Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 109 Laatste
Acties:
  • 670.511 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:04

Barrycade

Through the...

Thijs8472 schreef op woensdag 13 november 2013 @ 10:28:
De eerste twee duo's hebben het welgeteld 1.5 maand volgehouden waarna ze beiden geen spanning meer op het net zagen en dus ook niks meer opwekten. Beide zijn half augustus onder garantie vervangen en nu geeft een 480 kuren sinds een paar dagen. Er ligt ook nog een 240 tussen in die sinds de installatie in juni prima heeft gewerkt dus het kan wel :) Misschien heb ik gewoon enorm veel pech.
Als het steeds terugkomt zou ik ook eens naar je stekkers of zo kijken of naar je panelen. Toeval bestaat, maar als je Duo's steeds op dezelfde manier uitvallen is het meestal geen toeval meer.

Ik heb zelfs 2x 265 op een duo liggen nu 1,5 jaar en niets aan de hand. Hangt trouwens wel binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Barrycade schreef op woensdag 13 november 2013 @ 22:00:
[...]Als het steeds terugkomt zou ik ook eens naar je stekkers of zo kijken of naar je panelen. Toeval bestaat, maar als je Duo's steeds op dezelfde manier uitvallen is het meestal geen toeval meer.

Ik heb zelfs 2x 265 op een duo liggen nu 1,5 jaar en niets aan de hand. Hangt trouwens wel binnen.
Dat denk ik dus ook... dit is bijna geen toeval. Of ze komen allemaal uit een slechte batch toevallig, of er gaat iets mis bij de aansluiting/voltage/netvervuiling etc bij Thijs thuis. Misschien de stekkers in een gootje hebben liggen dat er water makkelijk in kan sijpelen? Kortsluiting of corrosie kan veroorzaken?

Bij mij werken 3 duo 480's dus ook al 1,5 jaar prima. Hangen ook gewoon buiten onder de panelen. Alle kabels netjes met dikke tie-wraps aan de profielen, zodat de stekkers/connecties e.d. niet het dak kunnen raken.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:12

Nox

Noxiuz

databeestje schreef op woensdag 13 november 2013 @ 14:25:
[...]

Alleen de duurdere varianten van SMA hebben dit, en zelfs dan moet je het handmatig aanzetten.

Aangezien de paal hier waarschijnlijk gedurende de gehele dag een schaduw werpt op panelen zullen micro omvormers de beste keuze zijn. Strings splitsen zal denk ik niet het gewenste resultaat geven.
Kan ik niet gewoon op de bypass diodes van de panelen vertrouwen? Die zouden moeten zorgen dat de panelen die in de schaduw liggen niet de gehele string omlaag trekken toch?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• laforte
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 08:57

laforte

Helemaal de weg kwijt!

drielp schreef op woensdag 13 november 2013 @ 18:58:
[...]

Volgens mij ligt dit aan het trafostation in onze buurt. Ik zie 's avonds regelmatig > 235 Volt op mijn Basetech-cost control meter staan.
Dit heeft niet veel te maken met de afstand van een ''trafostation'', het is de spanning in het landelijke net die in de avond hoger ligt i.v.m. lagere afname. En meestal is een langere afstand een hogere spanning als er weinig afname is (in de avond dus).

[ Voor 4% gewijzigd door laforte op 14-11-2013 03:18 ]

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:35
NoxiuZ schreef op donderdag 14 november 2013 @ 01:30:
[...]
Kan ik niet gewoon op de bypass diodes van de panelen vertrouwen? Die zouden moeten zorgen dat de panelen die in de schaduw liggen niet de gehele string omlaag trekken toch?
Er zullen vast andere tweakers zijn die hierover met meer zekerheid wat durven zeggen, maar wat ik tot nu toe zelf zie is dat de invloed van schaduw nogal groot kan zijn.

Bijv: in volle zon, panelen leveren ca 1300W, daarna met weinig schaduw op 1 paneel (van een ladder, dus enkele sporten maar) gaat er zo tegen de 200W af (panelen zelf zijn 295Wp). Gisteren: we hebben nu in de ochtend (t/m half feb waarschijnlijk) enige schaduw van het dak van de buren. Pas als de schaduw (bijna) helemaal weg is, schiet het vermogen omhoog, zie de hap eruit tussen ca 915u en 1130u:

http://imageshack.us/a/img30/4762/h2vu.jpg

En ja, we hebben een Omnik. ;)

There's nothing moister than an oyster.

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik weet niet hoe je met de totale spanning uitkomt, maar als je een periode schaduw hebt op 1 paneel, kan je die er dan niet voor een tijdje uit de string halen?

Als je qua DC spanning binnen de mpp range blijft, zou dit toch mogelijk moeten zijn?

Dat zou een hoop opbrengst moeten schelen.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:02

databeestje

Von PrutsHausen

Schinnen-groen schreef op donderdag 14 november 2013 @ 07:44:
Ik weet niet hoe je met de totale spanning uitkomt, maar als je een periode schaduw hebt op 1 paneel, kan je die er dan niet voor een tijdje uit de string halen?

Als je qua DC spanning binnen de mpp range blijft, zou dit toch mogelijk moeten zijn?

Dat zou een hoop opbrengst moeten schelen.
Daarom hebben sommige omvormers een feature die de MPP range scant en de spanning omlaag trekt zodat je feitelijk hetzelfde bereikt.

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-09 17:36
Nog ff over die Enecsys Duo's, de eerste twee die kapot gingen zagen geen netspanning meer volgens Enecsys en genereerden daarom niet meer, dat waren serienummers 110050892 en 110055740. Degene die nu niet functioneert ziet wel netspanning maar ziet om een of andere reden een bijzonder hoog DC amperage en roept dus dattie 550W genereerd terwijl er helemaal niets (of onmeetbaar weinig) uitkomt. Ik vermoed dat het een compleet ander defect is (deze heeft een serienummer 110022XXX).

@Ariemaiden, weet je wat er bij jou precies kapot ging en in welke reeks zat jou serienummer ergens? Het scriptje van duinsel om de Zigbee berichten en daarmee de ruwe data uit te kunnen lezen helpt overigens wel enorm om te zien wat er gaande is.

Ik heb gisteren de bekabeling en stekkers nagelopen en daar is niets aan te ontdekken (plat dak, alles netjes met tiewraps vast onder de panelen), ik ga de twee Duo's ook nog even omwisselen om defecte panelen uit te sluiten en dan maar weer een RMA aanvragen. De vorige keer was ik ze ook een maand kwijt van half juli tot half augustus (erg vervelende tijd om geen omvormers te hebben) en dat zal nu niet anders zijn ben ik bang. En over dat binnen hangen, tja ze zijn IP68 dus dat hoeft niet.

Al met al heb ik nu enigzins 'spijt' van mijn Enecsys omvormers, ze zijn niet heel efficient en volgens de specs komt er aan AC-zijde maar 450W uit (in de praktijk zie ik wel iets meer overigens). Mocht ik het nu nog eens doen dan ging ik voor een SB1300TL en had ik de schaduwproblemen voor lief genomen.

• Ariemaiden
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-08 11:07
Thijs8472 schreef op donderdag 14 november 2013 @ 10:45:
@Ariemaiden, weet je wat er bij jou precies kapot ging en in welke reeks zat jou serienummer ergens? Het scriptje van duinsel om de Zigbee berichten en daarmee de ruwe data uit te kunnen lezen helpt overigens wel enorm om te zien wat er gaande is.
Ik heb geen idee wat er precies kapot was aan de micro-omvormer. Hij meldde zich wel aan bij de gateway, maar er werd geen vermogen afgegeven aan het net. Serienummer was 0110058110.

• Ariemaiden
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-08 11:07
Thijs8472 schreef op donderdag 14 november 2013 @ 10:45:
Al met al heb ik nu enigzins 'spijt' van mijn Enecsys omvormers, ze zijn niet heel efficient en volgens de specs komt er aan AC-zijde maar 450W uit (in de praktijk zie ik wel iets meer overigens). Mocht ik het nu nog eens doen dan ging ik voor een SB1300TL en had ik de schaduwproblemen voor lief genomen.
Die gedachte heb ik ook een beetje. Noem het maar voortschrijdend inzicht...

• drielp
  • Laatst online: 16-09 11:15
zeegerd schreef op donderdag 14 november 2013 @ 07:39:
[...]

Er zullen vast andere tweakers zijn die hierover met meer zekerheid wat durven zeggen, maar wat ik tot nu toe zelf zie is dat de invloed van schaduw nogal groot kan zijn.

......

http://imageshack.us/a/img30/4762/h2vu.jpg

En ja, we hebben een Omnik. ;)
Schaduw is in deze tijd van het jaar een "probleem" van velen. Maar de opbrengsten zonder schaduw is ook niet zo heel erg groot. Ik heb ook een omnik en die doet het prima. Ik denk niet dan een SMA met schaduwmanagement hier een beter resultaat uit haalt, schaduw blijft schaduw... Ik heb een dubbele, de bovenste string komt rond 9:30 uur uit de schaduw, de onderste rond 12:00 uur.

