Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 108 109 Laatste
Acties:
  • 669.291 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:46

ranzige pad

kwaaak kwaak

ik wou de hele set op 20graden brengen, daarvoor heb ik 3 nieuwe beugels nodig. Die kan ik wel betrekken bij mijn leverancier en dito de tussenklemmen, ik schat op max 100€ aan materiaal.

boven op het dak liggen al 8 50*50*5 grint tegels, 5 30*60*5 beton tegels. stuk of 20 20*20*10 beton blokken, en een stuk of 12 10*20*10 straat klinkers.

op de uitbouw liggen 3 panelen met 20 30*30*5 beton tegels.

Het B05 systeem is een grid montage systeem, alles zit daarmee vast aan elkaar om de vlaktedruk te minimaliseren zie:
Afbeeldingslocatie: http://eco.carbomat.be/assets/pictures/bo5/bo5-4.gif

[ Voor 23% gewijzigd door ranzige pad op 12-02-2014 13:58 ]

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06 18:56
@fietslampje
ik raad het niet aan om een string te maken van 2 verschillende soorten panelen door elkaar.
(meestal als je een half jaar later panelen bij koopt, dan hebben ze in eens 5Wp meer en net iets andere specs)
maar het kan wel. (ik heb ook 1x195Wp met 9x190Wp gecombineerd en dat is op zich niet zo een probleem, het is allen niet optimaal)
als je nu kunt plannen probeer dan een vulling per mppt in 1x te maken.

een leuke optie is:
een omnik 4.0 te pakken (pas op de omnik doet maar iets meer als de 1/2 van het totale omvormer vermogen per mpp er zijn omvormers die wel meer kunnen, en mischien heb je dat wel nodig)
en dan 12x 250Wp op de mppt te zetten (mppt moet dan parallel geschakeld worden, niet gecheckt of omnik dat ook kan?)
dan kun je later de panelen naar 1x mppt verhuizen en de andere mppt vullen met wat je later nog wil.

nu kun je gerust meer Wp aan een omvormer hangen als de W.
dat noemen we onder dimensioneren (niet iedereen vind dit leuk om te doen.)
voor de eerste 20-30% meer Wp zie je eigenlijk nauwelijks tot zelfs geen forse daling in de opbrengst.
(werken met verschillende richtingen of hoeken dan kun je nog verder onder dimensioneren. ;)
b.v. oost-west of 15 graden + 35 graden)

een omvormer kan goed werken met minder Wp als W.
heb ik ook een half jaar gedaan, kon het ook niet in 1x betalen.

@ranzige pad
op het moment staat het zonnetje erg laag, weet je wel zeker dat je nu al extra kosten wil maken voor de lage winter op brengt.
een zomer afwachten is mischien geen foute tip.
dan weet je zeker hoeveel last je hebt van de schaduw.
(ik kan er niet echt een goed beeld van vormen aan de hand van je verhaal, maar al gedacht aan een oost-west opstelling?
door de panelen rug aan rug te hebben vangen ze minder wind dus minder ballast.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranzige pad

ranzige pad

kwaaak kwaak

Klopt, zo denk ik ook, wil ook eerst afwachten voor ik ga rommelen. Zoek vooral advies. Maar dat ik last van schaduw heb op die string is wel zeker.

Rug aan Rug heb ik wel eens overwogen en ook vaker gezien.Alleen liggen mijn panelen nu al op bijna zuid. door ruggetje-ruggetje te doen moet alles al om.

welke info is er nodig voor het verder verklaren van de situatie.

uitbouw, panelen richting zuid, 3 stuks op string1, hoek 10graden
Afbeeldingslocatie: https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/t1/1470213_10202041431671675_265275432_n.jpg

9de paneel op string 1, hoek 15graden
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/t1/1453300_10202041431471670_284611264_n.jpg

8panelen op string 2, hoek 20graden:
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/t1/942254_10200769310869450_1351287693_n.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door ranzige pad op 12-02-2014 14:31 ]

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@ranzige pad
heb je ook nog iets van een overzichts-foto van een afstandje, dan kunnen we de verschillende plekken bepalen en hebben we hier een beter inzicht in de situatie en waar de schaduw vandaan komt.

(google earth street view doet het vaak ook leuk)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranzige pad

ranzige pad

kwaaak kwaak

earth:
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/s46d6w6ld2uj3wc/boven.jpg

en street view (achterkant):
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/mflp8sjotjv0ufl/achter.jpg

vreemd genoeg staat de uitbouw er nog niet op, terwijl die al sinds 2009 bestaat ;)

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-06 17:26
ranzige pad schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 14:31:
Klopt, zo denk ik ook, wil ook eerst afwachten voor ik ga rommelen. Zoek vooral advies. Maar dat ik last van schaduw heb op die string is wel zeker.

