Ik ben sinds een paar dage over van WHS2011 naar Windows 8.1 Pro.
De belangrijkste reden was dat ik een geheugengebruik had van rond de 6-7GB, en ik er nog meer op wilde zetten (complete WAMP stack met de nodige web software), en dat dat wel erg krap zou worden.
Ik ben dus overgegaan naar W8.1 en zag tot mijn verbazing een geheugengebruik (na ca 1 uur) van 2.5GB met de 8GB RAM geinstalleerd. Nadat ik de 16GB erin had gestoken ging het actuele verbruik na 1 uur naar de 1.8GB - 700MB minder, en dus een 14GB vrij. Waarom het met 16GB geen 2.5GB is, is me een raadsel. Ik heb tweemaal het RAM omgestoken, en kreeg elke keer dit wisselende verbruik te zien...
Achteraf dus eigenlijk onzin die upgrade van €150 voor 16GB DDR3/1866, maar goed. Een aantal virtuele machines erbij en nog een paar WAMP installs zullen dus geen enkel proleem zijn...
Als ik kijk naar de overeenkomsten en verschillen tussen de WHS2011 en W8.1 install, dan zie ik het volgende.
Overeenkomsten:
- StableBit DrivePool voor de data schijven draait zonder enig probleem (gehele pool overgenomen)
- VPN ingebouwd
- Alle overige software, varierend van Crashplan, Multimedia streaming, Domotica software etc. draaien zonder problemen.
Verschillen W8.1 tov WHS2011:
- 16GB vs 8GB, dankzij het verdwijnen van de 8GB limiet

- 1.8GB vs 6GB RAM gebruik. Waarom weet ik niet. Is W8.1 zuiniger met geheugen?
- W8.1 heeft geen standaard remote web toegang (gebruikte ik al niet, maar ja). Teamviewer unattended draait echter perfect. En als je een gratis account neemt, dan kun je de status van je server ook nog eens op de website monitoren... Naast remote control is ook bestandsuitwisseling mogelijk en heeft Teamviewer een ingebouwde VPN, lekker handig!
- W8.1 heeft geen xxx.homeserver.com. Deze doet het nog steeds overigens (maar hoelang nog?). Vervangen is simpel. Met FreeDNS kun je redelijk eenvoudig een xxx.homeserver, of xxx.home.org aanvragen (gratis), inclusief een applicatie die je IP adres doorgeeft.
- Geen client PC backup meer. Deze is niet direct te vervangen, anders dan door andere image backup software. Sommige draaien WHS2011 onder Hyper-V om deze functionaliteit terug te krijgen. Ik moet nog kijken wat ik hier mee doe, want ik gebruikte de PC Backup al niet, dus zie nog geen reden om een alternatief in te gaan zetten...
- W8.1 heeft File History, waarmee alle clients op de server een file history backup kunnen zetten, en die data wordt weer in de Crashplan backup meegenomen op de server. Voor backup van alle 'normale' data werkt dit perfect, zelfs beter dan de PC backup van WHS2011 moet ik zeggen!
- W8.1 is net een 0.5-1W zuiniger in idle.
- W8.1 heeft standaard OneDrive integratie. Makkelijk voor wat backups en settings.
Oftewel: Met wat kleine aanpassingen - die overigens allemaal al waren voorbereid - is de overgang naar W8.1 Pro vlekkeloos verlopen en mis ik vooralsnog helemaal niets van WHS2011!