Computer says no
Vorig jaar nog nieuw geinstalleerd op een verse machine
Niks ten einde, WHS 2011 is beschikbaar en heeft support tot december 2025.Meekoh schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 12:46:
Opzich logisch. WHS is ten einde en Windows Server Essentials is het ook net niet.
Ik vind juist erg prettig dat er nu echt een domein is, dus rechten zijn makkelijker te managen.
Verder zie ik zo geen functies uit WHS2011 die ik in SE2012 mis...
Ik zie de één meer als aanvulling op de ander dan dat de één een vervanger gaat worden van de ander.
Zou niet meer zonder beide kunnen.
[ Voor 10% gewijzigd door Red Boll op 23-10-2014 19:13 ]
[ Voor 4% gewijzigd door Winkiller op 23-10-2014 21:56 ]
Het is ten einde in de zin dat het niet meer doorontwikkeld wordt. Of zoals ze dat bij MS noemen "End of Roadmap".Winkiller schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 13:14:
[...]
Niks ten einde, WHS 2011 is beschikbaar en heeft support tot december 2025.
Je hebt eigenlijk alleen nog maar Essentials en dat is meer gericht op MKB dan op een thuis situatie.
Het is niet zozeer dat ik iets mis, ik vind het een overkill. Ik wil helemaal niet een uitgebreid AD thuis, binnen mijn huis moet alles gewoon gedeeld zijn. Net als in een Homegroup/Workgroup. Het maakt alles in je huis veel te afhankelijk van je thuisserver/Domain controller.RonnieB82 schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 13:22:
Wat mis je in SE 2012? Nadat mijn WHS2011 begon te bokken, heb ik vorig jaar SE2012 maar geinstalleerd.
Ik vind juist erg prettig dat er nu echt een domein is, dus rechten zijn makkelijker te managen.
Verder zie ik zo geen functies uit WHS2011 die ik in SE2012 mis...
[ Voor 44% gewijzigd door Meekoh op 24-10-2014 10:13 ]
Computer says no
Rupie schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 21:53:
Hier staat WHS 2011 nog prima te werken. Al gebruik ik het niet zo gek veel meer eigenlijk, Er staan een paar bestandjes op shares die ik geregeld gebruik en hij maakt backups van de verschillende systemen in huis. Verder doet ie niet zo gek veel.
Zo langzaam aan begin ik er meer mee te doen, nu Plex weer naast Seti@Home, Backup en opslag.
SE 2012 bevalt overigens prima. Maar ik kan me goed voorstellen de de prijs een groot nadeel is.
Het enige wat ik nog niet heb kunnen vinden is of Essentials een zelfde idee heeft als de website die je kunt gebruiken bij WHSv1 en 2011. Dat is iets wat ik nog best vaak gebruik. Geen idee of er betere oplossingen zouden zijn. Dat zou ik iig wel erg gaan missen als dat er ooit niet meer zou zijn.
Carpe Diem
De belangrijkste reden was dat ik een geheugengebruik had van rond de 6-7GB, en ik er nog meer op wilde zetten (complete WAMP stack met de nodige web software), en dat dat wel erg krap zou worden.
Ik ben dus overgegaan naar W8.1 en zag tot mijn verbazing een geheugengebruik (na ca 1 uur) van 2.5GB met de 8GB RAM geinstalleerd. Nadat ik de 16GB erin had gestoken ging het actuele verbruik na 1 uur naar de 1.8GB - 700MB minder, en dus een 14GB vrij. Waarom het met 16GB geen 2.5GB is, is me een raadsel. Ik heb tweemaal het RAM omgestoken, en kreeg elke keer dit wisselende verbruik te zien...
Achteraf dus eigenlijk onzin die upgrade van €150 voor 16GB DDR3/1866, maar goed. Een aantal virtuele machines erbij en nog een paar WAMP installs zullen dus geen enkel proleem zijn...
Als ik kijk naar de overeenkomsten en verschillen tussen de WHS2011 en W8.1 install, dan zie ik het volgende.
Overeenkomsten:
- StableBit DrivePool voor de data schijven draait zonder enig probleem (gehele pool overgenomen)
- VPN ingebouwd
- Alle overige software, varierend van Crashplan, Multimedia streaming, Domotica software etc. draaien zonder problemen.
- 16GB vs 8GB, dankzij het verdwijnen van de 8GB limiet
- 1.8GB vs 6GB RAM gebruik. Waarom weet ik niet. Is W8.1 zuiniger met geheugen?
- W8.1 heeft geen standaard remote web toegang (gebruikte ik al niet, maar ja). Teamviewer unattended draait echter perfect. En als je een gratis account neemt, dan kun je de status van je server ook nog eens op de website monitoren... Naast remote control is ook bestandsuitwisseling mogelijk en heeft Teamviewer een ingebouwde VPN, lekker handig!
- W8.1 heeft geen xxx.homeserver.com. Deze doet het nog steeds overigens (maar hoelang nog?). Vervangen is simpel. Met FreeDNS kun je redelijk eenvoudig een xxx.homeserver, of xxx.home.org aanvragen (gratis), inclusief een applicatie die je IP adres doorgeeft.
- Geen client PC backup meer. Deze is niet direct te vervangen, anders dan door andere image backup software. Sommige draaien WHS2011 onder Hyper-V om deze functionaliteit terug te krijgen. Ik moet nog kijken wat ik hier mee doe, want ik gebruikte de PC Backup al niet, dus zie nog geen reden om een alternatief in te gaan zetten...
- W8.1 heeft File History, waarmee alle clients op de server een file history backup kunnen zetten, en die data wordt weer in de Crashplan backup meegenomen op de server. Voor backup van alle 'normale' data werkt dit perfect, zelfs beter dan de PC backup van WHS2011 moet ik zeggen!
- W8.1 is net een 0.5-1W zuiniger in idle.
- W8.1 heeft standaard OneDrive integratie. Makkelijk voor wat backups en settings.
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Een Client OS is natuurlijk ook slecht te vergelijken met een Server OS qua geheugen verbruik he ;PMars Warrior schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 17:12:
Verschillen W8.1 tov WHS2011:
- 16GB vs 8GB, dankzij het verdwijnen van de 8GB limiet
- 1.8GB vs 6GB RAM gebruik. Waarom weet ik niet. Is W8.1 zuiniger met geheugen?
Heb je wel eens gekeken naar wat er zoveel geheugen gebruikte dan? (ik vermoed IIS)
Computer says no
Worden gebruikt voor:
- Backups van alle machines op beide locaties
- Media Streaming naar XBMC
- DLNA Streaming naar Xbox 360
- Automatisch updaten van mijn series mbv Sickbeard
- Usenet downloads mbv Sabnzbd
- Backup gaat vice versa (mbv robocopy worden beide machines gelijk gehouden aan elkaar)
- Subsonic
Overige software:
- Stablebit DrivePool
- Stablebit Scanner
- PerfectDisk HomeServer
- Lights Out
- System Center Endpoint Protection
Hardware:
- Intel SS4200 barebone
- Intel E2220 / Intel E2160 processor
- 2GB geheugen
- ieder 4 SATA disks
Ben er al een tijdje over aan het denken om de server thuis eens te vervangen door iets energie-zuinigers. (trekt nu 60-100Watt als ie druk bezig is), maar dat kost dan weer flink geld want de kast kan niet voorzien worden van een vervangend mobo.
