

Nog even mijn specs:
HP Microserver n40L
2x 8gb
1x TB Datastore
2x2 raid datastore

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05-2024
Debian: Makkelijke distro, licht, geen overbodige meuk

Nee

3. Wat waren jouw eisen?
Een zuinige server die bijna geen stroom verbruikt. 2 Watt idle :), 15 Watt als de externe harddisk druk bezig is en ik het machientje hard laat werken.

4. USB flash disk + 2TB USB harddisk

nope

Specs:

Pogoplug + WD Elements harddisk.

Copy.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Net nog even mooi overzicht (eigenlijk is het een afhankelijkheidsschema) gemaakt van m'n thuisserver. Je kunt dat met www.yuml.me heel mooi doen.

Dat doe je dan ongeveer zo:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[ESXi] <-.- uses[Server 2012]" 
[Server 2012] <-.- uses[Crashplan]" 
[Server 2012] <-.- uses[fileshares]" 
[ESXi] <-.- uses[webserver-vm]" 
[ESXi] <-.- uses[zoneminder-vm]" 
[D-Link netwerk camera] <-.- uses[zoneminder-vm]" 
[Dropbox] <-.- uses[webserver-vm]" 
[ESXi] <-.- uses[itunes-vm]" 
[fileshares] <-.- uses[itunes-vm]"

Wat dit plaatje oplevert (dit is nog maar de helft ofzo :X ) :
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/UpEiyJ1MwDNYDJQ2GxUtXkkR/full.png

Pijltjes moeten in de code alleen andersom staan zie ik bij het voorbeeld op yuml.me. Maargoed, dit werkt ook :)

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 30-08-2013 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celicadriver
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-04 20:36
Meestal ben ik niet zo'n reageerder, maar dit is een topic dat ik erg leuk vind.
Gaat ie dan.

Ubuntu server 10.04 X64 met VMware 2.02 en Webmin. Deze keuze 4 jaar terug gemaakt omdat ik het geklooi met microsoft licenties en Windows in het algemeen zat was en bovendien was ik wel toe aan een nieuwe uitdaging.

Ja. Hoewel vmware iets uit de oudheid is en niet meer wordt ondersteund, heb ik er weinig problemen mee. Op dit moment draaien er een drietal vm's: 2003 server met spiceworks, een postfix mailserver met @penwebmail als smoelwerk en trixbox, een Voip PBX.

3. Wat waren jouw eisen?
Stabiel, 19" en een redelijke performance.

Twee keer 320GB in software RAID. Hier staan de VMDK's op.

Nee. Helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Waarom VMware binnen Ubuntu? Is ESXi niet makkelijker?

Was zelf eerst meer fan van Hyper-V, omdat ik het makkelijker te managen vond (vanuit Server 2008R2). Toen echter overgestapt op VMware ESXi, en dat bevalt echt uitstekend. Het draait rock-solid, en het is erg eenvoudig om VM's toe te voegen/kopiëren etc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celicadriver
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-04 20:36
Absoluut is ESXi een betere oplossing en uiteindelijk gaat dit ook wel gebeuren. De hardware die ik toen had liggen was niet compatible met ESXi. Dat wil zeggen: Ik kreeg het toen niet draaiend zonder paarse schermen. Ik loop nu wel tegen de grenzen aan van de hardware (AMD athlon 64 2800+ S939 met een MSI bordje.) , met name intern geheugen wat met max. 2 GB aan de krappe kant is. Er ligt een Asus socket 1155 bordje met een G860 klaar. Ik moet nog even een knappe 19'' kast opscharrelen en een keuze maken over hoe de storage in te richten. (SAN achtige constructie met iSCSI o.i.d. of gewoon straight forward alle schijven in ESXi server.

edit: typo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik heb al tijden een servertje staan met inmiddels wat verouderde hardware (VIA C7 1,2Ghz, 1GB RAM, 1 TB hdd, 4GB flash), daarop draaide eerst FreeBSD en vervolgens Ubuntu (12.04) met als functies mail (postfix+dovecot), en Apache met daarachter SOGo en Subsonic en verder nog minidlna.

Ik ben aan het overwegen om de hardware binnenkort eens te gaan herzien, inmiddels zijn producten beschikbaar die hogere performance bieden met hetzelfde of een lager stroomgebruik, soms is de C7 toch wat te langzaam (b.v. bij transcoding of ook bij zware belasting van de SOGo server met tegelijk scannen van mediafolders door Subsonic en minidlna (maar goed, dat valt te voorkomen)). Ook de software wil ik eens herzien, bijvoorbeeld een CMS toevoegen (Zotonic).