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img577/3899/go40.jpg

Ach, het is niet anders, de buren willen niet weg. Maar bij een overschot van 1000 kWh kan je ook wel wat missen. Een paar panelen uit de string halen is ook mogelijk, maar levert niet veel meer op. het is even doorbijten tot april, dan gaan we weer vol gas :)
laforte schreef op donderdag 14 november 2013 @ 03:05:
[...]

Dit heeft niet veel te maken met de afstand van een ''trafostation'', het is de spanning in het landelijke net die in de avond hoger ligt i.v.m. lagere afname. En meestal is een langere afstand een hogere spanning als er weinig afname is (in de avond dus).
Oke, het viel me op dat vooral in het begin van de avond het voltage hoger was dan overdags

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:43

MieJuul

3970Wp

En ja hoor, daar begint het gedonder met de jaarnota.......
Stand normaal tarief is niet geaccepteerd en dus geschat (was 86 kwh minder dan vorig jaar)
Ze vertikken het te verrekenen, en correctie is alleen mogelijk na plaatsing digitale meter.

Op de vraag hoe ze dat vroeger dan deden toen de digitale meters er nog niet waren werd het heel lang stil.........

Nu online een correctie doorgegeven, sta inmiddels weer in de plus (zij het net), kijken wat er mee gedaan wordt

Ben er nu eigenlijk al klaar mee, maar geef de ferarris niet zomaar op :P

[ Voor 7% gewijzigd door MieJuul op 15-11-2013 10:57 ]

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-09 00:35
Waarom niet gewoon naar een digitale meter? Ik snap je verhaal niet. Ze kunnen het gewoon verplichten voor terugleveren. Jij kan daarentegen weigeren dat deze op afstand uitgelezen wordt. Ook al zou ik niet weten waarom je dat zou doen.

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
@MieJuul
laat ze toch in hun eigen sop gaar koken.
zet je huis op leegstand tarief, en betaal 1x per jaar.
klopt de rekening niet = niet betalen.
eens kijken hoe snel ze dan gaan rennen.
(het gaat bij mij op deze manier elke keer weer goed, en ik bespaar me zelf ook nog een 24 euro administratieve kosten. tvt die eens >:) )

(verstandig is wel om dan ook een spaar rekening te openen en automatisch maandelijks het voorschot over te maken, kan vaak gratis bij je betaal rekening.
de rente mag but zijn, maar het is nu jij die hem trekt en niet hun.
als je zelfs eerlijk bent naar je zelf, maak je het voorschot bedrag inc je eigen opwek over.
dan heb je binnen de korstte keren extra geld voor een uitbreiding of een warmte pomp etc.....)

[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 15-11-2013 12:36 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-09 16:57
Ik ben benieuwd hoe dit bij mij gaat volgend jaar dan, ik heb een 4160Wp installatie en had een jaarverbruik van 1100kwh...
Heb zelf ook nog een ferarris meter :)

4 augustus is alles online gegaan (3 augustus de jaarstand doorgegeven) en mijn vorig jaarverbruik heb ik er al een paar dagen uit. (in 3 maanden ongeveer)

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Casper de Boer
99% van de gevallen gaan gewoon goed.
maar zeg je nu dat je een overschot verwacht van +/-2500kWh?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Laatst online: 18-09 16:57
migjes schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 13:17:
@Casper de Boer
99% van de gevallen gaan gewoon goed.
maar zeg je nu dat je een overschot verwacht van +/-2500kWh?
Klopt inderdaad, alles tot dusver energie zuinig.
Ik wil nog omschakelen naar electrisch koken en ik heb nog geen wasmachine staan dus het verbruik zal nog wel hoger uit gaan vallen.

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Casper de Boer schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 15:47:
[...]

Klopt inderdaad, alles tot dusver energie zuinig.
Ik wil nog omschakelen naar electrisch koken en ik heb nog geen wasmachine staan dus het verbruik zal nog wel hoger uit gaan vallen.
ga maar eens kijken voor een goedkoop elektrisch kacheltje.
dat doet ongeveer 8-9kWh per 1 m3 gas.
of nog mooier.
Lucht/water warmtepomp om stroomoverschot af te fikken
moeilijkere schatting, voor nu hou ik het op:
4kWh per 1 m3 gas.
zelf op maken is veel leuker als gezanik om te laten uitbetalen (kolen fooi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:14
Casper de Boer schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 12:55:
Ik ben benieuwd hoe dit bij mij gaat volgend jaar dan, ik heb een 4160Wp installatie en had een jaarverbruik van 1100kwh...
Heb zelf ook nog een ferarris meter :)

4 augustus is alles online gegaan (3 augustus de jaarstand doorgegeven) en mijn vorig jaarverbruik heb ik er al een paar dagen uit. (in 3 maanden ongeveer)
Heel veel succes met de discussie van de leverancier. Ik heb het opgegeven en mijn meter vervangen naar een digitale waardoor ik ook de negatieve stand tot -1000 kWh krijg uitbetaald tegen normale prijzen. vorig jaar zelfs -1600 kWh. Mij bleven ze volhouden dat ze het niet konden ingeven en de zelfde stand op schreven. ze gingen er van uit dat ik het ooit wel weer zou op maken. en als dan toch de meter vervangen moest worden werden er geen negatieve standen uitbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

migjes schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 17:00:
[...]

ga maar eens kijken voor een goedkoop elektrisch kacheltje.
dat doet ongeveer 8-9kWh per 1 m3 gas.
of nog mooier.
Lucht/water warmtepomp om stroomoverschot af te fikken
moeilijkere schatting, voor nu hou ik het op:
4kWh per 1 m3 gas.
zelf op maken is veel leuker als gezanik om te laten uitbetalen (kolen fooi).
Ik heb ook een overschot van een kleine 1500kwh. De cv staat hier nog uit en de elektrische ventilator kachel houd het prima warm.

Volgend jaar komt er een lucht/lucht warmtepomp in de vorm van een splitunit airco. Ik verwacht dat de cv dan amper meer aan hoeft en enkel voor tap gebruikt wordt. Nu nog een model vinden met een zwarte buitenunit.

Ik ben erg benieuwd naar het stroomverbruik en gasverbruik van deze maand in vergelijking met vorig jaar.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Even een vraagje:
Ik heb 100 dunne film panelen van 38Wp, deze wil ik sorteren op stroom om mooie strings te maken.
Ik wil dus de stroom meten bij een bekend vermogen.

1) Ik heb een kabel gemaakt met een 66 ohm weerstand in serie.
2) Een panneel neergezet met in totaal 1500Watt aan halogeen lampen er op gericht ( ~1m afstand )

Vervolgens meet ik de spanning over de weerstand.
1.65 Volt ..... bij 66 ohm .....
dat is dan 0.0369 Watt ..... ???? toch ?????

Niet wat ik had verwacht .........
Doe ik watt fout ?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:34

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

zomaar een paneel opgezocht:

Model M40 / M38
Stabilized Power
Rated Power (Pmp) 40W/ 38W
Voltage (Vmp ) 44.6V / 45V
Current (Imp) 0.9A / 1.0A
Open Cir. Voltage (Voc) 60.2V/ 60V
Short Cir.Current (Isc) 1.1A/ 1.05A
Dimensions (W x L x H) 635x1245x7mm
Weight (Kg) 13.5/ 13.2

Operation condition : -40C~+85C

Kijk eens of hij de open klemspanning haalt, onbelast dus.
Het zal me niets verbazen als halogeenlicht niet het licht is waar een paneel wat mee kan ...

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

P=U2/R, ik kom op 0,041W maar het idee om zo panelen onderling te vergelijken is volgens mij valide.
Probeer zonder weerstand Isc (kortsluitstroom) en Voc (open klemspanning) te meten.

Het spectrum van een halogeenlamp is die van een zwarte straler van 2700K waar de zon een spectrum van zo'n 5800K heeft. Halogeenlicht van 1000W/m2 heeft dus veel meer (infra)rood en minder blauw. Dat zal zeker voor minder "opbrengst" zorgen maar dit scheelt 3 orde-groottes dus ik denk dat er wat anders aan de hand is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 22:34

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Vreemde weerstandswaarde trouwens, is hij niet toevallig opgerookt omdat hij teveel vermogen kreeg?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Proton_ schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 19:28:
P=U2/R, ik kom op 0,041W maar het idee om zo panelen onderling te vergelijken is volgens mij valide.
Probeer zonder weerstand Isc (kortsluitstroom) en Voc (open klemspanning) te meten.