[ Voor 17% gewijzigd door Tomba op 29-10-2014 07:45 ]
Geen idee of een server OS nu persé meer geheugen moet gebruiken. Het was me al opgevallen dat mijn desktop onder W7 ook meer geheugen innam dan mijn W8.1 installatie.Meekoh schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 09:57:
[...]
Een Client OS is natuurlijk ook slecht te vergelijken met een Server OS qua geheugen verbruik he ;P
Heb je wel eens gekeken naar wat er zoveel geheugen gebruikte dan? (ik vermoed IIS)
Het gros van het geheugengebruik onder WHS2011 lag aan Logitech Media Server (Squeezeboxen) en MySQL databases die geregeld meer dan 1GB geheugen claimden. Waarom ze dat onder W8.1 nu niet doen is me een raadsel. Alle settings/config zijn nl. gewoon overgenomen.
Het is wel zo dat ik met de nieuwe install ook van alle applicaties weer de laatstse versie heb geinstalleerd, dus het kan ook gedeeltelijk daarmee te maken hebben.
Hoeveel IIS in beslag nam (homeserver website + OwnCloud 5.x hosting) weet ik niet meer. Het klopt natuurlijk dat ik geen IIS meer draai, maar dat dat nu is vervangen door een WAMP install, waar overigens nu niet enkel OwnCloud 7.x in draait maar ook Wordpress, Magento, Joomla, Drupal en ResourceSpace.
WHS2011 heeft hier jarenlang zonder enig probleem gedraaid. De enige aanleiding om eea te vervangen door W8.1 was het geheugengebruik icm de gewenste uitbreidingen en de limiet van 8GB van WHS2011. En voorlopig bevalt dat dus uitstekend. W8.1 Pro is ook erg compleet voor een desktop OS met Hyper-V, VPN Server/client, Bitlocker en file history.
Ik kon eerlijk gezegd ook weinig alternatieven vinden voor WHS2011 (Linux is dat niet voor mij), want de 2012 server versie is mij toch iets te duur...
Maar goed. Ik kan in ieder geval weer even vooruit!
Ik heb hier zelfs m'n oude Proliant ML110 opgetuigd met extra geheugen (was verdomd moeilijk te vinden trouwens!) en ben gaan spelen met een legale Windows 2012 Standard en een 2012 Storage maar die ontberen beide de Essentials Role. Deze heb je nodig om een aantal zaken te regelen die nu in WHS2011 zitten zoals client backup/images, server backup en Media ondersteuning. Die twee versies kan ik dus helaas niet gebruiken. Ik heb een trial van Essentials R2 2012 maar de aanschaf van de kosten voor een key houden me tegen. Ik denk dat ik dus maar lekker bij WHS2011 blijf en de rest verkoop ofzo...
[ Voor 19% gewijzigd door Ferret op 29-10-2014 07:26 . Reden: meer info ]
Mijn WHS heeft nu in 7 jaar dat ik het gebruik toch 2 computers gered en nu zichzelf en daarmee mij een hoop werk uit handen genomen.
Carpe Diem
Niet wat de prijs betreft als je het mij vraagt, we praten hier over een homeserver.muppet99 schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 20:00:
Wellicht ook het kijken waard: server 2012 r2 standard. Voordeel is dat je dan met hyper-v kan spelen. En daarnaast is essentials nu als rol te installeren terwijl dat bij 2012 eerste versie nog niet mogelijk was. Daar was het een aparte versie.
Afijn, ik heb hier nu Server 2012 R2 Essentials draaien en het enige wat ik nu nog moet doen is Anywhere Access inschakelen en de Media Sharing Kit installeren.
Echter, ik heb ook nog m'n gewone WHS2011 bak draaien en die maakt gebruik van de UPnP router (poorten 80, 443 en 4125). Als ik dat Anywhere Access inschakel dan wil Essentials ook de router configureren en iets zegt me dat dat niet slim is om te doen.
Ik zoek me dus rot of het mogelijk is om een WHS2011 en Server 2012 tegelijk te draaien op 1 router zonder dat ik daarmee allerlei ip conflicten of DNS problemen krijg.
Iemand hier die daar ervaring mee heeft?
/edit: wat meer info: de server 2012 hangt al in het netwerk en ik heb al met succes een client pc via het domain aan de server gekoppeld. Dus dat op zich werkt alhoewel ik vanaf mijn eigen pc via Verkenner de server 2012 niet zie. Wel als ik inlog op die ene client die aan die server hangt. De server heeft ook gewoon verbinding met het internet (as we speak is-ie updates aan het downloaden).
Mijn vraag is dus eigenlijk; ga ik in de problemen komen als ik Server 2012 ook gebruik laat maken van de router (en vermoedelijk dezelfde poorten)?
[ Voor 29% gewijzigd door Ferret op 04-11-2014 15:44 . Reden: typo... added info/ ]
[ Voor 100% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 15:42 ]
Ik wil gewoon spelen en testen met Server 2012 om te zien of het een mooie vervanging is voor mijn WHS. Dus ik wil ook deze functionaliteit testen zeg maar.
Kan ik het ook zo doen: WHS 2011 uitzetten zodat deze niet in het netwerk hangt en dan Server 2012 de router laten configureren om er een tijd mee te hannessen en op een later tijdstip andersom, Server 2012 uit en WHS weer aan? Of is de router dan toch van slag?
Ik lees namelijk op WGS dat meerdere personen twee of meer WHS'sen in 1 netwerk hebben draaien waarbij bijvoorbeeld de ene WHS de clientbackups maakt en de media verzorgt terwijl de andere het mailverkeer e.d. regelt.
[ Voor 100% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 15:42 ]
Na nog wat te hebben gespeurd denk ik dat ik begrijp wat je zegt. Mijn WHS gebruikt zowel van buiten en binnen poorten 80,443 en 4125 (standaard poorten voor HTTP, HTTPS en RA) en die worden door de router doorgesluisd dmv portforwarding naar het ip-adres van de WHS. Tot zover werkt het nu.deadlock2k schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 16:14:
Niet als je de router handmatig configureert en aan de buitenkant andere poorten gebruikt dan je WHS. Dus als je wil RDP'en naar het ding dan stel je aan de buitenkant bijvoorbeeld poort 33389 ipv 3389 in. De poort naar binnen blijft dan wel 3389. Als je dan mstsc opent moet je wel computer.domein.tld:33389 openen.
Maar wat wil je precies kunnen benaderen van buiten naar binnen?
Ik kan het dus zo doen dat ik andere poorten (bijvoorbeeld 880, 8443 en 84125) van buiten af gebruik voor doorverwijzing naar het ip-adres van Server 2012 en dan moet ik dus als ik van buitenaf de Server 2012 wil benaderen dan moet ik achter de url 880 zetten (remoteaccess.domain:880). En natuurlijk via portforwarding die poorten doorverwijzen naar het goede ip-adres.