Virtualisatie en redundancy, daar doe ik niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4dow
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:38
Ik heb al jaren een thuisserver draaien, sinds een tijdje ook Hyper-V toegevoegd om VM's te draaien voor testomgevingen. Op de server zelf staat Windows 2012 ingericht als Hyper-v host, domeincontroller en fileserver om data in het netwerk te delen.

Nu wil ik dit graag scheiden, lokaal Windows 2012 Core met Hyper-V en daarop een VM als DC, VM als fileserver, VM als werkstation, etc. Maar wat doe ik met m'n data? Nu staan de fileshares op een 1.5TB sata disk en eens in de zoveel tijd sluit ik een USB disk aan en draai een back-up (robocopy). Ik kan die data naar de fileserver VM verplaatsen, maar wat is dan de beste manier om mijn data te back-uppen?

Ik weet dat er meerdere mogelijkheden zijn, de USB in de VM aanbieden, de complete VM back-uppen met Veeam Free edition, etc maar hoe doen anderen dit?

[ Voor 10% gewijzigd door sh4dow op 08-09-2013 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik plug een externe hardeschijf in mijn werkstation, die ik via het netwerk deel. Op de server heb ik die netwerkshare gemount met een schijfletter. Via een robocopy scriptje zorgt hij dat de externe schijf dan 1:1 gelijk is aan de map met alle content die ik op de externe HDD wil hebben (Ghost images, Crashplan backupbestanden). Dit duurt ongeveer een halfuurtje. Wanneer de externe hardeschijf is bijgewerkt neem ik hem mee naar m'n vriendin, zodat het gelijk een offsite backup is :)

Werkt prima.

Mijn ESXi VM's backup ik met Trilead VM Explorer. De enige tool die support heeft voor de gratis versie van ESXi (Veeam kan dit niet), en ook nog gebruiksvriendelijk is (ghettoVCB niet).

[ Voor 34% gewijzigd door ThinkPad op 09-09-2013 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik wil misschien de thuisserver opnieuw opzetten. Ik had voor e-mail voor de bekende combinatie van postfix+dovecot gekozen. Dat werkt prima, maar ik dacht dat het wellicht makkelijk zou zijn om zoveel mogelijk in de toch voor andere zaken aanwezige postgresql-database onder te brengen. Met dbmail(+postfix) zou dat geen probleem zijn (ik moet nog wel even goed kijken of alle benodigde imap-extensies worden ondersteund), heeft iemand ervaring met dbmail? (ik denk dat het qua performance gezien het normale mailverkeer wel los zal lopen, maar dat vind ik lastig te schatten, ik ben sowieso benieuwd naar ervaringen/meningen over dbmail.)

Misschien ga ik ook de ldap-setup naar postgresql verhuizen, maar dat is uiteindelijk gewoon gedoe voor niets denk ik.

[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 10-09-2013 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 07:46
VMWare Esxi 5.1. Waarom ik daar voor gekozen heb: Omdat het snel werkt en ik er al een enige tijd ervaring mee had.

Ja, VMware esxi. Ik heb op dit moment een RAID1 set draaien met 2x 1 TB sata schijven (Harware raid met een Perc5i controller). Hierop draaien 8 VM's die constant aanstaan, en nog 4 die ik incidenteel aanzet. Ik kan er volgens mij max 10 draaien, daarna begint de boel echt traag worden (d.w.z. vooral Disk I/O).

Het gaat de volgende VM's:
  • DC01: Domain controller W2K8 R2 met Exchange 2010 erop. Dit is alleen de Mailbox Role
  • GATE01: Windows W2K8R2 server met Exchange roles van HUB Transport en Client Access. Ook draait deze SSTP VPN, PPTP VPN en Remote Desktop Gateway. Deze machine staat in DMZ.
  • mailgw: Een antispam oplossing op basis van Mailcleaner. Deze machine draait op Debian
  • nas: Dit is mijn NAS. Hieraan hangen 3 HDD's (JBOD) doormiddel van Raw Device Mapping. Gebaseerd op Debian.Hierop draait ook SabNZBD.
  • pbx: Hierop draait W2K3 met 3CX erop (VOIP). Machientje doet niet veel maar is meer een test machine.
  • ts01: Dit is een W2K8R2 RDS server die ik kan bereiken via mijn Remote Desktop Gateway.
  • web01: Dit is een webserver gebaseerd op Ubuntu. Hierop draaien een aantal interne websites en Spotweb.
  • wks01: dit is een Windows 7 waarop vaak ingelogd ben vanaf externe locaties (vooral vanaf het werk)
3. Wat waren jouw eisen?
De machine moest snel zijn en stabiel. En dat is ie nog steeds :)

1 RAID1 mirror voor alle VMDK's en 3 hdd's die door middel van RDM aan m'n NAS gekoppelt worden.

Nog even mijn specs:

AMD Athlon II X4 640 3 GHz
2x 8GB Geheugen
Perc5 Raid kaart
2x Samsung 1TB hdd's (weet zo ff geen type)
1x WD Green 1 TB
1x WD Green 2 TB
1x WD Green 1.5 TB

[ Voor 3% gewijzigd door Newjersey op 17-09-2013 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 12:08
Zelfbouw nasje met Proxmox, daarop Freenas die files serveert en sabnzbd/sickbeard draait, vm voor speel zooi, vm voor spotweb en een vm om de 433MHz sensoren van de buurt uit te lezen.