Het spectrum van een halogeenlamp is die van een zwarte straler van 2700K waar de zon een spectrum van zo'n 5800K heeft. Halogeenlicht van 1000W/m2 heeft dus veel meer (infra)rood en minder blauw. Dat zal zeker voor minder "opbrengst" zorgen maar dit scheelt 3 orde-groottes dus ik denk dat er wat anders aan de hand is.
Denk dat kwikdamplampen het zonlicht iets beter benaderen , onderstaand model wordt vaak in fabrieks hallen opgehangen en benaderen het daglicht behoorlijk goed,
http://schuurman-et.nl/nl...amp-250w-hpln250we40.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 23:08
Ik had ooit geprobeerd om met een 1000watt bouw lamp een paneel van 250 te beschijnen om zo de enecsys omvormer te kunnen toevoegen in de software. De omvormer melde zich wel maar het afgegeven vermogen was 0 watt.
Dus een halogeenlamp is niet echt geschikt is mijn ervaring ondanks dat ik hem keurig uitgericht had.
De volgende dag met daglicht werkte de omvormer wel dus mijn ongerustheid dat de enecsys omvormer het niet deed was onterecht.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
snameroc schreef op zondag 17 november 2013 @ 00:17:
Ik had ooit geprobeerd om met een 1000watt bouw lamp een paneel van 250 te beschijnen om zo de enecsys omvormer te kunnen toevoegen in de software. De omvormer melde zich wel maar het afgegeven vermogen was 0 watt.
Dus een halogeenlamp is niet echt geschikt is mijn ervaring ondanks dat ik hem keurig uitgericht had.
De volgende dag met daglicht werkte de omvormer wel dus mijn ongerustheid dat de enecsys omvormer het niet deed was onterecht.
Een paneel met een rendement van 20% kan natuurlijk nooit meer doen dan 2% leveren van de energie die je in een lamp met een licht rendement van 10% stopt.

[ Voor 5% gewijzigd door opuntia1 op 17-11-2013 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
opuntia1 schreef op zondag 17 november 2013 @ 00:37:
[...]

Een lamp met een licht rendement van 10% op een paneel met een rendement van 20% kan natuurlijk nooit meer doen dan 2% leveren van de energie die je in de lamp stopt.
2% van 1500 watt is altijd nog een 30 watt. Ik denk dat de halogeenlamp (of elke willekeurig lamp) het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
drielp schreef op zondag 17 november 2013 @ 09:29:
[...]

2% van 1500 watt is altijd nog een 30 watt. Ik denk dat de halogeenlamp (of elke willekeurig lamp) het probleem is.
Dat denk ik ook, want de lamp moet wel het juiste licht geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Maar maakt niets uit om te vergelijken zolang de situatie op alle panelen gelijk is, met een paar flinke tl buizen werkt het wel bijv.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Maar nu even wat anders, ik heb dit hier nog niet langs zien komen.

YouTube: V3Solar: Direct AC Production and World's first fully integrated Solar/Wind Hybrid

Energy problem solved?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 23:08
opuntia1 schreef op zondag 17 november 2013 @ 00:37:
[...]

Een paneel met een rendement van 20% kan natuurlijk nooit meer doen dan 2% leveren van de energie die je in een lamp met een licht rendement van 10% stopt.
0 watt is minder dan 2%
Een tl armatuur 4x58watt deed de enecsys omvormer niet melden bij de gateway.
De bouwlamp gaf een 10 x zo een grote stroom op een shunt dan het tl armatuur dus de opmerking met tl lampen gaat het beter is niet waar.
Maar dat wist ik al als je een knex zonnepaneeltje van de kinderen bij een spotje hield draait het motortje met een spaarlamp of een tl buis kwam er geen beweging in dat was 10 jaar geleden al zo.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Allemaal bedank voor jullie antwoorden.

- De weerstand word gemaakt door 3x 22ohm 50Watt, die doen het nog wel.
- Het rendement van Halogeen lampen is 15 tot 20%, dus 1500W elektrisch geeft max 300W licht.
- De licht temperatuur is 3200K, dat zit in de 10% intensiteit van de "Black Body Radiation" schaal, Zonlicht zit in de buurt van 5000k, dat is dan de 100% intensiteit van die schaal. Daar raken we dus ook nog eens 90% kwijt ...(300W licht * 0.1 = 30W)
- De gesuggereerde kwikdamplamp geeft 4000K dat is op de intensiteit schaal 40%, dus wel een stuk beter. Maar die heb ik even niet bij de hand.

Maar goed 30W aan licht brengt dus bij 4.7% ( 38W op (0.65*1.25)m2 bij 1000W/m2)
= 1.41 Watt ...... zit ik er nog steeds een factor 35 naast....

- Mogelijk raak ik nog vermogen kwijt door dat de licht straling niet gelijkmatig is verdeeld. Ik weet niet hoe dat zit bij dunne film.
- De afstand van de lampen (1m), er valt veel licht naast.
- Kabels zijn 6mm2 dus dat is geen probleem.

Ik ga zo de open klem spanning meten en de kortsluitstroom.

Het paneel wat ik nu gebruik heb ik in de matige zon gehad, toen gaf hij 0.6A kortsluitstroom, hij doet het wel :)

Afbeeldingslocatie: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Blackbody-lg.png

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cd/Sonne_StrahlungsintensitaetNL.svg

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Ik hem net even buiten gezet.
1.65V over 66ohm = 0.041 W
Mijn eigen panelen doen nu 3% van hun Wp vermogen.( 360W tegen 12000Wp )
Dus had ik verwacht 3% van 38 W = 1.14W
Scheelt nog een factor 28
En dunne film zou het beter moeten doen in diffuus licht.
Met het systeem met weerstanden zit dus ook nog wat fout .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

1,65 Volt. Zit je dan wel op het MPP-punt ?

Je 12000 Wp heeft een MPPT, je 66 Ohm weerstand niet.

[ Voor 39% gewijzigd door Dre op 17-11-2013 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Dre schreef op zondag 17 november 2013 @ 14:15:
1,65 Volt. Zit je dan wel op het MPP-punt ?

Je 12000 Wp heeft een MPPT, je 66 Ohm weerstand niet.
Dat vraag ik me ook af met die 66 ohm.
Het maximum power voltage is 45V (0.844 A)
Is deze spanning ook waar voor een lage instraling ?
Dan moet ik veel hogere weerstand waarden hebben.
Maar welke??

Nog even wat gemeten, de 1500W aan lampen op 10cm afstand gezet.

Nu meet ik 6.4V over 66 ohm = 0.62W

De open klem spanning is 54V
De kortsluitstroom is 0.1A

Afbeeldingslocatie: http://www.woudsehoeve.nl/content/label.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

54Voc >>> circa 43 Vmpp
Isc 0,1 A >>> circa 0,09 A Impp.
Als ik jou was zou ik eens 470 tot 560 Ohm pakken. 3,9 Watt (43×0,09) kan je niet te lang op een kleine weerstand zetten.

Andere ideen:
  • Alleen Isc (en eventueel. Voc) meten
  • Inverter met MPPT gebruiken :+
  • Dikke potmeter
  • Zenerdiode op Vmpp instellen (potmeter?) (bijvoorbeeld TL431 met extra transistor/vermogensweerstand).

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 17-11-2013 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

P = I2 * R dwz R = P/I2

38W / (0.844)2 = 53 ohm ..... Toch ?
Zit ik er wel bij in de buurt voor een 100% instraling.

Hoe bereken ik de MPP weerstand voor slechts 1.5% instraling of minder?

1.5% van 0,844A = 0.01266A
38/(0.01266A)2 = 237091 ohm ? 237k ohm ...... dat lijkt me erg hoog.

Daarnaast hoe representatief is deze meting voor een zonnig dagje.
Ik probeer natuurlijk de stroom sterkte te optimaliseren in een string van panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

WoudseHoeve schreef op zondag 17 november 2013 @ 14:56:
[...]
38/(0.01266A)2 = 237091 ohm ? 237k ohm ...... dat lijkt me erg hoog.
[...]
38 Watt (P) is geen constante. De (zon)instraling bepaald hoeveel vermogen er uit een paneel kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 18:03
geinige filmpjes. Of dit het ei van columbus is? Wie zal het zeggen.
Zag ook een Nederlander bij de founding investors (mijnheer Valkenburg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@drielp

Een aaneenschakeling van onbewezen beweringen. Lijkt het te goed om waar te zijn? Dan is dat waarschijnlijk zo.

Rijk worden, hoe doe je dat?
1. Maak een fantastisch (letterlijk) concept van een product.
2. Verkoop aandelen aan investeerders.
3. Incasseren.
4. Klaar.

Dat is het concept van de Internet hype in een nieuw jasje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

R = U / I

Als we aannemen dat de Vmpp constant blijft dan is :
R = 45V / 0.01266A = 3554 ohm

Klinkt wat aannemelijker als 237k .....

Die 0.01266A komt van de impp (0.844A bij STC) en dan daar 1.5% van ivm instraling slechts 1.5% van STC.

@Dre hoe kom je op die 0.08A ?