Klopt mijn idee?
[ Voor 3% gewijzigd door Ferret op 05-11-2014 15:04 . Reden: zinsopbouw ]
Ik heb zelf poort 80 of 8080 om verbinding met mijn server te maken van buitenaf. Zo kan ik er op mijn werk ook bij voor bestanden.
Eén vraag nog: hoe weet mijn router/Server dat poort 8080 voor HTTP gebruikt wordt dan?
Ik heb zojuist een applicatie aangemaakt in mijn router (Server2012-8080) en dan met TCP de poort 8080 gemapt. Deze applicatie heb ik doorverwezen naar het ip-adres van Server 2012.
Maar als ik nu doe https://mijndomein.remoteaccess. com:8080 doe dan gebeurd er niks in de browser (vanaf mijn iPhone via 4G). Doe ik in plaats van 8080 gewoon 80 dan kom ik op de inlogpagina van mijn WHS.
Dus mijn router weet niet dat 8080 bij de Server hoort kennelijk....
Ik maak een denkfout, ongetwijfeld

[ Voor 85% gewijzigd door Ferret op 06-11-2014 19:31 ]
Als je poort 8080 alleen opent schakel je vanuit het internet poort 8080 door naar je whs op poort 8080.
Veel routers hebben een poort translation fucntie waarbij je verschillende poortnummers aan elkaar kan verbinden. Zo zou je poort 8080 aan de wan kant kunnen koppelen aan poort 80 van je whs.
Is dat wat je wilt bereiken?
Vrijdag maar even 2GB DDR2 SODIMM overnemen van een tweaker. Dan kan ik het meteen uitbreiden naar 4GB. Denk dat dat wel genoeg moet zijn.
Later upgraden we dat gehele ding wel naar 8GB en een monster wat ons gezin qua streams kan voorzien (de kleine is nu 10 maanden, dus dat duurt nog wel jaren).
Het enige wat ik nu nog aan het onderzoeken ben, is hoe ik een personal cloud oplossing kan opzetten die bijvoorbeeld de mobiele telefoons en tablets synced naar de server toe zonder tussenkomst.
Wellicht iets als owncloud oid. Het liefst een applicatie op de server dan dat ik zelf allerlei meuk op moet zetten. Alhoewel als dat de beste oplossing is, dan doe ik dat natuurlijk zonder problemen.
[ Voor 25% gewijzigd door Arunia op 20-11-2014 11:11 ]
Is BTSync misschien iets?Arunia schreef op donderdag 20 november 2014 @ 09:30:
Het enige wat ik nu nog aan het onderzoeken ben, is hoe ik een personal cloud oplossing kan opzetten die bijvoorbeeld de mobiele telefoons en tablets synced naar de server toe zonder tussenkomst.
Wellicht iets als owncloud oid. Het liefst een applicatie op de server dan dat ik zelf allerlei meuk op moet zetten. Alhoewel als dat de beste oplossing is, dan doe ik dat natuurlijk zonder problemen.
Een nadeel: het is nog een beetje een gedoe om het als service op de server in te stellen..
ga hem wel onthouden iig.
Het liefste natuurlijk automatisch zonder verdere tussenkomst. Die owncloud heeft wel apps. Maar kon niet vinden of die automagisch iets upload. Dat kan ik nog wel uitproberen. De app is alleen betaald.
Zijn hier alternatieven bekend? Ik zie voor nieuwe versies van Windows Server prijzen van meer dan 300€ wat ik er niet voor over heb. Daarnaast zie ik via onderstaande link een licentie voor ongeveer 50€ maar ik heb geen idee in hoeverre dit een uitgekleed Server OS betreft en wat ik dan moet missen. Daarnaast vraag ik me af in hoeverre software welke draait op WHS2011/windows 7/8 draait op deze Server versie.
pricewatch: Microsoft Windows Server Small Business 2011 Standard 64bit NL 1pk UCAL
Ik hoop dat iemand kan meedenken.
Ik ben er nog hoor.Ferret schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 19:00:
Nu BabyXL nog die hier reageert en we zijn er allemaal weer
Kijk met onregelmatige regelmaat ff hier.
Ik zou het gewoon proberen te herinstalleren op de nieuwe hardware. Zelf heb ik dit ook gedaan (en opnieuw activeren) na herinstallatie op nieuwere hardware, was geen enkel probleem.MarVanOs schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 09:23:
Zover ik weet kan ik mijn licentie niet overzetten van WHS2011 aangezien het een OEM betreft.
Jammer dat er geen echte opvolger is. Omdat er geen goed(koop) alternatief is, blijf ik voorlopig zo nog maar even draaien.
Het enige nadeel is dat machines met een UEFI bios niet gebackupt worden. Op moment is dit enkel met win8.1 tablet het geval, maar dat gaat in de toekomst natuurlijk wel problemen geven.
Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...
Wat ik ook een probleem vind, is inderdaad dat er geen waardige opvolger voor WHS 2011 is. Moet het, dan koop ik die Essentials wel, maar liever gewoon een simpele thuis Windows server. Nee, Windows 7 of 8/8.1 is dat voor mij. Dat is een desktop OS en wil ik gewoon niet gaan gebruiken als Server software hoe makkelijk dat ook zou moeten kunnen.
Want? Het enige dat W8 niet biedt is de backups van clients (domein functionaliteit gebruik ik niet). Voor de rest kan ik echt geen tekortkomingen ontdekken. RDP, VPN Server, Hyper-V etc. zit er allemaal in. Performance kun je op achtergrond processen zetten (server-like).Arunia schreef op woensdag 03 december 2014 @ 14:38:
[...]maar liever gewoon een simpele thuis Windows server. Nee, Windows 7 of 8/8.1 is dat voor mij. Dat is een desktop OS en wil ik gewoon niet gaan gebruiken als Server software hoe makkelijk dat ook zou moeten kunnen.
Ik zie vanaf de buitenkant echt geen verschil tussen mijn huidige setup (W8.1 PRO) en mijn vorige setup met WHS2011
UEFI backup kan wel hoor :dirkjesdirk schreef op woensdag 03 december 2014 @ 13:06:
[..]
Het enige nadeel is dat machines met een UEFI bios niet gebackupt worden. Op moment is dit enkel met win8.1 tablet het geval, maar dat gaat in de toekomst natuurlijk wel problemen geven.
Mijn Surface Pro 2 en de HP van mijn 'din (die UEFI heeft) backuppen probleemloos na installatie van die patch.Tomba schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 09:15:
[...]
Oops, deze week onze eerste UEFI laptop binnen gekregen met Windows 8.1 en die wilde dus inderdaad niet backuppen! (blijft hangen op 1%). Door de installatie van deze hotfix:
A hotfix is available to add backup support for UEFI-based computers to back up to servers that are running Windows Home Server 2011
lukte het me echter wel gewoon
[ Voor 11% gewijzigd door Tomba op 03-12-2014 15:22 ]
Sorry voor de late reactie.job schreef op woensdag 19 november 2014 @ 21:23:
[...]