Ja, KVM virtualisatie met Proxmox (handige distro met frontend enz)

3. Wat waren jouw eisen?
Ik wilde oorspronkelijk alleen freenas draaien, maar liep al snel tegen limitaties aan (bv camera monitoring dmv zoneminder etc)

4x 2Tbyte in RaidZ-2, daarnaast een SSDtje van 30 Gbyte waar proxmox op draait, via direct mapping de harddisks weer terug aan Freenas gegeven waarop ik een nfs share terug map naar proxmox :)

neuh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Denk dat mijn thuisserver er binnenkort uit gaat. Ik ga vanaf november samenwonen met m'n vriendin (woon nu nog thuis). Dan is het voor m'n familie een beetje overkill om een dikke ESXi server te hebben hangen.

Meeste wat er op draait is toch voor mijzelf. Enige waar zij hem voor gebruiken is opslag van films, backups (Crashplan), opslag van muziek. Moet opzich ook kunnen met een Synology.

Twijfel echter nog sterk of:
  • ik de server meeneem, en in het ouderlijk huis een Synology neerzet
  • Server verkoop, en twee Synology's er voor terug koop. Dit is de duurste optie...
Keuzes :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Waarom is het overkill om je hobby mee te nemen? :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkool89
  • Laatst online: 02-08-2021
ESXI omdat ik hier erg bekend mee ben van werk uit. Naar mijn mening het beste virtualisatieplatform.

Ja, Zoals al genoemd ESXI. Heb een 10tal test vm's draaien. Test hier met name nieuwe software en gebruik het ad netwerk als lab omgeving.

3. Wat waren jouw eisen?
Grootste hoeveelheid power vs maximale energiezuinigheid

Ja, 3 x 1tb in Raid5 met behulp van een Dell Perc5/i raid kaart.

RVTools om ESXI uit te lezen. Dit maakt het makelijk om eventuele problemen met je ESXI installatie op te sporen. Vergemakkelijkt het vinden van ghost disks etc. Ook kun je de lijst exporteren naar excel.

Mijn servertje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3330 Boxed€ 153,40€ 153,40
1ASRock Z77 Pro4-M€ 76,90€ 76,90
2Western Digital Blue SATA 6 Gb/s, 1TB€ 61,95€ 123,90
1Sharkoon MS120€ 34,19€ 34,19
1GeIL Evo Leggera GEL332GB1866C10QC€ 264,-€ 264,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,95€ 30,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 683,34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 19:10

Ultimation

Het is als Appels en peren

Hardware:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3550 Boxed€ 182,-€ 182,-
1MSI B75MA-P45€ 53,89€ 53,89
2Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 109,27€ 109,27
2Samsung Spinpoint F3 HD503HI, 500GB€ 0,-€ 0,-
1Western Digital Green WD20EARS, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Silencio 550€ 64,95€ 64,95
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 21,91€ 21,91
1Cooler Master Hyper 412S€ 30,63€ 30,63
3Scythe Slip Stream SY1225SL12L, 120mm€ 6,15€ 18,45
2Kingston ValueRAM 8GB (KVR1333D3D8R9SK2/8GI)€ 0,-€ 0,-
1Highpoint RocketRAID 3520€ 0,-€ 0,-
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,95€ 37,95
2Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 519,05