Rug aan Rug heb ik wel eens overwogen en ook vaker gezien.Alleen liggen mijn panelen nu al op bijna zuid. door ruggetje-ruggetje te doen moet alles al om.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Het is ook niet zo fijn dat de zonnepanelen op een heel korte afstand van die zijranden afstaan.
Volgens mij word er geadviseerd om een afstand van randen aan te houden van 2 keer de hoogte van de rand. Anders krijg je toch wel zeer snel schaduwval op panelen. Als je nu toch alles wilt omgooien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-06 17:15

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Ik heb net even de Eneco zonnepanelen simulator gedaan en die denkt 12 panelen te kunnen plaatsen, gewoon 6 stuks achter elkaar in de lengte, met een afstand in het midden. Portrait dus.

details
code:
1
2
3
4
5
6
Type Huis: Rijtjeshuis
Type Dak: Plat
Oriëntatie: 203°
Hellingshoek: 45°
Dak oppervlakte: 64.8 m2
Aantal panelen: 12 stuks

https://dl.dropboxusercon...-configurator%20eneco.PNG

En hier een overzicht van Google Maps; zo te zien heb ik weinig obstakels, maar zou eens een inspectie moeten doen, om dit zeker te weten.
https://dl.dropboxusercon...357/google_maps_thuis.PNG

Ik dacht echter meer aan een landscape met twee panelen naast elkaar die goed op zuid staan met een hoek van 25graden, zoals je vaak wordt aangeraden, of O/W.

Zo zou ik later meer panelen kunnen bijplaatsen en blijf ik toch binnen de 5,4m die ik aan breedte heb, ondanks dat ik de panelen schuin wil plaatsen, vanwege ZO ligging van het huis.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:28
NIK0 schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 20:11:

Ik zie nog staan bij het formulier Module Model wat heb je daar ingevuld? (je optimizer type?)
en dan bij serienummer je omvormer + serienummer?

I
Geen idee. Bij mij was dat gedeelte al ingevuld door de leverancier. Als ik nu kijk, zie ik het scherm dat jij hebt ook niet terug.
Zie je als je op het vraagteken klikt niet meer info?

• migjes
ranzige pad schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 15:40:
earth:
[afbeelding]

en street view (achterkant):
[afbeelding]

vreemd genoeg staat de uitbouw er nog niet op, terwijl die al sinds 2009 bestaat ;)
ja soms zijn de foto's wat verouderd, maar ik heb nu een aardig idee van de situatie.

ik ben wel benieuwd, je hebt wel wat last van schaduw, maar echt erg veel?
denk dat het wel mee gaat vallen, staar je niet te blind op het lage zonnetje van nu.
dat word een stuk beter naar mate hij hoger komt.

ik zou zeggen neem een account op zonnestroomopbrengst.eu en dan kunnen we in juni/juli een aardige schatting maken van wat het nu echt doet. (en kun je meteen met setjes uit de buurt vergelijken)

ik zie wel wat verbeterings-mogelijkheden, maar dan hebben we het over minder als 1% dingentjes.
dus draai eerst maar eens zo en kom maar terug in de zomer met cijfers.
dan praten we te minste ergens over in plaats van theoretische verhalen.

edit:
voor als je de smaak te pakken hebt en het pv virus giert door je aderen.
dan kun je vast rekenen of een oost-west misschien niet past of een xr-etje doen.
http://www.ecologieforum....c8a2eccbb5a373b7175ca3082

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 13-02-2014 09:46 ]

• migjes
imdos schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 21:07:
Ik heb net even de Eneco zonnepanelen simulator gedaan en die denkt 12 panelen te kunnen plaatsen, gewoon 6 stuks achter elkaar in de lengte, met een afstand in het midden. Portrait dus.

details
code:
1
2
3
4
5
6
Type Huis: Rijtjeshuis
Type Dak: Plat
Oriëntatie: 203°
Hellingshoek: 45°
Dak oppervlakte: 64.8 m2
Aantal panelen: 12 stuks

https://dl.dropboxusercon...-configurator%20eneco.PNG

En hier een overzicht van Google Maps; zo te zien heb ik weinig obstakels, maar zou eens een inspectie moeten doen, om dit zeker te weten.
https://dl.dropboxusercon...357/google_maps_thuis.PNG

Ik dacht echter meer aan een landscape met twee panelen naast elkaar die goed op zuid staan met een hoek van 25graden, zoals je vaak wordt aangeraden, of O/W.