Ik ga kijken of ik wat weerstanden van 560 naar 2000 tot 4000 kan vinden.
Ze hoeven geen 50W te zijn .... 1 W is al voldoende ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

(Ik heb mijn post een paar uur geleden aangepast naar 0,09A), refresh even :)

Jij gaf (om 14:40u) aan dat Isc 0,1A was bij je lampen. Impp ligt circa 10% lager, dus 0,09A. 43 Volt (Voc×0,8) delen door 0,09A = 478 Ohm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
mrmrmr schreef op zondag 17 november 2013 @ 17:59:
@drielp

Een aaneenschakeling van onbewezen beweringen. Lijkt het te goed om waar te zijn? Dan is dat waarschijnlijk zo.

Rijk worden, hoe doe je dat?
1. Maak een fantastisch (letterlijk) concept van een product.
2. Verkoop aandelen aan investeerders.
3. Incasseren.
4. Klaar.

Dat is het concept van de Internet hype in een nieuw jasje.
Te goed om waar te zijn, misschien wel. Maar zo zijn veel andere dingen die we nu gewoon vinden wel ontstaan. Ik vind het iig een leuk idee. Of het ooit gaat werken, de tijd zal het leren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@WoudseHoeve: waarom wil je ze met een (willekeurige) belasting testen? Isc en Voc vertelt je ook hoe je de strings in moet delen.
Het enige dat je meer vertelt, is een echte MPP tracker. Dat kan je zelf doen met een instelbare weerstand maar dat geeft je niet de nauwkeurigheid die je zoekt (waarschijnlijk hebben de panelen <10% onderling verschil) en geeft veel meer rekenwerk. Je moet het instantaan product van stroom en spanning weten dus dat betekent een dure meter (echte power meter of tweekanaals oscilloscoop).
(het stralingsvermogen van een halogeenlamp is trouwens veel hoger dan de 15-20% van het stekkervermogen, het grootste deel daarvan is echter infrarood)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

Jaarnota deel 2

Na online de juiste standen doorgegeven te hebben, volgde vanmorgen de correctie-nota.
En wat schetst mijn verbazing?!
Hij klopt nog ook!!

Dat hebben ze toch snel gedaan, dus dank jullie wel eneco! :-)

Termijnbedrag was 123 euro, vorig jaar.
Is nu 77 geworden.
Ik ben weer een jaartje tevreden

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Laatst online: 12-09 14:32

André

Analytics dude

Ik kan het in dit topic niet terugvinden als ik zoek op "richting" oid. Maar wat ik wel veel lees is dat de 'beste' opstellingsrichting het zuiden is. Dan heb je op een hele dag gezien het beste rendement. Maar nu kwam ik ook een andere theorie tegen dat je beter op zuidwest/west kunt gaan richten. Je pakt dan wat later op de dag je rendement, maar dat is ook het moment dat je veel meer verbruikt. Kinderen komen van school, je komt zelf uit het werk, eten, stofzuigen, enz. Zou je daarom kunnen stellen dat ZW een effectievere richting is dan Z?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 16:05
André schreef op maandag 18 november 2013 @ 23:26:
Zou je daarom kunnen stellen dat ZW een effectievere richting is dan Z?
Dat hangt af van de verhouding opbrengst/kosten. Zolang die verhouding 1:1 is door salderen in ieder geval dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:40
Zuid is de beste opstelling qua rendement van pv.

Qua beprijzing van afnemen/leveren is het darmen roeren en koffiedik kijken.
Zolang salderen bestaat -min. Kamp belooft 2017 met dit kabinet- wordt dat niet om zeep geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-08 11:12
Maar nu kwam ik ook een andere theorie tegen dat je beter op zuidwest/west kunt gaan richten.
In California zijn ze bezig met smart-meters en 3-4 verschillende tarieven per dag.
grafiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Ik kan het in dit topic niet terugvinden als ik zoek op "richting" oid. Maar wat ik wel veel lees is dat de 'beste' opstellingsrichting het zuiden is. Dan heb je op een hele dag gezien het beste rendement. Maar nu kwam ik ook een andere theorie tegen dat je beter op zuidwest/west kunt gaan richten. Je pakt dan wat later op de dag je rendement, maar dat is ook het moment dat je veel meer verbruikt. Kinderen komen van school, je komt zelf uit het werk, eten, stofzuigen, enz. Zou je daarom kunnen stellen dat ZW een effectievere richting is dan Z?
met salderen is dit een beetje onzinnig en eigenlijk niet nodig.
het is wel waar, maar de meeste mensen hebben liever een zo goedkoop mogelijke set die zo veel mogelijk op levert en dan moet je dit niet doen.

ik heb een oost-west en ik heb wel het voordeel wat je beschrijft, maar op een mooie zomer dag doe ik 22kWh opwekken en dat krijg ik met geen mogelijkheid in 1 dag op. (op het moment is een waarde van 1kWh per dag niet on normaal voor mijn set :| , het zit niet mee op dit moment, maar ik mag niet zuren, nog een maand en dan staat de zon op zijn laagst)

zuid is gewoon het best, liefst met een hoek van +/-15/20 graden, maar vele ander mogelijkheden zijn ook rendabel (het word al snel leesteken seksueel mishandelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de set op west-noord-west liggen en dat werkt voor het salderen redelijk gunstig. Tegen de tijd dat ik thuis kom is de set zeker in de betere maanden pas net over de piek hun, dus als ik mijn inductieplaat aanslinger draait deze primair vanaf de zonnestroom. 's Middags de wasmachine en evt. vaatwasser op de timer zetten en je vreet al een behoorlijk deel van de stroom op z'n dag op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Wat moeten wij hiermee?
Wie?
Maar misschien al eerder opgemerkt, maar niet hier.

http://www.rijksoverheid....ren-met-zonnepanelen.html

[ Voor 11% gewijzigd door opuntia1 op 19-11-2013 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Hier niks,

daar alles: Nieuws: Zonnepanelen en de btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Laatst online: 23:02

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Heb weer eens een data analyse losgelaten op mijn gelogde meetwaarden van afgelopen jaar. Mijn doel was om te kijken wat het effect is van lokale opslag in accu's. Hoeveel minder hoef je te salderen en kun je jezelf misschien onafhankelijk van het net maken (off-grid).

Eerst eens de meetwaarden in kWh zoals ze nu per maand zijn, zonder accu opslag. De kolommen verbruik en opbrengst zijn de bruto meetwaarden op basis van mijn eigen kWh meters. De kolommen afname en levering bereken ik vervolgens. Voor élke meetwaarde (meer dan 100.000 5-minuut-waarden) worden opbrengst en verbruik van elkaar afgetrokken. Is het getal positief, dan ben ik aan het net aan het terugleveren, is het negatief dan neem ik van het elektriciteitsnet af. Deze berekende waarden komen trouwens heel aardig overeen met de handmatige metingen die ik wekelijks doe op de hoofdmeter van de netbeheerder.
verbruikopbrengstafnamelevering
dec119,812,3110,73,2
jan107,229,492,714,9
feb113,749,993,329,5
mrt130,8123,090,883,0
apr121,1194,373,1146,3
mei132,8204,277,6149,0
jun125,2211,264,6150,6
jul145,9262,469,4185,9
aug141,3216,673,0148,3
sep123,5120,978,776,1
okt139,877,9104,242,3
nov*74,828,459,813,4
Totaal1475,91530,6987,91042,6

* november de eerste 18 dagen

Zonder accu's neem ik dus al (1475,9 - 987,9) 488 kWh rechtstreeks van mijn zonnepanelen af. Dat is bijna 32%. De overige 68% (1042,6 kWh) lever ik terug aan het net en moet de energieleverancier dus salderen.

Stel ik neem een hybride omvormer met een 1,5 kWh Sodium-Ion accu. In hoeverre veranderen de getallen met slechts 1,5 kWh opslag? Hiervoor moet ik de berekening aanpassen. Voor élke meetwaarde worden de opbrengst en verbruik van elkaar afgetrokken. Is het getal positief, dan heb ik een overschot. Als het overschot nog in de accu past (<1,5 kWh) dan laad ik de accu. Zo niet dan ben ik aan het net aan het terugleveren. Is de opbrengst min het verbruik negatief dan kijk ik of dit tekort nog in de accu zit. Zo ja, dan haal ik het hier uit, zo niet dan neem ik van het elektriciteitsnet af.
(Ik hou even geen rekening met laad- en ontlaad efficiëntie verliezen. Wel is dit specifieke type accu geschikt voor diep ontladen en is de zelfontlading verwaarloosbaar.)

afnamelevering
dec107,60,0
jan78,50,7
feb71,37,5
mrt49,841,9
apr27,199,3
mei28,5100,9
jun16,4102,2
jul17,5133,4
aug25,0100,5
sep32,430,6
okt73,711,8
nov*46,80,3
Totaal574,4629,1

Over een jaar gezien neem ik nu niet 987,9 kWh uit het net af, maar slechts 574,4 kWh! Ik lever dus niet 68% van mijn PV opbrengst terug aan het net, maar slechts 41%. Dat is nogal een verschil. In de maanden december, januari en november lever ik ook nauwelijks meer iets terug aan het net. Toch is 1,5 kWh net niet genoeg om in de zomermaanden niets meer uit het net af te nemen. Hou er rekening mee dat ik 'slechts' een dagverbruik heb van zo'n 4 kWh, terwijl een gemiddeld huishouden op ongeveer 10 kWh zit.