VMWare ESXi 5 (768111) met Mac OSX Unlocker

Ja, obviously, ik maak gebruik van virtualisatie. :+
Ik heb een 8-tal dagelijks actieve virtuele machines.
  • Windows Server 2008 R2 Standard editie. Wordt gebruikt voor vSphere. De computer die ik dagelijks gebruik draait OSX. Anders kan ik de ESXi server niet beheren.
  • pfSense. Via Tele2 heb ik echt de meest onmogelijk kutte router/modem in 1 gekregen. Daarom is deze VM ingesteld als DMZ host waarachter de rest van het netwerk verstopt zit.
  • Ubuntu 12.04 Server. Deze virtuele machine wordt gebruikt voor Sickbeard, Couchpotato en Sabnzbd. Deze bewaard de downloads op onderstaande VM.
  • NAS4Free. Deze virtuele machine is verantwoordelijk voor de opslag die ook via het netwerk beschikbaar is.
  • Ubuntu 12.04 (met GUI). Deze virtuele machine draait Crashplan Unlimited. Alle belangrijke Samba shares (data) zijn gemount in deze virtuele machine welke dagelijks een backup wegschrijft naar Crashplan.
  • Ubuntu 12.04 Server. Deze draait newznab. Een semi-privé NZB index (joinen? stuur even een DM).
  • OSX 10.8.4 met Server addon. Omdat ik de TimeMachine functionaliteiten van NAS4Free niet zo top wil werken heb ik deze VM optouwen gezet. Hierop zet ik backups weg van mijn MacBook. Daarnaast draait deze ook nog VPN software omdat ik het met pfSense niet voor elkaar kreeg. :X
  • Window Server 2008 R2 Standard. Server voor Kerio Connect mailserver. Omdat ik de nijging had om nogal veel e-mail op te sparen was de online ruimte niet meer toereikend. Daarop ben ik 2009 begonnen met het draaien van een Kerio Connect mailserver. Zeker een aanrader.
Wat waren jouw eisen?
Het systeem moest stil en zuinig zijn. Daarnaast moet de machine opslag tot zijn rekening nemen.

Ja. Zoals te zien in de lijst bovenaan zitten er meerdere hardeschijven in. De controller waar ze aan zitten wordt direct doorgegeven aan de NAS4Free VM. Daar staan de 3 1TB schijven in RAIDZ, de 2 500Gb schijven in RAIDZ1 en is de 2Tb schijf los.

Is er een superhandig programma dat je het noemen waard vind, en vertel waarom het zo handig is. (Als het niet eerder genoemd is)
Zoals eerder genoemd; Kerio Connect. Ik had geen zin om voor mijn prive mail voor Exchange een Active Directory te gaan hosten. Dit koste mij teveel moeite. Kerio Connect werkt gewoon heerlijk. Het verbruikt bijna geen resources en is zeer stabiel. In de 3-4 jaar dat ik Kerio Connect draai heb ik nog nooit last gehad van vastlopers of crashes.

MacBook Pro 2023 [14-inch, M2 Pro, 32GB RAM, 512GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:04
Hoeveel TB sync je naar Crashplan en is het een beetje snel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 21:11
Windows Server 2012. Ik gebruik het OS o.a. op mijn werk en daarom is het handig om thuis er ook af en toe mee te kunnen klooien zonder dat je een productiesysteem platlegt. Daarnaast is het perfect om wat Windows applicaties op te draaien, iets wat niet op mijn oude NAS kon.

Ik heb de Hyper-V rol wel geinstalleerd staan, maar maak geen actief gebruik van virtualisatie. Het staat er meer op om te testen.

3. Wat waren jouw eisen?
Meer mogelijkheden dan een "standaard" NAS voor een leuke prijs, met een acceptabel stroomverbruik en de mogelijkheid om een beetje te prutsen.

Ja:
- 1x 160GB SSD (2.5") voor het OS en een MySQL database van XBMC
- 1x 1TB HDD (3.5") voor het downloaden
- 4x 2TB HDD (3.5") voor data (voornamelijk media) (Nu nog JBOD, bezig met overstap naar Drivepool)
- 1x 500 GB (2.5") voor Crashplan, waar backups van mijn laptop en wat familieleden naartoe gaan

Niet echt iets superspeciaals, dus gooi ik er maar een lijstje in met de programma's waarvoor ik o.a. de server gebruik:
- Sickbeard, Couchpotato, Autosub & SABnzbd
- Crashplan
- XBMC (zodat Sickbeard een library update kan verzorgen)
- MySQL voor de XBMC shared library (zodat de mediaspelers in huis dezelfde library hebben)

Hardware
- HP Proliant Microserver N36L
- 6GB RAM
- Meerdere HDD's (zie puntje 4)

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 19:10

Ultimation

Het is als Appels en peren

yeehaw schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 14:38:
Hoeveel TB sync je naar Crashplan en is het een beetje snel?
Je schrijft zeg maar eerst je data weg waarna hij telkens gewijzigde bestanden bijwerkt. Op dit moment heb ik ongeveer 100Gb bij Crashplan staan. Dat gebeurd zo gedurende nacht.

MacBook Pro 2023 [14-inch, M2 Pro, 32GB RAM, 512GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:04
Interessant, ik vraag me af hoe unlimited de unlimited echt is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

yeehaw schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 19:03:
Interessant, ik vraag me af hoe unlimited de unlimited echt is :P
Ik heb er 5TB op gehad, maar het was te traag om de wijzigingen op een gegeven moment bij te houden :P

Mijn homeserver heb ik al een tijd. In eerste instantie stond er alleen 2008 R2 op maar dat vond ik toch wat te gelimiteerd.