Als je poort 8080 alleen opent schakel je vanuit het internet poort 8080 door naar je whs op poort 8080.
Veel routers hebben een poort translation fucntie waarbij je verschillende poortnummers aan elkaar kan verbinden. Zo zou je poort 8080 aan de wan kant kunnen koppelen aan poort 80 van je whs.
Is dat wat je wilt bereiken?
Ik ben er door omstandigheden niet verder meer aan toe gekomen.
Inmiddels ben ik wel verder gegaan met Server 2012 Essentials R2 en dat werkt erg fijn moet ik zeggen. Dit draait op een ML110 Proliant en ik moet alleen de tijd nog vinden om mijn N40L te tweaken (de bios) om daar WSE R2 op te draaien. Zodra ik dat voor elkaar heb ga ik over van WHS 2011 naar WSE 2012 R2.
Grappig, Sinterklaas bracht zojuist voor mijn vrouw een nieuwe Lenovo Laptop. Nu heb ik blijkbaar ook die hotfix nodig, backup blijft hangen op 1% en geeft na 10 minuten mislukt. Ik zag dat er 3 waren die je moet bestellen, heb jij ook alle 3 die bestanden geïnstalleerd op je whs 2011 ?Tomba schreef op woensdag 03 december 2014 @ 15:21:
[...]
UEFI backup kan wel hoor :
[...]
Mijn Surface Pro 2 en de HP van mijn 'din (die UEFI heeft) backuppen probleemloos na installatie van die patch.
Daar vraag je me wat... Ik meen me te herinneren dat t er maar 1 was, maar ik zou ze alle 3 even testen als ik jou was.Winkiller schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 12:15:
[...]
Grappig, Sinterklaas bracht zojuist voor mijn vrouw een nieuwe Lenovo Laptop. Nu heb ik blijkbaar ook die hotfix nodig, backup blijft hangen op 1% en geeft na 10 minuten mislukt. Ik zag dat er 3 waren die je moet bestellen, heb jij ook alle 3 die bestanden geïnstalleerd op je whs 2011 ?
Ze zijn alle 3 hetzelfde, althans als ik de andere 2 start wordt er beweerd dat het al is geïnstalleerd. Waarom er dan 3 links gestuurd worden is mij een raadsel. Nu maar eens gaan testen of ik nu de nieuwe Lenovo Laptop zover kan krijgen dat de backup doorloopt, wordt ongetwijfeld nog vervolgd.Tomba schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 13:17:
[...]
Daar vraag je me wat... Ik meen me te herinneren dat t er maar 1 was, maar ik zou ze alle 3 even testen als ik jou was.
1) instellen/veranderen van een client backup.
2) backup starten voor een client.
Ik heb me rot gezocht op internet maar kon niets vinden wat voor mij de oplossing was, tot dat windows homeserver 2011 update met een automatische update kwam (KB2934953) die het allemaal weer oplost, ik kan alles weer backuppen en nu ook de nieuwe Lenovo met UEFI bios.
De Update KB2934953 die achteraf automatisch kwam heb je volgens mij echt nodig en dit was nergens vermeld, maar goed ik ben weer een blij WHS 2011 gebruiker.
Voor ik het vergeet te melden, ook de connector software op de clients werd aangepast na het installeren van de hotfix KB2781272.
[ Voor 10% gewijzigd door Winkiller op 05-12-2014 21:44 ]
Op het moment heb ik ook een probleem dat ik niet meer bij de gui van bittorrent kan komen (bij de laatste update). Bittorrent sync weigert explorer 6 te gebruiken. Nu probeer ik vanuit een andere computer in mijn netwerk de gui te benaderen, maar de gui wil niet openen. Ik heb de firewall uitgezet, maar dat maakt niet uit. Heeft iemand een idee?
Zojuist heb ik mijn desktop-pc opnieuw geinstalleerd (van Windows 8.1 Pro naar Windows 8 Pro, alle updates moeten er nog op). Maar nu herkent mijn server de PC niet als zijnde dezelfde PC. Omdat ik graag mijn back-up historie etc. helder wil houden, wil ik graag dat mijn nieuwe install weer herkend wordt als de oude. Enig idee of dit kan en hoe dit kan?
Life is not about specs, it is about joy!
Volgens mij kan dat niet, alleen als alles bijna hetzelfde is en de computer de zelfde naam heeft. Dit kan je dan aangeven als je de connector software installeert op de Client Pc. Wat je wel kan doen is bepaalde gedeeltes, bv. losse mappen met bestanden, uit je oude backups van Win8.1 terug zetten naar je nieuwe installatie.bartvl schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 23:14:
Hoi mensen, ik ben WHS 2011 gebruiker en zit nu met mijn handen in mijn haar.
Zojuist heb ik mijn desktop-pc opnieuw geinstalleerd (van Windows 8.1 Pro naar Windows 8 Pro, alle updates moeten er nog op). Maar nu herkent mijn server de PC niet als zijnde dezelfde PC. Omdat ik graag mijn back-up historie etc. helder wil houden, wil ik graag dat mijn nieuwe install weer herkend wordt als de oude. Enig idee of dit kan en hoe dit kan?
Ik ga er van uit dat je nieuwe installatie ook Win8.1 wordt en de computer dezelfde naam krijgt, als dit zo is zou ik eerst alle updates doen en als je daar klaar mee bent pas de connector software installeren. Windows komt dan vanzelf met een melding "A computer with this name is already connected to the server" waarop je dan kan inspelen.
Anders een complete backup van je win8.1 terug zetten, ben je in 1x klaar en is installeren niet nodig.
Omdat ik geen enkele IE versie dan de originele 6 versie er op kreeg, heb ik Google Chrome Portable in een map in de root van de C gezet. Dat werkt zo al een jaartje of wat en voor mij zonder problemen.JorisV schreef op woensdag 10 december 2014 @ 21:38:
Ik heb een WHS eerste versie. Heeft iemand ervaring met bittorrent sync? Het lijkt bij mij wel te werken, maar ik vraag me af of files na verloop van tijd corrupt kunnen raken.
Op het moment heb ik ook een probleem dat ik niet meer bij de gui van bittorrent kan komen (bij de laatste update). Bittorrent sync weigert explorer 6 te gebruiken. Nu probeer ik vanuit een andere computer in mijn netwerk de gui te benaderen, maar de gui wil niet openen. Ik heb de firewall uitgezet, maar dat maakt niet uit. Heeft iemand een idee?
Qua Bittorent zou ik niet weten, dat doe ik via mn Synology NAS en Android TV.
Hoi Winkiller,Winkiller schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 21:37:
Inderdaad een vervolg, na het installeren van de hotfix KB2781272 voor WHS 2011 was ik 2 opties kwijt in de admin console voor de client computer waardoor backups maken of instellen onmogelijk was.
1) instellen/veranderen van een client backup.
2) backup starten voor een client.
Ik heb me rot gezocht op internet maar kon niets vinden wat voor mij de oplossing was, tot dat windows homeserver 2011 update met een automatische update kwam (KB2934953) die het allemaal weer oplost, ik kan alles weer backuppen en nu ook de nieuwe Lenovo met UEFI bios.