We gaan kijken of het met een opslag van 3 kWh wel mogelijk is om in de zomer maanden volledig op PV en de accu te draaien.
afnamelevering
dec107,60,0
jan77,80,0
feb64,81,0
mrt33,024,9
apr6,377,3
mei12,285,1
jun2,087,3
jul1,5117,4
aug3,979,5
sep15,414,1
okt65,84,9
nov*46,40,0
Totaal436,7491,4

Dichtbij, maar net niet. Nog steeds geen enkele maand waarin ik op alleen accu's en PV kan draaien. Het verschil met de helft aan opslagcapaciteit is niet heel groot. I.p.v. 41% van mijn PV opbrengst aan het net terug te leveren, lever ik nu 32% aan het net.

Wat is mogelijk met 6 kWh aan opslag? (1,5 dag voor mij)
afnamelevering
dec107,60,0
jan77,80,0
feb63,80,0
mrt23,014,9
apr1,869,8
mei5,077,8
jun0,085,3
jul0,0115,9
aug0,075,5
sep7,46,1
okt62,64,7
nov*46,40,0
Totaal395,3450,0

Pas met 1,5 keer mijn dagverbruik aan opslag, kan ik in de drie zomer maanden volledig draaien op PV en accu's. Desondanks is het verschil met 3 kWh opslag maar klein. In de zomermaanden kan er slechts 3 kWh meer worden opgeslagen van de enorme overschotten en in de wintermaanden is de 6 kWh zo maar opgebruikt terwijl er weinig zonnestroom bij komt.

Mijn conclusie: de grootste impact maak je met een opslag van ongeveer de helft van je dagverbruik. Als je groter gaat, heeft dit over een jaar gezien slechts weinig invloed op je afgenomen en teruggeleverde energie aan het net B)

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Leuke gegevens en analyse.

Off-grid maakt het verhaal zoveel complexer. Andere hellingshoek, oost/west systemen (alhoewel, in de winter?), Wp/WAC verhouding van >4 (ofzo). Ik hoop niet dat we ooit off-grid zullen 'moeten'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Appart ook dat anton in de zomer maanden meer gebruikt dan bijv december, hier is dat toch echt andersom door meer tv, cv, lampen.

Accu's word niets met een beetje gezin denk ik, misschien sharen van de aansluiting met de buren een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
En wat te denken van schoorsteenloze woningen..

Afbeeldingslocatie: http://pic.twitter.com/w9L9zPhqT2

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Interessante analyse inderdaad. Met het huidige systeem van salderen loont zelf energie gaan opslaan natuurlijk niet maar als dat ooit minder gaat worden kan het zeker interessant worden,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

antonboonstra schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 20:00:
Heb weer eens een data analyse losgelaten op mijn gelogde meetwaarden van afgelopen jaar. Mijn doel was om te kijken wat het effect is van lokale opslag in accu's. Hoeveel minder hoef je te salderen en kun je jezelf misschien onafhankelijk van het net maken (off-grid).

Eerst eens de meetwaarden in kWh zoals ze nu per maand zijn, zonder accu opslag. De kolommen verbruik en opbrengst zijn de bruto meetwaarden op basis van mijn eigen kWh meters. De kolommen afname en levering bereken ik vervolgens. Voor élke meetwaarde (meer dan 100.000 5-minuut-waarden) worden opbrengst en verbruik van elkaar afgetrokken. Is het getal positief, dan ben ik aan het net aan het terugleveren, is het negatief dan neem ik van het elektriciteitsnet af. Deze berekende waarden komen trouwens heel aardig overeen met de handmatige metingen die ik wekelijks doe op de hoofdmeter van de netbeheerder.
verbruikopbrengstafnamelevering
dec119,812,3110,73,2
jan107,229,492,714,9
feb113,749,993,329,5
mrt130,8123,090,883,0
apr121,1194,373,1146,3
mei132,8204,277,6149,0
jun125,2211,264,6150,6
jul145,9262,469,4185,9
aug141,3216,673,0148,3
sep123,5120,978,776,1
okt139,877,9104,242,3
nov*74,828,459,813,4
Totaal1475,91530,6987,91042,6

* november de eerste 18 dagen

Zonder accu's neem ik dus al (1475,9 - 987,9) 488 kWh rechtstreeks van mijn zonnepanelen af. Dat is bijna 32%. De overige 68% (1042,6 kWh) lever ik terug aan het net en moet de energieleverancier dus salderen.

Stel ik neem een hybride omvormer met een 1,5 kWh Sodium-Ion accu. In hoeverre veranderen de getallen met slechts 1,5 kWh opslag? Hiervoor moet ik de berekening aanpassen. Voor élke meetwaarde worden de opbrengst en verbruik van elkaar afgetrokken. Is het getal positief, dan heb ik een overschot. Als het overschot nog in de accu past (<1,5 kWh) dan laad ik de accu. Zo niet dan ben ik aan het net aan het terugleveren. Is de opbrengst min het verbruik negatief dan kijk ik of dit tekort nog in de accu zit. Zo ja, dan haal ik het hier uit, zo niet dan neem ik van het elektriciteitsnet af.
(Ik hou even geen rekening met laad- en ontlaad efficiëntie verliezen. Wel is dit specifieke type accu geschikt voor diep ontladen en is de zelfontlading verwaarloosbaar.)

afnamelevering
dec107,60,0
jan78,50,7
feb71,37,5
mrt49,841,9
apr27,199,3
mei28,5100,9
jun16,4102,2
jul17,5133,4
aug25,0100,5
sep32,430,6
okt73,711,8
nov*46,80,3
Totaal574,4629,1

Over een jaar gezien neem ik nu niet 987,9 kWh uit het net af, maar slechts 574,4 kWh! Ik lever dus niet 68% van mijn PV opbrengst terug aan het net, maar slechts 41%. Dat is nogal een verschil. In de maanden december, januari en november lever ik ook nauwelijks meer iets terug aan het net. Toch is 1,5 kWh net niet genoeg om in de zomermaanden niets meer uit het net af te nemen. Hou er rekening mee dat ik 'slechts' een dagverbruik heb van zo'n 4 kWh, terwijl een gemiddeld huishouden op ongeveer 10 kWh zit.

We gaan kijken of het met een opslag van 3 kWh wel mogelijk is om in de zomer maanden volledig op PV en de accu te draaien.
afnamelevering
dec107,60,0
jan77,80,0
feb64,81,0
mrt33,024,9
apr6,377,3
mei12,285,1
jun2,087,3
jul1,5117,4
aug3,979,5
sep15,414,1
okt65,84,9
nov*46,40,0
Totaal436,7491,4

Dichtbij, maar net niet. Nog steeds geen enkele maand waarin ik op alleen accu's en PV kan draaien. Het verschil met de helft aan opslagcapaciteit is niet heel groot. I.p.v. 41% van mijn PV opbrengst aan het net terug te leveren, lever ik nu 32% aan het net.

Wat is mogelijk met 6 kWh aan opslag? (1,5 dag voor mij)
afnamelevering
dec107,60,0
jan77,80,0
feb63,80,0
mrt23,014,9
apr1,869,8
mei5,077,8
jun0,085,3
jul0,0115,9
aug0,075,5
sep7,46,1
okt62,64,7
nov*46,40,0
Totaal395,3450,0

Pas met 1,5 keer mijn dagverbruik aan opslag, kan ik in de drie zomer maanden volledig draaien op PV en accu's. Desondanks is het verschil met 3 kWh opslag maar klein. In de zomermaanden kan er slechts 3 kWh meer worden opgeslagen van de enorme overschotten en in de wintermaanden is de 6 kWh zo maar opgebruikt terwijl er weinig zonnestroom bij komt.

Mijn conclusie: de grootste impact maak je met een opslag van ongeveer de helft van je dagverbruik. Als je groter gaat, heeft dit over een jaar gezien slechts weinig invloed op je afgenomen en teruggeleverde energie aan het net B)
Hiermee haal je de rest wel binnen tijdens de donkere dagen voor ( en na ) kerst. ;)

http://www.west6bv.nl/projecten/zelfdenkende-windmolen/

Je zou die wieken nog kunnen vervangen door flex zonnepanelen
( zit je wel aan sleepkontakten vast ) _O-

Afbeeldingslocatie: http://www.west6bv.nl/wp-content/uploads/2013/01/windmolen.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 00:12

Nox

Noxiuz

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

antonboonstra schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 20:00:

Om het verhaal nog complexer te maken zou je ervoor kunnen opteren in een systeem dat enkel het achtergrond verbruik teruglevert. Dan kan je met relatief weinig "opslag" de nacht doorbrengen, uiteraard neem je dan wel de pieken af vanuit het net.