Sinds 2 jaar over op ESXI op dit moment nog ESXi 5.1 omdat Veeam nog niet werkt met 5.5.
Afgelopen kerst is mijn server voor het laatst uit geweest, en de volgende kerst gaat hij weer uit voor onderhoud.

Zie hierboven en hieronder

3. Wat waren jouw eisen?
Ik wou een zuinige server hebben die niet te duur was en ik ben tot nu toe nog steeds tevreden. Mijn i3 2100 heeft het eigenlijk nooit echt zwaar. Mijn tweakerhart wil eigenlijk het liefste een bak met vt-d en een goeie controller zodat ik met ZFS kan spelen, maar mijn verstand zegt dit werkt prima.

Samsung 830 256GB SSD voor de VM's
6TB via RDM op de Windows bak, gewoon JBOD.

Veeam werkt lekker en snel voor backups, maar is nogal duur.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus P8H67-M Pro v3.0€ 0,-€ 0,-
3Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master CM 690€ 0,-€ 0,-
1Kingston DataTraveler Micro USB 2.0 8GB Zwart€ 5,29€ 5,29
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 21,91€ 21,91
2Nexus Real Silent Fan, 120mm€ 5,90€ 11,80
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 76,95€ 153,90
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,95€ 37,95
1Samsung 830 series SSD 256GB€ 0,-€ 0,-
1APC Smart-UPS 750VA USB & Serial 230V€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 230,85

VM
Windows 2008 R2, downloadback/backup/ftp tevens de windows installatie die er oorspronkelijk op stond. Wil ik nog vervangen door Debian bak.
Ubuntu 12.04 gameserver met 12 wolfenstein enemy territory gameservers, 2 cod4 servers en 8 teamspeak servers met 50 slots
Debian Wheezy openvpn server
Debian Wheezy webserver nginx
SUSE Linux Enterprise (vCenter)

En tevens een 100/100 glasvezel verbinding

[ Voor 12% gewijzigd door Zenix op 02-10-2013 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawauz
  • Laatst online: 06-02 12:56

dawauz

XboX live : DaWauZ

Voor mij was het misschien wat makkelijker maar zeker doeltreffend.
  1. Goedkoop
  2. Snelle schrijfsnelheden
  3. Laag energieverbruik
  4. 1TB opslagruimte
  5. Diverse mogelijkheden als DLNA voor streaming, domoticz, enz
Ik had nog 2 oude HP Thin Clients liggen, de T5470 om precies te zijn. Intern zit daar o.a. een sata aansluiting.
Een single drive nas voldoet aan mijn wensen, want hij wordt voornamelijk gebruikt om media te streamen naar mijn 2e thin client (openelec / kodi) naar mijn TV.
een WD red 2.5 schijf met knutselwerk ingebouwd, en OMV op de interne 2GB ata DOM geinstalleerd.
De thin client heeft een gigabit netwerkpoort, en schrijven van mijn laptop (ssd, bekabeld gigabit) gaat tussen de 60-90 MB/S aan de hand van hoe groot de bestanden zijn. Voor mij meer dan prima. En dat voor zon oude atom thin client.

Inmiddels voorzien van enkele uitbreiding zoals domoticz welke mijn slimme meter uitleest, ip-cam etc.
Diverse shares, en een autobackup als ik een externe HDD aankoppel (die ik elders bewaar, voor als mijn huis af fikt)
De data die erop staat is an sich minder belangrijk, belangrijke zaken hebben we thuis allemaal op google drive, dus heel vaak doe ik die usb backup niet.

Het stroomverbruik is ongeveer 13-15 watt dus vrij weinig. Er zijn plenty uitbreidingen in OMV, of je compiled zelf er wat in. Voor mij dus afdoende en een leuk hergebruik van bijna afgedankte apparatuur die blijkbaar prima in staat is als nas te spelen.
Dit draait zo al een jaar helemaal prima.

De kodi in de kast vd TV is een HP T610 welke ook echt top afspeelt, ook blueray etc. Daar heb ik een multiboot SSD schijf in gebouwd, o.a. Windows 8 en Windows 10.