De Update KB2934953 die achteraf automatisch kwam heb je volgens mij echt nodig en dit was nergens vermeld, maar goed ik ben weer een blij WHS 2011 gebruiker.
Voor ik het vergeet te melden, ook de connector software op de clients werd aangepast na het installeren van de hotfix KB2781272.
Ik heb je hulp nodig! Ik heb hier nu ook een laptop met 8.1 en zo'n UEFI bios. En dus na het installeren van de connector had ik wel verbinding met de server maar er werd geen backup gemaakt. Dus ik heb de hotfix gedownload (KB2781272) en uitgevoerd op de server. Ik heb daarna de server gereboot, de connector op de client opnieuw geinstalleerd maar ik kan nog steeds geen backup maken. Niet via de launchpad op de client zelf en in het dashboard heb ik ook geen mogelijk om een handmatige backup te starten. Die optie is er gewoon niet...
Wat doe ik fout? Graag wat meer uitleg hoe jij het hebt gedaan want ik ben het spoor bijster....

/edit: Stom, ik was vergeten om die tweede update te installeren die meteen beschikbaar komt na het installeren van die hotfix. Nu werkt het!
[ Voor 4% gewijzigd door Ferret op 05-02-2015 12:12 ]
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Zeer regelmatig moet ik dan ook de WHS Connector software opnieuw installeren op Win10 Pc's.
Dit omdat er onbekende foutmeldingen plaatsvinden tijdens aanmelden bij de server.
Na verwijderen en opnieuw installeren van de connector software gaat het weer foutloos tot een volgende Win10 update.
Is daar al een oplossing voor ? daar zou ik heel blij mee zijn.

Anoniem: 261819
Verklaar je nader ? volgens mij mis ik iets of ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld.Anoniem: 261819 schreef op donderdag 19 november 2015 @ 17:26:
Ik heb gewoon de installatie wizard van de Connector software nog eens laten lopen, deze geeft dan uiteindelijk een foutmelding dat de PC al verbonden is met de server maar dit lostte bij mij wel het probleem op.
Ik heb op elke PC de installatie van de Connector software gestart, zonder de bestaande installatie ongedaan te maken. Normaal doe je dit enkel om een nieuwe PC te koppelen aan je server. De installatie van de software mislukt uiteindelijk met de melding dat de PC al verbonden is met de server. Het klinkt raar, maar hierna werkte bij mij alles weer als vanouds.Winkiller schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 13:01:
[...]
Verklaar je nader ? volgens mij mis ik iets of ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld.
Hopelijk is dit iets duidelijker
Oh, ik krijg altijd direct de melding dat ik eerst de connector software moet verwijderen als ik dat doe en verder niets. Ik zal het de volgende keer nog eens proberen, misschien heb ik een keer mazzel.Anoniem: 261819 schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 13:07:
[...]
Ik heb op elke PC de installatie van de Connector software gestart, zonder de bestaande installatie ongedaan te maken. Normaal doe je dit enkel om een nieuwe PC te koppelen aan je server. De installatie van de software mislukt uiteindelijk met de melding dat de PC al verbonden is met de server. Het klinkt raar, maar hierna werkte bij mij alles weer als vanouds.
Ik bedenk me net dat de Connector software niet automatisch opstart aan aanmeld bij de server op het moment dat ik de PC aanzet. Misschien dat dit iets uit kan maken.Winkiller schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 13:37:
[...]
Oh, ik krijg altijd direct de melding dat ik eerst de connector software moet verwijderen als ik dat doe en verder niets. Ik zal het de volgende keer nog eens proberen, misschien heb ik een keer mazzel.
Bij ons start de connector wel automatisch als de PC start, maar ik kijk het even aan.Anoniem: 261819 schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 13:41:
[...]
Ik bedenk me net dat de Connector software niet automatisch opstart aan aanmeld bij de server op het moment dat ik de PC aanzet. Misschien dat dit iets uit kan maken.
Er is geen man overboord maar vervelend is het wel als je ziet hoe vaak Win10 updates krijgt.
Voor mij werkt deze mogelijke oplossing niet, ik moet echt eerst de connector software verwijderen.Anoniem: 261819 schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 13:07:
[...]
Ik heb op elke PC de installatie van de Connector software gestart, zonder de bestaande installatie ongedaan te maken. Normaal doe je dit enkel om een nieuwe PC te koppelen aan je server. De installatie van de software mislukt uiteindelijk met de melding dat de PC al verbonden is met de server. Het klinkt raar, maar hierna werkte bij mij alles weer als vanouds.
Vandaag opnieuw eerder genoemde problemen na een Win10 Update en opnieuw de connector maar verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.

Ik heb een Acer Aspire easyStore H340 tweede hands op de kop weten tikken om te gebruiken om data op te slaan zoals mijn foto's ect het is een server waarbij er geen mogelijkheid is tot het aansluiten van een monitor. Na wat zoeken op internet kwam ik een site tegen met een handleiding voor het unattended installeren van Windows Home Server 2011. Heb een bootable usb stick gemaakt met WIndows Home Server 2011 erop daarbij was het de bedoeling om op de usb stick nog een cfg.ini bestandje erbij te zetten met wat info.
Hieronder de info die in mijn cfg.ini bestandje staan.
[WinPE]
ConfigDisk=1
WindowsPartitionSize=61440
[InitialConfiguration]
Language=en-US
Locale=nl-NL
Country=NL
Keyboard=00000409
AcceptEula=true
AcceptOEMEula=true
ServerName=SERVER
UserName=Admin
PlainTextPassword=Passw0rd
PasswordHint=Passing by
Settings=All
Na iets meer dan een half uur ongeveer 3 kwartier gaat op mijn Server het netwerk lampje branden. In mijn Router zie ik dan ook in mijn DHCP Lijst een nieuw apparaat staan wat mijn Server is.
Alleen heeft het niet de naam zoals ik in het cfg.ini bestandje heb aangeven maar met de naam minint-gvjfoja. Het probleem is dat ik niet in mijn server kan komen via http://SERVER/Connect ook niet als ik het woord Server vervang voor het ip adress wat mijn server van mijn Router heeft gekregen. Op mijn pc bij Netwerken komt hij ook niet tevoorschijn. Kan mijn server wel pingen doormiddel van het ip adress wat mijn server heeft gekregen van mijn Router. Heeft iemand enig idee hoe ik mijn server kom. of wat ik misschien fout doe? Vind het namelijk vreemd dat ik wel mijn Server kan pingen maar niet zie in WIndows
Vriendelijke Groeten Robbert
Probeers eens via RDP in te loggen op je server. Als dat wel lukt kan je gewoon lekker je server verder configgen.legioen12 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 22:31:
Heeft iemand enig idee hoe ik mijn server kom. of wat ik misschien fout doe? Vind het namelijk vreemd dat ik wel mijn Server kan pingen maar niet zie in WIndows
Ik heb een HP smartserver met WHS, waar ik helaas geen verbinding meer mee krijg. zou het mogelijk zijn om de harde schijven eruit te halen, deze in een desktop te zetten en de data kopieren naar m'n harde schijven in de desktop (dus vanaf de hdd's uit de server, die in de desktop zitten, naar de hdd's die al reeds in m'n desktop zitten), of sloop ik de data dan helemaal?