Overigens gaat deze omvormer tot 3kW, met andere woorden, je kan nog steeds in de situatie komen waarbij er vanuit het net afgenomen wordt bij vermogens boven de 3kW.

Oh wacht, deze Effekta HX heeft dezelfde eigenschap als de VX waarbij de load achter de omvormer aangesloten moet worden.

Het is even wachten op de nieuwere hybride omvormers (Een SMA die nog niet te koop is) die met een kastje (Sunny Energy manager) het verbruik en teruglevering meet (in de meterkast, S0 of P1) en aan de hand daarvan laden of leveren vanuit de accu. Waarbij deze als de huidige omvormers gewoon op een groep in de meterkast aangesloten is.

Edit: Accu's

De LiFePO4 accu's zijn redelijk goed te gebruiken als vervanging van de ouderwetse loodzuur accu's. Daarnaast zijn deze in formaat aanzienlijk kleiner dan een toren van 1 meter bij 30x30cm. Overigens heb ik al eerder in dit topic aangegeven dat je voor circa 1000 euro dan 2kWh hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door databeestje op 20-11-2013 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Rol-Co schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 20:49:
Appart ook dat anton in de zomer maanden meer gebruikt dan bijv december, hier is dat toch echt andersom door meer tv, cv, lampen.
Sinds de zomer heb ik een elektrische boiler in de keuken en kook ik elektrisch. Hierdoor is mijn elektraverbruik wat omhoog gegaan. Tijdens de bouwvak was ik ook meer thuis en had ik daarom misschien een wat hoger verbruik.
Accu's word niets met een beetje gezin denk ik, misschien sharen van de aansluiting met de buren een optie.
Volledig off-grid lukt waarschijnlijk niet met alleen accu's. Dan is zo'n systeem slimmer.

Sharen met de buren. Dat is interessant! En er ligt daarvoor ook al een kabel, namelijk het elektriciteitsnet. Deze kabel loopt trouwens door de hele straat en zelfs nog verder. Dan kun je met nog meer mensen delen. O wacht... dat is hetzelfde als het huidige salderen :P

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Het "sharen" met buren kan wel degelijk interessant zijn als er geen salderen was.
Doordat pieken op andere momenten vallen kan je meer van je eigen stroom direct verbruiken.
Hebben we wel een soort super verdeler nodig ...... of gewoon 1 aansluiting met de buren (meerdere) en tussen meters.
Wettelijk gezien mag je alleen geen stroom doorverkopen ....... dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

WoudseHoeve schreef op woensdag 20 november 2013 @ 11:59:
Het "sharen" met buren kan wel degelijk interessant zijn als er geen salderen was.
Doordat pieken op andere momenten vallen kan je meer van je eigen stroom direct verbruiken.
Hebben we wel een soort super verdeler nodig ...... of gewoon 1 aansluiting met de buren (meerdere) en tussen meters.
Wettelijk gezien mag je alleen geen stroom doorverkopen ....... dacht ik.
Je mag zelfs wettelijk geen elektriciteitsverbinding met een ander huis hebben, dacht ik.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ja maar wie ziet de kabel liggen door de kruipruimte, en meters hangen er al.
Als je maar niet meer terug leverd.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Wie de kabel ziet liggen? De brandweer :)
Een hoofdschakelaar moet een huis geheel op zwart zetten.
De legale manier van delen met de buren als salderen niet meer mag, is accupakketten uitwisselen.
Misschien dat de DC kabels wel tussen huizen omgeschakeld mogen worden, omdat die niet met het net verbonden zijn (technische details met TL omvormers daargelaten).

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

antonboonstra schreef op woensdag 20 november 2013 @ 10:20:
[...]

Sinds de zomer heb ik een elektrische boiler in de keuken en kook ik elektrisch. Hierdoor is mijn elektraverbruik wat omhoog gegaan. Tijdens de bouwvak was ik ook meer thuis en had ik daarom misschien een wat hoger verbruik.

[...]

Volledig off-grid lukt waarschijnlijk niet met alleen accu's. Dan is zo'n systeem slimmer.

Sharen met de buren. Dat is interessant! En er ligt daarvoor ook al een kabel, namelijk het elektriciteitsnet. Deze kabel loopt trouwens door de hele straat en zelfs nog verder. Dan kun je met nog meer mensen delen. O wacht... dat is hetzelfde als het huidige salderen :P
Anton, nog even verder gezocht online naar de mythische SMA en ik heb een plaatje gevonden.
Afbeeldingslocatie: http://www.baywa-re.com/media/filer_public/d6/95/d695cf22-6434-4256-8e32-9be1b35e3812/sma_sb_se_02_lk_03.jpg

Deze komt met 2kWh LiOn accu voor een verhoogde consumptie, deze werkt dan in combinatie met Sunny Home Manager.

Brochure ziet er schitterend uit maar zal wel weer belachelijk duur zijn. Alleen voor de home manager rekenen ze al 500 euro geloof ik. Pfff. Ze geven zelf aan dat het een extra 25 euro cent per kWh kost. Hmmm.

Het apparaat zou deze "herfst" 2013 beschikbaar komen, maar zolang het apparaat niet op de website staat is het een beetje kansloos.

Verwijderd

de omnik app is recentelijk vernieuwd als je thuis bent en rechstreeks met de app via wifi aanlogt op de converter kan je zelf je max V etc aanpassen.

advies van de omnik engineer gebruikt het niet daar u niet een proffesionele engineer ben
waarom geef je een gebruiker de opties als het niet de bedoeling is om t te gebruiken |:( |:( |:(

• antonboonstra

antonboonstra

databeestje schreef op donderdag 21 november 2013 @ 10:08:
[...]

Anton, nog even verder gezocht online naar de mythische SMA en ik heb een plaatje gevonden.
[afbeelding]

Deze komt met 2kWh LiOn accu voor een verhoogde consumptie, deze werkt dan in combinatie met Sunny Home Manager.

Brochure ziet er schitterend uit maar zal wel weer belachelijk duur zijn. Alleen voor de home manager rekenen ze al 500 euro geloof ik. Pfff. Ze geven zelf aan dat het een extra 25 euro cent per kWh kost. Hmmm.

Het apparaat zou deze "herfst" 2013 beschikbaar komen, maar zolang het apparaat niet op de website staat is het een beetje kansloos.
Die 2 kWh LiOn accu zal ook wel een lieve duit kosten. Als je ruimte hebt is de Sodium-Ion accu veel goedkoper en robuuster. Verhoogd eigen verbruik is momenteel alleen in Duitsland interessant. Daar krijg je veel minder per kWh als je het terugelevert, dan als je het zelf verbruikt.

Heb de berekening met 1,5 kWh accu nogmaals gedaan, alleen dan met een laadefficientie van 95% en een ontlaad efficientie van 95%. Zelfs met deze (te) hoge efficienties kost het je al 42 kWh per jaar. Je neemt hierdoor 23 kWh meer af en levert 19 kWh minder terug.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

antonboonstra schreef op donderdag 21 november 2013 @ 13:52:
[...]

Die 2 kWh LiOn accu zal ook wel een lieve duit kosten. Als je ruimte hebt is de Sodium-Ion accu veel goedkoper en robuuster. Verhoogd eigen verbruik is momenteel alleen in Duitsland interessant. Daar krijg je veel minder per kWh als je het terugelevert, dan als je het zelf verbruikt.

Heb de berekening met 1,5 kWh accu nogmaals gedaan, alleen dan met een laadefficientie van 95% en een ontlaad efficientie van 95%. Zelfs met deze (te) hoge efficienties kost het je al 42 kWh per jaar. Je neemt hierdoor 23 kWh meer af en levert 19 kWh minder terug.
Ik zit zelf ook te stoeien mbt deze problematiek.
Hier wat leesvoer, misschien.
http://wikimobi.nl/wiki/i...en.2C_theorie_en_praktijk

• migjes
@antonboonstra.
ik denk dat je effectiviteit moet laten varen als je dit soort dingen wil.
waarschijnlijk is meer(of zelfs teveel) Wp goedkoper als meer accu.
(dat je dan je overschot gewoon op het net dumpt voor kolen fooi is eigenlijk geen probleem.)

omdat ik ook geen beter voorbeeld heb, neem ik de effecta. (ik twijfel of dat wel het apparaat is)
dat in samen werking met tigo/solaredge etc... (of andere optimizer.)
dan ook een paar panelen gewoon tegen de muur plaatsen, die hallen hun kWh/kWp nooit, maar doen wel extra veel opleveren op de moeilijke momenten en dat is bij offgrid/semi offgrid natuurlijk goud waard.

(een kleine windmolen is natuurlijk nooit effectief, maar levert wel op momenten dat pv niet levert, en dat kan goud zijn voor dit soort sytemen.)

edit:
ik zit te kijken of ik de zelfde berekening op mijn systeem kan los laten met jouw cijfers.

@Schinnen-groen, Proton_
stroom dumpen bij de buren kan wel, maar daar zitten zoveel haken en ogen aan dat ik het niet eens durf te melden op het forum.