XboX live : DaWauZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nonstop decay
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-09 15:36
Dit is de hardware die ik heb gebruikt om mijn server te bouwen.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5150 Boxed€ 38,80€ 38,80
1ASRock AM1H-ITX€ 57,-€ 57,-
1Toshiba MQ Series, 2TB€ 79,27€ 79,27
1Lian Li PC-Q01€ 59,20€ 59,20
1Seasonic Power Adapter 60W - 19V€ 22,85€ 22,85
1Crucial M550 2,5" 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 257,12

Debian (8, Jessie; minimale installatie): licht, stabiel en ik was al bekend met Debian-gebaseerde systemen, omdat ik Linux Mint op m'n desktop gebruik.
Ja, met phpVirtualBox. Ik heb op dit moment twee VM's: "teamspeak" en "media". Op de eerste draait (je raadt het al...) Teamspeak, ook met een minimale Debian (7, Wheezy) installatie. Op "media" heb ik op het moment Seafile, Syncthing en Deluge staan, ook weer op Debian (7. Wheezy).
3. Wat waren jouw eisen?
Zuinig, eigen "cloud", beetje kunnen prutsen/leren, compact, niet te duur.
Ja, hoewel ik er niet echt gebruik van maak. Ik heb een SSD met LVM met daarop het OS (op verschillende partities) en daarnaast een 2 TB HDD met btrfs. Daarop staan de bestanden van Seafile en Syncthing.
Ik vind phpVirtualBox heel handig. Het geeft je een VirtualBox webGUI op een headless server. Zo hoef je geen commando's op te zoeken en kun je gewoon blijven klikken. :P
Daarnaast ben ik blij met Seafile en Syncthing, hoewel ik toch een beetje zit te kijken of Seafile nu wel het handigst is voor wat ik ermee doe. (Tot nu toe is dat niet veel verder gekomen dan af en toe wat foto's uploaden en delen met m'n vriendin.) Misschien is ownCloud toch wel een betere keus.

Ook heb ik nog een tip voor mensen die aan de slag gaan/willen met een linux server: (ja, deze site had je dan vast zelf ook al gevonden :P )
http://linuxhomeserverguide.com/
Een interessante (Engelstalige) site over het opzetten van een thuisserver met Ubuntu, Webmin en nog wat leuke tools, zoals VirtualBox, Deluge en multimediasoftware. Deze site heb ik ook gebruikt voor het opzetten van Webmin en VirtualBox.

Ik wil nog wel meer/andere dingen gaan doen met m'n server, maar ik ben er nog niet helemaal uit hoe en wat precies. Ik vind ESXI, proxmox, pfSense en IPFire bijvoorbeeld interessant klinken, maar weet niet of ik daar echt iets aan zou hebben of dat ik het überhaupt kan gebruiken. En ik heb ook wat zitten zoeken naar mediastreamingsoftware, maar daarvan weet ik ook nog niet wat ik moet. Plex en Emby zien er goed uit, maar dan moet ik toch eens media gaan verzamelen om iets te streamen te hebben. Ik ga in ieder geval nog eens kijken naar CouchPotato, Sickbeard en Headphones. :) En naar Crashplan.

Dan nog over het verbruik: mijn server verbruikt ongeveer 19W, gemeten met een Brennenstuhl PM 231 E.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 17:43
Momenteel draaik alles nog op me laptop, maar omdat dit toch te traag werkt, te veel opstart tijd kost ben ik al bezig met het samenstellen van een eigen server.
Daarin wil meer zaken testen. Denk hierbij intern een Exchange server 2013 draaien, System Center modules verkennen en Powershell te leren.
Deze zal z.s.m. worden aangeschaft zodra het geld binnen is :)

Voor nu draai ik op de volgende specs:

Windows Server 2012. Windows 7+10

Op mijn Windows 7 laptop (Core I7, Samsung Evo 250 SSD, 16GB RAM) heb ik VMWare Workstation draaien. Daarin draai ik 2x Server2K12 R2 en 1x Windows 10. Puur voor testen.

3. Wat waren jouw eisen?
Een klein netwerkje simuleren om meer praktijk ervaring op te doen van Server 2012 R2.

Nee, te weinig opslag.

- Powershell! Hiermee kan je zoveel meer dan de grafische interface.

Hardware
- pricewatch: Medion Erazer X7819 laptop maar dan met nog een SSD erin.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Fedora Core 21 (moet nog upgraden naar 22). Ik heb voor Fedora gekozen omdat ik af wilde vana het hele Upstart gedoe onder Ubuntu. De manier waarom Ubuntu om gaat met ZFS zinde mij niet.

Nu geswitched naar Fedora en de ZFS scripts werken gewoon veel beter daar. Ook vind ik yum persoonlijk iets prettiger dan apt. Maar dat is persoonlijk.
Af en toe, maar niet structurueel op deze machine. Er staat soms een test VM op om even snel iets te testen, maar geen vaste VM's actief. Virtualisatie gebeurt vooral via KVM dmv Virt-Manager.