[ Voor 16% gewijzigd door Juncto op 21-01-2016 14:49 ]
ServerName=SERVERXiphalon schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 08:50:
minint-<iets> is volgens mij de naam van de pc tijdens de installatie. Hij staat dan waarschijnlijk te wachten op gebruikersinvoer.
Hier brijp ik de de servername 'SERVER' is.. maar je kan natuurlijk ook het ip adres opzoeken en van daaruit een RDP doen.
Kan gewoon hoor!Juncto schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 14:31:
Hoi allemaal,
Ik heb een HP smartserver met WHS, waar ik helaas geen verbinding meer mee krijg. zou het mogelijk zijn om de harde schijven eruit te halen, deze in een desktop te zetten en de data kopieren naar m'n harde schijven in de desktop (dus vanaf de hdd's uit de server, die in de desktop zitten, naar de hdd's die al reeds in m'n desktop zitten), of sloop ik de data dan helemaal?
[ Voor 40% gewijzigd door Cybergamer op 21-01-2016 16:52 ]
Heb ik ook al geprobeerd om via een RDP Sessie dan kan ik ook niet in de server komen snap er geen reet van als ik hem wel via ping kan bereikenCybergamer schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 16:51:
[...]
ServerName=SERVER
Hier brijp ik de de servername 'SERVER' is.. maar je kan natuurlijk ook het ip adres opzoeken en van daaruit een RDP doen.
En via IP adres?legioen12 schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 19:56:
[...]
Heb ik ook al geprobeerd om via een RDP Sessie dan kan ik ook niet in de server komen snap er geen reet van als ik hem wel via ping kan bereiken
Nee ook niet maar ben hem nu nog is opnieuw installeren kijken of dat gaat. normaal gesproken als het netwerk lampje gaat branden dan moet ik hem via http://ipaddressofserver/setup/launch.aspx kunnen bereiken zag ik ergens op internet in een tutorial staan.
En anders sowieso via RDP of http://<ServerName>/connect (voor de connector software)legioen12 schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 21:20:
[...]
Nee ook niet maar ben hem nu nog is opnieuw installeren kijken of dat gaat. normaal gesproken als het netwerk lampje gaat branden dan moet ik hem via http://ipaddressofserver/setup/launch.aspx kunnen bereiken zag ik ergens op internet in een tutorial staan.
Ik plaats altijd de systeemschijf van de server in een andere pc, doorloop de installatie tot het moment dat hij voor het eerst opnieuw gaat opstarten en plaats hem dan terug in de server. Dan maakt hij de procedure af in de server en kan ik hem dan via het netwerk bereiken.legioen12 schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 21:20:
[...]
Heb ik ook al geprobeerd maar kom er met geen mogelijkheid in snap er echt geen zak vanhaplo500 schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 00:24:
[...]
Ik plaats altijd de systeemschijf van de server in een andere pc, doorloop de installatie tot het moment dat hij voor het eerst opnieuw gaat opstarten en plaats hem dan terug in de server. Dan maakt hij de procedure af in de server en kan ik hem dan via het netwerk bereiken.
[ Voor 3% gewijzigd door legioen12 op 22-01-2016 02:22 ]
Dus met de schijf in een andere pc wordt het eerste stuk wel goed doorlopen? De cfg.ini die ik wel eens gebruikt heb, ziet er iets anders uit. http://sbs.seandaniel.com...ows-home-server-2011.htmllegioen12 schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 02:22:
[...]
Heb ik ook al geprobeerd maar kom er met geen mogelijkheid in snap er echt geen zak vanvia rdp niet ook niet via connect.
Daar staan nog een paar voorwaarden zoals schijf moet geformatteerd zijn en usb drive in een specifieke poort. Maar ik vraag me af of dat het verschil gaat maken.
Heb je het geprobeerd met alle andere schijven uit de server verwijderd? En is de Acer nog kieskeurig met op welke plek de systeemschijf moet zitten? Ik heb zelf een HP Storageworks x510, en daar mag de systeemschijf alleen in de onderste Bay.
[ Voor 18% gewijzigd door JorisV op 30-01-2016 15:06 ]
Hoewel hij het wel redelijk doet is hij gewoon te traag geworden.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Celeron G1840 Boxed | € 35,50 | € 35,50 |
1 | Asus H97I-PLUS | € 84,95 | € 84,95 |
1 | Kingston KVR16N11S8K2/8 | € 47,95 | € 47,95 |
1 | Transcend MTS600 32GB | € 31,24 | € 31,24 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 199,64 |
Het lastige is om het backbord te hergebruiken en de aan/uit knop te hergebruiken. Maar wat mij betreft is het te doen. De meeste info heb ik van http://forum.wegotserved....-motherboard-swap/&page=3 waar op het einde ook duidelijke foto's staan wat je met de connectors van de aan/uit knop moet doen. Ik heb alles achter elkaar gezet in een document (39 pagina's) maar geen tweakblog om het op te zetten. Stuur anders een DM dan stuur ik het document op.
https://support.microsoft.com/nl-nl/lifecycle?p1=15820
Heeft dat consequenties voor voortgezet gebruik of is het echt verstandig nu zsm over te stappen?
Zo ja, wat is een goed alternatief?
[ Voor 12% gewijzigd door dirkjesdirk op 13-04-2016 13:12 ]
Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...
Dacht dat dat nog een stukje langer door zou lopen 2025 oid? Maar kan me ook gigantisch vergissen.
Dacht dat 2012 Essentials oid een alternatief kan zijn. Ik draai overigens nog steeds WHS 2011.
Mits er goede alternatieven zijn voor de website e.d., zal ik tzt ook wel overstappen.
Gebruikt er iemand nog WHS 2011?
Op dit moment begin ik toch tegen beperkingen aan te lopen van de onderliggende Server 2008R2.
Bijvoorbeeld het programma Docker werkt alleen op Windows 10 of Server 2016. Er is een oudere versie, maar dan zou ik nog moeten gaan testen of die wel gaat werken (moet VT-i nog aan zetten in het bios als dat bij deze überhaupt al kan).
Heeft iemand docker in gebruik op WHS 2011?
Ergens ga ik nog wel eens de server vervangen voor een betere, nieuwere en snellere waar dan ook een nieuw OS op komt. Maar ik ben nu zo gewend aan WHS v1 en WHS 2011 waarbij het dan moeilijk is om over te stappen. Zo een Windows 10 server niet zitten, maar de prijs van Server 2016 is ook weer zoiets ondanks dat ik het OS toch wel erg lang al gebruik (en daarbij de verschillende licenties met het bomen bos verhaal, maar daar komen we ooit nog wel uit.
Linux is dan weer eng en de vraag is of ik de webpagina van WHS2011 ga missen. Gebruik het eigenlijk maar sporadisch op afstand. Wellicht met owncloud is dat af te vangen, maar dat is weer een andere vraag.