Zo zou ik later meer panelen kunnen bijplaatsen en blijf ik toch binnen de 5,4m die ik aan breedte heb, ondanks dat ik de panelen schuin wil plaatsen, vanwege ZO ligging van het huis.
het is een goed begin om daar eens te kijken.
maar nu graag die website blokkeren en nooit meer naar toe gaan. >:)
(is gewoon niet tweakers waardig.)

er is zoveel meer mogelijk (en voor betere prijzen) als daar word verteld.
zoek,plan en vind en voor je het weet heb je een overschot. 8)

zo is zuid niet perse nodig, maar kan oost-west ook goed uit op een plat dak. (zeker voor zelf bouwers)
of andere creatieve oplossingen die hier regelmatig langs komen.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

ranzige pad schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 14:31:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Bij de uitbouw heb jij dit stenen op de rand van 't dak liggen????

Zou ik echt niet aanraden, als het een keer stormt dan kunnen ze er afvallen en het leed is niet te overzien als er net iemand onderdoor loopt, bijvoorbeeld vrouwlief die op dat moment haar was wil redden van de strenge wind.

Ik zou het niet zo doen!

Anoniem: 239170

migjes schreef op zondag 09 februari 2014 @ 14:47:
@ldhollander
check effen marktplaats.
er is iemand bezig met het dumpen van suntech 280Wp panelen.
(ik zou ze normaal niet zo snel aan raden, maar voor zoon project je als jij wil lijkt het mij wel wat)
en dan een omvormertje van >500 euro, moet lukken.
en dan zelf iets verzinnen om het onder een beetje hoek te krijgen.
appeltje, eitje
succes.

edit:
got him: http://www.draaistroom.net/shop.php?rubriek=ZON
Thanks! Ben deze meneer ook tegen gekomen idd. Voor mijn toepassing wellicht een leuke optie al had ik liever 300Wp panelen gehad maar je kunt niet altijd alles hebben. :+
Ik wil ze in eerste instantie plat leggen voor het gemak (en de lastige buren) al zie ik in Sunny Design dat elke 5 graden helling me ruim 50kWh extra per jaar oplevert, hmmmm. Ik wist niet dat dat nog zoveel scheelde...

Overkapping is bijna af dus ik moet ook aan de rest gaan denken, de omvormer kom ik alleen niet helemaal uit.
Ik heb bijv. deze (z)eversolar omvormers gevonden voor een redelijke prijs (zal exclusief btw zijn, ik wacht nog op antwoord) maar kan er niet gek veel over vinden. Of ze gaan niet stuk of (bijna) niemand koopt ze. :P
Ook monitoring lijkt wat lastig met deze en prijzen kan ik al helemaal niet vinden daarvoor.
Dan staat er op MP ook nog een aanbieder met een goedkope AEG PV2800, te groot voor mijn installatie maar de specificaties zijn hetzelfde als voor het PV2000 model dus wat zou erop tegen zijn een iets grotere omvormer te plaatsen?
Kans is (nu) niet zo groot maar daar zou op termijn misschien nog een paneeltje of 2/3 bij aan te knopen zijn. Ik weet dat monitoring bij deze nog ruim €100 bovenop de prijs doet.
Ik ben nog een beetje dwalende dus suggesties zijn meer dan welkom. ;)

De rest is gewoon kopen en doen. :)

• migjes
@ldhollander
ik zou niet voor al te dure panelen gaan als je laag op een schuurtje bezig bent.
lage daken hebben nu eenmaal meer schaduw. (dat verteld sunnydesign je niet ;) )

ik zou toch kijken of je de panelen niet een beetje schuin kunt krijgen, spoelen ze beter schoon.
(of je bent een schoonmaak koning en dat is je grootste hobby >:)
maar het is verder geen probleem om ze plat te leggen.)

als je echt een hele goeie omvormer wil, kijk dan waar de optimum V zit van de omvormer en of dat past bij je panelen. maar je kunt ook een aardig stuk afwijken als het moet.

een te zware omvormer levert wel wat minder op als je te ver gaat.
net zo als een te lichte omvormer, ik houd over het algemeen een 30% aan, maar er zijn veel uitzonderingen.

als je echt wat wil leren over het systeem, zorg voor een omvormer waarbij je de V en de A kunt zien van de DC.

en neem sunnydesign met een paar korreltjes zout (+/- een kilo >:) )

edit:
hoe wou je het dakje water dicht gaan maken eigenlijk?
(sunschinecompany heeft er speciale band voor tussen de panelen.)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 13-02-2014 13:53 ]

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-06 11:01
Cranberry schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 21:17:
[...]