3. Wat waren jouw eisen?
Stil, zuinig, en compatible met ZFS.

6*4TB in RAIDZ2 (ZFS)

Zoveel :), een van de laatste die ik geinstalleerd heb is htop Daarmee heb je een configureerbare variant van het standaard top commando waarmee je net even wat meer kan zien :)

Mijn specs:

ASRock H77-Pro4-M
Intel i5-3570
4*8GB 1600Mhz DDR3 geheugen.
IBM M1015 controller
6 * HGST 4TB 7200RPM schijven in RAIDZ2 op de M1015
Samsung 840Pro 256GB als OS een Download Temp disk.
Fractal Design Define XL 3.0 behuizing
Seasonic 400W Platinum voeding.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antubus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-07 08:36
Ik heb momenteel 2 servertjes draaien in een leuk klein (60cm diep) rackkastje in mijn werkkamer

Systeem1:
een intel avoton c2550 (quad core 2.4GHz) systeem met 4*4GB ECC ram

Systeem2:
een intel i5 3470 (quad core 3,2GHz) systeem met 4*4GB ram

systeem 1 draait Freenas
systeem 2 draait Debian
Nog niet, ik kwam op dit topic om te kijken wat andere tweakers zoal gebruiken. Twijfelde tussen Unraid en Proxmox, na het lezen in dit topic ga ik me ook maar eens verdiepen in esxi
3. Wat waren jouw eisen?
Stil, zuinig en niet te duur. De nas is uiteraard voor opslag en de debian server vooral om een beetje te experimenteren met web en software development. Dat experimenteren is ook de reden dat ik geïntereseerd ben geraakt in virtualizatie zodat ik daar ook eens mee kan experimenteren en tijdelijk VM's kan maken zoder bang te hoeven zijn dat ik iets van mijn stabiele systeem om zeep help
op freenas draaien momenteel 3 pools, een mirror van 2 WD red's 3TB, een RAIDZ1 van 5 WD greens 2TB en een RAIDZ1 van 3 WD reds 6TB
Voor verbinding met de servertjes (ssh, VNC, SFTP) vind ik het vermelden van mobaxterm de moeite waard. Ik heb het op mijn laptop geïnstaleerd om met de servers (en die van mn werk en mijn seedbox) te praten.

(ps: Mocht iemand nog een aanbeveling hebben voor een specifieke hypervisor dan hoor ik dat graag ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-09 22:57

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Leuk topic! Ik heb nu 24/7 een server thuis draaien voor productie en test doeleinden.

- VMware ESXI 6.5
- Intel Xeon E3-1231 (4 cores 8 threads op 3.4GHz)
- 32GB RAM

2 .Maak je gebruik van virtualistatie?
Productie:
- TOR node
- DNS server (Centos + Pi Hole)
- GNS3 Server voor netwerk topology's testen
- Zabbix voor monitoring van hardware en VM's. Deze monitoring bak is zo ingericht dat nieuwe VM's automatisch worden toegevoegd.

Testing:
- Devops bak met Ubuntu
- VMware nested topology met storage, Windows AD, vCenter en 3 hosts
- Kali Linux
Maar dit lijstje verschilt per maand :) Hangt er net vanaf wat er leuk is op dat moment.

3. Wat waren jouw eisen?
Veel geheugen en genoeg cores om grote test omgevingen op te vlammen naast de productie systemen. Disk grootte was van minder belang omdat ik verderop een Synology heb draaien.

- 1 SSD voor productie systemen en VM's die snel moeten kunnen werken, 250GB.
- 1 USB Stick aan de achterkant van 60GB waar alle ISO's op staan
- 1 SD kaart (mijn case had hier nog een poort voor over) waar ESXI op is geinstalleerd
- Middels NFS store ik de overige VM's op een Synology (test VM's die geen baat hebben bij een snelle SSD)

Verder weinig toe te voegen aan dit systeem :) Helaas is de case niet heel klein (pricewatch: Cooler Master Silencio 352 dit had ik liever in een 1 of 2U vorm gehad. Echter werd alles dan net even duurder, voor nu werkt dit ook.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kkbizz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-09 15:07
Leuk idee als topic. ik zal ook maar eens reageren.

Ik draai een aantal servers met verschillende besturingssystemen: Ubuntu, Debian, Windows server 2012, Windows 7. Deze servers draaien veel verschillende software zoals webservers, VPN, reverse proxy, nextcloud, untangle firewall, discord bots en game servers.
Op de webservers draaien projectjes van vrienden en familie. Door de reverse proxy te gebruiken kan ik meerdere domeinen bedienen met meerdere webservers vanuit 1 IP adres. Daarnaast draai ik voor de vriendengroep de game servers en discord bots. Hier vraag ik geen geld voor omdat ik het zelf ook gebruik :P .
Ik maak gebruik van VMware ESXI 5.5 op een HP DL380 g6 met 2x Xeon x5570 en 60gb ram.