Ben gewoon benieuwd of mensen het nog gebruiken of dat ze over gegaan zijn naar iets anders en hoe dat bevalt.
Windows blijf ik nog wel interessant vinden ook omdat ik nog steeds de licentie voor drivepool heb en migreren volgens mij wel prima te doen is op die manier.
Tijdje gehad in Azure. Tegenwoordig is er een Azure VM template met 2016 Essentials. In een B- VM kost deze nog minder dan een pakje boter.Arunia schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 15:48:
Ik heb nog een HPStorage met WHS V1 en een Dell T20 met WHS 2011.Arunia schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 15:48:
Een beetje lang geleden maar,
Op dit moment begin ik toch tegen beperkingen aan te lopen van de onderliggende Server 2008R2.
Bijvoorbeeld het programma Docker werkt alleen op Windows 10 of Server 2016. Er is een oudere versie, maar dan zou ik nog moeten gaan testen of die wel gaat werken (moet VT-i nog aan zetten in het bios als dat bij deze überhaupt al kan).
Heeft iemand docker in gebruik op WHS 2011?
Ergens ga ik nog wel eens de server vervangen voor een betere, nieuwere en snellere waar dan ook een nieuw OS op komt. Maar ik ben nu zo gewend aan WHS v1 en WHS 2011 waarbij het dan moeilijk is om over te stappen. Zo een Windows 10 server niet zitten, maar de prijs van Server 2016 is ook weer zoiets ondanks dat ik het OS toch wel erg lang al gebruik (en daarbij de verschillende licenties met het bomen bos verhaal, maar daar komen we ooit nog wel uit.
Linux is dan weer eng en de vraag is of ik de webpagina van WHS2011 ga missen. Gebruik het eigenlijk maar sporadisch op afstand. Wellicht met owncloud is dat af te vangen, maar dat is weer een andere vraag.
Ben gewoon benieuwd of mensen het nog gebruiken of dat ze over gegaan zijn naar iets anders en hoe dat bevalt.
Windows blijf ik nog wel interessant vinden ook omdat ik nog steeds de licentie voor drivepool heb en migreren volgens mij wel prima te doen is op die manier.
De HP gebruik ik nog als backup en download server.
De Dell voor alle Domotica, Ubiquiti controller, Ubiquiti Video controller, Subsonic, Syncback en nog wat kleine dingen. Ik heb ook een licentie voor drivepool maar daarvan heb ik twee weken terug alles van uitgezet omdat ik ineens een hele hoop corrupte files had. Ook bleek dat mijn foto directory ook niet helemaal pluis was. De fotos stonden er goed op totdat ik ze probeerde te openen. Ook met kopieren ging dat mis. Dat ging over een 5% van alle foto's. Dus gestopt met drivepool..
Wellicht dat ik de volgende server met esxi ga doen en dan 1 daarvan WHS 2011 en de andere Linux oid.
@Shaggie_NB Heb zelf nog nooit problemen met drivepool gehad. Ook geupdate regelmatig en ik gebruik ook stablebit scanner erbij. Geeft ook iets rust. Alleen die ene 1,5TB green schijf (ja die beruchte varianten met de snel slapende koppen) geeft een SMART melding.
Het is echt die prijs van meer dan 300 euro (ja, OS doe je lang mee etc), maar dat is al meer dan de helft van mijn nieuw aan te schaffen server. Ben een beetje angstig met Linux, alhoewel het instellen en uitzoeken hoe het werkt met een raspberry lukt me wel. Maar toch, Windows is vertrouwd en zie dan weer Windows 10 als server niet echt zitten eigenlijk.
[ Voor 27% gewijzigd door Arunia op 18-01-2018 10:14 ]
Nee. Ben al snel overgestapt naar W7 en later W10 Pro voor mijn server icm Stablebit Drivepool en Hyper-V.Arunia schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 15:48:
Een beetje lang geleden maar,
Draait als een zonnetje, ook met Docker in een Hyper-V VM.
Als je goed zoekt dan kost een licentie voor W10 Pro drie tientjes.
Ik zelf zie geen enkele reden om een Server variant te nemen. Ik heb geen AD of andere wensen die je enkel met een server versie kan invullen. Verder is veel software voor W10 ook gratis, waar je voor de server variant soms honderden euro's moet neerleggen. Nog een reden voor mij om gewoon W10 te nemen
Kan voor 5 euro tegenwoordig itt vroeger een Edu licentie krijgen via surfspot van mijn werk. Voorheen was dit dan de pro versie van 7, 8 en 8.1. Dus dan wordt het de grijze variant of wellicht gewoon de Retail versie voor wat meer (de server mag wel wat kosten en daarbij ook niet ineens de kans dat ik tegen problemen aan loop vanwege licenties die niet goed zijn etc.
Waardeer alle feedback van iedere trouwens.
Onder andere die van jou geeft me een goede hoop om over te gaan op W10 met Drivepool en Scanner.
Bij WHS moet je accounts aanmaken, maar moet even bekijken of dit gewoon Windows accounts zijn op de server zelf of dat het iets anders betreft, ben er in al die tijd buiten het aanmaken eigenlijk nauwelijks mee bezig geweest.
[ Voor 13% gewijzigd door Arunia op 18-01-2018 15:09 ]
(Zie dat er inmiddels ook een 2016 Essentials is)
[ Voor 17% gewijzigd door GeleFles op 18-01-2018 16:26 ]
Ik heb ook nooit problemen gehad met drivepool (en gebruik ook de scanner erbij).Arunia schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 10:12:
@Shaggie_NB Heb zelf nog nooit problemen met drivepool gehad. Ook geupdate regelmatig en ik gebruik ook stablebit scanner erbij. Geeft ook iets rust. Alleen die ene 1,5TB green schijf (ja die beruchte varianten met de snel slapende koppen) geeft een SMART melding.
Maar als het misgaat met drivepool kun je ook echt het haasje zijn....
Ook veroorzaakte stablebit scanner soms dat de schijven te heet werden.. Wat ie zelf dan terugmelde..
Maar tegenwoordig met de steeds groter wordende drives heb ik toch niet meer zoveel problemen met het verdelen van mijn data en daarom vind ik het gebruik van drivepool ook minder noodzakelijk.
Zelf ben ik ook van plan om esxi te gaan inzetten en daarop natuurlijk ook WHS2011, Linux en W10.
Zodat ik ook makkelijker kan testen wat ik het makkelijkste en stabielste in gebruik vind.
Gebruik je dus een Azure VM als homeserver/NAS ? Hoe doe je dat dan precies, maak je er 1 netwerk van met een VPN ofzo? En kost al die storage geen fortuin?Trommelrem schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 15:57:
[...]
Tijdje gehad in Azure. Tegenwoordig is er een Azure VM template met 2016 Essentials. In een B- VM kost deze nog minder dan een pakje boter.
Ik gebruik overigens inmiddels ook 2016 Essentials icm. Drive Bender en CloudBerry Backup (naar AWS glacier). En dat werkt wel zeer stabiel met 3 verschillende WD green schijven.