Geen idee. Bij mij was dat gedeelte al ingevuld door de leverancier. Als ik nu kijk, zie ik het scherm dat jij hebt ook niet terug.
Zie je als je op het vraagteken klikt niet meer info?
Ik heb gisteren weer contact gezocht en nu is men gaan rennen en staan de paneeltjes er eindelijk in! _/-\o_
Als het stopt met stormen zal ik wat binnenkort wat pics posten

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Zaterdag de 15e gaat dit topic dicht.

Tijd voor een vers topic dus :)
Is er voldoende content? Neemt iemand het uitzoek werk over wat ik in dit topic al als tabellen heb geplaatst? (of plak ik het er zelf in?)

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Zag wat 'grid' montagesystemen voorbij komen, deze is pas door ons gezet.

305x YL255 poly op STP17000, 10 graden. Totale ballast 1500kg. Gemiddelde belasting van 10,5kg/m2, 800m2 dak gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-ciV5KMNIFGU/Uv6b4zJbLuI/AAAAAAAAdyY/3fmuOQA-s5A/s720/IMG_5906.JPG

Per omvormer 5 strings, alles keurig genummerd, per omvormer werkschakelaar. Stringbekabeling door holle wand gelegd :) Links bovenin temperatuur gestuurde ventilator geinstalleerd.

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-UY10yPsIOEg/Uv6cCYKMmPI/AAAAAAAAdzM/IqQR8-2F-UU/s720/IMG_5915.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-NAt3J2rTsVQ/Uv6cGWRbhwI/AAAAAAAAdzo/4-tswy-3vco/s720/IMG_5921.JPG

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-06 09:46

paulv1973

16.730Wattpiek

Nice...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Ziet er zeer goed uit.
Vraagje.
Is er echt ballast gebruikt, want dit zou 5 kg per paneel zijn als ik het uitreken.
Of is het de constructie zelf.
Die extra ballast alleen waar de wind er vat op kan krijgen?

Die ballast stelt maar weinig voor op het totale gewicht denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Even nog een paar vragen over de temperatuur gestuurde ventilator.

De temperatuur gestuurde ventilator is natuurlijk een stofzuiger.
Er zit zo ver ik kan zien een stoffilter voor.
Binnen geen stof maar na verloop van tijd geen ventilatie meer omdat het stoffilter dicht zit.
En de stofzuiger maar draaien om de temperatuur te verlagen.

Hoe vaak denk je dat er een echte stofzuiger nodig is om het stof te verwijderen?
Is het niet beter om het stoffilter te verwijderen of helemaal geen ventilator te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atrax
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-05 10:33
OK, tijd voor het volgende project :*)

Mijn pa zit er over te denken om panelen te plaatsen op zijn huurwoning. Het gaat om het volgende dakoppervlak:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/76829410/2013-11-29%2013-56-04a%5B3%5D.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/76829410/maps.jpg

Breedte is ongeveer 475cm, hoek van +/-40 graden, richting ongeveer 45 graden westelijk van zuid (ZW dus).
Kans is groot dat er rechts (oostkant) ook nog een dakkapel bij de buren komt.
Rechts van het raam is 270cm ruimte.
Zichtbaar vlak van de dakpannen is 30cm breed, 33cm hoog. In de hoogte is dan ongeveer 560cm beschikbaar.

Zelf kom ik op een set van 9 panelen, een kolom van 5 en een kolom van 4 (uitsparing raampje), landscape geplaatst.

Wat zijn jullie ideeën?
(Edit: TVT is belangrijk en prio 1)

11x Eging 245Wp & Involar MAC250A = 2695Wp, richting: Zuid, helling: 20º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

opuntia1 schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 08:43:
Ziet er zeer goed uit.
Vraagje.
Is er echt ballast gebruikt, want dit zou 5 kg per paneel zijn als ik het uitreken.
Of is het de constructie zelf.
Die extra ballast alleen waar de wind er vat op kan krijgen?

Die ballast stelt maar weinig voor op het totale gewicht denk ik.
Daarom is gekozen voor dit montagesysteem. Op de hoeken veel, randen beetje, midden geen ballast.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-06 20:36

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Atrax schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 14:40:
In dat geval ga je voor het goedkoopste budgetspul, installeer je het zelf, schaf daarbij vooral geen monitoringgadgets aan en baseer de TVT op het hoogste elektriciteitstarief ;w

[ Voor 17% gewijzigd door Jan Workum op 15-02-2014 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atrax
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-05 10:33
Jan Workum schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 16:43:
[...]