[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 21-11-2013 14:58 ]

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

migjes schreef op donderdag 21 november 2013 @ 14:56:
ik zit te kijken of ik de zelfde berekening op mijn systeem kan los laten met jouw cijfers.

@Schinnen-groen, Proton_
stroom dumpen bij de buren kan wel, maar daar zitten zoveel haken en ogen aan dat ik het niet eens durf te melden op het forum.
Er is een wettelijke legitieme manier van energie-overdracht: nodig je buren eens uit voor een lekkere maaltijd, gemaakt met zonnestroom >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Beste kenners, ik heb een vraag waar wellicht anderen ook mee rondlopen die zonnepanelen hebben of willen.

Ik heb een plat dak met grint, op dat dak heb ik twee pijpjes:
* de ventilatie uitgang +/- 22cm hoog.
* de CV in/uit combinatie +/- 74cm hoog.

Van die kleine ventilatie uitgang heb ik geen schaduw, maar wel van de CV pijp.
Nu vroeg ik mij af hoe hoog zo'n pijp moet zijn? Hij zit ruim 3 meter af van de dichtbij zijnde lager gelegen deur opening (met overkapping van een meter) met passief ventilatie rooster en ruim 7 meter van het eerste raam.

Hoe lager de pijp kan/mag zijn hoe meer rendement mijn panelen hebben uiteraard.

Wie heeft hier informatie over / weet wat mag/kan/veilig is? En of het wellicht invloed heeft op het gas verbruik (31.2kW max. HR107) ketel.
Ik vindt wel normen voor afstanden tot inlaat ( die zijn ver genoeg) maar niet voor hoogtes tot het dak.

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
PClop schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 23:44:
[...]
Hiermee haal je de rest wel binnen tijdens de donkere dagen voor ( en na ) kerst. ;)

http://www.west6bv.nl/projecten/zelfdenkende-windmolen/

Je zou die wieken nog kunnen vervangen door flex zonnepanelen
( zit je wel aan sleepkontakten vast ) _O-
Leek mij ook heel mooi volg het project al een tijdje, rendement is nog niet goed, er wordt nog heftig geëxperimenteerd met welke omvormer (dat is bij wind het duurste door de wisselstroom en de grote fluctuatie in pieken). Ook bleek er meer op en neer waaiende wind te zijn in de praktijk dan gedacht, dus maakt hij wel lawaai. ( en dus werkt ie op dat moment minder efficiënt)

Ik heb voorgesteld te kijken naar een gelijkstroom generator in plaats van een wisselstroom versie. Ik vermoed dat dat een niet werkend idee is want ik krijg er geen reactie op.

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:53
databeestje schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 09:17:
[...]

Gaan in de toekomst deze opbrengst cijfers ook automatisch het internet op?
Die toekomst is nu. Dankzij het script en tips van Proton_ gaan er van bovengenoemde installatie en die van ons kantoor in Den Burg nu de opbrengsten dagelijks uit PW naar SE.
Task Scheduler van Windows was nog de grootste bottleneck...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Leuk om te horen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:13
Om exact te bepalen of en hoeveel schaduw er door het jaar heen over mijn dak schuift, ben ik op zoek naar en programma of (iPad) app om de stand van de zon, azimuth en elevatie, op mijn locatie te bepalen. Ik wil dit graag weten om dat het mede mijn keuze voor de juiste omvormer bepaalt.

Ik schat in dat het huis van de overburen in de winter waarschijnlijk een streepje schaduw veroorzaakt. Maar het kan ook zo maar zijn dat dat net niet gebeurd. Dan hoef ik daar bij de keuze van de omvormer geen rekening mee te houden en kan me volledig concentreren op de start spanning van de omvormer en degelijke.

Het betreft zoals hier eerder beschreven 10 stuks (2 x 5) in portrait te installeren Yingli YL260C-30b PANDA panelen.

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:48

thido

Tilburg

Ik heb wel eens een simulatie gemaakt met Google Sketchup, best leuk om de te doen en eigenlijk niet echt ingewikkeld (als je even zoekt vind je wel een beschrijving van hoe te doen).
Als er alleen in de winter een kleine streepje schaduw op de panelen valt zou ik er zelf niet echt rekening mee houden. Maar e.e.a. is natuurlijk wel afhankelijk van hoe klein dat streepje precies is en hoe het over de panelen valt.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoofie
  • Laatst online: 21:44
Stond ik gister even met schoonzus te praten, blijkt dat zij het idee hebben om panelen op hun bedrijfspand te leggen.
Het was een heel kort babbeltje, maar ze had het over panelen die 's nachts ook opwekken en een tvt van 4 jaar...
Dat is alles wat ik tot nu toe weet, vanavond maar eens even een telefoontje aan wagen, maar iets zegt mij dat er iets is wat niet klopt...
Am I right???

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
@thido: Bedankt. Ik heb al eens met Sketchup gestoeid, maar heb te weinig info v.w.b. de maten en afstand tot de overburen e.d.

@art: Precies wat ik bedoel! Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Stoofie
lol, dat klinkt als een over ijverige verkoper en een klok klepel klant.
de schaduw die we nacht noemen levert echt geen 1 W op.

en een tvt van 4 jaar, mmmm, zelfs voor zelf bouwers met 2de hans omvormers is dat een lastige.
hoewel het niet totaal onmogelijk is, maar alles moet dan wel erg mee zitten. (perfect dak op een perfecte locatie etc...)

@Aegle
pas op met de term startspanning, heeft niks te maken met het eerder starten van de omvormer.
is allen de spanning die je minimaal wil hebben ook als de panelen flink liggen te bakken in de zon.
(veel gemaakte fout.)
de panelen geven altijd een spanning ongeacht of ze nu in de schaduw liggen of niet. (er is bijna altijd wel wat diffuus licht.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

migjes schreef op zondag 24 november 2013 @ 16:12:

en een tvt van 4 jaar, mmmm, zelfs voor zelf bouwers met 2de hans omvormers is dat een lastige.
hoewel het niet totaal onmogelijk is, maar alles moet dan wel erg mee zitten. (perfect dak op een perfecte locatie etc...)
Ook met nieuw spul (en subsidie) kan je prima in de buurt komen.
Zit hier op WZW, 36 graden, in Zuid-Holland.
Als ik onze opbrengst van dit jaar als leidraad neem en een kwh-prijs van 23 cent hanteer, ben ik met 4,6 jaar uit m'n kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

MieJuul schreef op zondag 24 november 2013 @ 20:53:
[...]

Ook met nieuw spul (en subsidie) kan je prima in de buurt komen.
Zit hier op WZW, 36 graden, in Zuid-Holland.
Als ik onze opbrengst van dit jaar als leidraad neem en een kwh-prijs van 23 cent hanteer, ben ik met 4,6 jaar uit m'n kosten.
Hier ook, alles nieuw en zelf op dak gegooit met 4,5 jaar alles terug waar nu al anderhalf van om is :)

Migjes
Panelen geven in de nacht tussen de 2 en 8 volt waar ze overdag rond 570v doen, desalnietemin heb ik ergens ook eens iets voorbij zien komen die beweerde dat ze in de nacht ook stroom leverden, lijkt me broodje aap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Lijkt broodje aap? Is een broodje aap bedoel je. Er is in 1 van deze topics al eens iets gezegd over de energie die de maan levert. (door JeroenH of zonnigtype dacht ik). Nihil.

Ik zou zeggen kijk nu eens naar buiten hoeveel -voor de mens zichtbaar- licht (energie) op de aarde valt ten opzichte van een zonnige dag.

[Edit]
2 tot 8 Volt, grappig. Is dat met omvormer (=lichte belasting) aangesloten of alleen gemeten op multimeter?

[ Voor 14% gewijzigd door Dre op 24-11-2013 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Geeft de omvormer aan dre, met volle maan uiteraard wat meer bij heldere hemel, vorige week was er een dag waar hij 10v aangaf.
S 'morgens ook leuk, dan kan je hem zien oplopen naar een 4-500v voordat hij er iets mee gaat doen.

Afbeeldingslocatie: http://rol-co.nl/got/voltagenacht.jpg

http://www.neoseeker.com/...icient-it-works-at-night/

[ Voor 26% gewijzigd door Rol-Co op 24-11-2013 22:26 . Reden: foto voor dre ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
migjes schreef op zondag 24 november 2013 @ 16:12:
<knip>
@Aegle
pas op met de term startspanning, heeft niks te maken met het eerder starten van de omvormer.
is allen de spanning die je minimaal wil hebben ook als de panelen flink liggen te bakken in de zon.
(veel gemaakte fout.)
de panelen geven altijd een spanning ongeacht of ze nu in de schaduw liggen of niet. (er is bijna altijd wel wat diffuus licht.)
@migjes:
Bedankt voor je reactie. Ik bedoel met startspanning de minimale ingangsspanning die een omvormer aangeboden moet krijgen van de panelen voordat hij energie gaat leveren. Een soort van drempelspanning.