3. Wat waren jouw eisen?
Ik heb dit systeem gekregen van mijn stage plaats met toen de tijd 2x Xeon e5504 en 12gb ram. Dit heb ik via vraag en aanbod uitgebreid naar de specificaties genoemd bij vraag 2. Zelf had ik meer single core performance nodig voor een aantal game servers die niet multi-core geoptimaliseerd zijn :( en een beetje ram te kort door de hoeveelheid machines :P .

Als storage oplossing maak ik gebruik van ongeveer 1Tb in Raid 5 met 8 harde schijven.

Misschien Spiceworks voor inventarisatie van apparatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sieb2
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 30-06 10:52
VMware ESXi. Ik was opzoek naar een hypervisor om virtuele machines op te draaien en was al bekend met VMware workstation. Daarnaast gebruikten veel tweakers ESXi en daardoor vond ik het zeker het proberen uit.

Ja VMware ESXi met de volgende machines.
  • Kale machine die gebruikt word voor het testen van de WDS omgeving.
  • Windows Server 2016: Hier draait onder andere plex en de WDS op en overigens deelt deze server zijn Schijf als share naar de andere windows computers in het netwerk.
  • Ubuntu Server 17.10LR: low resource server waar een aantal verscheidende services op lopen voor smart home waaronder bijvoorbeeld HomeAssistant.
  • Ubuntu Server 17.10GU: General usage server waar onder meer 3 webservers op lopen en game servers.
3. Wat waren jouw eisen?
De server moest meerdere virtuele machines kunnen draaien en genoeg opslag hebben voor de NAS/plex functionaliteit.

Ja:
  • 1x WD Blue 4TB
  • 2x Seagate Barracuda 1TB
De hardware:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1800X Boxed zonder koeler€ 294,01€ 294,01
1Asus Prime X370-Pro€ 130,99€ 130,99
1MSI GeForce GT 710 1GD3 LP€ 35,99€ 35,99
2Seagate Barracuda ST1000DM005, 1TB€ 0,-€ 0,-
1WD Blue WD40EZRZ, 4TB€ 98,49€ 98,49
1Fractal Design Define S€ 69,90€ 69,90
1Noctua NH-L9x65€ 45,95€ 45,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2L3000C15€ 163,95€ 163,95
1Cooler Master MasterWatt 650€ 70,75€ 70,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 910,03

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-09 22:57

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Sieb2 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 15:37:
VMware ESXi. Ik was opzoek naar een hypervisor om virtuele machines op te draaien en was al bekend met VMware workstation. Daarnaast gebruikten veel tweakers ESXi en daardoor vond ik het zeker het proberen uit.

Ja VMware ESXi met de volgende machines.
  • Kale machine die gebruikt word voor het testen van de WDS omgeving.
  • Windows Server 2016: Hier draait onder andere plex en de WDS op en overigens deelt deze server zijn Schijf als share naar de andere windows computers in het netwerk.
  • Ubuntu Server 17.10LR: low resource server waar een aantal verscheidende services op lopen voor smart home waaronder bijvoorbeeld HomeAssistant.
  • Ubuntu Server 17.10GU: General usage server waar onder meer 3 webservers op lopen en game servers.
3. Wat waren jouw eisen?
De server moest meerdere virtuele machines kunnen draaien en genoeg opslag hebben voor de NAS/plex functionaliteit.

Ja:
  • 1x WD Blue 4TB
  • 2x Seagate Barracuda 1TB
De hardware:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1800X Boxed zonder koeler€ 294,01€ 294,01
1Asus Prime X370-Pro€ 130,99€ 130,99
1MSI GeForce GT 710 1GD3 LP€ 35,99€ 35,99
2Seagate Barracuda ST1000DM005, 1TB€ 0,-€ 0,-
1WD Blue WD40EZRZ, 4TB€ 98,49€ 98,49
1Fractal Design Define S€ 69,90€ 69,90
1Noctua NH-L9x65€ 45,95€ 45,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2L3000C15€ 163,95€ 163,95
1Cooler Master MasterWatt 650€ 70,75€ 70,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 910,03
Werkt die Ryzen 1800 een beetje lekker met ESXI? Ik meen mij een aantal blogposts te herinneren van mensen die terughoudend waren.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sieb2
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 30-06 10:52
Op de installatie na werkt ie prima. Voor de installatie moest ik de geüpdate versie downloaden via een andere website omdat de gratis/trial versie geen ondersteuning bied voor ryzen. Verder draaien er op dit moment 7 vm's op zonder problemen
Pagina: 1