Ja, die B VM's zijn goedkoper dan een pakje boter. Veel kost storage niet en hoewel de traffic van Azure naar huis niet duur was (kan mijns inziens wel goedkoper), heb ik er toch veel plezier van gehad.SiErRa schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 12:24:
[...]
Gebruik je dus een Azure VM als homeserver/NAS ? Hoe doe je dat dan precies, maak je er 1 netwerk van met een VPN ofzo? En kost al die storage geen fortuin?
Ik gebruik overigens inmiddels ook 2016 Essentials icm. Drive Bender en CloudBerry Backup (naar AWS glacier). En dat werkt wel zeer stabiel met 3 verschillende WD green schijven.
Voor thuisgebruik heb ik altijd Drayteks gebruikt. Sinds de nieuwste firmware van de Draytek 2860 wordt ook Azure multi site VPN ondersteund (omdat de 2860 sinds de laatste firmware IKEv2 ondersteunt).
De Essentials VM heb ik gisteren ook verwijderd. Nu staat er in Azure een domain controller die alleen domain controller is. Verder niets. Geen fileshares. Alleen DC role (+ Azure AD Tool).
Vanaf mijn woning, de woning van mijn ouders en de woning van mijn broer lopen er nu VPN's naar de Azure omgeving. Authenticatie en GPO's op computers en laptops gaat dus over de VPN naar de DC (traffic is verwaardloosbaar). Ik heb bewust niet gekozen voor ADFS, omdat ik wil dat Office 365 blijft werken als de DC onverhoopt uitvalt. De IP adressen heb ik aan de MFA lijst toegevoegd en Azure AD Passthrough Authentication met Domain Hints is ingeschakeld zodat users, als ze thuis zijn, automatisch worden ingelogd in Office 365. Via GPO wordt ADAL geconfigureerd zodat ook OneDrive Sync automatisch wordt geconfigureerd, zonder dat de user hoeft in te loggen in Office 365. En ook via GPO is de Folder Redirection ingesteld naar OneDrive, zodat de folders Documents, Pictures, Favorites, etc. naar OneDrive worden gezet.
Is een laptop buiten de deur, dan werkt passthrough niet in Chrome en moet er handmatig en met MFA worden ingelogd, maar de diensten die al ingelogd zijn via passthrough blijven gewoon werken. Echter omdat de computers dan hybride Azure AD joined zijn, werkt automatisch inloggen weer wel voor Edge en IE.
Wat nog op mijn wishlist staat is een nVidia VM in Azure om games via Steam te streamen naar thuis. Ben er nog niet helemaal over uit hoe ik dat wil gaan doen om de kosten fatsoenlijk te houden. Een andere wishlistitem zou zijn om bepaalde SharePoint libraries automatisch te laten syncen: Bepaalde gedeelde libraries zoals die met familiefoto's.
Geschatte kosten:
• B-VM: +- 20 per maand
• VPN: +-25 per maand
• Office 365 E3: +- 20 per maand per user
Dit is een schatting. Ik moet eerst nog even 29 dagen wachten totdat ik het zeker weet. Bovendien kan het veel goedkoper door Business Premium te gebruiken ipv E3, maar BP kan niet zo makkelijk worden beheerd als E3. Bovendien ben ik een Tweaker, dus is E3 gewoon meer premium.
[ Voor 6% gewijzigd door Trommelrem op 20-01-2018 12:00 ]
Klinkt wel super, maar zo te zien ook offsite.
2016 Essentials is nog vrij aan de prijs. Wellicht dat ik dan toch blijf uitkomen om tegen mijn principes Windows 10 pro te gaan gebruiken ipv server software. Dat ik dan die site van WHS2011 kwijt ga raken (geen goede tegenhanger voor gevonden nog), is dan maar zo. Die gebruikte ik op het moment toch weinig en uiteindelijk wil ik Plex beschikbaar gaan maken buitenshuis zodat ik foto's en video's van vakantie kan laten zien terwijl we op bezoek zijn.
Hoe zit dat met die licenties trouwens. 356 euro is nog wel overheen te komen soort van, maar daar staat bij 1 user. Is dat te vergelijken met die 10 users van WHS2011? Dan zou het namelijk best prijzig kunnen worden.
[ Voor 16% gewijzigd door Arunia op 24-01-2018 12:10 ]
Echter, als ik lokaal RDP wil gebruiken, dan krijg ik de melding dat het wachtwoord niet correct is.
Gebruik nu een password manager welke een aardig aantal tekens gebruikt en speciale karakters.
Zou het dat laatste kunnen zijn? Want lokaal inloggen lukt wel zonder problemen.
Inlognaam: SERVER\Administrator (SERVER is uiteraard de naam van de server)
ww: dat lange wachtwoord etc.
Nu ben ik ook bezig met het installeren van de connector om te kijken of ik er daarmee bij kan, maar ook daar pakt hij het wachtwoord niet. Neem aan dat dat ook het Administrator wachtwoord is.
Geeft op beiden aan dat het wachtwoord niet juist is.
Kan me niet herinneren dat ik rdp op de server zelf open moest zetten, maar eerlijk is eerlijk. De installatie was ook al antiek ondertussen.
Iemand de oplossing ?
De oplossing in mijn geval was dat KB4088878 niet geïnstalleerd was, waarom weet ik niet.
Deze KB4088878 handmatig geïnstalleerd en daarna wilde KB4099950 wel installeren.
[ Voor 45% gewijzigd door Winkiller op 03-04-2018 14:27 ]
Heb ongeveer hetzelfde probleem gehad.. Bleek dat de tijd instelling van de servers niet gelijk was...Arunia schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 11:37:
Pas mijn WHS2011 opnieuw geinstalleerd omdat deze middels RDP waarschijnlijk gehackt was (het hacken was een zekerheid, via RDP niet echt, maar stond open in de router)).
Echter, als ik lokaal RDP wil gebruiken, dan krijg ik de melding dat het wachtwoord niet correct is.
Gebruik nu een password manager welke een aardig aantal tekens gebruikt en speciale karakters.
Zou het dat laatste kunnen zijn? Want lokaal inloggen lukt wel zonder problemen.
Inlognaam: SERVER\Administrator (SERVER is uiteraard de naam van de server)
ww: dat lange wachtwoord etc.
Nu ben ik ook bezig met het installeren van de connector om te kijken of ik er daarmee bij kan, maar ook daar pakt hij het wachtwoord niet. Neem aan dat dat ook het Administrator wachtwoord is.
Geeft op beiden aan dat het wachtwoord niet juist is.
Kan me niet herinneren dat ik rdp op de server zelf open moest zetten, maar eerlijk is eerlijk. De installatie was ook al antiek ondertussen.
enige waar ik nog tegenaan loop is dat wanneer je naar de *.homeserver.com site gaat, je een certificaat foutmelding krijgt. Kom er niet uit hoe dit verder op te lossen. Wel certificaten over rdp, maar verder niet echt.
[ Voor 30% gewijzigd door Arunia op 04-04-2018 10:55 ]
"wachten op user profile service".
Wie heeft voor mij de juiste oplossing ?