In dat geval ga je voor het goedkoopste budgetspul, installeer je het zelf, schaf daarbij vooral geen monitoringgadgets aan en baseer de TVT op het hoogste elektriciteitstarief ;w
Beetje kort door de bocht.
Installatie zal ik inderdaad zelf doen. Maar goedkoop is niet altijd de beste tvt.
Schaduwmanagement kan belangrijk en rendabel zijn. Welke omvormer is dan het beste? Hoever kan ik het beste van de dakkapellen afblijven? Hoeveel panelen zal uiteindelijk dan het beste zijn.
Allemaal vragen die meewegen voor de beste tvt.

11x Eging 245Wp & Involar MAC250A = 2695Wp, richting: Zuid, helling: 20º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum

Jan Workum

Atrax schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 16:59:
[...]

Beetje kort door de bocht.
Installatie zal ik inderdaad zelf doen. Maar goedkoop is niet altijd de beste tvt.
Schaduwmanagement kan belangrijk en rendabel zijn. Welke omvormer is dan het beste? Hoever kan ik het beste van de dakkapellen afblijven? Hoeveel panelen zal uiteindelijk dan het beste zijn.
Allemaal vragen die meewegen voor de beste tvt.
Kijk dat zijn al wat specifiekere vragen waar ze hier wat mee kunnen :) Als TVT prio 1 is krijg je namelijk zo'n kort door de bocht advies. Bijkomend advies is om eerst het verbruik te minimaliseren, daar haal je het hoogste rendement. Reacties maar even afwachten, ik ga geen merken adviseren.

Succes met het project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes

Mijn pa zit er over te denken om panelen te plaatsen op zijn huurwoning. Het gaat om het volgende dakoppervlak:
[afbeelding]
[afbeelding]

Breedte is ongeveer 475cm, hoek van +/-40 graden, richting ongeveer 45 graden westelijk van zuid (ZW dus).
Zichtbaar vlak van de dakpannen is 30cm breed, 33cm hoog. In de hoogte is dan ongeveer 560cm beschikbaar.

Zelf kom ik op een set van 9 panelen, een kolom van 5 en een kolom van 4 (uitsparing raampje), landscape geplaatst.

Wat zijn jullie ideeën?
beste tvt zul je echt zelf moeten berekenen. ;)

meer Wp is over het algemeen een betere tvt.

voorbeeld: (ik maak even voor het gemak geen verschil tussen de omvormers)
een aardige omvormer met 2kW.
http://www.solar-trading....Zonnepaneel-Omvormer.html
zal het leuk doen op 1 kant.
maar deze omvormer:
http://www.solar-trading....Zonnepaneel-Omvormer.html
daar kun je beide kanten mee doen, met een flinke hoeveelheid meer Wp.

alleen let op, je tvt dondert weg op het moment dat je het niet zelf gebruikt.
(welke panelen je gebruikt is maar net wat je goedkoop te pakken kunt krijgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:41

P_Tingen

omdat het KAN

[afbeelding]
[afbeelding]

In de hoogte kun je volgens mij 3 kwijt (3 x ~1,70 = 5,10) en in de breedte naast het dakraam 2 dus als 1 blok kun je 6 panelen kwijt. Dan wordt het puzzelen waar je de rest kwijt wil. En moet je bedenken OF je dat wil. Het ziet er allemaal esthetisch iets minder uit met uitsparingen voor ramen. Dondert je dat niks dan kun je het beste even op papier schuiven met panelen.

9 panelen? Hoe zie je die kolommen voor je dan? Landscape? Hmm, kan ook ja. Dakraam verplaatsen is zeker geen optie?

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

vandaag een windhoos gehad in de straat, veel schade, zelfs een lantaarnpaal geknakt, voor mijn huis.
alleen die lijp met dat dak vol pv heeft niets, en dat ben ik zei de gek.
veel pannen van de daken.

ergens vind ik het wel grappig na al die verhalen over pv en wind is dat niet eng.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum

Jan Workum

Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 21:18:
vandaag een windhoos gehad in de straat, veel schade, zelfs een lantaarnpaal geknakt, voor mijn huis.
alleen die lijp met dat dak vol pv heeft niets, en dat ben ik zei de gek.
veel pannen van de daken.

ergens vind ik het wel grappig na al die verhalen over pv en wind is dat niet eng.....
Windvlagen of -stoten Eric, in heel Nederland was sprake van een flinke woei. Bij een windhoos is sprake van een snel roterende luchtkolom, te herkennen als een slurf uit een wolk, daarvan was vandaag (gelukkig) geen sprake.
Tja, PV kan blijkbaar je pannen ook op het dak houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

een mooie witte hoos, ik heb erin gestaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:00
Pics or it didn't happen. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!