Wat ik begrijp uit de specs van de verschilende omvormers is dat hoe kleiner (qua vermogen) de omvormer, hoe lager de minimale ingangsspanning-waarde (van dezelfde fabrikant).

Dat klopt toch of is de minimale ingangsspanning een waarde waar ik geen rekening mee hoef te houden?

Wat zijn nog meer elektrische parameters waar ik rekening mee moet houden? Ik wil het maximale uit de panelen proberen te halen.

Zo langzamerhand zie ik door het omvormer-bos de bomen niet meer...

Nog een vraagje betreffen schaduw:
Het aantal en type panelen en de liggingswijze staan vast (10 x Yingli YL260C-30b) ligging 20 graden oostelijk van zuid, onder een hoek van 40 gaden. Met wat opmeten in Google Earth en de aanname dat het dak van de overburen even hoog is als het onze (wat op het zicht ook zo is), meet ik vanaf het laagste punt waar de onderste rij panelen moet komen een hoek van ca. 10 graden elevatie naar de nok van het dak van de overburen. Is dit een substatiele bron van schaduw of mag ik dit verwaarlozen?

Wederom alvast bedankt voor de antwoorden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Welk maximum wil je behalen, economisch of in kWh gezien?

Economisch: een goedkope omvormer met 10 jaar garantie. De winterschaduw is niet boeiend, je opbrengst is toch al minimaal. Vanaf maart t/m oktober geen schaduw is goed.
In kWh: huis kopen in Den Helder, geen bomen en buren, pal zuid met een dakhelling van 20º. En natuurlijk de beste panelen, en die kosten een vermogen

Economisch is meestal de beste...

Ik zit op 40º oostelijk van zuid en heb ook een hellingshoek van 40º. Niet ideaal, ietsje meer op west was beter geweest. En vanaf half oktober een best schaduwprobleem. je kunt niet alles hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 22:46

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Aangezien binnenkort er een warmtepomp ( Techneco ELGA ) komt ben ik nu aan het kijken om de sets op het westen te vervangen voor betere panelen. Daarnaast heb ik op het oost allemaal dezelfde maat ( 158x80 ). O west is het een ratjetoe.

Ik kan op het westen 6x200Wp (210?) Wp kwijt in de maat 158x80cm. Dus totaal om en nabij de 1200Wp.

Ik heb daarnaast nogal last van schaduw. De 4 panelen tegen de nok aan krijgen veel minder schaduw te voorduren dan de 2 panelen die een stuk lager zitten. Daar moet ik dus rekening mee houden.

Mijn eerste gedachte ging uit naar een SB1300-TL met Optitrack. Als ik echter ga zoeken op de SMA site dan kan ik niets vinden over dat Optitrack beschikbaar is voor de 1300TL. Iemand hier enig idee?

En met optitrack, wanneer die twee onderste panelen in de schaduw liggen, laat optitrack die bovenste 4 panelen vol hun werk doen?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
mkleinman schreef op maandag 25 november 2013 @ 08:35:
Aangezien binnenkort er een warmtepomp ( Techneco ELGA ) komt ben ik nu aan het kijken om de sets op het westen te vervangen voor betere panelen. Daarnaast heb ik op het oost allemaal dezelfde maat ( 158x80 ). O west is het een ratjetoe.

Ik kan op het westen 6x200Wp (210?) Wp kwijt in de maat 158x80cm. Dus totaal om en nabij de 1200Wp.

Ik heb daarnaast nogal last van schaduw. De 4 panelen tegen de nok aan krijgen veel minder schaduw te voorduren dan de 2 panelen die een stuk lager zitten. Daar moet ik dus rekening mee houden.

Mijn eerste gedachte ging uit naar een SB1300-TL met Optitrack. Als ik echter ga zoeken op de SMA site dan kan ik niets vinden over dat Optitrack beschikbaar is voor de 1300TL. Iemand hier enig idee?

En met optitrack, wanneer die twee onderste panelen in de schaduw liggen, laat optitrack die bovenste 4 panelen vol hun werk doen?
er zijn geen omvormers met optitrack of iets dergelijks onder de 2000W helaas.
maar een omvormer met 2x een mpp en iets van optrack kan wel.
een paar voorbeeldjes: power-one 3.0 of sma3000-tlst

verder als je oost echt meer Wp wil geven dan schiet het niet echt op met 6x200Wp.
kijk eens naar sanyo/panasonic die hebben een paneel in die maat met 240Wp.
met 6x240Wp kun je te minste van een uitbreiding spreken.
(en ze beginnen betaalbaar te worden)

dus je +/-2000Wp oost set op een mpp van een power-one 3.0 en dan de 6x240Wp west op de andere mpp.
heb je optitrack (mppscanning bij power-one) en meteen 3440Wp aan de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Okay, SMA valt af dus. Andere serieuze optie zou ook een omvormer voor elk paneel afzonderlijk kunnen zijn ( Enecsys bijvoorbeeld. )

Ik heb nu op het westen 5x100 + 2x110Wp liggen. dus 720Wp. Als ik naar 200Wp panelen ga komt er dus 1200Wp te liggen. Dat is bijna 500Wp meer dan nu, dat noem ik een aardige uitbreiding :)

Ik zal eens kijken naar de Sanyo's met 240Wp panelen kom ik uit op 1440Wp op het westen, met andere woorden een verdubbeling.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@mkleinman
het is niet alleen meer Wp met de sanyo's maar ook een hogere V waar door je beter in het bereik komt in de mpp ;) .
met 6x 200Wp blijf je erg laag voor veel omvormers. (het kan wel, maar niet optimum.)

de power-one of de sma3000 vanwegen dat dan de west set ook een 0,5-1% nog stijgt in rendement.
de omvormer is net iets rendabeler als je nu gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

migjes schreef op maandag 25 november 2013 @ 10:15:
@mkleinman
het is niet alleen meer Wp met de sanyo's maar ook een hogere V waar door je beter in het bereik komt in de mpp ;) .
met 6x 200Wp blijf je erg laag voor veel omvormers. (het kan wel, maar niet optimum.)
Als je panelen met 5'' cellen hebt, dan heb je met 6 panelen al ruim voldoende spanning. Zes 200Wp panelen past bijvoorbeeld ook prima op een Mastervolt Soladin 1500 Web. Deze heeft volgens de documentatie ook 'IntelliShade' wat (neem ik aan) een variant van de SMA Optitrack is. Twee stuks Steca 500 kan trouwens ook prima. Een stuk efficiënter dan de losse Enecsys omvormers, waarvan ik vaak hoor dat deze veel later beginnen met produceren dan een (mini) string omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
antonboonstra schreef op maandag 25 november 2013 @ 10:22:
[...]

Als je panelen met 5'' cellen hebt, dan heb je met 6 panelen al ruim voldoende spanning. Zes 200Wp panelen past bijvoorbeeld ook prima op een Mastervolt Soladin 1500 Web. Deze heeft volgens de documentatie ook 'IntelliShade' wat (neem ik aan) een variant van de SMA Optitrack is. Twee stuks Steca 500 kan trouwens ook prima. Een stuk efficiënter dan de losse Enecsys omvormers, waarvan ik vaak hoor dat deze veel later beginnen met produceren dan een (mini) string omvormer.
dat klopt, alleen zoals mkleinman ze wil leggen vallen er 2 in de schaduw en dan blijven er maar 4 over en word het voor een aantal omvormers snel erg krap. (zelfs een power-one heeft liever 200V op de mpp, pasop met de handleiding die zegt tot 90V te gaan, dat is wel zo, maar kost rendement)

intellishade? heb er nog geen idee van wat dat zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

migjes schreef op maandag 25 november 2013 @ 10:29:
[...]
intellishade? heb er nog geen idee van wat dat zou moeten zijn.
Mastervolt Soladin Web
http://www.mastervoltsolar.nl/high-yield/

[ Voor 6% gewijzigd door antonboonstra op 25-11-2013 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik kan eventueel die twee onderste op een ( al bestaande ) Steca300 kwijt, ik moet alleen in de bekende Excelsheet even invullen of die combinatie lekker werkt. En voor de 4x200Wp zou ik een steca500 kunnen nemen.

Op het oosten zie ik met 3x190Wp maximaal ongeveer 420W ( in de ochtend dus iets kouder ). Even uitgaan van maximaal 400W op west met 3 panelen kom ik dus maximaal uit op (400/3)*4 = 533W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@antonboonstra
jep, veel verder als die marketing kom ik ook nog niet.
nu nog wat het werkelijk doet.
(nu al te vaak gezien bij omvormers dat marketing en techniek soms iets te ver uit elkaar staan.
b.v.: het bereik wat omnik op gaf voor zijn mpp's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:20

ericplan

5180 Wp PV

Sinds oktober een AEconversion INV 500-90 microinverter. Vooralsnog tevreden over. Zou je twee panelen op kwijt kunnen.

A'dam PVOutput

Pagina: 1 ... 90 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.